به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Qajar » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Qajar» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا رضایی*

    نقش مکان به شیوه ای ضمنی یا صریح در شکل گیری گفتمان و تولید معناغیر قابل انکاراست. عینیت وانتزاع دو ویژگی بارز مکان است که هر یک بنابر بافت کاربردی شان در گفتمان های گوناگون جای خود را به یکدیگر می-دهند.مکان های انتزاعی ویژگی تخیلی واستعلایی دارند.مساله این است که چگونه گفتمان ها می توانند جایگاه چالش مکانی ودر نتیجه عبورازوضعیت کنشی به وضعیت استعلایی و تخیلی منجر شوند؟ گریزوگسست از فضاو مکان عینی، وجه پدیداری حضورودریافت حسی-ادراکی از مکان می توانند راه را برای استعلای مکانی هموار کنند.مکان درگفتمان،دارای-کارکردهای مختلف روایی،کنشی،تخیلی،استعاری واستعلایی-است.هر چه جنبه عینی و فیزیکی مکان تقویت شود،بعد شناختی آن نیز اوج می گیردوبالعکس،هر چه ازوجه عینی مکان کاسته و وجه استعاری آن تقویت شودمکان از مکان بودگی خود فاصله می گیردوبه سوی فضا شدگی سوق داده می شود.درپژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی وتکیه براثر"پاریس از دور نمایان شد"به عنوان پیکره پژوهش که مجموعه ای است از شرح سفرهای مسافران دوره قاجاردر پی پاسخ به این پرسش هستیم که چگونه با نفی جنبه کنشی مکان به مکانی آرمان گرا که فرامکان است دست می یابیم؟ هدف اصلی پژوهش حاضر، ضمن خوانش پدیداری این روایت ها،پاسخ به این پرسش است که چگونه گفته پرداز با اتکا به تجربه حسی- ادراکی ناشی از هم حضوری سوژه و دنیای اطراف راه را برای فضا شدگی مکان -شهر (پاریس) گشوده و آن را تا مکانی استعلایی پیش می بردودریافتی تازه از«جای دیگر» وهستی به دست می دهد.

    کلید واژگان: قاجار, سفرنامه, مکان, فضا, پاریس از دورنمایان شد, گفتمان}
    Reza Rezaei *

    The role of place is implicitly or explicitly undeniable, in the formation of discourse and the production of meaning. Objectivity and abstraction are two predominant characteristics of places, which each give their place according to their practical context in various discourses. The main question is, how can discourses be the place of spatial challenge and pave the way to pass from the state of action to the state of transcendence and imagination? Dissociation from objective space and place, phenomenal aspect of presence and sensory-perceptual reception of place can take shape to spatial transcendence. By adopting the descriptive-analytical research methodology and relying on the "Paris appeared from afar" as the corpus of research, which is a collection of travel descriptions of Qajar period travelers, the author seeks to an answer to the following question, how does enunciator achieve a transcedental and spatial aspect of Paris by negating the actional aspect of the place and by relying on the co-presence surrounded world and sensory –perceptual experience? This perception of the word and live experience reveals the phenomenological aspect of the place ad gives the reader a new insight of the “other place” and existence.

    Keywords: Qajar, Safarnameh, discourse, place, Space, Paris appeared afar}
  • محمدرضا حاجی آقابابایی*

    سبک زندگی و مسائل مرتبط با آن از موضوعاتی است که از دیرباز در متون تعلیمی ادبیات فارسی به آن توجه شده است و از آن گاهی با عنوان «سیاست منزل» یا «تدبیر منزل» یاد کرده اند. از اواخر عصر قاجار توجه به مسائلی همچون سبک زندگی و آموزش شیوه زندگی رونق می گیرد و گویی بار دیگر ادبیات تعلیمی به سبک و شیوه ای تازه رواج می یابد. در پژوهش حاضر، نشریات اواخر عصر قاجار و دوره پهلوی اول بررسی و مقالات مربوط به سبک زندگی و نظریات موافقان و مخالفان تحلیل شده است. از مهم ترین موضوعاتی که مطبوعات به آن پرداخته اند، می توان به زندگی اجتماعی، آداب معاشرت، اصول خانه داری، سلامت جسمانی و طرز پوشش اشاره کرد. با بررسی مطالبی که درباره سبک زندگی در نشریات اواخر عصر قاجار و دوره پهلوی اول منتشر شده است می توان به این نتیجه رسید که حرکت به سمت وسوی تجدد در عرصه های مختلف تبلیغ شده و الگوهای غربی به منزله نمونه های برتر سبک زندگی به جامعه ایرانی معرفی شده است؛ هرچند در پاره ای از موارد، این الگوها سنخیت چندانی با سبک زندگی ایرانیان و فرهنگ جامعه ایرانی ندارد. نکته دیگر آنکه، گویی فقط زنان باید در زمینه فراگیری سبک زندگی آموزش ببینند و مردان از این گونه آموزش ها بی نیازند. این امر برخاسته از دیدگاه های فرهنگی حاکم بر جامعه ایران در آن روزگار است.

    کلید واژگان: ادبیات تعلیمی, سبک زندگی, مطبوعات, دوره قاجار و پهلوی}
    MohammadReza Haji Aqababaei*

    Life style and its relevant issues are among the subjects that have been paid attention to in the didactic texts of Persian Literature for a long time and which have sometimes been called as ‘household policy’ or ‘household management’. Since the late Qajar era, attention to issues such as life style and its instruction was booming and it seemed that didactic literature became widespread with a new style and technique. In the present study, periodicals of the late Qajar and the first Pahlavi eras were reviewed and articles related to life style issues as well as comments made by their pros and cons were analyzed. Among the most important subjects discussed in the periodicals mention can be made of social life, arranging formalities, house management principles, physical health and clothing etiquette. Through reviewing published topics about life style in the late Qajar and the first Pahlavi eras, it can be concluded that movement towards modernity was advertized in different areas and western models were introduced to the Iranian society as superior examples of life style. However, in some cases these models were not much compatible with the Iranian life style and the culture of Iranian society. On the other hand, it seems that only women were to be instructed in life style and men did not require such teachings. This was due to the dominant cultural views of the then Iranian society.

    Keywords: Didactic Literature, Life Style, Periodicals, Qajar, Pahlavi Eras}
  • الهه پنجه باشی*

     کاشی نگاره داستان بارگاه حضرت سلیمان نبی (ع) و دیوها از نمونه کاشی نگاری نایاب مربوط به سردر یک خانه، در دوره قاجار، در شیراز است که علاوه بر ویژگی های هنری و مذهبی، نمایانگر ارتباط هنر، دین و سیاست دراین دوره است و تاکنون مورد معرفی و بررسی قرارنگرفته است. این سردر نایاب در حراج بونامز در سال 2010 عرضه شده و سنت تصویرگری و تحولات کاشی نگاری دوره قاجار را به نمایش می گذارد. هدف از پژوهش حاضر معرفی سردر کاشی نگاره شده از بارگاه حضرت سلیمان (ع) و دو ستون آن که متعلق به خانه ای درشیراز است، و تبییین شیوه طراحی، عناصر تجسمی و اصول تصویری به کار رفته در آن، با در نظر گرفتن هنر قاجار است و به این پرسش پاسخ داده می شود که کاشی نگاری سردر این خانه در دوره قاجار، با الهام پذیری ازبارگاه حضرت سلیمان دارای چه ویژگی های ساختاری و نشانه های بصری است؟ در قسمت سردر و ستون هابه چه مضامینی متاثر از دوره قاجار اشاره شده و بین مضامین و تصاویر چه ارتباطی وجود دارد؟ این گفتار بر پایه مطالعات کیفی انجام شده و از حیث روش، توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری اطلاعات از شیوه اسنادی (کتابخانه ای) استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که طراحی این سردر و ستون ها متاثر از هنر دوره قاجار با تاثیرپذیری از هنرغربی در عرصه فرهنگ ایرانی و سیاست های ارتباط دین و هنر در دوره قاجار گام برداشته است و موجبات هم آمیزی دستاوردهای هنر ایرانی-اسلامی و غربی را فراهم ساخته است.

    کلید واژگان: قاجار, کاشی نگاری, سردر, ستون, بارگاه حضرت سلیمان(ع)}
    Elahe Panjehpashi *
    Introduction

    The tile painting of the story of the court of Hazrat Suleiman the Prophet (pbuh) and the demons is a rare example of a tile painting related to the head in a house of the Qajar period in Shiraz, which, in addition to its artistic and religious features, shows the connection between art, religion and politics in this period, and has not been introduced and investigated so far. Is. This rare head was offered at the Bonams auction in 2010 and displays the tradition of painting and the evolution of tile painting in the Qajar period. In the present research, it is important in terms of cultural and artistic investigations. Tiled gates of the Qajar period and especially of Shiraz city express the cultural and artistic features of this period and are important from this point of view. Head on the topic that was introduced in the Bonams auction and is complete; According to experts, the auction is an exceptional example. Despite these cases, no serious research has been done on the shape of the head in the content and content, and it shows the necessity of the current research and its innovation.

    Methodology

    This research has been carried out in a descriptive-analytical way using library and survey resources. The header images are downloaded from the internet version. The statistical population of this research is the Qajar era tiled headland with the theme of Suleiman Nabi's court and they are analyzed using relevant criteria and in a logical and analogical way. The method of analysis is based on the examination of visual principles and rules used in the appearance characteristics of the door, based on logical and comparative analysis. In this research, its characteristics are studied.

    Discussion

     In the analytical study of the main part of the tile painting of Hazrat Suleiman (A.S.), which can be seen in the horizontal rectangle part of the work. Hazrat Suleiman has a government that no one after him was worthy of. By God's permission, he has mastered humans, birds, devils and demons. The Qur'an in verse 12-13 of Surah Saba recounts a corner of the greatness and vast facilities of the court of Hazrat Suleiman (AS) and says: "... and We tamed the wind for Suleiman, which sometimes travels the path of a moon in the morning and the path of a moon in the evening and the fountain of copper. We made the (melt) smooth for him, and a group of jinn worked for him by the permission of his Lord, and any one of them who disobeyed our command, we made him taste the torment of the burning fire, and they prepared for him whatever Sulaiman (a.s.) wanted. Temples, statues, large food containers like basins and fixed pots that could not be carried because of their size, and we said to them: O family of David, give thanks for all these blessings, but few of the servants are grateful..." (Surah Saba, verse 12-13). It is also stated in verse 20 of this surah: "He looked for the chickens and said: Why do I not see Hoddh? Is he absent?" It didn't take long that he came to the presence of Hazrat Suleiman (AS) and reported the excuse of his absence based on verses 23-26: "I have brought a certain news from the land of Sheba located in Yemen, I saw a woman who rules over the people of Yemen and It has a huge bed. That woman and her people prostrate to other than God and do not worship God, the God who has no deity but Him and is the Lord and owner of the great throne. (Surah Saba: 20) Also, in verse 35 from the language of Balqis, he says: "And I do not consider war right now, I am sending them a precious gift to see what news my messengers bring." At first, Balqis tested Solomon by sending expensive gifts. These two verses are the story of the words of the Queen of Sheba and the image that the artists of the Qajar period painted on the front of the court of Hazrat Suleiman. In this scene, Hazrat Suleiman is sitting on a blue and gold throne with a halo of light in the center of the picture and is taking a letter from Hudhud, the yellow circle represents Hudhud and a letter is flying at its tip The three elders who are shown in the picture with headbands and crowns and trays of golden gifts are the bearers of the gifts. Demons are seen on both sides of the image, black, spotted and with two wands in analogy on both sides of the image. Two lions are sleeping at the bottom of the throne of Hazrat Suleiman (a.s.) and two Simorghs are above his head. A peacock, another bird (nightingale) and a hooded owl can be seen with a letter in its beak, and two elves can also be seen linearly on the picture page. This is the main part of the Sardar, which deals with the verse of bringing gifts from the Queen of Sheba Balqis to Prophet Suleiman (AS).

    Conclusion

    In the art of the Islamic period, iconography and images of prophets and imams have been common. According to the existing examples, the art of tiling and engraving in the Qajar period and especially in the city of Shiraz was very important. In this article, a rare tiled dostun door head from the city of Shiraz, belonging to a house, was examined for its content and theme in the Bonams auction. This door somehow connects the religious and romantic themes in Qajar period tile work. This scene from the court of Hazrat Suleiman (AS) and tile iconography is one of the unique and less paid samples that has significant symbolic and artistic values and the writing according to his order shows that This issue was ordered directly by the owner of the house, the writing in the factory of master Ebrahim Mara introduces the artist of the work. The study of different parts of this headboard and columns shows that the initial theme of the headboard is based on the narration of the court of Hazrat Suleiman (pbuh) and the bringing of the letter by Hodhod, the importance of this bird, the bringers of the gifts of the Queen of Sheba, and it is repeated once in the headboard and four times in two pairs. Is. The presence of lions, birds, divan, and jinn in the image indicates the mastery of the Holy Prophet and his conversation with the animals and the surrounding of his rule over them. The secondary theme of the story refers to the love story of Hazrat Suleiman (AS) and Saba. Anthropomorphism, demonism, birdism, and romantic themes are depicted in the margin of the main image on the columns. Lion and sun drawing; red flowers; The landscape painting is similar to other examples of tile painting in the Qajar period. Sardar directly refers to the court of Hazrat Suleiman (AS) and Hodhud, but in the columns, the love story is depicted in a symbolic and allegorical way, and Hudhud as an influential role is the only role that is repeated both in Sardar and the columns. The subject of its religious and literary function and its connection with the features of Qajar period art has turned it into a unique and remarkable example.

    Keywords: Qajar, tiling, pediment, column, court of Hazrat Suleiman (a.s.)}
  • عنایت الله شریف پور *، رقیه فراهانی
    زمینه و هدف

     ملولی شیرازی از معدود بانوانی است که دیوان شعر منظم و مدونی از او باقی مانده است. باوجوداین همچون سایر زنان سخنور، شرح زندگی و اشعارش در هاله ای از ابهام قرار گرفته است که شناسایی آن، موضوع اصلی این پژوهش است. در این مقاله کوشیده ایم این شاعر کمترشناخته شده را به جامعه ادبی معرفی کنیم.

    روش مطالعه

     پژوهش پیش رو به شیوه توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است.

    یافته ها

     با استفاده از کتب تذکره و نسخه های خطی دیوان این شاعر، زندگی و احوال و افکارش شناسانده شد و ویژگیهای ادبی و سبکی آن مشخص گردید.

    نتیجه گیری

     این شاعر دوره بازگشت معمولا با عنایت به اشعار سعدی و حافظ، شعر سروده است و گاهی ابیاتی دارد که دربرگیرنده ویژگیهای بدیعی تازه ای است.

    کلید واژگان: ملولی شیرازی, سبک ادبی, بازگشت ادبی, قاجار}
    Enayatullah Sharifpour *, Roghieh Farahani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Malouli Shirazi is one of the few women who have survived to have organized and codified poems. However, like other female speakers, the description of her life and poems is placed in an aura of ambiguity and isolation, the identification of which is the main subject of this research. In this Essay, we have tried to introduce this little-known poet to the literary community.

    METHODOLOGY

    The present study is written in a descriptive and library research method.

    FINDINGS

    Using tazkare books and manuscripts of Divan of this poet, his life, circumstances and thoughts, were identified and his literary and stylistic characteristics were Definited.

    CONCLUSION

    In this research, it was determined that this poet of the return period, usually wrote poetry with reference to the poems of Saadi and Hafez, and sometimes, verses that include new innovative features that mentioned.

    Keywords: Malouli Shirazi, literary style, return literary period, Qajar}
  • رافعه خوشخو*، بهار پورشاهیان، فاطمه تسلیم جهرمی

    زیورآلات ایران در طول تاریخ علاوه بر جایگاه تزیینی، بیانگر معانی و مفاهیم فرهنگی اند که هنر را به عنوان زبان خود برگزیده اند. زیورآلات دوران قاجار، این فرصت و امکان را برای ایجاد نظام باورهایشان در جریان آیین ها و رفتارهای اجتماعی فراهم آورده که مطالعه آن یکی از شیوه های مناسب برای شناخت فرهنگ و هنر ایران است. هدف این مقاله، شناسایی و تحلیل نقوش نمادین به کار رفته در زیورآلات دوره قاجار با تکیه بر دوره ناصری است. این پژوهش می کوشد به پرسش هایی اساسی پاسخ دهد که آیا نقوش استفاده شده در این دوره از نمونه های مشابه در ادوار پیش از خود تاثیر گرفته اند؟ همچنین آیا نقوش این دوره با تکیه بر باورهای دینی و اسطوره ای شکل گرفته اند یا فقط جنبه تزیینی و هنری دارند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، نمادهای پرکاربرد زیورآلات دوره ناصری با تکیه بر 26 زیور، معرفی و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد انگاره های استفاده شده در این زیورآلات پیرو و ادامه دهنده معانی نمادین در هنر گذشته ایران، البته به صورتی اغراق آمیز و بیشتر برگرفته از طبیعت است.

    کلید واژگان: زیورآلات, دوره ناصری, قاجاریه, نمادشناسی}
    Rafea Khoshkhoo *, Bahar Pourshahian, Fatemeh Taslim Jahromi

    Iran's ornaments throughout history, in addition to their decorative status, express meanings, concepts and culture that have chosen art as their language. The ornaments of the Qajar era have provided thisopportunity and possibility to create their belief system in the course of rituals and social behaviors, the study of which is one of the appropriate ways to know the culture and art of Iran. The purpose of this article is to identify and analyze the symbolic motifs used in the jewelry of the Qajar period, relying on the Nasseri period. This research tries to answer the basic questions of whether the motifs used in this period were influenced by similar examples in previous periods. Also, whether the motifs of this period are based on religious and mythological beliefs or they are only decorative and artistic? Utilyzing a descriptive-analytical method and collecting library information This research, introduces and analyzes the commonly used symbols of ornaments of the Nasseri period, relying on 26 ornaments. The results of this research show that the images used in these ornaments follow and continue the symbolic meanings in the past art of Iran, although in an exaggerated way and mostly inspired from nature.

    Keywords: ornaments, Nasseri period, Symbology, Qajar}
  • فاطمه چاشنی گیر، عزیزالله توکلی کافی آباد*، محمود صادق زاده
    زمینه و هدف

     میرزا سیدیحیی مدرس متوفای (1282 ه . ق) متخلص به فدایی یزدی از شخصیتهای علمی و ادبی عصر قاجار است که آثار متعددی در نظم و نثر به زبان فارسی و عربی دارد. دیوان او مجموعه ای از غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات و رباعیات است. علاوه برآن دو منظومه به زبان عربی دارد. این مقاله به بررسی ویژگیهای سبکی و محتوایی قصاید او از جنبه های زبانی، لغوی، نحوی، ادبی و فکری اختصاص یافته است. هدف از این بررسی، دستیابی به میزان توانایی شاعر بعنوان یکی از قصیده سرایان دوره بازگشت ادبی است.

    روش مطالعه

     پژوهش حاضر بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی با ابزار کتابخانه ای انجام شده که محدوده و جامعه موردمطالعه آن نسخه خطی معتبر به خط خود شاعر محفوظ در کتابخانه شخصی سید یحیی مدرسی میباشد.

    یافته ها

     فدایی یزدی در سرودن قصاید مدحی توانایی خود را به اثبات رسانده و مهارت وی در تصویرسازیهای تشبیهی و استعاری در مقدمه قصاید است. زبان شعر او سرشار از صنایع ادبی زیباست و کاربرد فنون بیان بویژه تشبیه حسی به حسی و آرایه های بدیعی موازنه و تلمیح بسامد بالایی در آن دارد. انتخاب بحر مجتث و رمل موجب تناسب وزن با محتوا شده و بهره گیری از قافیه های ثقیل عربی از شاخصه های شعر اوست. بلحاظ فکری درونمایه اصلی قصاید او مدح است و ممدوح اصلی او بزرگان دین بخصوص حضرت علی (ع) است. در محتوای قصاید فدایی یزدی توصیف طبیعت و معشوق، همچنین گله از روزگار و اظهار یاس و ناامیدی جلوه گر است.

    نتیجه گیری

     فدایی یزدی قصیده سرایی توانمند بوده است. از ویژگیهای برجسته شعر وی کاربرد فراوان واژه ها و ترکیبات زبان عربی است که گاهی خواننده را در فهم معانی شعر دچار مشکل میکند. او مانند شعرای همعصر خویش به سبک خراسانی و تقلید از متقدمان پرداخته و در انتخاب وزن، قافیه و مضامین به شعر آنها نظر داشته است و بخوبی ویژگیهای شعری قصیده سرایان پیشین را شناخته و توانسته است ویژگیهای زبانی، ادبی و فکری آنان را در قصاید خود منعکس کند.

    کلید واژگان: فدایی یزدی, قاجار, قصاید, مدحی, سبک شناسی, تشبیه}
    F. Chashnigir, A. Tavakoli Kafiabad*, M. Sadeghzadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Mirza Seyyed Yahya Modares, deceased (1282 AH), nicknamed Fadai Yazdi, is one of the scientific and literary figures of the Qajar era, who has numerous works in poetry and prose in Persian and Arabic. His divan is a collection of Sonnets (Ghazal), Odes (Qasida), Mathnavis (Masnavi), Pieces (Ghat’e) and Quatrains (Robaei). In addition, he has two poems in Arabic. This article is dedicated to examining the stylistic and content characteristics of his poems from linguistic, literary and intellectual aspects. The purpose of this study is to determine the ability of the poet as one of the ode writers of the Literary Return period.

    METHODOLOGY

    The present study is based on a descriptive-analytical method with library tools which has been done on a valid manuscript with the poet's own handwriting in the personal library of Seyyed Yahya Modarresi.

    FINDINGS

    Fadai Yazdi has proved his ability in composing praise poems. His skill is in simile and metaphorical illustrations in the introduction of the odes. His poetry is full of beautiful literary industries. The use of expression techniques, especially sensory-to-sensory similes and novel balances and allusions, has a high frequency in his poetry. The choice of Bahr Mujtas and Raml makes the weight fit with the content and the use of heavy Arabic rhymes is one of the characteristics of his poetry. Intellectually, the main theme of his poems is praise, and his main praise is the great men of religion, especially Imam Ali (as). In the content of Fadaei Yazdi's Odes, the description of nature and the beloved and also complaining about the life and the expression of despair and hopelessness can be observed.

    CONCLUSION

    Fadaei Yazdi has been a powerful ode composer. One of the prominent features of his poetry is the frequent use of words and combinations of Arabic language, which sometimes makes it difficult for the reader to understand the meanings of the poem. Like his contemporary poets, he followed Khorasani style and imitated predecessors and has considered their poetry in choosing weight, rhyme and themes of his poems. He was well acquainted with the poetic features of previous poets and has been able to reflect their linguistic, literary and intellectual features in his poems.

    Keywords: Fadaei Yazdi, Qajar, Ode (Qasida), praise, stylistics, simile}
  • مریم ابراهیمی*

    در قرن نوزدهم میلادی، رقابت دول اروپایی در شبه قاره هند کانون تحولاتی شد که سرنوشت مناطق شرقی فلات ایران را دگرگون کرد. رقابت فرانسه و روسیه با انگلیس و تلاش در دستیابی بر هندوستان انگلیسی ها را برآن داشت تا با اتخاذ سیاست ایجاد دولت های حایل و تجزیه و جداسازی مناطقی از ایران و افغانستان کنترل بلوچستان را به دست گیرد. دولت مرکزی ایران سعی داشت تا با گسترش نفوذ در بلوچستان، قدرت تضعیف شده خود را بازیابی و تحکیم بخشد. این امر مانعی در تحقق اهداف انگلیس بود. هدف این مقاله بررسی تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی مرزهای جنوب شرقی ایران و بازشناسی نقش راهبردهای انگلیس در هند و جدایی بلوچستان در عصر قاجار است.روش پژوهش بر مبنای روش تحقیق تاریخی و به شیوه اسنادی و کتابخانه ای است. این بررسی نشان می دهد اهداف و سیاست های انگلیس و رقبای اروپایی آن در قرن نوزدهم در شرق ایران، دستیابی به منابع غنی و منافع خود در شبه قاره استراتژیک هند و افزایش نفوذ در منطقه بوده است و تضعیف دولت ایران، تقسیم قوم بلوچ با تجزیه و جداسازی بلوچستان، ترسیم مرزهای ساختگی خاوری و ایجاد هویت کاذب ازجمله سیاست های منطقه ای انگلیس بوده است. این پژوهش به دنبال چیستی نقش استعمار انگلیس در هندوستان و تجزیه بلوچستان است.

    کلید واژگان: استعمار, انگلیس, هند, قاجاریه, بلوچستان}
    Maryam Ebrahimi *

    In the nineteenth century, the European governments competed in the Indian subcontinent, the developments were wonders. The center of developments that transformed the fate of the eastern regions of the Iranian plateau. The French-Russian competition with Britain and the attempt to reach India led the British to take control of Baluchistan by adopting a policy of forming governments and segregating areas of Iran and Afghanistan. The central Iranian government sought to restore and consolidate its weakened power by expanding its influence in Baluchistan, which was an obstacle to the achievement of British objectives. The purpose of this article is to examine the history of political and social developments in the southeastern Iranian border and to study the role of Engels's strategies in India and the separation of Baluchistan in the Qajar era. The method of research is based on the method of historical research and in the form of documents and libraries. This study shows that British and European competitors ' goals and policies have been preserved in the east of Iran in the eastern Iranian region, and its rich resources and interests are in India's strategic subcontinent and increased influence in the area.

    Keywords: Colonialism, England, India, Qajar, Baluchistan}
  • ندا سنبلی، عباس قدیمی قیداری*
    پدیده ای که امروزه «کودک همسری» نامیده شده و از مسایل و آسیب های مهم اجتماعی و فرهنگی مربوط به زنان به شمار می رود، مسیله و موضوعی تاریخی است که در عصر قاجار در کشاکش سنت و تجدد، به تدریج به مسیله و موضوع مهمی دست کم در میان اقشاری از جامعه ایران تبدیل شد. کودک همسری یا ازدواج دختران در سنین پایین با اینکه پدیده ای مرسوم در ایران پیشامدرن بوده اما به این معنی نیست که این پدیده به عنوان آسیب اجتماعی و پدیده ای انتقادی به حساب نیاید. در سکوت منابع تاریخ نگارانه، رسمی و حتی سیاسی در مواجهه با این مسیله، متون ادبی که از منابع و سرچشمه های اصلی تاریخ اجتماعی ایران به شمار می روند این مسیله مهم را دستمایه نقد اجتماعی قرار داده و به شکل قابل تامل و توجهی آن را در اشعار و نوشته های خود بازتاب دادند. این مقاله با اتکا به متون و منابع ادبی عصر قاجار و مشروطه و تحقیقات جدید رویکرد متون به مسیله کودک همسری را به روش توصیفی-تبیینی به تحلیل و بررسی گذاشته است.
    کلید واژگان: قاجار, متون ادبی, کودک همسری, دختران, آسیب شناسی}
    Neda Sonboli, Abbas Gadimi Gidari *
    The phenomenon that is called "child marriage" today and is one of the important social and cultural issues and harms related to women, is a historical issue that in the Qajar era in the struggle between tradition and modernity, gradually to the issue and subject It became important, at least among sections of Iranian society. Child marriage or marriage of girls at a young age, although a common phenomenon in pre-modern Iran, does not mean that this phenomenon is not considered as a social harm and a critical phenomenon. In the silence of historiographical, official and even political sources in the face of this issue, literary texts that are considered as the main sources and sources of social history in Iran have considered this important issue as a source of social criticism and in a thoughtful way in They reflected their poems and writings. Relying on texts and literary sources of the Qajar and constitutional eras and new research, this article has analyzed the approach of texts to the issue of child marriage in a descriptive-explanatory method.
    Keywords: Qajar, Literary texts, child marriage, girls, Pathology}
  • مسلم احمدی*، یحیی حسینایی

    زبان مشترک یکی از عوامل مهم تعریف کننده هویت و ملیت گروه های انسانی به شمار می آید. این زبان در واقع نقش عمده ای در برقراری ارتباط میان ساکنان گوناگون یک سرزمین بازی می کند. زبان و ادبیات فارسی، به دلیل ویژگی های ارزشمندی که دارد، به عنوان محور اصلی تمدن و فرهنگ ایرانی و عاملی وحدت آفرین مطرح بوده است. دوره قاجار نقطه آغاز برخورد ایران با دنیای خارج بود. در اثر این برخورد، وجوه تمایز و تفارق «خود» از «دیگری» برجسته شد. توجه به «هویت» بی آنکه درباره آن سخنی به میان آید، در آثار مکتوب دوره قاجار ظاهر شد. صبا یکی از معروف ترین و به بیانی بزرگ ترین شاعر دوره جنگ های ایران و روس است. وی با بازخوانی مفاهیم کهن ملیت و وطن گرایی، هویت زبانی در شهنشاه نامه را به شیوه جدیدی بازآفرینی کرده است. در این جستار، هویت زبانی در شهنشاه نامه با شیوه توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از روش کتابخانه ای و سندکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می-دهد که صبا توانسته است با خلق مفاهیمی همچون نوگرایی و بازآفرینی زبانی، آوردن کلمات جدید فرنگی و لغات تازه و نمایش نقش بنیادین زبان فارسی در پاسداشت هویت ملی، به اهمیت زبان فارسی، در حفظ و تحکیم ملیت و وطن گرایی در جامعه بپردازد.

    کلید واژگان: هویت زبانی, ملیت, صبا, شهنشاه نامه, قاجار}
    Moslem Ahmadi *, Yaya Hosseinai

    Common language is one of the most important determinants of the identity and nationality of human groups. It plays a major role in communicating among the various inhabitants of the same land.Persian language and literature, because of its valuable features, has been a central focus of Iranian civilization and culture and has been a unifying factor. The Qajar period was the starting point for Iran to deal with the outside world.As a result of this encounter, aspects of the distinction between the "self" and the "other" were highlighted. In other words, the notion of 'identity', without necessarily speaking about it, appeared in some written works of the early Qajar period. The two bloody wars and the historicization of Iran and Russia marked the beginning of the introduction of new nationalist and patriotic ideas into Persian poetry.During the Iran-Russia wars, "Habbooten" increasingly became the work of poets and writers of the period, and the geographical territory of the country was read as home to those with an Iranian identity.Fath Ali Khan Saba is one of the most famous and, in a word, the greatest poet of the Iran-Russian wars. By revisiting ancient notions of nationality and patriotism, he has recreated the linguistic identity of Shahanshahnameh in a new way.

    Keywords: linguistic identity, Shahanshahnameh, Qajar, Saba, Nationality}
  • الهه پنجه باشی*
    در زمان قاجار یکی از هنرمندان تاثیرگذار بر نقاشی دوران قاجار میرزا علی اکبرخان نطنزی معروف به مزین الدوله از اهالی شهر هنرپرور کاشان است. مزین الدوله شاگرد هنرمند بزرگ دوران انگر بود و در مدرسه هنرهای زیبای پاریس آموزش دیده بود. با توجه به اهمیت نقش مزین الدوله و سال ها تدریس در دارالفنون و پرورش شاگردانی چون میرزا ابوتراب غفاری، اسماعیل جلایر، مصورالملک و کمال الملک، به زندگی و آثار او، تدریس در دارالفنون و معرفی شاگردان برجسته اش پرداخته می شود. در جست وجوی این مسئله ابتدا آموزش نقاشی آکادمیک قاجار در دارالفنون، نقش مزین الدوله در تدریس هنر نقاشی، شاگردان او و به خصوص کمال الملک بررسی می شود. هدف این پژوهش پی بردن به نقش تدریس میرزا علی اکبرخان مزین الدوله در دارالفنون و هنرمندان یادشده در دوره قاجار است. سوال پژوهش به این شرح است نقش میرزا علی اکبرخان مزین الدوله به عنوان معلم و نقاش در مدرسه دارالفنون چه بود؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی نمونه های موزه ای انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مدرسه دارالفنون و آموزش رشته نقاشی نقش مهمی در رشد هنر این داشته است. نقش مزین الدوله به عنوان مدیر، معلم و هنرمندی توانا حایز اهمیت است. او با مدیریت قاطع و آموزش زبان و نقاشی در دارالفنون جایگاه این هنر را ترقی بخشیده است. در عرصه نقاشی، منظره سازی و هنرمندی، چیره دست بوده است که با تاثیرپذیری از هنرآکادمیک اروپایی، نسلی درخشان برای هنر نقاشی ایران تربیت کرده است. او آموزش نقاشی آکادمیک به شیوه غربی در ایران قاجار را پایه گذاری کرد. سابقه تدریس و مدیریت قوی در دارالفنون، هنرمندی پرمایه آموزش هنری و تربیت نسل درخشان نقاشی، تدریس زبان فرانسه، موسیقی و نقاشی از این هنرمند اسطوره ای از آموزش در دوران قاجار می سازد که تکرارناپذیر است.
    کلید واژگان: قاجار, علی اکبرخان مزین الدوله, نقاشی, دارالفنون, دورنماسازی, تدریس}
    Elaheh Panjehbashi *
    During the Qajar period, one of the influential painters was Mirza Ali Akbar Khan Natanzi, known as Mazin al-Dawlah, a resident of Kashan. Mazin al-Dawlah, a student of the great artist of the Unger era, was educated at Paris School of Fine Arts. Due to Mazin al-Dawlah’s significant role and teaching in Dar al-Fonun as well as his upbringing of students such as Mirza Abutrab Ghaffari, Ismail Jalayer, Musur al-Molk and Kamal al-Mulk, his life and works are worth discussing. To this end, first the teaching of academic painting in Dar al-Fonun in the Qajar era and Mazin al-Dawlah’s role are examined. The purpose of this study is to find out the role of Mirza Ali Akbar Khan Mazin al-Dawla's teaching in Dar al-Fonun as well as the mentioned artists. The research question is: what was the role of Mirza Ali Akbar Khan Mazin al-Dawlah as a teacher and painter in the Dar al-Fonun school? Research deploys a descriptive-analytical method involving library resources and museum samples. The results of this study show that the Dar al-Fonun school and the teaching of painting have played an important role in the development of Qajar art, and Mazin al-Dawla- as a manager, teacher, and talented artist- has proved so important to this growth. He, as a master in the field of landscape painting and artistry, has been influenced by European academic art and accordingly trained a brilliant generation of Iranian painters. He established the Western style of academic painting in Iran in the Qajar era. His teaching and management experience in Dar al-Fonun as well as his training of the brilliant generation of painters along with his teaching of French and of music have made this artist a legendary figure in the Qajar period that is unrepeatable
    Keywords: Qajar, Ali Akbar Khan Mazin Al-Dawlah, Painting, Dar al-Fonun, Scenery}
  • بیگم ناصری، سمیه حمیدی*، حسین فرزانه پور

    با ورود تجدد به ایران بسیاری از روشنفکران پیشامشروطه به طرح ایده اصلاحات در جامعه ایران پرداختند. آن ها عقیده داشتند که جامعه باید از طریق تحول فکری به مدرنیته برسد. با تبیین علل عقب ماندگی ایران به دنبال چاره ای برای حل این مشکل پرداختند که در این راستا به تفاوت میان اصول و مبانی حکومت در غرب و ایران پی بردند. روشنفکران به دلیل آشنایی با مولفه های دولت مدرن به طرح اندیشه حکومت مندی مدرن روی آوردند. از جمله روشنفکران پیشامشروطه میرزا آقاخان کرمانی است که با نگاه به وضعیت اروپا و مقایسه آن با وضعیت ایران در این دوره به کنکاش در باب علل عقب ماندگی پرداخت. او با آگاهی یافتن از مولفه های حکومت مندی مدرن به انتقاد از وضعیت جامعه سنتی ایران پرداخت و سعی کرد تا با طرح ایده حکومت مدرن، آن را راهکار خروج ایران از عقب ماندگی نشان دهد. نوشتار حاضر بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به نظریه حکومت مندی میشل فوکو، به بررسی نحوه ادراک میرزا آقاخان کرمانی از ماهیت حکومت مدرن بر اساس تحلیل هفت رساله وی پرداخته است. دستاورد این پژوهش نشان می دهد که میرزا آقاخان کرمانی از مولفه های حکومت مدرن همچون قانون، دموکراسی، دولت ملی، تفکیک قوا، قرارداد اجتماعی، نهادهای آموزشی، حقوق بشر در غرب آگاهی داشته، اما نحوه درک او از این مولفه ها بر نوع نگرش او به علل عقب ماندگی ایران و نحوه گذار از حکومت سنتی و استبدادی به سمت حکومت مشروطه و مدرن تاثیرگذار بوده است.

    کلید واژگان: تجدد, ایران, حکومت مندی, میرزا آقاخان کرمانی, قاجار}
    Bigom Naseri, Somaye Hamidi *, Hosein Farzanepour
    Introduction

    By the emergence of Modernity in Iran in Qajar Era many intellectuals believed in developing reformations in Iran’s Community. Besides reformations, the society of Iran should be awakened from deep sleep by thinking transformation and reach Modernity and this issue is evident in all works of intellectuals in Qajar. Undoubtedly many trips of intellectuals of this era to European countries have influenced their thoughts. Pre-constitutional intellectuals enumerated the reasons for Iran’s mustiness as despotisms, lack of legal governance, invasion of Arabs to Iran and finally religion and superstitions. So they tried to find a solution for solving these problems. They became familiar with modern government elements in West and proposed some solutions for mustiness of Iran like: reformation of governance structure, making law, reformation or changing the procedure, renewing ancient traditions, eliminating or reforming religion, etc. the thoughts of these intellectuals aren’t limited to a same realm of meaning and the method of each case is different for solving the problems of the country. However, their thought is related to modern governance. Among the pre-constitutional intellectuals is Mirza Agha Khan Kermani. He found out the reasons for Iran’s mustiness by observing western countries’ situation and comparing it with Iran. He became aware of Modern governance elements and criticized traditional situation of society of Iran and tried to find a solution for solving this crisis.

    Methodology

    The current paper is based on analytical-descriptive method and governance theory of Michel Foucault and examines perception of Mirza Agha Khan Kermani of nature of Modern governance on the basis of his work, seven treatises.  The problem is that what are the basics of modern governance in the thought of Mirza Agha Khan Kermani? The hypothesis of this paper is that Mirza Agha Khan Kermani criticized the nature of traditional system of Iran and his different perceptions of Modernity and modern governance led to a different interpretation of mustiness. About the research literature we should say that some works have been written about thoughts of Mirza Agha Khan Kermani that the most important ones are Facing with Modernity by Abdollah Ansari, Basics of Modern Government in Thinkers’ Perspective in Constitutional Era by Shah Mohammadi, Thoughts of Mirza Agha Khan Kermani by Feridon Adamiyat. These works have examined dimensions of Mirza Agha Khan Kermani’s thought.

    Discussion

    Mirza Agha Khan Kermani is one of the intellectuals of Qajar Era. His thought is full of nationalism, documenting the governance right of nation, freedom, fighting with Russian and English colonialism, fighting with despotism, litigation, human rights, Islamic unity thought and criticizing social situation (Ajoudani, 2014: 79). He criticized the nature of traditional system in Iran and his different thinking tendencies have influenced his perception of Modernity and modern governance elements.This has caused that he has a different perception to lagging behind. One of the modern governance factors in his thoughts is national government. He considers the reason of the emergence of government the human being’s requirement to meet his needs and necessity of cooperation with others in meeting them. In his opinion (Kermani, 1945: 69) establishing a society and necessity of leader I the factor of people’s solidarity and prevents disunion in society and it is considered as main motivation of community to modernity.  Kermani considers government a necessary tool for society progress (Kermani, 280). His attitude to government represents establishing a legal system based on Modernity because it is “legally bound” and its nation enjoys freedom rights (Kermani, 1933:162). He reprimands despotic traditional government as the people finally make a revolution. It doesn’t seem that he wants to transform all political structure and make a revolution in it but conversely, he is reformist and tries to avoid despotism. In his opinion the existence of law is the main technique for modern governance. Kermani focuses on law as the main element in reaching democracy in Iran and believes that it has been from the beginning and it has been eliminated by Arab attacks and their dominance to Iran (Kermani, 285). Mirza Agha Khan considers lawlessness of this event as the origin of all misfortunes of Iranians.One of the structural components in the transformation of Mirza Aga Khan's thought is the unpreparedness of the society and the illiteracy of the majority of the society. In this regard, he considers the basis of life and the basis of human civilization in science and knowledge and considers science impossible without education (Kermani, 1945: 16). He did not believe that Iran was useless in science; But with the invasion of this land by the Arabs, they destroyed their sciences and technologies and burned the books of Iran out of jealousy and ignorance and trampled on the sciences of Iran for several thousand years (Kermani, 1989: 23). The intense attacks that Mirza Aga Khan repeatedly pays attention to the ignorant Arabs and their customs and traditions in his works show his attention to the political system that ruled the situation in Iran at that time.In the face of the modern government in the West, Kermani considers the ruling tyranny as one of the reasons for the backwardness of the governments in Iran, which seeks power and has not paid attention to the development and education of the nation and deprives the people of their rights and freedoms. Kermani gives people legal rights (Kermani, Bita b: 74-73). According to him, the people should be aware of their rights and the nation should form a great force for itself against the strength of the government. His emphasis on the concept of the nation and the granting of equal rights demonstrates his efforts to involve the people in the political life of the country in order to achieve a modern government in society.Kermani has a broad view of women's rights among intellectuals before him, so much so that he pays special attention to women in all his works. In the field of women's rights, she believes that they should have equal rights with men: "Women should have equal rights with men and learn them from any science, technology and industry, and be aware of good and bad, and women should not wear hijab and not speak. He is not forbidden from having sex with a foreign man so that he does not produce any sins and obscene acts at all ”(Kermani, 1933: 10). Therefore, he considers women to have equal rights with men as a condition for the perfect progress of the human world.

    Conclusion

    Mirza Aga Khan Kermani is one of the pioneers of modern government in Iran, who at the same time has tried to look at tradition in its historical context. His efforts to critique the past as an important component of his thought are influenced by the West. He can be considered an admirer of the ancient religion and cultural values ​​of Iran, which he tried to revive and to take the political foundations of the West, such as the establishment of national government, the expansion of social and political freedoms and finally the absolute separation of political institutions from religion. He emphasized. He brought government and religion together and considered the rule of law to be appropriate for Iranian society. Mirza Aga Khan's legacy not only reduced the role of tradition to advising the ruling system, but he also opposed and rejected the authoritarian system in the political sphere. Mirza Aga Khan Kermani, as one of the progressive intellectuals, called on the people to participate in the government and demanded the overthrow of the authoritarian government by the people.

    Keywords: Revival, Iran, Governmentality, Mirza Agha Khan Kermani, Qajar}
  • مهدی اسلامی*
    زمینه و هدف

    یکی از مهمترین شاخه های زندگی‌نامه نویسی، زندگی‌نامه خودنگاشت است. این گونه ادبی کارنامه ای درباره جنبه های بیرونی و درونی زندگی است که توسط خود نگاشته میشود. توجه ایرانیان به این نوع ادبی بصورت جدی از دوره قاجاریه آغاز میشود. این گونه ادبی قابلیت انعکاس مسایل اجتماعی-سیاسی و ادبی یک دوره خاص را داراست. یکی از این نمونه های نخست، در عرصه سیاسی ایران و آن هم اتوبیوگرافی امین الدوله، از رجال سرشناس دوره قاجاریه است. این پژوهش با هدف معرفی و تحلیل سبک شناسی زندگی نامه خودنوشت امین‌الدوله انجام شده است.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان دهنده این است که در سطح زبانی و ادبی «امین الدوله» برای بیان منظورش از ابزارهای زبانی و ادبی متعددی استفاده کرده است که مهمترین آنها تلفیق عبارتهای فارسی با آیات، مثلهای عربی، بهره گیری از زبان طنز در قالبهای مختلف همچون استعاره های تهکمیه، تعریض و... است. نویسنده در سطح محتوایی در بازنمایی مسایل مربوط به دربار و رویدادهای آنجا به تطویل و حاشیه قلم رانده است و از طرف دیگر مشکلات اساسی و گرفتاریهای مردم عادی جامعه جایگاه چندانی در این اثر ندارد.

    نتیجه گیری

    خاطرات امین الدوله نوشته ای است که وی بعنوان سند و مدرکی دال بر بی‌گناهی خود از جریانات سیاسی نگاشته است. چنین زندگی‌نامه ای ماهیتا نمیتواند به میثاق خودزندگی‌نامه نویسی یعنی راست‌گویی پایبند باشد؛ ازاینرو میتوان گفت که امین‌الدوله در بازگویی کردار و اخلاق خود بگونه ای «گزینشی» عمل کرده و از ابزارها و تمهیدات زبانی و ادبی، برای اقناع مخاطب استفاده کرده است.

    کلید واژگان: زندگی نامه خود نوشت, قاجاریه, سبک شناسی, امین الدوله, خاطرات سیاسی}
    Mehdi Eslami*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    One of the most important branches of biography is autobiography. This literary genre is a self-written biography of the external and internal aspects of life. Iranians" attention to this type of literature begins in earnest from the Qajar period. This literary genre has the ability to reflect the socio-political and literary issues of a particular period. One of the first examples in the political arena of Iran, namely the autobiography of Amin al-Dawla, is one of the famous men of the Qajar period. This research has been done with the aim of introducing and analyzing the stylistics of Amin al-Dawla"s autobiography.

    METHODOLOGY

    This research was conducted in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    The findings of the research show that at the linguistic and literary level, "Amin al-Dawla" has used various linguistic and literary tools to express her meaning, the most important of which is the combination of Persian phrases with verses, Arabic proverbs, Coming from the language of humor in various forms such as metaphors of comprehension, elaboration, etc. In terms of content, the author has lengthened and marginalized the representation of issues related to the court and its events, and on the other hand, the basic problems and troubles of ordinary people in society have little place in this work.

    CONCLUSION

    Amin al-Dawla"s memoirs are writings that he wrote as a document proving his innocence from political currents. Such biographies cannot inherently adhere to the Covenant of Autobiography, ie truthfulness; Therefore, it can be said that Amin al-Dawla has acted "selectively" in narrating her actions and ethics and has used linguistic and literary tools and arrangements to convince the audience.

    Keywords: autobiography, Qajar, stylistics, Amin al-Dawla, political memoirs}
  • مهدی میرکیایی *

    شایعه سازی درباره نخبگان حاکم در عصر پیشامشروطه، بخش مهمی از فرهنگ سیاسی توده ها را تشکیل می داد. از همین رو، شناخت جایگاه شایعه پردازی در کنش سیاسی فرودستان و کارکرد آن در مواجهه با سلطه اهمیت بسیاری دارد. پرسش اینجاست که پراکندن شایعات در کدام یک از رویکردهای اصلی رفتار سیاسی عامه کاربرد می یافت و کدام یک از قلمروهای سلطه را به چالش می کشید؟ فرض ما این است که شایعه سازی در هر سه رویکرد اصلی کنش سیاسی فرودستان شامل نفی روایت رسمی، خنثی سازی راهبردهای زمامداران در شکل دادن به این روایت و برقراری گفت وگوی تلویحی با قدرت کارکرد داشت. همچنین، در موارد نادر بلوا و شورش، زمینه را برای اعتراض آشکار مهیا می کرد. پراکندن شایعات، اقتدار و مهابت نیروهای نظامی حکومت را به مناقشه می انداخت و ادعای برتری ذاتی نخبگان مسلط بر توده ها را خدشه دار می کرد. همچنین پای بندی اجزای حکومت قاجاریه را به شریعت نفی می کرد و به این ترتیب هر سه قلمرو مادی، منزلتی و ایدیولوژیک سلطه با ساختن شایعات به چالش کشیده می شد. همچنین توده ها با ساختن شایعاتی تلاش می کردند نخبگان مسلط را تهدید یا سرزنش کنند. برخی از این شایعات نیز احساس توده ها را تا آستانه شورش و بلوا تحریک و زمینه را برای اعتراض های خشونت بار فراهم می کردند. از سویی فرودستان امیدها و آرزوهای خود را به شایعه بدیل می کردند تا برای کاستن از بهره کشی ها بسترسازی کنند. چارچوب نظری پژوهش، نظریه روایت های نهانی از جیمز سی. اسکات است که تلاش کرده ساختارهای مشابه مقاومت فرودستان در برابر سلطه را شناسایی و تشریح کند.

    کلید واژگان: شایعه, قاجاریه, پیشامشروطه, فرودستان, رفتار سیاسی}
    Mehdi Mirkiaei*

    Rumors about the rulers formed an important part of the political culture of the people in the pre-constitutional period. Therefore, it is very important to know the role of rumor in the political action of the subordinates and its function in the face of domination. Our research questions are: In which part of the political life of the people was spreading rumors used? And which of the domains did it challenge? Our assumption is that rumor was used in all three main approaches of the subordinates: denying the official narrative of the government, thwarting the strategies of the rulers in shaping this narrative, establishing dialogue with the hegemons, and paving the way for rebellion. Rumors cast doubt on the capability of the government’s military forces. It denied the claim of inherent superiority of the ruling elites. It also rejected the ruler’s adherence to religious precepts. Some rumors also incited the people to revolt. In addition, people turned their hopes and aspirations into rumors as an excuse to reduce exploitation. The theoretical framework of the research is the theory of hidden transcripts by James C. Scott. He has tried to identify and explain the methods of the lower classes to resist domination.

    Keywords: Rumor, Qajar, pre-constitutional era, subordinates, political behavior}
  • محمدرضا غیاثیان*

    یکی از گونه‏ های ناشناخته از هنرهای تصویری قاجار و پهلوی، نقاشی‏های روی درپوش ‏های سفالین کندوی عسل است. این درپوش‏ها به قطر تقریبی 23 سانتی‏متر بر روی کندوهای حصیری به طول حدود 85 سانتی‏متر نصب می‏شدند و یک سوراخ جهت عبور زنبورها در کناره آن‏ها قرار داشت. در این مقاله برای اولین بار ده‏ها نمونه از این درپوش‏ها که از اواخر عصر صفوی تا دوره پهلوی اول ساخته شده‏اند، معرفی می‏شود. مهم‏ترین مسئله این تحقیق شناسایی محل تولید این درپوش‏ها، دسته ‏بندی مضامین نقوش و کتیبه ها و تحلیل محتوای آن‏هاست. نتایج نشان می‏دهد که این آثار را می‏توان به سه گروه کلی کتیبه دار، نقاشی‏های مذهبی و نقاشی‏های غیرمذهبی دسته‏بندی کرد. در میان آثار کتیبه‏دار، اذکار و دعاهایی نوشته شده که باید آن‏ها را وسیله‏ای جهت برآورده شدن حاجات و نیز تعویذی برای دفع بلاها از محصولات تلقی کرد. همچنین برخی از دعاها و آیات قرآنی در ارتباط با افزایش برکت محصول و نیز دفع چشم‏زخم هستند. علاوه بر کتیبه ‏هایی با محتوای «ناد علی» و «اسم اعظم» که بر شیعی بودن آثار دلالت می‏کنند، تمام نقاشی‏های مذهبی شناسایی شده نیز مرتبط با باورهای مذهب تشیع است. نقاشی ‏های مذهبی شامل تصاویری از دلدل، پنجه و زیارتگاه ‏های امامان شیعه ازجمله آستانه‏ های کاظمین و نجف است. در میان نقاشی‏های غیرمذهبی، بیشترین فراوانی به تصاویر حیوانات اختصاص دارد که آن‏ها را در نقش مایه‏ های درخت زندگی یا صحنه ‏های شکار نشان می‏دهد.

    کلید واژگان: کندوی عسل, نقاشی روی سفال, هنرهای عامه قاجار و پهلوی, هنر شیعی}
    Mohamadreza Ghiasian*

    One of the less-introduced types of the visual arts of the Qajar and Pahlavi periods is the painted ceramic beehive covers. These lids, approximately 23 cm in diameter, were installed on wicker hives of about 85 cm long and had a hole for the crossing of the swarm. This article introduced dozens of these lids that were made from the late Safavid period to the first Pahlavi era. The most important aims of this research were the identification of the place of production, a thematic classification of the paintings and inscriptions, and an analysis of their content. It can be said that these works can be classified into three general groups: non-illustrated inscribed examples, religious paintings and secular paintings. Among the inscribed works, some prayers have been written that should be considered as an amulet to ward off calamities from the products. Moreover, some prayers and Quranic verses are related to increasing the blessing of the crop and also repelling the evil eye. In addition to several Shi’ite inscriptions, all the identified religious paintings are also related to the Shi’ite beliefs. The religious paintings include images of the Duldul (prophet’s mule, which was presented to Ali ibn Abi Talib), Khamsa, and shrines of Shiite imams. Among the secular paintings, the most frequent are the images of animals, showing them in hunting scenes or in the motif of the tree of life

    Keywords: Beehive, painted pottery, Qajar, Pahlavi folk arts, Shi’ite art}
  • آیت شوکتی*
    صفاء القلوب اثر ارزشمندی است که فقط یک نسخه خطی در کتابخانه ملی تبریز از آن وجود دارد و تاکنون هم تصحیح نشده است. این کتاب را عبدالرحیم حزین شیروانی در دوره قاجار در 19 گفتار و 11 حکایت و یک خاتمه ای کوتاه در دعای خیر در حق کاتب به اقتفا از نان و حلوای شیخ بهایی و در وزن و قالب آن سروده است. مقاله حاضر به روش اسنادی- توصیفی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای بررسی و تحلیل شده، در صدد پاسخ گویی به این پرسش است که بارزترین ویژگی های سبکی صفاء القلوب چیست؟ به این منظور، مهم ترین ویژگی های صفاء القلوب در سه سطح فکری، زبانی و ادبی همراه با معرفی نسخه و ویژگی رسم الخط آن، بررسی و تلمیحات و تضمین های به کار رفته، تخریج و مصدریابی شده است. یافته های پژوهش مبنی بر آن است که این اثر از جهتی ویژگی های سبک کهن را دارد و از جهتی رد پای واژه ها و اصطلاحات روز و کاربردهای نو در لابلای این نسخه مشهود است. ویژگی های سبکی و رسم الخط نسخه، در دو نسخه دیگر نیز دیده می شود. تنها 7 درصد ابیات مردف، هستند. پیروی از نان و حلوا نیز در جای جای نسخه نمود دارد. مولف این اثر، غیر از شیخ بهایی، به اشعار مولوی و عطار و صایب نیز نظر داشته است.
    کلید واژگان: نسخه خطی, قاجار, عبدالرحیم شیروانی, صفاء القلوب}
    Ayat Shokati *
    Safa al-Qulub is a valuable work of which there is only one manuscript in the National Library of Tabriz and it has not been corrected yet. This book was written by Abdul Rahim Hazin Shirvani in the Qajar period in 19 speeches and 11 anecdotes and a short conclusion in the prayer for the good of the scribe, following the bread and halva of Sheikh Baha'i and in its weight and format. The present article is documented-descriptive and based on library studies, and seeks to answer the question, what are the most obvious features of the purity of the heart? For this purpose, the most important features of Safa al-Qulub at three levels of thought, language and literature, along with the introduction of the version and its calligraphy feature, have been examined and the hints and guarantees used have been extracted and confiscated. The research findings indicate that this work has the characteristics of the old style in a sense and the traces of modern words and expressions and new uses are evident in the lab of this version. The stylistic and calligraphic features of the version can also be seen in the other two versions. Only 7% of the verses are different. Following bread and halva is also evident in various places in the version. Apart from Sheikh Baha'i, the author of this work has also commented on the poems of Rumi, Attar and Saeb.
    Keywords: manuscript, Qajar, Abdul Rahim Shirvani, Safa 'al-Qulub}
  • حمیده مظهری آزاد، مریم شایگان*، محمد حجت

    ادبیات و تاریخ ایران نشان میدهد جامعه زنان در گذشته، در صحنه روایت و ثبت نقش تاریخی خود غایب بوده اند و در این غیبت، قلم به دست مردانی بوده است که به حذف یا تحریف سیمای واقعی زنان در طول تاریخ پرداخته اند. باوجوداین به دوره مشروطه باید با نگاهی دیگر نگریست. دوره ای که همراه با آشنایی با فرهنگ غرب، طرح مطالبات اجتماعی، تلاش برای سوادآموزی، نامه نگاری، روزنامه نگاری و حضور در صحنه های اجتماعی برای زن ایرانی بود؛ بطوری که میتوان آن را آغازگر دوره ای در تاریخ ایران دانست که زنان به طرح مطالبات اجتماعی خود پرداخته اند. در واقع از این دوره بتدریج میتوان شاهد نشانه ‌های حضور زنان در گستره نویسندگی، بویژه در حوزه عمومی و اجتماعی ایران، بود. هدف از این مطالعه بررسی سبک شناسانه نثر زنان در دوره قاجار و مشروطه، به منظور شناخت جایگاه اجتماعی واقعی آنها در این دوره تاریخی است. در این تحقیق گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته و تحقیق به روش تاریخی به توصیف و تحلیل داده ها میپردازد. یافته ها نشان میدهد جنسیت، طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات و روحیات زنانه بر ویژگیهای سبک شناسانه این آثار تاثیر گذاشته است.
     

    کلید واژگان: زنان, آثار منثور, نثر, نامه نگاری, روزنامه, سفرنامه, قاجار, مشروطه}
    Hamideh Mazhari azad, Maryam Shaygan *, Mohammad Hojjat

    Iranian literature and history show that in the past, the women"s community has been absent from the narrative and historical role, and in this absence, the pen has been in the hands of men who have removed or distorted the true appearance of women throughout history. However, the constitutional period must be looked at differently. The course, which was accompanied by an introduction to Western culture, social demands, literacy efforts, letter-writing, journalism, and social scenes for Iranian women, so that it could be the beginning of a period in The history of Iran knew that women had made their social demands. In fact, from this period, we can gradually see the signs of women"s presence in the field of writing, especially in the public and social spheres of Iran. The aim of this study is to investigate the stylistic style of women"s prose in the Qajar and constitutional periods, in order to recognize their real social status in this historical period. In this research, data collection using library resources and historical research Describes and analyzes data. The findings show that gender, social class, level of education and women"s morale have influenced the stylistic features of these works.

    Keywords: women, prose works, prose, correspondence, newspaper, travelogue, Qajar, constitutional}
  • حمیده مظهری آزاد، مریم شایگان *

    در دوره قاجار به دلیل کمبود وسایل ارتباط جمعی از یک سو و گسترش سطح عمومی سواد از سوی دیگر باعث شد تا احوالات افرادی از طبقات مختلف (شاهان و شاهزادگان، طلاب و روحانیون، تحصیلکرده های روشنفکر، شاعران و نویسندگان و حتی مردم عامی) مطرح، بلکه بسیاری از مسایل روز در نامه‏ها بیان ‏گردد که در مکاتبات رسمی و اداری به دلیل‏ مسایل امنیتی و سری، کم‏تر به آن پرداخته می‏شده است. این دوره در حالی که از منظر تاریخی، نثر فارسی در حال گذار از نثر مصنوع به نثر فنی بوده؛ از منظر فرهنگی، اجتماعی نیز نامه نگاری از انحصار شاهان، وزرا، ادیبان و اهل فضل خارج شده و عامه مردم نیز به نامه نگاری روی آوردند. این پژوهش در تلاش است تا با شناسایی نوع  نگارش، اصطلاحات و تعابیر ادبی به‏ کار رفته و اندیشه و مضامین انواع نامه های بر جای مانده از عهد قاجار، نقش و جایگاه نامه و نامه نگاری را در نثر فارسی مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: نامه نگاری, قاجار, قائم مقام فراهانی, امیرکبیر}
    Hamideh Mazhari Azad, Maryam Shayegan

    In Qajar era, due to the lack of mass media on one hand and the expansion of the general level of literacy on the other hand caused the situation of people from different classes (kings and princes, scholars and clerics, open-minded educated people, poets and writers and even the common people) to be proposed, rather, many of the current issues to be mentioned in the letters, which have been less considered in official and administrative correspondence due to security and secret issues. This period, while from a historical point of view, Persian prose has been transitioning from artificial prose to technical prose; from a cultural and social point of view, correspondence was freed from the monopoly of kings, ministers, writers and people of grace, and the general public also tended to correspondence. This research tries to investigate the role and status of letters and correspondence in Persian prose by identifying the type of writing, terms and literary interpretations used and the ideas and themes of the types of letters left from the Qajar era.

    Keywords: Correspondence, Qajar, Ghaem Magham Farahani, Amirkabir}
  • شهناز رحیمی فرد*، حسین بیات

    داستان عامیانه ی نوش آفرین نامه،یکی از رمانس های فارسی است که احتمال می رود زمان کتابت آن مربوط به دوره ی قاجار باشی. این رمانس،اطلاعات ارزشمندی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی زمان خود را در اختیار خواننده قرار می دهد. نظام اداری مانند ولایت دادن شاه به شاهزادگان دختر و پسر، آیین هایی همچون آذین بستن شهر به مناسبت های مختلف، آیین های اعتقادی مانند اذان و اقامه خواندن در گوش نوزاد، اعتقاد به جبر و تقدیر، توکل، شکرگزاری، توسل به ایمه و... آداب اجتماعی مانند سپردن طفل به دایه، پوشیدن لباس سیاه برای عزاداری و... در این داستان با بن مایه های اساطیری و کهن الگویی به گونه ای تلفیق می شود که برای مخاطب درک دیو و سحر و جادو و اعتقاد به طلسم و باز کردن آن، در کنار اعتقادات اسلامی، مضحک و تمسخرآمیز نمی شود.وجود عناصر خارق العاده و فراطبیعی، خرافات و باور های خرافی در این داستان نشان می دهد رمانس از زمان پیدایش که با داستان سمک عیار آغاز می شود تا زمان شکل گیری و کتابت داستان نوش آفرین نامه سیر نزولی داشته است. روش ما تحلیلی- توصیفی و استفاده از کتابخانه بوده است.

    کلید واژگان: داستان عامیانه, قاجار, نوش آفرین نامه}
    Shahnaz Rahimifard *, Hosein Bayat

     Nooshafarin-nameh folk story gives the reader , valuable information about cultural and social conditions of Qajar era . Administrative system like that the King gives the governorship to the prince boy and princess . Some customs like decorating the city for different occasions . Some beliefs like reading Azan and Iqame in new born's ear , believe in determinism and fate , reliance , thanksgiving , appealing to Imams and etc. Social etiquettes like entrusting the baby to the nanny , wearing black clothes for mourning and etc. . In this story , mythological theme and archetyping compiled in a way that understanding fiend and black magic and believing in charm won't be derisive beside Islamic beliefs .Our method was analytical-descriptive and using library.and black magic and believing in charm won't be derisive beside Islamic beliefs .Our method was analytical-descriptive and using library.

    Keywords: folk story, Qajar, Nooshafarin-nameh}
  • مهدی میرکیایی*

    آیین «شاه شتر قربانی» یکی از آیین هایی است که گزارش های متعددی از برپایی آن در دوره قاجاریه ثبت شده است. در این آیین، فردی که شبیه شاه آرایش شده بود، در روز عید قربان بر شتری می نشست و پس از نحر شتر، به زیر می افتاد و سلطنت ظاهری اش را ازدست می داد. پرسش آن است که چرا حکومت اجازه می داد فردی که آرایشی کاملا شبیه شاه داشت، این گونه تحقیر شود و چرا این مراسم در روز عید قربان برگزار می شد؟ فرض پژوهش آن است که این آیین در امتداد آیین پادشاهی های موقت برگزار می شده است. این باور که ضعف یا بیماری پادشاه سبب ساز خشک سالی، بیماری های همه گیر و قحطی می شود، مردمان را به قتل پادشاه، پیش از بروز نشانه های ضعف در او وامی داشت تا روحش در سلامتی کامل به جانشینش منتقل شود. پس از مدتی، قتل شاه نما یا پادشاه موقت جایگزین قتل پادشاه اصلی شد و با گذر زمان، قتل او نیز به تحقیر تخفیف یافت. در برخی فرهنگ ها نیز حیوانی به جای او قربانی می شد.در این میان، آیین «شاه شتر قربانی» به گونه ای منحصر به فرد هم تحقیر و تنبیه شاه نما را دربر دارد و هم قربانی کردن یک حیوان را. تشابه قربانی کردن حیوان در این آیین و سنت اسلامی عید قربان، سبب شده است، برگزارکنندگان از مشروعیت عید قربان برای استمرار این آیین بهره ببرند. روش پژوهش، پدیدارشناسی هوسرل است.

    کلید واژگان: شاه شترقربانی, پادشاهی موقت, قاجاریه, عید قربان}
    Mehdi Mirkiaei*

    The ritual of "The King of the Sacrificed Camel" is one of the rituals about which various reports have been mentioned in the historical sources of Qajar era. In this ritual, a man who looks like the king, gets on a camel in Eid al-Adha. But the camel is sacrificed, the man falls down, and loses his superficial kingdom in severe humiliation. However, the study attempts to seek why the government allowed a man similar to the kind to be humiliated? And why this ritual is held in Eid al-Adha? The assumption is that the rite follows the rites of "Temporary Kingdoms" that were held from the ancient ages to recent eras in different territories. The people of these territories believed that the weakness or illness of the king caused drought, epidemic, and famine. So, they had to kill the king before the indications of weakness unfold and his ghost could be transferred to his successor in full health. However, after a while, killing the king converted to the killing of a man similar to the king, and then killing of this man was converted to his punishment and humiliation, though in some cultures an animal was sacrificed instead of him. The ritual of "The King of the Sacrificed Camel" contains both the humiliation of the temporary king and the sacrifice of an animal. The similarity of animal sacrifice in this ritual and Eid al-Adha helped the organizers to use the legitimacy of Eid al-Adha to continue this ritual. The study employs the phenomenology of Edmund Husserl.

    Keywords: The King of Sacrificed Camel, temporary kingdom, Qajar, Eid al-Adha}
  • مهدی میرکیایی*
    کثرت لطیفه سازی و بذله گویی مردم ایران به ویژه درباره نخبگان حاکم در عصر قاجاریه، بررسی جایگاه آن ها را در حیات سیاسی توده ها، مهم جلوه می دهد. اختصار و ایجاز و همچنین جاذبه ذاتی مطایبه، سبب انتشار سریع این لطیفه ها در جامعه شده و از آن ها ابزاری کارآمد در منازعات سیاسی توده ها ساخته است.پرسش این جاست که این لطیفه ها به دنبال خدشه دار کردن کدام یک از بخش های روایت رسمی حکومت بودند و پیرو آن کدام یک از ساحت های سلطه را نفی می کردند؟ فرض ما بر این است که در میان این لطیفه ها، آن هایی که درباره اقتدار حکومت و نیز سیادت ذاتی اجزاء آن بر عامه مردم، مناقشه می کردند، جایگاه ویژه ای دارند. در لطیفه هایی که اقتدار حکومت را نفی می کردند شاهد نافرمانی صریح نماینده عامه در برابر نماینده حکومت هستیم که با موفقیت نماینده مردم به پایان می رسد و در لطیفه هایی که با ادعای برتری ذاتی نخبگان حاکم مقابله می کردند ضعف های شخصیتی فرادستان برجسته می شد تا تصویری که روایت رسمی از آن ها به عنوان موجوداتی فراانسانی ساخته بود مخدوش شود. مردم با بهره بردن از این لطیفه ها به صورت هم زمان سلطه مادی و منزلتی ارباب قدرت را به چالش می کشیدند و در این میان، تلاش آن ها بیشتر بر خنثاسازی سلطه منزلتی متمرکز بود. چارچوب نظری پژوهش، نظریه «روایت های نهانی» جیمز سی. اسکات است که تلاش کرده است مقاومت توده ها را در دوره هایی که بدون اعتراض آشکار به نقد قدرت می پردازند تبیین کند. پیش از این، پژوهشی که به تحلیل لطیفه های سیاسی عصر پیشامشروطه پرداخته باشد، منتشر نشده است.
    کلید واژگان: لطیفه, اعتراض, قاجاریه, پیشامشروطه}
    Mehdi Mirkiaei*
    The abundance of Iranian jokes, especially about the elite governors of the Qajar era, is important to examine their position in the political life of the mass. Conciseness and irony, as well as the inherent attraction of humor, have fostered the spread of these jokes in society and made them an effective tool in the political struggle of the mass. The question is whether these jokes seek to disrupt one of the official narrative sections of the government and which areas of domination have been denied? Our hypothesis is that among these jokes, the ones that challenged the authority of the state and the inherent nature of its components for the general public have a special place. In the case of jokes denying the authority of the state, there is a clear disobedience of the mass representative to the representative of the government, which leads to the success of representative of the mass, and in the jokes that confront the claims of superior elites, significant personal weaknesses were observed. Simultaneously by this jokes, people challenged the domination of power and dignity, and their efforts were aimed more at neutralizing domination. The theoretical framework of research is based on the theory of "hidden narratives" by James C. Scott, who tried to explain the resistance of the mass to openly criticize power without protest. So far, no research has been done to analyze the political jokes of the pre-constitution period.
    Keywords: joke, protest, Qajar, pre-constitution}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال