به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معماری » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معماری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا جوادی یگانه، حسنا اسماعیل بیگی*، حامد مظاهریان

    معماری همه سرزمین ها من جمله ایران، همواره در پیوندی عمیق با فرهنگ بوده و می توان آن را نمودی از افکار و ارزش های حاکم بر جامعه دانست. یکی از دوره های مهم معماری ایران، دوره قاجار است. تغییرات پدید آمده در معماری این دوره را تحت تاثیر دو گروه عوامل بیرونی (تاثیر غرب) و درونی می توان بررسی کرد. در این مقاله، تمرکز بر عوامل درونی بوده و برای دستیابی به داده های مرتبط با موضوع، از سفرنامه های اروپائیانی که در دوره قاجار به ایران سفرکرده اند، بهره گرفته شده است.روش تحقیق به کارگرفته شده در این مقاله روش تحلیل محتوا است که با تکیه بر داده های دست اول تاریخی یعنی سفرنامه های فرنگیانی که در دوره قاجار در ایران بوده اند انجام شده است. برای این منظور از 22 سفرنامه استفاده شد.طبق گزارش های سیاحان، یکی از ویژگی های شاخص بناها در این دوره، عمر کوتاه آن ها بوده است. در مقاله حاضر این موضوع، در ارتباط با شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حکمرانی؛ مورد کنکاش قرار گرفته است. با بررسی داده های به دست آمده از سفرنامه ها با توجه به ویژگی های کالبدی بناها و ویژگی های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی آن دوره، نشان داده می شود که پیش بینی ناپذیری و ناامنی در جامعه، می تواند به طور غیرمستقیم بر بناها نیز اثرگذار بوده و منجر به شکل گیری نوعی معماری کوتاه مدت گردد که همین امر زمینه را برای تاثیرپذیری از معماری فرهنگ ها و جوامع دیگر، مهیا می کند.

    کلید واژگان: جامعه کوتاه مدت, دوره قاجار, سفرنامه, معماری, معماری کوتاه مدت}
    MohammadReza Javadi Yeganeh, Hosna Esmaeelbeigi *, Hamed Mazaherian

    The architecture of all lands, including Iran, has always been in a deep connection with culture, and it can be seen as an expression of the thoughts and values of the society. One of the important periods of Iranian architecture is the Qajar period. The changes in the architecture of this period can be analyzed under the influence of two groups of external factors (Western influence) and internal. In this article, the focus is on internal factors and to obtain data related to the subject, the travelogues of Europeans who traveled to Iran during the Qajar period were used.The research method used in this article is the content analysis method, which is based on first-hand historical data, namely Ferangian travelogues who were in Iran during the Qajar period. For this purpose, 22 travelogues were used.According to the reports of tourists, one of the characteristic features of buildings in this period was their short life. In this article, this issue has been investigated in relation to cultural, social, political and governance conditions.By examining the data obtained from the travelogues according to the physical characteristics of the buildings and the cultural, political and social characteristics of that period, it is shown that unpredictability and insecurity in the society can indirectly affect the buildings and lead to the formation of a type of short-term architecture that It prepares the ground for being influenced by the architecture of other cultures and societies.

    Keywords: Architecture, Short Term Architecture, Short Term Society, Qajar Period, Travelogue}
  • علی اکبر سام خانیانی*، خدیجه برزگر، علی زارعی، علی اصغر محمودی نسب

    مسجد جامع قاین یکی از مساجد مهم دوران تیموری در خراسان جنوبی است. این مسجد به صورت دو ایوانی و با عناصر مختلف معماری از جمله ایوان، حیاط، پایاب، شبستان و محراب ساخته شده است و در مجاورت بازار اصلی شهر و حوزه ی علمیه قرار دارد. بعضی از کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که این مسجد -به سبک آذری- بر روی بقایای آتشکده ای مربوط به دوره ی ساسانی ساخته شده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی داده های میدانی و مطالعات اسنادی بر آن است تا معماری مسجد را معرفی و کتیبه های به کار رفته در آن را تحلیل موضوعی و ادبی نماید. در این راستا در پی پاسخ گویی به این سوالات است: 1- کتیبه های به کار رفته در مسجد جامع قاین چه بازه ی زمانی را در بر می گیرد؟ 2- این کتیبه ها در برگیرنده ی چه موضوعاتی هستند؟ بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بازه ی زمانی نصب کتیبه های به کار رفته در این مسجد، از دوران تیموری تا معاصر را در بر می گیرد. این کتیبه ها موضوعات مختلفی در رابطه با وقف، مالیات، فرمان حکومتی، اشعار، احادیث و غیره است. به طور کلی بیشتر این نقوش در عین دارا بودن معانی و نمادین خاص، متاثر از فرهنگ منطقه، اعتقادات و موقعیت زمانی و مکانی خود هستند.

    کلید واژگان: قاین, مسجد جامع قاین, معماری, عصر تیموری, کتیبه}
    Aliakbar Samkhaniani *, Khadijeh Barzgar, Ali Zareei, Aliasghar Mahmoodi Nasab
    Introduction

    With the emergence of Islam, religious architecture gained significant importance, and the mosque became the successor to previous places of worship (Zomarshidi, 1995, p. 9). This shift has played a crucial role in the significance of congregational mosques, making them stand out even more than other mosques in terms of decorative inscriptions (Sedaghat, 2008, pp. 19-18). These inscriptions reflect the architectural transformations of mosques as well as document significant cultural, economic, social, and political events throughout various eras, providing valuable information. This article discusses and recognizes the architecture and inscriptions of the Congregational Mosque of Qaen, which is one of the important mosques from the Timurid period in South Khorasan Province. A review of previous research reveals that there has been no comprehensive study focused on the architecture, inscriptions, decorations, and formation of the Congregational Mosque of Qaen. Therefore, considering the importance of this building, conducting more thorough and complete research on it will not only clarify its characteristics but also enhance our understanding of the culture and architecture of Khorasan. The main questions of this research are:What time period is covered by the inscriptions used in the Congregational Mosque of Qaen?
    What subjects are encompassed in the content of these inscriptions?
     

    Architecture of the Congregational Mosque of Qaen:

    The Congregational Mosque is a two-iwan rectangular structure. The entrance iwan is located on the eastern side. Beyond the entrance iwan is the courtyard, where, on the opposite side of the entrance, another iwan and a prayer hall (shabestan) can be seen. On both the northern and southern sides, there are small iwans with a depth of two meters flanking the entrance iwan on the east side of the building. In part of the courtyard, there is a sundial as well as a water reservoir (payabi). The main iwan of the mosque, situated on the southwest front of the building, is a masterpiece of architecture, with two prayer halls constructed on either side. The decorations used in this iwan include brickwork on the main facade, featuring both horizontal and vertical patterns with geometric designs, while the surfaces below the ceiling of the iwan are adorned with geometric and arabesque patterns, as well as muqarnas. A total of 15 inscriptions have been identified in this mosque, the oldest of which, dating back to 796 AH, is located inside the main iwan and contains an Arabic text stating that the order to construct the mosque was given by Jamshid ibn Qaran ibn Jamshid ibn Ali ibn Ashraf ibn Qazi Shams al-Din Ali al-Qayeni in the year 796. The inscription reads:“This construction has been undertaken as a charity for the sake of God by the humble servant of God, Nizam al-Haqq wa al-Din Jamshid ibn Qaran ibn Jamshid ibn Ali ibn Ashraf ibn Qazi Shams al-Din Ali al-Qayeni in the months of the year 796.”
    Inscriptions number 2, dating to 921 AH, concerns the collection of taxes from the people. Inscription number 3 is dated 1046 AH and pertains to a trust of water from a qanat for the mosque. Inscription number 4, also from the year 1046 AH, discusses tax exemptions for certain segments of the population. Inscription number 5 relates to repairs made to the mosque during the reign of Shah Suleiman Safavi in 1098 AH by Haji Muhammad Hossein. Inscription number 6 pertains to the construction of a wooden pulpit for the mosque, dating to 1082 AH. The subsequent inscriptions are from the Qajar period, starting from 1246 AH and continuing to the most recent one, which dates to 1993. These inscriptions, written with ink and color on plaster and mostly found beneath the iwan, include the names of the master builder, the painter, and the scribe, as well as prayers and poems commemorating the significance and grandeur of the mosque. The last inscription (number 15) is related to a tombstone that is placed on the outer wall next to the entrance iwan on the western side of the mosque.
     

    Findings

    Construction Inscriptions: The inscription labeled Number 1, which indicates the construction of the building, and inscription Number 6 (the pulpit) are classified as construction inscriptions. These two inscriptions are historically significant because they specify not only the date of construction but also the names of the founder, builder, and artist.
    Endowment Inscriptions: An examination of the endowment inscriptions reveals the religious thoughts of the people. Inscription Number 3 states that land should be cultivated, and its proceeds are to be endowed to the mosque. At the end of the inscription, prayers are offered for the king and the owners, along with a curse on anyone who alters the endowment.
    Governmental Inscriptions: Another category of common themes in the inscriptions includes government orders and decrees that were installed in buildings for public awareness. Inscriptions Number 2 and 4 fall under this category. Inscription Number 2 also features Persian words alongside verses from the Quran. Perhaps the inclusion of a Quranic verse served to bless and confer respect upon that inscription, thus preventing its destruction.
    Restoration Inscriptions: The oldest of these inscriptions is Number 5, which begins with a portion of verse 18 from Surah At-Tawbah. Inscription Number 7 was written during the restoration of the building by Karbala’i Ishaq Qayeni. Inscription Number 8 is also related to the restoration, placed within a floral frame with two other inscriptions on either side, containing poetry written by Gholamreza Zaker about the majesty of the mosque’s arch. Inscription Number 9 concerns the restoration of the building and contains verses praising the greatness of the mosque. Inscription Number 14 is the most recent restoration inscription in the mosque.
    Prayer Inscriptions: In addition to the use of Quranic verses in the inscriptions, there is a group that contains written prayers. Inscriptions Number 11, 12, and 13 are part of the prayer inscriptions, created during the Qajar period and featuring red and black ink on plaster.
    Narrative Inscriptions: In the Congregational Mosque of Qaen, inscriptions Number 7 to 10 belong to this category. Inscription Number 7 contains a stanza from a poem in Saadi’s Gulistan. Inscription Number 10 features a poetic line emphasizing the importance of prayer. Inscription Number 8 is a stanza describing the grandeur of the mosque's iwan, spiritually comparing it to Al-Aqsa Mosque. Inscription Number 9 describes the vastness of the mosque's iwan using the literary device of exaggeration. The tombstone inscription Number 15, located at the entrance iwan on the western side of the mosque, includes verses related to the Day of Resurrection, though much of the text has become illegible due to weathering.

    Conclusion

    The inscriptions of the Qaen Mosque can be divided into two groups based on their temporal context: the first group pertains to the Timurid and Safavid periods, consisting entirely of stone inscriptions related to the construction of the building, government orders, endowments, religious objectives, and restorations of the mosque. The second group is later and primarily associated with the Qajar period, focusing on the restoration of the building and encompassing the area beneath the southern dome chamber.
    The studied inscriptions, alongside governmental and restoration texts, include Quranic verses, prayers, names of God, the Prophet, Imams, as well as the names of craftsmen such as the architect, stonecutter, painter, and endower. Understanding these inscriptions is particularly important for identifying the art and local artists throughout various historical periods. The inscriptions from the Safavid period hold significant value, not only for their aesthetic aspects but also as indicators of the political, social, economic, cultural, and religious conditions of that era.

    Keywords: Qaen, Congregational Mosque Of Qaen, Architecture, Timurid Period, Inscriptions}
  • بررسی تطبیقی امر زیبا در فلسفه غرب و حکمت ایرانی و تاثیر آن در معماری
    سعید قاسمی، سید محمدخسرو صحاف*، نوید جلائیان قانع

    موضوع زیبایی به دلیل مفصل بودن میان آراء و اندیشه های فلسفی و حکمی با حوزه های هنری و معماری نقش مهمی در عرصه اندیشه میان هنرمندان و فلاسفه دارد. به عبارت دیگر زیبایی شناسی/جمال شناسی محل پیوند میان فلسفه و حکمت با هنرها و معماری است. با توجه به اینکه زیبایی شناسی موضوعی است که بسیار به فرهنگ وابسته است و مبانی فرهنگی شرق با غرب دارای تفاوت های بنیادینی است می توان انتظار داشت که مبانی زیبایی شناسی و تجلی آن در هنر و معماری هم دارای تفاوت هایی باشد. ازین رو به دنبال شناخت تفاوت های بنیادین زیبایی شناسی از منظر حکما و فلاسفه غرب و تاثیر آن در تجلیات هنر و معماری هستیم. پژوهش حاضر با روش تحقیق کیفی و با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. نخست، با انتخاب حکما و فلاسفه به شناخت امر زیبا و مبانی زیبایی از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی پرداخته شده است سپس با مقایسه تطبیقی آراء اندیشمندان و با روش استدلال منطقی تفاوت های معرفت شناختی هر دو نگرش آشکار خواهد شد و در انتها این تمایزات در پنج بخش «هستی زیبایی»، «روش خلق و کشف زیبایی»، «روش ادراک و معرفت به امر زیبا»، «مبانی زیبایی» و «هدف و غایت زیبایی» مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که تمایزات بنیادین در نگاه حکمای شرق و فلاسفه غرب وجود دارد که این موضوع سبب تفاوت بنیادینی در تجلیات زیبایی شناسی معماری گردیده است.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, حکمت ایرانی, فلسفه غرب, هنر, معماری}
  • تاثیر تکنولوژی ساخت بر معماری بناهای عمومی دوره پهلوی اول در شهر تبریز
    وحید صوفی، اسدالله شفیع زاده*، میرسعید موسوی

    با ورود معماری مدرن همراه با تکنولوژی به ایران، ساختمان های عمومی بیش از هر نوع ابنیه دیگر تحت تاثیر این گرایش قرار گرفته و شکلی خاص، عملکردگرا و ساده به خود گرفته و با معماری سنتی فاصله گرفتند این موج تجددگرایی همراه با غربگرایی افراطی در گرگونی معماری موثر بود. همینطور عدم انطباق و سازگاری معماری سنتی و بومی با این دگرگونی ها نقطه شروع گسست در معماری ایران گردید. هدف تحقیق حاضر در جهت تبیین مولفه های تکنوژیکی بناهای منتخب معماری دوره پهلوی اول با معیارهای جهانی و استخراج چارچوب تکنولوژیکی حاکم بر معماری بناهای عمومی این دوره است. روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی با روش پیمایشی می باشد. جامعه آماری 96 نفر از متخصصین و اساتید معماری است که حجم نمونه با نمونه گیری هدفمند برابر 30 نفر شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و Amos استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که سازه با بار عاملی 0/95 بیشترین تاثیر را در بناهای عمومی دوره پهلوی اول دارد. و تاسیسات (با بار عاملی 0/71) کمترین تاثیر را دارند. در نتیجه با ورود تکنولوژی و مدرنیته به ایران در دوره پهلوی اول، مثل سایر مسائل، معماری ایران و به طبع آن معماری شهر تبریز را از همه جهات تحت تاثیر قرار داده است.

    کلید واژگان: تکنولوژی, معماری, پهلوی اول, تبریز}
  • ایوب حسین زاده، شهناز فرمانی *، حسن ابراهیمی اصل

    آموزش طراحی معماری به دلیل ساختار متفاوت این رشته، از روش و فرآیند ویژه ای برخوردار است. اصلاح و ارتقا وضع موجود آموزش طراحی معماری، نیازمند نگرشی جامع با رویکردی سامان بند به موضوع است. هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی روش آموزش سنتی با جز به کل برای ارتقا خلاقیت و کیفیت آموزش طراحی معماری می باشد. روش تحقیق، بصورت تطبیقی است که داده های قابل مقایسه در دو جامعه با دو روش آموزشی سنتی و جز به کل، را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در راستا برای سنجش اثرات متغیرهای مستقل آموزش سنتی و جز به کل آنها بر متغیر وابسته خلاقیت و تطبیق آنها با یکدیگر از پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق استفاده شده است، که بر اساس مدل اکوال (1996) طراحی شده است. این پرسشنامه در انتهای دوره بصورت ورکشاپ برگزار شد که یک گروه با تاکید بر روند آموزشی از جز به کل و گروه دیگر با همان روال عادی آموزش خود را در این ورکشاپ به پایان رساندند پر شده است. با توجه به یافته های پژوهش حاصل از نتایج کمی پژوهش، چنین نتیجه گیری می شود که میزان خلاقیت با توجه به معیارهای امتیاز دهی برای پرسشنامه، در روش آموزش سنتی با کسب امتیاز از 154 از 275در رده بین متوسط تا بالا در روش آموزشی از جز به کل با کسب امتیاز239 از 275 امتیاز در رده نزدیک به بالا قرار می گیرد.

    کلید واژگان: خلاقیت, معماری, آموزش طراحی, روش جز به کل, سنتی}
  • مینو قره بگلو*، احد نژاد ابراهیمی، شهین فرخی
    اساس و پایه اصالت، فرهنگ است؛ فرهنگ یک جلوه روشنی از حیات اجتماعی است که در ارتباط انسان ها نهفته و انسان نیز رابطه مستقیم با معماری دارد، به صورتی که معماری در هر دوره بیان فرهنگ غالب بر جامعه است. بدین ترتیب این پژوهش درصدد پاسخگویی به پرسش زیر می باشد: اصالت فرهنگی در معماری چگونه و بر مبنای چه مولفه هایی قابل تبیین و بررسی است؟ این پژوهش با رویکرد مطالعات فرهنگی و روش استدلال منطقی و منطق پس کاوی، پس از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی جهت واکاوی فرهنگ از رویکرد رئالیسم اسلامی و ذیل آن ادراکات علامه طباطبایی مورد بحث قرار گرفت. در ادامه، مصاحبه با 11 نفر از اساتید برجسته ایران صورت گرفت. مفاهیم استخراجی از مصاحبه ها، کدگذاری گردید و مضامین متون مکتوب مصاحبه ها دسته بندی و مقوله بندی شدند و در نهایت مدل اصالت فرهنگی در معماری از منظر اندیشه اسلامی بر پایه ادراکات علامه طباطبایی انتزاع گردید. اصالت فرهنگی، از وجود ثابت و ظاهری متغییر تبعیت می کند که این موضوع در معماری بحث ثابت و جاری زندگی و نیز متغیر که ساختارهای کالبدی و فضایی را ایجاد خواهد کرد. مدل نهایی در ذیل بحث رئالیسم انتقادی حاوی سه سطح 1.واقعی (فرهنگ و ارزش ها در معماری) شامل اصالت ارجاعی، سنت های زنده، تاثیرگذار، خالق، نفوذپذیری، 2. سطح رویدادی (کنش معماری) شامل اصالت تاریخی و مکان، ساخت و طراحی، کیفی، بستر و زمینه و 3.سطح تجربی (حس و درک و تجربه معماری) شامل ادراکی و زیباشناسی و هنر قابل درک و دسته بندی است.
    کلید واژگان: اصالت فرهنگی, معماری, علامه طباطبایی, ادراکات اعتباری}
    Minoo Gharehbaglou *, Ahad Nejad Ebrahimi, Shahin Farrokhi
    The basis of authenticity is culture; Culture is a clear manifestation of social life; Social life lies in communication with human beings, and human beings have a direct relationship with architecture. Architecture and culture are two sides of the same coin, so that architecture in any period is the expression of the dominant culture in society. In this regard, this study, with the approach of cultural studies and the method of logical reasoning, seeks to answer the following question: How and on what basis can cultural authenticity in architecture be explained and studied? This research was discussed with the approach of cultural studies and the method of logical reasoning and post-examination logic, after library and documentary studies to analyze the culture from the approach of Islamic realism and under it the perceptions of Allameh Tabatabai. In the following, interviews were conducted with 11 prominent Iranian professors. The concepts extracted from the interviews were coded and the topics of the written texts of the interviews were categorized and finally the model of cultural authenticity in architecture was abstracted from the perspective of Islamic thought based on the perceptions of Allameh Tabatabai. Cultural originality follows from the existence of constant and changing appearance, which in architecture is the constant and ongoing discussion of life and also the variable that will create physical and spatial structures.
    Keywords: Cultural Authenticity, Architecture, Allameh Tabatabais Contingents}
  • لیلا فیروزفر، میرسعید موسوی*، نیما ولیزاده، اسدالله شفیع زاده

    خانه، به منزله یکی از مهمترین گونه های ساختمانی، همواره بستر تغییرات اجتماعی و فرهنگی بوده و بخش مهمی از تحولات جامعه را می توان در آن مشاهده کرد. از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، معماری خانه ها در بیشتر شهرها از جمله تبریز تحت تاثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی قرار گرفت. با توجه به اینکه اکثر خانه های تاریخی تبریز مربوط به اواخر دوره قاجار و پهلوی هستند، که مصادف با جریان گذار از سنت به مدرنیته در ایران می باشد. در این پژوهش، نحوه اثرپذیری این گذار بر تحول ساختار خانه ها از دید معماران بررسی گردید. راهبرد اصلی این تحقیق، تحلیلی- تاریخی بود و گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی از روش اسنادی، میدانی انجام شد. بدین منظور، پرسشنامه ای برای سنجش میزان تاثیر(گذار از سنت به مدرنیته) در سه مولفه خانه های تاریخی تبریز شامل روابط فضایی، تزئینات داخلی و نمای اصلی به صورت طیف پنج مرحله ای لیکرت تنظیم شده و در اختیار متخصصان معماری که شناخت کافی از خانه های این دوره داشتند قرار گرفت. نتایج در نرم افزار Expert Choice و با تکنیک AHP مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد شاخص تزیینات داخلی در سیر این روند یک رابطه نسبتا معناداری وجود دارد. در شاخص روابط فضایی تغییر معنادار در بناهای منتهی به پهلوی اول مشهود است و در شاخص سوم نمای اصلی این بنا ها رابطه معنادار مشخصی دیده نمی شود. آنچه که قابل تامل است در این سیر تحول بیشترین تاثیر در مساحت عرصه ها می باشد.

    کلید واژگان: جامعه, معماری, سنت و مدرنیته, خانه های تاریخی, تغییرات فرهنگی و اجتماعی}
    Leyla Firouzfar, Mirsaeed Moosavi *, Nima Valizadeh, Asadollah Shafizadeh

    The house, as one of the most important types of buildings, has always been a platform for social and cultural changes, and an important part of society's developments can be seen in it. From the end of the Qajar period and the beginning of the Pahlavi period, the architecture of houses in most cities, including Tabriz, was affected by social and cultural developments. Considering that most of the historical houses in Tabriz belong to the late Qajar and Pahlavi period, which coincides with the transition from tradition to modernity in Iran. In this research, the effectiveness of this transition on the evolution of the structure of houses was investigated from the perspective of architects. For this purpose, a questionnaire to measure the degree of impact (transition from tradition to modernity) in three components of historical houses of Tabriz, including spatial relationships, interior decorations and the main facade, has been prepared in the form of a five-point Likert spectrum and is available to architectural experts who have sufficient of this period were placed. The results show that there is a relatively significant relationship with the index of interior decorations in the course of this process. In the index of spatial relationships, a significant change is evident in the buildings leading to the first side, and in the third index of the main view of these buildings, no specific meaningful relationship is seen. What is worthy of consideration in this evolution is the greatest impact on the area of the arenas.

    Keywords: Architecture, Society, Tradition, Modernity, Historical Houses, Cultural, Social Changes}
  • کیارش میلانی نیا، محمدرضا شریف زاده*، حسین سلطان زاده

    خوانش زیبایی شناختی معماری تلاشی است برای درک و تفسیر آثار معماری با اتکا به مفاهیم، ایده ها و متدهای بسط یافته در این حوزه پژوهشی. این کاوش کیفی مشتمل بر فهم و ارزیابی عناصر چندگانه معماری مثل فرم، فضا، ماده، نور، و ساختار است که علاوه بر خوانش خصوصیات جسمی سازه ها و ساختمان ها به درک نقش آنها در فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، و حتی ارتباط با محیط طبیعی هم می پردازد. پژوهش حاضر از دریچه هستی شناسی شیء محور به مطالعه نمونه هایی از معماری معاصر می پردازد که به تجربه انسان از محیط و فضا توجه ویژه ای داشته اند. در اینجا محیط ها و سازه ها به عنوان شیء مرکزی معماری در نظر گرفته می شوند و تاثیر عمیقی بر تجربه و رفتار انسان دارند. نتایج تحلیل نشان می دهد که در معماری معاصر تلاش شده است تا محیط ها و سازه ها به گونه ای طراحی شوند که تعامل انسان با آنها تحت تاثیر قرار گیرد و تجربه معماری را بهبود بخشد. همچنین، معماری  وسیله ای است برای ایجاد تعامل مستدام بین انسان و محیط؛ و این از آن حیث واجد اهمیت است که بعد عاطفی و احساسی و هیجانی ارتباط بین انسان و محیط در معماری معاصر به شکلی تجربی نمود عینی می یابد. خلاصه اینکه، در این نمونه ها محیط ها به شکلی طراحی شده اند که انسان ها با آنها ارتباط نزدیکی برقرار می کنند و در محیط های تعاملی، تجربه های جذاب و منحصر به فردی را کسب می نمایند.

    کلید واژگان: معماری, زیبایی شناسی, معاصریت, تجربه, عاطفی}
    Kiarash Milaninia, Mohammad Reza Sharif Zadeh *, Hossein Soltanzadeh

    Aesthetic architectural reading refers to the interpretation and analysis of an architectural work or architectural concepts. This process involves understanding and interpreting the multiple elements of architecture such as form, space, material, light, and structure. Architectural reading is not limited to describing and interpreting the physical characteristics of structures and buildings; it also encompasses an understanding of their role in social, cultural, historical processes, and even their relationship with the natural environment. Contemporary architecture based on object-oriented ontology pays special attention to the human experience of the environment and space. In this approach, environments and structures are considered as central objects in architecture and have a profound impact on human experience and behavior. Contemporary architects strive to design environments and structures in a way that influences human interaction with them and enhances the architectural experience. In this approach, architecture is introduced as a means to create sustainable interaction between humans and the environment. The importance of this perspective lies in making the relationship between humans and the environment more experiential and emotional in architecture. Environments are designed in a way that allows humans to establish a close connection with them, and in interactive environments, they can experience engaging and unique experiences.

    Keywords: Architecture, Ethics, Aesthetics, contemporarily, philosophy}
  • رعنا ملکی شبیلو، مهروش کاظمی شیشوان*، اکرم حسینی، مهدی سیدالماسی

    در دوره پهلوی دوم به دلیل برقراری ثبات و امنیت و وجود دولت مرکزی قدرتمند، امکان ساخت و پرداخت زبان جدید برای معماری کشور فراهم آمد که با ورود حجم عظیمی از واژگان، ساختارها و محتوای جدید از منابع غربی و انتخاب هدفمند برخی از واژگان تاریخی معماری بومی همراه بوده است. برای فهم وضعیت فعلی و حل مسائل پیشرو، درک تحولات معاصر معماری و به عبارت دیگر فهم و تسلط بر این زبان جدید ضرورت دارد. در ایران، پژوهش های متعددی در زمینه معناشناسی و نشانه شناسی معماری دوره های مختلف، با دیدگاه های متفاوت انجام شده که در این میان، معماری دوره پهلوی دوم به دلیل تحولات فکری و ساختاری بنیادین، واجد ارزش برای تحقیقات بیشتر و عمیق تر است. در این تحقیق تلاش بر شناسایی ماهیت نشانه شناختی معماری معاصر ایران در برخی بناهای دوره پهلوی دوم و تبیین عوامل موثر در شکل گیری آن بوده است. این پژوهش از نظر محتوا، کمی-کیفی است که با دیدگاه توصیفی-تحلیلی و با در پیش گرفتن نگرشی تحلیلی، با رویکردی نشانه شناسانه و کاربرد آرا و نظرات علمی متخصصان و صاحب نظران این حوزه انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد آنچه در معماری این دوره به عنوان عامل معناساز نشانه قابل شناسایی است، در هر سه حالت شمایل، نمایه و نماد و در موارد معدودی در قالب نمایه شمایل می تواند نمود یابد. اما بدیهی می نماید که هیچ نشانه-ای یکسره نمی تواند شمایلی، نمایه ای یا نمادین باشد و اگر واقع بینانه تر مورد مداقه قرار گیرند، هر نشانه ترکیبی از هر سه نوع است که در هر مورد، یکی بر دو تای دیگر چیرگی دارد.

    کلید واژگان: هویت, نشانه, ماهیت, معماری, پهلوی}
  • حسین حیدری، احمد الستی*، حسن بلخاری قهی

    پیر بوردیو جامعه شناس فرانسوی با مطرح کردن نظریه میدان های اجتماعی و مفاهیمی چون تمایز، عادت واره و دوکسا، مطالعات جامعه شناختی فرهنگ را دچار تحولی نمود که تا امروز تاثیرش در نظریات مرتبط باقی مانده است. با وجود آنکه وی به طور مستقیم ارتباط آرای خود را با فضاهای شهری و معماری بیان نکرد، اما این مسیله یکی از حوزه های مهمی است که می توان در تحلیل آن به مفاهیم بوردیو رجوع کرد. معماری و فضاهای شهری، محیط زندگی افراد را ساخته و همواره در موقعیت تاثیرگذاری و تاثیر پذیری نسبت به جامعه و فرهنگ قرار دارند. ارتباط میان جامعه و فرهنگ با فضاهای شهری و معماری بحثی است که می تواند در بستر سینما به خوبی بازتاب یافته و مورد تحلیل قرار گیرد. پژوهش پیش رو با انتخاب فیلم «قهرمان»، آخرین ساخته اصغر فرهادی به عنوان نمونه موردی، چگونگی تاثیر و بازتاب معماری و فضاهای شهری را در آن بررسی کرده و برای تحلیل از آرای پیر بوردیو بهره برده است. در خلال تحلیل های این مقاله به تاثیرات شهر شیراز، منظر شهری، خانه ها و فرهنگ برآمده از آن ها و در نهایت میدان های اجتماعی پرداخته شده است. سپس بازتاب مفاهیم جامعه شناختی در این موارد مشخص شده اند. این پژوهش نشان می دهد که شهر شیراز و فضاهای شهری و معماری آن، چگونه با مفاهیم کلیدی بوردیو تطبیق یافته و با به نمایش گذاشتن میدان های مختلف از جمله زندان، انجمن های خیریه، بازار روایت خود را پیش برده است.

    کلید واژگان: میدان, معماری, فضاهای شهری, سینما}
    Hosein Heydari, Ahmad Alasti *, Hasan Bolkhari Ghahi

    Pierre Bourdieu, French sociologist, revolutionized the study of cultural sociology by introducing the theory of social fields and concepts such as distinction, habitus and doxa, whose influences on related theories remain to this day. Although he did not directly express his views on urban spaces and architecture, this is one of the most important areas in which Bourdieu's concepts can be analyzed. The relation between society and culture with urban spaces and architecture is an important issue that can be well reflected and analyzed in the context of cinema. City and urban architecture have had a close, continuous and notable relationship with cinema since the advent of this art. The following study, by selecting Asghar Farhadi's latest film "A Hero", as the case study, examines how architecture and urban spaces are influencing the film and also reflected by it, and uses Pierre Bourdieu's views for analysis. During the analysis of this article, the effects of the city of Shiraz, the urban landscape, the houses and the culture arising from them, and finally the social fields have been discussed. Then, the reflection of sociological concepts in these cases have been identified. This study shows how the city of Shiraz and its urban spaces and architecture have adapted to the key concepts of Bourdieu and by presenting various fields such as prison, charities, bazaars has advanced its narrative.

    Keywords: field theory, Architecture, Urban Spaces, Cinema}
  • شیما دولابی، محمدنبی سلیم*

    محدوده این پژوهش بررسی سازه ای برخوردار از موقعیت پدافندی و جایگاه ژیواستراتژیک در ایران است که با مولفه های ویژه خود چون: توان دفاعی، جغرافیای بازدارنده، اشراف محیطی و اتصال گذرگاهی، نقش مهمی در پدافندغیرعامل سکونتگاه های انسانی داشته است. قلعه باستانی طزره دامغان یکی از بناها و شبکه های پیشگیرانه پدافندی ایران است که ناشناخته باقی مانده است. این قلعه در پیوست با تحولات تاریخی و جغرافیایی، مانع آسیب پذیری جامعه انسانی و موجد تقویت امنیت محلی بوده است.هدف این تحقیق، با استفاده از روش مشاهدات میدانی و مطالعات تحلیلی، موقعیت سنجی و تفسیر مبانی پدافندی قلعه طزره دامغان و جهات اهمیت پدافند غیرعامل آن است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که ویژگی چند وجهی و تدافعی این دژ ، آن را از جنبه عناصر پدافند غیرعامل مانند: مکان یابی جغرافیایی، پوشش و پنهان سازی تاسیسات، موانع تراشی و بهره مندی از دیواره های حفاظتی حایز اهمیت نموده است. به نحوی که لایه بندی دفاعی و تدابیر پدافندی، مکانیت قلعه را در موقعیتی برتر قرار داده است

    کلید واژگان: معماری, طزره, دامغان, قلعه, پدافند غیرعامل}
    Shima DOOLABI, Mohammadnabi Salim *

    The parameter of this research is to investigate a structure that has a defensive position and a geostrategic position in Iran, which with its special components such as: defense power, deterrent geography, environmental control and transit connection, has played an important role in the passive defense of societies .The ancient Tazareh fortress of Damghan is one of the buildings and preventive defense networks of Iran that remain unknown. This castle, in connection with historical and geographical changes, has prevented the vulnerability of human society and strengthened local security.The purpose of this research, using field observations and analytical studies, is to measure the situation and interpret the basics of the defense of Tazareh Castle and the importance of its passive defense. The findings of this research indicate that the multifaceted and distinguished feature of this fort, on the aspect of passive defense elements such as: geographical location, covering and concealing of installations, obstacles, and the benefit of protective walls are important. In a way that defensive layering and defensive measures have put the location of the castle in a superior position

    Keywords: passive defence, Tazareh, Damghan, fortress, Defense engineering}
  • مجید ساریخانی*، امین بابادی عکاشه، محمود حیدریان

    باستان مردم شناسی مطالعه و بررسی شیوه زندگی امروزی است تا درک فرایند هایی را برای باستان شناسان مقدور کند رویکرد میان رشته ای اتنوآرکیالوژی یا باستان مردم شناسی می تواند اطلاعات بسیار روشنی را از باستان شناسی به دست دهد. یکی از اقوامی که از لحاظ الگوی معماری، معیشت و استقرار شباهت زیادی با نمونه داده های باستان شناسی در ادوار پیش از تاریخ و آغاز تاریخی دارند و مطالعات میان رشته ای در ارتباط با آنها انجام گرفته است، قوم بختیاری است. پژوهش پیش رو سعی دارد تا با استفاده از رویکرد باستان مردم شناسی به معرفی معماری مافه گه بختیاری یکی از جنبه های رفتاری این قوم بپردازد. هدف اصلی این پژوهش معرفی، ثبت و مستندنگاری کامل مافه گه به صورت دقیق و مقایسه ویژگی های ساختاری و فرهنگی آن با شواهد باستانی است. پس از بررسی ویژگی های این اثر با بررسی شواهد باستانی از قبیل نقوش سفالی، آثار مهرها و اثر مهرهای موجود در منطقه گسترش قوم بختیاری به مقایسه جنبه های مشترک این رفتار پرداخته می شود. روش تحقیق توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات اسنادی و شناسایی منابع و متون است. در بخش مطالعات میدانی یا پیمایش سطحی در مناطق بختیاری نشین نیز از روش های مرسوم در انسان شناسی شامل مصاحبه با مردم، بازدید و مشاهده زندگی روزمره مناطق عشایری و همچنین شرکت در مراسم مربوط به خاکسپاری و عزاداری قوم بختیاری به منظور توجه به جزییات و مشاهده شیوه اجرای آداب و رسوم آن ها استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که نصب شاخ بر مافه گه های بختیاری را در شواهد و آثار بجا مانده از فرهنگ و تمدن ایلام باستان، خصوصا معماری معابد آنان عینا قابل مشاهده است.

    کلید واژگان: ایلام باستان, قوم بختیاری, معماری, قوم باستان شناسی}
    Majid Sarikhani *, Amin Babadi Akasheh, Majmood Heydarian

    Ethno-Archeology is the study of modern lifestyles to enable archaeologists to understand processes. The interdisciplinary approach of ethno-archeology can provide very clear information from archeology. One of the tribes that in terms of architectural pattern, livelihood and settlement are very similar to the sample of archaeological data in prehistoric and historical periods and interdisciplinary studies have been done in connection with them, the Bakhtiari people. The present study tries to introduce the Bakhtiari Mafe-Gah architecture, one of the behavioral aspects of this people, using the ethno-Archeology approach. The main purpose of this research is to introduce, record and document the complete Mafe-Gah in detail and compare its structural and cultural features with ancient evidence. After examining the characteristics of this work, by examining the ancient evidences such as pottery motifs, the effects of seals and the effect of seals in the Bakhtiari region, the common aspects of this behavior are compared. The descriptive-analytical research method is based on documentary studies and identification of sources and texts. In the field studies or surface survey in Bakhtiari areas, common methods in anthropology include interviewing people, visiting and observing the daily life of nomadic areas, as well as participating in funerals and mourning ceremonies of Bakhtiari people to pay attention to details. And observation of the manner in which their customs have been used. The results indicate that the installation of horns on Bakhtiari Mafe-Gah can be seen in the evidence and relics of the culture and civilization of ancient Elam.

    Keywords: Ancient Ilam, Bakhtiari people, Architecture, Ethno-Archeology}
  • رضا تسلیمی طهرانی*

    مسیله اصلی پژوهش حاضر توصیف و تحلیل چگونگی برآمدن طبقه ی متوسط جدید در ایران از طریق مطالعه و بررسی شاخص ها و مولفه های مرتبط با سبک زندگی مانند معماری، اوقات فراغت، روابط اجتماعی و... در بازه ی زمانی سالهای 1300-1320ه.ش و دستیابی به جهان بینی، معانی، ارزش ها و اندیشه های اعضای این طبقه در دوره زمانی ذکر شده است. در پژوهش حاضر به منظور دستیابی به هدف های تحقیق از روش تاریخی با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است.بر اساس یافته های این پژوهش، تحولات معماری و شهرسازی در دوره ی پهلوی اول و بازخوانی و تحلیل رمان های نوشته شده از سوی نویسندگان شاخص این دوره از چگونگی ظهور تمایزهای طبقاتی، شکل گیری طبقه متوسط جدید و سبک زندگی متناظر با آن خبر می دهد. در این راستا، اتکا به معیارهای جدید معماری در بنای ساختمان های عمومی و خصوصی و امکانات و فضاهای جدید شهری مانند سینما ها، کافه ها و مغازه ها در کنار برجسته شدن موضوع هایی مانند حضور زنان در زندگی اجتماعی، تحصیل و اشتغال زنان، عشق و ازدواج به سبک جدید و پدید آمدن مشکل های خانوادگی و مسایل اجتماعی نوظهور نشان دهنده چگونگی ظهور این طبقه و سبک زندگی اعضای آن است. بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته در این پژوهش نشان می دهد که جهان بینی و ارزش های اعضای طبقه ی متوسط جدید را می توان در حول مولفه هایی مانند فردگرایی، ناسیونالیسم و تجددگرایی مشخص نمود.

    کلید واژگان: طبقه متوسط جدید, سبک زندگی, تمایز, معماری, ادبیات, پهلوی اول}
    Reza Taslimi Tehrani *

    The present article aims to study and analyze the advent of new middle class in Iran society via studying different lifestyle indices such as architecture, social relationships, and leisure time in order to clarify new middle class members’ thoughts, values, and worldview in the first Pahlavi era. To carry out the research in this direction, it was designed to employ historical method and qualitative content analysis focusing on architecture and literature as two salient fields, and analyze different primary and secondary sources such as books, novels, reports, and etc. Based on the findings of research, considering architecture evolution and reviewing selected novels of that time indicate the advent of new middle class and its distinctive lifestyle in the first Pahlavi era. The review and analysis of collected information indicate individualism, nationalism, and modernism as the most crucial categories which illustrate new middle class values and worldview in the first Pahlavi era.

    Keywords: New middle class, distinction, Architecture, literature, The first Pahlavi}
  • مژگان خانمرادی*، ناهید عزیزی

    دشت بیستون در غرب ایران قرار دارد. انسان از دیرباز با شناخت محیط پیرامون و بهره مندی از پتانسیل های موجود در فراهم ساختن بستر مناسبی برای استقرار و معیشت در این منطقه کوشیده است که نمونه بارز آن زاغه های دستکند است. این آثار در روستاهای زیادی همانند ظلم آباد سفلی، باقرآباد، چشمه کبود، کوری زاغه، زالوآو و محوطه تاریخی بیستون شناسایی شده است. سوال اینجاست که در دشت بیستون ساخت زاغه های دستکند در کدام دوره آغاز شده و کاربرد آنها تا زمانی تداوم داشته است؟ اجزای سازنده و ساختار معماری این دستکندها چگونه بوده است؟ پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی است و روش تحقیق براساس فعالیت های میدانی و مطالعات کتابخانه ای استوار است. هدف از پژوهش، معرفی و بررسی دستکندهای دشت بیستون، شناخت دانش بومی و آخرین حلقه تاریخ معماری سنتی در منطقه است. در دوره قاجار و پهلوی ساخت زاغه دستکند در پیوند با بافت روستا عمومیت داشته است. این فضاهای زیرزمینی با پلانی مشابه دارای فضاهایی ورودی (راهنگ)، فضای مرکزی (راسا)، فضاهای جانبی (چپک) و هواکش بوده و در پاییز تا اوایل بهار برای نگهداری دام مورد استفاده قرار می گرفت. وسعت و تعداد فضاها به وضعیت اقتصادی، شرایط توپوگرافی، نوع خاک و همجواری با فضاهای دیگر بستگی داشت.

    کلید واژگان: بیستون, دستکند, دوره قاجار, دانش بومی, زاغه, معماری}
    Mozhgan Khanmoradi *, Nahid Azizi

    Bisotun plain is located in the west of Iran and many historical monuments from Pre-history to Islamic era have been identified in it. Man's understanding of nature showed itself in the construction of Bisotun Zagehs. The Zagheh was built in the villages of Zolm abad sofla, Bisotun, Kori zageh, Baqerabad and Zaloab. This research aims to answer the above fundamental questions: In which period did the construction of troglodytic architecture begin in Bisotun and how long did their use continue? What were the components and architectural structure of these handholds?. The results of the research show that based on the available evidence in the Bisotun Plain, during the Qajar and Pahlavi periods, the construction of zagheh in the form of handstands was common under village houses and in connection with the village fabric. These underground spaces with an almost similar plan have spaces such as sloping entrances, central space, side spaces, and ventilation, and were used by the villagers of the region to keep livestock in the autumn to early spring seasons. The size and number of spaces depended on the owner's economic status, topographical conditions, the type of soil in the area, and the proximity to empty spaces.

    Keywords: Bisotun, troglodytic architecture, Qajar, indigenous knowledge, Zagheh, Architecture}
  • مرضیه قاسمی*، سکینه خاتون محمودی
    کاشی کاری عصر قاجار حوزه ای است با دامنه ای گسترده و کاربردی که بخشی جدایی ناپذیر از پیکره معماری این دوره به شمار می آید. رسانه کاشی در ادوار مختلف تاریخ هنر و صناعت ایران همواره در اشکال و با فنون مختلف مورد استفاده بوده، اما عصر قاجار را با توجه به کمیت و برخی نوآوری های فنی باید نقطه عطفی در اعتلای هرچه بیش تر این هنر دانست. کتاب کاشی کاری قاجار پژوهشی است مستقل و تصویرمحور که به نوعی در جبران کمبود و فقر منابع موجود در این حوزه برآمده و با رویکردی تاریخی و توصیفی، به جایگاه مغفول این رسانه در معماری و فرهنگ ایران پرداخته است. کتاب حاضر از منظر ارایه نمونه تصاویر فراوان (پژوهش میدانی) در قالب یک مجموعه، و شرح و توصیف شاخصه های بصری و زیبایی شناختی کاشی های قاجاری و معرفی ابنیه تاریخی، اثری است پیشگام و کم سابقه؛ اما در عین حال با نواقص و کاستی هایی نیز روبرو است. صرف توجه به کاشی هایی که فقط در مطالعات میدانی نویسنده مشاهده شده و امروزه وجود دارند، و متعاقبا غفلت از مطالعه نمونه های تاریخی ای که در منابع تصویری و مجموعه ها و آرشیوها ثبت شده؛ نادیده گرفتن کاشی های کتیبه دار (حوزه کتیبه نگاری)؛ ابهام مفهومی در تفکیک و تمایز بین نقش و مضمون در بخش مربوط به تقسیم بندی نقوش؛ و عدم روزآمد بودن و از قلم افتادن برخی منابع، از جمله کاستی های کتاب است.
    کلید واژگان: قاجار, کاشی کاری, معماری, بنا, تزئینات}
    Marziyeh Ghasemi *, Sakine Khatoon Mahmooodi
    Qajar tilework incorporates a wide arena that is inseparable from the architecture of this era. Tile medium has been used in different forms and techniques during the art history of Iran; however, the Qajar era is of greater significance regarding the large number of works produced and the related innovations occurred in this field. The book “Qajar Tilework” is a field study of this art medium dealing with the neglected status of Persian tiles during the relatively long reign of the Qajars in Persian culture and architecture. This book is a unique and pioneering study in terms of presenting various pictures under one categorization, and describing the visual and aesthetic features of Qajar tiles and monuments; yet facing with some deficiencies which have been identified and should be corrected for future publication. Mere consideration of the tiles which are only visible in remained historic buildings and complexes, and consequently ignoring the study of extant samples in the present, available collections and achieves; disregarding the whole field of inscriptions (tiles with calligraphic scripts); conceptual misunderstanding between motif and theme; and not using up-to-date sources, while leaving out some authoritative, original ones are among the major shortcomings and defects of the book.
    Keywords: Qajar, Tilewrok, Architecture, Monuments, Decoration}
  • سلماز حمیدی نیا، محسن وفامهر*، مهدی صحراگرد، وحید احمدی

    با توجه به نقش و اهمیت قبله به عنوان مهم ترین مسیله در معماری مساجد اسلامی، بررسی این عنصر و چگونگی تاثیر آن بر معماری مساجد تاریخی می تواند منجر به دستیابی به راهکارهایی شود که در بازنمایی جهت قبله در معماری مساجد آینده رهنمون هنرمندان و معماران قرار گیرد. در این راستا، در پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل و عناصر تاثیرگذار بر بازنمایی و تقویت جهت قبله در مسجد گوهرشاد مشهد، نخست اطلاعات جامعی در مورد قبله و نقش آن در معماری مساجد و معماری مسجد مذکور به روش اسنادی، مرور متون کتابخانه ای و مطالعه میدانی جمع آوری شده است. در ادامه، ویژگی های معماری و کیفیت های فضایی اجزا و عناصر سازنده این مسجد با در نظر گرفتن سه عامل سلسله مراتب حرکتی، محورهای فضایی و هندسه متاثر از جهت قبله مورد بررسی توصیفی و تحلیلی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که معماری مسجد گوهرشاد علاوه بر شیوه های رایج در روزگار خود از ویژگی های نوآورانه متعددی نیز برخوردار بوده است، مانند ایوان قبله شاخص و باشکوه تر (همراه با گنبد رفیع فیروزه ای، گلدسته های ضخیم و بلند در طرفین، دهانه سر و ته باریک ایوان و تزیینات بیشتر)، مشخص سازی مکان محراب با بسط فضایی میان ایوان و گنبدخانه، انواع مقرنس ها و تزیینات و نیز استفاده از جفت سازی و تعادل متقارن در طراحی اجزای کالبدی و تزیینات در اطراف محورهای اصلی و فرعی بنا و غیره که ضمن ایجاد خوانایی در فضا و تسهیل جهت یابی قبله، نقش موثری در ایجاد فضایی روحانی و معنوی در مسجد دارند.

    کلید واژگان: قبله, معماری, مساجد ایرانی-اسلامی, دوره تیموری, مسجد گوهر شاد}
    Solmaz Hamidinia, Mohsen Vafamehr *, Mehdi Sahragarrd, Vahid Ahmadi

    Considering the role and importance of qibla as the most important issue in Islamic mosques’architecture, study of this element and the way it affects the architecture of historic mosques can lead to solutions for representation of the direction of qibla in the future mosques’ architecture. In the present study, aiming to identify the factors and elements influencing the strengthening of the direction of Qibla in Goharshad Mosque in Mashhad, comprehensive information about Qibla and its role in mosque architecture and architecture of Goharshad Mosque in Mashhad collected using documentary method, reviewing library texts and field study. Then, considering three factors of kinetic hierarchy, spatial axes, and geometry affected by the direction of Qibla, architectural features and spatial qualities of components and constituent elements of this mosque studied descriptively and analytically. The results showed that the architecture of Goharshad Mosque, besides other common methods in its time, has several innovative features including: the more prominent and magnificent qibla porch (with a tall turquoise dome, thick and tall side garlands,, upside down narrow porch opening, and more decorations), specifying the location of the altar with spatial expansion between the porch and the dome, various types of decorations and the use of muqarnas and decorations Besides creating legibility in the space and facilitating the orientation of the qibla, pairing and symmetrical balance in the design of physical components and decorations around the main and secondary axes of the building, etc., have an effective role in creating a spiritual atmosphere in the mosque.

    Keywords: Qibla, Architecture, Iranian-Islamic mosques, Timurid period, Goharshad mosque in Mashhad}
  • پانتئا بغدادی، ابوالقاسم دادور*، مریم ثابتی

    مقدمه :

    طرح معماری خانه های سنتی ایران از عوامل مختلفی مانند مذهب، فرهنگ، ویژگی های جغرافیایی، اجتماعی تاثیر پذیرفته است. در این میان توجه به ارزش ها و اصول اخلاقی و اجتماعی برگرفته از احکام دین اسلام باعث کارکردهای معنوی و آرامش بخش اماکن سنتی شده است. این پژوهش به بررسی نقش ارزش های اجتماعی ساختار معماری خانه های سنتی قاجار در شهر یزد از نگاه قرآن پرداخته و هدف آن تحلیل نمود عینی این ویژگی ها در ساختار معماری این خانه ها است.

    روش پژوهش: 

    نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که ابتدا از طریق شیوه های تحقیق کتابخانه ای، مفاهیم مرتبط با موضوع از کتب برخی صاحبنظران، اندیشمندان، آیات و روایات اسلامی استخراج شده، سپس نقش ارزش های اجتماعی در ساختار معماری خانه های سنتی مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان می دهد که ارزش های اجتماعی از منظر قرآن در معماری خانه های سنتی مورد توجه بوده و مردم از آیات قرآنی و روایات اسلامی در این مورد الگو می گرفته اند و تاثیرات آن در قالب رعایت محرمیت، اهمیت مهمان نوازی، حقوق همسایگی، پرهیز از اسراف و رعایت قناعت، عدم اشراف ، نظم و رعایت بهداشت تجلی یافته است.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان می دهد که ویژگی ها و ارزش های اسلامی به خوبی در کالبد خانه های ایرانی اسلامی نشان داده و در کنار ویژگی های کاربردی، زیبایی و بوم آوردی مصالح بنا را نیز فراهم کرده است.

    کلید واژگان: ارزش های اجتماعی, خانه های قاجار یزد, روایات و احادیث قرآنی, معماری}
    Pantea Baghdadi, Abolghasem Dadvar *, Maryam Sabeti
    Introduction

    Architectural design of traditional Iranian houses is influenced by various factors such as religion, culture, geographical and social characteristics. In the meantime, paying attention to moral and social values and principles derived from the rules of Islam has led to the spiritual and relaxing functions of traditional places. This research investigates the role of social values in the architectural structure of traditional Qajar houses in Yazd from the perspective of the Quran, and its purpose is to analyze the objective manifestation of these characteristics in the architectural structure of these houses.

    Research method

    The type of research was descriptive-analytical, which was first extracted through library research methods, concepts related to the subject from the books of some experts, thinkers, Islamic verses and traditions, then the role of social values in the architectural structure of traditional houses was discussed and interpreted.

    Results

    The results of the research show that social values from the perspective of the Quran are considered in the architecture of traditional houses, and people take examples from the Quranic verses and Islamic traditions in this case, and its effects are in the form of respect for privacy, the importance of hospitality, the rights of neighbors, avoiding extravagance and Observance of contentment, lack of nobles, discipline and observance of hygiene have been manifested.

    Conclusion

    The results show that the characteristics and values of Islam are well shown in the Islamic Iranian houses, and besides the practical features, it also provides the beauty and naturalness of the building materials.

    Keywords: Social values, Qajar houses of Yazd, Quranic traditions, hadiths, architecture}
  • لیلا غفاری*، جمال عرب زاده
    هویت فرهنگی یک جامعه، مولود عوامل متعددی چون: دین، آداب و سنن، هنر و به طور خاص معماری می باشد، که وجه کاربردی آن در زندگی انسان، موجب اهمیت به سزایش در شکل گیری تمدن های باشکوهی مانند اسلام گردیده است. ازآنجا که بروز و ظهور عینی این تمدن در قالب سازه های هنری ارزشمند، مرهون دانش و مهارت معمارانی برجسته همچون سنان عبدالمنان می باشد، لذا بررسی نوشتارهای برجای مانده از این بزرگان جهت آشنایی با دیدگاه های بی بدیلشان قابل تامل خواهد بود. با در نظر داشتن جایگاه خاص سنان، در توسعه و پیشرفت معماری عثمانی و نیز معماری اسلامی، مطالعه و کند وکاو در متون مربوط به او، بالاخص آنچه از زبان خود معمار گفته شده، راهگشا می باشد؛ در این نگاشته، برگردان فارسی دو تذکره ی ارزشمند او در کتاب  "تذکره البنیان و تذکره الابنیه: خاطرات معمار سنان" مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این راستا پس از ارایه ی مشخصات فرمی کتاب مذکور، به وجوه تاریخی معماران و معماری دوران پیشامدرن اسلامی، زندگی نامه ی استاد سنان، معرفی دو تذکره ی او و نهایتا قیاس آن ها با رساله ای مشابه به نام رساله ی معماریه، پرداخته می شود. با این توجه که قیاس این متون با یکدیگر، در فهم بهتر افکار و ذهنیات معماران آن دوران و به خصوص سنان، موثر خواهد بود.
    کلید واژگان: معماری, معمار, سنان, تذکره البنیان, تذکره الابنیه}
    Leila Ghaffari *, Jamal Arabzadeh
    The cultural identity of a society is influenced by many factors, including religion, customs, art, and especially architecture. Moreover, the practical aspect of architecture in human life has made it important in the formation of civilizations such as Islam. The objective appearance of this civilization in the form of valuable artistic structures is due to the knowledge and skill of prominent architects like Sinan. Therefore, to get acquainted with architects and their unique perspectives, studying of remain historical cited texts is considerable. Due to Sinan's special place in the development of Ottoman architecture, as well as Islamic architecture, exploring the texts related to him, especially what was said by Sinan, is fruitful. Regarding this article, the Persian translation of his two valuable treatises in the form of the book "Tezkiretü'l-Bünyan and Tezkiretü'l-Ebniye: Mimar Sinan Memories" has been reviewed. So, after presenting formic characteristics of the book, historical aspects of pre-modern architecture and architects of Islamic world, the life and works of Sinan, his Biography, his treatise’s introduction and finally a comparison between them and a similar text, Risale-yi Mimariye are discussed; Hence this comparison will be effective in better understanding the thoughts of the architects of that time, especially Sinan.
    Keywords: Architecture, Architect, Mimar Sinan, Tezkiretu’l-bunyan, Tezkiretu’l-ebniye}
  • باقر رضایی، محمدرضا پاکدل فرد*، حسن ستاری ساربانقلی، شبنم اکبری نامدار

    مسکن مهر یکی از راه حل های کمبود مسکن برای تامین مسکن افراد کم درآمد جامعه می باشد؛ اما به لحاظ معماری از همه ابعاد فضایی، کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و رضایتمندی ساکنین دچار مشکلات بی شماری است. هدف پژوهش حاضر بررسی مسکن مهر از بعد عوامل کالبدی و اجتماعی می باشد. نتایج مطالعات نشان داد که آسایش و امنیت بیشترین تاثیر را در معماری مسکن مهر شهر جدید سهند دارد. بین مولفه های کالبدی از قبیل از قبیل فرم فضا، اندازه فضا، آسایش بصری و محیطی، سازمان فضایی و مکان یابی و احساس امنیت رابطه معناداری قایل شده اند که متاسفانه در طراحی مسکن مهر به این موضوع توجه نشده است. زیبایی منظر به عنوان معیار تاثیرگذار بر کیفیت اجتماعی زندگی ساکنین تا به امروز نتیجه ای جز تولید فضاهای بی هویت، بی شکل، فاقد قلمرو، بی روح، یکنواخت و فاقد سازمان مشخص فضایی، دربر نداشته است. همچنین عوامل استحکام بنا در مسکن مهر یکی از چالش هایی بوده است که در تحقیقات مختلف با بحث های اجتماعی پیوند خورده است چنانکه با توجه به عدم اعتماد ساکنین مسکن مهر نسبت به این مجتمع ها و با توجه به زلزله های اخیر و نقشی که این مجتمع ها در تلفات جانی و مالی شهروندان در پی داشته است، شهروندان مسکن مهر نیز اعتماد عمومی خود را نسبت به این مجتمع ها سلب نمودند.

    کلید واژگان: مسکن مهر, عوامل کالبدی و اجتماعی, معماری, شهر جدید سهند}
    Bagher Rezai, Mohammadreza Pakdelfard *, Hasan Sattari Sarbangoli, Shabnam Akbari Namdar

    Mehr housing is one of the solutions to the housing shortage to provide housing for low-income people in the community. But in terms of architecture, from all spatial, physical, economic, and social dimensions, and residents' satisfaction, it suffers from numerous problems. This study aims to investigate Mehr housing in terms of physical and social factors. The results of studies showed that comfort and security have the greatest impact on the housing architecture of the new city of Sahand. There is a significant relationship between physical components such as space form, space size, visual and environmental comfort, spatial organization and location, and sense of security, which unfortunately has not been considered in the design of Mehr housing. The beauty of the landscape as a criterion affecting the social quality of life of residents to date has resulted in nothing but the production of anhydrous, shapeless, uninspired, inanimate, monotonous, and without a specific spatial organization. Also, the factors of building strength in Mehr housing have been one of the challenges that have been linked to social debates in various studies, such as the lack of trust of Mehr housing residents in these complexes and the recent earthquakes and the role of these complexes in casualties. The lives and finances of the citizens have been lost, and the citizens of Mehr Housing have also lost their public trust in these complexes.

    Keywords: Mehr housing, Physical, Social Factors, Architecture Sahand New City}
  • ابراهیم رایگانی*، اسماعیل همتی ازندریانی

    معماری تجلی گاه نیازهای روحی و جسمی انسان به شمار می رود. انسان برای حفاظت و حمایت از خویش به خلق بستر معمارانه پرداخته و از این طریق خود را از گزند خطرهای مختلف همانند شرایط جوی نامساعد و حیوانات درنده و... در امان نگاه داشته و در عین حال بستری مناسب برای رفع نیازهای روزمره خود فراهم کرده است. همچنین در گذر زمان از نمادها برای تجهیز بهتر آن در مقابل هجمه های ملموس و ناملموس بیرونی بهره برده است. پژوهش پیش رو با هدف شناخت تطور نمود نگهبان در بستر معماری ایران از روزگار عیلامی تا پایان عصر ساسانی انجام شده است. پرسش های مطرح در این مقاله عبارتند از: سیر تطور نگهبان یا محافظ در بستر معماری ایران چگونه بوده است؟ و چه عناصری برای این منظور به کار گرفته شدند؟ ماهیت این پژوهش، بنیادی و رویکرد آن توصیفی تاریخی است. داده ها با روش میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده است. بر اساس نتایج تحقیق، روند بهره گیری از عناصر نگهبان بدون گسست زمانی و در بستر معمارانه آن در کانون توجه بوده و از نمودهای تجسمی مانند پیکره و نقش برجسته به نمودهای کتیبه نگاری و جادویی دارویی است. همچنین این عنصر بیانگر تغییر و تفاوت نگهبان بر معماری ایرانی است و هیچ گاه از درگاه سازه های معماری محل سکونت انسان حذف نگردیده و فقط همگام با باورها و اعتقادات جوامع بشری دچار تغییر شده است

    کلید واژگان: معماری, مردم شناسی, نگهبان, محافظ, درگاه}
    Ebrahim Rayegani *, Esmail Hemati

    Architecture is the volumetric manifestation of human spiritual and physical needs. In order to protect himself, man has created an architectural context and over time has used symbols to better equip it against tangible and non- tangible external attacks. The present study aims to identify the evolution of the guardian in the context of Iranian architecture from Elamite to the end of Sassanid Era. The research questions are how the evolution of the guardian has been in the context of Iranian architecture And what elements have been used for this purpose. The nature of this research is fundamental and its approach is descriptive historical. The data have been collected through field activities and documental sources. The findings indicate that the process of using guard elements without time interruption have been in center of recognition and from visual representations such as statues and reliefs to inscriptions and magic-medicine ones.

    Keywords: Architecture, Anthropology, guardian, protector, GATEWAY}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال