به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « qajar period » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «qajar period» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آمنه بیداریان، علی محمد موذنی*، علیرضا نیکویی

    ادبیات آینه تمام‏ نمای تحولات اجتماعی و اقتصادی ‏است. برحسب همین نگاه کلان، فرهنگ کار و زندگی و مشاغلی که مردم به ‏نوعی با آن ها سرو‏کار داشته ‏اند، در شعر شاعران بازتاب یافته ‏است. درحقیقت یکی از منابع مکتوبی که می‏تواند نمایانگر مشاغل سنتی و باورهای عامه در باب آن باشد، ادبیات است. چه ‏بسا مشاغلی که در جامعه ‏سنتی بسیار رایج بوده و امروزه با رشد جوامع و چیرگی‏ صنعت یا در‏ حال فراموشی هستند و کاربردی ندارند و یا جز در موزه ‏ها نمی ‏توان از آن ها نشانی یافت. در این مقاله به بررسی مشاغل عامه در اشعار یغمای‏ جندقی می‏ پردازیم. یغما از شاعرانی است که با توجه به تنوع منظومه ‏ها و وجه محتوایی آثارش به فرهنگ‏ عامه و مشاغل مردم کوچه و بازار توجه ویژه ‏ای داشته و به میانجی یادکرد آن ها، معانی و مضامین بدیعی را پرورانده ‏است. در اشعار او شغل ‏های مختلفی چون آهنگری، باغبانی، بقالی، پاره ‏دوزی، پرستاری و... انعکاس یافته ‏است. پژوهش حاضر به روش توصیفی‏ تحلیلی صورت گرفته‏ است. نتایج حاصل از بررسی مشاغل در اشعار یغما نمایانگر این امر است که شعر وی ضمن ‏اینکه برخوردار از کاربرد ادبی‏ ‏ زیباشناختی و معناآفرینی است، تصویری روشن از بنیان اقتصادی و معیشتی آن روزگار را هم نیز به ‏دست می ‏دهد که به نوبه خود می ‏تواند باب بحث جدیدی را تحت عنوان فرهنگ کار در زیرمجموعه فرهنگ ‏عامه بگشاید.

    کلید واژگان: یغمای جندقی, فرهنگ عامه, مشاغل, فرهنگ کار, دوره قاجار}
    Ameneh Bidarian, Ali Mohammad Moazzeni*, Alireza Nikouei

    Literature has been a full-view mirror of social and economic developments. According to this macro perspective, the culture of work and life and the jobs that people have dealt with in some ways have been reflected in poetry. In fact, one of the written sources that can represent traditional occupations and popular beliefs about them is literature. These jobs were very common in traditional society but now are being forgotten due to the growth of societies and the dominance of industry, and they cannot be found except in museums. In this article, we will examine common occupations in the poems of Yaghma Jandaghi. Yaghma is one of the poets who, due to the diversity of his poems and the content of his works, has paid special attention to public culture and occupations of street and market people, and through their recollections, he has nurtured novel meanings and themes. Various occupations such as blacksmithing, gardening, grocery, sewing, nursing, etc. have been reflected in his poems. The current research was carried out using a descriptive-analytical method. The results of the examination of occupations in Yaghma's poems show that his poetry, while having literary, aesthetic and meaning-making uses, also gives a clear picture of the economic and livelihood foundation of that time. In turn, it can open a new chapter of discussion under the title of work culture in the subcategory of public culture.

    Keywords: Yaghma Jandaghi, Popular Culture, Jobs, Work Culture, Qajar Period}
  • محمدهادی مرادی، رضا برزویی *، شراره الهامی
    زمینه و هدف

    آمیخته شدن بسیاری از روایتهای خرافی، داستانی، ذوقی و احساسی در روایات تاریخی و غیرقابل تحریف عاشورا و کربلا، سبب شده است که بویژه در دوران قاجار بدلیل سیاستهای حکومت، مطالب خرافی و مجعول بسیاری در متون آیینی ادبی که به این واقعه پرداخته اند، وارد شود. هدف اصلی این جستار تحلیل و بررسی این باورهای خرافی و تحلیل سیاسی اجتماعی آن در ادبیات آیینی عاشورایی عصر قاجار می باشد.

    روش پژوهش:

     شیوه پژوهش در این مقاله بروش توصیفی تحلیلی برمبنای مطالعات کتابخانه ای و سندکاوی است. جامعه آماری پژوهش شامل سه اثر برجسته آیینی عاشورایی از ادبیات منظوم دوره قاجار یعنی گنجینه الاسرار عمان سامانی، زبده الاسرار صفی علیشا و آتشکده نیر تبریزی میباشد.

    یافته های پژوهش:

     یافته های پژوهش حاکی از آن است که خرافات، روایات جعلی، رویکردهای عاطفی، احساسی و هیجانی بنا بضرورت شرایط جامعه ایران در زمان حکومت قاجار در ادبیات آیینی این دوران بسیار رواج دارد.

    نتایج پژوهش:

     آسیبهای روایی در ذکر واقعه تاریخی کربلا از جمله توجه عاطفی به وداع امام با خانواده، اندوه و حزن و بیتابی اهل بیت امام حسین (ع) داستانهای جعلی مانند عروسی حضرت قاسم در بحبوحه نبرد، تاویلهای عرفانی نادرست و شبه ناک از این واقعه در هر سه اثر مورد بررسی بوضوح دیده میشود.

    کلید واژگان: ادبیات عاشورایی, خرافات و تحریفات, رویکرد سیاسی- اجتماعی, دوره قاجار}
    Mohammadhadi Moradi, Reza Borzoiy *, Sharare Elhami
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The mixing of many superstitious, fictional, tasteful and emotional narratives in the historical and incorruptible narratives of Ashura and Karbala has caused that, especially during the Qajar era due to the policies of the government, many superstitious and fake contents in the religious-literary texts that This event has been paid, enter. The main goal of this research is to analyze and investigate these superstitious beliefs and its political-social analysis in the religious-Ashura literature of the Qajar era.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is a descriptive-analytical approach based on library studies and document analysis. The statistical community of the research includes three prominent ritual-Ashurai works from Qajar period verse literature, namely Ganjineh al-Asrar of Oman Samani, Zabdeh al-Asrar of Safi Alisha, and Ateshkoda of Nyir Tabrizi.

    FINDINGS

    The findings of the research indicate that superstitions, fake narratives, emotional, emotional and emotional approaches are very common in the religious literature of this era according to the necessity of the conditions of the Iranian society during the Qajar rule.

    CONCLUSION

    Narrative damage in mentioning the historical event of Karbala, including the emotional attention to the Imam"s farewell to his family, the sadness and despair of the Ahl al-Bayt of Imam Hussein (a.s.), fake stories such as the wedding of Hazrat Qasim in the midst of the battle, false and suspicious mystical interpretations of this event. It can be clearly seen in all three examined works.

    Keywords: Ashura Literature, Superstitions, Distortions, Political-Social Approach, Qajar Period}
  • امنه بیداریان، علی محمد موذنی *

    مثل ها عباراتی هستند که در گذشته به صورت شفاهی و سینه به سینه در بین مردم وجود داشته اند و بعدها نویسندگان، شاعران و بزرگان هر عصری آن ها را به صورت مکتوب در آورده اند. دلیل رایج بودن امثال ویژگی هایی همچون ایجاز، وزن و آهنگ مطلوب، ریشه های داستانی و تاریخی که براساس تجربیات و... است،. هدف از انجام پژوهش حاضر شرح و توضیح مثل ها در دیوان اشعار قائم مقام فراهانی، معرفی و شناساندن این شخصیت ادبی، سیاسی و اجتماعی و شناخت بیشتر شعر و اندیشه او بوده است. او از مثل-های فارسی در حکم اسلحه ای در کارزا سیاست استفاده می کند. وی برخلاف معاصران خود که هیچ گونه اشاره ای به حوادث زمان خود نمی کنند. در بیشتر اشعار خود از وقایع و پیشامدهای روز سخن می گوید. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است. نتایج حاصل از بررسی و تحلیل چگونگی کاربرد مثل در اشعار قائم مقام نمایانگر این امر است که قائم مقام به ضرب المثل های رایج اشاره داشته است . از آنجایی که شاعر قصیده را برای اظهار مقاصد خود مناسب تر یافت؛ بنابراین بیشترین حضور مثل و ضرب المثل در دیوان اشعار قائم مقام در قالب قصیده مشاهده گردید.

    کلید واژگان: قائم مقام فراهانی, مثل, تمثیل, ضرب المثل, دوره قاجار}
    Ameneh Bidarian, Ali Mohammad Moazzeni *

    Proverbs are expressions that existed orally among people in the past, and later writers, poets and elders of every age put them in written form. The reason for the commonness of such features is brevity, weight and desirable tone, historical and fictional roots based on experiences, etc. The purpose of the present research was to describe and explain the parables in the poems of Qaim Maqam Farahani, to introduce and introduce this literary, political and social personality and to know more about his poetry and thought. He uses Persian proverbs as a weapon in political campaigns. Unlike his contemporaries who do not mention the events of their time. In most of his poems, he talks about the events of the day. The current research was carried out using a descriptive-analytical method. The results of the investigation and analysis of the use of proverbs in Qaim Maqam's poems show that Qaim Maqam referred to common proverbs. Since the poet found the ode more appropriate to express his intentions; Therefore, the most presence of proverbs and proverbs in the Diwan of Qaim Maqam poems was observed in the form of odes.

    Keywords: Qaim Magham Farahani, Parable, Allegory, Proverb, Qajar Period}
  • عظیم جباره*، بهرام شعبانی
    تصنیف سازی از اواخر دوره قاجار و در آستانه جنبش مشروطه خواهی، در ایران رونق گرفت و بیشتر تصنیف های این دوره، بازتاب آرمان های مشروطه خواهان و اوضاع سیاسی و اجتماعی آن دوران است. این تصنیف ها را به دو بخش می توان تقسیم کرد: - تصنیف هایی که شاعران گمنام سروده اند و در بیشترشان پیوند چندانی میان شعر و موسیقی یافت نمی شود. - تصنیف هایی که شاعران و موسیقی دانان نامداری همچون علی اکبر شیدا و عارف قزوینی سروده اند و پیوندی عمیق میان شعر و موسیقی در آن ها وجود دارد که این خود برآمده از دو عامل است: - آشنایی علمی و دقیق تصنیف سازان به تکنیک ها و مفاهیم دستگاه ها و گوشه های موسیقی ایرانی. - آشنایی آنان با آهنگ سازی که پیوند عمیق میان شعر و موسیقی را به بهترین وجه صورت داده است. مضامین این تصنیف ها نیز روی هم رفته دو گونه است: - مضامین عاشقانه که ادامه طبیعی تصنیف سرایی در دوران گذشته است و سرآمد خلق آن علی اکبر شیداست. - مضامینی که در برگیرنده تجلیل از آزادی و مقاصد ملی و وطنی است و پیشرو این گونه مضمون سازی، عارف قزوینی است که در تصنیف سرایی جنبشی شکل داده و بعدها کسانی مانند امیر جاهد از سبک و شیوه او پیروی کرده اند.
    کلید واژگان: تصنیف سازی, دوره قاجار}
    Azim Jabbareh *, Bahram Shaabani
    Balladry flourished in Iran since the end of the Qajar period and at the threshold of the constitutionalism movement, and most of the ballads of this period reflect the ideals of the constitutionalists and the political and social conditions of that era. These ballads can be divided into two parts: - Ballads written by unknown poets and in most of them there is not much connection between poetry and music. - The ballads written by well-known poets and musicians such as Ali Akbar Sheida and Arif Qazvini, and there is a deep connection between poetry and music in them, which is the result of two factors: - the scientific and precise familiarity of the ballad makers with the techniques and concepts of Dastgāh (musical systems) [divisions!] and gušeh of Iranian music. – Their Familiarity with composition that has made the deep connection between poetry and music in the best possible way. The themes of these ballads are also of two types: - Romantic themes which are the natural continuation of balladry in the past era and the pre-eminent creator of such themes is Ali Akbar Sheida. - Themes that include the celebration of freedom and national goals, and the pioneer of this kind of thematization is Arif Qazvini, who created a movement in balladry, and later, people like Amir Jahid followed his style.
    Keywords: Balladry, Qajar Period}
  • حسن ذوالفقاری*، عفت حسنی کوچکی
    اگرچه نقش مطبوعات، بیشتر از منظر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بررسی پذیر است، این نکته را نمی توان نادیده گرفت که پیدایش و گسترش مطبوعات، تاثیرات فراوانی بر زبان ما داشته، به ویژه تاثیرپذیری نثر فارسی از مطبوعات، انکارناپذیر است. مطبوعات در تاریخ معاصر کشور ما جایگاه برجسته ای دارد؛ به طوری که مطالعه تحولات مربوط به تاریخ معاصر کشورمان بدون در نظر گرفتن نقش مطبوعات، ناقص خواهد بود. تحلیل سبک شناسانه نثر بیست روزنامه از سال های آغازین روزنامه نگاری تا پایان دوره قاجار، موضوع اصلی این پژوهش است. سعی شده است ویژگی های سبکی این روزنامه ها در پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدیولوژیک، در ارتباط باهم بررسی شود. برای این کار، از هر روزنامه، پنجاه درصد متن از یک شماره را انتخاب کردیم. در این پژوهش، از روش تحقیق استنادی استفاده شده است. برای پاسخ گویی به سوال های مدنظر و اطلاعات لازم، به محتوای منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق، در قالب کتاب ها، مقاله ها و پایان نامه مراجعه کردیم. نتایج نشان می دهد در لایه آوایی، برخی متغیرهای تاریخی مشهود است. همچنین موسیقی و آهنگ ناشی از سجع و جناس و واج آرایی (تکرار یک واج) تا حدودی بر زیبایی متن افزوده است. در لایه واژگانی، رمزگان سیاسی و شریعت و تعابیر عربی و بیگانه، از بسامد زیادی برخوردار است. از مشخصه‎ های لایه نحوی می توان به کوتاه نویسی بیشتر جملات و همچنین کاربرد سبک هم پایه اشاره کرد. همچنین درصد زیادی از لایه نحوی، به حذف افعال بی قرینه مربوط است. در لایه ایدیولوژیک، تاثیرگذاری سبک شناسی لایه ای، لایه واژگانی و نحوی به خوبی مشهود است. ضمنا به مقایسه ویژگی های سبکی روزنامه های این دوره با نثر گونه ادبی همان دوره پرداخته شده است.
    کلید واژگان: سبک شناسی, نثر معاصر, نثر مطبوعات, دوره قاجار}
    Hasan Zolfaghari *, Effat Hasani Kochaki
    Although the role of the press can be examined from a social, political and cultural perspective, it cannot be ignored that the emergence and expansion of the press has had a profound effect on our language; In particular, the influence of Persian prose on the press is undeniable. The press has a prominent place in the contemporary history of our country; Thus, the study of developments related to the contemporary history of our country without considering the role of the press will be incomplete. Stylistic analysis of the prose of twenty newspapers from the early years of journalism to the end of the Qajar period is the main subject of this research. In this research, an attempt has been made to examine the stylistic features of these newspapers in five related phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological layers. For this review, we selected 50% of the text of an issue from each newspaper. In this study, the citation research method was used and to answer the questions and information required, we also referred to the content of sources and references related to the research topic in the form of books, articles and dissertations. The results show that in the phonetic layer; Some historical variables are evident. Also, the music and the song resulting from the rhyme and the phonology (repetition of a phoneme) have somewhat added to the beauty of the text. In the lexical layer; Political codes, Shari'a, and Arabic and foreign interpretations have a high frequency. One of the characteristics of the syntactic layer is that it shortens most sentences as well as uses a basic style. In addition, a high percentage of the way to remove verbs is related to symmetry. In the ideological layer, the influence of layered stylistics, lexical and syntactic layer is well evident. Also, the stylistic features of the newspapers of this period were compared with the prose of the literary genre of the same period.
    Keywords: stylistics, Contemporary prose, Prose of the press, Qajar Period}
  • سعید مهری، محمد تقوی*

    با اوج گیری تصوف در اوایل دوره قاجار، کشمکش میان مجتهدان و صوفیان نیز شدت گرفت. صوفیان تلاش می کردند تا پایگاه اجتماعی سابق خود را به دست آورند و از طرفی مجتهدان نیز نمی خواستند به این رقیبان سنتی خود مجالی دهند. این امر سبب شد در دروه قاجار جریانی تازه از نزاع میان مجتهدان شیعه و صوفیان پدید آید. این نزاع دوسویه، در حد مجادلات قلمی و ردیه نویسی متوقف بود، تا اینکه در اوایل دوره قاجار محمدعلی بهبهانی و فرزندانش سردمدار گفتمان تصوف ستیزی شدند. ازاین دوره به بعد  نزاع صوفی و فقیه دیگر نزاع عقیدتی مبتنی بر ردیه نویسی نیست، بلکه تلاشی است برای حذف گفتمان رقیب. خاندان بهبهانی دراین گفتمان صوفی ستیزانه، نقشی پررنگ داشت و فصلی نو پدید آورد. اهمیت بهبهانی ها در این گفتمان صوفی ستیزانه، هم از جهت کثرت آثار صوفی ستیزانه افراد این خاندان است و هم عمل صوفی کشی آنان؛ که این اقدام سبب شد چهارتن از صوفیان مشهور زمانه، مستقیما و یا با دستور محمدعلی بهبهانی کشته شوند؛ اقدامی که پیش ازین در تاریخ بی سابقه یا کم نظیر بوده است. این مقاله می کوشد منحصرا به به بررسی نقش محمدعلی بهبهانی و خاندان او در تقویت و گسترش گفتمان صوفی ستیزانه اوایل دوره قاجار بپردازد.

    کلید واژگان: تصوف ستیزی, گفتمان, دوره قاجار, خاندان بهبهانی}
    Saeed Mehri, Mohammad Taghavi *

    With the rise of Sufism in the early Qajar period, the conflict between mujtahids and Sufis intensified. The Sufis were trying to regain their former social status, and the mujtahids did not want to give in to these traditional rivals. This caused a new wave of conflict between Shiite mujtahids and Sufis in the Qajar period. This two-sided conflict ceased as much as literary controversy and denial, until in the early Qajar period Mohammad Ali Behbahani and his sons became the leaders of the anti-Sufi discourse. From this period on, the conflict between the Sufis and the jurists is no longer an ideological conflict based on denial, but an attempt to eliminate the rival discourse. The Behbahani family played a prominent role in this anti-Sufi discourse and created a new chapter. The importance of the Behbahanis in this anti-Sufi discourse is both due to the multiplicity of anti-Sufi works of the members of this family and their act of Sufism; This action caused four famous Sufis of the time to be killed, directly or by order of Mohammad Ali Behbahani; An action that has never been seen before in history. This article tries to exclusively study the role of Mohammad Ali Behbahani and his family in strengthening and expanding the anti-Sufi discourse of the early Qajar period

    Keywords: Anti-Sufism, Discourse, Qajar period, Behbahani Family}
  • قهرمان شیری *

    اگرچه آغاز حکومت قاجاریه تداعی کننده ادبیات بازگشت است و پایان آن یادآور شعر و نثر صریح و سیاسی و ساده مشروطه، اما به‌طور کلی نثر دوره قاجار را می‌توان نثر اعتدالی نام‌گذاری کرد؛ یعنی نثری که قسمت‌هایی از خصوصیات نثرهای گذشته را با پاره‌هایی از ویژگی‌های زبان ساده و گفتاری دوره قاجار درهم می‌آمیزد. آن‌چه از این اختلاط و ترکیب پدید می‌آید شیوه متفاوتی از نوشتن است که ترکیب‌سازی‌ و تقارن گزاره‌ها و عبارت‌های ادبی و کنایی را از  نثر مصنوع و موزون اقتباس کرده و سادگی عبارت‌ها و فعل‌ها و صراحت‌گویی و تعبیرات گفتاری را از نثر مرسل و زبان روزمره گرفته است. در کنار یک جریان بازگشت‌گرا در نثرنویسی که شامل تاریخ‌نگاران گذشته‌گرایی چون محمدصادق نامی، محمدتقی سپهر و رضاقلی خان هدایت است، دو جریان به نسبت نیرومند نیز وجود دارد که تقلید را با نوآوری همراه کرده‌اند. نخست بخش مهمی از جریان تاریخ‌نگاری در دوره قاجار، یعنی نویسندگانی چون بدایع‌نگار، حقایق‌نگار، میرزا رضی تبریزی، محمود میرزا قاجار و زین العابدین شیروانی است که رویکرد به نثر بینابین مصنوع و مرسل و ترکیب آن با عبارت‌هایی از زبان زمانه را هدف نوشته‌های خود قرار داده است؛ و دوم تبدیل منشآت‌نویسی‌های مصنوع پیشین به وسیله قایم مقام و فاضل‌خان گروسی به نوشته‌هایی معتدل و منعطف و هنرمندانه و درآمیختن آن با اشعار و امثال و تعبیرات گفتاری است که فرجام نهایی همه این فعالیت‌ها به نثر ساده و صریح و تحلیلی دوره ناصری منتهی می‌شود.

    کلید واژگان: نثر اعتدالی, نثر فارسی, دوره قاجار, ادبیات بازگشت}
    Ghahreman Shiri

    Although the beginning of the Qajar rule evokes the literature of return and its end is reminiscent of clear, political and simple constitutional poetry and prose, in general, the prose of the Qajar period can be called moderate prose; That is, a prose that mixes parts of the characteristics of the past prose with parts of the characteristics of the simple and spoken language of the Qajar period. What emerges from this mixing and combination is a different way of writing that has adapted the composition and symmetry of propositions and literary and ironic phrases from artificial and rhythmic prose, and has taken the simplicity of phrases and verbs, frankness, and spoken interpretations from prose and everyday language. . Along with a regressive trend in prose writing that includes historical historians such as Mohammad Sadegh Nami, Mohammad Taghi Sepehar and Reza Qoli Khan Hedayat, there are two relatively strong trends that combine imitation with innovation. First, it is an important part of the historiography in the Qajar period, that is, writers such as Badainagar, Khaqatnagar, Mirza Razi Tabrizi, Mahmoud Mirza Qajar and Zain al-Abidin Shirvani, who made the approach to prose between the creator and the sender and combining it with phrases from the language of the time the goal of their writings. have given; And the second is the transformation of the construction writings of the previous artefact by Qaim Maqam and Fadel Khan Grossi into moderate, flexible and artistic writings and mixing it with poems, proverbs and speech interpretations, the final outcome of all these activities leads to the simple, clear and analytical prose of the Naseri period.

    Keywords: Moderate prose, Persian prose, Qajar period, return literature}
  • سعید عابدینی، عزیزالله توکلی کافی آباد *، محمود صادق زاده
    زمینه و هدف

     نسخه خطی «اصول الفصول فی حصول الوصول» اثر رضاقلی خان هدایت (1215-1288 ه. ق) یکی از نویسندگان بنام عصر قاجار در قرن سیزدهم هجری قمری است. این اثر تاکنون تصحیح و چاپ ‌نشده است. کتاب در حکم دایره-المعارف عرفانی است که نویسنده در آن به سیر عرفان از گذشته تا روزگار خود پرداخته است. تاکنون دو نسخه از این کتاب در کتابخانه‌های مجلس و دانشگاه بوعلی همدان معرفی شده است. هدایت این کتاب را در هجده فصل، نگاشته و توجه به اصول هجده‌گانه کتاب، اس و اساس تصوف عصر قاجار را بنمایش میگذارد. با توجه به اهمیت تاریخی و ادبی این اثر، نویسنده در درصدد آن است تا به معرفی نسخه اصول الفصول و بررسی و عناصر و مولفه‌های سبکی، بیان ویژگیهای زبانی، ارزش ادبی، دینی و عرفانی و تاریخی آن بپردازد. معرفی این اثر، علاوه بر نشان دادن جایگاه ادبی آن در تبیین گستره عرفان و تصوف نیز موثر خواهد بود.

    روش مطالعه

     این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با کمک منابع کتابخانه ای انجام شده است.

    یافته ها

     مولف در ابتدا به معرفی سلسله های عرفانی پرداخته و سپس سلسله نعمت‌اللهی و زندگی شاه نعمت‌الله ولی را معرفی کرده است. از دیدگاه ساختار زبانی، هدایت در اثر خود کوشیده است از زبان گذشتگان و رویه زبانی آنان بهره جوید تا اثر خویش را مقبول طبع عام کند؛ ازاین‌رو از کاربردهای قدیم زبان، بسیار استفاده کرده است.

    نتیجه گیری

     نثر هدایت پخته و استوار است و از دشواری و پیچیدگی به دور، به همین دلیل و بسبب نزدیکی این اثر به زمان ما، دارای ویژگیهای خاص و ممتاز سبکی نیست و ازآنجاکه این اثر منثور، همراه با ابیاتی از شعر شاعران دیگر است، مواردی از مختصات سبکی دارد.

    کلید واژگان: نسخه خطی, رضاقلی خان, اصول الفصول فی حصول الوصول, سبک شناسی, دوره قاجار}
    S. Abedini, A. Tavakoli Kafiabad*, M. Sadeghzadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The manuscript "Principles of Seasons in Achieving Achievements" by Rezaghili Khan Hedayat (1215-1288 AH) is one of the authors of the Qajar era in the thirteenth century AH This work has not been edited or published yet. The book is a mystical encyclopedia in which the author deals with the course of mysticism from the past to the present. So far, two copies of this book have been introduced in the libraries of the Majlis and Bu Ali University of Hamadan. The guidance of this book is written in eighteen chapters and the attention to the eighteen principles of the book shows the essence of Sufism of the Qajar era. Given the historical and literary importance of this work, the author seeks to introduce the version of the principles of the chapters and study and the elements and components of style, expressing its linguistic features, literary, religious, mystical and historical value. Introducing this work, in addition to showing its literary status, will also be effective in explaining the scope of mysticism and Sufism.

    METHODOLOGY

    This research was conducted by descriptive-analytical method with the help of library resources.

    FINDINGS

    The author first introduces the mystical dynasties and then introduces the Nematullah dynasty and the life of Shah Nematullah Vali. From the point of view of linguistic structure, Hedayat has tried to use the language of the past and their linguistic practice in order to make his work acceptable to the general public; Hence, it has made extensive use of ancient uses of language.

    CONCLUSION

    Hedayat prose is mature and stable and far from difficulty and complexity, for this reason and due to the proximity of this work to our time, it does not have special and privileged stylistic features, and since this prose work, along with verses from other poets' poems It has cases of stylistic coordinates.

    Keywords: Manuscript, Reza Qoli Khan, Principles of Chapters inAchieving Achievements, Stylistics, Qajar Period}
  • آمنه کمالی، شمس الحاجیه *، سید جعفر حمیدی
    زمینه و هدف

     طب‌القلوب، اثر شیخ علاءالدین نقشبندی، آخرین پیر نقشبندی کردستان و یکی از نویسندگان بنام معاصر در قرن چهاردهم هجری قمری است. رساله‌ای است که در سال 1341 ه.ق. به زبان عربی نوشته شده است و اندکی پس از نگارش، توسط شیخ فخرالدین مظهر، ملقب به مظهرالاسلام به فارسی ترجمه و شرح شد که مبنای مطالعه و بررسی این پژوهش میباشد. تا کنون یک نسخه خطی از این کتاب، معرفی شده است. در این مقاله، تلاش گردیده است ویژگیهای سبکی مظهرالاسلام در ترجمه و شرح طب‌القلوب بلحاظ زبانی (صرفی و نحوی)، ادبی و فکری و محتوایی بررسی شود.

    روش مطالعه

     این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با کمک منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.

    یافته‌ها: 

    نثر کتاب جز در مقدمه که به آرایه‌های ادبی آمیخته و همراه با عبارات عربی است- نثری نسبتا ساده است که نویسنده در آن قصد هنروری ندارد؛ اما در کل کتاب چه در مقدمه و چه در متن، استفاده از واژه‌ها و عبارات و ترکیبات عربی بوفور دیده میشود.

    نتیجه‌گیری: 

    نثر کتاب پخته و استوار است و از دشواری و پیچیدگی به دور، به همین دلیل و بسبب نزدیکی این اثر به زمان ما، دارای ویژگیهای خاص و ممتاز سبکی نیست و ازآنجاکه این اثر منثور، همراه با ابیاتی از شعر شاعران دیگر است، مواردی از مختصات سبکی دارد. ترکیبات و عبارات عربی در کتاب بحدی است که عربی‌مآبی نویسنده در اولین صفحات کتاب، مبرهن است. استشهاد به آیات و احادیث، شواهد منظوم و منثور متعدد، در آن فراوان است. صنایع بدیعی نظیر جناس، مراعات‌النظیر، و اشتقاق در کتاب بوفور بچشم میخورد. پس با نگاهی جامع، میتوان از دیدگاه زبانی و ساختاری به این نسخه خطی نگریست. با بررسیهای انجام‌شده در دستگاه های آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی به این نتیجه میرسیم که مظهرالاسلام بیشتر درصدد بیان مضمون بوده است تا درگیر شدن در فن نویسندگی.

    کلید واژگان: نسخه خطی, شیخ فخرالدین مظهر, ترجمه و شرح طب القلوب, سبک شناسی, دوره قاجار}
    A. Kamali, Sh. Ardalani*, S.J. Hamidi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Tabat al-Qulub is the work of Sheikh Aladdin Naqshbandi, the last old Naqshbandi of Kurdistan and one of the most famous contemporary writers in the fourteenth century AH. It is a treatise written in 1341 AH. It is written in Arabic and shortly after writing, it was translated and explained in Persian by Sheikh Fakhreddin Mazhar, nicknamed Mazhar al-Islam, which is the basis for studying this study. So far, a manuscript of this book has been introduced. In this article, an attempt has been made to study the stylistic features of Mazhar al-Islam in the translation and description of Tabat al-Qulub in terms of language (morphology and syntax), literature, thought and content.

    METHODOLOGY

    This research has been done by descriptive-analytical method with the help of library resources.

    FINDINGS

    The prose of the book, except in the introduction, which is mixed with literary arrays and is accompanied by Arabic phrases - is a relatively simple prose in which the author does not intend to be artistic; But throughout the book, both in the introduction and in the text, the use of Beaufort Arabic words, phrases and combinations is seen.

    CONCLUSION

    The prose of the book is mature and solid and far from difficult and complex, for this reason and due to the proximity of this work to our time, it does not have special and distinguished stylistic features and since this prose work is accompanied by verses from other poets, It has some features of style. The Arabic compositions and expressions in the book are such that the author's Arabic's blue is evident in the first pages of the book. Testimony to verses and hadiths, numerous poetic and prose evidences, is abundant in it. I see novel industries such as puns, obedience, and derivation in Beaufort's book. So with a comprehensive look, we can look at this manuscript from a linguistic and structural point of view. With the studies done in phonetic, lexical, syntactic and rhetorical systems, we come to the conclusion that Mazhar-ul-Islam has been more interested in expressing the theme than engaging in the art of writing.

    Keywords: Manuscript, Sheikh FakhrodinMazhar, Translation, descriptionTeb al-Qulub, stylistics, Qajar period}
  • مژگان متین زاده، زهرا ریاحی زمین*

    سرزمین شاعرپرور ایران در قرن سیزدهم هجری که همزمان با سلطنت قاجاریه در ایران است، همچون دوره های پیشین شاعران بسیاری را در دامان خود پرورش داده است. به دلیل نزدیکی تاریخی این دوره تذکره های نسبتا زیادی در اختیار اهل ادب قرار دارند که به معرفی شاعران این دوره میپردازند. یکی از این تذکره ها محک شعرا، تالیف محمدصالح شاملوی خراسانی است. هرچند سبک شعری این دوره، بازگشت نامیده شده و ویژگیهای تعریف شده ای دارد، تذکره محک شعرا با شرح حال و آوردن نمونه هایی از شعر شاعران قرن سیزدهم اطلاعات نوینی را در اختیار پژوهندگان قرار میدهد. مقاله حاضر بر اساس اطلاعاتی که این تذکره در اختیار خوانندگان قرار میدهد، به معرفی شاعران این دوره و بررسی ویژگیهای تکمیلی و متفاوتی از سبک شناسی این دوره ادبی میپردازد.

    کلید واژگان: دوره قاجاریه, ویژگیهای سبکی, تذکره محک شعرا, محمدصالح شاملوی خراسانی}
    Mojgan Matinzadeh, Zahra Riahi zamin*

    The Educated poet land of Iran in the thirteenth-century AH, which coincides with the Qajar dynasty in Iran, as in previous periods, has nurtured many poets. Due to the historical proximity of this period, there are relatively many biography of the poets available to the literary people who introduce the poets of this period. One of these biographies of the poets is Mehake shoara, written by Mohammad Saleh Shamlou Khorasani. Although the poetic style of this period is called return and has defined characteristics, the Mehake shoara biography of the poets provides to the researchers with new information by describing the poetry of thirteenth-century poets. this article introduces the poets of this period and examines the characteristics of this literary period Based on the information that this biography of the poets provides to the readers.

    Keywords: Qajar period, stylistic features, Mehake shoarabiography of the poets, Mohammad Saleh Shamlou Khorasani}
  • محمد مولایی، وحید مبارک*، غلام رضا سالمیان، فاطمه کلاه چیان
    فرهنگ عامه مردم ایران در اعصار و قرون کهن ریشه دارد، به گونه ای که می توان ایران را خاستگاه آیین ها، باورها و سنن کهن دانست. استان کرمانشاه ازجمله مناطقی است که دارای ریشه ها و بن مایه های فرهنگی غنی و مختص به خویش است؛ درنتیجه باورهای مردم آن دیار می تواند به خوبی منعکس کننده فرهنگ عامه آن منطقه باشد. در این میان آنچه به طور خاص، مورد توجه است، تبلور این فرهنگ غنی در وقف نامه ها به عنوان بخش مهمی از فرهنگ و ادبیات عامه است. در پژوهش حاضر پنج وقف نامه متعلق به دوره قاجار از این استان انتخاب و بازخوانی شد و سپس به روش توصیفی تحلیلی مشخصه های فرهنگ و ادبیات عامه در آن ها بررسی شد. نتایج حاصل حاکی از آن است که این متون بهترین ابزار برای رصد تفکرات مردم در دوره قاجار به شمار می روند و می توان بازتاب های فرهنگ و ادبیات عامه را به وضوح در آن ها مشاهده و بررسی کرد.  مشاغل و حرفه ها، ابزار و وسایل، اوزان و مقادیر، القاب و عناوین، دعا و نفرین، کنایات و اصطلاحات عامیانه، نسبت های فامیلی، واحدهای اندازه گیری و آیین های مذهبی از جمله عناصر مادی و معنوی هستند که در وقف نامه های انتخاب شده، شناسایی و بررسی و تحلیل شده اند.
    کلید واژگان: ادبیات عامه, فولکلور, وقف نامه, دوره قاجار, استان کرمانشاه}
    Mohammad Molaei, Vahid Mobarak*, Fateme Kolahchian, Gholamreza Salemian
    The Iranian folk culture originates from ancient time so that Iran can be considered the origin of ancient rituals and beliefs. Kermānshāh province is one of the regions rich in cultural heritage. Therefore, the beliefs of its inhabitants may well reflect the folk culture of this region. In the same vein, as an important element of folk culture and literature, the crystallization of this rich culture in these deeds is highly important and remarkable. By adopting a descriptive-analytical research methodology, the current research investigated the attributes of folk culture and literature in five deeds of Qājār Era in Kermānshāh Province. The results indicate that these texts are the best indicator to observe people's thoughts during Qājār period and can be clearly seen in the reflections of folk culture and literature. The expressions of professions, instruments, weight and quantity, titles, curse and prayer, measurement and religious rituals are among the material and spiritual elements that have been analyzed, identified and investigated in these deeds.
    Keywords: Folklore, literature, folklore, endowment, Qajar period, Kermanshah province}
  • سکینه خاتون محمودی، سید ابوتراب احمدپناه*، محمد خزایی
    امروزه در مطالعات تاریخی و فرهنگی، اشیا و تصاویر نیز همچون متن های نوشتاری، به عنوان منابع اطلاعاتی شناخته می شوند. منابعی که نه تنها در تکمیل اطلاعات به دست آمده از منابع نوشتاری اهمیت دارند؛ بلکه قادر به ارائه اطلاعاتی هستند که نویسندگان متن های تاریخی قادر به بیان آن ها نبوده اند. با بررسی این آثار و خوانش مضامین فرهنگی رایج بر آن ها می توان به فهم و درکی عمیق تر از اندیشه های رایج و شیوه زیست و زندگی مردم نائل شد. اشیای طلسمی و تعویذی در زمره اسناد اصیلی قرار دارند که شیوه طراحی و پیوست های فرهنگی و مذهبی رایج در آن ها، پیوستگی بسیاری با فرهنگ عامه مردم دارد. در این تحقیق که با هدف شناخت تاثیر ایدئولوژی و مذهب بر فرهنگ مادی دوره قاجار و به شیوه توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته، تلاش شده است تا با مطالعه موردی انواع «بازوبندها»، به چگونگی کاربرد مضامین مختلف بر روی این آثار پرداخته و بدین پرسش اساسی پاسخ داده شود که باورداشت های اسلامی شیعی چگونه در ساختار ظاهری و نقوش رایج در بازوبندهای قاجاری نمود یافته اند؟ در این پژوهش در دو بخش اصلی جایگاه بازوبند در فرهنگ ایرانی اسلامی و پیوست های صوری و فرهنگی بازوبندها (روایت ها، کدها و رمزنگاره ها) بدین مسئله پرداخته شد. نتیجه این بررسی ضمن اینکه نشان از تاثیر مستقیم مذهب تشیع و اعتقادات اسلامی بر بازوبندهای دوره قاجار دارد، بیانگر تاثیر مستقیم باورهای عامیانه در شیوه کاربرد و طراحی این آثار است.
    کلید واژگان: فرهنگ مادی, مذهب تشیع, بازوبند, دوره قاجار}
    Sakinekhatoon Mahmoodi, Syyed Abutorab Ahmadpanah*, Mohammad Kazai
    Today, in historical and cultural studies, objects and images are also called sources of information as text- document. They are important not only to supply the information of written sources, but also to provide information enabling writers of historical texts who have not been able to express them. Examining these works and reading commonly used cultural themes can help better understand public opinion and lifestyle. The themes of magic and amulet are derived from the main doctrines and ways of thinking. The common cultural and religious ties that unite them are closely tied to the popular culture of the people. In the context of this study and in order to understand the influence of ideology and religion on the material culture of the Qajar period, the authors have tried to apply different themes to these works by studying the case of armbands to answer the following question: how do Islamic Shi'a notions fit into the apparent structure and patterns of Qajar armbands? Research methodology is descriptive – analytical. In this research, this issue has been addressed in two parts of the position of Iranian -Islamic culture and the formal and cultural annexes of amulets (narratives, codes and decipherments). The result of this study, while demonstrating the direct effect of Shia and Islamic beliefs on Qajar periodical armbands, showed the direct effect of popular beliefs on how these works are used and designed.
    Keywords: Material culture, Shia religion, armband, Qajar period}
  • سجاد آیدنلو
    در ایران و کشورهای متاثر از فرهنگ ایرانی، روز سیزدهم فروردین ماه هر سال مردم از خانه ها بیرون می روند و از بام تا شام به گردش و شادی می گذرانند. این روز که اصطلاحا «سیزده بدر» نامیده می شود و یکی از مشهورترین آیین های نوروزی است هیچ سابقه مکتوبی در منابع ادبی و تاریخی قدیمی ندارد و کهن ترین اسناد مربوط به آن ظاهرا از دوره فتحعلی شاه قاجار است. خاطرات و سفرنامه های عصر قاجار نشان می دهد که هم شاه و رجال درباری و هم عامه مردم، مراسم روز سیزدهم فروردین را به صورت رسمی و گسترده اجرا می کردند. در باورهای باستانی ایرانیان روز «سیزدهم» تیرماه بدشگون بوده و از سوی دیگر بنا بر اقوال و احادیثی روز «سیزدهم» همه ماه های ایرانی بد و نحس است. با این پیشینه و پشتوانه برای نحوست روز «سیزدهم»، ایرانیان دوره قاجار معتقد بودند که در روز سیزده فروردین احتمال دارد خانه هایشان ویران شود و نیز بلاهای سال جدید در این روز تقدیر و تعیین می شود. به همین دلیل برای در امان ماندن از زیان های این روز و راندن نحسی آن، به دشت و باغ می رفتند و تفرج می کردند. محققان معاصر هم حدس ها و نظریات گوناگونی (حداقل چهارده دیدگاه) درباره علت مراسم «سیزده بدر» مطرح کرده اند که از آن میان نمادینگی روز سیزدهم برای هزاره سیزدهم در باورهای ایرانی- که زمان پایان عمر دوازده هزار ساله گیتی و آغاز آشوب و تباهی نهایی است- محتمل تر می نماید. در نگارش این مقاله بسیاری از مآخذ ادبی و تاریخی و نوشته ها و پژوهش های معاصران با استقصایی تقریبا تام (در متون چاپی، پیکره های زبانی و نرم افزارها) بررسی و سپس بر اساس شواهد به دست آمده، درباره سابقه و سبب برگزاری «سیزده بدر» بحث و نتیجه گیری شده است.
    کلید واژگان: نوروز, سیزده بدر, سیزده صفر, عصر صفوی, دوره قاجار, معتقدات عامیانه}
    Sajjad Aydenlou
    In Iran and the countries influenced by Iranian culture, on the thirteenth day of Farvardin, every year, people leave the house and go on excursion outdoor from morning to night. This day, called Sizdah Bedar, is one of the most important rituals. Nowruz's famous ritual that has no history in ancient literary and historical sources, and the first related documents belong to the time of Fath-Ali Shah Qajar. The memories and travel guides of the Qajar era show that the Shah and the royal court as well as the public have officially and widely celebrated the thirteenth day of Farvardin, and that in the ancient Iranian beliefs, the "thirteenth day of July was sinister. According to the words, the thirteenth day of all the Iranian months were sinister. Regarding this historical background on the sinister nature of 13th, Iranian at Qajar era had believed in this day their homes might be destroyed and also the New Year calamities have been destined on this day. To this end, they were going to the plains and gardens to relax and save themselves from the losses of that day. Contemporary scholars have also brought up various guesses and views (at least 14 opinions) about the cause of the “Sizdah Bedar” ceremony among which symbolism of the thirteenth day for the thirteenth millenary in Iranian beliefs –which shows the end of the twelve thousand-year-old universe and the beginning of the final disturbance and destruction- sounds more likely. To do the present research, the authors benefited from a review of many literary and historical references, writings and research of contemporaries with specific precision (in print, language corpora and soft wares) and then on the basis of the evidence obtained from the history of the Sizdah Be Badr discussion and conclusion have been presented.
    Keywords: Nowruz, Sizdah-Bedar, Thirteenth Safar, Safavid Era, Qajar Period, Popular beliefs}
  • سیدمحمود سادات بیدگلی
    در این نوشتار، بیست سفرنامه از سیاحان مطرح که در فاصله حکومت شاه عباس اول صفوی تا زمان مشروطه، از کاشان بازدید کرده اند، مورد پژوهش قرار گرفته است. دیده ها و شنیده های یک سیاح در باب کاشان بررسی شده و با نظریات دیگر سیاحان در همان دوره و در دوره های دیگر و نیز با وضع موجود سنجیده شده است. با این
    روش
    حت و سقم گزارشات آن ها معلوم می شود. از سیاحان دوره صفوی، شاردن، آنتونی و رابرت شرلی، تاورنیه، فیگوئروا، دلاواله، هربرت و اولئاریوس انتخاب شدند که گزارش های آن ها عمده مطالب سیاحان دوره صفوی است. از سیاحان دوره قاجار نیزپولاک، براون، کرزن، سایکس، دوبد، اولیویه، فلاندن، سرسی، گوبینو، دیولافوا، اوبن و پاتینجر انتخاب شدند. مطالب سیاحان در نظمی منطقی باتوجه به جغرافیای تاریخی منطقه کاشان ذیل عنوان های تقسیمات کشوری، راه ها، موقعیت جغرافیایی و شکل شهر کاشان، آب وهوا، تامین آب شهر، باروی شهر، کوچه ها و شهرسازی، مساجد و بناهای متبرکه، زلزله، بازار، خانه ها، تلگراف خانه، باغ فین، جمعیت، اقلیت ها، حاکم کاشان: نعت، ضراب خانه، کشاورزی، مواد معدنی، اعتقادات و باورهای واقعی و خرافی، جنگ های حیدری نعمتی، سرگرمی، لباس زنان، زنان، ترس، عقرب، حشرات و بیماری ها، گویش، آشپزی، تغییر دید اهالی نسبت به سیاحان، کاشان در یک نگاه با هم سنجیده شده است و در پی یافتن ارتباط معناداری بین نوع گزارش های سیاح و دوره تاریخی و نیز شغل و شخصیت سیاح می باشد.
    کلید واژگان: کاشان, دوره صفویه, دوره قاجار, سفرنامه ها, سیاحان, جغرافیای تاریخی}
    Sayyid Mahmoud Sadat Bidgoli Sadat Bidgoli
    In this survey, twenty travel books of most famous travelers who visited Kashan from the reign of Shah Abbas the Great to the time of Persian constitutional revolution have been investigated. Accordingly, what a traveler has seen and heard about Kashan is compared to other traveler's records of the same or different time and also to the present situation, and this way, the truth or falsity of these records has been revealed. Among the travelers of Safavid period, Chardin, Anthony and Robert Shirley, Tavernier, Figueroa, Della Valle, Herbert and Olearius, whose descriptions include the typical records of that time, have been chosen. Furthermore the works of Polak, Browne, Curzon, Sykes, De Bode, Olivier, Flandin, De Sercey, De Gobineau, Dieulafoy, Aubin and Pottinger have been examined as the selection books of Qajar period. The data of these sources has been analyzed based on historical geography of Kashan region under the categories: administrative divisions, routes, geographical situation and configuration of the city, weather, water supply, rampart of the city, alleys and neighborhoods, mosques and sacred sites, earthquake, markets, houses, telegraph offices, Fin garden, population, religious minorities, governors, industry, mints, agriculture, mineral materials, genuine or superstitious beliefs and ideas, Heydari-Nemati conflicts, recreations, costumes, women's condition, fear of scorpion, insects and diseases, dialects, cookery and the revision of native's attitudes toward travelers. The relation of traveler's descriptions to his life era and his occupation and character has also been discussed in the article.
    Keywords: Kashan, Safavid Period, Qajar Period, Travel Books, Travelers, Historical Geography}
  • عباسعلی وفایی*، محمدامیر جلالی
    مطالعات بینارشته ای و یاری جستن از نظریه های مطالعات انتقادی، از رهیافت های کاربردی کردن پژوهش های نقادانه متون ادبی است. «تاریخ گرایی نوین» (New historicism) یکی از جدیدترین شیوه های تحلیل متن در عرصه مطالعات نقادانه ادبی است که به «تاریخیت متن و متنیت تاریخ» باور دارد و به بازسازی ذهنیت و جهان بینی مستتر در متن و دریافت رابطه این ذهنیت با ساختار قدرت زمانه آن می پردازد. در نوشته حاضر، پس از معرفی و مروری بر زندگانی سید اشرف نیریزی، متخلص به «شهاب»، از دید تاریخگرایی نوین به مهم ترین ستایه وی، که خطاب به احمدشاه قاجار و در تهنیت بازگشت او از سفر فرنگ سروده شده است، نظری افکنده خواهد شد. «شهاب» از سرایندگان عصر قاجار است که اشعار وی را باید یکی از حلقه های ناشناخته شعر بازگشت در عصر مشروطه دانست. وی شیخ الاسلام نیریز فارس از دوره ناصرالدین شاه تا احمدشاه و صاحب قریحه ای سرشار بود و برخلاف گفته عماد فقیه کرمانی که: «دو مقام است که با هم نشود جمع، عماد مذهب عاشقی و منصب شیخ اسلامی» عاشق پیشگی و ذوق شاعری را با شغل شیخ الاسلامی توامان داشت. در نوشته حاضر، پس از نگاهی به وقایع و اوضاع اجتماعی عصر شهاب و نگاهی به ستایه وی، برمبنای تاریخگرایی نوین، رابطه ذهنیت موجود در متن با «قدرت» زمانه آن تحلیل خواهد شد. خواهیم دید که از دید اغراض ثانویه جملات، ستایه شهاب بیش از مدح شاه قاجار، بیانگر نقد پنهان و گاه آشکار «هژمونی» دستگاه حاکمه است. تصحیح و تحلیل سروده های شهاب برای دستیابی به تصویر و شناختی هر چه دقیق تر از زنجیره شعر بازگشت و ادبیات عصر مشروطه، چه از منظر فرم و تتبع آثار پیشینیان، چه از لحاظ معنا و اندیشه-های نهفته در متن حائز؛ زیرا است.
    کلید واژگان: تاریخ گرایی نوین, شهاب نیریزی, احمدشاه, نقد قدرت, نیریز, عصر قاجار}
    Abbasali Vafaei*, Mohammad Amir Jalali
    Interdiscipline studies and seeking help from theories of critical studies are the ways to make applicable the critical researches of literary texts. New historicism is one of the most novel methods of text analysis in the field of critical studies of literature which believes in historicism of the text and textuality of the history and renovates the mentality and worldview behind the next and understanding the relation between this mentality and structure of the power of its time. In the present paper, the life of Seyyed Ashraf Neyrizi, known as “Shahab” is first introduced and reviewed, and then his most important poem of praise written for Ahmad Shah Qajar in celebration of his return from abroad is analyzed. Shahab is one of the poets of the Qajar period whose poems should be considered as one of the unknown loops of “the return to classical poetry” in the time of constitutional revolution. He had been the Shekhul Islam of Neyriz in Fars province during the Qajar period and had a knack for love poems. Despite the statement of EmadFaqihKermani who says that one can’t be a Sheikhul Islam and at the same time be in love, Shahab was able to be both in love and in fond of saying poems and at the same time the Sheykhul Islam of the Neyriz city. In the present paper, the events and social situation of the period Shahab lived in and his poem of praise are first reviewed, and then the relation between the mentality in the text and the “power” of that time is analyzed based on New Historicism. As a result, rather than praising the Qajar Shah, the poem of praise written by Shahab indicates a secret and sometimes disclosed criticism of the hegemony of the ruling government. Poems of Shahab can be analyzed to achieve an exact image of and knowledge about the era of “return to classical poems” and the literature of the era of the constitutional revolution both in terms of form and meaning behind the text.
    Keywords: New Historicism, ShahabNeyrizi, Ahmad Shah, power criticism, Neyriz, Qajar period}
  • محمدعلی آذرشب، وحیده مطهری
    بدون شک، یکی از راه های آشنایی با ملل و اقوام گوناگون و آگاهی از علم و اندیشه و فرهنگ آنها، ترجمه آثار ایشان می باشد. کتاب جامع الشواهد تالیف محمدباقر شریف از جمله کتب ادبی عصر قاجار است که در آن، مولف به ترجمه اشعار منتخب همت گماشته است. این مقاله به بررسی شیوه ترجمه این کتاب می پردازد. ابتدا ترجمه تحت اللفظی که شیوه کار مترجم است مورد بررسی قرار گرفته و سپس با ذکر نکاتی که مخل ترجمه به نظر می رسید، ترجمه پیشنهادی ارائه گردیده است.
    کلید واژگان: جامع الشواهد, محمدباقر شریف, ترجمه, عصر قاجار}
    Mohammad Ali āzarshap, Vahideh Motahhari
    No doubt, one way of getting acquainted with different nations and ethnic groups and knowing their sciences, thought patterns and cultures is to translate their works. Jāme’a al-Shawāhed, a literary work of Qajar period, by Mohammad Bāqer Sharif, is a translation of an anthology of poems. The present article investigates the translation method used in this book. First, literal translation which is the method used by the translator is being dealt with. Then, after discussing the deficiencies of this method, suggested translations are provided.
    Keywords: Qajar period, translation, Jāmea al Shawāhed, Mohammad Bāqer Sharif}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال