به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Foregrounding » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Foregrounding» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هیوا حسن پور*، هاجر هدایتی زاده
    زبانشناسی زیست محیطی از دانش های بینارشته ای معاصر است که به مطالعه و بررسی ارتباط بین زبان و محیط زیست می پردازد. پیوند میان زبان و محیط زیست بر پایه نحوه برخورد انسان ها با جهان طبیعت است که متاثر از دیدگاه ها، مفاهیم و جهان بینی ها است و تمام این ها در زبان شکل می گیرد. در همین راستا در پژوهش حاضر با استفاده از شیوه پژوهش توصیفی - تحلیلی به مطالعه تاثیرپذیری علی اشرف درویشیان (1320-1396ه.ش) از زبان شناسی زیست محیطی و نحوه انعکاس آن در آثار منتخب او (آبشوران و همراه آهنگ های بابام) می پردازیم. درویشیان در خانواده ای کم برخوردار و در حاشیه شهر کرمانشاه - آبشوران- متولد شد. به همین خاطر او از کودکی شاهد فقر گسترده ای بود که گریبانگیر خانواده شده بود. لذا طبیعت و محیط پیرامونی او به نحو خشنی اوضاع را برای این قشر از مردم سخت تر کرده بود. این ارتباط دو سویه طبیعت و زندگی طبقه فرودست به نحو بارزی درویشیان را تحت تاثیر قرار داده بود که در این پژوهش در قالب دسته بندی هایی شامل «برجسته سازی»، «هویت»، «محوسازی»، «قالب ها و قالب سازی» و «واقع بودگی» نشان داده شده است. تفسیر موارد ذکر شده نشان از آن دارد که زیست بوم، نقش بسیار زیادی در شکل گیری واقعیت و طرز تلقی آن، نامگذاری ها، ایدئولوژی و سلطه آن بر مردم فرودست دارد. این داستان ها بازنمایی واقع گرایانه از زندگی افرادی بود که نقش طبیعت را در ارتباط با زندگی و روح و روان خود به خوبی درک کرده بودند.
    کلید واژگان: زبان شناسی زیست محیطی, برجسته سازی, هویت, محوسازی, قالب سازی و واقع بودگی}
    Hiva Hasanpour *, Hajar Hedayatizadeh
    Ecolinguistics is a contemporary interdisciplinary field that focuses on studying and examining the relationship between language and the environment. The connection between language and the environment is based on how humans interact with the natural world, shaped by perspectives, concepts, and worldviews, all of which are articulated through language. In this research, using a descriptive-analytical approach, we examine the influence of Ali Ashraf Darvishian (1320-1396 AH) in ecolinguistics and its reflection in his selected works (“Abshooran” and “The Sound of My Father’s Music”). Darvishian was born into a less-privileged family on the outskirts of Kermanshah, Abshooran. Consequently, he witnessed widespread poverty from an early age, which greatly affected his family. The harsh nature and surrounding environment made life even more difficult for this segment of the population. The mutual relationship between nature and the lives of the lower class significantly influenced Darvishian, as demonstrated in this study through categories such as “highlighting,” “identity,” “erasure,” “patterns and shaping,” and “realism.” The interpretation of these aspects indicates that the ecosystem plays a significant role in shaping the reality and perception, naming, ideology, and authority over the lower class. These stories provide a realistic representation of the lives of individuals who had a deep understanding of the role of nature in their lives and their inner selves.
    Keywords: Ecolinguistics, Foregrounding, identity, deletion, framing, Realism}
  • علی مالمیر*، روح الله یعقوبی، حیات عامری، محمد دبیرمقدم، فردوس آقاگل زاده
    پژوهش حاضر با هدف تبیین چگونگی برجسته سازی و حاشیه رانی کنش ها و واکنش ها در بازنمایی ایدیولوژیک متن، به دنبال یافتن پاسخی به این پرسش است که یک گفتمان سیاسی، چگونه از فرایند اسم سازی برای توصیف وقایع و رخدادها بهره می برد و این کاربرد در خدمت چه اهدافی است. بدین منظور متون سخنرانی روسای جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا پس از امضای توافق هسته ای برجام در سال 2015 از نگاه گفتمان شناسی انتقادی انتخاب شده است. در بخش اول تحلیل داده ها تعداد 508 بند شناسایی و تحلیل شده است، که شامل متن کامل سخنرانی طرفین مذاکره است. در بخش دوم تحلیل ها، کاربرد استعاره دستوری اسم سازی در پوشش اخبار تحولات پیرامون توافق هسته ای، در بازه زمانی پس از خروج آمریکا از توافق لغایت گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی، در دو رسانه داخلی و دو رسانه خارجی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است نقش اسم سازی در بازنمایی های متفاوت از رویدادی واحد در رسانه های گفتمان های رقیب، نمایان شود. داده های این بخش نیز شامل 8 عنوان خبری از رسانه های چهارگانه فوق در پنج مقطع زمانی خاص است، که در آن ها تحولی عمده پیرامون توافق برجام صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد هم در تنظیم متن سخنرانی دو رییس جمهور و هم در پوشش تحولات سیاسی پیرامون توافق هسته ای توسط رسانه ها، استعاره های دستوری اسم سازی بیش از آنکه به دنبال حذف کنش گر از کانون توجه مخاطب باشد، به دنبال برجسته سازی خود کنش است و گفتمان های رقیب با این برجسته سازی ها به دنبال القای معنای موردنظر خود به مخاطب هستند.
    کلید واژگان: استعاره دستوری, اسم سازی, بازنمایی ایدئولوژیک, برجسته سازی, گفتمان شناسی انتقادی, برجام}
    Ali Malmir *, Rouhollah Yaghoubi, Hayat Ameri, Mohammad Dabir Moghaddam, Ferdows Aghagolzadeh
    The present study intends to examine how political discourse employs nominalization to describe events and occurrences and for what specific purposes. The research aims to explore how actions and reactions are foregrounded and backgrounded in the ideological representation of texts. To achieve this goal, the speeches of the ex-presidents of the Islamic Republic of Iran and the United States, subsequent to the signing of the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) in 2015, have been selected for critical discourse analysis.The first stage of data analysis involves identifying and analyzing 508 clauses. The second phase examines the use of nominalization metaphors in the coverage of developments surrounding the nuclear agreement during the period from the US withdrawal from the agreement to Iran's fifth step in reducing its JCPOA commitments. To demonstrate the role of nominalization in the various representations of a single event in rival discourse media, two domestic and two foreign media outlets are examined. The data in this section also includes eight news titles from the above-mentioned media outlets in five specific time periods, in which a significant development surrounding the JCPOA has taken place. The results indicate that nominalization metaphors are not used to eliminate the agent from the center of attention, but rather to highlight their own actions. Rival discourses use these highlights to elicit their own desired meaning to the audience, both in the arrangement of the speeches of the two presidents and in the coverage of political developments surrounding the nuclear agreement by the media.
    Keywords: Grammatical Metaphor, Nominalization, Ideological representation, Foregrounding, Critical Discourse Analysis, JCPOA}
  • بهزاد هاشمی*

    آشنایی زدایی، شیوه بیان متفاوت از زبان معیار در راستای تشخص کلام، غریب سازی و متفاوت کردن آنچه آشنا و شناخته شده است و تمام شگردها و فنونی را شامل می شود که نویسنده یا شاعر به کارمی برد تا جهان متن به چشم مخاطب بیگانه شود. در این میان، شاعران نمادگرای فرانسوی از جمله بودلر با کنارنهادن اسلوب سنتی شعر و اولویت بخشیدن به شکل و فرم، دست به آفرینش زبان ادبی جدیدی زدند و با کاربرد ساختارهای غریب و ناآشنا کوشیدند تا دریافت عادی خوانشگران را با چالش جدی مواجه سازند. نظر به اینکه شعر سمبولیستی سرشار از کژتابی های ادبی، زبانی و معنایی است، پرداختن به ابعاد پنهان و آشکار آن یک ضرورت محسوب می شود. لذا برای نیل به این منظور، نوشتار حاضر کوشیده است با واکاوی تصنیف "قو" از شارل بودلر، شاعر نمادگرای فرانسه، ویژگی های آشنایی زدایی و برجسته سازی آن را به روش توصیفی تحلیلی با تکیه بر دیدگاه فرمالیستی مورد کندوکاو قرار دهد. بنابراین هدف این جستار، بررسی سویه های آشنایی زدایی و برجسته سازی زبانی شعر مورد نظر در حوزه های مختلف واژگانی، نحوی، معنایی و آوایی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هنجارگریزی واژگانی و معنایی در گسترده ترین شکل خود در این شعر به کار رفته و کاربرد نمادهای اسطوره ای، صور خیال و واج آرایی سبب برجسته سازی زبانی این تصنیف شده است.

    کلید واژگان: فرمالیسم, شگردهای آشنایی زدایی, برجسته سازی, شارل بودلر, تصنیف قو}
    Behzad Hashemi *

    Defamiliarization is a mode of expression different from everyday language in order to highlight an expression, make it strange and different from everything that is familiar and known, and includes all the process that the writer or poet uses to make a text unusual in the eyes of its audience. French symbolist poets, including Baudelaire, began to create a new literary expression and abandon the traditional technique of poetry, thus giving priority to form; by using unusual and unfamiliar structures, they tried to challenge readers' normal understanding. So, since symbolic poetry is full of literary, linguistic and semantic ambiguity, it seems necessary to address its obvious and doubtful aspects. The present study seeks to analyze the poem "Swan" by Charles Baudelaire, French symbolist poet, in order to discover, according to an analytical and descriptive approach, its foregrounding and the defamiliarization processes used, based on a formalist perspective. Thus, within the framework of this article, the processes of defamiliarization and the linguistic enhancement of mentioned poem were studied at different levels: lexical, syntactic, semantic and phonetic. The research results indicate that in this poem the deviation from lexical and semantic norms is used in its broadest form, and the use of mythological images, figures of speech, alliteration and assonance has led to the foregrounding of this poem.

    Keywords: The formalism, defamiliarization processes, foregrounding, Charles Baudelaire, the Swan}
  • آرزو نقی زاده*، عصمت اسماعیلی
    توجه به تاریخ ادبیات و زندگی نامه نویسی، با نگارش تذکره ها، به ویژه در دوره حکومت گورکانیان در هند، بیش از هر زمان دیگر بوده است. تذکره نویسان از ابزار متعددی برای ارتقای جایگاه ادبی کتاب های خود و نشان دادن قدرتشان در خلق یک اثر ادبی استفاده می کردند. یکی از این ابزارها، قصه ها و روایات قصه گونه است که درباره شخصیت های مطرح شکل گرفته است. برای درک و سنجش بهتر این روایات قصه گونه و اینکه تا چه حد زبان این بخش از تذکره ها به ادبیات نزدیک می شود، نیاز به ابزاری چون بررسی برجسته سازی های زبانی آن وجود دارد. بر اساس آنچه فرمالیست های روسی مطرح کرده اند، آشنایی زدایی از زبان معیار، موجب ایجاد متنی ادبی می شود و وسیله آشنایی زدایی، برجسته سازی زبانی به دو روش قاعده افزایی و هنجارگریزی است. بی شک، قصه های موجود در تذکره ها، بستری مناسب برای تثبیت موقعیت تذکره نویسان به عنوان ادیبی آگاه به ظرایف زبانی بوده و این مقاله در پی نشان دادن همین بخش ادبی در تذکره هاست.
    کلید واژگان: برجسته سازی, هنجارگریزی, قاعده افزایی, قصه, تذکره, تذکره های دوره گورکانیان هند}
    Arezoo Naghizade *, Esmat Esmaeili
    Attention to literary history and biography through writing Tazkira (biographies), especially during the Mughal Empire's reign in India, has been more prominent than ever. Biographers employed various means to enhance their books' literary status and demonstrate their power in creating a literary work. One of these means is the use of stories and narratives about outstanding characters. In order to better understand these narratives and measure literariness of their language, it is required to use such means as the study of linguistic foregrounding. According to Russian formalists, standard language defamiliarization leads to the creation of a literary text, and the means of defamiliarization is the linguistic foregrounding in two ways; extra regularity and deviations. Undoubtedly, the stories in biographies have been a proper platform for establishing the biographers' position as a writer aware of linguistic subtleties. This article seeks to display such literariness in the biographies.
    Keywords: foregrounding, Deviation, extra regularity, story, Tazkira, the Tazkiraes of Mughal Empire in India}
  • علی مالمیر، حیات عامری*، محمد دبیرمقدم، فردوس آقاگلزاده، سحر بهرامی خورشید
    در تاریخ 23 تیرماه سال 1394 ایران و شش قدرت جهانی پس از دو سال مذاکره به توافقی درزمینه برنامه هسته ای ایران دست یافتند. این توافق که به توافق برجام معروف شد، نقطه پایانی بر چندین سال تحریم های بین المللی علیه ایران بود. پژوهش حاضر به تحلیل بازنمایی های متفاوت روسای جمهوری ایران و آمریکا از توافق هسته ای برجام می پردازد. این پژوهش تلاشی در جهت کاربست نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی در تبیین بازنمایی های ایدیولوژیک است. در بخش تحلیل گفتمان توصیفی ابتدا داده ها از منظر نظام گذرایی از دو جنبه مورد تحلیل قرار گرفته اند. در این بخش ابتدا نوع فرایند به کارگرفته شده و بسامد هریک از فرایندها در متن داده ها مورد محاسبه قرار گرفته است. سپس پس از شناسایی مشارکان اصلی در متن، نوع نقشی که به هریک از آن ها سپرده شده مورد تحلیل قرار گرفته است. داده ها در این بررسی برگرفته از نخستین موضع گیری روسای جمهوری ایران و آمریکا پس از حصول توافق برجام است. نتایج نشان می دهد اوباما بیشتر بر کنش ها و روحانی بر توصیف تمرکز دارد. هر دو رییس جمهور برخی مشارکان را در حاشیه قرار می دهند و برخی را برجسته می سازند. طرفین در توصیف های خود از قرارداد به دنبال بازنمایی مثبت گفتمان خودی و ساختارشکنی معنای موردنظر گفتمان رقیب هستند.
    کلید واژگان: توافق هسته ای, تحلیل گفتمان انتقادی, بازنمایی ایدئولوژیک, برجسته سازی, حاشیه رانی}
    Ali Malmir, Hayat Ameri *, Mohammad Dabirmoghaddam, Ferdows Aghagolzadeh, Sahar Bahrami Khorshid
    On 14 July 2015, Iran and six world powers (including the United States) after two years of negotiations, achieved a deal on Iran`s nuclear program. This deal which is famous as the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), was the end point of several years of international sanctions against Iran. The present study is an analysis of different representations of the nuclear deal by presidents of Iran and the United States. This paper is an attempt to apply Halliday`s functional model in explanation of ideological representations. The analysis compares and contrasts the transitivity structure in the first official statement of the presidents of Iran and the United States after agreement. The results of the analysis show that while Obama concentrates on doings, Rouhani focuses on attributing and identifying. Some participants are foregrounded and some are backgrounded. Speakers by using persuasive techniques, try to have a positive self-representation and negative other-representation.
    Keywords: nuclear deal, Critical Discourse Analysis, ideological representation, foregrounding, backgrounding}
  • محمدنور قائدزاده خمیری*، مجید حاجی زاده، مریم غلامرضا بیگی

    بهمن نامه در جهت سبک و بیان حماسی به ویژه در حوزه توصیف دارای ارزش فراوانی است؛زیرا عنصر توصیف یکی از معیار های سنجش کیفی اثر حماسی و وسیله ای برای محسوس تر کردن صحنه های متنوع روی داده در شعر حماسی می باشد. در این اثر برای بیان توصیفات از ابزار هایی چون تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه استفاده شده است. این ابزار ها از اسباب شعر آفرینی هستند و در بررسی انواع هنجارگریزی در ردیف هنجارگریزی معنایی قرار می گیرند. هنجارگریزی معنایی از روش های برجسته سازی زبان، در واقع تخطی از مشخصه های حاکم بر کاربرد واژه ها در زبان معیار است. در این مقاله کوشیده شده است پس از بیان مقدمه ای درباره برجسته سازی و انواع آن، به انواع هنجار گریزی معنایی پرداخته شود و موارد مختلف آن از جمله تشبیه و استعاره مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی و داده ها با استفاده از تکنیک محتوا به شیوه کتابخانه ای بررسی شده است. محدوده جامعه مورد مطالعه بهمن نامه حکیم ایرانشاه ابن ابی الخیر ویراسته رحیم عفیفی است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در اثر مذکور در حوزه هنجارگریزی معنایی، تجسم گرایی بیشتر از تجریدگرایی نمود دارد؛ چون حماسه پرداز می کوشد تا حوادث غریب و پیچیده را با بیانی ملموس و مادی به روشنی و صراحت پیش چشم خواننده ترسیم کند. از دیگر یافته های این پژوهش، بسامد بالای تشبیهات و استعارات انسان پنداری است.

    کلید واژگان: «توصیف«_ «هنجارگریزی», «بهمن نامه», «هنجارگریزی معنایی», «برجسته سازی»}
    Mohammad Noor Ghaedzade Khamiri *, Majid Hajizade, Maryam Gholamreza Beigi

    Bahmannameh is of great value in terms of epic style and expression, especially in the field of description, because the description element is one of the criteria for measuring the quality of an epic work and is a means to make the various scenes in epic poetry more tangible. In this work, tools such as simile, metaphor, allowed and irony have been used to express descriptions. These tools are a means of creating poetry and are considered as semantic norm deviation in the study of different types of deviations. Semantic norm deviation, which is one of the methods of highlighting language, is in fact a violation of the characteristics governing the use of words in the standard language. In this article, after giving an introduction about highlighting and its types, an attempt has been made to deal with various types of semantic norm deviations, including its various cases, including similes and metaphors. The research method in this article is descriptive and the data have been reviewed using the content technique in a library manner. The study population is Bahmannameh Hakim Iranshah Ibn Abi Al-Khair edited by Rahim Afifi. The findings of this study show that in the mentioned work in the field of semantic deviation, visualization is more manifested than abstractionism because the epicist tries to depict strange and complex events with a tangible and material expression clearly and explicitly in front of the reader. Another finding of this research is the high frequency of metaphors and metaphors of anthropomorphism.

    Keywords: description, deviation, bahmanname, sematic norm deviation”, foregrounding}
  • نسرین شریعتی، زهرا کرمی، فرشته پارسا، سید مجتبی رضوی فلاحیه، هاجر فتحی نجف آبادی

    از بین شاعران هنجارگریز، نظامی گنجوی را می‌توان ازجمله کسانی به شمار آورد که از این راه می‌کوشد کلام خود را برجسته کند. در شعر نظامی، استفاده از زبان استعاری بیشترین کاربرد را دارد. با وجود این، استفاده از دیگر ظرفیت‌های زبانی را در آثار او نمی‌توان نادیده گرفت. هنجارگریزی‌هایی مانند هنجارگریزی موسیقایی، دستوری، واژگانی و امثال آن در همه اشعار نظامی نمایان است. وی بسیار هنرمندانه از زبان معیار زمان خویش فاصله می‌گیرد و با به‌کارگیری انواع آشنایی‌زدایی‌ها توجه خواننده را به شعر خود جلب می‌کند. او افزون‌بر آنکه می‌کوشد هنجارگریزی را همانند وسیله‌ای برای تحریک هرچه بیشتر ذهن خوانندگان اشعار خود به کار برد، افزونی‌ها و کاستی‌های اوزان اشعارش را نیز با این شیوه برطرف می‌‌کند. در هنگام بررسی هنجارگریزی در آثار شاعران متقدم، ضروری است زبان رایج در روزگار همان شاعران، معیار سنجش قرار گیرد؛ زیرا معیار قراردادن زبان هنجاری که پژوهشگر بدان زبان سخن می‌گوید، وی را در رسیدن به نتیجه درست دچار خطا خواهد کرد. در هنگام بررسی هنجارگریزی آوایی در آثار نظامی نیز به این اصل مهم توجه شده است.

    کلید واژگان: نظامی, هنجارگریزی, برجسته سازی, قاعده افزایی, قاعده کاهی}
    Nasrin Shariati, Zahra Karami, Fereshteh Parsa, Mojtaba Razavi, Hajar Fathi Najaf Abadi

    Among norm-deviationist poets, Nizami Ganjavi can be considered as a poet, who has used the method offoregroundingin hisspeech.In Nizami's works, metaphorical language compared to other literary techniqueshas been mostly utilized. Yet, we cannot overlook the other literary techniques in his works.Different norm deviations, such as melodic, grammatical, and lexical deviations are apparent in all Nizami's works.He has soartistically deviated from the standard language and attracted the reader to his poems using varieddefamiliarizations.He has not only used deviations as a means of stimulating the reader’s mind in his poems, but also as a way of controlling the Metresinthem.When examining norm-deviation in old works, it is necessary to consider the standard language of the poet at the time of writing his worksinceconsidering the contemporary language by the researcher results in errors. This important principle is regardedwhen investigating norm-deviation in Nizami's works.

    Keywords: Nizami, norm-deviation, foregrounding, extra regularity, rule reduction}
  • اعظم نیک خواه فاردقی، سمیرا بامشکی*
    ادبیات در کنار رسالت های مختلفی که دارد، عهده دار رسالت اجتماعی نیز هست. آفرینندگان آثار ادبی در آفرینش های خود کم وبیش به بافت سیاسی-اجتماعی روزگارشان نظر دارند و از آن تاثیر می گیرند. آن ها گاه نسبت به این روی دادها موضع موافق دارند و گاه مخالف و این موضع را به اشکال گوناگون و با استفاده از عناصر مختلف در اثر خود بازنمایی می کنند. فراخوانی شخصیت های حماسی/ اسطوره ای به رمان یکی از این عناصر است که نویسندگان را به خوبی در این مسیر یاری می رساند. عده ای از رمان نویسان این شخصیت ها را به اثر خود فرامی خوانند تا ضمن بازنمایی گفتمان های فرامتن، به فراخور موضع موافق یا مخالف خود، برخی گفتمان های مسلط بافت سیاسی-اجتماعی را تقویت یا تضعیف کنند. در پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش هستیم که نویسنده سهراب کشان چرا و چگونه شخصیت های حماسی را به اثرش فرامی خواند؟ یافته های پژوهش حاضر که با استفاده از روش تحلیل محتوا به دست آمده است، نشان می دهد نویسنده سهراب کشان شخصیت های حماسی را به رمان خود می آورد تا ضمن تضعیف و به حاشیه بردن گفتمان رقیب، برخی گفتمان های مسلط در روزگار تولید اثرش را تقویت و برجسته کند؛ به عبارت بهتر، او که خود یکی از کنش گران بافت سیاسی-اجتماعی و از موافقان گفتمان مسلط نیز هست، با فراخواندن شخصیت هایی چون سهراب و رستم به رمان و گشتار کنش آن دو، ابتدا برخی مبانی فکری گفتمان های روزگار خود؛ ازجمله نوع روی کرد این گفتمان ها نسبت به زنان و جوانان را بازنمایی می کند، سپس مبانی فکری گفتمان مدنظر خود، یعنی اصلاحات را به گونه ای برجسته می سازد که از این طریق بتواند گفتمان رقیب را به حاشیه برد.
    کلید واژگان: رستم و سهراب, برجسته سازی, به حاشیه رانی, تضعیف, گشتار}
    Azam Nikkhah Fardaghi, Samira Bameshki *
    In addition to its various missions, literature is also responsible for social prophecy.  The creators of literary works view social political context of their time and are influenced by them.  Sometimes they are for and at times they are against the events that take place around them.  They show and represent their standpoint in variety of ways using different elements in their works. Calling forth epic mythological characters in novels is one of the elements that help authors achieve their ends.  Certain novelists depending on the favorable or unfavorable position they adopt, invite such characters not only to represent infra textual discourses but also to reinforce or weaken some dominant political social context discourses.  The present article seeks to find the answer to this question that how and why the author of Sohrabkoshan calls the epic characters to his work?  The results obtained by using the content analysis method show that the author brings the epic characters in his novel in order to weaken and marginalize the rival’s discourse and hence highlight certain dominant discourse of his time.  In other words, the author who is one of the activists in the social political context and is also a proponent of the dominant discourse by calling characters such as Sohrab and Rostam to his novel and by the transformation of their acts in the first place represent some intellectual foundations of discourses of his time, namely the discourses and type of approaches regarding women and the youth, and in the second place highlight the intellectual foundation of the discourse he had in mind that is reform, is accentuated to the point that he could marginalize rival’s discourse.
    Keywords: Rostam, Sohrab, foregrounding, marginalization, weakening, transformation}
  • حسین گرجی*، محمد جرفی، سید ابوالفضل سجادی، قاسم مختاری
    سیدمحمدسعید الحبوبی، از شاعران معاصر عراق است که برخی از ادیبان نظیر سلمی جیوسی، وی را پیشوای شعر جدید عراق می دانند. دیوان وی، سرشار از هنجارشکنی های هدفمند در ساختار و فرم واژگان است. صورتگرایان، این هنجارشکنی ها را از روش هایی برای برجسته سازی شعر می دانند که به غنای ادبی متن کمک می کند و از این رو، بررسی موضوع برجسته سازی که «لیچ» آن را برپایه ی «قاعده کاهی» و «قاعده افزایی» تقسیم نموده، به عنوان ابزاری برای پربار کردن آثار شاعران، ضروری به نظر می رسد. مقاله ی حاضر، قصد دارد به روش توصیفی-تحلیلی، هنجارگریزی شاعر را در خلق جلوه هایی از زیبایی شناسی و رستاخیز واژگان بر اساس نظریه ی لیچ مورد بررسی قرار دهد. از اهداف تحقیق، آشنانمودن مشخصه های القای معنا به مخاطب به شیوه ی برجسته سازی و به فعلیت رساندن واژگان خاموش می باشد که شاعر با نامالوف جلوه دادن ترکیب های تکراری، آن را در شعر پیاده کرده است. مساله ی پژوهش در زمینه ی قاعده کاهی، این است که شاعر از عناصر علم بدیع نظیر «ایهام»، «تناسب» و «تکرار» چگونه در توصیف «چندمعنایی»، «شبکه ی معنایی» و «واج آرایی» واژگان بهره برده است؛ شاعر از نظر قاعده افزایی، به چه اشکالی از «آرکاییسم»، در ایجاد پیوند متن با فرهنگ کهن، بهره گرفته و به چه شیوه ای از واژگان علم نجوم، در ارتقای موسیقی و تصویرگری وام گیری کرده است. نتیجه ی پژوهش، به کارکرد انواع «توریه» در تبیین واژگان دوپهلو، ایجاد انگیزش مخاطب و برجسته سازی ارتباط لفظ با معنا اشاره دارد. همچنین به این نکات دست یافته که شاعر از «آرکاییسم»، به دو شکل ادبی و دینی بهره برده، از انواع اعراب در زمینه ی «نمادگرایی» و از نجوم در خلق «تصویرگری شاعرانه» استفاده کرده است.
    کلید واژگان: جفری لیچ, برجسته سازی, باستان گرایی, چندمعنایی, محمدسعید الحبوبی}
    Hossain Gorji *, Mohammad Jorfi, Seyyed Abolfazl Sajadi, Ghasem Mokhtari
    Introduction
    Seyed Mohammad Saeed Al-Haboubi is one of the contemporary poets who was born in Najaf in 1266 AH and died in 1333 AH. Al-Habubi's poetic themes were a description of nature and the sincere praise of religious friends and elders. His poetic genius along with the classical culture of Najaf granted his poetry a high position while avoiding degeneration. The present study examines the foregrounding in the divan of Mohammad Saeed Haboubi and helps the audience to better understand the concept of temporalization, stylistics and semantics. To express the ability and the art of grain in foregrounding poetic themes, verbal and semantic constructions are used. One of the aims of this research is to acquaint the audience with the formalistic aspects of the poet's poems, on which no research has been done yet. The poet, on the basis of imagination and emotion, brings up the repetitive words of the standard language to which the audience is accustomed in a new and fascinating way in the form of poetry. In his poetry, the change in the structure of syntactic sentences and devices gives new life to ordinary speech.The words acquire music and allitration that have a greater impact on the audience. Defamiliarization takes place in language too. The change in the prosodic weight of classical poetry to new poetry is one of the signs of abnormality. Poetry is a kind of de-familiarization in language, which, according to formalist theories, is divided into two categories: deviation and extra regularity. Jeffrey Leech has categorized these norms into two types: linguistic and semantic. According to Leach's theory, which novel element in Bean's poems has a higher value in semantic deviation?, what forms of stylistic and temporal familiarization have appeared in Habubi's poetry?, and how has the semantic novelty foregrounded the ambiguous words in his poetry?
    Methodology
    No research has been done on the foregrounding in Habubi's poems so far. So, this article intends to use a descriptive-analytical method to examine the poet's abnormality in constructing forms of aesthetics and reviving words based on Leach's theory. The research method of this research is qualitative and descriptive using content analysis, which is done to objectively and qualitatively explain the content and concept of written texts in a systematic way. In the present article, the studied components are foregrounding, semantic deviation, deviation, extra regularity, and semantics of Seyed Mohammad Saeed Haboubi's poems based on Leach’s theory. Due to the importance of foregrounding in the literature, this research is of significance.
    Results and Discussion
    The subject of this research in the field of extra regularity is how the poet describes some elements of novel such as "ambiguity", "proportionality" and "repetition" to define "polysemy", "semantic network" and "phonology". In terms of rule-making, how did the poet use "archaism" to relate the text to ancient culture, and how did he use the words of astronomy to improve the music and the image? The research findings can be reviewed in several areas. The result of the research refers to the function of different types of "Equivoque "in explaining ambiguous words, motivating the reader and foregrounding the relationship between words and meanings. The poet has also used "archaism" in both literary and religious forms, using a variety of Arabic terms in the field of symbolism and astronomy to create poetic images. Lexically, the result of this research on "Al-Haboubi" poems refers to the dual relationship between word and meaning. The choice and arrangement of words in a poetic sentence indicates the semantic connection of the words with the history of the language of poetry. According to Leech's theory, "temporal deviation" in the form of "archaism" in his poetry has two religious and literary forms. The use of ancient words, in addition to recalling historical events in the reader's mind, has refreshed repetitive words. Regarding religious archaism, the common affairs of Muslims, such as Hajj, have a higher percentage than the other religious issues, such as the religion of the poet and the signs of unity among Muslims in monotheism. In literary archaism, he has referred to the words of the poets of the pre-Islamic period, such as Amr al-Qays and Zuhair ibn Abi Aslami. He also refers to the brilliant history of Arabic poetry and uses its methods to create novelty in the repetitive words of his time. Haboubi uses the words Arabic grammar and astronomy more than anything else in "Stylization". He used these words to create an imaginary rhyme array. In "Semantic Abnormality", he has used novel method for imaginative illustration and polysemy for the audience. Using an array of repeated letters and consonants, the poet has foregrounded the allitration of letters in his poem. He used observance better in poetry. In most verses, he has used a proportional array. It has become a semantic network of words to create a picture of a subject in the mind of the audience. Seyed Haboubi has used these devices to do foregrounding in poetry.
    Keywords: Jeffrey Leech, Foregrounding, de-familiarization, extra-regularity, Archaism, Mohammed Saeed Al-Habboubi}
  • فردوس آقاگل زاده، غلامعلی فلاح، ساحره مرادی*
    این جستار به بررسی فرایند تثبیت گفتمان اشعری در برابر گفتمان های خردگرا (به طور مشخص دیوان ناصرخسرو و رباعیات خیام) بر مبنای برداشتی تازه از عامل دسترسی، توزیع نابرابر تولیدات زبانی گفتمان ها در جامعه، پرداخته است. مطابق این برداشت میزان دسترسی به متون گفتمان ها با تاثیر بر شناخت ذهنی افراد نقشی اساسی در تثبیت یا تضعیف آنها دارد. از این نظرگاه، تمرکز پژوهش بر شناسایی مناسبات اجتماعی موثر بر دسترسی متون گفتمان های نام برده و نوع تحلیل نیز کلان و متفاوت با توصیف های زبانی در سطح خرد است. چارچوب نظری دیدگاهی تلفیقی متشکل از لایه کردار اجتماعی در رویکرد فرکلاف و فرایند برجسته سازی حاشیه رانی در نظریه لاکلا و موف است. یافته ها نشان می دهد عوامل قدرت با روش های تحمیل و محدودیت های گفتمانی، به ترتیب به منظور برجسته سازی گفتمان اشعری و حاشیه رانی گفتمان های خردگرا، دسترسی به متون این گفتمان ها را در حالتی نابرابر نگه داشتند. به این معنا که در سطح تحمیل گفتمانی با طراحی تشکیلات نرم همچون گروه بندی و تاسیس مدارس نظامیه زمینه دسترسی وسیع متون گفتمان اشعری را در جامعه فراهم و در سطح محدودیت گفتمانی با اقدامات سخت افزاری مثل حذف و سرکوب از دسترسی گفتمان های خردگرا و متون مربوط به آنها جلوگیری کردند. دیوان ناصرخسرو و رباعیات خیام دو نمونه از متونی بودند که افزون بر خردمحور بودن به دلیل ستیز با ایدیولوژی غالب دیوان ناصرخسرو با دربرداشتن مفاهیمی همچون تبلیغ آموزه های اسماعیلی، انکار شدید مذهب تسنن و نثار ناسزاهای سنگین به صدر تا ذیل عوامل گروه رقیب و رباعیات خیام با به چالش کشیدن عقل سلیم جامعه درباره گزاره های مسلم دینی و تعریض و کنایه به صاحبان دین و خبر روزگار محدودیت های گفتمانی به شدت درباره آنها اعمال می شد. این نکته نیز گفتنی است که از رهگذر تشکیلات نرم افزاری مدارس نظامیه دسترسی به جایگاه های اقتدار و اعتبار برای کنشگران این گفتمان های رقیب به شکلی نابرابر و به نفع گفتمان اشعری توزیع می شد. این راهبرد امکان تحمیل گفتمان اشعری را بسیار هموار می ساخت. مجموع این سازکارها در نهایت به تثبیت گفتمان اشعری انجامید.
    کلید واژگان: اشعریت, خردگرایی, عامل دسترسی, متون زبانی, برجسته سازی و حاشیه رانی}
    Ferdows Agha Golzadeh, Gholamali Fallah, Sahereh Moradi *
    This paper has investigated the establishing process of Ash’ari discourse against reasonoriented discourses (determinately NasirKhosrow’s Diwan and Khayyam’s Rubiyat) based on a new interpretation of access factor _the unequal distribution of discourses’ linguistic productions in society. Accordingly, by influence on people’s mental cognition, access proportion of discourses’ texts plays a basic role in establishing or undermining them. From this perspective, the research focuses on exploring social relations to affect texts access of aforesaid discourses. The sort of analysis is also the macro one and different to micro analysis in linguistic descriptions. The theoretical framework is a multiperspectival method combining of social practice level in Fairclough’s approach and process of foregroundingback grounding in Laucla & Mouffe’s theory. Findings show that, by imposing and enforcing constraints on discourses _respectively to foregrounding Ash’ari discourse and back grounding reasonoriented discourses_ powerholders kept the access of these discourses’ texts unbalanced. It means at discursive imposition level they enable Ash’ari discourses’ texts to extensively access by planning soft organization like group formation and foundation of Nizamiyyah institutes and at discursive constraints level they prevent reasonoriented discourses and texts associated with them to access in society by hardware activities like suppression and elimination. NasirKhosrow’s Diwan and Khayyam’s Rubiyat were two of these texts that discursive constraints were seriously enforced on them also because of their opposition to dominant ideology _NasirKhosrow’s Diwan for including concepts like propagation of Ismaili doctrine, strong repudiation of Sunnism and giving harsh vituperation to all contributor of contesting group from upper to lower echelon and Khayyam’s Rubiyat by challenging the society’s common sense about definite religious propositions and expressing ironic sarcasm against mullahs and the clergy. It’s also noteworthy that through software organization of Nizamiyyah institutes access to authority and credibility positions for these contesting discourses’ actor was unequally, in favour of Ash’ari discourses, distributed. This strategy was considerably facilitating the possibility of Ash’ari discourse imposition. These mechanisms ultimately led to establishing Ash’ari discourse.
    Keywords: Ash’arism, rationalism, access factor, linguistic texts, foregrounding, back grounding}
  • پروین گلی زاده، مختار ابراهیمی، رضا گورویی*
    بیدل دهلوی یکی از قله های ادب پارسی در دوره سبک هندی است. بیشتر توجه پژوهشگران سبک هندی، به مضمون آفرینی، نکته سنجی و تصویرگری شاعران است. لیکن توجه به هنرهای زبانی این شاعران کمتر بوده است. در این مقاله، تلاش بر آن است که به هنر ترکیب سازی بیدل و کارکردهای این هنر زبانی پرداخته شود. هنر ترکیب سازی، با توجه به قابلیت زبان فارسی از آغاز شعر پارسی در میان شاعران جریان داشته اما در دوره سبک هندی نمودی برجسته تر به خود گرفته است. اکثر ترکیبات موجود در شعر بیدل، برساخته قلم خود اوست و نمونه های کمتری از آن را می توان حتی در میان شاعران ترکیب ساز معاصرش یافت. کاربرد فراوان ترکیبات در شعر بیدل مقاصد متعددی دارد؛ تازه و پویا کردن کلام، برجسته سازی صورت سخن، مهارت در گزینش واژگان و اظهار فضل، آرایش و زینت بخشیدن به اشعار و آهنگین و گوشنواز کردن کلام، از جمله آنهاست. الگوهای ترکیب سازی بیدل در این مقاله عبارتند از: ترکیبات وندی، ترکیبات شبه ونددار، صفات فاعلی مرکب، صفات مرکب و ترکیبات مصدری. چینش ترکیبات زبانی در محور افقی و عمودی ابیات با نظم و دقت خاصی صورت می گیرد تا صورت گرایی شاعر بیشتر نمود پیدا کند. تجلی ترکیبات اشتقاقی فراوان در شعر بیدل علاوه بر بلیغ ساختن صورت کلام او، موجب ایجاد تشخص سبکی برای سخن او نیز شده است.
    کلید واژگان: بیدل, ترکیب سازی, سبک هندی, صورت گرایی, برجسته سازی}
    Parvin Golizade, Mokhtar Ebrahimi, Reza Gorooyi *
    Bidel Dehlavi is one of the peaks of Persian literature in the Indian style. Most Indian style researchers have paid attention to the creative themes, delicacy, and imagery, but disregarded their artistic use of language . In this article, an attempts is made to address the art of creating combinations by Bidle and the functions of this linguistic art. Creating combinations, with regard to capability of Persian language, has been practiced among poets since the beginning of Persian poetry, but in the Indian style it has become more prominent. Most of the combinations in Bidle's poetry are based on his own pen, and fewer examples of this compositions can be found even among contemporary poets. The abundant use of combinations in Bidle's poetry has many purposes.  Defamiliarizing the language, emphasizing the form of speech, expressing grace, skillfully choosing vocabulary, decorating poems, and adding melody and sweetness to words are among them. Bidle's combination patterns in this article are: affix combinations, pseudo affix combinations, combination adjectives nominative, combination adjectives, infinitive combinations .The arrangement of linguistic combinations in horizontal and vertical axis of the verse is done with special order to make the poet's formalism more visible. The manifestation of many derivative combinations in Bidle's poetry, in addition to making his language eloquent, has created a unique identity for the style of his poetry.
    Keywords: Bidel, composition, Indian style, formalism, Foregrounding}
  • رمضان بشاره صیفی*

    برجسته ‎سازی از شیوه ‎هایی است که در تشخص ‎بخشیدن به آفرینش هنری، خلق آثار بزرگ و ابداع سبک های شخصی نقش مهمی ایفا می کند. این جستار نتیجه پژوهشی است که به منظور دست‎یابی به شگردهای برجسته زبانی اشعار یکی از پیشگامان شعر کودک در ایران یعنی محمود کیانوش انجام شده است. کیانوش به ساختار شعر اهمیت فراوان می دهد و معتقد است شعر کودک باید فنی و اصولی باشد. برای رسیدن به این منظور، پس از بیان مقدمه‎ ای راجع به برجسته‎ سازی و شیوه ‎های آن، معرفی محمود کیانوش و اشعار کودکانه وی، برجسته سازی ‎های این شاعر و نویسنده برجسته معاصر، در دو بخش هنجار‎افزایی و هنجارگریزی، در سروده ‎های کودکانه‎ اش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ‎ای است. بررسی های به عمل آمده در این مقاله نشان می‎دهد که وی از انواع مختلف هنجار‎افزایی و هنجارگریزی در برجسته‎ سازی زبان اشعار کودکانه‎ اش بهره برده است که در این میان نقش هنجارگریزی‎ ها چشم گیرتر بوده است.

    کلید واژگان: برجسته‎سازی, زبان شعر, قاعده‎افزایی, هنجارگریزی, محمود کیانوش}
    Ramazan Bashar Seifi *

    foregrounding the ways in which plays an important role in distinguishing the artistic creation, Creating great works and Inventing personal styles. This research is the result of this research In order to achieve outstanding lyric poetry of one of the pioneers of child poetry in Iran Named Mahmoud Kianoush. Kianoush gives great importance to the structure of poetry He believes that Child poem should be technical and principled. To reach for this purpose, After the introduction, an introduction to the highlight and its practices, Introducing Mahmoud Kianoush and his children's poems, The foregroundings of this great contemporary poet and writer In two parts of the norms of regularity extra and deviation, His childish poems have been analyzed and analyzed This research was conducted in a descriptive-analytical manner and based on library studies The investigations carried out in this paper show that He has used various types of regularity extra and deviation norms to foregrounding the language of his childish poetry. In the meantime, the role of deviations has been noticeable.

    Keywords: foregrounding, Poetry Language, regularity extra, deviation, Mahmoud Kianoush}
  • محمدعلی بیدلی، محمدرضا صالحی مازندرانی*، نصرالله امامی، قدرت قاسمی پور
    زمینه و هدف

    یکی از مفاهیمی که در ذات خود با مفهوم غیریت همراه است، «برجسته‌سازی» است. اساس برجسته‌سازی قرار دادن «خود» در قطب مثبت است. برجسته‌سازی به اشکال مختلف در عرصه منازعات گفتمانی ظاهر میشود. برای بررسی شیوه‌های تعامل و تنازع گفتمان کرامت‌ محور ابوسعید با گفتمانهای غیر، باید نشان داد که این گفتمان از چه ابزارهای برجسته‌سازی برای تثبیت قدرت و هژمونیک شدن، بهره برده است. مولفه‌های برجسته‌سازی متن عبارتند از: ایجاد نوعی ارتباط بین مکانهای منتسب، خانقاه و مزار مشایخ، با پیامبر و انبیا و انحراف اذهان از زیارت کعبه به زیارت مزار مشایخ، شبیه‌سازی حوادث، اعمال و شخصیتهای تصوف با بزرگان دین برای کسب مشروعیت. برجسته‌سازی قدسیت تصوف برای گریز از نقد و برجسته‌سازی تساهل دینی برای توسعه گفتمانی.

    روش مطالعه

    روش تحقیق در این مقاله، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی (کتابخانه‌ای) است.

    یافته‌ها

    مقامات ابوسعید در یک زندان دوقطبی گرفتار است. پایه و اساس این تقابلها «تضاد» است. و در این تضاد رابطه‌ای پایگانی (سلسله‌مراتبی) برقرار است. در این دوگانه، تایید ابوسعید بمنزله نفی غیر اوست؛ پس همواره ارزش یکی برتر از دیگری است. اساس برجسته‌سازی قرار دادن «خود» در قطب مثبت است.

    نتیجه‌گیری

    مکان در هر گفتمانی مولفه‌ای برجسته‌ساز است. مقامات‌نویس با این آگاهی مکانهای منتسب مانند خانقاه و مزار مشایخ را برجسته میکند، و در این راه از عناصر معتبر در گفتمانهای رقیب از جمله ساختن خانقاه به امر پیامبر، برابری زیارت مزار مشایخ با مزار انبیا، برتری زیارت مزار مشایخ نسبت‌به زیارت کعبه بهره میبرد.

    کلید واژگان: برجسته سازی, گفتمان تصوف, ابوسعید ابوالخیر, مقامات, تساهل}
    M.A. Bideli, M.R. Salehi Mazandarani*, N. Emami, G. Ghasemi Pour
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    One of the concepts that is inherently associated with the concept of otherness is "highlighting". The basis of emphasis is to place the "us" at the positive pole. Emphasis appears in various forms in the realm of discourse. In order to examine the ways in which Abu Sa'id's dignity-oriented discourse interacts and conflicts with other discourses, it must be shown what highlighting tools this discourse has used to consolidate power and become hegemonic. The components of highlighting the text are: creating a kind of connection between the attributed places, monasteries and shrines of the elders, with the Prophet and the prophets and diverting the minds from the pilgrimage to the Kaaba to the shrines of the elders, simulating events, actions and Sufi figures with religious leaders for legitimacy. Highlighting the sanctity of Sufism to avoid criticism and highlighting religious tolerance for the development of discourse.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive-analytical and the method of data collection is documentary (library).

    FINDINGS

    Abu Saeed authorities are detained in a bipolar prison. The basis of these confrontations is "contradiction". And in this contradiction, there is a hierarchical relationship. In this duality, the approval of Abu Sa'id is a denial other than him; So the value of one is always superior to the other. The basis of emphasis is to place the "self" at the positive pole.

    CONCLUSION

    Place in any discourse is a prominent component. With this knowledge, the author highlights the attributed places such as the monastery and the shrines of the elders, and in this way uses the authoritative elements in rival discourses such as building a monastery by the order of the Prophet, equality of the shrines with the shrines of the prophets, superiority of the shrines over the Kaaba.

    Keywords: foregrounding, discourse of Tasawwuf, Abu Said Abulkhair, Maghamat, Tolerance}
  • کیانوش کیقیادی امیری، فردوس آقا گل زاده سیلاخوری*، ارسلان گلفام، محمدباقر پارساپور

    اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند، پس از امضا قابل انکار نیستند و باید به طور کامل به وسیله مخاطب درک شوند. هرچه متن به زبان خودکار نزدیک تر باشد، آسان تر درک می شود. به همین دلیل است که متون علمی، بر خلاف متون ادبی، خالی از ابزارهای زیبایی آفرینی هستند. برای ساده سازی متن اسناد رسمی در چارچوب زبان شناسی حقوقی، پژوهش توصیفی - تحلیلی حاضر در پی شناسایی و در صورت امکان بازنویسی نمودهای برجسته سازی، به مثابه ویژگی زبان ادب بوده است که می تواند با دور کردن این متن ها از زبان خودکار، درک را برای مخاطب دشوار کند. برای شناسایی این نمود ها و نشان دادن تاثیر آن ها بر درک مخاطب، صد نمونه سند رسمی (پنجاه نمونه از کتاب نمونه اسناد و پنجاه نمونه از اسناد واقعی تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی 1479 تهران) بررسی و تحلیل شده اند. نتایج نشان داد که برجسته سازی در این سند ها از راه قاعده افزایی و با ایجاد توازن در (1240) مورد تکرار در سطوح آوایی، واژگانی و گروهی، در واژه های عربی و حقوقی صورت گرفته است. حذف توازن و بازنویسی در درصد قابل توجهی از نمونه ها (03/65%)، ممکن بوده و این جایگزینی ها باعث افزایش معنادار (40) درصدی در میزان درک صد نفر از مراجعه کنندگان به دفتر اسناد رسمی شده است.

    کلید واژگان: زبان شناسی حقوقی, اسناد رسمی, برجسته سازی, قاعده افزایی, زبان خودکار}
    Kianoosh Kayghobadi Amiri, Ferdows Aghagolzadeh Silakhori *, Arsalan Golfam, Mohammad Bagher Parsapoor

    The documents registered in notary public offices are not deniable after being signed and must be fully understood by the audience. The closer a text is to automatic language, the easier it is to understand. This is why scientific texts, unlike poetic texts, are free from aesthetic devices. To simplify the texts of official documents in forensic linguistics framework, this descriptive-analytical research has tried to identify and if possible, rewrite the samples of foregrounding as a feature of literary language which can take the text far from the automatic language and create difficulty in understanding. In order to identify these samples and to show their effects on understanding, 100 documents (50 from the book of sample documents and 50 from the real documents registered in notary public office no. 1479) were considered. The results revealed that foregrounding in these texts is happening through extra regularities by creating parallelism in 1240 samples in phonetic, lexical, and phrasal levels in Arabic and legal terms. The omission of parallelism and rewriting the samples were possible in a remarkable percentage of samples (65.03%) and these substitutions have caused a significant increase of 40% in the understanding of 100 clients of the notary public office.

    Keywords: forensic linguistics, official documents, foregrounding, extra regularities, automatic language}
  • نوشین منصورپور، مهرداد چترایی*، عطا محمد رادمنش

    یکی از ابزارهای آفرینش شعر و عامل تمایز آن از زبان عادی، فرآیندی است به نام «هنجارگریزی» است که  در آن شاعر از فرم معیار زبان در جهتبه منظور ایجاد خلاقیت شعری منحرف می شود. طبق الگوی لیچ (1969)، انحراف یا هنجارگریزی از زبان معیار در هشت گونه، شامل: هنجارگریزی واژگانی، دستوری، آوایی، نوشتاری، معنایی، گویشی، سبکی و زمانی صورت شکل می گیرد. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی در چارچوب مکتب ساخت گرایی و بر مبنای الگوی هنجارگریزی لیچ به بررسی انواع هنجارگریزی های به کار رفته در شعر مدهوش گلپایگانی پرداخته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که هنجارگریزی معنایی مهم ترین و پربسامدترین شیوه ای است که مدهوش گلپایگانی در جهتبرای برجستهه سازی زبان و بیان مفاهیم موردنظر مدنظر خود در غزلیاتش از آن بهره جسته است. وی از هنجارگریزی دستوری به صورت شکستن الگوی چینش عناصر خود ایستای زبانی   و از هنجارگریزی آوایی در جهتبرای کمک به حفظ نظام موسیقیایی شعرش استفاده شایانی کرده است و در عین حال با ایجاد برجسته سازی، زیبایی دوچندانی به سخن خود داده است. کاربرد هنجارگریزی زمانی و سبکی در شعر او کاربرد بسامد کمتری دارد

    کلید واژگان: هنجارگریزی, برجسته سازی, غزل فارسی, مدهوش گلپایگانی}
    Noshin Mansourpoor, Mehrdad Chatraei *, Ata Mohammad Radmanesh

    The deviation technique is one of the tools for creating poetry and makes it different from natural language. When a poet goes beyond the standard form of language for more creativity, deviation emerges. According to Leech (1969), linguistic deviation happens in eight fields: lexicon, syntax, phonetics, writing, semantics, dialect, style, and time. Madhoosh is one of the contemporary poets in the Fath-Ali Sah Qajar era. He has many poems and proses not published yet. Some of his manuscripts are kept in libraries. His talent in composing a sonnet is obvious. Also, he is proficient in figurative language, artistic details, and poetry. Madhoosh, like his contemporary poets, imitated his predecessors and used their ideas in choosing themes and rhythms. He chose his poetic rhythm according to the theme. Verbal rhymes in his poems that are sometimes in question form add value to his poetry. Smooth and fluent verses, ordinary content, transferring meaning and using proper rhymes are some of his poems' features. His sonnets are full of similes, and there are a lot of metaphors, exaggerations, and allusions in his poetry. Intellectually, the theme of his sonnets is love, and his beloved is from the earth. In this aspect, he does not have a new content and only repeats his ancestors. At some points in his sonnets, he also refers to moral, philosophical, and mystical concepts, and we can see Khayyam's idea in his poetry. This study uses an analytical-descriptive method within the constructivism school framework.  It aims to review different forms of deviation in Madhoosh Golpaygani's sonnets based on Leech deviation pattern. The results show that semantic deviation is the most prominent and frequent kind of deviation technique that Madhoosh Golpaygani uses in his sonnets. He also uses syntax deviation with breaking the order of linguistic self-contained elements and phonetic deviation for a better rhythm. Such kinds of deviation add more value and beauty to his poems. Time and style deviations are less than the other forms.

    Keywords: deviation, foregrounding, Persian sonnet, Madhoosh, Madhoos Golpaygani}
  • ابراهیم اناری بزچلوئی*، احسان رسولی، سید ابوالفضل سجادی، احمد امیدعلی

    چکیده     فرمالیسم یا صورت گرایی یکی از نظریه های نقد ادبی معاصر در حوزه های بررسی ادبیات است که درنیمه اول قرن بیستم در روسیه به وجود آمد. برجسته سازی از مباحث مهم مطرح در این نظریه و مبتنی بر هنجارگریزی(قاعده کاهی) و توازن (که از طریق قاعده افزایی به وجود می آید) است. از این رو می توان زبان قرآن را در قالب زبان معیار، یک زبان هنجارگریز نیز دانست. اما باید توجه داشت که هنجارگریزی در قرآن بدین معنا نیست که کلام خداوند برخلاف قاعده و قیاس است بلکه شیوه بیان آن متفاوت است. به عقیده فرمالیستها آشنایی زدایی یک امر نسبی است و با مرور زمان، متن ادبی عادی و تکراری می شود. اما از آنجایی که زیبایی های ادبی وعلمی قرآن پایان ناپذیر است، پژوهشگران قرآنی  پیوسته با تامل و تدبر در آن می توانند بخش های تازه ای از آن را آشکار سازند و غبار کهنگی و عادت را از آن بزدایند. نگارندگان در این مقاله با تکیه بر نظریه فرمالیسم و با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بیان برجسته سازی(هنجارگریزی و توازن) از منظر لیچ در سوره طه پرداخته و ارتباط و تناسب ساختار آیات با محتوا و نام سوره را بررسی نموده اند.

    کلید واژگان: فرمالیسم, آشنایی زدایی, برجسته سازی, هنجارگریزی(قاعده کاهی), توازن, قاعده افزایی, سوره طه}
    Ibrahim Anari Bozchallouei *, Ehsan Rasouli, Abolfazl Sajjadi, Ahmad Omidali

    Formalism is one of the theories of contemporary literary criticism in the field of literary study that emerged in Russia in the first half of the twentieth century. Foregrounding is one of the important issues of this theory and is based on the norm deviation (irregularity) and the parallelism (that is raised through the principle of extra regularity). Hence, the language of the Qur'an can be regarded as a standard language and a norm deviated one as well. But it should be noted that the norm deviation in the Qur'an does not mean that the word of God is contrary to the rules and analogies, but that the way it is expressed is different. According to the formalists, de-familiarization is a relative issue, and over the time, the literary text becomes ordinary and repetitive. However, since the literary and scientific aesthetics of the Qur'an is endless, Qur'anic scholars are continually discovering new aspects of it and thus making it dynamic. This study examined the foregrounding (norm deviation and parallelism) in Taha Surah from Leech’s point of view. It also considered the relevance and appropriateness of the construction of the verses to the content and name of the Surah based on the theory of formalism using a descriptive-analytical approach.

    Keywords: formalism, DE, familiarization, foregrounding, Norm Deviation (Irregularity), Parallelism( Extra Regularity), Taha Surah}
  • میترا بیغمی*

    تاکید نظری فرمالیست ها بر ادبیت و تمهیدات ادبی به کاررفته در متن، اگرچه نافی اهمیت محتوا نیست، نشان دهنده نقاط محوری ای است که به واسطه آن ها متن ادبی از آثار دیگر جدا می شود. مقاله حاضر می کوشد به بررسی کاربردهای دو آرایه اصلی فرمالیستی در دو داستان شاهنامه فردوسی بپردازد. انتساب شاهنامه به ژانر «حماسی» هیچ گاه محل تردید نبوده، اما این بدان معنا نیست که متنی با چنین وسعت که واجد ویژگی های محتوایی گوناگونی است، عاری از مضامین غنایی باشد. در میان این داستان ها تمرکز این جستار بر «زال و رودابه» و «بیژن و منیژه» است. هدف کشف و سپس تلفیق دو عنصر فرمالیستی مهم «آشنایی زدایی» و «برجسته سازی» در آن هاست. مراد فرمالیست ها از اولی ایجاد تغییری اساسی در روند خودکار و متعارف زبان است و در دومی ایجاد وقفه ای شوک آور. با وجود اینکه استفاده از آرایه های فرمالیستی هم به شکل بدیع سنتی و هم در قالب تمهیداتی که بعدها مورد توجه نظریه پردازان واقع شد، در سراسر شاهنامه دیده می شود، در داستان های غنایی مذکور بسامد استفاده از آن ها بالاتر است. نتایج بحث نشان می دهد استفاده از چنین تمهیداتی قدرت جذابیت و ادبیت متن را در جهت جنبه های غنایی بسیار بالا می برد. درآمیختن هر دو شگرد در روایات مذکور بیانگر نگاه هوشمندانه فردوسی به این مساله و ظرفیت های آن بوده است. استفاده از واژگان نامانوس، استفاده از الف اطلاق در پایان مصراع ها، اغراق، آشنایی زدایی مفهومی و واژگانی و برجسته سازی روایی، مهم ترین مصداق های فرمالیستی به کارگرفته شده در این دو منظومه اند. همچنین، هرچند بار غنایی این دو داستان غالب بوده، به دلیل حضور آن ها در بستر اثری حماسی، برخی واژگان و صناعات حماسی نیز با روایت آن درآمیخته که به واسطه تقویت آشنایی زدایی و برجسته سازی در آنها، تفاوتی میان آن ها با سایر داستان های شاهنامه ایجاد می کند.

    کلید واژگان: فرمالیسم, آشنایی زدایی, برجسته سازی, شاهنامه, زال و رودابه, بیژن و منیژه, ادبیت}
    Mitra Bighami *

    Although the formalists' theoretical emphasis on literature and literary arrangements used in the text does not negate the importance of the content, it indicates the central points through which the literary text is separated from other works. The present article tries to examine the applications of the two main formalist arrays in the two stories of Ferdowsi's Shahnameh. The attribution of the Shahnameh to the "epic" genre has never been questioned, but this does not mean that a text of such magnitude, which has a variety of content features, is devoid of lyrical themes. Among these stories, the focus of this article is on "Zal and Rudabeh" and "Bijan and Manijeh". The goal is to discover and then combine the two important formalist elements of "de-familiarization" and "highlighting". The goal of formalists is, first, to bring about a fundamental change in the automatic and conventional process of language, and, second, to create a shocking interruption. Although the use of formalist arrays, both in the traditional novel form and in the form of arrangements that were later considered by theorists, can be seen throughout the Shahnameh, the frequency of their use in these lyrical stories is higher. The results of the discussion show that the use of such arrangements greatly enhances the attractiveness and literature of the text in terms of the attractiveness of the lyrical aspects. Combining both tricks in the mentioned narrations shows that Ferdowsi was aware of this issue and its capacities. The use of unfamiliar words, the use of indicating /ɑ/ at the end of the shutters, the exaggeration, the de-familiarization of the concept and the lexicon, and the emphasis on narrative are the most important formalistic examples used in these two systems. Also, although the lyrical burden of these two stories has been dominant, but due to their presence in the context of an epic work, some epic words and crafts have been mixed with its narration, which, through strengthening familiarity, de-familiarization and highlighting in them, differentiates them from Creates other Shahnameh stories.

    Keywords: Formalism, defamiliarization, foregrounding, Shahnameh, Zal, Rudabeh, Bijan, Manijeh, literariness}
  • مرضیه زارع زردینی*، بتول مشکین فام، گلرخ سعیدنیا
    تحلیل گفتمان انتقادی با وارد کردن مفاهیم قدرت و ایدیولوژی، به واکاوی روابط نابرابر قدرت و رمزگشایی ایدیولوژی های پنهان شده در متن ها می پردازد. در این پژوهش، مقاله های دو روزنامه «ریاض» عربستان و «تشرین» سوریه با محوریت توافق هسته ای ایران (برجام)، بر پایه الگوی اجتماعی- معنایی ون لیوون (Van Leeuwen, 2008)، تحلیل شده است. هدف از این بررسی آن بود که چگونگی بازنمایی کنشگران اجتماعی بررسی شود تا از این طریق، نخست ایدیولوژی های صاحبان این دو روزنامه نسبت به این مساله نشان داده شود. پس از آن، قطب های خودی و دیگری در این مقاله ها و صفت های مربوط به هر یک از آن ها مشخص گردد. تفاوت یافته های به دست آمده، نمایانگر آن است که بازنمایی کنشگران اجتماعی در این متن ها با ارجاع های مختلف و متناسب با برجسته سازی و حاشیه رانی ویژگی های مثبت خودی و منفی دیگری، به کار رفته است. مقاله های روزنامه ریاض، بیشتر به هویت های دیگری یعنی ایران و توافق هسته ای (برجام) پرداخته و تمام ابزار را در جهت بازنمایی منفی آن ها به کار برده اند. این در حالی است که مقاله های روزنامه تشرین به همان اندازه که ایران را به عنوان قطب خودی، مثبت و فعال به نمایش گذاشته، هویت های دیگری مانند اسراییل و عربستان را نیز به صورت منفی و فعال بازنمایی کرده اند. به نظر می رسد، مقاله های هر دو روزنامه، به یک اندازه از ارجاع ها بهره برده اند. همچنین، ارجاع طبقه بندی (ارزش دهی) بیشترین ارجاعی است که مقاله های هر دو روزنامه برای بازنمایی منفی دیگری و مثبت خودی استفاده کرده اند.
    کلید واژگان: توافق هسته ای ایران (برجام), الریاض عربستان, تشرین سوریه, برجسته سازی و حاشیه رانی}
    Marziye Zare Zardini *, Batool Meshkinfam, Golrokh Saeednia
    Critical Discourse Analysis (CDA) is an interdisciplinary field in which social, political, and sociological patterns are interwoven. Its purpose is to examine the relationships that are brought about by the inequality of power, and ideology and hegemony apply in the form of texts and conversations in political and social contexts.  One of the most powerful institutions that plays a very important role in using ideological discourses and rebuilding power relations in today's societies is undoubtedly media (television, newspapers, films, magazines, etc.). The press performs ideological work by representing various issues. How does the press cover events in the framework of ideology of the media and based on their interests? Syntactic and vocabulary choices are not optional or incidental; in fact, the ideological positions in each period and in each discourse are revealed in the structure of the news reports. The focus on analyzing media texts should be on how to represent events, situations, relationships, and people in media content. It is important how events are represented in the linguistic structure of the sentence; how to make propositions, combine them and arrange them.  Van Leeuwen developed the analysis of critical discourse from the field of linguistics into the world of the universe, and defined the sociological-semantic indicators as the reason for this "absence of a 100% direct relation between linguistic indices and their role. " He also believes that "the study of sociological-semantic components of discourse is a powerful tool for the analysis of the text rather than mere linguistic components". Iran's nuclear program is one of the most challenging issues at the international and regional level, which has attracted the focus of all the media. The Arab world has adopted different approaches to this issue due to the heterogeneous and incompatible national interests. The views of Saudi Arabia and Syria are influenced by variables such as the nature and volume of relations with the United States, the background of bilateral relations, the conception of the intentions and goals of Iran. Hence, the researchers intend to determine how conflicts between the views of the two countries are expressed in the language. What is the quality of referrals, how is the representation and naming of the parties involved in this agreement and how to portray incidents and events in these newspapers? What are the ideological and existing differences between the two newspapers? In order to achieve this goal, the writers, in addition to using the Van Leeuwen model (2008), use the Halliday’s transitivity model (2004) throughout the paper. The reason for the selection of the two newspapers is that both are published in Saudi Arabia and Syria, both of which are governed and written in accordance with the policies of the two countries and are the most prestigious newspapers. The difference in the results disclose that the representation of social actors in these texts has been carried out with various references tailored to the intended purpose of the authors. The newspaper Al-Riyadh has more to do with other identities and has used all the means to represent them negatively, while the Tishreen newspaper represents other identities negatively and actively and self-identities positively and actively. Both papers use the same amount of these references, and it seems that appraisement is the most referent used for negative representing the other and positive representing the self. A review of these two newspapers revealed that these two newspapers revealed quite different ideologies about Iran's nuclear energy and the actors involved in this text. The negative representations of the newspaper Al-Riyadh from Iran, Iranian actors, and even Western actors as Barack Obama as an important factor in signing this agreement are endorsement of this article. On the contrary, the positive representation of the newspaper Tishreen in relation to this agreement can be a sign of the positive ideology of the newspaper's owners towards Iran and Iran's nuclear agreement.  But the processes used in these papers are based on Halliday’s transitivity model: the material process has the highest frequency among existing processes that represent the positive and negative actions of the self and the other. The relationship process is also another process used to represent the nuclear agreement, which has been used by the Tishreen Newspaper to be more frequent than the Riyadh newspaper. It has used it to represent the nuclear agreement positively. The verbal process is another process used by the writers to identify the actors, and the remarkable point is that both newspapers have used the process to represent a negative one. The use of both newspapers from the material process and the relationship is that these two processes are more realistic and more truthful than other processes.
    Keywords: Iran's Nuclear agreement, Newspapers Al Riyadh Saudi Arabia, Newspaper Tishreen Syria, foregrounding, backgrounding}
  • مرضیه زارع زردینی*، بتول مشکین فام، گلرخ سعیدنیا
    این پژوهش به دنبال بررسی این مساله است که برجسته سازی و حاشیه رانی در روزنامه "الریاض" عربستان با کدام یک از سازوکارهای زبانی صورت می گیرد و گروه های خودی و غیرخودی در این روزنامه کدامند و چگونه بازنمایی می شوند. سه مقاله از این روزنامه که بعد از توافق هسته ای ایران نوشته شده اند، داده های این پژوهش را تشکیل می دهند. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی بر اساس الگوی ون دایک (1998) قصد دارد از طریق بررسی انتخاب های واژگانی، نام دهی، نحوه بازنمایی کنشگران اجتماعی و بلاغت به مربع ایدیوژیک ون دایک دست یابد. یافته های پژوهش حاکی از این است که توافق هسته ای ایران، حکومت و سیاستمداران ایرانی در این مقاله ها به صورت منفی بازنمایی شده و در دایره ی دیگری قرار گرفته اند که به دنبال برهم زدن ثبات در منطقه، صلح و امنیت بین-المللی و حمایت از تروریست می باشند و انرژی هسته ای ایران نیز نظامی، غیرصلح آمیز توصیف شده و در راستای رسیدن به اهداف نامبرده می باشد.
    کلید واژگان: الریاض, انرژی هسته ای ایران, مربع ایدئولوژیک ون دایک, برجسته سازی, حاشیه رانی}
    Marziye Zare Zardini *, Batool Meshkinfam, Golrokh Saeednia
    This study, based on Van Dyke's model (1998), examines the issue of which backgrounding and foregrounding in Saudi Arabia's al-Riyadh is based on which linguistic tools, and which self and other groups are in this newspaper and how are they represented? The three articles of the newspaper, written after the nuclear deal, form the data of this study. This article, by descriptive-analytic method, based on Van Dyke's (1998) model, aims to examine the lexical choices, the naming, and the representation of social actors to achieve the ideological square of van Dijk. Iran's nuclear deal and Iranian government and politicians are negatively represented in all of these articles and are in other group. Iran seeks to protect terrorists from undermining stability in the region, international peace and security, and Iran's nuclear energy is a military, non-peaceful and stimulating instrument to achieve these goals.
    Keywords: AL Riyadh, Iran's nuclear energy, Van Dijk’s ideological square, foregrounding, backgrounding}
  • سمیه شوکتی مقرب*، جلال رحیمیان

    در یک تحلیل زبان شناختی، سطح های گوناگون از جمله واژه، جمله، ساختار متنی، ترکیبات، اصطلاحات و موارد مشابه در اندرکنش با یک دیگر بن مایه ها، اصول اولیه و بافتار یک اندیشه و ایدیولوژی را می سازند. ایدیولوژی ها و هویت های برساخته آن ها در پشت واژه ها و واحدهای گوناگون زبانی پنهان هستند و باید از آن ها رمزگشایی شود. این رمزگشایی در فراگرد توصیف، تحلیل و تبیین متن ها به انجام می رسد. در واقع، ایدیولوژی به هر اندیشه و رهیافتی این امکان را می دهد تا مرزهای هویتی و دگرسازانه خود را نسبت به رقبای خویش ترسیم نماید. این جستار در پی پاسخ به پرسش «در نخستین سخنرانی پس از انتخابات روسای جمهور جمهوری اسلامی ایران، امریکا و فرانسه مرزهای هویتی تولید و بازتولید اقتدار به چه صورتی بازنمایی می شود؟» تحلیلی در سطوح خرد و کلان را در پیش می گیرد. نگارندگان به منظور پاسخ به این پرسش بر این فرض هستند که «کاندیداهای پیروز در انتخابات ریاست جمهوری ایران، فرانسه و امریکا ابتنای سامانه نشانه شناختی خویش را بر روی مفصل بندی هویت ایجابی حداکثری و تنظیم دایره غیریت حداقلی (شمول بیشنه و برون رانی کمینه) استوار نموده اند». در این نوشتار، نخست، روابط سازه های زبانی پیکره مورد بررسی با استفاده از تحلیل دلالت صریح و ضمنی و حضور و غیاب واکاوی می شود. سپس مولفه های خود و دیگری، غیریت سازی، چگونگی برجسته سازی و حاشیه رانی و منطق تفاوت و زنجیره هم ارزی هرکدام از گفتمان های مورد بررسی تبیین می گردد. تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر آن است که زنجیره هم ارزی و هویت ساز روحانی آشکارا تبیین می شود و حاشیه رانی دگرهای منفی این گفتمان به صورتی ضمنی انجام می گیرد. دگرهای گفتمانی ترامپ و مکرون نیز به صورت ضمنی بیان می شود، اما زنجیره هم ارزی دال بر گفتمان های هم سوی آن ها ترسیم آشکاری ندارد.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, خود و دیگری, برجسته سازی و حاشیه رانی, نخستین سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ایران, آمریکا, فرانسه}
    Somaye Shokati Moqarab *, Jalal Rahimian

    In a linguistic analysis, different levels such as words, sentences, textual structures, combinations etc. interact with each other and make the bases, principles and the context of a thought and an ideology. In fact, ideology lets any thought and approach to draw its identity-based and other-making borders with its antagonists. Power construction and social context interact with each other in the political elections. In this arena, the political elites represent their discourse in a manner leading to grasping the utmost votes. Therefore, in this rivalry, besides legitimizing their ideology, these elites delegitimize their antagonists. Besides, what is presented before the elections, what the candidates utter in their inaugural speeches is somehow a different material. What is uttered in the inaugural speech generally contains all the political currents, parties, groups and thoughts. In this era other-makings is articulated through a hidden discourse. It seems that elections provide a ground in which power and hegemony get integrated in a peaceful manner. Therefore, it is important to find the reason of the supremacy of an ideology and the failure of the other. In the years 2016 to 2017, three presidential elections were held in the Islamic Republic of Iran, the United States of America and France. Iran elections were held on May 19th, 2017 and Hassan Rouhani was re-elected for a second term. The United States presidential election of 2016 was held on November 8th and Donald Trump won the White House. The presidential election of France was held on May 7th, 2017 in which Emmanuel Macron was elected. In this study, by considering the context-based situation of each discourse, the authors investigate how identity making, representing self and others and different social actors is formulated throughout these political events. There are many questions asked regarding what happens throughout the elections period. How can language-use foreground a discourse and let it gain its expected results? How does the hegemon discourse attract all the groups and parties? What is the role of linguistic mechanisms? However, this investigation is about to answer the question that “how are the identity-based borders of producing and reproducing authority represented in the first inaugural speech of the elected presidents after the elections?” This analysis is done in the micro and macro levels. The study’s hypothesis is that “the elected candidates in the presidential elections of Iran, the US and France have based their semiotic system on the articulation of their maximal positive identity and defining a minimal other-making circle (maximal inclusion and minimal exclusion)”. The corpus of this study is composed of three inaugural addresses of the three case discourses. Their usage of different pronouns, the manner they address their audience and their high frequency references is part of the analysis and the manner they represent their identity is another part. Therefore, the study’s theoretical framework has two main levels, a micro and a macro one. The micro level investigates the linguistic strategies each president applies and the macro one is found through critical discourse analysis (CDA). So, the framework is based on a combination of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe’s discursive theory and some ideas obtained from Roland Barthes and Jacques Derrida. As a result, firstly, the linguistic mechanisms are analyzed through the implicit and explicit implication of Barthes and the presence and absence ideas of Derrida. Then, other factors like self and other, other-making, foregrounding and backgrounding, chain of equivalence and logic of difference in each of the speeches is analyzed. As the interdisciplinary studies like this one are based on a two-level method, they can provide an appropriate ground for understanding the linguistic trends, processes and structures that have a special importance in policy-making. The data analysis proves that the three analyzed discourses, despite their different contexts, have common grounds in the application of the linguistic mechanisms. The findings present us three macro-structures the first one of which is “the pronouns”. Using the pronouns “I” and “we” is a strategy for the ideological representations and the political inclusions and exclusions. In fact, the first person singular pronoun is used for foregrounding the self and displaying the positive side and the plural one gathers all the parties and thoughts together. The second macro-structure is the “speech content”. The analyses reveal different topics each having their special importance in the related context. The repeated issues are some strategies that are consciously used to encourage the audience and create hope for a better future by the help of the government. This is a repeated subject in all the analyzed speeches. The third macro-structure is the opening and closing remarks containing appreciation in the beginning part and the commitment to compliance in their closing part. Another point is that the findings prove that the chain of equivalence and the identity-maker one is evidently described in Rouhani’s speech. Furthermore, backgrounding the negative others of Rouhani’s discourse is done implicitly. On the other hand, while the discursive others of Trump and Macron are implicitly represented, they do not have an evidently drawn chain of equivalence. In each of the studied discourses, a kind of ideological reality is hidden. In other words, the ideological context reproduced by each discourse represents self and other in a special way that outlines the borders of each discourse positively and negatively. This kind of representation in each discourse describes how each one is legitimized. As politics has mostly been studied from a social and political lens, and linguists have had fewer productions in this field, it is recommended that linguists apply their specialized view in this domain and prove how language can affect politics. As this study demonstrates, linguistic mechanisms help the candidates have an effective representation of their identity, legitimize themselves, delegitimize their others, and finally win the votes.

    Keywords: Critical discourse analysis (CDA), self, other, foregrounding, backgrounding, Presidential Inaugural Speeches, Iran, USA, France}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال