به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انقلاب » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انقلاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد خسروی شکیب*

    منطق الطیر عطار از آثار عرفانی برجسته در ادبیات فارسی است که در ساختاری روایی، به قصه فراخوان کمی و کیفی «مرغان جهان» و تلاش جمعی آنها برای رسیدن به «سیمرغ» می پردازد. «حکایت» مهمترین ابزار عطار، در شکل دهی به ساختار این بسیج جمعی است. او در ساختار منطق الطیر از 194 «حکایت» استفاده کرده شده است. سوال این است که کارکرد این حکایت ها چیست و چرا «عطار» بر استفاده از این نوع روایی، اصرار دارد؟ پیش فرض این است که حکایت یکی از تمهیدات مورد نیاز برای شکل دهی به بسیج جمعی است و عطار آگاهانه تلاش می کند تا ساختار منطق الطیر را بر «حکایت» استوار سازد. «هدهد» به عنوان رهبر، همواره تلاش می کند تا در گفتگوی خود با دیگر مرغان، از «حکایت» به عنوان یک ابزار، استفاده کند. استفاده از «حکایت»، تبدیل قصه «من» به «ما» را آسان می کند و موجب همراهی می شود. «حکایت» موجب خلق بحران و اضطرار شدید می شود و الزام نمایشی فراخوان مورد نظر «هدهد» را تشدید می کند. با استفاده از «حکایت» می توان خیر و منفعت جمعی را برجسته کرد و موجب تشدید جامعه پذیری و جهان بینی مشترک شد. ساخت های روایی، مفتون سازی و تسخیر ذهن را آسان می کنند و بر قدرت ترغیبی و متقاعدسازی زبان می افزایند. در این مقاله تلاش می شود تا اهمیت و ضرورت استفاده از «حکایت» در متن منطق الطیر، با روش کیفی و تحلیلی - توصیفی ، مورد بررسی و نقد کارکردشناختی قرار گیرد.

    کلید واژگان: منطق الطیر, انقلاب, حکایت, روایت}
    Mohammad Khosravishakib *

    Mantagh al Tair is one of the prominent mystical works in Persian literature, which in a narrative structure, deals with the story of the quantitative and qualitative calling of "birds of the world" and their collective efforts to search and reach "Simorgh". He used 194 "Anecdote" in the structure of Mantagh al Tair. The question is, what is the role and function of these stories and why does "Attar" insist on using this type of narration? The presupposition is that the story is one of the tools and arrangements needed to shape a collective mobilization, and Attar consciously tries to base the structure of Mantagh al Tair on the "story". The premise is that the "anecdote" facilitates the transformation of the story of "I" into "us" and causes the birds to accompany "Hoopoo". The "anecdote" creates a crisis and extreme urgency. The "anecdote" intensifies the theatrical requirement of the call. The "anecdote" highlights the good and the collective interest of the birds. The "anecdote" builds a common socialization and worldview of birds. "Anecdote" increases the action and persuasion function of language and its persuasive power. The "anecdote" facilitate the fascination and conquest of the birds' minds.

    Keywords: Mantiq-Al-Tair, revolution, anecdote, narration}
  • فاطمه پرچکانی*، فرهاد رجبی

    سیاب و شاملو از برجسته‎ترین شاعران معاصر هستند که باوجود شعرهای عاشقانه کوشیده‎اند کارکرد انقلابی زن را در اشعار خویش مدنظر قرار دهند؛ آن‎ها با ارتقاء بخشیدن به شخصیت زن، می‎کوشند فراتر از چهره کلیشه‎ای معشوق، او را همدوش مردان انقلابی وارد عرصه مبارزه کنند. بر همین اساس، نوشته حاضر بر آن است تا با بررسی جایگاه زن در شعر دو شاعر، دگردیسی حضورش را به تصویر کشد. مقوله‎ هایی چون مبارزه برای رهایی، همراهی در حل مشکلات انسانی و فرار از پوسته سنت از مهم‎ترین مولفه‎ های حضور زن در شعر این دو شاعر است. در شعر بدر شاکر السیاب، زن افزون بر کارکرد سنتی خود، نماد وطن به یغما رفته است و گاهی نیز نماینده بازگشت به خویشتن است. این سیر خطی در شخصیت زنانی چون «حفصه العمری» و «جمیله بوحیرد» به کمال می‎رسد. سیاب با مطابقت دادن شخصیت زن با عشتار، کارکرد انقلابی او را به تصویر می‎کشد؛ چنان‎که با اعطاء شخصیت مسیح، او را مدافع آزادی انسان معرفی می‎کند. در آثار شاملو نیز زن، نقش مستقلی در مبارزه اجتماعی ایفا می‎کند؛ «رکسانا» و «آیدا» با حرکت از چهره اثیری به سوی تکامل انسانی و مبارزاتی، نماینده زن انقلابی هستند. افزون بر این، شاعر همواره در جستجوی زن همزاد خویش است تا همدوش او قدم در راه مبارزه گذارد. نتایج نشان خواهد داد دگردیسی حاصل شده در این باب، افزون بر بلوغ فکری دو شاعر، تحت تاثیر سیر تکاملی جامعه عربی و فارسی، جریان نوگرایی و اصالت بخشیدن به انسان در اندیشه و شعر معاصر است.

    کلید واژگان: شعر معاصر عربی و فارسی, بدر شاکر السیاب, احمد شاملو, زن, انقلاب}
    Fatemeh Parchkani *, Farhad Rajabi

    Al-Sayyab and Shamlou are two of the most prominent contemporary poets who, in spite of their love poems, tried to address the revolutionary function of women in their literary work. By promoting the woman's personality in this respect, they have detached her lover stereotypical face and have highlighted their revolutionary share and their ability to fight for liberation alongside men. Therefore, this research attempts to study the position of women in poetry of the two poets, and depicts their presence along with the changes that have been made in their personality. This is why categories such as struggle for liberation, accompaniment of solving human problems, and the escape of traditions are referred to as the most important constituents of women presence in the literary work provided by these poems. In Badr Shakir Al-ssayab’s poem, except for their traditional role, women are the symbol of the vanished homeland and sometimes represent the symbol of return to oneself. However, this linear trend in presenting women reflects well in the personality of those such as “Hafsa al-omari” and “Jamilah Bouhired” and reaches perfection. Al-Sayyab seeks to depict his revolutionary function in defending human freedom by matching women's personality with “Ishtar” and giving them Christ’s personality. On the other hand, in Shamlou's poems, women play an independent role in the social struggle. “Roxana” and “Aida” are models of revolutionary women in such poems. It seems as if the poet is looking for his soul-mate so as to enter the battle with her. The results show that the occurred metamorphosis, expect for the two poet's intellectual maturity, is influenced by the evolutionary process of Arab and Persian societies, modernization process, and initiation of humanity in contemporary thought and poem.

    Keywords: Contemporary Arab, Persian Poem, Badr Shakir Al-Sayyab, Ahmad Shamlou, Women, Revolution}
  • رقیه موسوی*، ایوب مرادی، بهناز پیامنی، مریم زمانی

    تاریخ، دوره ای از درک مناسبات اجتماعی و فرهنگی میان تمام جوامع انسانی است. در عصری که ارتباطات در تقابل انزوای جوامع قرارگرفته و برنامه ریزی قدرت های جهان برای ساده سازی روابط اجتماعی و به حداکثر رساندن عناصر سازنده یک جامعه منسجم است. تاریخ یک جامعه، در ادبیات و هنر به گونه ای تحول ایجاد نموده است که خط مرزی میان زمان خطی و سیر روایت را می شکند و مخاطب با گره خوردگی آن همراه می شود. رمان سرخ سفید از جمله رمان های تاریخی است که در قالب فراداستان تاریخ نگارانه نوشته شده است. نویسنده در این داستان فضای اجتماعی ایران را بعد از انقلاب به تصویر کشیده است. رنگ مبارزه و دیانت در شخصیت های داستان بسیار پررنگ و چشمگیر است. این مقاله که با روش تحلیل محتوا و به صورت کتابخانه ای نوشته شده، رمان سرخ سفید را بر اساس آرای لینداهاچن بررسی نموده و در پایان به این نتیجه رسیده است که رمان با تکیه بر خرده روایت ها و شخصیت های خیالی در کنار شخصیت های حقیقی در جست و جوی شکافی است که در تاریخ انقلاب گم شده است.

    کلید واژگان: انقلاب, اقتباس, هاچن, فراداستان, یزدانی خرم.}
    Roghayeh Mousavi *, Ayoob Morai, Behnaz Payamani, Maryam Zamani
    Introduction

    It must be said that in the transformation of stories and history and even the war events that have occurred in recent years, semantic horizons in a wide and coherent network can be transformed and reproduced at all levels of language, body movements, and even sound and music. This means that any work can continue to exist at any time. Linda Hutcheon is one of the theorists who mentioned this term for the first time in the book "Theory of Adaptation". She believes that all stories, when reproduced in another culture and language in a time and place, can be institutionalized and localized in order to be adapted to all the conditions and ideology of the author. On the other hand, the phenomenon of revolution is one of the historical events that has a special place in the literature of sustainability. The phenomenon of revolution has a long history, and in the same way, the analysis of why and how it happened has existed since the past, especially since the second half of the 19th century. These events are like an opportunity given to the heroes to consider a path to continue their lives through the lens of political and social changes after the revolution. The Iranian revolution was formed by the rebellion of the weak class against the government. A revolution that included a populist ideology. The following questions will be answered in this study:Considering the role of irony in the dominant language of the characters in the story, what structure has the author used for the ironic style of the story? ,For what purpose does the author use "Kyokushin" techniques as a symbol of a historical moment?Sustainability literature as a literary genre, in the form of poems by poets such as Farrokhi Yazdi, Allameh Dehkhoda and Nasim Shomal, was formed during the constitutional period and spread widely in the following periods. The dominant method of narration in this literary genre is based on the concepts of resistance, sacrifice, hope, martyrdom and worship, tyranny and salvation. As a writer and theorist of the contemporary century, Linda Hutcheon has pointed out the basics of adaptation, irony in the text and also the methods of postmodernism in the novel in her works such as "Theory of Adaptation", "Irony Margin" and "Postmodern Policies". This research aims to examine a different face of war that Mehdi Yazdani Khorram has shown in the story "Red and White", with the approach of Linda Hutcheon's theories, in parallel with the real history of the Islamic Revolution and the struggles before and after it.Among the articles written about Hutcheon's opinions and also the theory of adaptation, the article "Historic metafiction; Case study: A lizard that swallowed the moon" Pirouz et al. There is another research called "From Arash Asatiri-Tarikhi to Arash Barkhani by Baizai" written by Taheri and Nobakht (2016), Nama Farhangistan, in which the authors examine the interpretation and re-creation of Beizai's "Arash Khani" text using the theory of historiographical metafiction. "Linda Hutcheon" have discussed and in the end they have come to the conclusion that the original narrative has been broken and a new narrative has been reproduced. But in terms of historiographical metafiction, we can refer to the article "Classification of metafictional elements with a focus on the short circuit and the author's communication triangle" written by Dezhban and Bagheri (2016), a literary research text that the authors in this research while examining metafiction and metafictional theories, have reviewed the characteristics of short circuit and have presented a new classification of metaphysics by providing evidence. 

    Methodology

    This research method in the research, on the one hand, has dealt with the topic of examining the components in different historical fields and on the other hand, with the experience and compilation of different historical stages about the 1357 revolution, and in order to design a conceptual problem in a scientific field, the method of content analysis is used. The basis of Hacheon's theories has been used.

    Discussion

    Historiography metafiction is another form of history representation that is one of the first narrative values in the contemporary century. Therefore, the past is something that must be dealt with, and such a confrontation includes acknowledging its limitations as well as its power. We receive history through witness testimony and other archival materials. In other words, we only have representations of the past from which narratives or historical explanations can be constructed. In fact, postmodernism reveals the tendency to understand current culture as a product of previous representations. The representation of history becomes the history of representation. It means that postmodern art accepts the challenge of tradition and acknowledges that representation cannot be escaped, but it can be exploited and criticized through irony and irony as well as the author's imagination. In fact, most of these claims about metafiction can be the mission of an author's experience and knowledge. The author can be self-aware of the structures of realism as well as his personal imagination to portray a narrative objectively and with expressive language in order to make the authority of the storyteller tangible to the audience with a solid body and final ending. The characters in metafiction are transformed from real and historical to structural human beings and the result of the author's mind. In fact, metafiction portrays the concept of narrative and story in the way of confrontation between creation and dissolution of the author's imagination. Such a strategy in any narrative can confuse and confuse the reader, because it does not provide solid documentation, but everything is formed in an incoherent structure and the result of imagination and reality. The combination of historical characters with fictional characters and uncertainty in the "red and white" superstition. The metafiction of "Red and White" is a narrative that, by placing random events, seeks to create a temporary thing and a sense of chaos. The author of this story is distinguished from other writers because of the exact relationship between the verbal world of the narrative and the world of everyday life that has been created during the story. Undoubtedly, one of the elements of a historiographical superstition is the presence of historical figures alongside fictional characters created in the author's mind. The false storytelling of a historical writer takes the form of a documentary by bringing real spaces and characters, and this is what inspires the reader with the true identity of the heroes. "The status of fictional characters, like linguistic signs, is the status of absence. To be or not to be. There are no fictional characters, but we know who they are. We can point to them and discuss them" (Ibid: 132). The novel "Red and White" is full of fictional characters that are present in every sub-narrative, which at first glance seem unimportant, but with a little reflection, one can understand that the author can understand the influence of a huge segment of the society from the life of each character. It has exhibited a phenomenon. From the reader's point of view, these characters may seem abnormal and unrealistic; however, the author shows this abnormality to the audience in a completely normal way with his intelligence and harmony of their lives with historical events. The historical figures that Yazdani Khorram has used in the best way in the novel "Red and White" are people who have been placed in the margins of history and only their names remain in history. People like "Abbas Hoveida" whose only death is a turning point in the history after the revolution. In this book, the author describes the body of "Hoveida" with his obsessive detail. ,

    Conclusion

    The novel "Red and White" forces the audience to discover and intuition in a completely deliberate and technical way. While reading the book, every reader looks for heroes who are somehow related to the main hero of the story. Each section of the book that is dedicated to an opponent is full of sub-narratives that become attached to a character. The metasfiction of "Red White" is a balanced story between history and imagination. In the manner of an old storyteller, the author shows his desire to create imaginary realities and worlds created by his mind, with the help of detail in each part. Worlds that may attract any reader. In fact, the character of "33-year-old Kyokushin Kai" of Yazdani Khorram can be two dimensions of the author's character during the narration. The pristine and non-stereotyped images that he has created in every fight benefit from a completely realistic atmosphere. Sometimes people assume a mysterious state, such as the character of "Mohsen" in the 14th fight, who assumes himself as a rival to the hero of the story. But again, it is not possible to definitively predict the meaning of people's actions with a logical process. In the same way, the author's method for the journey of the audience's mind to history during the narration can be considered one of the elements of metafiction. The irony of the author's language in any situation originates from his critical view. He has used special words such as upright worker, spotted evil spirit, etc. for every situation that fits the characters. Therefore, it can be said that the purpose of the author in bringing such terms is to show the type of life of an individual in the society of that period. A society that has undergone huge changes after the Islamic revolution. The relationship between the people around the hero's character and the story space is a contractual relationship and subject to the rules of the author's mind. It is as if the author has targeted the realism and concreteness of the story by bringing this amount of narration and characters. In the end, it must be said that Yazdani Khorram is like an alchemist who, in his world of inspirations from dark and blood-soaked history, has drawn out a pure and popular writing that can attract any reader to his heroes.

    Keywords: Revolution, Adaptation, Hutcheon, Metafiction, Yazdani Khorram}
  • حسین حسن رضایی*، مرتضی قاسمی

    از مسایل مهمی که موجب تغییرات گسترده، در شیون مختلف سیاسی اجتماعی جامعه می‏شود، «انقلاب» است. انقلاب در دوره‏بندی هنر و ادبیات، چنان تاثیر مهمی دارد که ادبیات برخی کشورها را، به «ادبیات قبل یا بعد از انقلاب» تقسیم می‏کنند. یکی از مهم‏ترین نظریه‏ ها درمورد رابطه ادبیات با انقلاب، نظریه یورگن روله است. مقاله حاضر می‏کوشد بر مبنای تقسیم‏بندی روله، به دوره‏بندی ادبیات انقلاب اسلامی به طور کلی، و همچنین بررسی امکان یا عدم امکان گسست بینامتنیت در انقلاب‏ها بپردازد. بدین منظور، ابتدا به تعریف بینامتنیت پرداخته شده و در ادامه برای طبقه‏ بندی ادبیات انقلاب اسلامی، از دوره‏بندی سه‏گانه یورگن روله (= دوره احساسات، دوره تردید و دوره گسست)، بهره برده‏ شده است. در پایان، گسست یا عدم گسست بینامتنیت در انقلاب بررسی شده است. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی نوشته شده است، برای تایید بیشتر نظریه روله، از نظریه ‏های گوناگون زبان‏شناسی، نظریه «واقعیت‏ مندی» هارولد بلوم و دیگر نظریه ‏های مرتبط کمک گرفته است و نتیجه می‏گیرد که می‏توان از تقسیم‏بندی روله به عنوان ملاکی برای دوره ‏بندی آثار ادبیات انقلاب اسلامی بهره برد؛ علاوه براین اگرچه انقلاب‏ها، موجب گسست بینامتنی می‏شوند، اما این گسست شامل همه اجزای سنت نمی‏شود، زیرا جریان آهسته و پیوسته سنت، ریشه‏ دارتر از آن است که حوادث سیاسی و اجتماعی دوره یا نظامی خاص، بتواند موجب نابودی کامل آن شود.

    کلید واژگان: انقلاب, دوره بندی ادبیات انقلاب, یورگن روله, بینامتنیت}
    Hossein Hassanrezaei*, Morteza Ghasemi

    "Revolution" is one of the important issues that cause extensive changes in various political and social aspects of the society. The revolution has such an important effect on the periodization of art and literature that the literature of some countries is divided into "literature before or after the revolution". One of the most important theories about the relationship between literature and revolution is Jurgen Ruhle's theory. The present paper tries to periodize the literature of the Islamic Revolution in general, based on Ruhle's classification, and also investigate the rupture or unrupture of intertextuality in revolutions. For this purpose, the definition of intertextuality has been discussed first, and in order to classify the literature of the Islamic Revolution, Jurgen Ruhle's triple periodization (the period of sentimentality, the period of doubt and the period of rupture) has been used. Finally, the rupture or unrupture of Intertexality in revolution has been scrutinized. This research, which is written with a descriptive-analytical method, uses various linguistic theories, Harold Bloom's "reality" theory, and other related theories to further confirm Ruhle's theory, and concludes that it is possible to use the classification of Ruhle as a criterion for periodization of Islamic Revolution literary works. In addition, although revolutions cause intertextual rupture, this rupture does not include all the components of the tradition, because the slow and continuous flow of the tradition is more rooted than that the political and social events of a specific period or system cause it destroyed completely.

    Keywords: Revolution, periodization of revolution literature, Jurgen Ruhle, intertextuality}
  • مریم شریف

    تاریخ ادبیات ملی کشورهای مختلف، با حذف بیشتر زنان نویسنده از پیکره خود، رفتار مشابهی در قبال ایشان پیش گرفته‌است. این مقاله در صدد است تا با مقایسه شیوه شاعری عالمتاج قایم‌مقامی و کنستانس دو سلم، دو شاعر ایرانی و فرانسوی در بحبوحه دو انقلاب سیاسی، مشروطه در ایران و انقلاب 1789 در فرانسه، به چرایی این وضعیت بپردازد. مطالعه موضوعی و زیباشناختی آثار این دو شاعر نشان میدهد که علی رغم تفاوتهای فرهنگی و فاصله زمانی و با توجه به زندگی در دو جامعه در حال گذار به مدرنیسم سیاسی، هر دو علیه سلطه مردانه سروده‌اند و مطالبات مدنی مشابه و پیشرویی داشته‌اند. با این حال روند اجتماعی شدن ایشان در بطن جوامعی با پیش‌فرضهای جنسی و جنسیتی، هر دو را در قلمرو ادبیات مجبور به انتخابهایی کرده که کهن‌گرایانه و خلاف جریان پیشروی ادبی قضاوت شده‌اند و در نتیجه جایگاه معتبری در تاریخ ادبیات به دست نیاورده‌اند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, تاریخ ادبیات, شاعر زن.کنستانس دو سلم, عالمتاج (ژاله)قائم مقامی, جنسیت, انقلاب, ایران.فرانسه}
    SHARIF MARYAM

    Pourquoi les histoires littéraires nationales adoptent-elles une attitude identique face aux femmes auteurs en leur accordant la moindre place possible ? Pour proposer des éléments de réponses, on a choisi deux femmes poètes issues de deux cultures complètement différentes, française et iranienne : Constance de Salm (1767-1845) et Âlamtâj (Jâleh) Qâem-Maqâmi (1883-1947). L’étude thématique et esthétique de leurs poèmes écrits et publiés dans deux sociétés en transition vers la modernité politique, montre que malgré les différences culturelle et temporelle, ces écrivaines avancent les mêmes revendications contre l’ordre patriarcal, lequel, à l’aube de la démocratie, peine à accepter les femmes en dehors de la sphère privée, dans des rôles autres que ceux d’épouse et de mère, les excluant ainsi de l’Histoire. Par ailleurs, il semble que la sociabilisation des femmes au sein des idéologies genrées les pousse à des choix esthétiques qui, les cantonnant dans l’archaïsme littéraire, les écartent de la modernité esthétique et de surcroît, de l’histoire littéraire.

    Keywords: litté, rature comparé, Histoire de la litté, rature, Femme poè, TE, Constance de Salm. Â, lamtâ, j (Jâ, leh) Quâ, em-Maquâ, mi . Genre, ré, volution, Iran, France}
  • محمود آرخی، فرامرز خجسته*، عاطفه جمالی
    رمان چشم هایش، اثر معروف بزرگ علوی، یکی از مهم ترین رمان های فارسی است که به روابط عاشقانه «ماکان» و «فرنگیس» و فعالیت سیاسی آن ها در عصر رضاشاه می پردازد. در این رمان، فرنگیس، علی رغم بورژوا بودن،زنی عاشق و فداکار است که با ایثار بزرگ خود، استاد ماکان را از مرگ حتمی نجات می دهد. این موضوع، از همان زمان انتشار، منتقدان وابسته به جریان چپ را به انتقاد از این رمان و بعدها سایر منتقدان را به تحسین آن واداشته است. این مقاله می کوشد تا با روشی توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر اصل «عدم قطعیت معنی» و «امکان تفاسیر جدید از متون ادبی» در نظریه های ادبی ای مانند «هرمنوتیک» و «پساساختارگرایی»، خوانشی نو از این رمان به دست دهد و به قرایتی تازه از آن دست یابد. قرایتی که در نقطه مقابل معنای ظاهری رمان و قرایت پذیرفته شده از آن در میان منتقدان قرار می گیرد و فرنگیس را انقلابی متزلزلی معرفی می کند که در دشوارترین لحظات انقلاب، به استاد ماکان و نهضت خیانت می کند و به صف دشمنان انقلاب می پیوندد. نتیجه پژوهش نشان می دهد که رمان چشم هایش برخلاف معنای ظاهری اش، که به انتقاد شدید منتقدان چپ منجر شده، در باطن، به تیوری انقلاب در مکتب مارکسیسم وفادار است. به زعم ما نشانه های درون متنی فراوانی در این رمان وجود دارد که با تکیه بر آن ها می توان خوانش جدیدی از آن را که متناسب با تیوری مارکسیسم در باب انقلاب است ارایه کرد.
    کلید واژگان: چشمهایش, نقد ادبی, مارکسیسم, انقلاب}
    Mahmood Arkhi, Faramarz Khojasteh *, Atefeh Jamali
    The novel Her Eyes, the famous work of Bozorg Alavi, is one of the most important Persian novels that deals with the romantic relations between "Makan" and "Farangis" and their political activity in the era of Reza Shah. In this novel, Farangis, despite being a bourgeois, is a revolutionary and devoted woman who saves Master Makan from certain death with her great self-sacrifice.This reading, since its publication, has led left-wing critics to criticize the novel and later to praise it.This article tries to give a new reading of this novel by relying on the principle of "meaning uncertainty" and "the possibility of new interpretations of literary texts" in literary theories such as "hermeneutics" and "poststructuralism" and achieve a new reading of it.A reading that contrasts with the official reading of this novel and introduces Farangis as a shaky revolutionary who, in the most difficult moments of the revolution, betrays Master Makan and the movement and joins the ranks of the enemies of the revolution.The result of the research shows that the novel of Her Eyes, contrary to its apparent meaning, which has led to severe criticism from leftist critics, is inherently faithful to the theory of revolution in the school of Marxism.In our opinion, there are many in-text cues in this novel, on the basis of which a new reading of it can be offered, which is in line with Marxism's theory of revolution.
    Keywords: of Her Eyes, Literary criticism, Marxism, Revolution}
  • ثمین بهرامی*، مرضیه بلیغی
    در قرن نوزده میلادی، امیل زولا با نگارش رمان ژرمینال، برای نخستین بار در تاریخ ادبیات فرانسه، طبقه ی کارگر را به عنوان قهرمان و محرک داستان وارد رمان کرد. وی تاثیر فراوانی بر روی نویسندگان رمان های با محوریت انقلاب های کارگری برجای گذاشت. ماکسیم گورکی نیز از جمله نویسندگانی است که این مفهوم را دستمایه ی نگارش آثار خود، از جمله مادر کرده است. این جستار کوشیده است با رویکردی تطبیقی مفهوم انقلاب را در دو اثر یادشده، مورد بررسی قرار دهد. چگونگی پرداخت حوادث در دو اثر یادشده، عوامل ضروری در وقوع و پیشبرد اهداف انقلاب را از دیدگاه این دو نویسنده بر ما روشن می کند: فقر به عنوان قوه محرکه و آگاهی، رهبری، اتحاد و از خودگذشتگی، به عنوان مولفه های اصلی در پیشبرد اهداف انقلاب، نقاط مشترک هر دو اثر است. این اشتراکات در نقاطی همچون شخصیت پردازی و واقع گرایی دچار انفصال می شوند. در پایان، این دو نویسنده با نوید آینده ای بهتر، بذر امید را دل مبارزان راه عدالت می کارند.
    کلید واژگان: امیل زولا, ماکسیم گورکی, ژرمینال, مادر, انقلاب}
    Samin Bahrami *, Marzieh Balighi
    By writing Germinal in the 19th century, Emil Zola brought the working class into the novel writing world as the motive and the hero of the stories for the first time in the French literature history. He had a significant impact on the writers who constantly wrote about revolution. Maxim Gorky is also among those who had taken this into sober consideration in his work, Mother. This comparative study aims to discover the concept of revolution in both of the above-mentioned works. The chains of events in both works illuminate for us the necessary elements for a revolution to occur. Poverty, as the main reason along with awareness, leadership, and sacrifice as the main factors are among the motives of progress with revolution in both novels. Such similarities are separated when it comes to characterization and realism. In the end the both authors give hope to the fighters by depicting a better future for them.
    Keywords: Emil Zola, Maxim Gorky, Germinal, Mother, Revolution}
  • Samad Rahmani Khayyavi

    Tahereh Saffarzadeh was born in 1936 in Sirjan. She learned to recite and memorize the Qur'an in the local school at the age of six and ended her primary and secondary education in Kerman. She composed her first poem, "Poor and winter", at the age of 13, which was written on the school's wall newspaper. She received a bachelor's degree in English language and literature from Shiraz University. It was during this period that she realized that this field of study is not practical for the present and future of Iranian students. Shortly after her son's death, she went to England and then to the United States of America to continue her education. At the University of Iowa, she was accepted in the International Writers' Group and obtained MFA degree, which is a PhD-independent degree awarded to the undergraduate and graduate writers and artists who volunteer to teach at university in a literary or artistic field of study. Following acquisition of a special poetic language, and as a result of continuous study, she succeeded in new definitions and theories in the field of art, especially poetry. The first examples of such poems made her famous, respected among poets and writers of different countries of the world, and created mutual literary connections between her and poets and artists of other countries. On her return to Iran in 1970, the authorities agreed to hire her at the National University (Shahid Beheshti). Dr. Tahereh Saffarzadeh is the founder of translation education as a science and the organizer of the first workshop of "Practical Critique of Translation" in Iranian universities. After the victory of the Islamic Revolution, her book "Principles and Foundations of Translation" was selected as a lesson book that was useful in understanding the theories and practical critique of translation, especially for students majoring in translation. This book was used in translation workshops and played an effective role in the Iranian translation scene. A few years later, a book on this field was published in England. Tahereh Saffarzadeh also succeeded in introducing a new language and style of poetry due to her literary studies and research in the field of poetry which she named it "Resonance Poetry"; an intellectual whisper that, without worrying about weights and meters, triggers a movement in the reader's mind with clear metaphors. Knowing the cultural gap of the Islamic Movement, at the beginning of this movement, with the help of well-known and committed Muslim writers, she established a center called the "Cultural Center of the Islamic Movement". After the victory of the Islamic Revolution, Dr. Tahereh Saffarzadeh was selected by her colleagues at Shahid Beheshti University as the dean of the university and head of the faculty of literature. At the age of 24, she published her first work, "Rahgozar Mahtab" (The Moonlight Passerby). Her second collection of poems, entitled "The Red Umbrella", was published in English in the United States of America by the International Department of Writers at the University of Iowa, School of Literature. Then, with the publication of the collection of poems of "Resonance in Delta", "Dam and Arms", "Fifth Journey", "Movement and Yesterday", etc., she composed a special songs for the music of the contemporary Iranian poetry. She wrote poems with religious and anti-western plots in the Iranian literature. Her poems seem frozen at the beginning and they are devoid of softness for words, but for the person who contemplates on the words, they can be seen as the blossoms behind the spiritless words. Saffarzadeh wrote weightless poetry. She believes that insensitivity and vapidity of this period is the product of the false civilization of this century. Commitment, conceptualism, thought-oriented and religious beliefs are the main components of her poetry. In addition to being a poet, she is proficient in writing, researching, teaching, and translating, as she has translated the Qur'an into the three living languages of the world. Another fact is that Saffarzadeh is known as the founder of the "Scientific Critique of Translation" and the author of the "Specialized Translation" theory in Iran. Meanwhile, Saffarzadeh's name has been registered as one of the initiators of "religious modern poetry" and also one of the founders of the Islamic Propaganda Organization's artistic field in the history of the literature of the Islamic Revolution of Iran. Possessing literary knowledge and insight, familiarity with the millennial history of Persian literature, writings in the contemporary literature, complete mastery of English and familiarity with world literature have made Saffarzadeh popular in the minds and languages of literary society from the 1960s to the present. She has also gained the attention of the world literary and academic associations. In the two collections of "Allegiance to Awakening" and "Meeting with the Morning", Saffarzadeh achieves an independent and coherent style of language and simplification. In turning the poet away from complexity and tendency to the natural tone of speech in this period, perhaps components such as the Islamic Revolution have been influential. In a general sense, Saffarzadeh's poetry can be divided into three periods. Three periods that, although sometimes close to each other, are fundamentally different from each other. These differences are sometimes so obvious that it is felt that the poet is different.
    The first period begins with her introduction as a poet with the book "The moonlight passerby" in 1962, and continues until the publication of the book The Fifth Journey"." The second stage of her poetry often addresses the common people of the society. She wants to say words that are no longer complicated, but they convey a simple meaning. In the third period, she reports on religious and moral concepts. But it should be added that her statement is significantly different from the previous period; he writes many poems with great care and obsession. She does not have any excitement or emotion, and she uses her former techniques in writing the poems. Saffarzadeh becomes somewhat relaxed in the third period of her poetry, she does not have the restlessness of the first period. In the third period, she achieves a kind of calm, neither the restlessness of the first period nor the excitement and sensuality of the second period. During this time, she allows herself to be more rational than anything else. She deals with issues as they exist.

    Keywords: Tahereh Saffarzadeh, poetry, Islam, Quran, religion, translation, transformation, modernism, revolution, rest, expertise}
  • علی ششتمدی*، ابراهیم استاجی

    انسان ماقبل تاریخ، با روایت اسطوره ها تفکر خود را بازمی نمود. در میان ملل مختلف و به خصوص ملت های دارای تمدن، اساطیر زیادی وجود دارد. ایران نیز دارای اساطیر و روایت های حماسی از دوران باستان خود است. هرکدام از این روایت ها بخشی از تفکرات ملی را بازمی نمایانند. یک نمونه از این روایت ها، داستان «فریدون و ضحاک» است که بخشی طولانی از این اساطیر را فرامی گیرد. یک بخش از این روایت کلان، حضور کاوه و قیام او علیه ضحاک، موضوع این مقاله است. این بخش به ظاهر کوتاه در ادبیات حماسی ایران، ارزشی بسیار زیاد پیدا کرده است. این روایت، استدلالی را در مورد «درفش کاویان»؛ یعنی پرچم ملی ایرانیان طرح می نماید. در این مقاله ساختار روایت این داستان، بر اساس روش روایت شناسی، مورد تحلیل قرار گرفته است. این روایت شناسی بر اساس توصیف روایت شناسانی چون تودوروف از ساختمان و عصاره داستان انجام گرفته است. با توجه به این ساختار، نکاتی درباره دلایل اهمیت این روایت و نحوه شکل گیری آن در عمق تاریخ مطرح و ارزش های این روایت، از این دیدگاه طرح می شود. نتیجه این بررسی این است که روایت کاوه و قیام او، یک روایت منحصربه فرد و آفریده ذهن طبقه عام مردم و ظلم دیدگان تاریخ است و آرزوی آن ها را در قالب یک اسطوره، از اعماق تاریخ بیان می کند.

    کلید واژگان: کاوه, روایت شناسی, ضحاک, قیام مردمی, انقلاب}
    Ali Sheshtamadi*

    The prehistoric man represented his thoughts by narrating myths. There were many myths among the various nations, especially the nations which are civilized. Iran has myths and epic narratives of its ancient times. Each of these narratives represents part of national reflection. One example of these narratives of the story is Fereydoun and Zahak, which is a long part of this mythology. One part of this great narrative is the narrative of Kaveh and his uprising against Zahak, which is the subject of this article. As if this seemingly short episode in Iranchr('39')s epic literature has come to be a great narrative. This narrativechr('39')s purpose is an argument for the Kavian Dwarf, the national flag of Iranians. In this article, the narrative structure of this story is analyzed based on the narratology method. This narration is based on the description of the narrators such as Todorov of the building and the extract of the story. Due to this structure, the reasons for the importance of this narrative and its formation in the depth of history are represented and the values ​​of this narrative have been shown from this perspective. The result of this study is that Kavehchr('39')s narrative and his uprising are a unique narrative that has been created by the minds of the common people and oppression and expresses their wish in the form of a myth from the depths of history.

    Keywords: Kava, Uprising, Zahak, naratology, revolution}
  • موسی پرنیان، وحید سجادی فر*، بیان عبدی، مژگان عزیزی

    در مورد چگونگی پیشرفت علم، تا کنون دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است که در این بین، تامس کوهن، نظریه پرداز فلسفه ی علم، پیشرفت و تحول در علم را حاصل ناکارآمدی اصول اصلی یا پارادایم-های یک علم و ظهور و جایگزینی اصول رقیب آن می داند. کوهن، این نظریه را در قالب الگویی چند مرحله ایی با نام های: علم عادی، بحران، انقلاب و علم عادی جدید، تبیین کرده است که البته هر کدام از این مراحل دارای تعاریف خاص خود است؛ الگوی تامس کوهن چنان انعطاف پذیراست که در بررسی تحولات انقلابی در علوم گوناگونی از جمله ادبیات نیز قابل انطباق و به کارگیری است؛ در این میان چگونگی تحول شعر سنتی به شعر نو در ادبیات فارسی از جمله مواردی است که می تواند بر اساس الگوی کوهن مورد ارزیابی قرار گیرد؛ با توجه به این امر، تحول نیما در شعر سنتی و ایجاد قالب شعر نو، باید برای کسب عنوان «انقلاب شعری» دارای ویژگی های مرحله انقلاب باشد، چرا که نبود ویژگی های این مرحله در شعر نو نیما، عنوان «پدر شعر نو فارسی» را برای او مورد تشکیک قرار خواهد داد. در این پژوهش که با روش تحلیلی- تطبیقی صورت گرفته است، تحول نیما در شعر سنتی، از نظر انقلابی بودن یا نبودن، در سه سطح زبانی، فکری و ادبی بر اساس الگوی پیشرفت علم کوهن مورد بررسی قرارگرفته شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این امر است که بر اساس این الگو ، شعر نیما بیش از هر مورد، دارای ویژگی های مرحله بحران است تا مرحله انقلاب.

    کلید واژگان: شعر نو نیما, تامس کوهن, بحران, انقلاب, پارادایم}
    Mousa Parneian, Vahid Sajjadifar *, Baian Abdei, Mozhgan Azizi

    Thomas Kuhn, the well-known theorist of philosophy of science, believes that the development of a science happens when its paradigms fail and it is replaced by the principles of its rival. According to Kuhn the development of a science is not uniform but has alternating ‘normal’ and ‘revolutionary’ (or ‘extraordinary’) phases. Kuhn’s theory is so flexible that it can be used to explain revolutionary developments in any other area including literature. Accordingly, it is viable to analyze how traditional Persian poetry changes to modern poetry in light of Kuhn’s theory. The question is whether the transformation created by Nima in Persian poetry has the characteristics of the Kuhnian revolutionary phase. If not, Should we doubt his title “ the father of new Persian poetry”? The present article investigates the revolutionary or non-revolutionary features of Nima’s poetry according to Kuhn’s theory. It is suggested that his poetry can be positioned as having the characteristics of the “crisis phase” than including those of the “revolutionary phase”.

    Keywords: Nima’s New Poetry, Thomas Kuhn, Crisis, Revolution, Paradigm}
  • محمدرضا تقیه، پروین مرتضایی*

    فرخی یزدی یکی از نویسندگان و شاعران مبتکر در بیان مشکلات اجتماعی است. او با درهم آمیختن شعر، روزنامه و سیاست سببشد با روشی نو، شیوه روبه رو شدن با مسایل اجتماعی را به دیگران بیاموزد. این شاعر انقلابی با انتشار روزنامه «طوفان»، روش خود را که برخاسته از باورش بود برای مبارزه با ظلم و ستم به مردم معرفیکرد. او برای این نوع روش مبارزه، در روزنامه متناسب با رویدادهای اجتماعی و سیاسی در ابتدای هر شماره، یکی از رباعیات را عنوان کار خود قرار داد و بدین طریق موضع روزنامه را مشخصمی کرد. براساس آن، مطالب دیگر روزنامه را مطرح کرده به مسایل سیاسی- اجتماعی و انتقادی می پرداخت. انتخاب قالبی کوتاه برای بیان انتقادات در نوع خود قابل توجه است. در این مقاله به بررسی این نوع رباعیات با عنوان: آزادی، برابری و عدالت اجتماعی، انقلاب، انتقاد از انتخابات و نادرستی آن و دفاع از توده های مردم فقیر و... پرداختهشده و نتیجه این که شیوه مبارزه فرخی یک شیوه کاملا ابتکاری است. سرودن شعر و قرار دادن آن به عنوان مبحث اصلی و تیتر روزنامه از نوآوری های فرخی است. این اشعار، دسته بندی موضوعی شده تا روش کار شود.

    کلید واژگان: آزادی, انقلاب, رباعی, فرخی, طوفان}
    MohammadReza Taghieh, Parvin Mortazaie *

    Farrokhi Yazdi is one of the innovative writers and poets in expressing social problems. By combining poetry, newspapers, and politics, he began to teach others how to deal with social issues in a new way. By Publishing the Tufan newspaper, this revolutionary poet introduced his method of struggling against oppression and injustice. For this type of struggle, he used the title of one of his quatrains at the beginning of each issue in the newspaper which was in line with social and political events. Thus, the newspaper's stance was determined. And on this basis, he presented other materials of the newspaper and addressed socio-political and critical issues. Choosing a short framework for expressing criticism is remarkable in its own way. This article examines these types of quatrains entitled: Freedom, equality, and social justice, revolution, criticism of the election and its inaccuracies, and defending the poor masses and others, and concludes that Farrokhi's method of struggle is a completely innovative one. Composing poetry and placing it as the main topic and headline of the newspaper is one of Farrokhi's innovations. These poems are thematically categorized to explain the method of the work.

    Keywords: Freedom, Revolution, Quatrains, Farrokhi, Tufan}
  • پروانه رمضانی، رضا فرصتی جویباری*، حسین پارسایی

    ریالیسم، مکتبی ادبی‎، تاثیر‎گذار، عینی و بیرونی است که در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد و به سرعت گسترش‎یافت و شاعران،  نویسندگان و هنرمندان را به سوی خود کشاند. در ایران نیز همگام با حرکت مشروطه‎خواهان، در عرصه هویتی نیز دگرگونی‎هایی در عناصر هویت‎بخشی ایرانی به‎وجود‎آمد و شاعران و نویسندگان به هویت ملی و انحطاط و عقب‎ماندگی کشور توجه نشان‎دادند. فرخی‎ یزدی و عارف‎ قزوینی شاعران انقلابی این عصر، با گرایش شدید به آزادی‎خواهی و حمایت از کارگران و کشاورزان، به اوضاع کشور توجه نشان‎دادند. مقاله حاضر در‎صدد ‎است با بهره‎گیری از روش تحلیل محتوا، (توصیفی- تحلیلی) میزان توجه به مولفه‎های هویتی ریالیسم انقلابی در اشعار دو شاعر ریالیست  عصر مشروطه را مورد تحلیل و تبیین قرار‎دهد. بدین منظور، مولفه‎های هویتی ریالیسم در شعر آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار‎ گرفته‎‎است. یافته‎های این بررسی نشان می‎دهد شاعران ریالیست عصر مشروطه توجه ویژه‎ای به شاخصه‎ها و عناصر هویتی ریالیسم انقلابی داشته‎اند و با بهره‎گیری از جلوه‎های گوناگون ادب پایداری آیینی(اسلامی) و ملی، مخاطبان خود را به مبارزه و پایداری ترغیب و تشویق می‎‎نمایند.

    کلید واژگان: هویت ‎رئالیسم, ‎مشروطیت, انقلاب, فرخی یزدی, عارف قزوینی}
    Parvaneh Ramezani, reza forsati joybari *, hossein parsaeei

    Realism is a literary school of thought, influencing, objective and external emerging in mid-19th</sup> century in France and spreading rapidly while attracting the poets, authors and artists toward itself. In Iran also, concurrent with the movement of the constitutionalists, some transformations occurred in the elements of Iranian identity bestowing in terms of identity and the poets and authors paid attention to their national identity and the decline and retardation of their country. Farrokhi Yazdi and Aref Gazvini the revolutionary poets of this era, strongly inclined to liberation and supporting the laborers and farmers, they’ve demonstrated their attention to the status of the country. Applying content analysis method, (Descriptive- Analytical) the present study aims to analyze and outline the extent of the focus on the identity components of the revolutionary realism in the poems of the constitution Era realist two poets. For this reason, the identity components of realism their poetry has been analyzed. The present study findings indicated that Farrokhi Yazdi focused particularly on the branches and components of revolutionary realism and through benefitting from various representations of ritual (Islamic) and national perseverance literature, constitution Era realist poets encourages theire audience to fighting and opposition.

    Keywords: Realism Identity, Constitution, Revolution, Farrokhi Yazdi, Aref Ghazvini}
  • سرگئی میخایلوویچ پینایف*

    مقاله حاضر به مهم ترین ویژگی جهان بینی و آثار ادبی «م. آ. والوشین» که همان هارمونی دنیای او و حد اعتدال تضادهاست، می پردازد. این اصل، پیوسته در تمام ابعاد وجودی و حیاتی او حضور مستمر دارد و به خوبی در شخصیت وی به عنوان شاعر بروز می کند. این ویژگی از یک طرف به او شخصیتی چندوجهی و دلی بیکران می بخشد و از طرف دیگر او را در چارچوب اصول محدود می کند. ساختار نظام جهان آفرینش مملو از نیروهای متضاد و مقابل هم است: خداوند – شیطان، دو نیرویی که همدیگر را به تعادل می رسانند؛ خود جهان که مظهر «جهان تعادل های پایدار و ناپایدار» است؛ در تاریخ «دو طرف بی انتهای زمان»، دو جریان شکوفایی و برگریزان و خزان وجود دارد. از بین رفتن تعادل-که خاص انقلاب هاست- عواقب و پیامدهای فاجعه بار و اسفناکی را با خود به همراه دارد، ولی از دیدگاه والوشین نقطه مقابل از بین رفتن و فروپاشیدن مفهوم عشق است.

    کلید واژگان: والوشین, جهان بینی, هارمونی, تعادل, تضادها و اضداد, انقلاب}
    Pinaev Sergey Michailovich*

    The article deals with the main characteristic of the worldview and creativity of M.A. Voloshin is about the harmony of his world as a balance of opposites. This principle is supposed to work at all levels of being. First, it is given in the personality of the poet: as the width of his soul and spiritual infinity on one hand and the discipline and self-restriction on the other. In the totality of the world there are the oppositions of God and devil and the opposition of two devils as making the balance of the whole world. The world itself as a system of strong balances. In history there are two streams of time, “flowering and break-up”. When the balance is disrupted the catastrophe happens, and this is obvious in Russian Revolution. But Voloshin believes that the process of destruction is limited and opposed by the principle of Love.

    Keywords: nVoloshin, World Outlook, Harmony, Balance, Oppositions, Revolution}
  • عباس باقی نژاد*
    علی موسوی گرمارودی یکی از شاعران قبل از انقلاب اسلامی است که شعر نو را با مایه های مذهبی و انقلابی سروده و پس از انقلاب نیز شیوه خود را تداوم بخشیده است. شعر او از همان ابتدا با روح مبارزاتی و گونه ای تعهد اجتماعی و انسانی پیوند داشت و مفاهیم و موضوعاتی را در بر می گرفت که دارای صبغه مذهبی بود؛ هم چنین ظرفیت تبدیل شدن به نوعی گفتمان انقلابی را داشت. گفتمان انقلابی گرمارودی، مبتنی بر نگرش فلسفی و رویکرد اجتماعی و انسانی خاصی است که بر آموزه ها و ارزش های دینی تکیه دارد. این گفتمان، برآمده از جهان بینی و دریافتی است که گرمارودی در طول سال های مبارزه به دست آورده و دارای عناصر گفتمانی و مولفه ها و نشانه هایی است که به صورت آشکار و مستتر در اشعارش بازتاب یافته است. در این نوشتار، چگونگی تکوین گفتمان مسلط در سروده های نوپردازانه موسوی گرمارودی که از آن به گفتمان انقلابی تعبیر شده، مورد بررسی قرار گرفته. به موازات آن، مولفه ها و نشانه های چنین گفتمانی تعریف و تحلیل شده است.
    کلید واژگان: انقلاب, گفتمان انقلابی, نگرش انسانی, موسوی گرمارودی}
    Abbas Baghinejad *
    Ali Mousavi Garmaroudi is one of the poets before the Islamic Revolution who wrote the new poetry with religious and revolutionary elements and continued his style after the revolution. His poetry from the very beginning was connected with the spirit of struggles and forms of social and human commitment, and included concepts and subjects that were religious in nature, as well as the capacity to become a kind of revolutionary discourse. Gramroudi's revolutionary discourse is based on a philosophical attitude and a particular social and human approach that relies on religious teachings and values. This discourse derives from the worldview and the received by Garmaroudi during the years of struggle and has discursive elements and components and signs that are reflected explicitly in its poems. In this paper, the evolution of the dominant discourse has been studied in the modern poems of Mousavi Garmarudi, from which it has been interpreted as revolutionary discourse; in parallel, the components and symbols of such a discourse have been defined and analyzed.
  • محمد علی جانی *، محمد آهی
    اسطوره و اسطوره پردازی از تمهیداتی اساسی است که مناسبت قابل توجهی با پدیده جنگ دارد و نویسندگان جنگ با توسل بدان می توانند آثار ادبی ماندگاری خلق کنند. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، ظرفیت ها و محدودیت های اسطوره پردازی در رمان های جنگ بررسی شده است. نگارندگان با تامل در ساختارهای سیاسی، اجتماعی، روان شناختی، فرهنگی و... مسلط در دوران جنگ، به کشف و واکاوی بسترها و موانع اسطوره پردازی در رمان های جنگ پرداخته اند. مطالعات انجام شده نشان می دهد، ظرفیت هایی مانند تاثیرپذیری و الگوبرداری جنگ از انقلاب اسلامی و تاثیر انقلاب در به کارگیری اسطوره ، تاثیر دین در خلق و بازپیدایی اسطوره ها، شباهت ساختار روایت انقلاب و جنگ با ساختار کلان پایه اسطوره ایرانی؛ یعنی تقابل خیر و شر و...، می توانستند محل توجه نویسندگان برای خلق رمان های اسطوره ای ماندگار باشند؛ از سوی دیگر، محدودیت هایی مثل نگاه تک ساحتی و احساس استغنای بسیاری از نویسندگان نسبت به شناخت اساطیر ایران و اساطیر دیگر ملل، و همچنین عواملی از این دست، در گرایش نویسندگان جنگ به اسطوره موانعی به وجود آورده است.
    کلید واژگان: اسطوره, انقلاب, جنگ, دفاع مقدس, رمان}
    Mohammad Alij?ni *, Mohammad ?hi
    Myths have a close connection with the phenomenon of war. The war writers can create lasting literary works by using myths. By using descriptive and analytic method, the present article attempts to consider the capacities and constraints of using myths in novels of the Imposed War of Iraq against Iran. The authors of the article have focused on political, social, psychological and cultural problems of the imposed war of Iraq against Iran and have analyzed the contexts and constraints of using myths in the war novels. The results show that influence of the Islamic Revolution of Iran on the imposed war, the influence of the Revolution in applying myths, the influence of religion on recreation of myths, the resemblance of the styles of narration of the Islamic Revolution and the imposed war with styles of narration of Iranian myths (the opposition of good and evil) can be the sources of writers for creating lasting literary works. But, some writers have one-dimensional views and do not feel the need to know the ancient Iranian mythology and mythology of the other nations, so they cannot use myths in their works.
    Keywords: the Imposed War of Iraq against Iran, the Islamic Revolution of Iran, novel, myth}
  • صبا پژمان فر، مجید سرمدی

    ایران کشوری کهن و متمدن بوده است و با کمی ‎دقت در متون حماسی آن که بن مایه‎های فکری کهن دارند و اسطوره‎ها‎ را در خود جای داده‎اند می‎توانیم ردپای بسیاری از پدیده‎های اجتماعی را که در جوامع کهن - نه فقط جوامع مدرن- هم وجود داشته‎اند بیابیم و از این طریق ادعا کنیم که با جامعه روبرو بوده ایم. به ویژه جامعه‎ای که هویت در آن شکل گرفته بوده و احساسات ملی مردمانش از آن حمایت می‎کرده است. ادبیات تولید شده در‎ یک جامعه به بهترین شکل، نوع‎ اند‎یشه‎ای را که برخاسته از اوضاع اجتماعی‎ یک جامعه است می‎نمایاند. از جمله‎ی مهم ترین پدیده‎ها‎ی اجتماعی موجود، پدیده‎ی اجتماعی انقلاب - به مفهوم مدرن آن نه شورش و قیام- است که در داستان پادشاهی ضحاک رخ نشان می‎دهد. از آنجا که داستان ضحاک و کاوه اسطوره ای است پس با رویارویی با پدیده‎ها‎ی اجتماعی در متون ادبی موجود می‎توانیم نتیجه بگیریم که حداقل در ‎اند‎یشه‎ی ایرانی - از آنجا که اساطیر آنقدر کهن هستند که نمی‎توان برای آن داده‎ی اجتماعی ‎یافت- که خاستگاه اساطیر است این مفاهیم وجود داشتهاند.در این جستار هدف بر این است که با بررسی داستان ضحاک و قیام کاوه بر اساس ساختارگرایی تکوینی گلدمن بتوانیم ثابت کنیم که پدیده‎ی اجتماعی انقلاب در ایران باستان وجود داشته است و این بسیار کهن‎تر از زمانی است که انقلاب‎ها‎ی اجتماعی به ثبت رسیده است.

    کلید واژگان: اسطوره, انقلاب, ساختارگرایی تکوینی, شاهنامه, شهر, ضحاک, کاوه, گلدمن}
    Saba Pezhmanfar, Majid Sarmadi

    Iran is an ancient civilized country. A search in its epic literature with venerable motifs and myths can lead us to trace back the track of many social phenomena of old-time societies in Iran, and so to claim this country to have been a community, especially one the members of which had had identity and their nationalism had always supported it. The literature produced in a community will fully reflect the ideas and introspections rooted in its social conditions. Revolution, as a social phenomenon and in its modern concept rather than uprising or rebellion, has been manifested in the story of Zahhak. This story of Zahhak and Kava is a mythical narration, and while the myths are so old that no social data could be found for them, then considering the social phenomena in Persian literary texts it can be concluded that revolution is as old as the ancient Iranian community. The present paper studies Kava’s fighting against Zahhak based on Lucien Goldmann’s theory of “Genetic Structuralism” in order to conclude that the social phenomenon of revolution had been chronicled in Iran before any other community

    Keywords: Myths, Revolution, genetic structuralism, Shahnameh, city, Zahhak, Kava, Lucien Goldmann}
  • کامران احمدگلی*، ادریس رنجی
    زمانه، زندگی، اشعار و نظریه های انتقادی و ادبی ویلیام وردزورث، طلایه دار جنبش رمانتیک در ادبیات انگلستان، و نیما یوشیج، که در دوره ای از زندگی شاعری رمانتیک شمرده می شود، شباهت های بسیاری دارند. هر دو شاعر در زمانه انقلاب و آشوب زیستند و به سهم خود بر سنت های ادبی غالب در کشورشان شوریدند و تلاش های آنان انقلابی در شعر و نظریه ادبی به وجود آورد. این مقاله با نگاهی به اصول اثبات شده جنبش رمانتیسم به مشخص کردن پیش زمینه های مشابه زندگی نامه ای، اجتماعی اقتصادی و فلسفی دو شاعر پرداخته و سپس به بررسی نزدیکی های نوسازی دو شاعر در نظریه و عمل می پردازد. در این کار رویکرد دو شاعر به مفاهیمی مانند شعر و شاعری، محتوا، زبان، احساسات و عواطف و جامعه تحت بررسی قرار می گیرد و مشخص می شود که دو شاعر با تاثیرپذیری از زمانه خود و تحولات تاریخی در عصر انقلاب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موفق به انقلاب در شعر و نظریه انتقادی کشورشان شدند. این انقلاب عبارت بود از درک مفاهیم نوین عصر و بیان آنها با شکلی تازه که سرآغاز شعر «مدرن» در انگلستان و شعر «نو» در ایران قلمداد می شود.
    کلید واژگان: رمانتیسم, انقلاب, شعر رمانتیک, شعر نو, ویلیام وردزورث, نیما یوشیج}
    Kamran Ahmadgoli*, Edris Ranji
    The time, life, poetry, literary and critical theories of William Wordsworth, the pioneer of Romanticism in English literature, and Nima Youshij, who is often regarded as a Romantic in some part of his literary career, share many similarities. Both poets lived at a time of revolution and turmoil and both revolted against the dominant literary conventions of their time with their efforts accordingly leading to revolutions in the poetry and literary theory of their land. After delineating the accepted tenets of the Romantic Movement, this article highlights the analogous biographical, socio-economical and philosophical contexts of the two poets’ career and studies the affinities of their attempts at modernizing the poetic theory and practice of their countries. To this aim, the two poets’ attitude towards concepts such as poetry and the poet, content, language, feelings and emotions, and society are examined in detail. It is explained that by being influenced by their time and the historical evolutions in the age of social, cultural and economic revolutions, the two poets were able to bring the revolution into the poetry and critical theory and practice of their time. This revolution consists of realizing the novel concepts of the age and expressing them in a new form, which is considered as the commencement of “Modern” English poetry in England and “New” Persian poetry in Iran.
    Keywords: Romanticism, Revolution, Romantic Poetry, “New” Poetry, William Wordsworth, Nima Youshij}
  • سارا طباطبایی*
    نقد مضمونی روشی است که به ویژه از پدیدار شناسی هستی گرا نشات می گیرد. هدف اساسی این روش بررسی مضامینی است که در یک متن به کار رفته اند و بدین منظور روی تکرار مفاهیم اساسی متن متمرکز می شود. در این روش، شیوه ی مطالعاتی باشلار به ویژه به تحلیل عناصر چهارگانه که توسط هر نویسنده به کار رفته می پردازد تا بدین وسیله، جوهره ی تخیل مادی وی را نمایان سازد. این تخیل توسط رویایی تبیین می شود که بر پایه ی ماده شکل می گیرد.
    محمود دولت آبادی نویسنده ای ایرانی است که شهرت خود را به زبانی ممتاز مدیون است که توسط شناخت و انتخاب بجای کلمات برجسته می شود. کلیدر بلندترین رمان وی، از هر جهت از این تسلط بر زبان بهره می گیرد.
    هدف این جستار اینست که ابتدا سلطه ی عنصر خاک را در آثار دولت آبادی نشان دهد و سپس به بررسی امکان تلفیق چندین عنصر و تحولاتی که این تلفیق در آینده ی شخصیت های کلیدر ایجاد می کند، بپردازد.
    کلید واژگان: سورئالیسم, نوشتار بی اختیار, رویا, انقلاب, پدر}
    Sara Tabatabaei*
    Antonin Artaud, artiste révolté et révolutionnaire, sujet aux troubles psychiques, ne s’est jamais incliné devant l’ordre préétabli des systèmes à penser de son époque. Au moment même de son entrée en littérature émerge le mouvement surréaliste qui aspire à une révolution dans tous les sens. Artaud ne peut qu’adhérer à leur thèse, espérant trouver dans ce nouvel élan, une chambre d’échos à ses propres préoccupations individuelles. Très tôt pourtant il s’aperçoit de son illusion et se sépare des surréalistes qui se conduisent vers une forme à son avis «abâtardie et abjecte de réalisme»: la révolution marxiste. Quoiqu’il insiste que toutes les exaspérations de querelle entre les surréalistes et lui roulent autour du mot Révolution, cet article va démontrer que cette mésentente touche aussi bien à toute autre pierre philosophale du mouvement y compris la pratique de l’écriture automatique, le rôle du rêve et celui d’André Breton incarnant l’image du Père du mouvement.
    Keywords: Surréalisme, révolution, automatisme psychique, rêve, père}
  • مهدی حجوانی
    نویسنده در مقاله حاضر وضعیت شعر کودک و شعر نوجوان ایران را در سه دهه پس از انقلاب توصیف و تحلیل می کند. محور برخی از پرسش ها، جریان های شعری، مختصات هر جریان، شرایط اجتماعی، شاعران مهم تر و شاعران جهت دهنده است و چارچوب آن نظری، تاریخی، توصیفی و تحلیلی است. این مقاله نخستین اثری است که به این شکل به جریان ها، آثار و شاعران سه دهه پرداخته است. بررسی برخی از مختصات دهه شصت (انقلاب و دفاع مقدس، رشد تالیف، تجربه گرایی، غم غربت روستا، غیبت نقد، رواج بیشتر شعر کودک در مقایسه با شعر نوجوان)، هفتاد (ورود مضمون صلح و میهن، رواج بیشتر ترانه، کاهش تجربه گرایی و رواج بیشتر نقد و نظریه، انشعاب در میان شاعران) و هشتاد (سنت گریزی، فردیت، تاثیرپذیری از ترجمه ها، تعریف جدید از شعر کودک و مخاطب، رواج طنز، توجه به اشیا در برابر مفاهیم) نشان می دهد شعر کودک و شعر نوجوان، در این دوران سه جریان متفاوت شعری با مختصاتی نسبتا مشخص را تجربه کرده است. این نوع ادبی، هم فراز و فرود داشته، هم از شرایط اجتماعی تاثیر گرفته و هم در مجموع، حرکتی رو به جلو داشته است.

    تازه های تحقیق
    نتیجه
    به نظر می رسد شعر کودک و شعر نوجوان، در این دوران سه جریان متفاوت شعری با مختصاتی نسبتا مشخص را تجربه کرده است. این نوع ادبی، هم فراز و فرود داشته، هم از شرایط اجتماعی تاثیر گرفته و هم در مجموع، حرکتی رو به جلو داشته است.
    کلید واژگان: شعر, کودک, نوجوان, ادبیات, ایران, انقلاب}
    Mehdi Hejvani
    This article is to describe and analyze the situation of children and adolescents’poetry in Iran during three decades after the Islamic revolution. Poetry movements, their peculiarities, the social situations, the more prominent poets and the leading poets are all the questionable central matters of a field with theoretical, historical descriptive and analytic framework. This is the first article pays attention to these movements, works, and the poets of three previous decades. A discussion about some of the eminent features of 1980s (Revolution and Sacred Defense, writing growth, empiricism, the village homesickness, the absence of criticism, and the prevalence of children’s poetry in comparison with adolescents’), the 1990s (the introduction of themes such as peace and homeland, the prevalence of lyrics, reduction in empiricism and increase in criticism and theory, divergence among the poets), and the 2000s (refusal of traditions, individualism, being impressed by translations, new definition of children’s poetry and its audiences, prevalence of satire, paying attention to the objects instead of concepts) show that the poetry of children and adolescents has experienced three various, rather distinct, movements in this period. This literary genre has been impressed by social impacts in a rugged path, and in overall it is indicated that it has a progressive trend.
    Keywords: Poetry, Child, literature, Iran, Revolution}
  • حمید رضایی*، ابراهیم ظاهری عبدوند
    رمان از ابزارهای مهم جامعه پذیری، انتقال ارزش های زندگی و بازتاب دهنده ی مسایل گوناگون اجتماعی است. بر این اساس برای درک نوع نگرش افراد جامعه به مشارکت زنان در عرصه ی سیاست و نحوه ی این مشارکت، ده رمان معاصر فارسی بعد از انقلاب- پنج نویسنده مرد و پنج نویسنده زن- با روش تحلیل محتوا بررسی می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد نویسندگان زن در داستان های خود نه تنها به مسایل سیاسی می پردازند؛ بلکه در داستان هایشان، شخصیت های زن، آگاهی سیاسی بالایی دارند، طرف دار و شرکت کننده در گفتمان ها و احزاب سیاسی هستند و همپای مردان در مسایل سیاسی مانند کودتای بیست و هشت مرداد، حادثه ی شانزده آذر و انقلاب اسلامی مشارکت دارند. در داستان های مردان، شخصیت های زن حضور دارند؛ اما کمتر به مسایل سیاسی می پردازند و بیشتر تاثیر این مسایل بر زندگی آنها نشان داده شده است که به نظر می رسد علتش، بیشتر متاثر شدن از این کلیشه ی جنسیتی است که مردان سیاسی تر از زنان هستند.
    کلید واژگان: رمان, زن, سیاست, انقلاب, آگاهی سیاسی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال