به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قاجار » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قاجار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بیگم ناصری، سمیه حمیدی*، حسین فرزانه پور

    ساختار قدرت سیاسی پیشامشروطه نمایانگر حکومت مندی متافیزیکی است. با ورود تجدد به ایران برخی از مولفه های حکومت مندی فیزیکی تحت عنوان حکومت مشروطه در ذهنیت روشنفکران مورد توجه قرار گرفت. روشنفکران این دوره علل عقب ماندگی کشور و پیشرفت غرب را در تفاوت بن مایه های حکومت مندی می دانستند. از جمله این روشنفکران میرزا ملکم خان است. وی کوشید تا پایه ای برای اصلاحات حکومت در ایران به وجود آورد. او با نقد قدرت، به اصلاح نقایص و کارآمدساختن نظام سیاسی پرداخت و این امر سبب مقایسه جامعه پیشاقانون، پیشامدرن و حکومت استبدادی با غرب دموکراتیک و قانونمند شد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از متن اصلی آثار ملکم خان درصدد است تا مبانی حکومت مندی مدرن را در اندیشه وی مورد واکاوی قرار دهد و گذار به حکومت مندی مکانیکی مبتنی بر نظم و قانون را در اندیشه این روشنفکر تبیین نماید. دستاورد نوشتار حاضر آن است که ملکم خان پیشرو و مبلغ تجدد خواهی بود و راه حل بیرون آمدن از عقب ماندگی ایران را در پایبندی به حکومت سلطنتی، پیروی از اندیشه آزادی خواهی و حکومت قانون و پذیرش نظام حکومتی مدرن می دانست.

    کلید واژگان: ملکم خان, حکومت مندی, مدرن, فوکو, قاجار}
    bigom naseri, Somayeh Hamidi *, Hossain farzanepour

    The structure of pre-constitutional political power reflects metaphysical governmentality. With the arrival of modernity in Iran, some components of physical governmentality under the name of constitutional government were considered in the minds of intellectuals. The intellectuals of this period knew the reasons for the backwardness of the country and the progress of the West in the differences between the foundations of the governmentality. Among these intellectuals is Mirza Malekom Khan. He sought to lay the groundwork for government reform in Iran. Thus, he tried to correct the shortcomings and make the political system more efficient by criticizing power, and this led to the comparison of the pre-modern, pre-modern society and authoritarian government with the democratic and legitimate West. This descriptive-analytical method and using the main text of Malkom Khan's works seeks to analyze the principles of modern governmentality in his mind and explain the transition to mechanical rule based on law and order in the mind of this intellectual. The result of the present article is that Malkom Khan was a pioneer and propagandist of modernism and considered the solution to get out of Iran's backwardness in adhering to the monarchy, following the idea of freedom and the rule of law and accepting the modern system of government.

    Keywords: governmentality, Qajar, Foucault, Malekom Khan, modern}
  • سارا شریف پور، هادی نوری*، محمدرضا غلامی شکارسرایی

    شکل رابطه دولت با طبقات اجتماعی در طول تاریخ ایران همواره متاثر از نظریات شیوه تولید آسیایی و استبداد شرقی تبیین شده است. بر اساس این نظریه، قدرت دولت نامحدود است و همه طبقات را زیر سیطره خود دارد. این در حالی است که بسیاری از داده های تاریخی عصر قاجار، این دیدگاه را زیر سوال می برند و نمایانگر وضعیتی هستند که در آن نیروهای مختلف اجتماعی قدرت دولت را محدود می کنند. این مقاله در پاسخ به مساله تعارض نظریه دولت آسیایی و واقعیت تاریخی عصر قاجار نوشته شده است. پرسش اصلی مقاله این است که آیا دولت قاجار توسط طبقات جامعه محدود می شد یا دارای قدرتی مطلق و فراطبقاتی بود؟. در پاسخ به این پرسش از نظریه سه گانه دولت طبقاتی، بناپارتی و آسیایی کارل مارکس استفاده می شود. روش تحقیق از نوع مطالعه موردی تاریخی است که با دو روش اسنادی و تطبیق الگو به گردآوری و تحلیل داده ها می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که دولت قاجار نه ماهیتی طبقاتی داشت و نه دارای قدرتی فراطبقاتی، بلکه با برخورداری از استقلال نسبی نسبت به طبقات جامعه با مفهوم دولت بناپارتی قابل توصیف است.

    کلید واژگان: استبداد شرقی, دولت, بناپارتیسم, شیوه تولید آسیایی, قاجار}
    Sara Sharifpour, Noori Hadi *, MohammadReza Gholami Shekarsaraee
    Introduction

    The present research deals with the discrepancy between the hypothesized theory of the Asiatic mode of production and the empirical evidence from the Qajar era. Specifically, it explored whether the state–class relationship in the Qajar era can accurately be characterized as oriental despotism (or an Asian state), or it reflects a state where the power of the king was limited by influential classes, such as the clergy, affluent merchants, local nobility, provincial rulers, princes, large landowners, and tribal chiefs. The central focus of this research was to determine whether the Qajar state enjoyed power concentration or operated within a kind of power plurality. In this respect, the central question is: Was the power of the Qajar state limited by social classes, or did it wield absolute and supra-class authority?

    Theoretical Framework:

    The study examined the state–class relationship through the lens of Karl Marx’s theory of the state. Marx’s perspective on the state can be categorized into three distinct models: the powerless state, the state with relative power, and the state with absolute power. Applying these three models, the present study analyzed the dynamics of the state–class relationship during the Qajar era.According to Marx’s instrumentalist theory, the concept of a class state suggests that both the form and essence of the state are contingent upon prevailing classes. While the state may exhibit diverse variations and characteristics in different historical contexts, it fundamentally relies on classes. In all instances, the state functions as a dependent entity and a tool of the ruling class. Marx presented his theory of the Bonapartist state in The Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte (1852) and The Class Struggles in France 1848-1850 (1850). Marx acknowledges that the state possesses a certain degree of independent power or relative autonomy from the ruling class. According to Marx and Engels, the absence of private land ownership and the existence of large-scale state-controlled water facilities, despite their apparent contradiction, are the defining characteristics of the Asian state, in which the autocratic state machinery exercises control over the production surplus and serves not only as the central apparatus for oppression but also as a tool for economic exploitation at the disposal of the ruling class. In such a setting, “the state reigns supreme.”As evident, Marx’s triadic model of the state analyzes the state–class relationship at three levels. The model of class state portrays a state that lacks power and relative autonomy from the ruling class. The Bonapartist state enjoys relative autonomy from the ruling class, while the Asian state wields absolute power and autocratic authority over all societal classes. The present research used Marx’s triadic model as the analytical framework to examine the state–class relationship during the Qajar era.

    Materials and Methods

    This research employed a historical case study approach, which involves gathering extensive information through various data collection methods over an extended temporal span. The collected information is systematically analyzed with the explicit objective of deriving theoretical insights. The documentary research method within the framework of recorded or written history was used to collect the relevant information. There are three strategies for data analysis: pattern matching, explanation building, and time series analysis. Given the descriptive nature of the current case study, the pattern matching method, specifically the type of rival explanations, was utilized. This method involves comparing the historical pattern derived from experience with the predicted theoretical pattern.

    Results and Discussion

    The central question addressed in the present article pertains to the extent of the Qajar state’s power; whether it was constrained by social classes or characterized by absolute and supra-class authority. According to the research findings, the influential clerics, relying on their social support base, exerted their influence over the state. This influence manifested openly through the issuance of fatwas in significant events such as the Russo-Persian Wars, the Persian Tobacco Protest, or the Constitutional Movement. Furthermore, the clerics often succeeded in establishing common interests through their relationships with statesmen, thereby exerting influence over high-ranking state officials. Notably, clerics comprised 20% of the social composition of the first parliament, which signifies their official entry into the power structure of the time.Prominent and affluent merchants, particularly in the first half of the 19th century, wielded influence by fulfilling the financial requirements of the state and cooperating closely with it. However, their role evolved in the second half of the 19th century marked by events like the Tobacco Protests and Monsieur Naus, when they joined the protesters and disrupted the country’s economic cycles due to conflicting interests. This class emerged as one of the most influential groups in Iran during the Qajar era. With the establishment of the Constituent Assembly, they secured a significant one-third of the parliament composition.The influential patriarchs of tribes and the heads of important clans held significant sway due to their independent geographic position and economic resources, military strength, and provision of manpower to the Qajar army. This enabled them to exert influence and even engage in direct conflicts with the state, such as during the Constitutional Movement.Given Iran’s population structure, which predominantly comprised farmers, the large landowners assumed the role of quasi-sovereigns within the territories under their ownership. Their possession of extensive estates, personal military forces, and substantial incomes derived from landownership, combined with a weak bureaucracy and an inefficient tax system, granted them considerable autonomy in areas under their influence.

    Conclusion

    According to the findings, it becomes highly challenging to conceive of the Qajar state as the entity possessing absolute power, as Marx suggests as the primary characteristic of the Asian state. In the Qajar Iran, influential social classes, including the clergy, affluent merchants, local nobility, provincial rulers, princes, large landowners, and tribal chiefs, served as intermediary layers that limited the state’s power and prevented the establishment of a supreme master or an absolute ruler. Moreover, the Qajar state, originating from the Qajar tribe, was not practically reliant on the tribe itself or other social classes, so the Qajar state actually employed various methods, such as granting state positions or making discord between tribes, to control and even suppress them. Accordingly, the Qajar state cannot be categorized as a mere instrument of the ruling class or an entity with absolute power. It does not align with the concept of a class state or even a supra-class state. Instead, enjoying power and relative autonomy from the dominant class, the Qajar state could create a relative balance between social forces, leading to its characterization as a Bonapartist state.

    Keywords: Oriental Despotism, Iran, Bonapartism, Asiatic mode of production, Qajar}
  • جواد نظری مقدم

    هدف این پژوهش بررسی چگونگی بازتاب تصویر زنان ایرانی در سفرنامه های خارجی است. سیاحان خارجی در سفرنامه های خود اطلاعات درخور توجهی درباره شرایط اجتماعی جامعه ایرانی ارایه نموده اند؛ بنابراین، مطالعه این متون به عنوان یکی از منابع حوزه مردم شناسی و تاریخ اجتماعی می تواند ما را در شناخت هرچه بهتر نقش و جایگاه زنان در زندگی و حیات اجتماعی ایرانیان یاری کند. این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای، چگونگی نحوه بازنمایی زنان در سفرنامه ها در آن مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اگرچه گاه برخی گزارش ها بر نقش و جایگاه ضعیف و فرودستی زنان در مقایسه با مردان دلالت دارند، گزارش های زیادی نیز نشان می دهند که زنان در سطوحی، نقش برابر و گاه فرادستی در نسبت با مردان داشته و در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، حضور و نقش چشمگیری داشته اند؛ بنابراین، به نظر می رسد می توان به تحلیل هایی که با اتخاذ رویکردی کلان نگر و عام گرایانه بر حاکمیت مردسالاری و نابرابری جنسیتی در فرهنگ و تاریخ جامعه ایرانی تاکید دارد به دیده تردید نگریست.

    کلید واژگان: تاریخ اجتماعی, بازنمایی, زنان, سفرنامه ها, قاجار}
    Javad Nazarimoghaddam

    The purpose of this research is to investigate how the image of Iranian women is reflected in foreign travelogues. Foreign tourists have provided important information about the social conditions of Iranian society in their travelogues. Therefore, studying these texts as one of the most significant sources in the field of anthropology and social history can help us to better understand the role and position of women in the life and social life of Iranians. This study is a descriptive and analytical research, which uses library sources to examine how women are represented in travelogues. The findings of the research indicate that although some reports indicate the weak and inferior role and position of women compared to men, many reports also indicate that women play an equal and sometimes superior role in They have had a significant presence and role in different social, economic and political fields. Therefore, it seems analyzes that emphasize the patriarchal rule and gender inequality in the culture and history of Iranian society by adopting a macroscopic and generalist approach can be viewed with doubt.

    Keywords: Social History, Representation, Women, Travelogues, Qajar}
  • سید بنیامین کشاورز*
    ایران در عصر قاجار شاهد تحولات مختلف مدرنیزم در زمینه های مختلف جامعه از جمله ارتش و قوای نظامی بود، تحولاتی که در عهدناصری به اوج خود رسید. با فشار دولت های غربی، وجود آشوب های داخلی در کنار درگیری دایم با خلافت عثمانی، تحول و ارتقای قوای نظامی ممالک محروسه و به طبع آن تسلیحات در اولین اولویت قرار گرفتند که هزینه بسیاری نیز طبعا به بار آوردند. امر فوق آنچنان صاحب اهمیت است که همواره موضوع تحقیقات قابل توجهی بوده است اما مطالب مربوط به آن چندان منسجم نبوده و همواره ارایه یک تصویر مشخص از وضعیت نظامی ارتش قاجار عمل دشواری بوده است. با این وجود تسلیحات بسیاری از عصر مذکور تا امروز باقی مانده اند که به ندرت مورد تحقیق قرار گرفته اند، بنابراین تسلیحات و جلوه آنان چه در تصاویر و چه در نوشته متخصصین نظامی اطلاعات ارزشمندی می توانند به ما ارایه دهند که پایه اصلی این مقاله را تشکیل می دهند. پرسش های اصلی پژوهش حاضر عبارت اند از: 1.چه تسلیحاتی در روند مدرنیزم به ایران آمدند؟ 2. تسلیحات جدید قرن نوزدهم میلادی و در نتیجه قشون ناصری، در برابر نیروی سنتی و شرایط جغرافیایی ایران چگونه عمل کردند؟ این مقاله بر آن است علاوه بر معرفی تسلیحات به بازسازی عملکرد و کیفیت ارتش نیز بپردازد. در نتیجه مشخص گردید تسلیحات ارزان تر همخوان با شرایط ایران، انتخاب شده و در داخل کشور همراه موارد جانبی به تولید می رسیدند. بعلاوه، اصلاحات نظامی جهت حفظ ثبات داخلی بسیار موفقیت آمیز بود.
    کلید واژگان: ایران, قاجار, قرن نوزدهم, تسلیحات, قوای نظامی}
    Seyed Benyamin Keshavarz *
    During the Qajar era, Iran witnessed various developments of modernism in various fields of society, including the army and arm forces, developments that reached their peak during the Naseri era. With the pressure of the western governments, the existence of internal riots along with the constant conflict with the Ottoman Caliphate, the transformation and upgrading of the military forces of the protected countries of Iran and, naturally, the weapons were given the first priority, which naturally brought a lot of costs. The above matter has such important that been subject of various researches, but the related materials have not been very coherent and it has always been difficult to present a clear picture of situation of the Qajar army, however, many weapons from the mentioned era have remained until today. which have rarely been researched, so the weapons and appearance, both in pictures and in the writings of military experts, can provide us with valuable information that forms the basis of this article. The main questions are:1.What weapons came to Iran in the process of modernization?2.How the new weapons of the 19th century, and in fact, the Naseri army, did act versus the traditional forces and geographical conditions of Iran? In addition to the introduction of weapons, this article aims to restore the performance and quality of the army. As a result, it was found that cheaper weapons compatible with Iran's conditions were selected and accessories produced inside the country.In addition, military reforms were very successful in maintaining internal stability.
    Keywords: Iran, Qajar, 19th century, ARMS, military forces}
  • زرآسا رجایی دستغیب، حمیدرضا حقیفت*، محمدکاظم کاوه پیشقدم
    این مقاله به بررسی سیر تحول گفتمان ناسیونالیستی در ایل قشقایی پرداخته است. اهمیت موضوع از آن روست که در فضای  پان ترکیستی که امروزه از جانب برخی کشورهای منطقه تبلیغ می شود، ایل قشقایی به عنوان بزرگ ترین اتحادیه ایلی ترک زبان جنوب کشور در معرض این فضاسازی قرار دارد. به منظور تشخیص زمینه های آسیب پذیری ایل قشقایی در این زمینه، ضروری است که پیشینه تاریخی ناسیونالیسم ایرانی در این ایل مورد مطالعه قرار گیرد. پژوهش به این پرسش پرداخت که سیرتحول گفتمان ناسیونالیستی در ایل قشقایی از مشروطه تا انقلاب اسلامی چگونه بوده است. این فرضیه به آزمون گذاشته شد که در بازه زمانی تحت بررسی، شاکله اصلی گفتمان ناسیونالیسم در این ایل هم چنان حفظ و در برخی موارد تقویت گردیده، هر چند عناصری از واگرایی نیز درفرهنگ آن ها باقی مانده است. رویکرد مقاله جامعه شناسی سیاسی و روش گردآوری اطلاعات، بررسی متون تاریخی و مصاحبه با مطلعین قشقایی و مدل پژوهش نظریه گفتمانی اوموت اوزکریملی محقق ترک است. نتایج نشان داد که گفتمان ناسیونالیسم در ایل قشقایی دارای ریشه های عمیق و تاریخی است و نگرانی چندانی نسبت به آسیب پذیری آن در سطح کلان وجود ندارد. هرچند برخی نقاط آسیب پذیر قابل مشاهده است.
    کلید واژگان: ناسیونالیسم, ایل قشقایی, قاجار, پهلوی, مشروطه, انقلاب اسلامی}
    Zarasa Rajaee Dastghaib, Hamidreza Haghighat *, Mohamadkazem Kavehpishghadam
    This article is dedicated to examining the evolution of nationalist discourse in the Qashqa’i tribe. The importance of the issue is that in the pan-Turkism atmosphere that is propagated today by some countries in the region, the Qashqa’i tribe, as the largest Turkic-speaking tribal union in the south of the country, will inevitably be exposed to this atmosphere in order to identify vulnerabilities of the Qashqa’i tribe. In this regard, it is necessary to study the historical background of Iranian nationalism in this tribe and therefore the present article addresses the question of how the evolution of nationalist discourse in the Qashqa’i tribe was from the Mashroteh to the Islamic Revolution. And this hypothesis has been tested that in the period under study, the main structure of the discourse of nationalism in this tribe is still preserved and in some cases strengthened, although elements of divergence remain in their culture. The approach of the article is political sociology and the method of collecting information, reviewing historical texts and interviewing Qashqa’i informants and the research model of discourse theory of Turkish scholar Umut Ozkirimli. The result of the research shows that the discourse of Qashqa’i drill nationalism has deep and historical roots and there is not much concern about its vulnerability at the macro level, although some vulnerabilities can be seen and steps must be taken to address them.
    Keywords: nationalism, Qashqa’i tribe, Qajar, Pahlavi, Constitutional Revolution, Islamic Revolution}
  • زهرا علیزاده جدا، علی اکبر خدری زاده*
    الگوی آرمانی شیعه، حکومت امام معصوم یا نایب انتصابی امام است. لیکن با شروع دوره غیبت امام دوازدهم شیعه، به تدریج الگوی قدرت دوگانه سلطان فقیه در میان فقهای شیعه رواج پیدا کرد و در دوره صفوی به مورد اجرا گذاشته شد. این الگو اگرچه در دوره های افشار و زند مورد بی توجهی حکومت واقع شد اما با قدرت یابی فتحعلی شاه قاجار بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس در این مقاله سعی بر آن است که با بررسی کتب تاریخی و فقهی، عوامل موثر در تداوم الگوی قدرت دوگانه در دوره فتحعلی شاه مورد مطالعه قرار گیرد. سوال اصلی مقاله این است که چه عواملی موجب باز تولید الگوی قدرت دوگانه سلطان - فقیه در دوره ی فتحعلی شاه گردید؟ فرضیه ی مقاله مبنی بر آن است که الگوی قدرت دوگانه سلطان- فقیه در دوره ی فتحعلی شاه بنا بر نیاز دو سویه حکومت و علما و برپایه ی اصل امامت و نگرش عمل گرایانه بخشی از فقهای شیعه مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش دلالت بر آن دارد که الگوی قدرت دوگانه در دوره ی فتحعلی شاه به علت وقوع جنگ های ایران و روس، و نیاز دو سویه حکومت و علما مورد توجه قرار گرفت و پیامدهای مهمی در پی داشت.
    کلید واژگان: قاجار, فتحعلی شاه, قدرت دو گانه, علما, فقه شیعه}
    Zahra Alizadeh Joda, Aliakbar Khedrizade *
    The ideal model of the Shiites is the rule of the Infallible Imam or the appointed deputy of the Imam. However, with the beginning of the period of the absence of the twelfth Shiite Imam, the dual power model of Sultan-Faqih gradually became popular among Shiite jurists and was implemented in the Safavid period. Although this model was ignored by the government during the Afshar and Zand periods, it was considered again with the rise to power of Fath Ali Shah Qajar. Accordingly, in this article, by examining historical and jurisprudential books, the effective factors in the continuation of the dual power model in the period of Fath Ali Shah are studied. The main question of the article is what factors caused the reproduction of the pattern of dual power of Sultan-Faqih in the period of Fath Ali Shah? The hypothesis of the article is that the model of dual power of Sultan-Faqih in the period of Fath Ali Shah has been used according to the mutual needs of the government and scholars and based on the principle of Imamate and pragmatic attitude of some Shiite jurists. The results of this study indicate that the model of dual power in the period of Fath Ali Shah due to the occurrence of Iran-Russia wars, and the mutual needs of the government and scholars was considered and had important consequences.
    Keywords: Qajar, Fath ali Shah, dual power, Scholars, Shiite Jurisprudence}
  • سعیده فروغ مند، داریوش رحمانیان*، غلامحسین زرگری نژاد، رضا شعبانی

    در واقع قشربندی اجتماعی ایران تقریبا از قرن سوم هجری تا قرن سیزدهم هجری یکسان و شبیه هم بوده است و در واقع بافت و ساخت و ترکیب بندی سیاسی ایران در اوایل عصر قاجار تفاوت خاصی با دوران های پیشین نداشت. زیرا جامعه صرف نظر از قشر بندی عادی مرکب از دو گروه مشخص تقسیم شده بود. 1. قشر ممتاز و حاکم در صدر بود. 2- قشر فرودست و غیر حاکم نیز وجود داشت. آنچه در واقعیت جامعه ایران در زمینه های مذکور می گذشت، تفاوت فراوانی با نسخه و مدل فرنگی آن داشت و خود به خود پرسش هایی در باب این همه تفاوت مطرح می شود. امروز بحث بر سر این است که به طور مسلم که ریشه هایی از معضلات سیاسی امروز به گذشته های نه چندان دور می رسد، در این پژوهش به پرسش اساسی یعنی ساختار سیاسی ایران عصر قاجار (جامعه ای گذار از سنت های گذشته به سوی زندگی نوین و مدرن) پرداخته می شود تا بتوان با بررسی ساختار سیاسی عصر قاجار در سفرنامه های اروپایی زمینه فراهم آورنده تا ریشه های نابسامانی های آن عصر را تبیین و تحلیل و توصیف کرد. در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی و به کمک مراجعه به منابع کتابخانه ای استفاده شده است.

    کلید واژگان: قاجار, ترکیب بندی سیاسی, قشربندی, سفرنامه, قشر ممتاز}
    Saeideh Forooghmand, Daryoosh Rahmanian *, GholamHossein Zargarinezhad, Reza Shabani

    In fact, the social stratification of Iran from the third century AH to the thirteenth century AH was almost the same and similar, and in fact the texture, structure and political composition of Iran in the early Qajar era was not much different from previous eras. Because society was divided into two distinct groups, regardless of normal stratification. 1. The privileged and ruling class was at the top. 2- There was also a lower and non-ruling class. What was really going on in the Iranian society in the mentioned fields was very different from the Persian version and model, and questions about all these differences are automatically raised. Today, it is argued that the roots of today's political dilemmas go back to the recent past. In this study, the fundamental question is the political structure of Qajar Iran (a society transitioning from past traditions to modern life and Modern) is studied in order to be able to explain, analyze and describe the roots of the disorders of that era by examining the political structure of the Qajar era in European travelogues. In this research, descriptive-analytical method has been used with the help of referring to library resources.

    Keywords: Qajar, political composition, Stratification, Travelogue, privileged class}
  • بهروز امیدی، محمدمهدی مرادی خلج

    نهاد مرجعیت‌کل شیعه مقارن باآغاز سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در ایران،در ساختار روحانیت شیعهپدیدار گردیدو اعتباریهمتراز بانهاد سلطنت، در قلمرو شریعتیافت.با توجه به نقش این نهاددر وحدت عقیدتی جهان شیعه وتاثیرات مواضع فقهی-سیاسی مراجع کلدر تحولات تاریخی،این پژوهش به شناخت چگونگی پیدایش آناختصاص یافته است.روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است وبر اساس منابع آن عصر و تحقیقات معاصر انجامگرفته ونشان می‌دهدپس از سقوط صفویه و خروج مذهباز سیطره حکومت،بستر مناسب برای فعالیتجریان‌های پویاتر شیعه فراهم شد وتغییر توازن میانمکاتباخباری و اصولیو ظهور پدیده-های تازه در ساختار مذهب محققگردید. آنگاه تشدیدرقابت بر سر اعلمیت در میان علمای اصولی، منازعات با فرق نوظهور شیخیه و بابیهو ضرورت مقابله موثر با تهدیدات محیطی،به ترتیب موجب: تکامل اندیشه مرجعیت، اتحاد روحانیتو اجماع بر نخستین مرجع کل گردید.نهاد مرجعیت‌کل با ریاست شیخ محمدحسن نجفیشکل گرفت و بانص او بر جانشینی شیخ مرتضی انصاریاستمرار یافت.پس از دوره‌ای فترت در پی وفات شیخ انصاری و برقراری مجددرقابت،میرزا محمدحسن شیرازی با ایفای نقش رهبری در جنبش تنباکو،مقبولیت و مرجعیت عام یافت.

    کلید واژگان: مرجعیت کل, علما, سیاست, قاجار, ناصرالدین شاه, روحانیت, تشیع}
    behroz omidi, mohammadmahdi moradikhelaj

    Simultaneously with the beginning of the reign of Nasser al-Din Shah Qajar in Iran, the institution of Shiite authority appeared in the structure of the Shiite clergy and gained the same credibility as the founding of the monarchy in the realm of Sharia. The method of research is descriptive-analytical and based on the sources of that era and contemporary research has been done and shows that after the fall of Safavid rule and the departure of the religion from the domination of the government, a suitable platform was provided for the activities of more dynamic Shiite currents. The emergence of new phenomena in the structure of religion was realized. Then the intensification of competition for publicity among fundamentalist scholars, conflicts with the emerging sects of Sheikh and Babi and the need to deal effectively with environmental threats, respectively, led to the evolution of the idea of ​​authority, the unity of the clergy and consensus on the first general authority. He succeeded Sheikh Morteza Ansari. After a period of hardship following the death of Sheikh Ansari and the re-establishment of the competition, Mirza Mohammad Hassan Shirazi gained general acceptance and authority by playing the leading role in the tobacco movement.

    Keywords: General authority, scholars, politics, Qajar, Nasser al-Din Shah, clergy, Shiism}
  • ریحانه نورمحمدی*، حسین فرزانه پور، سمیه حمیدی
    حقوق شهروندی مهم ترین موضوع حقوقی معاصر و مفهومی نوظهور است که جایگاه ویژه ای در نظریه های اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است. بیش از هر چیز، حقوق شهروندی در مورد حقوقی از جمله اقامت، تحصیل، بهداشت، بحث می کند که هر کس به عنوان شهروند یک دولت آنها را به دست می آورد. حقوق شهروندی زمانی تحقق می یابد که همه افراد جامعه به کلیه حقوق مدنی و سیاسی دست یابند و شهروند به عنوان عضوی از جامعه در کنار اداره بهتر جامعه دارای مسیولیت باشد و برقراری نظم اجتماعی و به رسمیت شناختن این حقوق تعاملی نقش موثری در ارتقای حقوق شهروندی و ایجاد جامعه ای مبتنی بر نظم و عدالت اجتماعی داشته باشد.نوشتار حاضر با اتکا به رویکرد جامعه شناسی تاریخی بر مبنای نظریه برایان اس ترنر برای فهم شهروندی و حقوق شهروندی در عصر مشروطه تلاش نموده است تا با بهره گیری از اسناد و منابع کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی با بررسی موانع تحقق امر حقوق شهروندی در این دوره درصدد پاسخ به این سوال است که عوامل و موانع تحقق حقوق شهروندی در عصر مشروطه چه بوده است؟فرضیه این پژوهش بدین در بستر ضعیف حاکمیت مرکزی، ضعف فرهنگ سیاسی توده مردم، نخبگان سیاسی در نهایت منتج به شکل گیری حقوق شهروندی نگردید.
    کلید واژگان: قاجار, انقلاب مشروطه, حقوق شهروندی, برایان اس ترنر}
    Reyhaneh Nourmohammadi *, Hossain Farzanepour, Somaye Hamidi
    Citizenship rights is the most important contemporary legal issue and an emerging concept that has found a special place in social and political theories. Above all, citizenship rights discuss the rights, such as residence, education, and health, that everyone gets as a citizen of a state. Citizenship rights are realized when all members of the society achieve all civil and political rights and the citizen has responsibility as a member of the society along with the better management of the society and establishing social order and recognizing these interactive rights have an effective role in promoting citizenship rights and creating a society based on social order and justice. The present article, relying on the historical sociology approach based on Bryan.S.turner's theory, has tried to understand citizenship and citizenship rights in the constitutional era, by using library documents and resources and descriptive-analytical method by examining the obstacles to the realization . In this article, it is trying to answer the question that what were the factors and obstacles to the realization of citizenship rights in the constitutional era? The hypothesis of this research is that in the context of the weak central government, the weakness of the political culture of the mass of the people, the political elites did not ultimately lead to the formation of citizenship rights.
    Keywords: Qajar, constitutional revolution, Citizenship Rights, Brian S. Turner}
  • محمدحسین باقری خوزانی*، منصور میر احمدی، مجید توسلی، حمید احمدی

    اهمیت مقوله نظارت بر قدرت سیاسی در دنیای معاصر باعث شده است که نقد و نظارت پذیری قدرت سیاسی مستقر به عنوان یک ضرورت و ارزش برای نظام های سیاسی تلقی گردد و فقدان آن به نوعی به امکان وقوع انواع بحران ها را محتمل سازد. سوال اینست که در تفکر سیاسی شیعه نقد و نظارت بر قدرت سیاسی چه جایگاهی داشته و این اندیشه چه سیر و تطوری را طی کرده است. در این مقاله تلاش می کنیم سیر تحول نظارت بر قدرت سیاسی را در اندیشه علمای عصر قاجار از منظری تبارشناسانه توضیح دهیم و نشان دهیم چگونه نظم سلطانی حاکم بر عصر اول قاجار ادبیات و دانش نقد و نظارت خود را آفرید و در ادامه با تحریم تنباکو از طرف میرزای شیرازی مقدمات گسست از این نظم و تمهید نظری نقد و نفی استبداد فراهم شود و در نهایت ظرفیت اجتهاد شیعی در نقد و نظارت بر قدرت در اندیشه علامه نایینی آشکار شود. اندیشه ای که آن را باید تبار نظم جمهوری عصر حاضر و کاربست های نظارت بر قدرت سیاسی دانست.

    کلید واژگان: تبارشناسی, قدرت سیاسی, نظارت, علما, قاجار}
    Mohmmad Hosein Bagheri *, Mansoor Mirahmadi, Majeed Tavasoli, Hamid Ahmadi

    The importance of the issue of oversight of political power in the contemporary world has led to the critique and oversight of established political power as a necessity and value for political systems, and its absence makes it possible for all kinds of crises to occur. The question is what is the place of criticism and monitoring of political power in Shiite political thought and how has this thought gone? In this article, we try to explain the evolution of political power control in the minds of Qajar scholars from a genealogical point of view and show how the ruling dynasty of the first Qajar era created its own literature, criticism and supervision, and then by banning tobacco. Mirzai Shirazi should prepare the ground for breaking with this order and theoretical preparation for criticizing and denying tyranny, and finally the capacity of Shiite ijtihad in criticizing and monitoring power should be revealed in the thought of Allameh Naeini. The idea that it should be considered a descendant of the present-day republican order and the applications of the control of political power.

    Keywords: Genealogy, political power. monitoring. scholars. Qajar}
  • علی گل محمدی*

    پیامد مواجهه جوامع قاجار و می جی با تمدن غرب در سده نوزدهم، تکوین قالب های فرهنگی دوگانه و التقاطی متشکل از عناصر بومی و فرنگی بود. نخبگان این جوامع نیز مبتنی بر دریافت خود از ویژگی های فرد مدرن، تلاش کردند تا با نمایش نمادهای تمدن جدید در زندگی روزمره، رفتار متمدنانه ای در حوزه عمومی از خود به نمایش بگذارند. تبدیل هنجارهای مدنی خویشتن داری به کنش مسلط اجتماعی در حوزه عمومی با تکوین دولت های مطلقه غربی و راندن رفتارهای طبیعی و عاطفی به حریم خصوصی، مراد الیاس از عقلانی شدن فرد در جوامع معاصر غربی بود و او کوشید تا در قالب نظریه «فرایند متمدن شدن» پیشینه تاریخی آن را تبیین کند. با توجه به اهمیت تجارب تاریخی، پژوهش حاضر می کوشد تا ذیل پرسش بزرگ تر و دیرینه ای چون علل ناکامی و توفیق ایران و ژاپن در فرایند نوسازی، به این سوال پاسخ دهد که در تعارض میان وجوه جدایی ناپذیر عقلانی و عاطفی فرد و تحیر و تنش های روحی ناشی از آن، نخبگان این جوامع چه راه کاری یافتند؟ با کاربست نظریه الیاس و روش تطبیقی-تاریخی، تلاش شده تا با بررسی و تحلیل اطلاعات تاریخی و سنجش شاخص هایی چون جامه، خانه و ادب ونزاکت در زندگی نخبگان، پناه بردن به حوزه های خصوصی به عنوان راه حل احتمالی برای تسکین فشارها تبیین شود.

    کلید واژگان: قاجار, متمدن شدن, می جی, نخبگان, نوربرت الیاس}
    Ali Golmohammadi *

    The formation of dual and eclectic cultural patterns consisting of indigenous and Western elements was the consequence of Qajar and Meiji societies’ confrontation with Western civilization in the nineteenth century. Based on their perception of the modern individual’s characteristics, the elite of these societies tried to present civilized behavior in the public sphere by displaying the symbols of the new civilization in everyday life. The dominance of self-control in the public sphere with the formation of absolute states in the West and the enclosure of natural and emotional behaviors in private sphere was what Elias meant by individual rationalization in contemporary Western societies. Regarding the importance of historical experiences, it is tried here to answer the question what was the elite’s solution of the conflict between the inseparable rational and emotional aspects of the individual in these societies? It is a question along an old and important question of the causes of failure and success of Iran and Japan in the modernization process. It was attempted to analyze the historical data and measurement indexes such as clothing, housing and etiquette in the elite life by applying Elias’s theory and comparative-historical method to explain their seeking refuge in the private sphere as a possible solution to relieve pressures.

    Keywords: Civilizing process, elite, Qajar, Meiji, Norbert Elias}
  • سید مرتضی حافظی، مهدی نجف زاده*، محسن خلیلی، روح الله اسلامی

    بهره گیری از ابزارها و نهادهای «بهنجارسازی» در نتیجه آگاهی از شیوه های نوین سیاست ورزی در دوران قاجار موردتوجه قرار گرفت. با محوریت شاه در عرصه سیاست؛ این قدرت شاه، نگاه شاه، و تفسیر شاه از امور بود که با تکیه بر نوعی «قدرت آیینی» بر فراز تمام نیروها حکمرانی می کرد. با تلاش برای تشکیل دولت مدرن در دوران پهلوی اول، با ایجاد تکنیک های ویژه ای مبتنی بر «قدرت انضباطی» حکمرانی بر سوژه ها آغاز شد. در این تغییر و تحول، پنداشت «بدن» در حکم یکی از مولفه های اصلی عملکرد روابط قدرت، حایز اهمیت است چراکه تمامی این کردارها بر بدن سوژه اعمال می شود. بر پایه چنین مفروضی پرسش این نوشتار این است: چگونه رنجی که بر بدن رعایا تحمیل می شود، تبدیل به یک ابزار سیاسی شده و از رهگذر آن، تکنولوژی سیاسی در خدمت حکومت مند شدن سیاست قرارگرفته است؟ در پاسخ به پرسش پژوهش، این فرضیه مطرح است: در دوران حکومت قاجار و پهلوی اول، سوژه و بدنش در فرایند سازوبرگ های قدرت آیینی و تحول آن به قدرت انضباطی متحول شده و به ابژه هایی مطیع و سربه راه تبدیل می شوند. این پژوهش با استفاده از روش پژوهش تبارشناسی خاطرات و گزارش های سیاحان، دستورات حکومتی و ذی نفعان و روایات تاریخی درزمینه شیوه حکومت مندی در این دوران انجام شده است و می کوشد با تاکید بر «سیاسی کردن رنج» رویکردهای حکومت قاجار و پهلوی اول را فراخواند و با پرداختن به این موضوع چگونگی تبدیل «رعیت» به ابژه هایی مطیع و سربه راه توضیح دهد.

    کلید واژگان: قدرت آئینی, قدرت انضباطی, تکنولوژی های بدن, قاجار, پهلوی اول}
    Seyed Morteza Hafezi, Mehdi Najafzadeh *, Mohsen Khalili, Rohollah Eslami

    Using "normalization" tools and institutions was considered because of an awareness of new methods of politics in the Qajar period. Centered on the Shah in politics; It was the king's power, the king's view, and the king's interpretation of things that ruled over all forces, relying on a kind of "religious power". To form a modern state in the first Pahlavi era, the rule of subjects began with the creation of special techniques based on "disciplinary power". In this transformation, the notion of "body" as one of the major components of the functioning of power relations is important because they apply all these actions to the subject's body. the question of this article is: How is the suffering inflicted on the bodies of the subjects, has it become a political tool, and through it, has political technology governed politics? In response to the research question, this hypothesis is raised: During the rule of Qajar and the first Pahlavi, In the process of the mechanisms of religious power and its evolution, the subject, and her body are transformed into disciplinary power and become obedient and sublime objects. This research has been done by using the method of genealogical research of tourists' memoirs and reports, government orders and stakeholders and historical narrations in governance in this period, and tries to call the approaches of the Qajar and Pahlavi governments by emphasizing "politicization of suffering" to deal with this subject. Ultimately, it explains how the "subject" becomes obedient and sublime objects.

    Keywords: Ritual power, disciplinary power, body technologies, Qajar, First Pahlavi}
  • زهرا فنایی*، محدثه سادات امیری، جمال خداکرمی، محمد مسعود

    عصر قاجار آغاز تحولات گسترده در تمامی ابعاد در مواجهه با تمدن غرب بوده است.در سال های پیشرفت اروپاییان؛ جامعه ی ایران در اثرعوامل داخلی و خارجی متعدد وضعیت نامطلوبی را تجربه می کرد. در چنین شرایطی برای جبران این عقب ماندگی در بسیاری از زمینه ها از غرب الگوبرداری شد که معماری نیز از این امر مستثنا نبود. در این دوره گسست شدیدی در روند معماری ایران پدیدآمد و تقلید از معماری غرب در معماری ایران آغاز شد که یکی از این جنبه های تاثیرپذیری، در تزیینات معماری نمایان شد. نوشتار حاضر با رویکردی تحلیلی-تاریخی به مطالعه تاریخ سیاسی عصر قاجار پرداخته است و از طریق روش داده بنیاد به این پرسش پاسخ داده است که نقش سیاست قاجار بر تاثیر پذیری نقوش تزیینات معماری از غرب چه بوده است.پس از کدگذاری رخدادها و تحلیل داده ها؛ ضعف در چهار شاخص علم به مصالح جامعه، ایجاد اسباب رفاه و امنیت، اداره و مراقبت از امور داخلی، برنامه و شیوه عمل به عنوان کدهای محوری اثرگذار بر گرایش حکومت به غرب بدست آمد که در ارتباط مستقیم با ورود نقوش تزیینات معماری غرب به ایران است.

    کلید واژگان: سیاست, قاجار, تزئینات معماری, نقوش, داده بنیاد}
    Zahra Fanaie *, Mohadese Sadat Amiri, Jamal Khodakarami, Mohammad Massoud

    The Qajar era was the beginning of extensive changes in all dimensions in the face of Western civilization. In the years of European progress; Iranian society was experiencing an unfavorable situation due to various internal and external factors. In such circumstances, in order to compensate for this backwardness, the West was modeled in many areas, and architecture was no exception. During this period, there was a sharp break in the process of Iranian architecture and the imitation of Western architecture in Iranian architecture began, which one of these aspects of influence appeared in architectural decorations. The present article has studied the political history of the Qajar era with an analytical-historical approach and has answered the question of the role of Qajar politics on the influence of architectural decorations from the west through the data method of the foundation. After coding the events and analyzing the data ؛ها ;Weakness in the four indicators of knowledge of the interests of society, creating welfare and security, management and care of internal affairs, program and method of action as the central codes affecting the government's orientation to the West was obtained in direct connection with the arrival of Western architectural ornaments in Iran Is.

    Keywords: Politics, Qajar, Architectural decorations, Designs, Data Base}
  • بیگم ناصری، سمیه حمیدی*، حسین فرزانه پور
    با طرح اندیشه اصلاحات در ایران دوره قاجار و رویارویی با تجدد، روشنفکران زیادی در آثار خود به نظریه پردازی در خصوص ضرورت دگرگونی در مبانی اداره حکومت پرداختند. آن ها با مشاهده اصول و مبانی حکومت غرب و مقایسه آن با ایران، درصدد برآمدند تا بن مایه و بافتار حکومت مدرن را ارزیابی نموده و آن را در ایران پیاده سازی نمایند. از جمله روشنفکران عصر قاجار، طالبوف تبریزی است که با مشاهده انتظامات غرب به فکر الگوبرداری آن برای ایران افتاد. او در آثار خود به مبانی حکومت مدرن غربی اشاره نموده و علل عقب ماندگی ایران و راه برون رفت از آن را ذکر می کند. این پژوهش با تکیه بر نظریه حکومت مندی فوکو و بهره گیری از تحلیل متن اصلی آثار طالبوف درصدد آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که بن مایه و بافتار حکومت مندی مدرن در اندیشه طالبوف چگونه است. دستاورد نوشتار حاضر آن است که طالبوف علل عقب ماندگی ایران را در ناکارآمدی حکومت می دانست، از این رو به دنبال اخذ تمدن غرب با حفظ سنت و شریعت اسلامی در قالب طرح ایده دولت مدرن بوده است.
    کلید واژگان: طالبوف, حکومت مندی, فوکو, مدرنیته, قاجار}
    Bigom Naseri, Somaye Hamidi *, Hossein Farzanepour
    With the idea of reform in Qajar Iran following the confrontation with modernity, many intellectuals in their works theorized about the need for change in the principles of government. By observing the principles and foundations of Western government and comparing it with Iran, they tried to evaluate the structure and context of modern government and implement it in Iran. One of the intellectuals of the Qajar era is Talibov Tabrizi, who, observing the Western regime, thought of following its example for Iran. In his works, he refers to the foundations of modern Western government and the reasons for Iran's backwardness and the way out of it. Relying on Foucault's theory of Governmentality and using the analysis of the original text of Talibov's works, this study seeks to answer the question of what is the basis and context of modern Governmentality in Talibov's thought. The conclusion of the present article is that Talibov considered the reasons for Iran's backwardness in the inefficiency of the government, so he sought to acquire Western civilization by preserving Islamic tradition and law in the form of the idea of a modern state.
    Keywords: Talibov, Governmentality, Foucault, modernity, Qajar}
  • یدالله تسوجی زاد، داوود اصفهانیان، معصومه قره داغی

    نظام قضایی ایران در طول سلطنت پادشاهان قاجار تا قبل از مشروطیت براساس نهادهای‌ بازمانده از عصر صفوی براساس تفکیک صلاحیت‌های شرع وعرف استوار بود. مطالعهء چند وچون این ساختارها وتعامل حکام شرع وعرف برای بررسی علل وعوامل جنبش‌ عظیم مشروطیت ودر نهایت صدور فرمان ایجاد عدالت‌خانه ومشورت‌خانه مفید بلکه‌ ضروری است. مطالعهء شواهد ومصادیق متعددی که در دسترس است توام با ملاحظات‌ دیگر نشان می‌دهد که کاستی‌های نظام قضایی عصر قاجار از عوامل اصلی انقلاب‌ مشروطیت بوده است. وبدون شک انقلاب مشروط در نظام حقوقی ایران تاثیر شگرفی داشته است. تصویب قانون مادر ومهمی چون قانون اصول محاکمات جزایی در سال 1290 قانون مجازات عمری 1304 وتصویب قانون مادر در سال 1307 از جمله پیشرفت ها در حقوق ایران بوده است. اصلاحات متعدد ومتناوبی که در عصر قاجار از زمان عباس میرزا تا قبل از پیروزی انقلاب مشروطیت به ویژه عهد ناصر الدین شاه از سوی امیرکبیر وسپهسالار در زمینه تقویت نهاد دادرسی عرفی وتجدید تشکیلات وآیین دادرسی دیوانخانه عظمی بعمل آمد ولی آثار محسوس چندانی در تامین عدالت قضایی در سطح کشور نداشت بلافاصله پس از پیروزی انقلاب مشروطیت ایران وعدلیه قانونی تاسیس شد وحاج مخبرالسلطنه هدایت وزیر عدلیه شد. در این مقاله به تبیین تحول نظام قضایی ایران در پرتو انقلاب مشروطه پرداخته می شود.

    کلید واژگان: نظام قضایی ایرانی, قاجار, انقلاب مشروطه}
    yadollah tasojizad, davod esfahanian, masomeh garadagi

    Iran´s judicial system during the reign of the Qajar kings up to the constitution based on remnants of the Safavid era based on the separation of religions and customary jurisdictions¸ prior to the constitution.A study of how these structures and the interaction of religious rulers and practitioners to examine causes and factors of the great constitutional movement and finally issuing commands for establishing fair justice and consulting the home is useful but also essential.Studying the numerous evidences and examples available along with other considerations shows the shortcomings of the Qajar era judicial system has been the main factors of the constitutional revolution and no doubt the constitutional revolution has had a profound effect on the Iranian legal system.Adoption of mother law and an important one such as the Procedure Code Act 1290,life penalty 1304 and the adoption of the maternal lawpassed in 1307 has been one of the improvements in Iranian Law. Numerous and periodic reforms in the Qajar era of Abbas Mirza until the victory of the Nasser-e-Din Shah by AmirKabir Sepahsalar in the field of strengthening the institution of Customary Justice and reorganization body and Procedure of the Grand Court came but it didn´t have much impact on judicial justice nationwide immediately after the victory of the Iranian Constitutional Revolution and legal justice was established and Haji Mokhber-al-Saltanah was the minister.

    Keywords: Iranian judicial system, Qajar, constitutional revolution}
  • سید سیاوش موسوی رکعتی

    پژوهش مطرح شده ی کیفی که با روش مقایسه ای- تحلیل ثانویه تهیه شده، هدفش پاسخ به این سوال است که نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سیاسی ایران چگونه بوده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهند که مدرسه مخلوق عصر روشنگری بوده است، بنابراین در این دوران سواد از طریق مدارس در جوامع اروپایی عمومی شد. حال آن که تلاش برای سواد عمومی در جامعه ی ایران از دوران قاجار آغاز شد، اما به علت خودکامگی های داخلی و شکست های خارجی، این تلاش ها با مخالفت هایی مواجه شد: بنابراین جامعه ی ایران از سواد عمومی محروم ماند: زیرا نرخ آن، در این دوران پنج درصد بود: بنابراین نقش آموزش و پرورش در تکوین فرهنگ سیاسی محدود و در حد محلی- ایلیاتی بود؛ اما در دوران پهلوی اول، هرچند نرخ سواد عمومی به پانزده درصد افزایش یافت، اما به علت اقدامات یکجانبه ی شاه، همانند انحلال تمامی احزاب، تبدیل آموزش و پرورش به الگوی یکپارچه سازی، در قالب سازمان هایی همانند سازمان پیشاهنگی ایران و سازمان پرورش افکار عمومی، فرهنگ سیاسی به مرحله ی محدود-بسته تغییر یافت. اما در دوران پهلوی دوم، نرخ سواد عمومی از پانزده درصد به سی درصد ارتقا یافت. اما به علت نظام تک حزبی، دخالت امنیتی ها و نرخ بیگانگی سیاسی نود و پنج درصد، فرهنگ سیاسی به مثابه ی گذشته، در حد انفعالی- تابعی باقی ماند. در مجموع آموزش و پرورش از طریق کارکردهایی همانند پرورش سیاسی، کنش سیاسی، کارگزار سیاسی و یگانگی سیاسی می تواند در فرهنگ سیاسی نقش ایفاء کند.

    کلید واژگان: ایران, اروپا, آموزش و پرورش, پهلوی, قاجار, فرهنگ سیاسی}
    Siavash Mousavi Rakati

    The purpose of this qualitative research, which has been prepared by the method of comparative-secondary analysis, is to answer the question of what has been the role of education in Iranian political culture? The research findings show that the school was a creature of the Enlightenment, so during this period literacy became common through schools in European societies. While the effort for public literacy in Iranian society began in the Qajar period, but due to internal authoritarianism and foreign failures, these efforts met with opposition: so Iranian society was deprived of public literacy: because its rate , Was five percent during this period:Thus, the role of education in the development of political culture was limited to the local-Illyrian level; But during the first Pahlavi era, although the general literacy rate increased to fifteen percent, but due to the Shah's unilateral actions, such as dissolving all parties, turning education into a model of integration, in organizations such as the Scout Organization of Iran and the Organization of Thought Development In general, political culture changed to a closed-ended phase. But in the second Pahlavi era, the general literacy rate rose from fifteen percent to thirty percent. But due to the one-party system, security interference, and a ninety-five percent rate of political alienation, political culture as in the past remained passive-functional. In general, education can play a role in political culture through functions such as political education, political action, political agent and political unity.But in the second Pahlavi era, the general literacy rate rose from fifteen percent to thirty percent. But due to the one-party system, security interference, and a ninety-five percent rate of political alienation, political culture as in the past remained passive-functional. In general, education can play a role in political culture through functions such as political education, political action, political agent and political unity.But in the second Pahlavi era, the general literacy rate rose from fifteen percent to thirty percent. But due to the one-party system, security interference, and a ninety-five percent rate of political alienation, political culture as in the past remained passive-functional. In general, education can play a role in political culture through functions such as political education, political action, political agent and political unity.

    Keywords: Iran, Europe, education, Pahlavi, Qajar, political culture}
  • زهرا آریاکیان، علی اکبر امینی*، اهورا راهبر، اصغر کیوان حسینی
    در این مقاله تلاش بر این است تا با بررسی دوران قاجار، به این سوال اساسی پاسخ داده شود که توسعه نیافتگی ایران در دوران ناصرالدین شاه قاجار، چگونه با توجه به شاخص های دولت نرم از دیدگاه میردال قابل تبیین است؟ یافته ها حاکی از این است که جامعه ایران در عصر ناصرالدین شاه که مصادف با توسعه صنعتی در غرب بود، در حال مواجهه فزاینده با خارج و تحولات مذکور بوده و در عین حال در درون نیز، مشکلات فراوانی داشته است که از مهم ترین آنها می توان به فقدان انضباط اجتماعی، نقص وضع و اجرای قانون در کشور، عدم اطاعت گروه های قدرتمند جامعه از جمله خاندان قاجار، اشراف زمیندار، خوانین و روسای قبایل و طبقه بازرگان از قوانین و مقررات و نیز فساد اداری فراگیر اشاره کرد که این امر باعث شد تا دولت در سال های 1227 تا 1275 ه.ش توانایی وضع قانون یکسان، کنترل اوضاع داخلی و به تمکین واداشتن گروه های قدرتمند برای اجرای قوانین و مقررات رسمی و نیز اقدام جدی در جهت رفع فساد اداری را نداشته باشد و لذا نتواند توسعه را در ایران مانند کشورهای غربی ایجاد کند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی است.
    کلید واژگان: ایران, قاجار, عصر ناصری, توسعه نیافتگی, دولت نرم میردال}
    Zahra Aryakian, Aliakbar Amini *, Ahoura Rahbar, Asghar Keivan Hosseini
    In this article, by using the descriptive-analytical method and the method of collecting documents, an attempt is made to answer the basic question of how the underdevelopment of Iran during the reign of Nasreddin Shah Qajar, according to the indicators of soft government from the perspective of the Qajar period. Mirdal can be explained? The findings indicate that the Iranian society in the era of Nasser al-Din Shah, which coincided with industrial development in the West, was increasingly facing the outside and the mentioned developments, and at the same time, had many problems inside, the most important of which We can mention the lack of social discipline, the lack of law enforcement in the country, the disobedience of powerful groups in society, including the Qajar dynasty, landed aristocrats, khans and tribal chiefs, and the merchant class from laws and regulations, as well as widespread corruption. Due to the fact that the government in the years 1227 to 1275 A.H. was not able to enact the same law, control the internal situation and compel powerful groups to implement official laws and regulations, as well as take serious action to eliminate corruption, and therefore could not develop In Iran like Western countries.
    Keywords: Iran, Qajar, Nasserite era, Underdevelopment, Mirdal soft government}
  • سید مجتبی حسینی، فریدون اکبرزاده*، روح الله شهابی، حامد عامری گلستانی

    موضوع این مقاله، بررسی فرایند تحول دولت در ایران معاصر از مشروطه تا پهلوی اول است. این پژوهش، با توجه به نه شاخصه دولت مدرن یعنی 1. انحصار کنترل ابزار خشونت؛ 2. سرزمینی بودن؛ 3. حاکمیت؛ 4. حکومت بر پایه قانون اساسی؛ 5. قدرت غیرشخصی؛ 6. بوروکراسی عمومی؛ 7. اقتدار/ مشروعیت؛ 8. شهروندی؛ 9. مالیات ستانی، تلاش کرده به این سوال  پاسخ دهد که سیر تحول دولت از مشروطه به دولت پهلوی اول تا چه حد «مدرن» بوده است؟ فرضیه مقاله این است در تحول دولت از مشروطه به پهلوی اول، برخی از عناصر دولت مدرن که پیشتر در دولت های قاجار و مشروطه وجود داشت تداوم پیدا کرده، برخی در عصر پهلوی اول شکل گرفت و برخی نیز به صورت ناقص باقی ماند. نتایج می دهد که در سیر تحول دولت از مشروطه، به دولت مدرن پهلوی اول، این دولت در انحصار کنترل ابزار خشونت، حاکمیت، ایجاد بوروکراسی عمومی و مالیات ستانی، وجوه دولت مدرن را دنبال می کرد، اما در مواردی چون حکومت بر پایه قانون اساسی، قدرت غیرشخصی، اقتدار/مشروعیت و شهروندی، نتوانست نماینده دولت مدرن باشد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی است.

    کلید واژگان: پهلوی اول, دولت مدرن, قاجار, مشروطه, حاکمیت, قانون}
    Seyedmojtaba Hoseyni, Fereidoun Akbarzadeh *, Ruhollah Shahabi, Hamed Ameri Golestani

    The subject of this article is the study of the process of government transformation in contemporary Iran from the Constitution to the first Pahlavi. The formation of the modern state in contemporary Iran began with the formation of the constitution and new institutions, but with the change in some of its foundations in the first Pahlavi government, it found its final form to a large extent, although not as consistent as its original concept, the Western text. This study, according to the nine characteristics of the modern government, namely 1. Monopoly control over the means of violence; 2. Being territorial; 3. Sovereignty; 4. Government based on the Constitution; 5. Impersonal power; 6. General bureaucracy; 7. authority / legitimacy; 8. Citizenship; 9. The tax collector has tried to answer the question of how "modern" the evolution of the government from the constitution to the first Pahlavi government has been? The hypothesis of the article is that in the evolution of the government from the constitution to the first Pahlavi, some elements of the modern government that existed before in the Qajar and constitutional governments continued, some were formed in the first Pahlavi era and some remained incomplete. The results of the research show that in the evolution of the government from the constitution, in which some of the most important institutions and structures of the modern government were formed to the modern Pahlavi government, this government monopolized the control of violence, sovereignty, public bureaucracy and taxation. It pursued the modern state, but in cases such as constitutional government, impersonal power, authority / legitimacy, and citizenship, it could not accurately represent the modern state. The research method in this article is qualitative descriptive-analytical and the data is collected in the form of a library and through phishing.

    Keywords: Pahlavi I, modern state, Qajar, rule, Constitution}
  • عباس کمال الدینی، شهرزاد ساسانپور*، منیژه صدری، معصومه قره داغی

    شهر بم به لحاظ موقعیت جغرافیایی، استراتژیکی، سیاسی- امنیتی، اداری و تجاری از قدیم الایام مورد توجه مورخان، جغرافی دانان، مسافران ، سیاحان داخلی و خارجی ، باستانشناسان و پژوهشگران بوده که درباره ویژگی ها و تحولات آن بسیاری از کتاب ها، مقالات و پژوهش ها تدوین یافته که اغلب به حوادث تاریخی- سیاسی و ساختار کالبدی سنتی این شهر در قالب ارگ و قلعه پرداخته شده است. از دوران باستان تا عصر قاجارشهر بم با تحولات تاریخی- کالبدی در بخش قدیم و در بسیاری از مواقع به صورت جزیی رویا روشد. درعصر محمد شاه قاجار و پس از سرکوبی آقا خان محلاتی بتدریج مردم این شهر در بخش بیرونی و جدید بم اسکان یافتندکه این روند در عصر ناصرالدین شاه شدت یافت ، با این وجود بخش قدیم کاملا از رونق نیفتاد. درباره علت ترک قلعه و بخش قدیم بم از سوی اهالی آن در عصر قاجار علیرغم تدوین پژوهش های متعدد، تا کنون پاسخ درخوری داده نشده، زیرا به اثرات مدرنیته و گذار جامعه ایران از سنت به مدرنیته و پیامدهای آن در ساختار کالبدی شهر بم توجه نگردیده است.

    کلید واژگان: بم, قاجار, تحولات کالبدی, مدرنیته}
    Abbas Kamalaldini, Shahrzad Sasanpur *, Manijeh Sadri, Masomeh Garadagi

    The month of Bam has a strong geographical, strategic, political, security, administrative and commercial positions in the old days, the resource of orientation of Murkhan, the geography of Danan, two travelers, internal and external tourists, pastanasan and پاگری پوچکronا Boudeh Tabareh and Ghezhar Ghazal articles. And this is a ridiculous note, as most of it has historical-political incidents, and I will choose Kalabadi, my year, when the month of Arg and the castle of Bardakhta is very strong. Duran Bastan ta Asr Qajarshahr Bam Ba historical transformations - Kalbady, Dar Bakhsh old, and Basyari az sites with pictures of the parts of Roya Rushid. The era of Muhammed Shah Qajar and the name of Sarkoubi Agha Khan Mahallai in the gradation of Mardam, where is the month of Dar Bakhsh Biruni and the new name of the housing of Yaftandaka, where is the era of Nasir al-Din Shah Shadat Yafat, where is the presence of an old Bakhsh, complete, and az? Darbara had left the castle and old Bakhsh as well as the people of the Qajar era, despite the codification of پuhsh hi multi, ta kanun پاپesh Dorkhori Daddah, a visit with the effects of his Madinah and the history of the University of Iran as it was established in the direction of the city of Shahr. We sing.

    Keywords: Bam, Qajar, the transformations of Kalabadi, Madranitah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال