به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « iranian cinema » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « iranian cinema » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید مهدی اعتمادی فرد، عبدالله بیچرانلو، نوشین صفائیان*

    اساسی ترین مسئله در مقاله حاضر، فهم چگونگی بازنمایی سلسله مراتب اقتدار در خانواده و تغییراتی است که در آن در فیلم های ملودرام اجتماعی با مضامین خانوادگی پرفروش در بازه زمانی 1387 تا 1397 است. در مطالعه حاضر مبتنی بر رویکردهای معاصر در حوزه جامعه شناسی جنسیت تلاش شده است تا ورای امر مردانه و زنانه، قدرت و فرهنگ به عنوان عناصر کلیدی در تحلیل فیلم ها برای فهم مناسبات اقتدار در خانواده ایرانی مدنظر قرار گیرد. برای تحلیل این امر در بازه زمانی مذکور در نمونه های تحقیق، از الگوی نشانه شناسی جان فیسک استفاده شده است تا بتوان ضمن توصیف نحوه توزیع اقتدار خانواده ها در این فیلم ها، با نگاهی طولی به سلسله مراتب اقتدار خانواده و تغییرات آن پرداخت. نتایج حاکی از آن است که در طی یک دهه در ابتدا شاهد حضور مردانگی هژمونیک و کمتر هژمونیک و زنانگی موکد در این فیلم ها هستیم. در میانه دهه حضور زنان مقاومت پیشه هم بیشتر مشاهده می شود؛ اما در اواخر این دهه یعنی سال های 1395 تا 1397 مردان هژمونیک و زنان موکد مهم ترین الگوی توزیع اقتدار در خانواده در این فیلم ها هستند. آنچه در این مقاله مهم است توجه به جنبه متفاوتی در مقایسه با نتایج به دست آمده از پژوهش های پیشین است.

    کلید واژگان: خانواده, زنانگی, سلسله مراتب اقتدار, سینمای ایران, مردانگی}
    Seyed Mahdi Etemadifard, Abdollah Bicharanloo, Nooshin Safaeian *

    The most basic issue in this article is to understand how the hierarchy of authority in the family and its changes are represented in social melodrama films with family themes that were best sellers in the period from 2008 to 2018. In the current study, based on contemporary approaches in the field of sociology of gender, an attempt has been made to consider power and culture as the key elements in the analysis of films, beyond male and female, to understand power relations in the Iranian family. To analyze this issue in the period mentioned in the research samples, John Fiske’s semiotics model has been used so that while describing the distribution of family authority in these films, we can take a long look at the hierarchy of family authority and its changes. The results indicate that during a decade, we initially see the presence of hegemonic and less hegemonic masculinity and emphatic femininity in these films. In the middle of the decade, the presence of resistant women is more visible, but at the end of this decade, i.e. from 2016 to 2018, hegemonic men and emphatic women are the most important pattern of distribution of authority in the family in these films. What is important in this article is to pay attention to a different aspect compared to the results obtained from previous studies.

    Keywords: Family, Femininity, hierarchy of authority, iranian cinema, masculinity}
  • جلال نصیری هانیس*، نادر شایگانفر، احمد الستی
    در فیلم های جریان اصلی سینما یک واقعیت خیالی و درواقع یک ساختارایدئولوژیکی، طبیعی نشان داده می شود؛ اما فرافیلم ها با پرداختن به مسائل فیلم سازی، تخیلی یا تصنعی بودن خود را برجسته می کنند. تقابل و کشمکش شخصیت ها در آثار سینمایی، اهمیت مطالعه نسبت خود و دیگری را در آن ها به خوبی نمایان می کند. در تاریخ فلسفه در رابطه با این نسبت دو نگاه کلی حاکم است که توسط سارتر و لویناس نمایندگی می شود؛ سارتر هم ستیزی را روح حاکم بر نسبت خود و دیگری می داند. در این دیدگاه «خودآیینی» حاکم است. در مقابل، لویناس از احساس مسئولیت نامتناهی در مقابل «دیگری» و «دیگرآیینی» اخلاقی صحبت می کند. سینمای ایران دارای تعداد زیادی فرافیلم است که اغلب مشکلات کارگردان در فرایند خلق فیلم و نسبت او با دیگر عوامل ساخت فیلم را به نمایش گذاشته اند. با توجه به کارکردهای خودبازتابانه، آیا این آثار توانسته اند به ساختاربندی مجددی از نظم گفتمانی حاکم بر جامعه در نسبت خود و دیگری دست یابند؟ برای پاسخ به این پرسش ، فرافیلم های زیر درختان زیتون (1373) عباس کیارستمی، میکس (1378) داریوش مهرجویی، بوی کافور عطر یاس (1378) بهمن فرمان و وقتی همه خوابیم (1378) بهرام بیضایی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف بررسی شده اند. نتیجه ی تحقیق آنکه در فرافیلم های کیارستمی و بیضایی دیگرآیینی مشهود است اما نظم گفتمانی حاکم بر فرافیلم های مهرجویی و فرمان آرا در نسبت با دیگری، علی رغم ظاهر انتقادی و روشنفکرانه ، بازتولید گفتمان حاکم است، چراکه خودبازتابی در فرافیلم ها تنها در صورتی می تواند باعث دیگرآیینی اخلاقی شود که حاوی خودانتقادی بوده و خودارجاعی آن، از لاک خودشیفتگی و محافظه کاری بیرون باشد.
    کلید واژگان: فرا فیلم, دیگری, تحلیل انتقادی گفتمان, خود بازتابی, سینمای ایران}
    Jalal Nasirihanis *, Nader Shayganfar, Ahmad Alasti
    Mainstream cinema seeks to naturalize and project as real what comes from an ideological and imaginative framework. Met-films, on the contrary, are meant to highlight their own artificiality and imaginative nature through their particular focus on the movie production process.The two dominant views with respect to the moral association between “the self” and “the other” in the history of western philosophy, are represented by Jean-Paul Sartre and Emmanuel Levinas. From Sarte’s standpoint, that association is characterized by conflict. Levinas, on the other hand, raises the concept of asymmetrical and infinite responsibility, introducing moral heteronomy. If mainstream cinema represents the dominant discourse on the association between “the self” and “the other”, then the question is whether the self-reflective qualities in the Iranian meta-films have created variations in the representation of “the other”? To address that question, the present research has put the spotlight on such meta-films as “Under the Olive Trees” (1994) by Abbas Kiarostami, “When We Are All Asleep” (2009) by Bahram Beyzaei, Mix (1999) by Daryoush Mehrjouee, and “Smell of Camphor, Scent of Jasmine” (1999) by Bahman Farmanara. Relying on descriptive analytics, the study bases its review on Norman Fairclough’s Critical Discourse Analysis (CDA). The research concluded that those meta-films have their own different individual treatment of “the other” as the obstacle on their path toward creativity. When it comes to this, Kiarostami and Beyzaei have resorted to heteronomy, while Mehrjouee and Farmanara — despite appearing critical and intellectualist — do reproduce the dominant discourse.
    Keywords: : Met-film, “the other”, Critical Discourse Analysis, self-reflectivity, Iranian Cinema}
  • احسان آقابابایی*، مهسا شعیبی، زهرا لطفی فروشانی
    زن پوشی به یک استراتژی فیلمسازی جهت نمایش زن تبدیل شده است. روند افزایشی استفاده از زن پوشی در سینما ایران، این سوال را مطرح نموده که هدف زن پوشی در سینمای ایران چیست و چگونه بازنمایی می شود. برای نیل به این هدف، ضمن اقتباس نظریاتی در حوزه مطالعات فمینیستی و بازنمایی، روش تحلیل روایت مورد استفاده قرار گرفته است و 18 فیلم که در طی سال های 1357 تا سال 1400 در سینمای پساانقلابی ایران ساخته شده با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. یافته ها نشان می دهد که برخلاف خوش بینی پژوهش های پیشین که این گونه شخصیت پردازی را نقص گفتمان حاکم قلمداد کرده اند، شخصیت زن پوش به دو شیوه زن رام و زن طناز بازنمایی شده است. این زنان با نحوه راه رفتن، استفاده از حرکات دست، خنده های ملیح و دست زدن مکرر به چهره و آرایش، به نحو اغراق آمیزی عشوه گری پیشه می کنند تا به مقاصد فریبکارانه خود دست یابند. انگیزه مردان از زن پوشی شامل پنهان سازی هویت و فرار از مخمصه، تحریک مردان، انتقام، منفعت طلبی و کجروی است. تمهیدات سینمایی نیز زن پوش را به ابژه جنسی فرو می ‏کاهد. فیلم ها برای برانگیختن احساسات مخاطب و گریز از نمایش واقعیتهای خانوادگی و اجتماعی، به لباس پوشیدن متقابل روی می آورند.در نهایت، این بازنمایی به بازتولید کلیشه های جنسیتی در جامعه ایرانی یعنی دوگانه زن مدرن-سنتی منجر شده است.
    کلید واژگان: زن پوشی, سینمای ایران, کلیشه جنسیتی, تحلیل روایت}
    Ehsan Aqababaee *, Mahsa Shoeibi, Zahra Lotfi Forushani
    Cross-dressing has become a filmmaking strategy for the representation of women. The increasing trend of the use of cross-dressing in Iranian cinema has raised the question of what is the purpose of cross-dressing in Iranian cinema and how is it represented. To achieve this goal, by adapting theories in the field of women's studies and representation, the method of narrative analysis has been used and 18 films which were made in Iran's post-revolutionary cinema between 1978 and 2022 have been selected by purposeful sampling. The findings show that, unlike the optimism of previous researches which have considered this characterization as a deficiency of the ruling discourse, the female character is represented in two ways: a gentle woman and a coquettish one. With the way they walk, use hand gestures, sweet laughs, and repeatedly touch their face and make-up, these women exaggerate flirtatiousness to achieve their deceptive goals. Men's incentive for cross-dressing compromise hiding their identity for escaping from trouble, provoking other men, revenge, utilitarianism, and deviance. Cinematic arrangements also reduce these women to a sexual objects. Films turn to cross-dressing to arouse the emotions of the audience to escape the family and social reality. Finally, this representation has led to the reproduction of gender stereotypes in the Iranian society, i.e. the duality of modern-traditional women.
    Keywords: Cross-gender acting, Iranian cinema, gender stereotype, narrative analysis}
  • نسرین محمدپور، مسعود تقی آبادی*، وحید شالچی
    این پژوهش درصدد فهم شیوه های برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهره گیری از روش نشانه شناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدیولوژی از منظر آلتوسر و نظریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا بدون من) برای تحلیل گزینش شد. نتایج نشان می دهد که طبقه اجتماعی پایین، در معرض قضاوت قرار داشتن، نگاه مغرصانه مردم به زنان مجرد مطلقه، بی توجهی و سوء ظن جامعه نسبت به زنان مستقل و مطلقه، بازتولید چرخه خشونت از جانب آنها و جامعه، وضعیت رفتاری، معیشتی، اقتصادی و رفتاری نامطلوب و در نهایت نمایش بازیابی زنانگی در محیط هایی مثل آشپزخانه از جمله مهمترین رمزگان ایدیولوژیکی است که در فیلم ها معنا یافته است. همچنین پیروی از ایدیولوژی (مردسالاری) باعث می شود زنان نیز آن را درونی کنند و عامل بازتولید آن گردند مانند زن صاحب خانه در فیلم رگ خواب. همچنین کنش های سوژه زنان مطلقه و پذیرفتن نقش های تحمیلی از جانب جامعه به عنوان یک زن و یک مطلقه آن را تبدیل به سوژه ای از درون تهی شده می کند که نقش های مختلف او را دچار یاس می کند. همچنین ایدیولوژی مردسالارانه چنان در افراد جامعه و مناسبات روزمره مردم، سنت و خانواده ریشه دوانده است که زن مطلقه تبدیل به سوژه منقادشده ایدیولوژی می شود و کنش خلاف جهت آن منجر به بازخواست شدن از جانب افراد مسحور آن ایدیولوژی می شود.
    کلید واژگان: بازنمایی, سوژگی, زن مطلقه, سینمای ایران, نشانه شناسی}
    Nasrin Mahammadpour, Masoud Taghiabadi *, Vahid Shalchi
    This study seeks to understand the ways of constructing and representing the divorced female subject in Iranian cinema of the last decade. The research has been done by using the method of semiotics and combining the approaches of Barthes, Fisk, Selby & Cowdory and the theoretical framework based on Subjectivity from Althusser's point of view and Hall's representation. Using Purposeful sampling, three films (nahid, rage khab and inja bedoone man) were selected for analysis. The results indicate that the lower social class, being exposed to be judged, people's biased view of divorced single women, society's indifference and society's suspicion of independent and divorced women, the reproduction of a cycle of violence by them and society, Behavioral, living, economic, and unhealthy behaviors and showing the recovery of femininity in environments such as the kitchen are among the most important ideological codes that have found meaning in these films. Adherence to ideology (patriarchy) is also so blind that women, as subordinates, internalize and reproduce it themselves, like the landlady in rage khab. Also, the patriarchal ideology is so ingrained in the people of society and in the daily relations of people, tradition and family that the divorced woman becomes the obedient subject of ideology and acting against it leads to questioning by individuals that becomes fascinated by ideology.
    Keywords: Representation, subjectivity, Divorced woman, Iranian cinema, Semiotics}
  • توران شیخبیگلو، حجت الله عباسی*، محمدرضا کریمی، مهناز ربیعی

    فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها ،خانواده ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است. .پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش کلیه صاحب نظران حوزه سینما بودند داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گرداوری شدند و با رویکرد تحلیل محتوا و کدگذاری اقدام به تحلیل آنها شد. اعتبار داده ها به روش کثرت گرایی در شیوه انجام کار، پژوهشگر و مشارکت کننده بدست آمد. نهایتا مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده با 81 مفهوم و 17 مقوله بدست آمد که مقوله محوری مدل، «تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده» بود؛ عوامل زمینه ساز شامل «مدیریت کلان فرهنگی» و «تخصیص بودجه»؛ عوامل علی شامل «سیاست گذاری و برنامه ریزی هدفمند»، «حمایت و پشتیبانی مسیولان و نهادهای فرهنگی ذیربط»، «بازگشت سرمایه» و «کیفیت فیلم نامه»؛ عوامل مداخله گر شامل «عوامل فرهنگی»، «عوامل اجتماعی و خانوادگی» و «عوامل فیلم سازی»؛ راهبردها شامل «عوامل فنی- زیرساختی»، «توجه به ظرفیت های سینمایی موجود»، «مشوق های تشویقی» و «توجه ویژه به جشنواره ها» و نهایتا پیامدها شامل «تقویت خانواده ایرانی»، «ارتقاء هویت و فرهنگ ملی» و «امنیت اجتماعی» بودند. نتیجه آنکه براساس پژوهش حاضر و کشف ابعاد ومولفه وشاخص های کیفی بدست آمده مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران براساس رویکرد نظام مندطراحی گردید.

    کلید واژگان: تحکیم خانواده, تولیدفیلم, سینمای ایران, نظریه نظام مند}
    Touran Shikhbeighlou, Hojat Abbasi *, Mohamad Reza Karimi, Mahnaz Rabie

    The present study aimed to identify the key factors in film production in Iranian cinema with a family consolidation approach. The research was qualitative and was conducted by content analysis method. The study population was all experts in the field of cinema, including directors, producers, managers of related institutions. In order to select individuals for interviews, the purposeful method of snowball was used and 14 people were interviewed with a theoretical saturation approach. Research data were collected through semi-structured interviews and analyzed with content analysis and coding approach. The validity of the data was obtained by the method of pluralism in the way of doing work, researcher and participant. The findings of the study led to the identification of 81 open codes and 17 central codes, it can be said that it is necessary to study and consider all the key and influential factors in the production of movies in strengthening the foundation of the family; Therefore, cultural officials and decision makers and policy makers in the field of film production should try to develop a codified and workable program for the identified factors and with the help of all cultural stakeholders, especially filmmakers, take steps towards its maximum realization.

    Keywords: Iranian cinema, Family Consolidation, Film Production, systematic model. approach of strengthening}
  • محمد آقاسی*، محمد عاملی

    مرگ به عنوان یک امر طبیعی در هر فرهنگی بار معنایی خاصی دارد. از این رو مرگ را نمی توان صرفا یک رخداد زیستی دانست. چه، جهان فرهنگی پیرامون انسان، مشحون از مناسبات معنایی است که هر رخدادی در آن قالب قابل تفسیر و معناست.طبیعی است «مرگ» به عنوان یک امر محتوم و قطعی جایگاه مهمی را در نظام معنایی و قلمروی فرهنگی هر جامعه ای  داشته باشد. چه، نوع انسان به عنوان یک موجود خلاق و خودآگاه در این قلمرو معنایی برای خود، هویتی کسب می کند و «مرگ و زندگی» خود را  نیز در آن چارچوب معنا  خواهد کرد. از این رو مرگ ارتباط تنگاتنگی با بومی دارد که باشندگان در آن زندگی می کنند. این رابطه دو سویه بین فرد و خاستگاه بومی اش آنچنان مهم و حیاتی است که در صورت بروز هرگونه اختلال در این رابطه یقینا فرد را دچار بحران هویتی خواهد ساخت. در این سطور سعی خواهد شد با الهام از اندیشه های لوکاچ در باب شخصیت مساله دار و نیز نظر هایدگر در باب بوم و مرگ دو فیلم «یک بوس کوچولو» ساخته بهمن فرمان آرا  و «از کرخه تا راین» اثر ابراهیم حاتمی کیا را مورد تحلیل قرار دهیم.

    کلید واژگان: جامعه شناسی مرگ, هویت, هویت بومی, سینما, سینمای ایران}
    Mohammad Aghasi *, Mohammad Ameli

    Death in any cultural realm will not be interpreted as a purely biological event. What, the cultural world around man is always mixed with a constructed meaning system, which, in addition to the choices of people, is a transcendent source of meaning through which every event, natural or human, will be interpreted and interpreted. in the new world. The bed of the new world is made up of cities where death has become a marginal matter with the least image for humans. The era of the Corona epidemic once again brought death to the table of human time, but before that, it was art that tried to revive the cultural view of death for humans in any society by creating images. Finding the meaning of death, the manner of dying and its rites, in the modern world, has distanced itself from the neighborhood, family and city and defined itself in the frame of cinema and television.It is natural that "death" as an inevitable and certain matter has an important position in the semantic system and cultural realm of a society. What, the human species as a creative and self-aware being will gain an identity for itself in this realm of meaning and will define its "life and death" in it. Therefore, death will be closely related to the land in which the inhabitants live. A relationship that, if broken or caused any kind of disturbance in it, will be the source of many existential crises. In these lines, an attempt will be made to analyze the two films "From Karkheh to Rhine" by Ebrahim Hatamikia and "A Little Kiss" by Bahman Farman Ara, according to Martin Heidegger's theory about "Death", "Boom" and "Identity". Let's examine the above three issues.

    Keywords: Sociology of death, Identity, native identity, Cinema, iranian cinema}
  • فارس باقری*
    سینمای مسعود کیمیایی به دلیل رویکرد قهرمان پرور مردانه آن، زنان را به مثابه جنسیتی واژگون به تصویر کشیده است. این مقاله بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که چرا شخصیت زنان در آثار کیمیایی خالی از هرگونه وجه زنانه، و برعکس، دارای وجهی مردانه و ثانویه هستند. در چند دهه اخیر، مقوله جنسیت در مرکزیت مطالعات جنسیتی در جامعه، فرهنگ و هنر قرار گرفته است. در این مطالعات، جنسیت، پدیده ای ساختاری و اجتماعی است که در طول زمان، در جامعه برساخته می شود. به عبارت دیگر، زن بودگی و مردبودگی، پدیده هایی برساخته تربیت تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. در آثار کیمیایی زنان به تبع مرد، نقش های واحد و یکسانی و نوعی دارند و بیشتر به مثابه ابزاری برای تقویت جایگاه اجتماعی و سیاسی و... قهرمان مرد مبدل شده اند.نتایج بهدستآمده در این مقاله نشان از آن دارد که رویکرد کیمیایی نسبت به زنان، از منظر جنسیت شکلی از واژگونی جنسیت است. زنان در این فیلمها، به تبع مرد، نقشهای واحد و یکسانی و نوعی دارند و بیشتر به مثابه ابزاری برای تقویت جایگاه اجتماعی و سیاسی و... قهرمان مرد مبدل شدهاند. این مقاله، به روش کیفی و به صورت توصیفی- تحلیلی و به یاری از منابع کتابخانه ای و مشاهده فیلم، انجام گرفته است، با تشریح مقوله جنسیت و نظریه جامعه شناسی جنسیت، رویکرد شخصیت پردازی زنان در سینمای کیمیایی را مورد واکاوی قرار می دهد.
    کلید واژگان: جامعه شناسی, جنسیت, سینمای ایران, مسعود کیمیایی}
    Fares Bagheri *
    Masoud Kimiaei's cinema has been reread and interpreted many times due to its social and hero-raising approach. Male and female characters in alchemy films establish significant relationships with each other and with their living environment. In these works, the characterization of women is controversial in many ways. In fact, the female characters of Alchemy cinema, while they have a dramatic function, but it seems that their identity is defined next to the identity of the male heroes. In other words, in his works, the woman is in a secondary position and the man becomes a privileged character. The women in these films do not have an independent female character; And most of these women, depending on the man, assume single and identical roles such as ethereal lover, patient lover, honor, kind wife or mother, etc. and they have an objective appearance in all the works of this filmmaker. In the last few decades, gender studies have become one of the thought processes and the category of gender has been placed in the center of these studies in society, culture and art. The distinction between sex and gender is one of the most important topics in the social discourse of the 20th century. Gender is a structural and social phenomenon that is built in society over time. It seems that the alchemical approach towards women can be interpreted from the perspective of gender and of course gender reversal. The current research, which was conducted in a qualitative and descriptive-analytical way, with the help of library sources and watching the film, analyzes the approach to the characterization of women in alchemy cinema by explaining the category and theory of gender. Male and female characters in alchemy films establish significant relationships with each other and with their living environment. In these works, the characterization of women is controversial in many ways. In fact, the female characters of Alchemy cinema, while they have a dramatic function, but it seems that their identity is defined next to the identity of the male heroes. In these works, the characterization of women is controversial in many ways.
    Keywords: sociology, gender, iranian cinema, masoud kimiaei}
  • احسان آقابابایی*، فاطمه السادات فاطمی، وحید قاسمی
    مصرف نه صرفا یک روند اقتصادی منفعت گرایانه، بلکه امری اجتماعی و شامل نشانه ها و نمادهای فرهنگی است. به همین نسبت مصرف فیلم و سینما متمایز از تعینات اجتماعی و فرهنگی نیست. هدف مقاله حاضر آن است که به تبیین جامعه شناختی مصرف فیلم و سینما در شهر اصفهان بپردازد. چارچوب نظری مقاله با محوریت نظریه فرهنگی پی یر بوردیو و اضافه کردن برخی از متغیرهای مغفول در اندیشه وی تدوین شده است. برای نیل به هدف اصلی، روش پیمایشی در پارادایم پوزیتویسیتی اقتباس می گردد. جامعه آماری شامل 1972660 نفر، حجم نمونه برابر با 401 نفر و شیوه نمونه گیری از نوع سهمیه ای است. به منظور آزمون فرضیات و تعمیم نتایج به دست آمده از حجم نمونه به جامعه آماری، از مدل های رگرسیونی ساده و چندگانه با متغیر پنهان، ضریب همبستگی پیرسون و مدل همبستگی، آزمون تحلیل واریانس یا آنوا و آزمون تی نمونه های مستقل برای بررسی فرضیه های پژوهش استفاده شده است. با توجه به یافته های این پژوهش سرمایه فرهنگی و مولفه های آن (عینیت یافته، تجسم یافته، نهادینه شده)، دانش سینمایی، گروه های مرجع و سرمایه اقتصادی بر مصرف فیلم و سینما تاثیرگذار بوده اند، اما متغیرهای جنسیت، قومیت، وضعیت تاهل و میزان تحصیلات بر مصرف فیلم و سینما تاثیر معناداری نداشته اند. متغیر دانش سینمایی نقش میانجی جزیی در رابطه بین سرمایه فرهنگی و مصرف فیلم و سینما داشته اما متغیر سرمایه فرهنگی به عنوان میانجی، نقشی در رابطه بین سرمایه اقتصادی و مصرف فیلم و سینما نداشته است. با توجه به مدل کلی پژوهش نیز می توان چنین استنباط نمود که به طورکلی 40 درصد واریانس متغیر مصرف فیلم و سینما توسط متغیرهای مستقل این پژوهش تبیین شده است.
    کلید واژگان: مصرف, سرمایه فرهنگی, دانش سینمایی, گروه های مرجع}
    Ehsan Aghababai *, Fatemeh Fatemi, Vahid Ghasemi
    Abstract  Movie and cinema consumption is not separate from social and cultural determinations. The purpose of this article is sociological explanation of movie and cinema consumption in Isfahan. The theoretical framework of the article is based on Pierre Bourdieu's cultural theory and adding some neglected variables in his thought. In order to achieve the main objective, the survey method is adapted in the positivism paradigm. The statistical population includes 1,972,660 people, the sample size is equal to 401 people, and the sampling method is quota one. Simple and multiple regression models with hidden variables, Pearson correlation coefficient and correlation model, analysis of variance or ANOVA test, and independent samples t-test were used to test the hypotheses. According to the results of this research, cultural capital and its components (objectified, embodied, institutionalized), cinematic knowledge, reference groups, and economic capital have influenced the consumption of movies and cinema, but the variables of gender, ethnicity, marital status, and level of education have influenced the consumption of movies and cinema did not have a significant impact. The variable of cinematic knowledge had a partial mediating role in the relationship between cultural capital and movie and cinema consumption, but the variable of cultural capital as a mediator had no role in the relationship between economic capital and movie and cinema consumption. According to the general model of the research, it can be concluded that in general, 40% of the variance of the movie and cinema consumption variable is explained by the independent variables of this research.
    Keywords: film consumption, cultural capital, Iranian cinema, reference groups}
  • رویا فتح الله زاده، مصطفی مهرآیین*، حسین ابوالحسن تنهایی، زهرا حضرتی صومعه، خدیجه ذوالقدر

    پژوهش حاضر، روایت سینمای ایران از آسیب های اجتماعی در دهه 70 را با تحلیل فیلم های دو زن و زیرپوست شهر مورد مطالعه قرار می دهد. روش تحقیق این پژوهش از نوع کیفی و از جنس تحقیقات توصیفی- اکتشافی است که برای پاسخ گفتن به پرسش خود سعی در ارایه ی یک توصیف غلیظ از پدیده مورد مطالعه خود دارد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل گفتمان بهره مند شدیم. به این صورت که فیلم ها را بر اساس روش تحلیل گفتمان «روث وداک» به ژانرها یا کارکردهای زبانی تقسیم کردیم و در هر کارکرد زبانی بنا بر روش تحلیل گفتمان «پل جی»، به هفت سوال مهم پاسخ دادیم. سپس جدولی از آسیب های اجتماعی در هر فیلم ارایه شده است. در بخش نتیجه گیری نیز به ارایه ی روایت از آسیب های اجتماعی در فیلم های دو زن و زیرپوست شهر بر مبنای بستر و شرایط جامعه ایران در دهه 70 پرداختیم. مهم ترین یافته پژوهش این است فیلم های سینمایی دهه هفتاد (با مطالعه فیلم های دو زن و زیرپوست شهر) آسیب های اجتماعی رویارویی دو گفتمان سنت گرا و مدرنیته، مقاومت گفتمان پدرسالار/ مردسالار در برابر گفتمان زنان روشنفکر و خواهان آزادی های اجتماعی، احساس شکاف طبقاتی میان اقشار مرفه و فقیر جامعه، عدم امکان تحرک اجتماعی و... را بازنمایی کرده اند.

    کلید واژگان: آسیب های اجتماعی, فیلم سینمایی, سینمای ایران, آسیب های اجتماعی زنان, تحلیل گفتمان}
    Roya Fathollahzadeh, Mostafa Mehraeen *, Hosein Abolhasan Tanhaei, Zahra Hazrati Someeh, Khadijeh Zolghadr

    The present study explores the narrative put forth by the Iranian cinema about social harms during the 70s in Iran through analyzing two films in particular "Two Women" and "Under the Skin of the City." The research method of this study is of descriptive-exploratory type, seeking to offer a thick description of the phenomenon under investigation. The study draws on discourse analysis method to analyze the data. To this aim, the films under discussion were categorized into genres or linguistic functions utilizing Ruth Wodak's discourse analysis method. Within each linguistic function, we addressed and answered seven key questions based on Paul Gee's discourse analysis method. The conclusion furnishes an account of social harms depicted in the movies "Two Women" and "Under the Skin of the City" based on the context and conditions of Iranian society throughout the 1990s.The findings of this research indicate that the films from the 70s address various social issues. These issues include the confrontation of two discourses of traditional and modern, resistance of the patriarchal discourse against the discourse of enlightened women advocating for social freedoms, the existence of a class divide between the affluent and the poor in society and more.

    Keywords: Social Harms, Cinematic Film, Iranian cinema, Social Harms of Women, discourse analysis}
  • علیرضا طاهری*، حامد کریمی افشار
    سعید عقیقی در کتاب رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی فیلم های فرهادی را از اولین فیلم سینمایی او تا «فروشنده» مورد ارزیابی قرار می دهد. او بر معرفی و تحلیل الگوهای روایی داستان ها و نقد نحوه شخصیت پردازی و همچنین مقایسه آثار فرهادی با سینمای کلاسیک و واقع گرا متمرکز شده است. در کنار آن به صورت مختصر، نیم نگاهی به عناصر بصری، اصول فیلمسازی و همچنین برخی تحلیل های روانشناختی و خصوصا جامعه شناختی مرتبط با فیلم های اصغر فرهادی نیز دارد. عدم وجود انسجام، خصوصا در حجم بالای توصیفات و پراکندگی مطالب تحلیلی در کنار ایرادات فنی تخصصی از جمله رعایت نکردن اصول روزآمد نگارش کتاب، متغیر بودن دستور زبان نوشتاری و بکارگیری اصطلاحات تخصصی نابجا در کنار غیرعلمی بودن تیوری ها و فرضیات پژوهشی، و همچنین فقدان مبانی نظری، نقدهای این کتاب را از سطحی مابین تعدادی نقد ژورنالیستی نسبتا خوب و تعدادی تحلیل تخصصی ناقص فراتر نمی برد. مشکل دیگر کتاب، تمرکز نویسنده بر بحث درون مایه، روایت، شخصیت پردازی وغیره است به گونه ای که مطالب مرتبط با نحوه ارایه بصری فیلمساز از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نیستند و به نظر نمی رسد مخاطب جویای این مباحث را راضی کند.
    کلید واژگان: اصغر فرهادی, رازهای جدایی, نقد فیلم, سینمای ایران, فیلمنامه}
    Alireza Taheri *, Hamed Karimi Afshar
    In the book "Secrets of Separation: Asghar Farhadi's Cinema", Saeed Aghighi evaluates the narrative structure of Farhadi's films one by one, from his first film to The Seller. In his book, he focuses on introducing and analyzing the narrative patterns of stories and criticizing the characters in Asghar Farhadi's films, and comparing them with classical patterns and realistic modern cinema. In addition, it has a brief overview of visual elements, and principles of filmmaking, as well as some psychological and especially sociological analyses related to Asghar Farhadi's films. The lack of coherence, especially in the large volume of descriptions and the dispersion of analytical materials, in addition to technical-specialist defects, such as not observing the modern principles of book writing, the variability of written grammar, and the use of inappropriate specialized terms, along with the unscientific nature of research theories and assumptions, and Also, the lack of theoretical foundations does not raise the criticisms of this book to a level between a number of relatively good journalistic reviews and a number of incomplete expert analyses. Another problem of the book is the author's focus on the theme, narration, characterization, etc. in such a way that the content related to the visual presentation of the filmmaker does not have the necessary quantity and quality, and it does not seem to satisfy the audience looking for these topics.
    Keywords: Asghar Farhadi, Secrets of Separation, Film Criticism, Iranian cinema, Screenplay}
  • لیلا اسدیان*، مجید رضائیان
    هدف

    اگرچه در چهار دهه اخیر تلاش گسترده ای در زمینه انتقال ارزش های فرهنگی از طریق سینما صورت گرفته است؛ ولی به دلیل نداشتن یک راهبرد مشخص، تحقق این امر میسر نشد. ازاین رو بر آن شدیم تا در این پژوهش به ارایه راهبرد برای استفاده از سینما در تبلیغ دین و انتقال ارزش های فرهنگی بپردازیم.

    روش :

     برای انجام تحقیق ابتدا با بهره گیری از مطالعات اکتشافی به شناسایی نقاط قوت، ضعف و همچنین فرصت ها و تهدیدهای موجود در این زمینه پرداخته شد و سپس موارد یادشده با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسش نامه در اختیار چهل تن از صاحب نظران قرار گرفت تا نسبت به مشخص کردن میزان وجود آن ها اظهارنظر کنند. روایی پرسش نامه با استفاده از روش اعتبار صوری و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ انجام شد و تحلیل داده ها و ارایه راهبرد نیز با استفاده از ماتریس swot صورت گرفت.

    یافته ها

    ارزیابی محیط داخلی و خارجی حاکی از وجود موقعیت استراتژیک سینمای ایران در تبلیغ دین، در منطقه تدافعی است؛ ازاین رو استراتژی WT (تدافعی) به عنوان راهبرد اصلی در این زمینه معرفی می شود. از آن جمله می توان به مواردی از قبیل ساخت فیلم هایی با موضوعات دینی فارغ از مباحث سیاسی و اختلافات مذهبی، به کارگیری مدیران «متخصص» در حوزه سینما و «متعهد» به ارزش های دینی و اخلاقی در سازمان ها و نهادهای مرتبط با سینما و... اشاره کرد.

    نتیجه گیری

    با استفاده از راهبردهای تدافعی می توان ضمن کاستن از نقاط ضعف داخلی و تهدیدهای خارجی، زمینه را برای استفاده از ظرفیت سینما در تبلیغ دین فراهم کرد.

    کلید واژگان: تبلیغ دینی, راهبرد, سینمای ایران}
    Leila Asadian *, Majid Rezaeian
    Purpose

    Although extensive efforts have been made in the past four decades to transfer cultural values through cinema, due to the lack of a clear strategy, this has not been achieved. Therefore, we aim to provide a strategy for using cinema in religious promotion and transferring cultural values in this research.

    Methodology

    To conduct this research, first, using exploratory studies, the strengths, weaknesses, opportunities, and threats in this field were identified. Then, these factors were evaluated by a questionnaire distributed among 40 experts in the field of cinema. The validity of the questionnaire was confirmed using formal validity method and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Finally, the data were analyzed and the strategy was presented using SWOT matrix.

    Findings

    The evaluation of internal and external environment demonstrates that there is a strategic position for Iranian cinema in religious promotion in the defensive region. Therefore, the WT (defensive) strategy is introduced as the main strategy in this area. This includes creating films with religious themes regardless of political issues and sectarian differences, employing "specialized" managers committed to religious and ethical values in cinema-related organizations, and more.

    Conclusion

    By using defensive strategies, we can reduce internal weaknesses and external threats and create opportunities for using the potential of cinema in religious promotion.

    Keywords: Religious Promotion, strategy, Iranian cinema}
  • نیلوفر آقایی*، احسان آقابابایی
    « غیرت» نوعی احساس و ارزش فرهنگی در نظام خانوادگی ایران است. با وقوع تغییرات فرهنگی در طول چند دهه گذشته، مواجهه زنان با این انگاره دچار دگرگونی شده است. مقاله حاضر به دنبال این هدف است که درک زنان از غیرت مردان را تفسیر کند و بدین منظور مخاطبان فیلم سینمایی «ملی و راه های نرفته اش» را مبنا قرار داده است. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته است؛ برای نیل به هدف، از روش تحلیل روایت استفاده می‏شود و تکنیک تحلیل، روش ویلیام لبوف است. باتوجه به اینکه تفسیر زنان از غیرت، روایی است، یافته ها نشان می دهد که زنان، غیرت را به مثابه «حمایت الزامی» درک می کنند؛ یعنی حمایتی همه جانبه که همراه با اعتماد، عدم حرمت شکنی، عدم بدبینی و عدم شکاکیت است. زنان این نوع غیرت را برای زندگی خود لازم می دانند زیرا آن را نماد دوست داشتن و علاقه همسر تلقی می کنند. از نظر زنان، مردان غیرت را نوعی کنترل بر زنان دانسته و نتیجه آن تحمیل خشونت است. این عدم تقارن در فهم غیرت برای زوج ها، بحران ساز است. خوانش مخاطبان از فیلم نیز دوگانه است. برخی از راویان، با شخصیت «ملیحه» در فیلم احساس همدلی می کردند چون زندگی شبیه او را تجربه کرده بودند و برخی دیگر فیلم را اغراق آمیز می دانستند. این امر نشان می دهد که درک مخاطبان از فیلم ملهم از تجربیات واقعی زندگی شان است.
    کلید واژگان: تحلیل روایت, تفسیرمعنا, سینمای ایران, غیرت, مخاطب پژوهی}
    Niloofar Aghaei *, Ehsan Aqababaee
    "Jealousy" is a kind of cultural feeling and value in the Iranian family system. As cultural change has taken place over the past few decades, women's exposure to this notion has changed. This article seeks to interpret women's understanding of men's jealousy, and to this end the audience is based on the "Mali And Its Untraveled Paths Film". The data collection tool was semi-structured interview. To achieve the goal, the method of narrative analysis is used and the analysis technique is the method of William Lebow.Given that women's interpretation of Jealousy is narrative, the findings show that women perceive Jealousy as a "necessary support."; That is, comprehensive support that comes with trust, lack of respect, lack of skepticism, and lack of skepticism. Women find this kind of jealousy necessary for their lives because they see it as a symbol of love and affection for their spouse. For women, men see jealousy as a kind of control over women and the result is violence. This asymmetry in understanding Jealousy for couples is a crisis. Audience reading is also a dual film. Some narrators sympathized with the character of "Malihea" in the film because they had lived through her life, while others considered the film exaggerated. This shows that the audience's perception of the film is inspired by their real-life experiences.
    Keywords: Narrative Analysis, Interpretation of meaning, Iranian Cinema, jealousy, Audience Research}
  • Mahnaz Mohammadi, Mohammad Kalhor *, Fereshteh Sadat Ettefaghfar
    The events of September 1931 had a profound effect on the political and social sphere of Iran, the relatively open political atmosphere led to the re-emergence of liberal and opportunistic individuals and political forces. The Rashidian brothers, including Saifullah, Qudratullah, and Asadullah, were among the opportunists who, to gain economic benefits in addition to cooperating with the British Embassy, ​​began their activities in the field of cinema. The establishment of Rex and Homay Cinema, their management, and the import of foreign films were among the activities that the Rashidian brothers engaged in for more than three decades. After the coup of 28 August, they expanded their activities in the field of cinema. Therefore, this study seeks to clarify the nature of their activities, nature, and goals in this field, while using the historical research method based on data analysis. It will also reveal how these people benefited from cinema to gain power, wealth, and social status. The main question is what activities the Rashidian brothers did in the field of cinema to gain power, wealth, and especially social status, and what goals they pursued in this regard. Among the findings of this study, we can point to the use of cinema by Rashidians as a factor of influence and soft power.
    Keywords: Rashidian Brothers, Iranian Cinema, Social status, Importation of Videos Cinema Rex Theater, and Homay}
  • پیام زین العابدینی*

    آپاراتوس سینمایی سالهاست که از سوی نظریه پردازان از جمله بودری، متز، کومولی، ناربونی، مالوی، آلسیسر و غیره مورد توجه قرار گرفته و در تحلیل هایشان به نگارش در آمده، اما هنوز تعریف مشخصی از آن ارایه نشده است. آنچه از آرای صاحبنظران ادراک می شود نشان از آن دارد که آپارتوس سینمایی دستگاهی ایدیولوژیک با فرایندی وابسته به تکنولوژی است که تاثیرات روانی بر تماشاگر می گذارد. آپاراتوس سینمایی همان ماده خام سینماست که در ذهن تماشاگر تکمیل می شود و وابسته به خلاقیت صاحب اثر و نحوه دریافت و سواد رسانه ایی تماشاگر در دوره های سینمایی با پیشرفت تکنولوژی تغییر یافته است. رویکرد آپاراتوس سینمایی در بازتاب یا شکل دهی افکار جامعه پیرامون نقش بارزی داشته است. ایران سینمایی پیشرو و با سابقه ای بیش از یک سده دارد. مقاله حاضر با هدفی کاربردی نقش آپاراتوس سینمایی در بازتاب و شکل دهی جامعه پیرامون را مورد بررسی قرار داده است. مسیله تحقیق رهیافت مخاطب نسبت به بازتاب یا شکل دهی پدیده های اجتماعی متاثر از آپاراتوس در سینمای ایران است. روش تحقیق کیفی بر اساس جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای، آرشیوهای صوتی تصویری و بر مبنای تحلیل محتوی جهت دار است. از این روی سینمای ایران به 7 دوره تقسیم و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه حاصله نشان می دهد سینمای ایران متاثر از آپاراتوس در بازتاب و شکل دهی جامعه در دوره های گوناگون متفاوت و نقشی نسبی و شکننده داشته است.

    کلید واژگان: بازتاب, شکل دهی, آپاراتوس, تماشاگر, سینمای ایران}
    Payam Zinalabedini *

    For many years cinematic apparatus has been brought into focus by theorists such as Jean-Louis Baudry, Christian Metz, Jean-Louis Comolli, Paul Narboni, Laura Mulvey, and Thomas Elsaesser, but it has yet to be given a clear definition. Views of the pundits give us the impression that the cinematic apparatus is an ideological device with a technology-dependent process which leaves psychological impact on the viewers. The cinematic apparatus, which is the raw material of cinema, completes in the viewer’s mind.A mutual relationship in cinema hinges on constant environmental changes which are influenced by technology, ideology and media literacy. It has changed over the course of cinematic periods depending on the creativity of the author and the viewer’s media literacy in line with technological advances. Iran’s progressive cinema has a history of more than a century. This paper, pursuing a practical goal, has taken into account the role of the cinematic apparatus in reflecting and forming the community around us. It tries to shed light on the approach of the audience to the reflection or formation of social phenomena affected by the apparatus in the Iranian cinema. Drawing on the qualitative research and directed content analysis, the scholar has gathered information from library-based resources and audio-visual records and archives. The researcher has divided the Iranian cinema into seven periods and analyzed each period separately. The research result shows that the Iranian cinema which has been affected by apparatus has played a different – albeit relative and fragile – role in the reflection and formation of society in various periods.

    Keywords: Reflection, shaping, apparatus, spectator, Iranian Cinema}
  • فرشته مجیدی ویزنه، سید علی رحمان زاده*، حسن خجسته باقرزاده، سید محمود نجاتی حسینی

    مطالعات‏ مختلف‏ انجام‏ شده‏ در‏ حوزه‏‏ی‏ ارزش ‏های‏ فرهنگی‏ در‏ ایران‏ از‏ دیدگاه ‏های‏ متفاوتی‏ به‏ این‏ موضوع‏ پرداخته‏ اند، اما‏ به‏ نظر‏ می‏رسد‏ که‏ دسته‏ بندی‏ جامعی‏ از‏ ارزش‏ های‏ سنتی‏ و‏ مدرن‏ در‏ جامعه ‏ی‏ ایران‏ صورت‏ نگرفته‏ است. یافته ‏ی‏ اصلی‏ از‏ مرور‏ بر‏ پژوهش‏ های‏ مربوط‏ به‏ موضوع‏ پژوهش‏ نشان‏ از‏ دوگانگی‏ ارزشی (سنتی‏ و‏ مدرن) در‏ ایران‏ است. اصلی‏ترین‏ ارزش‏های‏ سنتی‏ عبارتند‏ از‏ ارزش ‏های‏ دینی، خانوادگی‏ و‏ جمع‏‏ گرایی‏ و‏ ارزش‏های‏ مدرن‏ تنوع‏ طلبی، لذت ‏‏طلبی، استقلال، جاه‏ طلبی، فردگرایی‏ و‏ کسب‏ تجربه‏ ی‏ جدید‏ است‏. در‏ پژوهش‏ حاضر‏ با‏ شناسایی‏ ارزش‏های‏ فرهنگی‏ بازنمایی‏ شده‏ درمحتوای‏ فیلم‏های‏ سینمایی‏ و‏ با‏ استفاده‏ از نظریه‏ های‏ آلپورت، روکیچ، ساختار‏ مدور‏ شوارتز، نظریه‏ رفیع‏ پور، جان‏ استوارت‏ و نظریه‏ هال‏ و‏ از‏ طریق‏ روش‏ تحلیل‏ گفتمان‏ به‏ مطالعه‏ ی‏ ارزش‏های‏ پرداخته‏ شده‏ است. در تحلیل‏ گفتمان‏ مجموعه‏ شرایط‏ اجتماعی، زمینه‏ وقوع‏ متن‏ یا‏ نوشتار، گفتار، ارتباطات‏ غیرکلامی‏ و‏ رابطه‏ ساختار‏ و‏ واژه ‏ها‏ در‏ گزاره‏‏ای‏ کلی‏ نگریسته‏ می‏شود. با‏ توصیف، تفسیر‏ و‏ تبیین‏ ارزش‏های‏ فرهنگی‏ بازنمایی‏ شده‏ درمحتوای‏ فیلم‏ های‏ سینمایی‏ در‏ دهه‏ قبل‏ از‏ انقلاب‏ اسلامی‏ ایران‏ (فیلم‏ در‏ امتداد شب، قیصر، طوقی، گاو، سوته‏ دلان، گنج‏ قارون)‏ دیالوگ‏ فیلم‏ها‏ از‏ طریق‏ ارزش‏های‏ قدرت، موفقیت، لذت‏ طلبی، برانگیختگی، استقلال، جهان‏ گرایی، خیرخواهی، سنتگرایی، همنوایی، امنیت‏‏ گرایی، مشروعیت‏ بخشیدن‏ به‏ ثروت، ارزش‏های‏ مذهبی، ارزش‏های‏ ملی‏ با‏ نرم‏‏افزار‏ maxqda‏ مورد‏ مطالعه‏ و‏ بررسی‏ قرار‏ گرفته‏ است. براساس‏ نتایج‏ حاصله‏ از‏ این‏ پژوهش‏ مشابهت‏ های‏ بینامتنیت‏ ارزش ‏های‏ گفتمان‏ فرهنگی‏ بازنمایی‏ شده‏ در‏ فیلم‏های‏ یک‏ دهه‏ قبل‏ از‏ انقلاب، خیرخواهی، قدرت، سنت‏گرایی، لذت‏ طلبی‏ و‏ ارزش‏های‏ مذهبی‏ است. ارزش‏ه ای‏ گفتمانی‏ بیناگفتمانیت، خیرخواهی، سنت‏‏گرایی‏ و‏ ارزش‏های‏ مذهبی‏ برجستگی‏ بیشتری‏ در‏ فیلم‏های‏ یک‏ دهه‏ قبل‏ از‏ انقلاب‏ دارند. بابررسی‏ و‏ تحلیل‏ فیلم‏های‏ ساخته‏ شده‏ در‏ این‏ ایام، می‏توان‏ بیان‏ داشت‏ که‏ فیلم‏ های‏ این‏ دهه، در‏ جهت‏ خیرخواهی، سنت‏ گرایی‏ و‏ ارزش‏های‏ مذهبی‏ بوده‏ است.

    کلید واژگان: ارزش فرهنگی, بازنمایی, سینمای انقلاب, فیلم سینمایی ایرانی, واکاوی}
    Fereshteh Majidi Vizane, Seyed Ali Rahmanzadeh *, Hasen Khojasteh Bagherzadeh, Seyed Mahmoud Nejati Hosseini

    Various studies in the field of cultural values ​​in Iran have addressed this issue from different perspectives, but it seems that a comprehensive classification of traditional and modern values ​​in Iranian society has not been done. The main finding of the review of research related to the research topic shows the duality of values ​​(traditional and modern) in Iran. In the present study, by identifying the cultural values ​​represented in the content of movies and using the theories of Allport, Rokic, Schwartz circular structure, Rafipour theory, John Stewart and Hall theory and through the method of discourse analysis, the values ​​studied. Is. By describing, interpreting and explaining the cultural values ​​represented in the content of cinematic films in the decade before the Islamic Revolution of Iran (films along the night, Qeysar, Toghi, Gao, Soteh Delan, Ganj Qarun) Dialogue of films through the values ​​of power, success, pleasure Demand, arousal, independence, cosmopolitanism, benevolence, traditionalism, conformity, security, legitimization of wealth, religious values, national values ​​have been studied with maxqda software. According to the results of this study, the intertextual similarities of the values ​​of cultural discourse represented in the films of a decade before the revolution are benevolence, power, traditionalism, hedonism and religious values. Examining and analyzing the films made in these days, it can be said that the films of this decade have been in the direction of benevolence, traditionalism and religious values.

    Keywords: Cultural value, representation, revolutionary cinema, Iranian Cinema, Analysis}
  • سید علی رحمان زاده*، فرشته مجیدی، حسن خجسته باقرزاده، سید محمود نجاتی حسینی

    هدف این پژوهش مقایسه گفتمان فرهنگی حاکم بر سینمای دهه قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اصلی تحلیل گفتمان می باشد. جامعه آماری و نمونه محتوای فیلم های سینمایی یش و پس از انقلاب بود که دیالوگ های 12 فیلم از طریق ارزش های قدرت، موفقیت، لذت طلبی، برانگیختگی، استقلال، جهان گرایی، خیرخواهی، سنت گرایی، هم نوایی، امنیت گرایی، مشروعیت بخشیدن به ثروت، ارزش های مذهبی، ارزش های ملی با نرم افزار maxqda مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج حاصله از این پژوهش مشابهت های بینامتنیت ارزش های گفتمان فرهنگی بازنمایی شده در فیلم های یک دهه قبل از انقلاب، خیرخواهی، قدرت، سنت گرایی، لذت طلبی و ارزش های مذهبی است. مشابهت های بینامتنیت ارزش های گفتمان فرهنگی بازنمایی شده در فیلم های یک دهه پس از انقلاب، خیرخواهی، قدرت، سنت گرایی است. ارزش های گفتمانی بیناگفتمانیت، خیرخواهی، سنت گرایی و ارزش های مذهبی برجستگی بیشتری در فیلم های یک دهه قبل از انقلاب دارند. ارزش های گفتمانی بیناگفتمانیت، خیرخواهی، سنت گرایی و هم نوایی برجستگی بیشتری در فیلم های یک دهه پس از انقلاب دارند.

    کلید واژگان: گفتمان فرهنگی, بازنمایی, سینمای انقلاب, فیلم سینمایی ایرانی, واکاوی}
    Seyed Ali Rahmanzadeh *, Fereshteh Majidi, Hasan Khojasteh Bagherzadeh, Seyed Mahmoud Nejati Hosseini

    The purpose of this study is to compare the cultural discourse that governs the cinema of the decade before and after the Islamic Revolution of Iran. The research approach is qualitative and the main method is discourse analysis. The statistical population and sample content of his post-revolutionary films were the dialogues of 12 films through the values of power, success, hedonism, arousal, independence, cosmopolitanism, benevolence, traditionalism, conformity, security. Orientalism, legitimation of wealth, religious values, and national values have been studied with maxqda software. According to the results of this study, the intertextual similarities of the values of cultural discourse represented in the films of a decade before the revolution are benevolence, power, traditionalism, hedonism, and religious values. Intertextual similarities the values of cultural discourse represented in the films of a decade after the revolution are benevolence, power, and traditionalism. Discourse values Inter-discourse, benevolence, traditionalism and religious values are more prominent in the films of a decade before the revolution. The discourse values of inter-discourse, benevolence, traditionalism and conformity are more prominent in the films of a decade after the revolution.

    Keywords: Cultural discourse, representation, revolutionary cinema, Iranian Cinema, Analysis}
  • احسان آقابابایی*، محمدتقی فروتن
    فیلم های سینمایی متاثر از پراکسیس، گفتمان های سیاسی در بازنمایی واقعیت هستند. گفتمان مسلط، بر آن است تا الگوهای کنشی و حیات مطلوب خود را به نمایش بگذارد و سینما یکی از مجراهای آن است. پژوهش حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش تحلیل روایت، بازنمایی طبقات مختلف را در ذیل گفتمان اصولگرایی عدالت خواه مطالعه کند. بدین منظور 67 فیلم که در بین سال های 1388-1384 در ایران نمایش داده شده اند، به عنوان حجم نمونه و به شیوه نمونه گیری هدفمند گزینش شده اند. نتایج نشان می دهد فیلم های سینمای ایران پنج طبقه بالای مدرن، طبقه بالای سنتی، طبقه متوسط مدرن، طبقه متوسط سنتی و طبقه پایین را بازنمایی می کنند. این طبقات، براساس «نمایش ثروت» به طور عمودی و «ارزش های اجتماعی» به طور افقی از هم مجزا می شوند. در سطح گفتمان فیلم، طبقات با ویژگی های سنتی، نزدیکی بیشتری با گفتمان اصولگرایی عدالت خواه دارند و در سطح داستانی، گفتمان، روایت آنان را تایید کرده است. طبقه پایین به عنوان پایگاه اصلی گفتمان عدالت خواه، به مثابه افرادی خونگرم، خانواده دوست، زحمتکش و قربانی بازنمایی می شوند که همواره با مشکلات دست وپنجه نرم می کنند. این مشکلات به شکلی خیالی هستند که در انتهای روایت فیلم ها حل وفصل می شوند. درنهایت گفتمان حاکم، با فروکاست مسیله اساسی این طبقه شامل فقر به امور دیگری مانند ازدواج، از مسیولیت خود در قبال توزیع عادلانه ثروت شانه خالی کرده است.
    کلید واژگان: بازنمایی, تحلیل روایت, سینمای ایران, طبقه اجتماعی, گفتمان عدالت خواه}
    Ehsan Aqababaee *, Mohammad Taghi Forootan
    Introduction
    Films are influenced by the practice of political discourses in representing reality. The ruling discourse is to represent its desired patterns of action and life, and cinema is one of its meeting places. The way characters and their lives are portrayed is directly related to cinema’s dependence on the dominant discourse. Between 2005 and 2013, the discourse of justice gained hegemonic power in Iran. The discourse was not directed at the elites, managers, or political and civil society organizations, but at the masses. The cultural politics of the discourse were based on the dissemination of Islamic values in all fields, including the arts. Therefore, the expansion of justice in film also meant indebtedness to it. In this article, we aim to investigate the representation of classes, including the lower classes, in Iranian cinema during the first presidency of Mahmoud Ahmadinejad.
    Method
    The present study aims to examine the representation of different classes within the discourse of conservatives, using the method of narrative analysis and focusing on Chatman’s theory. Chatman (1978) assumes that narrative has two basic elements: “story” and “discourse.” The “story” is the content of the narrative and the “discourse” is the form of this expression. According to him, the story is composed of actions, characters, productions, things as well as cultural codes, and the discourse includes the structure of narrative transmission and cinematic manifestation. For this purpose, 67 films screened in Iran between 2006 and 2010 were selected as a sample.
    Finding
    The results show that Iranian cinema films represent five categories: modern upper class, traditional upper class, modern middle class, traditional middle class, and lower class. These classes are distinguished vertically according to the “representation of wealth” and horizontally according to the “social values”. On one hand, the upper, middle and lower classes are formed by the distribution of wealth. The values separate the classes into two traditional-modern areas, and thus the traditional-modern classes are separated at both the upper and middle levels.Results &
    Conclusion
    At the level of film discourse, the classes with traditional characteristics are closer to the neoconservative discourse, and at the level of fiction, their narrative is supported by this discourse. As the mainstay of a just discourse, the lower classes are portrayed as warm, family-oriented, hard-working, and sacrificial individuals who are constantly struggling with problems. These problems are imaginatively resolved at the end of the films’ narrative. Finally, the dominant discourse has shirked its responsibility to distribute wealth equitably by reducing the basic problem of this class, poverty, to other things like marriage. In addition, by redefining the concept of justice, as well as constructing the subject of the lower class as a victim of social conditions, the discourse attempts to unify the various spectrums of tendencies and tastes in this class. Finally, the discourse of justice uses the medium of cinema.
    Keywords: iranian cinema, Narrative Analysis, Justice-based discourse, social class, Representation}
  • عرفان ناصری، احسان آقابابایی*، مسعود کیانپور، علیرضا صیاد

    تجربه زیسته در زیست جهان، مفهومی است که براساس آن، درک جامعه شناختی فیلم با رهیافت پدیدارشناسی امکان پذیر می شود. این پژوهش با هدف فهم بدنمندی و تجربه خود در زیست جهان نمادین فیلم با روش پدیدارشناسی توصیفی و تحلیل مضمون انجام شده است. شش فیلم سینمایی ایرانی از دهه 60 تا 90 ازطریق نمونه گیری موارد حاد انتخاب شدند که در آنها بدنمندی و تجربه خود سوژه ها به منزله ایده فلسفی و مسیله مند به تصویر درآمده است که عبارت اند از: شاید وقتی دیگر، هامون، مسافران، کاغذ بی خط، شب های روشن و رگ خواب. طبق نتایج پژوهش، سوژه خودش را در دوگانه خود/دیگری تجربه می کند و بدنمندی واسطه ای برای بازیابی خود یا استحاله در دیگری است. در دهه 60 این دوگانه شکل فردی دارد، بدن زن ساحت مستقلی ندارد و در چارچوب ذهنی دیگری ابزورد (مرد) قوام می یابد. بدن زن ابژه ای است که زیر نگاه دیگری خاموش و خود به واسطه دیگری بازیابی می شود. در دهه 70 دوگانه خود/دیگری به ساحت جمعی کشیده شده است و سوژه ها در دوگانه تکنیک/بین الاذهان جمعی قوام می یابند. بدن و خود در قاب بین الاذهان جمعی بازیابی می شوند و ماهیت تکنیک در جعل سوژه ها برملا می شود. در دهه 80 بدنمندی سوژ ها به ساحت تقابل/گذار برکشیده می شود، کنش بدنمند زن، از بدن ابزورد مرد عبور و او را در جهان متروکش رها می کند. در دهه 90 تقابل رنگ می بازد و سوژه ها در شکلی از هم تنانگی قوام می یابند. پیوند جمعی با جسمانیت فست فودی و حس پذیری بدن زن در هم می آمیزد و سوژه خودش را در شکل دگردیسی شده خانه تجربه می کند.

    کلید واژگان: بدنمندی, تجربه خود, پدیدارشناسی, فیلم, سینمای ایران}
    Erfan Naseri, Ehsan Aqababaee *, Masoud Kianpur, Alireza Sayyad
    Introduction

    Lived experience in the life-world is an interdisciplinary concept, according to which the sociological understanding of films is made possible by a phenomenological approach. In this research, we extended Husserl's life-world notion to the world of films and reached the concept of "the symbolic life world of films". Film is a social production and plays a role in the construction of the social world. Therefore, it can be said that the world of everyday life continues in the world of films as well. In this world, intersubjectivity takes on a symbolic aspect, that is, the characters’ lived experience is expressed in cinematic language. In the symbolic life-world of films and the intersubjective relationships of characters, the themes related to the embodiment and self-experience can be described phenomenologically. The main purpose of this research was to study embodiment and self-experience in the narration and actions of male and female characters in Iranian cinema from the 1980s to the 2010s. The main question was how embodiment and self-experience of the subjects are were constructed in the intersubjective relations.  

    Materials & Methods

    This research was done with the aim of understanding embodiment and self-experience in the symbolic life-world of films through the method of descriptive phenomenology and thematic analysis. To this goal, 6 Iranian films were selected from the 1980s to the 2010s by using intensity sampling, in which the embodiment and self-experience of the subjects were portrayed as philosophical and problematic ideas as follows: Maybe Another Time, Hamun, Passengers, Unruled Paper, Bright Nights, and Subdued. After selecting the samples, deep observation and coding, as well as other analytical steps, were performed. The key sequences and dialogues of each film were selected and compared after several observations. By replaying and watching the films in slow and fast motions, we were able to obtain the data that might have been overlooked in real observations. Due to the in-text nature of this study, we sought to extract meanings and concepts by coding the internal space of the images. In the theme analysis, we sought the general structure of meaning, not fragmented themes and categories. Therefore, the findings of this study included the themes that showed the general semantic structure and context of the subjects under study. 

    Discussion of Results & Conclusions

    The results revealed that in the studied films, the characters were in crisis in their interpersonal relationships and thus constructed in the form of self/other duality. This duality was the fundamental form of the subjects’ experiences, in which the self and the other were constructed in the intersubjective realm. The social context, in which the films had been produced over the 4 decades (the 1980s to the 2010s) constituted a specific gender structure.The embodiment of the subjects was constructed in the context of actions and role performances, whether in the form of a female or a male body. The embodiment and self-experience of the gendered subjects were based on a priori patterns in the collective intersubjective space that pitted them in opposition to each other, the most important form of which was confrontation of a man and a woman.The subject experienced himself in the self/other duality and the embodiment was a mediator for self-recovery or transformation in the other. In the 1980's, this duality had an individual form; the female body had no independent domain and was formed in another absurd (male) mental framework. The female body was an object that was extinguished under the gaze of another person and self was recovered by another one. In the 1990s, the self/other duality was drawn into the collective realm and the subjects were constituted in the form of duality of technique/collective intersubjectivity. The body and the self were recovered in the collective intersubjective frame and the nature of the technique was revealed in the forgery of the subjects. In the 2000s, the embodiment of the subjects was drawn into the realm of confrontation/transition; the embodied action of the woman passed through the absurd body of the man and left her in an abandoned world. In the 2010s, this contrast faded and the subjects were constituted in the form of co-embodiment. The collective bond merged with the fast-food physicality and sensitivity of the female body, while the subject experienced herself in the metamorphic form of the house. Contrary to the results of previous researches, which had a fixed and static understanding of the gendered body of the subjects and considered man as the dominant subject and woman as being subjugated to the patriarchal system, the findings of this study conducted through a phenomenological approach showed that the subjects were constructed in the form of a confrontation with each other.The dominant subject (male) in most films was in crisis himself and thus an absurd subject. The woman was also able to face, confront, and find transition from the man through her embodied actions.

    Keywords: Embodiment, Self-Experience, Phenomenology, film, Iranian Cinema}
  • ابراهیم غلام پور آهنگر*
    هر نظام سیاست گذاری درپی دستیابی به اهدافی در سطوح کلان و بخش مربوطه است. این اهداف برآیندی از خواسته ها و ارزش های مادی و معنوی جامعه و یا سیاست گذاران است. یکی از وظایف اصلی سیاست پژوهی، شناسایی و تبیین این خواسته ها و ارزش ها در هر حوزه ای حتی سینما خواهد بود؛ زیرا از این راه می توان منشاء فکری در سیاست های پیرامون بخش سینما را شناخت. فهم و درک این امر در سینمای ایران، هدف این نوشتار را شکل داده است. با بهره گیری از مفهوم و رهیافت «مرجعیت» در سیاست گذاری، به این پرسش پاسخ می دهیم که «مرجعیت های مربوط به سیاست های سینمایی در سینمای ایران کدام است؟» برای پاسخ مناسب باید با رهیافت نهادی و روش «تحقیق ثانویه» از روش تحقیق اکتشافی به شناسایی و تحلیل محمل های مرجعیت در پارادایم دولت مدرن پرداخته شود و در این مسیر مرجعیت در سیاست های سینمای ایران شناسایی گردد. با مقایسه ابعاد سیاست گذاری در آنها درمی یابیم مرجعیت سیاست گذاری در بخش سینمای ایران به شکل چشمگیری متاثر از مرجعیت کلان سیاست گذاری عمومی در کشور است؛ که به دلیل فقدان ثبات سیاستی، ابهامات بسیاری دارد و سینما نیز در این شرایط، حیات بسیار وابسته ای به دولت داشته و به جای ابتناء بر رابطه با مخاطب، متاثر از سیاست های تقویت کننده مراقبت دولتی است.
    کلید واژگان: سیاست گذاری سینما, منشاء سیاست, مرجعیت های سیاستی, سیاست پژوهی, سینمای ایران}
    Ebrahim Gholampour Ahangar *
    Every policy- making system seeks to achieve goals at the macro and relevant levels. These goals are the result of the material and spiritual demands and values of society or policy- makers. One of the main tasks of political research is to identify and explain these demands and values in any field, even cinema. Because, in this way, the intellectual origins in the policies about the cinema sector can be  understood. Understanding of this in Iranian cinema is the aim of the present article. By using the concept and approach of "reference" in policy-making, this article seeks to answer the question "What are the references related to cinema policies in Iranian cinema?" For answering this question properly, institutional approach and "secondary research" method of the exploratory research should be used to identify and analyze  and the assumptions of the reference in the paradigm of modern government. Therefore  the reference can be identified in policies of Iranian cinema. Comparing the dimensions of policy-making in them, we find out that the policy-making reference in the Iranian cinema is significantly influenced by the general reference of macro public policy-making in the country. This has many ambiguities due to lack of political stability and life of cinema in this situation, is highly on the government and is influenced by policies that strengthen government care, rather than relying on the relationship with the audience.
    Keywords: Policy- making in cinema, origin of policy, policy references, Policy Research, Iranian cinema, Cultural Policy}
  • ابراهیم غلامپور آهنگر*

    سینمای ایران خاستگاهی دولتی دارد و تا کنون نیز انواع رودرویی های مثبت و منفی را میان سینماگران و دولتمردان (سیاستگذاران) شاهد بودیم. بخش مهمی از این رودروی ها بر شناسایی مسایل و شکل گیری دستورکار سیاستگذاران تاثیر گذار بوده است. عامل مهم شخصیت سیاست گذار در یک نظام فردمحور موضوعی است که در این رودرویی ها تاثیرگذار است. در این پژوهش با طرح این پرسش که متولی دولتی سینما به عنوان عامل اصلی در فرایند سیاستگذاری برای سینما در مواجهه با مسایل حوزه سینما چگونه عمل می کند، به بررسی ابعاد مساله و شخصیت سیاستگذار پرداخته و با استفاده از مدل رفتاری در روانشناسی رشد برای سنخ شناسی تیپ های مختلف در پاسخگویی و توقع داشتن، آن را در حوزه سیاستگذاری انطباق داده است. در این انطباق ویژگی هایی برای چهار تیپ «مستبد»، «مقتدر یا قاطع»، «بی تفاوت» و «آسان گیر» در حوزه ی سیاستگذاری ترسیم گردید و سپس با استفاده از روش پیمایشی و طرح پرسشنامه بسته برای 53 نفر از ذینفعان سینمای ایران، داده های لازم گردآوری شد. یافته های پژوهش بیانگر آن هستند که رویکرد عمومی سیاستگذاران سینمای ایران در تصمیم گیری برای انتخاب مساله یا راه حل مبتنی بر «حاد بودن مساله» و «فشار بیرونی» و «انجام کاری در دوره مدیریتی» است و امر تاحدی خلاف آنها یعنی «توجه به نیاز سینماگران»، کمتر مورد نظر آن ها است.

    کلید واژگان: مساله شناسی, سینمای ایران, سیاستگذاری در سینما, شخصیت سیاستگذار, مدیران دولتی}
    Ebrahim Gholampour Ahangar *

    Iranian cinema has a governmental origin and so far we can find all kinds of positive and negative confrontations between policymakers and filmmakers. An important part of these confrontations has been effective in identifying problems and shaping the agenda of policy makers in cinema. Important factor in the policy-making in an individual-centered system is the issue of personality that influences these confrontations. In this study, by asking the question of how the state acts as the main player in the policy-making process in the face of problems in the field of cinema, the dimensions of the problem and the policy maker’s personality are examined. And typology of the different types of responsiveness and expectation in the field of policy making has adapted by using a behavioral model in developmental psychology. In this adaptation, characteristics were drawn for the four types of "authoritarian", "authoritative or decisive", " unengaged” and " permissive " in the field of policy-making, and then by using a survey method and designing a closed questionnaire, Necessary data were collected from 53 people related to Iranian cinema. The findings of the study indicate that the general approach of policy makers in Iranian cinema in choosing a problem or solution is based on "the urgency of the problem" and "external pressure" and "doing something in the management period". And, somewhat contrary to them, "Paying attention to the needs of filmmakers" is less of a concern for policy makers in Iranian cinema.

    Keywords: problem, Iranian Cinema, policy making in cinema, policy maker personality, state manager}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال