به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « التعددیه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «التعددیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی پارسایی پور*، عبدالعلی آل بویه، راضیه صدری خانلو

    فی فتره الحداثه، اکتسب الشعر العربی نوعا من الموضوعیه التی خلصته من الغناییه البحته، باستیحاء تقنیاته من صمیم فنی الدراما والسرد الذین ترتفع فیهما درجه الکثافه نتیجه للسمه الحواریه وغلبه التوتر والمستویات اللغویه العده وصراع النظرات؛ فإذا به تنسم النظریه الحواریه لباختین، والتی شکلت منعرجا حاسما لصنع رویه جدیده للعالم  زعزعت اسس الرویه الاحادیه والمهیمنه الذاتیه التوجه. ظاهره البولیفونیه، کفرع رییس لها، وطدت لتعددیه المنظورات والروی وبشرت بتضارب الآراء والمواقف وتحاور الإیدیولوجیات فی فضاء دیمقراطی فسیح، إذ یمکن لکل صوت ووعی ذاتی التعبیر عن نفسه بحریه فی ظل حوارات ثناییه وقبول الآخر. رغم ان باختین، وبتغلیبه السردی علی الشعری، طبق تحلیله علی الروایه، فإن الانواع تلاحمت تدریجیا بفعل فکره التهجین الاجناسی واستفاد الشاعر من إنجازات الظاهره التعددیه إثراء لتجربته، فتبنی رویه متکثره للتخلص نهاییا من ترسبات مبدا "المولف اولا" ولخلق حلبه متعدده الاقطاب، حیث یدلی ممثلوها بآرایهم فی مساحه الحریه الرحبه. نزولا عند ضروره دراسه کیفیه تخصیب الشعر بتقانات وافده، قمنا بإجراء بحث من خلال الترکیز علی المکونات التقنیه للظاهره مثل تعدد الإیدیولوجیات متمثله فی تعدد الشخصیات، تعدد اللغات وانماطها، المحاکاه الساخره، الاجناس المتخلله، والتناص، فی نطاق للشعر توسعنا فیه لإعطاء رویه شبه عامه عن انتشار الظاهره ومنهجنا فی البحث منهج وصفی-تحلیلی وفق معطیات الظاهره وتفسیرات النقاد لها. واستنتج ان تعدد الاصوات یجری فی الشعر الحداثی علی قدم وساق والعبره علی تعددیه الخطاب ولا نلقی بالا اهو شعری ام نثری، وان الشاعر یجهد مخلصا لجعل الفضاءات الحواریه مهدا لتوفیر دیموقراطیه رویویه امینه ولیست زایفه، ثم إن الانا المسیطر انکسر إلی ذوات متصارعه فی حوارات حره محتدمه خلصت الشعر من الذاتیه والمباشره.

    کلید واژگان: الحواریه, التعددیه, تعدد الاصوات, الاجناس المتخلله, البارودیا, تعدد اللغات (هتروغلوسیا)}
    Mostafa Parsaeipour *, Abdolali Alebooye, Razieh Sadrikhanloo

    During the period of modernity, Arabic poetry acquired a kind of objectivity that saved it from pure lyricism, drawing inspiration for its techniques from the core of dramatic and narrative art, in which the degree of intensity increases as a result of the dialogic characteristics and the predominance of tension and the various linguistic levels and conflicts. With it, the dialogical theory of Bakhtin was divided, which constituted a decisive turning point for the creation of a new vision of the world that shook the foundations of the monist and hegemonic vision of self-direction. The polyphony phenomenon, as a main branch of it, reinforced the plurality of perspectives and visions and heralded the conflicting opinions and positions and ideological dialogue in a vast democratic space, so that every voice and consciousness could freely express itself in light of bilateral dialogues and acceptance of the other. In this research, we focus on the technical components of the phenomenons such as the multiplicity of ideologies represented in the multiplicity of personalities, the heteroglosia and plural language patterns, parodies, interfering genders, and intertextuality. We conclude that the multiplicity of voices is taking place in modernist literature in full swing. Whether it is poetry or prose, the point is the plurality of discourse as the writer strives sincerely to use the dialogue spaces to provide a visionary democracy that is honest and not false, and that the dominant ego is broken into conflicting subjects in free and heated dialogues that save poetry from subjectivity.

    Keywords: Bakhtin’s dialogical theory, Polyphony, Heteroglosia, Parody, Embedded genders, Narrative-dramatic poem}
  • سعدالله همایونی*، عدنان طهماسبی

    هناک جذور عریقه لتعددیه الفکر فی العالم العربی بما فی ها العصر العباسی حیث تبلورت إرهاصاتها فی افکار متضاربه و احزاب وشخصیات تتصارع علی السلطه مستغلین الدیانه والقومیه، کما انجبت حینا افکارا منیره وحینا آخر افکارا متکلسه واستمر هذا الحجاج الجدلی فی ابیستمه مدوره و متمحوره حول الذات و تضخم الانا و رفض «الآخر» فی حلقه ضیقه و خطاب مغلق یدور فی نزاعات علی سلطه، و انتماءات دینیه وقومیه کما کانت تتبلور فی إثاره نعرات طائفیه واشتباکات دامیه تحرق الاخضر و الیابس. ولکن التلاقح الفکری و التمازج الحضاری والعلمی فی العصر الحدیث اصبح مبدءا لتدجین الروافد الفکریه العالمیه فی خدمه الفکر العربی و محورا للتمفصل العقلانی بین التراث والحداثه، کما تمخضت الاجواء الخطابیه المنفتحه الجدیده عن تهاوی الکثیر من الافکار المنتفخه الهشه بناء علی حاجیات العصرنه والتی طغت بظلالها علی الفکر المهیمن علی العقل الجماعی العربی. و إن یعانی الفکر العربی حالیا من معیقات ولکن بدا یرافق العصرنه و مضاعفاتها الإیجابیه و السلبیه. تستهدف هذه الورقه المتواضعه تناول الفکر العربی المعاصر فی ضوء آراء المفکرین العرب امثال ادونیس، و مصطفی الحجازی، و حسن حنفی وإلخ دراسه تحلیلیه متمحصه افانین فکرهم التجدیدی و کیفیه الإنفلات من التصلب و التقوقع المقیت المهیمن علی عصرهم والذی ادی إلی واد کل ما یتسم بالتجدید فی عصور موالیه.

    کلید واژگان: التعددیه, الفکر العربی, الاصاله والمعاصره, الهویه, الانا و الآخر}
    Saadollah Homaiuni *, Adnan Tahmasbi

    Pluralism is rooted in the long history of Arab thought, as in the Abbasid era, to the extent that its consequences were manifested in the emergence of contradictory ideas, parties and personalities engaging with one another in order to attain power by exploiting religion and ethnicity. Contractions that often did not have any rational logic beyond them but only to achieve power. In this way, we sometimes see the emergence of intellectual and sometimes reactionary thoughts. The dialectic was conducted in a narrow worldview focused on "self" and the commemoration of "me" and the "other" rejection in a closed loop. A discourse that was fueled by power struggles, religious and ethnic affiliations, the rise of tribal strife and, ultimately, civil wars. But in the contemporary era, the link between thought and civilization and science provided the basis for using the intellectual achievements of the world for Arab thought to establish a rational link between tradition and modernity in the Arab world. Just as the atmosphere of an open contemporary discourse, in line with the new needs, provided the ground for emancipation from the absurd thoughts and long-suffering ideas that had long been shadowed by the collective thought of the Arabs.  Though today, this idea is facing obstacles and challenges, it is in line with modernity and its positive and negative consequences. So its manifestations can be seen in the thoughts of the intellectuals of the Arab world in many countries and undoubtedly its implications in the social sphere of the Arab world will be reflected and found, so that the Arab Spring can be considered part of the intellectual outcomes in the Arab world. The present article seeks to use the descriptive-analytical method of contemporary Arab thought and how the emancipation of such scholars as Aedounis, Mostafa Hejazi, Hassan Hanafi and others from the fatalistic self-centeredness of their era, which had destroyed all the modernist effects of the past.

    Keywords: Pluralism, Arabic Thought, Tradition, Modernity, Identity, Me, Other}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال