جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "آموزه های قرآنی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «آموزه های قرآنی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه اسلام شناسی و قرآن پژوهی در جهان معاصر، سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1403)، صص 121 -150
پیشتر مسائل مالی در پیشرفت سازمان های تجاری از عوامل مهم در موفقیت محسوب می شد اما در سال های اخیر ارزش های اخلاقی از شاخص های مهمتری برای ماندگاری به شمار می رود. مدعا این است که آموزه های قرآنی همچنان که بن مایه ارزش های دینی است؛ با بهترگزینی از آن می توان شبکه نهادینه سازی ارزش های دینی را استخراج نمود. این پژوهش می کوشد با روش توصیفی تحلیلی، سیر نهادینه سازی ارزش های دینی را با کاربست آموزه های قرآنی مبتنی بر نظریه سیستم ها با هدف بهترگزینی در رفتار تجاری استخراج نماید. در نظریه سیستم ها اجزا به هم پیوسته بوده و به تنهایی نمی توانند برای دست یابی به هدف مشترک تاثیرگذار باشند. بین اجزاء شبکه نهادینه سازی، هماهنگی و به هم پیوستگی بواسطه رابطه طولی و ترتبی وجود دارد. این سیر بدین صورت تعریف شد: ظهور (اخلاق) رفتار تجاری صحیح، مبتنی بر اعتقادات صحیح مطابق با احکام (قوانین تجاری) اسلام محقق می شود. برای تحقق این امر، در ابتدا روش های التزام عملی به احکام تجاری تعریف شد. نهادینه سازی صفات نیز مطابق با ساحات سه گانه انسان بدین گونه تعریف شد: ابتدا باید نسبت به انجام صفت مطلوب ایجاد انگیزه شود. بعد از ایجاد رغبت به انجام صفت، نوبت به آگاهی بخشی پیرامون صفت مربوطه می رسد. هنگامی که آگاهی بخشی و پرورش صفت مطلوب به حد قابل قبولی رسید، در مرحله رفتارسازی از روش هایی استفاده شد که در محیط تجاری اتصاف به آن صفت صورت می گیرد. خروجی تلفیق و ادغام نظریه سیستم ها و الگوی بهترگزینی از آموزه های قرآنی، سیر ترتبی نهادیه سازی ارزش های دینی در تجارت است؛ الگویی که برای نهادینه سازی صفات اخلاقی و قوانین در تمام حرفه ها کاربرد دارد.
کلید واژگان: نهادینه سازی ارزش های دینی, آموزه های قرآنی, نظریه سیستم ها, بهترگزینی, تجارتIslamic Studies and Quranic Research in the Contemporary World, Volume:3 Issue: 1, 2024, PP 121 -150Previously, financial issues were considered important factors in the progress of commercial organizations, but in recent years, moral values are considered more important indicators for sustainability. The Qur'an contains religious values for the advancement of man towards happiness. The claim is that Quranic teachings are the basis of religious values; By choosing it better, the network of institutionalization of religious values can be extracted. This research tries to extract the course of religious values with the descriptive and analytical method by applying Quranic teachings based on the systems theory with the aim of better choice in business behavior. In the systems theory, the components are interconnected. And alone they cannot be effective to achieve the common goal. There is coordination and interconnection between the components of this network due to the longitudinal relationship and order between them. Based on the verses, the process of institutionalization of traits was defined according to the three areas of human being: first, one should motivate the businessman towards the fulfillment of that desired trait. After creating the desire to perform the attribute, it is time to raise awareness about the relevant attribute. When the awareness and cultivation of that trait reaches an acceptable level, methods are used in the behavioral stage to attribute that trait to the businessman in the business environment. The emergence of traits can be seen during the implementation of commercial rules, and to realize this, the methods of practical adherence to commercial rules were defined.
Keywords: Institutionalization Of Religious Values, Quranic Teachings, Systems Theory, Better Choice, Business -
فصلنامه مشکوه، پیاپی 158 (بهار 1402)، صص 64 -87امروزه فراوانی سختی ها بخشی از زندگی روزمره شده است؛ ازاین رو برای مدیریت و کنترل آن ها لازم است که تمهیدات متناسب با جامعه هدف شناسایی شود تا مواجهه به شکل بهینه صورت گیرد. با توجه به این نکته مهم، مطالعه پیش رو با بهره مندی از تکنیک تحلیل محتوا و تحلیل مضمون و استفاده از مبانی نظری تاب آوری، به استخراج و تحلیل اجتماعی آموزه های قرآنی پرداخته و به این پرسش پاسخ داده است که عوامل موثر بر تاب آوری اجتماعی در جامعه دینی بر اساس آموزه های قرآنی چیست؟ یافته های تحقیق به دو مقوله سرمایه معنوی و زیست معنوی دست یافته است. همچنین دو زیرمقوله ارزش های انسانی و مذهبی برای مقوله سرمایه معنوی و دو زیرمقوله فعالیت های معنوی و مذهبی برای مقوله زیست معنوی شناسایی شده و ذیل هریک، تعامل مفاهیم مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.کلید واژگان: تاب آوری اجتماعی, آموزه های قرآنی, ارزش های انسانی, فعالیت معنوی, زیست معنویMishkat, Volume:42 Issue: 158, 2023, PP 64 -87Nowadays, hardships are considered as part of everyday life. Therefore, in order to manage and control them, it is necessary to identify appropriate measures for the target community in order to show the most suitable response. Therefore, this study, using content analysis and theme analysis techniques and using the theoretical foundations of resilience, has extracted and analyzed the social teachings of the Qur'an. The question of this research is: What are the effective factors on social resilience in religious society based on Qur’anic teachings? The findings have achieved two categories of spiritual capital and spiritual life. Also, two sub-categories of human and religious values for spiritual capital category and two sub-categories of spiritual and religious activities for the spiritual life category have been identified and for each one, the interaction of related concepts has been discussed and investigated.Keywords: Social Resilience, Qur’anic teachings, Human Values, spiritual activity, Spiritual life
-
قانون گذار در قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1396، با تعیین نمودن مجازات های سنگینی چون اعدام، کیفر را به عنوان سیاست جنایی حاکم بر جرایم مواد مخدر قرار داده است. نص قانون مبارزه با مواد مخدر، «افساد فی الارض» و «کمیت گرایی» را به عنوان ضوابط جرم انگاری مفروض دانسته است. در همین راستا، سوالی که مطرح می شود این است که: براساس چه مبنایی ضابطه «افساد فی الارض» و «کمیت گرایی» در قانون مبارزه با مواد مخدر مقرر شده است؟ با تدبر در آیات و روایات می توان دریافت که حتی اگر جرایم مواد مخدر، مصداق افساد فی الارض دانسته شود، برای احراز نمودن جرم افساد، معیارهای کیفی چون گستردگی عمل ارتکابی، ورود خسارت عمده به افراد و جامعه و استمرار در انجام آن، از ارکان اساسی معرفی می شود. در حالی که قانون گذار با مبنا قرار دادن کمیت مواد مخدر مکشوفه، در صدد تفسیر و رفع ابهام از معیارهای کیفی مذکور می باشد. در این نگارش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع معتبر اسلامی، این نتیجه حاصل شده است که برای احراز جرم افساد، ملاک های کیفی و میزان تاثیری که آن فساد بر روی افراد و جامعه می گذارد، مورد توجه می باشد و رویکرد کمیت گرایی مبنای شرعی و قرآنی ندارد و با فلسفه جرم انگاری مستقل افساد فی الارض که همان از بین بردن ریشه فساد و تباهی در جامعه و حفظ نظام اجتماعی است، منافات دارد.کلید واژگان: افساد فی الارض, کمیت گرایی, قانون مبارزه با مواد مخدر, آموزه های قرآنیJournal of Quran and Religious Enlightenment, Volume:4 Issue: 1, Spring and Summer 2023, PP 165 -182In the Anti-Narcotics Law approved in 2016, the legislator has made punishment as the governing criminal policy for drug crimes by determining heavy punishments such as death. The text of the anti-narcotics law has considered "corruption in the world" and "quantitativeness" as criteria for criminalization. In this regard, the question that is raised is: On what basis are the rules of "corruption in the land" and "quantitativeness" established in the anti-narcotics law? By considering the verses and traditions, it can be understood that even if drug crimes are considered as an example of corruption in the world, in order to establish the crime of corruption, qualitative criteria such as the extent of the committed act, major damage to individuals and society, and the continuation of it, are The basic elements are introduced. While the legislator is trying to interpret and clear the ambiguity of the mentioned qualitative criteria by placing the quantity of discovered drugs as the basis. In this writing, using the descriptive-analytical method and relying on reliable Islamic sources, the conclusion has been reached that in order to determine the crime of corruption, qualitative criteria and the extent of the impact that corruption has on individuals and society are considered. Quantitative approach has no Sharia and Quranic basis and contradicts the philosophy of independent criminalization of corruption on earth, which is to eliminate the root of corruption and corruption in society and maintain social order.Keywords: corruption in the world, quantitativeism, anti-narcotics law. Quranic teachings
-
مشهور فقیهان امامی، مجازات فردی که مدعی دروغین پیامبری است را سلب حیات دانسته و ریختن خون وی را بدون منوط بودن به اذن حاکم، برای همه افراد تجویز کرده اند. این در حالی است که مطابق آموزه های استوار قرآنی و مستفاد از شمار کثیری از آیات وحیانی، اصل اولیه در باب جان انسانها، عصمت خون تمامی آدمیان است که هرگونه تخطی از چنین اصلی، به دلیل معتبر نیازمند است. مقاله حاضر با عنایت به اهمیت مسیله، با اصل قرار دادن آموزه قرآنی مزبور، به سراغ مستندات موجود در مسیله رفته و چنان دیدگاهی را برنتابیده است. نگارنده معتقد است ادله ارایه شده کافی برای اثبات مدعا نبوده و پذیرش نظریه مهدورالدم بودن متنبی، خلاف احتیاط لازم در مسیله است. همچنین به نظر می رسد مجازات چنین فردی را نمی توان تابعی از از آیه 33 سوره مایده دانسته و در پرتو افساد فی الارض تحلیل نمود؛ زیرا جرم انگاری مستقل افساد فی الارض از محاربه، امری نیست که بتوان از آیه مزبور برداشت نموده و به تقویت آن پرداخت. لذا شایسته است مجازات چنین فردی در پرتو قواعد و ادله تعزیرات شرعی تحلیل شده و حاکم شرع با درنظر گرفتن شرایط، کیفر مناسبی برای وی در نظر گیرد.
کلید واژگان: مدعی نبوت, متنبی, آموزه های قرآنی, آیه 33 مائده, افساد فی الارضJournal of Interdisciplinary Qur'anic Studies, Volume:2 Issue: 1, Winter and Spring 2023, PP 213 -226The majority of Imamiyah jurists believe that anyone who falsely claims to be a prophet should be sentenced to death. All people can carry out this punishment without needing the permission of the ruling authority. This is contrary to the sound teaching of the Qur'an, which indicates that the primary principle regarding human life is to preserve everyone's blood, and any violation of this principle requires valid justification. Given the importance of the issue, this article will look at the documentation of this sentence and criticise such a view based on the Qur'anic principles. Accepting the notion that the claimant of the prophecy deserves to die (mahdūr al-dam), in the author's opinion, contradicts the necessity of caution in this matter, as the evidence presented is not sufficient to prove the claim. Moreover, this assertion does not seem to be justified in the light of the verse 33 of surah al-Māʾidah, which describes the verdict of corruption on earth (al-ifsād fī al-arḍ). This is because the separate criminalisation of corruption on earth from fighting against Allah (al-muḥārabah) cannot be inferred from the verse in question. Therefore, the punishment of such a person should be determined in the light of the rules and evidence of Sharia punishments i.e. the Ruler of the Sharia should consider the appropriate punishment for him, taking into account the circumstances.
Keywords: Claimant of prophecy, Qur'anic teachings, Verse 33 of Surah al-Māʾidah, Corruption on earth, al-ifsād fī al-arḍ -
نشریه آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، سال هشتم شماره 2 (پیاپی 16، پاییز و زمستان 1401)، صص 221 -240
خودگردانی هدفی است تربیتی، با محوریت پرورش توانایی انتخاب آزاد و مستقل در متربی. با وجود تاکید اکثر صاحب نظران این حوزه بر ناسازواری تربیت دینی با این هدف تربیتی، بررسی آموزههای قرآنی به عنوان نقشه ی راه تربیت، در دین اسلام مبین بازتعریفی جامع از خودگردانی فردی است. از این رو پژوهش حاضر به شیوه ی تحلیلی - استنتاجی به دنبال ارایه ی تبینی اسلامی از خودگردانی فردی با محوریت آیات قرآنی است. در این پژوهش، روابط چهارگانه انسان با خود، خدا، خلق، و طبیعت بستر تبیین خودگردانی فردی مبتنی بر آیات قرآنی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد در بستر ارتباط با خالق، اختیار و اصالت انتخاب به عنوان دو مولفه ی خودگردانی، با تفویض خلافت به انسان و برخورداری از عقل و اندیشه به منصه ی ظهور می رسد. در این حالت، ارتقاء مرتبه ی وجودی و محوریت عقل در برابر هوا و هوس به تقویت خودگردانی منجر شده و عبودیت، بستر ظهور درجات متفاوتی از خودگردانی انسان می-گردد. در گستره ی ارتباط انسان با خود، حاکمیت نفس اماره بر انسان، مانع بزرگ خودگردانی است؛ با ظهور نفس لوامه و عقل ملامت گر، مقدمات تحقق خودگردانی فردی فراهم می شود و عالیترین مرتبه ی خودگردانی، در صاحب نفس مطمینه تجلی می یابد. قلمروهای سه گانه نفس، ارتباط انسان با سایر ارکان هستی را تحتالشعاع قرار می دهد و با توجه به درجه ی خودگردانی در هر مرتبه ی وجودی، فرد رویکردی متفاوت اتخاذ می کند.
کلید واژگان: خودگردانی فردی, آموزه های قرآنی, روابط چهارگانه, پیامدهای تربیتیPersonal autonomy is Educational goal based on the ability to Free choice and independent. The Qur'anic verses show a comprehensive pattern of personal autonomy pattern . Therefore, the present study is based on an analytical-deductive approach to provide an Islamic explanation of personal autonomy focused on Quranic verses.Some of the research results are: Personal autonomy forme in the context of human relationships with God, man, and nature. In the context of communicating with God when man became God's successor on earth, In the context of communicating with God when man became God's successor on earth, the choice and authenticity of appearances appear as two components of autonomy. Promotion of the existence and growth of reason strengthens autonomy. And worship leads to the highest degree of personal autonomy. The man's relationship with himself, following the major obstacle is personal autonomy.Nafs Amareh is a big obstacle to personal autonomy. When Nafs Lavammeh appears that autonomy is allowed to grow. In Nafs Motmaeneh personal autonomy reaches the highest grade. Triple realms affect human communication with the four pillars.
Keywords: Personal autonomy, Quran, four human interaction, educational implication -
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 49 (بهار 1401)، صص 218 -231
حقوق اسلامی با بکارگیری دو مولفه سزاگرایی و اصلاح، درمان و بازپروری و تلفیق این دو مولفه با یکدیگر در جهت مبارزه با پدیده بزهکاری و پیشگیری از وقوع جرم حرکت کرده است. به نظر می رسد در حقوق اسلامی با الهام از آموزه های قرآنی و بر پایه تعالیم روح بخش این کتاب آسمانی مولفه اصلاح، درمان و بازپروری بر مولفه سزاگرایی ترجیح داده شده و حقوق اسلامی به عنوان مبدع بسیاری از سیاستهای نوین کیفری و جرم شناسی، از مجازات به عنوان آخرین راه مبارزه با جرم (در صورت عدم اصلاح مجرم) استفاده شده است و می توان گفت تعالیم اسلامی به دلیل استواری بر فطرت پاک انسانی با موازین علمی مطابقت دارد. افزون بر این حقوق اسلامی بر مبنای آموزه های قرآنی نخستین حقوقی است که به شخصیت متهم توجه و در حقیقت حقوق اسلامی مبدع و بنیانگذار علم جرمشناسی یعنی علم توجه به شخصیت محکوم بوده و مدت مدیدی قبل از پیدایش مکتب تحققی به شخصیت محکوم توجه کرده است. بنابراین نخستین بارقه های توجه به شخصیت متهم در حقوق اسلامی دیده می شود. به این دلیل حقوق اسلامی مبدع مکتب جرمشناسی است.
کلید واژگان: مولفه سزاگرایی, مولفه بازپروری, اصلاح و درمان, آموزه های قرآنیIslamic law has moved towards combating the phenomenon of crime and preventing the occurrence of crime by using the two components of punishment and correction, treatment and rehabilitation and combining these two components with each other. In Islamic law, inspired by the Qur'anic teachings and based on the inspiring teachings of this holy book, it seems that the component of correction, treatment and rehabilitation is preferred to the component of punishment, and Islamic law, as the creator of many new criminal and criminological policies, The title of the last way to fight crime (if the offender is not corrected) has been used and it can be said that Islamic teachings are in accordance with scientific standards due to their firmness on pure human nature. In addition, Islamic law based on Quranic teachings is the first law that pays attention to the personality of the accused and in fact the creator of Islamic law and the founder of criminology, ie the science of attention to the personality of the convict and long before the emergence of the school of research. Therefore, the first sparks of attention to the personality of the accused can be seen in Islamic law. For this reason, Islamic law is the creator of the school of criminology.
Keywords: Component of Punishment, Component of Rehabilitation, Correction, Treatment, Quranic teachings -
محیط زندگی بشر که روابط انسانی در آن شکل می گیرد، از عوامل تاثیرگذاری است که به لحاظ برخورداری از ویژگی های خاص در نحوه زندگی بشر از اهمیت به سزایی برخوردار است و می توان گفت که مدیریت محیط، موثرترین روش برای رسیدن به موفقیت سازمانی است. لذا در ادامه به بیان الگویی سه مرحله ای برای مدیریت محیط به نحو مطلوب و راهکارهای اجرایی می پردازیم که برخاسته از آموزه های قرآنی می باشد؛ چرا که به اعتقاد ما، قرآن برنامه ای کامل برای زندگی بشر است و اهمیت والایی در تبیین این عامل موفقیت دارد. این الگو شامل سه مرحله انتخاب محیط، اصلاح و مراقبت از محیط و گسترش محیط می باشد. در مرحله اول، مدیر سعی می کند اجزای محیط را به بهترین نحو چینش نماید تا محیطی سالم ایجاد گردد. حال اگر این کار به درستی انجام نشد، مدیر تلاش خود را بر اصلاح آن متمرکز می کند و پس از آن به دنبال حفظ محیط سالم خود می باشد و در پایان پس از ثبات محیط، مدیر یک گام فراتر برمی دارد و سعی می کند تا محیط مناسب خود را گسترش دهد تا دیگر سازمان ها نیز در این فضای مناسب ادامه مسیر دهند.
کلید واژگان: محیط سازمانی, مدیریت محیط, مدیر اسلامی, آموزه های قرآنیThe human living environment in which human relationships are formed is one of the influential factors that is very important in terms of having special characteristics in human life and it can be said that environmental management is the most effective way to achieve organizational success. Therefore, we will express a three-step model in the following, for managing the environment in a desirable way and executive strategies that are based on Quranic doctrines, because we believe that the Qur'an is a complete plan for human life and has a high importance to this factor of success. This model consists of three stages: environment selection, reformation and protection of the environment (space, area) and expanding the environment, in the first step, the manager tries to arrange the parts of the environment in the best way to create a healthy environment, but if this is not done properly, the manager focuses his efforts on reforming it and then seeks to maintain his healthy environment (space) and at the end after the stability of the environment, the manager takes a step further and tries to expand his suitable environment, so that other organizations can continue in this appropriate space.
Keywords: Organizational space, Environment management, Islamic manager, Quranic doctrines -
علیرغم پیشرفت علم بشری در حوزه سلامت روان، بنظر میآید که انسان معاصر از بسیاری اختلالات روحی و روانی از قبیل اضطراب ها، افسردگی ها و بی معنایی زندگی رهایی نیافته است. یکی از کارکردهای مهم ادیان الهی ایجاد و تضمین سلامت روانی است. بررسی متون اسلامی بیانگر آن است که سلامت روان در آموزه های اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر پاسخ دادن به این سوال است که مبانی کلامی و اصول حفظ و ارتقای سلامت روان بر اساس آموزه های وحیانی اسلام کدام است؟ از مطالعه در آیات چنین مستفاد می شود که ار تقای سلامت روان مبتنی بر مبانی خاصی استوار هست. ویژگی های چون دو بعدی بودن انسان، توجه به بعد فطری انسان ، نگرش توحیدی به ارتقای سلامت، وجود شناسی و ارزش شناسی بیماری و نیز قانونمندی عالم طبیعت از مهم ترین مبانی قرآنی ارتقای سلامت روان می باشد . چنین نگرشی به سلامت روان در آموزه های قرآنی، اصول و راهبردهای ویژه ای از قبیل عدم افساد در طبیعت، مراقبت از جسم، ارتباط با خدا و نیز احسان به دیگران را به دنبال دارد.
کلید واژگان: مبانی کلامی, سلامت روان, آموزه های قرآنی, ارتقای سلامتDespite the advancement of human science in the field of mental health, it seems that contemporary man has not been freed from many mental disorders such as anxiety, depression and meaninglessness of life. One of the important functions of the divine religions is to create and guarantee mental health. A survey of Islamic texts shows that mental health is of great importance in Islamic teachings. The aim of this study is to answer the question that what are the theological foundations and principles of mental health promotion based on Quranic teachings? Studying the verses of the Qur'an makes it clear that the pursuit of mental health is based on certain foundations. Characteristics such as two-dimensional human being, attention to the innate human being, monotheistic attitude to health promotion, the lawfulness of the natural world, and consideration of ontology and axiology of disease, are the most important principles of mental health. Such an foundations in mental health according to the Qur'anic teachings follows special principles and strategies that consist in : non-corruption in the environment, caring for the body, communication with God, and benevolence to others.
Keywords: Islamic sources, mental health. Quran, health promotion -
پژوهشنامه نهج البلاغه، پیاپی 33 (بهار 1400)، صص 97 -116
زن به عنوان یکی از عناصر دوگانه تشکیل دهنده حیات اجتماعی، در ابعاد گوناگون پیوسته موردتوجه ادیان و نظام های حقوقی مختلف بوده است. یکی از موضوعات مهم در مورد زنان، «حقوق مالی» آن ها بوده است. نگاهی به آموزه های قرآنی و علوی گویای آن است که به این قبیل حقوق زنان توجه شده است. نوشتار حاضر با درک چنین اهمیتی و با استفاده از روش تحقیق: توصیفی-تحلیلی، به این سوال پاسخ داده است: حقوق مالی زن در حقوق ایران و آموزه های قرآنی و علوی چیست؟ در پاسخ به این سوال، چنین نتیجه گیری شده است؛ نخست؛ هم در قوانین ایران و هم در نظام حقوق مالی اسلام، از اساس، زن همانند مرد از نظام مالی مستقل و در نتیجه از حقوق مالی مستقل برخوردار است. دوم؛ علی رغم نابرابری در حقوق مالی زن و مرد در دیدگاه قرآنی و علوی، در اشکال دیگری، این نابرابری ها تعدیل شده است و البته چنین تعدیلی به معنای حرکت در مسیر «برابری در حقوق مالی» نیست. سوم؛ از آنجایی که اهداف غایی در آموزه های قرآنی و علوی، فراتر از حقوق فردمحور زن است؛ درنتیجه حقوق مالی زن را باید در آن فضا و در راستای موضوعاتی همچون عبودیت و تحکیم خانواده تفسیر کرد. چهارم؛ حقوق مالی زن در قوانین موضوعه ایران تفاوت اساسی با آموزه های قرآنی و علوی ندارد.
کلید واژگان: نهج البلاغه, حقوق مالی زن, آموزه های قرآنی, آموزه های علوی, حقوق موضوعه ایرانWoman as one of the dual elements of social life, has been constantly considered by different religions and legal systems in various dimensions. One of the most important issues for women has been their "financial rights". A look at the Qur'anic and Alawite teachings shows that such rights of women have been considered. The present article answers this question by understanding such importance and using the research method descriptive-analytical: what are women's financial rights in Iranian law and the Qur'anic and Alawite teachings? In answer to this question, such a conclusion has been reached; First; in Iranian law and the Islamic financial law system, basically, woman, like man, have an independent financial system and therefore independent financial rights. Second; Despite inequality in the financial rights of men and women in the Qur'anic and Alawite perspectives, in other forms, these inequalities have been moderated, and, of course, such an adjustment does not mean moving in the direction of "equality in financial rights." Third; Since the ultimate goals in the Qur'anic and Alawite teachings are beyond the individual rights of women, so, women's financial rights should be interpreted in the context and terms of issues such as slavery and family consolidation. Fourth; Women's financial rights in Iranian law are not fundamentally different from the Qur'anic and Alawite teachings.
Keywords: Nahj al-Balaghah, Women's Financial Rights, Quranic Teachings. Alawite Teachings. Iranian Statute Law -
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 40 (زمستان 1398)، صص 191 -216
قانون اساسی به عنوان سندی بنیادین و بالادستی شناخته می شود که با الهام از آموزه های قرآنی ، حاوی حقوق و آزادی های مردم است که توجه به توسعه و تقویت نهاد خانواده نیز از نگاه قانونگذار دور نمانده است، و اصولی از جمله اصل 10 قانون اساسی دولت را ملزم به قانونگذاری و برنامه ریزی به منظور تسهیل، تشکیل و تحکیم مبانی خانواده و حفظ قداست آن نموده است؛ البته اگرچه خانواده حیطه خصوصی است، اما برخی تصمیم گیری ها درباره آن ابعاد اجتماعی دارد. در چنین مواردی حمایت قانونگذار ضروری می شود. بدیهی است این حمایت نباید هرگز به دخالت منجر شود.
کلید واژگان: خانواده, قانون اساسی, قانون مدنی, آموزه های قرآنیThe constitution is considered as fundamental document that contains people’s rights and liberties that is inspired by the Quranic doctrines; paying attention to development and establishment of family have been disregarded from lawyers’ viewpoint and principles such as principle No. 10 of constitution obliges the government to plan in order to facilitate, form and consolidate the foundations of the family and preserve its sanctity. Of course, although the family is a private realm, some decisions about it have social dimensions. In such cases, the support of the legislature and lawmaker is necessary. Obviously, this support should never lead to interference.
Keywords: family, constitution, civil law, Quranic doctrines -
در برخی آیات قرآن، هدایت و ضلالت بشر به خداوند نسبت داده شده است و از سوی دیگر، انسان دارای اراده و اختیار است و هدایت و ضلالت او بهدست خودش اتفاق می افتد. هدف این مقاله، بررسی این تناقض ظاهری و امکان جمع بین این دو نسبت است. سوال اصلی این است که: نسبت دادن هدایت و ضلات هم به انسان و هم به خداوند سبحان چکونه قابل تبیین است؟ بحث هدایت و اضلال الاهی از آن جهت اهمیت دارد که شبهه معروف جبر در هدایت و ضلالت را حل میکند، چرا که ظاهر اضلال و هدایت الاهی این است که انسان اختیاری در گمراه شدن خود نداشته و خداوند افراد را مجبور به پیمودن راه درست یا نادرست مینماید. این پژوهش از نوع تحلیل محتواست و با بررسی آیات و روایات مرتبط و مراجعه به منابع موجود و تفاسیر قرآن انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که هدایت و اضلال الاهی دو نوع است: ابتدایی و جزایی؛ و هیچیک از این دو نوع منافاتی با اختیار انسان ندارد چرا که یا قابل استناد به خداوند نیست و یا اگر هست، اختیار انسان را سلب نمیکند. همچنین هدایت ابتدایی (به معنای نشان دادن راه کمال و سعادت به انسان) و هدایت جزایی (به عنوان نتیجه بهره گیری اختیاری انسان از اسباب هدایت ابتدایی خداوند) و نیز اضلال جزایی (به عنوان نتیجه سوء اختیار خود انسان)، در عین این که این سه قسم قابل استناد به خداوند است منافاتی هم با اختیار انسان ندارند. اما اضلال ابتدایی قابل استناد به خداوند نیست.
کلید واژگان: آموزه های قرآنی, هدایت, ضلالت, جبر و اختیارIn some verses of the Quran, the guidance and misguidance is related to God and on the other hand, man hasthe free will, and his guidance and misguidance happen by him. The purpose of this paper is to investigate this apparent contradiction and the possibility of a combination of these two ratios. The main question is: How can the attribution of guidance and error to both man and God Almighty be explained? The discussion of divine guidance and misguidance is important because it solves the determinism in guidance and misguidance. Because the appearance of divine misguidance and guidance is that man has no choice in his misguidance, and God forces people to walk the right or wrong path. This research is a kind of content analysis and has been done by examining the verses and related narrations and referring to the available sources and interpretations of the Quran. The findings show that there are two types of divine guidance and error: primary and penal; And neither of these two types is contrary to human free will, because it cannot be invoked by God, or if it is, it does not deprive man of his free will. Also, elementary guidance (meaning showing the way to perfection and happiness to man) and criminal guidance (as a result of man's voluntary use of the means of primary guidance of God) as well as criminal error (as a result of man's own abuse), while these three kinds can be invoked by God but do not contradict human will. But the primary misguidance cannot be cited by God.
Keywords: Qur'an teachings. Guidance, misguidance, free will, Determinism -
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 35 (پاییز 1397)، صص 145 -164بعضی از کودکان به دلیل شرایط خاص موجود در خانواده بیش از سایر همتایان خود در معرض بزه دیدگی قرار دارند؛ شناسایی این کودکان از طریق گزارشات مردمی، بستگان یا مدرسه و معرفی آن ها به نهادها و مراکزی که باید به وسیله مقامات مسئول دولتی با به همت خیرین دایر شوند تا در جهت سیاست های پیشگیرانه از طریق حمایت و مراقبت از این کودکان گام بردارند، می تواند به عنوان راهکاری موثر به منظور پیشگیری از بزه دیدگی این کودکان در نظر گرفته شود؛ در همین راستا ، حمایت از صغار در آموزه های قرآنی تا آنجا اهمیت دارد که فروش مال او را جز با اجازه ولی جایز ندانسته و حتی ولی نیز در صورت عدم رعایت منافع و مصلحت طفل، از ولایت ساقط می شود؛ از طرف دیگر اقدامی که در آموزه های قرآنی مورد توجه و تاکید واقع شده، شناسایی، حفاظت و حمایت مادی و معنوی از کودکان آسیب پذیر به عنوان آماجی مناسب برای بزهکاران می باشد؛ در این مقاله به این حمایت ها که در آیات قرآن و برخی روایات آمده است اشاره خواهیم کرد آیات و روایاتی که حاوی تدابیری اند، برای پیشگیری از بزه دیدگی کودکانی که به عنوان آماج ضعیف شناخته شده اند.کلید واژگان: پیشگیری از جرم, آموزه های قرآنی, بزه دیدگی اطفال, کودک آزاری
-
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی عوامل موثر بر تقویت خودکنترلی در منابع انسانی سازمان ها مبتنی بر آموزه های قرآنی انجام شد. برای این منظور، از نظریه پردازی داده بنیاد که نوعی راهبرد تحقیق کیفی می باشد، استفاده شد. با طی مراحل فرایند نظریه پردازی داده بنیاد شامل کدگذاری های باز، محوری و انتخابی، 465 کد، 105 مفهوم و 20 مقوله شناسایی شد که از طریق کدگذاری های مذکور، به ترتیب کدها به مفاهیم و مفاهیم به مقوله ها تبدیل شدند و در نهایت با برقراری پیوند بین مقوله ها، مدل مفهومی تحقیق، تدوین و ارائه شد؛ مدلی که سازمان ها می توانند با استفاده از آن، خودکنترلی در منابع انسانی خود را تقویت نموده و به این ترتیب، هزینه های مربوط به ایجاد و نگهداری نظام های کنترل خارجی را صرف توسعه منابع انسانی نموده و سلامت اداری در محیط کار را با کمترین هزینه بهبود بخشند.کلید واژگان: خودکنترلی, آموزه های قرآنی, منابع انسانی, نظریه پردازی داده بنیادThe present research was carried out with the aim of planning a conceptual model for the elements effective on strengthening self-control in organizations human resources on the basis of Quranic Doctrines. To this end, the data-based theorization, which is a kind of quality-research strategy, has been employed. Passing through the process of data-based theorization consisting of open, pivotal, and selective codifications, 465 codes, 105 concepts, and 20 categories were identified, which through the above-mentioned codifications, the codes were respectively transformed into concepts and concepts into categories, and finally, by making a connection between the categories, the conceptual model of the research was formulated and presented; a model by using which the organizations can strengthen self-control in their human resources and thus spend the extra expenditure of creating and maintaining external control systems on development of human resources and improve administrative safety in the working place with the least expenses.Keywords: self-control, Quranic doctrines, human resources, data-based theorization
-
پژوهشنامه معارف قرآنی، پیاپی 29 (تابستان 1396)، صص 143 -171هوش معنوی، کاربرد معنویت برای پاسخگویی به نیازهای ذهنی و پرسش های بنیادین هستی شناسانه است که بر پایه عقاید دینی به کار گرفته می شود و نقش اساسی در تامین سلامت روانی و هدفمند کردن زندگی دارد. اگرچه در پژوهش های انجام گرفته در حوزه هوش معنوی به گروه سنی بزرگسالان توجه فراوانی شده است، می توان این نوع از هوش را با توجه به آموزه های قرآنی در کودکان نهادینه کرد. یکی از روش های این امر، بهره گیری از شعر است. در پژوهش حاضر که به شیوه تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام گرفته است، به بررسی هوش معنوی کودکان بر اساس شعر و مبتنی بر آموزه های قرآنی پرداخته می شود. به همین منظور، مولفه های هوش معنوی در شعر کودک واکاوی، و با استناد به آیه های قرآنی، کارکرد آن بررسی شده است. کاربرد هوش معنوی در شعر کودک باعث می شود که فضایل اخلاقی در کودکان پرورش یابد و او پاسخی متناسب با درک خود، نسبت به خدا و هستی بیابد و با اعتقاد به خدای آفریننده، در برابر سختی ها بردبار باشد. مولفه های هوش معنوی در شعر کودک، منطبق با آموزه های قرآنی و با کارکرد تعلیمی است. از این رو، رهاورد وحی الهی برای پرورش روح کودک و تعالی بخشیدن به او برای شکوفایی، قابلیت و توانایی ها در درک امور فرامادی است.کلید واژگان: خدا, آموزه های قرآنی, هوش معنوی, شعر کودکPrediction of the Spiritual Intelligence of the Child based on Poetry based on the Quranic TeachingsSpiritual intelligence refers to spirituality applications to answer the fundamental questions of ontology which is subjective and based on religious beliefs and plays an essential role in providing targeted mental health and life. Although researches in the field of spiritual intelligence have been of great interest to adult age groups, this type of intelligence can be institutionalized according to the Quranic teachings in children. One of the ways to do this is to use poetry. In this research, using a descriptive-analytical method and library resources, the spiritual intelligence of children was studied based on poetry and based on the Quranic teachings. For this purpose, spiritual intelligence components have been analyzed in childrens poetry, and their functions have been studied citing the Quranic verses. The use of spiritual intelligence in childrens poetry causes the moral virtues to be institutionalized in children, and help to understand God and life, and also to patient in adversity by the belief in God. Spiritual Intelligence components in poetry for children is in accordance with the teachings of the Quran and has educational functions. This result of divine revelation for growing children and transcending his soul is to flourish in understanding the capabilities and capacities of the events.Keywords: God, Quranic teachings, Spiritual intelligence, Poetry of children
-
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 28 (زمستان 1395)، صص 155 -173در این پژوهش ابتدا برخی مسائل حوزه فرهنگ از قبیل دین و فرهنگ، عوامل ایجاد و اعتلای فرهنگ و فرهنگ سازی اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن شاخص های فرهنگ ساز داستان حضرت آدم(ع) از جمله در مساله خلیفه اللهی آدم(ع) و تعلیم اسماء، جایگاه والای انسان در مقام مسجود ملائکه، مساله درخت ممنوعه، تکبرورزی و إغوای شیطان، هبوط و توبه آدم(ع)، عناوینی هستندکه سعی شده در حد بضاعت بر اساس تفسیر «المیزان» و اشعار «مثنوی» مولوی به آن پرداخته شود. با توجه به اینکه طبق تفاسیر در واقع حضرت آدم(ع) به منزله نماینده همه انسان ها بوده و مسائل مربوط به زندگی و سرگذشت آن حضرت در حقیقت به نوعی در مورد همه انسان ها مصداق می یابد. بنابراین تعمق و تعقل در مسائل و مراحل زندگی آن حضرت گام بلندی در فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت انسان در هر زمان و مکان می باشد.کلید واژگان: آموزه های قرآنی, آدم (ع), تفسیر علامه طباطبایی, اشعار مولویThe present research initially studies some culture related issues such as religionand culture, the elements of culture development and Islamic culture building. Then some culture building criteria and factors in Adam story such as Human's position, forbidden fruit, descend and repentance are brought; these are the concepts which have surveyed in al-Mizan and Masnavi. Since Adam has been the representative of all human beings and his issues are in fact the issues related to human beings. Thus thinking to life stages and matters would be a great step toward culture building and human education in any time and place.Keywords: Quranic learnings, Adam, Allameh TabatabaI interpretation, Molana's poetries
-
اگر آموزه های قرآن را به چند محور و موضوع اصلی تقسیم کنیم، بی شک آموزه های اخلاقی آن از منظری، در شمار مهم ترین ها قرار دارد و چه بسا بتوان اذعان کرد که اگر هستی شناسی وحیانی به مثابه پایه ها و ریشه های معارف قرآنی به حساب آید و احکام عملی شریعت به منزله شاخ و برگ های آن شناخته شود، آموزه های اخلاقی، ثمره و دستاورد آن شجره طیبه خواهد بود. با این همه از دیرباز در میان اندیشه وران مسلمان، این پرسش مطرح بوده است که آیا آموزه های اخلاقی قرآن از ساختاری منطقی و منسجم برخوردار است و اجزا و عناصر آن بر اندیشه ای نظام وار و نگرشی سیستمی استوار است، یا توصیه هایی پراکنده و نامنسجم است که از مبنای واحد و ساختاری مرتبط و نظام وار برخوردار نیست و در نتیجه، پیوندی جدی و معنادار میان آنها نمی توان شناسایی کرد؟ این در حالی است که اثبات تمایز و برتری آموزه های اخلاقی اسلام در مقایسه با سایر مکاتب علمی- اخلاقی، در گرو شناخت و کشف نظام اخلاقی اسلام است.
کشف روابط میان ارزش های اخلاقی، گامی نخست و مهم در شناخت نظام اخلاق اسلامی مطرح در آیات قرآن است که در این پژوهش به عنوان درآمدی بر بحث یاد شده مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است.کلید واژگان: آموزه های قرآنی, ارزش های اخلاقی, نگرش سیستمی, نظام مندی, اخلاق اسلامیGiven the Qurānic teachings are divided into diverse subjects and pivots, undoubtedly its moral teachings are placed among the most important subjects and at least it should be admitted that if the revelation cosmology could be considered as the roots and foundations of the Qurānic knowledge whose branches are the ordinances of the law, the moral teachings would be the fruits and outcomes of good tree. However, it is for a long time that this question has been brought up among the Muslim intellects that if the Qurānic teachings enjoy a logical and coherent structure whose parts and elements are supported by a systematic thought and attitude pillars or if it includes incoherent and fragmented advice which does not possess a consistent basis and a relevant and systematic structure. Consequently, can any strong and meaningful tie be identified among them? Hence, the distinctiveness and advantage of moral teachings of Islam compared with other scientific-moral schools of thought is reliant upon knowing and discovering the Islamic moral system. This research has scrutinized and investigated discovering the relation between the moral values as the primary and important step in knowing the Islamic moral system as also stated in the Qurānic verses which have been mentioned as an introduction to this issue in this paper. -
این تحقیق تاثیر آموزش آموزه های قرآنی بر بهبود پذیرش اجتماعی فراگیران را مورد بررسی قرار می دهد.
روش تحقیق نیمه آزمایشی بوده و با استفاده از گروه کنترل صورت گرفته است وجامعه تحقیق یکصد و بیست نفر از دانشجویان و حجم نمونه آن چهل و دو نفر با انتخاب تصادفی می باشد.
نتایج تحقیق نشان می دهد آموزش آموزه های قرآنی و تمرینات کارگاهی بر متغیر وابسته پذیرش اجتماعی تاثیر مثبت داشته است و بررسی داده های آماری بیانگر معنی دار بودن تغییرات در این شاخص می باشد.
کلید واژگان: آموزش, آموزه های قرآنی, پذیرش اجتماعیObjective(s)To investigate whether Quranic teachings could improve social acceptance or not.MethodsThis was a semi-experimental study. Research community comprised of 120 students and a sampleof 42 people randomly were selected. Experimental group and control groups were evaluated in three points in time: pre-test, one and three months post test.ResultsThe mean score for social acceptance was 18.9, 19.2, and 19.4 at three points in time respectively. The one-way analysis of variance indicated that Quranic lessons significantly improved the social acceptance (P < 0.0001).ConclusionThe findings suggest that education and Quranic training workshop might positively affect social acceptance. -
ما در این نوشتار برآنیم تا روشن سازیم که علت گرایش مسلمانان به علوم عقلی دیگران ریشه در آموزه های دینی دارد؛ نه اینکه آنان از روی سرکشی و بی اعتنایی به آن آموزه ها، علوم وارداتی فرهنگ ها و ادیان دیگر را پذیرفته باشند.البته اشاره خواهیم کرد که این رویکرد مثبت مسلمانان منحصر به علوم عقلی نبوده است بلکه شامل علوم غیرعقلی نیز می شده است.
علاوه بر مطالب فوق در این مقاله بیان می شود که علوم عقلی با ورود به جهان اسلام چنان تحولی یافت که شایسته است قید اسلامی را بدان افزود تا میزان تمایز آن نسبت به علوم عقلی دیگر فرهنگ ها روشن گردد.
کلید واژگان: علوم عقلی, آموزه های قرآنی, سنت نبوی, دوره ترجمه, علم کلام, فلسفه, منطق
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.