به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جهان شمولی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جهان شمولی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هادی صالحی*، سید حسین شریفی، محمدهادی ترابی

    دکترین «نسبی گرایی فرهنگی» در عرصه حقوق بشر، تلاشی است که ویژگی جهان شمولی ادعایی در اسناد بین المللی حقوق بشر، همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر را به چالش می کشد. این دکترین بر این نظر است که حقوق بشر همان گونه که در غرب تعبیر و تصور می شود لزوما برای جوامع غیر غربی قابل پذیرش نیست. «آفریقاگرایی» ذیل نسبی گرایی فرهنگی در صدد است با تکیه و تمرکز بر اصول و مشترکات فرهنگی قاره آفریقا، روایت قابل پذیرش خود از حقوق بشر را ارائه نماید. آفریقاگرایان دیدگاه های حداقلی، میانه و حداکثری به نسبی گرایی فرهنگی و لغو مشروعیت پاردایم جهان شمول حقوق بشر ارائه داده اند. این تنش نظری، تاحدی در مفاد منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم نیز قابل مشاهده است. از برآیند مقتضیات آفریقای مدرن و فرهنگ آفریقایی چنین استنباط می شود که دیدگاه میانه مبتنی بر همکاری و گفتگوی میان فرهنگی، شیوه بهینه در برخورد با چالش های حاصل از این موضوع است. سازوکار سنتی پاسداشت کرامت انسانی با توجه به وضعیت فرهنگی قاره آفریقا در دوران پسااستعمار، ناکارآمد و ناکافی است. بر علاوه بر این، آنچه از اولویت سنجی انواع حقوق بشر معتبر به نظر می رسد، دیدگاه پیوستگی حقوق سیاسی-مدنی با حقوق اجتماعی-اقتصادی است.

    کلید واژگان: آفریقاگرایی, جهان شمولی, حقوق بشر, نسبی گرایی فرهنگی}
    Hadi Salehi *, Seyyed Hossein Sharifi, Moha, Mmad Hadi Torabi

    The Cultural Relativism Doctrine is a challenging concept that questions the universalist claims made in international human rights documents such as the Universal Declaration of Human Rights. According to this doctrine, human rights, as interpreted and conceived in the West, may not be universally acceptable for non-Western societies. Within cultural relativism, a subset called “Africanism” seeks to present its own acceptable narrative of human rights by emphasizing the principles and cultural commonalities specific to the African continent. Africanism has different views on cultural relativism, ranging from minimal to moderate and maximal perspectives. These views raise questions about the legitimacy of the global human rights paradigm. The African Charter on Human and Peoples’ Rights also reflects this theoretical tension to a certain degree. Considering the modern African context and culture, it can be inferred that a middle-ground perspective based on intercultural cooperation and dialogue is the best way to address the challenges arising from this issue. During the post-colonial era, the traditional mechanism of safeguarding human dignity has proven ineffective and insufficient in Africa. Additionally, the interconnectedness of civil-political rights with social-economic rights appears to be a valid prioritization of various human rights types.

    Introduction

    This academic paper delves into the tension between cultural relativism and the universality of human rights, with a significant focus on the African perspective. The dominant human rights paradigm, rooted in Enlightenment philosophy, strongly emphasizes universality. However, cultural relativism challenges this notion, suggesting Western-centric values may be interpreted differently in non-Western societies. Africanism, a branch of cultural relativism, seeks to establish an alternative human rights narrative deeply rooted in African principles and shared cultural values. A spectrum of Africanist viewpoints on cultural relativism, ranging from minimalist to maximalist, is revealed in this debate, which finds partial reflection in the African Charter on Human and Peoples' Rights. The paper asserts that a middle-ground approach, which places intercultural dialogue and collaboration at its core, holds the most promise for addressing the challenges posed by cultural relativism in contemporary Africa. Traditional mechanisms for upholding human dignity are considered insufficient in the post-colonial era. Moreover, the prioritization of various human rights suggests a potential convergence between civil and political rights with social and economic rights.The prevailing human rights paradigm stems from Enlightenment philosophy, particularly the ideas of Immanuel Kant. This framework emphasizes inherent and inseparable characteristics that define human rights. Belief in universal human nature, without cultural particularities, has resulted in universal human rights, implying inherent rights held by all humans, irrespective of gender, race, or culture. These rights demand respect and protection from everyone, especially governments. However, the rise of post-Enlightenment thinkers challenged the concept of a universal human subject. They proposed the "empirical subject," a human defined by their relationship with the surrounding world. One such relationship is with culture. Cultural relativism seeks to redefine the dominant human rights narrative, often perceived as "Western," to suit the needs of diverse cultures better. Proponents of cultural relativism argue against the universality of human rights, suggesting that imposing Western values can be detrimental. They advocate for respecting cultural differences in norms, values, and interactions, even if it challenges the notion of universal human rights implementation. An example of cultural relativism is the concept of "Asian values," a political ideology that emerged in the late 20th century. It emphasized the shared societal, cultural, and historical elements of Southeast and East Asian nations. Similarly, Africanism strives to counter the perceived dominance of Western values and human rights principles by drawing on the African continent's unique principles and shared cultural values. Developing culturally informed human rights narratives, despite potential risks of government exploitation, can lead to broader acceptance and application when grounded in sound philosophical, historical, and theoretical foundations. By learning from different cultures' diverse theoretical and practical experiences, we can strengthen human rights narratives like the Islamic-Iranian perspective. This paper analyzes the relationship between human rights and cultural relativism, mainly focusing on Africanist claims. It examines the impact of African perspectives on the notion of universal human rights. We will explore the discourse of cultural relativism in the context of human rights globalization and the efforts to legitimize and achieve intercultural acceptance of the universal human rights regime. The paper will also analyze key arguments and trends in African discourse on cultural relativism.

    Theoretical Framework

    Cultural relativism has been a focal point of substantial debate in human rights discourse for many years. Advocates of cultural relativism assert that human rights are not universal and that respecting unique cultural values and beliefs is necessary. They argue that imposing Western values on other cultures may have negative consequences and instead advocate for allowing cultures to develop their human rights norms. Conversely, opponents of cultural relativism argue that it can be employed to justify human rights violations. They support a core set of universal human rights that cross cultural boundaries. They caution that authoritarian regimes can employ cultural relativism to justify human rights abuses under the guise of cultural differences.

    Methodology

    This study utilizes a qualitative research methodology that critically examines the current literature on human rights, cultural relativism, and African perspectives on these topics. The key sources of information are academic journals, books, and publications from international organizations and human rights advocacy groups.

    Results and Discussion

    African perspectives on cultural relativism and the universality of human rights encompass a wide range of views. Minimalist Africanists recognize the importance of some universal human rights principles but advocate for cultural adaptations in their implementation. Moderate Africanists support a core set of universal human rights but argue for including specifically African cultural values. Maximalist Africanists, on the other hand, entirely reject the universality of human rights and advocate for a human rights framework based solely on African cultural values. This range of views is well-reflected in the African Charter on Human and Peoples' Rights. The Charter incorporates several universal human rights principles while also acknowledging the significance of African cultural values and traditions. For instance, the Charter recognizes human duties.

    Conclusions and Suggestions

    The concept of cultural relativism presents a significant challenge to the universality of human rights. While it is important to respect cultural diversity, extreme forms of cultural relativism may lead to justifying human rights violations. The African perspective provides valuable insights into navigating this challenge.

    Keywords: Africanism, Universalism, Human Rights, Cultural Relativism}
  • فاطمه نژادی فر، مهدی ذاکریان*، پرویز احدی
    بی شک یکی از منابع وسرچشمه های حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر است. ارزیابی جهان شمولی اعلامیه، نقش بسزایی در این بحث دارد. ضمن بررسی مباحثی همچون جهان شمولی حقوق بشر نسبت به مطالعه دیدگاه کشورهای ایران و عربستان نسبت به جهان شمولی حقوق بشرتاثیرات فرهنگ ومذهب وآداب این کشورهای اسلامی نسبت به پذیرش یاعدم پذیرش جهان شمولی حقوق بشراست.سوالی که این پژوهش درپی پاسخ به آنست بدین گونه است که حقوق بشراز نگاه دو قطب دنیای اسلام عربستان وایران دارای چه جایگاهی است؟ دراین پژوهش روش ازنوع توصیفی-تحلیلی می باشد و ابزارگرداوری داده ها از نوع اسنادی وکتابخانه ای استفاده شده است.ما دراین مقاله به رابطه بین جامعه مدنی وسازمان های حقوق بشری پرداختیم ویک رابطه علت و معلولی برای آن درنظرگرفتیم که جامعه مدنی علت کارایی سازمانهای حقوق بشری است وعلت عدم رشدحقوق بشرواحترام واجرایی شدن آن وتبدیل شدن آن به یک نهاد موثردرکشور راعدم حضور جامعه مدنی می دانیم. به عنوان عامل و بستری برای رشد حقوق بشر و سازوکارهای مربوط به آن، ما این مسیله رادرخاورمیانه ودردوکشورایران و عربستان سعودی که هرکدام دارای سازوکارهای سیاسی متفاوت اما در ماهیت یکسان هستند بررسی کردیم. مسیله نقض حقوق بشر وعدم رشد جامعه مدنی درتمامی کشورهای خاورمیانه با ضعف و عدم آن مواجهه است. به هر حال عربستان خشت حاکمیت قانون را در ساخت نظام حقوق خود ندارد و همین ویژگی باعث شده این کشوررا به عنوان یک پدیده موردی و انگشت نما در جهان نو می شناساندواز طرفی ایران به دلیل تفسیر متفاوت از مبنای حقوق بشری با اعلامیه جهانی زمینه چالش ها فراوان را ایجاد کرده است.
    کلید واژگان: حقوق بشر, عربستان سعودی, جهان شمولی, ساخت قدرت, جمهوری اسلامی ایران}
    Fatemeh Nezhadifar, Mehdi Zakerian *, Parviz Ahadi
    Certainly, the Universal Declaration of Human Rights is one of the resources forhuman rights. Assessing the universality of the declaration is crucially important in this regard. It is concerned with investigating topics such as the universality of human rights in regard to studying the viewpoints of Iran and Saudi Arabia aboutthe universality of human rights, as well as the effects of culture, religion, and traditions in the Muslim countries in respect to accepting or not accepting the universality of human rights. The question that this study is seeking to answer is what is the position of human rights from the viewpoints of two centers of the world of Islam, i.e., Saudi Arabia and Iran? This is a descriptive-analytical study. The data were collected through the documentary method and library research. This article is concerned with the relationship between civil society and human rights organizations. A cause-and-effect relationship was considered in which civil society is the factor causing the efficiency of human rights organizations. In addition, the absence of civil society is the cause leading to the absence of human rights, and a lack of respect for this phenomenon, and prevents it from being executed and transformed into an effective institution in a country. As a factor and a platform for the development of human rights and the mechanisms related to it, this issue was investigated in the Middle East, i.e., in Iran and Saudi Arabia, each of which follows a different mechanism but of the same nature. The problem of human rights violations and failure to develop civil society is overlooked in all countries in the Middle East. However, Saudi Arabia lacks law governance in its legal system's structure. Due to this characteristic, Saudi Arabia is a case phenomenon and notorious in the new world. On the other hand, Iran has posed numerous challenges in this regard on account of its different interpretation of the foundation of human rights from the Universal Declaration.
    Keywords: Human rights, Saudi Arabia, universality, Power structure, Islamic Republic of Iran}
  • علی اکبر صمد زاده*، حمیدرضا گوهریان، سید مهدی اصغری

    جهان شمولی حقوق بشر از بارزترین مسایل معاصر به شمار می رود و توانسته است مفهوم سنتی حاکمیت را دگرگون کند تا به تحولاتی که انسان در عرصه زندگی در جهان شاهد آن می باشد، پاسخ دهد و مفهوم نسبی از حاکمیت را به اثبات برساند. خواسته های امروزی جامعه بین المللی نشان می دهند که چگونه گسترش، فراگیری و جهان شمولی حقوق بشر در راستای منافع همه ملت ها و کشورهای عضو سازمان ملل است. پرسش اصلی تحقیق این است که جهان شمولی حقوق بشر چه تاثیری بر حاکمیت دولتها دارد؟ نتایج تحقیق نشان از آن داشت که، به رغم تمام فشارها و محدودیت هایی که در آزادی و عملکرد یک کشور ایجاد شده است، جهانی شمولی حقوق بشر نتوانسته است حاکمیت ملی کشورها را از بین ببرد. اما توانسته، گستره مفهومی و قلمرویی حاکمیت دولت ها را دچار تحول نماید. پیشرفت فناوری های نوین و گسترش وسایل ارتباط جمعی از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار در این باره هستند. روش تحقیق در این مقاله، کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: جهان شمولی, حقوق بشر, حاکمیت, دولت, تحدید حاکمیت دولت}
    Ali Akbar Samadzadeh *, Hamid Reza Goharian, Mehdi Asghari

    The Universality of human rights is one of the most prominent contemporary issues and has been able to transform the traditional concept of governance to respond to developments that man in life in the world and proves the relative concept of sovereignty. Today's desires of the international community show how the expansion, learning and universal human rights are in line with the interests of all nations and members of the United Nations. The main question of the research is how does the world of human rights affect the sovereignty of governments? The results of the research show that, in spite of all pressures and restrictions that were created in the freedom and performance of a country, the universality of human rights has not been able to eliminate national sovereignty. But he has been able to evolve the concept and realm of governments. The progress of modern technologies and the expansion of mass communication means are very influential factors in this regard.

    Keywords: universality, Human rights, Sovereignty, Government, giving government sovereignty}
  • مهدی ذاکریان*
    سه موضوع کانونی در موضوع آموزه های اسلامی و حقوق بشر می تواند مورد توجه باشد: 1. حقوق بشر چیست؟ 2. نقد اسلام بر حقوق بشر کجاست؟ و 3. تبیین دیدگاه اسلام از حقوق بشر چگونه انجام می شود؟ روشن است که حقوق بشر در گذشته های دور به دشواری می توانست در مذاهب و ادیان ورود پیدا کند. (Tomuschat, 2008: 18) اسلام نیز به مانند همه دیگر مذاهب در آغاز از در آشتی با حقوق بشر هم نشین نشد.  بسیار طبیعی به نظر می رسید که طرفداران حقوق بشر بتوانند احکامی مانند آزادی اندیشه، بیان، مذهب و نیز رویارویی با برده داری، شکنجه، مجازاتهای خشن و اعدام را به عنوان یک باور و ارزش جهانی  گسترش دهند. از سوی دیگر، شماری از رهبران و علمای مذهبی ادیان گوناگون به جای ارایه روندهای بهتر برای زندگی افراد که در هر مذهب وجود دارد، با تاکید بر نقطه های تقابل به حقوق بشر تاختند. اینگونه شد که احکام مذهبی با حقوق بشر در ستیز قرار گرفت و برخی تقابل شریعت با حقوق بشر را مطرح کردند. این پژوهش در پاسخ به پرسش کلیدی چگونگی آشتی میان حقوق بشر و اسلام این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد که: جا به جایی تعامل شریعت اسلامی با آموزه های مدنی اسلامی در موضوع حقوق بشر کاهنده جنبه های سلبی ارتباط حقوق بشر و اسلام است. پژوهشگر در این زمینه از مطالعات شخصی و یافته های آموزشی - پژوهشی خویش برای تنظیم این نوشتار بهره برده است.
    کلید واژگان: اسلام, حقوق بشر, جهان شمولی, تشیع, ایران, حقوق مدنی و سیاسی, حقوق زنان, شریعت}
    Mehdi Zakeiarn *
    Three focal points in the subject of Islamic teachings and human rights can be considered: 1. What are human rights? 2. Where does Islam critique human rights? 3. How is the viewpoint of Islam about human rights? It is clear that human rights in the distant past could have been difficult to enter in religions (Tomuschat, 2008: 18). Islam, like all other religions, did not begin to reconcile with human rights at the outset. It seemed very natural for human rights advocates to extend the rules of freedom of thought, expression, religion, and confrontation with slavery, torture, harsh sentences and executions as a universal belief and value. On the other hand, instead of presenting better ways for the lives of individuals in every religion, a number of religious leaders and scholars from different religions have emphasized points of opposition to human rights. It became perceived that religious laws were in conflict with human rights and some discussed the contradictions of the Shari'a with human rights were raised. This research examines the hypothesis in response to the key question of how reconciliation between human rights and Islam takes place. The authors hypothesize that the shift in the interaction of the Islamic Sharia with Islamic civil law on human rights reduces the link between human rights and Islam. The researcher has used personal studies and research findings.
    Keywords: Islam, Human rights, universality, Shiism, Iran, civil, political rights, Women's Rights, Sharia}
  • منصوره شریفی صدر*
    با جایگزینی شورای حقوق بشر به جای کمیسیون حقوق بشر در سال 2006، یکی از تدابیری که برای بررسی و کمک به ارتقاء وضعیت حقوق بشر در سطح بین الملل اتخاذ شد، سازوکار UPR یا بررسی دوره ای جهانی[1] حقوق بشر بود که طی آن وضعیت حقوق بشر هریک از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، هر چهار سال یکبار طی فرایندی در شورا بررسی و توصیه های کشورهای عضو شورا و کشورهای ناظر ارائه می گردد. مباحث مربوط به وضعیت زنان یکی از بخش های مهم گزارش کشورها به شورا را تشکیل می دهد.  موضوع حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تا کنون دو بار در شورا مورد بررسی واقع و توصیه هایی از سوی کشورها ارائه گردیده است. مباحث مربوط به زنان و دختران نیز بخشی از گزارش ملی ایران و توصیه های کشورها را به خود اختصاص داده است.  پرسش کلیدی که در این پژوهش مطرح می گردد، از این قرار است که اساسا سازوکار یو پی آر چه میزان بر رشد و ارتقاء وضعیت زنان در ایران تاثیر داشته است؟ تحقیق و بررسی به عمل آمده در این نوشتار که بر مبنای داده های گزارش های ملی ایران به شورای حقوق بشر و مقایسه شاخص های توسعه زنان و نیز توصیه های کشورها بوده، بیانگر آن است که در فاصله دو دوره بررسی، وضعیت زنان در ایران ارتقاء یافته است. اما روند این بهبود متاثر از عوامل متعدد داخلی و بین المللی بوده که بررسی دوره ای جهانی شورای حقوق بشر یکی از عوامل تاثیر گذار در این روند بوده است.


    [1]. Universal Periodic Review
    کلید واژگان: یوپی آر, حقوق بشر, ایران, زنان, شورای حقوق بشر, جهان شمولی}
    Mansoureh Sharifi Sadr *
    By replacing the Human Rights Council with the Human Rights Commission in 2006, one of the measures taken to examine and contribute to the promotion of the human rights situation at the international level was the UPR mechanism or a Universal Periodic Review of human rights. In UPR, each human rights situation of the United Nations Member States will be reviewed every four years and recommendations will be provided by other member states. Discussions on the status of women constitute one of the most important parts of countries’ report to the Council.
    The issue of human rights of the Islamic Republic of Iran has been reviewed twice by the Council and recommendations have been provided by other countries. Discussions on women and girls are also part of the national report of Iran
    The question posed here is how much the UPR mechanism has essentially affected the growth and advancement of women in Iran? The research in this paper is based on data from the Iranian national reports to the Human Rights Council and comparing the indicators of women's development as well as the recommendations of the countries. The present paper indicates that the status of women in Iran has improved in the two periods of the survey. However, the process of this improvement has been influenced by numerous domestic and international factors, and the World Health Assembly's periodic review of the Human Rights Council has been one of the factors influencing this trend.
    Keywords: UPR, Human rights, Iran, Women, Human Rights Council, universality}
  • جک دانلی
    مترجم: باقر اسدی
    حقوق بشر یک طرح سیاسی بین المللی است که به طور تنگاتنگ با داعیه های جهان شمولی مرتبط است. هر چند که حمله به جهانشمولی حقوق بشر نیز گسترده است. برخی از قرائت های جهان شمولی به راستی از جهت نظری غیر قابل دفاع، از نظر سیاسی زیان آور و یا واجد هر دو ویژگی هستند. این مقاله به کنکاش معانی ای می پردازد که بر حسب آنها حقوق بشر می تواند (و یا نمی تواند) گفته شود که جهان شمول است، معانی ای که حقوق بشر از نظر آنها نسبی است (و یانیست) و در دفاع از " جهانشمولی نسبی " حقوق بشر شناخته شده بین المللی استدلال می کند.

    کلید واژگان: میان فرهنگی, نسبی گرایی, جهان شمولی, حقوق بشر, نظام بین الملل}
    Prof. Jack Donnelly, Translation By Bagher Asadi
    Human rights as an international political project are closely tied to claims of universality. Attacks on the universality of human rights, however, are also widespread. And some versions of universalism are indeed theoretically indefensible, politically pernicious, or both. This essay explores the senses in which human rights can (and cannot) be said to be universal, the senses in which they are (and are not) relative, and argues for the "relative universality" of internationally recognized human rights.
    Keywords: Human Rights, Universality, Cross Cultural, Proportionality}
  • هادی آجیلی، علی اسمعیلی اردکانی
    یکی از اصلی ترین مفاهیم نظری در عرصه روابط بین الملل، مفهوم دولت- ملت است که تمام نظریه ها و گفتمان هایی که در این حوزه مطرح اند، موضع و دیدگاه خود را نسبت به آن بیان می کنند. در این میان، گاهی زمزمه هایی درباره افول دولت- ملت شنیده می شود. در چارچوب گفتمان اسلام سیاسی- فقاهتی و انتقادی غربی، اما ضمن پذیرش عنصر دولت به مثابه یکی از بازیگران اصلی حوزه روابط بین الملل و احترام به استقلال و حاکمیت دولت ها در آموزه های خود، در سطح تحلیل دولت متوقف نمی شوند و در برخی موضوع ها حتی از آن عبور کرده، در محوریت مفهوم دولت در نظریه پردازی تردید وارد می کنند. در این مقاله تلاش داریم ضمن پرداختن به ماهیت نقد هر دو گفتمان انتقادی غربی و اسلامی، بدیل های مد نظر این دو گفتمان را بررسی کنیم. پرسش مد نظر ما در این پژوهش این است که «ماهیت نقد دولت در این دو گفتمان، بر بدیل هایی که مطرح کرده اند، چه تاثیری گذاشته است؟» و پاسخ موقت ما در قالب فرضیه این است که ضمن تفاوت هستی شناختی، نقد ناکارآمدی دولت در رابطه ماهیت جهان شمول انسانی سبب شده است این دو گفتمان در مطرح کردن بدیل های خود تنگناهایی را اصلاح کنند که دولت ها ایجاد کرده اند و راه تعالی انسان ها در شکوفایی استعداد و فطرت خود را بازیابند.
    کلید واژگان: امت محوری, جامعه امن الهی, جهان شمولی, جهان میهن گرایی, دولت}
    Hadi Ajili, Ali Esmaeili Ardekani
    One of the most important theoretical concepts in international relations is the concept of ‘state’، in relation to which all of the theories and discourses reflect their viewpoints. However، sometimes there are said to be falls in state-nations. Islamic- Jurisprudential discourse and critical western discourse، admitting the role of state as a key element in international relations and respecting the independence and sovereignty of states in their teachings، do not limit their analysis to this level since some of their discussions move well beyond the concept and they question the pivotal role of government in their theorizations. This study is an attempt to discuss the nature of the criticism required in both Western and Islamic critical discourses as well as their alternatives. The main question here is what effects have the natures of the government''s criticisms in both discourses had on the alternatives proposed by each? And the tentative answer expressed as a hypotheses is that besides ontological differences، the criticism of the government in terms of its inefficiency in relation to the universal human nature has led these discourses to alleviate the problems in proposing their alternatives and find human excellence in benefiting their talents and instincts.
    Keywords: state, nation, centrism, universality, nation, centric cosmopolitanism, holy safe society}
  • جلال درخشه، محمد صادق نصرت پناه *، مرتضی فخاری

    حقوق بشر غربی به معنای حقوقی است که انسان ها صرفا به دلیل انسان بودن از آن برخوردارند و سرشت دینی و الاهی بشر، که ویژگی «از خدایی» بودن و «به سوی خدا» شدن و «استعداد برای نیل به کمال شایسته انسانی» داشتن را به همراه دارد، در این حقوق نادیده انگاشته شده است. این حقوق با محوریت تفکر لیبرالی، الحادگرایی، فردگرایی، و با نادیده گرفتن مبدا و منتهای جهان و هستی، غفلت از تکالیف، و به ویژه فرمالیسم، منظومه فکری بسته ای را شکل داده است که هر آن چه غیر غربی خوانده شود از این منظومه طرد می شود و دیگر به آن حقوق بشر اطلاق نمی شود و به جای توجه به اندیشه تعالی بشر، هویت واقعی انسان را نادیده می گیرد و در نتیجه، هرگونه تفاوت، مانند تفاوت عقیدتی، سیاسی، فرهنگی، نژادی، را با چالش جدی مواجه می کند؛ زیرا هر یک از این تفاوت ها سبب شکل گیری هویتی متفاوت از دیگری می شود. در حقیقت، حقوق بشر غربی نه در مرحله عملی جهان شمول است و نه در مرحله نظری؛ چرا که نه توانسته است، در طی تاریخ تکوین خود، اجماع جهانی را همراه کند یا دست کم قدر مشترک فرهنگ ها و تمدن ها را در بر بگیرد و نه این که در قبال فرهنگ ها و ادیان و تمدن ها بی طرفی اتخاذ کند و لعاب اومانیستی بودن را از خود بزداید و مبتنی بر نیازهای ابتدایی و فطری بشر تدوین شود.
    این مقاله بر آن است تا از طریق نقد مبانی اومانیستی حقوق بشر غربی نمایان سازد که پایه این حقوق مبتنی بر اومانیسم الحادی است؛ در نتیجه، ادعای جهان شمولی آن بی بنیاد است.

    کلید واژگان: حقوق بشر غربی, اومانیسم, جهان شمولی, اسلام}
    Jalal Derakhsheh, Mohmmad Sadeq Nosratpanah, Morteza Fakhari

    Western human rights have been based on merely «being mankind» and human''s divine nature and one''s talent to achieve worthy evolution have been ignored. In this viewpoint of human rights، concentrating the view on liberal thought، atheism، individualism and formalism and ignoring the beginning and the destination of the existence and the universe and then ignoring duties and personalities، what is not western is not considered as human rights and rather than paying attention to human sublimation، real human identity is ignored and therefore any ideological، political، cultural and racial differences will be changed to serious challenges. Because which of them، on this viewpoint، leads to formation of a new identity. Really western human rights discourse has not been universal both theoretically and practically. Neither it has been successful to achieve universal consensus or at least to involve a common area of different cultures and civilizations nor it could have been impartial than different cultures، religions and civilizations، kept out humanism and codified rights based on primary and innate requirements. Criticizing the bases of humanist western human rights discourse، this paper is supposed to explain that these rights have been based on atheist humanism and therefore cannot be universal.

    Keywords: Western human rights, humanism, universality, Islam}
  • محمود جلالی، صفورا بنی نجاریان
    از بدو پیدایش انسان و از آغاز زندگی بشری، نیاز انسان ها در ارتباط و تعامل با یکدیگر نمود پیدا کرده است. در نتیجه همین ارتباط و تعامل، وجود حقوقی که وظایف و تکالیف انسان ها را در قبال یکدیگر مشخص کند، ضروری بوده است. با وجود تدوین مقررات مختلف مربوط به حقوق بشر باز هم انسان ها از این حقوق به نسبت مساوی استفاده ننموده اند. در حقیقت سراسر تاریخ بشر را تاریخ مبارزه مظلومان با زورگویان تشکیل می دهد که در پی این مبارزات طولانی، انسان ها همواره به دنبال حقوقی متعالی می گشته اند حقوقی که فارغ از قدرت و ثروت، فارغ از رنگ و پوست و نژاد از آنها احقاق حق نماید. با اذعان به این مطالب اگر با دید کلی به اهداف و فعالیت های مربوط به حقوق بشر نگاه شود، می توان این گونه بیان کرد که ادیان الهی نیز نقش بسیار موثری در ترویج حقوق بشر داشته اند. بر اساس یافته های این پژوهش گرچه حقوق بین الملل و حقوق بین الملل اسلام هر دو به جهانی بودن حقوق بشر معتقدند، بی شک ماهیت و مبانی هر یک باهم متفاوتند. با این حال زمینه ها و نقاط مشترک زیادی بین دو حقوق مذکور وجود دارد که باید منابع انسانی بین المللی جهت تحقیق و استفاده از آنها به منظور ایجاد وحدت و حفظ صلح و امنیت جهانی بکار گرفته شوند.
    کلید واژگان: حقوق بشر, حقوق بین الملل, اسلام, جهان شمولی, جهانی شدن}
    Mahmood Jalali, Safoura Bani, Najarian
    From the beginning of human life on earth, human needs have been crystallized in their relationship and interaction with each other. As a result of such an inter-relationship and interaction, it has been necessary for a body of law to exist that would specify humans’ duties and obligations towards each other. Even though different regulations concerning human rights have been codified, human beings have not taken benefit from these rights on an equal basis. In fact, we see that throughout history, the oppressed have fought oppressors. In these protracted struggles, human beings continued to seek transcendental rights; rights they wanted to enjoy regardless of power and wealth, skin color and race. Based on this argument, if we look at the objectives and activities related to human rights, we can suggest that monotheistic religions also played a crucial part in promoting human rights. According to the findings of this research, although international law and Islamic international law both believe in the universality of human rights, without any doubt their nature and foundation differ. Nonetheless, there are numerous shared grounds and points between the two aforementioned bodies of law for whose study and utilization international human resources have to be used to forge unity and to protect world peace and security.
    Keywords: Human Rights, International Law, Islam, Universality, Globalization}
  • سیاست خارجی دولت اسلامی، اولویت صلح یا اولویت جنگ؟
    علیرضا صدرا، حسینعلی یارخی جوشقانی
    از ویژگی های اساسی دین اسلام جامعیت و جهان شمولی آن است، به طوری که قرآن کریم بیان داشته دین اسلام اختصاص به یک منطقه ی جغرافیایی، نژاد، زبان و زمان خاصی ندارد، به تبع این ویژگی دولت اسلامی که در چارچوب ایدئولوژی اسلامی به سازماندهی اهداف سیاست خارجی خود می پردازد نمی تواند خود را فارغ از این ویژگی جهان شمولی و جامعیت بداند.
    اما مساله اینجاست که دولت اسلامی به دلیل این ویژگی جهان شمولی همراه با عقبه ی تاریخی از فتوحات اسلامی همواره در معرض این اتهام قرار داشته که شمشیر جزء جدایی ناپذیر این دین در حوزه ی سیاست خارجی بوده است. براساس این نگرش مغرضانه، دولت اسلامی در حوزه ی سیاست خارجی در نهایت راهی جز جنگ را برای بسط و پیاده کردن کامل اسلام برنمی تابد. بنابراین، با وجود چنین نگاه بدبینانه و مغرضانه در عرصه ی روابط بین الملل نسبت به غایت و آرمان نهایی سیاست خارجی دولت اسلامی، دولت اسلامی در کسب اعتماد و همکاری بین المللی با محدودیت مواجه بوده است. چنین نگرشی نه تنها باعث تخریب چهره ی واقعی اسلام شده و از توانایی های این دین در ایجاد مفاهمه در سطح بین المللی کاسته بلکه خوراک نظری مناسبی نیز برای مشروعیت بخشی به اقدامات ناموجه گروه های رادیکال و خشونت طلب اسلام گرا فراهم آورده است. اما از آن جایی که اسلام دین تعادل است و افراط و تفریط را به هیچ وجه پذیرا نمی باشد و آن چه در اسلام اصالت دارد حق است. نگارنده در این مقاله با مطالعه ی توصیفی - تحلیلی منابع تحدیدکننده ی سیاست خارجی (قرآن و سنت)، بیان می دارد آنچه که برای دورنمای سیاست خارجی دولت اسلامی می توان متصور شد اولویت صلح است و نه جنگ.
    کلید واژگان: دولت اسلامی, سیاست خارجی, جهان شمولی, صلح, جنگ}
  • Prof. Mahmood Monshipouri
    Iranians’ reactions to globalization have caused a cause of an internal division. While the message of the locals has been that globalization is a modern-day ploy to homogenize the world’s diverse cultures by imposing a near uniformity of values and socioeconomic models on non-Western societies, the cosmopolitans have responded that the globalizing dynamics have heralded an era of change, requiring cultural and religious reformation. It is safe to say that the youth, the women, the intelligentsia, and the media have all advocated reform of the culture. Unlike the shah’s modernization plan, which was imposed from above and lacked domestic constituency, the globalizers’ drive toward social change is largely fueled by grassroots support and an internal reform movement. Today, for instance, some Iranian feminists have even called for adjusting domestic laws to the universal standards embodied in the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women, raising both ethical and legal questions concerning the nation’s all-too-familiar male-dominated gender formula. Moreover, many local and national women’s movements actively support gender equality around the globe, redefining the meanings of identities and interests. Not surprisingly, the locals have capitalized on contradictions inherent in globalization in a country like Iran where religion and highcontext culture continue to play a central role in people’s lives. While human rights are an integral part of the national discourse, fears and uncertainties associated with globalization inexorably generate resistance, keeping localizers’ message alive. As the debate rages on whether to embrace or refute globalization, reformers and their allies represent the best hope for change in the long term.
    Keywords: Human Rights, Iran, Culture, Globalization, Localization}
  • مهدی ذاکریان
    فرایند رویدادهای دهه گذشته و خواسته های امروزی جامعه بین المللی نشان می دهند که چگونه گسترش، فراگیری و جهان شمولی اعلامیه جهانی حقوق بشر و پیمان نامه های حقوق بشری سازمان ملل متحد در راستای منافع همه ملت ها و کشورهای عضو سازمان ملل است. همچنین هم اندیشی جامعه بین المللی بر روی یک سری قواعد حقوق بشر مانند ممنوعیت شکنجه، بردگی، حق حیات، آزادی بیان و مانند این که قواعد بنیادین حقوق بشر نامیده می شوند غیرقابل نقض هستند. این دو مفروض بر نهادینه سازی هنجارهای حقوق بشری و پشتیبانی از حقوق بشر در هر کجایی از دنیا از جمله کشور ما اثرگذارند. به همین روی ایران در برابر فرایند جهان شمولی حقوق بشر از چه راهبردی می تواند بهره بگیرد؟
    درحالی که به ادعای بسیاری از دانشمندان روابط بین الملل و حقوق بین الملل، جهان شمولی حقوق بشر پلی است برای امنیت و پیشرفت کشورها. با قرار دادن این ادعا در حاشیه، این پرسش کلیدی را مطرح می کنیم که راهبرد بهینه ایران در برابر فرایند جهانشولی حقوق بشر چیست؟ این پژوهش این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد که از آنجا که فرهنگ و باورهای بومی و دیرینه فرهنگی، مذهبی و ملی هر کشوری در موضوع حقوق بشر از زمینه نسبی فراگیری و جهان شمولی برخوردار است، راهبرد بهینه ایران دنبال کردن میان فرهنگی بودن قواعد بنیادین حقوق بشر است. در راستای آزمون این فرضیه، چگونگی شکل گیری پیمان نامه های حقوق بشری و مواضع ایران، تمایزات فرهنگی ایران و انواع جهان شمولی ها، حق شرط و تفسیرهای ویژه از حقوق بشر، گفت و گوهای نظری و دانشگاهی در زمینه جهان شمولی حقوق بشر، نسبیت گرایی فرهنگی و تاثیر میان فرهنگی بودن قواعد بنیادین حقوق بشر بر آشتی بین نسبی گرایی و جهان شمولی حقوق بشر مورد بررسی قرار می گیرد. رویکردها است.
    کلید واژگان: ایران, جهان شمولی, حقوق بشر, میان فرهنگی, استراتژی}
    Mahdi Zakerian
    The trend of the events of previous decades and current demands of the international society reveals that the manner of development, comprehensiveness and universality of the global declaration of human rights and the UN human right conventions are in the same direction as the interests of all nations and country members of the United Nations. The thinking of the international society over a series of human rights rules such as the prohibition of torture, slavery, right to live, freedom of speech, etc., which are called fundamental rules of human rights, Noyau dur, are also inviolable. These two assumptions have impacts on institutionalization of human right norms and supporting human rights anywhere in the world including Iran. So what strategy would be applied by Iran against the process of universality of human rights? This is important since many scholars of International Relations and International Law believe that the universality of human rights is a bridge to security and development of countries. Putting this claim aside, we pose this key question that what is the optimal strategy of Iran against the process of universality of human rights? Our main hypothesis is that: since native/local culture as well as long-standing cultural, religious and national beliefs of every country about the subject of human rights, are relatively comprehensive and universal, the optimal strategy for Iran is to insist on cross cultural characteristics of the fundamental rules of human rights. To survey this issue and test this hypothesis, we will focus on the state of formation of human right conventions and Iran’s positions, cultural distinctions of Iran and various universalities, rights of reservation and special interpretations of human rights, theoretical and academic discussions over the universality of human rights, and finally cultural relativity and the impact of cross cultural strategy of fundamental rules of human rights on the conciliation between relativity and universality of human rights.
    Keywords: Iran, Universality, Human rights, Cross cultural, Strategy}
  • مهدی ذاکریان
    ویژگی برجسته دنیای امروزی در این قرار گرفته که هم به یکسانی و هم به تمایزات نگاه شود. در همین راستا، اصول و قواعد حقوق بشر در بستر گوناگونی و گستردگی فرهنگها و ارزشها و باورهای ملتهای عضو ملل متحد نمایان می شود. پژوهش پیش روی در همین زمینه به این پرسش کلیدی می پردازد که چگونه می توان قاعد بنیادین حقوق بشر در جامعه بین المللی را همراه با احترام به باورهای بومی و دیرینه فرهنگی هر کشور - ملتی جهان شمول نمود؟ نویسنده با بهره گیری از پیمان نامه های بین المللی حقوق بشر، حق شرط کشورها بر آنها، رای دادگاه اروپایی حقوق بشر، تفسیرهای ویژه برخی کشورها از حقوق بشر، نسبت گرایی فرهنگی و گفتگوهای تئوریک و آکادمیک حقوق بشری این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد: همه فرهنگها و کشورهای شمال و جنوب از زمینه نسبی فراگیری و جهان شمولی قواعد بنیادین حقوق بشر بین المللی برخوردارند...
    کلید واژگان: حقوق بشر, قواعد بنیادین, جهان شمولی, شمال, جنوب}
  • حسین دهشیار
    حقوق بشر یکی از مفاهیم درجه یک مطرح در روابط بین الملل است. این موضوع یکی از عوامل تاثیرگذار متعددی است که بر روابط بین الملل اثر ویژه خود را دارد. مقاله پیش روی با توجه به این واقعیت تلاش می کند تا با دوری از کند و کاو انتزاعی به تحلیل متنی هنجارهای حقوق بشر بپردازد. زیرا هنجارهای حقوق بشر با توجه به متن داخلی، متن اخلاقی و متن سیاسی در روابط بین المللی جایگاه ویژه ای می یابند. همین امر سبب ساز این پرسش پایه ای می شود که آیا می توان از حقوق بشر جهانی سخن گفت؟
    نویسنده برای پاسخ به این پرسش، دو رهیافت کمینه و بیشینه به حقوق بشر و نظام بین الملل را مورد بررسی قرار می دهد. آنگاه نسبی گرایی اخلاقی و فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر در نظام بین الملل مورد بررسی قرار می گیرند. تجربه عملکرد بازیگران بین المللی نشان می دهد که به رغم ماهیت، اصول و عملکرد هنجارهای حقوق بشر، آنها به بهره برداری ابزاری از حقوق بشر پرداخته اند. اگرچه به دلیل تمایزات فرهنگی و منافع، نگاه استراتژیک به حقوق بشر غیرقابل انکار است، اما همچنان دیده می شود که کشورهای غربی به رهبری آمریکا به استفاده گزینشی از هنجارهای حقوق بشر برای تقویت موقعیت جهانی خود دست می زنند و کشورهای غیرغربی در چالش با آن هستند.
    کلید واژگان: حقوق بشر, روابط بین الملل, جهان شمولی, نسبیت گرایی فرهنگی, نظام بین الملل, کثرت گرایی}
  • پروفسور سید حسن امین
    مفاهیم بنیادین حقوق بشر، همان باور داشتن به شان، حیثیت و کرامت انسان است که از این لحاظ تمامی افراد بشر روی زمین برابر هستند.
    کرامت انسان در همه ادیان، مکتب های فلسفی و اخلاقی کاملا ملحوظ است. در دین اسلام نیز بشر «حامل امانت الهی» و «اشرف مخلوقات» است و این دین هر گونه تعدی به شخصیت انسان را تحریم می کند، به حقوق بشر، منشا الهی و وحیانی می دهد؛ اما حقوق بین الملل بشر از منظر فلسفه لاییک، چه در مکاتب فرد گرا و چه در جامعه گرا، مبتنی بر عقل استقرایی و خرد جمعی است. البته لازمه جهان شمولی حقوق بشر، خارج شدن آن از انحصار دولت ها و قدرت های برتر جهانی است و قرار گرفتن در تحت خرد اندیشمندان فرهیخته بین المللی است تا امکان تلازم و تعامل فرهنگی در سطح بین المللی ایجاد گردد.
    کلید واژگان: حقوق بشر, کرامت انسان, جهان شمولی, اسلام}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال