به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « polyphony » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «polyphony» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهره دست پاک، سعید حمیدیان*، فرهاد طهماسبی

    پژوهش حاضر با بهره گیری از آراء میخائیل باختین و به طور خاص نظریه چندصدایی، سعی دارد به صورت تطبیقی گفتمان های موجود در رمان های سووشون اثر سیمین دانشور و میرامار اثر نجیب محفوظ را واکاوی نماید و با استفاده از روش توصیفی _تحلیلی به بازتاب چندصدایی در این رمان ها بپردازد. نگارنده بر اساس منطق مکالمه ای باختین و مولفه های موجود در آن این رمان ها را مورد ارزیابی قرار می دهد و در ضمن پژوهش به این پرسش پاسخ داده است که چگونه چندصدایی در رمان های منتخب بازنمایی شده است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که در داستان های فوق ما شاهد چندصدایی هستیم، اما شکل و نحوه بیان این چندصدایی باهم متفاوت است و در هر داستان عواملی چون: جنسیت ، ساختار اجتماعی و اقتصادی، جریانات روشنفکری در قالب دو قطب خودآگاهی و ازخودبیگانگی فرهنگی، در به ثمر رسیدن چندصدایی در قالب مولفه ها خود را بیش از سایر عوامل بازنمایی می کنند. زنان غالبا نقش دنباله رو اندیشه ای که از مرجع اخلاقی داستان صادر می شود، دارند و عموما با سبک بخشی موجب تقویت چندصدایی در داستان می شوند. ساختار اجتماعی و اقتصادی و تقابل و تضاد طبقاتی و جریانات روشنفکری در داستان ها هرکدام با ایجاد دو قطب متقابل به عنوان دیگری، زمینه تنوع گفتمانی را ایجاد می کنند.

    کلید واژگان: میخائیل باختین, چندصدایی, رمان معاصر عربی و فارسی, منطق گفتگویی}
    Zohreh Dastpak, Saeid Hamidian *, Farhad Tahmasebi

    The present research, using the opinions of Mikhail Bakhtin and especially the theory of polyphony, tries to comparatively analyze the discourses in the novels "Sushon" by Simin Daneshvar and "Miramar" by Najib Mahfouz and by using the descriptive-analytical method to reflect the polyphony in Pay these novels. The author evaluates these novels based on Bakhtin's conversational logic and the components in it, and in the meantime, the research has answered the question of how polyphony is represented in the selected novels. The results of the research show that in the above stories we witness polyphony, but the form and manner of expression of this polyphony are different and in each story factors such as: gender, social and economic structure, intellectual currents in the form of two poles of self-awareness and cultural alienation are involved. The results of polyphony are represented in the form of components more than other factors. Women often have the role of following the thought that is issued from the moral reference of the story, and they generally strengthen the polyphony in the story with a partial style. The social and economic structure, class conflict, and intellectual currents in the stories, each of them create the field of discourse diversity by creating two opposite poles as the other.

    Keywords: Mikhail Bakhtin, Polyphony, Contemporary Arabic, Persian Novel, Dialogue Logic}
  • مریم دیباج*، رضوان صادقی قهساره

    در این مقاله با استفاده از مولفه چندصدایی باختین، مصداق ها و کاربست آن را با شیوه توصیفی تحلیلی در داستان جزیره غزاله علیزاده و رمان من می روم از ژان اشنوز بررسی کرده ایم و کوشیده ایم در آغاز به این سوال پاسخ دهیم که چندآوایی چه مولفه هایی دارد و چگونه در این دو داستان نمود پیدا می کند. بر این اساس، تاکید این جستار بر بینامتنیت، چندزبانی و گفتگومندی است، چرا که منطق گفتگومندی و چندصدایی زمینه ساز خلق مفهومی تازه از سوی ژولیا کریستوا به نام بینامتنیت شده است. در ادامه این مولفه ها در هر دو داستان بررسی و تحلیل میشوند. از منظرباختین چندآوایی به معنای وجود چندین صداست. هر شخصیت بازنمای صدایی ست که یک خود فردی را جدای از دیگران نمایندگی می کند. داستان جزیره ی علیزاده متنی است که توانسته از نفوذ اندیشه تک گویه در گفتمان دوری جوید و زمینه ای مناسب را برای تضارب صداها واندیشه های متنفاوت و نگرش های ناهمگون و در نتیجه پذیرش دیگری به مثابه آگاهی مستقل و جداگانه فراهم آورد. در همین راستا در داستان من می روم اشنوز بازی با کلمات، ابهام، نمادپردازی، درهم آمیختن ژانرها، اتصال کوتاه، نقل قول هایی از نویسندگان دیگر یا بینامتنیت و طنز بیشتر به چشم می خورد. برآیند این مقاله آن است بینامتنیت که از مولفه های بدیع گفتگومندی می باشد در هر دو داستان به وضوح وجود دارد، لذا در نظر داریم با ذکر مثال نشان دهیم این مولفه چگونه در دو داستان نمود پیدا کرده است.

    کلید واژگان: باختین, بینامتنیت, گفتگومندی, علیزاده, اشنوز}
    Maryam Dibaj*, Rezvan Sadeghi Ghahsareh

    Island” by Ghavaleh Alizadeh, is the story of a one-day trip by a man and woman to the Ashūradeh island. This story is some form of a sequel and ending to her “Tehran’s Nights” novel. In this article and using Bakhtin’s polyphony components, we investigated the examples and their use in this story using a descriptive-analytical approach. We first aimed to answer the question regarding the components of polyphony and their use in this novel. To this end, we emphasized intertextuality, multilingualism, and conversational aspects. Afterwards, these components were analyzed in the story. Bakhtin found the true representation of "polyphony" in Dostoyevsky's works; Polyphony means the presence of several sounds. Every character in Dostoyevsky's works is a representation of a voice that represents an individual self - apart from others. Polyphonic thought to the concepts of "infinity" [ to the entry of the endless self in the same entry] and "self and other" is relevant; Because it is the infinity of people that creates real polyphony. The results of this article indicate that the story by Ms Alizadeh has been successful in avoiding singular ideas in its discourse and providing a suitable basis for different ideas and thoughts and different attitudes, leading to acceptance of others as a separate and independent awareness.

    Keywords: Dialogism, Polyphony, Bakhtine, Alizadeh, Island}
  • فهیمه شفیعی، زهرا قرقی *، هنگامه آشوری

    دوسویگی، بخشی از نظریه چندصدایی «باختین» است که در آن صدای نویسنده به موازات صدای شخصیت ها اهمیت دارد و با فنون مختلف در متن بازتاب می یابد. پژوهش حاضر که مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی است، دو رمان «وداع با اسلحه» نوشته ارنست همینگوی و «در شعله های آب» نوشته مرتضی مردیها را به صورت تطبیقی تحلیل می کند. هدف از این پژوهش، پاسخ به این پرسش بنیادی است که دو نویسنده ایرانی و آمریکایی بر مبنای نظریه باختین از چه فنونی برای القای صدای خود در متن استفاده کرده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که در بخش سبک برداری، نویسنده هر دو رمان از فن نام گذاری شخصیت ها، هم سویی خود را با نیت شخصیت ها نشان می دهند، با این تفاوت که شخصیت ها در رمان «در شعله های آب»، تیپیک هستند و شیوه نام گذاری آنها نیز بر همین اساس است. در بخش نقیضه در رمان «وداع با اسلحه»، گفتمان و رفتار شخصیت کاترین و همچنین صدای بی تفاوت راوی نسبت به جنگ، تداعی گر نوعی نقیضه است. در رمان «در شعله های آب»، صدای بی تفاوت آهنج نسبت به جنگ سویه دیگر صدای مقدس و جدی جنگ است. گفتمان شفاهی در رمان «وداع با اسلحه» به صورت گفتمان ارتش و گفتمان مذهب و در رمان «در شعله های آب»، گفتمان ستون پنجم، سپاه و ارتش بر متن احاطه دارند.

    کلید واژگان: گفتار دوسویه, چندصدایی, باختین, وداع با اسلحه و در شعله های آب}
    fahimeh shafiee, Zahra Ghoroghi *, hengamh Ashouri

    Dialogism, a key concept in Mikhail Bakhtin’s theory of polyphony, posits that the author's voice is parallel to the voices of the characters and is reflected in the text through various techniques.The current research, which is based on the descriptive-analytical method and based on library documents, compares the two novels "Farewell to Arms" written by Ernest Hemingway and "Dar SholehāyeĀb" written by MortezaMardiha.The purpose of this research is to explore the techniques employed by Iranian and American writers in the texts to convey their voices, as per Bakhtin's theory.The research findings reveal that both novelists although have some differences, they convey their intentions through character naming. In the novel "Dar SholehāyeĀb" the characters are archetypes and their names reflect this, while in "Farewell to Arms", the Catherine’s discourse and behavior, along with the narrator's indifferent attitude towards war, create a contrasting effect.In "Dar SholehāyeĀb", the indifferent voice of Ahanj conflicts with the sacred and serious voice of war. Military and religious discourse dominate the oral communication in "Farewell to Arms", whereas in "Dar SholehāyeĀb", the text is surrounded by the discourse of the fifth column, the Gurdian Corps, and the military. The hidden argumentative discourse in "Farewell to Arms" represents the voice of the military and religion, whereas in"Dar SholehāyeĀb", the voices of doubt and the military serve a similar purpose.

    Keywords: Double- Voiced Discourse, Polyphony, Bakhtin, Farewell to Arms, Dar SholehāyeĀb}
  • وحید نژادمحمد*، فاطمه خم ابرو

    بینامتنیت به عنوان یکی از رویکردهای شناخته شده تحلیل ادبیات، امروزه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است که پیدایش خود را مدیون نظریه گفتگومندی و چندصدایی میخائیل باختین است. این نگرش نوین در کاوش روابط پیچیده بین متون، گفتمان اجتماعی و همه حوزه های ادبیات نقش مهمی را ایفا می کند. در این رابطه، اصطلاحات مربوط به بینامتنیت بر اساس موقعیت های نظری و عملی بی نهایت متفاوت است که می توان به نظریه گفتگومندی باختینی، تئوری زیبایی شناسی دریافت ادبی هانس روبرت یاووس یا اومبرتو اکو و اشکال کارناوالی همچون نقیضه و تقلید هنری اشاره کرد. اریک امانوئل اشمیت، فیلسوف، رمان نویس و نمایش نامه نویس معاصر فرانسوی است که نسبت به انسان و جهان دیدی خوش بینانه و مثبت داشته و به مدد آمیختگی عناصر فلسفی و اسطوره ای و نمادین انسان را به سمت جستجوی بهشتی گمشده سوق می دهد. با تکیه بر دیدگاه باختین، در این داستان آنچه قابل ذکر است اهمیت رابطه گفتگومندی میان تمام عناصر ساختاری است که در نهایت این منطق مکالمه به عنوان پدیده ای فراتر از مکالمه رسمی درک می شود. در این مقاله، رمان «فرزند نوح» براساس نظریه بینامتنی باختین مورد تحلیل قرار گرفته است و نویسنده از خلال تنوع گفتمان ها و زبان ها به بازآفرینی روایت مقدس طوفان نوح پرداخته و خواننده را به تعمق در ارزش های والای انسانی فرا می خواند. بدین ترتیب، ما در پی پاسخ به این پرسش هستیم که در این رمان، گفتمان از چه مولفه های زبانی و محتوایی برخوردار بوده و چه جهان معنایی را برای ما آشکار می سازد.

    کلید واژگان: اریک امانوئل اشمیت, باختین, گفتگومندی, چندصدایی, فرزند نوح, بینامتنیت}
    Vahid Nejad Mohammad *, Fatemeh Khamabroo

    Intertextuality a one of the well-known approaches to literature analysis has attracted the attention of many researchers. The approach owes its origin to Mikhail Bakhtin's theory of dialogism and polyphony. Intertextuality plays an important role in exploring complex relationships between texts, social discourse, and all related literary areas. In this regard, the terms related to intertextuality are infinitely different according on theoretical and practical situations. Some of them include Bakhtin's theory of dialogism, the aesthetic theory of literary reception by Hans Robert Jauss or by Umberto Eco, and carnivalesque forms such as antithesis and artistic imitation. Eric-Emmanuel Schmitt, contemporary French philosopher, novelist, and playwright, who has an optimistic and positive view of humankind and the world, leads man on to a search for the lost paradise, employing a synthesis of philosophical, mythological, and symbolic elements. This study analyzed Noah’s Child and its intertextual dimension, using Bakhtinian theories of dialogism and polyphony. The important thing in this novel is the dialogical relationship between all elements that the author use to recreate the sacred narrative of Noah's storm through the diversity of discourses and languages, and to call its readership to reflect on human values. To sum up, the study tried to explore the value of discourse in this novel and the world of meaning which it reveals to us.

    Keywords: Eric-Emanuel Schmitt, Bakhtin, Dialogism, polyphony, Noah', s Child, intertextuality}
  • آمنه باطانی، بتول فخر اسلام*، مهدی نوروز، فرزاد عباسی
    چندآوایی به معنی تعددآهنگ و صداست و به گفتمانی اطلاق می شود که در آن چندین آوا هم زمان به صدا درمی آید. همانند نوای موسیقی که هرچند از ملودی های گوناگون ساخته شده اند، اما این ملودی ها در یک زمان نواخته می شوند تا آوا و نغمه نهایی خلق شود. منطق مکالمه ومفهوم گفتگو گوهرو اصل اندیشه باختین در زمینه «انسان شناسی فلسفی» است. مساله و هدف اصلی در این مقاله، بررسی و واکاوی گفتگو و منطق مکالمه با تاکید بر« طرح و پیرنگ»، «راوی، شخصیت »در روایت جامع مصیبت نامه و مراتبی است که سالک فکرت با آن ها روبه رو می شود. سمفونی و منطق گفتگویی عطاردر چهل مقام نمود پیدا می کند. منطق مکالمه در روایت جامع، تلاشی است برای دانایی افراد ، نه فقط از طریق هم سخنی با دیگران، بلکه حضور هم دلانه آنان با خود و دیگران شکل می گیرد. دیدگاه و تفکر شخصیت ها که ممکن است به ایدیولوژی های متضادی تعلق داشته باشد، با دیدگاه نویسنده در یک سطح قرار گرفته و همه از اهمیت یکسانی برخوردار می شوند. در سمفونی آوایی عطار، بازیگران از هر صنف و طبقه و مقامی انتخاب شده ،تابتوانند ساز هم نوایی خود را بنوازند و در نهایت، این آواها منجر به آگاهی و درک بهتری از نغمه هستی و رسیدن به مقام قرب الهی می شود.روایت جامع به وضوح توانسته مفهوم چندآوایی یا پولیفونی را به نمایش بگذارد.
    کلید واژگان: روایت, عطار, مصیبت نامه, باختین, منطق مکالمه, چندآوایی یا پولیفونی}
    Ameneh Batani, Batool Fakhre Eslam *, Mahdi Norooz, Farzad Abbasi
    Polyphony means the multiplicity of sounds and sounds and refers to a discourse in which several sounds are heard at the same time. Like music that, although made up of different melodies, these melodies are played at the same time to create the final tone and melody. The Logic of Conversation and the Concept of Discourse Gohar is the essence of Bakhtin's thought in the field of "philosophical anthropology". The main issue and purpose of this article is to study and analyze the dialogue and logic of conversation with emphasis on "plot and plot", "narrator, character" in the comprehensive narrative of the tragedy and the levels that the seeker of thought encounters. . Attar's symphony and dialogue logic are manifested in forty positions. The logic of conversation in the comprehensive narrative is an attempt to know individuals, not only through dialogue with others, but also their empathetic presence with themselves and others. The views and thoughts of the characters, which may belong to conflicting ideologies, are on a par with the author's views, and all are equally important. In Attar's phonetic symphony, actors from any selected class, position and position can play their chords, and finally, these sounds lead to a better awareness and understanding of the melody of existence and reaching the position of nearness to God. Clearly able to demonstrate the concept of polyphony or polyphony.
    Keywords: Narration, Attar, tragedy, Bakhtin, Conversational logic, polyphony}
  • هدا شب رنگ*، هما میرزایی

    هدف این مقاله تحلیل رمان شاگرد قصاب (1993) اثر پاتریک مک کیب در پرتو نظریه ی مکالمه گرایی میخاییل باختین می باشد. مقاله حاضر به بررسی اهمیت مکالمه گرایی در رمان مذکور می پردازد، که زندگی  یک نوجوان به حاشیه رانده شده در جامعه پسا استعماری ایرلند در دهه 60 میلادی را به تصویر می کشد. باختین دلالت بین "خود" و "دیگری" را مکالمه گرایی می نامد، که انسان ها از طریق آن هویت وجودی خود را در جامعه چندصدایی تعریف می کنند. قهرمان رمان، شاگرد قصاب، فرد ناسازگاری است که تمایلی به پیروی از قوانین اجتماعی از خود نشان نمی دهد. او برای ایجاد گفتمان با اطرافیان خود روشی ویژه به کار می برد که در نهایت به بستری شدن وی در بیمارستان روانی و سپس زندان می انجامد. این موضوع مهر تاییدی از طرف نویسنده رمان بر دیدگاه باختین در اهمیت مکالمه در شکل دهی ضمیر خودآگاه و نیز ماهیت وجودی انسان ها در جهان می زند. علاوه بر این، مقاله حاضر به بررسی چگونگی مقاومت قهرمان داستان در برابر ساختار سلسله مراتبی جامعه می پردازد. مقاومتی که او را تبدیل به قهرمانی از حاشیه جامعه کرده که از قوانین و مقررات دیکته شده از سوی نهادهای قدرت سرپیچی می کند و سرانجام به دیدگاهی مستقل دست می یابد.

    کلید واژگان: باختین, پاتریک مک کیب, چندصدایی, شاگرد قصاب, مقاومت, مکالمه, مکالمه گرایی}
    Hoda Shabrang *, Homa Mirzaei

    This article aims to analyze Patrick McCabe’s The Butcher Boy (1993) in light of Mikhail Bakhtin’s theory of dialogism. The present study explores the significance of dialogism in the given novel which tells the story of a marginalized young boy living in neo-colonized Ireland in the 1960s. Bakhtin believes that the development of signification between the “self” and the “other” is called dialogue through which human beings define their existence as individuals in polyphonic societies. The protagonist of The Butcher Boy is a non-conformist, unwilling to follow social rules. He creates his very own way of dialogism with his surroundings and ends up in a mental hospital and finally a prison, showing the author’s approval of Bakhtin’s viewpoint towards the importance of dialogue in shaping human beings’ consciousness and existence in the world. Moreover, this article attempts to clarify the resistance of the main character before his society’s hierarchical structure that makes him a perfect example of a marginalized hero disobeying rules and regulations imposed by the authorities to gain an independent resolution.

    Keywords: Bakhtin, dialogism, Dialogue, Patrick McCab, Polyphony, Resistance, The Butcher Boy}
  • نعمت منصوری، بدریه قوامی*، رضا برزویی، جمال ادهمی

    پژوهش حاضر به بررسی بینامتنیت در داستان های عزاداران بیل و تاتار خندان اثر غلامحسین ساعدی بر اساس نظریه میخاییل باختین می پردازد. آنچه امروز از آن به عنوان بینامتنیت یاد می شود اصطلاحی است که می توان آن را گفتمان میان متون نامید. بینامتنیت مطالعه ی گفتمان متن ها در آثار ادبی و فرهنگی جهان است . تا قبل از نظریات فردینان دوسوسور همه به مستقل بودن متن ها معتقد بودند، ولی نظریات سوسور از اعتبار این نظریه ها کاست. بر اساس این نظریه باختین معتقد است که متون و گویندگان آن ها آگاهانه و یا ناخودآگاه از سرچشمه های فکری و ادبی یکدیگر بهره می برند. نویسندگان این مقاله برآنند که با شیوه تحلیل محتوا و با هدف شناخت بیشتر آثار این نویسنده بر اساس نظریه باختین و با روش کتابخانه ای این دو اثر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند؛ یافته های پژوهش نشان می دهد که نویسنده تحت تاثیر قرآن و عقاید اسلامی قرار گرفته است و هم چنین در خلال داستان ها به بعضی از باورهای عامیانه اشاره کرده است. نمود ضرب المثل و اسطوره، کنایه و آوردن بخشی از دعا و مناجات از شاخص های دیگر این آثار است. ساعدی گاه به داستان های دیگر در لابه لای آثارش اشاره کرده است و در عزاداران بیل ازلحاظ محتوا و درون مایه تحت تاثیر بوف کور صادق هدایت و مسخ کافکا قرار گرفته است.

    کلید واژگان: بینامتنیت, چندصدایی, گفتگومندی, غلامحسین ساعدی, میخاییل باختین}
    Nemat Mansoori, Badrieh Ghavami *, Reza Borzoiy, Jamal Adhami

    The present study investigates the intertextuality in the stories of Azadaran Beil and Tatar Khandan by Gholam Hossein Saedi based on the theory of Mikhail Bakhtin. What is referred to as intertextuality today is a term that can be called discourse between texts. Intertextuality is the study of the discourse of texts in literary and cultural works of the world. Before Ferdinand de Saussure's theories, everyone believed in the independence of texts, but Saussure's theories lack the validity of these theories. Based on this theory, Bakhtin believes that texts and their speakers consciously or unconsciously benefit from each other's intellectual and literary sources. The authors of this article intend to analyze these two works with the method of content analysis and with the aim of knowing more about the works of this author based on Bakhtin's theory and with the library method; The findings of the research show that the author was influenced by the Quran and Islamic beliefs and also mentioned some popular beliefs during the stories. The expression of proverbs and myths, irony and bringing part of prayers and supplications are other indicators of these works. Saedi has sometimes mentioned other stories in his works, and in terms of content and theme, he has been influenced by Sadiq Hedayat's Buf Kor and Kafka's Metamorphosis.

    Keywords: intertextuality, polyphony, dialogisme, Gholam Hossein saedi. Mikhail Bakhtin}
  • شیرزاد طایفی*، هانیه حاجی تبار
    باختین از نظریه پردازان بزرگ قرن بیستم در میان انواع نثر، به رمان توجه ویژه ای دارد. منطق مکالمه از مفاهیم اساسی نظریات باختین است. از نظر او رمان عرصه تجلی صداهای گوناگون است که به تنهایی فاقد ارزش و معنا هستند و  تنها در ارتباط با یکدیگر می توانند یک نظام معنایی را به وجود آورند. درک همین صداها موجب کشف لایه های پنهانی و جدید متن می شود. منظور باختین از چندصدایی، صداهایی است که نماینده ایدیولوژی و ذهنیت گوینده خود هستند. بنابراین، در این پژوهش به روش تحلیل کیفی و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، دو رمان سپیده دم ایرانی و عشق و بانوی ناتمام از امیرحسن چهل تن به دلیل بهره مندی از مولفه های گفت وگومندی چون سبک بخشی، رعایت زبان مناسب شخصیت ها، در هم آمیختن صداها، بینامتنیت، گروتسک، پایان باز، عدم قطعیت و... با رویکرد مکالمه ای مورد واکاوی قرار گرفته است. براساس یافته های پژوهش به کار بستن گفتمان های متعدد در دو رمان سپیده دم ایرانی و عشق و بانوی ناتمام از سوی نویسنده به این دو داستان خاصیت چندآوایی بخشیده است. در واقع نویسنده توانسته است با بسامد بالای بهره گیری از این عناصر گفت وگومندی، محتوای داستان های خود را در بستری مکالمه ای به مخاطب ارایه دهد و چندصدایی را در این دو رمان تقویت کند.
    کلید واژگان: باختین, منطق مکالمه, چندآوایی, تک آوایی, چهل تن}
    Shirzad Tayefi *, Haniyeh Hajitabar
    Bakhtin, one of the leading literary theorists of the twentieth century, has been focused on novel among all forms of prose. Dialogism is one of the basic concepts of Bakhtin’s theories. According to him, the novel is a field of manifestation of various voices that generate meaning and value in relation to each other. Understanding these voices reveals new hidden layers of text. Bakhtin calls this multi-voiced reality “polyphony”, which represents the ideology and mentality of the speaker. Therefore, in this research, with the help of qualitative analysis and library studies, two novels by Amirhassan Cheheltan, Iranian Dawn and Love and the Incomplete Woman, are analyzed with a dialogic approach, regarding their components of dialogism such as stylization, observing the appropriate language of the characters, the combination of voices, intertextuality, grotesque, open ending, and uncertainty. The present paper concludes that the author’s use of several discourses in Iranian Dawn and Love and the Incomplete Woman has given them a polyphonic character. In fact, the author has been successful in presenting the content of his stories in a dialogical context with the high frequency of using these elements of dialogism, and he has strengthened polyphony in these two novels
    Keywords: Bakhtin, dialogism, Polyphony, Monophony, Amirhassan Cheheltan}
  • علی صیادانی*، حسن إسماعیل زاده باوانی، شهلا حیدری

    بدات البولیفونیه فی عالم النقد والادب مع المنظر الروسی میخاییل باختین فی العقد الثانی من القرن العشرین، قدمها فی ابحاثه حول روایات دوستویفسکی. کشف باختین بواسطتها عن اساسیات الدیموقراطیه الحواریه بین الشخصیات، ونفی بها السلطه الحاکمه للراوی المتفرد. من اهم ما تشمل هذه الاساسیات هو تعددیه الاصوات، وتعددیه اللغات. وتنقسم تلک الاخیره لمفاهیم مختلفه اهمها: التهجین، التنضید، البارودیا، الاجناس التعبیریه، والحوارات الخالصه. اخترنا روایه "الدیوان الإسبرطی" للروایی الجزایری "عبد الوهاب عیساوی" لهذا البحث، إذ وجدنا تجسید البولیفونیه غالبه علی سردیته، معتمدین علی المنهج الوصفی-التحلیلی. رسم عیساوی مرایا تاریخ الجزایر ما بین 1815 إلی 1833 باحداثه السیاسیه والاجتماعیه مع استخدام خمس شخصیات اساسیه خیالیه، غیر ان البعض منها اقتبسها من شخصیات حقیقیه عاشت فی تلک الفتره. تسرد من خلال هذه الاصوات، حوادث سلطات العثمانیین، واستعمار الفرنسیین التی خلفت الکوارث آنذاک. نالت هذه الروایه جایزه البوکر للروایه العربیه عام 2020. اختار عیساوی البنیه البولیفونیه للروایه کی ینقل التاریخ من شتی الزوایا، ویبین اهمیه الاحداث بواسطه تلک الاصوات. من اهم النتایج التی توصل إلیها البحث ان سرد الروایه الادبی المفبرک، وتلفیق الحوارات الخالصه فیه، مع لمسات التهجین والبارودیا والتنضید وحتی انکسار الحرف الواضح ضمنه جعل منها بولیفونیه الإنتماء، وقریبه لعالم الواقع فی نقل احداثه.

    کلید واژگان: البولیفونیه, باختین, الدیوان الإسبرطی, عبد الوهاب عیساوی}
    Ali Sayadani *, Hassan Esmailzade Bavany, Shahla Heidari

    Polyphony in literary criticism was first introduced by the Russian theorist Mikhail Bakhtin. And in the second half of the twentieth century, it began with a study of Dostoevsky's novels through which Bakhtin discovered the foundations of freedom of expression. And the rule of the hegemonic system denied the third-person narrator. These bases include: Polyphony and Hetero glossia. And multilingualism is divided into components such as: Hybridation, Stratification, Parody, Dialogic Genre, Special dialogues. Because polyphony has prevailed in the novel Al-Diwan al-Isberti, this novel is written by in Algeria novelist. This article was reviewed by descriptive-analytical method. Al-Issawi illustrated all the political and social events using the five fictional characters of the novel, the history of the islands from 1815 to 1833. Some of these characters are taken from real people of that period. With these phone, he narrates the events of Ottoman domination and French colonization. The novel won the Booker Prize for Arabic Novel in 2020. Al-Issawi chose polyphony for this novel to quote history from several perspectives. The most important results obtained from this study are the existence of the literary pen of the novel. In the dialogism, there is a mixture of the hybrrization component, and a little parody, and there is also the dialogic genre and hetero glassia. The study of this fusion has generally been less considered by researchers in a text.

    Keywords: Polyphony, Bakhtin, Al, Daiwan Al, Esbartri, Abdul Wahab Al-Issawi}
  • کمال باغجری*، یدالله ملایری، نسرین رنجبران
    دو نظریه پسااستعماری و چندصدایی (پولیفونی) از جهت واکاوی گفتمان تک صدای قدرت، پیوندی نزدیک با یکدیگر دارند. درحالی که میخاییل باختین رمان چندصدایی را جهانی هزارتو و رنگارنگ و عرصه ای برای پژواک آواهای گوناگون می داند، نظریه پردازان پسااستعماری نیز می کوشند سویه ها و مولفه های سلطه گری هژمونیک متون ادبی را بکاوند و صدای مردمان درحاشیه و فرودست را موضوع نقد ادبی قرار دهند. بر این اساس، پژوهش پیش رو، با اتکای بر مفروضات نظریه چندصدایی باختین، می کوشد مولفه های این نظریه، از جمله شیوه روایت، تعدد گفتمان و گونه های الحاقی را در پنج گانه مدن الملح (شهرهای نمک)، که روایتی است شبه تاریخی از فرآیند پیدایش نفت در شبه جزیره عربستان و دگردیسی رویکرد استعمار (از شیوه کلاسیک به نو)، بکاود و برمبنای آن، خوانشی پسااستعماری از رمان مزبور ارایه دهد. دستاوردهای این مقاله را می توان در دو مورد نظری و کاربردی خلاصه کرد: اول، منطق مکالمه ای و نظریه چندصدایی میخاییل باختین، به دلیل کاربستش در تبیین مولفه های سلطه گری و تک صدایی قدرت مطلقه، می تواند افق های نوینی در حوزه مطالعاتی پسااستعماری بگشاید؛ و دوم، عبدالرحمن منیف در پنج گانه مدن الملح، با ارایه آواها و گفتمان های مختلف و گونه های الحاقی برگرفته از سنت فکری و فرهنگی عربی-اسلامی، گفتمان مسلط استبداد/استعمار را وارد منطق مکالمه ای کرده و مشروعیت برساخته آن را با قراردادن در کنار پادگفتمان های هم ارز، از کار انداخته است.
    کلید واژگان: عبدالرحمن منیف, مدن الملح, نظریه پسااستعماری, میخائیل باختین, چندصدایی}
    Kamal Baghjari *, Yadollah Ahmadi Malayeri, Nasrin Ranjbaran
    Post-colonialism and the theory of polyphony are closely related in terms of analyzing the monophonic discourse of power. While Mikhail Bakhtin considers the polyphonic novel as a labyrinthine, colorful world that gives vent to heterogeneous voices, postcolonial theorists attempt to investigate aspects and factors of hegemonic tyranny and discuss the voice of the marginalized and the disadvantaged people as the topic of literary criticism. Cities of Salt by Abdul Rahman Munif (the famous Arab novelist), which is a quasi-historical account of the process of the discovery of oil in Saudi Arabia and the transformation in the point of view of colonialism (from classic to modern), adopts a polyphonic and dialogic narrative in order to offer a multifarious image of the middle east during the colonial and the post-colonial periods. It sets out to show how the modern colonialist perspective of the United States substitutes the classic British one. In theoretical terms, the present study expounds upon some of the most central components of Mikhail Bakhtin’s theory of polyphony and dialogism so as to apply it to postcolonial studies. In applied terms, the writers have attempted, relying on assumptions of Bakhtin’s polyphonic theory –such as the narrative line, the multiplicity of discourse and the incorporated genres– to offer a postcolonial reading of the pentalogy Cities of Salt. Hence, the findings of the present article can be divided into two theoretical and applied parts: first, dialogism and the polyphonic theory of the novel by Bakhtin can open new horizons in the field of postcolonial studies, such as divulging the hegemonic aspects of the literary text and, more specifically, the narrative. Second, Abdul Rahman Munif, in Cities of Salt, offers various voices and discourses so as to push the dominant discourse of tyranny/ colonialism into a dialogic structure and nullify its made-up authority through juxtaposing it with other, equally valid, anti-discourses. Third, the writer offers incorporated genres adapted from the cultural Arabic-Islamic tradition in order to render null and void the oriental discourse of colonialism, which consists of robbing the colonized of their identity and ignoring their history and culture in an attempt to make them appear as savage barbarians.
    Keywords: Abdul Rahman Munif, Cities of Salt, postcolonialism, Polyphony, Mikhail Bakhtin}
  • ساناز کندری، علیرضا نظری*

    باختین در فضای تک صدای حاکم بر جامعه خود، ادبیات را عرصه ای برای انتقاد قرار داد و با ارایه نظریه     گفتگومندی، پایه گذار برخی از نظریه ها و رویکردهای نقدی و ادبی شد. متن ادبی به ویژه رمان، از دیدگاه باختین، محل تضارب ایدیولوژی هایی هست که شخصیت های اثر آن را نمایندگی می کنند. گرچه این دیدگاه در ابتدا با تحلیل متون روایی از جمله آثار داستایوفسکی جلوه گر شد، اما اتکاء به آن در تحلیل متون شعری نیز این متون را با تحلیلی نو مواجه کرد. از مهم ترین موقعیت های جلوه گری چندصدایی و منطق مکالمه، وجود عنصر گفتگو در این متون است. گرچه گفتگو صرفا نمی تواند با گفتگومندی یکی باشد، اما می تواند محلی برای ابراز چندصدایی متون ادبی تلقی گردد. بنابراین این پژوهش درصدد است تا با استفاده از نظریه گفتگومندی باختین به بررسی گفتگوهای موجود در شعر «جندی یحلم بالزنابق البیضاء» محمود درویش بپردازد تا ضمن تبیین صداهایی که درویش در این شعر بازتابانده است به کارکرد این عنصر در ساختار متن شعری بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که درویش در راستای تبیین مظلومیت ملت فلسطین، تک صدایی را انتخاب نکرده است؛ بلکه در قالب های روایی ساده و گفتگوهایی متعدد از زبان فلسطینیان و اشغالگران ضمن ارایه دیدگاه های هر دو سو و دیگر صداهای پیرامونی، شعرش را به محلی برای ابراز حقانیت شخصیتها بدل کرده و خواننده را در مقام داوری منصف به شعر خود دعوت نموده است.

    کلید واژگان: شعر مقاومت, گفتگومندی, چندصدایی, باختین, محمود درویش}
    Sanaz Kondori, Alireza Nazari *

    Bakhtin’s theory about dialogism of texts, polyphonic novel, intertextual relations and carnivals has inspired several literary critics and theoreticians in west. In Bakhtin’s point of view, human is a social being that finds his/ her truth of being in dialogic relationship with others; therefore, the truth of being of a text not only expresses the writer’s ideology, but also is a place for expression of ideologies possessed by each character that each one of them is representative of a stratum and ideology.  However, this point of view has appeared in analysis of narrative texts such as Dostoevsky’s works initially, relying on it in poetry has also confronted these texts with a new analysis. One of the most important blaze situations of polyphony and logic of conversation is the element of dialogue in these texts. Although, dialogue cannot be the same as dialogism merely, it can be considered as a place for expression of polyphony of literary texts. Therefore, the present study seeks to address the function of polyphony in the structure of poetic texts, meanwhile explaining the voices that Darwish had utilized in his poems through investigating existing dialogues in Mahmud Darwish’s  one poem that is uttered by characters depicted by Darwish and demonstrate dialogism of his poetry. The results of the analysis show that Darwish have not selected monologue in order to demonstrate oppression of the Palestinian people, but in simple narrative formats and various dialogues between Palestinians and occupiers has changed his poems to a place for expression of characters’ legitimacy meanwhile presenting both parties’ point of views and surrounding voices and the reader is invited to his poem as a fair judge.

    Keywords: Bakhtin, Dialogism, Dialogue, Polyphony, Mahud Darwish, Poetry of resistance}
  • حامد پورحشمتی*، شهریار همتی، فرهاد رجبی

    نقد ادب معاصر برای تغییر نگرش یک جانبه به رخداد های متن و پیاده سازی روش گفت وگوی بیرونی در بافت آن به منظور شناخت دیدگاه ها و آگاهی های مختلف گام بلندی برداشته است. چندصدایی طبق شیوه گفت وگوی خارجی در دیدگاه باختین، مبتنی بر چندگانگی صداها و زبان های به هم گره خورده است و در ساختار گفت وگو و ترکیب آن متفاوت است. شعر معاصر عرب با کنش روایی میان اندیشه های شخصیت ها و تبادل صداهای مشترک و متفاوت به منظور تحقق چندصدایی ادبی شناخته می شود، به‌ویژه در قصاید فریدون مشیری و ادیب کمال الدین نوعی تکنیک بیانی تکامل یافته ای است که به شخصیت ها این اجازه را می دهد تا دغدغه ها، آرزوها و دردهای خود را به روش های مختلف بیان کنند. پژوهش حاضر با درپیش‌گرفتن روش توصیفی - تحلیلی در پی پرداختن به مهم ترین تکنیک های چندصدایی ادبی نزد دو شاعر با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی است. خلاصه نتایج نشان می دهد که دو شاعر درکنار درپیش گرفتن روش روایت گری سنتی صداها، به انواع چندصدایی مانند دورگه سازی به منظور توسعه دیدگاه های اجتماعی زبان ها در لابه لای روشنی و ابهام در کارکرد آن ها پناه می‌برند و همین طور به سبک‌بخشی برای تحقق وحدت ساختاری میان صداها باوجود تفاوت در نوع پرداختن به صدای دیگری توجه دارند. دو شاعر، گفت وگوی خالص را در مواقع درگرفتن جدال و مناقشه میان شخصیت ها یا تبادل پرسش و پاسخ درباره موضوعی خاص، به‌کار می گیرند و درپایان به تعدد ایدیولوژی برای نشان دادن نوع برخورد شخصیت ها با ارزش ها و اندیشه های بنیادی شناخته‌شده در قالب ایدیولوژی تسلیم پذیری یا سرپیچی روی می‌آورند.

    کلید واژگان: چندصدایی, میخائیل باختین, فریدون مشیری, ادیب کمال الدین, تطبیق}
    Hamed Poorheshmati, Shahriar Hemati, Farhad Rajabi

    The criticism of contemporary literature has taken a big step to change the one-sided view of the events of the text and to implement the method of external dialogue in its context in order to recognizing various views and awareness. According to Bakhtin's view, polyphony is based on the multiplicity of interconnected and various sounds and languages in the structure of dialogue and its composition. The contemporary Arabic poetry is known for its narrative action between the thoughts of the characters and the exchange of common and different voices in order to explore literary polyphony, especially in the poems of Fereydoun Moshiri and Adib Kamaluddin allow them to express their concerns, desires and pains in various ways. This descriptive-analytical method seeks to address the most remarkable literary polyphonic techniques of two poets based on the American school of comparative literature. The summary of the results shows that the two poets, in addition to adopting to the traditional method of voice narration, resort to polyphonic types such as hybridization in order to developing the social views of languages in the light of ambiguity and ambiguity in their function, as well as stylistic style. In order to achieving the structural unity between the sounds, despite the difference in the type of dealing with another sound. The two poets use pure dialogue when engaging in controversy between characters or exchanging questions and answers on a particular subject, and at the end use a variety of ideologies to show how the characters deal with fundamental known values and ideas in the form of an ideology of surrender or defiance.

    Keywords: Polyphony, Mikhail Bakhtin, Fereydoun Moshiri, Adib Kamaluddin, Comparative}
  • رقیه رادین مهر، باقر صدری نیا*

    مقاله حاضر به بررسی داستان «سالمرگی» اصغرالهی از منظر تک صدایی و چندصدایی پرداخته است. بنیان نظری در این بررسی مبتنی بر دیدگاهی است که باختین در کتاب مسایل بوطیقای داستایفسکی طرح و تبیین کرده است. در ضمن مقاله نخست کوشش شده است تعریف دقیقی از تک آوایی و چندآوایی به دست داده شود و سپس اصول و موازینی که از خلال اثر باختین قابل دریافت است به منظور تبیین موضوع به کار گرفته و در نهایت رمان سالمرگی براساس آن ها بررسی و تحلیل شود. مقاله در کلیت خود می کوشد به پرسش های زیر پاسخ دهد: 1- براساس چه معیارهایی می توان رمانی را چندصدایی دانست؟ 2- چه نسبتی میان چندصدایی و تکوین شخصیت در رمان وجود دارد؟ 3- آیا داستان سالمرگی را می توان اثری چندصدایی تلقی کرد؟ و اگر چنین است کدام خصوصیات آن را در طراز چنین داستان هایی قرار داده است؟ نتایج مقاله نشان می دهند که رمان سالمرگی چند صدایی است و شخصیت های مستقلی که نسبت گفتگویی با هم دارند در داستان باعث این چند صدایی شده اند.

    کلید واژگان: تک صدایی, چندصدایی, باختین, سالمرگی, اصغر الهی}
    Roghayeh Radinmehr, Bagher Sadriniya *

    This article examines the story of Asqar Elahi: “Salmergi” from a monophonic and polyphonic perspective. The theoretical basis of this study is based on the view that Bakhtin has formulated and explained in “Problems of Dostoevosky’s Poetics, 1984”. Throughout the article, we first try to give a precise definition of monophonic and polyphonic, and then we will use the principles and criteria that can be obtained through Bakhtin's work to explain the subject, and finally we will study the novel “Salmergi”based on them. In general, the article tries to answer the following questions: 1. According to what criteria can a novel be considered polyphonic? 2. What is the relationship between polyphony and character development in the novel? 3. Can the story “Salmergi” be considered a polyphonic work? And if so, what features put it in the style of such stories?

    Keywords: Monologic, polyphony, Bakhtin, Salmargi, Asqar Elahi}
  • مصطفی پارسایی پور*، عبدالعلی آل بویه، راضیه صدری خانلو

    فی فتره الحداثه، اکتسب الشعر العربی نوعا من الموضوعیه التی خلصته من الغناییه البحته، باستیحاء تقنیاته من صمیم فنی الدراما والسرد الذین ترتفع فیهما درجه الکثافه نتیجه للسمه الحواریه وغلبه التوتر والمستویات اللغویه العده وصراع النظرات؛ فإذا به تنسم النظریه الحواریه لباختین، والتی شکلت منعرجا حاسما لصنع رویه جدیده للعالم  زعزعت اسس الرویه الاحادیه والمهیمنه الذاتیه التوجه. ظاهره البولیفونیه، کفرع رییس لها، وطدت لتعددیه المنظورات والروی وبشرت بتضارب الآراء والمواقف وتحاور الإیدیولوجیات فی فضاء دیمقراطی فسیح، إذ یمکن لکل صوت ووعی ذاتی التعبیر عن نفسه بحریه فی ظل حوارات ثناییه وقبول الآخر. رغم ان باختین، وبتغلیبه السردی علی الشعری، طبق تحلیله علی الروایه، فإن الانواع تلاحمت تدریجیا بفعل فکره التهجین الاجناسی واستفاد الشاعر من إنجازات الظاهره التعددیه إثراء لتجربته، فتبنی رویه متکثره للتخلص نهاییا من ترسبات مبدا "المولف اولا" ولخلق حلبه متعدده الاقطاب، حیث یدلی ممثلوها بآرایهم فی مساحه الحریه الرحبه. نزولا عند ضروره دراسه کیفیه تخصیب الشعر بتقانات وافده، قمنا بإجراء بحث من خلال الترکیز علی المکونات التقنیه للظاهره مثل تعدد الإیدیولوجیات متمثله فی تعدد الشخصیات، تعدد اللغات وانماطها، المحاکاه الساخره، الاجناس المتخلله، والتناص، فی نطاق للشعر توسعنا فیه لإعطاء رویه شبه عامه عن انتشار الظاهره ومنهجنا فی البحث منهج وصفی-تحلیلی وفق معطیات الظاهره وتفسیرات النقاد لها. واستنتج ان تعدد الاصوات یجری فی الشعر الحداثی علی قدم وساق والعبره علی تعددیه الخطاب ولا نلقی بالا اهو شعری ام نثری، وان الشاعر یجهد مخلصا لجعل الفضاءات الحواریه مهدا لتوفیر دیموقراطیه رویویه امینه ولیست زایفه، ثم إن الانا المسیطر انکسر إلی ذوات متصارعه فی حوارات حره محتدمه خلصت الشعر من الذاتیه والمباشره.

    کلید واژگان: الحواریه, التعددیه, تعدد الاصوات, الاجناس المتخلله, البارودیا, تعدد اللغات (هتروغلوسیا)}
    Mostafa Parsaeipour *, Abdolali Alebooye, Razieh Sadrikhanloo

    During the period of modernity, Arabic poetry acquired a kind of objectivity that saved it from pure lyricism, drawing inspiration for its techniques from the core of dramatic and narrative art, in which the degree of intensity increases as a result of the dialogic characteristics and the predominance of tension and the various linguistic levels and conflicts. With it, the dialogical theory of Bakhtin was divided, which constituted a decisive turning point for the creation of a new vision of the world that shook the foundations of the monist and hegemonic vision of self-direction. The polyphony phenomenon, as a main branch of it, reinforced the plurality of perspectives and visions and heralded the conflicting opinions and positions and ideological dialogue in a vast democratic space, so that every voice and consciousness could freely express itself in light of bilateral dialogues and acceptance of the other. In this research, we focus on the technical components of the phenomenons such as the multiplicity of ideologies represented in the multiplicity of personalities, the heteroglosia and plural language patterns, parodies, interfering genders, and intertextuality. We conclude that the multiplicity of voices is taking place in modernist literature in full swing. Whether it is poetry or prose, the point is the plurality of discourse as the writer strives sincerely to use the dialogue spaces to provide a visionary democracy that is honest and not false, and that the dominant ego is broken into conflicting subjects in free and heated dialogues that save poetry from subjectivity.

    Keywords: Bakhtin’s dialogical theory, Polyphony, Heteroglosia, Parody, Embedded genders, Narrative-dramatic poem}
  • ربابه رمضانی*، رجاء ابوعلی
    علما بان فلسطین کانت تعیش ظروفا عسیره فی النصف الثانی من القرن العشرین فقد ابدع الروایی الفلسطینی الموهوب جبرا إبراهیم جبرا فی تالیف روایه تعالج الاوضاع الاجتماعیه والسیاسیه والثقافیه فی تلک الحقبه الزمنیه وراح یبحث عن المنجی لفلسطین من الشر والظلم والتراجع الفکری. وقد اظهر لنا جبرا إبراهیم جبرا جیلا جدیدا اخذ علی عاتقه القیام بالتحول والثوره علی القدیم المتخلف. ومن الجانب الفنی فقد تاثر جبرا بنظریه الاصوات المتعدده لباختین ونری فی روایته "البحث عن ولید مسعود" انه تم تشکیلها سردیا عبر مجموعه من الاصوات المتعدده، اشترکت فی المنظومه السردیه، وتفاوتت اهمیه هذه الاصوات بتفاوت درجه علاقتها بصوت البطل. کما تم توظیف تقنیه تیار الوعی متکیا علی الشریط المسجل الذی ترکه البطل ولید مسعود وضم  معظم ملامح تیارالوعی. وقد تبین من خلال هذه الدراسه ان جبرا استخدم تقنیه جدیده وهی انه جاء باصوات الشخصیات، ولکن هذه الشخصیات کلها محاطه بصوره "ولید مسعود" وحینما تنکشف هذه الصوره وتتجلی ملامحها تسقط سایر الاصوات لیرتفع صوت واحد ووجهه نظر سایده الا وهو صوت ولید مسعود الذی یرمز إلی الوطن الفلسطینی.
    کلید واژگان: الاصوات المتعدده, تیار الوعی, البحث عن ولید مسعود, جبرا إبراهیم جبرا}
    Robabeh Ramezani *, Raja Abuali
    Jabra Ibrahim Jabra, a Palestinian skilful story writer in the second half of twenty century, deals with Palestinian social, political and cultural situations in those days through writing novels. Fully aware of turbulent situation of Palestine, he is in search of creating a savior to save Palestine from oppressions of oppressors and injustice of mental backwardness. Jabra Ibrahim Jabra exhibited a generation who bore the burden of responsibility to make changes and revolution against mental backwardness. Jabra technically influenced from Bakhtin's polyphony. In the 'In search of  Valid Masoud' he draws a collection of voices participated in a narrative system by applying polysemy method, and proceeds the story by analyzing these voices according to their relation to the voice of protagonist. One of the most important devices used in the story is the stream of consciousness. The protagonist of the story rereads his career in the method of the stream of consciousness in a recorded tape remained from him. This study shows that Jabra used a new technique in reflecting characters voices. Finally, when all characters encounter Valid Masoud's photograph and his face becomes known, reveals their similarities and all other voices removed in order to reveal one voice and one dominant view which is the voice of Valid Masoud that can be said to be the symbol of Palestine.
    Keywords: polyphony, the stream of consciousness, in search of Valid Masoud, Jabra Ibrahim Jabra}
  • محدثه امیرخانی، اکرم آیتی*، مژگان مهدوی زاده

    بنابر نظریه میخاییل باختین، گفتگومندی یا چند صدایی به حضور همزمان نقطه نظرها و صداهای متعدد و متنوع با قدرت و توان یکسان اطلاق می گردد به گونه ای که هیچ یک از صداها بر دیگری تسلط یا تقدم نداشته باشد. گفتمان غیرمستقیم آزاد به عنوان یکی از شیوه های بازنمود گفتار و اندیشه شخصیت ها و نیز یکی از ابهام آمیزترین تکنیک های ادبی، از اصلی ترین شیوه های ایجاد چند صدایی می باشد. در مقاله ی حاضر برآنیم تا اهمیت و چگونگی ترجمه ی چندصدایی و شاخص های آن را در رمان مادام بواری اثر گوستاو فلوبر، به عنوان عالی ترین نمونه ی کاربست این تکنیک نوشتاری، مطالعه کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه تکنیک چندصدایی در ترجمه نمایان می گردد و چه تاثیری در خوانش اثر دارد. بر این اساس، ابتدا به توضیح مفهوم چند صدایی پرداخته و در ادامه ضمن معرفی و توضیح شاخص های گفتمان غیرمستقیم آزاد، با بررسی بخش هایی از دو ترجمه ی مطرح انجام شده از رمان مادام بواری به زبان فارسی، توسط محمد قاضی (با همکاری رضا عقیلی) و مهدی سحابی، تاثیر گفتمان غیرمستقیم آزاد در شکل گیری ویژگی چند صدایی را توضیح داده و نحوه ی عملکرد مترجمان مذکور را در بازگردانی شاخص های این گفتمان بررسی کرده ایم تا میزان آگاهی و شناخت آن ها را از این مبحث تخمین بزنیم. چند صدایی، گفتگومندی، گفتمان غیرمستقیم آزاد، باختین، مادام بواری، مهدی سحابی، محمد قاضی

    کلید واژگان: چند صدایی, گفتگومندی, گفتمان غیرمستقیم آزاد, باختین, مادام بواری, مهدی سحابی, محمد قاضی}
    Mohadeseh Amirkhani, Akram Ayati *, Mojgan Mahdavi Zadeh

    Polyphony is the simultaneous presence of multiple and diverse points of view and sounds with the same power, where none of the sounds dominates the other or is superior to the other. Free indirect speech is the main method of creating polyphony, as one of the literary techniques creating ambiguity in the texte. In the field of literature, the discourses are divided into several categories: direct speech, indirect speech, free direct speech and free indirect speech. In this paper, we will try to explain the concept of polyphony, to introduce and explain the indices of free indirect speech and to explain the impact of free indirect speech on the formation of polyphony, by analyzing some parts of two translations of Madame Bovary's novel of Gustave Flaubert,, in Persian, that made by Mohammad Ghazi (1990) and that of Mehdi Sahabi (2016). We try to answer this question : How the polyphonic technique appears in novel's translation and what effect it has on comprehension of the translation. We will then study the workings of translators and their tasks to translating the indices of this speech and we will evaluate their knowledge and understanding of the subject. Polyphony, Free Indirect Speech, Madame Bovary, Mahdi Sahabi, Mohammad Ghazi

    Keywords: polyphony, Free Indirect Speech, Bakhtin, Madame Bovary, Mahdi Sahabi, Mohammad, Mohammad Ghazi}
  • مینا تقی پور بیجاری، بهزاد هاشمی*، فاطمه خان محمدی

    اهمیت عنصر گفتگو در داستان و جایگاه ویژه آن بر اساس  نظریه گفتمان باختین ، ضرورت دقت و تفکر در کاربرد این مولفه در رمان را دو چندان کرده و به نقش پررنگ آن در پرداخت دیگر عناصر داستانی چون شخصیت، پیرنگ، زمان و مکان هویتی مستقل بخشیده است.  میخاییل باختین یکی از بزرگترین نظریه پردازان قرن بیستم، مفاهیم کلیدی منطق مکالمه (dialogisme) و چندآوایی(polyphonie) را در عرصه رویکردهای زبانی و ادبی مطرح کرده است. او مفهوم دیالوگ (چندصدایی) را در تقابل با مفهوم مونولوگ) تک صدایی(قرار داد که توسط یک فرد یا یک نظام  اقتدارگرا به کار گرفته می شود؛  متنی که تک آوا باشد در خدمت نظا م سلطه و استبداد بوده و تنها متون چندصدایی  منویات گروه های فرودست و جوامع تکثرگرا را انعکاس میدهند.  سعی این تحقیق  یافتن پاسخی به این پرسش خواهد بود که با توجه به ظرفیتها و قابلیت های ماهوی رمان "وصیت نامه فرانسوی "، مشهورترین اثر اندره مکین، نویسنده فرانسوی روس تبار، آیا این زندگی نامه شخصی (autobiographie) را می توان کتابی چندآوایی و منطبق با منطق مکالمه ای باختین  درنظر گرفت ؟ گو اینکه  مکالمات بین شخصیتهای مختلف در سراسر اثر و دوتابعیتی و دو فرهنگی بودن نویسنده / راوی ، این کتاب را به عنوان نمادی از تجسم تیوری منطق مکالمه باختین تبدیل کرده است. به این اعتبار، آنچه در مقاله حاضر بررسی و کاویده می شود مطالعه توصیفی- تحلیلی مولفه های اصلی منطق " چندآوایی" در رمان وصیت نامه فرانسوی است.

    کلید واژگان: منطق مکالمه, چند صدایی, میخاییل باختین, اندره مکین, وصیت نامه فرانسوی}
    Mina Taghipour Bijari, Behzad Hashemi *, Fatemeh Khan-, Mohahhadi

    Abstract With the emergence of new theories of literary criticism, each of which views the literary text from a particular perspective, the study of literary texts, especially fiction, from the perspective of narratology and literary theories, has become increasingly important. In the meantime, Bakhtin's polyphonic theory provides another reading of the text and leads the audience to discover the inner layers, the various and sometimes hidden sounds and the unspoken text. The importance of the dialogue element in the story and its special place according to Bakhtin's discourse theory has doubled the need for care and reflection in the application of this component in the novel. Therefore, in this article, while analyzing the key concepts of conversation logic and lost polyphony, we will explain these terms, examples and their application in the novel. The purpose of this research will be to find an answer to the question whether, considering the essential capacities and capabilities of the novel "French Will", the most famous work of the Russian-French author Andreï Makine, this personal biography can be considered a polyphonic book, based on Bakhtin's conversational logic? And whether the conversations between different characters throughout the work and the bilingualism of the author / narrator, give this book the embodiment of the theory of dialogism. Thus what is examined and explored in this article is a descriptive-analytical study of the main components of the theory of "polyphonic" in "Le Testament Français". .

    Keywords: dialogism, Polyphony, Mikhaïl Bakhtin, :, Andrei Makine, French Will}
  • محمدرضا حاجی آقا بابایی، مینا باستان *

    بیان دغدغه های وجودی از مهم ترین موضوعاتی است که در داستان های مصطفی مستور دیده می شود. در این داستان ها موضوعاتی همچون عدم قطعیت در باورها و اعتقادات، اضطراب و تنهایی آدمیان، ترس از مرگ، معناداری یا بی معنایی زندگی مطرح می شود. مستور در داستان هایش شخصیت هایی را روایت می کند که در جست و جوی معنا و مقصودی برای زندگی خود هستند؛ شخصیت هایی که از پوچی و بی حاصلی زندگی هراس دارند و درک درستی از مرگ ندارند. در آثار او بروز بیماری ها و درد و رنج و فقر، نمود بسیار دارد و یکی از پرسش های شخصیت های داستانی او چرایی وجود شر و بدبختی در زندگی انسان هاست. مستور پس از مطرح کردن این پرسش ها در آثار خود، با خلق شخصیت هایی دین مدار و عارف مسلک، قطب دیگری از هستی انسان را به تصویر می کشد که معتقدند با عشق به خداوند و ایمان راسخ به او می توان به آرامش دست یافت. آثار مستور بیش از آن که رنگ و بوی دینی به معنای سنتی آن داشته باشد، بیانگر نوعی نگاه عرفانی است. وی با ایجاد چندصدایی در آثار خود موجب تقابل میان اندیشه های خداناباور در برابر اندیشه های عرفانی شده است و اگرچه صدای ایمانی و عرفانی از تاثیرگذاری بیشتری در داستان های او برخوردار است، شخصیت های داستان های او تا پایان با پرسش ها و دغدغه های خود به سرمی برند.

    کلید واژگان: تحلیل داستان, چند صدایی, دغدغه ‌های وجودی, مصطفی مستور}
    MohammadReza Haji Agha Babai, Mina Bastan*
    Introduction

    Mostafa Mastour is among the great contemporary writers who has addressed serious aspects of human life in his works, and has raised essential questions on human and the nature of existence, and provided, to the extent of his ability, ideologically-unbiased answers to these questions through the words of the characters in his stories. One of the issues that strike the reader of Mastour’s stories is the similarity of the themes of his stories to the existentialist perspectives and existential concerns. In stories by Mastour, such topics as instability of the world, uncertainty in beliefs and faith, contemplation of the existence of God, human anxiety and loneliness, fear of death, and meaningfulness or meaninglessness of life are dealt with. Such issues have been constant concerns of human beings, regardless of their historical and geographical settings.The present research aims to investigate the existential concerns that have been expressed in stories by Mostafa Mastour and how the writer has answered those questions.

    Theoretical Framework

    Existentialist thoughts took shape when Western scholars lost hope in the functionality of modernity in creating a better world. Existentialism has been divided into two schools, namely theistic and atheistic. In theistic existentialism, it is believed that faith in God will save mankind from concerns of life and grant him peace and tranquility. On the opposite side, atheistic existentialists hold that the world is not a place to give meaning to the existence of human being nor to bring him comfort. Existentialist perspectives have manifested noticeably in the works of several Iranian novelists, especially over the last few decades. Such writers have attempted to express existential concerns and find a way to give meaning to life, and have portrayed the anxieties and worries of the modern world in their works.

    Method

    The present research takes a descriptive-analytical approach to investigating concerns such as questioning about the existence of God, questioning about the meaning of life, as well as death and its nature in the three stories by Mostafa Mansour.

    Results and Discussion

    Having analyzed the fictional works by Mostafa Mastour, we realize that the writer has introduced existential questions through the words of the characters of the story and has tried to answer those questions based on his own perspectives.The most important issue raised inروی ماه خداوند را ببوس  (Kiss the Lovely Face of God) is questioning about the existence of God and the manner of His presence among people, which is mostly expressed through the words of the protagonist of the story. Another aspect related to the manner of God’s presence is the passionate, faith-based attitude toward God. In "Kiss the Lovely Face of God”, the passionate, love-filled attitude toward God is expressed by Alireza. He has an irfanic (~ mystic / of true knowledge) perspective and his beliefs are similar to those of arefs (~ mystics / holders of true knowledge) and theistic existentialists. In the story من گنجشک نیستم  (I am not a Sparrow), an irfanic and aesthetic attitude toward life can be seen in the character Amir Mahan. With a perspective rooted in faith-based, irafnic thoughts, Amir Mahan regards discovering logical relationships between events and occurrences as futile and considers it as contributing to the separation of mankind from peace and certainty.In “Kiss the Lovely Face of God”, questioning about the meaning and nature of life is introduced as one of the main concerns of the characters in the story. Essential questions about the existence and the nature of life are also raised in the story استخوان خوک و دست های جذامی (Pig Bone and Leprous Hands). In the story “I am not a Sparrow”, Danial, failing to find answers to his questions, doubts the nature of existence and is faced with the crisis of meaninglessness of life.Mostafa Mastour attempts to introduce irfanic perspectives, in addition to the pessimistic attitude toward life, through the words of the characters in his stories, and creates a kind of polyphony. In “Kiss the Lovely Face of God”, one of the characters has reached a level of irfanic intuition and insight, thus has no complaints about any adverse event in the world. In the story, the protagonist fears the non-existence of God and nihilism in life. He is scared of death and nothingness afterward and tries to find a purpose in his worldly life to give his life meaning and purpose and keep his name alive.In “Pig Bone and Leprous Hands”, a few dialogues about death unfold between the characters. One of the characters has a refuge-seeking attitude toward death, since he believes that mankind will go to God after death, and “being with God” is a good place to be, so death must not be feared.Mastour has an irfanic perspective toward death in “Kiss the Lovely Face of God”. Arefs consider death to be a bridge to unity with the eternal beloved from whom the worldly life has separated mankind

    Conclusion

    Existential concerns form an important part of the perspectives of the characters in the stories by Mastour, and the writer promotes the faith-based, irfanic perspective in order to answer such concerns. The characters in the stories by Mastour freely speak according to the perspective they hold toward the essential issues of existence, and the writer tries to portray nihilism, pessimism, rebellion, and chaos prevalent in the contemporary world through juxtaposing different voices in his works. Mastour considers superior the way and approach of those who submit to the will of God and cling to faith in God in order to free themselves from such concerns and problems, and he believes that the way to achieve peace in this restless world is to reach an irfanic understanding and to have a love-filled faith in God and His manifestations in the world of being.Rather than having a religious tint (in its traditional sense), Mastour’s stories show a type of irfanic perspective. Through creating polyphony in his works, he juxtaposes atheistic beliefs with irfanic beliefs, and while the voice of faith and irfan is more effective in his stories, the characters in the stories struggle with their questions and concerns until the end, questions and concerns that mankind has carried throughout history.

    Keywords: Novel analysis, polyphony, existential concerns, Mostafa Mastour}
  • Zahra Mofazali Fard *, Farzaneh Farahzad
    In modern literature, polyphony is a sort of recital which involves a variety of voices and standpoints. This plurality of independent voices was introduced by the Russian philosopher Mikhail Bakhtin. This study sought to look into how the notion of polyphony based on the character(s)' voices in Faulkner‟s novel entitled The Sound and the Fury are transmitted to the target reader This novel plus the two Per- sian translations were thus selected. Accordingly, the character(s)' voices and dialogues in the English novel and its Persian translations were used to identify the substantial divergences in the priorities of the two sides (i.e., the author‟s aims and the translated texts). Considering the topic, the theoretical framework of the study fell into two parts: the Bakhtinian reading of polyphony and hermeneutics. To do so, the grammatical interpretation through Schleiermacher's views as the hermeneutical method was selected. Having applied the grammatical interpretation, the researchers were able to analyze the data thoroughly. An analysis of the original text and the two Persian translations revealed that the translation of the character(s)' voices or events was the most frequent strategy applied in one of the translated texts, whereas in the second translation, the concept of Bakhtinian reading of polyphony was not precisely preserved.
    Keywords: Bakhtinian reading, Hermeneutics, Persian translations, polyphony, voice}
  • سعید کریمی قره بابا*
    این مقاله بر پایه این گمان اولیه شکل گرفته است که عناصر و نشانه هایی از گفت وگومندی در رمان «چراغ ها را من خاموش می کنم» بازتاب یافته است. نویسنده، رمان را در تقابل راوی زن داستان با امر سیاسی سامان داده است. ظاهرا راوی داستان، سیاست را با مردانگی یکی می پندارد. کلاریس مادر خانواده و شخصیت اصلی داستان سعی می کند تا محیط معنوی خانواده را از امواج سیاست بازی های شوهرش دور نگه دارد. او با آن که تحصیل کرده و اهل مطالعه است، ولی می پندارد که سیاست هیچ ربطی به زندگی آنان ندارد. وی سیاست را امری مردانه و از عوامل تهدیدکننده آرامش و آسایش خانه می داند. راوی در کشمکش با صدای سیاست گرا به یک عشق ممنوعه پناه می برد؛ لیکن در پایان با سرکوب و عبور از این عشق که نوعی طغیان در برابر صدای مقتدر و مردانه سیاست گرا محسوب می شود، به شناختی واقع گرایانه از موقعیت خود دست می یابد. او به ناچار با صدای سیاست محور شوهرش کنار می آید اما با تحولی روحی به هویت، فردیت و زندگی شخصی خود نگاهی دوباره می افکند. براساس یافته های این پژوهش توصیفی تحلیلی، زنان نویسنده در ایران اغلب با دلایل و انگیزه هایی فمنیستی، سیاست گرایی را به چالش کشیده اند اما این سیاست زدایی دلایل کلان درون متنی و برون متنی نیز دارد. از میان عوامل برون متنی می توان به توسعه یافتگی تدریجی جامعه ایرانی و رشد فردیت نویسندگان زن اشاره کرد و از عوامل درون متنی و تاریخ ادبیاتی دلزدگی و ملالت مخاطبان از شعار و کلیشه را می توان برشمرد.
    کلید واژگان: رمان, دوصدایی, سیاست, پیرزاد, زنان, خانواده, زندگی روزمره}
    Saeed Karimi Qare Baba *
    This essay is based on the initial assumption that element and sign of dialogue are reflected in the novel "I turn off the lights". The author has organized the novel in opposition to the woman narrator of story with the political issue. It seems that narrator considers politics equal by masculinity. Claris the mother of the family and the main character of the story, tries to keep the family's spiritual environment away from the husband's politics. Although she is educated and avid reader he thinks politics has nothing to do with their life. She knows politics as a masculine issue and a threatening factor in the comfort and tranquility of home. The narrator in the struggle with a political voice retire a forbidden love; but in the end, she recognize her realistic position by suppressing and passing on the love that is a sort of rebellion against the powerful and masculine political voice. She inevitably copes with her husband's political voice, but with a spiritual change she revisits her identity, individuality and personal life. According to the results of this descriptive-analytic research, women writers in Iran often challenged politicization for feminist reasons and motives. But this depoliticizing also has major textual and contextual reasons. From contextual factors can be mentioned gradual development of Iranian society and growth of the individuality of female writers and among the textual and literary history factors it can be counted boredom and exhaustion of readers with the slogan and stereotype.
    Keywords: Novel, polyphony, politics, Pirzad, Women, family, daily life}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال