به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « death » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «death» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فوزیه زوباری

    تعتبر ثنائیه الحیاه والموت من اهم الثنائیات التی اعار لها الشعراء اهتماما خاصا وهی من الثنائیات التی تجذب المتلقی لتثیر فیه شعورا متفائلا نحو الولاده المرتقبه. وقد کانت هذه الثنائیه محور قصیدتین لاثنین من الشعراء، الاولی "اغنیه الخریف" للشاعر الفرنسی بول فیرلین او فیرلان والثانیه "الحیاه علی شکل ورقه میته" للشاعر السوری وفیق سلیطین. ویتجلی هدف البحث فی محاولته البحث عن تلک الثنائیه فی القصیدتین، وذلک عبر منهج استقرائی تحلیلی مقارن. یتلخص اهم ما تناوله البحث فی تحلیل مقومات اللوحات الشعریه؛ الصوره السمعیه والصوره البصریه فی القصیدتین، ثم المحاوره بین النصین علی اکثر من مستوی: مستوی الضمائر، ومستوی الافعال والکلمات والعبارات، وصولا إلی حوار الافکار. وتتلخص اهم النتائج التی توصل لها البحث فی ان الإنسان هو ورقه ذات وجهین؛ فإن اختار الشاعر الغربی ان تکون حیاته فی الوجه الاول؛ عالم الواقع المادی، فإن الشاعر المشرقی کان قد اختار ان یکون الوجه الآخر للورقه انطلاقا من تثمینه وتقدیره وإیمانه بهذا الوجه. من هنا کانت نقطه الافتراق بین الشاعرین فی رویه کل منهما لمفهومی الموت والحیاه؛ فالاول یری الموت نهایه الحیاه والثانی یراه بدایتها فی نظره صوفیه تقوم علی الکشف. لکنهما یجتمعان علی تجاوز حدود الانغلاق والتقیید فی التجربه الشعریه باتجاه الانطلاق وتحریر المعنی من القیود لیصبح الشعر قوه خلق جدید قادره علی الکشف المستمر للاغوار، والانفتاح علی افق المعنی ورحاب التجاوز؛ تجاوز الظواهر نحو المکنونات وتجاوز الجسد نحو الروح.

    کلید واژگان: ثنائیه الحیاه والموت, الکشف, اللوحات الشعریه, اغنیه الخریف, الحیاه علی شکل ورقه میته}
    Fawzia Zoubari

    The duality of life and death is considered one of the most important dualities that poets have paid special attention to. It is one of the dualities that attracts the recipient to arouse in him an optimistic feeling towards the expected birth. This duality was the focus of two poems by two poets, the first "Autumn Song" by the French poet Paul Verlaine and the second "Life in the Form of a Dead Leaf" by the Syrian poet Wafiq Sulaytin. The aim of the research is evident in its attempt to search for this duality in the two poems, through an inductive analytical comparative approach. The most important thing that the research addressed is summarized in analyzing the components of the poetic paintings; the auditory image and the visual image in the two poems, then the dialogue between the two texts on more than one level: the level of pronouns, the level of verbs, words and phrases, and reaching the dialogue of ideas. The most important results that the research reached are summarized in that man is a paper with two faces; If the Western poet chose his life to be on the first side; the world of material reality, then the Eastern poet had chosen to be on the other side of the paper based on his appreciation, appreciation and belief in this side. Hence, the point of difference between the two poets in their vision of the concepts of death and life; the first sees death as the end of life and the second sees it as its beginning in a Sufi view based on revelation. However, they agree on transcending the limits of closure and restriction in the poetic experience towards launching and liberating meaning from restrictions so that poetry becomes a new creative force capable of continuously revealing the depths, opening up to the horizon of meaning and the spaciousness of transcendence; transcending phenomena towards the hidden and transcending the body towards the soul.

    Keywords: The Duality Of Life, Death, Revelation, Poetic Paintings, Autumn Song, Life In The Form Of A Dead Leaf}
  • فیروز فاضلی*، مجتبا هوشیار محبوب
    «مرگ» در فلسفه ی غرب مفهومی بنیادین است. در پیش درآمد این مقاله بعد از به دست دادن تعاریفی دایره المعارفی که گونه گون است، به طور اجمالی آرای متفکرانی نظیر فریدریش نیچه، سورن کی یر کگور، مارتین هایدگر، نوربرت الیاس و دیگران مطرح می شود و به واسطه ی اندیشه هایی پیشامدرنیستی و مدرنیستی به دریچه ای پسامدرنیستی ورود می کنیم؛ جایی که بعد از مطرح کردن افکار نظریه پردازان پسامدرن، مبحث اصلی مقاله آغاز می شود.برای محدود کردن گستره ی بحث پسامدرن در این جستار، آثار ادبی (رمان) پسامدرنیستی مورد توجه قرار گرفته اند. مع الوصف، با توجه و اشاره به بوطیقای رمان پسامدرنیستی از طریق آرای متفکران این جریان، دو اثر مهم این نحله که مفهوم مرگ در آن آثار، پراهمیت و محوری است، یعنی «در قند هندوانه» اثر ریچارد براتیگان و «سلاخ خانه ی شماره ی پنج» اثر کورت ونه گات که با فاصله ی یک سال در آمریکا منتشر شدند، مورد واکاوی قرار گرفتند؛ آثاری که مرگ در آن ها به شکلی دیگر گون نسبت به آثار ادبی قبل از خود، موضوع متن ادبی شدند. همچنین در بخش داستان ایرانی نیز به داستان کوتاهی از یعقوب یادعلی با عنوان «همهمه» پرداخته شده است.رمان اول، «در قند هندوانه» (1968) شاهکار ریچارد براتیگان است؛ رمانی غریب و به غایت نامانوس که سراسر در دنیای مرگ می گذرد و موضوع «سلاخ خانه ی شماره ی پنج» (1969) بمباران شهر درسدن آلمان در پایان جنگ جهانی دوم و کشتار هزاران نفر است. اما داستان «همهمه» اثر یعقوب یادعلی، داستانی ست مینی مالیستی در باب مرگ یک عزیز که در آن عنصر سادگی به طرز موکدی برجسته شده است.
    کلید واژگان: مرگ, رمان پسامدرنیستی, در قندهندوانه, سلاخ خانه ی شماره ی پنج, یعقوب یادعلی}
    FIROUZ FAZELI *, MOJTABA HOSHYAR MAHBOOB
    Death is a fundamental concept in Western philosophy. Undoubtedly, many distinguished philosophers have tried to examine this notion and share their insights. In this essay, we briefly present views of thinkers such as Friedrich Nietzsche, Søren Kierkegaard, Martin Heidegger and Norbert Elias and then attempt to enter the realm of postmodern thought through pre-modernist and modernist notions. In order to limit the scope of postmodern discussion in this essay, postmodernist literary novels have been taken into consideration. To this purpose, two important works of this genre, in which the concept of death is central, namely In Watermelon Sugar by Richard Brautigan and Slaughterhouse-Five by Kurt Vonnegut, were analyzed. Also, in the Iranian story section, a short story by Yaqoub Yadali entitled "Hamhameh"(Uproar) has been discussed. Findings suggest that to postmodernists, the meaning of death is significantly different from that of modernists. Their point of view also affects their reader’s mentality and provides them with a new outlook on death. Postmodern readers come to the understanding that death is a simple and unique experience.
    Keywords: Death, Postmodernist Fiction, In Watermelon Sugar, Slaughterhouse-Five, Yaqub Yadali}
  • راحله محمودی*، نعمت الله ایران زاده
    نمادپردازی یکی از ویژگی های مهم و برجسته غزل اجتماعی معاصر است. در این اشعار برخی از بن ما یه ها به دلیل چندمعنا بودن از نقش بن مایه صرف فراتر رفته و به نماد تبدیل شده اند. با توجه به اهمیت نمادها و بن مایه ها در تحلیل آثار ادبی و مطالعات سبک شناسی، شناخت درست این بن مایه های نمادین ما را با زاویه دید شاعر، ذهنیت و روحیه او، سطح فکر و اندیشه و وضعیت سیاسی- اجتماعی دوره تاریخی زندگی او آشنا می کند. یکی از کهن ترین موتیف هایی که به دلیل تاثیرگذاری عمیق آن بر انسان، از گذشته های دور مورد توجه بشر بوده مرگ است و هنرمندان، آثار هنری فراوانی درباره موتیف مرگ خلق کرده اند. از مجموع 1236 غزلی که در بین سال های 1350 تا 1384 سروده و در کتاب غزل اجتماعی معاصر گردآوری شده اند، بن مایه 308 غزل یعنی 25 درصد غزلیات، «مرگ» است. طبق بررسی های سبک شناختی، واژه های «شب»، «روز و صبح»، «خاموشی و سیاهی»، «بهار»، «خزان و زمستان»، «درخت»، «باغ»، «باد»، «خاک»، «آتش» و «خورشید و آفتاب» بن مایه هایی هستند که از طبیعت گرفته شده و به دلیل تکثر معنایی، کارکرد نمادین پیدا کرده و به نماد تبدیل شده اند. این مقاله می کوشد این بن مایه های نمادین را با روش توصیفی- تحلیلی بررسی کرده و معنای آن ها را در بخشی از غزل های اجتماعی معاصر بیان کند.کلیدواژگان: بن مایه شناسی، بن مایه نمادین، غزل اجتماعی معاصر، مرگ، موتیف، نماد
    کلید واژگان: بن مایه, بن مایه نمادین, غزل اجتماعی معاصر, مرگ, موتیف, نماد}
    Raheleh Mahmoudi *, Nematollah Iranzadeh
    Symbolist is one of the important and outstanding features of contemporary social sonnets. In these poems, some of the motifs have multiple meanings so they have became to symbols. Symbols and motifs are significant in analysis of literary works and stylistic studies, so by correct understanding of these symbolic motifs we will understand the perspective of the poet, his mentality and spirit, the level of thought and the political-social situation of his life period. Death is one of the oldest motifs that has been in the center of attention for a long time due to its tremendous impact on a person, and many works of art have created about that. From the total of 1236 sonnets written between 1350 SH to 1384 SH and collected in the book of Contemporary Social Sonnets, “death” is the motif of 308 sonnets, i.e. 25% of them. According to stylistic studies, the words "night", "day and morning", "silence and darkness", "spring", "reservoir and winter", "tree", "garden", "wind", "soil", "fire" " and "sun and sunshine" are motifs that came from the nature. Because of their multiple meanings, this motifs have symbolic function. This article tries to analyze these symbolic motifs with a descriptive-analytical method and express their exact meaning in some verses of contemporary social sonnets. Keywords: contemporary social sonnets, death, motif, motifology,
    Keywords: contemporary social sonnets, Death, motif, motifology, Symbol, symbolic motif}
  • آرزو سلیمانی*، وحید مبارک

    تعریف و مفهومی که هر انسان از پدیده ها دارد، در عین اختصاصی و فردی بودن آن، به روح مشترک جمعی وصل می شود  و نشان و خاطره ای گروهی را در خود بر جای می گذارد. این روح مشترک جمعی و اندیشه های کلی را اندیشمندان و ناقدان علوم انسانی در دسته مفاهیم ضمنی قرار داده اند. مفاهیم ضمنی که از دیدگاهی همان اسطوره است. چه اسطوره داستان های به جامانده از یک قوم باشد و چه مفهوم ذهنی، که مصداق های مختلفی را در بر می گیرد، این جستار به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی تطبیقی و بیان شباهت ها و تفاوت های دو داستان کیخسرو و سارای (ترکی آذری) در ارتباط با کهن الگو و اسطوره مرگ و آب، بر اساس دیدگاه و مکتب آمریکایی می پردازد. اسطوره هر دو داستان در ارتباط با مرگ و آب است. چه مرگی که به بی مرگی و مرگ عارفانه کیخسرو تفسیر شود و چه مرگی که برای نشان دادن پاکی صورت گیرد و از قهرمان مورد نظر (سارای) جسد و کالبدی نماند. هر دو اسطوره و افسانه در گذر از آب زاینده، چنین مرگی را به قهرمانان خود هدیه می دهند.

    کلید واژگان: مرگ, آب, کیخسرو, سارای, اسطوره, ادب تطبیقی}
    Arezu Soleymani*, Vahid Mobarak

    The definition and concept that every human has of the phenomena, while being specific and individual, is connected to the common spirit of the group and leaves a mark and memories of the group. Thinkers and critics of humanities have placed this common collective spirit and general thoughts in the category of implicit concepts. Implicit concepts that are the same as myths from a point of view.Whether it is the myth of the surviving stories of the same people, or whether it is a mental concept, which includes various examples, this essay, using a descriptive-analytical method, compares and explains the similarities and differences between the two stories of Ki Khosrow. and Sarai (Azeri Turkish) deals with the archetype and the myth of death and water, based on the American perspective and school.The myth of both stories is related to death and water. What kind of death is interpreted as immortality and mystical death of Ki Khosrow, and what kind of death is done to show purity and the intended hero (Sarai) does not have a body. Both myths and legends present such a death to their heroes while passing through the birthing water.

    Keywords: Death, water, Ki Khosro, Sarai, myth, comparative politeness}
  • مهدی محمدی*

    مرگ از جمله مفاهیمی است که در فرهنگ بشری معانی گوناگونی دارد. معنای رایج آن از بین رفتن حیات است و علاوه بر آن دارای مفاهیم ضمنی دیگری نیز می باشد؛ از جمله جهالت، اندوه، بد خویی و... و در نهایت از دیدگاه عرفانی موت یا مرگ، یعنی موت ارادی یا مرگ اختیاری که مردن است از هوا و مراد دنیا و صفات مذموم نفسانی و زنده شدن به حیات طیبه الهی. با توجه به کلام وحی و روایات و احادیث درک عمیق تری از مفاهیم گوناگون مرگ حاصل می شود. غزالی و عطار از جمله کسانی هستند که تحت تاثیر مباحث انسان پژوهی در قرآن و حدیث همچنین دیدگاه عرفانی خویش به این موضوع پرداخته اند. اگرچه غزالی دارای مشرب عرفانی است ولی وقتی سخنانش را با کلام عطار می سنجیم تفاوت آشکار می شود. غزالی متکلمی زاهد و اندیشمند است که صبغه ی شریعت و عنصر تعقل در کلامش بسیار پر رنگ می باشد و عطار عارفی است با نگاهی ذوقی و هنری به الاهیات و تخیل و رمزگونگی به کلامش صبغه ای هنری می بخشد.

    کلید واژگان: غزالی, عطار, مرگ, احتضار, برزخ, رستاخیز}
    Mahdi Mohammadi*

    Death is one of the concepts that has different meanings in human culture. Its common meaning is loss of life, and in addition to that, it also has other implicit meanings; including ignorance, sadness, bad temper, etc., and finally, from the mystical point of view, death, that is voluntary or optional death, is to die from the world's whims and desires and reprehensible carnal traits and to be revived to the divine life. Based on the words of Revelation, traditions and hadiths, a deeper understanding of the various concepts of death can be obtained. Ghazali and Attar are among those who have addressed this subject under the influence of anthropological discussions in the Quran and Hadith, as well as their mystical perspective. Although Ghazali has a mystical spirit, but when we compare his words with Attar's words, the difference becomes apparent. Ghazali is an ascetic and thoughtful theologian who has the color of Sharia and the element of logic in his words, and Attar is a mystic with a tasteful and artistic view of theology, and his imagination and mystery give an artistic color to his words.

    Keywords: Ghazali, Attar, death, purgatory, resurrection}
  • سوسن موسایی*، جهانگیر صفری، ابراهیم ظاهری

    استعاره «انسان انگاری» از دیدگاه لیکاف و جانسون، به معنای اختصاص دادن برخی از جنبه های وجودی انسان (حوزه مقصد) به مفاهیم ذهنی و اشیا بی جان (حوزه مبدا) است.اهمیت این نوع استعاره، در این است که انسان، می تواند با قالبی انسانی بخشیدن به مفاهیم انتزاعی، به درک و پذیرش بهتر آنها کمک کند.هدف دراین پژوهش نیز بررسی مقایسه ای انسان انگاری مرگ در حدیقه الحقیقه ومثنوی معنوی، بر مبنای دیدگاه لیکاف و جانسون و با روش اسنادی است. یافته های پژوهش نشان می دهد انسان انگاری مرگ در این دو اثر،در قالب استعاره کلی «مرگ به مثابه انسانی با روابط و تعامل اجتماعی» به تصویر کشیده شده که این استعاره، خود دارای دو زیر مجموعه «مرگ به مثابه انسانی با رابطه و تعامل تقابلی» و «مرگ به مثابه انسانی با روابط و تعامل مودت آمیز» است.نتایج پژوهش نشان دهنده این است که در اندیشه سنایی، مرگ در رابطه و تعامل «تقابلی»، در جایگاه سرهنگ، جنگجو و قاتلی است که در پی اعمال قدرت، به سویه فرودست است و دررابطه و تعامل «مودت آمیز»،در قالب چوپان، پیر و مهمان، به «همکاری» با سایر انسا ن ها می پردازد.دراندیشه مولانا انسان انگاری مرگ، بیشتراز نوع «تقابلی» است که در آن، مرگ به مثابه قاضی و جنگجو درتقابل با انسان هایی چون مجرم، محکوم و آگاهی گیرنده است.در نتیجه مرگ،دراندیشه سنایی،انسانی «یاریگر» و «تنبیه کننده»به مخاطب معرفی می شود؛در حالی که از دید مولانا،مرگ انسانی اصلاح کننده و عادل است.در واقع مولانا بر اساس فضایی نظامی و خشن، رابطه بین انسان و مرگ را ترسیم کرده است.اما، سنایی در کنار چنین توصیفاتی، بر رابطه و تعامل از نوع صلح، همبستگی وآرامش نیز توجه داشته است.

    کلید واژگان: حدیقه الحقیقه, مثنوی, انسان انگاری, مرگ, روابط و تعامل مود ت آمیز و تقابلی}
    Susan Mosaie *, JAHANGIR SAFARI, Ebrahem Zaheri

    The metaphor of humanism from Lakoff and Johnson's point of view means assigning some aspects of human existence(the destination field)to mental concepts and inanimate objects(origin field) orThe significance of this metaphor is that by taking advantage of the knowledge that it has about many aspects of his existence, he can help to better understand and accept abstract concepts by humanizing themThe aim of this study was to compare the humanism of death in Hadigheh and Masnavi based on Lakoff and Johnson's viewpoint and by documentary method.The findings show that death anthropomorphism in these two works is depicted in the form of a generalmetaphor of "death as a human with social relations and interaction", which has two subcategories of "Death as human with relation and confrontational interaction" and "Death as human with relations and amicable interaction".The results of his research show that, in Sanaei's thinking, death is in relation and "confrontational" interaction, as a colonel, warrior and murderer who seeks to exercise power to the lower hand, and in loving relations, in the form of shepherds, old andguests,he"cooperates"with other people.In Rumi's thought, the humanization of death is more than a "confrontational type, in which death as a judge, a martyr, colonel and warrior is at odds with people such as thecriminal,theconvictandthereceiverofawareness.Consequently,in Sanaei's thought, a person is introduced as helper In fact, based on a military and violent atmosphere,Rumi has drawn the relationship between man and death,but Sanaei has also focused on the relationship and interaction of peace, solidarity and tranquility.

    Keywords: Humanism, Death, Moderating, Confrontational Relationships}
  • امیرحسین زنجانبر*

    «مفهوم سازی» فرایندی پویا است که وفق آن، واحدهای زبانی در خدمت عملیات مفهومی و دانش پس زمینه ای قرار می گیرند. صاحب نظران علوم شناختی ساختار زبانی را بازتاب مستقیم شناخت می دانند؛ بدین معنا که هر اصطلاح خاص، مربوط به ادراک وضعیتی خاص است. بر همین اساس، واژه ای واحد می تواند در موقعیت های مختلف مفهوم سازی های مختلف داشته باشد. طرحواره ها، به عنوان یکی از ابزارهای شناخت، تصوراتی کلی اند که از درونی سازی تجربیات زیسته ایجاد می شوند و وظیفه سازمان دهی، تفسیر و تبادل اطلاعات را بر عهده دارند. طرحواره های کاربردشناختی، خرده طرحواره هایی هستند که وابسته به بافت موقعیتی و کاربردی فراخوانده می شوند. این پژوهش با التفات به کلان طرحواره «خودویران گری»، در پی رده بندی خرده طرحواره های کاربردشناختی و مفهوم سازی های متناظرشان است. دامنه پژوهش حاضر داستان های واجد درون مایه «خودویران گری» در گروه سنی «الف»، «ب» و «ج» است. هر یک از داستان ها به مثابه موقعیتی کاربردی و عینی برای فراخوانی خرده طرحواره ای خاص از کلان طرحواره «خودویران گری» به شمار می آید. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی توصیفی در صدد پاسخ به چگونگی مفهوم سازی طرحواره خودویران گری در بافت های موقعیتی داستان های کودک است. نتیجه پژوهش پنج طرحواره کاربردشناختی را به عنوان پنج پایه مفهومی متفاوت معرفی می کند: طرحواره های گسستی، پیوستی، گسستی- پیوستی فردی، گسستی- پیوستی جمعی، گسستی ناخواسته. مقاله حاضر برای نخستین بار خودویران گری را در ادبیات کودک مورد مداقه قرار می دهد.

    کلید واژگان: داستان کودک, زبان شناسی شناختی, مفهوم سازی, طرحواره, خودویران گری, مرگ}
    AmirHossein Zanjanbar *

    "Conceptualization" is a dynamic process based on which language units serve conceptual operations and background knowledge. Cognitive science experts consider language structure to be a direct reflection of cognition; Accordingly, a single word can have different conceptualizations in different situations. Schemas, as one of the tools of cognition, are general concepts that are created from the internalization of lived experiences and are responsible for organizing, interpreting and exchanging information. Pragmatic micro-schemas are micro-schemas that are called depending on the situational and functional context. This research, paying attention to the macro-schema of self-destruction, seeks to classify the pragmatic micro-schemas and their corresponding conceptualizations. The scope of the current research is children's stories with the theme of self-destruction. Each of the stories is considered as a pragmatic and objective situation for calling a specific micro-schemas of the macro-scheme of self-destruction. The present research with analytical-descriptive method aims to answer how to conceptualize the self-destruction scheme in the situational contexts of children's stories. The result of the research introduces five pragmatic schemas as five different conceptual bases: schemas of discontinuity, continuity, individual discontinuity-continuity, collective discontinuity-continuity, and unwanted discontinuity. For the first time, this article focuses on self-destruction in children's literature

    Keywords: Children', s Story, Cognitive Linguistic, conceptualization, schema, self-destruction, Death}
  • فاطمه حدیده، مونا ولی پور *

    سیطره علم در عصر مدرن و تلاش برای داشتن نگرشی واقع بینانه به همه جنبه های زندگی، موجب شده که انسان امروز دیگر نتواند راهکارهای پیشینیان (مانند جاودانگی یزدان شناسانه) را برای رویارویی با مرگ اتخاذ کند. نوشتار حاضر با بررسی انواع مختلف جاودانگی پیشامدرن شامل جاودانگی نیاکانی، فرهنگی، عرفانی، اسطوره ای و یزدان شناسانه نشان داده است که مولفه های مشترک آنها یعنی جمعی بودن، قطعیت و تخیل تقریبا در نقطه مقابل مولفه های جاودانگی مدرن قرار دارد. حضور مولفه های جاودانگی مدرن که عبارتند از فردیت، عدم قطعیت، خاطره (در تقابل با تخیل) و مفهوم طبیعت جاودان، در رمان های نوجوان دهه نود شمسی بارز است. این پژوهش، ابتدا به مرور مراحل و تکالیف سوگواری پرداخته است و ضمن تدقیق و تعیین مولفه های جاودانگی پیشامدرن و مدرن، تناظر هر مرحله از سوگواری را با انواع مختلف جاودانگی نشان داده است. سپس با تکیه بر رمان های «سنجاب ماهی عزیز» و «شکارچی کوسه کر»، به بررسی مسئله مرگ و نقش جاودانگی پیشامدرن و مدرن در پیشبرد داستان پرداخته و نشان داده که شخصیت ها چگونه به مرحله پذیرش مرگ دیگری می رسند و مراحل سوگواری را کامل می کنند. گفتنی است که تجزیه و تحلیل نمونه ها مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی با رویکردی توصیفی- تفسیری است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در هر دو رمان، توسل به مولفه های جاودانگی پیشامدرن، شخصیت ها را در مراحل آغازین سوگواری یعنی انکار و جست وجو و چانه زنی گرفتار می کند، در حالی که بلوغ شخصیت ها با کامل شدن تکالیف سوگواری و رسیدن به مرحله بهبود و سازمان یابی از رهگذر مولفه های جاودانگی مدرن (با محوریت خاطره در رمان «سنجاب ماهی عزیز» و طبیعت جاودان در رمان «شکارچی کوسه کر») تحقق می یابد.

    کلید واژگان: رمان نوجوان, مرگ, جاودانگی پیشامدرن, جاودانگی مدرن و سوگ}
    Fatemeh Hadideh, Mona Valipour *

    The domination of science in the modern era and the effort to have a realistic attitude to all aspects of life have made people today unable to adopt the solutions of the ancients (such as eschatologicalimmortality) to face death. By examining different types of pre-modern immortality, including ancestral, cultural, mystical, mythological, and eschatological, the present article has shown that their common components, i.e., communalness, certainty, and imagination, are almost opposite to the components of modern immortality. The components of modern immortality, which include individuality, uncertainty, memory (as opposed to the imagination), and the concept of eternal nature, are prominent in teenage novels of the 1390s. This research first reviewed the stages and tasks of mourning. While checking and determining the components of pre-modern and modern immortality, it has been showed the correspondence of each stage of mourning with different types of immortality. Then, relying on the novels of "SanjābMahiy-e aziz "and "Shekārchi-ye Koose-ye kar", the issue of death and the role of pre-modern and modern immortality are investigated in advancing the storyline, accepting another's death, and completing the tasks of mourning by the characters. It should be noted that the analysis of samples is based on qualitative content analysis with a descriptive-interpretive approach. The research results show that in both novels, resorting to pre-modern immortality components traps the characters in the initial stages of mourning, i.e. denial, searching, and bargaining. In contrast, the maturity of the characters with the completion of mourning tasks and reaching the stage of improvement and organization through the components of Modern immortality (centered on memory in the novel "SanjābMahiy-e aziz "and eternal nature in the novel "Shekārchi-ye Koose-ye kar" is realized.

    Keywords: Teenage novel, death, pre-modern immortality, modern immortality, mourning in literature}
  • امیرحسین زنجانبر*

    جانسون و لیکاف، استعاره های مفهومی را نگاشت هایی بین دو حوزه موسوم به مبدا و مقصد می دانند. کارکرد این نگاشت ها عینی سازی مفاهیم انتزاعی حوزه مقصد از طریق طرح واره حوزه مبدا است. هدف از این پژوهش، رده بندی داستان های مرگ اندیشانه مبتنی بر «نوزایی» در ادبیات کودک است. در همین راستا، این مقاله با التفات به استعاره «مرگ، سفر است»، در پی پاسخ گویی به چگونگی کارکرد طرح واره-تصویرهای حوزه «سفر» در مفهوم سازی «نوزایی» و «رستاخیز» است. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی و جامعه آماری آن، داستان های مبتنی بر درون مایه نوزایی و رستاخیز برای گروه سنی الف و ب است. نتیجه پژوهش نشان می دهد وفق استعاره جهتی بالا/ پایین و طرح واره «مسیر»، داستان های مذکور به چهار دسته تقسیم می شوند: رستاخیز بدون استعلا، رستاخیز با استعلا، پیکرگردانی با استعلا، و زنجیره نوبه نو. پژوهش پیش رو برای نخستین بار در ایران، مرگ های بازگشت پذیر را با رویکرد معنی شناسی شناختی مطمح نظر قرار می دهد.

    کلید واژگان: داستان کودک, معنی شناسی شناختی, استعاره مفهومی, طرحواره, مرگ, نوزایی}
    AmirHossein Zanjanbar *

    Johnson and Lakoff consider conceptual metaphors as mappings between two domains called source and target domain. The function of these mappings is to objectify the abstract concepts of the target domain through the schemas of the source domain. The purpose of this research is to classify death-awareness stories based on "rebirth" in children's literature. In this regard, paying attention to the metaphor "death is a journey," this article seeks to answer how the schema-images of "journey" work in the conceptualization of "rebirth" and "resurrection." The method of this research is analytical-descriptive, and its statistical population is children's stories with the theme of rebirth and resurrection for the demographic group of early childhood. The result of this research shows that, according to the up/down orientational metaphor and the "path" scheme, the mentioned stories are divided into four categories: resurrection without transcendence, resurrection with transcendence, transfiguration with transcendence, and the chain of renewal. The above categories are also classified into subcategories. For the first time in Iran, this research examines reversible deaths with a cognitive semantics approach.

    Keywords: Children's Stories, cognitive semantics, conceptual metaphor, Schema, death, rebirth}
  • عبدالاحد غیبی*، سجاد صدقی
    کوبلر راس از جمله نخستین روان-پزشکانی است که سعی کرده است تا یک روش و چارچوب منظمی را برای مرگ و چگونگی مواجهه با آن تعریف کند. وی در نظریه سوگ خود، پنج مرحله یعنی انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش را برای بیماران لاعلاج در نظر می گیرد تا آن ها با شناخت و کاربست این مراحل، بتوانند مرگ خود را بپذیرند و ادامه زندگی را بدون ترس و اضطراب، با آرامش سپری کنند. نظریه کوبلر راس را می توان برای تمامی افراد سوگمند و کسانی که در زندگی شان دچار شکست های روحی و عاطفی شده-اند، به کاربست. «قصیده بلقیس» نزار قبانی از آن جمله متونی است که قابل تطبیق با نظریه مذکور است. این قصیده که به عنوان سوگنامه ای در وصف «بلقیس الراوی» سروده شده است، آینه ای تمام نما از آشفتگی روحی و روانی و دیدگاه های تند نزار قبانی نسبت به مسائل جاری در جامعه عربی است. پژوهش حاضر می کوشد تا به روش توصیفی-تحلیلی و با نگاه به نظریه سوگ، چگونگی حالات روحی و روانی نزار قبانی را در قصیده مذکور واکاوی کند. بر اساس نتایج پژوهش، شاعر در این قصیده، تمام مراحل پنجگانه نظریه سوگ را به صورت نامنظم طی می کند و در آخر، به عالی ترین مرحله آن یعنی مرحله پذیرش می رسد و با مرگ همسرش کنار می آید. او در هر مرحله، گریزی به مرحله خشم نیز می زند و انزجار خود را از عوامل دخیل در کشته شدن بلقیس نشان می دهد.
    کلید واژگان: مرگ, قصیده بلقیس, نزار قبانی, نظریه سوگ, کوبلر راس}
    Abdolahad Gheibi *, Sajad Sedghi
    Death is one of the natural phenomena that has always been a challenging issue for humans and according to their cultural and social environment, people have had different dealings with death and the anxiety caused by it. Kubler Ross is one of the first psychiatrists who tried to define a systematic method and framework for death and how come face to face with it. In his theory, he considers five stages namely denial, anger, bargaining, depression and acceptance for terminally ill patients so that they can accept their death by knowing and applying these stages and continue their lives with calmness and without fear or anxiety. Kubler Ross's theory can be applied to all bereaved people and those who have experienced spiritual and emotional failures in their lives. Nizar Qabbani's "Balqis Ode" is one of the texts that can be adapted to the mentioned theory. This ode, which was written as an obituary in the description of "Balqis al-Ravi", is a full-view mirror of Nizar Qabbani's mental and emotional turmoil and sharp views on current issues in the Arab society. The present research tries to analyze the mental and psychological states of Nizar Qabbani in the mentioned Ode by descriptive-analytical method and based on the theory of mourning. According to the results of the research, in this ode, the poet goes all through the five stages of the theory of mourning in an irregular manner and finally reaches its highest stage, which is the stage of acceptance and accepts the death of his wife. At each stage, he returns to the stage of anger and shows his anger at the factors involved in the killing of Balqis.Death is one of the natural phenomena that has always been a challenging issue for humans and according to their cultural and social environment, people have had different dealings with death and the anxiety caused by it. Kubler Ross is one of the first psychiatrists who tried to define a systematic method and framework for death and how come face to face with it. In his theory, he considers five stages namely denial, anger, bargaining, depression and acceptance for terminally ill patients so that they can accept their death by knowing and applying these stages and continue their lives with calmness and without fear or anxiety. Kubler Ross's theory can be applied to all bereaved people and those who have experienced spiritual and emotional failures in their lives. Nizar Qabbani's "Balqis Ode" is one of the texts that can be adapted to the mentioned theory. This ode, which was written as an obituary in the description of "Balqis al-Ravi", is a full-view mirror of Nizar Qabbani's mental and emotional turmoil and sharp views on current issues in the Arab society. The present research tries to analyze the mental and psychological states of Nizar Qabbani in the mentioned Ode by descriptive-analytical method and based on the theory of mourning. According to the results of the research, in this ode, the poet goes all through the five stages of the theory of mourning in an irregular manner and finally reaches its highest stage, which is the stage of acceptance and accepts the death of his wife. At each stage, he returns to the stage of anger and shows his anger at the factors involved in the killing of Balqis.Death is one of the natural phenomena that has always been a challenging issue for humans and according to their cultural and social environment, people have had different dealings with death and the anxiety caused by it. Kubler Ross is one of the first psychiatrists who tried to define a systematic method and framework for death and how come face to face with it. In his theory, he considers five stages namely denial, anger, bargaining, depression and acceptance for terminally ill patients so that they can accept their death by knowing and applying these stages and continue their lives with calmness and without fear or anxiety. Kubler Ross's theory can be applied to all bereaved people and those who have experienced spiritual and emotional failures in their lives. Nizar Qabbani's "Balqis Ode" is one of the texts that can be adapted to the mentioned theory. This ode, which was written as an obituary in the description of "Balqis al-Ravi", is a full-view mirror of Nizar Qabbani's mental and emotional turmoil and sharp views on current issues in the Arab society. The present research tries to analyze the mental and psychological states of Nizar Qabbani in the mentioned Ode by descriptive-analytical method and based on the theory of mourning. According to the results of the research, in this ode, the poet goes all through the five stages of the theory of mourning in an irregular manner and finally reaches its highest stage, which is the stage of acceptance and accepts the death of his wife. At each stage, he returns to the stage of anger and shows his anger at the factors involved in the killing of Balqis.
    Keywords: Death, Balqis Ode, Nizar Qabbani, Mourning Theory, Kubler Ross}
  • فرزاد کله جویی*
    در رمان معاصر فارسی، کوشش نویسندگان در به کارگیری گونه های متاخر غربی بسیار به چشم می خورد. یکی از این انواع ادبی، رمان گوتیک است که تعدادی از نویسندگان مطرح ایرانی به صورت محدود به آن پرداخته اند. با این حال، تا کنون کمتر نویسندگانی رمان گوتیک را با لحاظ اغلب یا تمامی عناصر آن نوشته اند. یکی از این نویسندگان اسماعیل فصیح است که در رمان خود با عنوان داستان جاوید گونه ای از گوتیک فارسی خلق کرده است. این پژوهش به بررسی جنبه های گوتیک در این رمان پرداخته، کلیدی ترین عناصر آن - شامل موقعیت، درونمایه و شخصیت پردازی- را بررسی کرده است. افزون بر این، در این مقاله به چگونگی استفاده فصیح از شیوه های روایی گوتیک در شکل دهی چارچوبی متفاوت برای رمان خود پرداخته شده است و ارتباط این موضوع با بافت اجتماعی داستان بیان شده، همچنین پژوهش حاضر به تشریح این نکته می پردازد که فصیح تا چه اندازه نسخه ای بومی از داستان گوتیک ارایه داده است.
    کلید واژگان: داستان جاوید, رمان گوتیک, وحشت, مرگ, اسماعیل فصیح}
    Farzad Kolahjooei *
    Introduction
    Since early decades of the 20th century, Persian novelists have made considerable efforts to provide native versions of various non-native narrative genres into their fiction. Since the introduction of the novel in Iran, writers such as Mohammad-Ali Jamalzadeh, Sadegh Hedayat, Bozorg Alavi, Bahram Sadeghi, Houshang Golshiri and many others have represented specific styles of narration and techniques to distinguish their works from their Western predecessors. Ismail Fassih, who is more famous for his crime fiction, has done something different in his novel, The Story of Javid, by creating a Gothic fiction, a genre that rarely appears in Persian fiction. In Gothic fiction, elements such as setting, character, and theme are used to create a certain effect in the reader. This article attempts to explore these elements in The Story of Javid by emphasizing the native aspects of this novel through a discussion of Fassih’s individual style of writing and the way his work connects to the social backgrounds of the mid-20th century Iran.
    Methodology
    Gothic fiction appeared in the mid-18th century, but evolved in the subsequent centuries and still has its own audience. The genre has European origins and there have been various outstanding works of Gothic fiction since its introduction. This literary genre has not been practiced widely in Iran. Esmail Fassih is one the limited number of writers who have provided Gothic fiction. This article provides a brief history of the genre and defines some of its main elements as practiced by the major writers of the mode. Then, a close reading of The Story of Javid will be provided using the elements of the Gothic. In the meantime, a discussion of socio-political aspects of Fassih’s novel and the way they connect to the Gothic will be provided.
    Results and Discussion
    Death is a key feature of Gothic fiction, which, in The Story of Javid, is intertwined with the setting and the themes of the story to create a sad atmosphere of stillness and decay. In most Gothic stories, death and fear appear simultaneously. In The Story of Javid, plot structure uses suspense, and the key events of the story are connected to death throughout the novel. The combination of fear and death in Gothic fiction serves to create a deeper effect in the audience. Horror accompanies death in the novel to create an atmosphere that is reminiscent of the unconscious states of the mind. In Gothic fiction, characterization moves along the axis of black and white and the result is that characters are flat and less developed. In The Story of Javid, the reader encounters flat characters who simply embody the good or the evil. The purity and innocence of characters such as Javid and Sorayya Khanum, and the mischief and hypocrisy of characters such as Malekara and Leila highlights the duality of black and white in the novel.
    Conclusion
    Esmail Fassih creates a gothic narrative in The Story of Javid, which is not common in contemporary Persian fiction. The story takes place in the remote past and is part of a history that no longer exists. The novel depicts a large mansion which contains spooky spaces such as underground corridors and water storage. The atmosphere of the story contains death and scary events, and the flat characters display clear duality between good and evil. The duality of good and evil is the most obvious feature of the story that moves the characters forward. Fassih depicts an Iranian version of the Gothic. What separates his Gothic fiction from many Western examples is the social aspect of the story, which deals with the open oppression of the government agents to the defenseless people, especially to the Zoroastrian minority. Therefore, Fassih does not simply imitate the Gothic, but provides a Persian model that is reminiscent of characteristics of the genre, while its social context -which is rooted in a historical reality-remains native.
    Keywords: The Story of Javid, Gothic Novel, Horror, death, Esmail Fassih}
  • آرزو چالسری*، علی اسودی، طیبه آخوندی، محمدرضا خضری

    یکی از مباحث اساسی زبان شناسی شناختی استعاره مفهومی است که بر اساس آن یک حوزه مفهومی ناشناخته و انتزاعی با تطبیق با مفاهیم شناخته شده و ملموس در ذهن انسان قابل درک می گردد که این مفاهیم شناخته شده برخاسته از تجربیات انسان در همه ابعاد زندگی اش اعم از فلسفه و ادبیات است؛ از سویی دیگر اگزیستانسیالیسم مکتبی فلسفی است که ادبیات را دستاویز بیان پندارهایش قرار داده؛ روی آوردن فیلسوف اگزیستانسیالیسم به بیان ادبی موجب آمیزش فلسفه با ادبیات شد. در ادبیات اگزیستانسیالیستی به مضامینی چون تنهایی، دلهره، حزن، پوچی، آزادی و مرگ پرداخته می شود. در این میان ادبیات عرب و به ویژه شعر از مفاهیم این مکتب بی تاثیر نماند؛ نمونه ای از این اقبال را در اشعار خلیل الحاوی شاعر معاصر لبنانی می توان دید چراکه طنین مولفه های آزادی و مرگ در سروده هایش پدیدار است؛ وی مفاهیم ناامیدی، تالم، حقارت و یاس ناشی از شکست های پیاپی اعراب و به خصوص قیام 1967 م که پژواک ویژه ای در روح و جانش داشت را؛ که همگی مفاهیمی انتزاعی هستند- با مفاهیمی ملموس و محسوس به زیبایی و هنرمندانه به تصویر می کشد و از اسلوب استعاره مفهومی مدد می جوید. لذا نگارندگان بر آن هستند تا با روش توصیفی - تحلیلی به انواع استعاره مفهومی در مولفه های اگزیستانسیالیستی آزادی و مرگ در سروده های الحاوی بپردازند؛ نتایج حاکی از آن است که شاعر برای بیان افکار انتزاعی و وجودی خود نه تنها از استعاره مفهومی سود جسته، بلکه همسویی و انطباق انواع سه گانه استعاره مفهومی به درک بهتر این تفکر انسجام بخشیده است

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیست, استعاره مفهومی, جانسون, خلیل الحاوی, آزادی, مرگ}
    Arezo Chalsari *, Ali Asvadi, Tayebe Akhoundi, Mohamadreza Khezri

    One of the basic topics of cognitive linguistics is conceptual metaphor based on which an unknown and abstract conceptual field is inferred and understood by matching with known and concrete concepts in the human mind.that these well-known concepts originate from human experiences in all aspects of his life, including philosophy and literature. On the other hand, existentialism is a philosophical school that uses literature as a means to express its ideas; Existentialism's philosopher's turn to literary expression caused philosophy to merge with literature. Existentialist literature deals with themes such as loneliness, fear, sadness, emptiness, freedom, and death. Meanwhile, Arabic literature and especially poetry were not affected by the concepts of this school; And an example of this attention and luck can be seen in the poems of the contemporary Lebanese poet Khalil Al-Hawi, because the resonance and reflection of the elements of freedom and death are evident in his poems. He beautifully and artistically portrays the concepts of despair, pain, humiliation and despair caused by the consecutive failures of the Arabs and especially the uprising of 1967, which had a special echo in his soul and soul - all of which are abstract concepts - with concrete and tangible concepts in his poems. He has used conceptual metaphors to make his poems even more heartwarming. Therefore, the authors intend to analyze the conceptual metaphor in the existentialist components of freedom and death in Al-Hawi's poems with a descriptive-analytical method.

    Keywords: existentialist, conceptual metaphor, Johnson, Khalil al-Hawi, Freedom, death}
  • Elias Naqipour, Ali Taghizadeh *, Pedram Lalbakhsh

    This paper deals with Wallace Stevens’s first collection of poetry, Harmonium, in light of Heidegger’s philosophy, with a particular emphasis on Da-sein as the place of negativity. The focus is particularly on Heidegger’s later philosophy, where he defines Man as the juncture where the four constitutive elements (earth, sky, divinities, and mortals) converge to let Da-sein appear as the futural authentic animal whose Being matters to him as his distinctive mark. Stevens’s poetry in Harmonium displays an experimental development along the same lines. The collection consists of poems dealing with the effect that the prospects of death and finitude have on its protagonists. Stevens achieves authentic protagonists who accept the nihilating power of death in order to save themselves from any form of social, poetic, and philosophical closure. This is significant because Stevens conceives a creative potential that not only runs counter to the romantic nostalgia for a return to an innocent past, but also openly embraces the idea of finitude as the only way out of any logocentric and metaphysical forms of thinking. This study, therefore, aims to show how in Harmonium Stevens poetizes an endless creative power that sets upon reproducing the non-closure associated with nihilation and nothingness.

    Keywords: Romanticism, Transcendence, Death, negativity, Fourfold, Creativity}
  • سجاد صادق وند*، قدرت الله طاهری

    اگزیستانسیالیسم از گرایش‏ های فلسفی مهم معاصر است که به طور گسترده در ادبیات نیز بازتاب یافته است و موقعیت، وضعیت‏های مرزی و مرگ از مفاهیم عمده اگزیستانسیالیستی هستند. در این مقاله بازتاب این سه مفهوم اگزیستانسیالیستی در اشعار شمس لنگرودی بررسی شده است. نتایج و شواهد مثال متعدد حاکی از آن است که اولا، هر سه مفهوم عمده وجودی بازتاب زیادی در اشعار این شاعر داشته ‏اند؛ ثانیا، انعکاس این مفاهیم از مجرای منطق هنری و تمهیدات شعری بوده است؛ و ثالثا، رویکردهایی در این میان پررنگ‏تر بوده‏ اند. چهار زیرشاخه را در بین اشعار منعکس‏ کننده مرگ می‏توان بازشناخت که به ترتیب بسامد بیشتر عبارت اند از: 1. مرگ فروپاشنده، پایان‏دهنده و نابودگر؛ 2. مرگ، یک واقع بودگی و یک وضعیت مرزی؛ 3. مرگ و دل شوره آن؛ 4. مرگ و بیهودگی و یاس. در میان وضعیت ‏های مرزی، وضعیت رنج ‏بردن حضوری قابل توجه در اشعار دارد. شاعر در بازتاب این مفاهیم وجودی، دیدگاه ‏های متنوعی در نظر داشته است و بنابراین رویکرد اگزیستانسیالیستی اشعار انطباق کامل با متفکری خاص ندارد.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, شعر معاصر ایران, مرگ, موقعیت, موقعیت های مرزی, شمس لنگرودی}
    Sajad Sadeqvand*, Qodratollah Taheri

    Existentialism is one of the most important contemporary philosophical currents, widely reflected in literature; situation, Boundary Situations and death are major existential concepts. In this paper, the reflection of the above concepts in the poems of Shams Langeroodi was surveyed. The results and numerous examples show that firstly, these concepts were reflected to a great extent in the studied poems; secondly, these concepts were reflected through artistic logic and poetic arrangements; and thirdly, some approaches and subdivisions can be seen among the results. Four existentialist approaches to death can be seen among the poems, which are, in order of frequency, as follows: 1. Death as a phenomenon that causes decay, ending, and termination 2. Death as a fact and as a boundary situation. 3. Death and anxiety 4. Death and absurdity and futility. Among Boundary situations, suffering is the most significant. The poet has reflected on the concepts from a variety of perspectives, and therefore the existentialist approach of the poems cannot be fully traced back to a particular thinker.

    Keywords: Existentialism, ‌ situation, boundary situations, death, Shams Langeroodi, contemporary poetry of Iran}
  • محمدابراهیم مالمیر، سحر یوسفی

    رویکرد نشانه شناسی اجتماعی از زیرشاخه های برجسته در علم نشانه شناسی است که با تبیین نشانه ها، معانی نهفته در آن ها را آشکار می کند. این رویکرد بر سه حوزه رمزگان های هویت، نشانه های آداب معاشرت و سرشت نشانه های اجتماعی تکیه دارد. ازآنجاکه مقتل نگاری روایتی تاریخی و واقع گریانه است، برای بررسی نشانه شناسی به ویژه با رویکرد اجتماعی ظرفیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش معرفی مقتلی اصیل و کمترشناخته شده است که می توان در آن با تحلیل رمزگان ها و نشانه های اجتماعی اطلاعات ارزشمندی را از بافت جامعه عصر اموی دریافت. این نوشتار می کوشد به شیوه توصیفی- تحلیلی یکی از مقتل های اصیل در غرب ایران را نشانه شناسی کند و برای این منظور از رویکرد نشانه شناسی اجتماعی پی یر گیرو بهره برده است. این مقتل با نام سرالاسرار مصیبه ابی الایمه الاطهار (ع)  از مقتل های برجسته تاریخ مقتل نگاری و اثر آیت الله جلیلی کرمانشاهی است. یافته ها نشان می دهند که نویسنده، مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عصر اموی و واقعه عاشورا را با استفاده از نشانه ها و رمزگان های اجتماعی نمایان ساخته، درعین حال، دیدگاه ها و ایدیولوژی های خود را بیان داشته است. این نشانه ها، باورها، ناآگاهی های مردم جامعه، فقر اندیشه، حاکمیت رعب و وحشت، دورویی و نفاق، بیداد و ستم، فساد حاکمان و والیان و... را در جامعه اموی ترسیم می کنند.

    کلید واژگان: نشانه شناسی اجتماعی, مقتل, سرالاسرار, جلیلی کرمانشاهی, پی یر گیرو}
    MohammadIbrahim Maalmir, Sahar yousefi

    The approach of social semiotics is one of the prominent sub-branches in the science of semiotics, which reveals the meanings hidden in them by explaining the signs. This approach is based on the three domains of identity codes, signs of social etiquette and the nature of social signs. Since the obituary is a historical and realistic narrative, it has a lot of capacity to examine semiotics, especially with a social approach. The purpose of this research is to introduce an original and little-known Muqtali, in which valuable information can be obtained from the context of the Umayyad society by analyzing codes and social signs. This article tries to identify the semiotics of one of the original murders in the west of Iran in a descriptive-analytical way, and for this purpose, it has used the social semiotics approach of Pierre Giruo. This book is called Siral-Asrar Fi Misibeh Abi al-Imam al-Athar (AS) from the famous Ashura historiography and the work of Ayatollah Jalili Kermanshahi. The findings show that the author revealed the political, economic, social and cultural issues of the Umayyad period and the Ashura event using social symbols and codes, and at the same time expressed her views and ideologies. These signs depict the beliefs, ignorance of the people of the society, poverty of thought, rule of terror, hypocrisy and hypocrisy, violence and oppression, corruption of rulers and governors, etc. in the Umayyad society

    Keywords: social semiotics, death, Sir al-Asrar, Jalili Kermanshahi, Pierre Girou}
  • مریم رفیع، عادل سواعدی*، محمدرضا صالحی مازندرانی
    «شعر حجم» یکی از جریان های شعری معاصر است که در زمستان 1348 با انتشار بیانیه «حجم گرایی» حرکت گروهی خود را تثبیت کرد. یدالله رویایی نیز، شاعر برجسته این جریان، در طول زمان تلاش کرد تا مبانی فکری و ویژگی های این جریان شعری را شرح داده و به روز نگه دارد. در آثار او که نمود کمال یافته ای از شعر حجم است، وجوه متفاوتی از ظرفیت های زبانی، فلسفی و زیبایی شناسانه وجود دارد. ما در طول زمان در توضیح زیربنای اندیشگانی آثار او و شعر حجم، با تاثیرات پدیدارشناسی هوسرلی و برخی دیگر نحله های فلسفی و هستی شناسانه آگاه شده ایم. اما به نظر می رسد که بتوان با مرور انگاره های زیبایی شناسانه شوپنهاوری و نحوه مواجهه این فیلسوف با مساله هنر و آثار هنری، به نمودهایی از آن در «هفتاد سنگ قبر» که به نحو برجسته تری دغدغه های فلسفی و هستی شناسانه شاعر را ارایه داده، دست یابیم و به تجسم شهودی ای از آن چه هنرمند با «مرگ اندیشی» آفریده، نزدیک گردیم. یافته ها نیز حاکی از آن است که شاعر توانسته است با محوریت مرگ اندیشی و شکل بخشیدن به ساختار متن ها و خارج متن ها، بیش از دیگر آثار خویش، به این قطعات، محلی از حس و شهود ببخشد و مخاطب را در مواجهه با آن ها، در وجهی متاملانه، با تصویر عینی شده مرگ، در حالتی از شعور و آگاهی زیبایی شناسانه قرار دهد.
    کلید واژگان: یدالله رویایی, شعر حجم, هفتاد سنگ قبر, زیبایی شناسی شوپنهاوری, مرگ}
    Maryam Rafy, Adel Sawaedi *, Mohamadreza Salehi Mazandarani
    "Spacemental poetry" is one of the contemporary styles of poetry in Iran which rose to prominence after the publication of its manifesto in the winter of 1348. Yadollah Royaee, the famous poet of this movement has tried to explain the ideological basis and the characteristics of this type of poetry and to keep it up-to-date. His works, which are a perfect reflection of Spacementalism, contain various linguistic, philosophical and aesthetic aspects. By explaining the ideological basis of his works and the Spacemental poetry, we discover many instances of Husserl’s phenomenology as well as some other philosophical and ontological issues. It also seems possible to find some reflections of Schopenhauer's aesthetics and his encounter with art and art works in "Haftad Sange Ghabr" – Royaee's famous work which presents his philosophical and ontological concerns. We argue that the collection offers an intuitive visualization of what Yadollah Royaee has created by thinking about death.
    Keywords: Yadollah Royaee, Spacemental poetry, Haftad Sange Ghabr, Schopenhauer's aesthetics, Death}
  • مطهره آزادی خواه، مریم امیرارجمند*، ماندانا هاشمی

    هدف و معنای زندگی، در حال حاضر یکی از مهم ترین سوالات انسان است. ویکتور فرانکل نظریه پردازی است که در شیوه روان‏درمانی خود، یعنی معنادرمانی، از رهگذر تجربیات سختی که داشته به این پرسش پاسخ گفته است. هدف معنادرمانی کشف و دریافت معنا از رهگذر سه مولفه می باشد: ارزش های تجربی، ارزش های خلاق و ارزش نگرشی. هدف از پژوهش حاضر بررسی مولفه های معنادرمانی در شعر فروغ فرخزاد است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. جامعه آماری در این تحقیق مجموعه آثار شاعر به طور کامل است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که «عشق» از اساسی ترین مفاهیم در شعر فروغ، از مولفه ارزش تجربی است و بستر بسیار مهم مکتب معنادرمانی در معنابخشی به زندگی انسان است. شاعر و فرانکل هر دو بر این باورند که در پرتو عشق، زندگی انسان معنا می یابد و خودشناسی رقم می خورد و استعدادهای انسان شکوفا می شود و جنبه شهودی آن، تقابل با عقل را سبب می شود. شاعر در اشعار خود نه تنها درک بشر را در دریافت اسرار هستی و خودشناسی ناتوان می یابد بلکه بر این باور است که انسان باید این ناتوانی را در نظر بگیرد و به همین سبب ضمن اشاره به ناتوانی انسان در درک خود و هستی با فراخواندن به شادی و رضایتمندی ، زندگی را معنا می بخشد. شاعر به زمان و گذرایی آن و زندگی انسان در بستر آن توجه خاص دارد و ضمن پذیرش غم و رنج در ظرف زمان، انسان را همواره به بهره یابی از فرصت ها و عمر فراخوانده اند. این رویکرد در اندیشه فرانکل نیز نمود آشکار دارد. معنادرمانی با در نظر گرفتن گذرایی هستی به جای بدبینی و انزوا، انسان را به کوشش فرا می خواند.

    کلید واژگان: معنادرمانی, عشق, مرگ, رنج, فروغ فرخزاد}
    Motahareh Azadi Khah, Maryam Amir Arjomand *, Mandana Hashemi

    One of the most important issues of life is the purpose and meaning of life, which is seriously considered by thinkers and thinkers today. Victor Frankl is a theorist who has answered this question through his difficult experiences.In his school, which is called "meaning therapy", he has tried to remind man that everyone in his life must discover a meaning through which he can overcome hardships and be safe from emptiness and despair. Semantic therapy believes that life has meaning and that each person should seek his own unique meaning and that man has the freedom to choose his approach to life.The purpose of this study is to investigate the components of meaning therapy in Forough Farrokhzad's poetry in order to provide solutions to the meaning of life.  This research is done by descriptive-analytical method; In this way, first the three important components of love, suffering and death are explained and then examined in Forough Farrokhzad's poems. The statistical population in this research is a complete collection of the poet's works. The result of this research shows that Forough is full of life. He considers love, suffering and death as a phenomenon of life and has reached a deep meaning of life by accepting these three components. Forough's view of love is very wide. He goes from discovering love to discovering himself. She seeks refuge in love in search of inner peace. In the period of decline of human emotions and despair, he sees love as an escape to make life meaningful. The suffering and pain that is rippling in Forough's poetry is a sign of his acceptance. He has consciously accepted the suffering and recited the poem, and in the end he holds man responsible for his own destiny. He also considers death as a part of the phenomenon of existence, but this death is a consciousness for Forough accompanied by fear, which passes this horror with a meaning called love. Forough finds the meaning of life very simple. To create the path of life, he creates great meaning from every small and simple issue for a life full of love. In his poems, the poet not only finds human understanding incapable of understanding the secrets of existence and self-knowledge, but also believes that man must take this inability into account, and for this reason, while pointing to man's inability to understand himself and existence, by calling to Happiness and satisfaction give meaning to life. Finally, we must say that the categories that Viktor Frankl introduced about giving meaning to life are not only known to make human life meaningful, but according to his theory, the dark side of these categories has been dominated by their bright and meaningful side. According to Frankel, death is not the end of life. Suffering, despite being unfortunate, may be the joy of human existence. Love is not just a generic and based on known drivers in psychology, but it can be something beyond what was stated.

    Keywords: meaning therapy, Love, death, suffering, Forough Farrokhzad}
  • سینا بشیری*، قدرت الله طاهری

    در هنر و ادبیات مدرن، با بذل توجه به مضامین منفی و نامتعارف فلسفی که نقش مهمی در زیبایی شناسی کلاسیک برعهده نداشتند، مبانی زیبایی شناسی نوین متحول شد. «مرگ» یکی از مولفه هایی است که برمبنای اندیشه های مکاتب اگزیستانسیالیسم و پساساختارگرایی، عنصر محوری ادبیات مدرن شناخته می شود. در رمان مدرن، مرگ هم ازمنظر محتوایی و هم ازنظر زبان شناختی و هنری در ساختار و بافت داستان نقش اساسی ایفا می کند و بسیاری از وجوه زیبایی شناختی رمان حول محور آن می گردد. صادقی، در جایگاه یکی از نویسندگان پیشرو ایران، در رمان ملکوت، «مرگ» را موضوع داستان قرار داده و بسیاری از جنبه های ادبی اثرش را پیرامون این مفهوم طرح کرده است. در این پژوهش، با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی، وجوه زیبایی شناختی مرگ در رمان ملکوت بررسی شده که به دیگر مولفه های زیبایی شناسی مدرن گره خورده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که رابطه مرگ با دیگر مولفه های زیبایی شناختی مدرن چون تناقض، غیاب، و ابهام منجربه اهمیت یافتن جنبه های تاریک هستی و همچنین امتناع اثر از معیارهای زیبایی شناسی کلاسیک و متعارف شده است.

    کلید واژگان: ملکوت, بهرام صادقی, مرگ, زیبایی شناسی, تناقض, سکوت}
    Sina Bashiri*, Ghodratollah Taheri

    Modern art and literature transformed the foundations of modern aesthetics by paying attention to the negative and unconventional philosophical topics that did not play an important role in classical aesthetics. “Death” is known as one of the central elements of modern literature based on the thoughts of the existentialist and post-structuralist schools. In the modern novel, death plays an essential role in the structure and texture of the story in terms of content, language, and art; and many of the aesthetic aspects of the novel revolve around it. Sadeghi, as one of the leading writers of Iran, made “death” the subject of his novel, “Malakut”, and used many of the literary aspects of his work around this concept. In this research, using the descriptive-analytical method, the aesthetic aspects of death in “Malakut” have been analyzed, which are tied to other components of modern aesthetics. The findings of the study show that the relationship between death and other components of modern aesthetics such as paradox, absence, and ambiguity has led to the importance of the dark aspects of existence as well as the rejection of the work based on the classical and conventional standards of aesthetics.

    Keywords: Malakut, Bahram Sadeghi, Death, Aesthetics, Paradox, Silence}
  • محمد بندانی ترشکی*
    یکی از مهمترین موضوعاتی که فلاسفه و عارفان شرقی بدان پرداخته اند مسیله انسان شناسی است و از مولفه های مهم مربوط به آن شناخت مرگ، عشق و علم انسان است که علم به این موضوعات در سرنوشت آدمی تاثیر به سزایی دارد، انسان معاصر با توجه به مکاتب و نظریه های مختلف در این مورد دچار سردرگمی شده است مطالعه در باب این موضوعات باعث برطرف شدن برخی ابهامات ذهنی و انتخاب مسیر درست زندگی خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی انسان از دیدگاه مولانا و اقبال لاهوری با رویکرد به علم، مرگ و عشق به روش کتابخانه ای به انجام رسیده است. یافته های پژوهش: از تشابهات اندیشه دو شاعر: یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ارتقای مقام انسان را کسب علم می دانند، مولانا سه علم، علم تجربی، علم شغل و علم صوفیانه را باور دارد،عنایت او به علم صوفیانه است. اما اقبال به علم حصولی و حضوری معتقد است. در مورد مرگ هر دو شاعر مرگ و جاودانگی را برای تمامی انسان ها محتوم می دانند. مولانا نوع زندگی و مرگ شخص را بازتاب ضمیر و دل آدمی می داند اما اقبال می گوید: جاودانگی حقیقی زمانی مطلوب است آدمی گوهر وجودی مفهوم خودی را بشناسد. عشق از نظر هر دو از سوی خدا آمده است مولانا غایت و نهایت عشق را وصول به حضرت حق می داند . اما از نظر اقبال عشق به خدا در نهاد آدمی موجود است و اگر لحظه ای عشق به خدا از آنها گرفته شود نابود می شوند.
    کلید واژگان: مولانا, اقبال لاهوری, انسان, علم, عشق و مرگ}
    Mohammad Bandani Tarashoki *
    One of the most important topics that Eastern philosophers and mystics have dealt with is the problem of anthropology, and one of the important components related to it is the knowledge of death, love and the science of man. Different schools and theories are confused in this matter. Studying about these issues will resolve some mental ambiguities and choose the right path in life. The current research has been done with the aim of examining the human being from the perspective of Rumi and Iqbal Lahori with an approach to science, death and love in a library method.The current research has been done with the aim of examining the human being from the perspective of Rumi and Iqbal Lahori with an approach to science, death and love in a library method. Findings of the research: From the similarities in the thoughts of the two poets: they consider acquiring knowledge as one of the important and influential factors in improving human status. Rumi believes in three sciences, empirical science, job science and Sufi science. His attention is to Sufi science. But Iqbal believes in acquired and present knowledge. Regarding death, both poets consider death and immortality inevitable for all human beings. Rumi considers the type of life and death of a person as a reflection of the conscience and heart of a person, but Iqbal says: true immortality is desirable when a person knows the existential essence of the concept of self. According to both of them, love comes from God.
    Keywords: Maulana, Iqbal Lahori, human, Science, love, death}
  • علی نجفی ایوکی*، محسن سیفی، فاطمه حاجی قربانی
    اسطوره ی میان رودانی «گیل گمش» به همراه شخصیت مکمل وی «انکیدو» با درونمایه ی مرگ، جاودانگی و آرمان های والای انسانی، جایگاه ویژه ای در شعر معاصر عربی یافته و مورد توجه شاعران نوگرای آن قرار گرفته است. سه تن از شاعران نامدار معاصر عرب «سمیح القاسم»، «ادونیس» و «سعدی یوسف» در بستر شعرشان، توجه ویژه به این اسطوره نمودند و کوشیدند با محور قراردادن شخصیت اسطوره ای گیل گمش و الهام گیری از تجربه ی آن، به ترسیم خواسته ها و دل نگرانی های خود بپردازند و با خوانشی جدید از آن میراث کهن اسطوره ای، تفسیری تازه تر و عمیق تر از آن تراژدی غمبار ارایه دهند. در پی تمرکز ویژه ی سه شاعر یادشده بر اسطوره ی مورد بحث، این پژوهش بر آن است تا پس از معرفی اسطوره ی یادشده، در گام نخست با روش توصیفی تحلیلی و به صورت جداگانه، به واکاوی محورهای مورد توجه هر یک از شاعران از اسطوره، نقد محتوایی متن شعری آنان و تبیین اهداف الهام گیری از سوی سه شاعر بپردازد و در گام دوم، رویکردهای آنان به کهن اسطوره را مورد همسنجی و مقایسه قرار دهد و به عنوان نتیجه، آن را فرادید مخاطبان قرار دهد. از نتایج این پژوهش آن است که سه شاعر با نگاه خاکستری خود، گیل گمش را در فضای تراژدیک و غمبار حضور داده اند. دیگر اینکه سمیح القاسم به رغم استفاده ی چشمگیر از شگردهای ادبی، نتوانسته تجربه ی جدیدی بر گیل گمش خود حمل نماید و به تکرار تجربه ی کهن پرداخته است. این در حالی است که ادونیس و سعدی یوسف به مرحله ی «اسطوره سازی» رسیده و توانسته اند از رهگذر آن شخصیت اسطوره ای، تجربه های جدیدی را فرادید مخاطب قرار دهند.
    کلید واژگان: اسطوره, گیل گمش, انکیدو, مرگ و جاودانگی, ماجراجویی}
    Ali Najafi Ivaki *, Mohsen Seifi, Fatemeh Hajighorbani
    Introduction
    Myth has a special value and place in the contemporary Arabic poetry and is strongly intertwined with it. Prominent contemporary Arab poets turned to this element in order to symbolize the poetic language and to express ideas indirectly and more artistically. A very important myth that has appeared in a large bulk of contemporary Arabic poetry is the myth of Gilgamesh. This mythical character is defeated due to the inclusion of various meanings, including the attempt to discover the mystery of immortality, the desire for immortality, enmity and friendship together, enduring difficulties in achieving goals, meeting a wise old man, and trying to destroy evil. In the test of awakening, the loss of the plant of youth and the water of life, the surrender to destiny, etc., have created a good opportunity for contemporary Arab poets to present their personal and social experiences to the audience in the light of calling that myth in the context of their poetry. Samih al-Qasim from Palestine in the poem "Jaljamesh, Alloh-Al-Thales Ashar", Adonis from Syria in the two poems "Jalqamesh" and "Sajil 1999", as well as Saadi Yusuf from Iraq in the poem "Manzel al-Masrat" are among the poets who used this myth artistically.
    Methodology
    This research has been done by a descriptive-analytical method, and content criticism has been performed through the analysis of the three poems.
    Results and Discussion
    One of the most important mythological characters mentioned in the poetry of Samih Al-Qasim (1939-2014), a famous contemporary Palestinian poet, is "Gilgamesh". The myth has entered the poem book My exterior is the face of the essence of the day published in 2000 for the first time. In this poem, Samih Al-Qasim is inspired by the myth of Gilgamesh. What is striking at the outset is that the poet "unfamiliarizes" himself with this name. Because a tablet is added to the twelve tablets of the myth, the beginning of the speech is attractive to the audience and creates enthusiasm and motivation for reading the poem to the end and learning from the new words of the mythical character. It is worth mentioning that the poet based the poem on the centrality of Gilgamesh's character.In the relatively long poem Sejil (1999), Adonis has paid attention to this myth many times and tried to use the "formula of speech" and the technique of masking and identifying with the myth of Gilgamesh, as an intangible and objective equivalent, from the theme of that ancient text. In "Sajil", the poet has tried to use the same myth to portray the oppression and isolation of intellectuals. He wishes Gilgamesh had power and all the people of the city would obey him. But Gilgamesh is an unruly ruler and no one pays attention to his words. Therefore, the poet's purpose is to highlight the isolation of intellectualsThe contemporary Iraqi poet Saadi Yusuf has paid special attention to the myth of Gilgamesh in his poem "Manzel al-Masrat" from the poetry book "Al-Layali Koloha", which was published during the Ba'ath party's rule in Iraq. The poet "Manzel al-Masrat" represents a house in Baghdad where dancers and actors live and dance and have fun. This poem is one of the works in which Saadi Yousef invokes the myth of Gilgamesh in its opening lines so that he can express the socio-political issues of his country.According to the type of concern and desire, mainly based on Gilgamesh's journey, the poet is disappointed of achieving his desires. Confusion, bewilderment during the migration, Enkidu's death, and his quest to unravel the mystery of life and death help the character unravel and liberate his backwardness. Therefore, despite the fact that Samih Al-Qasim has placed his Gilgamesh in a wider space by using various tricks, and apart from mentioning the same philosophy of life and death, he has not gained any new experience in it and in the process of invocation; the use of old faces is a redundancy in poetry.
    Conclusion
    The study shows that Samih Al-Qasim tried to inspire the audience with the idea of ​​"human immortality" through inspiration from the mythical character of Gilgamesh. His poem is a reminder that the twentieth century man has not discovered the secret of immortality and he has no share other than death. The purpose of Adonis in invoking the ancient mythical figure in his poem "Jalqamsh" was to inspire the audience with his literary works in line with the twelve tablets of Gilgamesh's epic. He insists that, just as the mythical Gilgamesh after enduring the hardships of the journey to attain immortality, he has come to the conclusion that he must write his experiences on the Twelve Tablets to guide people. He believes that poets have to travel and go through hardships in order to gain experience, knowledge and permanence.Saadi Yusuf also aimed to depict Iraq as the equivalent of the cedar forest of the Gilgamesh period by creating an intertextual link between his poetry and Gilgamesh's speech and focusing on this character's experience of death. The poet seeks Gilgamesh so as to destroy contemporary Hombaba and restore morality and chastity to Iraq. In another interpretation, Iraq is envisioned as Enkid for Saadi Yusuf who died of moral corruption. The poet describes the death of his friend to the audience in this text.
    Keywords: Contemporary Arabic poetry, Myth, Gilgamesh, Enkidu, Death, Immortality, Adventure}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال