به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "karbala" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «karbala» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین شعاعی، محمدجواد قاسمیان نیک*

    با فراگیری نقش و اثرات رسانه ها در عرصه ارتباطات بین الملل، دولت ها با استفاده هوشمندانه از ارتباطات به دنبال نفوذ و اقناع افکار عمومی سایر کشورها هستند. یکی از این موارد، عملیات روانی است که در قلمروی دیپلماسی عمومی توسط رژیم صهیونیستی مورد توجه و استفاده واقع می شود. پژوهش حاضر بر اساس این، در پی آن است، تا با مطالعه گزارش سند فرهنگ زبان جهانی پروژه اسراییل که به صورت رسمی توسط موسسه پروژه اسراییل (The Israel Project) منتشر شده است، به کشف اصول به کار گرفته شده در این موضوع بپردازد. در این مسیر، به شیوه تمام شماری، کل گزارش که حاوی 116 صفحه و 18 فصل به زبان انگلیسی بوده است، به روش تحلیل محتوای کیفی مورد واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استفاده متنوع و متعدد از انواع تکنیک ها در راستای اثرگذاری بر روی مردم سایر کشورها در قالب عملیات روانی، راهبرد اصلی اسراییل بوده که طبق نظریه سازه انگاری هدف غایی دولت ها برای استفاده از این راهبرد نیز تغییر در نگرش مردم مبتنی بر خواست آن دولت است. بر اساس این، رژیم صهیونیستی از اصول عملیات روانی، با لحاظ فراوانی به ترتیب از انگاره سازی، ارعاب، برچسب زنی، تخدیر، تشجیع، ایجاد تفرقه، تحریک، دشمن سازی، از زبان غیر گفتن و انسانیت زدایی استفاده نموده است.

    کلید واژگان: عملیات روانی, رژیم صهیونیستی, دیپلماسی عمومی, سند فرهنگ زبان جهانی پروژه اسرائیل, سازه انگاری
    mohamamdhosein shoaee, mohamamdjavad ghasemian nick *

    By learning the role and effects of the media in the field of international communication, governments seek to influence and persuade the public opinion of other countries by making an intelligent use of communication. One of these cases is the psychological operation that is considered and used by the Zionist regime in the realm of public diplomacy. This research, therefore, aims at exploring the principles used for the matter by studying the report of “The Israel Project Global Language Dictionary”. To do this, in a comprehensive manner, the entire report, which contains 116 pages and 18 chapters in English, has been analyzed by qualitative content analysis. The results indicate that using diverse and numerous techniques in the form of psychological operations to influence the people of other countries is the main strategy of Israel, which according to the theory of constructivism is the ultimate goal of governments that intend to manipulate people’s attitudes in conformity with their wills. Based on this, the Zionist regime has used the following principles of psychological operations, mentioned in order of importance: image creation, intimidation, labeling, benumbing, incitement, creating division, provocation, making enemies, expressing through the others’ mouth, and dehumanizing.

    Keywords: Ashura, Karbala, Imam Hussein, Civilization, Communication
  • محمدهادی همایون، حسن بشیر، صالح عبدالهی نسب

    مقاله حاضر تحقیقی ا ست با رویکرد کیفی و روش داده بنیاد (Grounded Theory) که با نگاهی نوین به پدیده عاشورا، در صدد رسیدن به نقشه ارتباطی امام حسین (ع) در سال 61 هجری بوده است. تا مسیر تمدنی که خداوند متعال، برای آن حضرت ترسیم کرده، را از متن تاریخ استخراج کرده و به این پرسش پاسخ دهد که «اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در شکل گیری تمدن اسلامی در جریان عاشورا چیست؟»ضرورت انجام این پژوهش از دو جهت بوده است؛ اول آنکه تاکنون مقاله ای که صرفا به متن خود تاریخ با تکیه بر منابع دست اول معتبر پرداخته باشد، در خصوص عاشورا انجام نگرفته است. دوم: اینکه با هدف رسیدن به اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع)، اساسا پژوهشی ثبت نشده بود. لذا مقاله حاضر، با روش داده بنیاد انجام گرفته است.محقق ابتدا به بررسی سیره تمدنی انبیاء در قرآن و سپس سیره تمدن سازی پنج تن آل عبا (ع) پرداخته تا مسیر تمدن سازی را در نگاه قرآن کریم و تاریخ اسلام تعریف کند. در نهایت به کمک 31 منبع عاشورایی معتبر به تاریخ امام حسین (ع) پرداخته تا اینکه نهایتا الگوی ارتباطی-تمدنی امام حسین (ع)، استخراج شد. داده های تحقیق در دو دسته زیر طبقه بندی شدند:1) اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در گفتار (21 زیرگروه): به عنوان مثال «دعوت ها»، «دعاها و نفرین های امام» و... 2) اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در رفتار (5 زیرگروه): به عنوان نمونه «هیبت ظاهری امام»، «آداب سخنوری و استفاده از اصول اقناع» و...

    کلید واژگان: عاشورا, کربلا, امام حسین(ع), تمدن, ارتباطات
    mohammadhadi homayoun, hasan bashir, Saleh abdollahi nasab

     The present study, entitled "The principles and components of communication of Imam Hussein(AS) in civilization during Ashura", is research with a qualitative approach that seeks to achieve the communication plan of Imam Hussein(AS) in the year 61 with a new look at the phenomenon of Ashura which the Almighty God has drawn for that Imam Hussein to answer that question that what the principles and components of communication of Imam Hussein were in civilization during Ashura.The necessity of conducting this research has been in two ways. First, so far no research that has relied solely on the text of history itself and has been far from personal analysis which has been conducted on Ashura. Second, in order to reach the communication model of Imam Hussein, basically no research had been recorded and conducted. so the Grounded Theory method was considered suitable for this research.The researcher first has examined the civilization of the prophets in the Qur'an and the Five members of Al-Abba in the history of Islam to define the path of civilization . While, it was the turn of the history of Imam Hussein through which the 31 sources of Ashura, were carefully analyzed to extract the communication propositions of Imam.Finally, after extracting and classifying the propositions and analyzing them, the datas were classified into the following two categories:1) Principles and communication components of Imam Hussein in speech(21 subgroups): For example, "Invitations", "Prayers and Curses of the Imam", etc.2) Principles and communication components of Imam Hussein in behavior(5 subgroups): For example, "Imam's apparent awe", "Speech and principles of persuasion", etc. 

    Keywords: Ashura, Karbala, Imam Hussein, Civilization, Communication
  • زهره ناعمی*

    الهویه هی حقیقه الشخص او الشیء او الجماعه والشعب. ما من کاین بدون هویه فی عالم الوجود. للهویه انواع، من ذلک: الهویه التاریخیه، واللغویه، والدینیه، والاجتماعیه، والثقافیه. هذه الورقه تستهدف دراسه اثر کربلاء وواقعه عاشوراء فی الهویه التاریخیه، والاجتماعیه والثقافیه للشیعه فی الشعر الشیعی القدیم، من القرن الاول إلی القرن الخامس الهجری، مبنیه علی منهج تحلیل المحتوی النوعی. یرتکز هذا البحث علی شعر عشره شعراء شیعیین قدماء. تتوصل هذه المقاله إلی نتایج منها: إن کربلاء بعد قیام الإمام الحسین (ع)جزء من تاریخ الشیعه وهویتهم التاریخیه وهویتهم السیاسیه، لایمکن فکه عنها فالشعراء حفظوها فی دواوینهم، کما انها هی العامل الاساس فی وحده الشیعه. الآداب الاجتماعیه والثقافیه الخاصه بالشیعه فی یوم عاشوراء التی تشکل هویتهم الاجتماعیه والثقافیه، لیست ذات بعد وجدانی عاطفی فقط بل لها ابعاد سیاسیه، وروحیه  ودینیه ایضا. فالشاعر الشیعی یتمسک بها فی شعره لتحکیم الوحده بین ابناء قومه و الحفاظ علی هویتهم الدینیه وصیانتها من التحریف والزیف. فنری الشعراء الشیعه القدماء لا یمیلون کثیرا إلی بیان تفاصیل واقعه عاشوراء، بل یتحدثون عن الکلیات التی تشکل اسس معتقداتهم.

    کلید واژگان: کربلاء, الشعر العربی القدیم, الهویه الشیعیه, الهویه التاریخیه, الهویه الاجتماعیه والثقافیه
    Zohreh Naemi*

    Identity means the reality of a person, thing, group and nation. There is no being without identity in the world of existence. It has different in types like historical, linguistic, religious, social and cultural identifies. This paper aims to study the effect of Karbala and the Ashura events on the historical and socio-cultural identity of Shia in old poetry, from the first to the fifth century AH, based on the qualitative content analytical method. This research is based on the poetry of ten old Shia poets. This article draws conclusions such as: Karbala is part of the history of Shias, their historical and political identities, which cannot be deciphered. The poets have preserved it in their collections, as it is a factor for the unity of the Shiites. The social and cultural morale of the Shiites on the day of Ashura, not only has an emotional dimension, but political and spiritual as well. The poet adheres to it in order to establish unity among the people, and to minimize their pain. We see old Shia poets not very inclined to explain the details of Ashura, but rather talk about the faculties that constitute the foundations of their beliefs.

    Keywords: Karbala, Old Arabic Poetry, Shiite Identity, Historical Identity, Social, Cultural Identities
  • Solmaz Raof, Javad Neyestani*, Seyed Mehdi Mousavi

    The mythical characters with the names of God or angels with multiple hands are seen in different cultures. In a number of religious buildings of Gilan and Mazandaran, there is an iconographic image with upright hands, depicted with inscription, Angel of Rain. In the Iranian mythology, Anahita is a special angel of water, and Tishtar, is the angel of rain. The purpose of this study is to examine the function of multi-handed humanoid characters and motifs in Iranian, Hindu and Buddhist cultures. In all of these cultures, numerous hands indicate helping and hands rising to signify prayer for divine mercy. The purpose of this study is to investigate the function of multi-faceted human characters and motifs in Iranian, Hindu and Buddhist cultures.

    Keywords: Boghes of Gilan, Saghanefar of Mazandaran, Angel of rain, Hinduism, Buddha, Karbala
  • محمدرضا پویافر*، سعیده داوری مقدم، زینب محمدزاده

    مقایسه بین الگوی تجربه زیارت در دو آیین زیارتی «پیاده روی اربعین» و «پیاده روی زیارتی آخر صفر به مشهد»می تواند شناخت مناسبی از الگوهای زیارتی شیعیان به ویژه ایرانیان به دست دهد. مقاله حاضر با پرسش از این تفاوت ها و شباهت ها، در چارچوب یک پژوهش کیفی با تکنیک های مشاهده مشارکتی و مصاحبه های عمیق نیمه ساخت یافته با زایران و خادمان در هردو آیین پیاده روی، انجام شده است. داده های پژوهش از دو مطالعه تجربی در مورد پیاده روی اربعین و پیاده روی آخر صفر به مشهد، هر دو در سال 1396 گردآوری شده اند. نتایج تحقیق نشان دهنده وجوه شباهت های بنیادین در الگوهای کلی سفر و تجربه زیارت ایرانیان در این دو آیین است. درعین حال، تفاوت های مهمی نیز بین تجربه زیارت زایران در این دو آیین وجود داشته که به ویژه در الگوی غالب سفر، نحوه خدمات رسانی به زایران و ساماندهی این فعالیت ها و همچنین الگوی ابراز هویت و تنوع فرهنگی موجود در بستر این دو آیین، قابل مشاهده است.

    کلید واژگان: زیارت, تجربه دینی, پیاده روی, اربعین, صفر, کربلا, مشهد
    Mohammad Reza Pouyafar *, Saeideh Davari Moghaddam, Zeinab Mohammad Zadeh

    A comparison between the pattern of pilgrimage experience in the two pilgrimage rituals "Arbaeen Walk" and "Last Zero Pilgrimage to Mashhad" can provide a good understanding of the pilgrimage patterns of Shiites, especially Iranians. The present article, by asking about these differences and similarities, has been conducted in the framework of a qualitative research with participatory observation techniques and in-depth semi-structured interviews with pilgrims and servants in both hiking rituals. The research data were collected from two experimental studies on the Arbaeen walk and the last zero walk to Mashhad, both in 1396. The results show the fundamental similarities in the general patterns of travel and experience of Iranian pilgrimage in these two religions. At the same time, there are important differences between the experience of pilgrims in these two rituals, which can be seen especially in the prevailing pattern of travel, how to serve pilgrims and organize these activities, as well as the pattern of identity and cultural diversity in the context of these two rituals.

    Keywords: Pilgrimage, religious experience, Walking, Arbaeen, Safar, Karbala, Mashhad
  • عباس عموری*

    چکیده شمایل‏‎نگاری از جمله هنرهای عامه‎ است که در فرهنگ ایرانی توانست، واقعه عاشورا را با فرهنگ بصری پیوند بزند و روایت شفاهی را به روایت تصویری بدل سازد. نقالان با شاعری بر سر هر کوچه و بازار پرده‎ها را برای مخاطبان می‎‏خواندند و پیام و فرهنگ عاشورایی را با نغمه‎سرای سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می‎کردند. این هنر را روزی می‎توانستیم در همه‏ جا ببینیم و از آن استفاده کنیم، اما امروز دیگر خبری از آن نیست. هم‎چنین شمایل‎‏نگاران، شمایل مربوط به این واقعه را به ترسیم در آوردند تا در امکان مقدس و منازل بر دیوارها نصب شوند و نقالان با پرده‏‎خوانی و ارتباط نفس به نفس با مخاطبان همانند تیاترهای روحوضی و شیبه‎خوانی واقعه را شرح دهند. در این مقاله شمایل‎نگاری امام حسین (ع) و وقایع ظهر عاشورا براساس شمایل‎نگاری بر پرده‎ها مورد تحلیل به روش فرم فرای صورت گرفته است. نتایج به دست آمده حکایت از این داشت که پرده‏‎ها ضمن بیان احساسات شمایل‎نگار، توانسته‎اند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. این ارتباط چنانچه با روایت شفاهی همراه شود مخاطبان ضمن ابراز احساسات، پرده‎ها را به سان شیء مقدس می‎انگارند که واسطه میان آنان با واقعه کربلا خواهد بود. 

    کلید واژگان: کلیدواژه‎ها: «شمایل‎نگاری», «تحلیل فرم», «کربلا», «واقعه عاشورا», «امام حسین (ع)»
    Abbas Amoori *

    Screenwriting is one of the most popular arts in the Iranian culture that could link the events of Ashura with visual culture and turn the narrative into a narrative. The narrators with the poet in each street and the street read the curtains for the audience and transmitted Ashura's message and culture to the chest and to the generations. This art could be seen every day and used, but today there is no news of it. The photographers also plotted on the occasion of the event to be installed in holy places and houses on the walls, and the narrators with a curtain and self-esteem with audiences like the theoretical and theatrical theater To explain. In this article, the imam Hussein's imam's portrait and Ashura's afternoon events based on the screening on the screens are analyzed using the Faye Form method. The results suggest that the curtains, while expressing the emotional feelings, have been able to communicate with the audience. This connection, if accompanied by an oral narration, while the audiences express their feelings, regard the curtains as sacred object, which will interfere with the event of Karbala.

    Keywords: «typography», «form analysis», «karbala», «ashura», «imam hussein (AS)»
  • جبار رحمانی*
    نظام های دینی در بسترهای جغرافیایی گسترش پیدا می کنند و از این طریق صورت بندی های تاریخی و جغرافیایی خاص خودشان را شکل می دهند. به طور عمده، درک و تحلیل های موجود از صورت بندی تشیع، حول محور زمانی و تحولات تاریخی آن است. نگارنده در این مقاله تلاش کرده است تا به این وجه از صورت بندی هویت شیعی با تاکید بر تحولات اخیر، بالاخص فروپاشی صدام و آزاد شدن زیارت کربلا و سایر شهرهای مقدس شیعی در عراق، به نسبت جغرافیای ارض مقدس در فرهنگ شیعی و تحول اخیر آن بپردازد. داده های تاریخی نشان می دهد که تشیع همیشه در حسرت زیارت ارض مقدس خودش یعنی کربلا قرار داشته و این مسئله به طور نمادین به بخشی بنیادی از هویت و قلب ایمانی شیعیان در اقصی نقاط جهان بدل شده است. مهمترین پیامد دسترسی آزادانه به عتبات عالیات، تغییر بنیادی این صورت بندی، محوریت ارض مقدس و پایان این سندرم تاریخی حسرت ارض مقدس و آرزوی زیارت بوده است.
    کلید واژگان: کربلا, زیارت, شیعه, ارض مقدس
    J. Rahmani *
    Religious systems spread across geographical contexts and thus form their own historical and geographical formations. The existing understanding and analysis of Shiite formulation is mainly concentrated on its time and historical developments. In this article, I have tried to deal with geographical aspect of Shiite identity formation by emphasizing the recent developments, especially the fall of Saddam and the liberation of pilgrimage of Karbala and other Shiite holy cities in Iraq for believers, in relation to the geography of the Holy Land in Shiite culture. Historical data show that Shiism has always regretted for the pilgrimage to its holy land, Karbala, and this has symbolically become a fundamental part of the identity and faith of Shiites around the world. The most important consequence of free access to the holy shrines has caused the fundamental change of this formulation of the centrality of the Holy Land and the end of this historical syndrome of regretting for the Holy Land and the desire for pilgrimage.
    Keywords: Karbala, Pilgrimage, Shiite, Holy Land, Sacred Geography
  • فریده مجیدی خامنه*

    این نوشتار نگاهی است به نقش تربت پاک حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) در زندگی روزمره و مناسک گذار از زاد تا مرگ؛ خاک مقدس که بدان تربت نیز می گویند به معنی مطلق خاک و به معنای خاص، خاکی است که از حوالی مرقد مطهر حضرت سیدالشهدا، امام حسین(ع) می آورند. هم چنین به هر خاک مقدس مطهری اطلاق می شود. اماکن مقدسه از آن روی مقدس اند که واقعه ای در آنها رخ داده، یا ممکن است رخ بدهد{مانند شهادت امام حسین(ع)}، ماهیت آنها وابسته به انجام شعایر و آیین هاست و به تبع آن اشیایی که به نوعی به آن مکان مقدس ارتباط می یابند و استفاده از آنها، مانند مهر و تسبیح و آب تربت که از خاک متبرک کربلا تهیه می شوند، این تبرک و تقدس و امید به آینده بهتر را نوید می دهند. بررسی حاضر با روش کتابخانه ای و مطالعه اسناد و کتب در خصوص مراسم گذار (از زاد تا مرگ) به منظور جمع آوری اطلاعات در میان شیعیان انجام پذیرفته است. نتایج نشان می دهد که تربت امام حسین(ع) معنایی فراتر از آن چه در عالم واقع وجود دارد را با خود حمل می کند، و در مراسم و مناسک گذار(تولد، ازدواج و مرگ)، شفای بیماران و امید به بهبودی آنها، مصون و محفوظ ماندن از بلایا و... مورد استفاده قرار می گیرد و عاملی در بازتولید تقدس اماکن مذهبی در پهنه باورها و مناسک شیعی است.

    کلید واژگان: تربت, امام حسین(ع), خاک مقدس, کربلا, مناسک گذار, نمادهای مذهبی
    Farideh Majidi Khameneh *

    Abstract Holy soil that also called Torbat is brought from around place that belongs to Imam Hussein(AS) holy shrine or any other holy lands. The sanctity of these places is due to an important event that took place there. Objects that belong to holy place are also sacred, such as rosaries and mohr-e namaz or water that are brought from there. Some of objects are made of holy soil and are used in different ceremonies and rites like passage rites from birth to death,. They also used to protect people from evil eyes, recovering and healing. This study is to find the role of holy soil or Torbat in a daily life of Tehran residence and also a comparative review to find similarities and differences of using holy soil in passage rites of different points. The method of study is documentary and library study alongside In-depth observation and interview with the participants.

    Keywords: Torbat, Holy soil, Karbala, Imam Huossien(AS), passage rites
  • محمدحسین رفیعی
    نویسنده در نوشتار حاضر در قالب سلسله انتشارات اسلام شناسی، به مطالعه و بیان محتوای دو اثر پیرامون واقعه کربلا اقدام کرده است. عناوین این مقالات بدین شرح اند: 1. یادآوری کربلا: بازسازی مجموعه ای از حافظه اسلامی در عصر متقدم اثر آنتوان بورو؛ 2. آن سوی پارادایم کربلا: بازخوانی انقلابی یا رستگاری آن در آینه سوگواری شیعیان اثر ادیث زانتو.
    کلید واژگان: اسلام شناسی, کربلا, ادیث زانتو, آنتوان بورو
    Muhammad Hussein Rafiie
    The author of the present paper is going to study and explain the content of two works on the eventof Karbala. The titles of these essays are as follows: 1.“Remembering Karbalāʾ: The Construction of an Early Islamic Site of Memory,” by Antoine Borrut; 2. “Beyond the Karbala Paradigm: Rethinking Revolution and Redemption in Twelver Shi‘a Mourning Rituals” by Edith Szanto.
    Keywords: Islamic Studies, Karbala, Edith Szanto, Antoine Borrut
  • Mostafa Mokhtabad-Amrei

    The term “Ta’ziyeh” refers to an Iranian dramatic genre which might be compared to the Western Passion Play and is the only indigenous drama of the entire Islamic world. This ritual drama has both an Islamic and a Persian heritage, the central theme of which is the tragic and heroic martyrdom of Imam Husayn, the grandson of the Prophet Mohammed and the third Imam of Shi’ite in the desert of Karbala in 680 A.D. Shiites believe that Imam Husayn sacrificed his life to be their Intercessor on the Day of Judgment. The history of Ta’ziyeh did not begin with the events at Karbala rather it dates back to pre-Islamic culture as well as the dramatic expressions of both the Memorial of Zarer, a religious epic from the Sassanid era, (226-652 A.D.), and the Tragedy of Siyavush, a work from ancient Iran, which precedes the Ta’ziyeh play by 1,200 years. The tradition continued from an early processional form to the Magtal-Khani (a recital of martyrdom stories), until it took a dramatic shape. Further, both the playwrights and the structure of the Takiyeh performance building, its performance site, contributed to the evolution of Ta’ziyeh. In this paper, the emphasis is to demonstrate the character of Ta’ziyeh, its foundation and, the development of its various elements. It also attempts to reveal, from an objective stance, its value to a people who embrace it as a kind of ritual, both a holy and national art form. Ta’ziyeh is a kind of ritual drama which has fascinated some of the world’s most famous theatre historians, critics, and performers, who view in it some elements of the postmodern theatre.

    Keywords: Safavid, Taziyeh, Karbala, Imam Husayn, Muharram, Qajar, Martyrdom
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال