به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "آناهیتا" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «آناهیتا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Houshang Rostami*, Amirreza Vasegh Abbasi

    Anahita, a prominent Zoroastrian goddess, has always had importance status and widely revered during the Sassanian period. In the present research, relying on the studies of Sassanian bas-reliefs and stuccos, an attempt has been made to study the role of this goddess in Sassanian art. The results of this research clearly indicate that Anahita, among the other Zoroastrian deities, has always had a valuable place in those eras because she was thought to offer wisdom to those who revered her. Personification and depiction of the goddess Anahita in human icons in Sassanian bas-reliefs and stuccos were an attempt by the Sassanian emperors to legitimize their rule.

    Keywords: Goddess Anahita: Sassanian, Bas-Relief, Stucco
  • مریم صانع پور*

    اسطوره های باستانی، بیانگر حافظه تاریخی فرهنگ ها هستند. در این مقاله تلاش شده تا با واکاوی اسطوره ها، در جایگاه ناخودآگاه جمعی ایرانیان، بعد اجتماعی خرد زنانه بازیابی شود تا زنان نیز با ویژگی های عقلانی شان بتوانند دوشادوش مردان در مدیریت اجتماعی سهیم باشند.بدین منظور پس از تبیین و تحلیل خرد آریایی، اسطوره های ایزدبانوان و اسطوره های آفرینش با محوریت خرد زنانه بررسی شد و ظرفیت های ایرانی عقلانیت زنانه جهت شکل گیری تمدنی اخلاق مدار جمع آوری شدند. بازخوانی اسطوره ها نشان داد عقلانیت آریایی همان خرد اهورایی است که ذاتش با راست پنداری، راست گفتاری و راست کرداری عجین شده است و برخلاف عقل ابزاری مدرن، هرگز نمی توان آن را بدون اخلاق مهرورزانه تصور کرد. در این گفتمان، زنان با ویژگی های مادرانه شان ستوده می شوند و برخلاف اسطوره های یونانی مظهر غرایز نیستند تا در تقابل با عقل تمدن ساز مردانه باشند؛ همچنین زنان مادران جامعه و ریشه خردورزی اهورایی در اجتماع معرفی می شوند. بنابراین حذف زنان از تمدن سازی و مدیریت اجتماعی به منزله قطع ریشه های نوعدوستانه خردورزی است.

    کلید واژگان: خرد زنانه, آناهیتا, الهه مادر, ایزدبانو, روح بزرگ
    Maryam Saneapour *

    Ancient myths represent historical heritage of cultures. Through studying ancient Persian mythology, as a kind of collective Iranian unconscious, social aspects of feminine rationality has been sought in this paper; so they can participate in management of social affairs. For this reason, after explaining and analysis of Persian rationality, related goddesses and creation myths to feminine rationality have been studied, and Iranian rational feminine capabilities for establishing an ethic-oriented civilization have been gathered. Rereading myths showed that Persian rationality and wisdom of Ahura Mazda is the same which essentially based Good thoughts, good words, and good deeds that, unlike modern instrumental rationality, could not be seeing without ethic of kindness and altruism. In this discourse, women would be admired by their maternal abilities, and, dissimilar from their counterpart Greek myths, they are not symbols of instincts; therefore, they do not in contradiction to masculine civilization-making rationality. Women introduce as mothers’ of society and the origins of Ahura Mazdian reasoning in the social life. Thus, elimination of women from making civilization is to cutting the roots of altruistic rationality.

    Keywords: feminine rationality, Anahita, Mother Goddess, supreme spirit
  • سارا عباسی*

    ملمداس زنی زیبا و اغواگر است که با بوی معطر و آوازه خوانی مردان را به سوی خود جذب می کند و آن ها را در میان پاهای اره ای خود قطعه قطعه می کند. این اسطوره مربوط به حوزه خلیج فارس است و مشابهتی با سیرن های یونان دارد. این پژوهش به صورت تحلیلی انجام گرفته است با هدف دریافت جایگاه اسطوره ای این شخصیت و همچنین شناخت ریشه های شکل گیری آن. در بررسی اسطوره بودن ملمداس با توجه به نگاه نظریه پردازان چنین برداشت می شودکه این مورد پژوهشی تولد دوباره ای از آناهیتا است. در بررسی ظاهری و خویشکاری ملمداس با آناهیتا به دو گانگی و تقابل دو اسطوره با یکدیگر می رسیم. چنانچه برداشت می شود ملمداس بیانگر دوره گذر از مادرسالاری و رسیدن به دوره پدرسالاری است که  به گونه ای خشم طبیعت از انسان را بیان می کند

    کلید واژگان: ملمداس, اسطوره, زن, آب, آناهیتا
    Sara Abbasi *

    Melmodas is a beautiful and seductive woman who attracts men with a fragrant, singing scent and slices them between her saws. This myth is related to the Persian Gulf and is similar to the Greek Sirens. This research has been done analytically in order to understand the mythical status of this character as well as to understand its roots. In examining Melmodaschr('39')s myth, according to the theorists, it is understood that this case study is the birth of a double Anahita. In examining the appearance and affinity of Melmadas with Anahita, we come to a dualism and the contrast of two myths. As perceived, Melmodas represents the transition from motherhood to patriarchy, which expresses the anger of human nature.

    Keywords: Melmodas, Myth, Woman, Water, Anahita
  • آزاده پشوتنی زاده*
    فرش عرب جنی، نمونه ای از فرش های سلیمانیست که اجزاء تصویری آن به صورت نمادین و چکیده نگاری شده ظهور یافته اند. این نمونه از فرش برخلاف دیگر فرش های سلیمانی، در دسته ی فرش های تصویری صرف قرار نمی گیرد. ترکیبات فرمی و رنگی آن، بیننده را به عالم نیروهای ماوراءالطبیعه پیوند می زند. یک نویسنده ی غیرایرانی در کتابش: «فرش ها و هنر»، به فرش عرب جنی پرداخته است. به علاوه گنجانیدن بخش مجزایی از کتاب در جهت معرفی و ارایه ی یک نمونه ی تصویری تا کنون منتشر نشده ی فرشی که به ندرت در موطن خویش (فارس) بافته شده است و اکنون نیز نمونه ای از آن در ایران موجود نیست؛ از دلایل اهمیت پرداختن به نقد کتاب است. روش تحقیق در این نوشتار تحلیل محتوایی و توصیفی می باشد. فرش عرب جنی توسط کوچندگان استان فارس بافته و نماینده ی فرهنگ ایلیاتی و باورهای دینی ایشان بوده است. در متون مختلف ادبی و فرهنگ فولکور ایران، همواره فارس را ملک سلیمان نامیده اند؛ آمیختگی داستان های حضرت سلیمان در بخش اعتقادات دینی و جغرافیایی با خضر نبی و ایزدبانوی ناهید به سبب اشتراک وظایفشان، باعث ایجاد شباهت و همسانی آنها شده است. در این راستا، دستبافته های ذهنی باف و بداهه ی ایلیاتی بستر مناسبی را برای به تصویر کشیدن باورهای بومی و دینی مردمان این خطه فراهم آورده است.
    کلید واژگان: فرش عرب جنی, سلیمان نبی, خضر (ع), اناهیتا, قالی ایلیاتی
    Azadeh Pashootanizadeh *
    Arab Jinni's carpet is an example of Suleimani's carpets. This carpet has a primitive images and symbolic motifs. This sample of Suleiman carpets has different characteristics than visual/pictorial carpets. This kind of carpet has special form and color combinations that represent the metaphysical world. A non-Iranian man writes part of his book to the Arab Jinni's carpet. The name of his book is A Buenos Aires Collection: Rugs and Art/Tribal bird rugs and others. It is very important to publish an image of this kind of rare carpet that is not currently in Iran and is not even woven in Fars province. The home country of Arab Jinni's carpet weavers is Fars province. The research method in this paper is content and descriptive analysis. The knitters of this carpet are migrants of Fars province and their designs reflect their tribal culture. In different literary and folklore texts of Iran, Fars province is called the land of Solomon the Prophet. The stories of Solomon of the Prophet are related to the religious and geographical beliefs associated with the goddess Nahid and Khidr of the Prophet. The Khidr of the Prophet and the Nahid goddess have shared duties, and this has led to their similarity and consistency. Carpets with mental and improvised maps woven in the tribes depict the indigenous and religious beliefs of the people.
    Keywords: Arab Jinni's carpet, Solomon of the Prophet, Khidr of the Prophet, Nahid goddess, Tribal carpet
  • دیانا رستمی نژادان، منصور منصوری مقدم *
    حوزه فرهنگی کردستان سرزمین نخستین آیین‏ها و نظام‏های انتزاعی است که در نخستین طلیعه‏های خود با ویژگی زنانه و ارج مقام الهه مادر پیوند خورده است. جایگاه زن در کردستان دو وجه متناقض دارد؛ در ادبیات و نظام اجتماعی کنونی تا حدی شاهد نظام و ایدئولوژی مردسالار هستیم، اما زمانی که ریشه‏های آیینی و مذهبی فرهنگ کرد را مطالعه می کنیم، با شواهد مربوط به نظام مادرسالاری و تقدس الهگان و به تبع آن جایگاه معنوی و مقتدر زن مواجه می شویم. از ویژگی های انواع آثار مادی و غیرمادی الهه مادر آن است که به شدت وجه نمادین و انتزاعی دارد. این نمادها وجه ترکیبی دارند و در طول اعصار متحول شده‏اند و امروز نیز بن‏مایه‏های اصلی ادبیات غنی و هنرهای سنتی کردها را به خود اختصاص داده‏اند.
    کلید واژگان: آناهیتا, آیین‏ها, الهه مادر, ایشتار, خانواده, کشاورزی, مار, هنر
    Diana Rostami Nejadan, Mansur Mansuri Moghadam*
    Spirituality and religious status of women in Kurdistan also have different aspects. For centuries, the goddess of his mother, and his holiness, which is a symbol of the respect and importance of women, is in the midst of Kurdish culture and worldview.
    The cultural zone of Kurdistan is the land of the first religions and abstract systems which, in their dawnings, have been mixed with feminine characteristics and the honoring of the mother goddess. The position in Kurdistan in this regard has two contradictory facets: in the literature and the present social system, we can observe a patriarchal system and ideology to some extent. Studying the religious roots of Kurdish culture, however, we can observe the evidence for the maternal system, the sanctity of goddesses, and consequently the spiritual and powerful position of the woman. Among the characteristics of all the material and immaterial works surrounding the woman and the mother goddess is their strong symbolic and abstract nature. These symbols have mixed features and have evolved over the ages, and today they comprise the main sources of the rich literature and traditional arts of the Kurds.
    Keywords: mother goddess, serpent, family, Ishtar, Anahita, agriculture, cults, art, ancient religions, Kurdish verse, spiritual power, political power
  • حبیب شهبازی شیران *، اسماعیل معروفی اقدم، سعید ستارنژاد، فریبرز طهماسبی
    آثار هنری ایران، همچون هنر فلزکاری، در طول ادوار تاریخی، انعکاس دهنده‏ اندیشه‏ها و دیدگاه‏های مختلفی از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی، آیینی و مذهبی بوده و در این میان آثار فلزی دوره ساسانی، که از نظر تعدد و تنوع نقوش در نوع خود بی‏نظیرند، بهترین نماینده انتقال باورها و تفکرات جامعه عصر خود محسوب می‏شوند. یکی از عناصر پرتکرار تزیین، از لحاظ نقوش به تصویر کشیده شده روی ظروف زرین و سیمین دوره ساسانی‏، نقش زنان یا اگر تیزبینانه اشاره شود، نقش ایزدبانوی آناهیتاست. در ظروف این دوره، آناهیتا به صورت زنی نیمه برهنه و خوش اندام، به همراه نقوشی فرعی همچون نیلوفر، سگ، ماهی، عقاب، انار، نوزاد، انگور، سبوی آب و… به تصویر درآمده است. مطالعات و بررسی‏های انجام گرفته اثبات می‏کند اشیای موجود در دستان این الهه و نقوش گیاهی، انسانی و حیوانی قرارگرفته در صحنه‏ نمایش او به نوعی اوصاف، مظاهر و کارکردهای وی را نمایانگر می‏کند که در اوستا به طور کامل در مورد آن سخن به میان آمده و بر همین اساس می‏توان گفت که هنرمندان دوره ساسانی با آگاهی کامل از باورهای اسطوره‏ای و مذهبی زمان خود به انتخاب این نقوش پرداخته‏اند.
    کلید واژگان: آناهیتا, اوستا, ساسانی, ظروف زرین و سیمین, کارکردها, نمادشناسی
    habib shahbizi shiran *, esmaiel maroufi aghdam, saied sattarnejad, fariborz tahmasebi
    Iranian artworks such as metal, during the historical periods, reflect the ideas and viewpoints, such as political, economical, and religious ritual. Among this metal work of Sasanian period are due to frequency and variety of designs and considered a paradigm of belief and thought of this era. The figures of womens and If shrewdly pointed out, the figures of the goddess Anahita; is one of the greatest groups of motifs depicted on the golden and silver vessels of the Sassanid period. In the containers of this period , arәdvīsūraAnahita as a beautiful woman , half naked , in the middle or in the different directions, with minor painting such as lotus , dogs , fish, eagle , pomegranate, baby , grapes , the jug water and etc . is depicted.
    current article that considered 23 vessels contain Anahita legend, demonstrated that the objects in the hands of this goddess and plant, human and animal motifs in her scene, Somehow, represent descriptions , manifestations and functions that entirely has been spoke about it in avesta. and thus we can say that Sassanid artists wisely choosed this designs with full knowledge about mythical and religious beliefs in same time.
    This research is based on descriptive and historical method and data collection and information -library
    Keywords: Golden, silver vessels, Sassanid, Anahita, Avesta, Functions
  • آزاده پشوتنی زاده *
    در آثار هنری تمدن‏های کهن، حضور نیروهای ماوراءالطبیعه در قالب تصاویر طبیعی ملموس است و زندگی دنیوی آدمیان را با نیروهای آسمانی پیوند می‏زند. زندگی ایرانیان باستان بر نظام کشاورزی استوار بوده؛ لذا حاصل خیزی و باروری اهمیت بسیار داشته است. ایزدبانوان و الهگان باروری جایگاه ویژه‏ای در فرهنگ‏های کهن داشته‏اند و شکل فیزیکی و متافیزیکی ایشان در ارتباط با عناصر طبیعی چون حرکت اجرام سماوی (منطقه البروج)، گیاهان، حیوانات و آلات موسیقایی پیوند دارد. ایزدبانوی آناهیتا/ ناهید، نماد حاصل خیزی و باروری و موکل آب ها در ایران است. بلندپایگی وی به حدی است که عبادتگاه های متعدد بنا و نذرهای فراوان نثارش می‏کردند. این نذرها بیانگر وظایف روحانی جسمیت‏یافته آناهیتاست که در آثار هنری بسیار نفیس و ملهم از ادبیات دینی آن دوره حلول یافته‏اند. از این روی، بازنگری ادبیات دینی و توصیفات دینی ناهید، تحلیل‏های نادرست را کاسته و شناسایی این ایزدبانو را در آثار هنری ممکن می‏کند. این نوشتار سعی دارد با گردآوری های کتابخانه‏ای و اسنادی (تصویری/ آثار هنری) به روش مطالعه تطبیقی آثار هنری به تحلیل و توصیف این موضوع بپردازد؛ تا وجوه اشتراک این مهین الهگان در جوامع مادرسالار و کهن و ریشه های هنری و تصویری مشترک میان آناهیتای ایرانی و دیگر ایزدبانوان باروری هویدا شود.
    کلید واژگان: آناهیتا, ایزدبانو, حیوانات, اجرام سماوی- زهره, گیاهان و موسیقی
    Azadeh Pashootanizadeh*
    There is always a spiritual and intellectual power in primeval art which connects our world with supernatural world.
    The foundation-stone is agricultural lifestyle and farming archetypes in Iran ancient civilization; so, enrichment subject-matter or enhancement idea is a fair question for the other ancient culture.
    The generative idea performs a vital role that is connected with goddesses.
    These forms, shapes and metaphysical functions of goddesses composed of natural elements like: The Zodiac (Stars), plants, animals or music instruments.
    The Iranian goddess named Anahita/ Nahid.
    She is the symbol of generative idea and the kingdom of thought Seas.
    People knew very respectable goddess of the waters/Nahid and Temples are built for her people. They gave gifts to her temples. Gifts were the valuable works of art which had some pictures of Nahid. These images showed her supernatural tasks which inspired by religious texts and books. So we have reviewed religious literatures of Iranian Ancient centuries. If we pay attention to these ancient texts, we do not make mistakes in our interpretation from Nahid's image.
    This research method is based on library and documentation from works of art; and its method is comparative study of art. This researcher tried to find points of similarity between Anahita and the other goddesses in matriarchal and ancient civilization, and illustrate & analyze the roots of their shapes for finding common denominator.
    We can see their pictures & effects on each other in art.
    Keywords: Anahita_Goddess_Animals_Zodiac (stars - Zohre)_Plants_Music instruments
  • بهروز افخمی، صبا فرج زاده، سید مهدی حسینی نیا
    آب در ایران باستان بسیار ارجمند بوده است. برای پاسداری و محافظت از آب، چند ایزد وجود داشته که آناهیتا محبوب ترین آن ها به شمار می آمد. محبوبیت و جایگاه آناهیتا را با بررسی در آثار هنری ایران باستان می توان مشاهده کرد. بی تردید، وجود و استمرار باورهای اساطیری و مذهبی برآمده از دل فرهنگ و تاریخ ایرانی، مهم ترین عامل حضور همیشگی آناهیتاست. بنابراین، نقش آناهیتا نه تنها به منزله عنصری تجسمی در هنر، که بیشتر دربردارنده مفاهیمی نمادی و بنیادین بوده است. این تحقیق، به تجزیه وتحلیل تجسمی نقوش آناهیتا و توصیف فضاها و ترکیبات تصویری آن در هنر ادوار تاریخی ایران باستان از قبیل مهرها، سکه ها، نقوش برجسته ها و ظروف فلزی در دوران ساسانی و مقایسه با مناطق و حوزه های فرهنگی دیگر پرداخته است. تحقیق از نوع کیفی و روش آن تحلیلی تطبیقی است و چنین نتیجه گرفته می شود که هستی و وجود تاریخی آناهیتا متعلق به میراث معنوی ایرانی است که صرفا از جنبه مادی از مناطق و حوزه های فرهنگی دیگر چون؛ بابل، فنیقیه، یونان و روم باستان تاثیر پذیرفته است.
    کلید واژگان: آناهیتا, بازنمایی, زنان, شواهد باستان شناسی
    Behrooz Afkhami, Saba Farajzadeh, Seyed Mahdi Hoseininia
    Water has been perfectly respectable in ancient Persia. There was some god to preserve and protect the water. Among of them Anahita was considered the most popular. Anahita statues and popularity could be seen by surveys of the Iranian ancient art works. No doubt, the most important factor is the permanent presence of Anahita comeback to the existence and continuity of mythological and religious beliefs arising out of the Iranian culture and history. Therefore, Anahita myth has not only contained fundamental concepts and symbols but has elements in the visual arts is that it encompasses. The study, by analyzing the visual motifs Anahita, described spaces and image composition in art history of ancient Iran such as Stamps, coins, inscriptions and Metal Vessels, especially in the Sassanid era and then as well compared to other regions and cultural areas. The study concluded that Anahita myth has belongs to Iran's intangible cultural heritage but influenced historical and material culture of Babylon, Phoenicia, Greece and ancient Rome in different periods of ancient Iran.
    Keywords: Anahita, representation, woman, archaeological documents
  • کاووس حسن لی، شهین حقیقی
    بهرام بیضایی از نویسندگان نام آشنای ایرانی است که در برخی از نمایش نامه های او، زنان دارای نقشی محوری اند. نمایش نامه ی شب هزارویکمبیضایی دربرگیرنده ی سه اپیزود است که در آن ها، هم راه با دست بردن در گفته های موجود از داستان های کهن و بازآفرینی آن ها، نقش زن در کانون توجه قرار گرفته و با نقش های اساطیری آناهیتا پیوند خورده است؛ هرچند به رغم این پیوند، زنان این نمایش نامه نقش های واقعی و طبیعی خود در سامانه ی حاکم را نیز به خوبی بازی می کنند. آن ها نمادی روشن از یک یا چند ویژگی برجسته ی انسانی اند که پیوسته در پیکار و کش مکش با سامانه ی موجود به سر می برند.
    در این نوشتار، به واکاوی و بررسی نقش، جای گاه، کنش ها، و واکنش های زن در این اثر می پردازیم.
    کلید واژگان: بهرام بیضایی, نمایش نامه ی شب هزارویکم, زن, آناهیتا, سامانه ی مردسالار, اسطوره
    KāvŪs Hasan-LĪ
    BahrāmBeyzāyī is one of the famous Persian writers that in some of his plays,the woman has significant role. In Shab-e Hezār o Yek-om (The Thousand and First Night),athree episodeplay, Beyzāyī has focused on woman role and associated it by mythical image of Ānāhitā throughmanipulating the statements survived from ancient stories and recreating them.In spite of suchmythical association,women of this play alsoperform their own real and natural role in the dominant patriarch system very well. They are clearsymbol signifying one or several human salient qualities thatare continuously in fight and struggle with the patriarch system. In this article, the woman’s role, actions, and reactions in Shab-e Hezār o Yek-om has been surveyed.
  • سید رسول موسوی حاجی، رضا مهرآفرین
    در میان پادشاهان متعدد دوره ساسانی، نرسی (293 302. م) تنها پادشاهی است که از او نقش برجسته بسیار مهم و جالب توجه ای در محل نقش رستم فارس به یادگار مانده است که در آن مراسم اعطای حلقه سلطنتی از جانب آناهیتا (الهه حاصلخیزی، باروری وربه النوع پاسدار آب) به نمایش در آمده است. این در حالی است که در سایر نقوش برجسته این دوره، حلقه سلطنتی که از دیدگاه پادشاهان ساسانی نماد نمایندگی خدا بر روی زمین است، از سوی خدای بزرگ «اهورامزدا» تفویض می شود.
    درباره هویت واقعی و محتوی تاریخی این نقش برجسته تاکنون تعابیر و تفاسیر متعددی شده است لیکن انتساب بانوی حاضر در این نقش برجسته به «شاپور دختک دوم» همسر نرسی آخرین و پر بحث ترین نظریه ای است که از سوی دکتر علیرضا شاپور شهبازی که چندین سال سرپرستی حفریات و مطالعات باستان شناسی تخت جمشید را بر عهده داشت، در یک نشریه آلمانی مطرح شده و به چاپ رسیده است. این انتساب در حقیقت بهانه ای است که نگارندگان این سطور را بر آن داشت تا ضمن بر شمردن عقاید و نظرات محققان مختلف پیرامون نقش برجسته مورد بحث، به نقد و بررسی هر یک از آنها پرداخته و با ارائه دلایل مستند و کاملا باستان شناسانه از صحت و صدق انتساب بانوی مذکور به الهه آب «آناهیتا» و سقم تمامی فرضیات دیگر، دفاع نماید.
    کلید واژگان: آناهیتا, شاپوردختک, نرسه, نقش برجسته های ساسانی, نقش رستم
    Seyyed Rasool Mousavi Haji, Reza Mehafarin
    Among the various of Sasanian kings, Narseh (293-302 A.D.) is the one whose important and striking rock relief remained at Naqsh-i Rustam in Iran’s Fars province. This relief records investiture ceremony from Anahita (known as Goddess of fertility and protector of water). Until now, various views and interprations have been put forwarded about the real identity and historical theme of this relief. But the attribution of a lady to Shapurdokhtak ¬¬II (Narseh`s wife) is the latest and most controversial view given by Alireza Shapur Shahbazi, who has conducted excavations and archaeological studies at Takht-i Jamshid for several years. In fact, this attribution has also provoked the authors of the present article hence; he has tried to highlight the depiction through opinions of various researches. The present study supports the accuracy and validity of the attributed lady to water goddess Anahita and refuses other theories.
  • سید مهدی موسوی کوهپر

    به نظر می رسد تصویرگری نقوش زنان بر روی ظروف سیمین دوره ساسانی از موضوعات جالب توجه و مورد علاقه هنرمندان آن دوره می باشد که تعدد و تنوع آنها موید این امر است. آثار موجود نمایشگر زنانی با پوششهای متفاوت است که با در دست داشتن اشیای متنوع و در حالتهای مختلفی چون رقص، نوازندگی و حرکت تصویر شده اند. تعداد قابل ملاحظه ای از این نوع آثار، همراه با نقوش متنوع بانوان و دیگر ریزه کاری های موجود، مورد مطالعه دانشمندان مختلف قرار گرفته اند که اظهار نظرهای متفاوتی را در خصوص شخصیت و هویت آنان در پی داشته است. عده ای آنان را تجسم آناهیتا و پیروانش دانسته و عده ای دیگر نیز آنان را به دایناسوس و پیروانش نسبت داده اند. برخی این صحنه ها را کاملا سکولار و برخی دیگر مفاهیم مذهبی برای آنها قایلند. این مقاله سعی بر آن دارد تا ضمن مروری بر مطالعات گذشته، با تکیه برروش نگاره شناسی و استناد به متون مذهبی آیین زرتشت، تفسیر جدیدی از این نقوش ارائه کند.

    کلید واژگان: آناهیتا, اوستا, تصویر زنان, زرتشتی, ساسانیان, ظروف سیمین
    Seyyed Mehdi Mousavi Kouhpar

    The demonstration of female figures on Sasanian silver vessels was an interesting subject to Sasanian silversmiths which caused much dispute among the scholars over whose character the female figure represents. Are they representations of the goddess Anahita or members of her cult? Is there any connection between them and the cult of Asiatic Dionysus? The other question that arises is whether they are secular objects or bearing a religious significance. This paper aims to review previous studies and then, on the basis of an iconographical study and also referring to the Sasanian religious text, present a new interpretation of themes.

    Keywords: Anahita, Avesta, Female Figure, Sasanian, Silverwork, Zoroastrian
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال