جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نوستالژی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نوستالژی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
پژوهشنامه جریان شناسی شعر و داستان ادبیات معاصر ایران، سال دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1402)، صص 215 -234
جنگ عامل بدبختی ملت هاست و زیربنای جامعه را نیز به نابودی می کشد. سبب می شود، تا زمینه های تحول در یک جامعه از بین برود و بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را از دست بدهند؛ به این-ترتیب، جنگ به عنوان معضلی بزرگ، سبب می شود تا جوامع به سوی پرتگاهی کشانیده شوند. متاسفانه سال هاست که کشور افغانستان در آتش جنگ های خانمان سوز خارجی و داخلی سوخته، و سبب قربانی شدن مردم این سرزمین شده است. در این مقاله، شعر شاعران جوان افغانستان را در موضوع جنگ بررسی کرده، و متوجه شده ایم که جنگ تاثیر زیادی بر شعر آنان گذاشته است. بیش تر شاعران افغانستان، جو سنگین و نا امید کننده ناشی از جنگ را در اشعارشان توصیف کرده اند. آنان در آثارشان ویرانی ها، مرگ و نا امیدی را بازتاب داده و اغلب فضای شعرشان غمگین است؛ هرچند، گاهی نیز راه کارهایی برای مقابله با ناامیدی ارائه داده اند؛ بااین حال، بیشتر آثار حاکی از ناامیدی است.در این جا برآنیم تا مهم ترین عوامل، فرایند، نتایج جنگ، نوستالژی (گذشته تاریخی افغانستان باستان) و نیز راهکارهایی را که شاعران جوان، اعم از زن و مرد؛ در شعرشان یاد کرده، تحت بررسی و تحلیل قرار داده و معلوم کنیم که چه عناصری را بیشتر شاعران جوان به عنوان عوامل، فرایند و نتایج جنگ یاد نموده؛ و راه بیرون رفت از این پدیده منحوس را چه می دانند.
کلید واژگان: فرایندجنگ, . نتایج جنگ, نوستالژی-This paper is concerned with the study of the Afghanistan's young poetry poets regarding to the war. It is observed that has greatly influenced to their poetry. Most Afghan poets have been described the unfavorable and frustrating situation in their poems which indicate that this is caused by the war effect. In their writings, they have reflected the destruction, death and despair, and sometimes they have offered solutions to struggle with frustration. However in general, their writings demonstrate frustration. Herein, we also want to investigate the most important factors, such as, process, war results, nostalgia (the historical past of ancient Afghanistan) as well as the solutions of the young poets including both men and womenMoreover, the elements that are mentioned as factors, process and result of the war by young poets have been recognized and what do they know about the solution way for this vicious phenomenon is explored.
Keywords: War Result., Nostalgia, .Young Poets Of Afghanistan -
شعر لری استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته در قالب های یاریار، دی بلال، سرو و شروه نمود داشته است. موضوع این اشعار، عمدتا عشق به زادگاه و زن، ستایش طبیعت، نعمت های خدادادی، شرح حماسه و جنگ های محلی بوده است. یکی از درون مایه هایی که در شعری لری این خطه بسامد زیادی داشته، نوستالژی است. به موازات توسعه منطقه، تعداد عشایر به حداقل ممکن رسیده و فضای روستاها دچار تغییرات اساسی شده است و هر روز تمایل به شهرنشینی بیشتر می شود. در این میان، شعر دست مایه ای شده است تا انسان امروزی به کمک آن به بیان دلتنگی ها و حسرت بازگشت به گذشته و تکرار تجربه زیست عشایری، روستایی و یادآوری سنت ها و خرده فرهنگ ها بپردازد. شعر لری امروز استان، عرصه تداعی خاطرات شیرین زندگی در جوار کوه، دشت، چشمه و آبشارهاست. این نوع میل به یادآوری گذشته و آرزوی تکرار تجارب دیرین؛ یعنی نوستالژی، به دو گونه اجتماعی و فردی تقسیم می شود. در پژوهش حاضر که به صورت میدانی و کتابخانه ای انجام شده، عوامل و وجوه مختلف نوستالژی اجتماعی در شعر لری استان بررسی و با ارائه نمونه هایی از اشعار شاعران استان از جمله: حسن بهرامی، رسول سنایی، شاهرخ موسویان و فریدون داوری تحلیل شده است. یادآوری آواها و رایحه ها، آداب، رسوم عامیانه و سنت ها، دلتنگی برای شب نشینی ها و به دست گرفتن تفنگ، برپا کردن خیمه عشایری، شکایت از شهرنشینی و تغییر محیط زندگی روستایی از جمله این عوامل اند.
کلید واژگان: شعر لری, فرهنگ عامیانه, نوستالژی, کهگیلویه و بویراحمد.The poetry of the Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province has historically manifested in forms such as Yaryar, Di-Ballal, Serv, and Sharveh. The themes of these poems primarily revolve around love for the homeland and women, praise of nature, divine blessings, and the narration of local epics and battles. One of the prominent themes in the poetry of this region is nostalgia. Alongside the development of the area, the number of nomadic tribes has diminished to a minimum, and the rural landscapes have undergone fundamental changes, with an increasing tendency toward urbanization. Amidst this transition, poetry has become a means for contemporary individuals to express their longings and yearnings to return to the past, to revisit the experiences of nomadic and rural life, and to remind themselves of traditions and subcultures.Today, Lori poetry reflects the realm of recalling the sweet memories of life near mountains, plains, springs, and waterfalls. This inclination to remember the past and the desire to repeat ancient experiences - termed nostalgia - is divided into two types: social and individual. In the present study, conducted through field and library research, the various factors and aspects of social nostalgia in Lori poetry are examined. This is analyzed through examples from poets of the region, including Hassan Bahrami, Rasool Sanaei, Shahrokh Mousavian, and Fereydoun Dâvari. Recollections of sounds and scents, folk customs and traditions, longing for gatherings at night, taking up arms, setting up nomadic tents, and complaints about urban living and the changes in rural life are among these factors.
Keywords: Lori Poetry, Folk Culture, Nostalgia, Kohgiluyeh, Boyer-Ahmad -
خاطره نگاری یکی از انواع نثر معاصر است که با رمان خاطره های دفاع مقدس به کمال خود نزدیک شده است. از خصایص این آثار کاربرد اشعاری در ضمن متن آن است. پژوهش حاضر به کمک ابزار کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی، به دنبال بررسی نوع، کارکرد و کیفیت اشعار این متون است. بر همین اساس پنج اثر دا، من زنده ام، آن بیست-وسه نفر، پایی که جاماند و سلام بر ابراهیم که پرمخاطب تر و از نمونه های اعلای ادبیات پایداری هستند برای تحلیل انتخاب شدند. اشعار این متون بیشتر از شاعران کلاسیک فارسی است که چهار زمینه محتوایی اصلی دارد: 1.دلاوری رزمندگان و تهییج مخاطب 2.اسارت، غم غربت و حس نوستالژی 3.تجلیل از شهدا و رزمندگان 4.پیامدهای جنک و ویرانی . شعر در این آثار، برخلاف گذشته، بیشتر کارکردی عاطفی-انگیزشی دارد. آثاری که تصویرگر روزهای آغازین جنگ هستند اشعاری حماسی دارند و شجاعت رزمندگان را با تکیه بر بن مایه های ملی-مذهبی نشان می دهند. فضای معنوی جنگ، باعث شده بیشترین اشعار به کار رفته در این آثار، اشعار عرفانی مولانا باشد. اشعار رمان خاطره های اسرا نشانگر حس نوستالژی رزمندگان اسیر نسبت به وطن، خانواده و یاران شهید است. کلمات «کربلا»، «شهید»، «خون» و «خاکستر» در این اشعار پربسامد است که نشان دهنده بن مایه های مذهبی دفاع و ویرانی های جنگ است.کلید واژگان: خاطره نگاری, دفاع مقدس, کارکرد شعر, نوستالژی, اسارتMemoir writing is one of the types of contemporary prose that has reached its perfection with the novel Memoirs of Holy Defense. One of the characteristics of these works is the use of poems in the text. The current research seeks to investigate the type, function and quality of the poems of these texts with the help of library tools and descriptive-analytical method. Based on this, five works that are more popular and are among the best examples of sustainable literature were selected for analysis. The poems of these texts are more than those of classical Persian poets, which have four main content areas: 1. Valor of warriors and excitement of the audience 2. Captivity, homesickness and sense of nostalgia 3. Celebration of martyrs and warriors 4. Consequences of war and destruction. Poetry in these works, unlike the past, has more of an emotional-motivational function. The works depicting the early days of the war have epic poems and show the bravery of the warriors based on national-religious themes. The spiritual atmosphere of the war made the most of the poems used in these works to be the mystical poems of Rumi. The poems of the novel-memoirs of the prisoners of war show the sense of nostalgia of the captured warriors towards their homeland, family and comrades of martyrs. The words "Karbala", "martyr", "blood" and "ashes" are frequent in these poems, which show the religious elements of defense and the destruction of war.Keywords: Memoir Writing, Sacred Defense, Function Of Poetry, Nostalgia, Captivity
-
نوستالژی در زبان فارسی به غم غربت ترجمه شده و در اصطلاح حس حسرت و دلتنگی انسان نسبت به گذشته و آن چیزهایی است که از دست رفته است. به طور کلی هر کسی از وضع موجود خود رضایت خاطر نداشته، بلکه حسرت ایام گذشته و فرصت های بر باد رفته به نوعی دامن گیرش بوده است. نوستالژی اجتماعی در حوزه ادبیات، نظر بسیاری از شعرا و ادبا و منتقدان را به خود جلب نموده است. شعر نوستالژیک انصاری فهلیانی - به عنوان شاعر برجسته بومی سرای جنوب لرهای ممسنی-سرشار از غمیادها به ویژه نوستالژی ایل و حرمت-های ایلی و اسطوره ها بوده، آیینه تمام نمای اجتماع قومی و ایلاتی است. شناسایی مولفه های متفاوت و تاثیرگذار این شاعر فهلیانی و در نهایت، رسیدن به درک و تصویر درستی از دغدغه های شعر معاصر لری بخصوص واکاوی مولفه های نوستالژیکی؛ چون: یاد کرد زندگی روستایی، حسرت بر فضایل ازدست رفته، دریغا گویی بر ملزومات ایلی در گذشته، دل تنگی برای نظام خانوادگی ایلی، غمیاد طبیعت وحشی، یادکرد دولت فقر، مهم ترین دست آورد این پژوهش است.
کلید واژگان: فولکلوریک, نوستالژی, ادبیات فارسی, شعر محلی, ایل لر, احمد انصاری.Nostalgia is translated as homesickness in Persian language, and in Hassan's term, it is human longing for the past and those things that have been lost. In general, everyone is not satisfied with their current situation, but the regret of the past days and the lost opportunities has somehow affected them. Social nostalgia in the field of literature has attracted the opinion of many poets, writers and critics. Nostalgic poetry of Ansari Fahliani - as a prominent native poet for the drunken south of masti, it is full of sorrows, especially the nostalgia of the tribe and the sacredness of apli and myths. Achieving a correct understanding and image of the concerns of Lori's contemporary poetry, especially the analysis of nostalgic components, as he mentioned rural life, regret for the lost virtues, talking about Ili's necessities in the past, nostalgia for Ili's family system.
Ghamyad of the wild nature, mentioned that the state of poverty is the most important achievement of this research.Keywords: Folklore, Nostalgia, Persian Literature, Local Poetry, Lur Tribe, Ahmad Ansari -
نوستالژی پدیده ای نو در زبان شناسی به حساب می آید و از همین روی بسیاری موارد معناشناختی و ساختار زبانی آن هنوز برای زبان شناسان ناشناخته و مبهم است. آنچه روشن است «نوستالژی» بر پایه بار معنایی عاطفی و احساسی انسان نسبت به گذشته شکل می گیرد و به سبب همین بار معنایی احساسی آن را می توان در ادب فارسی در قالب عرفان و صوفی گری جستجو کرد. جایگاه نوستالژی در روح و جان، دل و قلب انسان است. برابرهای نوستالژی در هر دو زبان فارسی (حسرت و دلتنگی) و روسی (тоска) نمی توانند بطور یکسان مفهوم نوستالژی را منتقل کنند. بنابراین از ابزار تکمیلی بیشتری از طریق وابسته های زبانی و متن برای رساندن این مفهوم استفاده می شود. به نظر می رسد برابرهای زبانی در زبان فارسی از تنوع واژگانی گسترده ای برخوردار است. در فرهنگ کلامی روسی، واژه тоска از دربرگیری گسترده تر معنایی نوستالژی نسبت به «حسرت» در فرهنگ کلامی ایرانیان برخوردار است. مفهوم «دلتنگی برای میهن» در زبان فارسی به کمک ترکیب های «غم غربت» و یا «غم دوری از وطن» بیان می شود. در زبان روسی از گسترنده های فرعی чужая страна (کشور غریب / غربت) و یا чужбина (غربت) برای رساندن این مفهوم استفاده می شود. در پژوهش حاضر از روش تحقیق کتابخانه ای و زبان شناسی توصیفی مقایسه ای بهره گرفته شده است. نتیجه و نوآوری پژوهش حاضر از یک سو به مشخص کردن مولفه های معنایی دربرگیرنده نوستالژی مربوط می شود و از سوی دیگر، طبقه بندی فرمول های زبانی نوستالژی را در دو زبان مورد مقایسه مد نظر دارد.کلید واژگان: نوستالژی, معناشناسی و ساختارهای زبانی, اتوپیا, آرمان شهر, زبان فارسی, زبان روسیNostalgia is considered a new phenomenon in linguistics and for this reason, many of its semantics are still unknown and unclear to linguists. Nostalgia is formed based on the emotional meaning load of a person towards the past, and because of this emotional meaning load, it can be searched in Persian literature in the form of mysticism and Sufism. The place of nostalgia is in the heart and soul of human. The equivalents of nostalgia in both Persian (hasrat/deltangi) and Russian (тоска) cannot fully convey the meaning of nostalgia. Therefore, more supplementary tools are used through linguistic and text dependents to convey this concept. It seems that linguistic equivalents in Persian have a wide lexical diversity. In the Russian verbal culture, the word тоска has a broader meaning of nostalgia than "longing" in the Iranian verbal culture. The concept of "longing for the homeland" in Persian language is expressed with the help of the combinations "homelessness" or "the sadness of being away from the homeland". In this particular case in the Russian language sub-expansions чужая страна (foreign country) or устраница (foreignness) are used to convey this concept. Nostalgia can be equated with "sadness" and "regret".In the current research, library research and comparative descriptive linguistics methods have been used. The result and innovation of the present research, on the one hand, is related to identifying the semantic components of nostalgia, and on the other hand, it considers the classification of linguistic formulas of nostalgia in the two languages being compared.Keywords: Nostalgia, Semantics, Linguistic Structures, Utopia, Persian Language, Russian Language
-
تغییر و تحول اوضاع و احوال سیاسی، اجتماعی و عاطفی و هم چنین، مدرنیسم و پیشرفت صنعت در برانگیختن حس غریب غربت، موثر است. نوستالژی مواردی نظیر دوری از سرزمین، دوری از معشوق، خاطرات کودکی و جوانی، از دست دادن ارزش ها، مهاجرت و گذشته ی اساطیری را شامل می شود. شاعران و نویسندگان بسیاری، صورت های مختلفی از این احساس غریب را به نمایش گذاشته اند؛ از جمله این شاعران فارسی و عرب زبان می توان گلچین گیلانی و جبران خلیل جبران را نام برد. فرضیه این پژوهش بر این است که این دو شاعر هر چند اشتراک دیدگاه و عقیده دارند ولی از یکدیگر تاثیر نپذیرفته اند و این پژوهش بر اساس مکتب آمریکایی صورت گرفته است. در این تحقیق با تکیه بر روش تحلیلی- توصیفی و کتابخانه ای برآنیم تا نحوه ی بیان احساسات و عگذاشته اند؛ از گذاشته اند؛ از جمله این شاعران فارسی و عرب زبان می توان گلچین گیلانی و جبران خلیل جبران را نام برد. فرضیه این پژوهش بر این است که این دو شاعر هر چند اشتراک دیدگاه و عقیده دارند ولی از یکدیگر تاثیر نپذیرفته اند و این پژوهش بر اساس مکتب آمریکایی صورت گرفته است. در این تحقیق با تکیه بر روش تحلیلی- توصیفی و کتابخانه ای برآنیم تا نحوه ی بیان احساسات و عواطف نوستالژی گلچین گیلانی و جبران خلیل جبران را مورد بررسی قرار می دهیم
کلید واژگان: نوستالژی, وطن, عشق, ادبیات تطبیقیThe change and transformation of political, social and emotional conditions and also modernism and industrial progress are effective in evoking the strange sense of alienation. Nostalgia includes things such as being away from the land, being away from the lover, memories of childhood and youth, loss of values, migration, and the mythological past. Many poets and writers have displayed different forms of this strange feeling; Among these Persian and Arabic poets, Golchin Gilani and Gibran Khalil Gibran can be mentioned. The hypothesis of this research is that although these two poets have a common point of view and opinion, they have not been influenced by each other, and this research is based on the American school. In this research, relying on the analytical-descriptive and library method, we are going to examine the way of expressing the feelings and emotions of Golchin Gilani's nostalgia and Gibran Khalil Gibran.The change and transformation of political, social and emotional conditions and also modernism and industrial progress are effective in evoking the strange sense of alienation. Nostalgia includes things such as being away from the land, being away from the lover, memories of childhood and youth, loss of values, migration, and the mythological past. Many poets and writers have displayed different forms of this strange feeling; Among these Persian and Arabic poets, Golchin Gilani and Gibran Khalil Gibran can be mentioned. The hypothesis of this research is that although these two poets have a common point of view a.
Keywords: love, homeland, comparative literature, nostalgia -
یکی از مهم ترین جلوه های ادبیات مهاجرت، مولفه نوستالژی است. مسیله اساسی این تحقیق پاسخ به این پرسش است که چنین مولفه ای در ادبیات داستانی زنان به چه شکلی منعکس شده است؟ تعدد زنان نویسنده مهاجر ایرانی و همچنین صاحب سبک بودن برخی از آنها در ادبیات داستانی مهاجرت، اهمیت و ضرورت چنین مطالعه ای را نشان می دهد. هدف پژوهش این است که با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه مولفه نوستالژی در داستان های برگزیده و شاخص که از زنان داستان نویس مهاجر پس از انقلاب اسلامی هستند، پرداخته شود. فرضیه پژوهش این است که نوستالژی یکی از مهم ترین و شاخص ترین مولفه های فرمی و محتوایی در آثار مورد بررسی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که نوستالژی در آثار اکرم پدرام نیا با توصیف دقیقی از گذشته، مخاطب را به فضای گذشته می برد و این نوستالژی یادآور فرد خاصی است. تکنیک دیگری که پدرام نیا به منظور ایجاد حس نوستالژی از آن بهره می گیرد، ایماژ است. نوستالژی در آثار نسیم وهابی از جنبه یک فضا -مثل فضای جنگ- روایت می شود. نوستالژی در آثار فهیمه فرسایی به شکلی آزاردهنده برای شخصیت های داستان نمود می یابد. در آثار فریبا صدیقیم، نوستالژی به موقعیت هایی دلالت دارد که فرد با دوستان و نزدیکانش تجربه کرده است. در آثار صدیقیم، نوستالژی به اشیا و مکان ها دیده نمی شود. ویژگی مهم بازتاب نوستالژی در آثار صدیقیم این است که وقایع نوستالژیک به شکل سیال ذهن نشان داده می شود و راوی به شکلی از گذشته سخن می گوید که گویی هم اکنون در حال رخ دادن است.
کلید واژگان: نوستالژی, ادبیات مهاجرت, اکرم پدرام نیا, فریبا صدیقیم, نسیم وهابی, فهیمه فرساییOne of the most important manifestations of migration literature is the component of nostalgia. The basic issue of this research is to answer the question of how such a component is reflected in women's fiction. The number of female Iranian immigrant writers, as well as the fact that some of them have a style in immigration fiction, shows the importance and necessity of such a study. The purpose of this research is to investigate the place of the nostalgia component in the selected and prominent stories of immigrant women storytellers after the Islamic Revolution, using a descriptive-analytical method. The hypothesis of the research is that nostalgia is one of the most important and significant components of form and content in the investigated works. The results of the research show that nostalgia in the works of AkramPedramnia takes the audience to the atmosphere of the past with a detailed description of the past and this nostalgia reminds of a special person. Another technique that Pedramnia uses to create a sense of nostalgia is image. Nostalgia in Nasim Wahhabi's works is narrated from the aspect of a space - like the space of war. Nostalgia appears in FahimaFarsai's works in a disturbing way for the characters in the story. In the works of FaribaSediqim, nostalgia refers to situations that a person has experienced with his friends and relatives. Nostalgia for objects and places is not seen in Siddiquim's works. The important feature of the reflection of nostalgia in Siddiquim's works is that the nostalgic events are shown in a fluid form of the mind and the narrator talks about the past as if it is happening right now.
Keywords: Nostalgia, migration literature, AkramPedramnia, FaribaSiddiquim, NasimWahabi, FahimaFarsaei -
«نوستالژی» واژه ای یونانی است که در زبان فارسی معادل حس دلتنگی و حسرت نسبت به گذشته است. اگرچه این عنوان به تازگی در زبان و ادبیات فارسی وارد شده است اما این حس و حسرت در شعر و ادبیات فارسی از دیرباز بازتاب داشته است. نوستالژی، در آثار اغلب شاعران معاصر قابل مشاهده است. با مطالعه آثار ژاله اصفهانی، مصادیق بارزی از بیان این حس و حسرت مشاهده می شود و بازیابی تاثر نوستالژیک در اشعار او هدف پژوهش حاضر است. جامعه آماری پژوهش کلیات اشعار ژاله اصفهانی است. طرح پژوهش از نوع گفتمان کاوی کیفی و روش انجام تحقیق توصیفی تحلیلی است. جهت دستیابی به داده های پژوهش، مولفه های نوستالژیک رمانتیسم در اشعار ژاله اصفهانی بازیابی شد. در مرحله بعد، پس از ارایه توصیفات کتابخانه ای، با روش تحلیلی داده ها مورد بررسی قرار گرفتند. مصادیق نوستالژی در شعر ژاله اصفهانی در سه زیرمجموعه نوستالژی خاطره فردی، نوستالژی خاطره جمعی و نوستالژی سیاسی بررسی گردید. در نوستالژی خاطره فردی؛ رجعت به دوران گذشته، دوری از خانواده و دوستان، نارضایتی از گذر عمر، در نوستالژی خاطره جمعی؛ وطن، حسرت از دست رفتن ارزش ها، بازگشت به اسطوره و بازگشت به طبیعت و در نوستالژی سیاسی؛ آزادی، نارضایتی از کشور و مهاجرت، حسرت بر دوران طلایی تاریخ ایران، اعتراض به ویرانی وطن، نارضایتی از غفلت مردم و اعتراض به ظلم در طول تاریخ بازتاب دارد. نتایج بررسی نشان داد که جلوه های متکثر نوستالژی در اشعار ژاله اصفهانی متجلی است.
کلید واژگان: نوستالژی, شعر معاصر, ژاله اصفهانی"Nostalgia" is a Greek word that in Persian is equivalent to the feeling of longing for the past. Although this title has recently entered the Persian language and literature, this concept has appeared in Persian literature for a long time.
. Nostalgia can be seen in the works of most contemporary poets. By studying the works of Jale Esfahani, clear examples of the expression of this feeling and regret can be seen, and the goal of this study is to restore the nostalgic effect in her poems. The statistical community of the research is the generalities of Jaleh Esfahani's poems. The research design is qualitative discourse analysis and descriptive analytical research method. In order to obtain research data, the nostalgic components of romanticism were recovered in the poems of Jale Esfahani. In the next step, after presenting the library descriptions, the data were analyzed with the analytical method. The examples of nostalgia in Jale Esfahani's poetry were analyzed in three subcategories of individual memory nostalgia, collective memory nostalgia, and political nostalgia. in the nostalgia of individual memory; Returning to the past, distance from family and friends, dissatisfaction with the passage of life, in the nostalgia of collective memory; Homeland, longing for the loss of values, returning to the myth and returning to nature and in political nostalgia; Freedom, dissatisfaction with the country and immigration, longing for the golden era of Iran's history, protest against the destruction of the homeland, dissatisfaction with people's neglect and protest against oppression reflect throughout history. The results of the study showed that the numerous manifestations of nostalgia are manifested in the poems of Jale Esfahani.Keywords: nostalgia, contemporary poetry, Jhaleh Esfahani -
تحلیل محتوایی کتب درسی، با رویکرد الگوی نشانه معناشناسی گفتمان، روشی مناسب برای درک چگونگی انتخاب و استفاده داستان ها و روایت ها در هر مقطع تحصیلی جهت آشنایی کودکان با نظام های گفتمانی در زندگی می باشد. در پژوهش حاضر، استفاده از مدل پل ریکور، در تحلیل هویت روایی داستان های کتب بخوانیم مقطع چهارم و پنجم ابتدایی ایران در سال 98-99 و تبیین انواع نظام های گفتمانی است به طوری که از بین داستان های کتاب مقطع چهارم و پنجم دبستان، 2 داستان از هر دو مقطع به شیوه ی نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی می باشد. سوالات اصلی پژوهش حاضر عبارتند از: 1- فرآیند عاطفی در داستانها، تابع کدام کارکردها و ویژگی های نشانه معناشناختی گفتمان است؟ 2- اثرگذاری عاطفی و اخلاقی و همچنین باور به دیگری چگونه شکل گرفته است؟ در این داستان ها هویت فردی می باشد که با توجه به حفظ هویت ملی، ارزش ها و وطن پرستی، براساس نظام های گفتمانی نویسنده شخصیت داستان ها را به سمت شورش نوع دوستی، وطن پرستی و هویت فردی هدایت می کند. با توجه به حفظ هویت ملی فرهنگ خود در خود می ماند و به دیگری دیگرفرهنگی تبدیل نمی شود. فرآیند نوستالژی در این داستان طی دو مرحله از بحران تنشی به سمت نظام زیبایی شناختی در تغییر است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی داستانهای کتب درسی براساس نوستالژی، به منظورآموزش حس وطن دوستی، تقویت خودباوری و هویت ملی در کودکان می باشد.
کلید واژگان: روایت, هویت, نشانه معناشناسی گفتمان, نشانه معناشناسی فرهنگی, نوستالژیContent analysis of textbooks, with the semantic semantics model approach of discourse, is a suitable way to understand how to select and use stories and narratives in each level of education to acquaint children with discourse systems in life.The purpose of this study is to use Paul Ricoeur model in analyzing the narrative identity of book stories in the fourth and fifth grades of elementary school in Iran in 1998-99 and to explain the types of discourse systems so that among the stories in the fourth and fifth grade textbooks, 2 stories Both samples were selected by purposive sampling method.The research method in the present study is descriptive-analytical. The main questions of the present study are: 1- The emotional process in stories is a function of which functions and features of the semantic sign of discourse? 2- How is the emotional and moral impact as well as the belief in another formed?In these stories, it is the individual identity that, according to the preservation of national identity, values and patriotism, based on the author's discourse systems, directs the character of the stories towards Shush altruism, patriotism and individual identity. In order to preserve the national identity, one culture remains in itself and does not become another cultural. The process of nostalgia in this story changes during two stages from the crisis of tension to the aesthetic system.
Keywords: Narration, identity, discourse semiotics, Cultural Semiotics, nostalegia -
نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان، سال بیست و هفتم شماره 2 (پیاپی 87، پاییز و زمستان 1401)، صص 1172 -1198غم غربت یا نوستالژی یکی از واژه های پرکاربرد ادبیات است که در فارسی معادل، دلتنگی و بازگشت به گذشته است. احساس تنهایی، ناتوانی، نارضایتی از وضعیت جامعه، از مهمترین مولفه های آن هستند. به دلیل شرایط مشابه سیاسی - اجتماعی قرن بیستم در کشور ایران و عراق، بن مایه های مشترکی میان مضامین ادبی آنها وجود دارد. محمدرضا شبیبی و میرزاده عشقی؛ دو شاعر برجسته ایران و عراق، از بن مایه های همسوی فراوانی در زمینه ادبیات نوستالژیک برخوردارند. در مقاله حاضر، با تکیه بر روش توصیفی - تحلیلی و مکتب تطبیقی آمریکا، ابتدا به استخراج بن مایه های ادبیات نوستالژی پرداخته شد، سپس با مقایسه آنها برخی نتایج حاصل شد: هر دو شاعر وقتی تحقق ارزش های جامعه را به دلیل نبود همراهان رفیق، ناممکن می بینند، دچار ناکامی و مرگ اندیشی شده و غم غربت به آنها دست می دهد. از دیدگاه آنها بازگشت به گذشته تاریخی و جامعه آرمانی، رمز بازیابی هویت کشور است. عشقی برخلاف شبیبی به فردایی امیدوار است که صلح و دوستی همه جا را فرا می گیرد و بساط ظلم و نفاق برچیده شود.کلید واژگان: محمدرضا شبیبی, میرزادهی عشقی, نوستالژی, آرکائیسم, آرمانگراییNostalgia is one of the most widely used words in literature, which is used in Persian to mean loneliness,return to the past. Due to the similar conditions of the twentieth century in Iran and Iraq, there are commonalities between their literary themes. Mohammad Reza Shabibi and Mirzadeh Eshghi; There are two prominent poets of Iran and Iraq in twentieth century who have many similar foundations in the thems of nostalgic literature. In the present article, based on the descriptive-analytical method and the American school of comparative literature,First, themes of nostalgic literature were extracted, then some results were obtained: Both poets, when they find it impossible to Realization of the positive values of society, they experience failure and death thinking and fell sense of nostalgia. In their view, a return to the historical past and an ideal society is the key to restoring the country's identity. Unlike Shabibi, Eshghi hopes for tomorrow in which peace and friendship will covers all the jars and oppression and hypocrisy will be dismantled.Keywords: Archaism, Idealism, Mohammad Reza Shabibi, Mirzadeh Eshghi, Alienation, Nostalgia
-
اگرچه رمانتیسم یک مکتب ادبی است، از آن رو که سبب ایجاد شیوه خاصی از نگاه و ایجاد جهان ویژه ای در دایره فکری انسان است، می تواند به عنوان یک گفتمان ادبی نیز مطرح شود. نیما یوشیج از نخستین گروندگان به چنین گفتمانی در شعر معاصر فارسی است. او پایبندی خود را به چنین نگاهی در برخی از اشعارش به خوبی نشان داده و تصاویری در آن ها پدید آورده است که همراه و همسو با تفکر غالب بر فضای فکری شعر است. نتایج این پژوهش نشان می دهد نیما با شناخت دقیقی که از مکاتب ادبی غرب داشته، به صورت خودآگاه به سرودن اشعاری پرداخته است که ویژگی های رمانتیسم را به روشنی می توان در آن ها یافت. همچنین تصاویر این اشعار، تصاویری با خصلت های طبیعت گرایانه، نوستالژیک، فردیت محور، متمرکز بر فضای ذهنی و خردستیز هستند که هارمونی و هماهنگی خود را با گفتمان مسلط بر شعر اعلام می کنند.
کلید واژگان: رمانتیسم, گفتمان, نیما یوشیج, طبیعت گرایی, نوستالژیAlthough romanticism is a literary school, it can also be considered as a literary discourse, since it creates a special way of looking and a special world in the circle of human thought .Nima Yoshij is one of the first proponents of such a discourse in contemporary Persian poetry .He has shown his commitment to such a view in some of his poems and has created images in them that are in line with the dominant thinking in the intellectual space of the poem .The results of this study show that Nima, with his accurate knowledge of Western literary schools, has consciously composed poems in which the characteristics of Romanticism can be easily found .Also, the images of these poems are images with naturalistic, nostalgic, individualistic-oriented characteristics, focused on the mental space, anti-rationalism, etc., which declare their harmony and harmony with the dominant discourse of the poem.
Keywords: Romanticism, Discourse, Nima Youshij.naturalistic, nostalgic -
فصلنامه متن پژوهی ادبی، پیاپی 87 (بهار 1400)، صص 248 -272«نوستالژی» یکی از مباحث مطرح در نقد آثار ادبی از منظر روان شناسی است و در اصطلاح، عبارت است از احساس دلتنگی و حسرت نسبت به گذشته ها و خاطرات خوشی که اکنون از دست رفته است. این مقوله از دیرباز در آثار ادبی به دلایلی از جمله، تغییر اوضاع سیاسی و اجتماعی انعکاس ویژه ای دارد. از جمله نویسندگانی که در کتابش دغدغه های نوستالژیک دیده می شود، نسوی، مولف نفثهالمصدور است، چراکه مخاطب تنها با خواندن چند سطری از اثرش به کلام پرسوز و گداز و حسرت های وی پی می برد. تاریخ جهانگشا نیز اثری است که کم وبیش این حس در آن راه یافته و گویا نویسنده آن، جوینی، ضمن شرح گزارش های تاریخی خود به بیان حسرت های خویش و جامعه نیز می پردازد. این پژوهش در نظردارد که با روش توصیفی- تحلیلی، برجسته ترین زمینه های پیدایش نوستالژی را در این دو اثر بیاید. به نظر می رسد نوستالژی در آثار ادبی از راه مولفه های زبانی به ظهور می رسد. این جستار نشان داده است که نوستالژی در نفثهالمصدور نمود بیشتری دارد، چراکه شاخصه های زبانی، نقش مهمی در تقویت رویکرد نوستالژیکی آن دارد و می توان گفت هدف نویسنده آن، صرفا ثبت وقایع تاریخی نیست، بلکه در واقع آنچه برای او مهم بوده، فرصتی ا ست که برای بروز لجام گسیخته احساسات فراهم آمده است.کلید واژگان: نفثه المصدور, تاریخ جهانگشا, نوستالژی, شاخصه های زبانی"Nostalgia" is one of the issues discussed in the criticism of literary works in terms of psychology. This term is about a feeling of nostalgia and regret over the past and the memories of joy that have now been lost. This category has been reflected in literary works for a number of reasons, including changing political and social conditions. Among the writers in his book Nostalgic Concerns, Nasavi is the author of Nafthat al-Masdour whose audience can feel his regrets merely by reading some lines of his work. The history of Jahangosha has also been influenced more or less by this feeling. It seems that the author, Joviny, while describing his historical accounts, expresses his hatred and the community’s regrets. In this study, a descriptive-analytical method is used to highlight the most important grounds for the emergence of nostalgia in these two works. Nostalgia seems to emerge in literary works through linguistic components. This research suggests that nostalgia is more pronounced in Nafthat al-Masdour, because linguistic features play an important role in strengthening its nostalgic approach. It can be said that the author's purpose is not merely the recording of historical events, but actually what is important to him is the opportunity provided for the emergence of a succession of emotions.Keywords: Nafthat al-Masdour, Jahangosha's History, Nostalgia, Linguistic characteristics
-
واکاوی جلوه های نوستالژی در شعر محمد قیسی
غم و اندوه ناشی از علاقه به سرزمینی خاص که انسان، آرزوی رسیدن به آن را دارد، از مظاهر بارز نوستالژی است، با این توصیف، غم غربت، تجربه ای کلی است که فلسطینیان در آن زندگی کردند و درد و رنج آن را لمس نمودند، محمد قیسی نیز به عنوان شاعر نوپرداز فلسطینی، علاقه فراوانی به وطن و سرزمین مادری اش داشت و در آرزوی بازگشت به سرزمینش بود. اسلوب شعری قیسی مملو از عشق و علاقه وافر به وطن است. پژوهش حاضر به بررسی غم غربت در شعر قیسی پرداخته و جلوه های نوستالژی و غم غربت را در اشعار او مورد بررسی قرار می دهد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به این نتیجه می رسد که اشغال فلسطین و آواره شدن فلسطینی ها، دوری از زادگاه، دوران کودکی و یادآوری آن و... از جمله عواملی است که زمینه ساز ایجاد غم غربت در زندگی خصوصی قیسی شد. از طرفی دیگر محورهای اصلی غم غربت و نوستالژی در اشعار او، غم غربت و گرایش مفرط به بازگشت به وطن و زادگاه، مرگ در غربت و تبعیدگاه، احساس بیگانگی، پناه بردن به آرمان شهر و اسطوره پردازی است.
کلید واژگان: نوستالژی, درد دوری, عشق به وطن, تبعیدگاه, محمد قیسیAn analysis of the elements of nostalgia in the poetry of Mohammed Al-qaysiThe sadness caused by the desire for a particular land that man longs to reach is a manifestation of nostalgia, by this description, sadness is a general experience in which the Palestinians lived and touched its suffering. Mohammed Qaisi, too, as a Palestinian modern poet, was deeply interested in his homeland and wished to return to his land. His poetic style is full of love and passion for the home. This study examines the nostalgia in Al-Qaysi’s poetry and examines the elements of nostalgia and sadness on his poetry. This descriptive-analytical study concludes that the occupation of Palestine and the displacement of Palestinians, remoteness from childhood and its remembrance, etc. are among the factors that caused sadness in Al-Qassi’s personal life. On the other hand, the main axioms of nostalgia in his poems are: sadness of homage and excessive tendency to return home, death in exile, seeking refuge in the city, and mythmaking.
Keywords: Nostalgia, separation, Patriotism, Exile, and Mohammed Al-qaysi -
«نوستالژی» در اصطلاح به احساس غم همراه با حسرت هنگامی که فرد به دوره یا اتفاقی در گذشته می اندیشد، گفته می شود؛ به عبارت دیگر نوستالژی حسرت و دلتنگی نسبت به ایام خوش گذشته و اشتیاق بازگشت به آن روزگاران است. این اصطلاح از علم روان شناسی وارد ادبیات شده و ریشه در ضمیر ناخودآگاه انسان دارد. نوستالژی یکی از موضوع های مهم شعر معاصر است. فروغ فرخ زاد از جمله شاعرانی است که حسرت گذشته های خوش از دست رفته و یادکرد آن ها در اشعارش بسامد فراوانی دارد. این پژوهش بر آن است تا به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی عوامل ایجاد غربت و حسرت بر گذشته در شعر این شاعر معاصر بپردازد. یافته ها نشان از آن دارد که مضامین نوستالژیکی همچون غم غربت، کودکی، معشوق، مرگ و آرمان شهر در سروده های فروغ نمود بیشتری یافته است.
کلید واژگان: نوستالژی, غم غربت, شعر معاصر, فروغ فرخ زادNostalgia is referred to sorrow along with regret whenever one is thinking about an era or an event in the past; in other words, nostalgia is regret and ennui regarding good old days and ardor to go back to those times. This term has been borrowed form psychology and has rooted in human subconscious. Nostalgia is one of the most noticeable subjects in contemporary Persian poems. Forough Farrokhzad is one of the poets whose poems have reflected past regrets and reminiscence. This study aims to investigate the motives of regret and sorrow for the past in her poems through a descriptive-analytical approach. The results show that nostalgic contents such as loneliness sorrow, childhood, beloved, death, and utopia have significant presence in Forough’s poems.
Keywords: Nostalgia, Loneliness, contemporary poems, Forough Farrokhzad -
شعر عامه بختیاری، از نظر گونه شناسی، تنوع و بسامد بالایی دارد. گونه های مختلفی مانند سرو، دوالالی، صیادی، شوخین، بلال و برزگری از آن جمله است. گونه برزگری که با نام های بورو، باورو، بیداد و برزیری نیز شناخته می شود، روایتگر دلتنگی ، عشق، اندوه، آرزوها، و دغدغه های دروگرانی است که فصل بهار، در گرمسیر بختیاری، دور از خانواده و ایل، به درو و برداشت محصولات کشاورزی مشغول بودند. آنان احساسات و عواطف خود را در قالب شعر با آواز بیان می کردند. یکی از مضامین اصلی این اشعار، حس نوستالژی برزگر دورافتاده از خانواده است. در پژوهش حاضر عوامل و وجوه مختلف نوستالژی در اشعار برزگری بررسی شده است. این نوستالژی به دو گونه زنانه و مردانه تقسیم می شود. از وجوه برجسته نوستالژی مردانه در شعر برزگری می توان به دلتنگی برای زادگاه، یادآوری خاطرات وصال با معشوق، حسرت برای وارگه ها و چشمه های سردسیر، دلتنگی برای طبیعت به ویژه گیاهان سردسیر، غم غربت و تنهایی اشاره کرد. نوستالژی زنانه، حالات روحی زنان چون انتظار و فراق را نشان می دهد.
کلید واژگان: فرهنگ بختیاری, شعر عامه, برزگری, نوستالژی, حسرتFrom the view point of typology, Bakhtiary poetry is enriched with a wide variety of poems. Several genres and categories of Bakhtiary poetry are "Saru","Dowalali","Sayyadi" (hunting),"Shouxi", "Balal", and "Barzegari" (scything). Barzegari which is known by terms such as Boveru, Baveru, Bidad, and Barzeyri, narrates gloominess, nostalgia, love, grief, expectations, and concerns of croppers who were busy scything and harvesting their crops far from their family and tribe, in a hot weather region called Garmesir in spring. They expressed their feelings and emotions through poems or songs. One of the main themes of these poets was the sowerchr('39')s sense of nostalgia away from family. This study aims to investigate the factors and several aspects of nostalgia in Barzegari genre of Bakhtiary poetry. This nostalgia is divided into manchr('39')s and womanchr('39')s categories. From the prominent aspects of manchr('39')s nostalgia of Barzegary poetry, homesickness for the hometown, reminiscence of reaching the beloved, feeling nostalgia for the tents and the coolness of springs in Sardsir, the grief for the nature in general, and Sardsir plants in particular, and finally the grief of homelessness and loneliness could be identified. The womenchr('39')s nostalgia depicts their mental states such as separation and waiting for the lover.
Keywords: Bakhtiary culture, domestic poetry, scything (Barzegari), nostalgia, grief -
این ویژگی های شعری در اشعار دو شاعر اندلسی ابن زیدون و معتمد بن عباد با وجود شرایط زندگی و اجتماعی مشابه و برخورداری از اندیشه و عاطفه قوی تقریبا به گونه ای برابر بازتاب داشته است. هدف از نوشتار حاضر که به شیوه تطبیقی و با رویکرد اصالت تشابه صورت پذیرفته، بررسی و تبیین نمودهای نوستالژی در قصاید سروده شده آنان در غربت و اسارت است. اهمیت این پژوهش در آشنایی مخاطبان با احساس و عاطفه جوشان دو شاعر که نتیجه تجربه دوران سیاسی و اجتماعی دشوار است، خلاصه می گردد. این مقاله پس از ذکر مقدمه ای با محتویاتی همچون ابعاد و عوامل پدید آورنده نوستالژی و انواع و پیامدهای حاصل از آن آغاز گشته، و با ذکر مختصری از زندگی دو شاعر و تعربف لغوی و اصطلاحی نوستالژی ادامه یافته است. سرانجام مقاله نیز، تبیین مضامین مشترک نوستالژی در شعر شاعران مذکور و تحلیل شواهد شعری آنان است. ارمغان و دستاورد این جستار حاکی از آن است که ابن زیدون و معتمد بن عباد با تجربه کردن دوران تلخ اسارت و دوری از شهر و دیار به احساس مشابهی از نوستالژی رسیدند. این احساس یکسان و مشابه در مضامینی همچون بازگشت به دوران کودکی و جوانی، حسرت بر از دست رفتن جامعه آرمانی، دوری از سرزمین و خانواده و ناکامی در زندگی شخصی و جایگاه و منزلت اجتماعی تجلی و نمود می یابد .
کلید واژگان: عصر اندلس, نوستالژی, ابن زیدون, معتمد بن عباد, بررسی تطبیقیThe literary works of poets and writers have always been discussed in various respects. The psychological approach also studies and analyzes the mental state of the poet and the psychological effects of the environment on the poet. In this respect, the concept of nostalgia, which is psychologically rooted, deals with a deep view of such issues that are directly related to the poet's memories and his utopian views. These poetic features are almost equally reflected in the poems of the two Andalusian poets Ibn Zaydun and Mu'tamid bin Abad. The situation and conditions of life and society, strong thinking and emotions have led to a strong sense of nostalgia. This article seeks to study and explain nostalgic approaches in the poetry of these two poets by examining the nostalgic manifestations in the poems of these two poets. The conclusions of the American School of Matching study suggest that Ibn Zaydun and Mu'tamid bin Abad experienced a similar feeling of nostalgia after experiencing a bitter period of captivity and estrangement from the city. The implications of this search, which have been applied in the American school of thought, suggest that Ibn Zaydun and Mu'tamid bin Abad experienced a similar feeling of nostalgia after experiencing a bitter period of captivity and distancing themselves from the city and the land. This same and similar feeling is manifested in themes such as returning to childhood and adolescence, regret over the loss of ideal society, estrangement from home and family, and failure in personal.
Keywords: Andalusian Era, Nostalgia, Ibn Zaydun, Mu'tamid Bin Abbad, Comparative Study -
بخش مهمی از دیدگاه ها و احساسات و عواطف اقوام و ایل های ایران از جمله بختیاری ها، از طریق فرهنگ شفاهی به نسل حاضر انتقال یافته است. در این میان، شعر و ترانه های حماسی بختیاری، پژواکی از نوستالژی دوران شکوه ایل است که با دلاوری سلحشوران قوم، رقم خورده است. نام این مبارزان در شعرها و داستان های عامیانه جاودانه گشته، با تاریخ شفاهی پیوند م ی یابد. اغلب حماسه ها در پی جنگ های میان ایل ها و عشایر، درگیری با حکومت مرکزی و گاه رویارویی با بیگانگان پدید آمده است. از میان اسباب و آلات جنگ، بیش از همه نام تفنگ «برنو» دیده می شود؛ به گونه ای که گویی ارزشمندترین دارایی قهرمان، همان است. از آنجا که اغلب قهرمانان ایل در جنگ با دشمن جان می بازند اشعار حماسی این قوم، مانند اکثر حماسه ها جنبه ای تراژیک دارند. در شعر حماسی بختیاری، علاوه بر بیان حسرت دوران گذشته، می توان اطلاعات متنوع دیگری همچون مردم شناسی، روان شناسی، اقلیم شناسی و... را نیز کسب کرد.
کلید واژگان: یل بختیاری, نوستالژی, حماسه, حماسه سازانAn important part of the views, feelings and emotion of the tribes in Iran, including Bakhtiari, has been transmitted through the oral culture to the present generation. Meanwhile, Bakhtiari’s epic poems and songs are echoed the nostalgia of the glory of Bakhtiari tribe, which has been completed with promise of the warriors. The names of these fighters who are immortalized in poetry and folk tales are linked to oral history. Often the epic is the result of wars between tribes, conflicts with the central government and sometimes confrontation with foreigners.Among the machines and weapons of war, the name of the gun Berno is mostly often seen as the supreme valuable asset of the hero. Because most of the tribe heroes are dying in front of the enemy in war, the epic poems of this people like most epics have tragic aspect. In addition to expressing the regret of the past in bakhtiari’s epic poetry, it can be studied by reviewing various information from various aspects such as anthropology, psychology, and climatology, etc.
Keywords: Bakhtiari tribe, nostalgia, epic, epic creator -
نوستالژی، اصطلاح روان شناختی است که به معنی دلتنگی برای گذشته بوده و به شکل های مختلف، نشانه های آن در آثار ادبی متجلی شده است. بررسی این نشانه ها ما را به درک عمیق عواطف و اندیشه های شاعر رهنمون می کند و مایه های دردمندی و رنجوری و وجوه آرزومندی وی را آشکار می کند. نوستالژی یک فرآیند ناخودآگاه ذهنی است که در افراد و زمان های گوناگون، به صورت های مختلف بروز می کند. مقاله حاضر بر آن است تا به روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، چگونگی نمود نوستالژی را در حیدر بابای شهریار تبیین و تحلیل کند. در این پژوهش، دلتنگی برای گذشته در دو بخش «یادکرد شخصیت های گذشته و یادکرد خاطرات گذشته»، روستا ستایی و تمدن گریزی، پناه بردن به دوران کودکی، گرایش مفرط به بازگشت به وطن و زادگاه، اسطوره پردازی، آرکاییسم و پناه بردن به آرما ن شهر، به عنوان مولفه های نوستالژی بررسی شده است. نتیجه این تحلیل و بررسی نشان می دهد که در بخش اعظمی از قسمت های این منظومه، حس نوستالژیک و حسرت بر گذشته موج می زند و این احساس می تواند ناشی از یک تنهایی درونی و گریز از تمدن معاصر باشد.کلید واژگان: نوستالژی, شعر معاصر, شهریار, حیدر باباNostalgia is a psychological term that means a homesick for the past and in various forms, its signs are manifested in literary works. The study of these signs leads us to a deep understanding of the poet's emotions and thoughts, and reveals the causes of his suffering and his desire for mediocrity. Nostalgia is a subconscious mental process that manifests itself in different individuals and various times. The present paper seeks to explain and analyze the nature of nostalgia in Heydar Baba Shahriyar through a descriptive-analytical method based on library studies. In this research, the sadness of the past in two parts mentions past personalities and memories, village and civilization, escape, refuge in childhood, and excessive tendency to return to homeland, mythology, archaism and refuge in utopia, to the title of the components of nostalgia has been studied. The result of this analysis suggests that in most of the episodes of this affair, nostalgic sense of humor and regret over the past; and this feeling can be caused by an inner loneliness, escape from contemporary civilization. It should be noted that all poems have been translated into Persian.Keywords: nostalgia, contemporary poetry, Shahriar, Heydar-Baba
-
واژه نوستالژی یا دلتنگی برای گذشته از حوزه روانشناسی وارد ادبیات شده است. پیشینه حس نوستالژی به قدمت جامعه انسانی است و در حیطه ادبیات از دلنگرانی شاعر درباره موضوعات گوناگون نشات میگیرد. گاه این حس، شیرین و گاه تلخ و مایوسکننده است که شاعر با حسرت از ناکامی در دست یافتن به آرزوهای خود و خویشاوندان و اوضاع کنونی میهن سخن میگوید. فاروق جویده شاعر مصری نیز که فضای نامناسب جامعه خویش و فقر و بدبختی مردم را مشاهده و لمس نموده، با نوعی حسرت و تلخکامی نسبت به گذشته، این موضوعات را در اشعار خویش به تصویر کشیده است.
در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بررسی جلوههای نوستالژی در سرودههای فاروق جویده، شاعر معاصر مصری میپردازیم. از مهمترین مولفههای نوستالژی در اشعار وی میتوان به یادآوری خاطرات خوش گذشته، عشق و دوری از معشوق، آرمانشهر، نوستالژی سیاسی و نوستالژی غم و درد پیری اشاره کرد. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که عشق و وطن از پررنگترین موضوعات نوستالژیک در اشعار جویده است. او گاه در قالب عاشق و شیفته محبوب خود و گاهی نیز در هییت ملیگرایی اسلامی ظهور میکند که غم و رنج میهن، عذابش میدهد. اشعار وی با زبانی شیوا و ساده بیان شده و تنها زمانی که از اوضاع کشور سخن میگوید، با لحنی بیمحابا و زبانی تند عقاید و دیدگاههای خود را بیان میکند.کلید واژگان: شعر معاصر عربی, نوستالژی, مصر, فاروق جویده, عشق به وطن -
یکی از بارزترین مظاهر فرهنگ عامه اقوام ایرانی، اشعار محلی است که به زبان و گویش محلی سروده می شوند. منظومه بلند نوستالژیک، گونه نوپدیدی از شعر محلی است که نشانه های آن از نیمه دوم قرن اخیر، در اقوام مختلف ایرانی مشاهده می شود. این منظومه ها که عمدتا روزگار ماقبل تجدد عصر پهلوی را بازتاب می دهند، نمایشگر غم غربت و نوستالژی گرایی شاعران محلی و به تبع آن اقوام ایرانی اند. در مقاله حاضر، وجوه نوستالژی گرایی در 40 منظومه برجسته محلی بررسی شده است. واکاوی این منظومه ها نشان می دهد که بازگشت به کودکی و بازگشت به طبیعت، برجسته ترین وجوه نوستالژی گرایی در این اشعار است و شاعران محلی می کوشند از طریق اشاره به جغرافیای بومی، آداب و رسوم، بازی ها، ابزارها، اشخاص و اماکن نوستالژیک، خاطره جمعی مردم خویش را بیدار کنند و بر حفظ مولفه های هویت بومی تاکید ورزند. برخی دیگر از وجوه نوستالژی گرایی نظیر اسطوره گرایی و شکایت از روزگار، با فراوانی کم تر در این منظومه ها بازتاب یافته اند. بازنمایی عناصر فرهنگ عامه اقوام ایرانی در این پژوهش نشان می دهد که این مولفه ها، با وجود تنوع و تفاوت، دارای جنبه های مشترک بسیاری هستند.
کلید واژگان: فرهنگ عامه, اقوام ایرانی, نوستالژی, منظومه های محلیOne of the distinctive aspects of Iranian local cultures is the local poems that are composed and sung in the local dialect. Even though they are different from formal literature, these poems are well known among tribes. Long and nostalgic poems are a new phenomenon in local poetry which emerged in the second half of the 19th century in different Iranian tribes. These poems, which mostly reflect the pre-modern age of Pahlavi, are indicators of nostalgia and sad loneliness among local poets and Iranian tribes. In this article, the nostalgic aspects of 40 recognized poems are analyzed. This analysis shows that the return to infancy or nature is the major feature of nostalgia in such poems, and the local poets try to revive the collective memories of the tribe and their local identity by pinpointing the environment, cultures, games, tools, people, and places. Other aspects of nostalgia such as mythology or complaints of life are reflected relatively less in these poems. The representation of the aspects of Iranian local culture in this research demonstrates that these components, regardless of being different, have numerous similarities as well.
Keywords: Popular culture, Iranian people, nostalgia, local poems
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.