به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « binary oppositions » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «binary oppositions» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا ناظمیان*، منصوره دعاگوی کربلایی

    تقابل های دوگانه از دیرباز در عرفان مورد توجه بوده و ازجمله مواردی است که ساختارگرایان بدان توجه ویژه ای دارند تا جایی که بنیاد متن را بر اساس آن استوارکرده و با برجسته سازی آن به دنبال دریافت نظام واحد و در نهایت فهم متن برآمده اند.تقابل های دوگانه از محوری ترین بن مایه در داستان موت صغیر است؛ لذا پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی تقابل های دوگانه داستان مذکور از علوان، با نگاهی متفاوت پرداخته است؛ این نگاه، از مضمون و عنوان داستان زندگی نامه محی الدین عربی که دارای مضمونی عرفانی است، بهره جسته و این تقابل را از دیدگاه عرفای ایرانی بررسی کرده است تا بتوان به مقصدی واحد دست یافت و پی به ساختار تفکر نویسنده برد.عنوان داستان بر مرگی کوچک اشاره دارد، عشقی زمینی که دچار مرگی کوچک شده و انسانی زمینی را آسمانی و متصل به عشق حقیقی کرده است. جستار حاضر برآن است تا نظام فکری مبتنی بر تقابل های دوتایی رادریابد و تفکر وحدت از کثرت عرفان را به تصویر بکشد و با بیان مبدایی واحد به نام محبت، صلح را به جهان کنونی بازگرداند و مردم را ازجنگ برهاند؛ زیرا به عقیده ی نویسنده محبت موج اتصال میان آدمیان است.

    کلید واژگان: موت صغیر, تقابل های دوگانه, نگاه عرفانی. وحدت در کثرت, صلح جهانی.}
    Reza Nazemian*, Mansooreh Doagoo

    Binary oppositions have long captivated mystics and are a focal point for structuralists, who often build the foundation of texts around them. By emphasizing these dichotomies, they aim to unveil a unified system and gain deeper insights into the text. In "Mouton Sageer" (A Small Death), binary oppositions play a central role, and this study examines their significance in the story of Hassan Alwan through a descriptive-analytical approach. Drawing from Ibn Arabi's mystical themes, the research delves into the perspectives of Iranian mystics to elucidate the author's underlying framework. The title "A Small Death" symbolizes an earthly love that undergoes a transformation, elevating a mortal being to a celestial realm and fostering a connection to true love. Alvan's work strives to expound upon an intellectual system rooted in binary oppositions, illustrating a mystical concept of "unity in plurality" where love serves as the unifying principle. The ultimate goal is to bring harmony to the current world, transcending conflict, as Alvan posits love as the key element that binds individuals together.

    Keywords: Mouton Sageer (A Small Death), Binary Oppositions, Mystical Point Of View, Unity In Plurality, World Peace}
  • اشرف پرنوش، علی پیرانی شال*، حسین ابویسانی

    هنرسازه که تحت تاثیر تاملات روانشناسانه است، به منظور بیان مقاصد و احساساتشان مدد می جویند. ناجی علوش شاعر غربت نشین فلسطینی با به کارگیری ساختار تقابل گونه مکانی توانست شبکه ای از معانی و مفاهیم مورد نظر خویش را به مخاطب القا کند  و در پس همه این جفت واژگان مکانی دغدغه های روانی، سیاسی و اجتماعی اش نهفته است که گویای عواطف و عقاید اوست. از این رو، پژوهش حاضر می کوشد با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی به بررسی برجسته ترین مکان های تقابلی در شعر این شاعر معاصر بپردازد تا بتواند به درک درستی از رابطه معنایی میان دو مفهوم متضاد مکانی که نقش بارزی در زیبایی و انسجام متن دارند، دست یابد. یافته های پژوهش بیانگر این است که دوگانه های مکانی نقش مهمی در انتقال احساسات درونی شاعر نسبت به دو مکان متفاوت و تبادل اندیشه و تفکرش داشته است. مهم ترین مکانی های تقابلی به کاررفته عبارتند از: تقابل ارتباط با جدایی، تقابل مکان عربی با مکان غربی-استعماری، تقابل وطن با تبعید و حس غربت، تقابل اینجا با آنجا. و این تقابل های دوگانه به ذهن خواننده مفهوم هویت، استعمارستیزی،  دغدغه مند بودن شاعر نسبت به وطن خویش و وطن عربی، تبیین احساس درونی اش از اغتراب مکانی را تداعی می کند.

    کلید واژگان: تقابل های دوگانه, مکان, کارکرد معنایی, شعر, ناجی علوش}
    Ashraf Parnoosh, Ali Piranishal *, Hossain Abavi Sani

    binary opposition of place is a type of critical analysis that examines the differences between pairs of spatial words that contribute to the beauty of the text with their semantic functions. Since the presence of place is one of the most prominent features of Palestinian poetry Therefore, sometimes poets seek help from it in order to express their intentions and talk about their pleasant and unpleasant feelings. Naji Alloush, a contemporary Palestinian poet, was able to instill a network of his desired meanings and concepts into the audience by using the contrasting spatial structure and behind all these words, there is a place for his psychological, political and social concerns, which is indicative of his emotions and opinions. This research tries to investigate the most prominent contrasting places in this contemporary poet's poetry by using the descriptive-analytical method in order to achieve a correct understanding of the semantic relationship between two contrasting spatial concepts. The findings of the research show that spatial duals played an important role in conveying the poet's inner feelings towards two different places and expressing his thoughts. The most important dualities used are: connection and its contrast with separation, Homeland and its confrontation with exile, Here and its contrast with there. These duals express the concept of identity, anti-colonialism, the poet's concern for his homeland and the Arab homeland, and the sadness of a place of alienation.

    Keywords: Binary Oppositions, Place, Semantic Function, Poetry, Naji Allous}
  • عسگر بابازاده اقدم، جمال طالبی قره قشلاقی*

    الثناییات الضدیه نوع من البناء النصی یوظفه الشاعر لکشف الانساق الضدیه داخل نصه. هذه البنیه النصیه تعد من اهم الظواهر البیانیه فی شعر البیاتی، وقد وظفها بشکل لافت للنظر لیعبر عن آرایه واحاسیسه. ولم یکن توظیف هذه الثناییات إلا للتعبیر عن التجربه التی عاشها الشاعر، فاستطاع ان یصور لنا العالم بکل مناقضاته. هذه الورقه البحثیه تناولت بمنهجها الوصفی التحلیلی الثناییات الضدیه البارزه فیه، منها ثناییه الموت والحیاه، الانا والآخر، والرحیل والعوده، والحب والثوره، والوطن والمنفی واخیرا ثناییه الازمنه. ومن اهم النتایج التی توصلت إلیها هو ان الثناییات الضدیه فی شعر البیاتی تحررت من ضیق الرویه فی استعمال المفردات المتضاده لفظا مقابل الآخر، واخذت دلالات سیاسیه واجتماعیه مختلفه منها نقد السلطات السیاسیه، ونقد الاوضاع الماساویه التی یعیشه الشعب العراقی. کشفت الدراسه ان الموت فی تفکیر البیاتی لازم للحیاه والتجدد، وذلک لبناء مستقبل زاهر للشعب العراقی بإضفاء دلاله اسطوره ققنوس علی بعض شعره احیانا. فاستطاع البیاتی علی الرغم من تقابل الموت والحیاه ان یعقد علاقه تلازم بینهما من اجل الغرض المذکور. والآخر عمل فی شعر البیاتی لرفض الواقع السیاسی والاجتماعی کما یظهر ذلک فی ثناییه الشاعر / الحلاج، واضفی علی نصه دلالات التلاحم بین الواقع والتاریخ. ولاحظنا ان الشاعر جاء بثناییه الشاعر / الیسوع اختزالا لکل معانی الالم والتضحیه والمکابده حیث یتالم من اجل الآخرین ولیس فی ذاته. وقد عقد البیاتی بین الحب والثوره علاقه تلازمیه فاظهرت النماذج ان الثوره لا تتحقق إلا بالحب. اثبتت الدراسه ایضا ان المعاناه فی الغربه واحتمال الآلام لم تکن إلا بغیه بناء مستقبل زاهر.

    کلید واژگان: عبد الوهاب البیاتی, الثنائیات الضدیه, الشعر العربی المعاصر, السیمیائیه}
    askar babazadeh aghdam, jamal talebi*

    Dual contrasts are a kind of textual structure that the poet uses to reveal the harmony of contradiction within the text. This type of textual structure is one of the most important forms of expression in the poetry of al-Bayati, and she has used it significantly to express her thoughts, ideas and emotions. The present study, with a descriptive-analytical approach and criterion of Bayati's collection of poetic works, examines some important dual contrasts such as the contrast of death and life, me and the other, travel and return, love and revolution, homeland and exile, and the contrast of times. One of the most important findings of the present study is that the dual confrontations in Bayati's poetry have gone beyond a limited perspective, that is, word-for-word confrontation, and have taken on various political and social implications such as critique of the ruling hegemony and critique of the tragic situation of the Iraqi people. Regarding the contrast between life and death, research has shown that death, from Bayati's point of view, is necessary for the revitalization of Iraq. In contrast to me and the other, it was concluded that the other has played an effective role in expressing Bayati's wishes and desires and thoughts and ideas and deepening her innate will in different situations. In connection with the confrontation between the journey and the return, it was revealed that the Bayati journey was a journey in search of hope and the promised dream. Bayati established a link between love and revolution,

    Keywords: binary oppositions, Abd al Wahhab Al-Bayati, Contemporary Arabic Poetry}
  • خدیجه مسرور*، سعدالله همایونی

    تحلیل ساختگرا با ارزیابی سطوح درون ماندگار متن امکان دستیابی به برداشتی جدید را بر اساس نظام حاکم بر متن فراهم می کند این شاخه از تحلیل می تواند در کنار دانش های دیگر زبان شناسی جایگاه ویژه ای برای مطالعات قرآنی به خود اختصاص دهد. بررسی ساختاری سوره های قرآن و تبیین آن بر اساس دوگانگی های ساختی از روابط هم نشینی و جانشینی مسیله پژوهش حاضر است. ازاین رو نگارندگان درصددند تا با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مفاهیم نظری فردیناند د سوسور به کشف تقابل های معنایی در متن و مناسبات آن درآیات بر محور جانشینی و هم نشینی بپردازند. بررسی ها نشان می دهد در این سوره مولفه های زبانی- معنایی در زنجیره ای خطی و جایگزین شده سبب پیوستگی، تداوم، تنوع و گسترش معنا در محورهای مختلف سوره «الملک» شده است. تقابل میان خالق قادر و مخلوقی مملوک تقابل کلان این سوره است که در زیرمجموعه آن تقابل های دیگری از قبیل تقابل میان آفریدگان متمرد/کافر و آفریدگان فرمان بردار/ مومن و ویژگی ها و اوصاف هرکدام، تقابل میان معبود توانا و معبود ناتوان و نیز تقابل های فرعی مانند تقابل میان مرگ و زندگی، آسمان و زمین در سطوح پایین تر یافت می شود. محورهای چهارگانه معنایی سوره در قالب ها و سطوح زبانی متعدد از قبیل، استمرار معنا، تجدد و تجسم تصویری، اسلوب حصر، استفهام انکاری، تکرار و... بازنمایی شده است.

    کلید واژگان: ساختگرایی, سوره الملک, تقابل های دو گانه, هم نشینی, جانشینی, تحلیل واژگانی}
    Khadija Masroor, Sa'dollah Homayoni

    A structural analysis, along with an assessment of the inherent levels of textual permanence, enables the possibility of attaining a new interpretation based on the system governing the text. This branch of analysis can provide a special position for Quranic studies alongside other linguistic knowledge. The structural examination of the chapters of the Quran and its explanation based on structural dualities of co-occurrence and substitution is the subject of the present research. Therefore, the authors seek to uncover the semantic conflicts in the text and its relationships in the verses based on substitution and co-occurrence using a descriptive-analytical method and theoretical concepts of Ferdinand de Saussure. The investigations indicate that in this chapter, linguistic and semantic elements have been interconnected in a linear chain and replaced, leading to coherence, continuity, diversity, and expansion of meaning in various dimensions of the chapter "Al-Mulk." The major conflict in this chapter is between the omnipotent creator and the owned creation, within which other conflicts such as between rebellious disbelievers and obedient believers, and the characteristics and attributes of each, the conflict between the powerful deity and the powerless deity, and also subsidiary conflicts such as the conflict between death and life, heaven and earth are found at lower levels. The fourfold semantic axes of the chapter are represented in various linguistic forms and levels, including continuity of meaning, novelty and imagery, the style of restriction, rhetorical interrogation, repetition, and so on.

    Keywords: structuralism, Surah Al-Mulk, binary oppositions, coexistence, succession, lexical analysis}
  • راضیه صدری خانلو، شهریار نیازی، عبدالعلی آل بویه لنگرودی، مصطفی پارسایی پور*
    کارناوال، کانون پویای روحیه جدال گری شادمانه و آزادیخواهی هنجار شکن مردمی، همواره در رویارویی با مطلق اندیشی های اقتدارگران و هرگونه موقعیت محدودیت آفرین، خودنمایی می کند. بازنمود ادبیاتی مولفه های سنت کارناوالی و روحیه ممنوعیت ستیز جشنواره های مردمی، بعدها در ادبیات کارناوال گرا -به مثابه شاخه ای از نظریه گفتگومندی باختین- در قالب فنون چندی چون پارودی، نسبیت و تقابل های دوگانی، تاج گذاری و تاج برداری، زبان کوچه بازاری، مضامین مرگ، نقاب و دیوانگی و انگاره ضیافت متجلی گشت که هر یک پاسخ کارناوالی شده ای در مقابل روحیه تک سویه نگری و خودبسنده انگاری بود. پروژه روایت پژوهی باختین، کارناوال گرایی را با تاکید بر شیوه تفحصگرانه این اندیشه در باورهای بر سازنده کارناوال، کلیدواژه تحولات رمان مدرن برمی شمرد که قابلیت بازشناسی راهبردهای آثار کارناوال گرا در عینیت بخشی به گرایش آزادی خواهی جزمیت ستیز را فراهم می آورد. از این رو با تکیه بر روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با داده کاوی کتابخانه ای، با رصد نمونه های کارناوال گرایی رمان «لعبه النسیان» در قالب مولفه های مذکور، می کوشیم دستاوردهای «محمد براده» نویسنده مراکشی (1938) را در گفتگومندسازی و ترویج روح دموکراسی چندآوایی در رمان نویسی نوین عرب بازکاویم. مطالعه این رمان از منظر کارناوال گرایی حاکی است: براده، با شیوه های متناسب هر یک از مولفه ها همچون: قدسیت زدایی، منحط سازی مفاهیم متعالی شمرده، وارونگی و جایگزینی نوسانگرانه دوگانی ها، گستاخی اقتدارستیز، ابطال پندار کمال و مبناهای از پیش رسمیت یافته حاکمان و الغاء موقتی عرف ها، نگاه ها، باورها و مرزهای ازپیش خوانده؛ هنجارهای سلسله مراتبی برساخته و مناسبات پایگاهی، قوانین و تابوهای ظاهرا نقض ناپذیر را باژگونه کرده و با تاکید بر چندقطبی گرایی، به ایده تکثرگرایی مرکزیت زدوده و مصادیق آن چون گفتمان های طردشده و اندیشه طبقات به حاشیه رانده، دگربار مرکزیت بخشیده و مخاطب را در سایه فرهنگ آزادی خواهی، به مقام سوژگی و درک چندآوابودگی هستی رسانده و نهایتا لعبه النسیان را به نمونه موفق ادبیات کارناوال گرای جهانی با نکهتی محلی بدل کرده است
    کلید واژگان: ادبیات کارناوال گرا, پارودی, تاج گذاری, تاج برداری, تقابل دوگانی, ضیافت, لعبه النسیان, باختین}
    Razieh Sadrikhanloo, Shahriar Niazi, Al Boyeh Langroudi Abdul Ali, Mostafa Parsaeipour *
    Carnival, the dynamic center of joyful spirit of debate and libertarianism of people, always shows power in the face of the absolute thoughts, with its solubilization and making solutions. Literary representation of carnival tradition and the anti-ban spirit of folk festivals, later in the Caniavalesque literature in the form of several techniques such as parody, relativity and binary opposition, crowning/uncrowning, lower urban language, the Themes of Death and mask, and banquet imagery were manifested, each of which was an artistic carnivalized response to the spirit of one-sidedness and self-sufficiency of the authoritarian party. Bakhtin's narratology project in the analysis of Novel-tendent prose considers carniavalesque as the keyword of modern novel developments by emphasizing the exploratory method of this idea in beliefs constructed carnival. The importance of paying attention to carnivalesque literature from the perspective of Bakhtin's critical approach lies in its ability to study and re-read the strategies of these works in objectifying the Liberal tendency of anti-dogmatic modern narrative discourse. Relying on the method of descriptive-analytical research, by observing the examples of carnivalesque of the novel "The-Game-of-Forgetting" in the form of the above components, we try to measure the success of the Moroccan "Mohamed Berrada" in dialogizing his work and promoting the spirit of polyphonic democracy in Arabic novel writing. The study of the novel from the perspective of carnivalesque literature indicated That: Berrada, with methods appropriate to each of the components such as: desecration, degenerating the transcendent enumerated concepts, inversion and replacement of oppositions, refutation of perfectionism and pre-recognized bases of rulers; It overturns hierarchical norms and seemingly inviolable rank-oriented relations, and by emphasizing multipolarism, will centralize rejected discourses once again. It'll leads the audience to the status of subjectivity and knowing the state of polyphonic nature of the universe, in the shadow of democracy, and has ultimately made his novel a successful example of global carnivalesque literature with a local twist.
    Keywords: Carnivalesque Literature, Crowning, Uncrowning, Parody, binary oppositions, Banquet, the game of forgetting, Bakhtin}
  • پرویز احمدزاده هوچ*، علی صیادانی، علی مصطفی نژاد
    در سال های اخیر، نظریه معاصر، مفهوم تفکر دوگانه را که ریشه در نظریات سوسور و ساختارشکنی دریدا دارد، بررسی کرده است. هلن سیسکو نویسنده فمنیست فرانسوی به تاسی از لاکان و دریدا در نظریه تقابل های دوگانه خود به وارونه سازی این تقابل ها اعتقاد دارد. او با برقراری ارتباط بین زن و نوشتار، به دنبال براندازی نظم مردسالارانه است. جوخه الحارثی در رمان سیدات القمر، تغییرات سریع اجتماعی و پیامدهای آن را از طریق یک خانواده عمانی، با گذشته و تاریخ واقعی عمان پیوند می دهد. این رمان، داستان سه خواهر از یک طبقه متوسط را در روستای کوچک العوافی عمان و در یک فرهنگ مردسالار به تصویر کشیده و تلاش می کند با وارونه سازی تقابل های دوگانه، شخصیت های زن رمان را از وضعیت موجود رهانیده و به آنها فردیت و هویت ببخشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی بر آن است تا تغییرات ساختار فرهنگی را با توجه به رویکرد هلن سیکسو در نظریه تقابل های دوگانه که تجلی آن از طریق ترکیب سنت با مدرنیته، تغییر الگوهای نقش جنسیتی، شکستن تابوها، ساختار اجتماعی، نگرش به آموزش و روابط عاشقانه است، تبیین کرده و با خوانش رمان سیدات القمر، نحوه ترسیم شخصیت های زن و چالش تفکر دوگانه مردسالارانه در جامعه عمان را بررسی کند. یافته های تحقیق نشان می دهد الحارثی تلاش کرده است شخصیت های زن رمان با به چالش کشیدن تقابل های دوگانه در جامعه مردمحور و وارونه سازی آن ها، فردیت و نقش زنانه جدیدی را بپذیرند.
    کلید واژگان: تقابل های دوگانه, سیدات القمر, هلن سیکسو, فمنیسم}
    Parviz Ahmadzadeh Houch *, Ali Sayadani, Ali Mostafanejad
    In recent years, the contemporary theory has examined the concept of double thinking, which is rooted in the theories of Saussure and Derrida's deconstruction. Helen Cixous, a French feminist writer, based on Lacan and Derrida, believes in the inversion of these oppositions in her theory of double oppositions. By communicating between women and writing, he seeks to subvert the patriarchal order. Jokha Al-Harithi's novel Sayyadat-ul-Qamar connects the rapid social changes and their consequences through an Omani family with the past and the real history of Oman. This novel depicts the story of three middle-class sisters in the small village of Al-Awafi in Oman in a patriarchal culture. The current research with a descriptive and analytical method aims to explain the changes in the cultural structure according to the approach of Helen Cixous in the theory of binary oppositions by combining tradition with modernity, changing gender role patterns, breaking taboos, social structure, attitudes towards education and romantic relationships. And by reading Sayyidat al-Qamar's novel, examine the way of drawing female characters and the challenge of patriarchal double thinking in Omani society. The findings of the research show that al-Harthi has tried to clear the gender roles in our minds and cross the gender boundaries in Sayyidat al-Qamar, and by inverting the Binary oppositions and creating a positive character, he has given a suitable image of today's woman.
    Keywords: Binary Oppositions, Sayyidat Al-Qamar, Helen Cixous, feminism}
  • راضیه صدری خانلو، شهریار نیازی، عبدالعلی آل بویه لنگرودی، مصطفی پارسایی پور*
    کارناوال، کانون پویای روحیه جدال گری شادمانه و آزادیخواهی هنجار شکن مردمی، همواره در رویارویی با مطلق اندیشی های اقتدارگران و هرگونه موقعیت محدودیت آفرین، خودنمایی می کند. بازنمود ادبیاتی مولفه های سنت کارناوالی و روحیه ممنوعیت ستیز جشنواره های مردمی، بعدها در ادبیات کارناوال گرا -به مثابه شاخه ای از نظریه گفتگومندی باختین- در قالب فنون چندی چون پارودی، نسبیت و تقابل های دوگانی، تاج گذاری و تاج برداری، زبان کوچه بازاری، مضامین مرگ، نقاب و دیوانگی و انگاره ضیافت متجلی گشت که هر یک پاسخ کارناوالی شده ای در مقابل روحیه تک سویه نگری و خودبسنده انگاری بود. پروژه روایت پژوهی باختین، کارناوال گرایی را با تاکید بر شیوه تفحصگرانه این اندیشه در باورهای بر سازنده کارناوال، کلیدواژه تحولات رمان مدرن برمی شمرد که قابلیت بازشناسی راهبردهای آثار کارناوال گرا در عینیت بخشی به گرایش آزادی خواهی جزمیت ستیز را فراهم می آورد. از این رو با تکیه بر روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با داده کاوی کتابخانه ای، با رصد نمونه های کارناوال گرایی رمان «لعبه النسیان» در قالب مولفه های مذکور، می کوشیم دستاوردهای «محمد براده» نویسنده مراکشی (1938) را در گفتگومندسازی و ترویج روح دموکراسی چندآوایی در رمان نویسی نوین عرب بازکاویم. مطالعه این رمان از منظر کارناوال گرایی حاکی است: براده، با شیوه های متناسب هر یک از مولفه ها همچون: قدسیت زدایی، منحط سازی مفاهیم متعالی شمرده، وارونگی و جایگزینی نوسانگرانه دوگانی ها، گستاخی اقتدارستیز، ابطال پندار کمال و مبناهای از پیش رسمیت یافته حاکمان و الغاء موقتی عرف ها، نگاه ها، باورها و مرزهای ازپیش خوانده؛ هنجارهای سلسله مراتبی برساخته و مناسبات پایگاهی، قوانین و تابوهای ظاهرا نقض ناپذیر را باژگونه کرده و با تاکید بر چندقطبی گرایی، به ایده تکثرگرایی مرکزیت زدوده و مصادیق آن چون گفتمان های طردشده و اندیشه طبقات به حاشیه رانده، دگربار مرکزیت بخشیده و مخاطب را در سایه فرهنگ آزادی خواهی، به مقام سوژگی و درک چندآوابودگی هستی رسانده و نهایتا لعبه النسیان را به نمونه موفق ادبیات کارناوال گرای جهانی با نکهتی محلی بدل کرده است
    کلید واژگان: ادبیات کارناوال گرا, پارودی, تاج گذاری, تاج برداری, تقابل دوگانی, ضیافت, لعبه النسیان, باختین}
    Razieh Sadrikhanloo, Shahriar Niazi, Al Boyeh Langroudi Abdul Ali, Mostafa Parsaeipour *
    Carnival, the dynamic center of joyful spirit of debate and libertarianism of people, always shows power in the face of the absolute thoughts, with its solubilization and making solutions. Literary representation of carnival tradition and the anti-ban spirit of folk festivals, later in the Caniavalesque literature in the form of several techniques such as parody, relativity and binary opposition, crowning/uncrowning, lower urban language, the Themes of Death and mask, and banquet imagery were manifested, each of which was an artistic carnivalized response to the spirit of one-sidedness and self-sufficiency of the authoritarian party. Bakhtin's narratology project in the analysis of Novel-tendent prose considers carniavalesque as the keyword of modern novel developments by emphasizing the exploratory method of this idea in beliefs constructed carnival. The importance of paying attention to carnivalesque literature from the perspective of Bakhtin's critical approach lies in its ability to study and re-read the strategies of these works in objectifying the Liberal tendency of anti-dogmatic modern narrative discourse. Relying on the method of descriptive-analytical research, by observing the examples of carnivalesque of the novel "The-Game-of-Forgetting" in the form of the above components, we try to measure the success of the Moroccan "Mohamed Berrada" in dialogizing his work and promoting the spirit of polyphonic democracy in Arabic novel writing. The study of the novel from the perspective of carnivalesque literature indicated That: Berrada, with methods appropriate to each of the components such as: desecration, degenerating the transcendent enumerated concepts, inversion and replacement of oppositions, refutation of perfectionism and pre-recognized bases of rulers; It overturns hierarchical norms and seemingly inviolable rank-oriented relations, and by emphasizing multipolarism, will centralize rejected discourses once again. It'll leads the audience to the status of subjectivity and knowing the state of polyphonic nature of the universe, in the shadow of democracy, and has ultimately made his novel a successful example of global carnivalesque literature with a local twist.
    Keywords: Carnivalesque Literature, Crowning, Uncrowning, Parody, binary oppositions, Banquet, the game of forgetting, Bakhtin}
  • یدالله شکری*، عبدالله حسن زاده میرعلی، قاسم نامدار

    «تقابل های دوگانه»، روشی در تحلیل متون بر اساس نشانه شناسی ساختگرا، حاصل آموزه های «سوسور» و بیانگر آن است که کلیت اندیشگانی اثر بر پایه جفت های متضاد سامان می یابد؛ جفت هایی از قبیل «سیاه/ سفید»، «راست/ دروغ»، «فقیر/ غنی». تقابل های دوگانه در لایه های زیرین پدیده هایی از قبیل زبان، جامعه، اندیشه، رفتار و فرهنگ مشاهده می شود، به آن ها معنا می دهد و با شکل دادن نظام های نشانه ای و الگوهای خاص، معابر ارتباطی ایجاد می کنند. دوگانه ها در ساماندهی رمزگان و برجسته سازی نشانه ها موثرند. «ارمیا»، اولین رمان رضا امیرخانی، چالش های فکری رزمنده ای را در برخورد با برخی واقعیت های جامعه ایران بعد از قطع نامه در فضایی «نشانه»ای و بستری از «دوگانه های متقابل» به تصویر می کشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی− تحلیلی تلاش دارد تصویری از روابط نشانه ای رمان مذکور را به منظور رسیدن به لایه های پنهان متن ارایه دهد؛ ابتدا سه گروه رمزگان را که در هسته مرکزی رمان دست مایه طرح اندیشه های تقابلی اند تبیین می نماید، سپس دوگانه های متقابل را در دو گروه «اشخاص»: «مصطفا/ ارمیا»، «خانواده ارمیا/ ارمیا»، «معمر/ ارمیا»، «شهین/ ارمیا»، «مصطفا/ دیگر دوستان»، «کاووس/ ارمیا»، «ارمیای دیروز/ ارمیای امروز» و «مکان ها»: «جبهه/ شهر»، «شمال شهر/ جنوب شهر»، «سنگر ارمیا/ خانه ارمیا»، «جبهه/ دانشگاه»، «شهر/ معدن سنگ» دسته بندی، رمزگشایی  و تحلیل می کند و در نهایت نتیجه روابط تقابلی نشانه ها را در شکل گیری سه دیدگاه «انفعالی»، «مسیولانه» و «دغدغه مند» تبیین می نماید.

    کلید واژگان: ساختگرایی, تقابل دوگانه, نشانه شناسی, ارمیا و امیرخانی, رمان دفاع مقدس}
    Yadollah Shokri *, Abdollah Hasanzade Mirali, Ghasem Namdar

    “Binary oppositions” are resulted from Saussure’s doctrines and indicates that the work’s intellectual totality is based on opposite pairs. Pairs including “black/white”, “truth/lie”, and “poor/rich”. Binary oppositions are seen within the substrates of the phenomena such as language, society, thought, behavior, and culture; makes them meaningful and generates communicational gateways, forming sign systems and special patterns. Binaries are effective in code organizing and highlighting the signs. “Ermia” the first novel written by Reza Amirkhani, is the description of a warrior’s mental challenges in matching teachings of the holy defense (Iran-Iraq War) with some facts of Iranian society after the security council resolution 598 that led to ceasefire and the people who were involved. The trace of binary appositions and its practical elegance are appreciated in the configuration of novel’s incidents. The present research applying a descriptive-analytical method, first of all explains three sets of codes associating with novel’s conflicting thoughts in order to access the hidden layers of text, then categorizes, decodes, and analyzes binary oppositions in two categories of “personalities” (Mostafa/Ermia, Ermia’s family/Ermia, Moammar/Ermia, Shahin/Ermia, Mostafa/other friends, the families away from war/the families involved in war, Kavoos/Ermia, Ermia in the past/Ermia of today) and “places” (the front/the city, north of city/south of city, Ermia’s trench/Ermia’s home, front/university, city/rock quarry) and finally explains the consequences of oppositional relations of signs within the formation of three viewpoints: “passive”, “responsible”, and “concerned”.

    Keywords: Structuralism, Binary Oppositions, Semiotics Ermia, Amirkhani, Holy Defense}
  • سارا حسینی*

    شالوده شکنی، نخستین بار در اندیشه های ژاک دریدا و به عنوان روشی برای خوانش دوباره متون و مورد تردید قرار دادن پیش فرض های آن مطرح گردید. این نوع نقد با یافتن تقابل های دوگانه متن و در هم ریختن برتری و تسلط یکی از طرفین بر دیگری، به دنبال یافتن معانی جدید است و از سوی دیگر با واکاوی شکاف ها و گسست هایی که به رغم میل نویسنده در متن پدید آمده اند، کشف معانی نوین در خوانش های بعدی را با توسل به نشانه های درون متنی فراهم می سازد. کتاب رونق المجالس یکی از آثار تصوف اسلامی است که در این پژوهش سعی شده است با بررسی یکی از حکایت های آن و یافتن برخی از مدلول های محتمل برای دال های مطرح در متن، معانی دیگرگونه آن مورد بررسی قرار گیرد؛ معنایی که یکی از ده ها معنی محتمل برای متن است.

    کلید واژگان: شالوده شکنی, تقابل های دوگانه, ژاک دریدا, رونق المجالس, عرفان}
    Sara Hosseini*

    Deconstruction was first introduced in the thought of Jacques Derrida as a way of re-reading texts and questioning its presuppositions. This type of critique seeks to find new meanings by finding binary oppositions in the text and disrupting the superiority and domination of one side over the other, and on the other hand, by discovering gaps and discontinuities that have arisen in the text against the author's will, and discovering new meanings in later re-readings supported by in-text cues. The book of Ronaq al-Majalis is one of the works of Islamic Sufism which in this research, one of its anecdotes would be examined for finding some possible signifieds for the signifiers mentioned in the text and assigning them different meanings that are among dozens of possible meanings which the text might have.

    Keywords: Deconstruction, binary oppositions, Jacques Derrida, Ronaq al-Majalis, Mysticism}
  • زهره ساکیان، نجمه نظری*

    در غزل سعدی تقابل های دوگانه، نمود های گسترده، هنرمندانه و متنوعی دارد. این تقابل ها را در سه سطح واژه، جمله و ساختار غزل می توان بررسی کرد. در پژوهش حاضر، تقابل های واژگانی سعدی، در سه دسته زبانی، ادبی و معنایی بررسی شده است. همراه کردن تقابل های زبانی با آرایه-های لفظی علاوه بر تقویت موسیقی کلام، به تقابل های سعدی، تشخص سبکی بخشیده است. تقابل های ادبی در سه بخش تقابل تلمیحی، تقابل تناسب و تشبیه تفضیل آمده است. سعدی با استفاده از انواع تقابل های معنایی و شگردهای خاص خویش در به کارگیری آنها، دیدگاه خود را نسبت به عشق و معشوق، هنجارهای جامعه و برخی گروه های اجتماعی مانند پارسایان، صوفیان و رندان بیان می کند. روحیه رضا و تسلیم سعدی از سویی و تلاش او برای دفاع از عشق و جمال-پرستی از سوی دیگر موجب شده مبحثی با عنوان تبدیل و رفع تقابل ها در نظام فکری و سروده های این شاعر نمود داشته باشد. در پژوهش حاضر، نگاه متفاوت و خاص سعدی به تقابل مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. اساس پژوهش، بررسی تمامی غزلیات سعدی در نسخه محمدعلی فروغی است.

    کلید واژگان: تقابل دوگانه, رفع و تبدیل تقابل, غزل, سعدی}
    Zohreh Sakian, Najmeh Nazari *

    In Saadi's sonnets, there are extensive, artistic, and various manifestations of the binary oppositions. These oppositions have been examined in three levels of word, sentence, and sonnet structure. In the present study, Saadi's lexical binary oppositions have been investigated in three categories: linguistic, literary, and semantic.Combining linguistic contrast with verbal arrays, in addition to enhancing the music of the speech, has given Saadi's oppositions a stylistic characterization. Literary oppositions have detailed in three sections: allusive oppositions, appropriateness oppositions, and preferential simile. Saadi expresses his views on love and the beloved, the norms of society, and some social groups such as the pious, the Sufis, and the Rendans, using all kinds of semantic confrontations and his own special tricks in applying them. Saadi's Satisfaction and submission to God, on the one hand, and his efforts to defend love and aesthetics, on the other, have led to an issue entitled "Transform and Eliminate of oppositions" in the mental system and poems of this poet. In the present study, Saadi's different and specific view of oppositions is examined and analyzed. The basis of the research is the study of all Saadi lyric poems in the prescription of Mohammad Ali Foroughi.

    Keywords: binary oppositions, eliminating, converting binary opposition, Sonnet, saadi}
  • رضا پیش قدم، شیما ابراهیمی*

    دوگانه های تقابلی از دیرباز در زندگی بشر وجود داشته اند و خط فکری و هیجانی او را رقم زده اند. انسان با این تقابل های دوگانه بر مسایل جهان هستی، برچسب ارزشی زده و این برچسب گذاری ها وی را در تصمیم گیری دچار تردید و بلاتکلیفی می کند. پرواضح است که این تفکر نسل به نسل به افراد منتقل شده و در فرهنگ افراد انعکاس یافته است. ازآنجاکه زبان بخش جدایی ناپذیر فرهنگ است، با بررسی زباهنگ های (زبان + فرهنگ) مردم یک جامعه می توان به تفکرات و باورهای ارزشی آنان پی برد. بنابراین، در پژوهش حاضر نگارندگان، با استفاده از بخش های هشتگانه الگوی SPEAKING هایمز (1967)، به کنکاش زباهنگ «بلاتکلیف شدگی» در گفتمان هایی از زبان فارسی که در آن ها «عبارات تقابلی دوگانه» به کار رفته ، پرداخته اند. بدین منظور از مجموع 712 موقعیت گفتمانی، 317 پاره گفتار طبیعی که در آن ها عبارات دوگانه تقابلی به کار رفته بودند، با روش نمونه گیری هدفمند و از مشاهده موقعیت های مکالمات شفاهی افراد در مکان های عمومی و خصوصی از گویشوران زن (115 نفر) و مرد (97 نفر) در بازه سنی 15 تا 74 سال و با سطح تحصیلات (دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا)، شغل (دانشجو، کارمند، آزاد، استاد، خانه دار، پزشک و مهندس) و شرایط اجتماعی (پایین، متوسط و بالا) استان خراسان رضوی (شهرستان مشهد) گردآوری شدند و به صورت کیفی و توصیفی در پرتو الگوی هایمز مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که ایرانیان به اهداف متفاوتی مانند نازکردن و خجالت، نشان دادن عدم اطمینان، پرهیز از ابراز نظر به صورت مستقیم، مسئولیت گریزی، اجتناب از اعلام نظر مخالف، نیافتن پاسخی مشخص برای تصمیم، دفاع از خود، نشان دادن گرفتاری ذهنی، دوری از استرس و نگرانی، نداشتن اطلاعات کافی و عدم آگاهی، جلوگیری از سوءتفاهم و تعارف این زباهنگ را در بافت های عمومی/ خصوصی، رسمی/ غیررسمی استفاده می کنند. بسامد بالای این زباهنگ در فرهنگ ایرانیان ابهام گریزی بالای آنان را نشان می دهد که دراصل تمایلی به ماندن در بلاتکلیفی، تعلیق و ابهام ندارند و ویژگی جمع گرایی جامعه ایران سبب می شود افراد در زمانی که مردد می شوند، نظرات جمع را مهم بدانند. بنابراین، بلاتکلیفی خود را با عبارات تقابلی دوگانه ابراز می کنند تا مخاطبشان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تصمیم گیری به یاری شان بیاید و آنان را با اعلام نظر خود از بلاتکلیفی نجات دهد.

    کلید واژگان: زباهنگ, عبارات تقابلی دوگانه, الگوی SPEAKING هایمز, بلاتکلیف شدگی}
    Reza Pishghadam, Shima Ebrahimi *

    Binary oppositions have long been helping humans to label what is going on around, and sometimes put them on the horns of a dilemma. Such a reflection can be traced in people’s cultures, and since language is an indispensable part of a culture, examining cultulings (culture + language) can help us understand the beliefs and values of a given society. The present study, therefore, utilizes Hymes’ (1967) SPEAKING model to qualitatively analyze “the Cultuling of Liminality.” To this end, 712 contexts and 317 utterances, in which binary oppositions had been used were chosen based on purposive sampling and by observing private/public, formal/informal dialogues from 115 female and 97 male speakers (15 to 74 years old), from different academic backgrounds, professions, and social status from Mashhad, Iran. The results indicated that Iranians use this cultuling for different purposes (e.g., showing uncertainty, avoiding direct remarks and misunderstandings, defending, shirking responsibilities, showing mental struggles, avoiding stress, observing formalities, and lack of knowledge) in different contexts. This cultuling can be used as an indicator of high ambiguity intolerance in Iranian culture, meaning that they do not like to be in limbo, and due to their collectivist nature, they use binary oppositions to express their suspense to directly/indirectly ask for help to make decisions and to be out of liminality.

    Keywords: cultuling, binary oppositions, Hymes’ SPEAKING model, Liminality}
  • ندا نورپیشه قدیمی*، احمد طحان، فرزانه مظفریان

    ندا نورپیشه قدیمی*احمد طحان**فرزانه مظفریان*** چکیدهتنها از راه تقابل است که روایت ایجاد می شود و از همین رو باید شخصیت ها و کنش های آنان را در تقابل های دوتایی بررسی کرد تا بتوان هدف از روایت را دریافت. ساختارهای دوگانه و تقابلی, اعم از تقابل های خیر و شر، نیک و بد و...، ساختارهای مفهومی هستند که در کل گفتمان ادبیات فارسی مشاهده می شود. یکی از این ساختارهای مفهومی دوگانه، تقابل زندگی فقیر و غنی است که در آثار هوشنگ مرادی کرمانی و رولد دال به عنوان بن مایه ای مشترک خود را به خوبی نشان می دهد و بیانگر این مسئله هستند که طبقه ی فقیر با دیدن وضع رفاه طبقه ی ثروتمند، برای رهایی خود از فقر و تهیدستی تلاش می کند، اما درنهایت چندان موفق به تغییر شرایط زندگی خود نمی شود. از دیگر ویژگی های مشترک این دو نویسنده، اعمال زور، خشونت و لحن توهین آمیز طبقه ی ثروتمند و مظلوم ماندن طبقه ی تهی دست جامعه است. بررسی تقابل ها و تحلیل رابطه ی آن ها در داستان های مرادی کرمانی و رولد دال نشان می دهد که پیامد مشترک فقر در ایران و جامعه ی انگلستان، کار اجباری کودکان و روبروشدن آن ها با واقعیت های زندگی است. پژوهش پیش رو بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع اسنادی کتابخانه ای، ساختارهای مفهومی تقابل های دوگانه را در سه اثر هوشنگ مرادی کرمانی (قصه های مجید، بچه های قالیباف خانه و شما که غریبه نیستید) و سه اثر رولد دال (چارلی و کارخانه ی شکلات سازی، آقای روباه شگفت انگیز و دنی؛ قهرمان جهان) استخراج کند و سپس به مقابله ی این آثار بپردازد.

    کلید واژگان: تقابل دوگانه, ساختارگرایی, رولد دال, هوشنگ مرادی کرمانی}
    Neda Noor Pisheh *, Ahmad Tahan, Farzane Mozafariyan
    Introduction

    A narrative is created only through oppositions hence, the characters and their actions must be studied in terms of binary oppositions in it. The conceptual structures in this study are binary oppositional ones, including the confrontations of good and evil, which can be seen in the whole discourse of Persian literature. In general, one of the most fundamental issues in explaining the similarities and differences between the works of Iranian and non-Iranian authors is the comparison of their conceptual structures, including ‘binary’ and ‘oppositional’ structures. Literary structuralism is a method of analyzing literary texts that are rooted in linguistic studies. Structuralism and its general orientation are based on the analysis of binary oppositions and the relationship between them, and structuralism itself origins from the linguistic studies of Ferdinand de Saussure, and the structuralists have been significantly influenced by his thoughts.

    Method, background, and purpose of research:

    The method in this research is theoretical, which is either descriptive or analytical. First, books on binary oppositions by structuralist authors have been studied and from which notes have been taken. And then, the biographies of both authors have been reviewed to obtain information about their social, cultural, and political status for analysis. The purpose of this study is to explain the similarities and differences between the binary oppositions in the works of an Iranian and a non-Iranian author basically to find out which oppositions can be universal. There has been no independent research on binary oppositions in children’s and adolescent literature. However, research has been done on binary oppositions in other areas of literature, some of which include:The binary oppositions of war and reconciliation and love and hatred in Ferdowsi's Shahnameh (Razmjooei, Tahan 2016) and the result of this research is that although love and reconciliation are superior to war, its superiority is not ‘absolute’.A study of binary oppositions in Nima Yushij’s ‘Sarivili house’ collection of poems (Mohseni 2014) This study shows that Nima has used binary oppositions to express the most important differences, similarities, and conflicts of his thoughts against those in power.

    Discussion

    Binary opposition is an English term. Binary in English means dual. Stars that are placed next to each other in pairs are called binary stars. Of course, the understanding of binary oppositions as the basis of linguistic knowledge was discussed much earlier in the views of Plato and Aristotle. However discussing essence, accident, form, etc. goes back to Aristotle's ideas who himself was the founder of a dualistic view of human knowledge and later influenced literature and other areas. The term was first coined by phonologist Nikolai Trobetsky when he introduced it as the main foundation of a value rooted in cultural history. This term is one of the key concepts in the field of linguistics theories, semiotics, and literary criticism. Roland Barthes believes that semiotics is based on binary oppositions. In literary criticism, this term is one of the fundamental concepts of structuralism and post-structuralism (deconstruction). Jacobson believed that children learn these oppositions in the first place. In his view, the speech’s concentration is generally on binary oppositions, and the difference between consonant and vowel is the most fundamental element of phonology. Structuralism and its general orientation are based on the analysis of binary oppositions and the relationship between them, and structuralism itself is rooted in the linguistic studies of Ferdinand de Saussure, and the structuralists have been significantly influenced by his thoughts. Each text is a set of contrasts that encompass confrontations of good and evil, rich and poor, black and white.

    Conclusion

    Examining the oppositions and analyzing their relationship in the stories by Houshang Moradi Kermani and Roald Dahl, shows that the common consequence of poverty in Iran and British society is children’s forced labor and also, their confrontation with the realities of life. A child, at an age when he should be enjoying his childhood, is struggling with economic problems, illness, and hunger. In the works of both writers, these poor children’s neighbors or classmates are from the rich class of society. And that creates problems; the children either escape or start to protest against the wealthy class. The use of force, violence and insults by the wealthy is another issue addressed by these two authors. The poor class’s captivity and slavery are among other common themes employed by both authors. There are differences between the binary oppositions in the works by these two authors; In Moradi Kermani's, the poor adults mainly believe in fatalism and superstitions, and the poor children are realistic. While, in Roald Dahl's, the poor adults and children are both realistic.In Moradi Kermani's, the poor are harmless, while in Roald Dahl's, the poor cause harassment.In Moradi Kermani's, the poor are not advocated by the people, while, in Roald Dahl's, the poor have supporters such as doctors or priests.

    Keywords: Roald Dahl, Houshang Moradi Kermani, binary oppositions, Structuralism}
  • بهروز سپیدنامه*، یارمحمد قاسمی، شهین آرین

    تقابل های دوگانه یکی از مفاهیم اساسی در نقد ساختارگرایی و پساساختارگرایی و نظریات زبان شناسی و نشانه شناسی است که در باورهای اساطیری و فرهنگی بشر ریشه دارد؛ نظریه ای که از زبان شناسی به مطالعات فرهنگی راه می یابد و سرانجام، در وضعیت پسامدرن به چالش کشیده می شود. کلود لوی اشتروس برای منطق اسطوره ازجمله ضرب المثل ها به ساختاری دوقطبی تقابلی قایل است. به عقیده او ساختار ذهن انسان برای درک پدیده ها، هر پیوستاری را در قطب های متقابل دوگانه ای قرار می دهد و درنهایت، این کنش ذهنی فراگیر به تقابل های دوگانه ای همچون طبیعت و فرهنگ و مفاهیمی از این قبیل منجر می شود. هدف از پژوهش حاضر بازنمایی دوگانه های ارزشی در ضرب المثل های مردم ایلام است. با توجه به ماهیت برساختی پدیده مورد مطالعه، پارادایم تحقیق حاضر کیفی و روش مورد استفاده بازنمایی ازطریق تحلیل کیفی محتواست. میدان مطالعه پژوهش، کتب چاپ شده درخصوص ضرب المثل های مردم ایلام است که به منظور تکمیل اطلاعات از آگاهان کلیدی نیز بهره گرفته شد. این افراد از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با بهره از مصاحبه نیمه ساختمند از آنان پرس و جو شد. یافته های به دست آمده بیانگر آنند که دوگانه های ارزشی در ضرب المثل های مردم ایلام شامل تقابل های دوتایی کلی: عقلانی غیرعقلانی، جمعی فردی، پویایی/ ایستایی، عام گرایی/ خاص گرایی، نظم/ بی نظمی، تکوین سرمایه اجتماعی/ فرسایش سرمایه اجتماعی، اعتدال/ افراط، و عدالت/ ظلم است. این دوگانه ها شامل زیر مقوله های جزیی تری هستند که بیانگر جامعه ای اشباع شده از تعارض اند. تقابل های دوگانه مستخرج از یافته ها تا حد زیادی با متغیرهای الگویی تالکوت پارسونز هم خوانی دارند.

    کلید واژگان: تقابلهای دوتایی, ضربالمثل, ارزش اجتماعی, سرمایه اجتماعی, تعارض}
    Behrooz Sepidnameh*, Yarmohammad Ghasemi, Shahin Arian

    Binary opposition is one of the fundamental concepts in the critique of structuralism, and post-structuralism as well as the theories of linguistics and semiotics which are rooted in the mythological and cultural beliefs. Binary opposition shifted from linguistics to cultural studies and was challenged in the postmodern condition eventually. Claude Levi-Strauss espouses a bipolar-oppositional structure to the logic of myth, including proverbs. In his view, the structure of the human mind to understand phenomena puts each continuum in a binary reciprocal polarity. This pervasive mental action will eventually lead to the binary opposition, such as nature and culture. The purpose of the present study, however, is to represent the value binaries in the proverbs of the Ilami people. Due to the reconstructural nature of the case study, the research paradigm was qualitative and the method used was qualitative content analysis. The data is the published books about the proverbs of the Ilami people and some key informants were asked to supplement the information. These people were selected through purposeful sampling and were questioned through semi-structured interviews. The findings indicated that the binary value of the Ilami proverbs includes the following general binary oppositions: rational/irrational; collective/individual; dynamism / stagnation; universalism / particularism; order/ disorder; social capital development/ social capital erosion; moderation/ extremism; and justice/ oppression. These binaries consist of more detailed subcategories that represent a society saturated with opposition. The binary oppositions derived from the findings are largely consistent with the Talcot Parsons model variables.

    Keywords: Binary oppositions, proverbs, social value, social capital, conflict}
  • S. Taheri *
    This article tries to analysis the semiotic context of the illustrated Mewar Ramayana manuscript by emphasizing on the structuralist semioticians underscore of reciprocal determination of polar signs, the definition of binary oppositions in world mythologies by Lévi-Strauss, and the deep second binary oppositions, mentioned by Fourie. The painters of Mewar court used many examples of deep second binary oppositions to characterize protagonists and antagonists in this manuscript. The most pivotal of them are: modesty ≠arrogance, benevolence ≠ rapacity, chastity ≠lechery, relativeness ≠otherness, penance ≠gluttony, courage ≠ cowardice, unison ≠ discord, etc. Painters have wisely utilized these semiotic differences to draw a distinct boundary between the good and the evil in their paintings.
    Keywords: Ramayana, the illustrated Mewar Ramayana manuscript, binary oppositions, deep second binary oppositions}
  • زهرا افتخار، حسین آقاحسینی*، مسعود آلگونه جونقانی

    روزبهان بقلی از مهم ترین چهره های تصوف در قرن ششم است که زبان عرفانی ویژه ای دارد. زبان نزد روزبهان اشکال متنوعی دارد. یکی از این اشکال، زبان تجریدی اوست. پژوهش حاضر در پی آن است با استفاده از الگوی مربع نشانه شناختی به زبان تجریدی روزبهان بپردازد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش آن است که با توجه به بیان ناپذیری تجربه عرفانی، به تبیین خصایص زبان تجریدی روزبهان و به دست دادن بستری برای فهم تجربه او دست یابد. از این رو، نگارندگان پس از تبیین کلیاتی درباره زبان عرفانی او، به نظریه بیان ناپذیری زبان عرفان می پردازند تا علت توجه عارف به رویکرد تشبیهی، تنزیهی، سلبی و ایجابی تبیین شود. سپس با تحلیل ساز و کار سلبی، ایجابی، تشبیهی و تنزیهی در زبان عارفان، بستری برای رویارویی با زبان تجریدی روزبهان فراهم شود. در ادامه الگوی مربع نشانه شناختی معرفی و وضعیت های دهگانه نشانه ها تحلیل و بررسی می شود.چنین مطالعه ای آشکار می سازد که زبان تجریدی روزبهان از میان سه تقابل، یعنی تباین منطقی، تضاد و استلزام، گرایش بیشتری به تباین منطقی دارد. این امر از آنجا ناشی می شود که روزبهان معمولا از مقوله های کلان و عظیم هستی سخن می گوید که در دو قطب کاملا متناقض قرار دارند. بنابراین، او گاه این دوگانی ها را کنار هم قرار می دهد و جمع می کند و فراواژه «مرکب» می سازد. گاه هر دو مقوله را سلب می کند و فراواژه «خنثا» می آفریند و گاه با سلب یکی و ایجاب دیگری «نماگر مثبت» می آفریند. گاهی نیز هم زمان یک مقوله را هم سلب و هم ایجاب می کند و فراواژه «بی نام» تولید می کند؛ اما به هر روی، از آنجا که روزبهان از ساحتی سخن می گوید که به تعبیر خود وی، انسان عارف گویی ناسوتی است که سر لاهوت را به زبان می آورد، از این رو تباین منطقی که مستلزم جمع ضدین است، در زبان تجریدی وی بیش از همه تقابل ها به چشم می آید. در ضمن، فراواژه های مرکب، خنثی، بی نام و نماگر مثبت که مایه های تجریدی تجربه را افشا می کنند از فراواژه های پرکاربرد زبان تجریدی روزبهان به شمار می آیند.

    کلید واژگان: روزبهان, زبان عرفانی, زبان تجریدی, مربع نشانه شناسی, تقابل های دوگانی}
    Zahra Eftekhar, Hussein Agha, Husseini*, Masoud Algooneh Juneghani

    Rouzbahan Baghli is one of the major figures of 6th century who has his own particular mystic language. His language shows a set of particular features like abstractness. The present article has taken into account the semiotic square theoretical framework in order to analyze his language as well as to yield a better understanding of his mystic experience. Accordingly, having taken into consideration his mystic language, the properties of his language will be analyzed in the light of semiotic square. This study reveals that among the current oppositions like contradiction, contrast and entailment, Rouzbahan’s language incline towards contrast. This is due to the fact that Rouzbehan generally speaks about major existential categories, which are completely contradictory in two poles. Thus, whenever he talks about his experiences, he sometimes intermingles the binary oppositions in a complex meta-term. As a result, he sometimes collects these binary categories and puts them together to create a "compound" term. Sometimes he rejects both categories and creates a "neutral" frequency, and sometimes a "positive indicator" by deleting both. Other meta-terms like neutral, complex, positive deixis, and nameless are the dominant indicators of his abstract language.

    Keywords: Rouzbahan, Mystic language, Abstract language, Semiotic square, binary oppositions, Meta-term}
  • رحمان ذبیحی، پروین پیکانی
    در این پژوهش بر مبنای روش ساختارگرایانه کلود لوی استروس و با شیوه تحلیلی- توصیفی، کوشش شده است اسطوره واج ها، تقابل های دوگانه و ساختار اصلی اسطوره گیومرد با توجه به روایت های آن در متون کهن، تبیین و تحلیل شود. در این مقاله، خویشکاری ایزد مهر و اسطوره مشی و مشیانه، دو تقابل اصلی اسطوره گیومرد یعنی مرگ/ نوزایی و تقابل دو تفکر «آفرینش یک بنی (ماورایی)» در مقابل «منشا دوبنی (طبیعی یا گیاه پیکری)» انسان تبیین می گردد و نشان داده می شود که، تقابل گیومرد با اهریمن بازتابی از تقابل خیر و شر است که زیربنای تفکر ثنوی ایرانیان را تشکیل می دهد. همچنین نبرد پیوسته گیومرد به عنوان نماینده نوع بشر با اهریمن، بیانگر تداوم چرخه مرگ و زندگی است؛ بدین صورت که گیومرد در فرایند زندگی اهریمن را شکست می-دهد و با مرگ خویش به اهریمن مجال غلبه می دهد و اهریمن ناخواسته زمان کرانمند را به پایان می برد و شکست می خورد.
    کلید واژگان: گیومرد, ایزد مهر, اسطوره واج, تقابل های دوگانه, لوی استروس}
    Rahman Zabihi, Parvin Paykani
    In this study, based on the structuralist theory of Claude Lévi-Strauss, and by using a descriptive-analytic method, the mytheme, binary oppositions and the main structure of the narratives about Gioumard myth in the ancient texts will be explained and analyzed. In this article, the function of Mithra, Mashi and Mashyaneh myth, the two main oppositions in Gioumard myth i.e. death/ rebirth, and supernatural/ natural creation will be explained and it will be shown that Gioumard’s confrontation with devil reflects the battle of good and evil which is the basis of Iranian thoughts about dualistic world- view. The everlasting battle between Gioumard as the representative of humans with Ahriman, demonstrates the continuity of life and death circle since Gioumard defeat Ahriman in his life and by his death he gives Ahriman the chance to win. Then, Ahriman unknowingly reaches the end of “the limited time” and loses the battle.
    Keywords: Gioumard, Mithra, mytheme, binary oppositions, Lévi-Strauss}
  • اسد آبشیرینی*
    ساختارشناسی شعر از پایه های اولیه ی شناخت اصولی و عمیق در هر شعر ماندگاری است. تبیین و تحلیل یک شعر، مدیون تناسب ها و تقابل های بنیادینی است که پایه ریز ساختار نظام مند آن شعر می باشد. دقت در کشف و بررسی مجموعه یاین تقابل ها و تناسب های شعری است که ما را به تحلیل درستو نقادانه یک اثر ادبی رهنمون می گردد. به میزانی که شبکه ی تناسب ها و تقابل ها در یک شعر برجسته و مایه «انگیزش» همدیگر شوند، آن شعر نیز دارای نظامی ساختمندتر خواهد بود.در شناخت و تحلیل اشعار فروغ فرخزاد، بی نیاز از شناخت ساختار شعری او نیستیم. ساختار شعر او نیز بر مبنای شبکه ای از تناسب ها و تقابل های بنیادینی استوار گشته است که آن چنان که بعد خواهد آمد «تقابل دوگانه عشق و مرگ» از اصول پایدار آن می باشد. مفهوم عشق و مفاهیم وابسته ی آن در شعر فروغ فارغ از مفهوم مرگ و متعلقات آن قابل توضیح و بررسی نیست. به عبارتی دیگر،در این مقالهما بر آنیم که مفهوم عشق و تصاویر و عواطفی که از آن نشات می گیرد، تنها در تقابل با مفهوم مرگ و تصاویر و عواطف خاص آن قابل شناخت و در نهایت تحلیل و بررسی است. از رهگذر این تقابل دوگانه بنیادین است که ساختار تصاویر شعری او قوام می گیرد. باید توجه داشت که هرگونه نگاه نقادانه ای به شعر فرخزاد بی نیاز از توجه عمیق به این تقابل همیشگی مفاهیم عشق و مرگ در شعر ممکن نمی گردد.
    کلید واژگان: شعر معاصر, فروغ فرخزاد, ساختار, تقابل های دوگانه, عشق, مرگ}
    Asad Abshirini *
    The recognition of the structure of poetry from the early foundation of basic and deep recognition in every poem is lasting.Explaining and analyzing a poem owes proportionalities and fundamental oppositions that the base of it’s systematic structure is poetry.It is the accuracy in exploring and checking the collection of the contrasts and proportions of poetry that leads us to a right and critical analysis of a literary work.To the extent that the proportionalities and contrasts section in a poem are outstanding and motivate eachother,that poem will be more structured system.In the recognition and analysis of the poetry of Forough Farrukhzad,we arenot needless to recognize her poetic structure.The structure of her poetry also has established based on a section of proportionalities and fundamental oppositions that, as will be discussed later,the “Binary opposition of love and death” is one of it’s sustainable principles.The concept of love and its related concepts in the Forough’s poetry cannot be explained and checked regardless of the concept of death and accessories.In other words,in this article,we believe that the concept of love and the images and emotions originated from that,are reconizable and can be analyzed in contrast with the concept of death and it’s special images and emotions.Her structure of poetic images takes consistency through this binary fundamental opposition.It should be noted that any critical look at the lyrics of Frrukhzad is not needless of a strong focus on the constant interaction of concepts of love and death.
    Keywords: modern poetry, Forough Farrukhzad, Structure, binary oppositions, Love, Death}
  • شهرام احمدی*، پروانه دلاور
    بیان نمادین از ویژگی های سبک شناسی شعر معاصر است و موجب خلق بافت ادبی مبهم و هنری و شرکت خواننده در متن می شود. اختناق و استبداد حاکم براجتماع معاصر احمد شاملو (1379-1304ش)، منجر به بروز گسترده ی نماد در شعر وی در دوسویه ی تاریک و روشن شده است که این نکته، نشان از ذهن اسطوره ساز شاعر و توجه به تقابل های دوگانه در نظام آفرینش دارد. در این مقاله به روش اسنادی عمل کرده و کلیه ی نمادهای مستخرج از مجموعه ی هفده دفتر شعر شاملو، مورد تحلیل قرارگرفته است. شعر شاملو برای انتقال لایه ی ایدئولوژیک (کاربردشناختی) در بافت اسطوره ای و نمادینی که دارد از تقابل ها ی دوگانه ی هستی در روساخت هایی مانند: زندان/ آزادی، نفرت/ عشق، تنهایی/ جمعیت، اندوه/ شادی، زمین/ آسمان، انسان/ خدا و... که گاه به شکل متناقض نما تصویر می شوند، بهره ای هدفمند می جوید تاجایی که می توان ساختار روایی بسیاری از شعرهای وی را براساس این تقابل، تشریح کرد. منظور کاربردشناسانه ی شاعر، عمدتا جلب توجه مخاطب به نابسامانی اجتماعی و تاثیر بخشی کلام است.
    کلید واژگان: نماد, تقابل دوگانه, کاربردشناسی, متناقض نما, اسطوره, ساختار}
    Shahram Ahmadi *
    Symbolic explanation is one of contemporary stylistic attributes and makes an ambiguous and artistic literary texture and associates the reader in the text.
    the strangulation and despotism that was in shamlu's contemporary community ( 1304 - 1379 solar hijri ) has caused a widespread symbol accession in his poem in two side of dark and light which shows the poet's mithgrapher mind and his attention to twofold contrast in creation system . Actually , shamlu , purposefully uses creation twofold contrast in : prison / freedom , aversion / love , solitude / population , sadness / happiness , the earth /sky , human / God and ... superstructure that sometimes are shown in a paradisical shape to transfer the ideologic layer ( pragmatically ) in the mithical and symbolic texture that it has ; inasmuch as based on this contrast we can explain many of his poem narrative textures . The poet's pragmatical intention is mainly attracting the addressers to the social collapse and the speech influence .
    Keywords: symbol, binary oppositions, Pragmatics, Paradoxical, Myth, Structure}
  • سیاوش مرادی، محمدرضا قاری *

    توسعه تصویر و خیال پردازی در شعر منوط به استفاده از همه ظرفیت های زبان است ؛یکی از از ابزارهای تولید و توسعه تصاویر، توجه به روح تقابلی واژگان در فرهنگ و زبان است.براساس نظریه تقابلی زبان ، ذهن در مواجه با یک مدلول از تصور شهرت یکی به تصور شهرت دیگری منتقل می شود.بنابراین رابطه بین کلمات و اصطلاحات و نشانه ها در یک سیستم و ساختار زبانی آشکار می گردد.اشعار خاقانی در اغلب موارد با شبکه ای از تصاویر متعدد که با بهره مندی از علوم و فنون مختلف حاصل آمده ، در هم تنیده شده است. رابطه تقابلی یکی از موارد اصلی این شبکه است که در محور افقی شعر خاقانی بسیار نیرومند عمل می کند. این الگوی ساختاری در شعر خاقانی در حوزه های مختلف بررسی و طبقه شده است ؛ تا بدین وسیله راهی به دنیای ذهن و تفکر شعری خاقانی گشوده گردد.

    کلید واژگان: خاقانی, تقابل های دوگانه, تفاوت, اسطوره, جغرافیا, استراس, دریدا}
    Siyavash Moradi, Mohammad Reza Ghari *

    Developing the imagery and imagism in poetry implies exploiting all capacities of language. One of the means of producing and developing imagery is to consider the contrastive nature of lexemes in culture and language.Based on the contrastive theory of language, when mind encounters a signified, the mental popularity of one is transferred to the popularity of the second. Hence the relation between words, expressions and signs in a language system and structure is revealed. In most cases a network of various images, obtained from different fields of science and skills, has been closely intertwined in Ḵāqāni's poetry. Contrastive relation is one of the main factors in this network, which strongly functions in horizontal axis of Ḵāqāni's poetry. This structural pattern in Ḵāqāni's poetry has been investigated and classified in different scopes, in order to find a way to the mind world and poetic thoughts of Ḵāqāni.

    Keywords: Ḵāqāni, binary oppositions, difference, Myth, Geography, Strauss, Derrida}
  • محمد هادی مرادی، صادق خورشا، حسام حاج مومن*
    این مقاله می کوشد نظم حاکم بر کاربست عناصر زبانی در متن سوره کافرون را کشف کند. با این هدف، سوال این است که متن سوره کافرون به مثابه یک اثر ادبی در قالب چه ساختار زبانی تنظیم شده است و معانی موجود در این متن، در چه ساختاری ارائه شده اند؟ برای پاسخ به این سوال، متن سوره از دیدگاه نظریه ساختارگرایی، با استفاده از ایده تقابل های دوگانه و محورهای هم نشینی و جانشینی مطالعه می شود. روش مطالعه، تحلیلی تطبیقی خواهد بود. در بخش اول، تحلیلی کاربردی از روش ساختارگرا برای مطالعه یک متن خاص ارائه می شود. در بخش دوم، سوره کافرون با تطبیق روشی که در بخش اول ارائه شده، تحلیل می گردد. در نتیجه این تحلیل، مشخص می شود که سوره کافرون بر اساس سه تقابل دوگانه اصلی، از سه سازه اصلی، و سازه دوم نیز بر اساس سه تقابل دوگانه فرعی از چهار سازه فرعی تشکیل شده است. یکی از این سازه های فرعی، عینا دو بار در متن به کار رفته است که یک بار دلالت ایجابی و یک بار دلالت سلبی دارد. عناصر زبانی در متن به گونه ای تنظیم شده اند که سازه های سوره را همزمان از هم جدا می کنند و به یکدیگر پیوند می دهند تا از این طریق، ساختار کلی متن شکل بگیرد. این جدایی و پیوند هم در سطح معنایی سوره به طور عینی نمود دارد و هم در سطوح واجی و واژگانی و نحوی. این مطالعه با تحلیل ساختار سوره کافرون نشان می دهد که چگونه معانی مد نظر در سوره، از طریق روابط جانشینی و همنشینی میان سازه های سوره در چارچوبی منسجم ارائه شده اند.
    کلید واژگان: ساختارگرایی, سوره کافرون, تقابل های دوگانه, همنشینی و جانشینی}
    Sadegh Khoorsha, Mohammad Hadi Moradi, Hesam Haaj Momen*
    The present article is an attempt to discover the order governing the linguistic elements in Surah Al-Kafirun [109]. The question posed is that as a literary text, what linguistic and semantic structures does the Surah Al-Kafirun adopt? This is answered through binary oppositions as well as syntagmatic and paradigmatic relations. The study will be a descriptive-comparative one. The first section of the article presents an applied analysis of the structural approach to text study. The second section analyses the Surah Al-Kafirun according to the aforementioned analysis, which shows the text is built up of three main structures based on three main binary oppositions, with the second opposition itself built up of four minor structures based on three minor binary oppositions. One of these minor oppositions has been repeated in the text, once with Positive implications and once with Negative implications. The linguistic elements in the text have been used in such a way that simultaneously divide and join the Surah structures. This occurs both in the semantic representation of the text on the one hand and in morphological, lexical, and syntactic representations on the other. The structural analysis shows how the intended meanings have been presented through paradigmatic and syntagmatic relations in a coherent structure.
    Keywords: Structuralism, Surah Alkafirun, binary oppositions, Paradigmatic, syntagmatic relations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال