به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « social symbolism » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «social symbolism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرضیه غفاری، حسین سلیمی*، سید ناصر جابری اردکانی

    اسماعیل شاهرودی از شاعران توانمند و جامعه مدار شعر نو فارسی است که شعرش در بسیاری اوقات رنگ سمبولیسم اجتماعی به خود می گیرد. شاعری انسان گرا که آثارش سرشار از شور و هیجان جامعه و سیاست و مبارزه و عاطفه انسانی است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی و تحلیل شعر اسماعیل شاهرودی ازنظر حضور کیفیت نمادها و نقش بلاغی و هنری آنها در تعلیق معنا، چندلایگی معنایی و تبیین مسایل و موضوعات اجتماعی و انتقادی به انجام رسیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد کاربرد تصاویر نمادین در شعر و اندیشه اسماعیل شاهرودی، راهی برای بیان و طرح موضوعات و مضامینی است که نمی توانسته است آنها را به صورت مستقیم و آشکارا بیان کند؛ نیز مسیری برای ورود به طرح مسایل و بیان دردهایی است که جامعه و فضای استبدادی، اجازه نزدیک شدن به آنها را نمی داده است. شاهرودی رویکرد نمادگرایانه را دریچه ای برای نگریستن عمیق و انسانی به مسایل اجتماعی و سیاسی، طرح و تبیین آنها و شورشگری، اعتراض و فریاد علیه ناملایمات و نابسامانی ها می داند. او از همه انواع نماد ازجمله نمادهای ادبی، طبیعی، تاریخی و... بهره برده و آنها را به زیبایی و آگاهانه در خدمت طرح مسایل اجتماعی و سیاسی قرار داده است. همچنین شاهرودی با وجود استفاده از نمادهای مرسوم و متداول در بسیاری اوقات برای بیان اندیشه های انتقادی و اعتراضی خود، به نوآوری در خلق نماد نیز دست یازیده است.

    کلید واژگان: نماد, سمبولیسم اجتماعی, اعتراض, شعر معاصر, اسماعیل شاهرودی}
    Marziye Ghaffari, Hosain Salimi *, Seyed Naser Jaberi Ardakani

    Ismail Shahroudi is one of the capable and community-oriented poets of new Persian poetry. His poetry often takes on the color of social symbolism. He is a humanist poet whose works are full of passion and social excitement, politics, struggle, and human emotions. The purpose of this research, was analysis of Ismail Shahroudi's poetry in terms of the qualities of symbols and their rhetorical and artistic roles in suspending meaning, providing semantic multiplicity, and explaining social and critical issues through a descriptive-analytical method. The research results showed that the use of symbolic images in his poetry based on his thoughts was a way to express and propose the topics and themes that he could not represent directly and clearly. It was a way to enter the problems and demonstrate the pains that the atmosphere of the society and authoritarians did not allow to approach. Shahroudi considered the symbolic approach as a window to seriously and humanely look at social and political issues, plan and explain them, and rebel, protest, and shout against adversity and disorder. He used all kinds of symbols like literary, natural, and historical symbols, etc. He also put them beautifully and consciously at the service of social and political issues. Despite the conventional usage of symbols in many cases to express his critical and protesting thoughts, Shahroudi achieved innovation in creating symbols.

    Keywords: symbol, social symbolism, protest, Contemporary Poetry, Ismail Shahroudi}
  • بهار کاظمی، جمال احمدی*، بدریه قوامی، رضا برزویی

    ادبیات یکی از شیون اجتماعی است که همواره تحت تاثیر وقایع و رویدادهای سیاسی عصر خود بوده و جایگاهی برای بیان و بازتاب آن جریان هاست. از پیامدهای حاکمیت استبداد و اختناق بر جامعه، رویکرد شاعران به بیان نمادین است. سواره ایلخانی زاده از جمله شاعران نوپرداز کرد در کردستان ایران است، که تحت تاثیر شرایط جامعه و شعر نو فارسی و تاثیر پذیری از شعر نیمایوشیج، در شعر خود به جامعه گرایی و توجه به دردها و رنج های مردم و متعهد دانستن خود در فضای خفقان زده که ارمغان حکومت عصر بود، پرداخت. برخی از شاعران در شعر نو فارسی، برای بیان مشکلات و آرمان های مردم، از زبانی سمبولیک و نمادین بهره می بردند. سواره نیز به تاثیر از شرایط حاکم بر جامعه، در شعر، زبانی سمبولیک داشت. در این مقاله با نگاهی به اوضاع تاریخی و سیاسی دوران شعری سواره، به بررسی زبان شعر «خه وه به ردینه» (خواب سنگین/ Xawa bardîna)، سمبول های شعری اش و بهره گیری از آن‌ها برای بیان مشکلات و آرمان های جامعه سواره می پردازیم و به این مهم دست می یابیم که سواره با تلفیق نمادگرایی و جامعه گرایی که دو ویژگی بارز سمبولیسم اجتماعی است، بازگوکننده وقایع تاریخی، سیاسی و اجتماعی عصر خود است.

    کلید واژگان: سمبولیسم اجتماعی, شعر نو کردی, سمبول, سواره ایلخانی زاده}
    Bahar Kazemi, Jamal Ahmadi *, Badrieh Ghavami, Reza Borzooei

    Literature is one of the social affairs that has always been influenced by the political events of its time and is a place to express and reflect those currents. One of the consequences of the rule of tyranny and oppression on society is the approach of poets to symbolic expression. Savareh Ilkhanizadeh is one of the new Kurdish poets in Iranian Kurdistan, who under the influence of the conditions of society and modern Persian poetry and the influence of Nima Yoshij's poetry, in his poetry to socialism and attention to the pains and sufferings of people and committed Knowing himself in the suffocating atmosphere that was the gift of the rule of the age. Some poets in modern Persian poetry used symbolic language to express the problems and aspirations of the people. The rider also had a symbolic language in poetry due to the influence of the prevailing conditions in the society. In this article, by looking at the historical and political situation of the rider's poetic period, he examines the language of the poem "Khawa bardina" We use his poetic symbols and use them to express the problems and ideals of the riding community, and we achieve the important point that the riding is a combination of symbolism and socialism, which are two prominent features of social symbolism. Is a narrator of the historical, political and social events of his time

    Keywords: Social Symbolism, New Kurdish Poetry, symbol, Ilkhanizadeh}
  • علی محمدی*

    قد دخل مفهوم الالتزام الاجتماعی والإنسانی بمعناه الجدید إلی الشعر الفارسی المعاصر بشکل عام، من خلال ادب الثوره الدستوریه، ویعتبر هذا المفهوم احد السمات الممیزه لشعر نیما یوشیج مقارنه بالادب الفارسی الکلاسیکی. وبتعبیر آخر، یمکن تسمیه نیما بالمعنی الدقیق والجدید للکلمه شاعرا ومفکرا إنسانیا ومجتمعیا، لان شعره ینای بجدیه وشامله عن الانا ویدخل إلی عالمی الاجتماعی والإنسانی. فی هذا البحث الذی اعتمد علی المنهج الوصفی التحلیلی وتحلیل المحتوی، تم شرح عناصر النزعه الإنسانویه وفاعلیتها فی المجال الاجتماعی فی شعر نیما. وإنکار الاستبداد والتفرد والإیمان بالاصاله الإنسانیه، والفاعلیه البشریه فی تحدید مصیره الاجتماعی والسیاسی للشخص نفسه وللآخرین، والتصور الإنسانی للطبیعه، والاتجاه نحو الرمزیه الاجتماعیه والإنسانیه تعد من اهم عناصر النزعه الإنسانویه فی قصیده نیما یوشیج، وهی تمثل النتایج التی توصل إلیه البحث الحالی.

    کلید واژگان: نیما یوشیج, الإنسانویه, الشعر الحر, الفاعلیه البشریه, الرمزیه الاجتماعیه}
    Ali Mohammadi *

    The concept of social and human commitment in the modern sense has been introduced into contemporary Persian poetry through constitutional literature and the same concept is considered as one of the ways of distinguishing Nima Yooshij's poetry from classical Persian literature. In a sense, Nima is literally a humanist and socialist poet and thinker. Because his poetry is seriously and comprehensively departing from the individuality and enters into social and human realm. There are several fundamental questions regarding this topic that form the basis of this article. 1. Is Nima a humanist and socialist poet? 2. What is the difference between Nima's poetry and classical poetry in content? 3. What are the components of humanism in Nima's poetry? In the present study, which will be done through descriptive-analytical method and content analysis of existing data, we will try to explain the components of humanism and its social role in Nima's poetry. Belief in humanism, rejection of authoritarianism, human agency in social destiny, humanistic view of nature and humanism in social and human symbolism are some of the components of humanism in Nima Yushige's poetry.

    Keywords: Nima Yoshijah, Humanism, modern poetry, Human Functionality, Social Symbolism, contemporary literature, social commitment}
  • مهیار علوی مقدم*
    در جریان شناسی شعر نو فارسی، سمبولیسم اجتماعی، همراه با نوآوری ایرانی و به دور از اقتباس و تقلید سطحی، نخستین بار در شعر نیمایوشیج پدیدارشد. نیمایوشیج، بیش ازآن که او را پایه گذارشعر نوفارسی به شمارآوریم، بایدنظریه پردازجریانی درشعرنو نام داد که آگاهانه و برپایه بوطیقای شعری، با روی آوری به سوی سمبولیسم اجتماعی، زمینه های تحول را در عرصه اندیشه ورزی ایرانی پدیدآورد. کارکردهای سمبولیسم اجتماعی دربیان مفاهیم ژرف، دوری گزیدن از عینیت گرایی و نزدیک شدن به مفاهیم انتزاعی، ظرفیت بالای عناصرواژگانی زبان درحوزه سمبولیسم اجتماعی، چندگانگی معنایی به مقتضای سرشت شعرفارسی و ژرفابخشیدن به شعر نو فارسی ازطریق گرایش های سمبلیستی، ازجمله عوامل رویکردآگاهانه و هوشمندانه نیمایوشیج به سوی سمبولیسم اجتماعی به شمارمی رود. دراین پژوهش که باروش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و روش تحلیل داده ها از نوع کمی و کیفی انجام شده، برپایه شناخت جریان شناسی شعرنو فارسی، تحولات شعری آغازگر شعرنو فارسی ازرمانتیسم به سوی سمبولیسم فردی و سپس سمبولیسم اجتماعی و تاثیربافت برون متنی، زمینه های روی گردانی نیمایوشیج ازرمانتیسم و روی آوری به سمبولیسم اجتماعی کاویده می شود. هیچ یک ازشاعران نوپرداز پیرو نیمایوشیج، نه بوطیقای شعری او را داشتند و نه توانایی درنظریه پردازی ادبی تابتوانند همسنگ او در این عرصه و بااین سطح گسترده کمی و کیفی درچارچوب سمبولیسم اجتماعی، منظومه شعری بیافرینندآن هم بارنگ وبوی بومی و ایرانی ، موضوعی که تاکنون مغفول مانده است.
    کلید واژگان: نیما یوشیج, سمبولیسم اجتماعی, جریان شناسی, بافت برون متنی, بوطیقای شعری}
    Mehyar Alavi Moghaddam *
    In study of trend of modern Persian poetry, social symbolism, along with Iranian innovation and far from superficial adaptation and imitation, appeared for the first time in the poetry of Nima Yoshij. Nima Yoshij, more than being the founder of neo-Persian poetry, should be called a theorizian in New Poetry, which consciously and based on poem poetic, created a field for change in the field of Iranian symbolism. The usage of social symbolism in deep concepts, high capacity of linguistic elements of language,semantic multiplicity according to the nature of Persian poetry and deepening of Persian poetry through symbolic tendencies, are among the factors of Nima Yoshij's conscious and intelligent approach to symbolim. In this research, which has been done by collecting information of library type and data analysis method of quantitative and qualitative type, based on cognition of study of trend, poetic developments of Nima from romanticism to individual symbolism and then social symbolism and the effect of extra-textual texture. It explores social symbolism. In this way, the reflection of culture and thought in the era of Persian poetic modernity on Nima Yoshij's approach to the literary and artistic school and the ritual nature of the new poetry becomes more transparent. None of the new poets following Nima Yoshij, neither poem poetic ,nor the ability in literary theorizing could be equal to him in this field and with this wide range of quantitative and qualitative in the framework of social symbolism, create a poetic system that has remained indigenous .
    Keywords: Nima Yoshij, Social Symbolism, study of trend, outre text texture, Poem Poetic}
  • سرود دریاها / بررسی اشعار نمادین مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو
    مسروره مختاری*، بهروز مهری

    ادبیات آمیزه ای از خیال و واقعیت است که در قالب زبان بیان می شود. نماد به عنوان عمیق ترین و ادبی ترین لایه خیال از روزگاران پیشین تا به امروز مورد توجه بوده است؛ در این میان، تاثیری که سمبولیسم به پیروی از ادبیات فرانسه بر ادبیات معاصر ایران و به طور ویژه بر شعر مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو داشته است، واقعیتی غیرقابل انکار است. با توجه به همین امر، جستار حاضر بر آن است تا با دیدی بی طرفانه خلاقیت های این دو شاعر را در عرصه نمادپردازی بررسی کند و از این رهگذر به روشن شدن جدالی که امروزه در میان طرفداران این دو شاعر بر سر جایگاه و مقام شاعری آن ها وجود دارد، کمک کند. حاصل پژوهش نشان می دهد که هردو شاعر، به پیروی از نیما و سمبولیست های فرانسه رخدادهای سیاسی و اجتماعی عصر خویش را با زبان شعر به تصویر کشیده اند. با وجود این، در بسامد نمادهای شخصی، نوع زبان استفاده شده در آثار (از نظر استفاده از زبان رسمی و فرهنگستانی یا زبان عامه)، تاکید بر تصویرهای خاص نمادین (ابرنمادها) و... تفاوت های قابل ملاحظه ای باهم دارند. لازم به ذکر است که نمادپردازی بخشی از توانایی های شاعران است و برای سنجش دقیق تر، باید دیگر خلاقیت های ذهنی و زبانی دو شاعر بررسی شود تا بتوان از گذرگاه آن، از برتری یکی بر دیگری سخن به میان آورد.

    کلید واژگان: اخوان ثالث, شاملو, نماد, نشانه, سمبولیسم اجتماعی}
    Song of the Seas / Review of the symbolic poems of Mehdi Akhavan-Sales and Ahmad Shamlou

    Literature is a combination of fact and fiction which is uttered in the form of a language. The symbol as the most fathomless literary layer of fiction has been regarded since fore times. Meanwhile, the influence of symbolism, following French literature, on Iranian contemporary literature specifically on poetic works of Mehdi Akhavan-Sales and Ahmad Shamlo is an undeniable fact. With regard to this fact, the present inquiry is meant to assess indiscriminately the creativity power of these two poets in the realm of symbolism. This way enables us to enlighten the controversy among proponents of these two poets and about their places and their levels of poetry. This research reveals their conformity with Nima, and French symbolism, they have poetically depicted their own contemporary political occurrences. Despite the frequency of personal symbols and the type of language on their works (with regard to the applied formal, academic or colloquial languages) which have emphasis on special symbolic images (hyper symbolic) and …, there are also considerable differences between them. It should be noted; symbolization is some part of poets' strength and to evaluate it meticulously we have to ponder other intellectual and lingual capabilities of these two poets. Therefore, with regard to those findings we can utter speeches in favor and priority of one to another.

    Keywords: Akhavan-Sales, Shamlou, Symbol, Sign, Social Symbolism}
  • محتشم محمدی، بشیر علوی *
    همزمان با تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر، نوع تلقی و برداشت شاعران ونویسندگان از رویدادهای پیرامون، دگرگون شد و به تبع آن، بازتاب این تحولات و دگرگونی ها در آثار ادبی، نسبت به گذشته، تغییر اساسی پیدا کرد. نوشتار حاضر سعی دارد جنبه های مختلف جریان ها و تحولات سیاسی و اجتماعی را در اشعار حمیدی شیرازی، نشان دهد. برای رسیدن به این مقصود، انواع جریان های معاصر در اشعار وی استخراج و بررسی می گردد. برای انجام این کار، شعرهای سیاسی و اجتماعی حمیدی به طور کلی به هشت دسته تقسیم شده اند و در هر دسته علاوه بر بررسی جریان های مورد نظر، شگردهای سمبولیسمی و غیر سمبولیسمی نیز ارائه و تحلیل شده است. درون مایه های اصلی اشعار سیاسی حمیدی شیرازی، حمله به رضا شاه، دفاع از آذربایجان، وطن دوستی و فجایع بیگانگان در ایران است. وی این مفاهیم را گاهی با نماد و گاهی با تشبیه، استعاره، کنایه و… نشان می دهد. دراین راستا معلوم شد که نماد بعد از تشبیه، بالاترین بسامد را در نشان دادن مفاهیم سیاسی و اجتماعی به خود اختصاص داده است و دفتر «سال های سیاه» نیز در ارائه این مفاهیم در رتبه نخست قرارگرفته است.
    کلید واژگان: حمیدی شیرازی, شعر سیاسی و اجتماعی, وطن, سمبولیزم اجتماعی, آذربایجان}
    bashir alavi *
    At the same time contemporary political and social developments, the kind of idea about poets and authoring of events on developments and consequently, reflect this transformation in literature than in the past, fundamental change found."D.r Hamid Shirazi," a contemporary poets ever, the most magnificent social themes in the form of new-ancient poetic images offer Hamid particularly known love in his "beloved tears" and incompatibility and conflict New extremists like Ahmad with the social spirit of his poetry caused him to be kept hidden . This article is intended to reflect some of the political and social concepts in the analysis of his poetry. attack on Shah, defend Azerbaijan, according to the country and the situation of political conflict against Iran Hamidi Shirazi of the major themes of political and social poetry form. Special attention was his home and promote it. Along with the glory of his social poems often incompetent-the leaders of Iran and then mixed with cries of revolt and is seeking And sometimes, especially in homegrown poetry in praise of the former residents of Iran with excitement and epic. His poetic art, at all, in the deep themes in simple terms to deposit his heart.
    Keywords: Key words:Hamidi Shirazi, social, political poetry, home, Social Symbolism, Azerbaijan}
  • محمد بهنام فر، اردشیر سنچولی جدید *
    پورنامداریان از منتقدان و پژوهشگران برجسته جامعه ادبی کشور به حساب می آید که جنبه شاعری وی کمتر مورد توجه واقع شده است. وی تحت تاثیر افکار نیما و پیروان او، همچنین مطالعات و پژوهش های خود در زمینه عرفان و داستان های رمزی آن، در اشعارش گرایش خاصی به بیان رمزی و سمبولیک دارد. بسیاری از این رمزها و نمادها را می توان در دو حوزه غالب عرفانی و اجتماعی یا حماسی جای داد. با توجه به همین مطلب، این جستار کوشیده است تا سمبولیسم عرفانی و اجتماعی موجود در شعر پورنامداریان را با توجه به زمینه های مطالعات عرفانی شاعر و پژوهش های دقیق او در این زمینه و همچنین شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم در زمان سرایش آثارش، مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. نتایج نشان می دهد که مطالعات و تاملات شاعر در زمینه عرفان و دقت و تفکر در احوالات عارفان، در خلق سمبل های عرفانی اشعارش بسیار موثر بوده است. همچنین نتایج بیانگر این است که شاعر بنابر شرایط خاص سیاسی و اجتماعی دوران شاهنشاهی و استبداد حاکم بر آن، به ناچار به زبان سمبولیک روی آورده است و با بیانی نمادین، جامعه بحران زده عصر خویش را به تصویر کشیده است.
    کلید واژگان: تقی پورنامداریان, رهروان بی برگ, سمبولیسم عرفانی, سمبولیسم اجتماعی, شعر معاصر}
    Mohammad Behn?mfar, Ardashir Sanchooli Jadid *
    Pouranamardian is one of the prominent critics and scholars of Iranian literary society, whose poetic aspect has been underestimated. Indeed, under the influence of Nima and his followers, like Shamloo, as well as his own studies on mysticism and symbolic stories, Pouranamardian has a particular tendency to symbolic expression in his poems. Many of these symbols can be placed in the domains of mystical symbols and social or epic ones. The present article tries to study the mystical and social symbolism in the poems of Pournamdarian, considering the context of his detailed research in this field as well as the political and social conditions prevailing at the time of composing his poems. The methodology of the research is based on content analysis; it contains an introduction about symbolism and biography of Pournamdarian. Then, his poetry book, Rahrovan Bi-Bargh (Leafless followers) and the mystical and social symbols in his poems are analyzed and discussed. The results show that the poet's studies on mysticism and thinking about Muslim mystics have been very effective in creating the mystical symbols of his poems. Also, the results show that due to the specific political and social circumstances of the era of the imperial regime and the ruling tyranny (the second Pahlavi era), Pournamdarian turns inevitably to symbolism, and he portrays the crisis-ridden society of his age with a symbolic expression.
    Keywords: Taqi Pournamdarian, Rahrovan Bi-Barg (Leafless followers), Mystical Symbolism, Social Symbolism, contemporary poetry}
  • سیداحمد پارسا، فرشاد مرادی*
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی میزان نمود ویژگی های اصلی سمبولیسم اجتماعی در سروده های دهه سی دو شاعر بنام این جریان، نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی است و داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، به روش کتابخانه ای و سندکاوی بررسی شده است. نتیجه نشان می دهد که رویکرد نیما به سمبولیسم، تحت تاثیر سمبولیسم اروپایی و با هدف تعالی کیفیت و ارتقای جنبه هنری شعر بوده است؛ به عبارت دیگر، نیما از دو جنبه شاخص سمبولیسم اجتماعی بیشتر به جنبه نمادین و رمزگرایی آن توجه دارد، در حالی که اخوان به هر دو جنبه تعهد اجتماعی و نمادگرایی توجه دارد. بخش اعظم این تفاوت، ناشی از نگرش های اجتماعی متفاوت آن هاست.
    کلید واژگان: شعر معاصر فارسی, سمبولیسم اجتماعی, نیما یوشیج, مهدی اخوان ثالث}
    Farshad Moradi *
    The present study aimed at comparing the degree by which the main features of Social Symbolism are presented in the 1330s poems of two well-known poets of this stream, namely, Nimayooshij and Mahdi Akhavansales. The study enjoyed a descriptive-analytic research method and the data were analyzed by means of content analysis adopting a library and document-mining style. The results showed that Nimayooshij’s approach to symbolism, under the influence of European Symbolism, aimed at promoting artistic aspects of poetry. In other words, from the two characterizing aspects of social symbolism, Nimayooshij has paid more attention to its symbolism while Akhavansales has equally heeded the two aspects of social commitment and symbolism. A great part of this difference goes back to their different social outlooks.
    Keywords: Persian contemporary poetry, Social Symbolism, Nimayooshij, Mahdi Ahkavansales}
  • سیداحمد پارسا*، فرشاد مرادی

    بازتاب رویدادهای تاریخی دهه سی با توجه به اهمیت ویژه آن در تاریخ معاصر ایران ازجمله مسائلی است که همواره ذهن روشنفکران، آگاهان و شاعران متعهد این دهه را به خود مشغول کرده است. سیطره کم سابقه و فراگیر اختناق از سوی حکومت مهم ترین علت رویکرد شاعران متعهد این دهه به بیان نمادین است. با اینکه نیما پیشرو نمادگرایان معاصر محسوب می شود، مهدی اخوان ثالث از شاعران متعهدی است که بیشترین توجه را به این طرز بیان داشته است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که او برای بیان رویدادها و انتقال آن به نسل های بعدی از نمادهای عمومی و شخصی بهره گرفته است. بسامد بالای نمادهای شخصی به کاررفته در اشعار اخوان ثالث مبین حس شاعرانه و دغدغه ذهنی شاعر در بیان مسائل اجتماعی است. پژوهش به شیوه توصیفی و داده ها به روش سندکاوی و کتابخانه ای گردآوری و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: سمبولیسم اجتماعی, شعر معاصر فارسی, دهه سی, مهدی اخوان ثالث}

    The reflection of historical events of the 1330s in Iranian calendar, due to their special importance in Iran’s contemporary history, is one of the issues which have always been considered by intellectuals, scholars and committed poets of that decade. Government's dominance and its widespread repression are the most important reasons for the committed poets of 1330s to use symbolic expressions. While Nima is considered as the pioneer of contemporary symbolists, Mehdi Akhavan Salis, who is one of the committed poets, has greatly put this way of expression into focus of attention. The result of this study shows that he has used public and personal symbols to express the events and to inform the following generations about them. The high frequency of personal symbols in Akhavan Salis’s poems reflects his poetic sense and passion to speak of social problems. The study was carried out through a descriptive method and data was gathered and analyzed by library research.

    Keywords: social symbolism, contemporary Persian poetry, 1330s, Mahdi Akhavan Salis}
  • مریم شریفیان، محمدرضا دیری، افسانه صحتی گرگانی
    این پژوهش در گستره ادبیات تطبیقی و براساس مکتب فرانسه، به بررسی و مقایسه اشعار اجتماعی احمد شاملو، شاعر مشهور معاصر ایرانی و برتولت برشت، شاعر، نویسنده و نظریه پرداز نام آور تئاتر می پردازد. این دو شاعر با زبانی ساده و روان و با نگاهی انسانی به مسائل اجتماعی خود نگریستند و این مهم در شعرشان نمایان است.
    شیوه کار در این پژوهش، از نوع بنیادین و به صورت کتابخانه ای و سندکاوی است که با ارائه نمونه مثال ها به تحلیل تطبیقی هشت مفهوم اجتماعی از جمله انسان، آزادی، عدالت، وطن، عشق، زن، ظلم و مرگ در سروده های شاملو و برشت پرداخته شد و این نتیجه به دست آمد که شعرهای احمد شاملو و برتولت برشت، بیانگر دردها و آلام جامعه انسانی اند. آنان با درون مایه اجتماعی شعر خود، موجب تحریک اندیشه، احساس و تخیل می شوند تا جامعه بیماری را از خواب غفلت بیدار کنند که تشنه مفاهیمی مانند آزادی، عشق، عدالت، ظلم ستیزی و... است.
    کلید واژگان: تحلیل تطبیقی, سمبولیسم اجتماعی, شعر اجتماعی, مکتب فرانسه, مولفه های شعر اجتماعی}
    Maryam Sharifian, Mohammad Reza Deiri, Afsane Sehati Gorgani
    The present research which falls in the field of comparative literature and is based on the French school aims to study and compare the social poetry of Ahmad Shamlou، a renowned contemporary Iranian poet، and Bertolt Brescht، a German poet، writer and theorist''s famous theater. The two poets looked at social issues through a human perspective and simple language which is reflected in their poetry. This research is fundamentally based on library research and seeking evidence and providing a comparative analysis of eight social concept of man، freedom، justice، patriotism، love، women، oppression and death with case examples in Shamlou’s and Brescht''s poetry and drama، respectively. It is concluded that their works ry express the pain and suffering of human society. The social content of Shamlou’s and Brecht’s works stimulates thought، feeling and the imagination، and wakes up the disillusioned community that is thirsty for concepts like freedom، love، justice، oppression، and similar themes.
    Keywords: Social poetry, Poetry social concepts, Comparative analysis, Social symbolism, French school}
  • سیداحمد پارسا، فرشاد مرادی*
    کودتای28 مرداد1332تاثیرگذارترین رویداد تاریخ معاصر است که بر ذهن و زبان و بیان شاعران تاثیرات آشکار به جا گذاشت. مهدی اخوان ثالث از نوپردازان معاصر است که شعرش آیینه ی تمام نمای تجلی این رویداد و پیامدهای آن در جامعه ی ایران است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، چگونگی انعکاس پیامدهای کودتا را در سروده های پس از کودتا تا1340مهدی اخوان ثالث بررسی کرده است. نتیجه ی پژوهش نشان می دهد که اخوان ثالث با بهره گیری از وزن و بحر عروضی مناسب، جمله های کوتاه، تکرار فعل ها، استفاده از قیدهای کثرت، شک و تردید و افعال منفی، پیامدهایی نظیر سقوط دولت مصدق، زندان، اعدام، کشتار و پناه بردن به افیون و باده را با زبانی نمادین و با رویکردی اجتماعی و نو در سروده های خود نشان داده است.
    کلید واژگان: سمبولیسم اجتماعی, شعر معاصر, کودتا, مهدی اخوان ثالث, نمادگرایی}
    A.Parsa, F. Moradi*
    The coup d''état of the 28th of Mordad 1332 is the most influential contemporary historical event which has had a great influence on language and minds of the poets. The contemporary poet، Mehdi Akhavan Sales، has depicted this event in his poems. Employing content-analyzing technique، this descriptive-analytical study investigates the reflection of this event in his poems written after the event till 1340. Employing an appropriate rhythm and rhyme، concise sentences، repetition of verbs، using adverbs of frequency and those related to hesitation and doubt، and negative verbs، Mehdi Akhavan Sales، with a symbolic language، and a social approach، depicts the consequences of the fall of Mosadegh''s reign، prison، execution، slaughter، resorting to opium and alcohol، in his poems.
    Keywords: social symbolism, contemporary poetry, coup d'état, Mehdi Akhavan Sales, symbolism}
  • مصطفی گرجی، سولماز مظفری
    نماد پردازی، هنر بیان افکار و عواطف به صورت غیرمستقیم است و در واقع ابزاری است که برخی از پدیدآورندگان آثار برای عمق بخشیدن به اثر خود و انعکاس امور درونی، ذهنی و حالات عاطفی خود به کار می گیرند. بزرگ علوی به عنوان یکی از نویسندگان برجسته معاصر، در داستان های خود از جمله داستان کوتاه «گیله مرد» از نماد و نمادپردازی به کرات و مرات بهره می برد. گیله مرد، اثری است با درونمایه اجتماعی- سیاسی به سبک رئالیسم انتقادی که با تاثر از سمبولیسم اجتماعی نوشته شده است. نویسنده در این مقاله با تکیه بر مبانی نمادپردازی در حوزه های مختلف روان شناسانه، طبیعت گرایانه، سیاسی و اجتماعی و... براین باور است که ظهور و بروز نمادهای سیاسی- اجتماعی این اثر برجسته تر از نمادهای روان شناسانه و طبیعت گرایانه است و نویسنده داستان با به کارگیری واژگان و اصطلاحات در مفاهیم نمادین، اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان خود را به تصویر کشیده است. این مقاله با توجه به این مسئله و با عنایت به فقدان پژوهش جدی در حوزه کشف و تحلیل نمادهای این داستان، سعی دارد نمادهای اجتماعی- سیاسی «گیله مرد» را بررسی و تعابیر و گزاره های نمادین آن را با توجه به قرائن و امارات درون متنی، تاویل کند.
    کلید واژگان: گیله مرد, بزرگ علوی, نمادگرایی, سمبولیسم اجتماعی}
    Mostafa Gorji, Sulmaz Mozaffari
    Symbolism is the art of expressing thoughts and emotions indirectly and، in fact، it is an instrument by which some authors use it to give depth to their works and reflect their intellectual and inner affairs and emotional states. Bozorg Alavi، as one of the great contemporary writers، in his stories including Gilemard novel، uses symbol and symbolism repeatedly. Gilemard is a novel with a political – social theme in critical realism style has been written influenced by social symbolism. The author in this article relying on principles of symbolism in various psychological، naturalistic، social and political domains… believes that emergence of social – political symbols of this novel is greater than psychological and naturalistic symbols and using some words and terminologies in symbolic concepts، the writer has depicted hits time social – political symbols. The present article، given this matter and also lack of serious research on discovering and analyzing symbols of this novel، tries to examine the social – political symbols of Gilemard and explain its interpretation and symbolic statements regarding the contextual signs.
    Keywords: Gilemard, Bozorg Alavi, symbolism, Social symbolism}
  • فاطمه قادری، مهری زینی
    تحولات ناگزیر اجتماعی، عرصه های گوناگون اجتماع از جمله شعر و ادبیات را در بر می گیرد. در آغاز قرن بیستم کشورهای گوناگون دنیا به ویژه کشورهای در حال توسعه نیازهای جدیدی را احساس می کنند. این نیازها در ادبیات منظوم و منثور نیز جلوه گر می گردد. دو کشور ایران و سوریه بعد از جنگ جهانی دوم و تحولات آن دارای مشترکات سیاسی و اجتماعی فراوانی بودند. از این رو دو شاعر، یکی در ایران و دیگری در سوریه از شعر به عنوان سلاحی برای بیان مسایل اجتماعی بهره بردند: شاملو و ماغوط.این هر دو، بهترین قالب شعری برای بیان مسایل اجتماعی را برگزیدند، یعنی شعر سپید یا قصیده النثر.
    اشعار شاملو و ماغوط مملو از تصاویر اجتماعی است، حتی بیان احساسات در شعر این دو شاعر بیش از آنکه مبتنی بر عواطف شخصی باشد، برعواطف اجتماعی تکیه دارد. از دیدگاه ادبیات تطبیقی شعر این دو شاعر از ناحیه نگرش فکری، گونه ادبی و سبک نگارش قابل بررسی است. این مقاله ضمن بررسی زمینه های مشترک اجتماعی اشعار این دو شاعر - که خاستگاه اصلی و عمده ادبیات تطبیقی است- به این نتیجه می رسد که عناصر اجتماعی نظیر آزادی، وطن، انسان، مبارزه با استبداد و ظلم ستیزی محور سروده های آنان قرار دارد.
    کلید واژگان: شاملو, ماغوط, شعر سپید, سمبولیسم اجتماعی}
    Dr.Fatemeh Ghaderi, Mehri Zeini
    As a matter of fact, certain social developments are imposing enough to affect poetry and literature. For instance, the new needs felt by developing societies at the beginning of the 20th century soon manifested themselves in both prose and poetic works of literature.After the Second World War, Iran and Syria, as two countries with a large socio-political background in common, each introduced a poet who employed poetry as a weapon to express social problem: Shamloo in Iran and Maghoudt in Syria. They picked out blank verse as the best poetic genre for their purpose. Their poems are fraught with social images. Even their emotions are more socially-based than individual. Comparatively speaking, the two poets may be found the same with regard to their social attitudes, literary typology, and diction.This article deals with the common social background of the two poets, which is the basic matrix for any comparative analysis in literature. Then it concludes that such social issues as liberty, motherland, humanity, and anti-despotism are the major motifs of these poets.
    Keywords: Shamloo, Maghoudt, Blank Verse, Social symbolism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال