به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « احمد شوقی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «احمد شوقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مینا سالاری، سید علی اکبر شریعتی فر *، ابوالقاسم امیر احمدی

    هذا المقال دراسه مقارنه لصوره المراه فی قصائد خمسه نظامی واحمد شوقی علی اساس نظریه فیلیس تشیسلر. ونوع البحث وصفی تحلیلی ومنهجه مکتبی. واظهرت نتائج البحث وجود تشابهات کبیره من حیث تصنیف المراه وبعض سمات شخصیتها فی اسلوب الفکر العسکری ووجهه نظر احمد شوقی؛ وبالطبع، هذا لا یعنی ان وجهات نظر نظامی وشوقی متشابهه تماما، ولهما وجهات نظر مختلفه تماما فی بعض المجالات. احمد شوقی شاعر تقلیدی لم یتحرر من قیود التقلیدیه ولم یتخذ خطوات تختلف کثیرا عن اسلافه. یهتم بالملامح الخارجیه للمراه ویصفها اقتداء بالشعراء القدماء، لکن فی مسرحیاته عندما یتحدث عن المراه والحب یبدو انه شاعر عاشق. وفی هذا النوع من الشعر یتحرر الشاعر من القیود التی یفرضها الوضع الاجتماعی، فیعبر عن المشاعر الصادقه والحساسه. فی التعریف بالمراه، یقدم نظامی للمراه العفه والتواضع وممارسه الحب؛ الحکمه هی السمه الممیزه للمراه فی الحب فی الخمسه صفه لائقه تبعد عنها نساء شوقی المرغوبه امیالا. فی تقدیمه للنساء الحکیمات والصوفیات، یعتبر نظامی ان النساء سامیات للغایه لدرجه انهن یتخذن وجه الله، وعلی عکس النساء الحکیمات فی نظریه تشیسلر، فإنهن لا یتمتعن بای متعه جسدیه.

    کلید واژگان: خمسه نظامی, احمد شوقی, فیلیس تشیسلر, صوره النساء, الطبقات الاجتماعیه}
    mina salari, seyed aliakbar shariatifar *, abolghasem amirahmadi

    In this article, a comparative study of the female image in Khamsa Nizami and Ahmed Shoghi's poems is done based on Phyllis Chesler's theory. The type of research is analytical-descriptive and its method is library. The results of the research show that there are significant similarities in terms of the classification of women and some of their personality traits in the military style of thought and Ahmed Shoghi's point of view; Of course, this does not mean that the views of Nizami and Shoghi are completely similar, and they have completely different views in some fields. Ahmad Shoghi is a traditional poet who has not been freed from the shackles of traditionalism and has not taken steps that are very different from his predecessors. He pays attention to the external features of women and describes them following the example of ancient poets, but in his plays, when he talks about women and love, he seems like a poet in love. In this type of poetry, the poet is freed from the constraints imposed by the social situation, so it expresses sincere and sensitive feelings. In the introduction of women, Nizami introduces women with chastity and modesty, the profession in love making; Wisdom is a distinctive feature of women in love in Khumsa. A decent quality that Shoghi's desired women are miles away from.

    Keywords: khamse nezami, Ahmed Shoghi, Phyllis Chesler, Women&#039, s faces, social classes}
  • رقیه نعمتی، مهرداد آقائی*، عبدالله پاسالاری
    ادبیات تطبیقی در تاریخ ادبیات عربی و فارسی از دیرباز ریشه دوانیده است. تاثیر ادب عربی بر ادب فارسی به ویژه در مدایح نبوی، بر هیچ پژوهشگر ادبی، پوشیده نیست. ستایش پیامبر بزرگوار اسلام (ص) میراثی از عاطفه و تفکر دینی مشترک بین ادیبان اسلامی است. شعر فارسی با تاسی از شعر عربی در قالب ها و اوزان و بحور شعری، افق های نوینی رو به دنیای ادب گشود که در این میان بحرهای فراهیدی پایه های اولیه این گشایش و ابتکار بود. تاثیر و تاثر میان دو ادب عربی و فارسی متقابل است. در مقایسه اشعار احمد شوقی و بدیل خاقانی در محور مدایح نبوی، مضامین مشترکی همچون: میلاد، اخلاق و خلقت پیامبر(ص)مقام و منزلت یاران و خاندان پیامبر(ص)، حوض کوثر، معجزات و تاثیرپذیری از قرآن و حدیث نبوی و توجه به عیسی پیامبر مرسل قابل مقایسه و تطبیق است. با این تفاوت که خاقانی هرچند دارای مسلک صوفیانه نیست، ولی در خلق معانی و به کارگیری لغات متنوع ادبیات صوفیانه تبحر خاصی دارد و اغلب توصیف هایش کوتاه و خلاصه است، اما شوقی در غالب موارد به شکلی ساده و روشن و مفصل در مدایح نبوی خود به بیان مطلب می پردازد. پژوهش حاضر با رویکردی تطبیقی مکتب فرانسوی و با روش توصیفی - تحلیلی به مقایسه اشعار شوقی و خاقانی با تکیه بر مدایح نبوی آنان می پردازد، تا در خلال آن وجوه اشتراک و گاهی افتراق این دو شاعر نامدار در شیوه سخن پردازی نمایان شود.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, مدایح نبوی, احمد شوقی, خاقانی شروانی, شعر عربی و فارسی}
    Roqayeh Nemati, Mehrdad Aghaei *, Abdollah Pasalari
    The ancient root of comparative literature or parallel literature in the history of Persian and Arabic literature has not been hidden from any researcher of this bilingual literature, especially in the field of prophetic praises since ancient times. The praise of the Holy Prophet of Islam (PBUH) is a legacy of the common religious sentiment and thinking of Islamic writers, especially between the civilizations of Iran and Arabs. Even the long time of living between the poets of Wadiban has not been able to make these common and remarkable aspects and themes in their poems become forgotten. The poems of these two poets, considering The religious and religious background of both of them, in spite of living in different eras, and with a long time gap, has a common aspect, especially the teachings of the Holy Prophet of Islam. The comparison of the poems of these two poets is based on prophetic praises and common themes such as the birth, morals and creation of the Prophet (PBUH), the position and status of the companions and family of the Prophet (PBUH). , the Kausar pool, miracles and influence from the Qur'an and prophetic hadith and attention to Jesus the prophet can be compared and measured. with the difference that although Khaqani does not have a Sufi profession, he has a special skill in creating meanings and using various words of Sufi literature, and most of his descriptions are short and concise. However, in most cases, Shoghi expresses the matter in a simple, clear and concise way in his prophetic praises. A comparison compares the poems in Shoghi Diwan and Khaqani Batkieh on their prophetic praises, in order to show the commonalities and differences of these two famous poets in the way of speaking.
    Keywords: comparative literature, prophetic praises, Shoghi, Khaqani Sharvani, common religious, religious culture, Common themes}
  • زهرا وحدانی*، احمد محمدی نژاد پاشاکی

    إن العلاقه بین الادب والمجتمع علاقه قدیمه جدا ای ظهرت منذ الاقدم، ای ما جعل بین الادب وعلم الاجتماع وشایح قویه وهذا لدراسه الظاهره الادبیه، وعلم الاجتماع یصب اهتمامه بالادب کظاهره اجتماعیه مثل الظواهر الاجتماعیه، الادیب، الاثر الادبی، القاری، الزاویه الاجتماعیه وهذا ما یبرز العلاقه بین الادب والظروف الاجتماعیه المحیطه به. وبالمعنی العام فإن علم الاجتماع الادبی اثر تاثیرا کبیرا فی الحرکه النقدیه والادبیه العالمیه، وما جعل علم الاجتماع الادبی ینقسم بدوره إلی فروع متعدده وهذا بسبب تعدد الاهتمامات والموضوعات. تمثل السخریه فنا رایعا من الفنون الادبیه التی تعبر عن تطورات المجتمعات البشریه. ان السخریه خلیط من انفعالین هما: الغضب والاشمیزاز؛ فنحن إذ تثور فینا غریزه النفور نشمیز، فإذا تجرا الشیء الذی اثار اشمیزازنا علی صفاء عیشنا، من ای ناحیه من النواحی، انبعثت فینا غریزه المقاتله والانفعال المقترن بها، وهو الغضب، فدفعا بنا إلی السخریه مما بعث اشمیزازنا، او ممن اثاره فی نفوسنا فإن السخریه تستخدم کوسیله لاجل الوصول إلی الغایه، ولیست هی مقصوده بالذات؛ ویقصد الادیب الساخر بها شخصا خاصا او جماعه او قوما. وفی هذا البحث «ملامح السخریه فی اشعار احمد شوقی؛ الدراسه السوسیولوجیه» یحاول ان یدرس مفهوم السخریه بشکل عام فی العصور المختلفه کظاهره اجتماعیه. ثم یتناول السخریه لدی امیر الشعراء «احمد شوقی» وهو الشاعر الذی عاش فی فتره زمنیه حافله بالحوادث الهامه علی المستوی العالمی. وبرز فی اشعاره السخریه من الحکام والمحتلین وغفله الشعب وظاهره الفقر والنفاق والرشوه وغیرها. لقد استطاع الشاعر ان یوظف السخریه توظیفا سیاسیا واجتماعیا هادفا إیقاظ شعبه للقیام ضد العدو المحتل وبعث امجادهم القدیمه وإصلاح احوالهم السییه وإنهاض عزایمهم لإنجاز التغییرات فی حیاتهم الجماعیه باسالیب بلاغیه مختلفه. فقد اتخذ الشاعر من السخریه وسیله للنقد والتغییر، فعمد إلی کشف کثیر من المشاکل والعیوب فی مجتمعه ونادی بمعالجتها. ویکتسب خطاب السخریه تاثیرا مهما ویودی دورا فاعلا فی السیاق الاجتماعی إذا مورس بکثافه فی الفضاء العام وتم تطبیع تداوله بین الجمهور الشعبی.

    کلید واژگان: الادب المعاصر, احمد شوقی, الادب الساخر, الدراسه السوسیولوجیه}
    Zahra Vahadani*, Ahmad Mohammadi Nejad Pashaki

    Since antiquity, a connection has existed between literature and society; consequently, literature and sociology have a solid foundational relationship. Sociology examines literature as a social phenomenon from multiple perspectives, including literary work, author, consumer, point of view, and other social data. It demonstrates the connection between literature and the neighboring social indicators. From a global perspective, literary sociology has significantly impacted literary and critical movements worldwide, and literary sociology can be subdivided into numerous subfields due to the breadth of its activities and topics. Satirical is one of the literary genres in Arabic literature, a distinct branch of literature with social content. The purpose of a satirical protest poem is to express the problems and disorders of society, which the poet attempts to solve and rectify by exaggerating the ugliness, flaws, problems, and heterogeneous phenomena in the social life of humans. Since the impact of poetry on the heart is much greater than that of prose, and among poetic purposes, satirical has a greater effect than other poetic purposes due to the induction of content into the audience's consciousness in the form of comedy and mockery, and poetry has a much more significant effect on the heart than prose. The source of satire is two emotions: rage and revulsion. When the poet's instinct of displeasure surfaces, he is repulsed, and if something disgusts him, it arouses his rage; he is then compelled to ridicule whatever disgusted or offended him. Ahmad Shawqi is a precise and inventive poet who has used humor and satire to express discontent through illustration and literary skills. His humor is sometimes used to complain about the occupier and sometimes to revive ancient honors, correct their poor conditions, and rouse their determination. In his poems, he made fun of the authorities and occupiers, the people's apathy, poverty, duplicity, and corruption. The poet expresses his criticism and desire for change through satire. On the premise of poetry, Ahmad Shawqi endeavored to expose the many flaws and flaws of his society, intending to resolve and rectify them.

    Keywords: Contemporaneous Literature, Ahmad Shawqi, Satirical, Sociology of Language}
  • پروین مرتضایی، زهرا حسینی*

    ادبیات متعهد حوزه های گوناگونی را در برمی گیرد. پرداختن به مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه از مهم ترین رویکردهای این نوع ادبیات است. در عصر مشروطه در جامعه ایران و مصر اوضاع اجتماعی و سیاسی مشابهی شکل گرفته بود. مسایلی که استقلال و هویت چنین کشورهایی را دست خوش تعرض بیگانگان قرار می داد و در نتیجه با خطر جدی روبه رو می-ساخت؛ بنابراین شاعران اجتماعی در تب و تاب چنین اوضاع متلاطمی وارد شدند و مهم ترین هم آنان پرداختن به مسایل اجتماعی و سیاسی شد. در این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده، مضامین اجتماعی- سیاسی در اشعار ادیب الممالک و احمد شوقی، بر اساس مکتب تطبیقی آمریکا استخراج و بررسی شده است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که مضامینی از قبیل وطن پرستی، یادکرد آزادگان و پهلوانان وطنی، ترغیب به وحدت و همبستگی، انزجار از بیگانگان و انتقاد از نابسامانی های اجتماعی در شعر این دو شاعر، کاربرد گسترده ای داشته است با این تفاوت که ادیب الممالک، مسایل جزیی اجتماعی را هم در شعر خود وارد کرده است؛ حال آن که احمد شوقی غالبا مسایل کلان تر را مطرح نموده است. هر دو شاعر وطنی، در ابتدا نسبت به نهضت مشروطه دیدگاهی مثبت دارند؛ اما با ورود نابه هنجاری ها به ساختار نهضت، مسیر خود را تغییر داده و از آن شکوه سرمی دهند. اصلاح طلبی و لزوم عملکرد مثبت طبقات گوناگون اجتماع و اهل سیاست از مهم ترین راه کارهایی است که این دو شاعر برای نیل به پیروزی ملی، پیشنهاد می کنند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, نهضت مشروطه, وطن پرستی, ادیب الممالک, احمد شوقی}
    Parvin Mortazaei, Zahra Hosseini *

    committed literature covers avariety of areas. Expressing the social and political issues of society isone of the most important approaches in this type of literature In the last century, similar social and political situations have developed in the society of Iran and Egypt. Issues that exposed the independence and identity of such countries to foreign aggression and, as a result, posed a serious threat; Thus, social poets entered the turmoil of such a turbulent situation, and the most important of them was dealing with social and political issues. Inthis descriptive-analytical study, socio-political themes in the poems of Adib al-Mamalak and Ahmad Shawqi have been extracted and studied based on the American comparative school. Findings of the research indicate that themes such as patriotism, mention of Free people and patriotic heroes, encouragement of unity and solidarity, disgust with foreigners and criticism of social disorders have been widely used in the poetry of these two poets. With the difference that Adib al-Mamalek has included minor social issues in his poetry; Ahmad Showqi, on the other hand, has often raised larger issues. Both patriotic poets initially have a positive view of the constitutional movement; But with the entry of anomalies into the structure of the movement, they change their course and complain about it. Reformism and the need for positive action of various classes of society and politicians are among the most important solutions that these two poets propose to achieve national prose.

    Keywords: comparative literature, Constitutional movement, Patriotism, Adib al-Mamalik, Ahmad Showqi}
  • مجید صالح بک*

    اجمع الباحثون علی ان اولی مراحل تاسیس المسرحیه الشعریه قد نهض بها شاعر عبقری فحل الا وهو احمد شوقی الذی اتصل بالادب الغربی بعامه والادب الفرنسی بخاصه، فتاثر بالمسرح الفرنسی الذی کان یطمح ان یحذو فیه حذو "کورنی" و"راسین"، و"مولییر" وبهذا قد ادخل هذا القص المسرحی وکلون جدید فی اللغه العربیه، وقد اضطرت تلک الرصانه والجزاله المعهوده والملتزمه فی الشعر العربی شوقی، لیتجه من بین انواع المسرحیات الشعریه صوب المسرحیه الشعریه التاریخیه لینای بادبه من الالفاظ الیومیه واللغه الحیاتیه المعاشه التی تتسم بها المسرحیه، فارتفع باسلوب تلک المسرحیات الشعریه التاریخیه، ومن بین مسرحیاته الشعریه التاریخیه، وقع اختیارنا علی مسرحیه "کلیوباترا" التی اراد منها الدفاع عمن صورهم التاریخ فی صوره ینقصها الولاء للوطن. وقد دافع فی مسرحیته "مصرع کلیوباترا" دفاعا ممیتا عن کلیوباترا التی رای فیها ان المورخین الغربیین قد ظلموها ایما ظلم فصوروها - حسب تعبیرهم - فی صوره امراه لعوب غاشیه لاهیه لا تعنیها مصلحه وطنها مصر، فصورها شوقی ملکه وطنیه تنم عن حب جارف لبلدها مصر، ویعبر عن إخلاص صادق لها. علما بان جمیع مسرحیات شوقی الشعریه التاریخیه، قد تطرق فیها إلی الحیاه المصریه عبر العصور المختلفه وإلی مواطن التحول التی کانت تطرا علیها حینما تضعف دولتها فیکافح حکامها للحفاظ علی کیانها واستقلالها. وقد کان احمد شوقی فی مسرحیاته الشعریه التاریخیه لم یکتف بعرض الاحداث والوقایع التاریخیه وتصویر شخصیاتها فی إطار مسرحی دون هدف مقصود، بل کان دیدنه من عرض تلک الاحداث والشخصیات هو اختیار ما یراه ذا دلالات خاصه، قد تکون تلک الدلالات اخلاقیه، او اجتماعیه، او سیاسیه، وحتی نفسیه. ثم یبادر إلی بناءها فنیا مسرحیا متکاملا مستوعبا کل السمات الفنیه للمسرحیه الناجحه وقد استطاع ان یجعل ابطاله رموزا لمعان انسانیه سامیه وعلیه یمکننا القول ان المسرح الشعری، قد تاسس وازدهر علی ید هذا الشاعر الإحیایی احمد شوقی.

    کلید واژگان: احمد شوقی, راسین, کورنی, شکسبیر, المسرحیه الشعریه, کلیوباترا}
    Majid Saleh Bek *

    Researchers believe that the first steps of the Arabic drama’s art, especially poem dramas, were taken by the Lebanese writer Marun al-Naqqash, the Lebanese writer. Although this art had weaknesses at the beginning, it can be said that its first steps were by and large acceptable. They also believe that its early stages of formation carried out by Ahmed Shawqi, the Egyptian genius poet, whose knowledge of western literature, especially French literature, strengthened his motivation to benefit from this new literary genre. Fascinated in the French literature and especially dramatic literature, Ahmed Shawqi pursued the way of the great playwrights such as Pierre Corneille, Racine and Moliere in his works. He introduced dramatic stories, as a new literary genre into the Arabic language and turned to historical poems, a way that enhanced the status of historical poem dramas. In the present article "The Death of Cleopatra" is chosen among Shawqi's historical plays. This play was written in 1927 to defend a character that Ahmed Shawqi imagined the history distorted her face. In this play, he defends surprisingly Cleopatra, the queen of the pharaonic era, and portrays her as a patriot who is infatuated with her country, Egypt. In his opinion, Cleopatra was wrongly judged by western historians. They portrayed her as a reveler and capricious woman who does not care about the interests of her country. In his historical dramas, Ahmed Shawqi is not satisfied only with plotting the events of history; rather, his goal in representation historical events and characters is to use them symbolically in order to raise moral, social, political and even psychological issues. He presents an art that is structurally complete and possessed the features of the show. Therefore, it can be said that the historical poem dramas were created and flourished by this revivalist poet under the influence of the greats of this field, such as Racine, Pierre Corneille, Moliere, and Shakespeare.

    Keywords: Ahmed Shawqi, Racine, Pierre Corneille, Shakespeare, poem dramas, Cleopatra}
  • فاطمه قجری، عنایت الله فاتحی نژاد*

    در این مقاله به بررسی تطبیقی جلوه های میهن دوستی در سروده های خیرالدین زرکلی و احمد شوقی پرداخته ایم. روش تحقیق، کتابخانه ای بوده و نوع آن، تحلیلی-توصیفی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اگرچه این دو شاعر همواره در اشعار خویش به موضوع میهن دوستی توجه ویژه نشان داده اند، اما بسامد مضامین مرتبط با میهن-دوستی در اشعار زرکلی بیشتر از اشعار شوقی است. علاوه بر این، شوقی به موضوع فلسطین واکنشی نشان نداده است. البته در کنار این تفاوت ها، اشتراکات زیادی در زمینه ی توجه دو شاعر به موضوع میهن دوستی وجود دارد. زرکلی در کل دوران زندگی خویش به موضوع میهن دوستی توجه نشان داده اما شوقی تا زمانی که در دربار بود، به موضوعات سیاسی چندان حساس نبود و در مراحل بعدی زندگی خویش به طور فزاینده به موضوع میهن دوستی و مضامین مرتبط با آن توجه و علاقه نشان داده است. زرکلی بیش از شوقی به وطن خویش عشق می ورزد و این موضوع با توجه به بازتاب چشمگیر موضوع غم غربت در اشعار زرکلی، قابل استناد و استنباط است. هر دو شاعر تنها راه رستگاری ملت ها را اتحاد ملی و منطقه ای می دانند. البته زرکلی به موضوع فلسطین توجه ویژه نشان داده اما شوقی به این موضوع چندذان نپرداخته است.

    کلید واژگان: میهن دوستی, خیرالدین زرکلی, احمد شوقی, استعمارستیزی, غربت}
    Fatemeh GHAJARI, Enayatolah Fatehinejhad *

    In this article, we have comparatively studied the manifestations of patriotism in the poems of Khairuddin Zarkoli and Ahmad Shoghi. The research method is library and its type is analytical-descriptive. The results of the research show that although these two poets have always paid special attention to the subject of patriotism in their poems, but the frequency of patriotism-related themes in Zarkoli poems is higher than Shoghi poems. In addition, Shoghi has not reacted to the Palestinian issue. Of course, in addition to these differences, there are many commonalities in the field of attention of the two poets to the subject of patriotism. Zarkali has paid attention to the issue of patriotism throughout his life, but Shoghi was not very sensitive to political issues as long as he was in court, and in the later stages of his life, he increasingly paid attention to the issue of patriotism and related topics. Has shown interest. Zarkali loves his homeland more than Shoghi, and this can be cited and inferred due to the remarkable reflection of the issue of grief of homelessness in Zarkoli's poems. Both poets believe that the only way to save nations is national and regional unity. Of course, Zarkali has paid special attention to the issue of Palestine, but Shoghi has not paid much attention to this issue.

    Keywords: Patriotism, zarkali, ahmad shoqi, Anti-colonial, Nomadism}
  • ابوالفضل رضایی*، فاطمه رئیس میرزایی
    روش ساختارگرایی که محمود بستانی آن را به عنوان یکی از شیوه های تحلیل متن قلمداد کرده است، بر مبنای هشت عنصر ادبی پیام، موضوع، معنایی، صوری، لفظی، موسیقایی، ادبی و ساختار متن  به تحلیل یک اثر  می پردازد و با  تبیین ارتباط بین جنبه های زیبایی شناسی و معناشناسی اثر،  ساختار کلی آن را به عنوان پیکری واحد بررسی می کند.  دیدگاه های بستانی در روش ساختارگرایی که در دو کتاب القواعدالبلاغیه فی ضوء المنهج الإسلامی و البلاغه الحدیثه فی ضوء المنهج الإسلامی  تبیین و معرفی شده است، تلفیقی از سنت گرایی و نوگرایی در تحلیل اثر ادبی است؛ بدین معنا که وی ضمن پایبندی به بلاغت سنتی، سعی دارد دیدگاه های جدید ادبی  را در  بررسی و تحلیل اثر بر مبنای ساختار  و بافت آن به کار بندد. آنچه  ما در این پژوهش در پی آن بوده ایم، بررسی زیبایی ها و معانی ادبی قصیده «نهج البرده»ی احمد شوقی  با تکیه بر روش ساختارگرایی محمود بستانی و بر اساس چهار عنصر معنایی، صوری، موسیقایی و ساختار است. در این راستا دریافتیم که در قصیده نهج البرده از بین عناصر مذکور، رمز و استعاره به عنوان دو عنصر از عناصر صوری و جناس و توازن به عنوان عناصر موسیقایی، علاوه بر جنبه زیبایی بخشی دارای کارکرد معنایی نیز بوده اند و در القای مفاهیم و موضوعات، نقش موثری داشته اند و عنصر تکرار و تقابل نیز به عنوان عناصر معنایی، با ایجاد نظم آهنگ درونی، جنبه زیبایی شناسی قصیده را نیز تقویت کرده اند و بر مبنای عنصر ساختار، دریافتیم که موضوعات و مفاهیم قصیده با یکدیگر و نیز با دیگر عناصر لفظی، موسیقایی و صورخیال، رابطه ای متقابل دارند؛ به عبارتی، عناصر زیبایی شناسی و معناشناسی در آن با یکدیگر ارتباط منسجم دارند و این، نشانگر آن است که قصیده از تجانس و اندام واری متن برخوردار است و همین امر،  آن  را نه تنها از لحاظ شکل و ساختار، بلکه از نظر محتوا، در ردیف بهترین مدایح نبوی قرار  داده است.
    کلید واژگان: احمد شوقی, نهج البرده, محمود بستانی, عناصر ادبی, تحلیل ساختاری}
    Abolfazl Rezayi *, Fatemeh Rais Mirzaei
    The structuralism method, which is considered by Mahmoud Bostani as one of the methods of text analysis, analyzes a literary work based on eight literary elements: message, subject, semantic, formal, verbal, musical, literary and structure and by explaining the relationship between the aesthetic and semantic aspects of a literary work, examines and analyzes its general structure as a single body. Bostani's views on the structural method, which he explains and introduces in the two books "Al-Qawa'd al-Balaghah in the light of the Islamic method" and "Al-Balaghah al-Hadith in the light of the Islamic method", is a combination of traditionalism and modernism in the analysis of a literary work. This means that he tries to apply new literary perspectives in studying and analyzing the work based on its structure and texture, while adhering to traditional rhetoric. What we are looking for in this research is the study of the beauties and literary meanings of Nahj al-Burdeh's ode by Ahmad Shoghi based on Mahmoud Bostani's structuralism method and based on four elements: semantic, formal, musical and structure, in this regard, we found that in Nahj al-Burda's ode, among the mentioned elements, mystery and metaphor as two elements of formal elements, pun and balance as musical elements, in addition to aesthetic aspects, had a semantic function and played an effective role in inducing concepts and themes. In this regard, we found that in Nahj al-Barda's ode, among the mentioned elements, code and metaphor as two elements of formal elements and pun and balance as musical elements, in addition to the aesthetic aspect, also had a semantic function and played a role in inducing concepts and themes. They have been effective and the element of repetition and contrast as semantic elements, by creating an internal rhythm, have also strengthened the aesthetic aspect of the ode and based on the element of structure, we found that the themes and concepts of the ode with each other and with other verbal and musical elements and imagination have a reciprocal relationship. In other words, the elements of aesthetics and semantics in this ode are interrelated, which indicates that this ode has homogeneity and organism of the text and this has made it one of the best prophetic praises, not only in form and structure, but also in content.
    Keywords: Ahmad Shoghi, Nahj al-Burda, Mahmoud Bostani, literary elements, Structural analysis}
  • ابراهیم حسنی، جواد یعقوبی درابی*

    یعتقد المورخون الجدد انه یجب دراسه العمل الادبی فی سیاقه التاریخی وهذا یعنی ان العمل الفنی، یتاثر بظروف زمانه، ویلعب دورا فی سیاق معین، ویدون بتاثیر من الخطابات المختلفه موثرا بدوره فیها. کما یعتقدون انه علی الرغم من إدراکهم لتاثیر العمل الادبی علی المجتمع وظروف زمانه، لا یمکن ابدا إعاده بناء الماضی کما کان، ولکنهم یعتقدون بناء علی آراء دریدا ان کل ما تبقی من الماضی هو فی شکل النص ومن خلال التعامل بین النص الذی وصل إلینا من الماضی وخطاب عصرنا الحاضر، یتم تقدیم مفهوم جدید لذلک النص. وفقا لذلک، کانت القوه موجوده دایما کعلاقه فی قلب التاریخ وکانت مرتبطه ارتباطا وثیقا بالخطاب الساید وبقیه الخطابات فی کل عصر. لذلک، من خلال الاعمال المدونه فی کل فتره، یمکن تحقیق منظور علاقات السلطه فی ذلک الوقت، وبطریقه اولی، یمکن الوصول إلی معنی وهدف الکتابه إلی حد ما. قدم احمد شوقی فی قصیدته متاثرا بظروف عصره صوره لعلاقات القوه. لفهم العمل الذی ترکه لنا احمد شوقی، تتم دراسه علاقات القوه فی هذه المسرحیه وفقا للنهج التاریخی الجدید ونظریات میشیل فوکو. یقول فوکو: «حیثما توجد قوه، توجد مقاومه»، ویصف المواجهه بین القوه والمقاومه بانها عملیه ثناییه متناقضه  binary operation . فی دراسه هذا العمل، تظهر مواجهه القوه بین شخصیات المسرحیه - کلیوباترا والرومان وکلیوباترا والقیصر والعلاقات بین مصر وروما من منظور السلطه. ومن اهم إنجازات هذا البحث، إظهار تاثیر علاقات القوه علی مصیر الشخصیات فی هذا العمل، ودور المراه فی الشرق ومکانتها فی العلاقات الناتجه عن القوه (السلطه).

    کلید واژگان: احمد شوقی, القوه, المقاومه, التاریخانیه الجدیده, میشیل فوکو}
    Ebrahim Hassani, Javad Yaghoobi Derabi *

    New Historicists believe that a literary work should be evaluated in its historical context. It means that a work of art is written under the impacts of social conditions, formed in a particular context, impressed by various discourses, and it impacts on them mutually. On this ground, power as a set of relations (and discourses) is available at all times and has an intimate relationship with the dominant discourse and other narratives. So through written workes belong to a given era, critics will be able to find out power relations in that era and this helps them to achieve its meaning. Ahmad Shawqi in his verse play, under influences of social conditioning, embodied power relations. And his picture of power meets Foucault's terms regarding power. Foucault, as a new historicist, pursues power everywhere. As he says "Where there is power, there is resistance, and yet, or rather consequently, this resistance is never in a position of exteriority in relation to power", he crystallizes a binary operation between power and resistance. Furthermore, by evaluating this work, I show power relations among characters e.g. Cleopatra and Romans, Cleopatra and Caesar, Egypt and Rome. In the following, I illustrate the ways characters resist in the chain of power relations. Attendance of Eastern women in power positions is another matter which will be shown respectively.

    Keywords: New Historicism, Ahmad shawqi, Michel Foucault, Power, Resistance}
  • علیرضا حسینی*، بتول علی نیا

    فی إطار الادب المقارن، یسعی هذا البحث إلی مقارنه وشرح بعض المفاهیم التربویه الشایعه فی دیوان الاطفال لکل من احمد شوقی وسلیمان العیسی من خلال دراسه قصایدهما. وبما ان ادب الاطفال یعد من الجوانب المهمه فی ادب ای شعب وبلد، لذلک من الاهمیه بمکان معالجته؛ وهنا تتبادر هذه الاسیله إلی الذهن: ما هی المفاهیم التربویه المشترکه فی دیوان الاطفال لاحمد شوقی وسلیمان عیسی، وما هو سبب الاختلافات المفهومیه فی قصاید الشاعرین؟ تتمثل فرضیتنا فی ان کلا الشاعرین تاثرا بمجتمعهما، وان الآثار التربویه المشترکه لقصایدهما تنبع من الاهتمامات المقترنه بتربیه الاطفال. بسبب الاسبقیه الزمنیه لاحمد شوقی وتاثره الاکبر بالثقافه الغربیه، ونظرا لتاثر سلیمان العیسی بالتیارات الادبیه الجدیده والاحداث السیاسیه فی عصره، فقد تعامل کل منهما مع موضوع التربیه الاخلاقیه والاجتماعیه. تظهر نتایج البحث ان کلا من الشاعرین قد اولی فی قلب ومحتوی قصایده اهتماما کبیرا بالمفاهیم التربویه التی تعتبر قیمه من کل النواحی. وهکذا، وعلی الرغم من الاختلافات، یمکننا اعتبار المفاهیم المشترکه بینهما علی انها الاهتمام بالقیم الاخلاقیه والاجتماعیه، والحریه، والوطنیه، والاستقلال عن الاستعمار الاجنبی.

    کلید واژگان: ادب الاطفال, التعلیم, دیوان الاطفال, احمد شوقی, سلیمان العیسی}
    Alireza Hosseini *, Batool Alinia

    The present research is carried out in the comparative literature framework and intends to compare some of the common educational concepts in children's diwan of Ahmad Showghi and Suleiman Al-Issa in comparative literature the framework by relying on their poems; since children's literature is one of the significant sections in the literature of any nation, so it is important to address it. In this research, these questions are answered: What are the common educational concepts in the children's diwan of two poets and also what is the reason for the conceptual differences between the poems of the two poets? Both poets seem to have been influenced by their society, and therefore the common meanings of their poems stem from their concerns. Suleiman al-Issa also deals with the influence of new literary currents on the subject of entertainment, while Showghi pays attention to the details of moral education. The results show that both poets pay attention to educational concepts and in addition to the conceptual differences in their poems, we can point to the common concepts of their poetries such as moral and social values, freedom, patriotism and independence.

    Keywords: Children's literature, education, children's Divan, Ahmad Showghi, Suleiman Al-Issa}
  • مسعود دهقانی*

    ایرج میرزا و احمد شوقی تشابهات زیادی از نظر شخصیت هنری با هم دارند. یکی از این موارد، تاثیرپذیری از حکایت های اخلاقی لافونتن است. هم ایرج میرزا و هم شوقی اشعار متعددی را به پیروی از حکایت های اخلاقی لافونتن پدید آورده اند که در این میان تشابهات و تفاوت های خاصی وجود دارد. ایرج میرزا یکی از شاعران بزرگی است که در عصر مشروطه ترجمه های منظوم موفقی از حکایت های اخلاقی لافونتن ارایه نمود. او در شعر «کلاغ و روباه» با استفاده از توان هنری خود توانسته با ایجاد تغییرات متعددی، عناصر بومی و فارسی را به ترجمه منظوم خود بیفزاید و شعر مستقلی را پدید آورد. ترجمه منظوم ایرج میرزا از حکایت های اخلاقی لافونتن یکی از جلوه های اصلی تجدد در مضامین شعر فارسی به حساب می آید که ویژگی های متنوعی در حوزه بومی سازی واژگان، مضامین و تخیل دارد که بررسی هریک از این موارد در تحلیل سیر ادبیات تطبیقی در ایران بسیار موثر خواهد بود. از سوی دیگر، شوقی با تعمق در آثار شاعران نامدار عرب و تاثیر گرفتن از ادبیات برجسته اروپا به ویژه فرانسه، دریچه های جدیدی را به روی شعر عربی گشود. بخشی از اشعار شوقی که از زبان حیوانات نقل شده اند، از آثار موفق او به شما می آیند. شوقی با تاثیرپذیری از لافونتن در این فن مهارت فراوان یافت.

    کلید واژگان: یرج میرزا, احمد شوقی, لافونتن, فابل, ادبیات تطبیقی, تجدد}
  • علی رضا محمدرضایی*، سیده سکینه حسینی


    چشم انداز گسترده و گوناگون شعر احمد شوقی، نشان از قدرت تخیل و میزان پویایی آن دارد. نشانه های خودنما، آرزوهای قلبی شاعر را به نمایش می گذارد و عاطفه ی خواننده را بر می انگیزد. این نشانه ها همراه با تصویرهایی آکنده از دل تنگی، برای القای پیام وطن دوستی و ملی گرایی و در بیان تاثرات ذهنی شوقی به مخاطبان پویانمایی می کنند. پژوهش حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی، جلوه هایی از حس ملی گرایی شاعر را در چهار محور نشانه های زیبایی شناختی کلام، نشانه های زمانی و مکانی، نشانه های مربوط به هنجار گریزی نحوی و تحلیل متن به اعتبار محور افقی و عمودی بررسی کند. این نشانه ها نه تنها به قصد هنرنمایی ادبی و آفرینش تصاویر شعری، بلکه در جهت تولید معنا، برجسته سازی افکار و تجارب روحی و عاطفی شاعر به کار گرفته شده اند. این نشانه های معنایی باعث افزایش عاطفه در کلام، تصویر آفرینی، جلوه گری کلام و برانگیختن حس نوستالژی، و درنتیجه باعث ایجاد خوانش های متعدد در ذهن مخاطب خواهد شد.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, احمد شوقی, اشعار وطنی, لایه های معنایی}
    Ali Reza Mohammad Rezai, Seyedeh Sakineh Hosseini


    Introduction

    In semiotics, it is attempted to analyze texts and search for hidden meanings. Structuralist semioticians place great emphasis on the relationship between elements and semiotic studies and focus on the role of the semiotic texture in meaning and content formation. Semiotics was used by Saussure as “a science that deals with the examination of signs within social life”. Semiotics refer to the study of symbolic systems such as languages, symbols, codes, and signals. Language is an independent concept among symbolic systems; “… and contents and meanings are constructed exclusively through an active process of interpretation. In the area of structuralism, connections should inevitably be made between signs and codes where they become meaningful”. The reflection of patriotism is a fundamental aspect manifested in Shawqi’s poetry, having become an influential element at the content and language level of his poems. Given their semantic extensiveness, his poems can be examined through a variety of dimensions. His images and poetic meanings can be achieved using the science of semiotics.

    Theoretical Framework:

    Semioticians pay attention to the recognition of mechanisms that shape discourse such as metaphors, symbols, and other rhetorical techniques. In addition to their explicit meanings, each word may bear an implicit meaning as well which involves social, cultural, personal, ideological, and emotional associations. Shawqi’s patriotic poems were selected among his other works as the subtlety of his emotions and affections are manifested in these poems to a higher extent than his other works. The poet uses these affections to produce highly influential pieces. As a vital part of poetry, affection brings about certain spiritual beauties to the reader. Examination into poetry through such means offers a different, new perspective towards texts. The entire selected poems in this study were discussed in terms of aesthetic symbols, symbols of time and space, symbols related to syntactic norm deviation, and text analysis through vertical and horizontal views. In his 2005 dissertation, Hamid Valizadeh examined Shawqi’s thoughts, expressions, meanings, and how they are employed to create imageries and literary devices. In another study in 2000, Navazallah Farhadi investigated aspects of poetic relationships and similarities between Malek al-Shoara Bahar and Ahmed Shawqi in subjects including praising national heroes, addressing social situations, fighting against tyranny, calling for solidarity, and remembering former prominent figures. In their 2012 study, Sakinah Malmir and Firouz Harirchi conducted a comparative examination of the views of these two poets and attempted to express points of similarities and differences between the poets’ opinions regarding the love of the East.

    Method

    Using the descriptive-analytical method, the present study is an attempt to examine manifestations of the poet’s sense of patriotism in four subjects including aesthetic symbols, symbols of time and space, symbols related to syntactic norm deviation, and text analysis through vertical and horizontal views. The study was conducted to provide answers to the following questions: What symbols are employed in the poet’s patriotic poems in order to present new readings? What are the aesthetic aspects of Shawqi’s patriotic poems? What are the concepts within hidden meanings in patriotic poems?

    Results and Discussion

    In his poetry, Shawqi has employed numerous symbols such as semiotics of title and text as well as semiotics related to intertextuality and aesthetic symbols, symbols of time and space, symbols related to syntactic norm deviation, and text analysis through vertical and horizontal views. In the area of semiotics, the poet expresses symbols such as metaphors, metonymy, simile, hyperbole, etc. His symbols related to time and space such as al-layl, al-Fajr, al-qad, al-sabah, and khatir are majorly used to reflect his longing for his home country. Certain instances of syntactic norm deviations in Shawqi’s poems involve delays and dedications, redundancies, omissions, and briefness. Syntactic norm deviations or evading the rules governing language is normal in poetry; Shawqi does not disrupt language combinations considerably and attempts to connect to the audience mostly in a friendly, ordinary manner. As for text analysis in terms of vertical and horizontal aspects, the choice of signifier out of a set of alternative element depends on factors such as codes, contracts, denotations, rhetorical intentions, personal limitations, etc. The analysis of replacement relationships demonstrates the value of a particular notion in a literary text; replacement analysis involves conducting comparison between each present signifier in a chain of words or hidden signifier that could have been chosen instead of the existing signifier. Therefore, given the employed signifiers, it can be inferred that Shawqi’s work shines best in the semantic area in which aesthetic elements are used to offer beauty and a special literary level to his poetry.

    Conclusion

    These four symbols were used not only to the purpose of literary showcasing and poetic imagery creation, but also in line with producing meanings and highlighting the poet’s spiritual, emotional thoughts and experiences. The use of these semantic symbols has resulted in increasing emotions, image creation, manifestation of words and provoking a sense of nostalgia and numerous readings in the minds of the audience. Rhetorical techniques such as metaphor, metonymy, simile, hyperbole, etc. as well as substitution, companionship, and norm deviations are symbols that play an influential role in recording the poet’s emotional experiences. Using these symbols, the poet seeks to present concepts such as sense of patriotism and nostalgia and express his thoughts and emotions. Shawqi employs these symbols-meanings and create literary imagery in order to offer dynamism to the symbols used in poems, setting them free of his explicit implications. Denotations used in these poems are mostly dependent on personal, emotional, and social aspects of a single signified, while each symbol has helped increase the emotional load and beauty of Shawqi’s poetry.

    Keywords: Semiotics, Ahmed Shawqi, Patriotic Poems, Semantic Layers}
  • روح الله صیادی نژاد*، عباس اقبالی، الهام بابلی

    استعاره در رویکرد قدیمی و کلاسیک خود لفظ محور است و کارکردی زیبایی شناختی و هنری دارد و حضور آن فراتر از زبان ادبی نیست، درحالی که نگاه به استعاره در زبانشناسی شناختی نگاهی مفهوم محور و نه لفظ محور است. جورج لیکاف و مارک جانسون آن را وسیله ای برای تفکر و اندیشه به شمار می آورند که در رفتارهای انسان از جمله رفتار زبانی وی جاری است. مقاله حاضر می کوشد با توجه به مکتب ادبیات تطبیقی آمریکایی به واکاوی و تحلیل است استعاره های تصوری در دو سینیه بحتری و احمد شوقی بپردازد. نتایج بررسی حاکی از این است که دو شاعر با به کارگیری طرحواره های تصوری سه گانه (حجمی، قدرتی و حرکتی) به خوبی توانسته اند، مفاهیم انتزاعی و مجرد را از طریق مفاهیم عینی، مفهوم-سازی نمایند. با تامل در دو سروده چنین استنباط می شود که الگوهای فرهنگی مشترکی مبنای طرح استعاره های مفهومی - تصوری آنان است، به طوری که هر دو شاعر با استفاده از تجربیات روزانه و حوادثی که در پیرامون خود شاهد بوده اند، مفاهیمی غیر قابل لمس یا انتزاعی را توانسته اند به خوبی به تصویر بکشند. همچنین به کارگیری طرحواره های سه گانه در سینیه بحتری علی رغم حجم پایین آن در مقایسه با سینیه احمد شوقی بیشتر و دقیق تر است.

    کلید واژگان: بحتری, احمد شوقی, زبانشناسی شناختی, استعاره تصوری}
    Rouhollah Saiiadi Nejad *, Abbas Eghbali, Elham Baboli Bahmeh

    Metaphor in ancient and classic approach is word- base and has artistic and aesthetics functions and its presence is not more than literally language whereas looking at cognitive mataphorology is conceptual – base and not word- base, Jorge Likaf and Mark Jonson account it as an instrument for thinking which runs through human behavior . This article tries to study and analyze image metaphor in Siniya Bohtorei and Ahmad Shoghi by School of Comparative American Literature. The results of the study show that this two poet could conceptualize abstract senses by visual senses in containment schemes (volume, ability, and motive). By thinking at two poets we can conclude that common cultural models are the base of conceptual metaphors, so that two poet by using their daily experiences of the events that take place around them could draw the concepts which are not abstract or intangible concepts. Although using containment schemas in Siniya Bohtorei in contrary to Sine Ahmad Shoghi are more and accurate.

    Keywords: Bohtorei, Ahmad Shoghi, cognitive linguistic, imaginary metaphor}
  • عنایت الله شریف پور*، زهرا سلیمانی

    نیما یوشیج، از برجسته ترین شاعران معاصر در ادبیات فارسی است. او با تحولی که در شعر سنتی فارسی به وجود آورد، عنوان «پدر شعر نو» را به خود اختصاص داد؛ در اشعارش به مضامین مختلفی چون: طبیعت، جامعه، وطن و... پرداخته است.احمد شوقی، از مشهور ترین شاعر معاصر در ادبیات عرب است که به سبب شایستگی اش در شاعری، لقب امیرالشعرایی به او داده شده است . او از مرحله شعر سنتی عبور کرد و در مرحله مابین شعر سنتی و شعر نو، اشعارش را سرود. شوقی در اشعارش به مضامین مختلفی چون : اخلاق، جامعه، وطن، تعلیم و تربیت و... پرداخته است. در این تحقیق که با روش کتابخانه ای و سندکاوی تنظیم و تدوین شده است، ضمن پرداختن به مقدمه کوتاه، مضامین اجتماعی در اشعار دو شاعر معاصر ایرانی و عربی، نیما یوشیج و احمد شوقی با نگاهی تطبیقی بررسی شده است. در این بررسی پی می بریم که هر دو شاعر به مضامین اجتماعی توجه کرده اند و تحت تاثیر ادبیات معاصر غرب به خصوص ادبیات فرانسه، به شیوه سمبولیسم، این مضامین در اشعارشان انعکاس یافته است.

    کلید واژگان: شعر معاصر, نیما یوشیج, احمد شوقی, مضامین اجتماعی, ادبیات تطبیقی}
    Enayat Allah Sharifpour *, Zahra Solaimani
    1. Introduction

    Today, the significance of studying literature comparatively has found a special place among literary fields of study, in such a way that in most important universities of the world, this major, i.e., comparative literature is thought, as researches in this field are important in truly knowing and recognizing the literature and litterateurs of every language. Considering this matter, the study and comparison of social themes in Nima Yushij's and Ahmad Shoghi's poems and the investigation of the influence of western contemporary literature on both poets would help recognize the poets' worldviews and patterns of thought and the position they hold in the literary system of both nations. Such studies could pave the way for research in world literature and would consequently provoke mutual understanding among people in the world. This study aims at recognizing all social themes present in Nima Yushij's and Ahmad Shoghi's poems by using a comparative method.

    2. Methodology

    This study has been conducted based on research project and its goals, using library resources in the field of humanities and studying best documented works. The research process involved a thorough study of Nima Yushij's and Ahmad Shoghi's poems to extract, take notes of, and collect data, then the Arabic poems were translated to start analyzing the data, and finally, the research was ready after typing and editing.

    3. Discussion

    By studying Nima Yushij's and Ahmad Shoghi's poems and comparing social themes in them, it was found that both poets referred to themes such as poverty, defending human rights, criticizing  oppression and injustice, freedom, truth-seeking,  backwardness in society, labor, women's position, children, and homeland, which will be briefly discussed in the following section.

    -     Nima states that poverty is a result of the rulers practicing injustice, war, class distinction, etc., and to solve this problem,  he persuades the poor to fight against poverty. But, Shoghi regards poverty as something destined, the causes of which are unknown, and he sees its cure in the rich helping the poor. -     Both poets have referred to human rights in the forms of justice, freedom, and truth-seeking. The both consider injustice as something ephemeral and advice the rulers to practice justice. They refer to the concept of freedom in the form of 'anti-colonialism' and 'anti-despotism', and invites the society to attain freedom. Nima in his poems refers to three examples of inequality of rights, namely, class distinction, feudal system, and the lack of meritocracy. He tries to raise the peoples' awareness and encourage them to fight for their rights. Also, Ahmad Shoghi criticizes the inequality of wealth and rights in his time. He considers rights to be eternal, and states that rights should be attained gently, without fighting, while Nima believed that rights would be better obtained by fighting for them.

    -     Using environmental elements, Nima criticizes peoples' ignorance, gullibility, superstition, and consumerism. Also, observing the development of European countries and the backwardness of Egypt in all fields, like peoples' illiteracy, ignorance, and inferiority, Shoghi's heart aches for people and he tries to find a solution. He find the solution to this backwardness in three things, namely, encouraging people to attain knowledge, to create new industries, and to complain about disease and lack of hygiene.

    -     Both poets invite people to work and endeavour, and they consider working a value.

    -     In Nima's poems, Wherever the women's names are mentioned, we see that they are suffering weakness, poverty, fatigue, illiteracy, and many other problems. Also, what the reflection of women's condition in his time suggests the lack of women's presence in society and their lack of education. Nima complains about women taking off their hijab, while Shoghi regards this as women's natural right. Shoghi has discussed about the two issues of women's education and marriage and other matters relevant to these issues, and he criticizes old men marrying young girls.

    -     Both poets, as two intellectuals in their times, are not ignorant of the future generation. They encourage children to have such attributes as beneficence, purity in words, loyalty, and honesty, and to avoid moral vices, such as laziness, nonchalance, cunning,  and animal cruelty.

    -      other common themes found in Nima Yushij's  and Ahmad Shoghi's poems include 'homeland' and 'patriotism'. Both poets have great affection for their homeland, despite the all deprivations and lacks existing there.

    4. Conclusion

    In Nima Yushij's and Ahmad Shoghi's time, Iran and Egypt were under internal despotism and external colonialism, during which different extensive cultural, economic, political, and social problems existed in these societies. Successive political and social events highly influenced the poets' soul. Both poets used 'poem' as an instrument to express social issues, and there are very similar social themes  in their poems. Reading their poems, we are faced with true emotions reflecting peoples' pains and problems. While Nima has discussed social themes with a deeper look and a bolder language, and he has given much more attention to the details of problems in society, Shoghi has taken a general look at social issues. Some themes, like poverty, have been discussed more extensively by Nima, while some other themes, like women and homeland, have been discussed more extensively by Shoghi. Both committed social poets have shown a tendency towards symbolism in their poetry due to their familiarity with European culture and literature, especially French, which has inevitably influenced their thought and poems.

    Keywords: contemporary poem, Nimaushij, Ahmad Shoghi-social contents, corresponding literature}
  • حبیب کشاورز *
    الاهتمام بالجمتمع ومشاکله من میزات شعر النهضه بالمقارنه لعصر الانحطاط او الانحدار. وفی هذا العصر کان الشعراء یهتمون کثیرا بالناس ومشاکلهم فی قصائدهم. وشعراء النهضه الکبار مثل احمد شوقی وحافظ إبراهیم کانوا یرون مشاکل المجتمع واسباب تخلف الشرق ویحاولون طرح هذه القضایا فی قصائدهم وهذه الخطوه کانت مبارکه ولکن هذا الاهتمام بمشاکل الناس والمجتمع فی الشعر له اثر بالغ فی العاطفه الشعریه عندهم ایضا وهذا التاثیر کان سلبیا فی بعض الاحیان کما کان إیجابیا احیانا اخری. فی هذه المقاله وبالمنهج التحلیلی- الوصفی، حاول الباحث دراسه اثر الالتزام فی العاطفه الشعریه عند الشاعرین الکبیرین حافظ إبراهیم واحمد شوقی. والنتائج تشیر إلی ان العاطفه الشعریه ضعفت فی معظم الاحیان بسبب هذا الالتزام کما انها قویت فی احیان نادره. والعامل الرئیس فی هذا الضعف او القدره فی العاطفه الشعریه هو إیمان الشاعر بما یقول وعندما کان الشاعر یومن بما یقول، هذا الالتزام لایوثر سلبا فی العاطفه الشعریه ولکن عندما لایومن بما یقول ولایشعر بما یشعر الناس، یودی إلی ضعف العاطفه فی الشعر. وایضا کیفیه التطرق إلی مشاکل المجتمع توثر علی العاطفه الشعریه واستخدام الطریقه المباشره لطرح القضایا الاجتماعیه یضعف العاطفه فی الشعر ویشبه الشعر جریده یومیه تتطرق إلی المشاکل الاجتماعیه ولا نری عاده شخصیه الشاعر فی شعره.
    کلید واژگان: احمد شوقی, الالتزام, حافظ إبراهیم, شعر النهضه, العاطفه الشعریه}
    habib keshavarz *
    One of the feathers of poetries in Nahda period in camper with the previous period is to attention to the society and its problems. So during that period, poets attend to the people more and they compose poetries about their problems. The prominent poets of that period such as Hafiz Ibrahime and Ahmed Showqhi, knew the problems that their society suffered from these and also they detect the factors of the backwardness of their society, so they try to solve them by their poetries.
    This new subject impact on the poetry affections. This article attend to study this issue by descriptive method based on the poetries of Hafiz Ibrahime and Ahmed Showqhi.
    The results show that sometimes the poetry affections get week in the poems for this reason. And also how to address the problems of the community affect the emotion of poetry and the use of the direct way to raise social issues weaken the emotion in poetry and poetry is similar to a daily newspaper that addresses the social problems.
    Keywords: Hafiz Ibrahime, Ahmed Showqhi, obligation, affection, Nahda}
  • رضا موسی آبادی، بتول فخراسلام*
    ناسیونالیسم ازجمله مفاهیمی است که به دنبال آشنایی با تمدن غرب در اوایل قرن نوزدهم، وارد ادبیات سیاسی ایران و کشورهای عربی شد و سبب ظهور شاعرانی گردید که مهم ترین مضامین شعری آن ها، اشعار وطنی و مهم ترین دغدغه شان، مبارزه با نیروهای مستبد داخلی و خارجی بود که استقلال و آزادی کشورشان را به مخاطره می افکندند. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن بررسی جلوه های گوناگون ناسیونالیسم ایرانی و عربی در دوران نهضت عربی و مشروطه ایران در اشعار احمد شوقی و سیداشرف الدین حسینی، با یافتن نقاط تلاقی اندیشه این دو شاعر در عرصه ناسیونالیسم، از خلال اشعار و اندیشه های آن ها به تطبیق این رویکرد به مثابه یکی از رهیافت های فکری عصر حاضر بپردازد. درنهایت با بررسی تطبیقی اشعار این دو شاعر این نتایج به دست آمد که میهن دوستی و عشق به وطن از جلوه های بارز اندیشه ناسیونالیستی آن هاست تا جایی که بازتاب این وطن دوستی در اشعار ایشان آن چنان گسترده است که به عنصری سبک ساز و تعیین کننده در سطح محتوایی و زبانی شعر هر دو شاعر تبدیل شده است.
    کلید واژگان: احمد شوقی, ادبیات تطبیقی, ناسیونالیسم, نسیم شمال, وطن}
    Reza Musabadi, Batool Fakhreslam *
    Social and political state of affairs, constitutional era, Due to the emergence of the most important poets of poetic themes, Lyrics homegrown and most important Concern domestic and foreign anti-authoritarian forces that threaten the country's independence and freedom My Afkndnd. One of the poets in the name of freedom, Syed Ashraf al-din Husseini, known as Nasim shomal that poetry is full of ideas home country Fashioned. This study is the analytical method to map and study various literary Effects stability Nasim shomal on their poems. Of the most important findings of this research is that the Court's breeze on themes such as: expressing pain and Rnj Hay oppressed people and draw their real face, Cite the national and religious heroes, patriotism, challenge and stand against tyranny and colonialism, instill hope for the future bright, calls for unity Give praise liberty and freedom that makes up each of these cases Nshan Dhndh literature Jlvh Hay stability in northern of Nasim shomal lyrics are explicit language to them.
    Keywords: Resistance Literature, Nasim shomal, the period Constitutional, Tyranny, home country}
  • زهرا سعیدی، لیلا سعیدی
    یتجاوب شوقی مع المعانی الاسلامیه السامیه التی تجیش بها قلوب المسلمین نحو خاتم المرسلین فلا تفوته مناسبه إلا یذکر فی ها سیرته (ص) مشیدا بفضائله الکریمه وشمائله الرفیعه، متضرعا ملتمسا شفاعته (ص) مستشفیا به لتفریج کروب الامه الاسلامیه وموجها لها لتتخذ منه القدوه والاسوه حتی تستعید مجدها و تسترجعها فی ها المجید. فإن شعره المجسد للعقیده الاسلامیه ومعرفه الدقیقه للدین الاسلامی یلقی لنا الضوء علی حقیقه عقیده الشاعر، ونحن إذا دققنا النظر فی شعر احمد شوقی لا نجد فیه شیئا یشیر إلی مروقه بل ولاء تام للاسلام والمسلمین؛ و له فی اشعاره الاسلامیه ثلاث قصائد فی مدح النبی هی «النهج البرده» و «الهمزه النبویه» واما الثالثه فهی «ذکری المولد» تبین اعتزاز شوقی الشدید بإسلامه فی حیاته وایضا فی شعره، وهذه القصائد خیر بیان علی مدی وعی شوقی بدور الاسلام فی حیاته، ونحن بصدد علی دراستها التحلیلیه فی هذه المقاله.
    کلید واژگان: احمد شوقی, حب الرسول, العقیده, المدایح النبویه}
  • انسیه خزعلی، محبوبه پارسایی
    حماسی و اجتماعی بودن مضامین شوقی در برابر فردی و غزل گونه بودن مدایح رهی، سادگی و روانی شعر احمد شوقی در برابر بهره گیری از صنایع ادبی و پیچیدگی الفاظ در شعر رهی معیری، سیر منطقی و جامعیت شعر شوقی و پردازش جنبه های مختلف زندگی پیامبر در برابر انتخاب یک موضوع محدود در شعر رهی همچنین پرداختن به خصوصیات اخلاقی پیامبر در شعر شوقی در برابر توصیفات ظاهری رهی از حضرت از ویژگی های بارز تفاوت در دو مدح است. اگرچه واقع گرایی، ارادت قلبی و پرهیز از تکسب و تصویر گری زیبا در هر دو مشترک و از نوع نگاه و ایدئولوژی آن ها نشات گرفته است. از مضامین قابل توجه در شعر شوقی توسل به اهل بیت است که در شعر رهی با وجود آنکه در محیط شیعی پرورش یافته است ملاحظه نمی شود.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, احمد شوقی, رهی معیری, جلوه های تصویری}
    Ensiyeh Khazali, Mahboubeh Parsaei
    The remarkable differences between Ahmed Shawqi and Rahi Moayyeri are as follows: epic and social concepts in shawqi's against Moayyeri sonnet – like poetries. Showqi's poetries are simple and fluent while Moayyeri's own complex lexicon and figures of speech. In Showqi's poetry a logical procedure can be seen whereas analyzing different aspects of Prophet Mohammad's life as well as studying his characteristics. Although realism, deep honor and ignoring beautiful depicting is common in both poetries. The outstanding concept in Showqi's poetry is appealing to Ahl – e Beit while there is no trace of it in Moayyeri's in spite of his growth in Shia's environment.
    Keywords: comparative literature, Ahmed Shawqi, Rahi Moayyeri, pictorial effects}
  • محمود حیدری، داریوش رستخیز
    یکی از شاخه های ادبیات تطبیقی بررسی تصویر ادبی(Imageologi) ملت و سرزمینی در ادبیات ملتی دیگر است. احمد شوقی، ادیب معاصر، نمایشنامه ای منظوم به نام «قمبیز»(کمبوجیه) پادشاه ایرانی سروده و در آن تصویری از ایرانیان را خلق کرده است که پرداختن بدان از منظر ادبیات تطبیقی اهمیت بسزائی دارد و خواننده می تواند تصور دیگران را از تاریخ و فرهنگ باستانی کشورمان درک کند. گرچه هدف اصلی این پژوهش نشان دادن تصویر ایرانیان در این نمایشنامه است؛ اما در این راستا به جنبه فنی شخصیت و شخصیت پردازی در جهت نشان دادن تصویری از شخصیت های ایرانی نیز اشاره شده است.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, احمد شوقی, صورولوجیا, مسرحیه قمبیز, ادبیات معاصر}
    Mahmoud Heidari, Dariush Rastkhiz
    One of the comparative literature branches is nation's imageologie and a hometown in other nation's literature. Ahmed Shawqi – contemporary poet – has versed a play called "Qambeez" or Cambyses II which is about an Iranian king and has depicted Iranians in a way its analysis is precious from comparative literature point of view and the reader can have a better understanding of our ancient history and culture. Although the main aim of the present paper is to present the Iranians images in the mentioned play, the technical aspect of the characters and Characterization is also studied and analyzed.
    Keywords: comparative literature, Ahmed Shawqi, surologia, contemporary literature}
  • حسین صدقی، فاطمه معنوی
    بروز پیامدهای مختلفی چون صنعتی شدن جوامع، جنگ جهانی اول، تضاد طبقاتی، مفاسد اجتماعی، نظام های سیاسی مستبد، حکومت های استعماری و نظایر آن، سبب شد که شماری از نویسندگان و شاعران در فرانسه گرد هم آمده، ادبیات پوپولیستی را بنیان نهند و توجه قشر روشنفکر ادبی را به این مقوله جلب کنند؛ از آنجایی که گرایش به این مکتب در ایران و دولت عثمانی و در کشورهای تابعه این حکومت، نظیر مصر چشمگیر بوده است، از این رو، در این جستار، تلاش شده است تا به بررسی
    جنبه های گوناگون تفکرات پوپولیستی در شعر میرزاده عشقی و احمد شوقی پرداخته شود؛ چراکه شحصیت های مذکور در جریان انقلاب مشروطه ایران و نهضت بیداری مصر، با تکیه بر سلاح قلم در جهت آگاهی و بیداری قشرهای مختلف جامعه خود گام های موثری برداشته اند و مطالعه مجموعه اشعار آن ها بیانگر این است که این شاعران، نه تنها از پیشگامان تجدد، نوگرایی و استقلال طلبی ملت های خود بوده اند؛ بلکه از پیش قراولان ادب معاصر ایران و مصر نیز هستند که شعر را از دام سنت های کهن و مدایح پادشاهان رها کرده و در خدمت مردم و جامعه قرار داده ا ند.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, پوپولیسم, جامعه شناختی ادبی, میرزاده عشقی, احمد شوقی}
  • روح الله صیادی نژاد *، علی نجفی ایوکی، مرجان ژیان پور
    دوزبانگی، شاخه ای از جامعه شناسی زبان است که افراد با رمزبندی های زبانی مختلف آن را در روابط خویش به کار می گیرند. این اصطلاح نخستین بار توسط زبان شناس آلمانی« کارول کرومباخر» و « ویلیام مارسیه» فرانسوی مطرح شده است. در پرتو تاثیر مستقیم مسئله دوزبانگی بر توان آفرینش یک ادیب و اهمیت آن در انتقال مفهوم به مخاطب، پژوهش حاضر می کوشد با روش توصیفی تحلیلی و بر اساس مطالعات کیفی، این عنصر فراگیر در شعر معاصر عربی را با تکیه بر شعر شاعر معاصر مصر «احمد شوقی» مورد بررسی و واکاوی کنند. دستاوردهای پژوهشگران بیانگر آن است که دو یا چند زبانگی شوقی سبب کاهش اعتماد به نفس فردی و اجتماعی وی شده و وابستگی او را به فرهنگ و هویت عربی کاهش داده است. افزون بر آن، این پدیده، ناکارامدی در واژه سازی، عدم کاربست متجانس ها و مترادف ها، لغزش های زبانی و عروضی را برای وی به دنبال داشته است. دیگر اینکه می توان استباط کرد که دوزبانگی از مانایی و پویایی زبان شوقی کاسته و خلاقیت ادبی و هنری او را به اندازه چشمگیری کاهش داده است.
    کلید واژگان: جامعه شناسی زبان, دوزبانگی, احمد شوقی, تداخل زبانی, ضعف بیانی}
    Ali Najafi Hvaki, Marjan Janpour, Roholah Sayadinejad *
    Bilingualism is a branch of language sociology meaning that different people and groups use different language codes in their interactions. This term was proposed for the first tome by Ibne-e Khaldoon the Arab linguist and also by German linguist, Karol Kermbakher. With regard to the role of bilingualism in literary creation by an author, this study aimed to investigating this phenomenon in contemporary Arabic poem by concentrating on Ahmad Shoghi poem based on qualitative study and by using analytic-descriptive methods. The finding of the research shows that two or multi-lingual of Ahmad Shoghi caused decreasing of his self-cofidence and also decreases his relationship to noble Arabic identity and culture.His low vocabulary-building knowledge resulted in his not being able to make phrases and also not being able to use homogeneous phrases and synonyms. In his work, this caused many linguistic and prosodic errors. This phenomenon decreases activeness of his literary language and destroys his literary and artistic creativity not letting him to enjoy the full potentials of the Arabic language.
    Keywords: language sociology, bilingualism, Linguistic interference Ahmad Shoghi, shoghiyat, Lack of expression}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال