به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « myths » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «myths» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • الهام خداوندگاری*، سید هاشم حسینی

    از دیرباز فرهنگ، باور و نوع نگرش جوامع مختلف توسط آیین ها بازتاب داده شده است. می توان گفت بخش چشم گیری از اساطیر جهان به آیین های باروری اختصاص دارد که در قالب مرگ و رستاخیز طبیعت تجسم یافته است و در قالب مرگ یک ایزد و حیات دوباره او به نمایش درمی آید. سیاوشان، آیین سوگ سیاوش، اسطوره خوشنام ایرانی و جشن حیات دوباره او در کالبد گیاهی و فرزندش کیخسرو است که مرگ و باززایی ایزد/قهرمان شهیدشونده را همچون چرخه زمان و تحول طبیعت نشان می دهد. دیونیسیا و آدونیا، جشنواره های آیینی پرستش دیونیزوس و یادبود آدونیس در اساطیر یونان است که به عنوان ایزدان بارورکننده، مناسکی در مرگ و رستاخیزشان برپا می شده است. شناسایی وجوه اشتراک آیین سیاوشان با آیین های دیونیسیا و آدونیا از اهداف پژوهش حاضر است. در این راستا ابتدا با روش تحلیلی تطبیقی، هر سه آیین بررسی و سپس اشتراکات میان آن ها شناسایی و تحلیل می شود. مهم ترین دلیل انتخاب آیین های مذکور، با وجود تفاوتهای فرهنگی و فواصل جغرافیایی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری اساطیر جهان بر یکدیگر است. بنابر یافته های تحقیق، از مهم ترین اشتراکات سه آیین یادشده، تکرار سالیانه مراسم سوگ و جشن رستاخیز است که با مناسکی همچون شمایل گردانی، اعطای قربانی، موسیقی و سوگ سرود با محوریت زنان همراه بوده است.

    کلید واژگان: اساطیر, آیین ها, سوگ سیاوش, آیین دیونیسیا, آیین آدونیا}
    Elham Khodavandgari*, S.Hashem Hoseini

    Rituals have long served as reflections of a society's culture, beliefs, and attitudes. Within different societies globally, a significant aspect of mythology is dedicated to fertility rituals, often symbolizing the cyclical death and rebirth of nature portrayed through the demise and subsequent revival of a god or goddess. A notable example is the mourning ritual of Siavash, a prominent figure in Iranian myth, known as Siavashan. This ritual celebrates his symbolic reincarnation in the form of a plant and his son Kei-Khosrow, embodying the concept of the god/hero's death and rebirth as part of the natural and temporal cycle. In Greek mythology, the Dionysia and Adonia festivals honor Dionysus and commemorate Adonis respectively, both fertility deities whose rituals focus on their deaths and resurrections. One aim of this article is to draw parallels between the Siavashan ritual and the Dionysia and Adonia ceremonies. Through an analytical-comparative approach, all three rituals are examined to reveal their shared characteristics. Despite differences in culture and geography, the research highlights the interconnectedness of world myths. The key commonalities among these rituals include the annual mourning ceremony and celebration of resurrection, often accompanied by customs like carrying icons, performing sacrifices, music, and singing mournful songs, typically led by women.

    Keywords: Myths, The Mourning Ritual Of Siavash, The Ritual Of Dionysia, The Ritual Of Adonia}
  • علیرضا کاظمی ها *، خدابخش اسداللهی، بیژن ظهیری، رضا سمیع زاده
    زمینه و هدف

    گردانه ی اساطیر در کشورهای دنیا چنین معرفی شده که در آن ها مادر را به عنوان عنصری خالق، بازتاب داده اند. در اسطوره های متقدم به وضوح پدیدار است که قدرت های بالاتر از آن زنان است؛ اما با ایفای نقش بیشتر در جامعه از سوی مردان، در مقایسه با زنان، گردانه ی اساطیری نیز به آهستگی تغییر گردش داده و به سمت عنصر مذکر چرخیده که این عامل در اشعار شاعران دوران باستان نیز پدیدار شده است؛ اما گذشته از دوران کهن، در شعر شاعران ادوار بعدی نیز می توان چنین موردی را مشاهده کرد. شاعر مورد پژوهش در این مقاله، ناصرخسرو است.

    روش پژوهش: 

    در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به سنجش اشعار ناصرخسرو پرداختیم و با اساطیر ایران، یونان، مصر و هند که در این اسطوره ها قدرت از مونث به مذکر رسیده است، تطبیق دادیم تا به بررسی ریشه شناختی این ابیات در بین اساطیر سایر کشورها نیز بپردازیم.

    یافته ها

    با استفاده از پژوهشی که انجام شد، شواهدی از بین اشعار ناصرخسرو -که حاکی از بازتاب اسطوره ای بس کهن در اساطیر دنیاست- استخراج شد. این ابیات معلوم می دارد که در دیوان ناصرخسرو به عنوان یکی از معدود شاعران ادبیات فارسی، باوری بسیار قدیمی که در بین تمدن های فراموش شده وجود داشته، بازتاب پیداکرده است.

    نتایج

    با انجام این پژوهش، آشکار شد که ناصرخسرو سخنانی را در دیوان اشعار خود مطرح کرده است که از دیدگاه اسطوره شناسی، این ابیات حاکی از اساطیری است که به عنوان اولین مظاهر اسطوره سازی در دنیای انسان ها و اولین ریشه های دین داری در بین تمدن های دنیا مطرح شده است.

    کلید واژگان: شعر ناصرخسرو, مادرسالاری, اساطیر}
    Alireza Kazemiha *, Khodabakhsh Asadolahi, Bizhan Zahirinav, Reza Samizadeh
    Background and Aim

    The mythological circle in the countries of the world has been introduced in such a way that it reflects the mother as a creative element. In the earlier myths, it is clear that the powers are higher than women, but with the role of men in society, compared to women, the mythological circle has slowly changed and turned to the male element, which is a factor in the poems of poets. Ancient times have also emerged. But beyond the ancient times, the same can be seen in the poetry of poets of later periods. The poet studied in this article is Naser Khosrow.

    Research Method

    In this article, using descriptive-analytical method, Nasser Khosrow's poems are evaluated and compared with the myths of Iran, Greece, Egypt and India, in which the power of the female is masculine, in order to study the etymology of these verses in It should be discussed among the myths of other countries and it should be revealed how such beliefs are manifested among the myths of the other four countries.

    Findings

    Using the research that was done, evidence was extracted from the poems of Naser Khosrow, which indicates the reflection of very ancient myths in world mythology. These verses show that in the divan of Naser Khosrow, as one of the few poets of Persian literature, a very old belief that existed among the forgotten civilizations is reflected,

    Results

    By conducting this research, it was revealed that Naser Khosrow has made speeches in his poetry collection that from the mythological point of view,

    Keywords: Naser Khosrow Poetry, Motherhood, Myths}
  • معصومه محلوجی زاده مهابادی، حمیدرضا شایگان فر*، مهرانگیز اوحدی

    آیین های آشناسازی (تشرف) که فرد را برای گذار از یک مرحله زندگی و ورود به مرحله دیگر آماده می کنند؛ همه اسطوره شناختی اند. این آیین ها شامل ابعاد جسمانی و روحی و روانی می شود و با آداب و رسومی همراه است که قصد دارد به فرد کمک کند تا با نقش و مسیولیت تازه خود در اجتماع کنار بیاید. در تمامی ادیان، رسوم مختلفی برای مرحله گذار وجود دارد؛ که در راستای رشد فردی یا پذیرش موقعیت جدید است. این جستار که مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است و با شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده، به تحلیل آیین های آشناسازی (تشرف) در فرهنگ های مختلف می پردازد. با بررسی انواع مراسم مذکور از قبیل بلوغ، سفر، مرگ روحانی، قربانی و... در اوستا و مقایسه آن ها با نمونه های جهانی مشخص شد، مراحل گذار در تمامی مسلک ها و مشرب های دینی و غیردینی وجود دارد و تحلیل آن ها بیان کننده نکات مشترک با دیگر فرهنگ هاست

    کلید واژگان: آشناسازی, ولادت مجدد, جوزف کمپبل, اساطیر}
    Masoomeh Mahlooji Mahabadi, Hamidreza Shayeganfar *, Mehrangiz Owhadi

    Initiation rituals that prepare individual to move from one stage of life to the next, are all mythological. Initiation includes physical, mental and psychological dimensions and is associated with rituals that intend to help the individual to cope with his new responsibility in society. In all religions there are different rituals for the stage of initiation, which are in line with individual growth or acceptance of a new position. This research, which is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner, analyzes the initiation rituals of different cultures. By examining the mentioned types of ceremonies such as puberty, travel, spiritual death, sacrifice, etc., in Avesta and comparing them with world examples, it was determined that the stages of transition exist in all religious and non-religious professions and drinks and their analysis shows common points with other cultures.

    Keywords: Initiation, regeneration, Joseph Campbell, Myths}
  • یوسف فاریابی، معصومه برسم*
    ور یک آزمایش ایزدی یا داوری ایزدی بوده است که در دین مزدیسنا از سوی داوران برای اثبات راست گویی یا حقانیت شخصی اجرا می شده است. آیین ور، تنها ویژه ایرانیان نبوده بلکه در اروپا تا سده های میانه رواج داشته است. در فرهنگ  اساطیری و دینی جنوب کرمان از گذشته تا امروز برای اثبات راست گویی و حقانیت خود از آیین ور، به شیوه های مختلف نظیر لقمه نویسی، تخته گردون، کاسه گردون، قسم چار و غیره بهره برده اند. هدف پژوهش حاضر معرفی و شناخت کارکرد آیین های ور و شیوه اجرای آن در این منطقه است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی، با گرداوری اطلاعات اسنادی و مصاحبه با افراد بومی آن منطقه است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آیین های ور، در فرهنگ عامه ریشه حماسی و تاریخی دارد و سرمنشا آن را می توان در متون حماسی دینی و اساطیری نظیر شاهنامه و اوستا پیدا کرد که در گذر زمان همانند سایر آیین ها دچار تغیر و تحول شده اند.
    کلید واژگان: مردم شناسی, اساطیر, دین, آیین ور, جنوب کرمان}
    Yosof Faryabi, Masoumeh Barsam *
    Var (trial by ordeal) was a form of divine judgement carried out by Zoroastrian judges to ascertain personal truthfulness. This ritual was not exclusive to Iranians; it was prevalent in Europe until the middle centuries. In the mythological and religious culture of the southern region of Kerman, the var ritual has been practiced in various ways throughout history. These include loqmeh-nevisi (eating consecrated morsels by the accused), takhteh-nevisi (writing the accused's name on a board), kāseh-ghardoon (identifying the culprit with a bowl of water), and qesme-chār (passing the accused through fire), among others, all aimed at proving personal truthfulness. The purpose of this study is to examine the role and implementation of Var rituals in this specific region. The research method is descriptive-analytical and involves collecting documentary information and conducting interviews with local inhabitants. The findings of the research indicate that the origins of Var rituals can be traced back to religious and mythological epic texts such as Shāhnāmeh and Avesta. Similar to other rituals, Var has undergone changes and transformations over time.
    Keywords: Anthropology, Myths, Religion, Var Ritual, The Southern Region of Kerman}
  • دیانا رستمی نژادان*، جلال رفیع فر

    گیاه زندگی استعاره ای کیهان شناختی است که در طبقه بندی دوگانه هستی بین دو قلمرو مغاک و عالم قدسی (اعلی)، مختص جهان مغاک و ظلمات است. نماد گیاه زندگی طیف وسیعی از نباتات را در بر می گیرد؛ گیاهان رونده و خودرو یا دیمی، گیاهان آغازینی مانند نی (خیزران) و ریواس، گیاهان مخمر و مستی آور همچون قارچ، مایعات نیروبخش مانند شراب و گیاهان وابسته به آن از جمله تاک و خرما، مرکبات و دانه های روغنی مانند زیتون، گیاهان دارویی و سمی همچون شوکران، درختان آتش زا مانند بلوط و کاج و گیاهان معطر و بودار از جمله مصادیق گیاه زندگی اند. این گیاهان رمز طبیعت و فطرت اولیه جهان اند که انسان و تمام موجودات هستی لاجرم از آن عبور می کنند. آئینی بودن و کارکردهای عینی نباتات، تابعی از جایگاه نمادین آنها در جهان بینی انسان بوده است و هرکدام از آنها، به نحوی، ویژگی این قلمرو را بازنمایی می کنند. ساختار و مفاهیم حاکم بر جهان ظلمات، از جمله: نیروی حیات، جاودانگی، سکر و خلسه، مخمرات، برهنگی، عشق و نیروی جنسی، دارو و پزشکی، آتش و مانند آن، ساختار مشترک مربوط به نماد گیاه زندگی است. دسته‎بندی نباتات بر اساس نواحی کیهانی و اسطوره‎ای، شیوه متفاوتی از طبقه بندی است که در عین نمادین بودن، با خواص و طبیعت این گیاهان انطباق دارد. حوزه مورد مطالعه ما، ایران و بین النهرین باستان است. مهم ترین روش انجام پژوهش، استفاده از منابع مکتوب در حوزه باستان شناسی و هنر و اساطیر این منطقه با تکیه بر رویکرد اسطوره شناسی تطبیقی است. همچنین از داده های مردم شناختی اقوام زاگرس از جمله کردها استفاده شده است.

    کلید واژگان: اسطوره, گیاه زندگی, ظلمات, اهریمن و دیو}
    Diana Rostami Nezhadan *, Jalaledin Rafifar

    The plant is a cosmological metaphorical entity that, in the dual classification of existence between the realms of Mago and the divine (higher) world, is specific to the realm of darkness. The symbol of the plant encompasses a wide spectrum of vegetation, which has been important as the plant of life since ancient times; from perennial and self-sufficient plants to annual plants like reeds and rice, fermenting plants like mushrooms, invigorating liquids such as wine and plants associated with it like date, palms and figs, citrus fruits, and oilseeds such as olives, medicinal and poisonous plants like sugar cane, fire-prone trees like oak and pine, and fragrant and aromatic plants, are examples of plant life. These plants are the symbol of nature, the primordial nature of the world through which humans and all beings inevitably pass. The ritualistic and tangible functions of plants have been a function of their symbolic position in human worldview, and each of them, in some way, represents the characteristics of this realm. The structures and concepts governing the realm of darkness, including vitality, immortality, intoxication and ecstasy, fermentation, nudity, love and sexual energy, medicine and healing, fire, and the like, are common structures related to the plant symbol. Classifying plants according to cosmic and mythological regions is a different method of classification that, while symbolic, conforms to the properties and nature of these plants. Our field of study is ancient Iran and Mesopotamia. The most important method of research is using written sources in the fields of archaeology, art, and myths of this region with a comparative mythological approach. Alongside this, ethnographic data from Zagros ethnic groups, including Kurds, has been utilized.Plant of life,Darkness, Myths,Demon and Evil spirit

    Keywords: Plant Of Life, Darkness, Myths, Demon, Evil Spirit}
  • زهرا جمشیدی*
    فرهنگ و باورهای عامه، بخشی مهم و اساسی از تمدن هر ملتی است و به دلیل ماهیت شفاهی آن، طی قرون و اعصار، زنده و پویا به حیات خود ادامه داده و از نسلی به نسلی منتقل شده است. فرهنگ و باورهای عامه که ریشه ای دیرپا و کهن دارد، با مظاهر مختلف فرهنگی ازجمله اسطوره، حماسه، زبان و... در ارتباطی تنگاتنگ است. نگارنده در این پژوهش با روش تحلیلی و میدانی و با هدف نیل به ریشه های آیین های سوگند در فرهنگ عامه کرمانشاه، به بررسی و تحلیل ارتباط باورهای عامه آیینی و نجومی عشایر کرمانشاه (با تمرکز بر ایل های سنجابی، کلهر و گوران) با اساطیر پرداخته است. برآیند تحقیق، گویای آن است که احترام به آسمان و سوگند به آن، اعتقاد به داوری خورشید و دعا به درگاه آن، سوگند به اوقات خورشید و ماه و آیین سوگند هفت گام، اصلی ترین اعتقادات تنجیمی در ایل های مورد مطالعه است که این باورها، ریشه در اعتقادات اساطیری ایران و آیین هایی مثل زروانیسم، مهرییسم و دین زرتشتی دارد. گفتنی است که معتقدات بین النهرین نیز در شکل گیری بسیاری از این باورها تاثیر نهاده و در دوره های متاخر، تاثیر باورهای اسلامی نیز قابل مشاهده است.
    کلید واژگان: اسطوره, ادیان, آیین های باستانی, آیین های نجومی, فرهنگ عامه کرمانشاه}
    Zahra Jamshidi *
    Abstract
    Popular culture and beliefs are an essential part of the civilization of nations and due to their oral nature, they have continued to live and be dynamic over the centuries, being transferred from one generation to another. Popular culture and beliefs, which have long-standing and ancient roots, are closely related to various cultural manifestations such as myths, epics, and language. In the present research whose purpose was to identify the roots of oath rituals in the public culture of Kermanshah, the author has investigated and analyzed the relation between the common religious and astronomical beliefs of the tribes of Kermanshah (with a focus on Sanjābī, Kalhor and Gūran clans) and mythology, using analytical and field methods. According to the results, respecting the sky and swearing to it, believing in the judgment of the sun and praying to it, swearing by the times of the sun and the moon and the Haftgām oath are the main astrological beliefs in the tribes studied, and these beliefs are rooted in Iran’s mythological beliefs and also Zarvanism, Mehriism and Zoroastrianism. It should be mentioned that Mesopotamian beliefs also influenced the formation of many of these beliefs, and the influence of Islamic beliefs is also evident in later periods.
    Keywords: Myths, religions, ancient rituals, astronomical rituals, popular culture of Kermanshah}
  • معصومه محلوجی زاده مهابادی، حمیدرضا شایگان فر*، مهرانگیز اوحدی

    پوششی که در اجرای مراسم آیینی استفاده می ‏شود مکمل یک آیین باستانی یا داستان اساطیری از دوران کهن است. لباس ‏ها، تزیینات و اشیای مورد استفاده در اجرای مراسم آیینی همگی نمادین هستند. افراد با این نمادها آشنایی دارند و به تقلید از پیشینیان خود آن ها را به کار می‏ برند، حتی اگر از جنبه نمادین آن اطلاع دقیقی نداشته باشند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی پوشش در اسطوره و حماسه و تاثیر آن در مراسم آیینی با تاکید بر پوشش زرتشتیان است. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از شیوه تحلیلی توصیفی و استفاده از اسناد کتابخانه ‏ای کاربرد پوشش در مراسم آیینی بررسی شود. در این پژوهش مشخص شد که رنگ و نوع لباس نشان دهنده باورها واعتقادات مردم است و کاربرد آن در مراسم آیینی جنبه اسطوره‏ شناختی دارد. اقوام مختلف برای فرایند گذار از زندگی بدوی و ورود به زندگی متمدن روایت ‏های اساطیری درمورد پوشاک دارند. این روایت ‏ها را که به تولید و استفاده از پوشاک اشاره دارد، در حماسه به شخصیت ‏ها و قهرمانان حماسی نسبت داده ‏اند.

    کلید واژگان: پوشش, اسطوره, حماسه, آیین, متون زرتشتی}
    Masoumeh Mahlouji Zadeh Mahabadi, Hamidreza Shayeganfar*, Mehrangiz Owhadi

    The clothes used in ritual ceremonies show the continuation of an ancient mythological rite. The type and color of the clothes, decorations and objects used in rituals have certainly a symbolic root; though not everyone who is wearing these clothes or using these objects is necessarily aware of their symbolic meanings. This research, in an analytical and descriptive method, is dealing with the relation between clothing and ritual-mythological ceremonies. In every ritual ceremony, we are witnessing special clothes and tools related to that special ritual. Different nations and tribes have different mythological narratives, usually with a common root, regarding the process from primitive life moving towards the modern life. The subjects related to the industry, producing fabric and the method of putting on the clothes are normally ascribed to gods, while in epics they are attributed to the characters and heroes. The color of the ritual clothes is in harmony with the universal symbols and their roots could be found in the mythological beliefs.

    Keywords: Clothes, myths, epic, ritual, Zoroastrian texts}
  • نگهدار شادکام، سید احمد حسینی کازرونی*
    اسطوره ها، حکایت های روزگار کهن و ماجرای ماقبل تاریخ هستند که بن مایه ای از حقیقت دارند و از طریق نقل، از پیشینیان به آیندگان منتقل شده اند. اقوام ایرانی و یونانی در گذشته به دلیل مبادلات فرهنگی، دارای اسطوره های نزدیک به هم و مشترک بوده اند. به همین دلیل است که نسبت به پهلوانانی چون: رستم، اسفندیار در ایران، و هرکول در یونان، با نگاهی احترام آمیز و حتی تقدس می نگریسته اند. بخشی از اساطیر در اعداد نمود پیدا کرده اند از آن جمله: عدد هفت و دوازده، در شاهنامه فردوسی به هفت خان رستم و اسفندیار اشاره شده که مضمون های این حکایت ها، با دوازده خان هرکول می تواند مرتبط باشد. کنکاش در خان های اساطیری، باعث کشف اشتراک های فرهنگی ایران و یونان می شود. اختلافات و اشتراکات  میان آن ها، روند توسعه فرهنگی این ملت ها را تا حد زیادی روشن می کند. سه پهلوان اساطیری- رستم، اسفندیار و هرکول- دارای ظرفیت های فراطبیعی بوده اند. اشتراک عمل سه پهلوان، گزینش راه دشوار به جای راه سهل و آسان بوده است.
    کلید واژگان: اساطیر, شاهنامه, اعداد, خان (خوان), اشتراکات و افتراقات خان ها (خوان ها)}
    Negahdar Shadkam, Seyed Ahmad Hosseini Kazerooni *
    Myths are stories from the ancient times, and pre-historical adventures which still serve a deeper purpose to reflect some truth, and have been transferred from the past to the future generations. Due to culture exchanges, Iranian and Greek nations had similar and common myths in past. That's why champions like Rostam and Esfandiyar in Iran and Hercules in Greece were sacred and have been treated respectfully. Some myths appear in numbers, for instance seven and twelve. In Ferdowsi's Shahnameh it has been referred to Rostam and Esfandiyar's seven labours and these narrations could be related to twelve labours of Hercules. Investigations into mythological labours will reveal cultural similarities of Iran and Greece. There mythological champions including Rostam, Esfandiyar and Hercules had supernatural capacities. These differences and commonalities will reveal the cultural development pattern of these nations to a high extent.  The common characteristic of these three champions is the selection of the road not or less taken instead of the easy one.
    Keywords: Myths, Shahnameh, Numbers, Mythological labours, Labour’s similarities, differences}
  • وحید سجادی فر، موسی پرنیان*، حمیدرضا شعیری

    در این پژوهش با روش تحلیلی -کاربردی، کوشش شده است بر مبنای رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانی مکتب پاریس، جایگاه ماهیتی سوژه در 41 قصه از مجموعه قصه های ایرانی سیدابوالقاسم انجوی شیرازی در ارتباط با مولفه های معنایی گوناگون در روایت مورد تحلیل قرار گیرد تا روشن شود که سوژه در روایت این قصه ها چه تعریفی دارد و نیز روشن شود که سوژه به عنوان مولفه ای ماهیت بخش به دیگر مولفه های معنایی در قصه ها خود دارای چه ماهیتی است. با توجه به این مطالب در پژوهش این فرضیه مطرح است که سوژه در این قصه ها از دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی، می تواند تعریفی متفاوت با شخصیت داشته باشد که مولفه هایی چون کمبود، کنش و تحول معنایی این تفاوت را رقم می زند. از سوی دیگر همان گونه که سوژه با حضور خود به روایت و مولفه های معنایی در آن موجودیت و ماهیت می بخشد خود نیز در جریان این ماهیت بخشی در ارتباطی متقابل با دیگر مولفه های معنایی در روایت در عین یگانگی نمودی (یکی بودن) ماهیتهای چندگانه ای را به دست می آورد. یافته های این پژوهش بیان می کند که در 41 قصه بررسی شده در این مقاله در مجموع 171 شخصیت وجود دارد که بین آنها 121 شخصیت به سبب داشتن فرایندی کنشی برای تحول معنایی و برطرف کردن کمبود، دارای ویژگیهای سوژه از دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی هستند که این سوژه ها در مجموع می توانند 15 گونه ماهیت قابل تحلیل را به دست آورند که همین امر سوژه را در این قصه ها، مولفه ای معنایی با ماهیت «سیال» یا «درگذر» تعریف می کند.

    کلید واژگان: قصه های عامیانه کوتاه ایرانی, سیدابوالقاسم انجوی شیرازی, نظام گفتمانی, ماهیت سیال, سوژه}
    Vahid Sajjadifar, Moses Parnian*, Hamid Reza Shairi

    On this basis, this research is looking for mythological themes in one of the valuable collections of Iranian folk tales named Mashdi Galin Khanum's stories. In this research, after identifying mythical elements and characters among the stories, it is determined that the process of transferring myths into the folk tales of this book has changed them. Among other things some components of mythology have been removed or changed in their folk definition, or other details have been added to them and some ancient myths are reflected in the bodies of other characters. The total evolution of myths in the stories of this book, based on the pattern given by Mehrdad Bahar, has been studied under four headings: transformation, fracture, integration, and the entry of foreign elements. In the end, it is concluded that based on the evolving nature of myths, mythical characters and phenomena in folk tales are also narrated with changes to make them believable or in harmony with the new space. It is also possible to find out some neglected aspects of mythology by examining folk tales.

    Keywords: Myths, folk tales, Mashdi Galin Khanum's stories, Iranian myths, metamorphosis of Iranian myths., Subject}
  • سمانه نوروزی، علی سلیمی*، مریم رحمتی ترکاشوند، فاطمه کلاهچیان

    در سال های اخیر دانش نشانه شناسی بابی تازه در تحلیل، فهم و نقد متون ادبی و کشف زوایای پنهان آن به وجود آورده است. امل دنقل شاعر معاصر مصری و سیاوش کسرایی از جمله شاعران دغدغه مندی هستند که در زمانه ای متلاطم زیسته اند. نابسامانی های سیاسی و اجتماعی در محتوا و ساختار شعر این دو به شدت تاثیر گذاشته است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، مضمون «یاس و امید» در مولفه های نشانه شناسی مکان-زمان و اسطوره ها، در سروده های این دو شاعر را بررسی و با هم مقایسه نموده است و درصدد پاسخ گویی به این پرسش است که این درون مایه چگونه در شعر دو شاعر متجلی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش، گویای آن است که شعر دو شاعر با وجود شباهت های فراوان در درون مایه-هایی چون اعتراض به وضع موجود و دعوت به مبارزه، بسیار با هم متفاوت است. در شعرکسرایی همواره جلوه هایی از روشنایی و بالندگی دیده می شود. کاربست نشانه های مکان، زمان و اسطوره ها در شعر او، به منزله دمیدن روح امید در هموطنان است. شعر حماسی «آرش کمانگیر» نمونه ای آشکار از این نگاه سرشار از امیدواری است؛ اما شعر امل دنقل که سرشار از هنر شعری و هنجارگریزی های زبانی است، به شکلی عمیق متاثر از شکست های پی در پی جهان عرب و در گرداب یاسی سهمگین غوطه ور است؛ به گونه ای که کاربرد مکان، زمان و اسطوره ها در شعر وی، به شدت تیره است. شعر وی سویه تاریک حوادث را برجسته نموده است. سروده «البکاء بین یدی رزقاء الیمامه»، تصویری جامع از همه شعر اوست.

    کلید واژگان: امل دنقل, سیاوش کسرایی, یاس و امید, نشانه شناسی, اسطوره ها}
    Samaneh Nowrouzi, Ali Salimi *, Maryam Rahmati, Fatemeh Kolahchian
    Introduction

    Semiotics has provided researchers in the immediate past years with a tool for analyzing, understanding, and criticism of literary texts and discovery of hidden meanings. Semiotics has tried to unveil, decipher, and discover the deep meanings behind the structure. Amal Donqol (a contemporary Egyptian poet) and Siavash Kasraei (an Iranian poet) lived in their turbulent times. Political and social disorders intensively influenced the content and structure of their poems. The comparative semiotic study investigates meticulously and in detail the works of the Egyptian and Iranian poets considering hope and despair. It hopes to have a better and deeper understanding of the poets’ thoughts and spirits and their influence on their poems. Moreover, the study makes the ground for better presenting of the similarities and differences of their attitudes, as they live in rather similar conditions.Using the semiotics of the application of time, place, and myths, the study investigated the duality of despair and hope  in some poems of the two poets regarding the structure and poetic language. It tried to answer the question that how despair and hope have been presented in the poems and in mentioned components and how their poetic and artistic manifestations are.

    Method

     This descriptive-analytic study was done within the American framework of comparative literature.

    Discussion

    Semiology (or semiotics) is a new type of criticism that has had a great impact on literary studies and related research. This field of study interprets literary texts according to such criteria and layers as time, place, intertextuality, narration, character, etc. This study explored the place, time, and mythical characters to show the appearance of hope and despair in the selected poems. The components work as codes for the poet through which he shows his inner feelings and imposes positive or negative meaning upon them. The analysis of the signs unveils the hidden layers of meanings in a literary text and familiars readers with the world, thoughts, and feelings of its writer.Time and place as signs and their signified are various and wide in literary texts and important for reading texts. The poets have used many words showing place and time. In many cases, adverbs showing the place in Donqol and Kasraei's poems lose the characteristic of being adverb of place and become a signifier having specific signifiers. The time adverbs have also been used in this way as their poems shows the change many times. The words become positively or negatively marked as they convey the poets’ feelings.  These words convey meanings different from their place and time meanings, which engages the readership with one of the dualities of despair or hope. Myth is also an important component that imposes meaning on the meaning in works of both poets. Using and recreating the myths, the poets communicate their ideals and spirits to the audience.

    Conclusion

     The study investigated the duality of despair or hope in the poems of two poets based on the application of some components of the semiotics of time, place, and myths. The socio-political conditions that the two poets live in seem to be the same and their poems protest against their contemporary situation, but based on the mentioned examples one can say that when the poems have been composed, when death and despair were dominant in the mental space of poets, he optimistically expected a bright future, whereas death and despair are always dominant in Amal Danqol's poems. As a result of the different views of the poets, time, place, and myth have a hopeful and liberating application in the poems. In Amal's poems, however, the place, time, and myth components become nightmares of fear and failure, as a result of his sad and desperate creations. Finally, looking from semiotic analysis, it can be concluded that the fully optimistic and hopeful poems of Siavash Kasraei sometimes lack poetic fantasy and becomes similar to prose, making it a weakness of the poems. On the contrary, Amal Danqol's poems, though exaggerates in expressing darkness, they are totally strong and surprising sometimes regarding poetic beauties, creating new meanings, and linguistic deviations.

    Keywords: Amal Donqol, Siavash Kasraei, disappointing, hope, Semiotics, Myths}
  • سمیرا فعلی

    داستان های عامیانه ازجمله ادبیات شفاهی هستند که پیشینه ادبیات مکتوب امروزی را تشکیل می دهند. در این پژوهش افسانه های ایرانی که علی اشرف درویشیان و رضا خندان گردآوری و در نوزده جلد منتشر کرده اند، از نظر کاربرد عناصر عامیانه مانند باورهای عامیانه بررسی شده اند، همچنین غیر از این عناصر به عناصر موضوعی دیگری مثل متل ها، تقدیرگرایی، مکر و حیله، انواع تمثیات، سحر و جادو، داستان های معمایی و داستان هایی درباره فقیر و دارا و... تقسیم شده است و از هرکدام نمونه هایی آورده شده است. یافته های این پژوهش از این قرار است: حدود 68 عنصر موضوعی، 29 مورد نقش اعداد در سرنوشت، 30 مورد ذکر رسم و رسوم متداول در داستان ها، 29 مورد عناصر کهن الگو در داستان ها، همچنین دریافته ها به صورت جداول منظم تنظیم شده، با ذکر نام داستان ها و موضوع های موردنظر و کاربرد اعداد و فولکلورهای به کار برده شده در داستان هاست که بر مبنای نظریه های مختلف من جمله نظریه مارزلوف و تقسیمات دکتر محجوب و دیگر پژوهشگران متخصص در این زمینه تدوین گردیده است.

    کلید واژگان: فرهنگ عامه, افسانه, رسوم}
    Samira Feli

    Folk stories are kind of oral literature which form the background of today’s written literature. This research aims to scrutinize Iranian myths, which have been compiled by Ali Ashraf Darwishian and Reza Khandan and issued in nineteen volumes, from the viewpoints of folk elements like folk beliefs. Rather than these elements, other subjects like matals, appreciation, deception and cunning, types of allegories, magic and spell, mysterious stories, poverty and wealth have been also considered. Examples have been provided from each one of them. The findings of this research indicates the following outcomes: Almost sixty-eight thematic elements,Twenty-nine items of the role of numbers in destiny,Thirty items of the common traditions and customs in stories,Twenty-nine items of ancient elements in stories, Moreover, the findings have been arranged as tables including the name of the stories, the intended subjects and the use of numbers and the folklores practiced in stories based on different theories such as the theory of Marzelov and the classifications of Mahjub and other researchers specialized in this field.

    Keywords: Folk, Myths, Elements}
  • حمید جعفری قریه علی*، زهرا جعفری

    در میان فنون هنرمندانه ای که در فرهنگ و تمدن انسان جلوه های گسترده و متنوعی داشته، شگرد نمادپردازی، همواره در آثار ادیبان بزرگ مورد توجه بوده است. نماد با هنر بیان اندیشه ها و عواطف به صورت غیرمستقیم می تواند مفاهیم و موضوعات عمیق و ریشه ای را به شیوه ای جامع و گسترده بیان کند و با ارایه معانی گوناگون از صورتی واحد، بازتاب دهنده امور درونی، ذهنی و عاطفی نویسنده باشد. فخری هروی از جمله نویسندگانی است که با آفرینش هفت کشور، میراثی ارزشمند در عرصه ادبیات داستانی به جای گذاشته است. او در این اثر از اسطوره و نماد به عنوان مهم ترین شاخصه های ادبی بهره برده است. نویسنده اجرام آسمانی را که شامل نقوش دوازده گانه صور فلکی و هفت سیاره است، مطابق با باورهای عصر خود در چهره ای نمادین که زیرساخت های اساطیری دارد به تصویر کشیده است. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، به رمزگشایی و تحلیل تعابیر و گزاره های نمادین هفت کشور براساس قراین و شواهد درون متنی می پردازد و با چشم اندازی به باورها و ریشه های اساطیری در جهت نمایان سازی هر چه بهتر مفاهیم گام برمی دارد، تا بدین گونه، حقیقت، درک اثر، دریافت روش و اندیشه نویسنده حاصل آید. براساس نتایج پژوهش، توصیف نمادین افلاک هفتگانه و اشاره تلویحی به ویژگی های هر یک از آن ها از قبیل وارستگی، سخاوتمندی، پاس داشت دیگران، تواضع، عدالت گستری و قدرت نمایی با هدف رونمایی از ارزش های اخلاقی و اعتباربخشی به آن ها  انجام شده است.

    کلید واژگان: فخری هروی, هفت کشور, اساطیر, نماد, نجوم, سیارات}
    Hamid Jafari Ghariyehali *, Zahra Jafari
    Introduction

    Symbols reflect natural phenomena, particularly celestial bodies that are embedded in myths and popular culture and are abundantly employed in Persian literature. Fakhri Heravi was a Shiat pot of the court of Iran and India in the 10th century AH, who compiled Haft Keshvar in the reign of the Safavid Shah Esmail I in three years. Haft Keshvar is a travel book of 388 pages (edited by Afshar and Afshari) written in prose and ornamented occasionally by verses. It embeds references to narrative stories, myths, and history including Tarikh Tabari, Tarikh fakhr Baenakati, Javame AlHekayat va Lavame AlRevayat, Seraj Algholoob, Shhnameh and Boostan. Haft Keshvar is a meta-narrative work of fiction that incorporates a range of symbols related to celestial bodies. It depicts journeys of Ibn Torab who visits seven different countries and their kings whose ideas are determined by astronomy and myths. The present study explores intertextual clues to dig into symbolic representations of constellations and seven planets of the solar system.

    Methodology

    A work of literary importance is uncovered by a thorough analysis of its sublayers. Thus, the present study uses a documentary, library, and note-taking method to collect data. It also uses descriptive-analytic method to examine narrative style of the work in terms of structure, narrative elements, and key features storytelling in Haft Keshvar. Persian writers have extensively used symbols to convey ideas and establish their belief systems. For instance, Fakhri Heravi wrote Haft Keshvar as a symbolic and allegorical work. Accordingly, this study examines the relationship between symbols and astrology in this work.

    Discussion

    Haft Keshvar is a journey to seven countries that symbolically represents ideas on astrology based on constellations of the zodiac and seven planets of the solar system. It proves to be a deeply symbolic literary work with different layers of meaning. The present study focuses on symbols that relate to astrology and how they are interwoven into the text. It evolves around the idea of the evolution of life on earth.Ibn Torab accompanies Aghi-aldin in the journey and arrives in the first country ruled by Keyvanbakht who abides in a magnificent palace called JeddiAbad topped by a big poll called DaloAbabd. The king’s name stands for the plane Saturn. The pool in this work represents water in ancient mythology and local folklore. Ibn Torab and Aghi-aldin move to the second country and stay there for 30 days. The king is Malek Girgis and abides in NahangAbad ia big palace called Qosiyeh. The king symbolizes Jupiter, the city symbolizes Pisces and the palace stands for Sagittarius.Upon their arrival in the second country, a messenger in red garments from the third country welcomes them. His name id Shahab and serves his king Bahram who lives in a palace called Aqrabiyeh in HamAbad. The king and his living place in the third country symbolize Mars.Before they arrive in the fourth country, a messenger receives them. His name is Najm the Agile whose lord is Sultan Beyza. The King lives in his palace, AsadAbad, at a meadow called Sepehr. The palace is built in the form of a lion. The lodging of the king and reminds the reader of the Leo Constellation and the King’s name stands for the Sun, which respectively imply resurrection, eternity, life, warmth, light and authority.In the fifth country, Dorry the Night Walker welcomes Ibn Torab and Aghi-aldin. The ruler of this territory is Zohreh Banu who abides in her cow-shaped palace, Soriyeh, at the top of a mountain. Zohreh Banu stands for Venus and her land represents Taurus constellations.The king of the sixth country is SahmKhuy whose messenger, FalakPeyma, meets the travelers in the story. The king lives in his palace, Joza, in ParvinAbad, all reparenting Mercury.In the last country, the messenger is a man named GardoonSeyr who is in the service of his lord, Malek Qamaraddin who lives in his palace, Saratan, near the Nile. The king is the symbol f the moon and his palace is the symbol of Cancer constellation.

    Conclusion

    Haft keshvar was written by Fakhri Heravi in10th century AHand that is replete with mysticism, mythical, geographical and astrological ideas. The study shows that the journeys to seven countries are in correspondence to the seven celestial bodies and planets. The level of symbolism is more tangible when we realize that the twelve constellations in the sky are in seven planets. For instance, Asad is the sun and Saratan is the moon. The other planets have two houses that are represented in the story of Haft Keshvar. This implies the mastery of the writer over astrology and his gifted naming procedure. In representing the seven planets and countries, the writer emphasizes on some lofty notions such as justice, freedom, generosity, respectfulness, authority and autonomy.

    Keywords: Fakhri Harawi, Haft Keshvar, Myths, Symbols, astronomy}
  • عبدالاحد غیبی*، مهین حاجی زاده، شهلا حیدری

    العلاقات الإنسانیه لاتتوقف عند حدود الکلمات المنطوقه، بل تتعداها باستخدام الحرکات الجسدیه. وهناک تتفق لغه الجسد مع اللغه المنطوقه لنقل المعنی التعبیری فتفردت هذه اللغه بهذا المهام حیث اخذت الدراسه هذه تغور بلغه الجسد فی الابیات التی ترکها بدر شاکر السیاب، وحاولت الکشف عن مدی غایه هذه اللغه فی اشعار الحب عنده معتمده علی المنهج التوصیفی التحلیلی. اختیرت الامثله الشعریه من دیوانه "ازهار واساطیر" الذی احتوی علی نسبه کبیره من تغنیات الحب لهذا الشاعر العراقی. بما ان لغه الجسد بحد ذاتها متشعبه الفروع، فاخذ الباحثون منها سته تقسیمات: لغه العیون، ولغه الیدین، ولغه الوجه، ولغه الشفاه، ولغتا العطر والشعر کترکیز یلایم اشعار الحب عند السیاب. استنتج البحث ان لغه الشاعر فی هذا المجال، کانت غالبا ما تترجم ملکات الجسد، وکانها إلهام لقصایده؛ کانت لغه العیون عنده بمثابه السحر والجمال، ولغه الیدین التی لها اکثر استخداما فی دیوانه،کانما کان الشاعر یستکمل عباراته بحرکه الید حتی یعبر عن شعوره، ولغه الشفاه فکانت هذه اللغه المستخدمه فی ابیاته مکبوته بتعابیر عتابیه، ولغه الوجه عند الشاعر فاضحه فشت له اسرار الوجوه التی ازدحمت فی عالم خیاله. وإن هناک تناسقا وترابطا وثیقا بین لغه العطر ولغه الشعر وتضافر إحداهما مع الاخری حیث ینقص المعنی فی کلتا اللغتین إذا اعتبرتا کلغتین منفصلتین: لغه العطر تفشی سر الجنون المخبوء فی خصلات لغه الشعر، کضفایر معطره مسترسله من اعلی قصاید الشاعر.

    کلید واژگان: شعر الحب, لغه الجسد, بدر شاکر السیاب, دیوان ازهار واساطیر}
    Abdolahad Gheibi *, Mahin Hajizadeh, Shahla Heidari

    Human relationships do not stop at the boundaries of spoken words, but instead use physical gestures. The body language is consistent with the spoken language to convey the meaning of expression. The study became unique to this task. The study began to subform the body language in the evangelicals left by Badr Shakar Sayab. The study tried to reveal the extent of this language in his love poetry based on the analytic descriptive method. The poetic examples were chosen randomly from the bloom of "Azhar and Asatir" which contained a large percentage of the love song of this Iraqi poet. Since the body language itself is a complex branch, researchers have taken six subdivisions: the language of the eye, the language of the lilies, the face language, the language of lips, the language of perfume and poetry to fit the poetry of the Sayab. The research concluded that the language of a poet in this area, often translated and inspired his poems; The language of the eye is like charm and beauty, the language of the hand that is most commonly used in its language, because the words of the poet are supplemented by the expression of his feelings, the language of the lips is suppressed by the expression of the Arabic, and the face language of the egregious poet has revealed the mysteries of the faces which have become enmeshed in the open world.

    Keywords: Love poem, body language, Badr Shakir Al-Siyab, Divan of flowers, myths}
  • حمیدرضا خوارزمی*

    یکی از نظریه های کلی در مورد قهرمانان این است که در گذر زمان دچار تحول می شوند و با معیارهای انسان هایی که در شرایط تاریخی و جغرافیایی با شرایط فکری گوناگون می زیند، شکل خاص خود را به دست می آورند. از محورهای فکری آریایی های هند و ایرانی، گرایش به رویدادهای طبیعی بوده است که مهرپرستی به عنوان یک پدیده در ذهن این اقوام در دوره های گوناگون کارکردهای خاصی به خود گرفته است. حال این پرسش مطرح است که مهر در اسطوره ها با گذر زمان دچار چه تحولی می شود و با پدیدآمدن حماسه، مهر چه شکل و شمایلی به خود گرفته است؟ نگارنده سعی کرده است با توجه به الگوهای اسطوره ای و حماسی جواب درخوری به این پرسش دهد. بر این مبنا ابتدا چگونگی هستی یافتن مهر در اسطوره های هند و ایران بررسی شده  و کم کم تحول او در اسطوره های ایرانی و مرزهای خارج از ایران باز نموده می شود   و سپس، چگونگی تبدیل این ایزد به چهره حماسی جمشید با  ارایه دلایل مختلف مورد تحلیل قرار گرفته است.نتیجه پژوهش حاضر این است که مهرپرستی با فتوحات ایرانیان پا به غرب می گذارد و پس از پذیرفتن بعضی کارکردهای خدایان خورشیدی،  با چهره جدیدی به شکل انسان در اساطیر ایرانی به روند تکاملی خود ادامه می دهد.  میترا در حماسه ملی ایران، با توجه به شکل قبلی خود و  تحولی که در پدیده ها به وجود آمده، در شکل جدیدتر با چند پدیده ترکیب شده، در جلوه جدید الگوی قهرمانی، در چهره شخصیتی به نام جمشید پدیدار می گردد. در این مقاله به شیوه تحلیل محتوا مبنای تکوین و تحول مهر در اسطوره و حماسه بررسی خواهد شد.

    کلید واژگان: اسطوره, مهر, جمشید, حماسه, دگرگونی}
    Hamidreza Kharazmi*

    Genesis of Mehr in myths and development it to Jamshid on epicOne of the general theory about the heroes is that are developed over time and with the men who live in different terms of historical and geographical conditions to acquire its own form. One of the intellectual pillars of Iranian and Indian Aryans, the tendency has been that natural events .The question now is that with the passage of time stamped with the legend,  what transformation will be created and the epic, love the look and have taken?The author has tried according to the patterns of mythic and epic proper answer to this question.Alpha Mhrparsty as a phenomenon in the minds of certain functions of this family has taken various courses. West puts up Mhrprsty with the Persian conquest, and then accept the new face of solar deities, some functions of the human form - Godchr('39')s own evolution continues. Structures Mithra in Iran, according to their previous form and the transformation that occurred in the phenomena ,combined with the newer, In a more recent phenomenon, combined with new paradigm in the face of the title character reveals the name of Jamshid. In this paper, research and analytical way, the genesis and evolution of

    Keywords: Epic, myths, Jamshid, genesis, Mehr, development}
  • دانیال بسنج*، آزاده حکمی

    در این مقاله یکی از داستان های اریک امانویل اشمیت (Éric-Emmanuel Schmitt) به روش اسطوره سنجی بررسی می شود. از دیرباز، داستان به عنوان یکی از بهترین بسترهای متن اسطوره ای مطرح است. در قرن بیستم نیز، پیرنگ های اسطوره ای در آثار بسیاری از نویسندگان دیده می شود.  به طور اخص سورریالیست ها و نمایشنامه نویسان از بیشترین علاقه مندان اسطوره ها هستند. از بین نویسندگان معاصر، اریک امانویل اشمیت یکی از علاقه مندان اسطوره هاست؛ تا آنجا که حتی عناوین آثار او از اسامی اسطوره ها خالی نیست. کتاب "ده فرزند هرگز نداشته خانم مینگ" (Les Dix Enfants que madame Ming n'a jamais eus) یکی از آخرین آثار اوست که با داستان پیگمالیون شباهت فراوانی دارد. پیگمالیون (Pygmalion) حاکم قبرس، سنگتراشی است که به دشمنی با زن ها شهره است. دلیل کینه او فساد و بی وفایی زن هایی است که در اطرافش حضور دارند. او برای نشان دادن ضعف زنان، مجسمه ای می سازد  اما ناخواسته دل به او می بندد. عشق او چنان بالا می گیرد که برای مجسمه لباس و جواهرات می خرد و در انتها ونوس (الهه عشق) دلش به رحم آمده، به مجسمه جان می بخشد.  در این کتاب اشمیت از زنی چینی سخن می گوید که ده فرزند دارد. بدیهی است که داشتن این تعداد فرزند سال هاست که در چین ممنوع است. خواننده در تعلیق و تردید سر در گم است و بیشتر می پندارد این ها همه توهمات خانم مینگ است، ولی در انتها همه ده فرزند جان می گیرند و کنار مادر می ایستند.

    کلید واژگان: نقد اسطوره ای, اسطوره سنجی(Mythocritique), ژیلبر دوران (Gilbert Durand), اریک امانوئل اشمیت, پیگمالیون}
    Danial BASANJ*, Azadeh HAKAMI

    Myth criticism is one of the few methods known in Iran. Myth criticism focuses myths. In this article a story of Eric-Emmanuel Schmitt is studied using this method. As in the twentieth century also exist many mythical themes in the works of some writers and since the story is still one of the best, it was chosen for analysis. Among contemporary writers Eric-Emmanuel Schmitt is very interested in myths. He even uses legendary names as titles of his stories. Schmitt’s Les Dix Enfants que Madame Ming n'a Jamais Eus is one of his last stories that is very similar to Pygmalion. Pygmalion is a sculptor from Cyprus who hates women because of their weaknesses. He avoids marriage because he thinks women are treacherous. He built a statue to show the weakness of women but he falls in love with her. Then he prays constantly Venus to make her alive. In this book Schmitt speaks, of o Chinese woman who has ten children. It is clear that it is totally impossible to have ten children in a country with one-child policy. It seems incredible but at the end, we see not only these ten children, but also some others for whom Madame Ming.

    Keywords: the myth criticism, myths, Gilbert Durand, Pygmalion, Eric- Emmanuel Schmitt}
  • سیامک سعادتی*، گلسا خیراندیش

    در تمام داستان های اساطیری، تلاش برای یافتن بی مرگی و جاودانگی، نشان دهنده التهاب درونی انسان برای یگانگی با خدایان و قدرت برتر است. انسان از یکسو خواستار غوطه ور شدن تمام و کمال در زندگی است و از سوی دیگر خواستار نامیرایی است؛ به عبارت دیگر وی می خواهد هم در زمان و هم در ابدیت زندگی کند. میل به ابدیت در انسان، مبارزه بی وقفه او را با زمان منعکس می کند و حتی بیش از آن، نشانگر مبارزه ای شدید است با مرگ برای فتح زندگی ابدی.در این نوشتار، شخصیت های دینی و اسطوره ای که نامیرا هستند و یا در پی آن بوده اند، بررسی خواهد شد. در اندیشه دینی و مذهبی: مسیح (ع)، ادریس نبی (اخنوخ)، خضر نبی و الیاس نبی (ایلیا)؛ در اساطیر ایران: پشوتن، گیونی (گیو)، توس، کیخسرو، گرشاسپ، و ضحاک؛ و در بین النهرین: اوت ناپیشتیم نامیرا هستند. برخی شخصیت های اسطوره ای نیز در پی بی مرگی بوده اند؛ ازجمله گیل گمش و اسکندر که نتوانستند به نامیرایی برسند. عمده اندیشه های اسطوره ای و حتی دینی، به نامیرایی پرداخته اند. هر که خود به دنبال جاودانگی رفته، دست خالی برگشته و جان خویش را نیز در آن مسیر نهاده است؛ گیل گمش و اسکندر، به دنبال نامیرایی بودند و ساختار سفر و جستجوی آنان از جهات بسیاری شبیه هم است؛ اما بدان نرسیدند؛ اما کسانی که نامیرایی را از جانب خدا دریافت کرده اند، جاودانه اند؛ چرا که نامیرایی متعلق به عنایت خداست نه تلاش آدمی.

    کلید واژگان: نامیرایی, اساطی, ر سفر, جاودانگی, ابدیت}
    Siamak Saadati *, Golsa Kheirandish

    In every mythological story, a quest for immortality and eternality depicts man’s inner fervor for unity with gods and the supreme power. Man seeks full immersion in life and longs for immortality at the same time. In other words, he wants to live both in time and in eternity. The desire for eternity in man shows his ceaseless struggle with time, and even more so an intense fight with death to conquer eternal life.Thisarticle studies religious and mythological figures who have either been immortal or sought to be so. Jesus Christ, Idris (Enoch), Khidr, and Elias (Elijah) from religious schools of thought;Peshotanu, Giv, Tous, Kay Khosrow, Garshasp, and Zahhak from Persian myths; and Utnapishtim in Mesopotamia are immortals. Some mythological figures such as Gilgamesh and Alexander also sought deathlessness, yet failed to find it.Most mythological and even religious schools of thought have dealt with immortality. Anyone who has set out to find eternality has returned empty-handed, losing their life during the quest: Gilgamesh and Alexander sought immortality and the structures of their journey and quest are similar in many ways. However, they both failed. Those who received immortality from God, on the other hand, remain eternal, as immortality belongs to the realm of God’s grace, not man’s struggle.

    Keywords: immortality, myths, quest, eternality, sempiternity}
  • معصومه نظری، ایوب کوشان*، مهین مسرت

    موضوعات اساطیری یکی از اساسی ترین و اولین موضوعات مطرح شده در ادبیات هستند و در این شکی نیست که ادبیات و اسطوره دو اصل جدانشدنی از یکدیگر می باشند و هر اسطوره، کوشش ساده و ابتدایی تخیل برای این همانی جهان بشری است که اغلب داستانی درباره یک ایزد یا ایزدبانو می باشد. یکی از این ایزدبانوان، ماه است که در اساطیر به صورت الهه سین، سلین، آرتمیس، دیانا و اناهیتا جلوه گر می شود. این پژوهش برآن است تا اسطوره زن و ماه را که یکی از باورهای بنیادین بشری می باشد، در منظومه ویس و رامین بررسی کند. در این پژوهش هدف، استخراج و تبیین اسطوره ماه و زن و پاسخ دادن به این سوال است که دلایل همانندی زن و ماه کدامند؟ روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و درتحلیل نمونه های منظومه، ارتباط آن ها با اساطیر مورد بحث قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ماه به عنوان الهه آسمانی، مظهر زیبایی و فره بخشی به موجودات، خصوصا زنان، به خاطر مناسباتی که با ماه دارند، می باشد.همچنین این باور، حجم زیادی از تشبیهات منظومه ویس و رامین را به خود اختصاص داده است.

    کلید واژگان: اساطیر, ماه, زیبایی, زن, ویس و رامین}
    Masoumeh Nazari, Auyob Kooshan *, Mahin Masarat

    Mythical subjects are one of the fundamental and first issues in literature. Undoubtedly, literature and myth are inseparable and myth is a simple and primary effort for imagination of the human world that mostly it is a story about a god or goddess. One of the goddess is moon that is represented as Goddess of Sin, Celine, Artemis, Diana and Anahita. This research tries to investigate the myth of woman and moon as one of the human fundamental beliefs in the verse of Vis and Ramin. In this research, the aim was to extract and explain the myth of woman and moon and respond to the question of what is the reason for similarity between woman and moon. The research method was descriptive-analytical which investigated the myth of woman and moon. According to the findings it can be referred to the moon as the heavenly goddess that embodies the beauty and beautification of the creatures, particularly women who have relationships with moon. On the other hand, this belief has been assigned significant number of similes in the verse of Vis and Ramin.

    Introduction

    In the belief of primitive humans, stones, plants, animals and celestial bodies (moon, sun, and other stars) had spirits, and there were gods and goddess beyond them. The humans visualized heavenly gods as stars. The primitive man imagined the gods as men and women from very beginning. Accordingly, the sun and the moon are no optional in this rule. The sun shines directly. Therefore, one principle is active and the other is passive. The sun is the manifestation of male power and the moon is the manifestation of the female power, and the moon is considered as the maternal goddess and source of power of life. On the other hand, the moon always provokes the sensation of beauty, and the beautiful face people are resembled to the moon. Wherever it is spoken about beautiful faces, the moon is represented and the lovers actually observe their beloved faces in the moon. The woman’s similarity to the moon is one of the common themes of literature that can lead us to think about the reasons for this similarity. When the moon is considered as the manifestation of beauty, what is the logic behind this similarity; although the moon has a smudge and, contrary to popular imagination, may not be too beautiful? So what is the relationship between the moon and the woman, and sometimes even the existence of human? Does this human imagination about the moon have any mythological aspect in its ancient belief? Why are all the beauties in the literary texts and especially in lyrics resembled moon? Considering that this issue is applicable in the literature of different nations, it is necessary to find out the reason for this similarity. In this article, the expansion of the relationship between the moon and the woman is discussed, and the evidence has been obtained from a noble Persian lyric known as Weis and Ramin.

     Research Methodology

    The research method in this research is descriptive-analytic. In this regard, at first, the myths of woman and the moon and their relationship with each other are examined and then analyzed by the samples in the verse of Weiss and Ramin and their relationship with mythological issues.
     3-Discussion The moon, as the source of power and rejuvenation, creates all the bodies and living beings. This issue connects the woman to the moon in the unconscious of the nations, and on this basis, the moon is known as the mother goddess. Mother-goddesses are always related to the moon, and all goddesses were the goddesses of the moon. In the mythology of the world, the moon goddesses have been a symbol of beauty. Astronomers have considered attributes for the moon and light. "Buti, a well-known divine comedian interpreter, quotes from Arab astronomer Al-Mabsar that: The moon is cold, humid, and mysterious planet that sometimes, creates warmth and exhilaration and readiness to work, and sometimes makes sense of purity and need to pray. It always provokes the sense of beauty and friendship, but it also stimulates the magic talent, metaphysics, explorations of the earth and the sea. In a sentimental way, it is a special star of noble women and blessing marriage (Alligier 2010: 1155). In Avesta, the moon is the brightest part of the grateful creatures. In the Mahyasht, it is spoken about the brightness of the moon and pointed out that “Amshaspandan rises and provides that blessing entity and spread on the ground life” (Dosutkhah, vol.1, 1996:326). In Bundehehsh, it is written that the moon grants the creatures light and luminosity. “The moon offers light, happiness and power in three states early moon, crescent moon and full moon”(Samadi, 2004: 100) On this basis, it can be said that the brightness and beauty of the beautiful faces is originated from the moon. As it is said in a part of Bundehesh that “Amhaspand Imardad has likened the beautiful faces to the moon” (Afifi, 2004: 619).
    In folk beliefs, the moon is not only the donor of beauty for the beautiful people but also grants flowers colors and according to this belief, the Persian poets have called the moon the decorator of the flowers” (Mosafa, 1987: 696). “In Persian literature, the moon is mostly a manifestation of beauty and a great example of dignity and perfection. It is related to these concepts that metaphors and various combinations of the fantasy have been created by Iranian poets, and especially the beauty of women has become liken the moon.”(Yahaghi, 1990: 385)

    Conclusion

    The moon, as the benchmark of world rhythms and the source of power and rejuvenation, creates all the bodies and living beings. This issue connects the woman to the moon in the unconscious of the nations, and on this basis, the moon is known as the sky goddess and manifestation of the female power. In the mythology of the world, the goddesses of the moon have been the symbol of beauty and attribute this beauty to the moonlight and its properties. In Avesta, the moon is the brightest part and donor of gratefulness to the creatures. In Mahyasht, it was spoken about luminosity of moon and pointed out that Amshaspandan rises and provides that blessing entity and spread on the ground life. On this basis, it can be said that the brightness and beauty of the beautiful faces is originated from the moon. According to these issues, the poet has portrayed the relationship between the moon and the woman beautifully, and, given the large volume of these similes, it can be considered as one of the features of the Weiss and Ramin poems. In addition, in general, the mythological relationship between the moon and the woman can be mentioned as a result; however, the secondary results of this research are as follows:1- In this verse, 190 couplets points to the evidence referring to the relationship between the woman and the woman.2. Weis who becomes the beloved of Viro, Shah Mobad and Ramin has a stunning beauty and in 156 couplets, the beauty of Weis and her relationship with the moon have been mentioned and only in 34 couplets, it has been pointed to the moon and other beautiful people.3- Because of being beautiful, Weis has been likened to the moon and the sun in seven couplets.4- Men are also likened to the sun, which 23 couplets are devoted to this issue, two of which point to the Shah Mobad, one refers to Viro and three couplets point to Jamshid (Ramin son) and the rest refer to Ramin.It is worth noting that the relationship between the moon and the woman is still present in the life of the people, and every beautiful creature is resembled to the moon, and this issue points the continuity of mythology with human life, and human beings have had myths related to their culture throughout the history. This brief piece of writing can be a valuable alternative to research on the reflections on many mythological issues. 

    Keywords: myths, moon, beauty, woman, Vis, Ramin}
  • اقدس فاتحی، حسن شهریاری*

    اشراف بر پیشینه اساطیری شخصیت های حماسی، در تحلیل کارکردهای آنان در آثار ادبی کمک قابل توجهی خواهد کرد. مطالعه خویشکاری های ایزد وای و وجود برخی تشابهات میان این ایزد و کاووس شاهنامه سبب گردید تا به مقایسه تطبیقی میان این دو شخصیت اساطیری بپردازیم. کاووس شاهنامه، از بزرگ ترین پادشاهان حماسی ایران و برخوردار از پیشینه ای اساطیری است. وای نیز، ایزد باد و هواست که بر فضای تهی میان آسمان و زمین حکمرانی می کند. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی به این نتایج که عبارتند از تشابه در شخصیت متلون و ابهام انگیز، فره مندی، جادو پزشکی، جنگاوری، پیک مرگ و سرشت بادی، مکان زندگی و پدر نخستین انسان بودن است، دست یافته. هر چند اختلافات جزیی در میان آن ها دیده می شود، اما وجود این گونه همسانی ها میان این دو شخصیت اساطیری و بررسی و مطالعه سیر تحول و تنزل ایزدان اساطیری به عالم حماسه، ما را بر این داشت که گمان کنیم کاووس شاهنامه صورت تحول یافته و انسانی وایو، ایزد باد و هوا است که در حماسه ملی ما؛ شاهنامه با حفظ مهم ترین خویشکاری های خود در قالب پادشاهی حماسی نمایان گشته است. هدف از انجام چنین پژوهشی بی شک نمایاندن پیشینه ایزدی کیکاووس و تاثیر در رفتار و کردار حماسی و شخصیت چندی بعدی او در شاهنامه است.

    کلید واژگان: ایزد وای, کیکاووس, اسطوره, حماسه, تحول اساطیر}
    Aghdas Fātehi, Hasan Shahryāriee *

    Understanding the mythological background of epic characters helps us to analyze their functions in literary texts. Studying the functions of Vayu and the existence of some similarities between this lord and Kai Kāvus provides a comparative investigation of these two mythological characters.Kai Kāvus, as described in Shāhnāmeh, is one of Iran's greatest epic kings and has a mythological background. Vayu is the god of wind and air that rules the empty space between heaven and earth. The present study, by using descriptive-analytical method, has found the similarities between the two characters. They are as follows: having ambitious personality, having divine light, having magic-medicine power, being warlike, being messenger of death, having a windy nature and being the father of first man. Although there are slight differences, the similarities between the two mythological characters make us think that the Kai Kāvus is a transformed and human form of Vayu. The purpose of this research is to present Kai Kāvus' godly background, his epic behavior and his multi-dimensional character in Shāhnāmeh.

    Keywords: Vayu, Kai Kāvus, Myths, epic, Mythological Transformation}
  • نسرین اصلانی*

    اسطوره واکنشی است از ناتوانی های انسان در مقابله با درماندگی ها و ضعف های او. عناصر و شخصیت های اسطوره ریشه در واقعیت هایی دارند که در طی زمان تغییر و تحول می یابند و همان گونه که فرهنگ ها با هم آمیخته می شوند؛ اسطوره ها نیز با هم می آمیزند و اسطوره های جدید می سازند و گاهی اسطوره ها در سرزمین های مختلف با نام های متفاوت و خویشکاری یکسان ظهور می یابند. پژوهش حاضر از نوع تحلیلی تطبیقی است بر پایه داده های کتابخانه ای، که با هدف اثبات وجود همانندی در خویشکاری اساطیر ایران و یونان و نیز بیان علت آن نگاشته شده است. در این پژوهش، با توجه به یافته های به دست آمده از خویش کاری اسطوره های دو سرزمین یونان و ایران، تطبیق آن ها با یکدیگر و اثبات وجود تشابه در وظایف آن ها؛ فرضیه یکسانی تفکر نوع بشر در هزاره ‏های آغازین بررسی می شود و در بخش نتیجه گیری بیان می گردد که از آنجا که اسطوره حاصل تفکر بشر و برگرفته از سرشت آدمی است؛ بدیهی است که تشابهاتی میان اسطوره های سرزمین های مختلف دیده شود، هر چند که نام و توصیف مردم این سرزمین ها از یک پدیده فرازمینی، متفاوت از هم باشد و نیز تفاوت های موجود میان اسطوره ها را می توان متاثر از شرایط اجتماعی هر سرزمین در زمان خلق آن اسطوره دانست.

    کلید واژگان: اسطوره, خویشکاری, ایزدان, یونان باستان, ایران باستان}
    Nasrin Aslāni *

    Myth is a reaction to man's inability to cope with his/her infirmities and weaknesses. Mythical elements and characters are rooted in realities that change over time; as cultures are intertwined, myths blend together and new myths are created. Sometimes myths appear with different names but identical functions in different areas. The present study is an analytical-comparative one based on library data; its aim is to show the similarity of the functions of Iranian and Greek myths. Accordingly, they are compared, their common points are shown and the theory of the uniformity of the thoughts of all human beings in the early millenniums are examined. Since myth is the product of human thinking and derived from human nature, there are obviously similarities between the myths of different nations. These nations refer to same phenomena with different names, and the differences between myths can be attributed to the social conditions of each nation.

    Keywords: Myths, Function, gods, ancient Greece, ancient iran}
  • زینب صادقی سهل آباد*، معصومه عبدلی
    در نوشتار حاضر به بررسی و مقایسه ی جایگاه اسب در آثار ادبی فارسی و روسی پرداخته شده است. اسب در ادبیات هر دو ملت غالبا از هویتی انسانی برخوردار است و همدم و یار باوفای انسان برشمرده می شود. این حیوان اسطوره ای در آثار ادبی هردو سرزمین، همواره نماد مثبت بوده و فاقد خصایل منفی است. برای نشان دادن این امر به آثاری از هردو سرزمین اشاره کرده ایم که در آن ها اسبان نقش آفرین بوده اند. بااین وجود در یکی از داستان های حماسی مشهور روسی به نام «آلک دل آگاه» که ریشه در تاریخ روسیه دارد و با اسطوره های ملی روسی درآمیخته است، نقش اسب از سایر آثار متفاوت می باشد و به نوعی ناخودآگاه منجر به سرنوشت تلخ قهرمان می گردد. اسب در اسطوره های ادبی مکمل شخصیت قهرمان محسوب می شود و در سیر تکامل شخصیت وی نقش دارد. هدف از پژوهش حاضر نشان دادن اشتراک دیدگاه دو فرهنگ به یک نمادینه ی مشترک است.
    کلید واژگان: اسب, ادبیات فارسی, ادبیات روسی, آلک دل آگاه, اسطوره}
    zaynab sadeghi sahl abad*, masoomeh abdoli
    In this paper, the place of the horse in the Persian and Russian literary works has been discussed. In the literature of both nations, horses mostly own human characteristics and are counted as humansʼ faithful companions and friends. This legendary animal, in the literature of both countries, has always been a positive symbol and never does have negative characteristics. In order to explain this case, we resorted to some literary works from both nations in which horses played a role. By contrast, in one of the famous Russian heroics entitled “A Song of the Wise Oleg”, one of the historical Russian stories which merge with Russian myths, the role of the horse is different from the other literary works and it somehow unconsciously causes the hero to die. In the heroic stories, the horse is considered as a complement for heroʼs character and plays an important role in developing his personality. The purpose of this research was to indicate the perspectives of two cultures on a common symbol.
    Keywords: Horse, Persian Literature, Russian Literature, Wise Oleg, Myths}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال