به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "آناهیتا" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • سیده فاطمه زارع حسینی، وجیهه ابهری مارشک *
    زمینه/ هدف

    یکی از مناسک دیرند و ماندگار در دین زردشتی زیارت است. باورمندان به این دین به زیارت آتشکده و اماکن مقدسی که عناوینی چون "پیر" یا "بانو" را در پیش و پس نام خود دارند، می روند و به ستایش و نیایش و خواهش نزد یزدان می پردازند. برخی آتشکده های کهن همچون آتشکده آدریان یزد و مکان هایی چون پیر سبز، پیر هریشت، پیر نارکی و... در شمار مهم ترین زیارتگاه های زردشتی هستند. از دیدگاه مومنان زردشتی آتشکده هم نیایشگاه است و هم زیارتگاه و در آنجا در کنار پرستش خداوند می توان به زیارت آتش مقدس- که نمود زمینی اهوره مزداست- رفت و آن را پاس داشت. به دلیل پیوند بسیاری از اماکن زیارتی زردشتی با عنصر "آب" و "ایزدبانو آناهیتا"، که به طور معمول در دامنه کوه ها، در جنب چشمه ها یا رودخانه ها دیده می شوند، می توان احتمال ارتباط بین زیارت و عنصر زن در دیانت زردشتی را مطرح کرد. از سوی دیگر، زنان مراجعان همیشگی و وفادار زیارتگاه ها بوده اند که با نیات مختلفی چون درخواست باروری و فرزندآوری، همسریابی، طلب رزق، رفع مشکلات خانوادگی، دفع بلایا و بیماری ها، طلب آمرزش و... رهسپار زیارت می شده اند و امروزه نیز زنان زردشتی این سنت را حفظ کرده اند.

    روش/ رویکرد:

     در این جستار برآنیم تا با مراجعه به منابع مرتبط و با روش توصیفی- تحلیلی، با رویکردی نو پیوند و نسبت بین زن و زیارت در دین زردشتی را وارسیم و در وهله نخست دریابیم که در زیارتگاه های این دین چه منشا زنانه و کدام عناصر مرتبط با زن و زنانگی را می توان یافت. در وهله بعد به آداب زیارت و کارکردهای آن برای زنان اشاراتی خواهیم کرد.

    یافته ها/ نتایج

    هم حضور زنانی از دربار ساسانی در روایت های مربوط به چگونگی پیدایش برخی زیارتگاه ها و هم مجاورت شان در کنار آب و کوه و درخت و پیوند این عناصر طبیعی با ایزدبانوان به ویژه آناهیتا بر ارتباط این مکان های زیارتی زردشتی با زن و عناصر زنانه مهر تایید می زند. همچنین، درخواهیم یافت که زنان زردشتی همواره در رفتن به مزارها، آماده سازی خوراک های نذری و آیینی، انجام مراسم زیارتی و حتی خدمت به زیارتگاه ها نقش برجسته ای داشته و دارند.

    کلید واژگان: زیارت, دین زردشتی, زن, زیارتگاه, پیر, آناهیتا, آتشکده
    Seyyede Fateme Zare Hoseini, Vajihe Abhari Mareshk
    Purpose

    Pilgrimage is one of the oldest and lasting rites in Zoroastrianism. Believers of this religion go to visit fire temple and holy places that have titles such as "Pir" or "Banū" before and after their names, and praise, pray, and supply to Yazdan. Some ancient fire temples, such as Adrian fire temple of Yazd and places like Pir Sabz, Pir Hrisht, Pir Naraki, etc. are among the most important Zoroastrian shrines. From the point of view of Zoroastrian believers, the fire temple is both a place of prayer and a place of pilgrimage, and there, besides worshiping God, one can visit the holy fire- which is the earthly manifestation of Ahura Mazda- and keep it. Due to the connection of many Zoroastrian pilgrimage places with the element "Water" and "Goddess Anahita", which are usually seen in the foothills of mountains, next to springs or rivers, there is a possibility of a connection between pilgrimage and the woman in Zoroastrianism. On the other hand, women have been regular and faithful visitors to the shrines, who go on pilgrimage with various intentions such as asking for fertility and having children, finding a wife, asking for sustenance, solving family problems, warding off disasters and diseases, asking for forgiveness… and Zoroastrian women have preserved this tradition even today.

    Method and Research: 

    In this research, by referring to related sources and using a descriptive-analytical method, with a new approach, we will study the relationship between women and pilgrimage in Zoroastrianism and first of all find out what is the feminine origin of the pilgrimages of this religion and which elements related to women and femininity can be found. In the next place, we will refer to the rituals of pilgrimage and its functions for women.

    Findings and Conclusions

    Both the presence of women from the Sassanid court in narratives related to the origin of some shrines and their proximity to water, mountains and trees and the connection of these natural elements with goddesses, especially Anahita, give a seal of approval on the connection of these Zoroastrian pilgrimage places with women. We will also find that Zoroastrian women have always played a prominent role in going to the Pirs, preparing votive and ritual foods, performing pilgrimage ceremonies and even serving the shrines.

    Keywords: Pilgrimage, Zoroastrianism, Woman, Shrine, Pir, Anahita, Fire Temple
  • رضا معتمد، محمدهادی منصور لکورچ*، وحید رشیدوش

    انسان همواره در محاصره مخاطرات محیطی بوده و در هر دوره ای همان طور که شکل مخاطرات تغییر کرده، روش های مقابله با آنها هم دستخوش تغییر شده است. مرور آداب و معتقدات ایرانیان از عصر صفوی تا قاجار نشان می دهد که یکی از دغدغه های انسان در این دوره، باروری و داشتن فرزندان بسیار بوده است تا بدین وسیله بتواند با گسترش قوم و قبیله خود، با مخاطرات محیطی مقابله کند و راه حلی برای بقای خود بیابد. مرور آداب و معتقدات ایرانی این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا زنان از انواع آب استفاده می کنند تا بارور شوند و با افزایش فرزندان، زندگی خود را مستحکم کنند؟ هدف این تحقیق، مرور و تحلیل مردم شناختی آداب و آیین های رفع نازایی با یاری گرفتن از نماد و الهه آب در میان ایرانیان و در نتیجه پایداری آنها در برابر مخاطرات محیطی است.  این تحقیق یک مطالعه کتابخانه ای است که با مرور منابع موجود در زمینه آداب و آیین های کهن ایرانی درباره فرزندآوری و رفع ناباروری و به ویژه با بهره گیری از آب و تقدس آن صورت گرفته و ضمن بحث درباره چارچوب نظری، منابع موجود در این زمینه بررسی شده است. سپس تحلیلی مردم شناختی درباره آداب و آیین مربوط به فرزندآوری و رفع ناباروری به ویژه با یاری گرفتن از نماد و الهه آب در میان ایرانیان ارائه شده که در نهایت کمک کرده تا زایش و باروری او تضمین شود و در مقابل مخاطرات محیطی مقاومت کند.

    کلید واژگان: آناهیتا, الهه آب, باورها, مخاطرات محیطی, ناباروری
    Reza Motamed, Mohammadhadi Mansour Lecoorge *, Vahid Rashidvash

    Throughout life, humans face diverse environmental hazards, natural disasters, and personal griefs. From birth to death, they navigate these challenges with a multitude of faiths and beliefs that provide meaning and reduce anxiety. To survive and avoid destruction, people implement various customs and rituals, particularly those related to fertility and addressing infertility, to protect the land, overcome environmental hazards, and ensure generational survival. This descriptive-analytical research reviews literature on Iranian customs and rituals associated with fertility and infertility, emphasizing the symbol of water and its sanctity. The study explores and analyzes resources from the Safavi to Qajar periods, providing an anthropological perspective on how these customs and rituals help Iranians ensure fertility and manage environmental challenges.

    Keywords: Anahita, Beliefs, Environmental Hazards, Infertility, Goddess Of Water
  • محمد شریفی پیچون*
    هدف

    هدف این پژوهش تحلیل زمین اسطوره های کهن ایرانیان به منظور به چالش کشیدن مطالعات گسترده مختلف قبلی در حوزه های باستان شناسی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در مورد ایران باستان از یک سو و گشایش چارچوب های نظری دیگر برای مطالعات حوزه های مختلف مذکور از دیگر سو جهت آشکار ساختن وضعیت دیرینه زیستی و همچنین تحلیل ایران باستان از نظر محل جغرافیایی، زمان شکل گیری، فرهنگ دیرینه و جابه جایی استقرارگاهی آنان است.

    روش و داده: 

    مبنای مطالعه، نمادشناسی و تحلیل نمادهای مطرح در روایت های اسطوره ای یا آنچه به شکل نثر و نظم در کتب دینی، آئینی و یا متون کهن برجای مانده و انطباق آن با یافته های دیرینه جغرافیایی عصر حاضر بوده است.

    یافته ها

    بر پایه زمین اسطوره های رایج ایرانی، زمان شکل گیری جوامع ایرانی دست کم به کواترنر پایانی و پس از افزایش دما در حدود 19000 سال پیش برمی گردد که در ایران مرکزی، شرق و جنوب شرق کنونی ساکن و توسعه پیدا کرده اند.

    نتیجه گیری

    سرمای یانگر دریاس در حدود 13000 سال پیش آن ها را به سکونتگاه های زیرزمینی کشانده است. شرایطی که سبب شکل گیری میترائیسم و بعدتر ستایش آتش شده است. خشکی اولیه هولوسن نیز سبب انقباض جوامع ایرانی و خشکی حدود 4000 سال پیش با شدت بیشتر، آن ها را پراکنده و مجبور به کوچ به عرض های جغرافیایی بالاتر از جمله آسیای میانه و سرزمین های دوردست تر در جست وجوی آب نموده است. همین دوران، ایرانیان را به پرستش ایزدبانوی آب، آناهیتا یا تیشتر، سوق داده که همواره در حال مبارزه با اپوشه و اژی دهاک، اهریمنان خشکی، بوده است. شکل گیری این دو ایزد، حاکی از تغییرات شدید آب و هوایی و خشک شدن کره زمین در زمانی بوده است که جوامع متمدن ایرانی شکل گرفته و توسعه زیاد پیدا کرده بودند. بر اساس روایت ها احتمالا قبل از یانگر دریاس و در هولوسن میانی، جوامع ایران باستان شرایط بهینه زیستی را تجربه کرده و دامنه های جنوبی البرز، احتمالا سواحل دریاچه های ایران مرکزی ناحیه ثقل جوامع ایران باستان بوده است.

    نوآوری:

     این مقاله چارچوب جدیدی در حوزه علوم زمین فرهنگی می گشاید و به بیان یک نظریه جدید در ارتباط با جوامع باستانی ایران مبتنی بر اسطوره های مرتبط با زمین، به ویژه آن هایی که در آثار کتب و متون اولیه بر جای مانده آمده است، می پردازد.

    کلید واژگان: اسطوره شناسی, زمین اسطوره شناسی, باستان شناسی, ایران باستان, آناهیتا, میترا
    Mohammad Sharifi Paichoon *
    Aim

     This study seeks to challenge many existing studies on ancient Iran in different areas such as archeology, history, culture, and society to set a new theoretical framework to study the abovementioned areas. It also aims to clarify the paleogeography of ancient Iran based on ancient Iranian mythological scripts and oral traditions.

    Materials & methods

     To conduct this study, very ancient Iranian stories are investigated. These myths are extracted from the holy book of the Zoroastrians, Avesta, which belongs to 1000-1500 BC, or other books written 1000 to 2500 years ago, including Shahnameh, an Iranian epic, or past oral traditions.

    Findings

     The results show that contrary to previous theories, the formation of those societies dates back to the late Quaternary, after a rise in temperature about 19000 years ago. At that time, people started residing in the center, south, and south-east of Iran. 

    Conclusion

    The Younger Dryas, about 13000 years ago, forced them to dwell underground. Then, early Holocene droughts restricted them, and a long, severe drought about 4000 years ago scattered them and forced them to migrate. Based on some studies, it was in two time periods, probably before the Younger Dryas and in the mid-Holocene, that the ancient Iranian society experienced good ecological conditions.

    Innovation:

     This article opens a new framework in the field of cultural geosciences and expresses a new theory related to the ancient societies of Iran based on myths related to the earth, especially those left in the works of books and early texts.

    Keywords: Mythology, Geomythology, Archaeology, Ancient Iran, Anahita, Mitra
  • حامد صافی*
    اسطوره ها بیان نمادینی از باورها و نوع نگاه انسان به جهان است که در طول زمان، قابلیت دگرگونی دارد. به بیانی دیگر، تغییر و تحولاتی که در جوامع بشری رخ می دهد، یک اسطوره را در معرض تحول و تغییر قرار می دهد. تغییر دین، صنعتی شدن جامعه و دستیابی انسان به دانش های نوین می تواند از مهم ترین عوامل تغییر اسطوره به شمار رود. یکی از اساطیر ایرانی که در طول زمان دچار دگردیسی شده، اردوی سور آناهیتا است که به اختصار، آناهیتا و ناهید نیز نامیده می شود. ایزدبانویی است که نامش نخستین بار در کتیبه های اردشیر دوم در همدان و شوش دیده شد. در این کتیبه، نام آناهیتا بدون فاصله پس از اهورامزدا و پیش از میترا (مهر) ذکر شده است. مسئله اصلی در این پژوهش، بررسی دگردیسی اسطوره آناهیتا و بازتولید آن در دوره اسلامی است. پیش از این پژوهش، پژوهشگران به صورت گذرا به این شباهت ها اشارات مختصری داشته اند. ازجمله می توان به کتاب اسلام ایرانی اثر هانری کربن اشاره کرد. در پژوهش حاضر، تلاش شده است تا با روش کیفی و رویکرد توصیفی-تحلیلی، تحول و دگرگونی اسطوره آناهیتا بررسی شود. بر اساس نتایج این پژوهش، به دلیل همسانی برخی از ویژگی های آناهیتا با باورهای شیعیان، زمینه بازتولید این اسطوره ایرانی فراهم شده است.
    کلید واژگان: اسطوره, آناهیتا, دوره اسلامی, رود, آب
    Hamed Safi *
    Myths are symbolic representations of the human beliefs and perspectives toward the universe, and may undergo transformation throughout time. In other words, the changes and transformations in human society may affect and transform the myths, as well. Changes in religion, the industrialization of the society, and the human achievement of modern knowledge are some of the most significant reasons behind the transformation of a myth. One of the Iranian myths that have undergone such transformation throughout time is the myth of Aredvi Sura Ānāhītā, also known as Ānāhītā or Nāhīd in short. Ānāhītā is a goddess whose name was first mentioned on the inscriptions of Ardishīr II in Hamedan and Shush. On these inscriptions, Ānāhītā’s name directly proceeds Ahūrā Mazdā, and comes before Mitrā (Mihr). The main question in this research is to analyze the transformation of the myth of Ānāhītā and also its reproduction in the Islamic period. Previous research has briefly alluded to these similarities. For example, En Islam Iranien by Henry Carbon is concerned with such issues. The present study attempts to investigate the transformations of the myth of Ānāhītā, using the qualitative method and the descriptive-analytical approach. The results indicate that duo to the existence of similarities between some of Ānāhītā’s characteristics and Shīʿā beliefs, the scene has been set for the reproduction of this Iranian myth.
    Keywords: Myth, Ānāhītā, Islamic Period, river, Water
  • Houshang Rostami*, Amirreza Vasegh Abbasi

    Anahita, a prominent Zoroastrian goddess, has always had importance status and widely revered during the Sassanian period. In the present research, relying on the studies of Sassanian bas-reliefs and stuccos, an attempt has been made to study the role of this goddess in Sassanian art. The results of this research clearly indicate that Anahita, among the other Zoroastrian deities, has always had a valuable place in those eras because she was thought to offer wisdom to those who revered her. Personification and depiction of the goddess Anahita in human icons in Sassanian bas-reliefs and stuccos were an attempt by the Sassanian emperors to legitimize their rule.

    Keywords: Goddess Anahita: Sassanian, Bas-Relief, Stucco
  • حامد نوروزی*، وجیهه شریعتی پور
    آیین باروری از آیین های رایجی است که در اغلب تمدن های باستان وجود داشته است. امروزه هنوز می توان نمودهایی از آیین ها و ردپای ایزدان و نمادهای باروری را در بسیاری از مراسم، ترانه ها و نمایش های بومی و محلی در قسمت های مختلف ایران دید. در این پژوهش، به معرفی و ریشه یابی اسطوره ای مولفه ها و آیین های باروری در مزار پریان (خراسان جنوبی) و ارتباط آن با ایزد یا ایزدان باروری ایران باستان پرداخته ایم. گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ای و شیوه پژوهش توصیفی- تحلیلی است. آیین های مزار پریان خراسان جنوبی شامل قربانی و پیشکش هدایا، پهن کردن سفره نذری، یک شب اقامت در مزار، رقص و شادی، پیکرگردانی، نام گذاری خاص و... است که در این پژوهش ریشه آن ها نیز بررسی و محقق شد که آیین های این مزار، برگرفته از آیین های پرستش ایزدبانوی باروری ایران باستان است؛ البته پری در سیر تحول خود در دوره اسلامی، به دلیل بعضی همسانی ها با جن مترادف شده و برخی از اعتقادات عامیانه در باب جن، به اساطیر پری و به تبع آن به آیین های باروری مزار پریان خراسان جنوبی نیز راه یافت.
    کلید واژگان: فرهنگ عامه, اسطوره, آیین باروری, ایزد بانو, آناهیتا, پری, مزار پریان خراسان جنوبی
    Hamed Noruzi *, Vajihe Shariati
    The fertility rite is one of the most common rites that existed in most ancient civilizations. Today, manifestations of fertility rites and footprints of fairy and Anahita as gods and symbols of fertility can still be seen in many local and indigenous ceremonies, songs and plays in different parts of Iran. Writers In this research introduced and traced the myths of fertility components and rituals in the mausoleum of the fairies (South Khorasan) and its relationship with Anahita, the fertility goddess of ancient Iran. The rites of the Mazar-e-Pariyan of South Khorasan include sacrifice and offering gifts, spreading the votive table, overnight stay in the tomb, dancing and rejoicing, special lettering, etc. The roots of these rites were also studied in this research and the researcher It turned out that the rites of this Mazar are derived from the worship of Anahita, the fertility goddess of ancient Iran. Of course, the fairy who was the goddess of birth and fertility in ancient Iran, with the advent of Zoroastrianism, was hated because of some of her deeds and was among the devils. Continuing its evolution in the Islamic period, due to some similarities with the jinn, and some popular beliefs about the jinn, led to fairy tales and, consequently, to the fertility mirrors of the fairy tombs of South Khorasan.
    Keywords: Folk Culture, Myth, Reproductive Ritual, Goddess, Anahita, Fairy, Fairy Tomb of South Khorasan
  • آزاده حیدرپور *، کتایون فکری پور

    نقش ‎مایه ها‎ی حک شده بر سکه‎های ساسانی حاوی مضامینی هستند که بیانگر فرهنگ، هنر و باورهای رایج درآن دوره‎ است. این نقش‎ مایه ها که نمادهای ایزدان باستانی ایران یا برآمده از باور های اساطیری- دینی و هنری آن دوره هستند، به دنبال یک رخ‎داد سیاسی، به صورت کاملا" نمادین، بر تاج های پادشاهان ساسانی ظاهر شده‎اند. هدف از این پژوهش بررسی نقوش جانوری و گیاهی بر سکه‎های نخستین پادشاهان ساسانی و مطالعه و تفسیر نمادین این نقوش است.برخی از پرسش‎های مرتبط با این پژوهش به شرح ذیل است: تصویرپردازی‎های اساطیری گیاهی و حیوانی در سکه‎های نخستین شاهان ساسانی چه جایگاهی در باورهای دینی این دوره داشته اند و ارتباط نمادین این نقوش با ایزدان باستانی چیست؟ با بررسی این نقوش می توان نتیجه گرفت که تحولاتی که در تصویر‎پردازی سکه های ساسانی به وجود آمده‎اند ناشی از رویدادهای سیاسی-تاریخی آن دوره اند. تصویرپردازی های حیوانی نیز که در واقع مظاهری از ایزدان زرتشتی چون ورثرغنه، آناهیتا و... بودند، از زمان بهرام دوم به بعد بر تاج‎های شاهان ساسانی نمایان و به یکی از خط مشی های اصلی هنر ساسانی تبدیل شدند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه‎ای و میدانی انجام شده است.

    کلید واژگان: نقش‎مایه, آناهیتا, فره ایزدی, عقاب, گراز
    Azadeh Heidarpour *, Katayoun Fekripour

    The motifications carved on Sassanid coins contain themes that reflect the culture, art and mythological and religious beliefs common in that era. These motifications are manifestations of ancient deities such as Ahura Mazda, Anahita, Mehr, etc. They are humanistically depicted in Sassanid coins or are a visualization of deep mythological-artistic beliefs and thoughts that seek a social event (internal or external) symbolically, in the form of animal motifs on the crown of the Sassanid king. The first Sassanid coins were multiplied by the role of Ardeshir I's right profile on the coin and the role of the firekeeper behind the coins, the rotation of the Shah's profile to the right was a visualization of the great change that occurred in the iconography pattern of Sassanid coins compared to the iconography pattern of Parthian coins, and behind the Sassanid coins, the role of the fireman replaces the role of the Parthian archer. This motification is preserved with little transformation until the end of the Sassanid era as the fixed role behind the coins. Some of the questions related to this research are as follows: What is the meaning of the anthropological depictions of ancient deities on Sassanid coins? When did animal motifs enter the Sassanid coinage art? One of the main objectives of this study is to investigate the deep themes and beliefs that lie in the coins of Sassanid first kings. By examining these motifs, it can be concluded that the changes that have occurred in the depiction of Sasanian coins are caused by the political-historical events of that period. This research was done by descriptive-analytical method and based on library and field studies.

    Keywords: motif, Anahita, Farrah, Eagle, Boar
  • لیلا مختاری نیا، فرزانه یوسف قنبری*، علی زاهد
    یکی از بن مایه های داستان های حماسی ایران، حضور قهرمانان و شخصیت های اساطیری است. خدابانوان آب و دیگر ایزدبانوان از گونه های اساطیری هستند که در حماسه ها در ریخت زنانی نامدار تجسم می یابند. با مرور و نگاهی دقیق به داستان بلند حماسی پهلوانی سمک عیار کارکرد چنین باوری را در مادینه ای از داستان، به نام آبان دخت می توان دریافت. وجود مضامینی نظیر: عشق ، زیبایی، حبس شدن در زیرزمین، محکوم به مرگ ، آزادی به قیمت از دست دادن معشوق نخستین و سرانجام به قدرت رسیدن این مادینه داستان سمک عیار نشان از آن دارد که آبان دخت در ساخت کهن اساطیری اش نمادی از ایزدان مادینه مانند: ایشترمیانرودی و آناهیتا می تواند باشد. بنابر این فرضیه، نگارندگان این نوشتار کوشیده اند، با به کارگیری روش توصیفی/ تطبیقی -تحلیلی و استناد به آثار اسطوره شناسانی چون مهرداد بهار و ژرف نگری در لایه های پنهان اسطوره ای نثر حماسی-پهلوانی سمک عیار، نشان دهند که تاثیر و اشاعه فرهنگ میانرودان در اساطیر ایرانی سبب شکل گرفتن ساختارهای مشترکی می شود که یکی از نتایج آن به وجود آمدن همانندی هایی میان دو ایزدبانوی اساطیری و آبان دخت در داستان سمک عیار است .
    کلید واژگان: آناهیتا, ایشتر, آباندخت و سمک عیار
    Leila Mokhtariniya, Farzaneh Yousef Ghanbari *, Ali Zahed
    One of the motifs in Iranian epic stories is the presence of mythological heroes and characters. Water goddesses and other goddesses are mythological figures that manifest in the form of well-known women in epics. Carefully examining the epic-heroic long story of Samak-e Ayyar, one can notice the function of such a belief in a female character in the story using a descriptive/comparative-analytical method and by citing the works of mythologists like Mehrdad Bahar and reflection on mythological hidden layers of Samak-e Ayyar's epic prose. Themes like love, beauty, underground imprisonment, being sentenced to death, freedom at the expense of losing the first beloved and finally rising to power for the female character of this epic story indicate that Abandokht in regard to her mythological arches can be a symbol of goddesses like Ishtar Mianroudi and Anahita. Based on this hypothesis, the authors have tried to conclude that the influence of Mianrouds and their liability to be influenced in Iranian myths led to the formation of common structures, one of which is the appearance of the similarities between the above-mentioned mythological goddess and Abandokht in the story of Samak-e Ayyar.
    Keywords: Anahita, Ishtar, Abandokht, the story of Samak-e Ayyar
  • عظیم جباره ناصرو*، عارف فضلی

    افسانه‏ ها و داستان‏ها که عموم مردم آفریدگان آن هستند، بستر مناسبی برای واکاوی باورهای اساطیری هر قوم است. در منطقه لارستان به دلیل وضعیت بد آب و هوایی، خشک‏سالی و کم‏آبی، باورها و اندیشه‏ هایی درباره باروری و آیین‏های باران‏خواهی برجای مانده که میراث پیشینیان و دارای الگوهای اساطیری است. آمیزش این باورها با زندگی مردم گاه چنان است که بر همه ارکان زندگی آن‏ها تاثیر می‏گذارد. هدف از پژوهش حاضر، دست‏یابی به الگوهای اسطوره باروری و آیین‏ های باران‏خواهی نمودیافته در منطقه لارستان است. در این جستار، به روش میدانی و کتابخانه‏ای، داده ‏ها گردآوری شده و با رویکرد توصیفی تحلیلی اسطوره باروری و آیین‏های باران‏خواهی در منطقه لارستان واکاوی شده است. همچنین کوشش شده است اگر شباهت یا تفاوتی میان اسطوره ‏های این منطقه و اسطوره‏ های ایرانی و غیرایرانی وجود دارد، بازنموده شود. یافته ‏های پژوهش نشان می‏دهد اسطوره باروری در منطقه لارستان از پنج رکن ورزوا، ایندرا، کلاغ، تیشتر و اناهیتا تشکیل شده است که مردم منطقه، باورهای خاصی درباره هریک دارند. ازسویی دیگر، سه آیین «قبله دعا»، «الله بده بارون» و «خوشه نشان» بازمانده آیین‏های باران‏‏خواهی در منطقه لارستان است.

    کلید واژگان: آیین, اسطوره, اناهیتا, ایندرا, تیشتر, کلاغ, لارستان, ورزوا
    Azim Jabbareh Naserou*, Aaref Fazli

    Myths and stories, created by the general public, are a good platform for exploring the mythological beliefs of each nation. In Larestan region, due to bad weather, drought and scarcity, beliefs and ideas about fertility and rain-seeking rituals are left, which are the heritage of the ancients having mythological patterns. The combination of these beliefs with people's lives is sometimes so much that it affects all aspects of their lives. The purpose of this study is to achieve the patterns of fertility myths and rain-seeking mirrors manifested in Larestan region. In this research, data have been collected by field and library methods through a descriptive-analytical approach. In data analysis section, the fertility myths and rain-seeking mirrors in Larestan region have been investigated; attempts have also been made to reveal any similarities or differences between the myths of this region and the Iranian and non-Iranian myths. The findings showed that the fertility myth in Larestan region consists of five pillars of Varzova, Indra, Crow, Tishter and Anahita, about which the people of the region have special beliefs. On the other hand, the three rituals of "qeble doa", "Allah bede barun" and "khushe neshan" are the remnants of the rain-seeking rituals in Larestan region.

    Keywords: Religion, Anahita, Indra, Tishter, cow, Larestan, Varzova
  • صدیقه بیگی*

    انسانهای نخستین برای چگونگی پدید آمدن جهان پیرامون خود و درک مفاهیم هستی، خویشتن، خالق خویش و همچنین برای مقابله با ترسها و ضعف ها و ناتوانایی های خود اساطیر را خلق کردند. با شناخت اساطیر و باورهای اسطوره ای تمدن های باستانی می توان به قوانین و ساختارحاکم بر جامعه آنها که شامل آیین ها، رفتارها، تفکرات اجتماعی، دینی، فرهنگی و مذهبی و... پی برد.درهمه اقوام باستانی با آیین های متفاوت، از جمله ایران و هند آب از مهم ترین و حیاتی ترین عناصرمقدس طبیعت بوده، به همین دلیل الهه ها وایزد هایی با خویشکاری هایی تقریبا مشابه برای این عنصر خلق شده، که وظایف آنها پاسداری،آفرینش و تقدس این عنصر مقدس بوده است.این دو سرزمین باستانی در گذشته اشتراکات فرهنگی، دینی، اجتماعی، اسطوره شناختی... زیادی باهم داشته اند،که در گذر زمان دچار تغییرات فراوانی شده است. با توجه به این شباهت ها، دراین مقاله شخصیت های اساطیری مربوط به آب و آفرینش آب در اساطیر ایران و هند بررسی شده است. از مهمترین آنها اناهیتا، اپام نبات،تیشتر، هوم، خرداد و مرداد در ایران و سرسوتی، ایندرا و سومادر هند میتوان اشاره کرد

    کلید واژگان: اساطیر, آب, اناهیتا, تیشتر, ایندرا, سرسوتی
  • زهره طاهر*، هاشم حسینی

    پرستش الهه مادر از عمیق ترین باورها در اندیشه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بشری است. تمدن های کهنی چون ایرانیان و ترکان نیز از دیرباز آیین مادرخدایی داشته و هنوز هم در فرهنگ این اقوام باورها و رسوم مرتبط با این اسطوره، باقی است؛ بر این اساس و با توجه به پیشینه کهن این اسطوره در میان اقوام ایرانی و اقوام ترک و قرابت پیشینه فرهنگی و تاریخی ایرانیان و ترکان، بررسی تطبیقی اساطیر آن ها، اطلاعات بسیاری از تاریخ و فرهنگ هر دو ملت به دست می دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی الهه مادر در اساطیر ایرانی و اساطیر ترک و پرسش اصلی این است که چه رابطه ای بین الهه مادر در اساطیر ایرانی و ترک وجود دارد؟ روش این پژوهش تطبیقی-تحلیلی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که به رقم تفاوت هایی که در برخی وجوه منتسب به الهه های مادر ایرانی و ترک در اساطیر این دو ملت ذکر گردیده، شباهت های مهم بسیاری بین مفهوم و کارکرد این اسطوره در میان ایرانیان و ترکان وجود دارد.

    کلید واژگان: الهه مادر, اساطیر ایرانی, اساطیر ترک, سپندارمذ, آناهیتا, اومای انا, اود آنا
    Zohreh Taher*, Hashem Hoseini

    Worship of the mother goddess is one of the deepest beliefs in the minds of various nations and peoples throughout human history. Ancient civilizations such as the Iranians and the Turks have long had this religion and the beliefs and customs related to this myth still remain in the culture of these tribes; considering the closeness of the cultural and historical background of Iranians and Turks, a study on their mythology can  give us lots of information of the history and culture of both nations; Therefore, the aim of the present study is a comparative study of the mother goddess in Iranian and Turkish mythology and the main question is what is the relationship between the mother goddess in Iranian and Turkish mythology? The method of this research is comparative-analytical. Findings show that despite the differences in some aspects attributed to the Iranian and Turkish mother goddesses in the myths of the two nations, there are many important similarities between the concept and function of this myth among Iranians and Turks.

    Keywords: Mother Goddess, Persian Myths, Turkish Myths, Sepandarmaz, Anahita, OmayAna, OdAna
  • مریم صانع پور*

    اسطوره های باستانی، بیانگر حافظه تاریخی فرهنگ ها هستند. در این مقاله تلاش شده تا با واکاوی اسطوره ها، در جایگاه ناخودآگاه جمعی ایرانیان، بعد اجتماعی خرد زنانه بازیابی شود تا زنان نیز با ویژگی های عقلانی شان بتوانند دوشادوش مردان در مدیریت اجتماعی سهیم باشند.بدین منظور پس از تبیین و تحلیل خرد آریایی، اسطوره های ایزدبانوان و اسطوره های آفرینش با محوریت خرد زنانه بررسی شد و ظرفیت های ایرانی عقلانیت زنانه جهت شکل گیری تمدنی اخلاق مدار جمع آوری شدند. بازخوانی اسطوره ها نشان داد عقلانیت آریایی همان خرد اهورایی است که ذاتش با راست پنداری، راست گفتاری و راست کرداری عجین شده است و برخلاف عقل ابزاری مدرن، هرگز نمی توان آن را بدون اخلاق مهرورزانه تصور کرد. در این گفتمان، زنان با ویژگی های مادرانه شان ستوده می شوند و برخلاف اسطوره های یونانی مظهر غرایز نیستند تا در تقابل با عقل تمدن ساز مردانه باشند؛ همچنین زنان مادران جامعه و ریشه خردورزی اهورایی در اجتماع معرفی می شوند. بنابراین حذف زنان از تمدن سازی و مدیریت اجتماعی به منزله قطع ریشه های نوعدوستانه خردورزی است.

    کلید واژگان: خرد زنانه, آناهیتا, الهه مادر, ایزدبانو, روح بزرگ
    Maryam Saneapour *

    Ancient myths represent historical heritage of cultures. Through studying ancient Persian mythology, as a kind of collective Iranian unconscious, social aspects of feminine rationality has been sought in this paper; so they can participate in management of social affairs. For this reason, after explaining and analysis of Persian rationality, related goddesses and creation myths to feminine rationality have been studied, and Iranian rational feminine capabilities for establishing an ethic-oriented civilization have been gathered. Rereading myths showed that Persian rationality and wisdom of Ahura Mazda is the same which essentially based Good thoughts, good words, and good deeds that, unlike modern instrumental rationality, could not be seeing without ethic of kindness and altruism. In this discourse, women would be admired by their maternal abilities, and, dissimilar from their counterpart Greek myths, they are not symbols of instincts; therefore, they do not in contradiction to masculine civilization-making rationality. Women introduce as mothers’ of society and the origins of Ahura Mazdian reasoning in the social life. Thus, elimination of women from making civilization is to cutting the roots of altruistic rationality.

    Keywords: feminine rationality, Anahita, Mother Goddess, supreme spirit
  • عظیم جباره*

    قصه ها بخش مهمی از فرهنگ و ادبیات عامه را شکل می دهند. این بخش از فرهنگ عامه، جلوه گاه باورها، اندیشه ها و شیوه های زندگی مردم هر ملت است. قصه های هر منطقه، به ویژه قصه های شفاهی، بستری مناسب برای واکاوی باورهای اساطیری و توتمی آن قوم است. در این پژوهش یکی از رایج ترین قصه های منطقه ی کوهمره سرخی فارس با عنوان قصه ی «چل گیس» واکاوی شده است. نگارنده نخست به روش میدانی، قصه را به دقت ثبت کرده و سپس به روش توصیفی تحلیلی به بررسی بن مایه های اساطیری آن پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد باورهای اساطیری در همه ی محورهای داستان، گاه آشکارا و گاه نمادین و رمزآلود دیده می شود. نگارنده کوشیده است این بن مایه ها را در بخش های زیر بررسی کند: 1. ایزدبانو آناهیتا: بررسی ویژگی های برجسته ی آناهیتا در این قصه: الف) الهه ی آب؛ ب) افزاینده ی رمه؛ ج) پاک کنندگی زهدان زنان و هم چنین بررسی نمود حیوانی آناهیتا در روایت؛ 2. حمایت حیوان جادویی از قهرمان داستان؛ 3. گیاهان جادویی و حمایت آن ها از قهرمان؛ 4. پیکرگردانی پریان؛ 5. پیکرگردانی انسان به درخت و به عکس؛ 6. نقش درختان در باروری زنان؛ 7. جایگاه پریان در قصه؛ 8. مو به عنوان ابزار باروری؛ 9. تولد شگرف قهرمان قصه؛ 10. قداست اعداد.

    کلید واژگان: اسطوره, آناهیتا, باروری, پیکرگردانی, چل گیس

    Tales form an important part of folk literature and culture. This part of folk culture is a place for the manifestation of beliefs, thoughts, and the common peoples’ way of living in any nation. The tales of any region, especially oral ones, is an appropriate bed for the analysis of mythical beliefs of that nation. In this study, one of the most current tales entitled “Chelgis” in Fars province “Kohmare Sorkhi” has been analyzed. The author, firstly, with field method, has registered the tale as accurately as possible and, then, with descriptive and analytical method, has attended to the mythical motifs of the tale. The findings of the study show that mythical beliefs in all the pivots of the story are, sometimes, obvious and, sometimes, symbolic and enigmatic. The author has attempted to investigate the motifs in the following parts: 1) Izedbanoo-Anahita: investigating the outstanding characteristics of Anahita in this tale a) the goddess of water b) the increaser of herd c) cleanser of women’s uterus and investigating the brutal appearance and prospect of Anahita in the tale as well 2) the support of the magical animal from the hero in the story 3) the magical plants and their supporting the hero 4) the fairies body-transformation 5) body-transformation of man to tree and vice versa 6) the role of trees in women’s fertility 7) the place of the fairies in the tale 8) hair as a tool for fertility 9) the impressive birth of the hero of the story 10) the holiness of numbers

    Keywords: myth, Anahita, body-transformation, Chelgis
  • حمیدرضا جانسوز، بیتا سودایی*، تیمور اکبری

    آثار هنری به جای مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی و اقتصادی این دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این میان آثار فلزی این دوره که از نظر تعدد و تنوع نقوش در نوع خود بی نظیرند، بهترین نمایندهء انتقال باورها و تفکرات جامعه خود محسوب می شوند، به همین دلیل تفسیر نقوش این آثار به فهم ما برای شناسایی باورهای مذهبی این دوره کمک می کند. نگاره های مونث به عنوان نمادهای باروری به صورت های مختلف در اساطیر بسیاری از تمدن ها شکل گرفته و مورد ستایش بودند. یکی از نقوش پر تکرار در تزیین ظروف فلزی نقش زنان است که به صورت زنی نیمه برهنه همراه با نقوش دیگر به تصویر درآمده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی به بررسی شمایل زن و نقوش همراه آن به عنوان نماد باروری بر روی ظروف فلزی دوران ساسانی پرداخته است. نتایج نشان دهنده آن است که جلوه های باروری در صورت های مختلفی چون آناهیتا، درخت تاک، کوزه، کبوتر، طاووس، انار، انگور، گل نیلوفر و کودک بر روی ظروف فلزی نمود یافته اند که همه صورت ها نشان از ایزد بانوی آناهیتا و نماد باروری دارد که ضمن تنوع و افزودن بر زیبایی دارای معنای واحدی می باشند.

    کلید واژگان: نماد, آناهیتا, باروری, ظروف فلزی, ساسانی
  • سجاد آیدنلو*

    در یک داستان عجیب و افسانه ای در بخش اصطلاحا تاریخی شاهنامه (دوره پادشاهی هرمزد ساسانی) بهرام چوبین با زنی تاجدار در کاخی دیدار می کند و پس از این ملاقات هم خون می گرید، هم سر بر آسمان می فرازد و هم منش و گفتارش دگرگون می شود و ادعای شاهی می کند. درباره کیستی این بانوی رازناک از متن خود روایت شاهنامه تا نوشته های معاصران، هشت تفسیر و دیدگاه مختلف عرضه شده است: 1. زن جادوگر  2. بخت بهرام  3. پری  4. سروش  5. نفس فریبکار  6. دینا  7. دیو یا ماده دیو  8. فر.  افزون بر تصریح شاهنامه به «بخت» بودن این زن و معرفی او به عنوان «پری» در دو متن کهن و معتبر (تاریخ نامه طبری و نهایه الارب)، اسلوب و ویژگی های داستان نیز با روایات بن مایه «پری و پهلوان» مطابقت بیشتری دارد و احتمالا این زن، بخت بهرام چوبینه بوده که در اصل در پیکر پری بر او پدید آمده و پهلوان را هم دلباخته و شیدای زیبایی خود کرده و هم با نشان دادن اقبالش، به عصیان علیه شاه ساسانی و نشستن بر جای او برانگیخته است. در    دگردیسی های روایات ملی ایران، این پری با فرو نهادن بخشی از وجه اساطیری خود در گزارش شاهنامه به بانویی خوب روی اما مبهم تبدیل شده است.

    کلید واژگان: بهرام چوبین, زن تاجدار, بخت, پری, اناهیتا, شاهنامه
    Sajjad Aidenloo *

    In a strange and mythological tale in the so-called historical section of the Shahnameh (the Sassanid empire period of Hurmuzd), Bahram Chobin meets a crowned woman in the palace. After that, he weeps blood, overlooks and changes his manners and speeches. He claims to be a king. A number of eight different interpretations and views have been presented about the identity of this mysterious woman, extracted from the Shahnameh or contemporary writings. These are: (1) a witch, (2) fortune of Bahram, (3) a fairy, (4) an angel, (5) a deceptive soul, (6) Daena, (7) a Demon or female demon, and (8) glory. In addition to the Shahnameh referring to this woman as the "fortune" and two ancient and reliable texts introducing her as a "fairy" (Tarikh-i Tabari or The History of al-Tabari and Tabari and Nihayat al-Arab), the traditions and characteristics of the story show remarkable similarities to the narrative theme of "Fairy and Hero". This lady is more likely to be the fortune of Bahram, originally appeared in the form of a fairy and made him fond of her beauty, and provoked Bahram be a rebel against the Sasanian king as he faced his fortune. Through metamorphoses of Iranian national narratives and dropping some part of her mythological points, this fairy has changed to a good-natured, but obscure lady in the Shahnameh

    Keywords: Bahram Chobin, Crowned Woman, Fairy, Anahita, the Shahnameh
  • مسعود پاکدل*
    این جستار به بررسی بنیان های کیش آناهیتا در داستان بیژن و منیژه می پردازد. بنیان های کیش آناهیتا همانند: حیات و زایندگی، تقدس و برکت، سلطه و قدرت و... . در داستان بیژن و منیژه که رشته ای باریک و نامریی از اسطوره و داستان را داراست، دیده می شود. آناهیتا (ایزد بانوی آب) در سراسر ایران کهن، فرشته پاکی و طهارت است. آناهیتا در اسطوره آفرینش زرتشت و فرزند وعده داده شده زرتشت نقش آفرینی کرده است و نماد عفت و پاک دامنی زنانه است. قدرت و تسلط دارد و فاعل و کنشگر است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در داستان بیژن و منیژه، نقش منیژه بازنمایی عملکردهای آناهیتاست. او عاشق و دل باخته است. روحیه زنانه اش در داستان جریان دارد، ناجی بیژن است، آب و غذا به بیژن می رساند و موجب رهایی بیژن گشته است. هبوط بیژن در چاه موجب وصال او می گردد؛ زیرا بیژن باید مرارت و سختی ببیند تا شایسته وصال منیژه شود. از همین روی، ویژگی های ایزد بانوی آناهیتا در او جلوه گر است.
    کلید واژگان: شاهنامه, بیژن و منیژه, آناهیتا, آب, مادر خدایی
    Masoud Pakdel *
    This essay investigates the foundations of Anahita's religion in the story of Bijan and Manijeh. Foundations of Anahita's religion, including life and nascence, holiness and benediction, domination and power, etc., are observed in the story of Bijan and Manijeh which has the thin and invisible thread of plant myth and story. Anahita, the goddess of water, is the purity and cleanliness angel throughout ancient Iran. She has played a role in creation myth of Zarathustra and the promised child of Zarathustra. She is the symbol of female chastity and purity. She has power and is dominant, is doer and actor. The results from this research show that in the story of Bijan and Manijeh, Manijeh represents Anahita's performances. She has fallen in love and is lovesick. Her feminine spirit flows in the story. She is Bijan's savior and provides him with food and water and librates him. His fall in well leads to consummation of her marriage because Bijan has to go through tough times to be qualified to consummate the marriage of Manijeh who manifests the traits of Anahita goddess.
    Keywords: : Shahnameh, Bijan, Manijeh, anahita, Water, Mother Goddess
  • سارا عباسی*

    ملمداس زنی زیبا و اغواگر است که با بوی معطر و آوازه خوانی مردان را به سوی خود جذب می کند و آن ها را در میان پاهای اره ای خود قطعه قطعه می کند. این اسطوره مربوط به حوزه خلیج فارس است و مشابهتی با سیرن های یونان دارد. این پژوهش به صورت تحلیلی انجام گرفته است با هدف دریافت جایگاه اسطوره ای این شخصیت و همچنین شناخت ریشه های شکل گیری آن. در بررسی اسطوره بودن ملمداس با توجه به نگاه نظریه پردازان چنین برداشت می شودکه این مورد پژوهشی تولد دوباره ای از آناهیتا است. در بررسی ظاهری و خویشکاری ملمداس با آناهیتا به دو گانگی و تقابل دو اسطوره با یکدیگر می رسیم. چنانچه برداشت می شود ملمداس بیانگر دوره گذر از مادرسالاری و رسیدن به دوره پدرسالاری است که  به گونه ای خشم طبیعت از انسان را بیان می کند

    کلید واژگان: ملمداس, اسطوره, زن, آب, آناهیتا
    Sara Abbasi *

    Melmodas is a beautiful and seductive woman who attracts men with a fragrant, singing scent and slices them between her saws. This myth is related to the Persian Gulf and is similar to the Greek Sirens. This research has been done analytically in order to understand the mythical status of this character as well as to understand its roots. In examining Melmodaschr('39')s myth, according to the theorists, it is understood that this case study is the birth of a double Anahita. In examining the appearance and affinity of Melmadas with Anahita, we come to a dualism and the contrast of two myths. As perceived, Melmodas represents the transition from motherhood to patriarchy, which expresses the anger of human nature.

    Keywords: Melmodas, Myth, Woman, Water, Anahita
  • آزاده پشوتنی زاده*
    فرش عرب جنی، نمونه ای از فرش های سلیمانیست که اجزاء تصویری آن به صورت نمادین و چکیده نگاری شده ظهور یافته اند. این نمونه از فرش برخلاف دیگر فرش های سلیمانی، در دسته ی فرش های تصویری صرف قرار نمی گیرد. ترکیبات فرمی و رنگی آن، بیننده را به عالم نیروهای ماوراءالطبیعه پیوند می زند. یک نویسنده ی غیرایرانی در کتابش: «فرش ها و هنر»، به فرش عرب جنی پرداخته است. به علاوه گنجانیدن بخش مجزایی از کتاب در جهت معرفی و ارایه ی یک نمونه ی تصویری تا کنون منتشر نشده ی فرشی که به ندرت در موطن خویش (فارس) بافته شده است و اکنون نیز نمونه ای از آن در ایران موجود نیست؛ از دلایل اهمیت پرداختن به نقد کتاب است. روش تحقیق در این نوشتار تحلیل محتوایی و توصیفی می باشد. فرش عرب جنی توسط کوچندگان استان فارس بافته و نماینده ی فرهنگ ایلیاتی و باورهای دینی ایشان بوده است. در متون مختلف ادبی و فرهنگ فولکور ایران، همواره فارس را ملک سلیمان نامیده اند؛ آمیختگی داستان های حضرت سلیمان در بخش اعتقادات دینی و جغرافیایی با خضر نبی و ایزدبانوی ناهید به سبب اشتراک وظایفشان، باعث ایجاد شباهت و همسانی آنها شده است. در این راستا، دستبافته های ذهنی باف و بداهه ی ایلیاتی بستر مناسبی را برای به تصویر کشیدن باورهای بومی و دینی مردمان این خطه فراهم آورده است.
    کلید واژگان: فرش عرب جنی, سلیمان نبی, خضر (ع), اناهیتا, قالی ایلیاتی
    Azadeh Pashootanizadeh *
    Arab Jinni's carpet is an example of Suleimani's carpets. This carpet has a primitive images and symbolic motifs. This sample of Suleiman carpets has different characteristics than visual/pictorial carpets. This kind of carpet has special form and color combinations that represent the metaphysical world. A non-Iranian man writes part of his book to the Arab Jinni's carpet. The name of his book is A Buenos Aires Collection: Rugs and Art/Tribal bird rugs and others. It is very important to publish an image of this kind of rare carpet that is not currently in Iran and is not even woven in Fars province. The home country of Arab Jinni's carpet weavers is Fars province. The research method in this paper is content and descriptive analysis. The knitters of this carpet are migrants of Fars province and their designs reflect their tribal culture. In different literary and folklore texts of Iran, Fars province is called the land of Solomon the Prophet. The stories of Solomon of the Prophet are related to the religious and geographical beliefs associated with the goddess Nahid and Khidr of the Prophet. The Khidr of the Prophet and the Nahid goddess have shared duties, and this has led to their similarity and consistency. Carpets with mental and improvised maps woven in the tribes depict the indigenous and religious beliefs of the people.
    Keywords: Arab Jinni's carpet, Solomon of the Prophet, Khidr of the Prophet, Nahid goddess, Tribal carpet
  • شیماء جعفری دهقی*

    پژوهش های بسیاری درباره ایزدبانو اناهیتا انجام شده که بیشتر آن ها بر اساس یافته های باستان شناختی است و کمتر پژوهشی به تجلی این ایزدبانو در نوشته های فارسی میانه پرداخته است. هدف از این پژوهش، بررسی نقش و جایگاه اناهیتا در دین و شهریاری دوره ساسانی بر اساس نوشته های فارسی میانه است. در این پژوهش، با روش توصیفی - تحلیلی، شواهد موجود درباره اناهیتا در آثار فارسی میانه بررسی شد. یافته ها نشان داد که اناهیتا، به عنوان تجسم آسمانی و زمینی آب در جهان بینی زردشتی از ایزدان برتر و بسیار مهم بوده و در نوشته های فارسی میانه همچون بندهش و دینکرد، افزونبر توصیف زیبایی و نیرومندی او، بر نقش او در شکلگیری رویدادهای مهم اساطیری همچون زندگی زردشت و تولد منجیهای جهان (اوشیدر، اوشیدرماه و سوشیانس) تاکید شده است. در کتیبه ها نیز نقش اناهیتا در امور سیاسی دوره ساسانی همچون گزینش کرتیر به عنوان نگهبان و موبد ستایشگاه های اناهیتا بارز است.

    کلید واژگان: اناهیتا, اردویسور, بندهش, دینکرد, فارسی میانه, کتیبه
    Shima Jaafari Dehaghi *

    Many researches have been done about Anahita, the ancient Iranian goddess, most of which are based on archeological findings, and less research has been done on the manifestation of this goddess in Middle Persian writings. The aim of this study is to focus on the roles of Anāhitā according to Middle Persian writings. In this research, by descriptive-analytical method, the existing evidence about Anahita in Middle Persian works was examined. The findings showed that Anahita, as the celestial and terrestrial embodiment of water in the Zoroastrian worldview, was superior and very important to the gods. In addition to the description of her beauty and power, her role in the life of Zoroaster and the birth of three saviors (Ošidar, Ošidarmāh and Sōšyāns) is emphasized. The inscriptions also show the role of Anahita in the political affairs of the Sassanid period, such as the selection of Cartier as the guardian and priest of Anahita's temples.

    Keywords: Anāhitā, Ardwīsūr, Middle Persian, inscription, Dēnkard, Bundahišn
  • دکتر ساسان طهماسبی

    پس از گرویدن ایرانیان به دین اسلام، پرستش آناهیتا خدای عشق، باروری و باران در ایران باستان رو به فراموشی نهاد. بااین وجود، رد پاهای پرستش این الهه را می توان در داستان ها و باورهای بختیاری ها جستجو کرد. آناهیتا در منطقه بختیاری با عنوان "دالو" شناخته می شود و بختیاری ها در یک مراسم آیینی، بارش باران را از دالو طلب می کردند. به علاوه، دالو پیام آور بهار است، گذر زمستان را تسهیل می کند و تعیین وضعیت آب و هوای روز عید نوروز را بر عهده دارد. حفاظت از طبیعت و حیات وحش و باروری حیوانات نیز توسط دالو انجام می شود. این گونه باورها و وجود امکانی که درگذشته دور و نزدیک، معابد آناهیتا در این مکان ها بودند، نشان دهنده بقای اسطوره این الهه میان بختیاری ها است.

    کلید واژگان: آناهیتا, دالو, بختیاری ها, عید نوروز
    Dr.Sasan Tahmasbi

    After Iranian conversion to Islam, the worship of Anahita as goddess of love, fertility and rain in the pre-Islamic Iran was being forgotten, whoever, the trace of worshiping this goddess can be found in the stories and beliefs of Bakhtiyaris. In the Bakhtiyari region, Anahita is known as Dalou and in a ritual ceremony, Bakhtiyaries requested Dalou to rain. In addition, Dalou is the messenger of spring and facilitates the passing of winter and determines the condition of weather in the day of Nauruz Celebration. Protecting environment and wild life and fertilizing animals are also undertaken by Dalou . Such beliefs and places which were the temples of Anahita in the near and remote past, indicates the survival of the goddess among the Bakhtiyaris.

    Keywords: Anahita, Dalou, Bakhtiyaris, Nauruz Celebration
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال