به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « madness » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «madness» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اصلان استواری*، علی محمد محمودی
    برای درک شعر غنایی در هر زبان باید به جنبه های مختلف مهم ترین مفاهیم آن آشنا بود؛ زیرا باوجود اشتراک معانی متداولی چون عشق و جمال در شعر غنایی فرهنگ های مختلف جهان باز هم تفاوت های فکری، عاطفی و زبانی وجود دارد که بدون آشنایی با آن ها فهم درست شعر ممکن نیست. یکی از این گونه مفاهیم، مفهوم جنون و تصویرها و تعبیرهای فراوانی است که از آن در شعر فارسی دیده می شود. مقاله حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی از رهگذر بررسی جوانب مختلف این مفهوم و نشان دادن سیر تاریخی آن نشان دهد یک واژه معمولی چگونه به زبان شعر غنایی راه می یابد و به تدریج با گسترش حوزه واژگانی خود از طریق پیوستن به مفاهیم دیگر در سنت شعر، ماندگار می شود و آنگاه به دلیل مقارن شدن با جریانات فکری در بستر تاریخ، فرهنگ و اندیشه، امکان می یابد تا به مثابه یک گفتمان در شعر غنایی مطرح شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد چگونه مفهوم جنون از معنای قاموسی با گذشت زمان و با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی دستخوش تغییر می شود و از معنی ناپسند اجتماعی به مفهوم عاشقی ارتقاء می یابد و سپس در بستر منازعات فلسفی معتزله و اشعری تعبیری مناسب برای خردستیزی می گردد و با رواج اندیشه های صوفیانه به یک واژه ارزشمند تبدیل می شود. و از حد یک حوزه واژگانی صرف فراتر رفته و با گسترش قلمرو معنایی جای خود را به عنوان گفتمان رایج باز می نماید و در گستره شعر شاعران بزرگ به یکی از گفتمان های اساسی شعر غنایی فارسی تبدیل می شود.
    کلید واژگان: شعر غنایی, گفتمان, لایه های معنایی, مفهوم جنون}
    Aslan Ostovari *, Alimohammad Mahmoudi
    In order to understand the lyric poetry in any language, one should be familiar with the different aspects of its most important concepts. Because despite the common meaning overlap in words such as love and beauty in the world’s lyric poetry, there are still special cultural and linguistic differences without which it’s impossible to properly understand a poetry. One of these concepts is madness and its various images and interpretations in Persian poetry. This article tries to use descriptive – analytical method to examine various aspects to show how a common word finds its way in to Language of lyrical poetry and gradually expands other concepts of the poetry tradition, it becomes permanent, and then due to its parallelism with intellectual currents in the context of history, culture and thought. It is possible not to present it as a discourse in lyrical poetry. The results of this study show how the concept of insanity travels the discours path and undergoes changes from the dictionary meaning with the passage of time and political situation, and it is promoted from the socially unpleasant meaning ti the concept of love and then in the context Mutazila and Ashari philosophical conflicts become a suitable term for anti – rationalism, and with the spreadof Sufi ideas, it becomes a valuale term. And it goes beyond the limit of a mere word and opens its place as a common discourse by expanding the semantic realm and become one of the basic discourses of Persian lyrical poetry
    Keywords: madness, lyric Poetry, Discourse, lexical layer, semantic layers}
  • اسد آبشیرینی*
    سووشون را باید از زبان حیوان خواند. جایی که زبان انسانی از تکلم فرومی ماند، آوای حیوان است که «می ماند». زنانگی و حیوان، زری و سحر و مادیان، یوسف و آنچه ادامه سوژه مردانه اوست را، به پرسش می خواند. کودکی و جنون و زندان، همان هایی که تن به دلالت و ایده باوری نمی دهند، تن هایی اند که در میل و بی معنایی خویش، حیات را تجربه می کنند. حیاتی که با زندگی یوسف، مرگ بود و با سووشونش، «حیوانیت» دوباره به روح زری باز خواهد گشت. نگارنده در این پژوهش در تحلیل شخصیت شناسی و عناصر رمان سووشون، از آرای دلوز و متفکرانی که در مغناطیس اندیشه پست مدرنیستی او می گنجند، بهره برده است. نهایت آن که همان آرزوی دیرینه ای که سیمین در خاطرات کودکی اش به آل احمد واگویه کرده بود: «همیشه عاشق یک اسب بودم!».
    کلید واژگان: ادبیات معاصر, سیمین دانشور, حیوانیت, انسانیت, سوژه, کودکی, میل, جنون, بدن}
    Asad Abshirini *
    Animal is viewed in traditional literature as a tool and symbol that shows the human attitude. In the new perspective, however, especially in Deleuze's view, the animal is no longer a tool in hands of humans but humans must submit themselves to the animal and get close to animality. Considering the new concept, this study used the ideas of such thinkers as Deleuze and other related postmodernist thinkers to examine the characters and features of Suvashoun novel from the perspective of animality. The main themes that this study discussed are animality, childhood, madness, humanity. Regarding animality, we see Suvashoun a dialectic, where antithesis appears in Yusuf's humanity. Madness and prison are means used for liberating man from his subjectivity in prison. That is why Zari takes her vow to the madhouse and distributes it among the prisoners. Desire and body, childhood and femininity, Kelo’s personality and MakMahon's poetry, and Dr. Abdollah Khan's mysticism leaves no room for human humanity of Yusuf. He should be the contemporary Siavash, whose head is innocently cut off in the bowl of his mythical innocence. Such a Suvashoun not only ensures the liberty of his soul but accomplishes the animality of Zari.
    Keywords: Contemporary literature, simin Daneshvar, animality, humanity, Subject, Childhood, desire, Madness, body}
  • سینا بشیری*، قدرت الله طاهری
    پس از رواج خردگرایی و عقلانیت در رنسانس در آثار ادبی مختلف، اهمیت مفاهیم شعر و شاعرانگی روز به روز کاسته شد و هرگونه خردگریزی و «جنون» در چهارچوب آسایشگاه ها محبوس شد. نویسندگان مدرن نومید از نتایج و ثمرات خردگرایی غربی به جنبه های معنایی و ذهنی و غیرصوری شاعرانگی در ادبیات داستانی مایل شدند تا هم به مقابله با خرد حاکم بپردازند و هم فریاد اعتراض «جنون» دربند و مطرود را در قالب داستان مدرن نمایندگی کنند. از دیدگاه نظریه پردازان مدرن، «شاعرانگی» در تعریف تازه خود عموما با علاقه مندی به انتزاع و خردگریزی و نفی معیارهای رایج و متعارف در ادبیات همراه بود. در این مقاله کوشیدیم مفهوم «شاعرانگی» و نسبت آن با «جنون» را از طریق مولفه های سبکی داستان های مدرن در رمان «شازده احتجاب» نشان دهیم. یافته های تحقیق نشان می دهند که در رمان «شازده احتجاب» گلشیری، «شاعرانگی» از طریق مولفه هایی چون روایت گریزی، ابهام، زمان پریشی و توجه به ساخت استعاری جملات و عناصری چون «جنون» و «مرگ»، روایت داستان را از حالت متعارف خارج می کند و علاوه بر شاعرانه ساختن متن و فضای داستان، نسبتی معنادار و اعتراضی با نفی خردگرایی و توجه به «جنون» در دوران مدرن به وجود می آورد.
    کلید واژگان: داستان مدرن, گلشیری, شازده احتجاب, شاعرانگی, جنون}
    Sina Bashiri *, Ghodratollah Taheri
    After the spread of rationalism and rationality in the Renaissance, the importance of the concepts of poetry and poeticism in various literary works decreased day by day and any irrationality and "madness" was confined within the sanatoriums. Desperate for the results of western rationalism, modern writers tended to look at the semantic, subjective, and non-figurative aspects of poetry in fiction in order to both confront the prevailing wisdom and represent the outcry of "madness" in the form of modern fiction. From the point of view of modern theorists, "poetry" in its new definition was generally associated with an interest in abstraction and irrationality and the rejection of common standards in literature. In this article, we have tried to show the concept of "poetry" and its relation to "madness" through the stylistic components of modern stories in the novel "Shazdeh-Ehtejab". Findings show that in Golshiri's novel "Shazdeh Ehtejab", "poetry" through components such as anti-narrative, ambiguity, nonlinear timing, and attention to the metaphorical construction of sentences and elements such as "madness" and "death", takes the narrative out of the ordinary and in addition to making the text and atmosphere of the story poetic, it creates a meaningful and protesting relationship with the negation of rationalism and attention to "madness" in the modern era.
    Keywords: Modern Story, Golshiri, Shazdeh Ehtejab, Poetry, Madness}
  • محمود فیروزی مقدم*، مهیار علوی مقدم، حمید خصلتی

    در زبان شناسی شناختی،استعاره مفهومی سازوکاری است که بر اساس آن امور انتزاعی و ذهنی بر پایه امور عینی تعریف، فهمیده وتوصیف می شود. اندیشیدن به شیوه استعاری، یعنی تجسم بخشیدن به مفاهیم ذهنی و انتزاعی؛ مفاهیمی مانند مرگ، زندگی، وهم، عشق حیرت، مهربانی، خشم و صداقت اموری انتزاعی هستند که با استفاده از مفاهیمی عینی قابل درک و فهم می شوند.درشعربیدل که به واسطه زبان خاص و سبک ویژه اش، در بین شاعران سبک هندی متمایز است نیز از این واژه ها ومفاهیم کم نیست. در غزلیات بیدل دهلوی بعضی واژه ها بسامد بالایی دارندکه به صورت یک موتیف و بن مایه شناخته می شوند و نماینده نگرش او به جهان هستند. یکی از واژه های کلیدی پربسامد در شعر بیدل، مفهوم انتزاعی «جنون» است. این پژوهش، استعاره های جهتی بن- مایه «جنون» را با تکیه بر نظریه معناشناسی شناختی و کار-کرد استعاره مفهومی، تحلیل می کند. این مقاله توصیفی تحلیلی، با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و روش استدلالی از نوع استقرایی (جزء به- کل) به تحلیل کیفی و گاه کمی مفهوم انتزاعی «جنون» در غزل های بیدل بر پایه تحلیل استعاره های جهتی می پردازد. استعاره های جهتی در شعر بیدل با الگو های جهتی حرکت دورانی، بالا و پایین، درون و بیرون، حدفاصل، مرکز و حاشیه، پیش و پس و استعاره اینجاوآنجا قابل بیان است. در بسیاری از ابیات بیدل، جنون با سرگشتگی یا حرکت دورانی و گاه با گردش و چرخش و حرکتی رو به بالا و پایین، مفهوم- سازی شده است. همخوانی استعاره های به کاررفته برای مفهوم -سازی مضامین استعاری، بر قدرت شاعری بیدل دهلوی و استفاده وی از تجربه های محیطی در بیان اندیشه های عرفانی اش دلالت دارد.

    کلید واژگان: بیدل دهلوی, جنون, مفهوم انتزاعی, استعاره مفهومی جهتی}
    Mahmoud Firouzimoghaddam *, Mehyar Alavi Moghaddam, Hamid Kheslati

    Biedl Dehlavi is one of the poets who distinguish himself among the poets of Indian style due to his special language and style. His poem is complex and mysterious, full of deep fantasy material and deep philosophical and mystical thoughts, and a special look at the world. In His poems, some words have a high frequency that is known as a motif and represents a kind of attitude toward the world. One of the high frequency words in Biedl’s poems is the abstract concept of "madness", which is a key word. In this paper, directional metaphors of "madness" are analyzed based on cognitive semantic theory and conceptual metaphor function. Biedl’s poetry is rich in complex concepts that can be described, and analyzed using the conceptual metaphor function in objectifying the abstract realms. This analytical and descriptive article, a collection of information from library method, inductive method of reasoning (except all) and qualitative data analysis and sometimes quantitative method, examines the abstract concept of "madness" in Biedl Dehlavi's sonnets based on metaphorical analysis Directions. Directional metaphors are expressed in Biedl’s poems with directional motions of rotation, up and down, inward and outward, the distance, the center of the antichrist, before and after this Java. However, in many passages, the madness is conceptualized as perplexity or occasional movement with the upward and downward motions of movement. The congruence of the metaphors used to conceptualize the metaphorical themes implies Biedl’s poetic power and his use of environmental experiences in expressing his mystical thoughts.

    Keywords: Bidel Dehlavi, madness, abstract concept, directional conceptual metaphor}
  • محمدحسین رمضان کیایی*، سجاد مطهرنیا

    مقاله حاضر با اتخاذ رویکرد روانکاوانه لاکانی و در پرتو مفهوم گفتمان ارباب ذیل مفهوم چهار گفتمان؛ به بررسی نمایشنامه شاه لیر شکسپیر می پردازد. پرسش اصلی مقاله چرایی جنون شاه لیر و بی نظمی متعاقب درگرفته در جامعه، پس از شرایط ثبات و نظم ابتدای نمایشنامه است. پژوهش حاضر نشان می دهد که چگونه به هنگامی که شاه لیر در مقام ارباب دال و جایگاه موضوع همان انگاری سوژه های خط خورده، از گفتمان حذف شده و حقیقت گفتمان ارباب برملا و پرده فانتزی گسیخته می شود، خدایگان و جامعه هر دو دچار جنون و آشفتگی می شوند. نخست، مفهوم گفتمان ارباب و اجزای آن شرح داده شده و تبیین می شوند و سپس با اتکا به شیوه واکاوی متن به پرسش های اصلی پژوهش پرداخته می شود.

    کلید واژگان: گفتمان ارباب, دال ارباب, سوژه ی خط خورده, فانتزی, جنون, ژاک لاکان}
    MohammadHosein Ramezan Kiaee *, Sajad Motaharnia

    The present study examines Shakespeare’s King Lear according to the Lacanian Psychoanalysis specifically in the light of the Lacan’s four discourses concept. The main question concerns the madness of King Lear and the subsequent turmoil ravaging society after the dominant stability and order in the beginning. The study shows that when King Lear as the master signifier and the locus of identification for the barred subjects, is removed from the discourse, the truth of discourse is going to be revealed, the veil of fantasy is torn apart, and the king and society find themselves in madness. The researchers first present a lengthy introduction mainly discussing the history of psychoanalytic criticism and showing how dramatically it is changed after the radical psychoanalytic innovations made by Jacques Lacan. The next part is totally allocated to explaining the theory of the discourse of master and its constituent components such as the master signifier, the other, the object petit a and the truth.

    Keywords: Discourse of master, Master Signifier, the barred subject, Fantasy, Madness, Jacques Lacan}
  • سبیکه اسفندیار*، رضا رضایی
    بررسی اشعار آدونیس نشان می دهد که امور متضاد در تفکر و اندیشه های او از جایگاه ویژه و والایی برخوردار است؛ به حدی که در انتقال مفاهیم نو و مورد نظر شاعر نقشی اساسی دارد. یکی از مهم ترین این عناصر که با بسامد بالا در اشعار آدونیس دیده می شود، عنصر روشنی و تاریکی است. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی به بررسی دو عنصر متضاد و پرکاربرد روشنی و تاریکی در اشعار آدونیس با تکیه بر تحلیل های عرفانی، پرداخته است تا نگاه ویژه آدونیس را به طبیعت و اشیاء بکاود و جنبه هایی از تفکرات متعالی در اشعار او را آشکار کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که علاوه بر مفاهیمی چون خیر و شر، جهان ظاهر و جهان باطن، هدایت و ضلالت و... که این دو عنصر در این مفاهیم بازتاب می یابند، مهم ترین کاربرد آدونیس از روشنی و تاریکی، رها شدن از سرشت ذاتی این دو و لزوم همراهی تاریکی با روشنایی برای رسیدن به نقطه ای است که در آن همه عناصر متضاد و کثرات به وحدت بدل می شوند. آدونیس برای رسیدن به این هدف، پرده های ظاهری و مادی اشیاء را کنار می زند و با تکیه بر مفهومی ویژه به نام «جنون» عریانی حقیقت و شناخت انسان از کنه هستی را موجب می شود.
    کلید واژگان: آدونیس, روشنی و تاریکی, جنون, وحدت, شناخت انسان}
    Sabikeh Esfandiyār *, Rezā Rezāee
    An examination of Adunis' poems shows that the contrary opposites have a special status in his thinking; they play a crucial role in conveying the poet's new and favored concepts. One of the most important oppositions, which is found at high frequency in his poems, is the opposition of light and darkness. By using analytical-descriptive method, the present article attempts to evaluate two opposite and commonly used concepts of light and darkness in Adunis's poems based on mystical analysis. In this way, Adunis' special view about the nature and objects becomes clear, revealing aspects of the mystical thoughts in his poetry. The results show that concepts such as good and evil, inward and outward worlds, guidance and deviation are reflected in these two concepts. According to Adunis, one must abandon the intrinsic nature of them and unite darkness with light and reach a point where all opposing elements and multiples are united. To achieve this goal, the poet puts away material things and relies on a particular concept called "madness", and in this way, reveals the Truth and provides the knowledge of the ultimate nature of being.
    Keywords: Adunis, Light, Darkness, madness, unity}
  • داوود اسپرهم
    نیچه برای تمدن تاثیرگذار یونان باستان دو اصل محوری تمدن ساز را معرفی می کند: اصل «آپولونی» و اصل «دیونوسوسی». اصل اول با بهره گیری از منطق خرد، ساختاربخش و قوام دهنده تمام امور و انتظامات دنیای یونیانیان بوده است و به شکل گیری فردیت یگانه و انحصاری انسان یونانی مدد رسانده است. اصل دوم با تکیه بر شور، جنون و سرمستی تلاش کرده است خود را از چهارچوب های نظام یافته و فردیت های محصور اصل نخست بیرون کشد و با وجد و هیجانات بی پایان، موجب فردیتی بزرگتر و فراگیرتر گردد. رشد و تعالی فرد یونانی در کشاکش و دیالکتیک مداوم این دو عنصر متضاد، با حرکتی جهشی به پیش رفته است. موسیقی و مجسمه سازی به عنوان ظرف این دو اصل عمل، و خرد و جنون یونانی را نمایندگی کرده است. این در حالی است که بنا بر شواهد و ادله اسطوره ای، تاریخی و فرهنگی باید گفت که خاستگاه دو اصل متضاد یادشده، نه در یونان باستان، بلکه در ایران باستان بوده است. این نوشته سعی دارد ابتدا با تشریح ویژگی ها و اوصاف دو اصل آپولونی و دیونوسوسی، به خاستگاه ایرانی آن ها توجه کند و پس از بررسی پیشینه های حضور آن ها در تمدن کهن ایرانی، به نحوه تداوم آن ها در جریان های فرهنگی، به ویژه در جریان عظیم عرفان و تصوف ایرانی اسلامی توجه دهد. هنجارهای دوگانه در عرفان و تصوف که سوق دهنده سلوک صوفی است، ماهیت دیونوسوسی و آپولونی آشکاری را با ریشه ایرانی نشان می دهد.
    کلید واژگان: آپولونی, دیونوسوسی, عرفان ایرانی, اسلامی, فردیت یگانه, فردیت کل, عقل, جنون}
    Davood Sparham
    Nietzsche mentions two central pillars for the genuine influential civilization of ancient Greece, i.e. , the Apollonian and the Dionysian principles. The first principle, using the logic of wisdom, has structured and formed all affairs and orders of the Greek's world, and thus contributed to the formation of the unique individuality of the Greek man. The second, relying upon passion, madness and ecstasy, has tried to reach beyond the systematized frames and limited individualities of the first principle and therefore has led to a more extensive and comprehensive individuality by means of passion and excitement. The growth and transcendence of the Greek man has taken a big step forward through the constant conflict and dialectic between these two contradictory elements. Meanwhile music and sculpture have functioned as the containers of these two elements, representing the Greek wisdom and madness. However, based on mythical, historical and cultural evidence, it must be said that the two mentioned contradictory principles did not originate in ancient Greece but ancient Iran. The present article is an attempt to shed light on the Iranian origin of the two principles by analyzing their main features. Next, their background in the ancient Iranian civilization is presented. Finally, their continuation into various Iranian cultural trends, especially the mighty trends of mysticism and Sufism, undergoes discussion.
    Keywords: Apollonian, Dionysian, Islamic-Iranian Mysticism, Unique individuality, Total individuality, wisdom, Madness}
  • سمانه سدیدپور، محمد امین قانعی راد
    جنون واژه ای است که دارای اعتباری نسبی است و گفتمان فعلی آن هم چنان نیازمند اصلاح است. بنابراین، در این پژوهش با رویکردی کیفی ضمن مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن در گذر زمان سعی شده است رویدادهای زمانی تاثیرگذار بر این مفهوم مطالعه شود. این پژوهش با نگاهی به رویکرد تبارشناسانه فوکو و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی، به خوانش سیر تحول مفهوم جنون در آثار شاعران ماندگار ایران فردوسی، نظامی، سعدی، مولوی و حافظ و تا حد امکان اصلاح این گفتمان می پردازد. یافته ها نشان می دهد که از فردوسی تا مولوی کاربرد مفهوم جنون مورد توجه بوده است و پس از مولوی، این توجه سیر کاهشی دارد. به لحاظ معنایی، مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن، هم چنین بررسی تغییرات ویژگی های شخصیت مجنون نشان می دهد که در تمام دوره ها، شعرا دو تعبیر مثبت و منفی (جنون دنیایی و جنون الهی) از جنون در مدنظر دارند و این عامل جنگ بود که توجه گسترده جامعه را به سمت جنون سیر داد و پس از فروکش کردن جنگ، زمینه های خردورزی رشد کرد. در بررسی شخصیت مجنون مطالعه روشن می شود که مجنون حافظ از همه خودمحورتر، مجنون سعدی عاقل تر، مجنون مولوی شادتر و مجنون نظامی عاشق تر است. در تایید اصل برون بودگی فوکو می توان گفت نمی توان تاثیر رویدادهای زمانی را بر دگرگونی واژگان زبانی نادیده گرفت.
    کلید واژگان: اصل برون بودگی, فوکو تبارشناسی, جنون, دیوانگی, شعر فارسی}
    S. Sadidpour, Ma Ghaneirad
    Madness is word which is of relative validity and its present discourse still needs reformation. Thus، with a qualitative approach، while studying the notion of madness and its evolution throughout time، this research aims to investigate the temporal events influencing such notion. Looking at genealogical approach of Foucault and using qualitative content analysis method، this study reads the evolution of this concept in the works of Persian lasting poets like Ferdowsi، Nizami، Sa’di، Molavi and Hafiz، and tries to reform this discourse as much as possible. The results show that from Ferdowsi to Molavi the usage of such concept has been noteworthy but after him such attention decreased. Semantically، investigation of madness and its evolution as well as the study of changes in the features of Majnoon character show that، in all times، the poets have two positive and negative interpretations of madness (secular and divine madness) and it was the element of war which directed the vast attention of society to this notion and after the subsiding of war the ground for rationalization was provided. The exploration of Majnoon character shows that Hafiz’s Majnoon is the most egoist، Sa’di’s the smartest، Molavi’s the most happy and Nizami’s the most lover. Approving Foucault’s principle of exclusion، this study shows that the influence of temporal events on the changes of words cannot be ignored.
    Keywords: exclusion principle, genealogy, madness, foolishness, Persian poetry}
  • Sayyed Rahim Moosavinia*, Seyyede Maryam Hosseini
    This paper is an attempt to discuss the concept of madness and its different causes and functions in Bessie Head’s semiautobiographical novel A Question of Power. It aims to explore the multifaceted insanity of Elizabeth the exiled colored protagonist in terms of different theories. We will see how once a devastating trauma turns out to be a habilitating schizophrenia. Head challenges the readers’ normalized responses with this controversial concept (i.e. madness) and throws a new light on the capability of apparently silenced and insane people. Withstanding the long preserved devastating epistemology of the institutionalizing power, she clarifies that one can avoid being inside a power archive through insanity like Shakespearean fool.
    Keywords: Madness, Schizophrenia, Unreason, Bessie Head, A Question of Power}
  • هادی خدیور، رجب توحیدیان
    یکی از مضامین عرفان سازی که از دیر باز در پهنه ادب عرفانی فارسی مطرح بوده و باعث شکل گیری آثار بدیعی در این زمینه گردیده است، موضوع عقل وتقابل وتعارض آن با عشق وجنون عارفانه یا مکتب مشائی ارسطوئی (فلسفه واستدلال) با مکتب اشراقی افلاطونی (عرفان و شهود) است.عقل وخردی که عارف شاعری، همچون مولانا با آن در افتاده است، و در دو اثر ماندگار خود؛یعنی: مثنوی وغزلیات شمس به تحقیر ونکوهش آن می پردازد، عقل یونانی است که پیرو نفس وخیال بوده و به مانند حجاب ومانعی در راه رسیدن به سر منزل مقصود است وبه تعبیر خود مولانا:«عقل جزوی است که منکر عشق است» و منظور از آن عقل کلی نیست که در آیات وروایات دینی و در سخنان عرفایی همچون مولانا، با عنوان «عقل عقل» مورد تمجید وتکریم فراوان واقع گردیده است. این مقاله به بحث و بررسی در زمینه تقابل وتعارض چنین عقلی با عشق وجنون عارفانه در مثنوی وغزلیات شمس، همراه با ذکر شواهدی از دیگر اشعار و متون عرفانی پرداخته است.
    کلید واژگان: مولانا, عرفان, عقل, عشق وجنون, مثنوی, غزلیات}
    Dr Hadi Khadivar, Rajab Tohidian
    A long-time existing subject in Persian mysticism, which has formed innovative works, is wisdom and its contrast with mystical love and madness or the contrast of Aristotelian peripatetic school (philosophy and reasoning) with the platonic Eshragi school (mysticism and intuition). The wisdom which is confronted, and humiliated, by a mystic poet like Molana in his two eternal works, i.e. Masnavi and Shams Sonnets, is Greek wisdom which follows self and dream, acting as an obstacle in reaching the destination, and in Molana's words, “It is the incomplete love which denies love.” This does not refer to the complete wisdom, bearing the title of “wisdom of wisdom,” which has been admired and praised in religious verses and sayings and in the works of some mystics such as Molana. This paper, by referring to other mystical poems and texts, tries to examine the contrast between such wisdom and mystical love and madness.
    Keywords: Molana, mysticism, wisdom, love, madness, Masnavi, Shams Sonnets, reasoning, intuitional knowledge}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال