به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « احادیث » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «احادیث» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امین حسین پوری*، محمدامین سیاهپوش، سعید شعبانی

    با توجه به مرسل بودن احادیث کتاب تحف العقول و شهرت یافتن ارتباط مولف آن حسن بن شعبه حرانی با فرقه نصیریه، نگارنده هشت حدیث از احادیث امام حسن مجتبی؟ع؟ را که در این کتاب آمده، بررسی و مستندیابی کرده است. با رجوع به صدها منبع دیگر نویسنده به این نتیجه رسیده که از این شمار، چهار حدیث از امام مجتبی؟ع؟ است، سه حدیث از معصومان دیگر که سهوا به امام مجتبی نسبت داده شده و یک حدیث از شخصیتهای مشهور صدر اسلام است.

    کلید واژگان: امام حسن مجتبی؟ع؟, احادیث, تحف العقول (کتاب), اعتبارسنجی احادیث, ابن شعبه حرانی}
  • کریم خان محمدی*

    بخشی نگری و مطالعات ذره نگرانه در همه حوزه ها، به ویژه در مطالعات دینی، موجب تقلیل گرایی و فروکاست پدیده جامع، به بخش های غیر قابل فهم است. نگاه ساختاری به دلیل تلقی پدیده به عنوان نظام، جامع نگری، ملاحظه تمام عناصر، توجه به کارکردها، رتبه بندی عناصر، کشف ساختارهای پنهان، فراهم کردن زمینه های نقد و آسیب شناسی، در مطالعات دینی از اهمیت برخوردار است. ازاین روی، نویسنده با بهره گیری از روش تفسیر موضوعی به کشف ساختار دین از منظر آیات و روایات پرداخته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد: در ادبیات شیعی، مجموعه عناصر دین با استعاره «درخت» توضیح داده می شود که همانند «ریشه»، «تنه» و «میوه» به سه بخش «اصول»، «فروع» و «ثمر/ میوه» تقسیم می شود. باوجود ضرورت کارکردی همه عناصر، باورها به عنوان «کلمه توحید» بخش ثابت دین هستند. مناسک و آداب دینی که وضعیت آلی و واسطی دارند، فروع دین اند. درنهایت، پرهیز از کجروی ها و محرمات، ثمره دین محسوب می شوند. بنابراین، دین صحیح را که با «شجره طیبه» معرفی می شود باید از ثمرات آن شناخت. هرگاه در جامعه ای آمار کج روی ها و آسیب ها بالا باشد نشان دهنده این است که در ریشه یا وسایط مشکل وجود دارد. برای اصلاح امور باید ریشه ها یا باورها اصلاح شود. تمرکز بر لایه های قابل رویت و مناسک گرایی از آفت های سیاست گذاری فرهنگی است.

    کلید واژگان: قرآن, احادیث, ساختارگرایی, سیستم, دین, تفسیر موضوعی}
  • عنایت شریفی*، محمود رمضانی کردآسیابی، عبداالمطلب عبدالله
    هدف پژوهش حاضر بیان روش های معرفتی حکومت اسلامی در نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل می باشد. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی دراین باره به این سوال اساسی پاسخ دهد که رروش های معرفتی حکومت اسلامی در نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل کدم اند؟. راه کارهای معرفتی در یک تقسیم بندی به راه کارهای معرفتی نگرشی، گرایشی و واکنشی تقسیم می شوند. دعوت به توحید، رسالت و معاد از مهم ترین راه کارهای معرفتی نگرشی هستند که نقش اساسی و بنیادی در نهادینه کردن اخلاق در روابط بین الملل دارند و حکومت اسلامی ملزم است در تقویت این باورها تلاش نماید. آگاهی بخشی و دانش افزایی ملت ها، بیداری وجدان ملت ها، کاربست حکمت، ترویج فرهنگ عدالت خواهی، ترویج آسان و ساده آموزه های دینی در میان ملت ها از روش های معرفتی گرایشی. پرهیز از اکراه و اجبار مردم در درعوت به دین، نفی اصالت خشونت در روابط انسانی، مواجهه با بدعت گذاری و مواجهه با اندیشه های آسیب زا همانند؛ بدعت گذاری، التقاط و شبهه پردازی از روش های معرفتی واکنشی حکومت اسلامی در نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل می باشند.
    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, حکومت اسلامی, روابط بین الملل, نهادینه سازی, قرآن, احادیث}
    Enayat Sharifi *, Mahmoud Ramezani Kordasiabi, Abdolah Abtollotlab
    One of the functions of an Islamic government is to institutionalize moral values in relations between Muslim and non-Muslim states and nations. Using a descriptive and analytical method, this research seeks to answer, a basic question in this regard: what are the epistemological solutions of the Islamic government in institutionalizing moral values in international relations? Strategies for institutionalizing ethical values in international relations are generally divided into practical (behavioral) and epistemological solutions. Epistemological solutions can be divided into attitudinal, tendentious and functional solutions. Towhid (Monotheism), Risalah, Imamate, and resurrection are among the most important epistemological-attitudinal solutions that play a fundamental role in institutionalizing ethics in international relations, and the religious government is obliged to work toward strengthening these beliefs. Increasing the knowledge and awareness of the people, promoting the culture of justice, endorsing religious teachings in the form of free acceptance, and seeking one’s rights are among the tendentious epistemological solutions, and confronting harmful ideas such as heresy, eclecticism, and skepticism are among the functional epistemological solutions of the Islamic government in institutionalizing ethics in international relations.
    Keywords: Moral Values, International Relations, Institutionalization, Quran, Hadith}
  • مینا شمخی، محمدرضا دفتری

    در مورد نقل به معنا و تاثیر آن در اعتبار و حجیت احادیث، دو نگاه بر مذاهب شیعه و اهل سنت سایه افکنده است. عده‏ای از علمای فریقین نقل به معنا را تایید و اخبار منقول به این روش را حجت دانسته و برخی دیگر خلاف آن را اعتقاد دارند. هریک از این دو گروه، باور خود را بر اساس دلایل عقلی و نقلی فراوانی پایه‏گذاری می‏کنند؛ سعی هر دو گروه نیز بر آن است که با نقد دلایل مخالف، درستی ادعای خود را اثبات نماید. نوشتار حاضر با تقسیم‏بندی این دو گروه به موافق و مخالف با روش توصیفی- تحلیلی و نیز با استفاده از منابع کتابخانه‏ای بر آن است که دلایل هر دو دیدگاه را در مورد حجیت نقل به معنا بررسی نماید تا محدوده استفاده از نقل به معنا در میراث حدیثی مسلمانان معلوم شود و نگاه فقها و محدثان دومذهب نسبت به استفاده از این روش، روشن گردد. در نهایت یافته‏ها نشان می‏دهد بیشتر محدثان و فقهای شیعه و سنی با تعیین شرایطی خاص، استفاده از نقل به معنا را در نقل احادیث پذیرفته و به حجیت و اعتبار چنین روایاتی فتوا داده‏اند.

    کلید واژگان: احادیث, حجیت, فریقین, موافقان, مخالفان, نقل به معنا}
  • اسما فولادی*

    این مقاله به بررسی تاثیر قرآن و احادیث امام جعفر صادق (ع) بر عرفان احمد غزالی و تحلیل جامعه شناختی آن با استفاده از نظریات آنتونیو گرامشی می پردازد. در بخش های ابتدایی مقاله، زندگی و آثار امام جعفر صادق (ع) و احمد غزالی به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته و نقش این دو شخصیت برجسته در توسعه عرفان اسلامی تحلیل می شود. سپس تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم احادیث امام جعفر صادق (ع) بر تفکرات عرفانی احمد غزالی مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه، متون قرآنی مورد استفاده احمد غزالی و نحوه تفسیر و کاربرد آن ها در آثار عرفانی وی تحلیل می شود. با استناد به نظریات گرامشی، نقش عرفان احمد غزالی در تثبیت و تقویت هژمونی فرهنگی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله نشان می دهد که تعالیم عرفانی احمد غزالی با استفاده از احادیث و تعالیم امام جعفر صادق (ع) و قرآن، نه تنها به عنوان یک تجربه معنوی و شهودی، بلکه به عنوان ابزاری برای ایجاد و تقویت هژمونی فرهنگی و اجتماعی در جامعه عمل کرده است. در پایان، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی عرفان احمد غزالی در دوران خود و جوامع معاصر تحلیل شده و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می شود.

    کلید واژگان: امام جعفر صادق (ع), احمد غزالی, عرفان اسلامی, قرآن, احادیث, هژمونی, گرامشی, تحلیل جامعه شناختی}
    Asma Fooladi*

    This article examines the influence of the Quran and the hadiths of Imam Jafar Sadiq (AS) on the mysticism of Ahmad Ghazali and provides a sociological analysis based on Antonio Gramsci's theories. The initial sections of the article explore the lives and works of Imam Jafar Sadiq (AS) and Ahmad Ghazali, analyzing their roles in the development of Islamic mysticism. The direct and indirect impacts of Imam Jafar Sadiq's (AS) hadiths on Ahmad Ghazali's mystical thoughts are thoroughly examined. Furthermore, the Quranic texts utilized by Ahmad Ghazali and their interpretation and application in his mystical works are analyzed. Using Gramsci's theories, the article also investigates the role of Ahmad Ghazali's mysticism in establishing and reinforcing cultural and social hegemony. This study demonstrates that Ahmad Ghazali's mystical teachings, influenced by the hadiths and teachings of Imam Jafar Sadiq (AS) and the Quran, functioned not only as a spiritual and experiential endeavor but also as a tool for creating and strengthening cultural and social hegemony in society. Finally, the social and cultural impacts of Ahmad Ghazali's mysticism in his time and contemporary societies are analyzed, and suggestions for future research are provided.

    Keywords: Am Jafar Sadiq (AS), Ahmad Ghazali, Islamic Mysticism, Quran, Hadiths, Hegemony, Gramsci, Sociological Analysis}
  • زهرا چنانی*، مینا شمخی، قاسم بستانی

    احادیث فراوانی درباره حفظ قرآن ، ارزش و جایگاه حافظان، که از مضامین تشویق آمیز برخوردار بوده و باورمندان را به حفظ و تلاوت آیات قرآن و عمل به آن برمی انگیزاند، در منابع روایی شیعه از معصومین (ع) صادر شده اند. اما میزان اعتبار سندی این روایات و در نتیجه اعتبار متون آنها یکسان نبوده و نمی توان در این مورد حکم کلی صادر کرد. زیرا هرچند برخی از فضایل از نظر محتوا صحیح هستند و یا در صحت سند آن ها خدشه ای وارد نیست اما این دلیلی برای صحت صدور آن ها نمی باشد و اتکای صرف بر سند یا متن در تصحیح یک خبر به معنای اثبات صحت صدور آن نیست. چه بسا سند صحیحی بر متن درستی ترکیب شده باشد یا ممکن است متن متضمن معنایی غیر قابل قبول باشد یا با متونی که دارای دلالت های صدق قوی تر هستند، مخالف باشد. در احادیث مورد مطالعه نیز چنین اشکالاتی وارد بود که موجب عدم صحت صدور آن ها شده و قبول آن ها را مشکل می نمود.البته هرچند اکثر احادیث فضایل حفظ قرآن ضعیف بودند اما علمای حدیث شیعه طبق قراینی در جواز عمل بدان ها اتفاق دارند.

    کلید واژگان: احادیث, نقد, سند, متن, فضائل حفظ}
    Zahra Chenani *, Mina Shamkhi, Ghasem Bostani

    Numerous hadiths about the preservation of the Qur'an, the value and status of the protectors, which have encouraging themes and motivate the believers to memorize and recite the Qur'anic verses and act on it, are in the Shi'a narrative sources of the infallible. But the authenticity of these narrations and therefore the validity of their texts are not the same and no general verdict can be made. Because although some virtues are content inaccurate or inaccurate in the authenticity of the document, this is not a reason for their authenticity, and the mere reliance on the document or text in correcting a story does not imply proof of its authenticity. Whether or not the correct document has been incorporated into the correct text may either be unacceptable or contradictory with texts that have stronger truth implications. There were such problems in the hadiths studied that made them inaccurate and difficult to accept. Although most of the hadiths were weak in maintaining the Qur'an, the Shiite hadiths are legally bound to do so.

    Keywords: Hadiths, Criticisms, documents, texts, Virtues of Preservation}
  • حسین براتی*، سهیلا پیروزفر

    امروزه پیمودن مسیر از مکانی به مکانی دیگر به صورت خارق العاده مشهور به طی الارض است. این مسیله به عنوان کرامت و نوعی تصرف در عالم برای افرادی خاص در قرآن کریم و بیانات امامان (ع) مطرح شده است. نوشتار حاضر با روشی تاریخی به بررسی سیر تحول نگرش ها درباره ترکیب و اصطلاح طی الارض در منابع روایی می پردازد. نتایج نشان می دهد این ترکیب تا قبل از زمان صادقین (ع) بیشتر به طی کردن زمین و نوعی برداشت مادی اطلاق می شده و سپس از زمان صادقین (ع) برای امری خارق العاده شکل گرفته و در زمان های بعد تثبیت شده است. هرچند در این زمان بعضا به همان معنای مادی نیز به کار می رفته است. این اصطلاح به شکل ترکیب اسمی آن که «طی» به «الارض» اضافه شده باشد در کلام امامان (ع) یافت نشد و بیشتر به صورت فعلی یعنی «تطوی- طویت» در کنار «ارض» به کار رفته است. در گفته ها و تحلیل های محدثان متقدم، استفاده از این اصطلاح چه به صورت اسمی و چه فعلی آن، چندان مشاهده نمی شود؛ اما در دوران محدثان متاخر به بعد و سپس در دوران مکتب اخباری گری و در تحلیل های این عالمان، اصطلاح طی الارض برای معنای حرکت غیرعادی به دو صورت اسمی و فعلی، فراوان قابل مشاهده است.

    کلید واژگان: طی الارض, تاریخ انگاره, احادیث, محدثان متقدم, محدثان متاخر}
    Hossein Barati *, Soheila Pirouzfar

    Today, supernaturally traversing from one place to another is called "Tay al-ardh". In the Holy Quran and Imams' narrations, it has been proposed as a charismatic act and a kind of dominion in the world for special persons.  By using a historical method, this article examines the evolution of attitudes towards this expression and its composition. The findings suggest that until the time of Imam Baghir(a) and Imam Sadiq (a), this expression was mostly referred to as a material traveling across the earth and then, in that time, it was formed as a supernatural phenomenon and finally has been established in the later times; however, it was sometimes used for the same material meaning at this time too. This term composes of two nouns that are " Tay"(traverse) and " al-ardh"(the earth). Still, this composition wasn't found in narrations of Imams and, instead, the verbs " totva" and "toviyat"(in Arabic: تطوی-طویت) have been used mostly with the noun "al-ardh". Moreover, the use of this term -in both its nominal and verbal forms- isn't common in the sayings and analyses of the earlier traditionists. Still, in the times of later scholars of Hadith and then, in the Akhbariyyah school and their analyses, "Tay al-ardh"- in both its verbal and nominal forms and in the meaning of supernaturally traveling- is abundantly visible.

    Keywords: : Tay al-ardh, history of Ideas, narrations, Earlier traditionists, Later traditionists}
  • فهیمه شریعتی

    در منابع روایی احادیثی وجود دارد که به‌نوعی بیانگر تاثیرات مستقیم یا غیرمستقیم زیست‌بوم انسان و موقعیت جغرافیایی وی بر شکل‌گیری ادراکات اوست. همچنین برخی از روایات نیز مستقیما تاثیر خوردنی‌ها بر کارکرد و توانایی ادراکی انسان را خاطرنشان ساخته است. براساس تبیین عقلی ابن‌سینا از تاثیر طبیعت بر نفس، علت تاثیر این عوامل بر قوای ادراکی و نفس انسان، مشابهت عنصری بدن انسان و عناصر طبیعت ذکر شده است از نگاه ابن‌سینا نقش کلیدی بخشی از بدن، یعنی مغز در ادراکات انسانی و نیز مشابهت عنصری همه این موارد با یکدیگر، از دیگر علل تاثیر طبیعت بر نفس است.
     تاثیر مغز بر ادراک و تاثیر عناصر بر مغز باعث تغییراتی در قوای ادراکی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تفاوت عناصر موجب تفاوت کارکرد مغز و تفاوت کارکرد مغز نیز موجب قوت و ضعف یا تنوع و اختلاف در ادراک و معرفت می‌گردد.

    کلید واژگان: احادیث, بدن, تبیین عقلی, طبیعت, قوای ادراکی, مغز}
    Fahima Shari’ati

    In narrative sources, there are some hadiths that somehow express the direct or indirect effects of human habitat and geographical location on the formation of his perceptions. Moreover, some narrations have directly mentioned the effect of foods on human function and perceptual ability. Based on Ibn Sina's rational explanation of the effect of nature on the soul, the reason for the effect of these factors on the perceptual ability and human soul is the elemental similarity of the human body and the elements of nature. According to Ibn Sina, the key role of the brain in human perceptions as well as the elemental similarity of all these things with each other are other causes of the effect of nature on the soul. The effect of the brain on perception and the effect of elements on the brain causes changes in perceptual ability in such a way that the difference in elements causes the difference in brain function and the difference in brain function causes strength and weakness or diversity and difference in perception and knowledge.

    Keywords: hadiths, body, rational explanation, nature, perceptual ability, brain}
  • حسین خانی کلقای*، الهه سیاح

    وامگیری از قرآن کریم روایات در قرون قبل، از طریق انواع ادبی ، چون اقتباس، تضمین،تلمیح و...صورت میپذیرفته است ؛ ولی از سال 1966م. طی نگرشی نو، خوانش متون از زاویه «نظریه بینامتنیت» ارایه شده توسط ناقد بلغاری «ژولیا کریستوا»، درآثار گوناگون خصوص در آثارادبای مسلمان در حوزه متون ادبی صورت پذیرفته است. هدف تلاش حاضر شناخت، معرفی وبیان میزان بینامتنیت روایی درالفاظ ومضامین اشعار دفتر ششم مثنوی معنوی اثر جلال الدین محمد بلخی به روش توصیفی - تحلیلی وبا استقراء الفاظ ومضامین روایات و احادیث درابیات است. باتحلیل وبررسی روند بینامتنیت دراشعاردفتر ششم (متن حاضر) واحادیث (متن غایب) درمییابیم که این شاعر چیره دست، دست مایه ی آموزه های اخلاقی و عرفانی خود را از غنی ترین منابع آموزشی اسلام وام گیری نموده است. در برخی ابیات به لحاظ ساختاری ولفظی ودر برخی دیگر از حیث مضمون ومحتوا از آیات وروایات بهره برده است. کاربرد روابط مضمونی ومحتوایی آیات وروایات به لحاظ کیفیتی (به صورت اشاره یا اقتباس معنایی) در تعداد کثیری از ابیات دفتر ششم که تناص از نوع نفی متوازی (امتصاص) و نفی کلی (حوار) را پدید آورده است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, احادیث, مثنوی معنوی, بینامتنی}
    Hossein Khani Kalgay *, Elahe Sayyah

    Borrowing from the Holy Quran Narrations in previous centuries have been done through literary types, such as adaptation, guarantee, allusion, etc .; But since 1966. From a new perspective, the reading of texts from the perspective of the "theory of intertextuality" presented by the Bulgarian critic "Julia Kristova" has taken place in various works, especially in the works of Muslim literature in the field of literary texts. The aim of the present effort is to identify, introduce and express the intertextuality of the narrative in the words and themes of the sixth book of the spiritual Masnavi by Jalaluddin Mohammad Balkhi in a descriptive-analytical manner and by inducing the words and themes of the narrations and hadiths. Analyzing the process of intertextuality in the poems of the sixth book (present text) and hadiths (absent text), we find that this master poet has borrowed 9 of his moral and mystical teachings from the richest educational resources of Islam. In some verses, he has used verses and narrations in terms of structure and wording, and in others, in terms of content. The use of thematic and content relations of verses and narrations in terms of quality (as a reference or semantic adaptation) in a large number of verses of the sixth book, which has created a parallel between parallel negation (mutasas) and general negation (hawar). 

    Keywords: Holy Quran, hadiths, spiritual Masnavi, intertextuality}
  • جنان امیدوار، مهدی مطیع*

    «بغی» واژه ای است مشترک میان سه حوزه شامل: دین، فقه و قانون. این واژه علی رغم اهمیت زیادی که در هر سه حوزه دارد، تعریف جامع و مانع، و مصادیق مشخصی در هیچ یک از آن ها ندارد. در تعاریف ارایه شده در فقه و قانون بیشتر واژگان نیاز به تعیین مصداق و تحدید حدود دارند تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالی جلوگیری شود. در تحقیق پیش رو برای استخراج معنی بغی افزون بر توجه به جایگاه فقهی این واژه از آیات قرآن و روایات معصومان - علیهم السلام - استفاده شده است. از منظر آیات و روایات و یا تفاسیر آن ها، بغی آثاری دارد و باغی مصادیقی. در برخی کاربردهای واژه «بغی»، آثار بغی جایگزین معنی آن شده است. خلاف فقه و قانون که وقوع بغی را تنها علیه امام عادل و نظام قابل وقوع دانسته اند، آیات و روایات بغی علیه هر کسی اعم از ایمه معصومین -علیهم السلام-، خلفاء و حتی مردم عادی را محتمل الوقوع تقریر کرده اند. معنی واقعی و اساسی بغی که برخاسته از معنی ماوضع به آن است، عبارت از «طلب توام با تجاوز از حد» است که بر همه کاربردهای نسبی آن در آیات قرآن کریم و احادیث معصومان - علیهم السلام- منطبق است.

    کلید واژگان: بغی, تجاوز از حد, امام عادل, آیات, احادیث}
    Janan Omidvar, Mehdi Motiy*

    “Baghiy” is a word common to three areas, including religion, jurisprudence and law. This word, despite its great importance in all three areas, does not have a suitable definition in any of these areas, and there are no specific instances of it in them. In the definitions provided in jurisprudence and law, most words need to be assigned specific instances and delimited, so that any likely abuse can be prevented. In the present research, in order to extract the meaning of “baghiy”, in addition to paying attention to the jurisprudential status of this word, Quranic verses and the narrations of the Infallibles (p. b. u. t.) have been considered. From the perspective of Quranic verses, narrations or their interpretations, baghiy has certain effects and bāghi has its own instances. In some uses of the word “baghiy”, the effects of baghiy have been replaced with its meaning. In contrast to jurisprudence and law, which consider the occurrence of baghiy to be possible only against a just Imam and an Islamic state, Quranic verses and narrations have considered the occurrence of baghiy to be possible against anyone, including Imams (a.s.), caliphs and even ordinary people. The real and basic meaning of baghiy, which arises from what it has been made for, is “demanding something along with transgression”, which is consistent with all its relative uses in the verses of the holy Quran and the hadiths of the Infallibles (a.s.).

    Keywords: baghiy, transgression, a just Imam, Quranic verses, hadiths}
  • فاطمه آلبوغبیش، حمیدرضا بصیری*، محمدکاظم رحمان ستایش، محمدحسین بیات

    تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف روشی برای شفاف سازی ایدیولوژی گفتمان قدرت، در امور سیاسی اجتماعی است و با استفاده از ابزارهای زبان شناسی و توصیفی می تواند در بسیاری از علوم از جمله دانش های حدیثی کارآمد باشد. از آنجا که نیازها و راهکارها در علوم گوناگون متفاوت است، بومی سازی برخی مبانی تحلیل انتقادی گفتمان که اثر مستقیمی بر ابزارهای تحلیل دارد، الزامی می نماید. برای نمونه، از آنجا که تحلیل گفتمان برای مسایل روز طراحی شده است، تحلیل گر از گفتمان موجود جامعه در زمان خویش آگاه است و نیازی به کشف آن نخواهد داشت. امکانی که در بادی امر برای پژوهش گر متون حدیثی به سبب قرن ها فاصله، میسر نخواهد بود. بنابراین پژوهش حاضر با گزینش روش هایی چون شناسایی دال مرکزی، استخراج پیش انگاره، مطالعه همزمانی پویا، کشف همنشین و جانشین ها و اطلاع کهنه و نو، راهکارهایی برای شناسایی گفتمان ارایه کرده است و همزمان به بررسی امکان بهره گیری از مواردی چون زبان گفتاری، مفهوم انتقادی و مطالعات تاریخی در تحلیل متون حدیثی می پردازد.

    کلید واژگان: فرکلاف, نظم گفتمانی, کشف گفتمان انتقادی, احادیث}
    Fateme Alboghobeysh, Hamidreza Basiri *, Mohamdkazem Rahmansetayesh, Mohamdhosein Bayat

    Critical analysis of discourse is a method of clarifying the ideology of power discourse in political-social affairs And it has many linguistic and descriptive tools Which can be useful in many sciences including ahadith like translating and recognizing unfamiliar and dark terms. But because the needs and methods vary in different sciences, It is therefore necessary to identify, localize, or remove some of the foundations that affect the analysis tools. One of these basics is “order of discourse” That relates to the topics of the day and the analyst is familiar with the discourse. And this feature does not exist in the hadith texts for the scholar. Therefore, by choosing the method Identification nodel paint and find a presupposition and dynamic synehronic study and find a paradigmatic axis and syntagmatic axis and find a old information and new information…. this research has proposed methods for discourse recognition. And at the same time correcting or removing issues related to this basis.

    Keywords: Fairclough, discourse order, discourse recognition, dynamic synchrony, Hadiths}
  • Coverage is not unprecedented in pre-Islamic religions. It seems that man's innate inclination has called him a kind of cover. The issue of hijab and covering of women and maintaining the chastity of men and women has been an issue that has been raised among nations for a long time and has been associated with many ups and downs throughout history. It is also considered in Islam and is of special importance.
    In Islam, the higher and higher the patterns of hijab and negligence, the more it will affect the spirituality and religiosity of the individual and society And it can be said that the social relations of chastity and hijab are one of the high human and Islamic values and the secret of the health and mental health of the society. This article examines the concept of chastity and hijab from the perspective of Quranic verses, Sunnah and hadiths. This study is descriptive-analytical and the method of data collection is library and data analysis method is content analysis. It is hoped that this research will be effective in developing the culture of hijab and chastity in society.

    Keywords: Chastity, Hijab, Quran, Hadiths}
  • سید رضا مودب، محسن دلیر*

    قرآن کریم مشعل روشن گری در عقاید و باورها را افروخته و پرچم مبارزه با خرافات را برافراشته که در پرتو نور آن حقیقت شناخته می شود و روایات قابل ارزیانی می شوند. از جمله حقایق جهان هستی، فرشتگان هستند که درباره عصمت ایشان اختلاف پدید آمده است و گروهی به عصمت فرشتگان و گروهی نیز به عدم عصمت ایشان باور پیدا کرده و هر یک برای باور خویش دلایلی آورده اند. در این مقاله تلاش شده با روش کتابخانه ای و مراجعه به منابع اساسی دینی، یعنی قرآن، تفسیر و جوامع روایی، عصمت فرشتگان مورد بررسی قرار گیرد و نظریه متناسب با قرآن کریم معرفی شود و نتیجه این شده که دلایل سه گانه ذکر شده برای عدم عصمت فرشتگان علاوه بر ضعف سندی و دلالی، در برخی موارد موید عصمت فرشتگان نیز هستند و روایات هاروت و ماروت مرفوع و موقوف به کعب الاحبار هستند و به اسراییلیات بازمی گردند و از نظر محتوایی نیز علاوه بر اینکه با آیه قرآن قابلیت انطباق ندارند و دلیل محکمی بر سمبلیک بودن آنها وجود ندارد با نص صریح قرآن در عصمت فرشتگان مخالفت دارند؛ زیرا گروهی از آیات ظهور و گروهی بر عصمت همه فرشتگان تصریح دارند.

    کلید واژگان: عصمت, فرشتگان, هاروت و ماروت, قرآن کریم, احادیث}
    Reza Moaddab, Mohsen Deleer *

    The Holy Qur'an has ignited the torch of enlightenment in beliefs and raised the flag of the struggle against superstition, by which the true truth is known and the narrations can be evaluated. Among the realities of the universe are the angels whose infallibility are disputed; Some believe in the infallibility of the angels, while some do not. Each group brings its reasons for its special idea. This article aims to investigate the infallibility of angels based on the library method and by referring to the basic religious sources, i.e. the Qur’an, interpretive and narrative collections. So, it introduces a theory based on the Holy Qur’an. As a result, findings show that the three-fold reasons, not only lack strength and dynamism, they also support the infallibility of the angels in some cases. In other cases, the narrations about Hārūt and Mārūt are attributed to Ka'b al-Ahbār in the form of marfū' and date back to the Israelite. In terms of content, since they do not compatible to the Qur’an and there is no reason for their being a symbolism, they oppose the clear text of the Qur’an concerning the infallibility of the angels; for some verses affirm the appearance of the angels and some affirm their infallibility.

    Keywords: Infallibility, Angels, Hārūt, Mārūt, The Qur’an, Narrations}
  • منصور پهلوان*

    ارزش های انسانی در آیات و روایات اسلامی جایگاه والایی دارد و اولیای دین بر حرمت نهادن به این ارزش ها تاکید ورزیده اند. همچنین انسان دوستی و خدمت به خلایق مورد تاکید اولیای دین بوده و خود آنان پیشگام این خدمت رسانی بوده اند. توجه به این ارزش ها می تواند در همبستگی جوامع انسانی و زندگانی مسالمت آمیز اقوام و ملیت های گوناگون در کنار یکدیگر نقش بسزایی داشته باشد. ارزش های انسانی، مورد توجه ادیبان و عارفان ایرانی نیز بوده است و برخی از آنان این تعالیم ارزشمند را در آثار منظوم و منثور خود به پارسی برگردان کرده اند، همچون سعدی که به داشتن روحیه انسان دوستی و مهرورزی به همنوعان شهره است. روشنگری دینی نیز ایجاب می کند به رغم تعصبات کورکورانه این تعالیم حیات بخش و انسان ساز مورد بحث و بررسی پژوهشگران واقع شود.

    کلید واژگان: نوع دوستی, احسان, نیکوکاری, سعدی, احادیث}
    Mansoor Pahlevan *

    In the Qur’anic verses and Islamic hadiths, human values rank such a high status that religious leaders have also emphasized to respect these values. Altruism and serving humans - in all religions and denominations - have also been emphasized by religious leaders theoretically and practically. Paying attention to such values can play an important role in the solidarity of human societies and the peaceful life of different ethnic groups and nationalities. Human values have also been considered by Iranian writers and mystics, some of whom have reflected those valuable lessons in their Persian poems and texts. Despite blind prejudices, “Religious Enlightenment” requires that those life-giving and altruistic teachings be discussed by scholars.

    Keywords: Altruism, benevolence, Charity, Sa'di, Hadiths}
  • ابراهیم خراسانی پاریزی، محسن مرادی *

    پژوهش حاضر در صدد بررسی طلقا از دیدگاه احادیث و روایات است. از این منظر پس از بسط فضای مفهومی موضوع، به بررسی بحث طلقا خواهد پرداخت. مطابق با مستندات موضوعی ارایه شده در این پژوهش، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه ای می باشد.یافته های تحقیق حکایت از آن دارند که اولا طلقا به کسانی مانند ابوسفیان، معاویه و عموما اهل مکه گفته می شود که پس از فتح مکه، مسلمان شدند و سپس رسول اکرم(ص) آن ها را آزاد کرد، ثانیا فتوحات ایران و اسلام عاملی شد بر نفوذ هرچه بیش تر گروه طلقا در سیاست و خلافت که گسترش این گروه پیامدهای فراونی در پی داشته است. آنچه ضرورت و اهمیت این مقاله را نشان می دهد این است که بررسی این موضوع سبب خواهد شد تا با مراجعه به منابع مختلف و دارای اعتبار علمی، دروغ ها و برخی برچسب های نامناسب که از سوی دشمنان به اسلام و پیروان آن نسبت داده می شود، آشکار گردد و تفاوت خالص و ناخالص مشخص گردد.

    کلید واژگان: اسلام, احادیث, روایات, طلقا, ابوسفیان}
    Ebrahim Khorasani Parizi, Mohsen Moradi

    The present study seeks to examine Tolagha from the perspective of hadiths and narrations. From this perspective, after expanding the conceptual space, the subject will examine the Tolagha issue. According to the thematic documents presented in this research, the research method is descriptive-analytical and the data collection method in this research is library. The findings of the research indicate that firstly, Tolagha refers to people like Abu Sufyan, Mu'awiyah and generally the people of Mecca who became Muslims after the conquest of Mecca and then the Holy Prophet (PBUH) liberated them. Secondly, the conquests of Iran and Islam became a factor in influencing the Tolagha group in politics and the caliphate that the expansion of this group has had many consequences. What shows the necessity and importance of this article is that the study of this issue will cause the lies and some inappropriate labels attributed by the enemies to Islam and its followers to be revealed by referring to various and scientifically valid sources and the difference between net and gross to be specified.

    Keywords: Islam, Hadiths, Narrations, Tolagha, Abu Sufyan}
  • فائزه عظیم زاده اردبیلی*
    در این مقاله براساس آیات قرآن و روایات مربوط به ولی فقیه در مورد حوزه قضایی رهبر معظم انقلاب است. این موضوع به این دلیل مهم است که نظریه مقام معظم رهبری یکی از مهمترین دستاوردهای اندیشه سیاسی رانده شده از مکتب شیعه است که از آیات و روایات نشات گرفته است. نظریه ولی فقیه سابقه طولانی در بین حقوقدانان دارد و در بین کسی از فقها، نظریه ولی فقیه رد نشده است، اما صلاحیت ولی فقیه در غیبت مورد بحث قرار گرفته و سوالات و شبهاتی را ایجاد کرده است. امروزه جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه ولایت فقیه رهبری شده و با تثبیت اصل ولی فقیه در قانون اساسی و عینیت بخشیدن به جامعه، بحث در مورد صلاحیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است. از این رو تحلیل صلاحیت ولی فقیه نیز موضوعی است که با استفاده از آیات و روایات قابل بررسی است. در این مقاله با تبیین دیدگاه قرآن و مبانی مربوط به مقام معظم رهبری، موضوع بررسی می شود.
    کلید واژگان: ولایت فقیه, قرآن, احادیث, ولایت مطلقه}
    Faezeh Azimzadeh *
    In this paper, based on the verses of Quran and the traditions related to the supreme leader, it is about the supreme leader’s jurisdiction. This is important because the theory of supreme leader is one of the most important achievements of political thought driven from Shia school that is stemmed in the verses and cabbalas. The theory of supreme leader has a long history among jurists and amongst no one has been denied the supreme leader, but the jurisdiction of the supreme leader in occultation has been debated and it raised questions and doubts. Today, in this sense, the Islamic Republic of Iran on the basis of the theory of supreme leader has been led and establishing the principle of supreme leader in the constitution and the objectification on the community, it is of special significant to discuss the jurisdiction; hence, the analysis of the jurisdiction of the supreme leader is also a topic that can be investigated using verses and cabbalas. This paper, by explaining the Quran’ view and cabbalas on the authority of the supreme leader, investigates the issue.
    Keywords: supreme leader, Quran, Jurisprudence, absolute supreme}
  • فرشاد منائی*، مجید معارف

    مسئله نسب حضرت مهدی (عج) از جمله مواردی است که در آن بین احادیث شیعه و اهل سنت، اختلاف است؛ شیعیان بر پایه احادیث نقل شده در مجامع روایی خود، مهدی موعود (عج) را از نسل رسول اکرم (ص) و همنام با رسول اکرم (ص) معرفی کرده اند ولی برخی از محدثان اهل سنت احادیثی متفاوت با مضمون فوق نقل کرده اند و طبق این احادیث مدعی شده اند که مهدی موعود (عج) شخصیتی است که نامش همانند نام رسول اکرم (ص) و نام پدرش همانند نام پدر رسول اکرم (ص) است و بدین ترتیب، اگر این احادیث صحیح دانسته شود، مهدی موعود اهل سنت، با آن شخصیتی که توسط ایمه اهل بیت (ع) به عنوان مهدی موعود (عج) معرفی شده، متفاوت خواهد بود. در این مقاله به بررسی احادیثی که مشخص کننده نسب حضرت مهدی (عج) در منابع اهل سنت است، پرداخته می شود و در ابتدا به اثبات صحت احادیثی که مهدی موعود (عج) را از نسل حضرت فاطمه (س) می داند، پرداخته می شود و پس از مشخص شدن فاطمی بودن حضرت مهدی (عج)، آن دسته از احادیثی که نام پدر حضرت مهدی (عج) را منطبق با نام پدر رسول اکرم (ص) می دانند، مورد نقد سندی و فقه الحدیثی قرار می گیرند و بدین ترتیب این دست احادیث در مقابل عمده احادیثی قرار می گیرند که فقط به مشخص کردن نام حضرت مهدی (عج) پرداخته و مشخص می شود احادیثی که تنها به مشخص کردن نام حضرت مهدی (عج)، بدون اشاره به نام پدر حضرت (عج)، پرداخته ارجح و اصح می باشند.

    کلید واژگان: حضرت مهدی (عج), اهل سنت, جرح و تعدیل, احادیث}
    Farshad Manaei*, Majid Ma’aref

    The lineage of Imam Mahdi (AS) is one of the issues that has been the subject of great controversies between the Shiite and Sunni traditions. The Shiites, based on the hadiths circulated in their narrative circles, contend that the Imam Mahdi (AS) is one of the descendants of the Prophet (pbuh), who has been named after Prophet (pbuh); however, some Sunni scholars have quoted hadiths the content of which is different from the above, claiming that Mahdi is a person has been named after the Prophet and his father's name resembles that of prophet’s. Thus, if these hadiths are seen reliable, the Promised Mahdi in the Sunni traditions is different from the figure introduced by the Infallible Imams as the Imam Mahdi (pbuh). This article deals with the hadiths that explain the lineage of the Mahdi (pbuh) in the Sunni sources. It initially endeavors to corroborate the authenticity of the hadiths according to which Mahdi (pbuh) is one of the progenies of Fatimah, followed by the textual and Feqh al-Hadith analysis of hadiths in which the name of Madi’s (pbuh) father corresponds to that of Prophet’s (pbuh),Accordingly, this group of hadiths are set against the majority of hadiths that have only specified the name of Imam Mahdi (pbuh). It is further demonstrated that hadiths that have merely stated the name of Mahdi (pbuh) without any reference to the name of his father are more reliable and preferable

    Keywords: Imam Mahdi (AS), Sunnis, Manipulation, Hadiths}
  • امید قربانخانی، حامد شریفی نسب*، سیدمحمود طیب حسینی

    واژه «حدیث» از واژگان پرکاربرد قرآن کریم به شمار می آید و واژه «احادیث» نیز در چندین آیه و البته تنها در قالب دو تعبیر «جعلناهم احادیث» و «تاویل الاحادیث» به کار رفته است. این پژوهش با روش توصیف و تحلیل ادبی، دو واژه «حدیث» و «احادیث» را در فرهنگ عرب و قرآن مجید مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که واژه «حدیث» نه به معنای مطلق سخن، بلکه به معنای سخنی است که در بر دارنده رخداد یا حادثه ای باشد و این معنا در تمام استعمالات قرآنی این واژه مشاهده می شود. واژه «احادیث» نیز در اصل به عنوان جمع قیاسی واژه «احدوثه» وضع شده است که به معنای حادثه و رخدادی است که بین مردم بر سر زبان ها افتاده باشد. در قرآن کریم نیز تعبیر «جعلناهم احادیث» در سیاق نکوهش برخی امت ها، به عذاب و تبدیل شدن آنها به حکایت ها و داستانهایی که بر سر زبان مردم جریان دارند اشاره دارد و تعبیر «تاویل الاحادیث» بر خلاف تفسیر مشهور که آن را به تعبیر خواب و رویا معنا کرده اند، به معنای شناخت سرانجام و عاقبت حوادث و وقایع روزگار است.

    کلید واژگان: حدیث, احادیث, احدوثه, قرآن, مفردات}
    Omid Ghorbankhani, Hamed Sharifinasab *, Mahmud Tayyebhoseyni

    The term “Ḥadīth”(حدیث) is of the commonly used vocabulary of the Holy Qur’an, and the term “Aḥādīth” (احادیث) also occurs in several verses and, of course, only in the form of two expressions of “Jaʻalnāhum Aḥādīth” (جعلناهم احادیث) and “Taʼwīl al-Aḥādīth” .(تاویل الاحادیث) Based on the literal analytical descriptive method, the present paper examined the two words “Ḥadīth” and “Aḥādīth” in Arabian culture and the Holy Qur’an and concluded that the word “Ḥadīth” does not mean absolute speech, but also it involves a speech containing an event or incident, found in all Qur’anic usages. The term “Aḥādīth” is also put originally as the analogical plural of the term “Uḥdūthah” (احدوثه, which means an event or incident that has been famous among people. In the Holy Qur’an, the expression “Jaʻalnāhum Aḥādīth” (جعلناهم احادیث), in negative context, refers to the torment of some nations and their transformation into well-known stories and tales, and the expression “Taʼwīl al-Aḥādīth” (تاویل الاحادیث)on contrary to the popular interpretation translating it into dreams, is intended for the end and outcome of events.

    Keywords: Ḥadīth, Aḥādīth, Uḥdūthah, The Quran, Lexicon, vocabulary}
  • اصغر عابدزاده *
    انسان همواره به دنبال تمدن و مدنیت بوده، هرچند در برخی از زمان ها ره به جایی نبرده است این نیاز فطری بشر است که جامعه ایده آل و منطقی داشته باشد و در مدینه فاضله به حیات چند روزه خود ادامه دهد. اولین چیزی که ضامن بقای جامعه ایده آل است قانون است به عبارت دیگر قانون صحیح اولین سنگ بنای جامعه برین به حساب می آید. خدای متعال قانونی را بر بشر ارزانی داشته که عموم شمول است و سعادت همگان را تضمین می نماید. با توجه به آیات و روایات فطرت آدمی به گونه ای است که میل به کارهای خیر داشته و از اعمال زشت تنفر دارد، اما عواملی باعث سرکوبی امیال فطری آدمی شده و او را از مسیر اصلی بازمی دارد. ضعف اعتقادات، مسائل تربیتی، مسائل اقتصادی و سیاست حاکمیت از جمله مسائلی هستند که به عنوان آسیب اجرای امر به معروف و نهی از منکر قابل ذکرند و در صورت عدم سوق آن ها به جوانب مثبت موجب تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر شده و آثار منفی آن متوجه فرد و جامعه خواهد شد. در این مقاله ما قصد داریم با گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای با متد توصیفی- تحلیلی امر به معروف و نهی از منکر را در عصر حاضر مورد بررسی قرار دهیم.
    کلید واژگان: قرآن, احادیث, امر به معروف, نهی از منکر, عصر حاضر}
  • اصغر نوروزی
    سلوک معنوی، همان حرکت و صیرورت باطنی در جهت تقرب به خداوند و در نهایت، وصول به حق و فنای در حق به معنای درست آن است. هر عمل سلوکی، مستلزم نوعی حرکت و تعالی روحی به سوی درجات عالی کمال، و متضمن نوعی معرفت باطنی و عرفانی به خداوند است. تعالیم اهل بیت(ع) به‏روشنی بر حقیقت، عناصر و مولفه های سیر و سلوک عرفانی و نیز ضرورت آن دلالت دارند. در بخش اول این مقاله، به بررسی سلوک معنوی و عناصر و مولفه های آن در تعالیم اهل بیت(ع) پرداخته شده است. از سوی دیگر، سلوک معنوی به معنای فوق، ضرورتی تردیدناپذیر برای سعادت انسان است. این شایستگی و بایستگی سلوک عرفانی، در جهت آزادی از بند تعلقات نفسانی، رسیدن به درجات نهایی ایمان و در نهایت، دستیابی به معرفت شهودی از خود و خداوند است که در بخش دوم این مقاله به آن پرداخته شده است. پاسخ به چند ابهام درباره ضرورت سلوک معنوی، بخش پایانی این نوشتار خواهد بود
    کلید واژگان: حقیقت سلوک, ضرورت سلوک, عرفان, احادیث, اهل بیت(ع)}
    Asghar Nouruzi
    Spiritual conduct is the same inner movement and esoteric orientation in approaching God and ultimately gaining in the right sense. Each conduct requires a kind of spiritual excellence towards higher degrees of perfection, and involves a kind of mystical knowledge of God; the teachings of the Ahl al-Bayt clearly indicate the truth, the elements and components of the mystical manner of life, as well as the necessity of it. In the first part of the paper, we examine spiritual conduct and its elements and components in Ahle Bayt's teachings. On the other hand, spiritual conduct in the above sense is an indispensable necessity for human happiness. This is the merit and necessity of the mystical journey, in order to be free from the limits of emotional attachments, to reach the final stages of faith, and ultimately, to achieve the intuitive knowledge of himself and of God, which is discussed in the second part of this paper. The answer to a few ambiguities about the necessity of spiritual conduct is the final part of the study
    Keywords: Truth of Conduct, Necessity of Conduct, Mysticism, hadith, Ahle Bayt}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال