به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اراده » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اراده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محبوبه ستاریان*
    ارزش ها، باورها، بینش ها و رفتارهای بیرونی انسان همان سبک زندگی او است که طبق فرمایش آیت الله خامنه ای یکی از ابعاد مهم پیشرفت با مفهوم اسلامی به شمار می رود. تصحیح و تقویت «رغبت» و «اکراه» از عوامل مهم در سبک زندگی است و اهمیت بسیاری در رشد انسان دارد. آدمی در طول تاریخ همواره با اختلاف نظرهایی درباره الزام به وجود مذهب مواجه بوده است و درزمینه دلایل وجود اکراه در مقابل رغبت به دین داری و ریشه یابی آن در ذات انسان خلاهای پژوهشی مشاهده می شود. دوگانگی میان اختیار انسان و محدودیت ناشی از داشتن مذهب، از مسائل چالش برانگیز است.این مقاله پس از بررسی مفهوم رغبت و اکراه در آیات قرآن و احادیث، به تبیین جنبه های مجهول این ابهام پرداخته، عوامل تاثیرگذار در ذات انسان را تشریح و موضوع را تحلیل نموده و درنهایت راهکارهایی برای افزایش رغبت او در جهت پذیرش دین داری ارائه کرده است. بررسی این موضوع در سبک زندگی، برای روشن شدن راه سلوک و رسیدن به هدف والای انسانی بسیار راهگشا است؛ چراکه هدف انسان در بعد معنوی، همواره رستگاری و فلاح و نجاح بوده است و حتی اگر به معنویت و رستگاری اعتقادی نباشد، پرداختن به ابعاد سبک زندگی، برای برخورداری از زندگی راحت، آرامش و امنیت روانی و اخلاقی اهمیت بسزایی دارد؛ بنابراین فواید احتمالی مطالعه این مسئله اساسی می تواند ایجاد وحدت و یگانگی و نجات از گمراهی عموم باشد و دغدغه های کنونی جامعه اسلامی درباره نفاق میان مسلمانان را برطرف سازد.
    کلید واژگان: رغبت, اکراه, اختیار, انتخاب, اجبار, آزادی, اراده}
    Mahbubeh Sattarian *
    A person's values, beliefs, insights and external behaviors are his lifestyle, which according to Ayatollah Khamenei is one of the dimensions of progress with the Islamic concept and an important dimension; Correcting and strengthening desire and reluctance is one of the important factors in lifestyle, which is very important in human development. Throughout history, humans have always faced disagreements regarding the necessity of religion, and there are research gaps in the field of reluctance versus the desire to be religious and its roots in human nature. The duality between human freedom and the limitation caused by having a religion is one of the challenging issues. In this article, by examining the concept of willingness and reluctance in the verses of the Quran and hadiths, we have clarified the unknown aspects of this ambiguity, explained the factors affecting human nature, analyzed the issue, and finally presented solutions to increase his willingness to accept religiosity. Investigating this issue is very helpful for clarifying the path of human behavior and reaching the highest goal of human beings; From the spiritual dimension, where the goal of man is salvation, prosperity and success, we should pay attention to the lifestyle; Even if we don't believe in spirituality and spiritual salvation, for a comfortable life, a life with psychological and open moral security, it is important to deal with the lifestyle. Therefore, the problem is a basic problem, the possible benefits of its investigation can lead to achieving unity and saving the public from going astray, and solve the current concerns of the Islamic society in order to solve the disunity between Muslims.
    Keywords: Desire, Reluctance, Discretion, Choice, Compulsion, Freedom, Will}
  • مجتبی قربانیان، سمیه کرداری*

    مسئله امنیت اجتماعی از دیرباز در جوامع بشری مطرح و در جنگ های امروزی ضمن استفاده از شیوه ها و شگردهای مختلف رزمی به شکل سخت تلاش می گردد با به کارگیری مستمر روش های نرم و با بهره گیری از ابزارهای متنوع از قبیل رسانه ای، اقتصادی، فرهنگی و... اراده مردم را باهدف ضربه به امنیت جامعه متزلزل نمایند. مقابله هدفمند و هوشمند با این نوع نبرد مستلزم انجام مطالعات گسترده، علمی و متقن بوده که در راس این مطالعات بهره گیری از فرمان ها و قوانین الهی با تمسک به آیات شریفه قرآن کریم است؛ هدف اصلی آن، «تبیین چگونگی تاثیر اراده ها در امنیت اجتماعی از منظر قرآن کریم» بوده و سوال عمده پژوهش این است که «اراده ها در امنیت اجتماعی از منظر قرآن کریم چه نقشی دارند؟» در پاسخ به این سوال این فرضیه مطرح می گردد که «عواملی از قبیل اراده عظیم الهی، ولایت مداری، استقامت، ایمان به خدا، توکل به خدا و تبیین جهاد در ارتقاء سطح امنیت اجتماعی از منظر قرآن موثر هستند» در این مقاله از روش داده بنیاد بهره برداری شده و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر آیات نورانی، تفاسیر قرآن کریم و همچنین 80 نفر از صاحب نظران علوم قرآنی و دفاعی بوده که در انتخاب آن با روش هدفمند سعی گردیده مرتبطان واقعی انتخاب شوند. روش های گردآوری داده ها میدانی و کتابخانه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات میدانی، پرسش نامه است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از نرم افزارهای اس پی اس اس[1] و مکس کیودا[2] بهره برداری شده است. بر مبنای یافته های این مقاله اکثریت مطلق (90.21% جامعه نمونه) معتقد هستند که کنترل اراده ها در امنیت اجتماعی از منظر قرآن نقش مهمی ایفاء می کنند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اراده, امنیت, امنیت اجتماعی}
    Samia Karari *

    The issue of social security has been raised in human societies for a long time and in today's wars, while using different combat methods and tactics; it is being tried hard by continuously using soft methods and using various tools such as media, economic, cultural measures, to destabilize the will of the people with the aim of affecting the security of the society. Targeted and intelligent confrontation with this type of battle requires conducting extensive, scientific and thorough studies, at the top of these studies is the use of divine commands and laws by adhering to the honorable verses of the Holy Quran; the main objective of this study is to "explain how wills affect social security from the perspective of the Holy Quran" and the main research question is "what role do the wills play in social security from the perspective of the Holy Quran?" It was hepothesized that "factors such as God's great will, following Willayah, perseverance, faith in God, trust in God and explanation of jihad are effective in improving the level of social security from the perspective of the Qur'an”. In this practical study, grounded theory was used. The statistical population of the study consists of Holy verses of the Quran, interpretations of the Holy Quran, as well as 80 experts of Quranic and defense sciences. Field studies and library techniques were used  as data collection methods and data collection tool was a questionnaire. SPSS and MaxQuda software were used to analyze the data. Based on the findings of this study, the absolute majority (90.21% of the sample population) believe that the control of wills plays an important role in social security from the perspective of the Quran.

    Keywords: Holy Quran, Will, Security, Social Security}
  • رضا پورصدقی*، حسین جاور

    بررسی دقیق رابطه بین لفظ و معنا در یافتن ظهورات و تحلیل وضع تاثیر بسزایی دارد یکی از مباحث مربوطه که مورد اختلاف بزرگان قرارگرفته، این است که دلالت لفظیه تابع اراده متکلم است؛ یعنی طوری است که مثلا اگر متکلم در خواب کلامی گفت بر معنای آن دلالت ندارد یا این چنین نیست بلکه به صرف شنیده شدن لفظ و لو هیچ اراده‎ای برای تفهیم معنا در بین نباشد دلالت شکل می‎گیرد.  بوعلی کلامی مبنی بر تبعیت دلالت از اراده دارد که موردنقد و بررسی علما قرارگرفته است. دو استدلال برای اثبات مدعای وی مطرح شده است 1. وضع برای کلامی که مراد متکلم نیست لغو است لذا واضع، لفظ را فقط برای معنای مراد وضع کرده است. اراده در حقیقت دلالت دخیل است لذا بدون اراده دلالت صادق نیست؛ که هر دو استدلال مورد مناقشه قرارگرفته است. این مقاله با تبیین محل نزاع و تاکید بر ماهیت دلالت و تقید آن به علم، با توجه به دیدگاه امام نسبت به ماهیت دلالت به نقد اشکالات می‎پردازد و درنهایت کلام بوعلی را به اثبات می‎رساند.

    کلید واژگان: دلالت, دلالت لفظی, دال, مدلول, دلالت تصوری, دلالت تصدیقی, اراده}
    Reza Poorsedghi *, Hoosein Javar

    The study of the relationship between speech and meaning has a serious impacton the finding of the manifestation and analysis of the coining of the word. One ofthe controversial issues in this regard is that verbal signification is a factor of thespeaker’s will. For instance, if the speakers utters a word in sleep, does it connoteto its meaning, or, just by hearing a word, although there is no will to make thelistener understand its meaning, signification is formed? Avicenna (Abu Ali Sina)argues that signification is a factor of the will that has been criticized by scholars.There are two claims to prove his argument. First, coining for a speech that isnot meant by the speaker is invalid. Hence the coiner has coined the word onlyfor the meaning of what he intends. Second, will is effective in the significationof the truth. Hence, without will, signification does not hold true. However, boththe arguments have been questioned by some scholars. The present study is anattempt to explain and critically study the main controversy with emphasis onthe nature of signification and its commitment to knowledge based on ImamKhomeini’s viewpoint about signification. The findings of the study show thatAvicenna’s argument is valid.

    Keywords: signification, verbal signification, signifier, signified, perceived signification, confirmed signification, will}
  • علیرضا هدایی، فاطمه سادات مرتضوی*

    اتحاد یا تغایر «طلب» و «اراده» از مباحث مورد اختلاف علمای اصول فقه است. منشا این اختلاف به علم کلام و تفاوت دیدگاه​ها در صفت تکلم خدای متعال بازمی گردد. اشاعره در مورد تکلم خداوند به آموزه «کلام نفسی» اعتقاددارند و به همین دلیل «طلب» را مغایر با «اراده» می​دانند. امامیه در این خصوص به دو گروه تقسیم می​شوند؛ گروهی به دلیل ملازمه​ای که میان تغایر طلب و اراده و اعتقاد به کلام نفسی قایل شدند این دو مقوله را متحد می​دانند و گروه دیگر این ملازمه را نپذیرفته و معتقدند می​توان در عین نپذیرفتن کلام نفسی قایل به تغایر طلب و اراده شد. آخوند خراسانی و امام خمینی هر دو به اتحاد طلب و اراده معتقد هستند؛ اما هریک رویکرد و تبیین متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی دیدگاه​های آخوند خراسانی، به عنوان اولین اصولی ای که این بحث را مطرح کرده است و امام خمینی، به عنوان شخصیتی پر ابتکار در اصول فقه معاصر، پرداخته و تفاوت این دو دیدگاه را تبیین می​ کند

    کلید واژگان: امر, طلب, اراده, اتحاد, مغایرت, کلام نفسی}
    Ali Reza Hodaei, Fatemeh Sadat Mortazavi *

    The union or disunion of Talab (Quest) and Iradah (Determination) is one of the disputed issues among the scholars of Islamic jurisprudence. The difference of opinion stems from Kalam or speculative theology and the difference of opinion in attributing the quality of speaking to the Almighty God. The Asha’irah believe in speaking of God through the language of Quran, thus argue that Talab is different from Iradah. Imamiya jurists fall in two groups concerning the issue. One group believe in union of the Talab and Iradah due to the juxtaposition of the two and the belief in Kalam Nafsi (the concept that Allah's words subsist within Himself) like in Quran, while the second group reject juxtaposition of the two and maintain that it is possible to believe in disunion of the two while failing to accept Kalam Nafsi or God’s speaking through the language of Quran. Both believe in union of Talab and Iradah, but Akhund Khorasani and Imam Khomeini have adopted a different approach toward the issue. This paper has carried out a comparative study of Akhund Khorasani’s views as the first Usuli (majority Shia) scholar introducing the subject and Imam Khomeini’s views as a highly innovative personality in contemporary jurisprudential principles in order to clarify the differences between the two perspectives.

    Keywords: order, Talab (Quest), Iradah (Determination), union, distinction, Kalam Nafsi}
  • شاپور محمدحسینی، محمود مالمیر *
    زمینه و هدف

    قصد جنایی یا مجرمانه، وجه داخلی جرایم عمدی و از مفاهیم نزدیک به رکن معنوی و از اجزای آن می باشد. رکن معنوی جرایم، در کنار رکن مادی و قانونی جرم از ارکان سه‌گانه جرم می‌باشد که هم در جرایم عمدی و هم غیرعمدی وجود دارد. به طور کلی رکن معنوی در نظام حقوق کیفری ایران به دلایل متعددی کمتر مورد بررسی کامل قرار گرفته است به علاوه اینکه جرایم عمدی براساس وضعیت متفاوت ذهنی مرتکب و به لحاظ نوع، شدت و میزان مجازات از درجه اهمیت بیشتری برای بررسی برخوردار هستند.

    روش

    با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و روش توصیفی - تحلیلی و با تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود، نتایج متعددی در این حوزه گرفته شده است.

    یافته‌ها و نتایج

    مهم ترین بخش رکن معنوی جرایم عمدی قصد جنایی نام دارد که به نوبه خود مشتمل بر دو جزء علم و اراده می‌باشد، در پایان نتیجه‌گیری می شود که مواد قانونی در جهت بیان کامل عناصر قصد جنایی و روشن نمودن مفهوم و محدوده آگاهی و اراده در قوانین کیفری بیان شود و همچنین مسایل اثباتی قصد نیز در کنار موارد ثبوتی و ماهوی قصد در کلیات حقوق جزا بیان شود و یا در فصل‌های مربوط به حقوق جزای اختصاصی در قوانین کیفری شیوه اثباتی و اصولی از قصد جنایی بیان شود و تکلیف شود تا محاکم در آرای خود قصد جنایی را بطور مستدل و مستد بیان کنند.

    کلید واژگان: رکن معنوی, قصد جنایی, اراده, آگاهی و علم}
    shapoor m, mahmoud malmir *

    pillar and its components. The spiritual pillar of crimes, along with materialistic and legal pillars are considered as the trilateral pillars of crimes which exist both in intentional and manslaughter crimes. In general, the spiritual pillar has been incompletely investigated in Iran’s criminal law for many reasons. Moreover; intentional crimes are more important according to the different mental status of the person who commits crimes in terms of type, intensity and rate of punishment.

    Methodology

    Using library studies and descriptive-analytical method, as well, and through analysis of the existing information, many results were obtained in this domain.

    Findings and Conclusion

    The most important spiritual pillar of the intentional crimes is the criminal intent which per se includes two elements of awareness and determination. In the end it is concluded that the legal matters should be explained in order to completely explain the criminal intent elements and clarifying the concept and limit of awareness and determination in criminal laws and the corroborative issues of intent besides corroborative and inherent cases be also explained in general penal law or in the chapters related to special penal laws in criminal laws, the corroborative and fundamental method about the criminal intent be explained, as well, and it should be ordained that courts of law express the criminal intent based on documents and legal grounds in their verdicts.

    Keywords: Spiritual Pillar, Criminal Intent, Determination, Awareness, Knowledge}
  • ستاره دینلی، رخساره بادامی*، زهره مشکاتی، سحر فائقی

    هدف از این مطالعه، روایت پژوهی کسب سکوی قهرمانی توسط خواهران افسانه ای ووشوی ایران است. رویکرد تحقیق، کیفی و از روش روایت پژوهی استفاده شد. تحلیل روایت مبتنی بر مصاحبه های رسانه ای با خواهران منصوریان در برنامه ی ماه عسل است که عنوان نمونه ی هدفمند در نظر گرفته شد. بر اساس یافته های به دست آمده از مصاحبه های روایتی در مواجهه با رخدادها و کنش های صورت گرفته در زندگی خواهران منصوریان، کدهای توصیفی استخراج شد. ویژگی های استخراج شده از مصاحبه ی خواهران، به سه سطح ویژگی های شخصیتی درون فردی (استحکام ذهنی، خود کار آمدی و خود مختاری)، ویژگی های شخصیتی بین فردی (فضایل اخلاقی ارتباطی ظرفیت پذیرش تفاوت های فرهنگی و مالی) و استراتژی های بهبود عملکرد (هدفمندی، تلقین پذیری مثبت انگیزش های درونی و بیرونی) دسته بندی شد. نتایج نشان می دهد که ضربه های روانی، سختی ها و مشقت ها به عنوان کاتالیزوری برای رشد و پیشرفت خواهران منصوریان عمل نموده است.

    کلید واژگان: ورزشکاران سطح جهانی, رشد, مشقت, اراده}
    Setareh Dineli, Rokhsareh Badami *, Zohre Meshkati, Sahar Faeghi

    The aim of this study was to conduct narrative research on the acquisition of the championship platform by the legendary sisters of Iran’s Wushu. The research approach was qualitative, and a narrative research method was used. The narrative analysis was based on media interviews with Mansoorian sisters in the TV program “Honeymoon” which were considered as a purposeful sample. Descriptive codes were extracted based on findings obtained from narrative interviews with Mansoorian sisters in the face of events and actions occurring in their life. The characteristics extracted from interviewing with the sisters, were classified into three levels: intrapersonal personality characteristics (mental strength, self-efficacy), interpersonal personality characteristics (communicative moral virtues, cultural and financial differences acceptance capacity), and performance improvement strategies, (goal setting, positive suggestibility, and intrinsic and extrinsic motivations). According to the results, it can be admitted that psychological trauma, difficulties, and adversity acted as a catalyst for development of Mansoorian sisters.

    Keywords: &quot, world-class athletes&quot, Development&quot, adversity&quot, Grit&quot}
  • سید حمیدرضا حسنی*، هادی موسوی
    آیا علوم اجتماعی/انسانی بدون ابتناء بر نظریه‏ای در باب حکمت عملی امکان‏پذیر هستند؟ با تحلیلی تاریخی از جریان چگونگی حضور حکمت عملی در اندیشه های فلسفی و علوم انسانی/اجتماعی می توان به این قاعده کلی دست یافت که آنچه امروزه با عنوان علوم انسانی/اجتماعی با آن مواجهیم، نظریه ای از سنخ حکمت عملی است. شکل گیری انواع خاصی از علوم انسانی‏ توسط رویکردهای فلسفی گوناگون در طول تاریخ و در موقعیت های جغرافیایی متعدد نشانگر آن است که نظام های فکری مختلف می‏توانند نظام های تربیتی و تدبیری متفاوتی را در جوامع بشری جاری سازند. در این مقاله با نگاهی به آثار اندیشمندانی چون ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی، آگوست کنت، امیل دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر و گادامر در یک فرایند تاریخی نشان خواهیم داد که هر جریان خاصی از علوم انسانی/اجتماعی درواقع نظریه ای در باب حکمت عملی ارائه کرده است. بنیادهای متافیزیکی این نظریه را می توان در تقسیم موجودات مورد مطالعه فلسفه یافت؛ آنجا که موجودات را به دو دسته تقسیم بندی می کنند: موجوداتی که با اراده انسانی پدیده می آیند و موجوداتی که مستقل از اراده انسانی وجود دارند. در این موقعیت، پذیرش اراده‏ای مستقل از نظام طبیعی برای انسان و عدم پذیرش آن توانسته است حداقل دو جریان عمده در علوم انسانی ایجاد کند که گروهی بر وحدت روش در علوم طبیعی و انسانی و گروهی دیگر بر تمایز روشی در این دو دسته از علوم تاکید کرده‏اند. در این نوشتار تلاش خواهیم کرد این جریان را در برخی از برجسته‏ترین اندیشمندان حوزه حکمت عملی و علوم انسانی نشان دهیم؛ گرچه چنین کاری را می توان در مورد تمام اندیشمندانی که حوزه مستقلی در حکمت عملی یا علوم انسانی دارند نیز تطبیق کرد
    کلید واژگان: حکمت عملی, علوم انسانی, علوم اجتماعی, کنش انسانی, اراده, روش شناسی علوم انسانی}
    seyyed hamid reza hassani *, hadi mousavi
    Does every paradigms of human/social sciences base on a theory of practical wisdom? Historical analysis of the presence of practical wisdom in philosophical and human/social thought, shows us that everything we call human/social sciences, are theories in the field of practical wisdom. The outcome of different philosophical approaches in the history and in different geographical situations, is a special kind of human/social sciences. This reveals us that different systems of thought can produce different educational and strategic systems. With a glimpse to the works of Aristotle, Nasir al-Din al-Tusi, Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Max Weber and Hans-Georg Gadamer we show that how they proceed a theory in practical wisdom as it is equal to human/social sciences. Metaphysical foundation of this theory is the division of existence into creatures who are independent of human will and dependent ones
    Keywords: practical wisdom, human sciences, social sciences, human action, will, methodology of human-social sciences}
  • رضا نصیری حامد*
    کتاب اخلاق، قانون و سیاست شامل برگردان جستارهایی از آرتور شوپنهاور فیلسوف معروف آلمانی است. بخش های مختلف کتاب دربرگیرنده مسائلی انضمامی است که شوپنهاور همانند هر فیلسوف دیگری موضوعات مذکور را در ذیل بنیان های هستی شناختی و معرفت شناختی اش بسط داده است. در این نوشتار تلاش می شود با نگاهی به مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و نیز روش شناختی وی و نیز ارتباط شرایط و زمینه زندگی فردی و اجتماعی اش با اندیشه ورزی او، به مهم ترین دغدغه های وی که در قالب این اثر گرد آمده است پرداخته شود. همچنین ضمن اشاره ای به ساختار اثر از نظر شکلی و محتوایی، نسبت زیست-جهان کنونی مان با اندیشه ها و تاملات شوپنهاور مورد واکاوی مختصر قرار می گیرد. مسئله مهم در زمینه اندیشه های سیاسی و اجتماعی شوپنهاور، نقش اراده ای کور و بی هدف به مثابه بنیان هستی شناختی آراء وی است که نگاهی تلخ به انسان و حیات سیاسی را موجب شده است. با این حال وی برای زندگی آدمی و به ویژه ساحت هایی همچون اخلاق به عنوان روابط فیمابین انسانها و نیز هنر اهمیت فراوانی قائل است. وی به رغم نگاه بدبینانه و تراژیک، درصدد ارائه بینشی آری گویانه به زندگی است.
    کلید واژگان: شوپنهاور, اراده, درد, رنج, اخلاق, هنر}
    Reza Nasiri Hamed*
    The book of ethics, law and politics includes the translation of the essays by famous German philosopher Arthur Schopenhauer. The various sections of the book encompass concrete issues that Schopenhauer has, like any other philosopher, expounded on the basis of his ontological and epistemological foundations. In this paper, we try to survey his ontological, epistemological and methodological foundations, as well as the relation between the conditions and the context of his personal and social life with his thoughts, to understand his most important concerns. Also, while referring to the structure of this book in terms of its form and content, the relation of our current world to the Schopenhauer's thoughts and reflections is analyzed briefly. An important issue in Schopenhauer's political and social ideas is the role of blind and aimless will as the ontological basis of his views, which has led to a bitter insight toward man and political life. However, he places great emphasis on human life, especially on ethics as a relationship between human beings and the art. So despite his pessimistic and tragic point of view, he is trying to provide a verifier vision of life.
    Keywords: Schopenhauer, will, pain, suffering, Ethics, art}
  • محمد صادقی

    مجانین در سیستم حقوق کیفری ایران به عنوان یک قاعده ی کلی، همانند سیستمهای حقوق کیفری کشورهای دیگر از مسیولیت کیفری مبرا هستند. موضوع مسیولیت کیفری بیماران روانی در سال 1843 با قانون مک ناتن وارد حقوق جزای انگلستان شد و بر اساس این قاعده هرگاه ثابت شود متهم در زمان ارتکاب جرم به علت بیماری روانی دچار آنچان نقص قوای عقلانی بوده است که از ماهیت و کیفیت عمل خود آگاهی نداشته یا اگر واقف بوده، نمیدانسته عمل خلافی انجام میدهد، به علت ابتلا به جنون از مجازات معاف خواهد شد. قانون مجازات عمومی 1304 (اصلاحی1352) بیماران روانی به دو دسته تقسیمبندی کرده بود: کسانی که به طور کامل از مسیولیت کیفری مبرا بودند و کسانی که از بیماریهای روانی خفیفی رنج میبرند و از مسیولیت تخفیف یافته برخوردار بودند. اما قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 با اشاره به جنون و درجات آن، تمام ماجرای اختلالات روانی و تاثیرات این اختلالات را بر مسیولیت کیفری در ماده 51 این قانون خلاصه کرده است. این در حالی است که برخی افراد، از بیمارهای روانی خاصی رنج میبرند بدون اینکه از نظر پزشکی و روانپزشکی دیوانه تلقی شوند. همچنین برخی از مجرمین در حین ارتکاب جرم عاقل بوده، ولی بعدا دچار جنون میشوند. این اجمال گویی سبب تشت آرای قضات و دیگر صاحبنظران در شناخت مفهوم حقوقی جنون از مفهوم روانپزشکی آن شده است. این نگارش سعی دارد جهت اغنای بحث ابتدا تا حدودی به تعامل مفاهیم حقوقی و روانپزشکی جنون بپردازد و در ادامه ضمن بررسی نقش جنون در مسیولیت کیفری بخصوص  بررسی حالات قابل مقایسه با ناهنجاری های روانی از دیدگاه قوانین فعلی ایران و انگلستان، این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که آیا متهم که مدعی جنون می باشد باید ادعای خود را اثبات کند یا دادستان باید فقدان جنون را ثابت نماید.

    کلید واژگان: عنصر معنوی, اراده, جنون, اختلال تام قوه تمییز, اختلال نسبی قوه تمییز, مسئولیت کیفری}
    Mohammad Sadeghi

    Lunatics in penal rights system of Iran as a general rule, like penal rights systems of other countries, with the exception of Sweden, are free from penal responsibilities. General punishment rule No.1304 (corrected in 1352) was divided people mentally in two groups: people who were completely free from penal responsibility and people who have moderate mental and psychological diseases and have moderate responsibilities. However, Islamic punishment law enacted in 1370 by pointing out to the insanity and its ratings, has summarized all mental disorders and their impacts on the penal responsibility in act 51 of this law. Some people suffer from special mental diseases, without diagnosis of physician as insane. In addition, some of offenders were sane while commit a crime, but after that they suffer from madness. This has caused to more recognition of legal concept of madness legally from its concept in psychology. This writing tries to enrich interaction of legal and psychological concepts of madness at first and in continue it evaluates role of madness in penal responsibility, especially investigation of comparable modes with mental abnormalities from current point of view of Iran and England’s rules. it investigates that if accused people who claim for madness should prove his/her claim or public prosecutor should prove lack of madness.

    Keywords: spiritual element, will, madness, total disturbance of discrimination power, penal responsibility}
  • حسن خیری*

    اندیشه های تابناک شهید سید محمد باقر صدر به رغم انتشار و ترجمه مهجور مانده و اندیشه نظام مند و نظام ساز ایشان درخور توجه ویژه و بهره گیری بیشتر است. ایشان از متن منابع دینی به ارایه نظریه استخلاف مبادرت کرده و برای فکر و اراده آدمی جایگاه ویژه قایل بوده و تحقق قانونمداری و سنت های الهی را تحت عنوان سنت های موضوعی بر پایه خواست و اراده انسانی تبیین کرده و نسخه دینی را تنها نسخه برای حل مسایل پیش روی بشر می داند. در این مقال تلاش شده موقعیت فکر و اراده فرد در شکل گیری و تحول اجتماع و ارتباط آن با سنن الهی از منظر صدر مورد واکاوی قرار گیرد.

    کلید واژگان: فکر, اراده, حب ذات, جهت دهی دین, اصالت اجتماعی, استخلاف, روابط و مناسبات افراد, مصالح شخصی و اجتماعی, ارزشهای فردی و ارزشهای اجتماعی, نمونه آرمانی, تمدن سازی}
  • رحمان شریف زاده*
    نظریه کنشگر شبکه به عنوان یکی از نظریه های مهم در مطالعات علم و فناوری، از وساطت مصنوعات و عامل بودن آنها در کنار انسان ها دفاع می کند. مصنوعات و انسان ها واسطه هایی اند که ماهیت یکدیگر را تغییر می دهند. از این رو تصمیم ها، کنش ها و عاملیت های انسان امری وساطت شده است، ما «به همراه» مصنوعات تصمیم خواهیم گرفت و کنش خواهیم کرد نه «به وسیله» آنها. تصمیم برخاسته از یک ذات ایزوله انسانی نیست و عاملیت و کنش تنها متعلق به انسان نیست بلکه بر روی شبکه ای اجتماعی فنی از انسان و مصنوعات توزیع می شود. این رویکرد مسائلی را در مورد رابطه مصنوعات با انسان و عاملیت و تصمیم گیری انسان ها ایجاد می کند؛ از جمله اینکه آیا عاملیت توزیع شده و واسطه بودن مصنوعات، قصدیت و اراده را از انسان سلب نمی کند؟، آیا به مصنوعات قصدیت نمی دهد؟ چه بر سر مسئولیت های اخلاقی و حقوقی انسان می آید؟ آیا به تبع عاملیت توزیع شده، مسئولیت نیز بر روی مصنوعات توزیع می شود؟! اینها مسائلی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. ما با دفاع از موضع نظریه کنشگر شبکه، نشان خواهیم داد که نگاه شبکه ای و متقارن به مصنوعات و واسطه و عامل دانستن آنها، نه از انسان ها سلب قصدیت می کند نه لزوما به مصنوعات قصدیت می دهد و همچنین پیامدهای غیرشهودی در باب مسئولیت را به همراه ندارد.
    کلید واژگان: مصنوعات, تصمیم, اراده, شبکه, کنشگر, عاملیت, لاتور}
    Rahman Sharifzadeh*
    Actor-network theory (ANT), as an important theory in the field of science and technology studies, treats artifacts as mediators and agents on the side of human beings in social networks. Human beings and technologies are mediators which transform the essence of each others. So, human actions, agencies and decisions are mediated; we decide and act »with «artifacts not» by« them. Decisions do not stem from an isolated human nature, and action and agency do not exclusively belong to human beings, but are distributed to a socio-technical network of human beings and objects. This approach creates some questions about relationship between artifacts and human beings and agency and human decision-making, including the followings: Does not distributed agency and agency of artifacts take away intentionality and freewill from man? What will happen to ethical and legal responsibilities of human beings? Following the distributed agency is the responsibility too distributed to the artifacts? Attempts have been made to provide answer to these questions in this paper. Based on the Actor-network theory (ANT) ’s approach, it will be demonstrated that network and symmetric approach to artifacts and considering them as mediators and agents, would not take away intentionality from human beings nor will it give intentionality to artifacts nor does it have non-intuitional consequences regarding responsibility.
    Keywords: Objects, Decision, Freewill, Network, Actor, Agency, Latour}
  • سید محمد موسوی بجنوردی*، سید مصطفی ملیحی
    صدور هر فعلی از انسان بر اساس خواست و اراده وی صورت می پذیرد و تا انسان نسبت به عملی رضایت نداشته باشد، آن را قصد نمی کند. به عبارتی دیگر اراده حقیقی از عناصر مهم عمل حقوقی است که به منظور ترتب اثر آن باید وجود آن احراز گردد. در اینجاست که بحث از مراحل و گام های شکل گیری اراده به میان می آید، اما اراده در اعمال حقوقی به دو صورت باطنی و ظاهری مطرح است که همین موضوع محلی برای منازعات و مشاجرات علمی بین صاحب نظران پدید آورده است. اکنون با بررسی حقوقی، دیدگاه های فقهای امامیه به ویژه امام خمینی و علمای اهل تسنن مورد مداقه قرار گرفته و حقوق موضوعه فرانسه و آلمان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: اراده, قصد, رضا, انشا, اراده باطنی, اراده ظاهری, فقه عامه, حقوق موضوعه}
    Seyed Mohammad Mousavi Bojnourdi*, Seyed Mostafa Malihi
    Man is responsible for everything he does consciously and voluntarily. He never intends to do something unless he is already satisfied with it. In other words, real intent is a principal element of a legal act, the existence of which should be first ascertained before realization of its effects. This is where the stages before formation of man’s will are presented. In legal act, however, will is presented as esoteric and exoteric, and this serves as a subject of scientific debates and discussions among the scholars. In this paper, we have conducted a comparative legal study of the views by Imamiyah jurists, Imam Khomeini in particular, and the Sunni scholars along with positive laws in France and Germany.
    Keywords: Will, intent, satisfaction, writing, esoteric will, exoteric will, Sunnite jurisprudence, positive laws}
  • حسین جاور*، علیمراد حیدری، محدثه اصولی یامچی
    دخالت اراده ی اشخاص در دامنه ی حقوق زن، از جمله مباحث چالش برانگیز در این حوزه است. امکان جریان نقل، انتقال یا اسقاط در مقوله های مرتبط با حقوق زن از بایسته هایی است که بحث درباره ی آن دیرینه ای دیرین دارد. حق اصطلاحی، قابلیت اقتضایی نقل، انتقال و اسقاط دارد و اراده ی اعلامی و انشایی شخص موضوع حق، در ثبوت و سقوط حق و قبض و بسط دامنه ی حق، نقش برجسته ای دارد؛ در حالی که ساحت حکم (تکلیف)، از امکان تعرض اراده ی اشخاص، در نقل و اسقاط مصون است و نفیا و اثباتا دائر مدار مصالح، مفاسد و موضوع خود است. بنابراین، حکم، جز به امتثال یا انتفای موضوع، ساقط نمی شود. روش شناسی تشخیص حق از حکم در حوزه ی حقوق زن، بایسته ای است که در این نوشتار بدان توجه شده است. توجه به عمومات معاملات، عموم و اطلاق دلایلی که در مقام حق مورد بحث وجود دارد، مناسبت حکم و موضوع، توجه به آثار، قیاس اولویت، استقراء، گزاره های خبری در مقام انشاء، وجود مصالح عمومی و حق الله ، آثار و نظایر آن از جمله معیارهایی است که در نیل به مقصود بحث می شود.
    کلید واژگان: حق, حکم, نقل, انتقال, اسقاط, اراده}
    Hossein Javar*, Alimorad Heydari, Mohadeseh Ousoli Yamchi
    Involvement of people's volition in the scope of women's right is one of the challenging subjects in this scope. The possibility of transferring or dispossessing of this right is a discussion which has a long history. The following question can be asked in any right that exists in women's right scope: is it possible to dispossess the right or transferring or rendering its possession and involvement of "permission" and "declared volition" in its "constriction and expansion " and "dispossession"? The answer of the above question, ultimately relates to right or obligation of the one who is in the right. Although, expressional right has the capability of transmission and dispossession and the declarative and written volition of the person in personal privacy has a crucial role in preservation and dispossession of the right and also its constriction and expansion. While the judgment (obligation) is unsusceptible of being invaded by people's volition in transferring and dispossession and substantially is concentrated on its advantages, disadvantages and issues. So, the judgment cant be dispossessed but by negation of the issue. The methodology of recognition of right from judgment in the scope of women right is requisite attention which is contemplated in this paper. Paying attention to commonalities, judgment and subject relations, written informative predicates, existing public goods and the right of the God are some of the scales which are discussed to catch the purpose of the study.
    Keywords: right, judgment, transferring, dispossession, volition}
  • سید حسن خمینی*، سید محمود صادقی
    حقیقت معنای «وجوب» و «استحباب»، از مباحث مطرح نزد اصولیون است که هر یک آن را به صورت پراکنده در کتاب های خود مطرح کرده اند. بروجردی در آثار خود پنج قول را برای این مساله برشمرده اند. ایشان البته در شمارش اقوال مزبور، به مساله تمایز میان اشیاء تمسک جسته، و بر همین اساس اقوال مختلف را تحلیل کرده است. در این مقاله تلاش می شود با توجه به آراء و اقوال دانشمندان علم اصول و نیز نگاه خاص و محوری به نظر امام خمینی، حقیقت معنای وجوب و استحباب واکاوی شود.
    کلید واژگان: وجوب, استحباب, امام خمینی, طلب, اراده, بعث, امر اعتباری, انتزاع مفهوم وجوب}
    Seyed Hassan Khomeini*, Seyed Mahmoud Sadeqi
    The truth of the meaning of the necessity and the desirability (recommendable) is among the serious issues discussed by experts of principles of jurisprudence, who have discussed them sporadically in their books. Boroujerdi has mentioned five narrations on this issue in his book. In enumerating the narrations, he has made distention between things and analyzed the narrations on the basis of this distinction. Attempts have been made in this article to restudy the truth of meaning of necessity and desirability (recommendable)in the light of the viewpoints and narrations of experts of the principles of jurisprudence with special reference to the viewpoints of Imam Khomeini.
    Keywords: necessity, desirability (recommendable), Imam Khomeini, demand, will, raising, abstract meaning of necessity}
  • سعید ضرغامی، نرگس سجادیه، یحیی قائدی
    هدف پژوهش حاضر ترسیم خطوط کلی پرورش تفکر با نظر به مفهوم، چیستی، ویژگی ها و عناصر تفکر، نقش آن در زندگی انسان و چگونگی پرورش آن در برخی دیدگاه های مطرح و بر بنیاد نظریه «انسان به منزله عامل» بوده است. در این پژوهش چنین فرض شده است که پرورش تفکر در فراگیران، عامل بنیادی تحول در نظام آموزشی کشورمان است و در این راه نظریه انسان به منزله عامل، زمینه فرهنگی چنین تحولی را فراهم می کند.
    برای دستیابی به هدف های پژوهش از روش تحلیل تطبیقی و نیز قیاس عملی بهره گرفته شده است. در این راه برخی مبانی نظری و بنیادی و از جمله مفهوم و ماهیت تفکر به ویژه در در دو نگرش کلی وجودشناسانه و غایت شناسانه بررسی شده است. سپس مولفه ها و عناصر تفکر در نظریه انسان به منزله عامل و نسبت آن با عمل تبیین شده است. سرانجام و بر بنیاد یافته های پژوهش، برای پرورش تفکر در فراگیران اشاره ها و استلزام هایی چون نگاه کل گرایانه به فراگیر، آزمون تبیین ها و استنباط ها بر بنیاد شواهد و تجربه ها، طرح و رویارویی با مسئله از جنبه های چندگانه و گوناگون، پرورش خلاقیت فراگیران و فراهم کردن شرایط و موقعیت هایی برای تحلیل، داوری و انجام عمل اخلاقی پیشنهاد شده است.
    کلید واژگان: پرورش تفکر, تحول فرهنگی, انسان به منزله عامل, میل, اراده}
    Saeed Zarghami, Narges Sajjadeyeh, Yahya Ghaedi
    The present research is aimed at painting an overall picture of intellectual development in which the concept, nature, characteristics and elements of intellect as well as its role in human life take center stage. This study is also meant to focus on development of intellect based on some prominent viewpoints and on theory of “human agency”. This research assumes that intellectual development of learners is instrumental in transformation of the country’s education system and to that end, the theory of human agency prepares the cultural groundwork for such overhaul. To secure the goals of the research, comparative analysis and practical comparison have been used. Along the way some theoretical and fundamental principles including the meaning and nature of intellect, particularly as far as ontology and teleology are concerned, have been reviewed. Then the components and elements of intellect as defined by the theory of human agency and their correlation with pragmatism have been explained. Finally, based on the findings of the research, the following have been proposed for the development of intellect among learners: developing a holistic approach to learners, testing the explanations and understandings based on evidence and experience, multifaceted handling of issues from different angles, developing the creativity of learners, and setting the stage for the analysis, arbitration and ethical behavior.
    Keywords: Development of Intellect, Cultural Transformation, Human Agency, Willingness, Determination}
  • غلامرضا آذری
    «رادیو» به مثابه یک رسانه «حسی شنیداری» به خواست و اراده تام وابسته است و نه خواست و اراده ناقص. این «اراده» (Will) گاه به دلیل جبر سازمانی از سوی «مدیر رسانه» به منظور طرح یک برنامه اثرگذار و گاه از سوی «برنامه ساز» یا فاعل رسانه ای به نیت «نفوذ در مخاطب» برای تحریک و برانگیختگی او به کار می آید. این مقاله، در هدف بنیادی خود بر آن است تا مفهوم «اراده» را به لحاظ «فلسفی روان شناختی» بکاود و از پرتو چنین رویکردی راه کارهایی را برای خلق «حرکت» (Motion) در این رسانه ارائه دهد. بنابراین، نخست از «اراده» و ابعاد معنایی آن سخن می رانیم و سپس، به وجوه «عینی و ذهنی» آن نظر می افکنیم و در پایان به این نتیجه می رسیم که هر حرکتی در رسانه رادیو به ویژه، حرکت های خودآگاهانه نیازمند اراده معطوف به «اختیار جمعی»ست و نه «جبر زمانی» یا «مکانی».
    کلید واژگان: اختیار جمعی, اراده, حرکت, رادیو, مخاطب, مدیر رسانه, جبر زمان و مکان (گروه ارتباطات)}
    Golamreza Azari
    Radio as a sensory-hearing media depends on the perfect will not on the partial or imperfect will. This will is used sometimes by the administrative force of the director of media in order to plan some effective programs، and sometimes by the producer or media agent for the sake of influence on the audience in order to stimulate and instigate him/her. As its fundamental aim، this article would try to analyze the concept of will psycho- philosophically، and based on it; presents some ways to the genesis of motion in this media. Therefore، we would speak about will and its conceptual aspects firstly، and then about its objective and subjective aspects and finally we would conclude that every motion in a media like radio – especially self-conscious motions- needs a will for popular freedom not time-local determinism.
    Keywords: popular freedom, will, motion, radio, audience, director of media, time, local determinism (connection group)}
  • بررسی فقهی بیع معاملاتی با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)
    سید محمد موسوی بجنوردی، حامد صادقی سطری
  • سیدصادق موسوی
    درعرصه روابط اجتماعی برای اینکه حقی، که ریشه آن اراده شخص یا اشخاص باشد، به وجود آید و موجودی به نام عقد تولد یابد؛ بی تردید عناصری مانند قصد، رضا، اراده، ایجاب و قبول و مانند آن نقش جوهری و اساسی دارند. در این راستا مراحل و منازلی مانند تصور، تصدیق به فایده، شوق، رضا، اراده و غیره در درون آدمی طی شده و در نتیجه انشای مفاد آن ادراک در امور اعتباری می شود که در اصطلاح فقه وحقوق «رضا» نامیده می شود و ایجاد مفاد آن توسط اراده موجود شده «قصد انشاء» نام دارد که تمام واقعیت قرارداد با قصد باطنی است و قصد باطنی هم در صورتی می تواند اثر حقوقی داشته باشد که با کاشف خارجی و مبرز همراه شود و با ایجاب و قبول اعلام گردد. از فرمایشات مرحوم امام خمینی(س) قابل استنباط است که تمام هویت عقد به ایجاب موجب است و قبول، شانش تثبیت و تنفیذ آن چیزی است که موجب با قصد انشاء موجود کرده است. در این مقاله، مبانی و آثار این نظریه مورد مداقه و تتبع قرارگرفته است.
    کلید واژگان: اراده, قصد, رضا, اراده باطنی, اراده ظاهری, ایجاب, قبول, اعتبار}
    Seyyed Sadig Moosavi
    In the field of social relation in order to attain a right which is rooted in the free will of people, the notion of contract will come into being. It goes without saying that in this regard certain elements such as gasd (intention) rida (consent), iradah (will), ijab (offer) and gabul (acceptance) play the main role. In this line other stages such as tasawwur (concept), tasdig bi faideh (judgement) etc. should be passed and reach to the stage of consent and work out its content by the will which is called qasdi insha which takes place with inner intension, and inner intension can have a legal effect if it is associated with an external evidence and declared with affirmation. This article is an attempt to study Imam Khomeini's views in this regard.
  • اقتدار دین در پالایش جامعه از انحرفات اجتماعی
    حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری
    ربط و نسبت دو مقوله دین و پیشگیری از انحرافات اجتماعی هم برای کسانی که دغدغه دین و اجتماع دارند به خصوص آنان که در جامعه دینی زندگی می کنند، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، اینکه دین در این زمینه چه وظیفه ای دارد و از چه ظرفیت های و کارکردهای در قبال این موضوع برخوردار است و اینکه انحرافات اجتماعی چه جایگاهی دارند و چه نسبتی میان آنها و گناه شرعی و انحرافات اخلاقی برقرار است، در این نوشتار به اختصار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. لازم به ذکر است هر چند چاره جویی برای انحرافات اجتماعی که با گناه فقهی و اخلاقی نسبت عموم و خصوص من وجه دارد لزوما و در همه موارد نمی باید از منظر دینی پی جویی شود و علوم تربیتی و تدبیرهای حکومتی بیشترین مسئولیت را در این زمینه دارد، اما دین به ویژه دین همه جانبه نگر، معنوی و اجتماعی اسلام، اگر به خوبی فهم و تطبیق شود، می تواند نقش تعیین کننده به ویژه در مرحله پیشگیری و واکسینه نمودن ایفا نماید.
    مفاد تعالیم دینی، اعم از نظم، انضباط، محدودیت های سازنده و جهت دار و مایه های عمیق معنوی ادیان به ویژه در دین اسلام، بخشی از توانمندی های دین است که در همه زمینه های فردی و اجتماعی و از جمله در مقابله با انحرافات اجتماعی بکار می آید.
    کلید واژگان: انسان, دین, گناه, الگو, اراده, نظم, انحرافات اجتماعی, نیاز درونی}
  • اراده از نگاه عارفان
    فاطمه طباطبایی
    مبحث اراده از مقولات مهم و پرجاذبه ای است که در برخی از شاخه های علوم انسانی مطرح بوده و علما هر یک از منظر خود به شرح و تفسیر آن پرداخته اند. در عرفان اسلامی نیز از جایگاه رفیعی برخوردار است تا آنجا که این مبحث تا ساحت ربوبی کشیده می شود. در این مقاله ضمن تبیین نظر برخی عرفا درباره اراده به این نکته اشاره می شود که چگونه می توان این حقیقت به ظاهر متناقض را که از یکسو توصیه بزرگان معرفت به برخورداری و متصف شدن به آن و از دیگر سو رمز جاودانگی و بقا بعد از فنا در نفی آن است در کنار یکدیگر نشاند و هر دو را صحیح دانست و در نهایت نظریه امام خمینی مطرح می گردد مبنی بر اینکه اول بار خالق هستی خواستاری توام با عطوفت را نثار مخلوق نموده تا انسان دریابد که سیر به سوی کمال هم «مراد» خداوند است و هم مقدور انسان و این مطلب هرگز منافاتی با اراده انسان مقهور نخواهد داشت.
    کلید واژگان: اراده, طلب, مرید, مراد}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال