به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام علی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امام علی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم پیمانی، مهدی مطیع*

    عنصر فرانقش، یکی از شاخصه های دستور نظام مند هلیدی است. از میان سه فرانقش متنی و بینامتنی و اندیشگانی، فرانقش اندیشگانی یا تجربی بازتاباننده لایه معنایی متن است. لایه معنایی سبک نویسنده را در انتخاب فرایندها و مشارکان نشان می دهد و هم زمان با تغییر موضوع و هدف نویسنده، نوع و بسامد فرایندها نیز تغییر می کند. مقاله حاضر ساختار گذرایی وصیت نامه امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) را مطالعه کرده و فرایندها و مشارکانی را بررسی می کند که بیشترین فراوانی را داشته و تعیین کننده سبک نویسنده اند. ازآن جاکه این نامه طولانی است و ساختار دو نیمه نامه در نگاه اول، متفاوت به نظر می رسد، روش هلیدی بر دو نیمه متن به صورت مجزا اجرا شد، که با رسم نمودارهای مقایسه ای، فرضیه تفاوت ساختاری نیمه نخست نامه با نیمه دوم آن اثبات می شود. در نیمه نخست، بیشترین فراوانی به فرایند مادی و مشارکان کنش گر و کنش پذیر اختصاص می یابد، اما در نیمه دوم، فرایند ربطی و در نتیجه مشارکان حامل و صفت، بیشترین بسامد را دارند.

    کلید واژگان: ساختار گذرایی, مشارکان, نظریه هلیدی, وصیت نامه, امام علی}
    Maryam Peymani, Mahdi Motia *

    The meta-function element is one of the characteristics of Halliday's systematic grammar. Among the three trans-textual, inter-textual, and intellectual roles, the intellectual or experimental role reflects the semantic layer of the text. The semantic layer shows the author's style in the selection of processes and participants, and the type and frequency of the processes also change with the change of the subject and the purpose of the author. This article studies the transitivity structure of the will letter of Imam Ali (as) to Imam Hassan (as) and examines the most frequent processes and participants that determine the author's style. Since this letter is long and the structure of the two halves of the letter seems different at first glance, Halliday's method was performed on the two halves of the text separately, and by drawing comparative diagrams, the hypothesis of the structural difference between the first half of the letter and the second half is proven. In the first half, the highest frequency is assigned to the material process and active and passive participants, but in the second half, the relational process and, as a result, the carrier and attribute participles have the highest frequency.

    Keywords: Transitivity Structure, Participants, Context Of Situation, Halliday's Theory, Will, Imam Ali (AS), Imam Hassan (As)}
  • محمدرضا فریدونی*

    آموزه «شفاعت» از عقاید اسلامی است که از قرن ها پیش تا امروز آرای مختلفی در باب آن ابراز شده و حکما و عرفای مسلمان با نگرش های متفاوتی که به آموزه های وحیانی داشته اند به تفسیر آن پرداخته اند. نهج البلاغه در مقام یکی از مهم ترین متن های اسلامی که از لسان معصوم صادر شده شامل فقراتی ارزشمند و حائز اهمیت در باب مقوله شفاعت است که تاکنون در تحقیقات و پژوهش ها از این منظر مورد بررسی و ارزیابی قرار نگرفته است. عدم التفات به تعالیم وحیانی با تفسیر معصوم در مکتب اهل بیت و مغفول ماندن مبانی عارفانه در نحوه مواجه با آموزه های دینی، به بدنه حقایق وحیانی آسیب می رساند و معارف الهی را یا به سطح ذهن و زبان عوام تنزل می دهد یا در مدار بسته تعصبات می اندازد؛ همانند فهم سلفیون یا شبه سلفیون از شفاعت که با شبهه افکنی، آن را موجب تحدید قدرت مطلقه خدا و نوعی جانبداری از دوستان و میانجی گری معنا کرده اند. مقاله حاضر با تکیه و تاکید بر فرمایشات امام علی (ع) در نهج البلاغه نشان می دهد که شفاعت با دو مقوله «محبت» در این جهان و «تجسم اعمال» در یوم الحشر نسبت و پیوندی ناگسستنی دارد؛ زیرا محبت، عمل صالحی است که انسان از این جهان مادی با خود به دار آخرت می برد و از آن به نحو شفاعت که صورت باطنی محبت است، برخوردار می شود؛ و تجسم اعمال، ظهور جسمانی و تعین یافته صورت ظاهری و ملکوتی انسان در جهان آخرت است.

    کلید واژگان: امام علی, نهج البلاغه, شفاعت, تجسم اعمال, محبت, عرفان اهل بیتی}
    Mohammadreza Fereydooni *

    The doctrine of intercession is one of the beliefs of Islam about which different opinions have been expressed since centuries ago. Nahj al-Balagha, as one of the most important Islamic texts which has been issued by one of the infallible Imams, contains valuable verses about intercession, which have not been investigated and evaluated from this point of view in previous research. Failure to pay attention to the revelation teachings with the interpretations of the Imams in the school of Ahl al-Bayt, and neglecting the mystical foundations when dealing with religious teachings harms the revealed truths and either lowers the divine knowledge to the level of the mind and language of the common people, or puts it in the closed loop of bigotry as in the understanding of the Salafists or pseudo-Salafists about intercession, which, by casting doubts, have limited God's absolute power and interpreted intercession as a kind of favoritism towards friends and intermediation. This research, relying on the statements of Imam Ali (a.s.) in Nahj al-Balaghah, shows that intercession has an inseparable relationship and connection with the two categories of "love" in this world and "manifestation of deeds" in the hereafter (Al-Hashr) because love is a good deed that a person takes with them from this world to the afterlife and benefit from it in the form of intercession, which is the inner form of love. The manifestation of deeds is the physical and objectified form of the human and heavenly appearance in the hereafter.

    Keywords: Imam Ali, Nahj Al-Balagha, Intercession, Manifestation Of Deeds, Love, Mysticism Of Ahl Al-Bayt}
  • وحیده دهقانی فیروزآبادی، یحیی میرحسینی*، زهرا هاسمی

    ابوالفضل رشیدالدین میبدی، مفسر اهل سنت در سده ششم هجری، عمده اشتهارش به واسطه تفسیر «کشف الاسرار و عدهالابرار» است. میبدی در مواضع مختلف اثر خود، به روایات خاندان پیامبر $ بویژه حضرت علی% اشاره و به اقوال و احوال آن حضرت، استناد و استشهاد می کند. بررسی این استنادات با توجه به مذهب وی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو در این نوشتار، کوشش شده است به روش توصیفی تحلیلی، ضمن استخراج استنادهای رشیدالدین میبدی به حضرت علی%، نخست از نظر موضوعی دسته بندی شود و آنگاه از حیث صحت سنجی، مورد واکاوی قرار گیرد. از نتایج مقاله باید به این موارد اشاره کرد: پربسامدترین موضوعات، روایاتی با درون مایه تفسیر لغوی و ادبی، سپس اعتقادی، عبادی و آنگاه اخلاقی هستند که بیش از همه در النوبه الثانیه به ثبت آمده است. از نظر اصالت، بسیاری از روایات در متون حدیثی شیعه و سنی، محفوف به قراین اند و می تواند مورد پذیرش قرار گیرد. اما دسته ای دیگر، نشانی از آنها در جوامع روایی یافت نمی شود. در کنار تعداد محدودی روایت که غیرهمسو با عقاید شیعیان است، بیشتر مرویات با دیدگاه شیعه امامیه، سازگار  است.

    کلید واژگان: امام علی, حدیث, رشیدالدین میبدی, کشف الاسرار و عدهالابرار, موضوع شناسی, اعتبارسنجی}
    Vahideh Dehghani Firouz Abadi, Yahya Mir Hoseini*, Zahra Hashemi

    Abul Fazl Rashid al-Din Meybodi, a Sunni commentator in the sixth century of Hijri, his main fame is due to Tafsīr Kashf al-Asrār wa ʿUddatul Abrār. In various parts of his work, Meybodi refers to the narratives of the Prophet's family, especially Imam Ali (as), and cites and testifies to the sayings and circumstances of that Imam. Examining these references is very important considering his religion. Therefore, in this article, an attempt has been made to classify Rashid al-Din Meybodi's citations to Imam Ali (as) by descriptive-analytical method, and then analyze them in terms of authenticity. From the results of the article, the following should be mentioned: The most frequent topics are narratives with the content of literal and literary interpretation, then belief, worship and then ethics, which are mostly recorded in al-Nawbat al-Thānīyah. In terms of authenticity, many narratives in Shia and Sunni hadith texts are accompanied by evidence and signs and can be accepted; but another category, no sign of them can be found in hadith collections. In addition to a limited number of hadiths that are inconsistent with the Shia beliefs, most of the hadiths are compatible with the Imami Shia view.

    Keywords: Imam Ali (as), Hadīth, Rashid al-Din Meybodi, Kashf al-Asrār wa ʿUddatul Abrār, Thematology, Validation}
  • بی بی سادات رضی بهابادی، فرشته معتمد لنگرودی، زهرا صرفی، زهرا آبائی*

    در میان دعاهای ماثور، مناجات شعبانیه، از مناجات های خاص امام علی است که دارای معارف بلند عرفانی است، از آنجا که وجود امام علی به مثابه قرآن ناطق با حقیقت قرآن عجین است، بی تردید مناجات ایشان نیز ارتباط عمیق با قرآن کریم به عنوان قرآن صامت دارد. بخش قابل توجهی از این دعا درباره اوصاف الهی است که ارتباط وثیق و معنادار با قرآن کریم دارد. در پژوهش حاضر با رویکرد شیوه های اثرپذیری متون، به تبیین تبادل محتوایی اوصاف الهی بیان شده در این مناجات عارفانه، با قرآن کریم پرداخته می شود. نتایج پژوهش بیانگر آن است که جلوه های تجلی آیات در این مناجات به طور عمده در قالب تاثیرپذیری غیرمستقیم است و شیوه های مختلف تاثیرپذیری شامل واژگانی، گزاره ای، گزارشی و الهامی در بخش اوصاف الهی قابل مشاهده است که بیشترین تاثیرپذیری واژگانی و از نوع برآیندسازی است. علم، عفو، قدرت، رحمت، جود، رزق و حمد از مهمترین اوصاف الهی بیان شده در این مناجات است که براساس قرآن تجلی یافته است.

    کلید واژگان: مناجات شعبانیه, صفات حق تعالی, امام علی, شیوه های تاثیرپذیری}
    Bibi Sadat Razi, Fereshteh Motamad Langrodi, Zahra Sarfi, Zahra Abaee *

    The prayers of Sh'abaniyeh among the proverbial prayers are one of the special prayers of Imam Ali (a.s.), who has high mystical knowledge. Since the existence of Imam Ali (a.s.) as a talking Qur'an is intertwined with the truth of the Qur'an, without a doubt, his prayers also have a deep connection with the Holy Qur'an as a silent Qur'an. The noteworthy part of this prayer is about the attributes of God, which has a close and meaningful connection with the Holy Qur'an. In the current research, with the approach of the effective methods of the texts, the explanation of the content exchange of the divine attributes expressed in these mystical prayers with the Holy Qur'an is discussed. The results of the research show that the manifestations of the verses in these prayers are mainly in the form of indirect influence, and different ways of influence, including lexical, propositional, report and inspiration, are worthy of observation in the section of divine attributes, which is the most lexical and of the conclusion type. Knowledge, forgiveness, power, mercy, joy, sustenance and praise are among the most important divine attributes expressed in these supplications, which have been manifested based on the Qur'an. Knowledge, forgiveness, power, mercy, joy, sustenance and praise are among the most important divine attributes expressed in these supplications, which have been manifested based on the Qur'an.

    Keywords: Prayers of Sh'abaniyeh, Holy Qur'an, Imam Ali (AS), Effectiveness, Divine Power, Divine Forgiveness}
  • اصغر طهماسبی بلداجی*

    حکمرانی شایسته از اهداف تمامی انبیاء بوده که در آموزه های دین اسلام اهمیت آن به غایت خود رسیده است. در عصر حاضر توجه به شاخصه های مهم حکمرانی شایسته براساس آموزه های دینی و الگو قرار دادن آن حایزاهمیت است که می تواند، نقش الگو دهی به حکومت های اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی با تکیه بر آموزه های امام علی در نهج البلاغه به شاخصه های مهم حکمرانی شایسته در ابعاد مختلف می پردازد و از این رهگذر شاخصه های این حکمرانی را در ابعاد: معرفتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. نتیجه آن که تعمق و تفقه در سیره حکومتی امام علی این رهاوردهای مهم را نشان می دهد که اولا: حکمرانی شایسته در نهج البلاغه مبنا و محوریت الهی دارد و اصل شکل گیری آن در جهت احیای دین و فرامین الهی است، ثانیا: این حکمرانی تک بعدی نبوده بلکه تمامی جوانب زندگی بشر را در بر می گیرد و با مولفه های متعدد، جامعه را به سمت و سوی حیات طیبه رهنمون می سازد، ثالثا: براساس آموزه های نهج البلاغه، حکمرانی شایسته با حکومت های بشری و سلطنتی کاملا متمایز بوده و هدف اصلی آن سعادت و کمال انسان هاست بر این اساس چیدمان این حکومت از زندگی کارگزاران تا چگونگی اداره حکومت بر مبنای اخلاق الهی بوده که با رویکرد انجام وظایف متقابل مردم و رهبر جامعه اسلامی به غایت خود می رسد.

    کلید واژگان: امام علی, سیاست اسلامی, حکمرانی شایسته, نهج البلاغه}
    Asghar Tahmasebi Beldaji*

    Decent rule has been one of the goals of all the prophets, and its importance has reached its peak in the teachings of Islam. In today's era, it is important to pay attention to the important characteristics of decent governance based on religious teachings and set an example, which can serve as an example for Islamic and even non-Islamic governments. Based on this, the present research with a descriptive-analytical method, relying on the teachings of Imam Ali in Nahj al-Balagha, deals with the important indicators of competent governance in different dimensions, and through this, the indicators of this governance are analyzed and investigated in the following dimensions: epistemological, political, social and economic. Gives. The result is that the deep understanding of Imam Ali's government history? This shows the important conclusions that firstly: proper governance in Nahj al-Balagha has a divine basis and the principle of its formation is in the direction of reviving religion and divine commands, secondly: this governance is not one-dimensional but includes all aspects of human life and with Many components guide the society towards a virtuous life, thirdly: according to the teachings of Nahj al-Balagha, proper governance is completely different from human and royal governments and its main goal is the happiness and perfection of human beings. The government is based on divine ethics, which reaches its goal with the approach of fulfilling the mutual duties of the people and the leader of the Islamic society.

    Keywords: Imam Ali, Islamic politics, meritorious governance, Nahj al-Balagha}
  • پریسا کاظمی، حسین چراغی وش *، امیر مقدم متقی، مریم جلیلیان
    paresa kazemi, hossein cheraghivash, amir moghaddam mottaghi, maryam jalilian

    attention is paid to why the text is produced.in this regard, in the present research,with a descriptive-analytical approach based on the model of critical discourse analysis of Norman Farklaf,an attempt is made to analyze the critical discourse-analysis of Imam Ali's prayers in the three levels of description,interpretation and explanation.And while examining the literary aspects of prayers,to analyze the dominant and hidden discourses of the text, which have received less attention.At the level of description,in sentences with news aspects, she expressed the discourse situation with certainty and certainty,which shows the extent of the author's commitment to the propositions.And this text is a decisive tool to send a message. In some phrases, the author's intention is not to motivate the audience,but it shows a kind of expectation,regret and sadness. This research triesto answerthese two questions,which are the most important topics raisedin Shabaniye prayersbasedon the theory ofNorman Fairclough.And howwas Imam able toconvey these issues using words? The resultsof this researchshow that the dominantideologyin thediscourse is summarizedin the topic of enjoining the goodand forbidding thebad,buildingand educating the individual and society,knowing God and enlightening the public opinion.

    Keywords: Critical discourse analysis, the prayers of shabaniya, Imam Ali (ع), Noramn fairclogh}
  • محسن رفعت، بشیر سلیمی*

    ابن ابی الحدید معتزلی به عنوان مشهورترین شارح کتاب نهج البلاغه، کتاب خود را با نام «شرح نهج البلاغه» سامان داده که از نیکوترین شروح نهج البلاغه به شمار است، وی در جهت شرح کلام امیرمومنان% از روش هایی بهره جسته تا شرح کلام در جایگاه خویش، خوش نشیند، در تفسیر آن توجه ویژه ای مبذول داشته، و اساس شرح خود را بر پیاده نمودن قواعدی بنا نهاده است. این مقاله، به بررسی روش های مهم موجود نزد شارح از قبیل استخراج روش قرآنی، حدیثی، ادبی، تاریخی، کلامی و شرح بر پایه ی علوم فرعی دیگر نسبت به شرح و تفسیر کلام امام پرداخته و درصدد است نشان دهد که وی در استخراج این روش ها با اصول، معیارها و گزاره هایی اقدام به شرح کلام امیرمومنان% نموده که در خور توجه است.همچنین در پایان با نگاه آماری جداول فراوانی و گراف ها ارایه گردیده است. منابعی که وی در آنها تکیه کرده پایه ی کاربست چنین روش هایی است، که می توان نتیجه گرفت شارح، کلام امام را چونان یک مجتهد منتقد تفسیر می کند و در اجتهادش به قرآن، حدیث، ادبیات، تاریخ، کلام و دیگر موارد از این دست استناد می ورزد، ضمن این که سه منهج ادبی، تاریخی و کلامی او را می توان در میان روش های او ویژه دانست.

    کلید واژگان: شرح نهج البلاغه, ابن ابی الحدید, منهج, فقه الحدیث, امام علی , روش شناسی}
    Mohsen Rafʿat, Bashir Salimi*

    Ibn Abi al-Hadid Muʿtazilī, as the most famous commentator of Nahj al-Balāghah, organized his own book called "Sharh Nahj al-Balāghah", which is considered one of the best commentaries of Nahj al-Balāghah, in order to explain the words of Amir al-Muʾminīn, he used methods so that the explanation of the words would be pleasing to his position, he also has paid special attention in its interpretation, and he has based his explanation on the implementation of rules. This article examines the important methods available to ibn Abi al-Hadid, such as the extraction of Quranic, hadith, literary, historical, theological, and explanation methods based on other sub-sciences in relation to the explanation and interpretation of Imam's words, and it tries to show that in extracting these methods, he explained the words of Amir al-Muʾminīn (as) with principles, criteria and propositions, which is worthy of attention. Also, at the end, many tables and graphs are presented with a statistical view. The sources he relied on are the basis of the use of such methods, which can be concluded that ibn Abi al-Hadid interprets the words of the Imam (as) as a critical mujtahid, and in his ijtihad, he cites the Qurʾan, hadith, literature, history, theology and other such matters; in addition, his three literary, historical and theological methods can be considered special among his methods.

    Keywords: Commentary on Nahj al-Balāghah, Ibn Abi al-Hadid, Method, Deep Understanding of Hadith, Imam Ali (as), Methodology}
  • فاطمه رضایی*، غلامرضا خوش نیت
    سیره عملی امامان معصوم علیهم السلام به ویژه امام علی علیه السلام یکی از مهمترین منابع برای دستیابی  به آموزه های دینی در زمینه  نقش جذب حداکثری و دفع حداقلی در جلوگیری از انحرافات دینی است. بدین سبب پی بردن به این عوامل از سوی علی علیه السلام به لحاظ برخورداری آن حضرت از فرصت تشکیل حکومت و مواجهه با گرایش های فکری و عقیدتی مختلف از اهمیت فراوانی برخورداراست. این مقاله با محوریت کتاب شریف نهج-البلاغه و به کارگیری روش کتابخانه ای در گردآوری ازمنابع دست اول، و شیوه توصیفی تحلیلی در تجزیه وتحلیل داده ها، به بررسی نقش جذب حداکثری و دفع حداقلی در اندیشه و سیره امام علی علیه السلام پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که عواملی همچون مهرورزی، انتقاد پذیری و مشورت، آزادی و کرامت انسانی، عدالت ورزی و مدارا در جذب حداکثری و دوری از فخرفروشی، طمع ورزی و تبعیض های مادی، تقلب و نفاق ، تعصبات  ناروای مذهبی و جهالت و بدبینی در دفع حداقلی جهت جلوگیری از انحرافات دینی نقش بسیار ویژه ای ایفا می کند.
    کلید واژگان: امام علی, جذب حداکثری, دفع حداقلی, انحرافات دینی, آموزه های نهج البلاغه}
    Fatemeh Rezaei *, Gholamreza Ghoshnit
    One of the most important sources for obtaining religious teachings concerning maximum absorption and minimum rejection in preventing religious deviations is the practical seerah (life) of the infallible imams, particularly Imam Ali (AS). In this case, it is very important to find out what factors were used by Imam to form the government and face different intellectual and ideological tendencies. This article, by focusing on the noble book of Nahj al-Balaghah, used the library method to collect data from first-hand sources. The authors used the analytical descriptive method to analyze the data and investigated the role of maximum absorption and minimum rejection in the thought and life of Imam Ali (As). Based on the obtained results, factors such as kindness, criticism, and consultation, freedom and human dignity, justice, and tolerance in maximum absorption; staying away from ostentation, discrimination, and greed, fraud and hypocrisy, unjust religious prejudices, ignorance, and cynicism in minimum rejection all play a very special role in preventing religious deviations.
    Keywords: Imam Ali (AS), maximum absorption, minimum rejection, religious deviations, Nahj al-Balaghah’s teachings}
  • جواد فرامرزی*، سید قاسم حسینی
    فهم معانی باطنی و تاویل آیات متشابه از قرآن، همواره بخشی از مشخصه مفسرین شیعه بوده و بدین خاطر، آیات قرآن از نظرآنان همواره از جاودانگی وپویایی و سیالیت خاصی برخوردار می باشد. ویژگی عمده این تاویلات از قرآن در آن است که این معانی باطنی ضابطه مند بوده و در راستای معنای ظاهری مستفاد از اسباب النزول و مسایل تاریخی آیه می باشد. از جمله این آیات که تاویلات گسترده و متفاوتی از آن صورت گرفته است، آیه 189 سوره بقره - لیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها و لکن البر من اتقی واتوا البیوت من ابوابها- می باشد. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی است ، با استفاده از منابع مرتبط شیعی معانی باطنی متعددی برای آیه مذکور استخراج نموده است ، نتایج این تحقیق حاکی است که روایات شیعی ضمن آنکه به مباحث تاریخی آیه که ناظر به یکی از رسوم کهن جاهلی است، اشاره دارند؛ با تاویلاتی که ناشی از توسعه معنایی واژگان آیه است، برداشت های عصری گوناگونی از آن بدست داده اند. از جمله تاویلات شیعی از آیه عبارتند از: اهل بیت ع ، امام علی ع ، بیوت علم، ورود به کارها از طرق آن.
    کلید واژگان: تاویلات شیعی, آیه 189 سوره بقره, اهل بیت, امام علی, باطن}
    Javad Faramarzi *, Seyyd Ghasem Hoseini
    Understanding the esoteric meanings and interpreting similar verses from the Qur'an has always been a characteristic of Shiite commentators, and therefore, the verses of the Qur'an always have a certain immortality, dynamism and fluidity in their eyes. The main feature of these interpretations of the Qur'an is that these esoteric meanings are disciplined and are in line with the apparent meaning of the revelation and the historical issues of the verse. Among these verses, from which extensive and different interpretations have been made, is verse 189 of Surah Al-Baqarah: This research, which is a descriptive-analytical method, Using related Shiite sources, he has extracted several esoteric meanings for the mentioned verse. The results of this research indicate that Shiite narrations, while referring to the historical issues of the verse, which refer to one of the ancient ignorant customs; With the interpretations that result from the semantic development of the words of the verse, various modern interpretations have been obtained from it. Among the Shiite interpretations of the verse are: Ahl al-Bayt, Imam Ali, the house of knowledge, entering into work through it.
    Keywords: Shiite interpretations, verse 189 of Surah Al-Baqarah, Ahl al-Bayt, Imam Ali, Batin}
  • محمدکاظم کریمی*، محمدحسین پوریانی، حسن خیری

    مانایی هر حکومت وابسته به اقبال عمومی مردمان و پذیرش عناصر آن نزد گروه های مختلف اجتماعی است و بدون سطح قابل قبولی از جامعه پذیری سیاسی، ادامه حیات حکومت با دشواری روبه رو است. جامعه پذیری سیاسی فرایندی است که با رفتار حکومت و عناصر آن رابطه تام دارد و از عوامل اثرگذار در تحقق این فرآیند قلمداد می شود. این نوشتار که با بهره گیری از ظرفیت نظریه مبنایی انجام شده، درصدد است با ارجاع به آموزه های کتاب شریف نهج البلاغه، نقش حکومت را در ایجاد بسترهای جامعه پذیری سیاسی واکاوی کند. سخنان و سیره امام علی علیه السلام در نهج البلاغه، واجد نکات ارجمندی است که بسترهای شکل گیری جامعه پذیری سیاسی را تسهیل می سازد. یافته های تحقیق مشعر به این واقعیت است که برای تحقق مطلوب جامعه پذیری سیاسی، در گام نخست باید حکومت و عناصر آن با تصحیح رفتارهای خویش، زمینه و بستر مناسب را برای آن فراهم آورند. از این منظر، بسترهایی چون توحیدمحوری، ارزش محوری، حق گرایی، معرفت افزایی، شفافیت سازی و تعامل گرایی از زمینه هایی است که در سیره و گفتار امام× برای تمهید جامعه پذیری سیاسی اعضای جامعه دارای اهمیت است و آن حضرت در اداره امور حکومت و تحریض کارگزاران و مدیران بدان ها پافشاری نشان داده است.

    کلید واژگان: حکومت, جامعه پذیری سیاسی, نهج البلاغه, امام علی×, بسترهای جامعه پذیری سیاسی}
    Mohammadkazem Karimim *, Muhammad-Hussein Pouryani, Hasan Khairi

    survival of any government depends on the general popularity of the people and the acceptance of its elements by different social groups, and without an acceptable level of political socialization, the survival of the government faces difficulties.Political socialization is a process that is completely related to the behavior of the government and its elements, and the government is considered one of the influential factors in the realization of this process.This paper, which is conducted through using the capacity of the basic theory, seeks to analyze the role of government in creating the context of political socialization by referring to the teachings of the noble book of Nahj al-Balaghah.Imam Ali's speeches and sirah (lifestyle) in Nahj al-Balaghah have valuable points that facilitate the formation of political socialization.The research findings suggest that in order to achieve the desired political socialization, the government and its elements must first provide a suitable context for it by correcting their behaviors. In this regard, contexts such as focusing on monotheism, value, and truth, rightism, epistemology empowerment, transparency, and interactionism are among the contexts that are important in the sirah and words of Imam to prepare the political socialization of members of society.Moreover, he has insisted on managing government affairs and motivating agents and managers.

    Keywords: government, political socialization, Nahj al-Balaghah, Imam Ali, the contexts of political socialization}
  • رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان
    محمدباقر کجباف، سیده راضیه طبائیان، فرزانه نوری*

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی علیه السلام در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دختران شهر اصفهان بود که از بین آن ها 150 نفر دختر 17-20 سال با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و داده ها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه و همچنین پرسشنامه مقابله با شرایط استرس زا گردآوری شدند. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها نشان دهنده این موضوع اند که بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که زیرمقیاس های ارزش های اخلاقی به صورت کلی قادرند 12/0 از راهبردهای مقابله با استرس را پیش بینی کنند. بر اساس نتایج به دست آمده، بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که می تواند بیانگر این موضوع باشد که ارزش های اخلاقی را می توان به عنوان راهبردی مقابله ای در برابر عوامل استرس زا در نظر گرفت و ارزش های اخلاقی توانایی پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس را دارند.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, راهبردهای مقابله با استرس, امام علی, نهج البلاغه}
    The relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City
    MohammadBagher Kajbaf, Seyyedeh-Razieh Tabaeian, Farzaneh Noori *

    This study aimed to investigate the relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City. The statistical population consists of girls of Isfahan City, of which 150 girls aged between 17 and 20 were selected through convenience sampling method. Data were gathered using questionnaire of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress and coping with stress questionnaire. Using Pearson correlation coefficient and multiple regression data were analyzed. The results showed that there is a significant relationship between moral values and strategies of coping with stress. Moral values’ subscales managed to predict 12 % of strategies of coping with stress. Based on these findings, there is a positive relationship between moral values and strategies of coping with stress showing that we could consider moral values as a coping strategy against stressors and moral values could predict strategies of coping with stress.

    Keywords: Moral values, strategies of coping with stress, Imam Ali, Nahjolbalaghe}
  • مصطفی عباسی مقدم، سید محمد موسوی *، سید امیر الیاس موسوی

    بر اساس روایت مشهوری، امیرمومنان علی(ع) در هنگامه صفین و جریان حکمیت، با فرستادن ابن عباس به سوی خوارج، وی را از «مخاصمه» یا «محاجه» با ایشان به وسیله قرآن نهی فرمود. در اوان کلام به نظر می رسد آن حضرت با این استدلال که قرآن پذیرنده وجوه گوناگون و دارای معانی احتمالی چندگانه است، از تکیه بر قرآن در مخاصمه نهی فرموده و محاجه یا مخاصمه با کمک سنت نبوی را به عنوان راهکاری موثر فراروی ابن عباس قرار می دهد. مهم ترین پرسش در این ‍جا آن است که با عنایت به تاکیدات قرآن و سنت نبوی بر لزوم مراجعه و تمسک به قرآن در همه احوال، به ویژه در فتنه ها، چرا آن حضرت در هنگامه فتن های مانند صفین، از احتجاج به قرآن و تکیه بر آیات وحی در برابر موضع گیری های خوارج نهی فرموده است؟ در این جستار با روش توصیفی - تحلیلی و در نگاهی تحقیقی مشخص گردید؛ اولا: نسبت ارجاع از قرآن به سنت نبوی، نسبت رجوع مثال به ممثل (حقیقت مجسم شده) است گویی پهنه آیات قرآن از قبیل مفهوم است و مفهوم نیز می تواند تاویل های متعددی را پذیرا باشد اما سنت نبوی - صورت و تجسم به نسبت معنی و حقیقت - به عنوان مصداق وجود یافته و امکان تغییر و تبدل در آن وجود ندارد و به قول امام راه گریزی از آن وجود ندارد. ثانیا: امیرمومنان(ع) در مقام نهی مطلق و همگانی از محاجه با قرآن نبوده است و این نهی خاص، به خاطر ویژگی های دستگاه فکری و نظام اخلاقی مخاطبان ویژه آن یعنی خوارج بوده است.

    کلید واژگان: امام علی, قرآن, سنت, محاجه, مخاصمه, خوارج}
    mostafa abasi *, sayed mohammad mousavi, Seyyed Amir Elyas Mousavi

    According to a well-known narration, Amir al-Mu’minin Ali (A.S) sent Ibn Abbas to the Kharijites during the time of Safin and the course of arbitration, forbidding him from “controversy” or “conflict” with them through the Quran. In the beginning, it seems that the Imam, by arguing that the Quran accepts various aspects and has multiple possible meanings, forbade relying on the Quran in debating and puts the argument or conflict with the assistance of the Prophet’s tradition (sunnah) as an effective solution for Ibn Abbas. The most important question here is that given the emphasis of the Quran and the Prophet’s tradition (sunnah) on the need to refer to and rely on the Quran in all circumstances, especially in trials, why he has in the events like Siffin, proscribed to protest by the Quran and rely on verses of revelation against the Kharijites’ stand? In this research, it was identified by descriptive-analytical method and in a research perspective; First: The relation of transferring from the Quran to the Prophet’s tradition (sunnah) is the relation of referring the example to the parable (embodied truth). It seems that the ground of Quranic verses are alike concept and concept can accept several interpretations (ta’wil) but the Prophet’s tradition (sunnah) as being embodied reality and meaning is alike the instance and there is no possibility of change and transformation in it and according to Imam, there is no escape from it. Second: The Amir al-Mu’minin (A.S) has not been in the position of an absolute and universal prohibition against arguing with the Quran, and this special prohibition has been due to the characteristics of the intellectual system and the moral system of its special audience i.e. the Kharijites.

    Keywords: Imam Ali, Quran, Sunnah, Controversy (and Debating), conflict, Kharijites}
  • لیلا ابراهیمی*، سید محمد نقیب

    گزاره های تاریخی از سنت و قضایای نقل شده بیانگر سیره معصومان علیه السلام از جمله مباحثی هستند که به دلیل حجیت فعل و قول و تقریر معصوم، از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ ولی به دلیل وجود اطلاعات غیردقیق و ناپذیرفتنی ناشی از جعل، کذب، تحریف، ضعف در سند یا دلالت و محتوا و مخالفت با قرآن و عقل، نمی توان به تمامی این گزاره ها اعتماد کرد. پژوهش پیش رو با شیوه ی توصیفی تحلیلی و با مطالعه کتابخانه ای در پی تحلیل و ارزیابی محتوایی اخبار و روایات منابع فریقین، ذیل آیات 87 و 88 سوره مایده، منطبق بر معیارها و گزاره های قرآنی است. در مجموع منابع شیعه و اهل سنت، چهار دسته از اخبار به صراحت به نوع رفتار و سیره حضرت علی علیه السلام مرتبط با آیات 87 و 88 سوره مایده پرداخته اند که غالب این روایات قابل اعتماد نیستند. مضمون این دسته از روایات آن است که حضرت علی علیه السلام با سنت پیامبر مخالفت کرده است؛ ازاین روآیات 87 و 88 سوره مایده در خصوص ایشان نازل شده است. دلایل عدم پذیرش این روایات عبارت اند از: عدم مطابقت محتوایی با معارف قطعی قرآن کریم همچون عصمت و و ناسازگاری با اصول پذیرفته شده اخلاقی، ناسازگاری با شان و جایگاه امام معصوم ، گزاره های تاریخی قطعی و مسلم، وجود اضطراب و اختلاف در روایات و منتقله بودن برخی روایات.

    کلید واژگان: امام علی×, عثمان بن مظعون, روایات سیره, حرام کردن حلال ها}
    Mihammad Nagib

    istorical propositions from the narrated traditions and stories illustrating the sira (lifestyle) of the Fourteen Infallibles are among the topics that are of special importance due to the validity of the infallible actions and sayings. However, due to the existence of inaccurate and unacceptable information resulting from forgery, falsehood, distortion, weakness in the document or the meaning and content and opposition to the Qur'an and reason, not all of these statements can be trusted. The present study has been conducted through a descriptive-analytical method and library method in order to analyze and evaluate the content of the news and narrations of the sources of Fariqain (the two groups of Islam including Shiite and Sunni), following verses 87 and 88 of Surah Ma'idah, based on Qur'anic criteria and propositions. In all Shiite and Sunni sources, four categories of news have explicitly dealt with the type of behavior and sira of Imam Ali related to verses 87 and 88 of Surah Ma'idah, most of which are not reliable. The content of this group of narrations is that Imam Ali has opposed the tradition of the Prophet. Therefore, verses 87 and 88 of Surah Ma'idah have been revealed about him. The reasons for not accepting these narrations are inconsistency of content with the definite teachings of the Holy Qur'an such as infallibility, incompatibility with accepted moral principles, incompatibility with the dignity and position of the Infallible Imam, definite and certain historical propositions, the existence of anxiety and differences in narrations, and some narrations as being able to be narrated.

    Keywords: Imam Ali, Uthman Ibn Maz'oon, Sira narrations, considering halal as haram}
  • احمد سیاح صالحی*
    علامه حلی در کتاب منهاج الکرامه مصداق «صدق به» در آیه 33 سوره زمر را همانند بسیاری از مفسرین بزرگ، امام علی% می داند. ابن تیمیه در پاسخ به علامه، اشکالاتی را در سه وجه مطرح کرده است که در وجه اول به وثاقت راوی حدیث، اشکال گرفته و در وجه دوم آن را با کلام دیگر که می گوید ابوبکر، صدیق است، معارض دانسته و در وجه سوم، این کلام را عام دانسته و گفته است که می تواند شامل افراد زیادی شود. در این مقاله با روش تحلیلی‐ توصیفی، ثابت خواهیم کرد که اولا بنا بر نظر علمای رجالی اهل سنت، مجاهد، راوی این حدیث، ثقه است و غیر از مجاهد، راویان دیگری نیز آن را نقل کرده اند و ثانیا قول صدیق بودن ابوبکر، سند معتبری ندارد و به همین دلیل برخی از بزرگان اهل سنت این لقب را مخصوص علی% می دانند. ثالثا در صورت عام بودن آیه، مصداق بارز آن امام علی %است که اولین تصدیق کننده می باشد.
    کلید واژگان: آیه 33 زمر, صدیق اکبر, اول المومنین, ابن تیمیه, امام علی, ابوبکر}
    Ahmad Suyyah Salehi *
    The polymath Helli in his book " Minhaj al-Karamah " and so many other great interpreters maintain that the phrase "believe in him" on the verse 33 in Az-Zumar Surah refers to imam Ali (PBH). Ibn Taymiyyah disagrees with this view and pose three doubts: 1- the transmitter in this hadith is not trustworthy, 2- there is a narration that says the Abu Bakr is the sense of this narration and not Imam Ali (PBH). 3- this phrase is too general and may include so many people. In this essay, with analytical- descriptive method, it will be proved that: 1- according to many hadith scholars, including Mujahid, the narrator in this hadith is trustworthy, 2- there is no proof that the Abu Bakr maintain the title "trustful" and so many Sunni scholars believe that this title is for Imam Ali (PBH) 3- if the meaning of this verse is too broad, Imam Ali (PBH) can be a good sense for this verse.
    Keywords: The verse 33 of Az- Zumar surah, the best trustful, Imam Ali (PBH), Abu Bakr}
  • مصطفی احمدی فر، روح الله عطاران طوسی*

    زبان با تمام کوچکی اش، نقش بزرگی در سعادت یا شقاوت انسان دارد. زبان با آن که کارکردهای متفاوتی مانند تکلم، کمک در جویدن و بلع غذا و حس چشایی دارد، اما تکلم بر همه آن ها غلبه دارد، چنان که قرآن در میان وظایف مختلف آن، بر روی بیانگری زبان تکیه می کند. پژوهش حاضر قصد دارد جلوه های گفتاری «زبان» در قرآن و آموزه های علوی و نقش های گوناگون آن را به روش کتاب خانه ای کشف نماید. یافته های پژوهش نشان می دهد که در قرآن و آموزه های علوی، «زبان» در جلوه های گفتاری «لهجه»، «لغت» و «لسان» تجلی یافته است و کلمات دیگری مانند «نطق»، «لفظ»، «قول»، «بیان»، «ذلاقه»، «لهوات» و «خازن»، هیچ کدام معنای حقیقی «زبان» را ندارند. همچنین در آموزه های علوی، «زبان» در سه نقش، «گفتاری»، «تفکر و اندیشه مندی»، و «ارتباطاتی» آن، قابل مشاهده است .با عنایت به جایگاه و نقش «زبان» در برقراری ارتباط و به خصوص تبلیغ ادیان، بررسی کلمات هم معنی در آموزه های علوی و شناخت نقش های گوناگون آن در این آموزه ها، دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

    کلید واژگان: زبان, آموزه های علوی, امام علی, ارتباطات, گفتار}
  • محمدجعفر میلان نورانی، مجید سرکوبی

    مردم شام را می‌توان جزء افرادی دانست که در دشمنی با امام علی و اولاد ایشان، جزء پیشتازترین گروه‌های ناصبی بوده‌اند؛ که نمود بارز آن، به شهادت رساندن امام حسین است. این دشمنی معلول عوامل متعددی است که برخی از آن عوامل از بیرون بر مردم شام تحمیل شده، و برخی نیز جزء روحیات خود اهالی آن دیار به حساب می‌آید. از عوامل خارجی می‌توان به اصرار امویان بر جدا ماندن مردم شام از دیگر مناطق اسلامی، گسترش عقیده به جبر و سرکوب مخالفان، و از عوامل داخلی نیز می‌توان به سرسختی شدید شامیان بر فرمان بنی امیه و همچنین زودباوری فوق‌العاده آنان اشاره کرد. نوشتار حاضر با رویکرد تاریخی-تحلیلی به برشماری مولفه‌های ناصبی‌گری در مردم شام می‌پردازد.

    کلید واژگان: امام علی, امام حسین, شام, ناصبی, یزید}
    Muhammad Ja`far Milan Noorani, Majid Sarkoubi

    The Levantines' may be regarded as those who expressed their utmost enmity against the Ahl al-Bayt,  Imam `Ali, and his household. An evidence of this enmity was their role and participation in the Ashura episode which was caused by certain factors imposed on them as well as those that came from their moral traits. Among the external factors, the Umayyads' insistence on keeping their subjects away from the rest of the Muslim heartlands, spreading the idea of coercion, and suppressing their opponents. Of the internal factors, their close adherence to supporting the Umayyad hegemony and rulers, and their credulity to accept the Umayyads' words.

    Keywords: Imam `Ali, Imam al-Husayn, the Levant, Yazid}
  • مهدی رستم نژاد*، محمدجواد دشتی

    آیات آغازین سوره برایت برای اعلام بیزاری خدا و رسول او از مشرکان و روشن شدن وضعیت آن ها در جامعه نوپای اسلامی و پیراستن خانه خدا و کنگره عظیم حج از پیرایه های شرک نازل شد. پیامبر اسلامJ نخست این آیات را به همراه دستورهای دیگر به ابوبکر داده تا در روز حج اکبر به مشرکان ابلاغ کند؛ اما با وحی الهی از او بازستانده و سرپرستی حجاج و اعلام برایت بر عهده امام علیA گذاشته می شود. علی رغم اتفاق فریقین در اصل داستان، زاویه دیدها و برداشت های متفاوتی در اصل این ماجرا و محدودبودن آن به سوره برایت و نیز تفسیر «رجل منی» و چرایی این اتفاق وجود دارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی و بر اساس مستندات روایی متواتر در کتاب های تفسیری، تاریخی و روایی فریقین، در صدد است تا اثبات کند امام علیA که به شهادت وحی الاهی، نفس و جان پیامبرJ بود، ماموریت یافت آیات آغازین سوره توبه را ابلاغ کند. عبارت «رجل منک» می رساند که اگر تنها قرابت فامیلی، دلیل بر افضلیت بود، می بایست عباس عموی پیامبرJ که مامور این ابلاغ می شد. این امر نمایان گر آن است که «از پیامبرJ بودن» در این روایت از جنس قرابت های فامیلی و نسبی نیست؛ بلکه از جنس قرابت ها و مناصب معنوی است. تغییر مامور ابلاغ آیات برایت با دستور الهی و نزول فرشته وحی، از سویی اعلام افضلیت امام علیA بر دیگر صحابه را دارد و از طرف دیگر جنبه زمینه چینی و آماده سازی اذهان جامعه برای پذیرش ولایت و جانشینی حضرت امیرA است.

    کلید واژگان: قرآن, روایات, امام علی, سوره توبه, ابلاغ برائت, تفسیر تطبیقی}
    Mehdi Rostamnejad *, MuhammadJavad Dashti

    The first verses of Surah Bara’ah were revealed to express the hatred of God and His Messenger for the polytheists and to clarify their situation in the new-established Islamic society and to inform to purifying the Divine house and the great hajj congress from the veils and ornaments of polytheism. The Prophet of Islam (P) first gave these verses to Abu Bakr along with other instructions to convey to the polytheists on the day of the great hajj; But with divine revelation, the message is taken back from him and the supervision of the pilgrims and the declaration of hatred is bestowed to Imam Ali (A.S). Although both major Islamic sects accept this story itself, there are different perspectives and perceptions in the occurrence itself and its limitation to Surah Bara’ah, as well as the interpretation of “rajulun minni” (a man on behalf of me) and reasons for this occurrence. This article, with a descriptive-analytical method and based on massive narrational documents in interpretive, historical, and narrational books of both sects, seeks to prove that Imam Ali (A.S), who was as the divine revelation testifies the soul and spirit of the Prophet (P) has acquired mission to communicate the first verses of Surah Tawbah. The phrase “rajulun minka” (a man from you) means that if the only familial kinship was the reason for superiority, then Abbas, the uncle of the Prophet (P), should have been the one to be sent on the mission. This shows that “being from the Prophet (P)” in this narration is not a kind of familial and relative kinship but rather, it is a kind of spiritual affinities and positions. The change of the messenger of the verses of Bara’ah by the divine order and the sending down the angel of revelation, on the one hand, declares the superiority of Imam Ali (A.S) over the other companions, and on the other hand, prepares and the minds of the society and provides the ground to accept the guardianship and succession of Imam Al (A.S).

    Keywords: Quran, Imam Ali (a.s), Surah Tawbah, Communication of Hatred, comparative exegesis}
  • محمدسالم محسنی*

    صلح موجب امنیت جامعه، آرامش مردم، آسایش لشکریان و آبادانی شهرها است؛ اما این آثار زمانی بر آن مترتب خواهد بود که شرایط و مقررات صلح رعایت شود. در این تحقیق تلاش شده است تا شرایط و الزامات صلح از دیدگاه امام علی مورد بحث قرار گیرد. پرسش پژوهش این است که شرایط و الزامات صلح از دیدگاه امام علی چیست؟ پاسخ به این پرسش در سخنان امام علی به خصوص عهدنامه مالک اشتر مورد بررسی قرار گرفته و دیدگاه آن حضرت استنباط شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که صلح از نگاه او ذاتا امر مطلوب است، اما مشروط براین که مورد رضای خداوند بوده و عزت و اقتدارجامعه اسلامی درآن حفظ شود. امام نکات متعددی را به عنوان شرایط و الزامات صلح یادآور می شود که عبارتند از: هوشیاری نسبت به توطیه های دشمن و پیامدهای احتمالی آن؛ آینده نگری و دوراندیشی و عدم حسن ظن به دشمن؛ شفافیت و روشن بودن پیمان صلح و عدم تاویل پذیری آن و درنهایت پایبندی به معاهدات صلح و پرهیز از هرگونه فریب کاری وپیمان شکنی. رعایت مجموع این شرایط و الزامات به صلح بردبرد می انجامد که تامین کننده منافع دو طرف مخاصمه است.

    کلید واژگان: صلح, امام علی, معاهدات صلح, شرایط صلح}
    Mohammad Salem Mohseni *

    Peace brings security to society, calmness to the people, comfort to the army and prosperity to the cities. But these effects will come at a time when the regulations and conditions of peace are being observed. Some of the most important conditions of peace are reflected in Imam Ali's speech, especially in the Malik Ashtar Treaty. The purpose of this investigation is to study and explain these conditions from the of Imam Ali viewpoint. The findings of the investigation show that peace is inherently desirable from the viewpoint of that Imam, but provided that it has been pleasing to God and the dignity and authority of the Islamic society is preserve in it. On the other hand, the Imam mentions several points as conditions of peace, which are: awareness of the enemy's conspiracies and beware of it; Futurism and foresight and lack of suspicion to the enemy; Transparency and clarity of the peace treaty and its non- Interpretability; And ultimately adherence to peace treaties and avoiding any deception or violation of contract. In this investigation, descriptive-analytical method has been used.

    Keywords: Peace, ‌ Imam Ali, Peace Treaties, Peace conditions}
  • نوذر عباسی*، مرتضی قائمی، حیدر زهراب

    هوش هیجانی یا (EQ) مبحثی بسیار مهم در روان شناسی است که سعی در تفسیر جایگاه هیجان ها و احساسات در توانمندی انسان دارد. یکی از شایستگی های مهم هوش هیجانی بحث مدیریت تضاد و تعارض است. مدیریت تضاد را بهره گیری از هوشمندانه ترین روش برای مقابله با تعارض و یا تغییر مسیر آن در جهت اثربخشی و اهداف سازمان یا جامعه تعریف کردها ند.  سه شیوه اصلی مدیریت تعارض عبارت است از مدیریت ذهنی و مدیریت نرم و مدیریت سخت تعارض. در پژوهش حاضر؛ پس از تحلیل گوشه های مهمی از زندگی امام علی علیه السلام مانند جریان خلافت پیامبر، جنگ جمل، ماجرای صفین، ماجرای حکمیت، و آشوب خوارج نتیجه این شد که: امام علی علیه السلام ضمن به کار گیری شیوه های مدیریتی متناسب با انواع تعارض ها، اغلب تضادها و تعارضات پیش آمده نزد گروهی از مسلمانان را با درایت و تکیه بر منطق و استدلال و تلاش در جهت اقناع و اصلاح ایشان به شیوه مدیریت نرم حل نموده است. سبک مدیریتی علی علیه السلام در مواجهه با تعارضهایی که در قالب فتنه ها و کارشکنی ها ظهور یافتند، نشان از هوش هیجانی و توان مدیریتی بالای ایشان در رویارویی با تعارض های زمان خویش دارد.

    کلید واژگان: امام علی, هوش هیجانی, مدیریت تضاد, عوامل تعارض, مذاکره}
    Nowzar Abbsi *, Morteza Ghaemi, Haydar Zohrab

    Emotional intelligence (EQ) is an essential topic in psychology that tries to interpret emotions and feelings in human ability. One of the crucial competencies of emotional intelligence is the discussion of conflict management. Conflict management is defined as using the most intelligent way to deal with conflict or change its direction to help the organization's goals or society. The three main methods of conflict management are mental management, soft management, and hard conflict management. In the present study, after analyzing essential aspects of Imam Ali's (AS) life, such as the caliphate of the Prophet (PBUH), the battle of Jamal, battle of Siffin, the story of Hakamiyat, and the Khawarij uprising. The results indicated that Imam Ali (AS) used the appropriate methods according to the types of conflicts and solved most of the conflicts arisen among the group of Muslims through thoughtfulness and reliance on logic and reasoning. He persuaded and corrected them through soft management. Ali's (AS) management style in encountering the conflicts that emerged in seditions and sabotage shows his emotional intelligence and high managerial ability to face his time conflicts.

    Keywords: Imam Ali (AS), Emotional intelligence, Conflict Management, conflict factors, Negotiation}
  • جواد سلمان زاده*
    جریان «منع کتابت حدیث» از مهمترین پدیده های مطرح در تاریخ حدیث است که نگاه اجمالی و غرض ورزانه به آن، آسیب های زیادی را به حدیث وارد ساخته است. این نگاه اجمالی و غرض ورزانه، برخی از بازه های زمانی دوره صدر اسلام چون دوره حکومت امام علی علیه السلام را عمدا یا سهوا به مانند دوره های پیشین و پسین شمرده و وضعیت حدیث را در آن دوره، همانند دیگر دوره ها پنداشته است. حال آن که حدیث در این بازه زمانی پنج ساله، وضعیت کاملا متفاوتی باز می یابد؛ بگونه ای که امام شخصا در این حوزه، ورود مستقیم و غیر مستقیم دارند و با اقدامات ایجابی و سلبی گوناگونی، حیاتی دوباره به حدیث می دمند. برخی از این اقدامات عبارتند از: «توزیع حدیث بین مردم» ، «امر و تشویق به کتابت حدیث»، «مقابله با قصاص»، «امر به جلوگیری از فراموشی حدیث و سخنرانی از روی کتاب».
    کلید واژگان: تاریخ حدیث, منع حدیث, منع کتابت, امام علی, قصاص}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال