به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جهان شمولی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • امان الله ناصری کریموند*، علی ظهوری راد، عبدالرسول هادیان شیرازی، علی احمد ناصح

    نوشتار حاضر که به تحلیل تفسیر فراتاریخی قرآن کریم می پردازد، با تاکید بر دیدگاه های علامه طباطبایی و آیت الله معرفت به انجام رسیده است. در قرآن پاره ای از گزاره های حقیقی وجود دارد که به طور ذاتی عمومیت دارند و در عصر نزول ناظر به مصادیق آن عصر بودند و در اعصار دیگر می توانند بر مصادیق دیگر قابل انطباق باشند. همچنین پاره ای از گزاره های قرآن خارجی اند و فقط ناظر به مصادیقی هستند که در عصر نزول وجود داشتند؛ اما از چنین گزاره هایی نیز می توان با الغای خصوصیت به گزاره های عام دست یافت که شامل مصادیق اعصار دیگر هم باشد. برخی از مهم ترین مبانی این تحقیق، جهان شمولی قرآن، برخورداری قرآن از بطون و همراهی با مقتضیات تمام اعصار بر اساس زبان فطری و هدایت گری؛ نظریه های نسخ های مشروط وتمهیدی آیت الله معرفت و نیز رابطه ی جامعیت قرآن و ختم نبوت است.

    کلید واژگان: فراتاریخی, گزاره های حقیقی, گزاره های تاریخی, جهان شمولی, تعمیم پذیری}
    Amanallah Naseri Karimvand *, Ali Zogoorirad, Abdolrasool Abdolhadian Shirazi, Aliahmad Naseh

    The present article, which analyzes the metahistorical interpretation of the Holy Quran, emphasizes the views of Allameh Tabatabai and Ayatollah Marefat. There are some true propositions in the Quran that are inherently general and in the age of revelation were observations of the examples of that age and in other ages can be applicable to other examples. Also, some of the propositions of the Quran are foreign and refer only to the examples that existed at the age of revelation; But from such propositions it is also possible to obtain general propositions by abolishing specificity, which include examples of other ages. Some of the most important principles of this research are the universality of the Quran, the existence of the Quran in the ventricles, and compliance with the requirements of all ages based on natural language and guidance; The theories of conditional and preparatory versions of Ayatollah marefat and also the relationship between the comprehensiveness of the Quran and the end of prophecy.

    Keywords: Metahistorical, True Propositions, Historical Propositions, Universality, Generalizability}
  • هادی صالحی*، سید حسین شریفی، محمدهادی ترابی

    دکترین «نسبی گرایی فرهنگی» در عرصه حقوق بشر، تلاشی است که ویژگی جهان شمولی ادعایی در اسناد بین المللی حقوق بشر، همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر را به چالش می کشد. این دکترین بر این نظر است که حقوق بشر همان گونه که در غرب تعبیر و تصور می شود لزوما برای جوامع غیر غربی قابل پذیرش نیست. «آفریقاگرایی» ذیل نسبی گرایی فرهنگی در صدد است با تکیه و تمرکز بر اصول و مشترکات فرهنگی قاره آفریقا، روایت قابل پذیرش خود از حقوق بشر را ارائه نماید. آفریقاگرایان دیدگاه های حداقلی، میانه و حداکثری به نسبی گرایی فرهنگی و لغو مشروعیت پاردایم جهان شمول حقوق بشر ارائه داده اند. این تنش نظری، تاحدی در مفاد منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم نیز قابل مشاهده است. از برآیند مقتضیات آفریقای مدرن و فرهنگ آفریقایی چنین استنباط می شود که دیدگاه میانه مبتنی بر همکاری و گفتگوی میان فرهنگی، شیوه بهینه در برخورد با چالش های حاصل از این موضوع است. سازوکار سنتی پاسداشت کرامت انسانی با توجه به وضعیت فرهنگی قاره آفریقا در دوران پسااستعمار، ناکارآمد و ناکافی است. بر علاوه بر این، آنچه از اولویت سنجی انواع حقوق بشر معتبر به نظر می رسد، دیدگاه پیوستگی حقوق سیاسی-مدنی با حقوق اجتماعی-اقتصادی است.

    کلید واژگان: آفریقاگرایی, جهان شمولی, حقوق بشر, نسبی گرایی فرهنگی}
    Hadi Salehi *, Seyyed Hossein Sharifi, Moha, Mmad Hadi Torabi

    The Cultural Relativism Doctrine is a challenging concept that questions the universalist claims made in international human rights documents such as the Universal Declaration of Human Rights. According to this doctrine, human rights, as interpreted and conceived in the West, may not be universally acceptable for non-Western societies. Within cultural relativism, a subset called “Africanism” seeks to present its own acceptable narrative of human rights by emphasizing the principles and cultural commonalities specific to the African continent. Africanism has different views on cultural relativism, ranging from minimal to moderate and maximal perspectives. These views raise questions about the legitimacy of the global human rights paradigm. The African Charter on Human and Peoples’ Rights also reflects this theoretical tension to a certain degree. Considering the modern African context and culture, it can be inferred that a middle-ground perspective based on intercultural cooperation and dialogue is the best way to address the challenges arising from this issue. During the post-colonial era, the traditional mechanism of safeguarding human dignity has proven ineffective and insufficient in Africa. Additionally, the interconnectedness of civil-political rights with social-economic rights appears to be a valid prioritization of various human rights types.

    Introduction

    This academic paper delves into the tension between cultural relativism and the universality of human rights, with a significant focus on the African perspective. The dominant human rights paradigm, rooted in Enlightenment philosophy, strongly emphasizes universality. However, cultural relativism challenges this notion, suggesting Western-centric values may be interpreted differently in non-Western societies. Africanism, a branch of cultural relativism, seeks to establish an alternative human rights narrative deeply rooted in African principles and shared cultural values. A spectrum of Africanist viewpoints on cultural relativism, ranging from minimalist to maximalist, is revealed in this debate, which finds partial reflection in the African Charter on Human and Peoples' Rights. The paper asserts that a middle-ground approach, which places intercultural dialogue and collaboration at its core, holds the most promise for addressing the challenges posed by cultural relativism in contemporary Africa. Traditional mechanisms for upholding human dignity are considered insufficient in the post-colonial era. Moreover, the prioritization of various human rights suggests a potential convergence between civil and political rights with social and economic rights.The prevailing human rights paradigm stems from Enlightenment philosophy, particularly the ideas of Immanuel Kant. This framework emphasizes inherent and inseparable characteristics that define human rights. Belief in universal human nature, without cultural particularities, has resulted in universal human rights, implying inherent rights held by all humans, irrespective of gender, race, or culture. These rights demand respect and protection from everyone, especially governments. However, the rise of post-Enlightenment thinkers challenged the concept of a universal human subject. They proposed the "empirical subject," a human defined by their relationship with the surrounding world. One such relationship is with culture. Cultural relativism seeks to redefine the dominant human rights narrative, often perceived as "Western," to suit the needs of diverse cultures better. Proponents of cultural relativism argue against the universality of human rights, suggesting that imposing Western values can be detrimental. They advocate for respecting cultural differences in norms, values, and interactions, even if it challenges the notion of universal human rights implementation. An example of cultural relativism is the concept of "Asian values," a political ideology that emerged in the late 20th century. It emphasized the shared societal, cultural, and historical elements of Southeast and East Asian nations. Similarly, Africanism strives to counter the perceived dominance of Western values and human rights principles by drawing on the African continent's unique principles and shared cultural values. Developing culturally informed human rights narratives, despite potential risks of government exploitation, can lead to broader acceptance and application when grounded in sound philosophical, historical, and theoretical foundations. By learning from different cultures' diverse theoretical and practical experiences, we can strengthen human rights narratives like the Islamic-Iranian perspective. This paper analyzes the relationship between human rights and cultural relativism, mainly focusing on Africanist claims. It examines the impact of African perspectives on the notion of universal human rights. We will explore the discourse of cultural relativism in the context of human rights globalization and the efforts to legitimize and achieve intercultural acceptance of the universal human rights regime. The paper will also analyze key arguments and trends in African discourse on cultural relativism.

    Theoretical Framework

    Cultural relativism has been a focal point of substantial debate in human rights discourse for many years. Advocates of cultural relativism assert that human rights are not universal and that respecting unique cultural values and beliefs is necessary. They argue that imposing Western values on other cultures may have negative consequences and instead advocate for allowing cultures to develop their human rights norms. Conversely, opponents of cultural relativism argue that it can be employed to justify human rights violations. They support a core set of universal human rights that cross cultural boundaries. They caution that authoritarian regimes can employ cultural relativism to justify human rights abuses under the guise of cultural differences.

    Methodology

    This study utilizes a qualitative research methodology that critically examines the current literature on human rights, cultural relativism, and African perspectives on these topics. The key sources of information are academic journals, books, and publications from international organizations and human rights advocacy groups.

    Results and Discussion

    African perspectives on cultural relativism and the universality of human rights encompass a wide range of views. Minimalist Africanists recognize the importance of some universal human rights principles but advocate for cultural adaptations in their implementation. Moderate Africanists support a core set of universal human rights but argue for including specifically African cultural values. Maximalist Africanists, on the other hand, entirely reject the universality of human rights and advocate for a human rights framework based solely on African cultural values. This range of views is well-reflected in the African Charter on Human and Peoples' Rights. The Charter incorporates several universal human rights principles while also acknowledging the significance of African cultural values and traditions. For instance, the Charter recognizes human duties.

    Conclusions and Suggestions

    The concept of cultural relativism presents a significant challenge to the universality of human rights. While it is important to respect cultural diversity, extreme forms of cultural relativism may lead to justifying human rights violations. The African perspective provides valuable insights into navigating this challenge.

    Keywords: Africanism, Universalism, Human Rights, Cultural Relativism}
  • علی فقیه حبیبی، کیوان صداقتی، رسول فلاح زرگران*
    یکی از مسایل مطرح شده در حوزه ی صلح جهانی، جهانی شدن فرهنگ و همگون سازی آن است که با توجه محوریت انسان در حوزه ی مسایل فرهنگی، این مهم باید با پذیرش و اقناع آن از سوی افراد صورت پذیرد و نمی توان آن را بر فرد و جامعه تحمیل کرد. توجه به مسایل فرهنگی یکی از مبانی حقوق بشر است که از آن به حقوق فرهنگی تعبیر شده و آن گونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. هدف از پژوهش حاضر همگون شدن هویتهای فرهنگی در بستر جهان شمولی با رویکرد حقوق فرهنگی است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توجه به حقوق فرهنگی می تواند تاثیرات مثبت و فراوانی در زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز افراد بشر داشته باشد؛ از این رو باید با ارایه الگوی مناسب در راستای فرایند همگون شدن فرهنگها و بسترسازی برای پذیرش همگانی فرهنگ جهانی گام برداشت تا با اقناع عموم انسان ها، ضمن به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و توجه جدی به حقوق فرهنگی به سمت بستر جهانشمولی حرکت کرد.
    کلید واژگان: جهان شمولی, حقوق بشر, فرهنگ, حقوق فرهنگی, هویت فرهنگی}
    Ali Faghihhabibi, Keyvan Sedaghati, Rasool Fallah Zargaran *
    One of the issues raised in the field of world peace is the globalization of culture and its assimilation, which due to the centrality of human beings in the field of cultural issues, this should be done by accepting and persuading individuals and it cannot be imposed on individuals and society. . Paying attention to cultural issues is one of the foundations of human rights, which has been interpreted as cultural rights and has not been addressed as it should. The aim of the current research is to homogenize cultural identities in the context of universality with the approach of cultural rights. The results of the current research showed that paying attention to cultural rights can have many positive effects on the peaceful coexistence of human beings; Therefore, it is necessary to take steps by providing a suitable model in line with the process of assimilation of cultures and creating a platform for universal acceptance of global culture in order to move towards a universal platform by persuading the general public, while recognizing cultural diversity and paying serious attention to cultural rights.
    Keywords: Universality, human rights, Culture, cultural rights, Cultural identity}
  • علیرضا ابراهیمی*

    حقوق سیاسی اقلیت ها، از موضوعات مهم حقوق بین الملل خصوصی است. کشورهای اسلامی که دارای نظام حقوقی اسلامند، در همه موضوعات ازجمله اقلیت ها، دارای قواعد، احکام و شرایط مخصوص به خود هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مصداقی انواع اقلیت ها از جهت میزان بهره مندی از حقوق سیاسی در متون فقهی شیعی از یک سو و حقوق بین الملل خصوصی از سوی دیگر است. کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان موردپژوهی در این زمینه کانون توجه قرار گرفته است. اقلیت ها در حقوق بین الملل، شامل اقلیت های مذهبی، نژادی و قومی می گردند، ولی در حقوق اسلامی منظور از اقلیت ها، تنها اقلیت های مذهبی است؛ زیرا نژاد و قومیت نمی تواند مبنای تفاوت شهروندان در حقوق و تکالیف گردد. ازنظر منطقی، میان دو عرصه متون اسلامی و حقوق بین الملل خصوصی، رابطه عموم و خصوص من وجه بررسی گردیده و سایر نسب اربعه نیز تحلیل شده است. موضوعات مهمی چون: امکان وعدم امکان تصدی وکالت و قضاوت و پذیرش وعدم پذیرش شهادت اقلیت های شناخته شده زرتشتیان، مسیحیان و کلیمیان و نیز اقلیت های شناخته نشده بررسی شده است. با استناد به قرآن کریم به ویژه آیه نفی سبیل، نمی توان هرگونه مسیولیتی مثل امر خطیر قضا را به کافران سپرد. این موضوع از قواعد آمره حقوق بین الملل اسلام است؛ درعین حال به اقتضای زندگی مسالمت آمیز با کافران ذمی و تحت قاعده جزیه می توان بسیاری از مباحث حقوق بین الملل خصوصی را پوشش داد. روش تحقیق استنباطی - تحلیلی و ابزار گردآوردی، اطلاعات کتابخانه ای و آماری است.

    کلید واژگان: حقوق اقلیت ها, متون فقهی شیعی, حقوق معاصر, حقوق اساسی بشر, جهان شمولی}
    Alireza Ebrahimi *

    The protection of political rights of minorities is a significant concern within the realm of Private International Law. Islamic countries, which operate under an Islamic legal system, have their own set of rules, judgments, and conditions that apply to all matters, including the treatment of minorities. The research aims to examine how different types of minorities, as defined in Shīa jurisprudence texts and private international law, are afforded political rights, specifically in the Islamic Republic of Iran. In international law, minorities encompass religious, racial, and ethnic groups, whereas in Islamic law, minorities exclusively refer to religious minorities. This is because race and ethnicity cannot form the basis for differentiation in rights and obligations among citizens. The research explores the relationship between the general and specific aspects of Islamic and private international law texts, while also analyzing various aspects of Arba’e (the four major schools of Shia jurisprudence). Crucial issues addressed include the permissibility or impermissibility of religious minorities, such as Zoroastrians, Christians, and Jewish, to serve as lawyers, judges, and witnesses. The study also investigates unknown minorities. With reference to the Holy Quran, particularly the verse prohibiting alliances with disbelievers (nafye sabīl), it is argued that entrusting grave matters of legal decisions like judging to non-Muslims is not allowable. This is an obligatory principle in Islamic international law. Furthermore, many aspects of private international law can be examined through the lens of ensuring a peaceful coexistence with non-Muslim dhimmis (protected religious minorities) and under the system of jizya (tax). The research methodology employed is inferential-analytical, and the data was collected from library resources and statistical information.

    Keywords: Minorities Rights, Shiite Jurisprudential Texts, Contemporary Law, Fundamental Human Rights, universalizability}
  • خانم دکتر زینب صادقی سهل آباد*

    پژوهش حاضر به بررسی تصویر پری؛ به عنوان یک اسطوره ایرانی در منظومه دیو و پری اثر آندری پادولینسکی (1886-1806) و حرکت هنری آن می پردازد. توجه به این کهن الگو با ماهیت جهانی این اسطوره توضیح داده می شود که طیف گسترده ای از معانی فرهنگی را آشکار می کند و حامل معنایی جهانی است. این امر به وجود تصویر پری در آثار ادبی روسی در زمان های مختلف بازمی گردد. پری در منظومه دیو و پری پادولینسکی؛ موجود بالدار زیبایی است که در بهشت ​​زندگی می کند. آنگاه که به زمین فرود می آید در فراق وطن متروک سوگوار است و حامل ایده توبه واقعی به عنوان نجات و بازگشت به بهشت ​​است. تصویر دیو در تقابل با تصویر پری شکل می گیرد. خاستگاه شکل گیری تصویر پری در ادبیات روسیه به ترجمه شاعرانه داستان شرقی لاله رخ توماس مور شاعر ایرلندی بازمی گردد که توسط واسیلی ژوکوفسکی انجام شد. با وجود این واقعیت که ترجمه ژوکوفسکی ترجمه ای آزاد بود، اما بن مایه «پری رانده شده از بهشت» را به ادبیات روسی معرفی کرد. شعر عاشقانه ژوکوفسکی، گرایشی ماندگار را نسبت به این اسطوره ایرانی ایجاد کرد و به تحولات موضوعی آن انگیزه بخشید و تفسیرهای مختلفی از سیمای پری در آثار شاعران روسی قرن 19 و20 همچون پادولینسکی، پوشکین، لرمانتف، گومیلیف، یسنین ارایه ش د. در نهایت نتیجه گیری می شود که سیمای «پری» در شعر پادولینسکی، عاری از دریافتی اگزوتیک (شگفت باور) از «دیگری» است و این اسطوره در حرکت هنری خود، از مسیری که بدرستی روشن نیست، از ایران به صورت غیرمستقیم به همسایه شمالی خود روسیه رسیده است

    کلید واژگان: پری, پادولینسکی, جهان شمولی, ایران, روسیه}
    Zeinab Sadeghi Sahlabad*

    The present study examines the image of the Pery; It is dedicated as an Iranian myth in the poem of Andrey Podolinsky (1806-1886). Paying attention to this archetype is explained by the universal nature of this Iranian myth, which reveals a wide range of cultural meanings and carries a global meaning. This goes back to the existence of fairy images in Russian literary works at different times. The image of a fairy in the poem Demon and Pery by Podolinsky is borrowed from Iranian myths: Pery is a beautiful winged creature that lives in heaven. When he descends to the earth, he mourns the separation of the abandoned homeland and carries the idea of ​​true repentance as salvation and return to heaven. The image of the demon is formed in opposition to the image of the Pery. The origin of the formation of the image of a Pery in Russian literature goes back to the poetic translation of the oriental story Lalla Rookh by the Irish poet Thomas Moore, which was done by Vasily Zhukovsky. Despite the fact that Zhukovsky's translation was a free translation, he introduced the theme of "The Pery Driven Out of Paradise" to Russian literature.

    Keywords: Pery, Podolinsky, universalism, Iran, Russia}
  • مهدی زکوی*، علی پرتوی
    نهادهای بین المللی با قدمت دیرینه در تاریخ جهان توانسته اند نقش موثری در زمینه حمایت و ارتقای حقوق بشر ایفا نمایند. حمایت از حقوق بشر به معنای حمایت از دستاوردهای بشری، تثبیت و تضمین آنان است و ارتقای حقوق بشر و شهروندی نیز قرینه دیگریست که درصدد است با رشد، توسعه و گسترش این مفهوم سطح بالاتری از حقوق بشر را ایجاد نماید. این پژوهش با طرح این سوال که نهادهای بین المللی در جهان شمولی حقوق بشر چه جایگاهی دارد این فرضیه را مطرح نموده است که نهادهای بین المللی توانسته اند با بهره گیری از روش ها و سازوکارهای عملی متعدد و نیز استفاده از ظرفیت های قانونی موجود در قوانین داخلی و اسناد و مقررات بین المللی در زمینه حمایت و ارتقای حقوق بشر گام های موثری بردارند. اهمیت این موضوع با نگاهی به کارنامه نهادها معنای دیگری پیدا می نماید و الزم است با بازخوانی عملکرد این نهادها و آسیب شناسی جامع حرکت نهادها در مسیر حمایت و ارتقای حقوق بشر، نظام های حکومتی بتوانند ظرفیت پنهان نهادها را فعال نموده و این نهادها در جایگاه حقیقی حمایت و ارتقای حقوق بشر قرار گیرند.
    کلید واژگان: جهان شمولی, جایگاه, حقوق بشر و نهادهای بین المللی}
    Mehdi Zakavi *, Ali Partovi
    International institutions with a long history in the history of the world have been able to play an effective role in the field of protecting and promoting human rights. Supporting human rights means supporting human achievements, consolidating and guaranteeing them, and promoting human rights and citizenship is another factor that seeks to create a higher level of human rights with the growth, development and expansion of this concept. By raising the question of what is the position of international institutions in the universality of human rights, this research has raised the hypothesis that international institutions have been able to use numerous practical methods and mechanisms as well as using the legal capacities available in the laws. domestic and international documents and regulations to take effective steps in the field of protecting and promoting human rights. The importance of this matter finds another meaning by looking at the record of the institutions and it is necessary to review the performance of these institutions and the comprehensive pathology of the movement of the institutions in the direction of protecting and promoting human rights, the government systems can activate the hidden capacity of the institutions and these institutions in the position to support and promote human rights.
    Keywords: globalization, Position, human rights, international institutions}
  • نیلوفر مقدمی خمامی*
    آزادی دسترسی به اطلاعات به طور عام ذیل عنوان آزادی بیان به مثابه یکی از حقوق اساسی بشر در بسیاری از اسناد حقوق بشر جهانی و منطقه ای به رسمیت شناخته شده است. با وجود این، احترام به اصل حاکمیت ملی دولت ها اقتضا دارد که در چارچوب های مصرح قانونی، نظیر حفظ نظم و اخلاق عمومی، محدودیت هایی بر سر راه این آزادی مقرر شود. جمهوری اسلامی ایران در مقوله آزادی دسترسی به اطلاعات، با دو مانع اساسی روبه روست؛ از یک سو، به بهانه اعمال محدودیت بر محتواهای رسانه ای معاند (اعم از ضداخلاقی یا براندازانه) و نقض آزادی بیان، مورد تهاجم نهادهای حقوق بشری قرار می گیرد و از سوی دیگر، شبکه های برون مرزی آن نظیر پرس تی وی با اتهاماتی نظیر «انتشار ادله بی پایه و اساس» تحریم یا محدود می شوند. حال پرسش این است که مفهوم و تفسیر «نظم و اخلاق عمومی» در حقوق بین الملل چیست و جمهوری اسلامی ایران چگونه می تواند ضمن پاسخگویی و دفاع حقوقی از خود در مجامع بین المللی، انتشار آزادانه اطلاعات رسانه ای خویش را مطالبه کند؟ پژوهش حاضر، کوشیده است از طریق روش تحلیلی توصیفی و به استناد اسناد کتابخانه ای به پرسش های فوق پاسخ دهد. نتایج بررسی ها نشان می دهد که مفهوم نظم و اخلاق عمومی لازم است در چارچوب رویکرد نسبی گرایانه و متناسب با فرهنگ عرفی مجموعه کشورها تفسیر شود تا از استانداردها و رویه های متناقض در نظام حقوقی بین الملل جلوگیری به عمل آید.
    کلید واژگان: آزادی دسترسی به اطلاعات, رسانه, نظم و اخلاق عمومی, جهان شمولی, نسبیت گرایی}
    Niloufar Moghaddami Khomami *
    Freedom of access to information is generally recognized under the title of freedom of expression as one of the basic human rights in many global and regional human rights documents. Despite this, respect for the principle of national sovereignty of states requires that restrictions be set on the way of this freedom in the legal frameworks such as maintaining order and public morality. The Islamic Republic of Iran faces two basic obstacles in terms of freedom of access to information; On the one hand, under the pretext of imposing restrictions on objectionable media contents (either immoral or subversive) and violation of freedom of expression, it is attacked by human rights institutions, and on the other hand, its overseas networks such as Press TV with accusations such as "publication of baseless evidence" are banned or limited. Now the question is, what is the concept and interpretation of "public order and ethics" in international law and how can the Islamic Republic of Iran, while answering and defending itself legally in international forums, demand the free publication of its media information? The present research has tried to answer the above questions through the analytical-descriptive method and citing library documents. The results of the investigations show that the concept of order and public morality should be interpreted in the framework of the relativistic approach and in accordance with the customary culture of the countries in order to avoid contradictory standards and procedures in the international law system.
    Keywords: Freedom of Access to Information, media, Public Order, Ethics, Universalism, Relativism}
  • فاطمه نژادی فر، مهدی ذاکریان*، پرویز احدی
    بی شک یکی از منابع وسرچشمه های حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر است. ارزیابی جهان شمولی اعلامیه، نقش بسزایی در این بحث دارد. ضمن بررسی مباحثی همچون جهان شمولی حقوق بشر نسبت به مطالعه دیدگاه کشورهای ایران و عربستان نسبت به جهان شمولی حقوق بشرتاثیرات فرهنگ ومذهب وآداب این کشورهای اسلامی نسبت به پذیرش یاعدم پذیرش جهان شمولی حقوق بشراست.سوالی که این پژوهش درپی پاسخ به آنست بدین گونه است که حقوق بشراز نگاه دو قطب دنیای اسلام عربستان وایران دارای چه جایگاهی است؟ دراین پژوهش روش ازنوع توصیفی-تحلیلی می باشد و ابزارگرداوری داده ها از نوع اسنادی وکتابخانه ای استفاده شده است.ما دراین مقاله به رابطه بین جامعه مدنی وسازمان های حقوق بشری پرداختیم ویک رابطه علت و معلولی برای آن درنظرگرفتیم که جامعه مدنی علت کارایی سازمانهای حقوق بشری است وعلت عدم رشدحقوق بشرواحترام واجرایی شدن آن وتبدیل شدن آن به یک نهاد موثردرکشور راعدم حضور جامعه مدنی می دانیم. به عنوان عامل و بستری برای رشد حقوق بشر و سازوکارهای مربوط به آن، ما این مسیله رادرخاورمیانه ودردوکشورایران و عربستان سعودی که هرکدام دارای سازوکارهای سیاسی متفاوت اما در ماهیت یکسان هستند بررسی کردیم. مسیله نقض حقوق بشر وعدم رشد جامعه مدنی درتمامی کشورهای خاورمیانه با ضعف و عدم آن مواجهه است. به هر حال عربستان خشت حاکمیت قانون را در ساخت نظام حقوق خود ندارد و همین ویژگی باعث شده این کشوررا به عنوان یک پدیده موردی و انگشت نما در جهان نو می شناساندواز طرفی ایران به دلیل تفسیر متفاوت از مبنای حقوق بشری با اعلامیه جهانی زمینه چالش ها فراوان را ایجاد کرده است.
    کلید واژگان: حقوق بشر, عربستان سعودی, جهان شمولی, ساخت قدرت, جمهوری اسلامی ایران}
    Fatemeh Nezhadifar, Mehdi Zakerian *, Parviz Ahadi
    Certainly, the Universal Declaration of Human Rights is one of the resources forhuman rights. Assessing the universality of the declaration is crucially important in this regard. It is concerned with investigating topics such as the universality of human rights in regard to studying the viewpoints of Iran and Saudi Arabia aboutthe universality of human rights, as well as the effects of culture, religion, and traditions in the Muslim countries in respect to accepting or not accepting the universality of human rights. The question that this study is seeking to answer is what is the position of human rights from the viewpoints of two centers of the world of Islam, i.e., Saudi Arabia and Iran? This is a descriptive-analytical study. The data were collected through the documentary method and library research. This article is concerned with the relationship between civil society and human rights organizations. A cause-and-effect relationship was considered in which civil society is the factor causing the efficiency of human rights organizations. In addition, the absence of civil society is the cause leading to the absence of human rights, and a lack of respect for this phenomenon, and prevents it from being executed and transformed into an effective institution in a country. As a factor and a platform for the development of human rights and the mechanisms related to it, this issue was investigated in the Middle East, i.e., in Iran and Saudi Arabia, each of which follows a different mechanism but of the same nature. The problem of human rights violations and failure to develop civil society is overlooked in all countries in the Middle East. However, Saudi Arabia lacks law governance in its legal system's structure. Due to this characteristic, Saudi Arabia is a case phenomenon and notorious in the new world. On the other hand, Iran has posed numerous challenges in this regard on account of its different interpretation of the foundation of human rights from the Universal Declaration.
    Keywords: Human rights, Saudi Arabia, universality, Power structure, Islamic Republic of Iran}
  • علی اکبر صمد زاده*، حمیدرضا گوهریان، سید مهدی اصغری

    جهان شمولی حقوق بشر از بارزترین مسایل معاصر به شمار می رود و توانسته است مفهوم سنتی حاکمیت را دگرگون کند تا به تحولاتی که انسان در عرصه زندگی در جهان شاهد آن می باشد، پاسخ دهد و مفهوم نسبی از حاکمیت را به اثبات برساند. خواسته های امروزی جامعه بین المللی نشان می دهند که چگونه گسترش، فراگیری و جهان شمولی حقوق بشر در راستای منافع همه ملت ها و کشورهای عضو سازمان ملل است. پرسش اصلی تحقیق این است که جهان شمولی حقوق بشر چه تاثیری بر حاکمیت دولتها دارد؟ نتایج تحقیق نشان از آن داشت که، به رغم تمام فشارها و محدودیت هایی که در آزادی و عملکرد یک کشور ایجاد شده است، جهانی شمولی حقوق بشر نتوانسته است حاکمیت ملی کشورها را از بین ببرد. اما توانسته، گستره مفهومی و قلمرویی حاکمیت دولت ها را دچار تحول نماید. پیشرفت فناوری های نوین و گسترش وسایل ارتباط جمعی از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار در این باره هستند. روش تحقیق در این مقاله، کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: جهان شمولی, حقوق بشر, حاکمیت, دولت, تحدید حاکمیت دولت}
    Ali Akbar Samadzadeh *, Hamid Reza Goharian, Mehdi Asghari

    The Universality of human rights is one of the most prominent contemporary issues and has been able to transform the traditional concept of governance to respond to developments that man in life in the world and proves the relative concept of sovereignty. Today's desires of the international community show how the expansion, learning and universal human rights are in line with the interests of all nations and members of the United Nations. The main question of the research is how does the world of human rights affect the sovereignty of governments? The results of the research show that, in spite of all pressures and restrictions that were created in the freedom and performance of a country, the universality of human rights has not been able to eliminate national sovereignty. But he has been able to evolve the concept and realm of governments. The progress of modern technologies and the expansion of mass communication means are very influential factors in this regard.

    Keywords: universality, Human rights, Sovereignty, Government, giving government sovereignty}
  • دکتر سید محمد رضا موسوی شوشتری، فهیمه مرادی

    جامعیت قرآن، از لحاظ جاودانگی دستورات آن نسبت به گذر ادوار زمان می‌‌باشد. از طرفی شمولیت جهانی مخاطبان قرآن نیز بعد دیگری از جامعیت آن را هویدا می‌‌سازد. بررسی آیات قرآن از لحاظ احاطه‌ی تعالیم ارایه شده نسبت به نیازهای بشری و گستره‌ی مخاطبان آن دلیل روشنی بر جامعیت قرآن است که همواره از سوی جامعه اندیشمندان قرآنی مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا آیه‌ی نخست از سوره‌ی فرقان مورد بررسی قرار گرفت و با گردآوری اطلاعات به روش توصیفی - تحلیلی این نتیجه حاصل شد که در این آیه، جامعیت قرآن از لحاظ جاودانگی تعالیم و جهانی بودن مخاطبان محرز است. نخست به این دلیل که با انتساب صفت انذار دهندگی پیامبر اکرم(ص) نسبت به «عالمین» که دارای شمولیت جهانی و زمانی است، خاتمیت پیامبر اکرم(ص) و در نتیجه جاودانگی تعالیم ایشان اعلام شده است و دیگر این‌که با توجه به گستره‌ی مخاطبان مورد انذار در مواجهه با وسعت معنایی «عالمین»، جهان‌‌شمول بودن این انذار از نظر تعدد مخاطبان و گستره‌ی تعالیم انذاری از جهت تحقق یک زندگی سعادتمندانه همه جانبه همراه با حفظ تازگی و قوام آن به منصه ظهور می‌رسد.

    کلید واژگان: جامعیت, جاودانگی, جهان شمولی, عالمین, قرآن کریم, نذیر}
    :Fahimeh Moradi, Dr. Seyyed Mohamad Reza Mousavi Shoushtari

    One way to understand the comprehensiveness of the Qur’an is the eternality of its commands over time. On the other hand, the universal inclusiveness of the Qur’anic audience reveals another dimension of its comprehensiveness. Studying the verses of the Qur’an in terms of its teachings about the human needs and the inclusiveness of its audience is a clear reason for the comprehensiveness of the Qur’an that has always been considered by the Qur’anic thinkers. In the same vein, the first verse of Surah Al-Furqan was studied, and by gathering information in a descriptive-analytical way, it was concluded that in this verse, the Qur’an’s comprehensiveness in terms of the eternality of the teachings and the universality of the audience, is vivid. First, because the attribution of the Prophet’s warning to the “all creatures” has got universal and temporal comprehensiveness; considering him as the last of the prophets and consequently the everlasting of his teachings has been announced. Secondly, according the range of audiences warned in the face of semantic scope of the word “all creatures”, the universality of this warning in terms of the multiplicity of audience, and the breadth of the warning teachings for the realization of a prosperous all-embracing life, emerges

    Keywords: Comprehensiveness of the Qur’an, All creatures (Al-Alamin), Nadhir, Eternality, Universality}
  • مصطفی کریمی*
    مسئله تحقیق

    علوم انسانی مجموعه دانش‌هایی است که به شناخت انسان و توصیف، تبیین و تفسیر پدیده‌های فردی و اجتماعی، جهت‌ بخشی به افعال و انفعالات انسانی می‌پردازند. علوم انسانی موجود که براساس مبانی غیرالاهی شکل گرفته است و در رساندن انسان به سعادت، به‌ویژه در جوامع اسلامی کم توفیق بوده است؛ ازاین‌رو‌ تولید علوم انسانی اسلامی به ویژه علوم انسانی قرآن‌بنیان ضروری است. یکی از مسایل جدی در این‌باره ظرفیت زبانی قرآن برای این کار است؛ که این مساله را به روش توصیفی - تحلیلی بررسی می‌کنیم. یافته های تحقیق نشان می‌دهد، اولا‌، قرآن وحی خداوند بوده و هرآنچه بیان می‌کند، مطابق واقع است، یعنی گزاره‌های اخباری آن صادق است و گزاره‌های هنجاری آن مرتبط با سعادت انسانی است. ثانیا،‌ نظریه حاصل از آن همگانی است. بنابر این قرآن این ظرفیت زبانی را دارد تا بتوان بر اساس آموزه‌های آن علوم انسانی تولید کرد.

    کلید واژگان: علوم انسانی, قرآن بنیان, اعتبار, واقع نمایی, جهان شمولی, جاودانگی}
    Mostafa Karimi*
    The research problem

    humanities is a set of sciences that deal with human cognition and description, explanation and interpretation of individual and social phenomena, giving direction to human actions and interactions. The existing humanities, which are based on non-divine principles, have been less successful in bringing human beings to happiness, especially in Islamic societies; Therefore, the production of Islamic humanities, especially the humanities of the Qurchr('39')an, is essential. One of the serious issues in this regard is the linguistic capacity of the Qurchr('39')an to do so; We study this issue in a descriptive-analytical way. The research findings show that, firstly, the Qurchr('39')an is the revelation of God and all its statements are true, that is, its prophetic propositions are true and its normative propositions are related to human happiness. Second, the ‌ theories derived from it are universal. Therefore, the Qurchr('39')an has the linguistic capacity to produce the humanities according to its teachings.

    Keywords: Humanities, Quran-Based, ‌ Credibility, ‌ Realism, Universality, Immortality}
  • فیروز اصلانی

    یکی از آموزه‌هایی که قرآن کریم مردم را به آن فراخوانده است امر به معروف و نهی از منکر است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به آراء مفسران قرآن در پی آن است که جهان‌شمولی امر به معروف و نهی از منکر و نیز آثارجهانی آن را مورد بررسی قرار دهد. سوال اصلی پژوهش این است که آیا امر به معروف و نهی از منکر و آثار آن تنها شامل امت اسلامی می باشد یا در تمام ادیان جریان دارد.
    یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که این اصل، ریشه در فطرت انسان‌ها دارد و در میان اقوام گذشته و ادیان پیش ‌از اسلام نیز وجود داشته‌است مانند: مذمت امت‌های گذشته، نفرین حضرت داود و عیسی (ع)، و مذمت قرآن نسبت به احبار و رهبان اهل کتاب، توصیه لقمان به فرزندش در عمل به این اصل.
    هم‌چنین اطلاق آیاتی که با خطاب «ای انسان» به این فریضه فراخوانده است جهان‌شمولی آن را نشان می‌دهد.
    عمل به این اصل و ترک آن برخی پیامدهایی فراگیر و جهان شمول دارد. به‌عنوان مثال: «تعالی جامعه»، «نجات از عذاب عمومی الاهی» و «نجات از خسران حتمی». همان‌طور که «دچار شدن به لعنت خدا و انبیاء»، «عذاب سخت جهنم» و «شریک‌بودن در جرم مجرمان»، ازجمله آثار عمومی ترک این واجب الاهی است.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, جهان شمولی, امر به معروف, نهی از منکر}
    Fearouz Aslani

    One of the teachings that the Holy Quran has called people to order to good deeds and forbidding the evil ones. this article, with a descriptive-analytical method and referring to the opinions of the commentators of the Qur'an, seeks the universality of order to good deeds and forbidding the evil ones and examine its global implication. The main question of the research is: whether the order to good deeds and forbidding the evil ones and its effects are universal or not?
    The findings of the present study showed that this principle is rooted in human nature. And it has existed among the past tribes and pre-Islamic religions, such as: The condemnation of the previous nations, the curse of Prophets David and Jesus (pbuh), and the condemnation of the Qur'an towards the monks and monks of the People of the Book, Loqman advised his son to practice this principle. Also, the application of the verses that have been called to this duty by “human being” (Nas) shows its universality. Practicing this principle and abandoning it has some pervasive and universal consequences; For example: "the exaltation of society", "salvation from the general divine torment" and "salvation from certain losses". As "suffering from the curse of God and the prophets", "severe punishment of hell" and "sharing in the crime of criminals", are among the general effects of leaving this divine obligation.

    Keywords: Quran, commentary, universality, order to good deeds, forbidding the evil deeds}
  • مرتضی نوری*

    یورگن هابرماس، به عنوان شناخته شده ترین هوادار آرمان های روشنگری در عصر حاضر، دفاع از این آرمان ها، به ویژه آرمان رهایی از سلطه و سرکوب، را در گرو درانداختن نظریه ای می داند که مقید به زمینه های بومی و محلی نباشد و بتواند نوعی اخلاق گفتمانی را بر پایه بنیان هایی جهان شمول توجیه کند. او برای طرح چنین نظریه ای عمدتا به مفاهیم «صدق» و «جهان شمولی» متوسل می‎ شود. از سوی دیگر، او خود را در طیف متفکران پسا-متافیزیکی طبقه بندی می کند و طرح «عقلانیت ارتباطی»اش را از ثمرات ضد-سوبژکتیویستی چرخش زبانی به شمار می آورد. در این مقاله، می کوشم نشان دهم که شیوه استناد او به مفاهیم «صدق» و «جهان شمولی» با تعهدات پسا-متافیزیکی او و لوازم چرخش زبانی سازگار نیست.

    کلید واژگان: صدق, جهان شمولی, کنش ارتباطی, دعوی اعتبار, هنجاریت}
    Morteza Nouri *

    Jürgen Habermas, as the best-known defender of Enlightenment’s ideals in contemporary times, thinks that any adequate defense of those ideals, particularly the ideal of emancipation from oppression and domination, depends on formulating a theory unbound by local contexts and capable of justifying a discourse ethics on universal foundations. In order to map out such a theory, he mainly appeals to metaphysically loaded notions such as “truth” and “universality”. On the other hand, he considers himself as a post-metaphysical thinker and counts his theory of communicative rationality as a consequence of the linguistic turn. In this essay, I would argue that the way in which he appeals to notions of “truth” and “universality” is not consistent with his post-metaphysical commitments and requirements of linguistic turn.

    Keywords: Truth, Universality, Communicative Action, Validity claim, normativity}
  • مصطفی فضائلی*، سجاد رضازاده
    حقوق بشر از زمان تصویب اعلامیه جهانی در سال 1948م، مسیر جهان شمولی را درپیش گرفت و در میان رویکردهای مبتنی بر تنوع فرهنگی، اعلامیه وین در سال 1993م به صراحت مهر تاییدی بر جهان شمول بودن آن زد. صدور اعلامیه حقوق بشر واکنش های متفاوتی را در میان متفکران اسلامی موجب شد. گروهی بر این باور بودند که مفاد این اعلامیه منطبق با متون و منابع اسلامی است، دسته ای دیگر در طیف مقابل از نگاه شریعت اسلامی در مقام انتقاد برآمدند، و گروهی در میانه این طیف، جمع بین آموزه های اسلامی و مفاد اعلامیه را تحت شرایطی امکان پذیر دانستند. در میان گروه سوم، عده ای بر آن اند که با بازخوانی متون دینی می توان به سازگاری میان اسلام و حقوق بشر دست یافت به گونه ای که قرایت اسلامی از حقوق بشر به عنوان حاشیه تفسیر قابل پذیرش باشد. در این نوشتار، پذیرش اعلامیه حقوق بشر در اسلام به عنوان حاشیه تفسیر اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی های به عمل آمده در این نوشتار حاکی از آن است که گزاره پیش گفته نمی تواند درست باشد؛ از یک سو به رغم اشتراکات فراوان از نگاه بنیادی تبایناتی وجود دارد و از سوی دیگر، میان اعلامیه اسلامی و اعلامیه جهانی هیچ سلسله مراتبی حاکم نیست.
    کلید واژگان: اعلامیه جهانی حقوق بشر, اعلامیه حقوق بشر در اسلام, تنوع فرهنگی, جهان شمولی}
    Motafa Fazaeli *, Sajjad Rezazadeh
    Since its adoption in 1948, the Universal Declaration of Human Rights has moved along the path of universalism and, in the context of diversity-based approaches, the Vienna Declaration in 1993 clearly affirmed its universality. TheDeclaration of Human Rights has led to different reactions among Islamic thinkers. One group believed that the provisions of this Declaration were in accordance with Islamic texts and resources, while others were criticizing it from the Islamic Shari'a perspective; a group in the midst of this spectrum believed in the combination of Islamic doctrine and the provisions of the Declaration. Among the third group, there are some who believe that by revising religious texts one can reconcile Islam and human rights so that the Islamic readings of human rights can be accepted as a margin of interpretation. This article examines the Islamic Declaration of Human Rights (Cairo Declaration) as the margin of the interpretation of the Universal Declaration of Human Rights. This paper indicates that the above proposition cannot be right; on the one hand, in spite of a large number of commonalities, there is a fundamental distinction; on the other hand, it is not possible to think of a hierarchical relationship between the Islamic Declaration and the Universal Declaration.
    Keywords: Universal Declaration of Human Rights, Universality, Cultural Diversity, Margin of Interpretation, Declaration of Human rights in Islam}
  • مهدی ذاکریان*
    سه موضوع کانونی در موضوع آموزه های اسلامی و حقوق بشر می تواند مورد توجه باشد: 1. حقوق بشر چیست؟ 2. نقد اسلام بر حقوق بشر کجاست؟ و 3. تبیین دیدگاه اسلام از حقوق بشر چگونه انجام می شود؟ روشن است که حقوق بشر در گذشته های دور به دشواری می توانست در مذاهب و ادیان ورود پیدا کند. (Tomuschat, 2008: 18) اسلام نیز به مانند همه دیگر مذاهب در آغاز از در آشتی با حقوق بشر هم نشین نشد.  بسیار طبیعی به نظر می رسید که طرفداران حقوق بشر بتوانند احکامی مانند آزادی اندیشه، بیان، مذهب و نیز رویارویی با برده داری، شکنجه، مجازاتهای خشن و اعدام را به عنوان یک باور و ارزش جهانی  گسترش دهند. از سوی دیگر، شماری از رهبران و علمای مذهبی ادیان گوناگون به جای ارایه روندهای بهتر برای زندگی افراد که در هر مذهب وجود دارد، با تاکید بر نقطه های تقابل به حقوق بشر تاختند. اینگونه شد که احکام مذهبی با حقوق بشر در ستیز قرار گرفت و برخی تقابل شریعت با حقوق بشر را مطرح کردند. این پژوهش در پاسخ به پرسش کلیدی چگونگی آشتی میان حقوق بشر و اسلام این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد که: جا به جایی تعامل شریعت اسلامی با آموزه های مدنی اسلامی در موضوع حقوق بشر کاهنده جنبه های سلبی ارتباط حقوق بشر و اسلام است. پژوهشگر در این زمینه از مطالعات شخصی و یافته های آموزشی - پژوهشی خویش برای تنظیم این نوشتار بهره برده است.
    کلید واژگان: اسلام, حقوق بشر, جهان شمولی, تشیع, ایران, حقوق مدنی و سیاسی, حقوق زنان, شریعت}
    Mehdi Zakeiarn *
    Three focal points in the subject of Islamic teachings and human rights can be considered: 1. What are human rights? 2. Where does Islam critique human rights? 3. How is the viewpoint of Islam about human rights? It is clear that human rights in the distant past could have been difficult to enter in religions (Tomuschat, 2008: 18). Islam, like all other religions, did not begin to reconcile with human rights at the outset. It seemed very natural for human rights advocates to extend the rules of freedom of thought, expression, religion, and confrontation with slavery, torture, harsh sentences and executions as a universal belief and value. On the other hand, instead of presenting better ways for the lives of individuals in every religion, a number of religious leaders and scholars from different religions have emphasized points of opposition to human rights. It became perceived that religious laws were in conflict with human rights and some discussed the contradictions of the Shari'a with human rights were raised. This research examines the hypothesis in response to the key question of how reconciliation between human rights and Islam takes place. The authors hypothesize that the shift in the interaction of the Islamic Sharia with Islamic civil law on human rights reduces the link between human rights and Islam. The researcher has used personal studies and research findings.
    Keywords: Islam, Human rights, universality, Shiism, Iran, civil, political rights, Women's Rights, Sharia}
  • منصوره شریفی صدر*
    با جایگزینی شورای حقوق بشر به جای کمیسیون حقوق بشر در سال 2006، یکی از تدابیری که برای بررسی و کمک به ارتقاء وضعیت حقوق بشر در سطح بین الملل اتخاذ شد، سازوکار UPR یا بررسی دوره ای جهانی[1] حقوق بشر بود که طی آن وضعیت حقوق بشر هریک از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، هر چهار سال یکبار طی فرایندی در شورا بررسی و توصیه های کشورهای عضو شورا و کشورهای ناظر ارائه می گردد. مباحث مربوط به وضعیت زنان یکی از بخش های مهم گزارش کشورها به شورا را تشکیل می دهد.  موضوع حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تا کنون دو بار در شورا مورد بررسی واقع و توصیه هایی از سوی کشورها ارائه گردیده است. مباحث مربوط به زنان و دختران نیز بخشی از گزارش ملی ایران و توصیه های کشورها را به خود اختصاص داده است.  پرسش کلیدی که در این پژوهش مطرح می گردد، از این قرار است که اساسا سازوکار یو پی آر چه میزان بر رشد و ارتقاء وضعیت زنان در ایران تاثیر داشته است؟ تحقیق و بررسی به عمل آمده در این نوشتار که بر مبنای داده های گزارش های ملی ایران به شورای حقوق بشر و مقایسه شاخص های توسعه زنان و نیز توصیه های کشورها بوده، بیانگر آن است که در فاصله دو دوره بررسی، وضعیت زنان در ایران ارتقاء یافته است. اما روند این بهبود متاثر از عوامل متعدد داخلی و بین المللی بوده که بررسی دوره ای جهانی شورای حقوق بشر یکی از عوامل تاثیر گذار در این روند بوده است.


    [1]. Universal Periodic Review
    کلید واژگان: یوپی آر, حقوق بشر, ایران, زنان, شورای حقوق بشر, جهان شمولی}
    Mansoureh Sharifi Sadr *
    By replacing the Human Rights Council with the Human Rights Commission in 2006, one of the measures taken to examine and contribute to the promotion of the human rights situation at the international level was the UPR mechanism or a Universal Periodic Review of human rights. In UPR, each human rights situation of the United Nations Member States will be reviewed every four years and recommendations will be provided by other member states. Discussions on the status of women constitute one of the most important parts of countries’ report to the Council.
    The issue of human rights of the Islamic Republic of Iran has been reviewed twice by the Council and recommendations have been provided by other countries. Discussions on women and girls are also part of the national report of Iran
    The question posed here is how much the UPR mechanism has essentially affected the growth and advancement of women in Iran? The research in this paper is based on data from the Iranian national reports to the Human Rights Council and comparing the indicators of women's development as well as the recommendations of the countries. The present paper indicates that the status of women in Iran has improved in the two periods of the survey. However, the process of this improvement has been influenced by numerous domestic and international factors, and the World Health Assembly's periodic review of the Human Rights Council has been one of the factors influencing this trend.
    Keywords: UPR, Human rights, Iran, Women, Human Rights Council, universality}
  • قدرت الله قربانی *
    هدف
    هدف این تحقیق، تبیین جایگاه عدالت در سنتهای الهی جاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان بود.
    روش
    روش تحقیق، بررسی جایگاه عدالت در نظام هستی و مطالعه آیاتی است که مبین سنتهای عدالت محور الهی اند.
    یافته ها
    در خدای کامل مطلق، هیچ نشانی از نقص و ظلم وجود ندارد و در نسبت او با جهان و انسان نیز اصل عدالت حاکم است. این مهم در قرآن به عنوان مبنای سنتهای الهی و اجتماعی قرار می گیرد که آن سنتها بیان کننده اصول کلی عادلانه حاکم بر رفتار فردی و اجتماعی انسان و نتایج عادلانه ناشی از آنهاست. در این زمینه، سنتهایی چون: اختیار، برگشت بدی های انسان به خودش، پیروزی نهایی حق و نابودی باطل، وراثت زمین توسط بندگان صالح خدا، سنت مجازات، مهلت دادن به گناهکاران، پیوند پیروزی و پیروی و نظایر آنها مورد توجه اند، که جریان همیشگی اصول ثابت الهی را نشان می دهند؛ مهم تر از آن اینکه، آنها بیان کننده عادلانه بودن جریان زندگی انسان اند.
    نتیجه گیری
    جریان عادلانه حاکم بر کلیت نظام هستی این پیام حکیمانه را برای ما دارد که خیرات و شرور جهان را با نگاه عاقلانه بررسی کنیم و ضمن اعتقاد به عدالت الهی نسبت به انسانها، مشکلات و مصائب آنها را به طور عقلانی فهمیده، از مواجهه با آنها نهراسیم.
    کلید واژگان: قرآن, سنت, عدالت, خدا, جهان شمولی, ثبات}
    Qorbani, Q. *
    Objectives
    The aim of this paper is to explain the place of justice in divine traditions that process in individual and collective life of human being.
    Method
    The method is to study the place of justice in the whole system of being and in the verses that indicate just divine traditions.
    Results
    The data are indicated that there is no sign of defect and oppression in God, and of his relation to the world and human being, since between them is established justice. This matter is called as social and divine traditions of the Qur’an which explain stable justly rules over our individual and social behaviors and their just consequences. In this case, the Qur’an speaks of some traditions like freewill, returning of human being’s badness to herself/ himself, final victory of right over vain, heritage of the earth by God’s righteous servants, punishment and giving times to sinners, and linking between victory and obeying God and so on. All these traditions show justly rules and lawfulness of human being’s life based on God’s justice.
    Conclusion
    Justly divine process over the whole system of being bears this wise message that we rationally can consider goods and evils of the world, and by believing in divine justice to understand them rationally not to fear of them.
    Keywords: the quran, tradition, justice, god, comprehensiveness, stability}
  • رزیتا کهریزی
    چالش میان نسبیت فرهنگی و جهان شمول بودن حقوق بشر از دیرباز مطرح بوده است و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و سپس دو نسل بعدی حقوق بشر بین الملل نقاط عطف آن بوده اند. مقاله پیش رو پس از بررسی اجمالی مبانی و تاریخچه این تقابل دیدگاه، بر مفروضات پنهان در استدلالات متداول له یا علیه هر یک از مواضع تمرکز دارد. شواهد تجربی متعدد دال بر نسبیت فرهنگی انکارناپذیرند و از سویی نسبی بودن ارزش ها و اخلاقیات به لحاظ منطقی و فطری قابل دفاع به نظر نمی رسند. این مقاله نشان می دهد که این دو دیدگاه الزاما و در عمل در تضاد با یکدیگر نیستند بلکه با طیفی از مفاهیم نظری و عملی در هر دو سمت مواجهیم که امکان همپوشانی و همزیستی مسالمت آمیز آنها وجود دارد (و داشته است). تمایز قائل شدن میان جهان شمولی ماهوی و مفهومی، جهان شمولی در محق بودن یا تحقق حقوق بشر، جهان شمولی تاریخی و انسان شناسانه، جهان شمولی حقوقی-بین المللی، جهان شمولی کارکردی و نیز نسبیت گرایی فرهنگی روش شناختی و ماهوی به همزیستی مفهومی این دو دیدگاه کمک می کند. همچنین اتخاذ دیدگاه میان رشته ای به این چالش طی یک دهه اخیر، از جمله انجام مطالعات فرهنگی، فلسفی، تاریخی، حقوقی و سیاسی، در فهم بهتر نقاط ابهام و تفسیر درجات و وجوه جهان شمولی و نسبیت فرهنگی حقوق بشر راهگشا بوده است.
    کلید واژگان: جهان شمولی, نسبیت فرهنگی, اعلامیه جهانی حقوق بشر, حقوق بشر بین الملل, حقوق طبیعی}
    Rozita Kahrizi
    The challenge between cultural relativism and universal human rights has been proposed for a long time, and the ratification of the Universal Declaration of Human Rights, and then the next two generations of the international human rights have been its milestone. Analyzing the fundamentals and the history of this confrontation, this paper examines the concealed assumptions of any one of the opposing arguments. Many empirical evidences of cultural relativism are indisputable, but on the one hand, relativity of values and ethics are not logically and instinctively defensible. This paper shows that these two views do not necessarily conflict with each other in practice; rather, there are ranges of theoretical and practical concepts on both sides, which have the potential for overlapping and peaceful coexistence. The distinction between universal and conceptual universality, universality in the realization of human rights, historical and anthropological universality, legal-international universality, functional universally as well as methodological and essential cultural relativism, contribute to the conceptual coexistence of these two perspectives. Also, adopting an interdisciplinary perspective on this challenge over the past decade, including cultural, philosophical, historical, legal and political studies has an important role in resolving the ambiguities, the interpretation of the dimensions of universality, and the cultural relativism of the human rights.
    Keywords: universality, cultural relativity, Universal Declaration of Human Rights, international human rights, natural rights}
  • علی اسدالله زاده
    نمودار حقوق بشر بین المللی، اعلامیه جهانی حقوق بشر است. مشخصه عمده ای که برای حقوق بشر در این اعلامیه ذکر شده، جهان شمول بودن آن است. جهان شمولی حقوق بشر، هم از جنبه مقبولیت و پذیرش جهانی آن و هم از جنبه مبانی فکری تاثیر گذار در تدوین این اعلامیه، قابل بحث است. از آنچه در این پژوهش گذشت می توان گفت: حقوق بشر و به طور اخص اعلامیه جهانی حقوق بشر گرفتار قرائت خاصی از بشر و حقوق آن شده است که تحت تاثیر فرهنگ غربی حاکم بر آن بوده و عملا چه در حوزه اجرا و چه در حوزه مفاهیم و موازین، نتوانسته است جهان شمول باشد.
    کلید واژگان: حقوق بشر, جهان شمولی, اعلامیه جهانی حقوق بشر, نسبیت گرایی}
    Ali Asadollahzadeh
    The Universal Declaration of Human Rights is the international charter of human rights. Universality is the key feature mentioned for human rights in this Declaration. The universality of human rights is debatable, both in terms of its global acceptance and in terms of the intellectual foundations effective in the formulation of this declaration. Based on this research, it can be argued that human rights, and in particular the Universal Declaration of Human Rights, has a specific reading of human and human rights which is influenced by Western culture, and in practice, it has failed in being universal both in the field of implementation and in the area of concepts and rules.  
    Keywords: human rights, universality, Universal Declaration of Human Rights, relativism}
  • علی محمد فلاح زاده، سید طه موسوی
    مقاله حاضر دربرگیرنده بررسی تطبیقی رویکرد اسلامی و رویکرد غربی به حقوق بشر بوده و جهت گیری کلی این بررسی را متمرکز بر دو موضوع جهان شمولی یا نسبیگرایی حقوق بشر مینماید. سوال اساسی در این مقاله عبارت از آن است که مواضع حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی در خصوص رهیافتهای جهان شمولی و نسبیگرایی حقوق بشر چه تفاوتهایی دارند. در مقام پاسخ به این سوال میتوان اذعان داشت که رویکرد حقوق بشر غربی مدعی جهان شمولی این حقوق بوده و به فرامکانی و فرازمانی بودن آنها صرف نظر از تنوع فرهنگها، قومیتها و مذاهب مختلف معتقد است و از اینرو حقوق بشر خودیافته را قابل تعمیم به دیگر نقاط جهان میانگارد. رویکرد حقوق بشر اسلامی نیز با تاکید بر فطرت خداگونه انسان که وجه اشتراک همگی ابناء بشر است، به جهان شمولی حقوق بشر و فرازمانی و فرامکانی بودن آنها باور دارد؛ با این وجود رویه دولتهای اسلامی در مواجهه با رویکرد تحمیلی غرب در حوزه حقوق بشر، متمایل به نسبیگرایی است تا از این طریق از اجرای حقوق پردازششده در جوامع غربی بگریزد. مقاله پیشرو ضمن تایید فرضیه به این نتیجه میانجامد که تفاوت موجود میان رویکرد و رویه دولتهای اسلامی در خصوص موضوع از آن حیث که اولی جنبه غیرپدیدارشناسانه و دومی جنبه پدیدارشناسانه دارد، قابل توجیه است. مضافا آن که موضع روشنفکری دینی را در خصوص موضوع به نقد مینشیند.
    کلید واژگان: حقوق بشر اسلامی, حقوق بشر غربی, جهان شمولی, نسبیگرایی, رویکرد و رویه دولت های اسلامی}
    AliMohammad FallahZade, Sayyed Taha Mousavi
    The present article includes a comparative study of Islamic approach and western approach about human rights and the general orientation of this review concentrates on Universality and Relativism of human rights. The main question of this article is that what differences exist between Islamic human rights and Western human rights in respect of universality and relativism of human rights. Answering to this question, it should be noted that western approach on human rights claiming universality of this rights and it believes that these rights are ultra-spot and timeless, in spite of the diversity of cultures, ethnicity and religions and thus suppose its innovative human rights extensible elsewhere in the world. Islamic approach on human rights emphasizing Human Nature as a common unity of all humans, believes too in universal ultra-spot and timeless human rights; Nevertheless the practice of Islamic States, in contrast with the imposed western approach, willing to relativism, in order to escape from executing that law. The present article confirming the hypothesis concludes that the difference between approach and practice of Islamic states in this respect is reasonable; because the first is non phenomenological and the second is phenomenological. In adition it criticizes the position of religious intellectualism about the matter.
    Keywords: Islamic Human Rights, Western Human Rights, Universality, Relativism, Approach, Practice of Islamic States}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال