به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه ": language" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «: language» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پیمان زنگنه، سید حسین اطهری*، روح الله اسلامی، رضا نصیری حامد

    پارادایم ها، الگوهای معنایی مشترکی هستند که نوع نگرش نسبت به جهان و کردارهای اجتماعی را جهت می دهند. معمولا از پارادایم های چندگانه ای ذیل عنوان سنت، مدرنیسم و پست مدرنیسم برای اشاره به تطورات فکری صورت گرفته در مبانی و مفروضات و نیز تتبعات اندیشه ورزی در طول تاریخ استفاده می شود. یکی از مهم ترین اصول این تقسیم بندی پارادایمی، تحلیل نسبت ساختار با کارگزار و تقابل و تعامل آنها بوده است. به ویژه به نظر می رسد که نسبت ساختار و کارگزار در اندیشه معاصر، بسی پیچیده تر از تقسیم بندی دوگانه و ذات گرایانه متداول و مرسوم گردیده است؛ چنان که برای نمونه، اندیشمندان پساساختارگرا و یا الهام بخش پست مدرنی همانند «ژاک لاکان»، مباحث خود را با استفاده از تلقی ناخودآگاه آدمی به مثابه ساختاری مبتنی بر زبان به پیش برده اند. از سوی دیگر اندیشمندان قابل دسته بندی در رویکرد مدرن همچون «لویی آلتوسر» با دیدگاه ساختارگرای خود، زمینه های تردید در هویت مستقل و خودبنیاد سوژه را فراهم آورده اند. در این نوشتار با تمرکز بر خوانشی از آرای آلتوسر و لاکان به برخی از همانندی های دیدگاه ایشان و تبعات آن بر نسبت بین سوژه با اقتدار پرداخته می شود. یافته های مطالعه بیانگر آن است که سوژه در فرایند تکوین خود در بستر زبان و ایدئولوژی و در نسبتی با ساختارهای اجتماعی، با همه نوسان ها و افت و خیزهایی  که داشته، دچار مرگ نشده و قدرت درکنار وجه سرکوب گر و محدودکننده خویش، به برساختن سوژه نیز می پردازد. از این رو در اندیشه آلتوسر، ضمن بسیاری از تشابهات با اندیشه لاکان، مرجعیت اقتدار، بیشتر مورد توجه است و در نگرش لاکان، سوژه، امکان های بیشتری برای گریز از اقتدار دارد. پس آلتوسر با طرح بحث ایدئولوژی، سوژه را ذیل آن در نظر گرفته، هرچند از دید او در عرصه ایدئولوژی، امکان شکل گیری کانون های مقاومت نیز وجود دارد. افزون بر این لاکان نیز زبان را به صورت ساختاری مسلط بر سوژه در نظر می گیرد که به کردارهایش جهت می دهد، اما متاثر از متحول بودن امر سیاسی در دیدگاه وی، نوعی وضعیت بی قراری وگریز از مرجع اقتدار در سوژه مشاهده می شود.
     

    کلید واژگان: زبان, میل, آپاراتوس, ناخودآگاه و امر واقعی.
    Peyman Zanganeh, Seyyed Hossein Athari*, Ruhollah Eslami

    Paradigms are common semantic patterns that guide the kind of attitude towards the world and social practices. Tradition, Modernism and Postmodernism are often used to refer to intellectual developments in the foundations and assumptions as well as the consequences of thought-making throughout history. One of the most important principles of this paradigm division is the analysis of the ratio of structure to broker and their interaction and interaction. In particular, it seems that the ratio of structure and agent in contemporary thought has become much more complex than the dual-division and inherently common and conventional as poststructuralist thinkers or postmodern inspiring thinkers like Jacques Lacan have advanced their discussions using the unconscious conception of man as a structure based on language. On the other hand, classifiable thinkers in the modern approach such as Louis Althusser, with their structuralist viewpoint, have provided the grounds for doubt in the independent and self-founded identity of the subject. In this article, by focusing on a reading of Althusser's and Lacan's views, some of the similarities of their viewpoint and its consequences on the relation between the subject and authority are discussed. The findings of the study indicate that in the process of developing the subject in the context of language and ideology and in relation to social structures, with all the fluctuations and ups and upheavals, the subject does not die and the power along with its repressive and limiting aspect also builds the subject. Therefore, in Althusser's thought, along with many similarities with Lacan's thought, the authority is more important and in Lacan's attitude, the subject has more possibilities to escape from authority. So Althusser has considered the subject under it by discussing ideology, although from his point of view in the field of ideology, there is also the possibility of forming resistance centers. In addition, Lacan also considers language as a dominant structure of the subject that directs its actions, but is affected by the transformation of the political in his view, a kind of situation of impulsivity and evasion from authority in the subject.
     

    Keywords: Language, Desire, Apparatus, Unconscious, Objective Reality
  • سید محمد علوی زاده*، مصطفی عسکری نژاد، اکرم سادات سیدی
    زبان و قدرت گفتار انسان تنها وسیله ارتباطی او با دیگران نیست، بلکه درصد بالایی از پیام های او خواسته یا ناخواسته با سایر اعضای بدن و از طریق حرکات فیزیکی و رفتارهای او به دیگران منتقل می شود که بدان زبان‎بدن گفته می شود. پیام های ارسال شده توسط زبان‎بدن بسیار گویاتر و رساتر از پیام هایی هستند که از طریق گفتار منتقل می شوند. امام خامنه ای (مدظله العالی) در طول دوران زعامتشان و درصحنه های مختلفی که از ایشان به ثبت رسیده است، ثابت نموده اند که در استفاده از زبان‎بدن بسیار متبحر و توانمند است. از سوی دیگر، یکی از مبانی روانشناسی شخصیت این است که حرکات و رفتار افراد تابع شخصیت آن هاست. ازاین رو این تحقیق به دنبال آن است که در راستای معرفی شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری، با استفاده از منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی به واکاوی ریشه ها و مبانی قرآنی زبان‎بدن متفاوت امام خامنه ای در دیدار با مردم و سران برخی از کشورها بپردازد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که منشا زبان‎بدن متواضعانه و مهربانانه ایشان در برابر مردم و به ویژه خانواده شهداء و هم چنین زبان‎بدن مقتدرانه و به ظاهر متکبرانه ایشان، در دیدار با برخی از سران حکومت ها، هر دو دستورات انسان ساز و متعالی قرآن کریم است.
    کلید واژگان: زبان‎بدن, زبان, بدن, قرآن, امام خامنه ای
    Seyed Mohammad Alavizade *, Mostafa Askarinejad, Akram Sadat Sayyidi
    Human language and power of speech are not the only means of his communication with others, but a high percentage of his messages are transmitted to others willingly or unwillingly with other parts of the body and through his physical movements and behaviors, which is called body language. The messages sent by body language are much more expressive and expressive than the messages that are transmitted through speech. Imam Khamenei (Madazla-ul-Ali) has proven during his leadership and in various scenes recorded by him that he is very skilled and capable in using body language. On the other hand, one of the foundations of personality psychology is that people's movements and behavior are subject to their personality. Therefore, this research seeks to introduce the scientific and Quranic personality of the Supreme Leader, using library sources and descriptive and analytical methods to analyze the origins and Quranic foundations of Imam Khamenei's different body language in meeting with the people and leaders of some countries to pay The findings of this research indicate that the origin of his humble and kind body language in front of the people, especially the families of the martyrs, as well as his authoritative and seemingly arrogant body language, in meeting with some heads of government, are both humanizing and sublime commands of the Holy Quran. Is.
    Keywords: body language, Language, body, Quran, Imam Khamenei
  • Morteza Bahrani

    Al-Farabi has discussed language in his philosophical discussions, albeit here and there. His discussions are especially about syntax and logic. Most existing studies have dealt only with the connection between this syntax and logic, and with the conventionality or naturalness of language in al-Farabi’s thought. The question of this article is what are the political implications of al-Farabi's discussions on language? The results of the study, based on the method of content analysis of al-Farabi’s works, indicate that Farabi specifically related the logic and logical crafts to his political thought; In such a way he expects the realization of the virtuous city on the basis of demonstration (Alborhan); And explains the existence of non-virtuous cities with crafts such as rhetoric, dialectic, poetry and sophistry. In other words, it is the expression which forms the city. These findings help us to analyze al-Farabi's thought in our own time and ask ourselves what does al-Farabi's thought has for us? By trying to come closer to the answer of this question I conclude the article with this claim that al-Farabi's idea of non-virtuous cities is relevant to us today. What remains is our retainment.

    Keywords: Farabi, language, syntax, logic, political application, society
  • انوشه دربندی، علی اکبر امینی*، حامد عامری گلستانی
    روشنفکری دینی پس از انقلاب، با چرخش هایی به سمت برخی از مکاتب فلسفی اروپایی، نظیر فلسفه تحلیلی، آرای روشنفکری خود را بر مبنای آن ها تنظیم کردند. اگرچه بحث اصلی آن ها، توجه به مقولات دینی نظیر «معرفت دینی»، «فقه پویا» و در بعد سیاسی «حکومت دینی» بود، نگرش برون دینی آن ها و در راسشان عبدالکریم سروش، مبتنی بر آن مکاتب بود. دو مقوله زبان و مسیله تفسیر، از مولفه های مهم این نگاه برون دینی است. پژوهش حاضر، با هدف شناخت این دو مولفه در آرای روشنفکری سروش، بر اساس آنچه در اندیشه فلاسفه ای چون ویتگنشتاین و گادامر مطرح شده است به این پرسش می پردازد که زبان و مسیله تفسیر، در اندیشه ویتگنشتاین و گادامر، چه بازتابی در آرای روشنفکری سروش داشتند؟ سروش با استفاده از مولفه ای فلسفی زبان و تفسیر، در آرای روشنفکری خود به بازتعریف نسبت عقل و دین توجه کرده و در تفسیر متون مقدس و نیز مبانی دینی از دستاوردهای نوین تفسیری بهره می گیرد و مقولات سه گانه «معرفت دینی»، «فقه پویا» و «حکومت دموکراتیک دینی» را عرضه می کند و می توان گفت این کار را با نوعی «دیالوگ» میان مبانی معرفت دینی و دو مقوله «زبان» و «تفسیر» انجام می دهد.
    کلید واژگان: زبان, تفسیر, روشنفکری, سروش
    Anoosheh Darbandi, Aliakbar Amini *, Hamed Ameri Golestani
    Religious intellectuals after the revolution, by turning towards some European philosophical schools, such as analytical philosophy, adjusted their intellectual opinions based on them. Although their main discussion was to pay attention to religious categories such as "religious knowledge", "dynamic jurisprudence" and, in the political dimension, "religious government", their extra-religious attitude and headed by Abdul Karim Soroush were based on those schools. The two categories of language and the issue of interpretation are important components of this extra-religious view. The present study, with the aim of knowing these two components in the intellectual opinions of Soroush, based on what has been raised in the thought of philosophers such as Wittgenstein and Gadamer, deals with the question of what language and the problem of interpretation, in the thought of Wittgenstein and Gadamer, is a reflection in the intellectual opinions. Did they have a drink? By using a philosophical component of language and interpretation, Soroush pays attention to redefining the relationship between reason and religion in his intellectual views, and in the interpretation of holy texts and also religious foundations, he takes advantage of new exegetical achievements and the three categories of "religious knowledge", "jurisprudence" It offers "dynamic" and "religious democratic government" and it can be said that it does this with a kind of "dialogue" between the foundations of religious knowledge and the two categories of "language" and "interpretation".
    Keywords: language, interpretation, intellectualism, Soroush
  • مجید استوار*
    هدف

    یکی از ویژگی های دفاع مقدس، عملکرد اعجاب برانگیز امام خمینی (ره) در میدان مبارزه سیاسی و نظامی و همراهی همه جانبه رزمندگان با وی بود. هدف پژوهش حاضر اینست که نقش بی همتای امام(ره) را در هدایت و راهبری جنگ ایران و عراق مورد واکاوی قرار دهد. بنابراین پرسش بنیادی پژوهش این است که امام خمینی (ره) چگونه بر رزمندگان ایرانی تاثیر می گذاشت و رهبری ایشان در دفاع مقدس بر چه مولفه هایی استوار بود؟ به منظور پاسخ به این پرسش، فرضیه پژوهش بر پایه عملکرد امام خمینی (ره) بر مبنای قدرت نمادین در میدان مبارزه و جنگ مورد توجه قرار گرفته است.

    روش شناسی پژوهش: 

    روش شناسی پژوهش کیفی است و پژوهش حاضر به روش تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد امام خمینی (ره) با اتکاء بر زبان و قدرت نمادین و بکارگیری جنبه های نمادین اسلام شیعه طی هشت سال دفاع مقدس، در مقابل رژیم بعثی عراق نسبت به بسیج مردم مبادرت کردند و امنیت را برای ایران حفظ نمودند.

    نتیجه گیری

    امام خمینی (ره) با ویژگی های زبانی و شخصیتی منحصر بفرد و با استفاده از نمادهای شیعه نظیر شهادت، امام حسین (ع) و ولایت، میدان سیاسی و اجتماعی جنگ را پر معنا، نمادین و فرا زمینی ساختند و همگان به واسطه عملکرد قدرت نمادین امام در میدان جنگ، از وی اطاعتی بی چون و چرا کردند و در نتیجه میدان جنگ به یکی از نمادین ترین دوره های تاریخ ساز این سرزمین تبدیل شد.

    کلید واژگان: قدرت نمادین, زبان, امام خمینی (ره), جنگ, اسلام شیعه
    Majid Ostovar *
    Objective

    One of the features of the war was Imam Khomeini's amazing performance in the field of political and military struggle and the fighters accompanying him. The purpose of the research is to examine the special role of Imam Khomeini in the management of the Iran-Iraq war. So, the fundamental question of the research is how Imam Khomeini influenced the Iranian fighters and on what components was his leadership based in the war? In order to answer this question, the research hypothesis based on Imam Khomeini's performance based on symbolic power on the battlefield has been considered.Research

    Method

    The research methodology is qualitative and the present study has been studied based on the historical method.

    Findings

    Findings show that Imam Khomeini, relying on symbolic language and power and using the symbols of Shiite Islam during the eight years of warwith the Iraq regime, mobilized the people and maintained security for Iran.

    Conclusion

    Imam Khomeini, with special language and personality characteristics, using Shia symbols such as martyrdom, Imam Hussein and Velayat, made the political and social field of war symbolic and extraterrestrial, and the people supported him through the symbolic power of the Imam. As a result, the battlefield became one of the most symbolic historical periods of the in Iran.

    Keywords: Symbolic Power, Language, Imam Khomeini, War, Shia Islam
  • زهرا خشک جان*
    هدف مقال حاضر ارایه مدلی مفهومی از فرایند برساخت هویت سیاسی از مجرای زبان و صدا، بر مبنای رویکرد پژوهشی برساخت گرایی اجتماعی است.به باور برساخت گرایان اجتماعی، هیچ واقعیتی، امکان و توان حضور مستقل از بازنمایی های زبانی را ندارد. از این رو زبان، نه تنها ابزار ما برای درک واقعیت و فهم معنا، که مجرایی برای برساخت، معنادهی و هویت بخشی به آن است. در این رویکرد، هویت، خصوصا هویت سیاسی به عنوان واقعیتی نهادی، مفهومی کاملا برساخته و دلالتی معنایی زبانی تلقی می شود که جز در بستر بازنمایی های زبانی، امکان وجود ندارد.از دید نویسنده این متن، با درک فرایندهای بازنمایی و چگونگی برساخت کلیشه ها و صداهای غالب و مغلوب در هر نظم گفتمانی سیاسی، می توان نحوه برساخت هویت سیاسی از مجرای زبان را درک کرد، چرا که هویت سیاسی فردی و اجتماعی، خود را در صداهای سیاسی اجتماعی برساخت شده و کلیشه های سیاسی (که برساخته هایی گفتمانی ایدیولوژیک هستند)، بازنمایی می کند.
    کلید واژگان: برساخت گرایی اجتماعی, زبان, صدا, هویت سیاسی, بازنمایی, کلیشه, معنا
    Zahra Khoshk Jan *
    This paper is about to provide a conceptual model from the process of political identity construction according to the social constructionist views : of Kenneth Gergen and Stuart Hall. . . .In the social constructionist view of point, there is no reality in a discourse that can represent itself without language . . Language is not only a mere way of comprehending the meaning of reality but also a main way of constructing the whole reality .In the constructionist approach, identity, especially the political one, is considered an institutional reality and a linguistic implication with complete dependence on linguistic representation . .The author mentioned that for comprehending the process of political identity construction, it is necessary to comprehend the process of representations of stereotypes and warrant voices in each political discourse, due to the representation of political identity in the constructed political voices and stereotypes . .
    Keywords: Social constructionism, language, political identity, representation, stereotype, voice, Meaning
  • سمیه حمیدی*، پیمان زنگنه
    در روانشناسی گفتمان، سوژه ها در محیط کنش اجتماعی که در آن واقع شده اند از زبان به عنوان وسیله ای جهت فهم پدیدارهای پیرامونی خود استفاده می کنند. در واقع از تعامل زبان و محیط، پراکتیس های گفتمانی افراد در عرصه اجتماع برساخته می شود، به گونه ای که در اثر این تعامل، گفتمان مسلط تقویت یا تضعیف می شود. گفتمان ناسیونالیسم- سکولاریسم مطلقه پهلوی دوم علی رغم این که در فضای جامعه هژمون است، تک گفتارهای زبانی کارگزارانش، نشان از سویه های ناهمساز آن با گفتمان مسلط دارد. این بخش زبانی برغم پنهان بودن، گشاینده ذهنیت منتقد کارگزاران این دوره نسبت به پدیدارهای سیاسی مسلط است. براین اساس هریک از کارگزاران پهلوی دوم، ضمن پذیرش اصول مسلط گفتمان برساخته شده سلطنت مطلقه، متاثر از رویکردهای متفاوت روانشناختی خود که در شرایط محیطی آنان ریشه دارد، درک متفاوتی از ماهیت گفتمان برساخته پهلوی دوم دارند. نوشتار پیش رو بر آن است تا بر اساس رویکرد روانشناسی گفتمانی پاتر و وترل، درک متفاوت کارگزاران شاخص عصر پهلوی دوم که درکنش متقابل با ساختار گفتمان مسلط قرار دارند را با استفاده از متن خاطرات سیاسی آنان، واکاوی نماید. دستاورد نوشتار حاضر آن است که علم و هویدا به عنوان دوکارگزار شاخص عصر پهلوی، علی رغم آن که در گفتارهای رسمی خود در جهت برساخت سلطنت مطلقه پهلوی اظهار نظر کرده اند؛ اما از خلال مکتوبات غیر رسمی آنان، ناهمسازی ذهنی شان با ساخت قدرت پهلوی آشکار است.
    کلید واژگان: زبان, کنش ناهمساز, برساخت گرایی, روانشناسی گفتمانی, پهلوی دوم
    Somaye Hamidi *, Peyman Zangane
    In psychological discourse, subjects located in social act context use language as a tool for understanding their contextual phenomena. Indeed, based on interaction of language and context, individual’s discourse practices are established in social context, and because of this interaction, the discourse is strengthened or weakened. Despite the fact that total nationalism-secularism discourse of Pahlavi the Second is in hegemony social context, actors of lingual single speech indicate its inconsistent orientations toward dominant speech. Though this lingual part is hidden, but it opens critical mindfulness of actors of this period toward dominant political phenomena. On the basis of this, each of the actors of Pahlavi the Second, by accepting dominant principles of discourse established on total monarchy is affected by different approaches of its psychology rooted in their contextual contexts and has different perception of established identity of Pahlavi the Second. On the basis of the Patter and Votrel’s discourse psychological approach; this study tries to examine different perception of index actors in era of Pahlavi the Second located in reciprocal act with dominant discourse structure using their political diaries. According to the result of the current paper, Alam and Hoveida as two typical actors of Pahlavi Era, despite their official comments based on total monarchy of Pahlavi, but among their informal correspondence, their mindset inconsistency is apparent with Pahlavi power structure.
    Keywords: : Language, Inconsistent Act, Constructionist, Discourse Psychology, Pahlavi the Second
  • افشین اشکور کیایی*

    حمله اعراب مسلمان به ایران از مهم ترین رویدادهای تاثیرگذار هویتی تاریخ ایران به ویژه در مسیله زبان است؛ اما اختلاف در مورد چگونگی، میزان و عمق این تاثیرگذاری بر زبان، موجب شده است دو روایت از این مسیله مطرح شود: روایتی که اصولا قایل به یک گونه تداوم در «هویت ایرانی» هستند و آن را پدیده ذاتی، طبیعی و جاودانه می دانند که یکی از عناصر این تداوم را در زبان فارسی می بینند؛ روایت دیگر، هویت ایرانیان را «برساخته» تاریخی کنش ها و واکنش های می دانند و نه پدیده ذاتی و جاودانه که زبان فارسی را هم به عنوان یکی از عناصر هویت ایرانیان، باید کارکردش را در برساخته های مختلف آن در طول تاریخ و در چارچوب زمانی خود بررسی کرد. در این تحقیق ضمن توجه به روایت دوم، به بررسی کارکردهای مختلف زبان از ابتدای حکومت عباسیان تا ابتدای قرن پنجم با کمک روش تبارشناسی تاریخی میشل فوکو می پردازیم.بر این بنیاد، سوالی که این تحقیق می خواهد پاسخ دهد این است که با توجه به کارکرد های مختلف زبان در هر انقطاع و تبار تاریخی، کارکردهای سیاسی و اجتماعی زبان در این دوره تاریخی چگونه است؟ یافته این تحقیق در این دوره این است که با توجه به پذیرش این بحث درباره زبان که در کنار اینکه زبان نقش مهمی در شکل دهی به زندگانی جمعی گروه های قومی و باورهای ملی گرایانه دارند، بااین همه، نابجاست که زبان را نمود روح جمعی یک ملت بدانیم. گرچه زبان بر سازنده ذهنیت است، به هیچ رو نباید آن را لوح سفید نانوشته ای دانست. بلکه زبان کارکردهای مختلف در طول تاریخ دارد.

    کلید واژگان: زبان, زبان فارسی, تبارشناسی, هویت ایرانی, عباسیان
    Afshin Eshkevar Kiaei *

    The invasion of Muslim Arabs is one of the most influential identity events in the history of Iran, especially in the discussion of language; But there is a difference of opinion about how and how much, and to what extent this change is on Iranians, which has led to various research topics and various narratives of this historical period. In this study, while examining the essentialist and constructivist narratives about the effects of language on historical developments, we examine the various functions of language from the beginning of the Abbasid rule to the beginning of the fifth century with the help of Michel Foucault's method of historical genealogy.The finding of this study of language in this period is that, given the acceptance of the argument about language that, while language plays an important role in shaping the collective life of ethnic groups and nationalist beliefs, it is nevertheless inappropriate to consider language as the collective spirit of a nation. Although language is the builder of mentality, it should by no means be considered an unwritten whiteboard. Rather, language has different functions throughout history and it must be examined in its time frame.

    Keywords: language, Persian language, genealogy, Iranian Identity, Abbasid
  • مریم خدادادی، رجب فخرائیان*، محمد قادری مقدم
    بررسی زمینه های اخلاقی قطعه «صاعقه ما ستم اغنیاست» بر اساس مبانی نظریه ارتباط کلامی یاکوبسن، هدف و مساله اصلی پژوهش حاضر است. این تحقیق با عنایت به روش توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانه ای تدوین شده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که پروین ترکیبی از اخلاقیات، اجتماعیات و مسایل سیاسی را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است. دعوت او به حق طلبی و تخلق به سلاح خوی نیک برای برهم زدن شرایط نامطلوب، از کاربردهای نقش ترغیبی بوده است. نقش همدلی بیانگر دردهای مشترک پروین با غالب اعضای جامعه است. نقش عاطفی، دنیای درونی اش را تشریح می کند. نقش ارجاعی، واقعیت های موجود را که آمیزه ای از بی اخلاقی-های طبقه حاکم و محرومیت های فرودستان است، نشان می دهد. نقش ادبی مبین قدرت تصویرگری پروین برای محسوس جلوه دادن تضادها و تقابل های موجود در جامعه با کاربست استعاره و کنایه است. بر اساس نقش فرازبانی در این شعر، خرقه رمزی از محرومیت ، نوروز رمزی از بی اعتباری دنیا و کشتن و درودن رمزی از هماهنگی میان کار و نتیجه است.
    کلید واژگان: پروین اعتصامی, قطعه «صاعقه ما ستم اغنیاست», یاکوبسن, ارتباط کلامی, نقش های زبانی و فرازبانی
    Maryam Khodadadi, Rajab Fakhraeian *, Mohammad Ghaderi Moghaddam
    The main purpose and problem of the present study is to study the moral and educational contexts of the poem "Our Lightning is the oppression of the rich" based on the principles of Jacobsen's theory of verbal communication. This research has been compiled with regard to descriptive-analytical method and library resources. The results of this study show that Parvin has shared a combination of ethics, socialism and political issues with her audience. Also, his call for justice and the creation of a good temperament to disrupt adverse conditions have been motivational uses. The role of empathy expresses Parvin's common pains with most members of society. The emotional role better reflects his poetic spirit and describes his inner world. The referential role reflects the existing realities, which are a mixture of the immorality of the ruling class and the deprivation of the lower classes. The literary role shows the power of Parvin's illustration to make the contradictions and confrontations in the society feel. Also, the deplorable conditions of the people are described through the use of metaphor and irony. According to the role of transliteration in this poem, Ramzi is the symbol of deprivation, Nowruz is the symbol of the world's discredit, and Ramzi's killing and salutation is the harmony between work and result.
    Keywords: Parvin Etesami, poem Our lightning is the oppression of the rich, Jacobsen, language, verbal communication, linguistic, multilingual roles, ethics
  • مهدی ترکشوند*
    زبان در تشکیل ساختمان تفکر آدمی نقش برجسته ای دارد، به طوری که می توان گفت جهان بینی انسان به وسیله پرورش زبانی او تعیین می شود. بنابراین سیاستهای آموزش زبان نیز نقش مهمی در توسعه جوامع ایفا می کند. این پژوهش با تاکید بر حوزه زبان عربی قصد دارد به بررسی آسیب های آموزش زبان عربی در کشور پرداخته و سیاستهای آموزش این زبان را در سلسله مراتب نظام سیاستگذاری کشور شامل سیاستهای کلی نظام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوانین مجلس شورای اسلامی، مصوبات شورای عالی اموزش و پرورش و مصوبات هییت وزیران و دستگاه های اجرایی، مورد شناسایی و نقد قرار دهد.
    کلید واژگان: سیاست زبان, آموزش زبان عربی, سیاست ها, اسناد کلان, ایران
    Mehdi Torkshavand *
    Language plays a prominent role in shaping the structure of human thought, so that it can be said that man's worldview is determined by his linguistic development. Therefore, language teaching policies also play an important role in the development of communities. With the emphasis on the field of Arabic language, this study intends to examine the harms of teaching Arabic language in the country and the country's policies in this field in the hierarchy of the country's policy system including general policies, approvals of the Supreme Council of the Cultural Revolution, laws of the Islamic Consultative Assembly, approvals Recognize and critique the Higher Education Council and the approvals of the Cabinet and executive bodies.
    Keywords: Language, Arabic Language Teaching, policies, meta policy, Iran
  • اقبال حسام

    تک درخت انتظار نام مجموعه شعری صفر محمد فایض است که به دلیل پرسوز بودن متن کلام، که دنیایی از درد، رنج، غم، یاس و ناامیدی، هجرت و امثال آن در آن نهفته است، برای این اثر برجسته‌گی و امتیاز خاصی بخشیده است. این نوشته به هدف ارج‌گذاری به مقام والای آن شاعری که قسمتی از عمرش را فدای خدمت به زبان فارسی دری کرده بود با در نظر داشت روش کتابخانه‌ای ترتیب گردیده است. چون محتوای اشعار وی از دید زیبایی‌شناختی دارای ویژگی‌هایی است که نسبت به اشعار بیشتر کسانی که هم‌ دوره و هم پایه فایض‌اند، از مقام و مرتبت والایی برخوردار است. تک درخت انتظار در حقیقت بیانگر فراز و و فرود زندگی شاعر است. صمیمیت در بیان گفتار، فراهنجاری و هنجارگریزی ادبی و زبانی، صورخیال که همه آنها از بخش‌های صورت‌گرایی‌اند، موجب زیبایی و دل‌انگیزی این اثر شده‌اند.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, صورت گرایی, عاطفه, تخیل, زبان
    Eghbal Hesam

    Tak Darakht-E Intezar is a collection of poems by Safar Muhammad Fayez, which contains a world of pain, suffering, sorrow, despair, migration which has given a special prominence and privilege to this work. From the aesthetic point of view, it has features that have a high status and rank compared to the most poetries of those who are of the same age and base. The Lonely Waiting Tree, in fact, represents the ups and downs of the poet’s life. Intimacy in the expression of speech, metaphysics and literary and linguistic aberrations, imaginations, all of which are part of formalism, and have made this work beautiful and endearing.

    Keywords: Aesthetics, Formalism, Emotion, Imagination, Language
  • مجید طامه*
    در میان عوامل گوناگونی که سبب تشکیل و قوام هویت یک جامعه می شود؛ زبان نقش ویژه ای را ایفا می کند. در این میان، جای نام ها یا همان نام مکان های جغرافیایی نقش مهمی دارند. در این نام های جغرافیایی می توان عناصر مشترکی را مشاهده کرد که منجر به تشابهی فرهنگی و نهایتا اشتراک هویتی برای کاربران آنها می شود. بخش اعظم این عناصر مشترک در نام های جغرافیایی را آن واحدهای زبانی ای تشکیل می دهد که اصطلاحا سازه های جای نام ساز نامیده می شوند. نقش این سازه ها به ویژه در کشورهایی مانند ایران که از اقوام گوناگون تشکیل شده است و زبان های در آن رواج دارد در ایجاد هویت فرهنگی مشترک و نهایتا هویت ملی بسیار مهم است. در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش هستیم که مردم مناطق مختلف ایران در انتخاب جای نام ها که از نمودهای بارز هویتی در هر سرزمین هستند، چه راهکاری انتخاب کرده است؟ و آیا این راهکار سودمند بوده است؟ داده های این تحقیق نشان می دهد که استفاده از سازه های جای نام ساز مشترک و شفاف راهکاری بوده که اقوام ایرانی در انتخاب نام مکان های جغرافیایی برگزیده اند. درواقع، اقوام ایرانی با استفاده از این سازه های جای نام ساز مشترک توانسته اند نوعی هویت فرهنگی مشترک را به وجود آوردند که سبب تقویت هویت ملی آنها نیز شده است.
    کلید واژگان: هویت, زبان, جای نام, کده نام های ترکیبی, سازه های جای نام ساز
    Majid Tameh *
    Language plays a special role among the various factors that cause the formation and consolidation of identity for a society. In the meantime, toponyms or place-names have a special role. In these geographical names, there are common elements that lead to a cultural similarity and, ultimately, a common identity for their users. Most of these common elements in geographical names are those linguistic units which are called topoformants. The role of these formants, especially in countries such as Iran, which is composed of different ethnic groups and different languages are prevalent in it, is very important in creating a common cultural identity and, ultimately, national identity. In this paper, we intend to answer this question, given that different languages are common in Iran, what strategy has been chosen in choosing the geographical names, that are prominent manifestations of identity in each country, and whether this strategy has been useful. The data of this paper show that the use of common and transparent topoformants is a solution that Iranian people have chosen in naming geographical places. In fact, by using these common topoformants Iranian people have been able to create a common cultural identity, which has also strengthened their national identity.
    Keywords: identity, language, Toponym, Compound Oykonym, Topoformants
  • رسول نوروزی فیروز*، فضه خاتمی نیا

    در سه دهه اخیر سطح تحلیل تمدنی در  در روابط بین ‎الملل ظهور یافته و سبب تولد مسیله‎ های جدیدی در این حوزه مطالعاتی شده است. از جمله مسیله‎ های نوپدید بازخوانی نقش تمدنی زبان به عنوان یک متغیر فعال در روابط بین ‎الملل است. در این قلمرو توانمندی زبان برای کنشگری در قدرت ‎سازی، ایجاد موازنه و رقابت، ایجاد ارتباط و همکاری و همگرایی مورد توجه قرار می‎ گیرد. در پژوهش حاضر به این پرسش پاسخ داده می ‎شود که بر اساس تجربه زیسته مسلمانان، زبان در روابط تمدنی (حوزه جهان اسلام) و برون تمدنی (جهان اسلام و سایر تمدن‎ها) ایفا نموده است؟ فرضیه پژوهش حاضر این است که: نقش زبان در تمدن اسلامی ایجاد «حوزه اعتبار تمدنی» بوده است. این نقش هم در گستره درون تمدنی و هم در روابط با محیط بیرونی (به ویژه در  روابط بین ‎الملل در دو سده اخیر) محقق شده است.  حوزه اعتبار تمدنی کارکردهای زبان در ایجاد فهم بین‎ الاذهانی در تمدن اسلامی در عین تکثر زبانی، تسهیل ارتباطات علمی در درون امت اسلامی، قرار گرفتن در کانون مواجهه و رقابت با تمدن غربی در سده اخیر، مهمترین شواهدی است که در این بررسی مورد بازخوانی قرار می ‎گیرند. بازخوانی عناصر تمدنی و متغیرهای کلیدی در تمدن اسلامی یا در تجربه زیسته مسلمانان این امکان را فراهم می‎آورد که فهم روشن‎تری از ارتباط بین عناصر و فرایند تولید و بازتولید تمدن اسلامی به دست آوریم. با تبیین این روابط می ‎توانیم به قواعد تمدن ‎سازی و یا نحوه بهره‎ برداری از عناصر تمدنی در دوره معاصر بیاندیشیم.

    کلید واژگان: زبان, حوزه اعتبار تمدنی, رقابت, همکاری, روابط بین‎ الملل, تمدن اسلامی
    Rasul Noroozi Firooz *, Fezzeh Khataminia

    In the last three decades, the level of civilization analysis has emerged in international relations and has given rise to new issues in this field of study. One of the emerging issues is re-reading the role of language civilization as an active variable in international relations. In this realm, the ability of language to act in empowerment, creating balance and competition, creating communication and cooperation, and convergence is considered. In the present study, answer will be given to this question that based on the lived experience of Muslims, language has played a role in the relations of civilization (Islamic world) and extra-civilization (Islamic world and other civilizations)? The hypothesis of the present study is that: The role of language in Islamic civilization has been to create a “domain of civilization validity.” This role has been achieved both within civilization and in relations with the external environment (especially in international relations in the last two centuries). The field of civilization validity of language functions in creating intersubjective understanding in Islamic civilization while linguistic pluralism, facilitating scientific communication within the Islamic Ummah, being at the center of confrontation and competition with Western civilization in the last century, is the most important evidence that will be review in this study. Reveiwing the elements of civilization and key variables in Islamic civilization - or in the lived experience of Muslims - allows us to gain a clearer understanding of the relationship between the elements and the process of production and reproduction of Islamic civilization. By explaining these relations, we can think about the rules of civilization or how to use the elements of civilization in the contemporary period

    Keywords: language, Domain of Civilization Validity, Competition, Cooperation, international relations, Islamic Civilization
  • Shahram Ghazizadeh *, Garineh Keshishyan Siraki

    In examining Iran's political culture, the "historical, cultural, cognitive and psychological" approach is of great importance. In the historical approach, political culture is criticized and explored with a long-term and historical-oriented view; in the psychological approach, the moral traits and general morals of the Iranian people are considered and in the cultural approach, the factors that underlie the political culture of Iran and the influence of the three cultural fields of "Iranian, Islamic and Western" are given priority. In the contemporary period, several dependent variables have influenced political culture, including; Demographic developments, changing levels of education and the population pyramid of the middle class, the process of industrialization and increasing urbanization, increasing the level of knowledge of the people, increasing relations with the outside world, globalization of culture and communication and information and changing the one-way flow of government with the people. He noted the growing popularity of modern reference groups (academics, intellectuals, modernist clerics). At the same time, there are serious disagreements about the causes of the immutability of political culture - despite the great political, economic, social, cultural developments of the contemporary period. From the author's point of view, the stagnant causes of Iranian political culture are a collection of various historical, structural, brokerage, political, sociological, cultural, psychological, and economic factors. For this reason, the five variables "public culture"; "Epistemological system"; "The structure of the Persian language"; "Provincial system"; "Cultural underdevelopment" and "the relationship between the state and the nation" have been considered as the main parameters in explaining the current situation. Thus, Iran's political culture is the result of political, economic, and especially cultural structures formed throughout Iran's history; To change the foundations of a subordinate political culture based on the principle of citizenship, and to establish a participatory political culture, it is necessary to reform the educational system at an early age (ration-al political culture) and to reform the economic structure (non-governmental production of resources and wealth). Attention should be paid to the principle of "culture building" as the top priority of "civil society" and "government" for a long period of time. Accordingly, a fundamental change in Iran's political culture and the institutionalization of participatory political culture would not have been possible without the use of the capacity of intellectual and instrumental elites. This impact will be lasting and institutionalized if it begins in the field of education, especially at an early age.

    Keywords: Political Culture, Iran, Epistemological system, language, public culture, Government, people, Cultural underdevelopment
  • مصطفی رضایی حسین آبادی*، علی پاشا غفاری
    چکیده در تاریخ اسلام سقیقه دال مرکزی منازعات زبانی است که پیرامون دستگاه خلافت و نظام سازی برای تاسیس حکومت اسلامی شکل گرفت. منازعات زبانی سقیفه در دو حوزه اقناع و استیلا از صدر اسلام گفتمانهای متعددی در مورد کیستی خلیفه و کارایی او برساختند که سه الگوی انتصاب الهی، شورا و غلبه را به عنوان تنها بدیلهای ممکن انتخاب خلیفه می دانند و به قدرت رسیدن او را به یک تجربه تاریخی سیاست ورزی اسلامی تبدیل نموده اند. استدلال حامیان سه گفتمان چه نسبتی با جامعه و واقعیتهای سیاسی صدر اسلام داشت؟ یافته ها که به روش توصیفی، استفاده از منابع کتابخانه ای و بکارگیری نظریه تبارشناسی فوکو بدست آمده، نشان می دهد به غیر از انتصاب الهی امام علی (ع) که از زبان اقناع و پذیرش عمومی در روز غدیر خم استفاده شد ، دو الگوی شورای اهل حل و عقد و استیلا حاصل منازعات زبانی سقیفه است. حامیان این دو روش از قدرت شمشیر و استدلال زبانی برای اقناع و کنترل مخالفان همزمان استفاده نموده و خلافت را از امر الهی و دینی به موضوعی عرفی تبدیل کردند. به عبارتی می توان گفت با وفات پیامبر (ص) و حضور انصار و مهاجرین در سقیفه بنی ساعده، ساختارهای اقتدارگرا که بر ذهن و زبان اعراب تازه مسلمان جاری بود توانست استدلالهای انتخابی دینی اسلام را به کمک زبان اقناع و استیلا به حاشیه فرستاده و خلافت را به امری عرفی منهای مذهب تبدیل نماید
    کلید واژگان: خلافت, قدرت, زبان, اقناع, استیلا, تبارشناسی
    Mostafa Rezaee *, Ali Pashs Ghaffari
    one of the focal turning points in history of Islam is the" saqifah Gathering " in which the successor of prophet Muhammad was elected .Historically there has been three main discourses regarding the choosing of the caliphate which can be traced back to this event .we can examine these in the context of language and Discourse which is inspired by works of French philosopher Michelle Foucault .The question remains as how the advocacy of each three discourses can be associated to early Islamic society language, power structure and internal dynamics? Findings of this study shows that the pre-Islamic values and structures affected the notion of succession and leadership "Khilafah" in Islam and later paved the way to comprehend the notion of "khilafah' in a form of non-religious pattern.
    Keywords: Islam, Caliphate, Language, PERSUATION, DOMINANCE.GENEALOGY
  • وحید اسدزاده *

    در این مقاله نظریه زبان شناختی معتزله بررسی شده و چگونگی استخراج امر معقول در محدوده های زبان از نظر معتزله مورد پژوهش قرار می گیرد. سوال اصلی این پژوهش عبارتست از اینکه رویکرد عقلانی معتزله تا چه اندازه توانایی مقاومت در برابر نقدهای حاصل از چرخش زبان شناختی و نظریه های پسامدرن را دارد؟ با استفاده از روش «استنتاج بر اساس بهترین تبیین» یافته های این پژوهش نشان می دهد معتزله صورتی از قرینه گرایی را ارایه داده است که به دلیل نوع تعریف عقل (عقل سلیم و متعارف) و ابتنای آن بر زبان و قرارداهای وضعی اش به شکلی بالقوه و بالفعل توانایی پاسخگویی و رفع نقدهای مندرج در نظریه های چرخش زبان شناختی و پسامدرن بر قرینه گرایی را دارد. همچنین سازمان روش استدلال در مکتب معتزله به شکلی است که می تواند راهکاری برای دفاع از امر معقول در دوران پسامدرن را مهیا سازد. در این پژوهش با رویکری عقلی - فلسفی تلاش می شود داده هایی که بر اساس روش کتابخانه ای جمع آوری شده اند به شیوه ای توصیفی - تحلیلی و با استفاده از روش استنتاج به بهترین تبیین به نتیجه برسند.

    کلید واژگان: معتزله, امر معقول, زبان, تفسیر, قرینه گرایی, استنتاج به بهترین تبیین
    Vahid Asad Zadeh*

    The purpose of article is to show a new interpretation of Muʿtazila ideas, especially the narration Abd al-Jabbar ibn Ahmad, and an attempt to show the solution of the Muʿtazila to one of the important philosophical challenges, how to understand Rational understanding in the context of language and its communicative constraints. To achieve this goal, the Muʿtazila’s linguistic theory and how they extract the sensible within the limits of language is studied. The main question of this research is to what extent Muʿtazila’s rational approach is capable of resisting the critiques of linguistic turn and postmodern theories. By using of »Inference to the Best Explanation« Method, The results of this study show Muʿtazila present a form of Evidentialism, due to the type of definition of reason (common sense) and its reliance on language and its contractual conventions, potentially and actually have the ability to resolve imported criticisms on the Evidentialism that results from theories of linguistic-cognitive and postmodern rotation. The organization of Argument method in the Muʿtazila can provide a way to defend the rational matter in the postmodern age

    Keywords: Muʿtazila, sensible, language, interpretation, Evidentialism, Inference to the Best Explanation
  • Hassan Eskandari, Amirbahram Arabahmadi*

    This paper will discuss about the role of the geopolitical location of South Africa in the development of movie and the cinema industry in this country. Despite of bringing ci-nema to South Africa by white Europeans, but the development of this phenomenon is mostly due to the geopolitical position of this country. It is interesting to know that ci-nema reached Africa in much the same time as it spread across Europe and the United States. Moreover, the South African film industry is one of the oldest in the world, with the first feature film, The Kimberly Diamond Robbery; being shot in 1910. South Afri-can cinema is one of the best and well-developed cinemas in the African continent. Re-garding to the advantages of geopolitics factors in South Africa there are a large number of the US and European active film companies in this country. These factors are in-cluded: Variety of culture, language, religion, climate, wildlife, lower cost of living, and working compare with European and American countries. And also, as South Africa is a country of strikingly beautiful and varied landscape, with a wide variety of climatic zones that range from the Kalahari Desert in the northwest to the dramatic mountain range in the southeast, and from the Mediterranean coastal ridges in the south-central region to the rolling prairie Savanna grassland of the central plateau and the north.

    Keywords: Geopolitical location, Variety of culture, Language, Religion, Climate, Wildlife, Lower cost of living, working, Development
  • آرش بیدالله خانی*

    زبان و بستر تاریخی و فرهنگی رشد آن از مبانی اساسی امنیت ملی در کشورهای با سابقه تاریخی می باشد. انسجام ملی و گسترش قدرت منطقه ای و بین المللی یک کشور بدون ساختار هویتی و زبانی منسجم بدون شک به شکست می انجامد. از مبانی تاثیر گذار قدرت فرهنگی هر کشور گسترش حیطه فرهنگی زبان آن به بیرون از مرزهای جغرافیایی اش می باشد. فرهنگ ایران با قدمتی چند هزار ساله و هویت ملی تاریخی اش بر مبنای زبان فارسی، می تواند از عناصر تاثیر گذار نفوذ منطقه ای و سیاسی باشد. پژوهش حاضر ارتباطی چند وجهی بین زبان رسمی جمهوری اسلامی و امنیت ملی برقرار می کند و زبان فارسی را بخشی از حوزه امنیت ملی ایران می داند که به مرور زمان به خصوص در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی، سیاسی امنیتی شده است. بر همین اساس این مقاله بر مبنای مناسبات امنیتی مکتب کپنهاگ و با روشی کیفی تحلیلی، زبان فارسی را در وجه ساختاری، زبانی می داند که مخالفان و دشمنان تمامیت ارضی ایران آن را امنیتی کرده اند و بر همین اساس به تحلیل امنیتی شدن زبان فارسی بر مبنای این نظریه می پردازد. خروجی پژوهش، تاکید بر فراگیر شدن زبان فارسی از طریق بسط نفوذ فرهنگی و اقتصادی ایران در کوتاه مدت و سپس ارتباط گسترده این زبان به مسئله امنیت ملی و بازگشت آن به حوزه موضوعی عادی و عمومی در حوزه امنیتی می باشد.

    کلید واژگان: فارسی, زبان, امنیت, ملی, ایران
    Arash Beidollahkhani *

    The language and its historical context are one of the basic foundations of national security in countries with a thousand years of history. National cohesion and the expansion of the regional and international power of the country without a coherent identity and language structure are undoubtedly defeated. One of the foundations of the cultural power of each country is the cultural context of its language and extends it beyond its geographical boundaries. The Iranian culture with the thousand years of history and its historical national identity based on the Persian language can be influential elements of regional and political influence. The present paper establishes a multifaceted relationship between official language and national security and considers Persian as a part of national security in the Islamic republic of Iran which has been politicalized-securitized since the time of Islamic Revolution. This paper based on the Copenhagen school security examines that today especially after the Islamic Revolution in Iran, Persian language has been politicalized based on the opponent's approach to Iranian territorial integrity. The output of the research emphasizes the prevalence of Persian language through expanding the cultural and economic influence of Iran in the short term along with linkage between this language and Iran's national security which can help the Persian language to be a normal and non-security, politicized subject. The research method is based on qualitative analytical research.

    Keywords: Persian, language, security, Iran, National
  • حمیدرضا ملک محمدی*
    کار انتقال دانش، از جمله اموری است که از نظر اهمیت، کمتر از تولید آن نیست. دانش تولید شده، چنانچه فاقد راه های مناسب برای انتقال باشد، راه زوال را خواهد پیمود. در اینجاست که نقش زبان در معنای عام کلمه، به عنوان واسطه ای قدرتمند، ظاهر می گردد و این ظهور در حوزه ی دانش های مرتبط با علوم انسانی، نقش پررنگ تری دارد. نوشته حاضر تلاش دارد تا با پرداختن به روش دانشنامه نویسی به عنوان یکی از روش های انتقال دانش، آن را از جمله شیوه های مهم استحکام بخشی بنیان های نوشتاری دانش بشمارد و از این رهگذر، دانشنامه فلسفه و سیاستگذاری عمومی را به عنوان شاهد مدعا مورد کندوکاو قرار می دهد.
    کلید واژگان: دانش, انتقال دانش, دانشنامه, فلسفه, سیاستگذاری عمومی
    Hamid Reza Malek Mohammadi *
    Science transmission has by no means less importance than its production. With no means to transfer the science, It will disappear soon. It is here that  the role of language in its general meaning reveals. In the present article, It is tried to show the importance of handbooks writting in fortifying the science foundations with a focus on the handbook of philosophy and public policy.
    Keywords: Science Transmission, Language, Public Policy, Handbooks Writting, Handbook of Philosophy, Public Policy
  • روح الله بیگ زاد*، جعفر حق پناه

    کردها پس از عرب ها ، فارس ها و ترک ها بزرگترین بلوک قومی در خاورمیانه به شمار می آیند. در عراق 25 درصد جمعیت یعنی حدود چهار میلیون نفر از جمعیت کشور را کردها تشکیل می دهند و تعداد جمعیت کردها در ایران حدود 7 میلیون نفر است که 15 درصد جمعیت کشور را شامل می شود. هدف از این تحقیق مطالعه  ابعاد و کم و کیف ارتباطات میان فرهنگی اکراد شمال عراق  با کردهای ایران  می باشد . در این پیمایش 200 نفر از شهروندان کرد زبان استان کردستان و شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی  و 200 نفر از شهروندان کرد زبان اقیلم کردستان عراق با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به سوالات پرسش نامه پاسخ داده اند . نتایج تحقیق نشان می دهد دو گروه مورد تحقیق دارای زبان یکسان، قومیت ، مذهب و هویت قومی مشترک می باشند و این امر از عوامل موثر در ارتباطات میان فرهنگی آنان می باشد.

    کلید واژگان: ارتباط میان فرهنگی, کردها, زبان, هویت
    Rohollah Beigzad *, Jafar Haghpanah

    As per reliable statistical reports the Kurds form the largest ethnic community in the Middle East after the Arabs, the Persians and the Turks. The 4 million Kurds of Iraq constitute 25 percent of its population and with a population of about 7 million they constitute 15 percent of the total population of Iran. The purpose of this study is to make a review of the various aspects and the extent of intercultural relations between the Kurds of North Iraq and the Iranian Kurdish community. For the purpose of this survey, the authors approached 200 Kurdish speaking citizens of the Kurdistan Province and Kurdish cities of West Azarbayejan Province of Iran as well as 200 Kurdish speaking citizens of the Iraqi Kurdistan (Erbil, Dohuk, Sulaymaniyah and Halabja) by random sampling method who responded by filling the questionnaire given to them. The findings of the research show that the two groups chosen for the purpose of this research speak the same language, enjoy common ethnic identity and follow the same religious school of thought all of which have proved to be effective factors in their intercultural relationship.

    Keywords: Cultural Relations, Identity Cultural Relations, Kurds, Language, Identity
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال