به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « game theory » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «game theory» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نعیم شکری، عباس عصاری*، علی عسگری، امیرحسین مزینی، نعمت الله اکبری

    إن فقدان التوازن المالی وعدم وجود تعادل بین الموارد والمصارف فی صنادیق التقاعد فی إیران عزز من الشعور بالحاجه لإجراء الإصلاحات والتعدیلات علی هذه الصنادیق، وجعل منها ضروره لا یمکن اجتنابها. وقد ارتفعت حصه المعونات الحکومیه من التکالیف العامه للحکومه فی صندوق تقاعد موظفی الخدمه المدنیه الإیرانیه وصندوق تقاعد موظفی الخدمه العسکریه، من11 بالمیه فی عام 1392 ه ش، لتصل عام 1400 ه ش 19 بالمیه. وقد شهد هذا المسار فی السنوات الاخیره شکلا تصاعدیا. ومع ذلک وعلی الرغم من إدارک الازمه من قبل مختلف الجهات الفاعله فی نظام المعاشات التقاعدیه لم یتم تنفیذ هذه الإصلاحات. فی هذا الإطار تسعی الدراسه الراهنه إلی معرفه إشکالیات عدم التوزان المالی فی نظام التقاعد الإیرانی وتقدیم الحلول الممکنه لحل ازمه نظام التقاعد الإیرانی خلال السنوات ما بین عام 1392 ه ش وعام 1400 ه ش. ونظرا لوجود جهات فاعله واصحاب مصلحه مختلفین، فقد تم استخدام إحدی الطرق غیر الکمیه لنماذج نظریه اللعبه والتی تسمی نموذج الرسم البیانی(نموذج جیراف) لحل النزاعات. یعد هذا النموذج اداه جیده لتقدیم النماذج وتحلیل المشاکل المعقده، ویعبر عن النتایج الاکثر احتمالا للعدید من المشاکل فی العالم، کما انه یقدم تعلیمات لتحسین هذه النماذج وتطویرها. اظهرت نتایج صناعه النموذج لازمه التقاعد فی إیران ان الحاله الرابعه للنموذج، حاله الإصلاح، لها فرص اکثر فی الحدوث؛ لذلک فإن الوضع الحالی لیس وضعا مستقرا لجمیع اللاعبین (اصحاب المصلحه) ولدیهم الدافع لترکه. ووفقا للنتایج، فإن الحد من الدعم الحکومی وتغییر نظام التقاعد وتنفیذ إصلاحات هیکلیه وتبادلیه سیودی إلی تحسین الوضع الحالی.

    کلید واژگان: نظام التقاعد الإیرانی, نظریه الالعاب, نموذج جیراف لحل التناقضات والنزاعات}
    Naeim Shokri, Abbas Assari*, Ali Asgary, Amirhosein Mozayani, Nematollah Akbari

    Financial imbalances and imbalances between resources and expenditures in Iranian pension funds have made the need for fund reforms inevitable. Today, the share of government aid in public government expenditures to the two Civil Servants and Military pension funds has increased from about 11 percent in 2013 to about 19 percent in 2021, and this trend has been increasing in recent years. However, despite the perception of the crisis by various actors in the pension system, these reforms have not been implemented. In this regard, the present study seeks pathology and finds a solution to solve the crisis of the Iranian pension system during the years 2013-2021. Due to the existence of different actors and stakeholders, one of the non-quantitative methods of game theory models, called the graph model, was used to resolve conflicts. This model is a good tool for modeling and analyzing complex problems, expresses the most likely consequences of various problems in the world, and finally provides guidelines for its improvement. The modeling results of the retirement crisis show that the fourth mode of the model, ie the state of reform, is more likely to occur. Therefore, the current situation is not a stable situation for all players, and they are motivated to leave it. According to the results, limiting government support, changing the pension system, and carrying out structural and parametric reforms will improve the current situation.

    Keywords: Iran's Pension System, Game Theory, Graph Model for Conflict Resolution}
  • حمید بیگدلی*، محمد موسی زاده
    هدف
    محیط جنگ یک موقعیت تعارضی است و تحقیق در عملیات یکی از فنون مورد استفاده برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در شرایط مختلف نبرد است. در این مقاله برای مدل سازی وضعیت تعارضی از نظریه بازی استفاده شده است که از جمله روش های پر کاربرد در حوزه نظامی است.
    روش
    در این مقاله پس از مدل سازی مساله به صورت بازی ماتریسی، برای تعیین عایدی ‍ ها و اولویت بندی خروجی های بازی، روش تحلیل سلسله مراتبی پیشنهاد شده است. از طرفی با توجه به اینکه در دنیای واقعی اطلاعات به صورت نادقیق و مبهم ارایه می گردند، مجموعه های نوتروسافیک برای بیان این اطلاعات به کار گرفته شده است. یک روش حل مساله تحلیل سلسله مراتبی با داده های نوتروسافیک پیشنهاد شده و سپس حل مساله بازی با خروجی های حاصل از روش تحلیل سلسله مراتبی مورد بحث قرار گرفته است.
    یافته ها
    برای حل مساله بازی ماتریسی با عایدی های نوتروسافیک، مفهوم تقریب نزدیکترین بازه عدد فازی نوتروسافیک مثلثی تعمیم یافته مورد استفاده قرار گرفته و مدل بازی به صورت یک مساله با عایدی های بازه ای نوشته شده است. در ادامه روشی برای حل این مساله بازی پیشنهاد شده است. در نهایت حل یک نمونه مساله کاربردی در مسایل نظامی با روش پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته است. برای حل این مساله، دو مساله خوش بینانه و بدبینانه برای هر بازیکن پیشنهاد شده است که با حل این مسایل راهکارهای بهینه بازیکنان در دو حالت خوش بینانه و بدبینانه به دست می آید.
    نتیجه گیری
    کارایی و سادگی در روش حل مساله و همچنین قابلیت توسعه روش پیشنهادی به مسایل بازی با عایدی های از نوع بازه ای از جمله نتایج این تحقیق است.
    کلید واژگان: نظریه بازی, تحلیل سلسله مراتبی, مجموعه فازی نوتروسافیک, تصمیم گیری نظامی}
    Hamid Bigdeli *, Mohammad Mousazadeh
    Objective
    The war environment is a conflict situation and operations research is one of the used techniques to make decisions in different battle conditions. In this article, game theory is used to model the conflict situation, which is one of the widely used methods in the military field.
    Method
    In this article, after modeling the problem as a matrix game, a hierarchical analysis method is proposed to determine the payoffs and prioritize the outputs of the game. On the other hand, due to the fact that in the real world information is presented in an imprecise and ambiguous way, Neutrosaphic collections have been used to express this information. A method of solving the hierarchical analysis problem with Neutrosaphic data is proposed and then solving the game problem with the outputs of the hierarchical analysis method is discussed.
    Findings
    To solve the matrix game problem with neutrosaphic payoffs, the concept of nearest interval approximation of the generalized triangular neutrosaphic fuzzy number is used and the game model is written as a problem with interval payoffs. In the following, a method is proposed to solve this game problem. Finally, the solution of a practical example in military problems has been investigated with the proposed method. To solve this problem, two optimistic and pessimistic problems have been proposed for each player, and by solving these problems, the optimal solutions of the players are obtained in two optimistic and pessimistic states.
    Conclusion
    Efficiency and simplicity in the problem solving method as well as the ability to develop the proposed method to game problems with interval-type payoffs are among the results of this research.
    Keywords: Game Theory, Analysis hierarchy, Neutrosophic fuzzy set, Military decision making}
  • نادر شمامی، اسماعیل مهدی زاده*، مهدی یزدانی، فرهاد اعتباری

    تخصیص بهینه تجهیزات جهت خنثی سازی اهداف که اغلب با عنوان مسیله ی تخصیص سلاح به هدف از آن یاد می شود به یکی از کانون های اصلی تفکر نظامی نوین تبدیل شده است. تخصیص سلاح با در نظر گرفتن اصل صرفه جویی در منابع، بدون کاستن از قدرت نابودکنندگی سامانه ها همواره جهت محافظت از زیرساخت‏ های حیاتی مورد توجه بوده است. زیرساخت های حیاتی شامل دارایی های فیزیکی یک سیستم است که از دست دادن آن ها منجر به اختلال قابل توجهی در سیستم های عملیاتی و کاربردی می شود. در این مقاله یک مدل ریاضی استکلبرگ به ‏عنوان یک تکنیک در نظریه بازی‏ ها جهت مدیریت صحنه نبرد ارایه می ‏گردد. بازی در نظر گرفته شده شامل دو بازیگر (دشمن و نیروی خودی) است که هر یک جهت بهینه کردن اهداف خویش در تلاش هستند. در نظر گرفتن نیروهای هوایی و زمینی به ‏صورت همزمان و در نظر گرفتن دارایی های طرف خودی و دشمن از جمله نوآوری ‏های در نظر گرفته شده است. ابتدا یک مدل دو سطحی استکلبرگ ارایه می ‏شود و پس‏ از خطی ‏سازی، مدل دو سطحی با استفاده از شرایط کاروش کان تاکر (KKT) به مدل تک سطحی معمولی تبدیل شده است. در نهایت جهت نمایش کارایی مدل، تعدادی مثال با بهره ‏گیری از نرم ‏افزار گمز حل شده است.

    کلید واژگان: تخصیص سلاح به هدف, مدیریت صحنه نبرد, نبرد هوایی و زمینی, نظریه بازی‏ها, مدل ریاضی استکلبرگ, شرایط بهینگی کاروش کان تاکر}
    Nader Shamami, Esmaeil Mehdizadeh *, Mehdi Yazdani, Farhad Etebari

    Optimal assignment of equipment for disposal of targets, often referred to as a weapon assignment problem, has become one of the main centers of modern military thought. Weapon Target Assignment (WTA) is based on consideration of the principle of saving on resources, without reducing the power of systems and systems always to protect vital infrastructure. The critical infrastructure consists of the physical assets of a system, resulting in a significant disruption to operational and operational systems. In this study, a Stackelberg a mathematical model is presented to manage battle scenes. The Stackelberg model is considered to be a strategic game and an incomplete competition. The game is considered to consist of two actors (Enemy and Power), each striving to optimize its goals. Considering air and ground forces simultaneously, consider the assets of both the friendly and the enemy, including the innovations considered in this study. In this study, a two- level Stackelberg model has been presented and after linearization, the two- level model has been developed using Karush–Kuhn–Tucker conditions (KKT) to the ordinary one –level model. Finally to show the performance of the model, some examples are solved using GAMS software.

    Keywords: Weapon Target Assignment, Battle scene management, Game Theory, Stackelberg mathematical model, Optimization conditions of Karush Kuhn Tucker}
  • مسعود نوروزیان، موسی اکرمی*، تقی ترابی، فرهاد حسین زاده لطفی

    انتخاب هر دستگاه اصل موضوعی‎‎‎ می‎تواند سطح دستیابی ما به امور واقع و در نتیجه معرفت ما نسبت به جهان اطراف را به اصول آن دستگاه محدود کند. در این مقاله سعی شده است که این موضوع از دیدگاه فلسفه علم بررسی و نشان داده شود که در کتاب نظریه بازی‎ها و رفتار اقتصادی نوشته جان فون نویمان و اسکار مورگنشترن‎ چگونه با این موضوع برخورد شده است. به همین دلیل چند محور اصلی مانند «عقلانیت»، «متعین بودن سیستم یک بازی»، «تعادل» و «اصل ثابت بودن سایر شرایط» که در علم اقتصاد به عنوان اصل مطرح هستند و نحوه قرار گرفتن این اصول در درون دستگاه اصول موضوع ریاضیاتی نظریه بازی‎ها بررسی می شود. دیدگاه کلی ما این است که یکی از دلایل اینکه نظریه بازی‎ها‎‎‎ نمی‎تواند رفتارهای اقتصادی را به طورکلی توصیف و تحلیل کند آن است که جهان را به عنوان یک سیستم تک نظمی در نظر گرفته است و به همین دلیل زنجیره علیتی در این سیستم بسیار طویل است؛ درحالی که سیستم‎های خودسازمانده به دنبال ایجاد سازمان‎های چند نظمی هستند و به همین دلیل آمادگی دارند که برای این منظور بر پیچیدگی سیستم بیفزایند. ریاضیات برای مقایسه نظم میان دو ساختار دارای ابزاری به نام ایزومورفیسم است؛ ولی در اقتصاد چنین ابزاری وجود ندارد و بنابراین ما در اغلب موارد‎‎‎ نمی‎دانیم که در حال عمل کردن در درون دو سیستم با نظم‎های مختلف هستیم.

    کلید واژگان: نظریه بازی ها, اصول موضوع ریاضیاتی و اقتصادی, خودسازماندهی, نظم, ایزومورفیسم}
    Masoud Norouzian, Musa Akrami *, Taghi Torabi, Farhad Hosseinzadeh Lotfi

    Choosing any device of the axiomatic system can limit the level of our access to the real things and consequently our knowledge of the world around us to the principles of that device. This article tries to examine this issue from the perspective of the philosophy of science and shows how this issue has been addressed in the book “Theory of Games and Economic Behavior” by John von Neumann and Oscar Morgenstern. For this reason, several main axes such as "rationality", "determinism the system of a game", "equilibrium" and "the principle of ceteris paribus" are considered as principles in economics and how these axioms are placed within the system of Mathematical axiomatic system of game theory. Our general view is that one of the reasons that game theory cannot describe and analyze economic behavior, in general, is that it considers the world as a single-order system, and therefore the causal chain in this system is very long, while Self-organizing systems seek to create multidisciplinary organizations and are therefore willing to add to the complexity of the system for this purpose. Mathematics has a tool called isomorphism to compare order between two structures, but there is no such tool in economics, and so we often do not know that we are operating within two systems with different orders.

    Keywords: Game Theory, Axioms of Mathematical, Economic, Self-Organization, Order, Isomorphism}
  • محمدرضا ایران منش*
    خلقیات بحث انگیز ایرانیان نزدیک به دو قرن است که توجه ایرانیان را به خود جلب کرده و سبب تالیف کتاب های بسیاری در این زمینه شده است. کتاب ما ایرانیان، تالیف مقصود فراستخواه، از آخرین کتاب هایی از این دست است که با اقبال عمومی روبه رو شده است. نویسنده تلاش کرده پس از نشان دادن بحث انگیزبودن خلقیات ایرانیان، با نگاهی علمی و ازمنظر نظریه های جامعه شناختی یک الگوی نظری تلفیقی سیستمی چندسطحی برای توضیح و تبیین این خلقیات ارایه دهد.در مقاله پیش رو، نشان داده شده که اولا تلاش نویسنده برای تدوین چنین الگویی مقرون به توفیق نبوده و التقاط نظری به جای تلفیق نظری نشسته و درنهایت به سمت نظریه های ساختارمحور کشیده شده است؛ ثانیا تکثر نظریه های به کارگرفته شده سبب نوعی اغتشاش نظری شده و ثالثا از نظریه های مورداستفاده یا برداشت درستی نشده یا تحلیل و تبیین برآمده از آن ها نادرست و در بعضی موارد متعارض است.
    کلید واژگان: خلقیات بحث انگیز ایرانیان, الگوی نظری سیستمی چندسطحی, تبیین استقرایی قیاسی, نظریه بازی ها, مم ها و چرخش نخبگان}
    Mohmmadreza Iranmanesh *
    Iranians’ controversial ethos have attracted Iranians’ attention for nearly two centuries and led to writing many books in this field. The book “We Iranians” by Dr. Maghsoud Ferastkhah is one of the latest books of this kind that has been publicly welcomed. After demonstrating the Iranians’ controversial ethos and from the perspective of sociological theories the author has tried to present a multilevel systemic theoretical model with scientific look and in order to explain this ethos. In this paper, it is shown that first, the writer’s attempt to formulate such a model has not been successful, and the theoretical eclecticism gives a way to the theoretical integration, and ultimately leads to structured-oriented theories; secondly, the plurality of used theories causes some kind of theoretical disorders; thirdly, the used theories may have been misunderstood, or analyzed, and explained wrongly or paradoxically.
    Keywords: Iranians’ Controversial Ethos, Multilevel Systemic Theoretical Model, Inductive-Deductive Explanation, Game Theory, Memes, Elite Circulation}
  • مهدی علیان*، صابر محمدپور، محمدتقی رضویان

    امروزه مناطق کلان شهری به مثابه گرانیگاه های قدرتمند اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح جهان مطرح اند که واجد ویژگی تعدد و تکثر کنشگران بوده و همین امر به وقوع تفرق هایی منجر شده که مدیریت این مناطق را با مسائل و مشکلات بسیاری روبه روکرده است. منطقه کلان شهری تهران نیز به عنوان مهمترین و بزرگترین منطقه کلان شهری کشور، از این مسائل و مشکلات در حوزه مدیریتی رنج می برد. بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی به دنبال مدل سازی و تحلیل رابطه میان کنشگران منطقه کلان شهری تهران در سطحی کلان و راهبردی با استفاده از نظریه بازی هاست.  نتایج حاصله بیانگر آن است که مطلوبیت، پایداری و تعادلی که در عرصه مدیریت منطقه کلان شهری تهران مطرح است، مستلزم دخالت و بسترسازی نهادها و تصمیم گیرندگان ارشد حکومتی و حاکمیتی در قالب اصلاحات ساختاری و بازنگری در قوانین و مقررات تقسیمات کشوری به منزله نخستین گام در به رسمیت شناختن مفهوم منطقه کلان شهری است.

    کلید واژگان: مدیریت مناطق کلان شهری, منطقه کلان شهری تهران, نظریه بازی ها, تئوری گراف}
    Mehdi Alian *, Saber Mohammadpoor, Mohammad Taghi Razavian

    Metropolitan areas are considered as powerful economic, political, and social centers around the globe that have a plurality of actors, and this has led to disparities which result in many problems in management of these regions. Tehran metropolitan area as the largest metropolitan area of Iran suffers from the same problems. Therefore, the present study uses a descriptive-analytical method for modelling and analyzing the relationship between actors in Tehran metropolitan area at a strategic level using game theory. The results show that the desirability, sustainability and balance that is being discussed in ​​Tehran metropolitan area requires involvement and establishment of senior government institutions and decision makers in the form of structural reforms and revising the laws and regulations of the divisions as the first step in recognizing the concept of metropolitan area.

    Keywords: Metropolitan region management, Tehran metropolitan region, Game Theory, Graph Model}
  • مرتضی بابایی، مجید شیخ محمدی*، حمیدرضا لشکریان
    درگیری سخت بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا موضوعی است که چند دهه بین نظریه پردازان خودی و دشمن بحث شده است. در این مقاله، نبرد بین ا. م. آمریکا و ج. ا. ایران مدل شده  و با استفاده از رویکرد نظریه بازی در حالت غیرهمکارانه مورد تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل این نبرد براساس مدل گراف برای تحلیل مناقشه (نبرد) و به کمک سیستم پشتیبانی تصمیمGMCR+ صورت گرفته است.این مدل شامل دو بازیگر اصلی (ا. م. آمریکا و ج. ا. ایران) است. از بین 1024 ترکیب، 16حالت شدنی موردتحلیل قرارگرفته است. بر این اساس، 6 حالت به عنوان وضعیت های تعادل پیش بینی می شود. با توجه به تعاریف متفاوت پایداری و براساس اولویت بازیگران روی سناریوهای مختلف، وضعیت تعادل مدل (محتمل ترین وضعیت نهایی نبرد) تعیین می شود. وضعیت تعادل برآمده از مدل بیان می دارد که در شرایط موجود، احتمال درگیری سخت بین ا. م. آمریکاو ج. ا . ایران بسیار اندک است. سایر وضعیت های تعادل بسته به شرایط مختلف مناقشه می تواند رفتار هریک از بازیگران نبرد را تعیین کند. نتایج تحلیل نشان می دهد که با استفاده از این روش می توان رفتار بازیگران نبرد را در شرایط عقلانی تحلیل و حالت یا پیامد مطلوب خودی را در مواجهه با دشمن جهت تصمیم سازی صحیح و اتخاذ پاسخ مناسب تعیین کرد و موجب تغییر رفتار و تصمیم دشمن شد.
    کلید واژگان: تحلیل استراتژیک نبرد, مدل سازی, مدل گراف برای تحلیل مناقشه, نظریه بازی ها}
    Morteza Babaei, Majid Sheikhmohammady *, Hamidreza Lasahkarian
    The hard conflict between the Islamic Republic of Iran (IRAN) and the United States of America (US) has been discussed for decades by bothdomestic and external analysts. In this paper, the conflict between the US and IRAN has been modeled and analyzed, using game theory approach in non-cooperative mode. The analysis of this conflict has been conducted based on the graph model for conflict resolution and using GMCR+ decision support system. This analysis considers two decision makers (DMs) containing the US and IRAN.Sixteenfeasible states have been analyzed among 1024 possible combinationsand accordingly, six states are predicted as the equilibria. Based on different solution concepts for stability definition and the preferences vector of DMs on different scenarios, the model’sequilibrium is determined.In other words, the most likely outcome of the conflict is predicted.The equilibrium resulted from the analysis of the model,expresses that, the possibilityof a severe conflict between the US and IRAN is very unlikely.The other equilibria can determine the behavior of each of the battle players depending on the different circumstances of the conflict. The analyses results show that using this method enables us to analyze the behavior of the battle players in a rational process of decision making to reach the self-desired state or outcome. Findings of this research might help both players to make the right decision and to adopt an appropriate response in confronting the enemy and to change the behavior and decision of the enemy.
    Keywords: Conflict Analysis, Game Theory, Graph model for conflict resolution, Modeling}
  • محمد جواد ساکت*، محمدصادق کریمی
    بخش حمل ونقل به خصوص حمل ونقل جاده ای در ایران مانند تمام دنیا سهم بزرگی در مصرف انرژی دارد. تامین امنیت عرضه سوخت حمل ونقل جاده ای در بخش خودروهای سنگین کاملا محقق شده اما در زمینه بنزین مدیریت صحیحی صورت نگرفته است؛ به طوری که ایران سال ها است واردکننده بنزین بوده است و شهرهای بزرگ آن مشکل آلودگی ناشی از خودروهای سبک را دارند. با بررسی موضوع حمل ونقل خودروهای سبک از روش نظریه بازی می توان به تحلیلی درست از موانع پیش روی کاهش مصرف سوخت در این حوزه پی برد. برای این منظور، عوامل اصلی اثرگذار در حمل ونقل خودروهای سبک یعنی مردم، دولت و خودروساز مدل سازی شده است و منافع آن ها در نظر گرفته می شود. با بررسی روابط میان این بازیگران و اقدامات آن ها، می توان دریافت که ایجاد اهرم جریمه خودروساز می تواند به مدیریت مصرف سوخت کمک شایانی کند. همچنین، ملزم کردن دولت به دادن وام به خودروساز، جهت بهبود مصرف سوخت موتور خودروها، مصرف سوخت را کاهش می دهد. از طرفی، تعیین میزان استاندارد برای متوسط مصرف سوخت خودروهای تولیدی باید به صورت پله ای و مرحله ای باشد.
    کلید واژگان: نظریه بازی, حمل و نقل, خودروهای سبک, بنزین, سوخت}
    Mohammad Javad Saket *, Mohammad Sadegh Karimi
    The transportation sector, especially road transport, has a large share of energy consumption in Iran, like the rest of the world. Supply security of road transport fuel to the heavy vehicles sector has been fully realized, but it has not been properly managed in the field of gasoline, as Iran has been a gasoline importer for many years, and large cities suffer from pollution caused by light duty vehicles. By analysis the issue of light duty vehicle transport from the theory of game theory can find an accurate analysis of the impediments to reducing fuel consumption in this sector. For this purpose, the main drivers affecting the transport of light duty cars - people, government and automakers - are modeled and their benefits are considered. By examining the relationship between these actors and their actions, it can be seen that the creation of a car leverage can help to manage fuel consumption, and the government's obligation to lend to the automaker to improve the fuel consumption of motor vehicles reduces fuel consumption. On the other hand, the standard setting for the average fuel consumption of the produced vehicles should be staged and stepped.
    Keywords: Game Theory, Transportation, Light Duty Vehicle, Gasoline, Fuel}
  • محمدصادق کریمی*
    تحریم ها به عنوان یکی از ابزار سیاست خارجی در نظر گرفته می شوند. مطالعات نظری در مورد تحریم جنبه های مختلف این موضوع را بررسی کرده اند. اما اثر دو موضوع بر تحریم به خوبی بررسی نشده است: اولا امکان اقدام متقابل کشور تحریم شونده و ثانیا حضور کشورهای رقیب برای کشور تحریم شونده. برای پرداختن به این دو نقص از نظریه بازی استفاده شده است. در این مقاله، شش بازی مطالعه شده است که در تعداد مراحل، چگونگی محاسبه مطلوبیت ها و حضور یک کشور رقیب با یکدیگر متفاوت اند. نتایج نشان می دهد امکان اقدام متقابل، این فرصت را به کشور تحریم شونده می دهد که محاسبات کشور تحریم کننده را تغییر دهد. چنین امکانی احتمال وقوع تحریم را کاهش می دهد. با این حال، حضور یک کشور رقیب این فرصت را خنثی می کند و وضع تحریم را برای کشور فرستنده ساده تر می کند.
    کلید واژگان: تحریم, نظریه بازی, اقدام متقابل, کشور رقیب, تحریمهای ایران}
    Mohammad Sadegh Karimi *
    Sanctions are considered as a foreign policy tool. Theoretical studies on sanctions have investigated different aspects of the issues. These discussed aspects include the effectiveness of the sanctions and how it affects the behavior of the target country. But the effects of the possibility of first, fight-back strategy for the target country, and second, the presence of rival countries have been discussed unlikely. Game theory is used to address these two deficiencies. Six games which differ in the number of stages, how the pay-offs are calculated, and the presence of a rival country are studied. The results show that fight back ability provides the target with the opportunity to change the sender’s calculation. It also reduces the probability of sanctions. However, the presence of a rival country neutralizes this opportunity and makes it easier for the sender country to put sanctions into force. In addition, a minimum extent of the sanctions was deduced for the sender country to enter a sanctions episode.
    Keywords: sanctions, Game theory, fight-back strategy, rival country, Iran sanctions}
  • محمد ابراهیم بنی حبیب *، نرگس دولت آبادی
    در این مقاله، بر موارد مورد نیاز جهت ظرفیت سازی اجتماعی و سیاسی در مسائل مربوط به محیط زیست و بصورت خاص پدیده ریزگردها در جنوب غربی کشور بررسی شده و به دیپلماسی آب به عنوان راهکاری برای احیای تالاب هورالعظیم که منشاء پدیده ریزگردها در جنوب غربی کشور در منطقه بوده و حوضه آبریز آن ما بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار دارد پرداخته شده است. دیپلماسی آب پیشنهادی طیف وسیعی از مذاکرات از جمله: دیپلماسی فاجعه، دیپلماسی پیشگیرانه (از ایجاد مناقشات) و دیپلماسی سبز را شامل می شود. در حال حاضر، ترکیه تنها به دنبال استفاده از منابع طبیعی برای توسعه خود، بدون در نظر گرفتن مشکلات زیست محیطی منطقه می باشد، بنابراین می توان گفتمان موجود در منطقه را گفتمان جهان سومی دانست. لذا پیشنهاد می شود با عبورازگفتمان بردبرد به گفتمان سبز رسیده و با استفاده از این گفتمان و تئوری بازی نقطه تعادل احیای تلاب را تعیین نمود. همچنین باید شبکه ای از روابط اجتماعی وسیاسی در بین کشورهای ذینفع برای زمینه سازی در افکار عمومی و تاثیرگذاری بر تصمیم گیران و تصمیم سازان ایجاد نمود. درصورتی که تصمیم گیران سیاسی دو کشور ایران و عراق دیپلماسی آب و کالا (رها سازی آب توسط کشور ترکیه را در مقابل بازار کالا در کشور ایران و عراق و گردشگری در ترکیه) را به عنوان یک ابزار مذاکره با دولت ترکیه استفاده نمایند، قدمی به سوی تعادل محیط زیست در منطقه خواهد بود. در ساختار شبکه ای، از اتصالات گسترده، اساس نامه های متعدد و رضایت رو به رشد برای مذاکرات شبکه ای حل معضل ریزگردها باید سود جست.
    کلید واژگان: ظرفیت سازی, دیپلماسی آب, دیپلماسی فاجعه, دیپلماسی پیشگیرانه, دیپلماسی سبز, آموزش}
    Mohammad Ebrahim Banihabib *, Narges Dolatabadi
    In this paper, social and political capacity building for issues related to the environment, specifically the phenomenon of dust storm in the southwest of Iran which is studied and water diplomacy as a strategy for restoration of Hoor-Alazim wetland which its basin is in Iran, Iraq and Turkey and now is a source of dust storm was investigated. Water diplomacy includes wide spectrum of negotiations such as: disaster diplomacy, preventive water diplomacy and green diplomacy. Currently, Turkey uses its natural resources for development ignoring its environmental impacts. Thus, current dialog jn region is third world dialog. So, it is suggested using win-win dialog as a path to achieve green dialog and applying this dialog as well as game theory, the balance point of the wetland restoration should be determined. In addition, social and political networks among stockholder states for preparing public opinion and impacting on decision maker and decision supporter should be constructed. If policy makers of Iran and Iraq apply water and merchandise exchange diplomacy as a negotiation tool in dialog with Turkey, it will be a step to restoration of environment of region. In networking structure, we should use wide links, several statute and increasing satisfaction for network negotiations in conflict resolution of dust storm.
    Keywords: Capacity building, water diplomacy, disaster diplomacy, preventive diplomacy, green diplomacy, game theory}
  • مصطفی عباسی، مجید شیخ محمدی*، مجید غیوری ثالث
    با توجه به گسترش روزافزون فضای سایبر و بروز حملات سایبری بخصوص از طریق بدافزارها، فضای رقابتی بین نویسندگان بدافزارها و طراحان سامانه های امنیتی دفاعی، به وجود آمده است. با مدل سازی مبتنی بر نظریه بازی، علاوه بر تبیین و تشریح مسائل، مناقشه ها و فضاهای رقابتی، می توان به کشف راه حل هایی سازنده برای حل بهتر آن ها رسید و شرایط موثر بر تصمیم گیری بازیگران و رفتار آن ها را مدل، تحلیل و پیش بینی نمود. در این مقاله، رقابت بین نویسندگان بدافزار و تحلیل گران سامانه های امنیتی، توسط نظریه بازی مدل سازی و تحلیل شده است. در این مدل سازی از بین 128 ترکیب انتزاعی راهبرد های بازیگران، با اعمال محدودیت هایی، 15 حالت ممکن رقابت، تحلیل شده که در نهایت 2 حالت به عنوان وضعیت های تعادل بازی، معرفی می گردد که بر اساس آن می توان رفتارهای بازیگران را پیش بینی کرد. توجه به وضعیت های پایداری، بیان می دارد که نویسندگان بدافزار جهت اطمینان از اجرای اهداف خود، برای تولید بدافزار از فناوری های خود محافظتی و شناسایی محیط، استفاده می نمایند و تحلیل گران سامانه های امنیتی با توجه به راهبردهای محتمل نویسندگان بدافزار، ایمن ترین و مناسب ترین راهبردها را یعنی بهره برداری از تمامی قابلیت های دفاعی، جهت مقابله با رقیب استفاده می نمایند؛ بررسی رفتارهای اخیر بدافزارها و سامانه های دفاعی، تاییدی بر نتایج این پژوهش است.
    کلید واژگان: نظریه بازی, وضعیت تعادل, بدافزار, سامانه های امنیتی, راهبرد}
    Mostafa Abbasi, Majid Sheikhmohammady *, Majid Ghayoori
    Modeling tools describe the real world complex problems well and might help analysts to explore constructive solutions for resolving the problems. In this paper, competition between malware authors and security analysts is modeled and analyzed, using Graph Model for Conflict Resolution which is a comprehensive methodology in a non-quantitative non-cooperative perspective of game theory. This methodology has two main steps: Modeling and Analysis. After removing infeasible combinations, 15 states which are possible to occur in reality, are studied in the modeling phase. Then, the ordinal preferences of the players over the states are represented. Various solution concepts are employed in this research for stability definition. Stability analysis shows that two states are predicted to be equilibria. The predicted outcomes indicate that malware authors employ environment diagnostics and security analysts use system event monitoring along with global system state anomaly detection. Recent evidences are in conformity with the finding of this research.
    Keywords: equilibrium, Game Theory, malware, security systems, Strategy}
  • عادل آذر، فرزانه خسروانی، رضا جلالی
    در مذاکرات، منازعات و درگیری ها گروه هایی که دارای علایق مختلف هستند شرکت دارند و همیشه سعی دارند در راه رسیدن به آرمان های خود از تغییرات و اثرگذاری بر روی رخدادها استقبال نمایند. ممکن است این گروه ها کاملا مخالف یکدیگر نباشند و قصد آن ها تلاش برای رسیدن به نتایج موردنظر خود باشد. اما در اکثر اوقات شرایط آنها در تضاد با یکدیگر قرار می گیرد. تعارضات مانع از رسیدن به راه حل مورد پذیرش طرفین می شود. تئوری درام برای رفع تعارضات و معضلات و کمک به گرفتن تصمیمات رضایت بخش بکار می رود. این تئوری که بر اساس تئوری بازی ارائه شده است در این مقاله معرفی می شود. همچنین در این مقاله مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به عنوان یک مورد کاربردی بر اساس تئوری درام بررسی می شود.
    کلید واژگان: تئوری درام, تعارض, مذاکره, تئوری بازی}
    Adel Azar, Farzaneh Khosravani, Reza Jalali
    Most of the time، Groups/Communities are involved in negotiations and disputations due to their various interests. They are always trying to pursuit their aspiration to embrace changes and influence on events. Although sometimes these groups are not completely opposed to each other and their intention is just to get the desired results، almost always their conditions are in contrast with each other. These conflicts prevent negotiators from approaching desired acceptable solutions. For improving the negotiations، resolving the conflicts and reaching satisfactory decisions، Drama theory is applied. This theory is based on game theory. In this paper، Iran Nuclear talks with 5+1 Group will be discussed as an applicable case for drama theory.
    Keywords: Drama Theory, Confrontation, Negotiation, Game Theory}
  • منصور وثوقی، احمد محمدی
    برنج گیاهی است که در شیوه کشت رایج در ایران (غرقابی) در تمام مراحل، به آب فراوان نیاز دارد. اما آب رودخانه-ها و بارندگی در فصل کشت، پاسخگوی نیاز آن نیست. کمبود آب موجب شد که کشاورزان برای مدیریت منابع موجود و ذخیره سازی آب، به حفظ یا ساخت استخرهای آب یا «آببندان» رو آورند. وسعت منابع مذکور در مازندران حدود هفده هزار هکتار است. هر آببندان معمولا به یک روستا اختصاص دارد و دارایی مشترک محسوب می شود، اما حقوق مالکیت آن، پیچیده است. سازمان های مختلف دولتی و نیز گروه های ذینفع، مدعی استفاده و مدیریت آن هستند و از آنجایی که محصولات مختلفی دارد، گروه های ذینفع داخل روستا، در مورد استفاده و مدیریت آن اختلاف دارند. از آغاز دهه 1370، این منابع در اغلب روستاها، در چارچوب سیاست های دولتی برای پرورش ماهی، به افردی از داخل یا بیرون روستا اجاره داده شد و کارکرد اصلی آن یعنی آب، با وجود اهمیت در کشت برنج نادیده گرفته شد. در پژوهش حاضر، با استفاده از شاخه های مختلف نظریه انتخاب عقلایی مانند نظریه بازی، نظریه کنش جمعی و رویکرد جامعه شناختی نظریه بازی تلاش شده است عوامل موثر بر مدیریت منابع مذکور و نحوه کنش افراد و گروه های اجتماعی تبیین گردد. بر اساس یافته های بررسی حاضر، دخالت دولت، تاثیر عوامل اقتصادی اجتماعی داخلی را کاهش داد، سطح کنش را به حداقل رساند و کنش جمعی را تضعیف کرد.
    کلید واژگان: نظریه بازی, کالای عمومی, آببندان, دارایی مشترک, کنش جمعی, _ مدیریت محلی دارایی مشترک}
    Mansour Vosoughi, Ahmad Mohammadi
    The paddy cultivation in Iran is primarily practiced by drowned method. In this method during the period of cultivation needs much water. River and rain water supply in farming season is not enough to fulfill the needs of the farming. Thus water shortage necessitates thus farmer has predict and take actions on management of existing resources and storage of waters. One of these methods in the northern provinces of Iran is keeping water in pools (Abbandans). there is nearly 17000 hectares pools in Mazandran. Each pool generally belongs to a particular village, but their property rights are undetermined and complicated. Therefore, different government organizations and interest groups of villagers claim the ownership or management of these resources. Beginning of the decade of 1370s in most villages, in the context of public policy for fishing the sources were rented to persons. Thus the main function of these sources, i.e. cultivation waters despite the importance of its role in paddy cultivation was ignored. In this study we using different branches of rational choice theory, such as game theory, collective action and sociological approach of game theory and attempts to explain the social, economic factors influences to manage this resource and the actions of individuals and social groups in this process. Our study showed that government intervention has diminished the influences of internal social - economic factors, minimized the level of action and weakened the collective action.
    Keywords: Pblic Good, Local Management of the Common Property, Abbandan (Pool), Common Property, Collective Action., Game Theory}
  • محمدرضا جوادی یگانه*
    این مقاله به دنبال نشان دادن کاربرد نظریه بازی در تحلیل رفتار روزمره است. برای این منظور، ابتدا شرح مختصری از نظریه بازی ها، از جمله بازی دوراهی زندانی، بازی بزدلانه و بازی های دوراهی اجتماعی آمده است. آن گاه سعی شده یک نمونه از رفتارهای روزمره که با نظریه بازی تحلیل شدنی است، نشان داده شود. این مورد، به بررسی تعامل رانندگان و ماموران عرضه بنزین در جایگاه های توزیع بنزین در تهران پرداخته است تا بر اساس آن، علل اجتماعی اتلاف بنزین را در این جایگاه ها با نظریه بازی نشان دهد. رفتار بنزین زدن رانندگان در سه حالت رفتار پایاپایی، رفتار منصفانه و رفتار غیر منصفانه بررسی شده و نشان داده شده که اتلاف بنزین، به سبب قرار گرفتن رانندگان در موقعیت بازی دوراهی اجتماعی، و تعامل رانندگان و ماموران پمپ بنزین در ترکیبی از بازی دوراهی زندانی و بازی بزدلانه است و نتیجه ای است از بی توجهی رانندگان قرار گرفته در موقعیت اول، و یا حاصلی است از قصد انتقام گیری رانندگان از کارکنان و کم کردن زیان های وارده به خود در موقعیت دوم.
    کلید واژگان: اتلاف بنزین, بازی بزدلانه, بازی دو راهی اجتماعی, بازی دو راهی زندانی, نظریه بازی}
    M. Javadi Yeganeh*
    This article seeks to indicate game theory application in everyday behavior analysis. In this case, at the first, has been showed a brief description of game theory and kinds of game, especially prisoner’s dilemma game, chiken game, and social dilemma game. Then, it has been tried to implied a type of everyday behavior that can be analyzed with game theory.This case is about research at interaction between driver’s and gas station agents in the gas stations in Tehran, in order to show social causes of petrol waste in theses stations with the help of game theory. The drivers’ behavior in getting petrol has been searched in 3 kinds: bartering behavior, fair behavior and unfair behavior, and it has been proved petrol waste has tow reasons:Involving drivers’ in social dilemma situations; and interaction of drivers’ and petrol station agents in combination of prisoners dilemma game and chicken game. And, petrol waste is a result of drivers’ carelessness involved in the first situations, or drivers’ revenge from petrol station agents and reducing losses of drivers in second situations.
    Keywords: Chicken Game, Game Theory, Prisoner's Dilemma Game, Petrol Waste, Social Dilemma Game}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال