به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ترانه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ترانه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • گلشن نامداری، سیما منصوری *، مسعود پاکدل
    زمینه و هدف

    مقاله حاضر به بررسی آن بخش از تصویرپردازیهای شاعران و ترانه سرایان (ابتهاج، ترقی و صفا) پرداخته است که به شکل خصیصه سبکی درآمده اند و قاعده مند شده اند. این ترانه ها، که از بهترین شاهکارهای هنری و ادبی ترانه سرایان نامبرده محسوب میشوند، به دلیل خلاقیت و نبوغ هنری و ادبی سازندگان خود تشخص سبکی یافته و پایه سبک ویژه فردی در ترانه سرایی شده اند. در این مقاله مشهورترین ترانه های دهه سی و چهل که پرمخاطبترین مجموعه آثار هنری به شمار میرفته اند بررسی شده است. هدف این مقاله، معرفی تاثیر نوع ایماژ و تصویرپردازی در خلق تصانیف مطرح و سبکهای هنری جدید بوده است.

    روش مطالعه

    در نگارش مقاله از روش پژوهشی تحلیلی-توصیفی بهره گرفته شده است. ابزار پژوهش شامل فیشهایی است که ضمن مطالعه و بررسی، از منابع برداشته شده است و حجم نمونه، منحصر به ترانه های مشهور دهه سی و چهل بوده است که در مجموعه آثار شاعران نامبرده ثبت شده اند.

    یافته ها

    ترانه سرایان مطرح، که از نبوغ هنری-ادبی برخوردارند، در پردازش تصاویر و ایماژهای سامانمند و روشمند موفق بوده اند و با این شگرد توانسته اند به تشخص ادبی-هنری دست یابند.

    نتیجه گیری

    تخیل و قدرت تصویرپردازی در درجه نخست از آن ترقی است؛ سپس ابتهاج و در نهایت اسماعیل نواب صفا در آفرینش هنری ایماژ های متدیک هنری ستودنی بوده و قلمی خلاق دارند.

    کلید واژگان: ایماژ, ترانه, تصنیف, شعر, تصویرپردازی, متد}
    Golshan Namdari, Sima Mansoori *, Masoud Pakdel
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The present research can investigate that part of songwriters and poet"s imagination which figure out stylistic features (Ebtehaj, Safa, Taraghi). They are also seystematic and have same order.These songs which are the best artistic and literary masterpieces of these mentioned poets, because of their artistic and literary creation and genius of poets gain stylistic personalization and have became basis of the special method,individual special style and periodical style of songwriting.In this research,we adopted the most famous songs of in 1960s and1950s which were the most popular collections of art works.This paper aimed to introduce the effect of kinds of images on making the famous orchestrates and new art style.

    METHODOLOGY

    This research used analysis-descriptive method.The materials included taking notes from references while researching and the sample was just famous songs in1950s and 1960s which registered in the mentioned poets"s works.

    FINDINGS

    The present paper lead to the conclusion that the famous lyrists who have literary and artistic genius are successful in methodic and systematic image processing and they can gain literary personalization.

    CONCLUSION

    The image, imagination, and conceptual power are first of all Targhee; Then Ibtahaj and finally Ismail Navab Safa have a commendable art and creative pen in their artistic creation.

    Keywords: image, song, orchestrate, poem, imagination, method}
  • علی اصغر بابا صفری*، محمدامین محمدپور، غلامرضا ستوده

    در این جستار به شیوه کتابخانه ای ترانه های کودکان تحلیل و بررسی می شود. پس از تعریف ترانه و بررسی سیر آن در گذشته و امروز، ویژگی های ترانه های کودکان را می کاویم و این ترانه ها که داری ویژگی های غنایی هستند از نظر کاربرد و مضمون و محتوا طبقه بندی می شوند و به نمونه های آن ها می پردازیم. ترانه اصطلاحی عام است که به انواع قالب های شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دو بیتی، رباعی و تصنیف گفته می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که ترانه های کودکان، بخش قابل توجهی از ترانه ها را شکل داده است. این ترانه ها به بخش های لالایی ها، ترانه های نوازشی، ترانه های قصه گونه و ترانه های بازی تقسیم می شوند که در میان این بخش ها بیشترین بسامد مربوط به ترانه های  قصه گونه و لالایی ها است. زبان این ترانه ها ساده و عامیانه است و زیبایی و دلنشینی این ترانه ها تا حدود زیادی مدیون وزن های زنده و جذاب و صمیمی آن ها است. در بسیاری از این ترانه ها، تنها وزن و قافیه است که اهمیت دارد و مضمون شعر مهمل و بی معنی است.

    کلید واژگان: شعر غنایی, ترانه, درون مایه, ترانه های کودکان}

    Children's songs are one of the most important parts of Iranian songs. In this essay, the mystical song in songwriting is examined, the oldest Persian poetry has been found among the songs. The song is a general term used to refer to various types of poetry melodies or music accompanying, in particular Fahlaviyat, couplet, quatrain, and folkloric song. . Lyrics literally denoted small and fresh, whose etymology is rooted in Avestan language, and was a general term referring to a variety of melodic or rhythmic forms of poetry, particularly couplets and quatrain. Since lyrics have ancient roots, the oldest Persian poems are believed to be lyrics. Today, lyrics are synonymous with ballads and generally imply a rhythmic flow of expression. There are various rhythms in the lyrics such as prosodic and syllabic and a combination of both, and some are melodic. Lyrics have a simple and intimate language with colloquial and emotional themes. The findings of the research show that the children 's songs are a noticeable part of the song . The songs are divided into different parts. Where the highest frequence is related to story songs, The language of these songs is simple and popular, and beauty of these songs is largely due to their sweet and charming song. In many of these song it is only rhytme that is important and the content of poem is meaningless.

    Keywords: Poem lyric, song, theme, Children's songs}
  • غلامعلی حداد عادل

    زنان، بعد از انقلاب اسلامی، علاوه بر عرصه های انقلابی و اجتماعی، در حوزه سرودن شعر نیز رشد و شکوفایی داشته اند. سارا جلوداریان یکی از این زنان است که در این سال ها در عرصه شعر فعال بوده است. پریزاد گزیده اشعار اوست در سه فصل با نام های «فصل عشق»، «فصل عطش»، و «فصل راز». بررسی زبان شعر جلوداریان از لحاظ دستوری، تصاویر، و مضامین می تواند ابعاد گوناگون شاعرانگی این سراینده جوان را نشان دهد. عشق به میهن و زادگاه، پرداختن به دفاع مقدس و قهرمانانش، خلیج فارس، احساسات عاشقانه و احوال شخصی و اشعار مناسبتی ازجمله موضوعات شعری جلوداریان است. او در ترانه سرایی هم تواناست. بررسی موضوعات عام پریزاد و اشعار آیینی و ترانه گون آن از مباحث این مقاله خواهد بود.

    کلید واژگان: سارا جلوداریان, پریزاد, شعر آیینی, ترانه, انقلاب اسلامی}
  • رضوان کریمی، ماه نظری*

    معنی ترانه و تصنیف، نوع اجرا و تاریخچه شکل گیری آن ها، از مباحثی است که ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول داشته است. بعضی، هر دو مقوله را یکی می کنند و به  انواع خواندن ها، ترانه می گویند، در حالی که در شیوه  اجرا، فرق بسیار است. و یا از دیدگاه بعضی از محققان و شاعران دو بیتی، رباعی، قطعه و شاید غزل کوتاه را، نیز، ترانه می نامند و از دیدگاه آن ها تنها  قالب کوتاه ترانه است که آن را، از قصیده، مثنوی، غزل و دیگر قالب های شعری جدا می کند، حتی مرحوم ملک الشعرای بهار، که خود پایه گذار علم سبک شناسی است، تصنیف را نوعی  از اشعار هجایی محلی که قبل از اسلام در ایران رایج بوده، دانسته اند و فرق زیادی بین شعر و تصنیف قایل نشده اند و هر شعری را خاصه در مزاحفات بحر هزج و رجز، به جای تصنیف به کار برده اند و از سوی دیگر ترانه را پایین تر از شعر و غزل قرارداده و صاحبان فن، نیز، کمتر به ضبط آن ها مبادرت نموده اند؛ در حالی که وجود فهلویات نشان می دهد که قدمت ترانه، از شعر بیشتر است. در این مقاله، با بررسی مشخصات ترانه و تصنیف، ضمن این که معنی درستی از این دو مقوله، ارایه می شود، بیان می داریم که ترانه و تصنیف، از لحاظ خوانش تفاوت بسیاری دارند. ترانه بر پایه ی احساسات درونیی خواننده، شاد یا غمگین و به طور یک نواخت، اما تصنیف در چارچوب خاص و اصول اساسی خوانده می شود و باید شروع، میانه و فرود مناسب داشته باشد. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی (کتابخانه ای) انجام گرفته است

    کلید واژگان: ترانه, تصنیف, عارف قزوینی, موسیقی, مقامات و ردیف های آوازی}
    Rezvan Karimi, Mah Nazari *

    The meaning of songs and compositions, the type of performance and the history of their formation are among the topics that have occupied the minds of many researchers. Some people combine the two categories and call the types of songs songs, while there is a lot of difference in the way they are performed. Or from the point of view of some scholars and poets, two-bit, quatrain, piece and maybe short sonnet are also called songs, and from their point of view, it is the only short form of the song that separates it from ode, Masnavi, sonnet and other forms of poetry. The late Queen of Spring Poets, who is the founder of stylistics, considered ballad to be a type of local syllable poem that was common in pre-Islamic Iran and did not differentiate between poetry and ballad, and each poem, especially in the ridiculous seas of ridicule. They have used the place of ballad and on the other hand, they have made the song lower than the poem and lyric and the masters of art have also recorded them less; While the existence of Fahlaviyat shows that the song is older than poetry. In this article, by examining the characteristics of songs and compositions, we distinguish them as much as possible and provide the correct meaning of these two categories. This research has been done by descriptive-analytical method  (library).

    Keywords: song, ballad, Aref Qazvini, music, authorities, vocal lines}
  • وحید رویانی*، زهرا مکرمی

    شعر و ترانه در ادبیات شفاهی کرمانجی شمال خراسان جایگاه ویژه ای دارد، زیرا آفریده ذهن مردمی است که با آن زندگی می کنند، و در حقیقت مطابق با فرهنگ، اطلاعات بومی، آداب و رسوم، عواطف و اعتقادات و همه آن خصایصی شکل گرفته است که مردم عامی از گهواره تا گور با آنها سر و کار دارند. اکثر این سروده ها بیان کننده احساسات و درد و رنج مردم و در واقع کشمکش ها و فراز و فرودهای زندگی بشر هستند، به ویژه برای مادران که در واقع راهی برای بیان دردها و رنج های آنان محسوب می شود. در واقع مادر، نگفته ها و دردهای خود را در قالب این ترانه ها بیان می کند. مضامین این اشعار متنوع است ولی پربسامدترین آنها به 9 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: گله از بی وفایی یار، گله و شکایت از روزگار، بی وفایی دنیا، بیان غم و اندوه دل، بیماری یار، غم فرزند، کوچ ایل، به غربت رفتن به دنبال یار و بیان عشق و عاشقی. چون مخاطب این اشعار مردم عامی هستند و شعر می خواهد تا با چنین مخاطبی ارتباط برقرار کند به همین خاطر انعکاس احساسات همین افراد می باشد. تصاویر به کار رفته در این اشعار همانند مضامین آن بسیار ساده و طبیعی است و همه برگرفته از عناصر طبیعت و زندگی ساده مبتنی بر دامداری و کشاورزی است و در آنها اجزاء پیچیده و مجرد و غیر ملموس دیده نمی شود.

    کلید واژگان: اشعار عامیانه, کرمانجی, شمال خراسان, ترانه, فراق}
    Vahid Rooyani *, Zahra Mokarami

    Poetry and song have a special place in the oral literature of Kormanji in North Khorasan, because it is created by the minds of the people who live with it. It has been formed according to the culture, indigenous information, customs, emotions and beliefs of the people. It has been formed according to the culture, indigenous information, customs, emotions and beliefs of the people. Especially for mothers, which is actually a way to express their pains and sufferings. Complaining about the unfaithfulness of a friend, complaining about the times, the world's unfaithfulness, expressing the sadness of the heart, the illness of a friend, the sadness of a child, moving away from home, going abroad to look for a friend, and expressing love and affection. Because the audience of these poems are common people and the poem wants to communicate with such an audience, therefore it reflects the feelings of these people. The images used in these poems, like their themes, are very simple and natural, and all are derived from the elements of natural and simple life of village People.

    Keywords: Folklore Poetry, Kormanji, North Khorasan Province, song, Parting}
  • رضوان کریمی، احمد ذاکری*

    همان طور که می دانیم ادبیات شفاهی هر ملت، بهترین بیان کننده باورها و ذهنیات یک ملت و سیاست های حاکم بر ایشان است و تاریخ هر ملتی را، می توان با تامل در فرهنگ آن ملت، از جمله ترانه هایشان جستجو کرد. ترانه ها و تصنیف هایی که گاه برای تغییر یک حکومت یا یک سیاست، ملتی را متحد کرده اند و یا طبق شرایط سیاسی خاص، متولد شده اند، مانند اشعار و ترانه های دوره مشروطیت که در این دوره وحدت موضوعی و مضمونی، به چشم می خورد و مضامینی چون دعوت به مبارزه، ترسیم چهره بیدادگری و کج فهمی پادشاهان، بیان جنایات مستبدان داخلی و خارجی و شرح خیانت های آنان به مملکت ایران، ستایش آزادی و شهدای آن و القای امید به آینده، دعوت به مبارزه با یاری گرفتن از عناصری چون ارتقای سطح آگاهی مردم و بزرگداشت شهدای راه آزادی. از این رو جلوه های گوناگون ادب پایداری آیینی، ملی و انسانی شکل گرفت. برای شکوفایی این مولفه ها، عصر مشروطه سهم بسیاری دارد، به دلیل آنکه آغازگر تحولات نوینی در عرصه سیاسی و اجتماعی و به تبع آن تغییراتی در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور همچون دموکراسی بود. در این جستار، سعی بر این است که با بررسی اشعار دوره مشروطه، هماهنگی شاعران و همچنین وحدت موضوعی و مضمونی اشعار را، بررسی نماییم. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی (کتابخانه ای) انجام گرفته است

    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, ترانه, تصنیف, سیاست, مشروطه}
    Rezvan Karimi, Ahmad Zakeri *

    As we know, the oral literature of each nation is the best expressive of the beliefs and minds of a nation and its ruling policies, and the history of any nation can be sought through reflection on the culture of that nation, including their songs. The songs and ballads that sometimes have been united by a state or a policy, or in accordance with certain political conditions, are born, such as the poems and songs of the mashrote period, which are in this period of thematic and thematic unity, and themes such as invitations to The struggle, the depiction of the curiosity of the kings, the expression of the crimes of the domestic and foreign tyrants and their treason to the Iranian nation, the praise of freedom and its martyrs, and the induction of hope for the future, the invitation to fight by helping with elements such as raising the level of people's awareness and commemorating the martyrs Way of freedom Hence, various manifestations of ritualistic, national and humanistic literacy were formed. In order to flourish these components, the mashrote age has contributed a lot, because it initiated new developments in the political and social arena, and consequently, changes in the field of culture and literature of the country such as democracy. In this essay, we try to investigate the poems of the mashrote era, the coordination of the poets as well as the thematic unity of the poems. This research has been done by descriptive-analytical (library) method.

    Keywords: political literature, song, Lyrics, Politics, mashrote}
  • غلامرضا ستوده*، علی اصغر باباصفری، محمدامین محمدپور

    ترانه اصطلاحی عام است که به انواع قالب های شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی و تصنیف گفته می شود. بومی سروده ها شامل انواعی چون «گرایلی» در آذربایجان، «گورانی» در کردستان و کرمانشاه، «شربه» در جنوب، «شرفشاهی» در گیلان، «سه خشتی» در قوچان و «دیهو» در بشاگرد هستند که در این تحقیق نمونه هایی از آن ها ذکر شده است. در این جستار به شیوه توصیفی-تحلیلی مضامین ترانه های عاشقانه بررسی و طبقه بندی شده اند. جامعه آماری نیز کتاب های پراکنده ترانه های بومی و آثار ضبط شده موسیقی آوازخوانان ایرانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که وابستگی به معشوق بیشترین نمود را در بین این ترانه ها دارد. زبان آن ها ساده و عامیانه است و از آن جایی که با کار و تلاش مردمی ساده زیست ارتباط دارند، در آن ها کمتر به خیال پردازی توجه شده است، بیشتر این ترانه ها با سازهای موسیقی همراه می شوند. نتیجه این که ترانه سرایان با آوردن مضامین متعددی همچون شکایت از دوری یار، سختی راه عشق، مخالفت بزرگان در وصلت دو یار، بوسه خواهی، وفاداری، وصف زیبایی معشوق، توجه طلبی و آرزوی وصال درصدد نشان دادن درون مایه های «بیان حضور در محضر یار» با زیرلایه های آرزو یا دوام آن و «شکایت از فراق و هجران» با زیرلایه های ترس از اتفاق افتادن آن و دعا برای رفعش بوده اند.

    کلید واژگان: درون مایه, شعر غنایی, ترانه, ترانه های عاشقانه}
    Gholamreza Sotoodeh *, Aliasghar Babasafari, Mohammadamin Mohammadpour

    Song is a general term that refers to a variety of melodic or accompanying forms of poetry, especially Fahlaviyat, quatrains, Rubaiat, and Tasnif. Local poetry contains some types like Garayeli in Azarbaijan, Goorani in Kordestan and Kermanshah, Sharbeh in South, Sharafshahi in Gilan, Sekheshti in Qoochan and Deyhoo in Bashagard which in this paper some samples of them are presented. In this article, the themes of love songs have been studied and classified in a descriptive-analytical research method. The statistical society is also scattered books of native songs and recorded works of music of Iranian singers. The language of the native songs is simple and slang and since they are related to the work and effort of simple people, they pay less attention to images. Most of these songs are accompanied by musical instruments. The conclusions show that the songwriters bring a variety of themes, such as complaining about getting away of sweet heart, the difficulty of the path of love, the opposition of the elders in the union of two beloveds, Kissing, loyalty, describing the beauty of the beloved, seeking attention and wishing to join, seek to show the themes of "presence next to beloved" with the sub-layers of desire or its permanence and "complaining of separation and embarrassment" with the sub-layers of desire or its permanence and "complaining of separation and embarrassment" with the sub-layers of fear of it happening and praying for its elimination.

    Keywords: theme, Motif, lyrical poetry, Love song}
  • محمدامین محمدپور، علی اصغر باباصفری*، غلامرضا ستوده

    پژوهش در ترانه ها به علت خاستگاه ملی و مردمی آن شیوه ای کارآمد برای فهم ادبیات پایداری توده به شمار می آید. این جستار در پی پاسخ به این سوال است که ترانه های تاریخی از آغاز تا دوره مشروطه شامل چه ترانه هایی است و در واکنش به چه رویدادهایی بوده است. در این راستا ترانه های تاریخی از آغاز تا دوره مشروطه بررسی و تحلیل شده اند و به ویژگی های ترانه های تاریخی پرداخته ایم و این ترانه ها از نظر کاربرد و مضمون و محتوا با ارایه نمونه هایی بررسی شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهند که در برخی رویدادهای سیاسی و اجتماعی، بی درنگ سرایندگانی گمنام تصنیف هایی از روی ذوق سروده اند و آهنگ آن را نیز رویش گذاشته اند و این روند با زیبایی های ادبی ویژه تا امروز ادامه دارد. به کارگیری قالب ترانه برای بیان سیاسی، نشان از آگاهی از زیبایی شناسی هنری برای تاثیر گزاری بر مخاطب است. این ترانه ها در بخش های تصنیف ها و ترانه های محلی سیاسی و اجتماعی شامل ترانه های محلی انتقادی و شرح حال مبارزان سیاسی هستند. زبان این ترانه ها ساده و عامیانه است و از آن جایی که این ترانه ها با زندگی اجتماعی مردمی ساده زیست ارتباط دارند، در آن ها کمتر به خیال پردازی توجه شده است و کلام بیش تر این ترانه ها آهنگین خوانده شده یا با سازهای موسیقی همراه می شود.

    کلید واژگان: ترانه, جامعه, درون مایه, تاریخ, ترانه های تاریخی}

    Due to its national and popular origin, research in songs is an efficient way to understand the literature of mass stability. In this regard, historical songs from the beginning to the constitutional period, which have rhetorical features, have been studied and analyzed, and the characteristics of historical songs have been studied, and these songs have been examined in terms of application, content and content by providing examples. The findings of the research show that until a significant incident occurred in the community, anonymous poets immediately composed compositions with taste and put the song on it, and this process continues to this day with special literary beauties. Using song format for political expression shows the awareness of artistic aesthetics to influence the audience. These songs express the pain and suffering of the people and the struggle against oppression, and these songs are categorized into sections of ballads and local political and social songs, including critical local songs and biographies of political fighters. The language of these songs is simple and slang, and since these songs are related to the social life of simple living people, they pay less attention to imagination and the words of these songs are mostly accompanied by musical instruments.

    Keywords: Song, society, theme, history, historical songs}
  • محمدامین محمدپور، علی اصغر بابا صفری*
    Mohammadamin Mohammadpour, AliAsghar Baba Safari

    In this essay, the mystical song in songwriting is examined, the oldest Persian poetry has been found among the songs. The song is a general term used to refer to various types of poetry melodies or music accompanying, in particular Fahlaviyat, couplet, quatrain, and folkloric song. Happy song is one of the most profound thought that could be expressed itself in our song. First, we define the song and its characteristics and its course in the past and today, and then we will focus on the characteristics of the rhythm and language of the happy songs. The results show that within the happy context, has formed a significant part of the songs. These songs are divided into wedding songs, joy songs, percussion songs and spiritual songs. The language of these songs is simple and folk, and the music has been made mostly based on the words of these songwriting.

    Keywords: music literature, song, theme, happy songwriting}
  • پویان آزاده*، شمسی پارسا

    این نوشتار درپی بررسی گونه های کارکردی شعر و موسیقی محلی سنگسر است که این موسیقی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور در سال1390 به ثبت ملی رسیده است. سنگسر یکی از شهرستان های استان سمنان که درواقع محل اسکان خانوار ایل سنگسر در زمان قشلاق است، امروزه به مهدیشهر تغییر نام یافته است. موسیقی محلی بخشی از فولکلور سنگسر است که شامل آوازها و ترانه های محلی و همچنین قطعات اجرایی با ساز نی است که به‌دلیل استفاده چوپان ها در سنگسر رواج یافته است. به‌منظور جمع آوری و بررسی آوازها و ترانه ها ضمن کسب اطلاعات درمورد یافتن افراد پیش کسوت جهت حفظ اصالت های موسیقایی اهتمام شده است که بدین منظور به مصاحبه و ضبط نمونه‌های موسیقایی اقدام شده است. این نوشتار با روشی توصیفی تحلیلی به گونه شناسی آوازها و ترانه های سنگسری از منظر کارکردی پرداخته است. نتایج نشان می دهد آوازها و ترانه های محلی سنگسری شامل گونه های متنوع سرور، اشعار تغزلی، اشعار کار (که مرتبط با کوچ به ییلاق و قشلاق است) و پاس‌داشت یاد قهرمانان محلی و دلاوری‌های آنان است. بیشترین بسامد را ترانه های تغزلی و پس از آن ترانه های آیینی به‌ویژه اشعار عید نوروز  به خود اختصاص داده است.

    کلید واژگان: گونه شناسی, ادبیات عامه, شعر, ترانه, موسیقی, سنگسر}
    Pooyan Azadeh*, Shamsi Parsa

    This article seeks to examine the functional types of local poetry and music of Sangesar which are registered as an intangible cultural heritage of Iran in December 2011. Sangesar, one of the cities of Semnan province, which is actually the residence of the Sangesar tribes during the winter, is currently known as Mahdishahr. The local music is a part of Sangesar folklore, which includes local songs as well as reed instrument (Lale), which has become popular in Sangesar due to its use by shepherds. In order to collect and study the songs, interviews and recording of the musical samples were done. This article deals with the typology of Sangesari songs and poems from a functional perspective with a descriptive-analytical method. The results show that the local music and songs of Sangesari include various types of servers, lyric poems, and work poems that are related to migration to summer and winter and protect the memory of local heroes and their heroism. The most frequent songs are lyric songs and ritual songs, especially Nowruz poems.

    Keywords: Typology, popular literature, poetry, song, music, Sangesar}
  • محمدامین محمدپور، علی اصغر بابا صفری*، غلامرضا ستوده

    در ترانه های دینی و عرفانی با توجه به ریشه باستانی و عامیانه ترانه ها، قدیمی ترین شعرهای فارسی یافته شده است. در این جستار به شیوه تحلیلی توصیفی به تمایز ترانه و تصنیف دینی و ترانه و تصنیف عرفانی در شیوه های اجرایی پرداخته ایم. مشخص کردن دقیق حوزه های ترانه ها و تصنیف های دینی و عرفانی یک از مسایل مهم مباحث سرایش و اجرای این ترانه ها است. موضوع پژوهش به صورت توصیف و تحلیل فرم، زبان و محتوا بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که درون مایه های دینی و عرفانی که در دو حوزه متفاوت هستند، بخش قابل توجهی از ترانه ها را شکل داده اند و از ابتدا نیز تفاوت این دو گونه در محتوا و شکل اجرایی مشخص بوده است و سازندگان آنها نیز از ابتدا شناختی نسبت به این دو حوزه اندیشه ای داشته اند. سازندگان و اجراکنندگان ترانه ها و تصنیف های دینی، درویش، چاووش خوان، تعزیه خوان، نوحه خوان و شرخون هستند. سازندگان و اجراکنندگان ترانه ها و تصنیف های عرفانی، عاشیق، سوزخوان، بیت خوان و تصنیف خوان نامیده می شوند. زبان این ترانه ها و تصنیف ها صمیمی است و موسیقی بیشتر بر پایه کلام آنها ساخته شده است.

    کلید واژگان: ترانه, ادبیات عامه, شیوه های اجرایی, تصنیف دینی, تصنیف عرفانی}
    Mohammadamin Mohammadpour, Aliasghar Babasafari *, Gholamreza Sotodeh

    By studying the ancient and folk roots of religious and mystical songs, we can find the oldest Persian poems in these songs. In the present article, by using analytical-descriptive method, we compare religious songs with mystical ones from the perspective of performance. One of the most important issues regarding the composition and performance of these songs is the precise identification of the fields of religious and mystical songs. Thus, the form, language and content of the songs are described and analyzed.  The research findings show that religious and mystical themes, as two different areas, have formed the main theme of the songs; the content and performance of the songs show the difference between the two themes, and the songwriters were aware, from the beginning, of the difference between the two fields of thought, mysticism and religion. The composers and performers of religious songs are darāvish, chāvosh-khānān, tazieh-khānān and noha-khānān. The creators and performers of mystical songs are called āshiq, suz-khān, beit-khan and tasnif-khān.  The tone of these songs is sincere and the music is mostly based on the lyrics.

    Keywords: song, Folk literature, performance methods, Religious Song, Mystical Song}
  • غلامرضا ستوده*، علی اصغر باباصفری، محمدامین محمدپور

    ترانه اصطلاحی عام است که به انواع قالب های شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی و تصنیف گفته می شود. بومی سروده ها شامل انواعی چون «گرایلی» در آذربایجان، «گورانی» در کردستان و کرمانشاه، «شربه» در جنوب، «شرفشاهی» در گیلان، «سه خشتی» در قوچان و «دیهو» در بشاگرد هستند که در این تحقیق نمونه هایی از آن ها ذکر شده است. در این جستار به شیوه توصیفی-تحلیلی مضامین ترانه های عاشقانه بررسی و طبقه بندی شده اند. جامعه آماری نیز کتاب های پراکنده ترانه های بومی و آثار ضبط شده موسیقی آوازخوانان ایرانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که وابستگی به معشوق بیشترین نمود را در بین این ترانه ها دارد. زبان آن ها ساده و عامیانه است و از آن جایی که با کار و تلاش مردمی ساده زیست ارتباط دارند، در آن ها کمتر به خیال پردازی توجه شده است، بیشتر این ترانه ها با سازهای موسیقی همراه می شوند. نتیجه این که ترانه سرایان با آوردن مضامین متعددی همچون شکایت از دوری یار، سختی راه عشق، مخالفت بزرگان در وصلت دو یار، بوسه خواهی، وفاداری، وصف زیبایی معشوق، توجه طلبی و آرزوی وصال درصدد نشان دادن درون مایه های «بیان حضور در محضر یار» با زیرلایه های آرزو یا دوام آن و «شکایت از فراق و هجران» با زیرلایه های ترس از اتفاق افتادن آن و دعا برای رفعش بوده اند.

    کلید واژگان: درون مایه, شعر غنایی, ترانه, ترانه های عاشقانه}
    Gholamreza Sotoodeh *, Aliasghar Babasafari, Mohammadamin Mohammadpour

    Song is a general term that refers to a variety of melodic or accompanying forms of poetry, especially Fahlaviyat, quatrains, Rubaiat, and Tasnif. Local poetry contains some types like Garayeli in Azarbaijan, Goorani in Kordestan and Kermanshah, Sharbeh in South, Sharafshahi in Gilan, Sekheshti in Qoochan and Deyhoo in Bashagard which in this paper some samples of them are presented. In this article, the themes of love songs have been studied and classified in a descriptive-analytical research method. The statistical society is also scattered books of native songs and recorded works of music of Iranian singers. The language of the native songs is simple and slang and since they are related to the work and effort of simple people, they pay less attention to images. Most of these songs are accompanied by musical instruments. The conclusions show that the songwriters bring a variety of themes, such as complaining about getting away of sweet heart, the difficulty of the path of love, the opposition of the elders in the union of two beloveds, Kissing, loyalty, describing the beauty of the beloved, seeking attention and wishing to join, seek to show the themes of "presence next to beloved" with the sub-layers of desire or its permanence and "complaining of separation and embarrassment" with the sub-layers of desire or its permanence and "complaining of separation and embarrassment" with the sub-layers of fear of it happening and praying for its elimination.

    Keywords: theme, Motif, lyrical poetry, Love song}
  • محمدامین محمدپور، علی اصغر بابا صفری، غلامرضا ستوده

    درون مایه های گوناگون ترانه با توجه به گستردگی مخاطبان، تاثیری انکار ناپذیر بر ذهن و دانش ادبی عامه مردم دارند و این درون مایه ها به سبب گنجایش زیادی که برای طرح مضمون های گوناگون دارند، امروزه کارکرد هایی مانند اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغ نیز پیدا کرده اند. این مقاله با هدف بازنمایی درون مایه های به کار رفته در ترانه ها و با مطالعه منابع اصلی و تجزیه و تحلیل داده ها انجام شده است و درون مایه های ترانه و تصنیف از نظر کاربرد و محتوا طبقه بندی شده اند. تصنیف و موسیقی ایرانی، یکی از برجسته ترین عناصر شکل دهنده فرهنگ معاصر است. یافته های پژوهش نشان می دهند که انواع ترانه از نظر درون مایه در دوازده بخش که شامل درون مایه های عاشقانه، شادی، کودکانه، سوگ، کار، عرفانی، دینی، آداب و رسم ها، سیاسی، سرگرمی، تبلیغاتی و ورزشی هستند، دسته بندی می شوند. درون مایه عاشقانه در ترانه ها بیشترین پرداخت را دارد و ترانه هایی با درون مایه سرگرمی به نسبت درون مایه های دیگر اندک هستند. در ترانه های نوین معاصر درون مایه های جدید تبلیغاتی و ورزشی وجود دارند که تا پیش از آن نمود نداشته اند و در همین دوره به خاطر صنعتی شدن سرودن ترانه های کار کمتر شده است.

    کلید واژگان: انواع ترانه, درون مایه, طبقه بندی, ترانه, تصنیف}

    The various themes of the song, due to the wide audience, have an undeniable effect on the minds and literary knowledge of the general public, and these themes have found functions such as information, education and propaganda due to their great capacity for designing various themes. This article aims to represent the themes used in the songs and by studying the main sources and analyzing the data and the themes of the song and composition are classified in terms of application and content. Iranian composition and music is one of the most prominent elements shaping contemporary culture. The research findings show that the types of songs are categorized in terms of themes into twelve sections, which include themes of love, happiness, children, mourning, work, mysticism, religion, customs, politics, entertainment, propaganda and sports. Romance themes are the highest paid in songs, and songs with entertainment themes are less common than other themes. In modern contemporary songs, there are new themes of advertising and sports that have not been seen before, and in the same period, due to the industrialization, composing work songs has decreased.

    Keywords: song types, classification, Theme, song, ballad}
  • محمود شاهرودی*، مریم خلیلی جهانتیغ

    آییکه (â?i:ka) نوعی لالایی است که در منطقه سیستان به این نام خوانده می شود. آییکه علاوه بر کارکرد لالایی، در گذشته کارکردهای دیگری هم داشته است. یکی از کارکردهای آن این بوده است که برای حیوانات نیز خوانده می شده است. از سوی دیگر، هرگاه خطر حمله دشمنان وجود داشته است، زنان با خواندن آییکه، دیگران را از وجود دشمن آگاه می کردند. با توجه به اینکه آییکه معمولا برای کودک با آواز خوش خوانده می شود، خوش نوایی و موسیقایی بودن آن، اهمیت فراوانی دارد. نوشته حاضر به این پرسش اصلی پاسخ می دهد که چه ویژگی هایی را می توان برای گوش نوازی و خوش نوایی آییکه های سیستانی برشمرد؟ نتیجه تحقیق حاکی از کاربرد وزن عروضی، قافیه و ردیف، انواع تکرار، و موسیقی معنوی، باوجود قواعد منحصربه فرد در آوردن قافیه، وجود صنعت تکرار به گونه های مختلف تکرار واج، واژه، عبارت، مصراع و... است. تاکنون آییکه های سیستان، در کتابی مستقل جمع آوری نشده و تنها در کتاب های مختلفی که به فرهنگ عامیانه سیستان پرداخته اند، نمونه هایی از آییکه آورده شده است. بنابراین، در این مقاله از دو روش تحقیقی بهره برده شده است. برخی از آییکه هایی که در آثار مختلف موجود بوده است، به روش کتابخانه ای گردآوری شده است، اما بخش زیادی از آییکه های به کاربرده شده در این پژوهش، به روش میدانی جمع آوری شده است. پس از آن با روش تحلیلی، جنبه های گوناگون موسیقایی و خوش نوایی آییکه توصیف شده است.

    کلید واژگان: آییکه, ترانه, گویش سیستانی, عروض, ردیف, قافیه, تکرار}
    Mahmood Shahroodi*, Maryam Khalili Jahantigh

    "â?i:ka" is a lullaby in the region of Sistan. Given that "â?i:ka" is usually sung to the child, its melodiousness and musicality are of great importance, and the present article aims to see what characteristics can be enumerated for the Melodiousness and Euphony of Sistani "â?i:kachr('39')s"? The result of the research shows the use of prosodic rhythm, rhymes, and rows in the song. So far, the "â?i:ka"of Sistan have not been collected in an independent book, and there are only some books that have dealt with the folk culture of Sistan, mentioning some examples of the â?i:ka. In this article, two research methods have been used. Some of the â?i:kachr('39')s that have been present in various works have been collected by the library method, but most of the ”â?i:kachr('39')s” used in this research have been collected through field method. Then, using the analytical method, â?i:kachr('39')s melodiousness and its various aspects of music are described.

    Keywords: â?i:ka, song, Sistani dialect, prosody, row, rhyme, repetition}
  • علی قنواتی، مصطفی ندیم*

    ادبیات داستانی معاصر نگاه ویژه ای به عناصر و مولفه های فرهنگ عامه شیراز در دوره پهلوی داشته است. در پژوهش حاضر با توجه به گستردگی مولفه های فرهنگ عامه، بازتاب ادبیات عامه شیراز از دریچه واکاوی بیست اثر داستانی شامل پانزده مجموعه داستان کوتاه و پنج رمان مورد بررسی قرار گرفته است. شیوه گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد استفاده از لهجه شیرازی، بهره‌گیری از ضرب المثلهای شیرازی و غیر شیرازی، ترانه ها و تصنیفهای شیرازی در ادبیات داستانی معاصر فراوان بوده اما متلها و قصه ها حضور کمرنگی داشته اند. برخی تصنیفها و متلهای شیرازی به کار رفته، بیانگر برخی حوادث اجتماعی و تاریخی شیراز در دوران پهلوی از جمله ماجرای سیف القلم، متحدالشکل شدن لباسها و نیز وضعیت دستمزد کارکنان اولین کارخانه نساجی شیراز بوده است. به طور کلی با توجه به سبک نویسندگی و علایق بومی نویسندگان ادبیات داستانی، بازتاب ادبیات عامه شیراز در سووشون، شلوارهای وصله دار، شهری چون بهشت، کوچه زنبورک خونه، سنگ صبور، چراغ آخر، اجاق کور و بارونی نسبت به دیگر آثار ادبی پررنگتر بوده است.

    کلید واژگان: شیراز, ادبیات عامه, لهجه, ترانه, ادبیات داستانی}
    Ali Ghanavati, Mostafa Nadim*

    >Contemporary fictional literature has had a special look at the elements and components of Shiraz folklore in the period of Pahlavi. In the present study, considering the extent of the components of folklore, the reflection of Shiraz has been studied popular literature through of analysis of 20 fictional works including fifteen collections of short stories and five novels. The collected data in this article based on library resources have been analyzed in a descriptive-analytical method. The results show that the use of Shirazi dialect, Shirazi and non-Shirazi proverbs and Shirazi songs and chansons have been abundant in Contemporary fictional literature, but fictions(Matal) and stories have had a small presence. Some of the used Shirazi chansons and fictions indicate some of the social and historical events of Shiraz during the period of pahlavi, such as the story of Saif al-Qalam, the uniformity of clothes, and the situation of the wage of employees of the first textile factory of shiraz. generally, according to the style of writing and indigenous interests of fiction writers, the reflection of Shiraz popular literature in Sou va shoun, patchy pants, a city like Behesht, the Alley of Zanboorakkhooneh, The Patient Stone, the last light, The extinguished oven and Barooni has been more considerable compared to other Literary works.

    Keywords: Shiraz, folklore, dialect, song, fictional literature}
  • محمدامین محمدپور، علی اصغر بابا صفری*

    در این جستار به شیوه کتابخانهای درون مایه کار در ترانه سرایی که پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و ادبیات است تحلیل و بررسی می شود. پس از تعریف ترانه و بررسی سیر آن در گذشته و امروز، ویژگی های ترانه های کار را می کاویم و این ترانه ها از نظر کاربرد و مضمون و محتوا طبقه بندی می شوند و به نمونه های آن ها می پردازیم. ترانه اصطلاحی عام است که به انواع قالب های شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دو بیتی، رباعی و تصنیف گفته می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که درون مایه کار، بخش قابل توجهی از ترانه ها را شکل داده است. این ترانه ها به بخش های ترانه های چوپانی، باغبانی،  ماهی گیری، کشاورزی، قالی بافی، سربازی، دامداری و... تقسیم می شوند. زبان این ترانه ها ساده و عامیانه است و از آن جایی که این ترانه ها با کار و تلاش مردمی ساده زیست ارتباط دارد، در آن کمتر به خیال پردازی توجه شده است.

    کلید واژگان: شعر غنایی, ترانه, ترانه کار}
    Poem lyric, Song, work of songwriting

    In this essay, inside the work of songwriting is examined, the oldest Persian poetry has been found among the songs. The song is a general term used to refer to various types of poetry melodies or music accompanying, in particular Fahlaviyat, couplet, quatrain, and folkloric song. The "work " is one of the tracks that have been featured in the song. First, we define the song and its process in the past and today, and then we will look at the samples, features and language of the songs. The results show that within the framework of work, a significant part of the songs has been formed. These songs are divided into breeding, shepherding, shilling, gardening, fishing, and so on. The language of these songs is simple and folk.

  • سید مهدی موسوی میرکلائی، ایرج مهرکی*

    در ادب فارسی ترانه همواره اصطلاحی عام بوده است که بر انواع قالب های شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی، و بیت اطلاق می شده است. « فهلویات, خسروانی, گلبانگ, تصنیف و... در گذرگاه تاریخ نام های دیگر این صورت شعری بوده اند» (بهار: 1344،60). همچنین عده ای ترانه (ترانک، ترنگه، ترنگ، رنگ) را از ماده ی «تر» در لغت به معنای خرد، تر و تازه و جوان، خوش از ریشه ی اوستایی تیورونه گرفته اند(داد،1375،68) این اصطلاح، امروزه در میان اهل ادب به خصوص مترادف با دوبیتی و در اصطلاح موسیقی نیز معمولا مترادف با تصنیف، آواز، سرود و نغمه و به طور کلی اشعار ملحون به کار می رود. موسیقی و اولین سند مکتوب در ترانه به نظر کدکنی «به سرودی از باربد، شاعر و موسیقی دان دربار خسرو پرویز ساسانی باز می گردد» ترانه بعد از گذر از تحولات تاریخی دوران اسلامی، جنگ ها و صلح ها، آرامش ها و جنبش ها به انقلاب اسلامی ایران پیوند خورد و به آنچه امروز شاهد آن هستیم تبدیل شد. زبان ترانه ی امروز صمیمی و همه فهم تر شده است که ناشی از تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی ست. در این پژوهش تلاش بر آن است که تحولات ترانه سرایی با رویکردی جریانشناسانه مورد کنکاش قرار گیرد.

    کلید واژگان: ترانه, ترانه سرا, تصنیف, موسیقی}
    Seyed Mehdi Mousavi Mirkalaei, Iraj Mehraki *

    In Persian literature, song has always been a generic term that refers to a variety of music-accompanied poetic formats (especially Fahlaviat, couplet, Rubaie, and Beat). The contemporary song was written in the traditional way at the beginning of the last century. This poetic form was influenced by the literature of the return period and the impetus to imitate and revive the glorious era of ancient music played a special role in the emergence of the styles of Ali Akbar Khan Sheida and Aref Ghazvini. In the middle of the century, however, the modernist movement permeated Persian song and music and established a new kind. The main purpose of this study is to investigate the evolution of contemporary songs. A song that transcended the Islamic Revolution of Iran after the historical developments of the Islamic era, wars and peace, movements and became what we are seeing today. Ultimately, the language of today's tranquility seems to have become more intimate than before the revolution, which is due to the social and cultural developments of our society today. To better understand this concept - as needed - a brief history of songwriting and definitions of the fundamental concepts of this literary branch of music is provided. This research is a descriptive-analytic one that uses library tools to understand the history and view past research and content analysis.

    Keywords: song, songwriter, ballad, music}
  • معصومه ارشد، فرهاد طهماسبی*، رقیه صدرایی

    سیت بیارم به معنی«برای تو بیاورم» که منظور از آن آوردن هدایا برای عروس از سوی داماد است. این ترانه بیشتر به صورت دسته جمعی توسط زنان، بدون نواختن موسیقی اجرا می شود. در این مقاله بر اساس منابع کتابخانه ای، کارکرد زیبایی شناختی ترانه «سیت بیارم» که به روش میدانی گردآوری شده، در دو بخش روساخت: «آواها، واژگان، موسیقی و صورخیال» و ژرف ساخت: «عاطفه، اندیشه و معنی» تجزیه و تحلیل شده است. دستاورد پژوهش نشان می دهد: در بخش روساخت: «آواها»، شور و حرکت توام با موسیقی را گاه با آرامش و گاه با خشونت در ابیات می آفرینند. هم نشینی واژگان در تداعی عواطف و  معنی شعر نقشی موثر دارد. در پاره ای از ابیات، وزن و قافیه ایراد دارد که قابل اغماض است. موسیقی درونی ابیات به ترتیب، مرهون آرایه های «واج آرایی»، «واژه آرایی» و «جناس» است و موسیقی معنوی نیز به ترتیب فراوانی، ناشی از «مراعات نظیر»، «حسن تعلیل»، «اغراق» و.. است. «کنایه» و سپس «تشبیه» در آفرینش صورخیال موثرند. در بخش ژرف ساخت، از نظر عاطفی شور و شادی در ابیات موج می زند که مرهون آواها و واژگان و ترکیب خاص آن ها و  برخاسته از اندیشه حاکم بر ابیات است. از نظر معنی، به ترتیب فراوانی، موضوعات: «عاشقانه ها»، «منابع طبیعی » و«ملزومات زندگی روستایی عشایری » در ابیات مشهود است.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, لرستان, شادی سروده ها, ترانه, سیت بیارم}

    ‘Sit biaram’ means ‘I am bringing for you’ which describes the purpose of bringing gifts for the bride by the groom. This song is usually sung by a group of women without any accompaniment. In this article according to the library resources, aesthetic application of ‘Sit bairam’ song, which have been collected as a field study is analyzed in two sections of surface structure “sounds, words, music and imaginary forms” and deep structure or content “emotion, thought, and meaning”. A review of literature shows that in the section of surface structure in verses, the “sounds” creates the movement alongside with music, sometimes with calmness and sometimes with roughness. The words companion has an effective role in the emotional associations and meaning of a poem. In some distiches rhythm and rhyme are problematic, but they are excusable and can be ignored. Indigenous music of verses is indebted to arrays of phonotactics, wordage wording and synonymy respectively, and also spiritual music consists of symmetry, poetical aetiology and exaggeration. “Metaphor” and then “simile” are effective in the creation of imaginary forms. From emotional point of view, in the deep structure section, passion and happiness are noticeable in distiches, which owes it to sounds, words, and their combination, and is raised from the dominant theory of literature. In terms of meaning and in order of frequency, topics such as “love”, “natural resources”, and “demands for rural and nomadic life” are evident in the distiches.

    Keywords: Aesthetism, Lorestan, joyful songs, song, Sit biaram}
  • عظیم جباره ناصرو*، پریچهر کوهنورد
    ادبیات شفاهی و عامیانه، بستر مناسبی برای شناخت آداب و رسوم مردم هر منطقه است. در بیشتر مناطق سرزمین ما ترانه های محلی فراوانی رایج است؛ یکی از انواع این ترانه ها، اشعاری است که درباره آیین های ازدواج در میان مردم رایج بوده است و در شهرهای مختلف، به نام های گوناگونی خوانده می شود. در میان این اشعار می توان رسم ها و آیین های مختلف مردم را بازیافت. در شهرستان جهرم استان فارس نیز بخش عمده ای از اشعار محلی به ترانه هایی با موضوع جشن عروسی و ازدواج اختصاص دارد. هدف از این پژوهش که به شیوه میدانی و کتابخانه ای انجام شده است، بیان ویژگی های اشعار عروسی و طبقه بندی آن ها از لحاظ مضمون و محتواست. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اشعار عروسی در شهرستان جهرم به دو بخش عمده قابل تقسیم است: الف) اشعاری در توصیف عروس و داماد؛ ب) اشعاری که بیانگر رسوم و آداب و عادت های مردم این شهر است که بخش های گوناگونی دارد؛ مانند حنابندان، جهیزیه بردن، حمام کردن و خلعت پوشیدن داماد، مراسم خداحافظی عروس و آماده کردن اتاق عروس و داماد.
    کلید واژگان: ترانه, داماد, شهرستان جهرم, عروس, فرهنگ عامه}
    Azim Jabbareh Naserou *, Parichehr Koohnavard
    Oral and folk literature is a good platform for understanding the customs of each region. In most parts of our land, there are many local songs. One of these types of songs is poems about marriage rituals which are popular among people and are sung in different cities. Among these poems, various customs and rituals of the people can be found out.
      In Jahrom city of Fars province, most of the local poems are dedicated to songs about wedding and marriage. The purpose of this field and library research is to express the characteristics of the wedding poems and to classify them in terms of contents and matters. The findings of this study show that wedding poems in Jahrom city can be divided into two main parts: (A) Poems describing the bride and groom; (b) Poems that illustrate the customs and habits of the people of this city with various parts, such as banquets, taking furniture, bathing, and bridegroom dressing, the bride's farewell, and preparing the bride and groom's room.
    Keywords: song, groom, Jahrom city, Bride, folklore}
  • الیاس قادری*، مجتبی عبدالهی، عباس قنبری

    یکی از گونه های ادب شفاهی، ترانه است. ترانه ها در فرهنگ و ادبیات بختیاری کاربرد فراوانی دارند. زنان به عنوان بخشی از جامعه انسانی، در شکل گیری آداب و رسوم و فرهنگ هر قوم و ملت، نقش بسزایی دارند. نقش زنان در نوع ادبی ترانه، بسیار برجسته و دارای اهمیت است. در این پژوهش، به بررسی نقش و جایگاه زن در ادبیات شفاهی به ویژه ترانه های بختیاری پرداخته شده است. در این خصوص، ترانه ها به هفت دسته تقسیم شدند. پس از آن، به بررسی نقش زنان و تجزیه و تحلیل ترانه ها بر مدار تعیین جایگاه و نقش زن در آن ها پرداخته شده است. در این پژوهش، درمی یابیم که زن بختیاری در بسیاری از موارد، خود سازنده، گوینده و سراینده ترانه هاست و در بیشتر مراحل زندگی و کارهای روزمره خود از آن ها بهره می برد. نمونه های اندکی از ترانه ها هم که ساخته و پرداخته زنان نیست، در وصف آنان است.

    کلید واژگان: ادبیات عامه, ترانه, بختیاری, زن}
    Elyas Ghaderi *, Mojtaba Abdollahi, Abbas Ghanbari

    One of the varieties of oral literature is the song. The songs in the Bakhtiari culture and literature are widely used. Language as a part of human society has a significant role in the forming of the customs and culture of every nation and community. The role of women in the lyric poetry is very significant and chief. In this research, we investigate the role and position of woman in oral literature especially Bakhtiyar's songs. In this regard, the songs were divided into eight categories. Subsequently, the role of women and the analysis of songs on the determination of women's role have been studied. Then, we find that the Bakhtiari woman, in many cases, is a self-constructor, speaker, and designer in relation to songs, and used them in most stages of their lives and everyday tasks. Some sample of songs are about the women but not created by them.

    Keywords: Popular literature, song, bakhtiyari, woman}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال