به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « dignity » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «dignity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میلاد لطفی*، محمد سلطانی نژاد
    تحلیل عاطفی پدیده های بین المللی رویکردی جدید در روابط بین الملل است که از آن به «چرخش عاطفی» تعبیر می شود. در این رویکرد، دولت ها کنشگرانی در نظر گرفته می شوند که انگیزه های عاطفی بر اقدام ها و رفتارهای آن ها اثرگذار است. در پژوهش حاضر تلاش شده است روابط عربستان سعودی و قطر با تمرکز بر بحران 2017 تا 2021م از زاویه ای عاطفی بررسی شود. براین اساس، پرسش پژوهش این است که درک عاطفی عربستان از رفتار منطقه ای قطر چگونه بر بروز بحران در روابط میان آن ها در بازه زمانی 2017 تا 2021م اثر گذاشته است؟ نگارندگان پاسخ به این پرسش را بر این مفروض بنا می گذارند که عربستان در منطقه خلیج فارس «منزلت» و «اعتباری» ویژه ای برای خود قائل است. ازاین رو، از سایر بازیگران عرب منطقه انتظار «تابع بودن» و حفظ «احترام» خود را دارد. مبتنی بر این مفروض، این فرضیه به آزمون گذاشته می شود که سیاست های مستقل قطر و تغییر مشی دوحه از بازیگری تابع به بازیگری فعال، درک عربستان را از خود، به عنوان دولتی دارای منزلت عالی و معتبر، خدشه دار ساخت و این کشور را وادار کرد سیاست تنبیهی علیه قطر در پیش گیرد. به عبارت دیگر، کنشگری مستقل قطر موجب شد عربستان منزلت خود را در مقام برادر بزرگ تر در معرض خطر برادری کوچک تر ببیند که حرمت وی را نقض کرده است. درنتیجه، در بازه زمانی مذکور، این ادراک به بروز بحران در روابط دو کشور منجر شد.
    کلید واژگان: احترام, تحلیل عاطفی, عربستان, غرور, قطر, منزلت}
    Milad Lotfi *, Mohammad Soltaninejad
    Emotional analysis of international phenomena is a new approach in international relations, which is interpreted as an "emotional turn". This approach considers states as actors whose emotional motivations affect their actions and behaviors. The current research seeks to examine the relationship between Saudi Arabia and Qatar, focusing on the 2017-2021 crisis from an emotional perspective. Therefore, the question of the research is how Saudi emotional understanding of Qatar's regional behavior has affected the crisis in their relations in the period from 2017 to 2021. The authors present the answer to this question based on the assumption that Saudi Arabia has a special "dignity" and "credibility" for itself, and therefore expects "subordination" and "respect" from other Arab actors in the region. Based on this assumption, the article hypothesizes that the independent policies of Qatar and the change of Doha's policy from a subordinate actor to an active actor damaged Saudi Arabia's perception of itself as a state with high status and credibility and forced this country to adopt a policy punished against Qatar. In other words, Qatar's independent activism caused Saudi Arabia to see its status as an older brother in danger from a younger brother who violated his sanctity. As a result, this perception led to a crisis in the relations between the two countries in the mentioned period.
    Keywords: Arabia, Dignity, Emotional Analysis, Pride, Qatar, Respect}
  • محمد کمالی گوکی*
    وقتی که به منابع برجسته در تاریخ فکر ایران باستان و تفکر اسلامی رجوع می کنیم، دو مفهوم «فره» و «کرامت» بسیار خودنمایی می کنند. شاید در نگاه اول نتوان رشته پیوندی میان این دو مفهوم برقرار کرد، اما با ریشه یابی مفهومی این دو واژه در دو سنت فکری ایرانی و اسلامی و جایگاه آن ها در امر سیاسی، قرابت معنایی و کاربرد بسیاری میان آن ها می توان یافت. در این مقاله درصدد نشان دادن قرابت مفهومی و کاربردی این دو واژه به عنوان مفهوم مرکزی در اندیشه سیاسی ایران باستان و اسلام هستیم، لذا سوال اصلی این تحقیق این است: چه ارتباطی میان مفهوم «فره» در اندیشه سیاسی ایرانی و «کرامت» در اندیشه سیاسی اسلامی وجود دارد؟ روش مورداستفاده در این تحقیق، مقایسه ای و بر مبنای الگوی توافق و اختلاف پرزورسکی و توین است.
    کلید واژگان: فره, کرامت. انسان, اندیشه سیاسی, ایران, اسلام}
    Mohammad Kamali Gooki *
    When referring to prominent sources in the history of the thought of ancient Iran and Islamic thought, two concepts of "Farrah" and "Dignity" are very revealing. Perhaps can not be established at first glance, the link between these two concepts. But with the Conceptual rooting of these two words in the Iranian and Islamic Intellectual tradition and their position in the political affairs, they can be found in the semantic and practical relationship between them. In this article, we try to show the conceptual and practical relationship between these two words as a central concept in the Islamic political and ancient Iranian thought. Farah and dignity can be considered in a general definition of meaning, and that particular attribute of man, which makes him different in nature and owns the right. The main question of this research is: What is the relationship between the concept of "Farah" in Iranian political thought and "dignity" in Islamic political thought? The method used in this research is comparative and based on the pattern of agreement and the difference Przeworski and Twain.
    Keywords: “Farah, Dignity, Iran, Islam, political thought}
  • خسرو نیکنام، مسعود جعفری نژاد*، سید حسن ملائکه
    اقتدار ملی برای یک کشور، حفظ کننده هویت او، مایه عزت او و وسیله رسیدن او به آرمان هاست .اقتدار مهم ترین هدف کشورهاست که درپی کسب آن اند و این مشروط به تحقق برخی شاخص ها ومولفه هاست. اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر اقتدار نرم است تا اقتدار سخت؛ اما تاکید رهبر انقلاب مبنی بر تقویت و پیشرفت روز افزون بنیه و توان نظامی، صرفا به منظور دفاع و بازدارندگی از تهدیداتی است که جمهوری اسلامی با آن مواجه می باشد. در این تحقیق به بررسی مفهوم و شاخص های اقتدارملی در اندیشه های مقام معظم رهبری پرداخته شده است. معظم له خطاب به مسیولان برای تقویت روزافزون شاخص های اقتدار ملی تاکید داشته اند. ازنظر ایشان، اقتدار ایران اسلامی نیازمند این است که کشور در همه ی عرصه ها و امور بتواند درحد اعلای خود نمودپیداکند. بیان شاخص هایی همچون اقتدار سیاسی، حفظ اصول انقلاب، و برخورد عزتمندانه براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت با سران سایر کشورها، اقتدار فرهنگی با بازتولید علوم انسانی بومی، اقتدار علمی، اقتدار نظامی و از همه مهم تر، قدرتمند ساختن کشور در عرصه ی اقتصادی و قطع وابستگی از سایر کشورها با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی، می تواندشکل بگیرد.
    کلید واژگان: رهبری, اقتدار, شاخص ها, عزت}
    Khosrow Niknam, Massoud Jafari Nejad *, Sayyed Hassan Malaeke
    National authority for a country preserves its identity, its dignity and the means to achieve its ideals. Power is the most important goal of the countries that seek to achieve it, and this is subject to the realization of certain characteristics and components. The national authority of the Islamic Republic of Iran is based on soft authority rather than hard authority; however, the Supreme Leader of the Revolution's emphasis on strengthening and increasing military strength is only for the purpose of defending and deterring the threats that the Islamic Republic is facing. In this research, the concept and indicators of national authority in the thoughts of the Supreme Leader have been studied. His Highness addressed to the officials to strengthen the indicators of national authority. According to him, the authority of Islamic Iran requires that the country be able to appear at its highest level in all areas and affairs. Expressing characteristics such as political authority, preserving the principles of the revolution, and honorable treatment based on the principle of dignity, wisdom and expediency with the leaders of other countries, cultural authority by reproducing indigenous humanities, scientific authority, military authority and most importantly, strengthening the country economically and The severance of dependence on other countries can be formed by emphasizing a resilient economy and supporting domestic production.
    Keywords: HIP, Authority, Characteristics, dignity}
  • حسن خدادی*، جهان رزقی شیرسوار

    برای تامل و تدبر سنجیده تر درباب ریشه های شکل گیری سیاست خارجی عزت طلبی در فرهنگ سیاسی ایرانیان ، داشتن بنیانی تیوریک امری اجتناب ناپذیر است.از این رو در این مقاله نگارندگان می کوشند تا با ایجاد پیوند سازنده میان سطح انتزاع عزت طلبی (بنیان تیوریک) و سطح انضمام عزت طلبی (عمل)، ،سیاست خارجی منزلت طلب دوران صفویه (شاه اسماعیل صفوی) را به عنوان اولین مصداق تاریخی عزت طلبی در سیاست خارجی معاصر ایرانیان مورد بررسی قرار دهند. خوانندگان محترم این مقاله با تجزیه و تحلیل مباحث مطرح شده در آن به خوبی می توانند پیوند میان سطح تیوریک با سطح عمل را در تاریخ سیاست خارجی ایران معاصر ردیابی کنند و از این رهگذر به نتایج مفیدی دست یابند.بنابراین ، مقاله حاضر با کاربست مفهوم تحلیلی « عزت جویی » و با رویکردی تاریخی و روشی توصیفی تحلیلی ، در پی اثبات این فرضیه است که مفاهیم دیگری بجز کسب قدرت و امنیت همچون« عزت جویی » قابلیت تبیین سیاست خارجی ایران را در دوران صفویه دارد و بالتبع آن، سوال اصلی پژوهش پیش رو اینگونه است که آیا مفاهیم دیگری بجز کسب «قدرت» و «امنیت» همچون« عزت جویی » با سه مولفه «محدودیت خودخواسته در منازعات» ، « اولویت هویت» و « منزلت جویی» قابلیت تبیین سیاست خارجی ایران را در دوران صفویه دارد ؟

    کلید واژگان: سیاست خارجی, عزت جوئی, سطح انتزاع, سطح انضمام, منزلت طلبی}
    Hasan Khodadi *, Jahan Rezghi Shirsavar

    In order to think more carefully about the roots of foreign policy formation in Iranian political culture, it is inevitable to have a theoretical foundation. To seek honor (action), the dignified foreign policy of the Safavid era (Shah Ismail Safavid) as the first historical example of honor in contemporary Iranian foreign policy. Dear readers of this article, by analyzing the issues raised in it, you can very well trace the connection between the theoretical level and the practical level in the history of contemporary Iranian foreign policy and achieve useful results.Therefore, the present article, using the analytical concept of "dignity" and with a historical approach and descriptive-analytical approach, seeks to prove the hypothesis that other concepts besides gaining power and security such as "dignity" are able to explain Iran's foreign policy during the Safavid period. Therefore, the main question of the present study is whether concepts other than the acquisition of "power" and "security" such as "dignity" with the three components of "voluntary limitation in conflict", "identity priority" and "dignity seeking" are possible. Explains Iran's foreign policy during the Safavid period?

    Keywords: Foreign policy, Abstract Level, Joint Level, Dignity}
  • محمد کاکاوند*

    عزت و استکبارستیزی که دو عنصر اساسی در بیانیه گام دوم انقلاب است، ضروری است که بر اساس آموزه های قرآن به خوبی تبیین شوند. لذا هدف این تحقیق، تشریح عزت و استکبارستیزی و جوانب مختلف آن در بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت آیه 29 سوره ی فتح است که به روش توصیفی تحلیلی به این نتایج دست یافت است که؛ استکبارستیزی و حفظ عزت و استقلال با فطرت انسان ها سرشته شده است. لذا بنا بر پایه آموزه های آیه فوق و بیانیه گام دوم، با تکیه بر اقتدار اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سرمایه های داخلی، می توان جلوی هرگونه تعدی کفار را بر بلاد مسلمانان گرفت و عزت و استقلال مسلمانان، بلکه بلاد مسلمین را تضمین کرد به گونه ای که مسلمانان وابستگی به بیرون از جامعه اسلامی نداشته باشند و کرامت و اصالت خود را حفظ کنند و استکبارستیزی که از مقومات عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی است می تواند نفی سلطه بیگانگان را در پی داشته باشد.

    کلید واژگان: گام دوم انقلاب, اقتدار اقتصادی, استقلال, حفظ عزت, استکبار ستیزی}
    Mohammad Kakavand *

    Dignity and the being of anti-arrogance state, which are the two basic elements in the statement of the second step of the revolution, need to be well explained based on the teachings of the Qur'an. Therefore, the purpose of the research is to explain the dignity and the steate mentioned and its various aspects in the statement of the second step of the revolution with the focus on verse 29 of Surah Fath. This research achieved the results by descriptive-analytical method that; being of anti-arrogance state, the preservation of dignity and independence are inherent in human nature. Therefore, based on the teachings of the above verse and the statement of the second step, by relying on economic, cultural, political and domestic capital authority, it is possible to prevent any infidel encroachment on the Islamic world and guarantee the dignity and independence of Muslims. In such a way that Muslims are not dependent on outside of Islamic society and are able to maintain their dignity and originality, and the state of being anti-arrogance, which is one of the essential components of social justice and anti-oppression, can lead to the denial of foreign domination.

    Keywords: The second step of the revolution, economic power, independence, dignity, anti-arrogance}
  • منصور میراحمدی*، محمدرضا عبدالله نسب

    هدف از این پژوهش، خوانش فرهنگ سیاسی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای است. دراین راستا با روش توصیفی-تحلیلی و الگوی نظری آلموند و وربا، بیانات و آرای فرهنگی آیت الله خامنه ای در سه ساحت: «شناخت»، «هویت» و «سنجش»، مورد بررسی قرار گرفته و سپس فرهنگ سیاسی مطلوب در اندیشه ی ایشان تبیین و ترسیم شده است. نتایج نشان می دهند که در اندیشه ی آیت الله خامنه ای، فرهنگ سیاسی تحت تاثیر جهان بینی توحیدی و انسان شناسی اسلامی، با تشکیل عناصری هم چون: آزادی، عقلانیت و نظارت، الگوی فرهنگ سیاسی کرامت محور، بازتولید شده است

    کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, جهان بینی توحیدی, کرامت, آیت الله خامنه ای, انسان شناسی}
    Mansour Mirahmadi *, Mohammadreza Abdolahnasab

    The purpose of this study is to read the political culture from Ayatollah Khamenei’s opinion. In this regard, with the descriptive-analytical method and theoretical model of Almond and Verba, Ayatollah Khamenei's cultural statements and views in three areas: "cognition", "identity" and "assessment" are examined and then the desired political culture in his thought is explained and delineated. The results show that in Ayatollah Khamenei's thought, political culture under the influence of monotheistic worldview and Islamic anthropology has been reproduced by forming elements such as freedom, rationality and supervision, and the model of dignity-oriented political culture.

    Keywords: political culture, Monotheistic Worldview, Dignity, Ayatollah Khamenei, anthropology}
  • مهدی درگاهی*

    مثلث الزامی عزت، حکمت و مصلحت به عنوان چارچوب و خط ‌مشی حاکم بر تعاملات بین‌المللی دولت اسلامی، از جمله مباحث مطرح در فقه سیاسی است و علی‌رغم تاکیدات فراوان بر آن، مبانی فقهی این سنجه‌ها و تبیین نسبت آن‌ها با هم، چندان هویدا نیست؛ به جهت آن‌که تحقیقی موسع و یک‌پارچه در این باره صورت نگرفته است! ازاین‌رو، پرسش از مبانی فقهی سنجه‌های عزت، حکمت و مصلحت و نسبت‌شان با هم در تعاملات بین‌المللی دولت اسلامی، مساله‌ای است که نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی درخور است. با تکیه بر تحلیل برآمده از داوری عقل و در پرتو آموزه‌های وحیانی، سنجه‌های مذکور به عنوان بنیادی‌ترین اصول و ضوابط در عرصه تعاملات بین‌المللی، بعد از مبانی نظری و معرفتی اثبات می‌شود و اهمیت و جایگاه اصل عزت از استواری آن در نوک هرم و بر پایه دو اصل حکمت و مصلحت حکایت دارد. این تحقیق با هدف شناخت حدود و ثغور ادله و تبیین و تحلیل مبانی فقهی عزت، حکمت و مصلحت و گستره دلالی آن انجام شده و نیل به این مقصد در سایه توصیف و تحلیل گزاره‌های فقهی با گردآوری داده‌های کتاب‌خانه‌ای میسر است که نتیجه آن، تحلیل مستندات فقهی سنجه‌های مذکور و تبیین نسبت آن‌ها با هم است.

    کلید واژگان: عزت, حکمت و مصلحت, روابط بین الملل, دولت اسلامی, فقه سیاسی}
    Mahdi Dargāhi*

    Of discussions raised in the political jurisprudence is the obligatory triangle of dignity, wisdom, and expediency as the framework and the policy governing the international interactions of the Islamic state, and despite great emphasis on it, the jurisprudential foundations of these yardsticks and the explanation of the relations between them are not so clear. Since no extensive and integrated research into this subject has been carried out, inquiries about the jurisprudential foundations of the international interactions of the Islamic state is the subject which needs to be explored to the extent that appropriate answers are provided for the unanswered questions. Reliance on the analysis based on the rational judgement and the revealed doctrines, the aforementioned standards as the most fundamental principles and rules in the realm of international interactions together with their theoretical and epistemological principles, are established. The significance and status of the principle of dignity signifies its position at the top of hierarchy as it is based on the principles of wisdom and expediency. The present research has been conducted to cast light on the boundaries of the arguments and on the explanation and analysis of the jurisprudential foundations of dignity, wisdom and expediency and their extensions by signification. This aim can be achieved in light of the description and analysis of the jurisprudential statements through collecting library data which result in the analysis of the jurisprudential documentations of the abovementioned yardsticks and in the explanation of the relation each yardstick has with another one

    Keywords: dignity, wisdom, expediency, international relations, Islamic state, political jurisprudence}
  • رامتین رضایی*، فریده محمد علی پور

    رویکرد تجدید نظر طلبی در سیاست خارجی دولت ها نه تنها باید مورد توجه جدی تری در نظریه پردازی روابط بین الملل قرار گیرد، بلکه ضروری است که این پدیده در رهیافت پسااثبات گرایانه و با توجه به انگیزه های غیر مادی مطالعه گردد. نظریه روحیه بنیان «ریچارد ندلیبو» که با مبنا قرار دادن پدیده و مفهوم روحیه و محرک ها و انگیزه های آن، تقابل و چالش گری در عرصه روابط بین الملل را تبیین می کند، چارچوب مناسبی برای مطالعه رفتار تجدیدنظرطلبانه دولت ها در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل ارائه می دهد. نظریه ندلیبو همچنین می تواند چارچوب مناسبی برای تحلیل سیاست خارجی ج.ا.ا. به عنوان دولتی تجدید نظرطلب باشد. این نوشتار در پی پاسخ به این پرسش است که بر اساس نگرش ندلیبو ، روحیه چگونه دولت ها را به سمت تجدید نظر طلبی در روابط بین الملل سوق می دهد؟ در پاسخ، این فرضیه مطرح می شود که روحیه از طریق انگیزه ها و محرک های عزت، غرور و سرافرازی، دولت ها را به سمت تجدید نظرطلبی در روابط بین الملل سوق می دهد.

    کلید واژگان: تجدید نظرطلبی, سیاست خارجی, جهان های روحیه بنیان, عزت, سرافرازی}
    Ramtin rezaei, Farideh mohamad alipour

    We should more seriously consider the revisionist approach in foreign policy of states in the theory of International Relations. it, also, is necessary to be studied in a post-structuralist approach with respect to immaterial motives. Richard Ned Lebow’s spirit-based theory, which explains the controversy and challenge in the International Relations arena based on the concept of spirit and motives and its motivations, provides a good framework for studying the state's revisionist attitudes in the field of foreign policy and International Relations. Ned Lebow's theory can also be a good framework for analyzing the foreign policy of the I.R.Iran as a revisionist state. This paper seeks to answer the question that how does the spirit direct governments towards revisionism in International Relations according to Ned Lebow's theory? In response, the essay hypothesized that the soul, through motivations and motives of dignity, pride and greatness, leads governments to revisionism in international relations.

    Keywords: Revisionism, Foreign policy, Spirit-based theory, Dignity, Greatness}
  • بهرام اخوان کاظمی*، زهرا رضا زاده عسگری
    بسیاری از نظریه پردازان و صاحب نظران داخلی و خارجی به دنبال تبیین تیوریک ماهیت رهبری امام خمینی (ره) و علت تاثیرگذاری عمیق آن بوده اند لذا سوال اصلی این پژوهش ناظربر این است که: «چه تعاملاتی میان شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی و رعایت کرامات انسانی وجود داشته است؟ آیا این شیوه رهبری و نفوذ شگرف آن، بر مبنای الگوی مردود رهبری کاریزماتیک بوده و بر این اساس قابل تفسیر است؟» یافته های این نوشتار بر اساس روش تحلیلی _اسنادی، بیانگر تعامل کامل شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی، با موضوع کرامت انسانی است و مشخص می نماید که امام به عنوان یکی از عالی ترین مظاهر کرامت انسانی و مشخصا به عنوان انسانی کامل و در مقام مرجعی فرهیخته و مهذب و بالنده در دامن تعالیم متعالی اسلامی و شیعی، در طول حیات و دوران رهبری خویش به موضوع کرامت های انسانی توجه ویژه و زایدالوصفی داشته است و اساسا یکی از دلایل نفوذ شگرف رهبری ایشان بدین خاطر بوده است. همچنین تلاش گردیده با توجه به جوانب متنافر الگوی رهبری کاریزمایی با کرامات انسانی، و اثبات عدم مقارنه این الگو با طرز رهبری امام، مستندی دیگر در کرامت خواهی و کرامت محوری شخصیت و رهبری ایشان ارایه شود. و در واقع امام مظهر کرامت و انسان کامل الهی بودند و تاثیر شگرف و ژرف خود را نیز به همین خاطر بر مردم و آحاد مسلمانان بر جای گذاشتند. تاثیری که هنوز «روالمند» و دچار نقصان نگردیده است.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), رهبری, انقلاب اسلامی, نظریه کاریزمایی, مشروعیت, کرامت}
    Bahram Akhavan Kazemi *, Zahra Rezazadeh Asgari
    Many local and foreign theorists and authorities have tried to present a theoretical elaboration of the nature of Imam Khomeini’s leadership and its profound impact. Therefore, the basic question of this research foresees this fact ‘What kind of interactions has existed between Imam Khomeini’s personality and leadership method and the observation of human dignity?’ Was this method of leadership and its immense influence on the basis of the rejected model of charismatic leadership and can it be interpreted on this basis? The findings of this research, based on the analytical-documental method indicate the complete interaction of Imam Khomeini’s character and leadership method, with the theme of human dignity and specifies that the Imam-as the highest symbol of human dignity and particularly a perfect human being and in the position of an educated, pure and dynamic religious authority in the lap of the high Islamic and Shiite teachings during his life and periods of leadership-had a special and inexpressible attention to the subject of human dignities and basically one of the reasons for the immense influence of his leadership are attributed precisely to this fact. Attempts have also been made concerning the incompatible aspects of the charismatic leadership with human dignities and demonstrating the lack of conjunction of this model with the Imam’s leadership style, as another document to be presented in support of quest for dignity and dignity-centered attitudes of his character and leadership. Indeed, the Imam was the symbol of dignity and the perfect divine human being and for this reason, he left his profound impact on the peoples’ opinion and the majority of Muslims, the impact that has not become routine and afflicted with any defect.
    Keywords: Imam Khomeini, Leadership, Islamic Revolution, Theory of Charismatic Leadership, legitimacy, dignity}
  • هادی ابراهیمی کیاپی*

    عده ای بر این باورند که در سال های پس از انقلاب اسلامی، حفظ شان و عزت طلبی در سیاست خارجی بر منافع ملی رجحان داشته است و از این رهگذر منافع ملی بعضا مغفول واقع شده اند. اما باید بیان کرد این میزان از توجه به شان و عزت جویی می تواند بر گرفته  از« فرهنگ استراتژیک منزلت طلب» ایرانیان باشد. در واقع این امر نه الزاما بعد از انقلاب اسلامی بلکه، قرن هاست در تعامل ایران با جهان خارج اعمال شده که می توان دوران صفویه را  بعنوان یکی از نخستین تجلیات تجربه فرهنگ استراتژیک منزلت طلبی در سیاست خارجی معاصر ایران نام برد.  به رغم پژوهشهای گسترده ای که از سوی پژوهشگران داخلی و خارجی در زمینه تاریخ ایران عصر صفوی صورت گرفته است، به جرئت می توان اذعان داشت که گستره و دامنه مطالعات صفوی شناسی در میان ادوار مختلف تاریخ ایران کم نظیر است و هر روز ابعاد تازه ای از مسائل فکری، فرهنگی، هنری، تمدنی، دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی... جلوه گر می سازد.   بنابراین ، مقاله حاضر با کاربست مفهوم تحلیلی « عزت جوئی » و با رویکردی تاریخی و روشی توصیفی تحلیلی ، در پی اثبات این فرضیه است که مفاهیم دیگری بجز کسب «قدرت» و «امنیت» همچون« عزت جوئی » با سه مولفه  «محدودیت خودخواسته در منازعات» ، « اولویت هویت» و « منزلت جوئی»  قابلیت تبیین سیاست خارجی  ایران را در دوران شاه عباس صفوی دارد ؟

    کلید واژگان: سیاست خارجی, عزت جوئی, محدودیت خودخواسته بر منازعات, هویت یابی و منزلت طلبی}
  • حسن خدادی*

    عده ای بر این باورند که در سال های پس از انقلاب اسلامی، حفظ شان و عزت طلبی در سیاست خارجی بر منافع ملی رجحان داشته است و از این رهگذر منافع ملی بعضا مغفول واقع شده اند. اما باید بیان کرد این میزان از توجه به شان و عزت جویی می تواند بر گرفته از « فرهنگ استراتژیک منزلت طلب» ایرانیان باشد. این امر نه الزاما بعد از انقلاب اسلامی بلکه، قرن هاست در تعامل ایران با جهان خارج اعمال شده که می توان دوران صفویه را به عنوان یکی از نخستین تجلیات تجربه فرهنگ استراتژیک منزلت طلبی در سیاست خارجی معاصر ایران نام برد. این مقاله با کاربست مفهوم تحلیلی «عزت جویی» و با رویکردی تاریخی و روشی توصیفی تحلیلی، در پی اثبات این فرضیه است که مفاهیم دیگری به جز کسب قدرت و امنیت همچون « عزت جویی» قابلیت تبیین سیاست خارجی ایران را در دوران صفویه دارد و بالتبع آن، پرسش اصلی مقاله پیش رو این گونه است که آیا مفاهیم دیگری به جز کسب «قدرت» و «امنیت» همچون«عزت جویی» با سه مولفه «محدودیت خودخواسته در منازعات»، «اولویت هویت» و «منزلت جویی» قابلیت تبیین سیاست خارجی ایران را در دوران صفویه دارد؟

    کلید واژگان: سیاست خارجی, عزت جوئی, محدودیت خودخواسته بر منازعات, هویت یابی, منزلت طلبی}
    Hasan Khodadi *

    Some believe that in the years after the Islamic Revolution, their preservation and self-respect in foreign policy have been superior to national interests, and national interests have often been neglected. But it should be said that this amount of attention and dignity can be derived from the "decent dignitaries" of Iranians. In fact, this is not necessarily after the Islamic Revolution, but for centuries, has been implicated in Iran's engagement with the outside world, which can be called the Safavits era as one of the first manifestations of the experience of a strategic culture of domination in contemporary Iran's foreign policy. Therefore, the present article, using the analytical concept of "dignity" and with a historical and descriptive analytical approach, seeks to prove that other concepts, other than the acquisition of power and security, such as "dignity," have the ability to explain Iranian foreign policy during the Safavits period And, in the end, the main question of the current research is whether other concepts, other than the acquisition of "power" and "security", such as "pride", along with the three components of "self-imposed restriction in conflict", the "priority of identity" and "dignity" have the capability for the explanation of Iran's foreign policy during the Safavits era?

    Keywords: Foreign policy, dignity, self-imposed restrictions on conflicts, identification, domination}
  • محمد اسعدی*، رضا اسلامی

    فقیهان مسلمان اهل سنت، مقاصد شریعت را در سه شاخه ضروری، حاجی و تحسینی بررسی کرده و برای هر یک، تطبیقات بسیاری بیان نموده اند. از سوی دیگر می توان دو حق از حقوق اساسی انسان را حق حیات و حق آزادی دانست و بر مبنای این دو حق و در پرتو شریعت، دو اصل اصیل به عنوان اصل کرامت انسان و اصل برابری انسان ها را پایه گذاری کرد. برای این منظور ارزش های بنیادین اسلام و اصول، قواعد و احکام فقهی مربوط مانند؛ اصاله الحریه، اصاله عدم السلطه، اصاله عدم الولایه، قاعده اکراه، منشا حقوق انسان، جایگاه مردم در حکومت و حقوق و اختیارات آن ها، ادله شایسته سالاری در فقه اسلامی در قالب «نظریه الاهلیه»، نظریه «النصیحه لایمه المسلمین» و... از نگاه فقیهان مقاصدی مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که فقه، علاوه بر حوزه فردی و روابط خصوصی افراد، به اعتبار مجموعه تعالیم دینی، برای تنظیم زندگی انسان در عرصه های مرتبط با جامعه، سیاست و دولت، برنامه ای جامع دارد و بیش از آنچه به عنوان حقوق اساسی معاصر با پیشینه ای حدود دو قرن، مصطلح شده، اسلام حدود پانزده قرن قبل، آن را به بشریت اهدا نموده است. امروزه یکی از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه حقوق اساسی؛ حقوق فردی و آزادی های عمومی است، که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

    کلید واژگان: فقیهان مقاصدی, فقه مقاصدی, حقوق اساسی, کرامت, آزادی}
    Mohammad Asadi *, Reza Islami

    Sunni Muslim jurisprudents have examined the purposes of the Shari'ah in the three Zarouri, Haji, and Tahsini branches and have each expressed many comparisons. On the other hand, two constitutional rights can be regarded as the right to life and the right to liberty, and on the basis of these two rights, in the light of the Shari'ah, two fundamental principles are established as the principle of human dignity and the principle of equality of human beings. To this end, the fundamental values of Islam and the related principles, laws and jurisprudential rules such as the principle of al-Hariyah, the principle of non-dominance, the principle of non-authority, the principle of reluctance, the origin of human rights, the position of the people in their government and their rights and authorities, meritocratic proof in Islamic jurisprudence has been studied from the viewpoint of jurisprudents in the form of " Rule of Al-Ahliyyah", "Al-Nisihah to Muslims Imams", etc., and it has been shown that jurisprudence, in addition to the individual domain and the private relations of individuals, is credited to the collection of religious teachings. The regulation of human life in the fields of society, politics and government has a comprehensive agenda and more than what has been termed as contemporary constitutional rights with a history of approximately two centuries, Islam has dedicated it to humanity some fifteen centuries ago. One of the most important topics in the field of fundamental rights, individual rights and public freedoms, is dealt with in this article.

    Keywords: Al-Maqasidi Jurisprudents, Fiqh Al-Maqasid, Constitutional Rights, Dignity, Freedom}
  • عزت الله معتمد*، احمد رضایی، محمد ستوده
    از گذشته، سیاست مداران ایرانی مذاکراتی را برپایه منافع ملی با کشورهای مختلف انجام داده اند (تاریخچه)؛ اما ضوابط اسلامی آن، حتی در نظام جمهوری اسلامی ایران، به صورت مدون در دسترس نبوده است (پیشینه). ازاین رو، گاه عدم کاربست اصل عزت یا ابهام در مفهوم و ماهیت اصل تسامح، باعث ایجاد چالش و تناقض در دیپلماسی کشور شده است (مسئله). بنابراین، با این پرسش روبه روییم که: کدام تسامح در عرصه سیاست خارجی ازدیدگاه اسلام، پسندیده و با نرمش قهرمانانه همراه است (سوال)؟ تسامح یا نرمشی ازدیدگاه اسلام پذیرفتنی است که همراه با عزت و اقتدار باشد و جلوی هرگونه نفوذ و تسلط دشمن را بگیرد (فرضیه). ازآنجاکه منطق انقلاب اسلامی در تعامل با دنیا «لا تظلمون و لا تظلمون» است، هدف تحقیق حاضر تبیین اصل عزت و همچنین واکاوی تسامح (نرمش) ازدیدگاه اسلام است (هدف). ازاین رو، در این مقاله از روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی استفاده شده است (روش). نتایج این تحقیق، نشان می دهد که کاربست اصل عزت به صورت توامان با اصل تسامح (نرمشی قهرمانانه)، می تواند با پرهیز از تحمل زورگویی نظام سلطه و قدرت های مستکبر، موجبات اقتدار و عزت و منافع ملی و مصالح دینی را در عرصه های مختلف تامین کند (یافته).
    کلید واژگان: عزت, تسامح, نرمش قهرمانانه, مذاکره سیاسی, و اسلام}
    Ezzatollah Motamed Kutiani *, Ahmad Rezaei
    From the past, Iranian politicians have conducted negotiations with other countries based on national interests (History); however, its Islamic regulations, even in the Islamic Republic of Iran, have not been compiled and collected systematically (Background). Therefore, sometimes lack of application of the principle of dignity or ambiguity in the concept and nature of the principle of tolerance has brought about challenges and contradictions in the countries diplomacy (Problem). Thus, we face the following question: What kind of tolerance in the field of foreign policy is acceptable and in line with heroic flexibility from the viewpoint of Islam (Question)? A kind of tolerance or flexibility is acceptable from the viewpoint of Islam that is accompanied with dignity and authority and prevents any kinds of infiltration and domination of the enemy (Hypothesis). Since the logic of the Islamic Revolution in interaction with the world is “neither harming others, nor suffering harm” (Al-Baqarah: 279), the aim of the present research is explaining the principle of dignity and also analyzing tolerance (flexibility) from the viewpoint of Islam (Objective). Therefore, descriptive-analytical research method is used in the present article (Methodology). Findings show that applying the principle of dignity simultaneously with the principle of tolerance (heroic flexibility) can provide the authority, dignity, national and religious interests in different fields by avoiding the toleration of oppression of the domination system and arrogant powers (Finding).
    Keywords: Dignity, Tolerance, Heroic Flexibility, Political Negotiation, Islam}
  • حشمت الله فلاحت پیشه*، مجتبی نوروزی
    با بررسی مکاتب مختلف توسعه سیاسی، می توان گفت؛ نگرش تک ساحتی و کاملا ماتریالیستی به انسان بر اساس اصل اومانیسم، یکی از مهم ترین مبانی آنها می باشد. در این تلقی از توسعه سیاسی، دین و گزاره های اخلاقی، به عنوان مانعی در راه توسعه سیاسی حذف می شود و این امر، معنایی کاملا مادی و این جهانی پیدا می کند. اما در اندیشه اسلامی، هدف غایی پیشرفت سیاسی، دست یابی بشر به تعالی و تکامل همه جانبه و مقام خلیفه اللهی ذیل حکومت اسلامی است. در این میان، افزون بر این که حوزه های دنیایی خویش را به بهترین شکل ممکن سامان می بخشد، راه تعالی و رسیدن به قرب الهی را طی می کنند. لازمه دست یابی به این مهم، ابتناء مبانی انسانی پیشرفت سیاسی بر آموزه های اسلامی است. در این نوشتار چهار مورد از مبانی انسان شناسی پیشرفت سیاسی در اسلام (دوساحتی بودن، اختیار، جاودانگی و کرامت انسان) و تاثیر آنها بر مناسبات سیاسی، بررسی و مورد تحلیل قرار می گیرند.
    کلید واژگان: پیشرفت سیاسی, اختیار, دوساحتی, جاودانگی, کرامت}
    Mojtaba Norouzi, Heshmatolah Falahat Pishe *
    By examining different schools of political development, we can say that one-dimensional and totally materialist attitude to man based on the principle of humanism is one of the most important ones.In this sense, political development, religion, and moral propositions are eliminated as a barrier to political development, and this become a very material and universal meaning. But in Islamic thought, the ultimate goal of political progress is the achievement of mankind for the ultimate perfection and perfection of the Islamic caliphate of Allah. Meanwhile, in addition to arranging the world of their worlds as best they can, they embark on the path to excellence and achieve divine glory. The achievement of this important goal is the foundation of the human basis of political progress on Islamic teachings. In this paper, four of the foundations of the anthropology of political progress in Islam (empathy, authority, immortality, and human dignity) and their impact on political relations are analyzed.
    Keywords: Political Progress, Discretion, Ambition, Immortality, Dignity}
  • بهرام اخوان کاظمی *
    تبیین ماهیت رهبری امام خمینی+ و علت تاثیرگذاری عمیق آن، موضوع این نوشتار است و سوال اصلی این پژوهش ناظر بر این است که: «چه تعاملاتی میان شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی+ و رعایت کرامات انسانی وجود داشته است؟ آیا این شیوه رهبری و نفوذ شگرف آن، بر مبنای الگوی رهبری کاریزماتیک بوده و براساس این قابل تفسیر است؟» یافته های این نوشتار براساس روش تحلیلی اسنادی، بیانگر تعامل کامل شخصیت و شیوه رهبری امام، با موضوع کرامت انسانی است و مشخص می نماید که امام+ یکی از عالی ترین مظاهر کرامت انسانی و مشخصا به عنوان انسانی کامل و در مقام مرجعی مهذب و بالنده در دامن تعالیم متعالی اسلامی و شیعی، در طول حیات و رهبری خویش به موضوع کرامت های انسانی توجه ویژه و زایدالوصفی داشته و اساسا یکی از دلایل نفوذ شگرف رهبری ایشان بدین خاطر و نه به دلیل الگوی رهبری کاریزمایی بوده است.
    کلید واژگان: امام خمینی (ره), انقلاب اسلامی, نظریه کاریزمایی, مشروعیت, کرامت}
    Bahram Akhavan Kazemi *
    This paper intends to explain the essence and the reason why of deep and vast effects of Imam Khomeini`s leadership. The question of the paper, therefore, follows as: what corresponding effects may be perceived between Imam Khomeini`s character and method of leadership from one hand and attention to human dignity from the other be found? May such a leadership be explained on the basis of charismatic leadership? As explained in the paper, there is found a deep and perfect interaction between Imam`s character and method of leadership, and human dignity. Moreover, Imam may be counted as an outstanding example of human dignity and religious leader brought up on Islamic teachings. He has paid, therefore, much attention to human dignity during all his life and this manner of leadership may be known as one effective agent for his extraordinary influence in people; such a particularity may not be found in a charismatic leader.
    Keywords: Imam Khomeini, Leadership, Islamic Revolution, Charisma, Legality, Dignity}
  • حسن خدادی
    عده ای بر این باورند؛ پس از انقلاب اسلامی، حفظ شان و عزت طلبی در سیاست خارجی بر منافع ملی رجحان داشته و از این رهگذر منافع ملی بعضا مغفول واقع شده است. اما باید بیان کرد این میزان از توجه به شان و عزت جویی در ارتباط با بیگانگان می تواند بر گرفته از فرهنگ استراتژیک منزلت طلب ایرانیان باشد. بنابراین، سوال اصلی پژوهش پیش رو بر این اساس شکل گرفته است که آیا مفاهیم دیگری بجز کسب «قدرت» و «امنیت» همچون« عزت جوئی» قابلیت تبیین سیاست خارجی ایران را در دوران صفویه دارد؟ مقاله حاضر در پی اثبات این فرضیه است که می توان مفهوم «عزت طلبی» را به سه مولفه «محدودیت خودخواسته در منازعات»، «اولویت هویت» و «منزلت جوئی» تبدیل و منازعات دولت صفویه را تبیین کرد.
    کلید واژگان: سیاست خارجی, عزت جوئی, محدودیت خودخواسته, هویت یابی و منزلت طلبی}
    Hasan Khodadi
    Some people believe that after the Islamic Revolution, their preservation and self-respect in foreign policy prevail over national interests, and national interests are sometimes overlooked. But it should be said that this level of attention and respect for communication with foreigners can be taken from the strategic culture of the dignified Iranian people. Therefore, the main question of the current research has been formed on the basis of whether other concepts, other than the acquisition of "power" and "security" such as "pride", have the ability to explain Iran's foreign policy during the Safavid period? The present article seeks to prove the hypothesis that the concept of "self esteem" can be transformed into three components of self-imposed conflict in conflict, "priority of identity" and "dignity", and explained the conflicts of the Safavid state.
    Keywords: foreign policy, dignity, self-imposed restriction, identity, status quo. 2- Future Studies of Civil Society in Islamic Republic of Iran using SWOT Matrix Analysis Method}
  • علی سروری مجد*
    یکی از عناصر تشکیل دهنده اندیشه و فرهنگ انقلاب اسلامی، عنصر کرامت است. موضوع کرامت از بحثهای ضروری دنیای معاصر بشمار می رود. که در چار چوب اندیشه شیعی و با استفاده از آموزه های غنی قرآن و عترت تعریف و ابعاد خاصی برای آن بدست می آید. این مقاله در صدد تحلیل این ابعاد و پاسخ به این پرسش اصلی است که جایگاه عنصر کرامت در فرهنگ انقلاب اسلامی چیست؟ انقلابی که توانست با اتکا به آموزه های قرآن و تفکر ناب شیعی، تحول مهمی را در دوران معاصر رقم بزند. اساسی ترین رکن این اندیشه، اعتقاد به عالم غیب و لوازم آنست. پیرامون موضوع کرامت در کتب تفسیری یا اخلاقی نکات سودمندی بیان شده یا درباره فرهنگ انقلاب اسلامی آثار فراوان و ارزشمندی به رشته تحریر درآمده؛ اما موضوع کرامت در اندیشه و فرهنگ انقلاب اسلامی موضوعی راهبردی و الهام بخش هم برای ایران و هم برای جهان اسلام است. لذا این مقاله ضمن تحلیل عنصر کرامت و کاربردهای گوناگون آن در قرآن و روایات، به نقش و تاثیر آن در فرهنگ انقلاب اسلامی و رشد و شکوفایی آن می پردازد. روش تحقیق این مقاله به شیوه تحلیلی- توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای اسنادی است. که با مراجعه مسئله محورانه به منابع دینی (قرآن و روایات معتبر معصومین(ع)) در چارچوب آموزه های قرآن و عترت(ع) خواهد بود.
    کلید واژگان: کرامت, قرآن, عترت, فرهنگ, انقلاب اسلامی}
    Ali Sorouri Majd*
    Dignity is one of the elements of Islamic Revolution culture, counted as necessary topics of contemporary world that in the framework of Shiite Thought, its dimensions can be defined using Quran and traditions teachings. In This article, we try to analyses this dimensions and answer to this question: What is the station of Dignity in the Islamic revolution culture with a great Shiite scholar leader who is the most knowledgeable in the different fields of Islamic sciences. His followers and students are also counted as a thoughtful of this school. This great leader with emphasis on the Quranic teachings and absolute Shiite thought is a cause of the most important change in the cotemporary world.The most important element of this school is belief to the invisible world and its requisites.There are useful points about human dignity in the commentaries and ethical books as well as Islamic revolution culture, but dignity is the most strategic subject in the Islamic revolution culture for Iran and Islamic world.This article, after analyzing the dignity element and its different applications in Quran and Traditions, investigate its role and effects in the Islamic revolution culture and its blossoming.The method of this research is analytic-descriptive with library approach to the resources especially Quran and traditions teachings.
    Keywords: Dignity, Quran, traditions, culture, Islamic revolution}
  • محمدرضا باقرزاده
    اصول اساسی حقوق بشر هم چون کرامت انسانی، برابری انسانها، حیات انسانی و آزادی انسانی از دغدغه های اساسی در نظام حقوقی اسلام است. در همین راستا اسلام، حقوق بشر جهانشمولی را ارائه میکند که از راه پیشنهاد گفتمان مشترک برای همه بشریت و نفی سلطه، همزیستی مسالمت آمیز را تامین می نماید. حقوق بشر در منطق اسلامی با اوصافی همراه است؛ از جمله این که برهان پذیر، وحیانی و الهی، بر اساس انسان شناسی حقیقی، هدفمند، حق گرا و تکلیف مدار، مبتنی بر فطرت و خلقت انسانی، واقع نگر و جامع، منسجم و هماهنگ، برخوردار از ضمانت اجرای بیرونی و درونی، اخلاق مدار، جهان شمول، کمال گرا به جای فردگرا و جامعه گرا، تناسب مدار در حقوق جنسیتی و در بردارنده حقوق بشر در موقعیت های اضطراری است.
    کلید واژگان: حقوق بشر اسلامی, نظام حقوقی اسلام, کرامت, برابری, آزادی, انسان}
    Muhammad Reaa Baqirzadeh
    The basic principles of human rights such as ‘human dignity’, ‘human equality’, ‘human life’ and ‘human freedom’ are the major concerns in the Islamic judicial system. Through suggesting common discourse for all human beings as well as rejecting any form of sovereignty, Islam has offered certain universal human rights which can pave the ground for peaceful coexistence. Human rights are characterized as having the following qualities: they are demonstrable, revealed and divine; on the basis of a real anthropology, they are purposeful, truth-oriented and duty-bound; based on human creation and nature, they are realistic, all-embracing, coherent, consistent, having internal and external sanction, being ethical, universal, perfectionist rather than individualistic and socialistic, proportional in term of sexual rights and attentive to human rights in emergencies.
    Keywords: Islamic human rights, the Islamic judicial system, dignity, equality, freedom, human being (man)}
  • فرامرز تقی لو، علی آدمی
    اسلام، هدف نهایی خود را تخلق به اخلاق الهی، تعالی معنوی و سعادت ابدی انسان ها، به واسطه آگاهی و آزادی در زندگی دنیوی تعریف می کند. وجود انسانی از دیدگاه اسلام، از دو وجه متعالی و دنیوی برخوردار است و سعادت، با ترجیح آزادانه وجه متعالی در مقابل وجه دنیوی به دست می آید. بدین ترتیب، اسلام نسبت به انسان و اجتماع، نگرشی ارزش داورانه دارد. دو ارزش محوری یا پیش ارزش اسلامی در این خصوص، عبارتند از سعادت ابدی انسان، به واسطه تربیت و ترجیح وجه متعالی وجود و آگاهی و آزادی در انتخاب میان خیر و شر، به مثابه شرط امکان سعادت.
    این دو ارزش یا پیش ارزش، پایه های چارچوب فرانظری عام برای اندیشه سیاسی اسلامی و موضوعات اصلی آن، همچون مقوله امنیت را فراهم می کنند.
    کلید واژگان: امنیت, اندیشه سیاسی اسلامی, عدالت, مصلحت, کرامت, سعادت}
    Faramarz Taqilou, Ali Adami
    Based on the belief in human dignity, Islam sets its final aim as the humankinds to be furnished with the God’s ethic, spiritual evolution and eternal salvation, all of which can be obtained by supremacy of the good over evil and through awareness and freedom. According to Islam, the human being has got two aspects, namely, material and spiritual aspects and realization of salvation is subject to freely preference of the spiritual aspect against mundane aspect. Therefore, Islam has a value based judgment towards humankind and society. In this way, two main pre values exist, namely, eternal salvation through nurturing and primacy of the spiritual aspect of the existence and awareness and freedom in choosing between good and evil as the condition of realization of salvation. These two pre-values are the main pillars of meta-theoretical framework of the Islamic political thought and its main subjects including security.
    Keywords: Security, Islamic Political thought, justice, Expedience, Dignity, Salvation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال