به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « لیبرالیسم » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «لیبرالیسم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی باقری دولت آبادی*
    هوش مصنوعی ازجمله دانش هایی است که بیشترین تاثیر را بر جهان پیش رو خواهد گذاشت. در حوزه سیاست و روابط بین الملل تاثیرات هوش مصنوعی صرفا به امور عملی محدود نگردیده و عرصه نظریه پردازی را در آینده به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. در میان نظریه های روابط بین الملل نظریات جریان اصلی قطعا بیشترین تاثیر را خواهند پذیرفت. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که هوش مصنوعی چگونه بر مفاهیم و دغدغه های اصلی این دو رویکرد کلان نظریه های روابط بین الملل تاثیر گذاشته است؟ فرضیه مقاله این است که هوش مصنوعی برخی از گزاره های اصلی این دو نظریه را زیرسوال برده و تضعیف ساخته است. برای پاسخ به سوال پژوهش از روش تبیینی و شیوه گرداوری داده از نوع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته های مقاله نشان می دهد نظریه واقعگرایی نیازمند بازنگری در تعریف مفاهیم قدرت، تهدید، امنیت، موازنه قدرت و بازیگران روابط بین الملل در پرتو هوش مصنوعی و تحولات جدید است. همچنین ادعاهای نظریه لیبرالیسم درخصوص صلح جهانی با تکیه بر دو بعد اقتصادی و سیاسی با چالش جدی مواجه شده است. به نحوی که گزاره های اصلی نظریه لیبرالیسم اقتصادی، وابستگی متقابل و صلح دموکراتیک مورد تردید قرارگرفته است.
    کلید واژگان: هوش مصنوعی, واقعگرایی, لیبرالیسم, قدرت, امنیت}
    Ali Bagheri Dolatabadi *
    Artificial intelligence is one of the sciences that will have the greatest impact on the world future. In the field of politics and international relations, the effects of AI are not limited to practical matters and will greatly affect the field of theorizing in the future. Among the theories of international relations, the mainstream theories will definitely have the most influence. The main question of this article is how AI has affected the main concepts and concerns of these two macro approaches of international relations theories? The hypothesis of the article is that AI has questioned some of the main propositions of these two theories. A qualitative method with an analytical-explanatory approach was applied for research. The findings show that the theory of realism needs a revision in the definition of the concepts of power, threat, security, balance of power and actors of international relations in the light of AI and new developments. Also, the claims of the theory of liberalism regarding world peace, based on two economic and political dimensions, have faced a serious challenge. In such a way, the validity of the main propositions of the theory of economic liberalism, interdependence and democratic peace has been doubted.
    Keywords: Artificial Intelligence, Realism, Liberalism, Power, Security}
  • مهدی بشارت*

    آزادی یکی از شعارها و خواست‎های اصلی مردم در انقلاب اسلامی ایران بوده است، اما معنای آن به مثابه مفهومی انتزاعی همواره ‏مناقشه بردار بوده است. در سال های پس از انقلاب اسلامی جریانات مختلف سیاسی به ‏دنبال معنادهی به دال های انقلاب اسلامی از جمله دال آزادی بر اساس مبانی فکری گفتمان خود بوده اند. آیت الله مصباح یزدی ازجمله اندیشمندانی است که در طی این سال ها همواره در جهت تصحیح و تدقیق نگاه دینی به ‏ارزش های انقلاب اسلامی تلاش نموده است. این مقاله به دنبال فهم نگاه ایشان به مقوله آزادی است و سوال اصلی آن عبارت است از ‏این که آزادی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی چه مفهومی دارد؟ نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد مفهوم آزادی از منظر ایشان عبارت است از: «رهایی از تمایلات و خواسته های نفسانی». در این مقاله ‏از روش کتابخانه ای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است و برای فهم مفهوم آزادی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی از روش ‏تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بهره برده شده است.‏

    کلید واژگان: آزادی, لیبرالیسم, مصباح یزدی, تحلیل گفتمان انتقادی}
    Mehdi Besharat*

    Freedom has been one of the main slogans and demands of the people in Iran's Islamic Revolution, but its meaning as an abstract concept has always been controversial. In the years after the Islamic revolution, various political currents have sought to give meaning to the signs of the Islamic revolution, including the sign of freedom, based on the intellectual foundations of their discourse. Ayatollah Misbah Yazdi is one of the thinkers who has always tried to correct and clarify the religious view of the values of the Islamic Revolution during these years. This article seeks to understand his view on the category of freedom, and its main question is, what does freedom mean in Ayatollah Misbah Yazdi's thought? The result of this research shows that the concept of freedom from his point of view is: "Freedom from sensual desires and desires". In this article, a library method has been used to collect information, and to understand the concept of freedom in Ayatollah Misbah Yazdi's thought, Fairclough's critical discourse analysis method has been used.

    Keywords: Freedom, Liberalism, Misbah Yazdi, Critical Discourse Analysis}
  • فاتح مرادی *، عباسعلی رهبر

    تفسیری از لیبرالیسم، توتالیتاریسم و امنیت به مثابه گفتمان زیست سیاسی، هدف این مقاله است. هدف گفتمان، تولید سوژه مورد نظر است که در معیارها و الگوهای روزمره مشاهده و قابل کنترل باشد. مسیله اصلی متن حاضر، آشکارسازی چگونگی پیوند گفتمان های موجود و پیوند آن با زیست سیاست و سیاست بدن است. چگونگی تلاقی این گفتمان ها با سیاست بدن آنچنان گسترش یافته است که شامل بخش زیادی از نظریه ها و متون مختلف در قرن بیستم می شود. کاوش در این اندیشه ها نشان می دهد که گرایش ها و اقدامات یکسان ساز بدن و جمعیت، دغدغه اصلی بسیاری از گفتمان های یک سده اخیر است. الگوهای بدن اقتصادی یا بدن تولیدگر ثروت، بدن غیر یا دیگری و امنیت از دل این گفتمان ها برآمده است. تقریبا همه پژوهش های مشابه که در این زمینه به نگارش درآمده اند، متاثر از اندیشه میشل فوکو است و در متن حاضر نیز از همین روند و از روش تبارشناسی تبعیت کرده ایم. از این رو فرضیه پژوهش این است که اشکال نظام های توتالیتاریسم، لیبرالیسم/ نیولیبرالیسم و امنیت، شکل تکامل یافته زیست سیاست اند و ابتدا در فرم زیست سیاست به عرصه پا نهاده اند. در مجموع می توان گفت که نظام های بررسی شده به مثابه گفتمان و در اشکال زیست سیاسی تبلور یافته اند تا به سوژه مورد نظر در سطحی جهانی و محلی دست یابند.

    کلید واژگان: زیست سیاست, سیاست بدن, لیبرالیسم, توتالیتاریسم و امنیت}
    Fateh Moradi *, Abasali Rahbar

    The main aim of this paper is to investigate Liberalism, Totalitarianism, and security as discourses that related to Bio-Politics. The goal of discourse is making subject that is identified by his/her norms and controls in daily life. In this current text we want to reveal relation of mentioned discourses to bio-politics and body-politics. Relation of discourses to body- politics have been developing in twenty century in theories and multiple texts. On the considering this texts, legislations and actions that tending to classification of bodies and population is one of main preoccupation of discourses in recent century. Norms of economical body or body which should be a productive body of capital, other body and security comes of mentioned discourses. Part of often researches have used to Michael Foucault though, therefore in recent text we used genealogy. So, our hypothesis is the Liberalism, Totalitarianism, and security are strongly to bio-politics, and originally they comes of elements of bio-politics. Consequently, current systems has been founded as bio-political discourses, due to accruing global/ local subjects.

    Keywords: Bio-politics, Body-politics, Liberalism, Totalitarians, Security}
  • نوذر شفیعی*
    روابط ایران و طالبان را می توان به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول از اوایل دهه 1370 تا اواخر این دهه را شامل می شود. روابط در این دوره جنبه منازعه آمیز داشت. دوره دوم از اوایل دهه 1380 تا سال 1400 است و علی رغم واگرایی اولیه، ایران و طالبان بسوی همکاری حرکت کردند. دوره سوم از 1400 به بعد را شامل می شود. در این دوره، همکاری ایران و طالبان در دوره قبل جای خود را به منازعه داده است. سوال این مقاله آن است که چه عللی باعث منازعه در روابط  ایران و طالبان در این دوره شده است؟ فرضیه مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده آن است که از بین رفتن تهدید مشترک و شکل گرفتن ترجبحات ناسازگار باعث ایجاد منازعه در روابط ایران و طالبان شده است. یافته های مقاله نشان داد که همکاری طرفین در دوره گذشته، به دلیل وجود دشمن مشترکی بنام امریکا و همچنین ترجیحات سازگاری بود که در دستگاه تصمیم گیری ایران و طالبان نسبت به یکدیگر ایجاد شده بود. اکنون با از بین رفتن تهدید مشترک و بازگشت ترجیحات ناسازگار که در دوره اول روابط ایران و طالبان وجود داشت، روابط دو طرف وضعیت منازعه پیدا کرده است. مقاله پیشنهاد می دهد که ایران و طالبان با اتخاذ یک رویکرد سازه انگارانه می توانند فرهنگ هابزی موجود را به فرهنگ کانتی یا لاکی تبدیل کنند.
    کلید واژگان: دشمن مشترک, ترجیحات مشترک, ریالیسم, لیبرالیسم, سازه انگاری}
    Nowzar Shafiee *
    AbstractIran-Taliban relations can be divided into three periods. The first period includes from the early 1370s to the end of this decade. Relations between Iran and the Taliban were competitive during this period. The second period includes the early 1380s to 1400s. In this period, despite the initial divergence, Iran and the Taliban moved towards cooperation. The third period includes from 1400 onwards. In this period, the cooperation between Iran and the Taliban in the previous period has given way to competition. The question of this article is, what are the reasons that made the relations between Iran and the Taliban more competitive in this period? The hypothesis of the article, which has been investigated in a descriptive-analytical way, is that the disappearance of the common threat and the formation of incompatible interests have made the relations between Iran and the Taliban more competitive. The findings of the article showed that the cooperation between Iran and the Taliban in the past period was due to the existence of a common enemy called America, as well as the compatibility preferences that were created in the decision-making apparatus of Iran and the Taliban. Now, with the disappearance of the common threat and the return of incompatible preferences that existed in the first period of Iran-Taliban relations, the relations between the two sides have become competitive.
    Keywords: common enemy, common preferences, realism, Liberalism, Constructivism}
  • محمدرضا بیگدلی، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، کیهان برزگر، غلامعلی چگنی زاده

    افول نظم بین المللی لیبرال یکی از موضوع های مطالعاتی مهم روابط بین الملل طی سال های اخیر است.برهمین اساس پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مهم ترین ادله افول نظم بین المللی لیبرال کدامند؟ پژوهش از منظر تحلیلی رهیافت های نظری لیبرالیسم به انجام رسیده و چنین نتیجه گرفته است که: تضعیف ارکان سه گانه نظم لیبرال (نظام سیاسی لیبرال دموکراسی، تجارت آزاد جهانی و نهادهای بین المللی) دلالت بر افول نظم بین المللی لیبرال دارند. ضمنا بر اساس شواهد تاریخی در این بین سیاست های آمریکا نقش مهمی در تسریع روند افول ارکان نظم لیبرال داشته است.

    کلید واژگان: آمریکا, تجارت جهانی, صلح دموکراتیک, لیبرالیسم, نظریه وابستگی متقابل, نظم بین المللی لیبرال, نهادگرایی نولیبرال}
    MohammadReza Bigdeli, Seyed Jalal Dehganei Firouzabadi, Kayhan Barzegar, Gholamali Chegnizadeh

    The Historical roots of liberal international order goes back to after the Second World War. Nowadays, it is faced with the problem of decline. While this issue is a multi-layered debate in terms of content, it is also a controversial and controversial issue among thinkers and theoreticians in the field of international relations. Based on this, the current research seeks to answer the main question, why is the international liberal order declining? This research using the theoretical approaches of liberalism in international relations, including the theories of democratic peace,  economic interdependence as well as neoliberal institutionalism as a theoretical research framework is based on the hypothesis that the weakening and degeneration of the triple pillars of the liberal order, including liberal democracy, global free trade, and various international institutions and regimes, have caused the decline of the liberal international order. So that the weakening of the three pillars of the liberal international order has caused the foundation based on political and economic liberalism of this order to be destroyed from within, and as a result, the unique components of the liberal international order will face a serious challenge. Based on historical evidence, this argument can be made. In the meantime, the United States of America has played an important role in the decline of the pillars and components of the liberal order over many years and decades, contrary to some common inferences and stereotypes.

    Keywords: Democratic peace, Liberal international order, Liberal democracy, Neoliberal institutionalism, United States of America, Decline, International institutions, Economic interdependence, Global free trade}
  • زهرا مرادی*، احمد خالقی دامغانی
    این مقاله مطالعه ای است درباره اخلاق و سیاست. برای انجام این کار، نویسندگان به مطالعه مفهوم خودآیینی متمرکز بوده اند. خودآیینی از این جهت اهمیت دارد که وقتی صحبت از رویکردهای فلسفی یا سیاسی به لیبرالیسم باشد، هر بحثی درباره اخلاق، سیاست و عدالت، به نحوی با آن پیوسته است. این مقاله به طور ویژه روایت های لیبرال از خودآیینی را در کنار رویکردهای رقیبی که به نحوی دعاوی لیبرال درباره کاربردهای سیاسی و فلسفی این مفهوم را به چالش کشیده اند، بررسی می کند. نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که اخلاقی بودن در رویکردهای لیبرال، ریشه در تصور فرد خودآیین به عنوان اصلی متافیزیکی دارد. درجریان این پژوهش مشخص شده است که این اصل متافیزیکی در معنای سرحدی خود، به پارادوکسی اخلاقی در لیبرالیسم منتهی می شود. اینکه خودآیینی در مقام واسطه ای مفهومی چه نقشی در صورتبندی های ممکن از اخلاق لیبرال دارد، پرسش و رابطه ی میان اخلاق لیبرال و خودآیننی، فرضیه مقاله است. همچنین روش پژوهش، متن محور است. متن گرایی به عنوان یک روش پژوهش بر خلاف تحلیل گفتمان یا روش شناسی های هرمنوتیکی با معنای سر راست مفاهیم و عبارات سر و کار دارد. یعنی برای تفسیر معنای مفاهیم نه با مقاصد نویسنده، زمینه های تاریخی یا رابطه گفتمان شکل گرفته حول یک مفهوم با سازمان قدرت در جامعه بلکه با معنای خاص آن در متن آنطور که در برخورد اولیه با آن به ذهن می رسد، ارتباط برقرار می کند. به اعتبار همین ضرورت روش شناختی، نویسندگان تلاش کرده اند تا ضمن بهره گیری خوانش منابع مرتبط با مفهوم خودآیینی، مدعا و مفروضات خود را به اثبات برسانند.
    کلید واژگان: اخلاق, سیاست, لیبرالیسم, خودآیینی, خودآیینی رابطه ای}
    Zahra Moradi *, Ahmad Khaleghi Damghani
    This paper examines ethics and politics. The authors have focused their research on the concept of "autonomy." Regarding philosophical or political approaches to liberalism, any discussion of ethics, politics, or justice is inextricably linked to autonomy. This article studies liberal narratives of autonomy alongside counter-approaches that have challenged liberal claims regarding the concept's political and philosophical applications. The authors conclude that the liberal conception of the autonomous individual as a metaphysical principle is the source of morality. During this investigation, it was determined that this metaphysical principle, in its border sense, produces a moral paradox in liberalism. The significance of autonomy in liberal ethics is the central question of this paper. As a working hypothesis, we examine the relationship between liberal ethics and autonomy in our search for the appropriate response. Textualism was used as a method in this paper. Unlike discourse analysis or hermeneutic methodologies, textualism focuses on the literal meaning of concepts and phrases. In other words, concepts are interpreted according to their meaning, not their authors' intentions, historical contexts, or discourse relationships. It is to interpret a concept in light of the organization of power in a society and its specific meaning in the text as it initially comes to mind. Due to this methodological requirement, the authors have attempted to provide evidence for their claims and hypotheses.
    Keywords: ethics, Politics, Liberalism, autonomy, relational autonomy}
  • حسین معدنی، حسن شمسینی غیاثوند*
    سوسیال دموکراسی بعنوان آموزه قدرتمند در سده بیستم در جهان غرب بخصوص درباره عدالت اجتماعی شناخته می شود. در همین راستا متفکران غربی همچون درباره سوسیال دموکراسی نظریه پردازی کردند. سوال و محور اصلی این پژوهش درباره تعامل اندیشه سیاسی جان رالز و سوسیال دموکراسی است. آنچه بین نظام های اقتصادی سرمایه داری یا سوسیالیستی به طور گسترده در خطر است چگونگی مسائل مربوط به دموکراسی اقتصادی، کالازدایی و محدودیت های بازارها و نقش برنامه ریزی اقتصادی دموکراتیک، است که همگی پرسش هایی را ایجاد می کنند. اولا، مسئله مهم عدالتی است که تنها با تمرکز بر مسائل مالکیت به خوبی به دست نمی آید. ثانیا، هدف آن نشان دادن این است که چگونه سوسیالیسم دموکراتیک را می توان از پایه های رالزی توسعه داد، به گونه ای که به قرابت های هنجاری بین برابری طلبی لیبرال رالزی و سوسیالیسم دموکراتیک حساس باشد و به دقت به انواع مختلف عناصر نهادی توجه کند. البته هم «سوسیالیسم لیبرال دموکراتیک» و هم «دموکراسی مالکیت» ممکن است عدالت را تحقق بخشند. هیچ طبقه ممتازی را نمی توان اجازه داد که قدرت اقتصادی را به سلطه سیاسی تبدیل کند. هر دو همچنین حقوق سیاسی و حاکمیت قانون را حفظ می کنند، یک حوزه عمومی قوی را تشویق و انتخابات عادلانه را تضمین می کنند. پذیرفتن جهان آنگونه که می یابیم پیش شرط عمل است، اما تایید تجارب بی عدالتی ایجاد شده توسط جهانی که در آن اکثر ما در فراوانی که ایجاد می کنیم سهیم نیستیم، کم رنگ می کند.
    کلید واژگان: جان راولز, لیبرالیسم, عدالت, سوسیال دموکراسی}
    Hossain Madani, Hasan Shamsini Ghiasvand *
  • سعید علیزاده، مالک ذوالقدر*

    انسان شناسی محور تعیین کنندگی اندیشه سیاسی تلقی می شود، در واقع بدون انسان شناسی، اندیشه سیاسی معنا نخواهد داشت. در همین راستا جهت فهم اندیشه سیاسی هر متفکری باید در ابتدا هستی شناختی و  انسان شناختی آن متفکر را فهمید.  به  همین دلیل انسان شناسی جان رالز باعث فهم عدالت و مختصات آن می شود. سوال و هدف محوری این پژوهش تعامل انسان شناسی و عدالت در اندیشه سیاسی جان رالز است. با روش تبیینی می توان گفت که انسان شناسی رالز خاستگاه لیبرالیستی مبتنی بر حق مداری، عقلانیت، برابری و فردگرایی است. در واقع نظریه رالز تلاشی است برای یافتن مبانی فلسفی عمیق تر برای مدل ساده گرایانه خودگرای عقلانی «همو اقتصادی»، که توسط کلاسیک های فایده گرایی ارایه شده است. ایده کانتی از خودمختاری به عنوان توانایی برای تعیین سرنوشت از طریق قانون اخلاقی برای آن استفاده شد. از سوی دیگر، مفهوم «طرح زندگی» که بیانگر عقلانیت علایق و اعمال یک فرد است و موفقیت در آن «خوشبختی» را به همراه دارد، نظریه رالز را به سمت اخلاق فضیلت ارسطویی سوق می دهد. 

    کلید واژگان: جان رالز, انسان شناسی, لیبرالیسم, عدالت}
  • اکبر اشرفی*
    یکی از عوامل موثر در شکل گیری و استمرار جریان های سیاسی در یک کشور، وجود چارچوب فکری لازم است که بر اساس این چارچوب، ابعاد مختلف حیات اجتماعی از سوی آن جریان تعریف و ترسیم می گردد. به عبارت دیگر مسائلی از قبیل شیوه ی اداره ی بهتر جامعه ی انسانی، اولویت های مهم حیات اجتماعی که بایستی در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد، خصوصیات مدیران ارشد جامعه، مبنای تصمیم گیری ها و جهت گیری های کلی نظام سیاسی و مسائلی از این قبیل، افرادی را در یک گروه، حلقه و یا جریان خاصی قرار می دهد. این عبارت به مفهوم ارتباط وثیق بین جریان فکری و جریان های سیاسی است.هر جریان سیاسی، مبتنی بر یک عقیده و ایدئولوژی است که از سوی کنشگران و رهبران آن ارائه می شود و پیروان این جریان ها نیز از آن اطاعت می کنند و زمینه ی لازم را جهت گسترش آن به دست می دهند. به گونه ای که گاهی اوقات ترکیب این سه امر ایدئولوژی، رهبران و پیروان منجر به شکل گیری یک جنبش اجتماعی می شود. اساس هر جریان و جنبشی به اعتقادات پیروان و رهبران آن بستگی کامل دارد و ایدئولوژی به عنوان مبنای انسجام جنبش ها و جریان ها عمل می کند و اهداف آن ها را تعریف می کند.در تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی، جریان های سیاسی مختلفی به وجود آمده اند که در این مقاله به چارچوب فکری هر یک از این جریانها با استفاده از روش توصیفی تحلیلی اشاره می شود.
    کلید واژگان: «جریان های سیاسی», «انقلاب مشروطه», «انقلاب اسلامی ایران», «لیبرالیسم», «جریان مذهبی», «ملی گرایی»}
    Akbar Ashrafi *
    One of the effective factors in the formation and continuation of political currents in a country is the existence of a necessary intellectual framework based on which different dimensions of social life are defined and drawn by that current. In other words, issues such as how to better manage human society, important priorities of social life that should be considered in planning, the characteristics of senior managers of society, the basis of decisions and general orientations of the political system and individuals in such a group, put a person in a special current. This phrase means that there is a close connection between the current of thought and political currents.Every political current is based on an idea and ideology that is presented by its activists and leaders, and the followers of these currents also obey it and provide the necessary ground for its expansion. In a way, sometimes the combination of these three things - ideology, leaders and followers - leads to the formation of a social movement. The basis of any movement depends on the beliefs of its followers and leaders, and ideology acts as the basis for the cohesion of movements and defines their goals.In the history of Iran from the Constitutional Revolution to the Islamic Revolution, various political currents have emerged, which this article refers to the intellectual framework of each of these currents using a descriptive-analytical method.
    Keywords: Political Currents, Constitutional Revolution, Islamic Revolution of Iran, Liberalism, Religious Currents, Nationalism}
  • علیرضا معشوری، روح الله شهابی*، بهرام یوسفی، فریدون اکبرزاده
    هدف پژوهش حاضر بررسی نظام سیاسی لیبرال در اندیشه لیو اشتراوس است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده می باشد و نتایج نشان داد که لیو اشتراوس بر حقوق طبیعی و فلسفه سیاسی کلاسیک تاکید می کند و لیبرال دموکراسی را مورد نقد قرار می دهد. از نظر وی لیبرال دموکراسی در شرایطی می تواند بهترین نظام سیاسی باشد که حقوق طبیعی و مطلق گرایی را مبنای خود قرار دهد. در باور وی لیبرالیسم منجر به حذف دین و ظهور سکولاریسم می شود. لیو اشتراوس جامعه سکولار را بدترین جامعه ممکن می داند، چون منجر به فردگرایی، نسبی گرایی، پوچ گرایی و فقدان معنا می شود.
    کلید واژگان: لئو اشتراوس, لیبرالیسم, نظام سیاسی, فلسفه سیاسی}
    Alireza Mashoori, Rouhollah Shahabi *, Bahram Yousefi, Feredoun Akbarzadeh
    The purpose of the present research is to study liberal political system in the ideas of Leo Strauss. The research method is descriptive-analytic and the results showed that Leo Strauss emphasizes on natural rights and classic political philosophy and that he criticizes liberal democracy. In his view, liberalism would lead to the omission of religion and emergence of secularism. Leo Strauss recognizes a secular society as the worst form of community because it leads to individualism, relativism, nihilism, and lack of meaning.
    Keywords: Leo Strauss, Liberalism, Political System, political philosophy}
  • سعید اسلامی*، سید امیر حسینی جو، کمال پولادی
    لیبرالیسم به صورت یک اصطلاح اندیشه سیاسی، معانی زیادی داشته است.این اصطلاح دلالت داردبردیدگاه یا خط مشی های کسانی که گرایش اولیه شان درسیاست و حکومت کسب یا حفظ میزان معینی آزادی از قید نظارت یاهدایت دولت یاعوامل دیگری است که ممکن است برای اراده انسانی نامطلوب به شمارآید.سوال اصلی در این پژوهش اینگونه مطرح شدکه چه نسبتی میان مفهوم مدارادر مکتب لیبرالیسم بامدارا درنزدنواندیشان دینی در ایران می توان برقرار نمود؟در این راستاچنین فرض شدکه چهارچوب هاوشاخص های فکری نواندیشان دینی ایران افتراق های عمیقی درحوزه ارزش هاوتربیت اخلاقی بااندیشه های لیبرالیسمی دارد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه انجام ازنوع تحقیقات توصیفی ازنوع همبستگی می باشد که با تکیه بر نابع کتابخانه ای به بررسی موضوع پرداخته است. بررسی ها نشان داده است که این ارزش دردو مکتب مذکور مفهوم یکسانی دارد. اما در مورد این ارزش نیز تفاوت ظریفی وجود دارد. اگر تساهل به منزله صفتی اخلاقی به معنای آسان گرفتن، مدارا کردن، جوانمردی، بلندنظری وآزادگی به کار رود مورد تایید اسلام است.اما تساهل به معنی بی تفاوتی کامل نسبت به باورها ورفتارهای اخلاقی افراد وگروه های مختلف به نسبیت اخلاقی می انجامد. بر این اساس هرکس می تواند دارای هرنوع باورو رفتار اخلاقی باشدودیگران نه تنها نبایدبرای اومزاحمتی ایجاد کنند بلکه بایدگوناگونی وتفاوت راتوصیه وتشویق نمایند.
    کلید واژگان: تساهل و مدارا, لیبرالیسم, اسلام, نواندیشان دینی}
    Saeed Eslamee *, Seyed Amir Hoseinijo, Kamal Pouladi
    Liberalism, as a term of political thought, has many meanings. The main reason for this research was that what is the relationship between the concept of tolerance in the school of liberalism and tolerance among religious intellectuals in Iran? In this regard, it was assumed that the framework and intellectual characteristics of Iranian religious modernists have profound differences in the field of values and moral education with liberal ideas. This research is applied in terms of purpose and descriptive research in terms of correlational research, which has studied the subject by relying on the library function. Studies have shown that this value has the same meaning in the two schools. But there is also a subtle difference in this value. If tolerance is used as a moral attribute meaning easy-going, tolerance, chivalry, foresight and freedom, it is approved by Islam. But tolerance means complete indifference to the moral beliefs and behaviors of individuals and groups leading to moral relativity. Accordingly, anyone can have any kind of moral beliefs and behavior.
    Keywords: tolerance, Liberalism, Islam, Religious Modernists}
  • سهیلا نادری زرنه، محمد توحیدفام*، احمد بخشایش اردستانی، علی اکبر امینی
    هدف اصلی مقاله حاضر، تبیین جایگاه آزادی در فلسفه سیاسی آیزایا برلین است. سوال اصلی مقاله این است که آزادی در فلسفه سیاسی آیزایا برلین دارای چه جایگاهی است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح شده است که در فلسفه سیاسی آیزایا برلین، آزادی به عنوان مهم ترین مولفه در جهت مقابله با استبداد مطرح است. نتایج مقاله حاضر نشان می دهد که به واسطه وجود استبداد در جوامع مختلف و به خصوص جهان سوم، توده های مختلف باید با استفاده از ابزارهای مختلف در جهت دستیابی به آزادی گام بردارند تا بتوانند استبداد را از میان بردارند. در واقع از دیدگاه برلین، آزادی به عنوان اصلی ترین مانع در جهت مقابله با استبداد مطرح است. نوع روش تحقیق در این مقاله از نظر هدف بنیادی و از نظر ماهیت تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: آیزایا برلین, آزادی مثبت, آزادی منفی, کثرت گرایی, لیبرالیسم}
    Soheila Naderi Zarneh, Mohammad Tohid Fam *, Ahmad Bakhshaishi Ardestani, Ali Akbar Amini
    The main purpose of this article is to explain the place of freedom in the political philosophy of Isaiah Berlin. The main question of the article is what is the place of freedom in the political philosophy of Isaiah Berlin? In response to this hypothesis, it has been suggested that in Isaiah Berlin's political philosophy, freedom is the most important component in countering tyranny. The results of the present article show that due to the existence of tyranny in different societies, especially in the third world, different masses must use different tools to achieve freedom in order to eliminate tyranny. In fact, from Berlin's point of view, freedom is the main obstacle to tyranny. The type of research method in this article is fundamental in terms of purpose and analytical in nature and based on library studies.
    Keywords: Isaiah Berlin, Positive Freedom, Negative Freedom, Pluralism, Liberalism}
  • عاطفه عباس زاده، حمیدرضا حقیقت*، محمدعلی اخگر

    مقاله حاضر به مقایسه اندیشه امام خمینی و هربرت مارکوزه در خصوص تساهل لیبرالیستی اختصاص دارد با این هدف که نشان داده شود چگونه دو متفکر با مبانی کاملا متفاوت و حتی متعارض ممکن است به نتیجه مشابهی برسند. در مقاله حاضر این پرسش به بحث گذاشته می شود که وجه اشتراک نظرامام خمینی و مارکوزه در مورد تساهل لیبرالیستی چیست و این فرضیه را به آزمون گذاشته می شود که وجه اشتراک در این است که هردو معتقدند مفهوم تساهل موجود در لیبرالیسم، ازبروز و تداوم ایدیولوژی انقلابی جلوگیری می کند. روش مقاله توصیفی تطبیقی و رویکرد مقاله فلسفی-سیاسی است و از لحاظ موضوع، جدید و فاقد سابقه مطالعاتی با این نحوه نگرش است. جنبه نوآوری مقاله در مقایسه اندیشه دو متفکر است که در ظاهرا قیاس ناپذیر به نظر می رسند. نتیجه مقاله این است که در هنگام مطالعه نظریات غیر اسلامی علاوه بر بررسی و نقد، باید به دنبال درسهایی از آن نظریه بود که در غنی سازی نظریه پردازی در گام دوم انقلاب به کار آید. به اعتقاد نگارندگان، این نوع نگرش راه درس آموزی بین نظرات اسلامی و سکولار را هموار خواهد ساخت.

    کلید واژگان: امام خمینی, هربرت مارکوزه, ایدئولوژی انقلابی, لیبرالیسم, تساهل}
    Atefeh Abbaszadeh, Hamidreza Haghighat *, MohammadAli Akhgar

    The present article compares the ideas of Imam Khomeini and Herbert Marcuse regarding liberal tolerance with the aim of showing how two thinkers with completely different and even conflicting principles may reach the same conclusion. The present article discusses the question of what Imam Khomeini and Marcuse's views on liberal tolerance have in common, and tests the hypothesis that they both believe that the concept of tolerance in liberalism prevents the emergence and continuation of revolutionary ideology. The method of the descriptive article is comparative and the approach of the article is philosophical-political, and in terms of subject matter, it is new and has no study history with this kind of attitude. The innovative aspect of the article is the comparison of the ideas of two thinkers who seem incomparable. The conclusion of the article is that when studying non-Islamic theories, in addition to reviewing and criticizing, one should look for lessons from that theory that can be used to enrich theorizing in the second step of the revolution. According to the authors, this kind of attitude will pave the way for learning between Islamic and secular views.

    Keywords: Imam Khomeini, Herbert Marcuse, revolutionary ideology, Liberalism, tolerance}
  • دموکراسی مدرن در کشاکش میان الیگارشی و عوام گرایی
    محسن عباس زاده مرزبالی، محمدحسن حبیب زاده شیرازی

    دموکراسی مدرن در تاریخ خود با بحران های مختلفی رو به رو شده است. بحران کنونی تباری دوگانه دارد؛ از یک سو، گرایش به تشکیل دولت پنهان شبه الیگارشیک و از سوی دیگر، شبح همیشگی عوام گرایی. سوال اصلی مقاله این است که منشا این معضل دو چهره چیست و هر یک چه پیامدهایی برای نظم دموکراتیک به دنبال دارند؟ فرضیه مقاله این است که معضل پیش گفته ریشه در مواجهه ی برداشت های تقلیل گرایانه از دو بعد دموکراسی مدرن دارد. از یک سو، نخبه گرایی نهفته در بطن ساختارهای لیبرال – سرمایه دارانه (و در شکل افراطی آن، نو لیبرال) که نظام سیاستگذاری دموکراسی مدرن را بازتابی از نیازهای «سرمایه» می سازد و از سوی دیگر، عوام گرایی نهفته در بطن ساختارهای دموکراتیک که مطالبه «مردم عادی» را دستاویز تضعیف حکومت قانون قرار می دهد. به منظور توجیه این فرضیه، از مقایسه میان دو رویکرد در توضیح مشروعیت بهره گرفته می شود: رویکرد فلسفی (برداشت هنجاری) و رویکرد جامعه شناسانه (برداشت توصیفی). روش تحقیق مقاله توصیفی- تحلیلی، و گردآوری مطالب به شیوه مطالعه کتابخانه ای است. نتیجه آن که، رفع معضل دموکراسی مدرن ضرورت تقویت کیفیت مشارکتی برای تعادل بخشی میان حقوق اقلیت و اکثریت را برجسته می سازد؛ در چارچوب دموکراسی مشارکتی می توان دو برداشت هنجاری و توصیفی از مشروعیت دموکراتیک را همپوشان دید.

    کلید واژگان: دموکراسی نمایندگی, لیبرالیسم, سرمایه داری, نخبه گرایی, پوپولیسم, دموکراسی مشارکتی}
    Modern Democracy under the Struggle between Oligarchy and Populism
    Mohsen Abbaszadeh Marzbali, MohammadHasan Habibzadeh Shirazi

    Modern Democracy has been facing various crises historically. The current crisis is rooted in a dual origin. On the one hand, orientation to shape a hidden quasi-oligarchic state and, on the other hand, the eternal specter of populism. Where this dilemma originates from and what effects do both have on democratic order? to respond to this central question, the paper hypothesizes that the origin of the dilemma traces back to reductionist conceptions on two dimensions of modern democracy; that is, on the one side, an elitism inherent to liberal-capitalist (more especially, neo-liberal) structures that makes democratic policy-making dependent on the requirements of the capitalist system. On the other side, an implicit populist potentiality of democratic structure weakens the rule of law due to resorting to ‘ordinary people’. To justify the hypothesis, the paper takes advantage of comparative analysis, as a theoretical framework, of approaches to defining democratic legitimacy; i.e. philosophical (normative) and sociological (descriptive). The research is conducted in an analytical–descriptive method and library-based data gathering. In conclusion, overcoming the crisis of modern democracy entails strengthening the participatory quality of democracy to make an equilibrium between the majority and the minority. Participatory democracy seems the structure in which normative and descriptive conceptions of legitimacy can overlap.

    Keywords: Representative democracy, Liberalism, Capitalism, Elitism, Populism, Participatory democracy}
  • نوذر خزایی، بهروز دیلم صالحی*، کمال پولادی

    هدف مقاله حاضر بررسی اصول و مفروضات عدالت از دیدگاه امام علی و لیبرالیسم است. این مقاله درصدد هست تا با روش تحلیلی-توصیفی به این پرسش پاسخ دهد که عدالت در دیدگاه امام علی و لیبرالیسم از چه جایگاهی برخوردار است؟ براساس یافته های این پژوهش نهج البلاغه یکی از مهمترین منابعی است که مفهوم عدالت و برابری در آن انعکاس خاصی داشته است. در اندیشه سیاسی مغرب زمین نیز، عدالت منعکس شده است. عدالت در نهج البلاغه به معنای دادن حق شایسته هر فرد در توزیع منافع در جامعه و برآوردن نیازهای اساسی افراد و در لیبرالیسم به معنای انصاف و برخورداری از منافع بر اساس شایستگی می باشد. البته، ایده اجرایی سازی و نهادینه کردن برابری اجتماعی در لیبرال دموکراسی به واسطه اتکاء به نهادهای نوین دولت لیبرال دموکرات نسبت به عدالت نهج البلاغه امام علی علیه السلام که متکی به اخلاق مبتنی بر ایمان است، امکان استعداد بیشتری دارد.

    کلید واژگان: عدالت, برابری, نهج البلاغه, امام علی (ع), برابری اجتماعی, لیبرالیسم}
  • شهره پیرانی*، آرش سعیدی راد
    پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت اول جهان (هژمونی برتر) معرفی کرد و با برتری قابل توجهی در عرصه سیاسی-نظامی و اقتصادی توانست موقعیت مسلطی در عرصه بین المللی به دست آورد؛ اما در حال حاضر، نشانه های مبتنی بر افول سیاسی این کشور نیز قابل مشاهده است. در حقیقت مطالعات نشان می دهد که آمریکا از نظر سیاسی (دموکراسی، حقوق بشر، سیاست خارجی، قدرت نرم و...) فاصله اش با سایر رقبا در حال کاهش است و در بعضی موارد از رقابت با آن ها عقب مانده است. حال پرسش اصلی پژوهش این است که عوامل سیاسی افول هژمون ایالات متحده آمریکا کدم اند؟ برای این منظور داده های لازم به شیوه کتابخانه ای گردآوری و بر اساس روش توصیفی-تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های متعددی مانند نوع حکومت، یک جانبه گرایی، ایدیولوژی لیبرالیسم، کاهش نفوذ قدرت در کشورهای جهان سوم، کاهش نفوذ سیاسی آمریکا بر روی متحدانش، زوال اعتبار سیاست خارجی آمریکا و...، مهم ترین عناصر تعیین کننده افول سیاسی است که می توان برای آمریکا در آینده تصور کرد.
    کلید واژگان: ایالات متحده آمریکا, افول سیاسی, لیبرالیسم, قدرت های رقیب}
    Shohrah Pirani *, Arash Saeedi Rad
    After the collapse of the Soviet Union, the United States introduced itself as the first power of the world (hegemony hegemony)and gained considerable political status in the international arena, but it is now visible signs of its political decline. In fact, studies have shown that America is politically active (democracy, human rights, foreign policy, soft power and …)distance from other competitors and is backward in some cases. the main question of this study is; what are the political factors of the U.S. decline? For this purpose, the data needed in the library method is collected and analyzed based on descriptive - analytical method. Findings from the study showed that several elements such as the type of government, unilateralism, liberalism ideology, decrease of power penetration in the Third World countries, the decline of American policy influence over its allies, the deterioration of American foreign policy and …, is the most important determinant of the political decline that can be imagined for the United States.
    Keywords: USA, Political Decline, Liberalism, Rival Powers}
  • فرهاد عطایی*، منیر السادات میرنظامی

    با هدف بررسی همکاری و منازعه در غرب آسیا از منظر رویکردهای نظری مختلف در رشته روابط بین الملل، تبیین های واقع گرا، لیبرال و برساخته انگاری از تحولات منطقه در طول زمان مقایسه شده، و نشان داده می شود که منازعه و همکاری در منطقه در واقع گرایی براساس نظم بین الملل، ملاحظات نظامی و سیاست قدرت، ایدیولوژی و تحلیل کلی قدرت هنجاری، در لیبرالیسم براساس مردم سالاری، نوع نظام سیاسی و انسجام شناختی، و در برساخته انگاری براساس عوامل هویتی، نقش های ملی، قومیت گرایی، فرقه گرایی و گفتمان های امنیتی دولت ها تبیین  شده است. پرسش های پژوهشی عبارت اند از: 1. چگونه شکل گیری همکاری و منازعه در غرب آسیا در نظریه های روابط بین الملل تبیین شده اند؟ 2. کدام یک از این نظریه ها استدلال بهتری از تحولات یک دهه اخیر در منطقه ارایه کرده است؟ در فرضیه بیان می شود که میزان تاثیرگذاری رویکردهای نظری مختلف بر موفقیت کارشناسان مسایل منطقه ای برای درک بهتر همکاری و منازعه در غرب آسیا متفاوت است. استفاده از روش تحلیل مقایسه ای استدلال های ارایه شده در متون فارسی و انگلیسی نشان می دهد که نظریه های واقع گرایی و لیبرالیسم نمی توانند درک کاملی از آنچه امروزه در منطقه جریان دارد، ارایه دهند؛ و برای تبیین تحولات جدید منطقه، به ناگزیر با بازبینی اصول نظری خود، عناصر ادراکی و معنایی مورد توجه در تحلیل های برساخته انگاری را در نظر گرفته اند. برساخته انگاری با تمرکز بر واقعیت معنایی و بیناذهنی در تحلیل تحولات غرب آسیا موفق تر بوده است. تحلیل گفتمان به طور ویژه به عنوان رویکرد برساخته انگار به ما در فهم چگونگی تکوین همکاری و تعارض از راه رویه های گفتمانی کمک می کند و بهتر می تواند ابعادی از ویژگی ها و مسایل منطقه ای را نشان دهد.

    کلید واژگان: غرب آسیا, تحلیل گفتمان, واقع گرایی, لیبرالیسم, برساخته انگاری}
    Farhad Atai *, Monir Alsadat Mirnezami

    The causes and consequences of cooperation and conflict in West Asia have been extensively discussed by international relations sholars using different approaches. The main objective of the authors is to find answers to the following research questions: 1. How have cooperation and conflict in West Asia been analyzed and explained in different theoretical perspectives in international relations? 2. Which of these approches provide a better explanation of the region’s conflict and cooperation in the last decade? Three dominant approaches of realism, liberalism, and a form of idealism (i.e., constructivism) are comparatively examined to reveal the strengths and weaknesses of their explanations of regional developments over time. It was demonstrated that realism explains conflict and cooperation in the region on the basis of international order, military considerations, and the politics of power, ideology and general analysis of normative power. Liberalism’s explanation is based mostly on democracy, type of political system and cognitive cohesion. The explanation of the sholars using the approach of constructivism is based on identity factors, ethnicity, sectarianism and security discourses of states. Realists tend to believe that subjective factors are important in the analyses of foreign policy and international relations issues. Ontological dimension of realism is not devoid of subjective elements, but realists have overlooked the process and the mechanism through which all subjective-objective elements influence the decisions and behaviors of governments. From the perspective of liberalism, many political factors (e.g., regional hegemony, balance of power, sectarianism, nationalism, type of regime and political ideology) are important in shaping a state’s foreign policy bahaviors, which evidently need to be understood in their own historical context. On the other hand, it is not clear how these factors make sense to key decisionmakers within governments and lead them to choose the path of cooperation or conflict. Perceptions and misperceptions influence how leaders decide to develop constructive or conflictive relations with other countries with which they are involved in a dispute. How the key decision-makers perceive a threat to their national security is particularly important becasue conflicts can develop and escalate between regional rivals in conflict situations. Indeed, there is a need to incorporate the context as a factor along with the perceptual and conceptual factors in the analysis of complex issues such as cooperation and conflict in West Asia. International relations theorists have tried to illustrate cooperation and conflict based on the impact of ideas. Even though they accept that ideas are a bridge between actors and reality, two problems remain in understanding cooperation and conflict in this region. First, there is no precise criterion for identifying ideas and identities that are active in constructing cooperation and conflict. Second, there is some confusion in the meaning of ideas and their fluidity and how they work, and this problem has led to overgeneralization in their analyses. The overgeneralization, excessively vague and general statements have resulted in misunderstanding. The third category of constructivist studies (i.e., discourse analysis) considers cooperation and conflict between governments as constructing the discourse order of actors. Indeed, events, behaviors, practices and decisions can be understood in the context of discourses. Despite the limitations of discourse analysis, including the lack of consensus and even contradictory explanations of the causes of regional conflicts, there is a more clear basis for judging topics and their results because of the use of a more precise methodology. In general, language in the forms of metaphors, assimilations, attributions can be an explanatory factor. Moreover, discourse analysis as a method and theoretical framework could be inventive in topic selection, delineation and results. This type of research does not have a consistent position on actors, dominant policies, and levels of analysis, since it considers everything that happens in reality. Meaning of reality and interpretation of it is central to discourse analysis. Thus, it is clear that the three approaches reveal certain dimensions of the existing challenges in the region. However, we argue that neither realism nor liberalism can provide a comprehensive explanation of the potential impacts of regional challenges such as instability, climate change, demographic change, soci-economic risks of regional disparities and so forth. Most international relations scholars have had to fundamentally revise their theoretical perspectives and incorporate some elements of constructivism in their analysis especially for the studies of the post-Cold War period. As a result of the emerging changes in the international and regional security environment and the inadequacy of different theories, the scholars within all three approaches have turned to the incorporation of new factors (e.g., cognitive-perceptual factors, identity, norms, beliefs and ideas) in their analyses, but they have failed to fulfill all methodological requirements of robust explanations.

    Keywords: West Asia, Discourse analysis, Realism, Liberalism, Constructivism}
  • شریف لک زایی، بهمن زارعی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی حکومت در اندیشه سیاسی نایینی و مطهری است. مسئله اصلی این است که چگونه می توان وجوه اشتراک و افتراق اندیشه سیاسی نایینی و مطهری درباره حکومت را با ارجاع به شرایط حاکم بر دوره مشروطه و انقلاب اسلامی توضیح داد؟ به همین منظور با روش هرمنوتیک زمینه گرای اسکینر نشان داده شد که اختلاف نظری میان دو متفکر وجود ندارد. هر دو به مشروعیت الهی و مردمی فقیه در دوران غیبت امام معصوم باور دارند و نقش او نیز در جامعه نقش یک ایدیولوگ و وظیفه اش نظارت بر اجرای صحیح ایدیولوژی در جامعه اسلامی است. نایینی به دلیل حضور در فضای اصلاح طلبی، با نگاهی مثبت و تعامل گرایانه و با استفاده از ظرفیت های مکنون در فقه شیعه، خواستار اصلاح روند حکمرانی و نه برچیدن آن بود؛ اما مطهری به دلیل قرارگرفتن در فضای انقلابی ای که مارکسیسم ایجاد کرده بود، با بهره گیری از ظرفیت های فکری شیعه و نگاهی منفی و انتقادی به مولفه های مارکسیسم، به دنبال تشکیل حکومت اسلامی با نظرات خاص خود بوده است.

    کلید واژگان: حکومت اسلامی, محمدحسین نائینی, مرتضی مطهری, مشروطیت, لیبرالیسم}
    Sharif Lakzaee, Bahman Zarei *

    The aim of the present study is a comparative study of government in Naini and Motahhari political thought. The main question is how to explain the commonalities and differences between Naini and Motahhari political thought about government by referring to the conditions prevailing during the constitutional period and the Islamic Revolution? For this reason, with Skinner's contextual hermeneutic method, it was shown that there is no difference of opinion between the two thinkers. Both believe in the divine and popular legitimacy of the jurist during the absence of the Infallible Imam, and his role in society is the role of an ideologist and his duty is to monitor the correct implementation of ideology in Islamic society. Naini, because of his presence in the reformist atmosphere, with a positive and interactive view and using the hidden capacities in Shiite jurisprudence, wanted to reform the process of governing and not to dismantle it; But Motahhari, because of his position in the revolutionary atmosphere created by Marxism, sought to form an Islamic government with his own views by using the Shiite intellectual capacities and looking negatively and critically at its components, by ideologizing religion.

    Keywords: Islamic government, Mohammad Hussein Naini, Morteza Motahhari, constitutionalism, liberalism}
  • علی محمد حاضری*، عبدالله ولی نژاد

    هرچند خشونت‌گرایی با تمسک به آموزه‌های دینی که نوعا با تکیه صرف بر الفاظ و نوعی اخباری‌گری توام بوده است امر کاملا جدیدی نیست و در تاریخ ادیان سوابق بسیاری دارد، ولی آنچه امروزه به عنوان بنیادگرایی خشونت‌آمیز شاهدیم - با همه ویژگی‌ها و خصوصیات آن - امر جدیدی است که در تاریخ ادیان و مذاهب کمتر مسبوق به سابقه است. بنابراین، بنیادگرایی اسلامی در این مقاله آن خوانشی از اسلام است که جز عصر حاضر، در هیچ یک از برهه‌های تاریخی گذشته وجود نداشته و خشونت‌ورزی ویژگی بارز آن است. با این تفاسیر، مبنای تکثر قرایات از اسلام تا پیش از قرن حاضر هرچه بوده، توان تبیین سازوکار ظهور بنیادگرایی اسلامی ندارد. بنابراین، یافتن راهی برای برون‌رفت از این خوانش مذهبی، مستلزم آن است که ابتدا منطق ظهور و بازتولید آن را دریابیم. در این راستا، در پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر از اندیشه‌های علیرضا شجاعی‌زند1، مصطفی ملکیان2 و سارا شریعتی3 در این زمینه بهره جسته‌ایم. با واکاوی آرای شجاعی‌زند ظهور بنیادگرایی اسلامی را در تنش معاصر میان ایدیولوژی جمع‌گرای اسلامی و ایدیولوژی فردگرا و جهانی‌شده لیبرال یافتیم که مبنای بازتولید آن نیز با اتکا به اندیشه‌های ملکیان و شریعتی در اتخاذ سازوکاری پوپولیستی بود. واکاوی نظریات مربوط به پوپولیسم، تقویت جامعه مدنی را به عنوان اولین گام برای مبارزه با بنیادگرایی اسلامی به ما نمایاند.

    کلید واژگان: بنیادگرایی اسلامی, لیبرالیسم, پوپولیسم, شجاعی زند, ملکیان, شریعتی}
    Ali mohammad hazeri, abdollah valinejad

    Although violence based on religious teachings, which is typically based on mere words, is not entirely new and has a long history in religions, but what we see today as violent fundamentalism with all its features is new, is less unprecedented in the history of religions and sects. Thus, Islamic fundamentalism in this article is a reading of Islam that has not existed in any of the past historical periods except the present age; and its hallmark is violence. Islamic fundamentalism is a reading of Islam that has not existed in any of the past historical periods except the present age. Therefore, finding a way out of this religious reading requires that we first understand the logic of its emergence and reproduction. Therefore, in this article, we sought the logic of the emergence and reproduction of Islamic fundamentalism and finding a way out of it. Achieving it also requires mastering how it emerges and reproduces. In this regard, in the present descriptive-analytical article, we used the ideas of Alireza Shojaeezand, Mostafa Malekian and Sara Shariati in this field. On this basis, we found the emergence of Islamic fundamentalism in the contemporary tension between Islamic collectivist ideology and individualistic and globalized liberal ideology. Also, the adoption of a populist mechanism is the basis of its reproduction. Therefore, we believe that strengthening civil society is a sufficient condition for overcoming Islamic Fundamentalism.

    Keywords: Islamic fundamentalism, Liberalism, Populism, Shojaeezand, Malekian, Shariati}
  • دکتر محمد کمالی گوکی

    تونس علیرغم سابقه تاریخی در هویت اسلامی، به واسطه نزدیکی به اروپا و به طور خاص فرانسه، تجلی‌گاه ایدئولوژی‌ها و تفکرات غربی است. مردمان این کشور با وجود اینکه اسلام را به عنوان یک منبع هویتی حفظ و نگهداری کرده‌اند، به شدت متاثر از‌اندیشه غربی نیز بوده‌اند. این مسئله به خصوص در میان نخبگان و تصمیم‌سازان این کشور -که سال‌ها تحت استعمار فرانسه بودند-  نمود بارزتری دارد. رشد تفکر علمانی نیز در این کشور از وجوه این مسئله است. اگر حزب استحال‌یافته النهضه را که به طور سنتی جریانی اسلام‌گرا شناخته می‌شد، جریانی پایبند به علمانیت ندانیم. جبهه علمانی‌ها در تونس به چهار جریان تقسیم می‌شود. یک: جریان راست که شامل طیف‌های لیبرال و فرانکفون می‌شوند. دوم: جریان چپ که از مائوئیستی تا چپ موسکویی و چپ‌چینی را در بر می‌گیرد. سوم: ملی‌گرایی که شامل ملی‌گرایی وطنی و محلی می‌شود و چهارم: عروبیت که دارای دو زیر شاخه ناصریستی و بعثی است. این چهار جریان اکثر مناصب سیاسی این کشور را در دست دارند و در تصمیم‌سازی‌های این کشور نقش آفرینی می‌کنند. در این مقاله ضمن بررسی نقش و وزن هر یک از این جریانها، نسبت و نزدیکی آنها به‌اندیشه مقاومت را واکاوی می‌کنیم.

    کلید واژگان: علمانیت, لیبرالیسم, تونس, اسلام, مقاومت}
    Mohammad Kamali Goki

    Despite its historical background in Islamic identity, Tunisia is a manifestation of Western ideologies and ideas due to its proximity to Europe and France in particular. The people of this country, although they have preserved Islam as a source of identity, have also been strongly influenced by Western thought. This is especially evident among the country's elites and decision-makers, who have been under French rule for years. The growth of scholarly thinking in this country is also one of the aspects of this issue. If we do not consider the transformed Ennahda party to be a secularist, which has traditionally been known as an Islamist current, The secular Front in Tunisia is divided into four factions. One: The right current, which includes the liberal and francophone spectrums. Second: The left current, which includes the Maoist to the Muscovite left, and Chinese left. Third: Nationalism, which includes patriotic and local nationalism, and fourth: Arabism, which has two sub-branches, Nasserite and Ba'athist. These four currents hold most of the country's political positions and play a role in the country's decision-making. In this article, while examining the role and weight of each of these currents, we analyze their relationship and proximity to the idea of resistance.

    Keywords: Secularism, Liberalism, Tunisia, Islam, Resistance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال