به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « constructivism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « constructivism » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید جواد احمدی، حسن خداوردی*، گارینه کشیشیان

    هدف پژوهش حاضر بررسی روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و هند از منظر سازه انگاران بود. روش پژوهش توصیفی- تبیینی بوده و درصدد پاسخ به این سوالات است که کارگزاران سیاست خارجی ایران و هند چه درکی از یکدیگر دارند؟ و فرصت ها و چالش های این رابطه چیست؟ پژوهش بر این فرضیه استوار است که ساختار هویتی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران که در حوزه سیاست خارجی به نظم ساختاری- کارگزاری نیز تعمیم یافته، در تعارض با نئولیبرالیزم گزینش شده توسط سیاستگذاران خارجی هند و حزب حاکم می باشد. لذا این تفاوت در مبانی هویتی و رابطه ساختاری- کارگزاری در نظام داخلی و بین المللی باعث ایجاد چالش ها و فرصت هایی برای هر دو کشور شده است. نتیجه اینکه، پس از انقلاب اسلامی و خروج ایران از پیمان سنتو و هم پیمانی با غرب، و پیوستن به جنبش عدم تعهد که هند از بنیانگذاران آن بود، امیدواری زیادی به بهبود روابط با هند به دلیل اشتراکات هویتی ناشی از سیاست خارجی مسالمت جو و صلح گرایی (نهروئیزم) که مبتنی بر عدم وابستگی به قدرت های بزرگ و همراهی با کشورهای ضعیف بود، در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد. اما پس از پایان جنگ سرد و شیفت پارادایم سیاست خارجی هند از آرمان گرائی نهروئیستی به واقع گرائی، تغییر در مبانی هنجاری - هویتی، و به حاشیه رفتن حزب کنگره ملی، پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا « BJP»، و نزدیکی به غرب، روابط به سردی گرایید. لذا به نظر می رسد که سیاستگذاران خارجی ایران و هند نتوانند منابع هویتی بیناذهنی و ارزش ها و هنجارهای مشترکی برای توسعه روابط در سطح راهبردی و استراتژیک بیابند، که این مهم می تواند از چالش های روابط دو کشور باشد.

    کلید واژگان: دیپلماسی سیاسی, تعاملات سیاسی امنیتی, سازه انگاران, سیاست خارجی, روابط بین الملل, روابط سیاسی, هند, ایران.}
    Seyed Javad Ahmadi, Hasan Khodaverdi *, Garineh Keshishyan

    The present study aims to examine the political relations between the Islamic Republic of Iran and India from a constructivist perspective. The research method is descriptive-explanatory, and it seeks to answer the questions: What perceptions do the foreign policy agents of Iran and India have of each other? And what are the opportunities and challenges in this relationship? The study is based on the hypothesis that the identity structure derived from the Islamic Revolution of Iran, which has extended to a structural-agent order in foreign policy, conflicts with the neoliberalism chosen by India's foreign policymakers and the ruling party. Thus, this difference in identity foundations and the structural-agent relationship in both domestic and international systems has created challenges and opportunities for both countries. Consequently, after the Islamic Revolution and Iran's withdrawal from the CENTO alliance and alignment with the West, and its joining the Non-Aligned Movement, of which India was a founding member, there was significant hope in the Islamic Republic of Iran for improved relations with India due to shared identity stemming from peaceful foreign policy and pacifism (Nehruism), which was based on non-alignment with major powers and solidarity with weaker countries. However, after the end of the Cold War and the paradigm shift in India's foreign policy from Nehruvian idealism to realism, changes in normative-identity foundations, the marginalization of the National Congress Party, the victory of the Bharatiya Janata Party (BJP), and closer ties with the West, the relations cooled. Therefore, it appears that the foreign policymakers of Iran and India may not be able to find intersubjective identity resources and shared values and norms to develop relations at a strategic level, which could be a challenge in the relations between the two countries.

    Keywords: Political Diplomacy, Political Security Interactions, Constructivism, Foreign Policy, International Relations, Political Relations, India, Iran}
  • نقش جنبش های اسلامی با رویکرد اخوان المسلمین در روابط منطقه ای ایران با ترکیه و عربستان سعودی
    محمدجواد فرامرزی*، میرابراهیم صدیق، سعید مقیمی

    جنبش های اسلامی جنبش های مردمی و سازمان یافته ای هستند که هدف و راهبرد آن ها اجرای دستورات جامعه با دستورات شرع در همه ابعاد سیاسی، فکری، اجتماعی و اقتصادی است. استعمار غرب، انحطاط فکری و استبداد عامل شکل گیری این جنبش هاست. جنبش اخوان المسلمین قدرتمندترین جنبش در بین جنبش های اسلامی است که همزمان با پیروزی انقلاب به قدرت رسید. همچنین از نظر ارتباط جنبش اخوان المسلمین با ایران، عربستان سعودی و ترکیه، بررسی این جنبش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحلیل انجام شده در این پژوهش، حاصل ساخت اطلاعات توصیفی به دست آمده از مطالعات قبلی است، به طوری که با تحلیل استراتژی جنبش های اسلامی به ویژه اخوان المسلمین، می توان روابط سیاسی ایران را با ترکیه و عربستان سعودی به درستی برقرار کرد. با بررسی تاثیر استراتژی اخوان بر روابط ایران و ترکیه و عربستان، متوجه می شویم که ترکیه طرفدار اسلام میانه رو و همسو با ایران است و عربستان سعودی مروج اسلام افراطی یا وهابیت است و در تضاد با ایران و ترکیه است.

    کلید واژگان: راهبرد جنبش های اسلامی, انقلاب اسلامی ایران, سازه انگاری, عربستان, ترکیه}
    The role of Islamic movements with the approach of the Muslim Brotherhood in the regional relations of Iran with Turkey and Saudi Arabia
    Mohammadjavad Faramarzifard *, Mirebrahim Sadigh, Saeed Moghimi

    Islamic movements are popular and organized movements whose goal and strategy is to implement the orders of the society with the orders of Sharia in all political, intellectual, social and economic dimensions. Western colonialism, intellectual degeneration and tyranny are the causes of these movements. The Muslim Brotherhood movement is the most powerful movement among the Islamic movements that came to power at the same time as the victory of the revolution. Also, in terms of the connection of the Muslim Brotherhood movement with Iran, Saudi Arabia and Turkey, the investigation of this movement is of particular importance. The analysis carried out in this research is the result of the construction of descriptive information obtained from previous studies, so that by analyzing the strategy of Islamic movements, especially the Muslim Brotherhood, it is possible to correctly establish Iran's political relations with Turkey and Saudi Arabia. By examining the influence of the Brotherhood's strategy on the relations between Iran, Turkey and Saudi Arabia, we find that Turkey supports moderate Islam and aligns with Iran, and Saudi Arabia promotes extreme Islam or Wahhabism and is in conflict with Iran and Turkey

    Keywords: Strategy Of Islamic Movements, Islamic Revolution Of Iran, Constructivism, Saudi Arabia, Turkey}
  • مجید عباسی، نصرالله عسکری *

    هویت یکی از عواملی است که همواره در روابط ایران و عربستان سعودی تاثیرگذار بوده است. ولیکن پیروزی انقلاب اسلامی این عامل را برجسته تر نمود. بویژه اینکه انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر هویت اسلامی-ایرانی با تاکید بر عامل تشیع است. هویتی که در تعارض با هویت اسلامی-عربی سعودی ها با تاکید بر وهابیت قرار دارد. افزون بر این هویت سیاسی سعودی ها در نزدیکی و اتحاد با غرب تعریف شده ولیکن هویت ایرانی با اتحاد جهان اسلام و در تعارض با غرب معرفی می شود. لذا این سوال اصلی به ذهن متبادر می شود که هویت های سیاسی -اجتماعی متفاوت چه پیامدهایی بر روابط ایران و عربستان سعودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که هویت های سیاسی-اجتماعی متفاوت تحت تاثیر ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران با محوریت آموزه های مذهب شیعه در مقابله با نظام سلطه و تلاش برای فرهنگ مقاومت و عربستان سعودی با محوریت تفکر وهابیت در همکاری با نظام سلطه و در تقابل با فرهنگ مقاومت اسلامی موجب اتخاذ سیاست های تقابل گرایانه دو طرف در روابط دوجانبه، بحران های منطقه ای و رقابت های بین المللی شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات نیز اسنادی-کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, جامعه شناسی سیاسی, هویت, سازه انگاری, شیعه, وهابیت}
    Majid Abbasi, Nasrollah Askary *

    Identity is one of the factors that has always been influential in the relations between Iran and Saudi Arabia. But the victory of the Islamic revolution made this factor more prominent. Especially, the Islamic revolution of Iran is based on the Islamic-Iranian identity with an emphasis on the Shiite factor. An identity that is in conflict with the Islamic-Arabic identity of the Saudis with an emphasis on Wahhabism. In addition, the political identity of the Saudis is defined in closeness and unity with the West, but the Iranian identity is introduced with the unity of the Islamic world and in conflict with the West. Therefore, the question is raised, what are the consequences of the different political-social identities on the relations between Iran and Saudi Arabia after the victory of the Islamic Revolution? The findings of the research indicate that different political and social identities are influenced by the ideology of the Islamic Revolution of Iran, centered on the Shiite religion in confronting the domination system and striving for a culture of resistance, and Saudi Arabia, centered on Wahhabi thinking, in cooperation with the domination system and in opposition to The culture of Islamic resistance has led to the adoption of confrontational policies by both sides in bilateral relations, regional crises and international competitions. The research method of this article is descriptive-analytical and the data collection tool is library-documentary.

    Keywords: Islamic revolution, political sociology, identity, constructivism, Shia, Wahhabism}
  • مهناز گودرزی، سعید وثوقی*، شهروز ابراهیمی

    سیاست خارجی چین به عنوان یکی از قدرت های نوظهور نظام بین الملل متاثر از مولفه های متعددی است. رویکردهای مختلف نظری نیز، هرکدام به بررسی برخی از مولفه های تصمیم ساز در سیاست خارجی چین پرداخته اند؛ اما آنچه در این میان مغفول مانده، نقش هویت سیاسی در مفصل بندی سیاست خارجی این کشور است. چین با ترکیب ارزش های هویتی از گذشته تا به امروز تلاش دارد، پیگیر راهبرد خیزش مسالمت آمیز مطابق با مناسبات نوین هویتی در نظام بین الملل معاصر باشد و ضمن بازسازی پایه های قدرت خود را به عنوان بازیگر برهم زننده وضع موجود معرفی نکند. در این مقاله به این سئوال پاسخ داده می شود که، مولفه های هویتی سیاست خارجی چه تاثیری بر رفتار سیاسی چین در برابر جمهوری اسلامی ایران از سال 2000 تا سال 2022 داشته است؟ نویسندگان با استفاده از نظریه سازه انگاری کل نگر، به این نتیجه رسیده اند که: تحولات رخ داده در مولفه های هویتی سیاست خارجی چین سبب شده تا این کشور بر اساس «هویت توسعه گرایی اقتصادی مسالمت آمیز» سیاست خارجی اش را تنظیم نموده و درنتیجه به عنوان «بازیگر بازرگان صلح جو» در تعامل با ایران ایفا نقش کند.

    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, چین, سیاست خارجی, نظام بین الملل, نظریه سازه انگاری کل نگر, هویت, هویت اجتماعی, هویت جمعی}
    mahnaz goodarzi, Saeed Vosoughi *, shahrooze Ebrahimi

    China's foreign policy, as one of the emerging powers of the international system, is affected by several factors. Different theoretical approaches have studied some decision-making components in China's foreign, but what has been neglected is the role of China's political identity in shaping the foreign policy of this country. China, by combining its identity values from the past to the present, tries to pursue a peaceful rise strategy in accordance with contemporary identity norms in the international system and not to reintroduce its power base as a disruptive player in the current situation. China's macro narrative of self and other was developed based on ancient and modern identity foundations. Therefore, the foundation of China's foreign policy is social identity and collective identity. China is trying to apply adaptability and flexibility to its international identity and system in its foreign policy behavior. China's macro narrative of self and other was developed based on ancient and modern identity foundations. Therefore, the foundation of China's foreign policy is social identity and collective identity. China is trying to apply its foreign policy based on adaptability and flexibility to the identity and international system. This article answers the question of what impact the identity components of China's foreign policy have had on its political behavior towards the Islamic Republic of Iran from 2000 to 2022? In response to this question, based on the descriptive-analytical method and using the holistic constructivist theory, it is hypothesized that changes in China's foreign policy identity towards Islamic Republic of Iran have led to its foreign policy being regulated based on peaceful economic development and playing a role as a peace-loving trade actor

    Keywords: China, constructivism, Foreign policy, International system, Islamic Republic of Iran}
  • علی خورسندی، اعظم ملایی *

    منطقه شرق مدیترانه از دوران صفویه تاکنون، به عنوان یکی از حوزه های ژئوپلیتیک حساس پیرامون ایران، منافع و امنیت ملی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به این سوال اصلی است که مولفه های تداوم سیاست خارجی ایران در شرق مدیترانه در دوران صفوی و جمهوری اسلامی کدامند؟ پاسخ موقتی که پژوهش گران به عنوان فرضیه مطرح کرده اند، از این قرار است که نیازهای امنیتی- راهبردی و اشتراکات فرهنگی- مذهبی از مهم ترین علل تداوم سیاست خارجی ایران درشرق مدیترانه و تفاوت رویکرد ایران به اروپا، از نکات افتراق سیاست ایران در دو دوره صفویه و جمهوری اسلامی ایران بوده است. یافته های این تحقیق که در قالب نظریه سازه انگاری و با استفاده از روش علی- مقایسه ای انجام شده است، نشان می دهد که تشابه هویت نوعی و نقشی دولتمردان صفوی و جمهوری اسلامی ایران، به تعریف منافع مشترک و در نتیجه رویکردهای سیاست خارجی مشابه از سوی آن ها انجامیده است؛ به گونه ای که رقابت های راهبردی متداوم ایران با سایر قدرت های منطقه ای و لزوم مهار و کنترل تهدیدات آن ها دور از مرزها، نقش شیعیان شرق مدیترانه در پیشبرد اهداف ایران، منافع اقتصادی و ابتنای رقابت های ژئوپلیتیک ایران بر هویت و ایدئولوژی، مهم ترین علل تداوم سیاست خارجی ایران در شرق مدیترانه در دوران صفویه و جمهوری اسلامی بوده است.

    کلید واژگان: شرق مدیترانه, سازه انگاری, هویت, منافع ملی, سیاست خارجی.}
    Ali Khorsandi, Azam Molaee*

    Since the Safavid era, the Eastern Mediterranean region, has affected the Iran's national security and interests. The current research seeks to answer the question, "What are the components of the continuity of Iran's foreign policy in the Eastern Mediterranean during the Safavid period and the Islamic Republic?" The temporary answer that the researchers put forward as a hypothesis is that "Security-strategic needs and cultural-religious commonalities have been the most important reasons for the continuity of Iran's foreign policy in the Eastern Mediterranean, and the difference in Iran's approach to Europe has been one of the differences between Iran's policy in the two periods." The findings show that the similarity of the type and role identity of the Safavid statesmen and the Islamic Republic of Iran led to the definition of common interests and similar foreign policy approaches by them. Iran's continuous strategic competition with other regional powers and the need to contain their threats far from the borders, the role of Shiites in the Eastern Mediterranean in advancing Iran's goals, economic interests and the dependence of Iran's geopolitical competition on identity and ideology are the most important reasons for the continuity of Iran's foreign policy during the two periods.

    Keywords: Eastern Mediterranean, Constructivism, Identity, National Interests, Foreign Policy}
  • حسین رفیع، غلام عباس حسینی*

    اکو خاطره گم شده هزاران سال هم زیستی ساکنان «قلب زمین» است. با شکل گیری سازمان همکاری اقتصادی، امیدهای فراوانی برای احیای امپراتوری های پرشکوه این جغرافیا در طول تاریخ، زنده شد. توان نهفته اکو برای تبدیل شدن به یک سازمان منطقه ای بر کسی پوشیده نیست. اما پس از حدود چهار دهه فعالیت، اکو به جایگاه تعیین شده نرسیده است. اینکه «چرا سازمان همکاری اقتصادی (اکو) پس از چهار دهه، به اتحادیه ای قدرتمند تبدیل نشده است؟» پرسشی است که در این نوشتار در پی پاسخ به آن هستیم. در پاسخ، این فرضیه مطرح می شود که «اکو برای تبدیل شدن به یک اتحادیه به بازتعریف هویت مشترک با واکاوی در ریشه ها، پیوندها و زمینه های فرهنگی خود نیاز دارد». یافته های نویسندگان نشان می دهد که هویت، ثابت و یکنواخت نیست. هویت اولیه سازمان های منطقه ای با هدف های ویژه ای شکل می گیرند. با مرور زمان و در اثر تحولات محیط بین الملل یا تغییرهای منافع ملی و به دنبال آن سیاست خارجی کشورهای عضو، هویت سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای تغییر می کند. بنیانگذاران اکو پیش تر با هدف های سیاسی و امنیتی، همکاری های منطقه ای را تجربه کرده بودند. کشورهای عضو در جریان تحولات ساختاری و نهادی همکاری های خود، هدف های اقتصادی را بیشتر مورد توجه قرار دادند. این سازمان توان زیادی در گسترش همکاری های فرهنگی دارد. در این نوشتار با کمک مفهوم فرهنگ، بازتعریف هویت مشترک اکو را بررسی می کنیم. نظریه برساخته گرایی به عنوان چارچوب نظری، هدایتگر روند این پژوهش است. روش این پژوهش کیفی با رویکرد توصیفی- تحلیلی و بر اساس مطالعه موردی است. شیوه گردآوری داده ها نیز کتابخانه ای و با استفاده از اینترنت است.

    کلید واژگان: برساخته گرایی, سازمان منطقه ای, فرهنگ, میراث مشترک, همگرایی, هویت مشترک, اکو}
    Hosein Rafie, Gholam Abbas Hosseini *
    Introduction

    During many centuries humans realized the importance of co-existence and friendly interaction with their fellows for their survival against the surrounding dangers. It has long been believed that for peace and development, human societies must move towards integration and unity. In the last century, the first human attempts to create a regional union in Europe worked. The European Union was formed from the European Coal and Steel Organization. EU member states followed two important principles; one is peace and the other is a common identity with European roots. Although this union was economic in nature in the first step, but over the time, it was able to achieve its important goals and make Europe flourish in all areas. What the European Union has brought to the green continent is integration and common identity. After the successful experience of the European Union, other regions of the world were also encouraged to form regional organizations and unions. Since the formation of the European Union, regional organizations and associations have emerged one after another on every continent. ASEAN and SAARK in Asia, OAU and ECOWAS in Africa and MERCOSUR in South America were among the most important ones. Meanwhile, the Regional Cooperation for Development (RCD) was formed in the Middle East, which was dissolved in 1980 due to the revolution in Iran. In 1985, the Economic Cooperation Organization (ECO) was established at the initiative of Iran with the cooperation of Pakistan and Turkey (the same RCD members).

    Research question: 

    “Why has the Economic Cooperation Organization (ECO) not yet become a successful union after four decades of activity?”

    Research hypothesis: 

    To become Union, ECO needs to creat a common identity by analysing its roots, connections and cultural contexts.

    Methodology and theoretical framwork: 

    To examine this hypothesis “Constructivism theory” has been chosen as the theoretical framework of the research. It will be a clear guide during the research. The method of this research is qualitative with a descriptive-analytical approach and based on a case study. The method of data collection is library and internet sources.

    Results and discussion

    About four decades have passed since the establishment of the Economic Cooperation Organization. During this time, this organization has gone through many changes. ECO started working with the initiative of Iran in 1985 with the aim of becoming an efficient economic organization in the Middle East. A goal that became more unattainable over time. When seven Central Asian countries joined ECO in 1991, many observers expected it to become a successful union. The addition of the newly independent countries of Central Asia made this organization able to take steps toward realizing its long-standing goals, but now, after three decades, ECO is still not where it should be. The geographical area where ECO was established is a reminder of the thousands of years of co-existence of the people of this region far from today's political borders. With the formation and expansion of ECO, suddenly after the passage of several centuries, there were many hopes to return to the glorious days of the brilliant civilizations of this land. ECO is the epitome of the powerful "Heartland" empires throughout history. The legacy of centuries of co-existence for ECO; It is a rich culture by which it can help its member states to faciliate integration.

    Conclusion

    The question of this research becomes important because by reviewing the experience of the formation of the European Union, we see that this organization, like ECO, it was initially a regional economic organization with the membership of several countries, which gradually became a strong organization and a powerful union. The European Union started the process of redefining a common regional identity. A “common culture” is what brings countries together in a regional organization. In order to find the answer to its question, this research has briefly investigated the background of the formation of ECO. By reviewing the history of the formation of ECO, it is clear that the identity of ECO has always been changing. According to integration theory of constructionism, identity is not a permanent subject and changes according to the conditions throughout history. The establishment of ECO Cultural Institute has been an important step in the direction of cultural convergence in this organization. However, one of the reasons why this organization could not achieve consensus, success and unbreakable bond and appear in the form of a union is the lack of real attention to its cultural points.Undoubtedly, what causes the integration and unification of a group and the formation of a union will be addressing the issue of culture and its recognition. Culture is a “common heritage” of a region and a union. By exploring the common heritage of ECO member countries, one can take a step towards defining a common identity for this organization. Topics such as history, Nowruz, language, art, religion and the Silk Road are the six main legacies of ECO's identity. Each of these great legacies is an important artery in the direction of the formation of dynamic identity and meaning for the ECO organozation.

    Keywords: Constructivism, Regional organization, Culture, Common heritage, Integration, common identity, ECO}
  • احسان عسگری، محمد طهماسبی برنا*
    این پژوهش که با رویکردی کیفی و متکی بر ابزار گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و اسنادی بود، تلاش نمود تا روند برساخت هویت متمایز انقلاب اسلامی را در بستر جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران و با محوریت قرار دادن مسئله صدور انقلاب مورد بررسی قرار دهد. سازه انگاران بر این باوراند که هویت، درک از خود و دیگری و برداشت از وضعیت کنونی و آینده و در کل ذهنیت ایجاد شده باعث می گردد کنش ساختار و بازیگران انقلابی در بستری همچون جنگ شکل بندی جدید و تحولی ماهوی به خود بگیرد. چنانچه شکل گیری هویت تقابل جویانه در عرصه سیاست خارجی با توجه به محوریت یافتن اصل موجودیت نظام انقلابی مهمترین پیامد این وضع در بین انقلابیون و بازیگران می باشد. بر مبنای این گزاره، نوشتار حاضر در تلاش بود تا ابتدا به اصول و مبانی تئوریکی صدور انقلاب اسلامی پرداخته و سپس کنش رهبران انقلابی نسبت به راهبرد صدور انقلاب در بستر رخدادی چون جنگ را مورد بررسی قرار دهد. چنانچه مطابق با یافته های حاصله می توان گفت جنگ تحمیلی بستری مهیا نمود تا هویت انقلاب اسلامی بر اساس دو انگاره از خود و انگاره های دیگری در یک زمان صریح ترین کنش ها و واکنش ها را به عرصه عمل وارد نماید؛ لذا از آنجا که هویت ها سازنده و تاثیرپذیر از ساختارند، این تعامل بین بازیگران و درک از خود و دیگری در آرمانی ترین عرصه بیرونی انقلاب، یعنی صدور انقلاب تاثیراتی کیفی بر جای گذاشته است که رسالت این پژوهش نیز بررسی این روند تاثیر پذیری در بستر یک جنگ تحمیلی بوده است.
    کلید واژگان: صدور انقلاب, جنگ تحمیلی, انقلاب اسلامی, سازه انگاری, هویت}
    Ehsan Asgari, Mohamad Tahmasebi Borna *
    This research, which was based on a qualitative approach and relied on library and documentary data collection tools, tried to investigate the process of building a distinctive identity of the Islamic Revolution in the context of the eight-year war between Iran and Iraq, focusing on the issue of issuing the revolution. , considering the centrality of the existence of the revolutionary system, is the most important consequence of this situation among the revolutionaries and actors. Based on this proposition, the present article was trying to first address the theoretical principles and foundations of issuing the Islamic revolution and then examine the actions of the revolutionary leaders regarding the strategy of issuing the revolution in the context of events such as war. According to the findings, it can be said that the imposed war provided a platform for the identity of the Islamic Revolution to bring the most explicit actions and reactions to the arena based on two ideas of itself and other ideas at the same time; Therefore, since identities are constructive and influenced by the structure, this interaction between actors and understanding of self and others in the most ideal external arena of the revolution, i.e. the issuing of the revolution, has left a qualitative impact, and the mission of this research is to investigate this influence process in the context of a war. It was imposed.
    Keywords: issuing revolution, War, Islamic Revolution, Constructivism, identity}
  • علی شهبازی*، محمدهادی فلاح زاده، فتح الله کلانتری، کامیار صداقت ثمر حسینی

    سیاست خارجی جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اصولی ثابت و پایدار ازجمله حمایت از محرومان و مستضعفان جهان، داشتن روابط صلح آمیز با دول غیر محارب، منع مداخله در امور سایر کشورها و همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان و سایر دولت ها استوار می باشد. این اصول دربرگیرنده باورها، اعتقادات جمهوری اسلامی درباره واقعیت ها یا علیت ها، صحت عمل و رفتار در حوزه تعاملات و نظام بین المللی است که از دین اسلام برخاسته است. موضوع اساسی که ضرورت دارد به آن پرداخته شود آن است که آیا سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه مقابله با شیعه هراسی بر اساس اصول ذکرشده موفق بوده است؟ بدین سبب این مقاله درصدد است بر اساس نظریه سازه انگاری نقش عوامل محیطی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در چهار مولفه سیاست هویتی، کنشگران سیاسی، کنشگران اجتماعی و کارگزار و ساختار مورد ارزیابی قرار دهد و از طریق شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای احتمالی به ارتقاء سیاست خارجی جمهوری اسلامی جهت مقابله با شیعه هراسی کمک نماید. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و با روش توصیفی و زمینه ای موردی انجام شده است. ابزار گردآوری میدانی و کتابخانه ای بوده، حجم نمونه 25 نفر و داده ها به روش SPSS مورد تحلیل قرارگرفته است.

    کلید واژگان: سیاست خارجی, جمهوری اسلامی ایران, شیعه هراسی, سازه انگاری}
    Ali Shahbazi *, MohammadHadi Falahzadeh, Fathullah Kalantri, Kamiyar Honesty Of Samar Hosseini

    After the victory of the Islamic Revolution, the foreign policy of the Islamic Republic is based on stable and stable principles, including supporting the deprived and oppressed of the world, having peaceful relations with non-belligerent countries, prohibiting interference in the affairs of other countries, and peaceful coexistence with neighbors and other governments. These principles include the beliefs and convictions of the Islamic Republic about facts or causes, correctness of action and behavior in the field of interactions and the international system that arose from the Islamic religion. The basic issue that needs to be addressed is whether the foreign policy of the Islamic Republic has been successful in the field of dealing with Shia-phobia based on the aforementioned principles. For this reason, this article tries to evaluate the role of environmental factors of the Islamic Republic's foreign policy in the four components of identity politics, political actors, social actors, agent and structure based on the theory of constructivism and through identifying the strengths, weaknesses, opportunities and possible threats. Help to promote the foreign policy of the Islamic Republic to deal with Shia-phobia. This research is of applied type and has been done with a descriptive and case-based method. The collection tool was field and library, the sample size was 25 people and the data was analyzed by SPSS method.

    Keywords: Foreign Policy, Islamic Republic of Iran, Shia phobia, constructivism}
  • فریبا ترجمان*، پرویز دلیرپور
    یکی از سیاست های جهان غرب و متحدانش به منظور ضربه زدن بر محور مقاومت تحت رهبری جمهوری اسلامی ایران، تاسیس و حمایت از گروه تروریستی داعش بوده است. مقاله حاضر با بهره گیری از رهیافت محور مقاومت، در پی آن است که به تحلیل نقش ایران در شکست گروه تروریستی داعش بپردازد. برای این منظور تلاش شده است تا از روش ترکیبی استفاده گردد. بر این اساس، در ابتدا با استفاده از مطالعات اکتشافی به بررسی عواملی پرداخته شده است که در نقش ایران جهت شکست این گروه تروریستی موثر بوده است و سازوکارهای ایران برای شکست داعش را تحلیل نماید. در مرحله بعد با روش نمونه گیری غیر تصادفی، نمونه آماری از خبرگان دانشگاهی به تعداد 30 نفر مورد انتخاب قرار گرفت و یافته های این پژوهش به وسیله پرسشنامه به آنها ارائه و داده ها از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد، که ایران با اتخاذ راهبردهایی مانند ائتلاف با دولت ها و گروه های مختلف سیاسی و مذهبی، ارتباط بیشتر با اقلیم کردستان عراق، بهره گیری از نیروهای کارآمد نظامی-امنیتی در عراق و سوریه، سامان دهی نیروهای مردمی و شبه نظامی شیعه نقشی کلیدی در مقابله با اقدامات داعش داشته است. همچنین در چارچوب رهیافت محور مقاومت، تهدید هویتی و فیزیکی داعش علیه منافع حیاتی ایران در تحلیل چرایی فهم رفتار سیاستگزاران جمهوری اسلامی در اقدام جدی علیه این گروه تروریستی موثر بوده است.
    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, داعش, محور مقاومت, هویت}
    Fariba Tarjoman *, Parviz Dalirpoor
    One of the policies of the western world and its allies in order to hit the axis of resistance under the leadership of the Islamic Republic of Iran has been the establishment and support of the ISIS terrorist group. The present article, using the approach of the axis of resistance, seeks to analyze the role of the Iran in the defeat of the ISIS terrorist group. For this purpose, it has been tried to use the combined method . Based on this, at the beginning, using exploratory studies, the factors that have been effective in the role of Iran in defeating this terrorist group have been investigated and the mechanisms of the Iran to defeat ISIS have been analyzed. In the next step, a statistical sample of 30 university experts was selected by non-random sampling method and the findings of this research were presented to them through a questionnaire and the data were analyzed through spss software. The findings of the research show that by adopting strategies such as alliances with governments and various political and religious groups, more communication with the Kurdistan region of Iraq, using effective military-security forces in Iraq and Syria, The popular forces and Shiite militias have played a key role in countering the actions of ISIS.
    Keywords: Islamic Republic Of Iran, ISIS, Constructivism, Identity}
  • نوذر شفیعی*
    روابط ایران و طالبان را می توان به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول از اوایل دهه 1370 تا اواخر این دهه را شامل می شود. روابط در این دوره جنبه منازعه آمیز داشت. دوره دوم از اوایل دهه 1380 تا سال 1400 است و علی رغم واگرایی اولیه، ایران و طالبان بسوی همکاری حرکت کردند. دوره سوم از 1400 به بعد را شامل می شود. در این دوره، همکاری ایران و طالبان در دوره قبل جای خود را به منازعه داده است. سوال این مقاله آن است که چه عللی باعث منازعه در روابط  ایران و طالبان در این دوره شده است؟ فرضیه مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده آن است که از بین رفتن تهدید مشترک و شکل گرفتن ترجبحات ناسازگار باعث ایجاد منازعه در روابط ایران و طالبان شده است. یافته های مقاله نشان داد که همکاری طرفین در دوره گذشته، به دلیل وجود دشمن مشترکی بنام امریکا و همچنین ترجیحات سازگاری بود که در دستگاه تصمیم گیری ایران و طالبان نسبت به یکدیگر ایجاد شده بود. اکنون با از بین رفتن تهدید مشترک و بازگشت ترجیحات ناسازگار که در دوره اول روابط ایران و طالبان وجود داشت، روابط دو طرف وضعیت منازعه پیدا کرده است. مقاله پیشنهاد می دهد که ایران و طالبان با اتخاذ یک رویکرد سازه انگارانه می توانند فرهنگ هابزی موجود را به فرهنگ کانتی یا لاکی تبدیل کنند.
    کلید واژگان: دشمن مشترک, ترجیحات مشترک, ریالیسم, لیبرالیسم, سازه انگاری}
    Nowzar Shafiee *
    AbstractIran-Taliban relations can be divided into three periods. The first period includes from the early 1370s to the end of this decade. Relations between Iran and the Taliban were competitive during this period. The second period includes the early 1380s to 1400s. In this period, despite the initial divergence, Iran and the Taliban moved towards cooperation. The third period includes from 1400 onwards. In this period, the cooperation between Iran and the Taliban in the previous period has given way to competition. The question of this article is, what are the reasons that made the relations between Iran and the Taliban more competitive in this period? The hypothesis of the article, which has been investigated in a descriptive-analytical way, is that the disappearance of the common threat and the formation of incompatible interests have made the relations between Iran and the Taliban more competitive. The findings of the article showed that the cooperation between Iran and the Taliban in the past period was due to the existence of a common enemy called America, as well as the compatibility preferences that were created in the decision-making apparatus of Iran and the Taliban. Now, with the disappearance of the common threat and the return of incompatible preferences that existed in the first period of Iran-Taliban relations, the relations between the two sides have become competitive.
    Keywords: common enemy, common preferences, realism, Liberalism, Constructivism}
  • جواد حشمتی *

    تغییر شرایط و مطرح شدن مولفه های جدید و تاثیر گذار در عرصه سیاست بین الملل حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در پیشبرد هر چه بهتر منافع، اهداف ملی و بهبود روابط کشورهاست. بطوری که امروزه از فرهنگ به عنوان قدرت نرم یاد می شود که زمینه نفوذ و تاثیرگذاری دولت ها را به همراه دارد. تعاملات فرهنگی با ایجاد بسترهایی مبتنی بر هویت و ارزش های مشترک فرهنگی از قابلیت تاثیرگذاری بسیاری بر روند همگرایی در عرصه های منطقه ای و بین المللی برخورداند. آسیای مرکزی و جنوبی (که تاجیکستان و افغانستان را در دل خود دارد) از دیرباز بخشی از قلمرو تمدنی و فرهنگی ایران بوده، بطوری که بسیار فراتر از جغرافیای سیاسی فعلی ایران بوده است. این پژوهش براساس ماهیت و روش توصیفی تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز به شیوه کتابخانه ای و براساس مراجعه به منابع معتبر کتب، مقالات و گزارشات مستند گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده اشتراکات فرهنگی و هویتی بسیاری از جمله زبان فارسی، موسیقی، آداب و رسوم کهن و مشترک، بین ایران و کشورهای فوق الذکر می باشد که می تواند بسترهای لازم برای ایران در عرصه تعاملات منطقه ای و ساخت یک منطقه جدید در این حوزه جغرافیایی فراهم آورد.

    کلید واژگان: فرهنگ, ایران, تاجیکستان, افغانستان, سازه انگاری}
    Javad Heshmati*

    The change of conditions and the emergence of new and influential elements in the field of international politics indicate the importance of the category of culture in promoting national interests and goals and improving relations between countries.Today, culture is referred to as soft power, which brings the influence and influence of governments.Cultural interactions, by creating platforms based on identity and common cultural values, have the ability to influence the process of convergence in the regional and international arenas.Central and South Asia (which has Tajikistan and Afghanistan in its heart) has long been a part of Iran's civilizational and cultural territory, so that it has been far beyond Iran's current political geography.This research is based on descriptive-analytical nature and method, and the required information has been collected in a library manner and based on referring to reliable sources of books, articles and documentary reports.The results of the research show many cultural and identity commonalities, such as Persian language, music, ancient and common customs, between Iran and the above-mentioned countries, which can provide the necessary foundations for Iran in the field of regional interactions and the construction of a new region in this geographical area.

    Keywords: Culture, Iran, Tajikistan, Afghanistan, constructivism}
  • فرزاد رستمی*، مختار زیبایی، زنیره نصری
    هدف

    هدف از این مقاله بررسی موانع فراروی امنیت پایدار در خلیج فارس در پرتو نگاه سازه انگارانه به امنیت می باشد؛ تا از این طریق بتوان علاوه بر شناسایی رویکردها و نگاه ها به امنیت هر کدام از کشورهای منطقه، موانع متعدد امنیتی پیشرو را شناسایی و در جهت مقابله و رفع این موانع اقدام کرد.

    روش

    روش مورد استفاده توصیفی-تحلیلی است که با کاربست نظریه سازه انگاری و با استفاده از اسناد کتابخانه ای و اینترنتی به این سوال که چه عواملی مانع از شکل گیری یک نظام امنیت منطقه ای در خلیج فارس شده است؟ برآمده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد ویژگی های جغرافیایی و اقتصادی، امنیت در خلیج فارس را جهانی کرده و وجود یک مجموعه ناهمگون امنیتی با بازیگران مختلف و همچنین نگاه تک بعدی به امنیت، موجب نادیده گرفتن موانع جدی فراروی امنیت منطقه از جمله خودیاری، چالش های زیست محیطی، اقتصاد شکننده، بحران دموکراسی و... شده است.

    نتیجه گیری

    براساس نتایج بدست آمده از تحقیق، پیچیدگی و ناپایداری رژیم امنیتی در خلیج فارس، بیشتر در نتیجه رویکردها و برداشت های متفاوت از امنیت بازیگران منطقه ای بوده و با وجود شدت بحران و جدی بودن اثرات آن، با وجود عواملی مانند تغییر نقش بازیگرانی مانند عراق و قطر از عامل ناامنی به میانجی گر، استقلال در تصمیم گیری کشورها و کاهش نقش نفت در سبد انرژی جهانی، با مشارکت جدی و استراتژی همگون کشورها برای غلبه بر همزیستی غیر صلح آمیز و عدم تعامل فعال و در نتیجه امنیت پایدار و غلبه بر موانع امنیتی فراروی در دسترس است.

    کلید واژگان: خلیج فارس, بازیگران منطقه ای, سازه انگاری, امنیت پایدار}
    Farzad Rostami *, Mokhtar Zibaee, Zanire Nasri
    Objective

    The Persian Gulf, with its unique geopolitical, geostrategic and geoeconomic characteristics, has historically been considered by regional and trans-regional countries. For this reason, the conflicting approaches and attitudes of each of the actors in this region have made the Persian Gulf one of the most divergent regions in the world; So that we have witnessed the lack of lasting security in the region. Accordingly, the present study seeks to analyze the obstacles to the formation of a regional security system in the Persian Gulf.

    Method

    The method used is descriptive-analytical, which uses the theory of constructivism to answer the question of what factors have prevented the formation of a regional security system in the Persian Gulf?

    Findings

    The findings show that self-help and lack of a common security strategy, geopolitical environmental challenges, currency and border disputes, crisis of democracy and internal disputes (ethnic, racial and political), homogeneous and fragile economies, religious disputes and inequalities Cultural and social, the decline of traditional hegemony and the multiplicity of polarity and continuity in the arms race are obstacles that have prevented the formation of a stable security regime in the region.

    Conclusion

    The complexity and instability of the security regime in the Persian Gulf region, in addition to foreign interference, has been more the result of conflicting approaches and perceptions of regional actors and these problems and obstacles require tolerance for more dialogue and drawing a new model to resolve. The security concerns of all countries in the region are for the formation of lasting security in the Persian Gulf.

    Keywords: Persian Gulf, regional actors, constructivism, sustainable security}
  • عباس فقیه عبدللهی*، مهدی ذاکریان، هادی تاجیک
    در پی جنایات متعدد گروه تروریستی داعش در عراق، جمهوری اسلامی ایران به درخواست رسمی دولت عراق به کمک این کشور شتافت و در نهایت متصرفات داعش آزاد و این گروه جنایتکار سرکوب شد. هدف از انجام این پژوهش بررسی حمایت های ایران در بحران عراق پس از ظهور داعش با گام های سه گانه رهنامه مسیولیت حمایت شامل پیشگیری، مداخله و بازسازی به روش تحلیلی و توصیفی است. بررسی الگوی رفتاری سیاست خارجی جمهوری اسلامی در عراق پس از ظهور داعش نشان می دهد گرچه مرحله پیشگیری رهنامه مسیولیت حمایت کاملا توسط جمهوری اسلامی ایران اعمال نشده است، شواهد کافی از اعمال مراحل مداخله و بازسازی توسط جمهوری اسلامی ایران بر مبنای رهنامه مسیولیت حمایت در عراق وجود دارد. حضور ایران در عراق در کنار توجیهات امنیت ملی جنبه حقوق بشری و امنیت انسانی دارد. مقابله ایران با گروه تروریستی داعش در عراق که همه جنایات ذیل رهنامه مسیولیت حمایت را مرتکب شده است، مصداق حمایت جمهوری اسلامی ایران از مظلومان و مستضعفان مصرح در قانون اساسی ایران است و اعمال حقوق بشر انسانی در مقابل حقوق بشر ابزاری است.
    کلید واژگان: ایران, داعش, رهنامه مسئولیت حمایت, سازه انگاری, عراق}
    Abbas Faqih Abdullahi, *, Mehdi, Zakarian, Hadi, Tajik
    Following the numerous crimes committed by the ISIS terrorist group in Iraq, the Islamic Republic of Iran rushed to help this country at the official request of the Iraqi government, and finally, the possessions of ISIS were liberated and this criminal group was suppressed. The purpose of this research is to examine Iran's support in the Iraq crisis after the emergence of ISIS with the three steps of the responsibility of support guide including prevention, intervention and reconstruction in an analytical and descriptive way. Examining the behavior pattern of the foreign policy of the Islamic Republic in Iraq after the emergence of ISIS shows that although the prevention phase of the responsibility of protection guideline has not been fully implemented by the Islamic Republic of Iran, there is sufficient evidence of the implementation of intervention and reconstruction steps by the Islamic Republic of Iran based on the guideline of the responsibility of protection in Iraq. has it. Iran's presence in Iraq, along with national security justifications, has a human rights and human security aspect. Iran's confrontation with the ISIS terrorist group in Iraq, which has committed all the crimes under the responsibility of protection guidelines, is an example of the Islamic Republic of Iran's support for the oppressed and the oppressed, as stipulated in the Iranian constitution, and the application of human rights is a tool against human rights.
    Iran's foreign policy after the victory of the Islamic Revolution has always been a mixture of ideological goals and national interests. Iran's Islamic Revolution brought about a fundamental change in Iran's political and cultural structure, which has always influenced foreign policy. The core of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran is to secure national interests in the light of preserving human life and dignity. Human dignity has a special place in Islamic teachings. The same humanitarian view can be observed in all foreign policy behaviors of the Islamic Republic of Iran from the beginning until now. Supporting the oppressed and liberation movements is complementary to de-arrogance and anti-oppression, so that there is a logical and functional connection between fighting against the oppressed and supporting the oppressed; Therefore, in parallel with the fight against arrogance and colonialism, the Islamic Republic considers itself obliged to support the oppressed of the world and the liberation movements that fight against the arrogant and colonialists. Article 154 of the Constitution of the Islamic Republic states that "the Islamic Republic of Iran ... supports the rightful struggle of the oppressed against the arrogant in any part of the world
    Humanitarian intervention in countries has a long history. During his tenure, UN Secretary-General Ban Ki-moon tried to develop a coherent framework for humanitarian intervention to support minorities and the oppressed around the world so that the world would no longer witness tragedies like Bosnia and Uganda. The result of these efforts is the adoption of the UN leaders in 2005, which became known as the Responsibility to Protect Directive, which states that whenever a country is unable or unwilling to defend its citizens against the four crimes of racial discrimination, war crimes, crimes against humanity and mass murder, the international community is obliged to Hasten to help the oppressed. After attacking Iraq and occupying a third of the country's territory, the ISIS terrorist group committed the four crimes under the responsibility of support guidelines, as evidenced by international organizations and the world's media. Considering the weakness of the Iraqi government in supporting the homeless people, this government sought help from the Islamic Republic of Iran. The military forces of our country also entered Iraq in the form of an advisory mission and helped the government. Many western politicians have considered the action of the Islamic Republic as a clear interference in the internal affairs of Iraq. However, according to the opinion of many other politicians, the Islamic Republic of Iran entered into a campaign with the sole aim of helping the Iraqi people, which had no other purpose than the responsibility of support.
    This research has been carried out with the aim of adapting the support behavior of the Islamic Republic of Iran to the government and people of Iraq after the emergence of ISIS and seeks to answer the question of how the logic and pattern of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran regarding Iraq after the emergence of ISIS is based on the responsibility of support guidelines. And its triple steps including prevention, intervention and reconstruction can be explained? So far, all the researches about Iran's regional activities have been analyzed with a political, security and ideological approach, and the innovative aspect of this research is the examination of Iran's regional presence from the perspective of international law and human rights.
     
    Iran's presence in Iraq, along with the humanitarian approach and human rights, has national security justifications for the Islamic Republic of Iran, which has attracted the attention of researchers and thinkers, but Iran's approach to human security in the Iraq crisis stems from the Iranian constitution, which protects the oppressed against the aggressors. He knows the duty of the Islamic Republic of Iran. Criticisms of Iran's presence in Iraq mostly refer to the interests of the superpowers, which are in conflict with the foreign policy and human security guidelines of the Islamic Republic of Iran. For this reason, over the past years, Iran has always been exposed to human rights accusations by international bodies affiliated with superpowers. Accusations that are mostly caused by cultural and social differences between Iran and the West. Despite all the differences of tastes and perceptions in the definition of human rights, the preservation of the lives of innocents and civilians as well as the survival of the human race is the common thread of all human rights theories and systems. The behavior of the foreign policy of the Islamic Republic has a lot of capacity to show this foundation of human rights. The important point is that contrary to the famous saying "Religion is the opium of nations", it is the teachings of Islam that form the basis of this international behavior of Iran. The last word is that Iran's approach to human security in Iraq is an example of applying human-oriented human rights against benefit-oriented human rights. Human rights focus on dealing with human crimes not according to the nature of the crime, but on the basis of friendship or enmity with the perpetrators. Of course, it should be known that the future of human rights depends on a humane and non-discriminatory understanding of human dignity.
    Keywords: Iran, Iraq. Responsibility to Protect Doctrine, constructivism, ISIS}
  • محمداعظم طارق

    رفتار بین المللی دولت ها زمانی معنادار و هویت مدار تلقی می شود که عوامل، انگیزه ها و زمینه های آن مورد تبیین علمی و تفسیر تیوریک قرار گیرند. تعمیق و گسترش روابط افغانستان و ترکیه پس از 2001 م یکی از آن دسته رفتارها می باشد. تحلیل علل و عوامل این رفتار در چارچوب نظریه سازه انگاری هدف اصلی این مقاله است. پرسش اصلی مقاله این است که مبانی سازه انگارانه ای که موجب تعمیق و گسترش روابط آنکارا و کابل از 2001 تا 2021 شد، چیست؟ فرضیه مقاله این است که سازه های مشترک اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی از عمده ترین مبناهای سازه انگارانه تعمیق و گسترش روابط افغانستان و ترکیه را در بازه زمانی ذکرشده می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که «هویت» و «منفعت» دو محور اصلی روابط آنکارا و کابل را تشکیل داده اند. با این تفاوت که هویت به عنوان سازه موقت و منفعت به حیث سازه دایمی نقش بازی کرده است. مواد خام این فرضیه با روش کتابخانه ای گردآوری و با شیوه توصیفی-تحلیلی پردازش شده است.

    کلید واژگان: افغانستان, ترکیه, سازه انگاری, هویت, منافع}
    Mohammad Azam Tariq

    The international behaviors of governments are considered meaningful and identity oriented when their factors and motivations are identified, explained and scientifically interpreted in the framework of one of the theories of international relations. The deepening and expansion of relations between Afghanistan and Turkey is one of those behaviors that have taken place in the field of international relations, and the analysis and recognition of its causes and factors within the framework of the constructivist theory is the main goal of this article. The constructivist approach, while paying attention to semantic phenomena such as identity, history, narrating and mental perception, also pays attention to material structures such as political and economic interests. The main question of the article is what are the structural foundations that deepened and expanded the relations between Ankara and Kabul from 2001 to 2021.The hypothesis of the article is that the common social, cultural, historical, economic and political structures are considered to be the most important foundations and structural platforms that have facilitated the deepening and expansion of relations between Afghanistan and Turkey in the mentioned time period. Research findings show that "identity" and "interest" are the main axes of relations between Ankara and Kabul. with the difference that identity has played a role as a temporary structure and benefit as a permanent structure. It seems that Turkey has succeeded in achieving its desired goals and interests in relation to Afghanistan.

    Keywords: Afghanistan, Turkey, Constructivism, Identity, Benefit}
  • مجید دشتگرد*، فاطمه ستار
    ظهور رویکردهای میانه (سازه انگاری اجتماعی، نظریه انتقادی، مکتب انگلیسی) در سنت نظریه پردازی روابط بین الملل حاصل تحولات فکری و دگرگونی های سیاسی و اجتماعی در نیمه دوم قرن بیستم بوده است. این تحولات که زمینه را برای تقابل رویکردهای جدید در برابر اثبات گرایان فراهم نمود، به مناظره سوم در این رشته مطالعاتی شکل داد؛ مناظره ای که بخش قابل توجه آن را رویکردهای میانه تشکیل داده بودند. درواقع نظریه پردازان رویکردهای میانه نیز در این مشاجرات فکری در برابر خردگرایان قرارگرفتند و در کنار پساساختارگرایان، استدلال های هستی شناختی و معرفت شناختی متفاوت خود را در تقابل با جریان اصلی ارایه دادند. نویسنده در این پژوهش تلاش دارد که مبانی معرفت شناختی رویکردهای میانه را بر اساس 3 دغدغه معرفت شناختی یعنی مسیله امکان شناخت، چگونگی شناخت و غایت و هدف از شناخت را مورد بررسی قرار دهد. ازاین رو، سوال اصلی این پژوهش این است که دیدگاه هر یک از نظریه های طیف میانه در روابط بین الملل نسبت به امکان شناخت، چگونگی شناخت و غایت و هدف شناخت چگونه است؟ پژوهش حاضر تلاش می کند که با توسل به یک بررسی مقایسه ای به این سوالات پاسخ دهد.
    کلید واژگان: رویکردهای میانه, معرفت شناسی, مکتب انگلیسی, نظریه انتقادی, سازه انگاری}
    Majid Dashtgerd *, Fatemeh Sattar
    Moderate approaches (social constructivism, critical theory, and the English School) emerged in international relations (IR) theory following intellectual developments and sociopolitical transformations in the second half of the 20th century. Setting the stage for new approaches to challenge positivists, these developments shaped the “Third Great Debate,” which fairly involved moderate approaches. Like post-structuralists, moderate theorists opposed rationalists and put forward their own distinct ontological and epistemological arguments against the mainstream. This comparative study sought to explore the epistemological basis of moderate approaches with regard to three epistemological concerns: the possibility, nature, and purpose of knowledge. Accordingly, the main question addressed by this study was: How do moderate approaches in IR regard the possibility, nature, and purpose of knowledge?
    Keywords: Middle- Ground Approaches, Epistemology, English School, critical theory, constructivism}
  • سید داود آقایی*، رویا رسولی
    خستگی و آسیب های ناشی از جنگ های جهانی، اروپا را بسان بیماری رو به مرگ تبدیل کرد، اما راه چاره بی درنگ در تلاش برای همگرایی کشورهای دوست و دشمن اروپا در سازوکاری منطقه ای جست وجو شد. اتحادیه اروپا به عنوان نماد وحدت، همکاری و همگرایی با گرایش های واگرایانه و گریز از مرکز روبه رو شده و برگزیت را می توان نقطه اوج موج گرایش های جدایی طلبانه دانست که همگرایی اروپا را بیش ازپیش به چالش کشیده است. نتیجه همه پرسی 23 ژوین 2016 از انگلیسی ها شوک بزرگی به اتحادیه اروپا وارد کرد. پیش بینی می شد که پرونده خروج بریتانیا از این اتحادیه، با تلاش های دیوید کامرون و اخذ امتیازهای چهارگانه بسته شود، اما 52 درصد رای دهندگان بریتانیایی با انتخاب برگزیت با پایان بخشیدن به عضویت 42 ساله کشور خود در اتحادیه اروپا موافقت کردند. در این زمینه پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه رویکردها و جهت گیری های بریتانیا در برابر اتحادیه اروپا از فرهنگ سیاسی این کشور تاثیر پذیرفته و یا خواهد پذیرفت؟ برپایه این استدلال که فرهنگ سیاسی به عنوان بخشی از هویت ملی و سیاسی کشورها، تعیین کننده تعریف و دیدگاه های ویژه آنان درباره منافع ملی است که به برساخت کنشگری ویژه در عرصه سیاست خارجی منجر می شود، در فرضیه پژوهشی بیان می شود که فرهنگ سیاسی بریتانیا به شکل محافظه کارانه ای بر سیاست واگرایی آن از اتحادیه اروپا تاثیرگذار بوده است. برای تبیین پدیده برگزیت، و شناخت رابطه بین فرهنگ سیاسی و سیاست خارجی بریتانیا در برابر اتحادیه، از روش تحلیل رویدادهای تاریخی و سخنرانی های برخی از مقام های دولتی و نیز بررسی یافته های همه پرسی ها و نظرسنجی های مرتبط با برگزیت، و از چارچوب نظری سازه انگاری استفاده شد. نوع فرهنگ و به ویژه فرهنگ سیاسی مردم بریتانیا در شکل گیری سیاست واگرایانه این کشور درباره اتحادیه تاثیر بسزایی داشت. با وجود برگزیت، این کشور همچنان در تلاش برای رسیدن به جایگاه یک قدرت بزرگ تاثیرگذار بر سیاست جهانی بوده است.
    کلید واژگان: اتحادیه اروپا, برگزیت, بریتانیا, سازه انگاری, فرهنگ سیاسی}
    Davood Aghaee *, Roya Rasooli
    War weariness and destruction caused by the intensity of the two World Wars persuaded the Europeans to search for an immediate and lasting solution to bring together the allies and adversaries among the countries of Europe in a regional security arrangement. The European Union (EU) as a symbol of regional unity, cooperation and integration has faced uncertainties and instability over the years. Indeed, Brexit can be seen as the culmination of a wave of secessionist and nationalist tendencies that have challenged European integration now more than ever. The result of the referendum of 23 June of the United Kingdom (UK) sent a great shockwave across the territory covered by the EU. It was predicted that the proposal of Britain''''s withdrawal from the EU would be dismissed by an agreement based on David Cameron''''s four-point plan to renegotiate the terms of Great Britain''''s EU membership, but 52 percent of British voters agreed to the Brexit, and thus ended their country''''s 42-year membership of the European Union.The assumption is that political culture as a part of a shared national identity of a state shape its views on national interest which in turn guide its policy preferences, policymaking, and policy implementation in the various foreign policy issue areas. In this context, our research questions are: How has British political culture influenced its orientations and policies towards the European Union? 2. To what extent will the Brexit affect the UK foreign policy towards the EU in the future? In the research hypothesis, the authors claim that British political culture with its peculiar conservative attribute has adversely affected its European foreign policy, culminating in its withdrawal from the EU. Using the theoretical framework of constructivism, they rely on the method of conceptual content analysis to examine official statements ade by the British leadership and discuss the findings of referendum and public opinion surveys related to Brexit to find answers to the research questions.Britain is one of the victorious countries in the Second World War, has an imperial background and is an island-state located on the periphery of the European continent— all these factors have influenced British politics to this day. The perception of being a powerful country with a rich history has had a significant impact on the foreign policy behaviors of the UK, and consequently has contributed to the unwillingness of British policymakers to commit their country to the ideas and actions which might diminish its role and standing in the international system. Today, as an island nation cut off from the continental Europe, England together with its much smaller overseas territories around the world, represents only a small fragment of a former empire that disintegrated a long time ago, but most British people evidently are unwilling to forget the glory of its past. Accordingly, the UK has not yet completed its process of full decline and has aspiration of somehow regaining its hold on its vast former colonies and dependent territories. It is a contradiction that needs to be examined closely. Its national identity is muddled because of how the British political elites and ordinary citizens view their country’s standing in the world today. They perceive the UK as a greater power than it really is.The results of Brexit referendum indicated that most British public and political elites believed that their country would be in a more favorable position if it were to be less involved in the mainland Europe. As a result, they accepted the Brexit which reflected some kind of self-interested isolationism and a desire to leave Europe''''s problems to the rest of the EU members. Here, selective isolationism refers to a preference to disassociate the UK from the EU crises which might require coordinated policies to deal with unusual situations. Interestingly, this type of isolationism does not include issues related to the Britain’s interests in the Middle East and similar non-European issues which do not impose disproportionate financial burden on the country. Therefore, the UK continues to increase its political power by walking alongside the powerful European players if the collective security arrangement does not limit its freedom of action to pursue its own foreign policy objectives and priorities. British political culture has had a significant impact on the formulation of this country''''s foreign policy towards the EU. However, Brexit does not mean that this former imperial power has abandoned its efforts to reach the position of a great power with the ability to influence world politics.
    Keywords: Brexit, Constructivism, European Union, political culture, United Kingdom}
  • حسین پوراحمدی میبدی*، عباس جامه
    سیاست و اقتصاد در رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگرند، سیاست قاطعانه بر سرنوشت اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد و اقتصاد نیز تاثیر بسیاری بر سیاست بین الملل و جهانی دارد. درهم تنیدگی اقتصاد و سیاست رشته آکادمیک اقتصاد سیاسی بین الملل را با مرزهای انعطاف پذیر آن شکل داده است. امروزه بازارها جهانی شده اند و همکاری و یا تضاد منافع از واقعیت های آشکار عرصه اقتصاد سیاسی است. ازاین رو نظریه پردازی اقتصاد سیاسی بین الملل- بررسی کننده رابطه میان دولت ها و بازار- نیز پا را از دنیای نظریه های متعارف فراتر گذاشته و نظریه هایی مانند سازه انگاری، پست مدرنیسم، انتقادی، فمینیسم و محیط زیست گرایی مورد توجه قرار گرفته اند. نظریه سازه انگاری همچون یکی از این نظریه های امروزی، نگاه های بسیاری را به خود جلب کرده و حجم پژوهش ها در این زمینه بسیار افزایش یافته است. دو پرسش پژوهشی این مقاله عبارت اند از: 1. بنیان های نظریه سازه انگارانه اقتصاد سیاسی بین الملل چیست؟ 2. سازه انگاری تا چه اندازه با اقتصاد سیاسی بین الملل تناسب و ارتباط دارد؟ با رویکردی تحلیلی-تبیینی، دیدگاه ها و نقدها، و نیز یافته های پژوهشی ارایه شده در آثار مکتوب پژوهشگران و نظریه پردازان این حوزه بررسی شده است تا گزاره ها، مقوله ها و مضمون های مهم شناسایی شوند. سپس تلاش شده است تا با تحلیل و استنباط از داده های کیفی برگرفته از این متون معتبر به پرسش های پژوهشی پاسخ داده شود. در فرضیه پژوهشی استدلال می شود که تکیه صرف بر تجزیه و تحلیل اقتصادی و یا سیاسی در جهان پویای کنونی به ناتوانی درک پویایی های نظام بین الملل می انجامد.  هنجارها، هویت، واقعیت اجتماعی، معانی، نبود قطعیت، شناخت و بین الاذهانی بودن مبانی تشکیل دهنده نظریه سازه انگارانه اقتصاد سیاسی بین الملل هستند. از این رو هدف اصلی این پژوهش منسجم سازی و ارایه این نظریه به مانند ابزاری کاربردی برای تحلیل موضوع های مطرح در این حوزه است.
    کلید واژگان: اقتصاد سیاسی, ایده ها, روابط اجتماعی, سازه های اقتصادی و سیاسی, سازه انگاری}
    Hossein Pourahmadi Meibodi *, Abbas Jame
    Politics and economics are closely related, politics decisively affects the fate of the world economy, and economics has far-reaching consequences for international and global politics. The complexity of the interactions of economics and politics has formed the academic discipline of international political economy (IPE) with its flexible boundaries. Liberalism, realism, and Marxism have been the three dominant and traditional approaches to the study of international political economy. In an analogous way to the studies of international relations, the field of IPE has undergone theoretical diversity since the 1990s. At present, markets have become globalized, and cooperation or conflict of interests is one of the obvious realities of political economy. Therefore, theory building and hypothesis testing in international political economy—examining the relationship between governments and the markets—has also gone beyond the conventional theories. Thus, theories such as constructivism, postmodernism, criticism, feminism, and environmentalism have been taken into consideration. Of these, constructivism as a new intellectual endeavor has attracted a great deal of attention in the research on the global political economy. In this paper, the two research questions are as follows: 1. What are the foundations of the constructivist theory of international political economy? 2. To what extent is constructivism relevant to the study of international political economy? Using an analytical-explanatory approach, various research findings of the prior works have been examined to identify propositions and important themes. To get insight into the constructivists’ perspectives, we compare and explain different constructivist arguments about the need to apply their theoretical approaches to the field of IPE. Then, an attempt has been made to answer the research questions by analyzing and inferring from the qualitative data taken from these texts. In the research hypothesis, it is postulated that relying solely on economic or political analyses without considering the interaction of politics and economics leads to the inability to fully understand the dynamics of the international political and economic order. Given the diversity of the objectives of the stakeholders in the political economy, the multiplicity and ambiguity of their preferences and strategies, as well as the uncertainties of the outcome of the actions of the competing state and non-state actors have increasingly made the researchers’ goals of explaining and predicting international political and economic processes and outcomes more difficult. Constructivism is an approach which attempts to understand "the dynamic roles played by ideas, norms, values and identities in political processes and outcomes", and provides a viable theoretical framework for analyzing issues in international political economy (i.e., the nature of conflict and cooperation in the areas of trade, finance, defense, development), and explaining the interaction between political and economic forces at international level.
    Keywords: Constructivism, Economic, Political Structures, ideas, political economy, ‎Social Relations}
  • مصطفی صبوری*، یوسف مولایی
    مواجهه با چالش های جهانی نیازمند تقویت انگاره همبستگی بین المللی است. دو ایده شناسایی و تاکید بر حقوق مبتنی بر همبستگی در چارچوب ادبیات حقوق بشری و برساخته بودن هویت در بستر نظریه های روابط بین الملل، تلاش های نظری راهگشا برای طرح انگاره همبستگی بین المللی محسوب می شوند. حقوق مبتنی بر همبستگی درصدد تقلیل تمرکز بر فرد و ترغیب همه کشنگران بین المللی برای مشارکت در تحقق این دسته از حقوق است اما در قیاس با حقوق فردی نتوانسته یک مبنای نظری جایگزین برای موجه ساختن این دسته از حقوق ارائه نماید. ایده برساخته بودن هویت نیز گرچه طبیعی انگاشتن هویت در میان کنشگران بین المللی را به مسئله بدل ساخته و تحول در هویت و متعاقب آن درک کنشگران از منفعت را ممکن می داند اما برای تقویت انگاره همبستگی کافی نیست و دستیابی به این مهم، نیازمند ارائه روایت جدید از انسان است. پرسشی که در مقاله پیش رو، قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که رویکرد انسان شناسانه ی مولانا به چه طریق می تواند به تقویت انگاره همبستگی بین المللی در ساحت نظری کمک کند. ادعای مقاله این است که روایت انسانشناسانه مولانا با تاکید بر وحدت ارواح بشری و تقدم این وحدت بر فردیت، شناسایی یک غایت مشترک و تقویت روحیه همدلی و مسئولیت پذیری، می تواند از یک سو مبنای توجیه حقوق و مسئولیت مشترک انسان ها قرار گیرد و از دیگر سو روایت جدید از ماهیت انسان که بیانگر انسجام و اشتراک هویتی میان انسان ها است ارائه نماید.
    کلید واژگان: حقوق بشر, سازه انگاری, همبستگی بین المللی, انسان شناسی, مولانا}
    Mustafa Saburi *, Yousef Molaei
    Dealing with global challenges requires strengthening international solidarity. The two ideas of emphasizing the solidarity rights in human rights literature and the socially constucted identity in the framework of international relations theories are important theoretical efforts to strengthen the concept of international solidarity. The idea of solidarity rights aims to reduce the focus on individualism and encourage all international actors to participate in the implementation of this category of rights, but in comparison with individual rights, it lacks an alternative philosophical basis to justify this category of rights. Forthemore, The idea that identities are socially constructed opens the way to propose alternative narratives of identity in the theories of international relations, but it does not lead to the strengthening of the idea of solidarity. Achieving this goal requires presenting a new narrative of human nature. The question that we intend to answer in this article is how the Rumi's anthropological narrative helps to promote the concept of international solidarity. The argument of this article is that the approach of Rumi's anthropomorphism emphasizes the unity of human souls and the priority of this unity over individuality, identifying a common goal and strengthening the spirit of empathy and responsibility among humans. Therefor, it should be the basis for justifying the rights and common responsibilities of humans, and on the other hand, it should present a new narrative of human nature that expresses the unity and shared identity among humans.
    Keywords: Human rights, Constructivism, international solidarity, anthropology, Rumi}
  • مجتبی نوروزی*، نازنین نظیفی
    اگر پروسه صلح و صلح سازی را روندی پیچیده و طولانی درنظر گیریم، اجماع و اجرایی سازی صلحی پایدار در افغانستان همواره با چالش ها و پیچیدگی های خاص و فزاینده ای سردرگریبان بوده است. جدا از قرار داشتن این کشور در آماج اهداف، منافع و نفوذ بازیگران داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای متعدد، تحکم ساختاری متصلب و نشات گرفته از ایده ها یا انگاره های ذهنی نهادینه از سوی بازیگران در تاریخ افغانستان، اتخاذ تصمیماتی موثر در دستیابی به صلحی پایدار را با بحران مواجه ساخته است. اما سوال اصلی این است که چرا مقوله صلح در افغانستان به معمایی لاینحل و دست نیافتنی تبدیل شده است؟ هدف پژوهش حاضر بررسی معمای صلح افغانستان با تمرکز بر ادراکات و انگاره های ذهنی کنشگران دخیل و عاملیت قوم پشتون در ساختاری متزلزل و بی ثبات از تحقق صلح می باشد. در بستر موزاییکی کشوری چون افغانستان، برساخته های ذهنی بازیگران با محوریت مولفه هایی چون قومیت، سبب ساز شکاف قومی، تنش داخلی و همچنین تشتت در دستیابی به وحدتی ملی برای تحقق صلح می باشد. بدین ترتیب فرض برآن است که سیاست های متکی بر پشتون گرایی در دولت های سابق، نقطه ثقلی در به حاشیه راندن روندی اجرایی از صلح و ظهور چرخشی باطل از تصلب قومیتی و تنازع داخلی بوده است.
    کلید واژگان: افغانستان, معمای صلح, شکاف قومی, انگاره های ذهنی, برساخت گرایی}
    Mojtaba Noroozi *, Nazanin Nazifi
    If we consider the process of peace and peace building as a complex and long process, the consensus and implementation of sustainable peace in Afghanistan has always been troubled by special and increasing challenges and complexities. Apart from this country being the target of the goals, interests and influence of numerous internal, regional and extra-regional actors, the strong structural control stemming from the institutionalized ideas or concepts of the actors in the history of Afghanistan, making effective decisions in achieving A stable peace has faced a crisis. But the main question is why the issue of peace in Afghanistan has become an unsolvable and unattainable mystery? The purpose of the current research is to examine the mystery of peace in Afghanistan by focusing on the perceptions and mental images of the actors involved and the agency of the Pashtun people in a shaky and unstable structure of peace realization. In the mosaic context of a country like Afghanistan, the mental constructs of actors centered on elements such as ethnicity are the cause of ethnic division, internal tension, and also confusion in achieving national unity to achieve peace. In this way, it is assumed that policies based on Pashtunism in former governments have been a point of gravity in marginalizing an effective process of peace and the emergence of a false cycle of ethnic rigidity and internal conflict.
    Keywords: Afghanistan, the puzzle of peace, ethnic divide, mental images, constructivism}
  • سید محسن میرحسینی، احسان خادمی بهابادی*

    تحولات موسوم به بهار عربی در جهان عرب تابع متغیرهای متعددی بوده است و در این میان نیروها و کنشگران خارجی مجموعه ای از مهم ترین متغیرهایی هستند که آینده سیاسی جهان عرب را تحت تاثیر قرار می دهند. نحوه موضع گیری و دخالت بازیگران خارجی در امور کشورهای عربی، تابع متغیرهای مختلفی مانند امنیت، منافع اقتصادی و منافع سیاسی ایدیولوژیک بوده است و هر یک از این بازیگران به فراخور سیاست های خود، الگوهای رفتاری متفاوتی در قبال این تحولات داشته اند. در سطح منطقه خاورمیانه، ملاحظات و سیاست های چند کنشگر دولتی شامل عربستان سعودی، ترکیه، ایران و اسراییل، اهمیت ویژه ای دارد. در این راستا مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، درصدد بررسی سیاست خارجی ایران در قبال تحولات سال های اخیر در کشور بحرین بر اساس نظریه سازه انگاری می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سیاست خارجی ایران در قبال بحران بحرین بر اساس مولفه های هویتی بوده و طبیعی به نظر می رسد که سیاست خارجی ایران در قبال این کشور دچار تغییرات مرحله ای گردد. لذا نظر به اهمیت موضوع، پژوش حاضر درصدد است با روش توصیفی تحلیلی به تشریح و تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات بحرین از منظر نظریه سازه انگاری بپردازد.

    کلید واژگان: سیاست خارجی, بحرین, سازه انگاری, جمهوری اسلامی ایران}
    Seyed Mohsen Mrhosseini, Ehsan Khademi Bahabadi *

    Recent revolutionary developments in the Arab world has been dependent on different variables. Among all the variables, foreign forces and actors are the most important ones which have impressed the political future of the Arab world. The reaction and involvement of foreign actors in issues of Arab countries was affected by different variables, such as security, Economic and Political-Ideological interests. Each of these actors had different behavior patterns towards the developments according to their policies. At the regional level, the acts and policies of several state actors including Saudi Arabia, Turkey, Iran and Israel, are particularly important. Therefore, the present study aims to assess the foreign policy of the Islamic Republic of Iran towards the recent years’ developments in the Kingdom of Bahrain from the perspective of constructivism. The results of this article shows that Iran’s foreign policy towards the crisis in Bahrain was based on identity components and it seems natural that Iran's foreign policy towards the country is experiencing a phase change

    Keywords: Foreign Policy, Islamic Republic of Iran, Bahrain, constructivism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال