به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « music » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «music» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد رضایی، محمدعلی امیرپورسعید*

    پژوهش حاضر نتیجه یک تحقیق پیمایشی کمی می باشد که در رابطه با مصرف موسیقی و سبک زندگی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق؛ دانشجویان دانشگاه مازندران بوده اند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 372 نفر بوده که برای اطمینان بیشتر به 385 نفر افزایش یافت. براساس نتایج پژوهش انجام شده، مصرف موسیقی پاپ بیشترین درصد را از بین انواع سبک موسیقی به خود اختصاص داده است. نتیجه آزمون تفاوت معناداری نشان می دهد که بین ساکنین شهر و روستا از حیث میزان مصرف موسیقی تفاوت معناداری وجود دارد اما تفاوت معناداری بین زن و مرد از این حیث وجود ندارد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون گویای آن است که متغیرهای مصرف موسیقی و درآمد خانواده با یکدیگر رابطه معنادار دارند و ضریب همبستگی آنان مثبت است. همچنین متغیرهای مصرف موسیقی و تحصیلات با یکدیگر رابطه معنادار دارند و ضریب همبستگی منفی آنها نشان میدهد که با افزایش هریک از متغیرها، متغیر دیگر کاهش پیدا می کند و بالعکس. مصرف موسیقی با متغیرهای الگوی پوشش و مدیریت بدن که از اجزای سبک زندگی هستند رابطه معنادار دارند اما این رابطه با متغیر اوقات فراغت معنادار نمی باشد.در نهایت نتایج نشان می دهد که با افزایش میزان تحصیلات والدین، میزان مصرف موسیقی در بین افراد نیز افزایش پیدا می کند و همچنین با کاهش تحصیلات والدین، میزان مصرف موسیقی در بین افراد نیز سیر نزولی دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که36 درصد از واریانس سبک زندگی(متغیر وابسته) توسط متغیرهای مستقل این تحقیق تبیین می شوند.

    کلید واژگان: موسیقی, سبک زندگی, سرمایه فرهنگی, جامعه شناسی مصرف}
    Ahmad Rezaii, Mohammad Ali Amirpoorsaeed *

    The present study is a result of a quantitative survey conducted in relation to consumption of music and lifestyle. The statistical population of the study were students of Mazandaran University. The sample size was 372 according to the Cochran formula, which increased to more than 385 people for certainty. According to the results of the research, pop music has the highest percentage among all types of music. The results of the test showed a significant difference between the residents of the city and the village regarding the amount of music consumption, but there is no significant difference between men and women. The results of Pearson correlation coefficient show that there is a significant relationship between music consumption and family income and their correlation coefficient is positive. There is also a significant relationship between music consumption and education, and their negative correlation coefficient shows that with increasing each variable, the other variable decreases and vice versa. Muscle consumption has a significant relationship with the variables of body pattern and body management which are components of lifestyle, but this relationship with leisure time variable is not significant.Finally, the results show that the increase in the level of education of parents increases the amount of music consumption among people, as well as the decrease in the level of education of parents, the amount of music consumption among people is also decreasing. The results also show that 36% of life style variance (dependent variable) is explained by the independent variables of this research.

    Keywords: Music, Lifestyle, Cultural Capital, Music Consumption}
  • فاطمه طاهری*

    این مطالعه با هدف درک عمیق تر از ابعاد اجتماعی- فرهنگی شالی کاری و بررسی مناسبات و آیین های مربوط به آن در دو روستای فرح آباد و ارطه در مازندران انجام شده و تغییرات به وجود آمده در مراحل کشت برنج بر اثر ورود تکنولوژی و ابزارآلات جدید کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است. داده های پژوهش در چارچوب مردم نگاری و با کمک روش های مشاهده مشارکتی، عکس برداری و مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شده اند. سوال اصلی پژوهش این است که شالی کاری امروزه به چه صورت انجام می شود و تحولات رخ داده در کشت برنج و صنعتی شدن آن از منظر کشاورزان چه نقاط ضعف و قوتی دارد. نتایج نشان می دهد استفاده از ابزارآلات کشاورزی از نظر برخی کشاورزان مزایایی از جمله افزایش محصول، راحت تر شدن کشت و صرفه جویی در وقت و هزینه را دارد. همچنین در نتیجه صنعتی شدن روش های کشت و عدم حضور افراد در برخی مراحل شالی کاری، بخشی از آیین ها از جمله آوازخوانی هنگام نشا و وجین و شعرخوانی مردان در زمان وزن کردن برنج در دو روستای مورد مطالعه بسیار کمرنگ یا حذف شده اند. در حالی که بخش دیگری از فرهنگ شفاهی از جمله ضرب المثل های مرتبط با شالی کاری همچنان بین مردم و حتی نسل جوان رایج است.

    کلید واژگان: برنج, فرهنگ شالی کاری, کشت برنج, نشا, هنر و موسیقی}
    Fatemeh Taheri *

    This study is conducted with the aim of a deeper understanding of the socio-cultural aspects of rice cultivation and examining the rituals related to it in the two villages of Farah-Abad and Arteh in Mazandaran, and changes in the stages of rice cultivation due to the introduction of new agricultural technology and tools have been undertaken. Research data have been collected in the framework of ethnography and with the help of participatory observation methods, photography, and semi-structured interviews. The main question is how rice cultivation is done today and what are the strengths and weaknesses of the developments in rice cultivation and its industrialization from the perspective of farmers. The results show that the use of agricultural tools has advantages in some farmers opinion such as increasing crops, making cultivation easier, and saving time and money. Also, as a result of the industrialization of cultivation methods and the absence of people in some stages of rice cultivation, some of the rituals, such as singing during planting and weeding, and singing poetry by men during the weighing of rice in the two studied villages, have been greatly reduced or eliminated. Meanwhile, another part of oral culture, including proverbs related to rice cultivation, is still remaining among people even the young generation.

    Keywords: Rice, culture of rice cultivation, planting of rice, art, music}
  • سید مهدی موسوی میرکلائی*

    ترانه یک قالب شعری موسیقایی است که در پهنه تاریخ همواره با درخواست ها و علایق عمومی مردم همراه و همسو بوده است. ترانه متعلق به توده مردم است و در میان دیگر انواع شعری بیشترین تاثیرپذیری را از فرهنگ عامه دارد. در دهه50 شمسی مصادف با اواخر حکومت پهلوی نوعی باور مذهبی در بین روشنفکران شکل گرفت که منحصرا در مواجهه با استبداد تعریف می شد؛ در نتیجه پرداختن به انگاره های قدسی و اساطیر آیینی مذهبی خود به نوعی اعتراض قابل فهم برای عامه بدل شد. از این رو محور اصلی این پژوهش واکاوی اسنادی سلطه عقاید مذهبی در بین ترانه سرایان نوین و بررسی چگونگی برخورد این ترانه سرایان با انگاره های قدسی و تحلیل ترانه های شاخص با مضمون اسطوره های آیینی است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد علاقه به ترسیم انگاره های مذهبی در ترانه روزگار پهلوی دوم جنبه آخرالزمانی دارد و ترانه سرا با نگاهی تمثیلی به دنبال یافتن یکسانی های عصر خود و دوران قدیسان است.

    کلید واژگان: شعر, دهه1350, انگاره های قدسی, ترانه, موسیقی}
    Seyed Mahdi Mousavi Mirkalaei *

    A song is a poetic-musical format that has been in line with people's requests and interests throughout history. These songs belong to the mass of people and as a result They have the most influence from popular culture. In the 1950s, coinciding with the end of Pahlavi rule, a kind of religious belief was formed among the intellectuals, which was defined exclusively in the face of tyranny; As a result, dealing with sacred images and religious myths became a kind of protest. Therefore, the main focus of this research is document analysis of the dominance of religious beliefs among modern songwriters and how these songwriters deal with sacred images and analysis of prominent songs with the theme of religious myths. The result of this research shows that the interest in depicting religious images in the songs of the second Pahlavi era has an apocalyptic aspect, and the singer seeks to find similarities between his era and the era of the saints with an allegorical view.

    Keywords: Poetry, 1350S, Sacred Images, Song, Music}
  • زهره علی خانی*
    بعد از انقلاب فضای گفتمانی مبهم و احکام تاریخی و فرهنگی شده حول موضوع شادی یکی از گره گاه های مهم مناقشات در تلویزیون را پدید آورد. با توجه به اهمیت شناخت بافت تاریخی در فهم مسئله شادی در تلویزیون، پرسش این است که تلویزیون در دهه شصت در تعامل با نظام سیاسی و نیروهای اجتماعی و نیز امر دینی در پروبلماتیک شادی عملا چه وقایعی را پشت سر گذاشته اند. بررسی ها نشان می دهد تلویزیون  در دهه ای که با شور هنوز انقلابی و جنگ آغاز شده بود، ابتدا از طریق حذف مطلق برخی دال ها، تغییر عوامل انسانی، سانسور، کنترل واردات برنامه، هراس اخلاقی ایجاد شده در تریبون ها، و در نهایت تکوین بطئی نهادهای نظارتی؛ و پس از آن با استفاده از صورت های نو و یا به تازگی برکشیده شده ای از مناسک و جشن ها و موسیقی، حذف رقص و حرکات بدنی شادمانه، تغییر دادن فضای مسابقات تلویزیونی به سمت برنامه های آموزشی خالی از بازیگوشی، حذف های چندگانه در موسیقی و نیز به حداقل رساندن هر نوع اختلاط زن و مرد، شادی به مثابه مفهومی عرفی را کنترل و بازتعریف کرد. زمان کم کنداکتور تلویزیونی هم به نحوی بنیادین نوع برنامه ها را کنترل می کرد. با وجود شواهد روزافزونی مبنی بر مسئله ساز شدن فاصله ایده ها با وضعیت عملی برنامه سازی، و نیز به رغم گسست بخش هایی از جامعه از قرائت رسمی از موضوع شادی، این مسائل تا اواخر دهه  وضعیت مسلط تلویزیون را دچار تغییرات عمده یا ستیز با نظرگاه های عمومی نمی کرد. کنشگری مرزی آیت الله خمینی هم نقش قابل توجهی در رفع انسداد در برخی دال های شادی داشت.
    کلید واژگان: تلویزیون, شادی, انقلاب اسلامی, دهه شصت, سیاست شادی}
    Zohre Alikhani *
    The ambiguous discourse after the Islamic revolution and the historical and culturalized laws regarding the topic of Fun created one of the important points of controversy on television. Considering the importance of investigating the historical context in understanding this issue in television, the question is what events television actually went through in the 1360s in interaction with the political system and social forces as well as the religion. Investigations indicate that television in the decade that was mixed with revolutionary fervor and the atmosphere of war, firstly through the absolute removal of some signifiers of fun, censorship, control over the import of TV programs, creating moral panic in the tribunes, and finally changing the regulatory institutions; And after that by depicting a new form of rites and celebrations and music, removing dance and joyful body movements, shifting the atmosphere of television competitions toward educational programs devoid of any kind of playfulness, as well as imposing numerous censorships of music and also minimizing any kind of mixing of men and women, controlled and redefined the conventional concept of happiness and fun. The short time of the television broadcast schedule basically controlled the type of programs. Despite the evidence of the growing gap between the ideas and the practical situation of programming, and despite the break of some parts of the society from this official perception of the issue of happiness, until the end of the decade, these issues did not cause major changes in the situation of television or any conflict with public opinion. Ayatollah Khomeini's border activism also played a significant role in removing blockages in some signifiers of happiness and fun discourse.
    Keywords: Television, Fun, Islamic Revolution, 1981S, Politics Of Fun, Music}
  • Somayeh Valizadeh, Mohammadreza Sharifzade*, Abolfazl Davoodi Roknabadi
    Purpose

    Today, the use of online education significantly has grown in compared to the past. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of components of the field of artistic aesthetics on online education.

    Methodology

    The present study in terms of purpose was practical and in terms of implementation method was interventional with a pretest, posttest and one-month follow-up design. The research population was the fourth grade students of district 2 of Tehran city in the 2021-22 academic years. The number of 50 people of them were selected by cluster sampling method and randomly replaced into two experimental and control groups. The experimental group was trained for one month from Saturday to Wednesday in the field of artistic aesthetics in Skyroom, and the control group was trained with the usual method in Skyroom. The research tool was a researcher-made online education questionnaire with 13 items, which the face validity by the opinion of experts was confirmed, and its reliability with the test-retest method was obtained above 0.80. The data were analyzed by methods of variance analysis with repeated measurements and Bonferroni post hoc test in SPSS version 19 software.

    Findings

    The findings of the present research showed that teaching the components of the field of artistic aesthetics led to increase all variables of online education including music and sound, dramatic movements, imagery, visual arts, digital media and film, animation, storytelling and narrative, recognition of colors and lines, poetry and text, pantomime, rhythmic story writing, humor and puppet shows were improved in students and these results remained in the one-month follow-up phase (P<0.05).

    Conclusion

    The results showed the effect of the intervention based on the components of the field of artistic aesthetics on all variables of online education. Therefore, can be used the method of teaching the components of the field of artistic aesthetics along with other educational methods to improve online education.

    Keywords: Artistic Aesthetics, Online Education, Music, Dramatic Movements, Imagery}
  • فاطمه دست افکن، منصور کلاه کج*

    بیان مسیله:

     موسیقی در طول تاریخ همواره مورد توجه ایرانیان بوده و در تمام دوره های مختلف پادشاهی ایران جایگاه خود را به طور رسمی در میان حاکمان حفظ کرده است. با روی کار آمدن دودمان قاجار و تجربه نزدیک شدن ایران به غرب، تغییرات چشم گیری در زمینه های هنری به خصوص موسیقی و نگارگری پدید آمد. اما تاثیر این تحولات بر فعالیت زنان خنیاگر با ابهاماتی روبه رو است. بر همین اساس پرسش اصلی این پژوهش چیستی جایگاه اجتماعی زنان خنیاگر این دوره در میان نگاره ها و منابع مکتوب و سفرنامه ها و همچنین و چگونگی پوشش آنان به عنوان زنان خنیاگر است. همچنین چیستی ابزار آلات خنیاگری و سازهای مورد استفاده آن ها از پرسش های دیگری است که به آن پاسخ داده می شود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر رویکرد کیفی است که براساس داده ‎های کتابخانه ای و تحلیل محتوی بصری با بهره گیری از دانش نشانه شناسی یافته های آن تحلیل و تبیین میشود. براساس یافته های این پژوهش همان گونه که مرتبه اهالی موسیقی در دوره های مختلف حکومت های ایرانی لغزان و نامطمین بوده در دوره قاجار نیز این نگرانی پا برجا بوده و این مسیله برای زنان خنیاگر دشوارتر و بسته به نوع کار، نوازنده، رقصنده یا خواننده و مانند آن، نیز متفاوت بوده است.

    کلید واژگان: ایران, قاجار, موسیقی, زنان خنیاگر, نگارگری}
    Fatemeh Dastafkan, Mansour Kolahkaj *

    Problem Statement:

     Music has always been a significant aspect of Iranian culture throughout history and has maintained its official status among rulers in various eras of Iranian monarchy. However, with the advent of the Qajar dynasty and Iran's increasing proximity to the West, significant changes occurred in this tradition. Nevertheless, the impact of these changes on the activities of female musicians remains ambiguous. Therefore, the main question of this research is to explore the social status of Qajar-era female musicians based on an analysis of paintings, written sources, travelogues, and their attire as female musicians. Additionally, the research investigates the nature of the musical instruments and tools used by these women, addressing other related questions.

    Objective

    This research aims to understand the position of female musicians during the Qajar period and increase awareness of their status, shedding light on this aspect of Iranian culture.

    Research Method

    This study follows a qualitative approach in terms of fundamental objectives. It relies on library-based data and visual content analysis, incorporating the knowledge of semiotics. The findings of this research reveal that, similar to the uncertainty faced by musicians in different periods of Iranian history, concerns persisted during the Qajar era. The level of difficulty and variations in the status of female musicians, whether they were instrumentalists, dancers, or singers, were influenced by various factors. Consequently, female musicians in the Qajar era did not typically enjoy a favorable position. However, some paintings from this period depict them on palace walls and interiors. In summary, the profession of female musicians, both in instrumental and dance roles, was not easily accessible for every Iranian woman. As mentioned earlier, musical training was primarily available to those born into musical families or serving as concubines in the court.

    Keywords: Iran, Qajar, Music, Khanyagar women, Painting}
  • حسن سلطانپناه*، محمدهادی امین ناجی، محمدسعید فیاض

    به کارگیری نغمات موسیقی در قرایت قرآن کریم و تاثیر آن در تغییر مفهومی آیات، مسیله ای مهم است که در مجامع قرآنی مغفول واقع شده، هرچند دارای اهمیت بسیاری است. هدف این پژوهش، بررسی نقش نغمات در تغییر مفهومی آیات به هنگام قرایت قرآن کریم است. سوال اصلی تحقیق این است که میان الحان و مقامات موسیقی با قرایت قرآن کریم و تغییرات معنایی و مفهومی چه ارتباطی وجود دارد؟ روش تحقیق، پیمایشی است و جامعه آماری را متخصصان و صاحبنظران، مشتمل بر 86 نفر در حوزه قرایت و موسیقی تشکیل می دهند. تحقیق به صورت تمام شماری و براساس پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. براساس داده ها و نیز بررسی نمودار راداری و درصد آماری به دست آمده از نتایج گویه های هدفدار (طیف لیکرت)، ارتباط متغیرها با درصد بالای متوسط مشخص شده و بررسی ماحصل تلفیقی آیات با ساختار نغمات اجراشده در این روش، این مطلب را ثابت می کند که نغمات موسیقی هر کدام دارای ماهیت و شخصیت مستقل بوده و به کارگیری آن در قرایت، نقش موثری در تغییر مفهومی و درک معنایی آیات خواهد داشت. نتایج به دست آمده، ثابت می کنند نغمات موسیقی، در تغییر مفهومی آیات، نقش مستقیم دارند و بهره گیری از فنون قرایت، تاثیری مضاعف در درک معنای آیات دارد.

    کلید واژگان: قرآن, درک مفهوم, الحان, نغمات, موسیقی}
    Hasan Soltanpanah *, MohmmadHadi Amin Naji, MohmmadSaaid Fyyaz

    Implementing musical melodies in the Recitation of the Holy Qur’an and its impact on the semantic change of the verses is a significant issue though less attended by Qur’ani communities, despite its importance. The goal of this study is to investigate the role of melodies in the semantic change of the verses while reciting the Holy Qur’an. The main question of the research is “What is the relationship between the musical melodies and tones, and recitation of The Qur’an and the change of meaning? This is a study research and it has been conducted based on a researcher-made questionnaire. According to the data, the spider chart and statistical percentages achieved from the items (Likert scale), the relationship between the variables, the above-average percentage indicated and analysis of the outcome of the combination of the verses and the structure of the performed melodies derived, this is proven that each of the musical melodies has its own specific and independent nature, and implementing them in recitation will have influential role in the conceptual change and meaning comprehension of the verses. The gained findings prove that musical melodies have a direct impact on the change of the verses’ meaning and using the best of recitation techniques will have an increased effect in comprehending the meaning of the verses.

    Keywords: the Qur’an, Meaning Comprehension, Melodies, Tones, Music}
  • نرگس ذاکر جعفری*، مهدی مختاری
    نظام معنایی شکل گرفته در سپهر نشانه ای بازارها، علاوه بر عناصری که حول مناسبات اقتصادی سامان یافته اند، نشانه ها و عناصر فرهنگی را نیز در برمی گیرد. به نظر می رسد که شناخت و درک دقیق از نحوه شکل گیری پدیده های فرهنگی و نیز نظم مستقر در بازارها، با تاکید بر مختصات فرهنگی این فضاهای شهری تسهیل می شود. از این رو، مطالعه بازار با تاکید بر عناصر و نشانه های فرهنگی موجود در آن، امکانی را فراهم می کند تا تعاملات انسانی و دادوستدها، نه فقط بر مبنای مناسبات اقتصادی، بلکه از منظر فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله، پدیده صوتی موسیقایی آوازهای فروشندگان در بستر بازار بزرگ شهر رشت، با عنوان «جار آوا»، مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از نگارش این مقاله، علاوه بر ابهام زدایی از اصطلاحات شکل گرفته درباره این پدیده صوتی موسیقایی و ارایه مفهومی متناسب با ماهیت آن، بررسی فرایند شکل گیری این آوازها در بازار بزرگ شهر رشت است. از این رو، پرسش اصلی، معطوف به این مسیله است که فرایند شکل گیری جار آواها در بستر بازار بزرگ شهر رشت، از چه مجرایی و تحت تاثیر چه عواملی محقق شده است. نظریه نشانه شناسی فرهنگی در مقام چارچوب نظری، مورد استفاده قرار گرفته و یافته های تحقیق با روش توصیفی تحلیلی بررسی شده اند. نتایج حاصل از این مقاله نشان می دهد که حضور مشاغل دست فروشی حاشیه بازار در متن اصلی، به شکل گیری ذهنیتی «بساط گونه» در سپهر نشانه ای بازار منتج شده است. بنابراین حضور کنش آوایی «جار زدن»، به عنوان پدیده ای حاشیه ای که از طریق ذهنیتی بساط گونه در متن بازار تسری یافته، زمینه ساز خلق پدیده ای با عنوان «جار آوا» در متن فرهنگی بازار شده است.
    کلید واژگان: آوازهای بازار, جار آوا, بازار بزرگ شهر رشت, نشانه شناسی فرهنگی, موسیقی}
    Narges Zaker Jafari *, Mehdi Mokhtari
    The semantic system formed in the "Semiosphere" of markets, in addition to the elements organized around economic relations, also includes cultural signs and elements. It seems that the accurate knowledge and understanding of the formation of cultural phenomena, as well as the order established in the markets, is facilitated by emphasizing the cultural coordinates of these urban spaces. Therefore, the study of the market by emphasizing the cultural elements and signs in it provides a possibility for human interactions and transactions to be considered not only on the basis of economic relations, but also from a cultural perspective. In this article, the sonic-musical phenomenon of the songs of the sellers in the context of the big market of Rasht city has been studied under the title of "Jār-Āvā". The purpose of this article, in addition to disambiguating the terms formed around this audio-musical phenomenon and presenting a concept appropriate to its nature, is to investigate the formation process of these songs in the big bazar of Rasht city. Therefore, the main question is focused on the issue of how the process of the formation of "Jār-Āvā"s was realized in the context of the big bazar of Rasht city, from what channel and under the influence of what factors. The theory of cultural semiotics has been used as a theoretical framework and the findings of the research have been analyzed with a descriptive-analytical method. The results of this article show that the presence of peddling businesses on the margins of the bazar in the main text has led to the formation of a mentality arising from peddling in the semiospher of the bazar. Therefore, the presence of the phonetic act of Street Cries, as a marginal phenomenon that spread through the mentality of peddling in the market text, has created a phenomenon called "Jār-Āvā" in the cultural text of the market.
    Keywords: bazar songs, Jār-Āvā, Rasht city grand bazar, Cultural semiotics, music}
  • پرنیان سرافراز، هدایت الله نیکخواه*، یاسر رستگار

    هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعه شناختی مصرف موسیقی و ارتباط آن با قانون گریزی در بین شهروندان بندرعباس می باشد. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته می باشد.داده های تحقیق به کمک دو نرم افزار SPSS و Amos Graphics مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیشترین گرایش به مصرف سبک موسیقی عامه پسند(سنتی، فولکلور و پاپ) می باشد. یافته های استنباطی بیانگر رابطه ی مثبت بین سرمایه فرهنگی و گروه همسالان با میزان مصرف موسیقی است. یافته های پژوهش نشان داد که بین دینداری و میزان مصرف موسیقی از لحاظ آماری رابطه معکوس وجوددارد. گروه همسالان بر اساس نتایج، نتوانسته است تاثیری بر سبک های مصرف موسیقی جوانان داشته باشد؛ اما بین دینداری با سبک موسیقی نخبه گرا رابطه معکوس وجود دارد. نتایج همچنین بیانگر رابطه ی بین سرمایه فرهنگی با سبک موسیقی عامه پسند و نخبه گرا می باشد. با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که میزان و سبک مصرف موسیقی تاثیری بر میزان قانون گریزی نشان نداده است.

    کلید واژگان: موسیقی, مصرف موسیقی, قانون گریزی, سرمایه فرهنگی, بندرعباس}
    Parnian Sarafraz, HedayatAllah Nikkhah *, Yaser Rastegar

    The purpose of this study is to investigate the sociology of music consumption and its relationship with breaking law among citizens of Bandar Abbas. The research method is survey and the data collection tool is a researcher-made questionnaire. The research data were analyzed using SPSS and Amos Graphics software. The results show that the most tendency to use popular music style (traditional, folk and pop). Inferential findings indicate a positive relationship between cultural capital and peer group with music consumption. Findings showed that there is a statistically inverse relationship between religiosity and music consumption. Based on the results, the peer group could not have an effect on youth music consumption styles; but there is an inverse relationship between religiosity and elite music style. The results also show a relationship between cultural capital and popular and elite music styles. According to the research results, it can be said that the amount and style of music consumption has not shown an effect on the degree of breaking law.

    Keywords: music, music consumption, breaking law, Cultural Capital, Bandar Abbas}
  • زهرا محمدی*، علی ربیعی، ربابه ایران نژاد میزان
    موسیقی بخشی از فعالیت هنری انسان است و انواعی دارد که امروزه بیش از هر محصول هنری مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این پژوهش عوامل موثر بر ذایقه موسیقیایی فرهنگیان است. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری 700 نفر از معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر بودند. با استفاده از فرمول کوکران 240 نفر به عنوان حجم نمونه به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد سرمایه فرهنگی بوردیو (1401) و پرسشنامه دینداری گلاک و استارک (1965) گردآوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون های آزمون خی دو، پیرسون، تاوکندال، آماره گاما و رگرسیون چند گانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد متغیر جنسیت تاثیری بر الگوی مصرف موسیقی (میزان استفاده و نوع موسیقی) ندارد. پایگاه اقتصادی بر میزان استفاده از موسیقی تاثیرگذار است ولی بر نوع استفاده از آن تاثیری ندارد. دینداری نیز بر میزان استفاده از موسیقی تاثیر دارند اما در نوع موسیقی مورد استفاده معلمان تاثیرگذار نیست. سرمایه فرهنگی نیز بر الگوی مصرف موسیقی (میزان استفاده و نوع موسیقی) تاثیرگذار است. نتیجه اینکه معلمانی که سرمایه فرهنگی زیادی داشتند، بیش از دیگران از موسیقی استفاده می کردند و نوع موسیقی مورد استفاده آنها نیز بیشتر نخبه گرا (کلاسیک و سنتی) بود.
    کلید واژگان: ذائقه موسیقی, سرمایه فرهنگی, فرهنگیان, منش, موسیقی}
    Zahra Mohammadi *, Ali Rabiei, Robabeh Irannejad Mizan
    Music is a part of human artistic activity and there are types that are used more than any art product today. The purpose of this research is the factors affecting the musical taste of cultural workers. Survey research method and statistical population were 700 middle school teachers in Meshkinshahr. Using Cochran's formula, 240 people were selected as the sample size in a simple random way. Data were collected through Bourdieu's standard cultural capital questionnaire (1401) and Gluck and Stark's religiosity questionnaire (1965). Data were analyzed using Spss software and Chi-square, Pearson, Tawkendall, gamma and multiple regression tests. The findings showed that the gender variable has no effect on the pattern of music consumption (the amount of use and the type of music). The economic base affects the amount of music use, but it does not affect the type of use. Religiosity also affects the amount of music use, but it does not affect the type of music used by teachers. Cultural capital also affects the pattern of music consumption (the amount of use and type of music). As a result, teachers who had a lot of cultural capital used music more than others, and the type of music they used was more elitist (classical and traditional).
    Keywords: Music taste, cultural capital, educators, character, music}
  • احمد افروز

    روزنامه‌نگاری‌ موسیقی رویه‌ای است که به ارزیابی و قضاوت درباره موسیقی و تحولات آن می‌پردازد. این بعد از ژورنالیسم بر نقادی ماهیت، اثرات و شیوه‌های موسیقایی به‌عنوان یک وجه از فعالیت‌های فکری-فرهنگی متمرکز می‌‌شود. بر این اساس هم نقش موسیقی بر تغییرات فرهنگی جامعه و البته فرهنگ شنیداری مخاطب، افکار عمومی و نیز پساگرد آن را به‌واسطه تحولات زیست‌جمعی در این نوع روزنامه‌نگاری‌ می‌توان به عینه دید و به تحلیل نشست. نقد، کلیدواژه عرصه روزنامه‌نگاری‌ است بنابراین ژورنالیسم موسیقی نیز می‌تواند اطلاعات و داده‌های مفیدی را برای مطالعه فرآیندهای فرهنگی و شاید اجتماعی در اختیار بگذارد. بالتبع موسیقی نیز رسانه‌ای است عام‌پذیر و عام‌الشمول که قابلیت تاثیرگذاری بر فرهنگ عامه را دارد و بر همین اساس می‌توان حوزه مطالعه آن را در میدان مطالعات فرهنگی به تحلیل نشست. بنابراین محقق در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و نگاهی انتقادی، به بررسی نقش موسیقی و جایگاه ژورنالیسم آن بر تغییرات فرهنگی و ارتباطی مخاطب می‌پردازد. بررسی داده‌های حاصل از این رویکرد نشان می‌دهد که موسیقی به شرط رعایت حقوق مخاطب می‌تواند راهی برای درک وسیع از فرهنگ ارتباطی کشورها، مکان‌ها و فرهنگ‌ها باشد و این عناصر اجتماعی را به‌هم پیوند دهد. مضاعفا اینکه موسیقی دست به تغییر مرزهای هنر و فرهنگ عامه می‌زند و در عین‌حال بسته به بازروایت ژورنالیسم محصور در آن قادر است ابزاری درجهت تحولات خرده‌فرهنگ‌های اجتماعی شود.

    کلید واژگان: ارتباطات فرهنگی, رسانه های هنری, ژورنالیسم موسیقی, کارکرد روزنامه نگاری, موسیقی}
    Ahmad Afrooz
    Objective

    Music journalism is a practice that evaluates and judges’ music and its developments. This dimension of journalism focuses on criticizing the nature, effects and methods of music as a facet of intellectual-cultural activities. Based on this, the role of music on the cultural changes of the society and of course the listening culture of the audience, public opinion and also its background can be clearly seen and analyzed due to the social changes in this type of journalism. Criticism is the key word in the field of journalism, so music journalism can also provide useful information and data for the study of cultural and perhaps social processes. Consequently, music is also a universal and universal media that has the ability to influence popular culture, and based on this, its field of study can be analyzed in the field of cultural studies. Therefore, in this research, the researcher investigates the role of music and its journalism position on the cultural and communicative changes of the audience with a descriptive-analytical method and a critical perspective. Examining the data obtained from this approach shows that music can be a way to understand the communication culture of countries, places and cultures and connect these social elements together, provided that the rights of the audience are respected. In addition, music changes the boundaries of art and popular culture, and at the same time, depending on the perspective of the journalism included in it, it can become a tool for the development of social subcultures.

    Methods

    Using the "descriptive and analytical" method, the current research obtains its sources and information from documentary and library sources, which, of course, with the approach of obtaining new and comprehensive sources and citing current cultural and media analyzes, is not only descriptive Rather, it finally comes to the position of analysis. Therefore, he explores the subject of the research with an explanatory view and reaches a conclusion in the framework of the discussion.

    Results

    Examining the data obtained from this approach shows that music can be a way to understand the communication culture of countries, places and cultures and connect these social elements together, provided that the rights of the audience are respected. In addition, music changes the boundaries of art and popular culture, and at the same time, depending on the perspective of the journalism included in it, it can become a tool for the development of social subcultures. Unfortunately, there is no more formal and advanced journalism training in this field. In general, the development of music journalism in other national spaces and its role in the cultural changes of a society has rarely been considered.

    Keywords: artistic media, cultural communication, Music journalism, music, journalistic function}
  • عبدالله بیچرانلو *، زینب خرمی شاد

    نوجوانی با تغییراتی در زندگی از جمله تغییر در رفتار،‌ عواطف و نگرش‌ها همراه است. اقتضائات خاص این دوره نظیر بلوغ و تغییراتی که با خود در جسم و جان نوجوان در پی دارد، نوجوانی را به یک دوره پیچیده و تعیین‌کننده تبدیل کرده‌است. یکی از مسائلی که در مورد قشرهایی از نوجوانان کمتر مطالعه شده‌است، نحوه مواجهه و دریافت آن‌ها از مصرف موسیقی است. در این میان، دختران نوجوان پرورش‌یافته در بافت فرهنگی دینی، چالش‌هایی را در فرایند مصرف موسیقی تجربه می‌کنند که آن‌ها را در وضعیت پیچیده‌تری قرار می‌دهد. هدف اصلی این مقاله، مطالعه دریافت دختران نوجوان از مصرف موسیقی و شیوه نگرش آن‌ها به موسیقی، با توجه به زیست آن‌ها در بافت فرهنگی دینی است. مقاله در پی پاسخ به سوال‌هایی بدین‌شرح است: اینکه دختران زیسته در بافت فرهنگی دینی چه دریافتی از موسیقی مصرفی خود دارند؟ چه عواملی بر دریافت آن‌ها از مصرف موسیقی موثر است؟ از منظر دینی چگونه در مورد موسیقی می‌اندیشند و با توجه به زمینه دینی خود چگونه با موسیقی مواجه می‌شوند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها و یافتن عوامل موثر بر دریافت دختران نوجوان دارای زمینه فرهنگی دینی از مصرف موسیقی، با 23 نفر از دختران نوجوان، که در زمینه فرهنگی دینی رشدیافته و در مدارس دارای رویکرد آموزشی دینی تحصیل می‌کنند،‌ مصاحبه ساختارنیافته انجام شد.‌ با استفاده از روش‌تحلیل مضمون و کدگذاری باز، مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر درخصوص دریافت دختران مذکور از موسیقی استخراج شد. بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده، 4 مضمون فراگیر حول مسئله محوری این مقاله شناسایی شد. یافته‌ها نشان داد که دریافت دختران نوجوان از موسیقی، متاثر از خانواده، جامعه و نوع نگاه به دین است و برخی نیز به مداحی به‌مثابه موسیقی نگاه می‌کنند.

    کلید واژگان: دختران نوجوان, دریافت, موسیقی, مصرف موسیقی, دین}
    A. Bicharanlou *, Z. Khorramishad

    Adolescence is associated with changes in one’s life including his/her behavior, emotions, and mood. One of the issues less studied about adolescents is how they deal with and receive music. Adolescents raised in the religious environment experience challenges in the process of consuming music, with girls finding themselves in a more complex situation. The main purpose of this study is to study adolescent girls' perceptions of music consumption considering their well-being in the religious cultural context. Questions such as: how do they look at the music they consume, what factors affect their perception of it, how they think about music from a religious point of view and how they approach music according to their religious background, are among the research questions.  To answer and finding the factors affecting the reception of music by adolescent girls with religious cultural backgrounds, unstructured interviews were conducted with 23 adolescent girls who have grown up in religious cultural backgrounds and studying in schools with a religious educational approach.  Based on the analysis, 4 comprehensive themes on central issue of this research were identified and it was found that adolescent girls' perception of music is influenced by family, society and how they look at religion, even some see music in the same light as they view religious eulogies.

    Keywords: teenager girls, perception, music, media consumption, religious background}
  • اکبر نصراللهی کاسمانی٭، محبوبه آذرخیل، نسیم مجیدی قهرودی

    این پژوهش، بررسی نحوه پوشش اخبار جعلی در حوزه‌های سینما و موسیقی در هشت رسانه ایران است و با این پرسش اصلی که اخبار جعلی در حوزه سینما و موسیقی به چه میزان در منابع خبری منتخب ایران منتشر شده‌اند، تکیه نظری خود را، بر نظریه‌های <دروازه‌بانی خبر> و <برجسته‌سازی> قرار داده است. این پژوهش، با استفاده از تحلیل محتوای کمی انجام شده و جامعه آماری آن تمام اخبار منتشرشده در سه ماه آخر (اول دی تا 29 اسفند) سال 1397، در منابع خبری منتخب است. این بررسی در زمینه اخبار، به صورت کل‌شماری بوده و نمونه‌گیری انجام نشده، ولی در زمینه منابع خبری، نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند بوده است. منابع خبری، شامل خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که از میان هر دسته، دو رسانه انتخاب شد. تارنمای الکسا در سال 1396، پربازدیدترین منابع خبری دارای تارنما را معرفی کرد که بر این اساس از میان خبرگزاری‌ها، فارس و باشگاه خبرنگاران جوان و از میان پایگاه‌های خبری، تابناک و عصر ایران انتخاب شدند. از میان روزنامه‌ها نیز، همشهری و جام‌جم با توجه به شمارگان (تیراژ) بالا و رویکرد فرهنگی و هنری آن‌ها و از میان شبکه های اجتماعی (خبری) دو کانال تلگرامی خبرفوری و آخرین خبر، با توجه به تعداد کاربران بالا انتخاب شدند. انتخاب این بازه زمانی نیز از آن رو بود که بیشترین رخدادهای سینمایی و موسیقیایی، به دلیل همزمانی با دهه فجر در فصل زمستان برگزار می‌شوند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، پوشش اخبار جعلی در زمینه سینما با میانگین 69 /3 و موسیقی با میانگین 91/ 1 بوده که بدین ترتیب پوشش اخبار جعلی درحوزه سینما بیش از موسیقی بوده است.

    کلید واژگان: اخبار جعلی, سینما, موسیقی, پوشش خبری}
    Mahboobeh Azarkhiel, Akbar Nasrollahi kasmani, Nasim Majidi Ghahrodi

    The purpose of this research is to investigate the coverage of fake news in the fields of cinema and music in eight Iranian media. And with this main question of how much fake news in the field of cinema and music has been published in selected Iranian news sources, placed it’s theoretical framework on the theories of "Gatekeeping" and "Agendasetting". This research was conducted using quantitative content analysis and its statistical population is all the news published in the last three months (1st of January to 29th of March 2017) in selected news sources. In the field of news, this survey was in the form of a total count and sampling was not done, but in the field of news sources, non-random sampling was targeted. News sources include news agencies, news databases, newspapers & social networks, and two media were selected from each category. In 2016, the Alexa website introduced the most visited news sources whit the website, which were selected from among the news agencies, Fars, Young Journalists Club (YJC), and from among the news sites such as Tabnak & Asr_e Iran. Among the newspapers, Hamshahri and Jam_e_jam were selected due to their high print circulation numbers and their cultural and artistic approach, and the two Telegram channels @Khabar_Fouri and @akharinkhabar were selected due to the high number of followers. The reason for choosing this period of time, was also because most of the film and music events are held in the winter season due to the coincidence with the Fajr decade. The findings of the research show that the coverage of fake news in the field of cinema was with an average of 3.69 and music with an average of 1.91, thus the coverage of fake news in the field of cinema was more than music.

    Keywords: Fake news, Cinema, Music, News Coverage}
  • عبدالله بیچرانلو٭، زینب خرمی شاد

    هدف از پژوهش حاضر، مطالعه مصرف موسیقی دختران نوجوان زیسته در زمینه فرهنگی دینی است. برای دستیابی به داده‌های این پژوهش از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده ‌است. این مصاحبه‌ها،‌ با 23 نفر از دختران نوجوان زیسته در زمینه فرهنگی دینی انجام شده که در مدارس خاص مذهبی تحصیل می‌کنند. داده‌های به دست‌آمده از مصاحبه‌ها، با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل شده‌اند. برای تحلیل داده‌ها، ابتدا کدگذاری باز انجام شد و پس از آن مضامین پایه و سازمان‌دهنده استخراج شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، مصرف موسیقی دختران نوجوان زیسته در زمینه فرهنگی دینی را می‌توان در هفت مضمون دسته‌بندی کرد. این مضامین سازمان‌دهنده، بیان می‌کنند که دختران نوجوان مورد مطالعه در این پژوهش، دارای چه نوع مصرف موسیقی هستند، از چه طریقی به موسیقی دست پیدا می‌کنند و به آن گوش می‌دهند، تحت چه شرایطی و چگونه به مصرف موسیقی می‌پردازند، چه دلایل و عواملی موجب می‌شود که آنها به برخی از گونه‌های موسیقی‌ گوش ندهند، اطرافیان دختران نوجوان تحت چه عناوینی آن‌ها را از مصرف برخی موسیقی‌ها نهی می‌کنند و در پایان، مصرف موسیقی موجب چه تاثیرهایی بر آنها می‌شود

    کلید واژگان: موسیقی, دختران, نوجوان, دین, مصرف}
    Abdollah Bichranlou, Zeinab khorramishad

    The purpose of this research is to study the music consumption of adolescent girls living in a religious culture. Semi-structured interviews were used to obtain the data of this study. These interviews were conducted with 23 adolescent girls living in a religious culture who also study in special religious schools. The data obtained from the interviews have been analyzed using thematic analysis method. To analyze the data, open coding was done first, and then basic and organizing themes were extracted. The results of this study show that the consumption of music by adolescent girls living in religious culture, can be classified into seven themes. These organizing themes express what kind of music consumption the adolescent girls studied in this study have, how they get music and listen to it, under what conditions and how they consume music, what are the reasons and factors that make them not listen to some music, for what reasons do relative of teenagers forbid them consuming some music, and in the end, what are the effects does music consumption have on them.

    Keywords: Music, Girls, Adolescents, Religion, Consumption}
  • سندوس محمدی نوسودی*
    در دوره شیوع ویروس کرونا، هنر- صنعت موسیقی، تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است که باعث بازاندیشی های جدی در رویه های معمول فعالیت در این حوزه شده اند. این بازاندیشی و تجدیدنظر در مناسبات رایج در یک حوزه، هم زمان که منادی دستاوردهایی عمیق برای آینده است، می تواند چالش هایی گسترده را به همراه داشته باشد که آینده هنر صنعت موسیقی را رقم می زنند. به همین دلیل هدف اصلی پژوهش پیش رو، واکاوی پیامدهای شیوع پاندمی کووید-19 بر موسیقی ایران است. برای دستیابی به هدف پژوهش با 9 نفر از خبرگان حوزه موسیقی، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. یافته های پژوهش موید این نکته هستند که موسیقی ایران در دوره پاندمی در چهار حوزه اصلی تولید، توزیع، آموزش و مصرف با تحولاتی شگرف مواجه شده است و چشم اندازهای نوینی پیش روی موسیقی قرار گرفته اند که باعث می شوند موسیقی در ایران در مسیری متفاوت با دوره پیش از کرونا قرار گیرد. در این شرایط، با توجه به عدم اجرای رویدادهای موسیقیایی که پیش تر به صورت حضوری (غیرمجازی) برگزار می شدند، روند مجازی و شبکه ای شدن که به صورت تدریجی در حال رخ دادن بود، تشدید یافت. با توجه به اینکه در بهره برداری از فضای مجازی برای فعالیت های موسیقایی، آهنگ همسانی بین جامعه هنری ایران و مخاطبان شان وجود ندارد و معمولا مخاطبان بیشتر از ظرفیت های این فضا استفاده می کنند، با ادامه این روند در درازمدت ممکن است ذایقه برخی کاربران ایرانی فضای مجازی به موسیقی خارجی گرایش یابد. به همین دلیل، ایجاد ظرفیت های بیشتری برای حضور فعال تر جامعه هنری در فضای مجازی ضرورت دارد.
    کلید واژگان: موسیقی و کرونا, آموزش, تولید, توزیع, مصرف}
    Sondos Mohammadi Nowsudi *
    he outbreak of covid-19 has lasted more than 2 years and wide closures, quarantine, isolation and restriction in traveling, have made considerable transformation in different economic, social, cultural and artistic areas including music as an art which experienced dramatic changes. These changes while promising deep achievements in future, have made reviewing and rethinking on common rules in this music art- industry.The main issue of research is the consequences of covid-19 on Iranian music. The findings show that Iranian music have faced considerable developments in 4 fields during the pandemic including music education, production, distribution and consumption. These developments have made new prospects for Iranian music and paved the way to put Iranian music in new pathways.According to the cancelling music events during pandemic which were held non virtually before coronavirus outbreak, the current gradual virtualization of the music value chain including production, distribution and consumption will change dramatically in postcrowna era.As Iranian music artists do not use internet vastly for music practices and, it may gradually lead Iranian music listeners who are constant users of internet to nonIranian music. So more virtual practices of Iranian musicians are necessary.
    Keywords: Music, Covid-19, Education. Production, Consumption, Distribution}
  • محمودرضا حمیدی فتح آبادی، علی بقایی*، افسانه وارسته فر
    هدف این پژوهش احصای کارکردهای موسیقی در توسعه نظام اجتماعی از طریق کنکاش در دوره ای مشخص از تاریخ کشور ایران از اواخر دوره قاجار تا سال 1400 است. در همین راستا، با اتکاء به رویکرد جامعه شناسی کارکردگرایی ساختاری تالکوت پارسونز، ظرفیت های چندگون موسیقی برای ارتقای جایگاه نظام اجتماعی ایران در توسعه اجتماعی شناسایی می شود. در این پژوهش روش تحلیل تاریخی مورد استفاده قرار گرفته است. با جستجوی هدفمند در منابع معتبر مکتوب، صوتی-تصویری و شفاهی، قراین واقعی از اپیزودهای ‏نقش آفرینی موسیقی در‎ ‎جنبه های گوناگون توسعه اجتماعی ایران استخراج شده است. ‏نتایج پژوهش نشان داد که موسیقی از طریق نقش آفرینی در بزنگاه های متعدد تاریخ ایران نظیر گسترش هنرستان ها و آموزشگاه های موسیقی و... کارکردهای مثبت داشته است. همچنین در این پژوهش کارکردهای موسیقی در کشور آمریکا مربوط به هفت نسل موسیقی آمریکا توسط گراتزیان که تا حدود زیادی مطابق با دوره مورد نظر این پژوهش است، تطبیق داده می شود. در نتیجه متوجه می شویم در مقایسه با کشور توسعه یافته بعضی از دورها منطبق با کشور امریکا است و در بعضی موارد در مسیر توسعه منطبق با این کشور نیست.
    کلید واژگان: موسیقی, توسعه اجتماعی, رفاه اجتماعی, انسجام اجتماعی, روش تحلیل تاریخی}
    Mahmoudreza Hamidi Fathabadi, Ali Baghaei *, Afsaneh Varaste Far
    The purpose of this research is to estimate the functions of music in the development of the social system through exploration in certain periods of the history of Iran from the end of the Qajar period to the year 1400. In this regard, by relying on Talcott Parsons's structural functionalist sociological approach, the multiple capacities of music to improve the status of Iran's social system in social development are identified. Historical analysis method is used in this research. By purposefully searching in authentic written, audio-visual and oral sources, real evidences have been extracted from the role-playing episodes of music in various aspects of Iran's social development. The results of the research showed that music has had positive functions through playing a role in many stages of Iran's history, such as the expansion of conservatories and music schools, etc. Also, in this research, the functions of music in the United States related to the seven generations of American music by Grazian are applied, which is largely in accordance with the period of this research. As a result, we realize that compared to the developed country, in some periods it corresponds to the country of America, and in some cases, it does not correspond to this country in the development path.
    Keywords: music, social development, social welfare, Cultural Heritage, social cohesion}
  • حامد طاهری کیا

    موسیقی همواره بخشی چالش برانگیز در ایران پساانقلاب بوده است و این مسیله به دهه شصت ایران، اولین دهه پس از پیروزی انقلاب 57، باز می گردد که مقاله پیش رو با هدف واکاوی آن نوشته شده است. چگونه موسیقی ایران با تاریخ به ارث رسیده از دوران پهلوی در میدان رخداد انقلاب و دهه شصت دچار دگرگونی شد؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ موسیقی دان های آن دهه از ایران رفتیم تا چالش های تولید شکل جدید موسیقی را در قالب سرود و آهنگ های انقلابی بررسی کنیم. به سبب اهمیت مسیله پخش موسیقی، تجربه زیسته دو نفر از نوار کاست فروش های آن دوران را هم در این بحث شریک کردیم. نتایج نشان داد که در گذار از جامعه آمیخته با فرهنگ غربی ایران پهلوی به امت اسلامی با فرهنگ جهادی و انقلابی موسیقی دیگر نمی توانست آوایی برای بزم و طرب باشد؛ بلکه باید آواز جنگ و انقلاب و جهاد را سر می داد. از این رو، ساختار تولید و مصرف موسیقی ضرورت و همتی فوری را برای تطهیر فرهنگ شنیداری ایران به وجود آورد.

    کلید واژگان: موسیقی, دهه شصت, انقلاب اسلامی, فرهنگ شنیداری, مهندسی فرهنگی}
    Hamed Taheri Kia

    The project of purification of auditory culture in 60th of Iran and the field of music has always been a challenging section since the Islamic revolution in 1978–79. The first decade after the revolution, 1980-1990, music was under a revolutionary transformation which is the subject of this article to analyze.How Iranian music underwent a transformation, with the history inherited from the Pahlavi era in the scene of the revolution and the 60th? For answering this question, we met musicians of that decade in order to study new challenges of music production in the form of revolutionary anthems and songs. Also, the process of music distribution was important, so we  also studied two audio cassettes sellers’ lived experience of that decade. Consequently, by the transformation of Iranian society from western culture to the Islamic Ummah with jihadi and revolutionary culture, music could not be a song for party and dancing, but it was dedicated to song of war, revolution, and jihad. Therefore, the structure of production and consumption of music made an urgent necessity to purify the auditory culture from every blemish aspect.

    Keywords: Music, 60th, Islamic Revolution, Auditory culture, Cultural Engineering}
  • محمدرضا برزویی، سجاد کافی*

    در جهان کنونی «موسیقی» رسانه ای تاثیرگذار و یک کالای پرمصرف فرهنگی محسوب می شود. موسیقی به واسطه جذابیت های سمعی و تهییج روانی افراد، اثرات روحی و روانی موثر و ماندگاری ایجاد می کند. در سال های اخیر، موسیقی «رپ» به عنوان ابزار رسانه ای خرده فرهنگ «هیپ هاپ»، طرفداران زیادی را جذب خود کرده که عمدتا در تنش و یا تضاد با فرهنگ غالب جوامع حرکت می کند و از این حیث به آن موسیقی زیرزمینی نیز گفته می شود. این نوع موسیقی سعی می کند با خیابانی ترین کلمات، عامی ترین افراد جامعه را تهییج و جذب نمایند. این نوع از رسانه در متن ها و فرامتن های خود انواعی یافته و کارکردهای متفاوتی را برای شنوندگان مهیا می کند که مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سیوال است که کارکردهای رسانه ای موسیقی رپ زیرزمینی فارسی در دهه های 80 و 90 شمسی چگونه است و با چه مضامینی خودش را ترویج می کند؟ برای رسیدن به پاسخ، از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد و متن آهنگ های رپ 4 خواننده زیرزمینی و معروف این حوزه در 20 سال اخیر که قریب به 92 آهنگ و 6574 کلمه بود، کدگذاری و تحلیل گردید که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مضامین کارکردی این متن ها، بیشتر حول آگاه سازی، اطلاع رسانی، انتقال ناآگاهانه و آگاهانه فرهنگ، تعلق اجتماعی و همبستگی اجتماعی بوده است.

    کلید واژگان: موسیقی, خرده فرهنگ, رپ فارسی, هیپ هاپ, رپ زیرزمینی}
    Mohammad Reza Borzooei, Sajad Kafi *

    Nowadays, "music" is an influential medium and a culturally consumable commodity. Music creates effective and lasting spiritual and psychological effects due to the auditory attractions and psychological stimulation of people. In recent years, rap music, as a sub-cultural media tool of "hip-hop", has attracted many fans, who move mainly in tension or in conflict with the dominant culture of societies, and in this sense it is also called underground music. This type of music tries to excite and attract the most ordinary people of the society with the most street words. This type of media finds different types in its texts and hypertexts and provides different functions for its listeners. The present article seeks to answer the question that; What are the functions of Persian underground rap music media in the 80s and 90s and with what themes does it promote itself? In order to reach the answer, the qualitative method of theme analysis was used and the lyrics of the famous 4G underground songs (UnderGround) in the last 20 years, which were close to 92 songs and 6574 words, were coded and analyzed. We conclude that the functional themes of these texts are more about awareness, information, unconscious and conscious transmission of culture, social belonging and social solidarity.

    Keywords: music, subculture, Persian rap, Hip-Hop, underground rap}
  • سندوس محمدی نوسودی*، مهری بهار

    طی چند دهه گذشته، صنایع خلاق به بخش مهمی از اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. صنایع خلاق و به ویژه صنعت موسیقی را می توان به عنوان بهره برداری تجاری از دانش هنری در نظر گرفت. صنایع موسیقی به عنوان بخشی از صنایع خلاق، نمونه ای آشکار از تغییرات اجتماعی-اقتصادی معاصر هستند که از صنایع تولیدی به سمت کسب وکارهای مبتنی بر دانش و خلاقیت حرکت می کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی مولفه های خلاقیت در صنایع خلاق با تاکید بر گروه کامکارهاست. در این راستا داده های پژوهش از ترکیبی از روش های مطالعه اسنادی و تحلیل تماتیک گردآوری شده اند. نتایج پژوهش حاضر موید ده مولفه اصلی در فعالیت های گروه کامکارها در راستای ترویج صنایع خلاق هستند که عبارت اند از: برقراری ارتباط دوجانبه بین موسیقی کردی و موسیقی ایرانی، ترویج و ارتقا سازهای محلی و ایرانی، استفاده از زبان های کردی و فارسی در آهنگ ها، شیوه انتخاب پوشش در اجراها، عضویت زنان در گروه، هم راستا بودن عضویت گروهی و خلاقیت فردی، همکاری با سایر گروه ها و خواننده ها، آموزش موسیقی، برگزاری کنسرت در مناطق مختلف و ارتقای وجه اجتماعی گروه با انجام کارهای عام المنفعه. نتایج پژوهش حاضر موید این نکته هستند که در فعالیت کامکارها تعامل دایمی بین امر کلی و امر جزیی مشاهده می شود. امر کلی در اینجا موسیقی ملی ایرانی و امر جزیی موسیقی محلی کردی است. کامکارها با ترکیب این دو سبک موسیقایی توانسته اند پایه گذار سبکی نوین باشند که مولفه های هر دو سبک موسیقایی را داشته باشد.

    کلید واژگان: خلاقیت, صنایع خلاق, کامکارها, موسیقی, موسیقی ایرانی, موسیقی کردی}
    Sondos Mohammadi Nowsudi *, Mehri Bahar

    In recent decades, the creative industries have become an important component of the global economy. The creative industries, especially the music industry, can be considered as a commercial exploitation of artistic knowledge. The music industry, as a part of the creative industries, is a clear example of the current socio-economic transformation that is taking place from manufacturing industries to knowledge-based and creative enterprises. The main objective of this study is to analyze the components of creativity in the creative industries with a focus on the Kamkar Band. For this purpose, research data were collected using a combination of documentary study methods and thematic analysis. The results of the present study confirm ten main components in the activities of the Kamkars to promote creative economy, namely: establishing a mutual relationship between Kurdish and Iranian music, promoting local and Iranian instruments, using Kurdish and Persian languages in songs, selection method coverage in performances, membership of women in the band, cohesion of band membership and individual creativity, collaboration with other bands and singers, music teaching, organizing concerts in different areas, and promoting the social aspect of the band through charity work. The results of the present study confirm that there is a constant interaction between the general and the particular in the activities of the Kamkars. The general issue here is Iranian national music and the minor issue is Kurdish folk music. By combining these two musical styles, the Kamkars have succeeded in creating a new style that contains the components of both musical styles.

    Keywords: Creativity, creative industries, Kamkars, Music, Iranian Music, Kurdish Music}
  • مینا کشفی، محمدرضا شریف زاده*، مهسا خویی

    امروزه در ایران یادگیری سازهای کلاسیک غربی از جمله پیانو، رواج قابل توجهی یافته است . می توان گفت یاددهی ساز پیانو علاوه بر بعد تکنیکال، نیازمند بررسی از جنبه های دیگریست که به هنگام آموزش، مدرس باید درنظر داشته باشد. رویکردی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، رویکرد جامعه شناسانه است. از این منظر، پیر بوردیو جامعه شناس قرن بیستم تاثیرات قابل توجهی بر تیوری های اجتماعی و جامعه شناسی تعلیم و تربیت گذاشته و تحولاتی روش شناختی در این حوزه ها ایجاد کرد ه است. این پژوهش سعی دارد با تکیه بر نظریات بوردیو نشان دهد، فراتر از موضوع استعداد و هوش موسیقیایی، مسایل متعددی وجود دارد که باعث می شود یک هنرجو نسبت به دیگری در اجرای قطعات عملکرد بهتری از خود نشان دهد. ضمن این که چگونه می توان به راهکارهایی دست یافت که علاوه بر آن که باعث رشد و بالابردن مهارت های نوازندگی هنرجویان شود؛ مانع از بازتولید تثبیت و هژمونی طبقه مسلط جامعه گردد؟ در این پژوهش از روش تحقیق، تحلیل محتوا استفاده شده است.

    کلید واژگان: بوردیو, موسیقی, آموزش, فرهنگ, جامعه}
    Mina Kashfi, Mohamadreza Sharifzadeh *, Mahsa Khoie

    Nowadays, learning classical western instruments such as piano has become significantly popular in Iran. It can be said that teaching piano, in addition to the technical dimension, requires consideration of other aspects that the teacher should consider when teaching.This is an educational and interdisciplinary research. Therefore, to explain and analyze educational topics accurately, a researcher in this field needs to use social research methods and related theories. One of the approaches to research in the social sciences is the result of  Pierre Bourdieu's approach to the twentieth century sociologist, which has had a significant impact on social theory and sociology and has created methodological changes in various social fields, including education. Objective after presenting an introduction to music and the history of piano in Iran and explaining  Pierre Bourdieu's theory This research tries to show, beyond the subject of musical talent and intelligence,There are several things that make a student better than others playing the piano. In addition, how can solutions be achieved that, in addition to developing and enhancing students' playing skills; Prevent the reproduction of the consolidation and hegemony of the ruling class of society?  In this research, the research method of content analysis has been used.

    Keywords: Bourdieu, Music, Education, Culture, society}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال