به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تاویل قرآن » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تاویل قرآن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    قرآن چشمه ای همیشه جاری در بستر زمان است که تشنگان حقیقت و هدایت از زلال آن سیراب گشته و هم چنان در گذر زمان، جاری و جاودانه است. یکی از مهم ترین رموز جاودانگی قرآن، تطبیق و سرایت دادن مفاد آیات بر مصادیق جدید در گذر زمان است. از این عمل، تحت عنوان «قاعده جری» یا «قاعده جری و تطبیق» یاد می شود. آیت الله معرفت بر این باور است که قاعده جری، غیر از تاویل آیه می باشد؛ بنابراین بررسی و نقد این دیدگاه بر اساس روایات، اهمیت و ضرورت می یابد. ازاین رو، در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی درصدد یافتن پاسخ این سوال هستیم که آیا نظریه آیت الله معرفت مبنی بر نفی تاویلی بودن قاعده جری منطبق با روایات است؟ در این راستا ابتدا دیدگاه ایشان مطرح و سپس با استفاده از روایاتی که در آن ها تاویل قرآن به مصادیقی توصیف شده که فراتر از سبب و مورد نزول آیات می باشند و نیز روایاتی که در آن ها قاعده جری به کاربرده شده و تصریح شده که این عمل، تاویل قرآن است، ادعای ایشان، نقد و اثبات شد که جری و تطبیق، یکی از انواع تاویل قرآن است.

    کلید واژگان: قاعده جری و تطبیق, روایات جری, تاویل قرآن, آیت الله معرفت}
    Mohammadhadi Ghahari Kermani *

    The Quran is an ever-flowing spring in the bed of time, whose thirst for truth and guidance has been quenched by its clarity, and it is still flowing and eternal in the passage of time. One of the most important secrets of the Qur'an's immortality is the adaptation and spreading of the contents of the verses to new examples in the passage of time. This action is referred to as "Jerry's rule" or "Jerry's and matching rule". Ayatollah Marafet believes that the current rule is different from the interpretation of the verse; therefore, it is important and necessary to review and criticize this view based on traditions. Therefore, in this research, with a descriptive-analytical method, we are trying to find the answer to this question, is the theory of Ayatollah Marafet based on the negation of the interpretation of Jari's rule consistent with the hadiths? In this regard, first, his point of view is presented and then using the traditions in which the interpretation of the Qur'an is described in examples that are beyond the reason and subject of the revelation of the verses, as well as the traditions in which the rule of Jari is used and it is specified that this act is the interpretation of the Qur'an, their claim was criticized and proved that implementation is one of the types of interpretation of the Qur'an.

    Keywords: Jari Rule, Implementation, Jari Traditions, Qur'anic Interpretation, Ayatollah Marafet}
  • قیس بهجت عطار*

    نگارنده ابتدا به آیاتی از قرآن که در نگاه اول  قرآن بسندگی را نشان می دهد پاسخ گفته و نیاز قرآن به تفسیر را در دو صورت ذاتی و عرضی در ضمن بیان چند گروه آیات توضیح می دهد. همچنین معانی اصطلاحی تاویل و تفاوت آن با تفسیر را تبیین می کند و نمونه هایی از تاویل صحابه و تابعین را می آورد. در پایان مقاله، نگارنده ممانعت خلفا از تاویل قرآن را با نقل  مستنداتی از منابع تاریخ و حدیث، تحلیل می کند.

    کلید واژگان: تفسیر قرآن, تاویل قرآن, قرآن بسندگی, تاویل صحابه و تابعین, ممانعت خلفا از تاویل قرآن}
  • محمدهادی قهاری کرمانی

    یکی از آموزه های اهل بیت (ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت (ع) می باشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) به عنوان عدل قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت (ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده است؛ اما در تفاسیر روایی، روایات تاویلی از روایات تفسیری تفکیک نشده است؛ بنابراین جداسازی روایات تاویلی از روایات تفسیری و تعیین نوع تاویل آنها اهمیت و ضرورت می یابد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تاویلی سوره انبیاء چه نوع تاویلاتی نسبت به امیرمومنان (ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام علی (ع) از بین روایات تفسیری سوره انبیاء استخراج و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرت (ع) وجود دارد که عبارت اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اطلاق یا عموم آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل قرآن, روایت تاویلی, امیرمومنان(ع), سوره انبیاء}
    Mohammadhadi Ghahari kermani

    One of the teachings of the Ahl al-Bayt (AS) in expressing the teachings of the Holy Quran is to open a new window in harmony with time called interpretation. The verses of the Qur'an, in addition to what their appearance is used, have interpretations and the best way to achieve the interpretation of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt (AS); Because according to the hadith of Saqaleen, the Ahl al-Bayt (AS) are considered as the just of the Qur'an. In many narrations of Ahl al-Bayt (AS), the verses of the Qur'an have been interpreted; But in narrative interpretations, interpretive narrations are not separated from interpretive narrations; Therefore, separating interpretive narrations from interpretive narrations and determining the type of their interpretation becomes important and necessary. This research seeks to find an answer to the question that what kind of interpretations have been made towards the Commanders of the Faithful in the interpretive narrations of Surah Anbiya? In this regard, based on the idiomatic meaning of Qur'anic interpretation in verses and narrations, interpretive narrations related to Imam Ali (AS) were extracted from the interpretive narrations of Surah Anbiya and by descriptive-analytical method it was determined that there are four types of interpretations in these narrations about that Imam. There are: the esoteric meaning of the verse, the esoteric instance of the verse, the instance of the verse over time (current and adaptation) and the instance of the application or generality of the verse.

    Keywords: Interpretation of the Qur'an, types of interpretation of the Qur'an, interpretive narration, Amir al-Mu'minin (AS), Surah Anbiya}
  • علی عادل زاده*، امیرحسن خوروش
    در برخی از روایات شیعی، واژه «رب» در آیاتی از قرآن کریم، به برخی از اهل بیت (ع) تاویل یا تفسیر شده است. این دست روایات موجب شده برخی از مفسران چون ابوالحسن بن محمدطاهر فتونی (درگذشته 1139ق) به تاویل گسترده این واژه به اهل بیت (ع) روی آورند. برخی برای تبیین چنین تاویلی، به کاربرد این واژه در زبان عربی برای مالک و کاربرد آن در قرآن کریم برای غیر خدا توجه کرده اند. به نظر می رسد شواهدی که برای چنین تاویلی بیان شده، کافی نیست و فضای کاربست این واژه در قرآن معانی الوهی را تداعی می کند. روایاتی هم که برای اثبات این دیدگاه مطرح شده، یا از اساس دلالتی بر این مطلب ندارد و در فهم آن خلط صورت گرفته و یا اسناد و مصادر قابل اتکایی ندارد و شواهدی بر تردید در انتساب آن ها به امامان (ع) در دست است و یا در متن آن تصحیف مخل به معنا صورت گرفته است.
    کلید واژگان: رب, ربوبیت, تاویل قرآن, مرآه الانوار ومشکاه الاسرار, ابو الحسن فتونی}
    Ali Adelzadeh *, Khorvash Amirhasan
    In some Shiite traditions, the word "Rabb (Lord)" in verses of the Holy Qurʾān has been translated or interpreted to some of the Ahl Al-Bayt (PBUH). The existence of such narrations has caused some commentators such as Abu Al-Ḥasan b. Muḥammad Tāhir Fatūnī (d. 1139 AH) to turn to a broad interpretation of this word to Ahl Al-Bayt (AS). To explain such an interpretation, some have paid attention to the use of this word in Arabic for Malik and its use in the Holy Qur'an for other than God. It seems that the evidence given for such an interpretation is not enough and the usage of this word in the Qur'an evokes divine meanings. The narrations that have been presented to prove this point of view do not imply this at all, and there has been confusion in understanding it. Either it does not have reliable documents and sources, and there is evidence of doubt in attributing them to the Imams (a.s.), or in its text, there has been a distorted interpretation of the meaning.
    Keywords: Al-Rabb, Interpretation of the Qur'an, Mirāt Al-Anwār wa Mishkāt Al-Asrār, Abū al-Ḥassan al-Futūnī}
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    یکی از آموزه های اهل بیت ع در بیان معارف قرآن، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان، به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده می شود، دارای تاویل هستند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیتb است؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیتb به عنوان عدل قرآن یعنی یکی از دو ثقل به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت ع به تاویل آیات قرآن پرداخته شده است؛ اما در تفاسیر روایی، روایات تاویلی از روایات تفسیری تفکیک نشده است؛ بنابراین جداسازی روایات تاویلی از روایات تفسیری و تعیین نوع تاویل آنها اهمیت و ضرورت می یابد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تاویلی سوره ابراهیم چه نوع تاویلاتی صورت پذیرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی سوره ابراهیم از بین روایات تفسیری آن استخراج و با روش توصیفی تحلیلی مشخص شد که پنج نوع تاویل در این روایات وجود دارد که عبارت اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق)، مصداق اطلاق یا عموم آیه و معنای آیه متشابه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل, روایت تاویلی, سوره ابراهیم}
    MohammadHadi Ghahari Kermani *

    One of the teachings of Ahl al-Bayt (A.S.) in expressing the teachings of the Quran, opening a new window in harmony with time is called Ta’wil. The verses of the Quran, in addition to what is used from their appearance, have Ta’wil, and the best way to achieve the Ta’wil of the Quran is through Ahl al-Bayt (A.S.); because according to the Hadith of Saqlain, Ahl al-Bayt (A.S.) are considered as equal side to the Quran, which means one of the two has same value. In many traditions of Ahl al-Bayt (A.S.), Ta’wil of the Quranic verses has been discussed; However, in narrations concerning Ta’wil, Ta’wili narrations are not separated from exegetical narrations; Therefore, it becomes important and necessary to separate the Ta’wili narrations from the exegetical narrations and determine the type of their Ta’wil. This research seeks to find an answer to the question, what kind of Ta’wils have been done in the Ta’wili narrations of Surah Ibrahim (A.S.) In this regard, based on the terminological meaning of Ta’wil of the Quran in the verses and traditions, the Ta’wils narrations of Surah Ibrahim were extracted from among its exegetical narrations and it was determined by the descriptive-analytical method that there are five types of Ta’wils in these traditions, which are: the inner meaning of the verse, the internal example of the verse, the example of the verse in the passage of time (generalization and adaptation), the example of application or the generality of the verse and the meaning of the implicit (mutashabih) verse.

    Keywords: Ta’wil of the Quran, Types of Ta’wil, Ta’wili Narration, Surah Ibrahim}
  • محمدهادی قهاری کرمانی

    اهل‌بیت علیهم السلام در بسیاری از روایات به تاویل آیات قرآن پرداخته‌‌اند؛ اما در تفاسیر و کتب روایی، روایات تاویلی از تفسیری تفکیک نشده است. جداسازی روایات تاویلی از روایات تفسیری و تعیین نوع تاویل آنها اهمیت و ضرورت دارد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این پرسش بوده که در روایات تاویلی سوره نمل چه نوع تاویلاتی صورت گرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی سوره نمل از بین روایات تفسیری آن استخراج و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که شش نوع تاویل در این ‌روایات وجود دارد که عبارت‌اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق اطلاق یا عموم آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق)، معنای آیه متشابه و تحقق مفاد آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل قرآن, روایت تاویلی, سوره نمل}
  • کاظم استادی*
    دو رویکرد، می تواند پیرامون تحریف کتب آسمانی همانند قرآن کریم، اتخاذ کرد. یکی اینکه به دلایل عقلی، معتقد شویم که قرآن کریم، قابل تحریف نبوده و نمی باشد. بنابراین، خود را مبرای از منازعات تاریخی و نگارشی پیرامون تحریف نماییم. دوم آن که، صرف نظر از اینکه آیا می توان دلایلی عقلی برای عدم تحریف کتب آسمانی، تبیین نمود یا خیر، با روشی «تاریخی» یا «تاریخمند» به بررسی همه جانبه و جزیی موضوع «تحریف کتب آسمانی» بپردازیم. در این صورت، می توان با توجه به مراحل مختلفی که برای تحریف کلام الهی متصور است، مرحله ای را نیز برای «تحریف مصحف» در نظر گرفت؛ و این تحریف را شامل دو بخش «لفظی» و «غیرلفظی» تعریف نمود، و حالاتی را برای آن برشمرد. یکی از این حالات، «مصادیق جزیی انحراف حذفی وحی» است. بنابراین لازم است بررسی شود که، مصادیق جزیی انواع انحراف حذفی وحی در جمع آوری و انتقال الفاظ مصحف تاکنون، کدامند؟ این مصادیق جزیی، چگونه تبیین و توصیف می شوند؟ پژوهش حاضر با روش تحقیق کتابخانه ای و وصف و تحلیل آنها، در صدد معرفی و تبیین این مصادیق جزیی در تحریف لفظی قرآن است؛ و در نهایت مشخص شد که توجه و دقت در انواع این مصادیق جزیی، همانند: «تحریف لفظی در بخشی از آیه، کلمه یا چند حرف، اعراب و نقطه»، می تواند بر تاملات و استدلال های مباحث علوم قرآنی، بسیار موثر باشد؛ به گونه ای که برخی موارد تاویلات قرآنی را متغیر یا مبهم سازد.
    کلید واژگان: تاویل قرآن, هرمنوتیک, حذف لفظی, تحریف مصحف, رسم الخط مصحف}
    Kazem Ostadi *
    There are two approaches possible in the study of the distortion of the Heavenly Books, especially the Holy Qur'an; first, based on rational reasons, one can believe that the Holy Qur'an has not been and is not distortable. In this way, one can avoid historical and literary disputes concerning the distortion. Therefore, there would be no need to deal with the instances of distortion in receiving and delivering the revelation.Second, regardless of the point that there are rational reasons for the absence of distortion in the Heavenly Books, especially in the Holy Qur'an, one can take a historical approach to perform a comprehensive and detailed study about "the distortion of the Heavenly Books".In the second case, through considering the various stages which are perceptible for the distortion of the divine revelation, one can also consider a stage for "the distortion of the Holy Book". This distortion can be divided into two parts: "literal" and "non-literal"; in addition, there can be some forms concerning each. One form is to study "the instances of the types of eliminative distortion of revelation, in collection and transition of the words of the Holy Book". The present article deals with this latter form.
    Keywords: Interpretation of the Qur'an, Hermeneutics, verbal omission, distortion of the Mushaf, calligraphy of the Mushaf}
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    یکی از آموزه های اهل بیت (ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت (ع) می باشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) به عنوان عدل قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بی ت (ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تاویلی سوره مایده چه نوع تاویلاتی نسبت به امیرمومنان (ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام علی (ع) از بین روایات تفسیری سوره مایده استخراج و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرت (ع) وجود دارد که عبارت اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اطلاق یا عموم آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل, روایت تاویلی, سوره مائده, امیرمومنان(ع)}
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    یکی از آموزه های اهل بیت (ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آن ها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت (ع) است، زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) به عنوان همتای قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت (ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده، اما در تفاسیر روایی، روایات تاویلی از روایات تفسیری تفکیک نشده است؛ بنابراین جداسازی روایات تاویلی از روایات تفسیری و تعیین نوع تاویل آن ها اهمیت و ضرورت می یابد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سوال است که در روایات تاویلی سوره انعام چه نوع تاویلاتی درباره امیر مومنان (ع) شده است؟ در این زمینه، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام علی (ع) از بین روایات تفسیری سوره انعام استخراج و به روش توصیفی تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرت وجود دارد که عبارت است از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق اطلاق یا عموم آیه و تحقق مفاد آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, روایت تاویلی, علی(ع), سوره انعام}
    MohammadHadi Ghahari Kermani *

    One of the teachings of the Ahl al-Bayt (as) in expressing the teachings of the Holy Quran is to open a new window in harmony with time called Taʾwīl. Quranic verses have taʾwīl (esoteric interpretation) in addition to what is used in their appearance. And the best way to achieve the taʾwīl of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt (as), because according to the hadith of Thaqalayn, the Ahl al-Bayt (as) are considered as the counterpart of the Qur'an. In many narrations of the Ahl al-Bayt (as), the verses of the Qur'an have been interpreted in accordance with taʾwīl, but in the narrative interpretations, the interpretive narrations have not been separated from the taʾwīl; therefore, separating esoteric narrations from interpretive narrations and determining the type of their taʾwīl becomes important and necessary. This research seeks to find the answer to the question of what type of taʾwīl have been made about the Amīr al-Muminīn (as) in the esoteric narrations of Surah Anʿām? In this regard, based on the idiomatic meaning of taʾwīl of the Qur'an in verses and narrations, esoteric narrations related to Imam Ali (as) were extracted from the interpretive narrations of Surah Anʿām; and by descriptive-analytical method, it was found that there are four types of taʾwīl in these narrations about that Imam, which are: the esoteric meaning of the verse, the esoteric example of the verse, the example or generality of the verse and the fulfillment of the contents of the verse.

    Keywords: Taʾwīl of the Qur'an, Esoteric Narration, Imam Ali (AS), Surah Anʿām}
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    یکی از آموزه های اهل بیت (ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آن ها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت (ع) است، زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) به عنوان همتای قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت (ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده، اما در تفاسیر روایی، روایات تاویلی از روایات تفسیری تفکیک نشده است؛ بنابراین جداسازی روایات تاویلی از روایات تفسیری و تعیین نوع تاویل آن ها اهمیت و ضرورت می یابد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سوال است که در روایات تاویلی سوره انعام چه نوع تاویلاتی درباره امیر مومنان (ع) شده است؟ در این زمینه، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام علی (ع) از بین روایات تفسیری سوره انعام استخراج و به روش توصیفی تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرت وجود دارد که عبارت است از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق اطلاق یا عموم آیه و تحقق مفاد آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, روایت تاویلی, علی(ع), سوره انعام}
    Mohammadhadi Ghahari Kermani *

    One of the teachings of the Ahl al-Bayt (as) in expressing the teachings of the Holy Quran is to open a new window in harmony with time called Taʾwīl. Quranic verses have taʾwīl (esoteric interpretation) in addition to what is used in their appearance. And the best way to achieve the taʾwīl of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt (as), because according to the hadith of Thaqalayn, the Ahl al-Bayt (as) are considered as the counterpart of the Qur'an. In many narrations of the Ahl al-Bayt (as), the verses of the Qur'an have been interpreted in accordance with taʾwīl, but in the narrative interpretations, the interpretive narrations have not been separated from the taʾwīl; therefore, separating esoteric narrations from interpretive narrations and determining the type of their taʾwīl becomes important and necessary. This research seeks to find the answer to the question of what type of taʾwīl have been made about the Amīr al-Muminīn (as) in the esoteric narrations of Surah Anʿām? In this regard, based on the idiomatic meaning of taʾwīl of the Qur'an in verses and narrations, esoteric narrations related to Imam Ali (as) were extracted from the interpretive narrations of Surah Anʿām; and by descriptive-analytical method, it was found that there are four types of taʾwīl in these narrations about that Imam, which are: the esoteric meaning of the verse, the esoteric example of the verse, the example or generality of the verse and the fulfillment of the contents of the verse.

    Keywords: Taʾwīl Of The Qur'an, Esoteric Narration, Imam Ali (AS), Surah Anʿām}
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    یکی از آموزه های اهل بیت (ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آن چه از ظاهر آن ها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت (ع) است؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) به عنوان عدل قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت (ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده است. این مطالعه در پی یافتن پاسخ به این سوال است که «در روایات تاویلی سوره آل عمران چه نوع تاویلاتی نسبت به امام علی (ع) صورت پذیرفته است؟». در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام علی (ع) از بین روایات تفسیری سوره آل عمران استخراج، و با کاربست روش توصیفی تحلیلی مشخص شد که پنج نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرت (ع) وجود دارد که عبارت اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق اتم اطلاق یا عموم آیه، تحقق مفاد آیه و معنای آیه متشابه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل قرآن, روایت تاویلی, امیرمومنان (ع), سوره آل عمران}
    MohammadHadi Ghahari Kermani *

    One of the teachings of the Ahl al-Bayt (AS) in expressing the teachings of the Holy Quran is to open a new window in harmony with time called interpretation. The verses of the Qur'an, in addition to what their appearance is used, have interpretations and the best way to achieve the interpretation of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt (AS); Because according to the hadith of Saqaleen, the Ahl al-Bayt (AS) are considered as the just of the Qur'an. In many narrations of Ahl al-Bayt (AS), the verses of the Qur'an have been interpreted. This research seeks to find an answer to the question that what kind of interpretations have been made towards the Commanders of the Faithful in the interpretive narrations of Surah Al-Imran? In this regard, based on the idiomatic meaning of Qur'anic interpretation in verses and narrations, interpretive narrations related to Imam Ali (AS) were extracted from the interpretive narrations of Surah Al-Imran and by descriptive-analytical method it was determined that five types of interpretations in these narrations about that Imam (AS) There are: the esoteric meaning of the verse, the esoteric instance of the verse, the instance of the atom of the application or the generality of the verse, the realization of the meanings of the verse and the meaning of the similar verse.

    Keywords: Interpretation of the Qur'an, types of interpretation, interpretive narration, Amir al-Mu'minin (AS), Surah Al-Imran}
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

     در منابع تفسیری روایی، روایات تاویلی از روایات تفسیری تفکیک نشده است؛ لذا جداسازی روایات تاویلی از روایات تفسیری و تعیین نوع تاویل آنها اهمیت و ضرورت می یابد. در این تحقیق بر آنیم تا این مهم را در مورد روایات تاویلی مرتبط با امیرمومنان (ع) در سوره نحل محقق سازیم. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تاویلی اهل بیت (ع) در سوره نحل چه نوع تاویلاتی در رابطه با امیرمومنان (ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی سوره نحل از بین روایات تفسیری آن استخراج و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که ذیل 15 آیه از سوره نحل، چهار نوع تاویل در روایات تاویلی مرتبط با امیرمومنان (ع) وجود دارد که عبارت اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اطلاق یا عموم آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل قرآن, روایت تاویلی, سوره نحل, امیرمومنان(ع)}
    MohammadHadi Ghahari Kermani *

    In narrative interpretive sources, interpretive narrations are not separated from interpretive narrations; Therefore, separating interpretive narrations from interpretive narrations and determining the type of their interpretation becomes important and necessary. In this research, we intend to realize this important point about the interpretive narrations related to the Commanders of the Faithful (pbuh) in Surah An-Nahl. This research seeks to find the answer to the question that in the interpretive narrations of Ahl al-Bayt (AS) in Surah An-Nahl, what kind of interpretations have been made in relation to the Commanders of the Faithful (AS)? In this regard, based on the idiomatic meaning of Qur'anic interpretation in verses and narrations, the interpretive narrations of Surah An-Nahl were extracted from its interpretive narrations and by descriptive-analytical method it was determined that under 15 verses of Surah An-Nahl, four types of interpretations in interpretive narrations related to Amir al-Mu'minin (AS) There are: the esoteric meaning of the verse, the esoteric meaning of the verse, the meaning of the verse over time (current and adaptation) and the meaning of the application or the generality of the verse.

    Keywords: Quran Interpretation, Types of Quran Interpretation, interpretive narration, Surah An-Nahl, Amir al-Mu', minin (AS)}
  • فاطمه سادات حسینی*، بی بی زهرا حسینی جهان آباد

    در دیدگاه های رایج تفسیری که بسیار متاثر از روایات است، عبارت «ان تضل إحداهما فتذکر إحداهما الاخری» در آیه 282 سوره بقره، به صورتی فهمیده شده است که از آن نصف بودن ارزش شهادت زن نسبت به مرد نتیجه می شود. در این مقاله، ترجمه جدیدی برای «إحداهما الاخری» پیشنهاد شده است که تاثیر جدی در فهم آیه دارد. همچنین، با نگرش به قرآن به عنوان یک متن دقیق، منسجم و فراعصری و با تلفیق روش های سنتی و نوین فهم قرآن که در اصولی چهارده گانه بیان شده است، ارزش شهادت زن و مرد در قرآن مقایسه شده و نشان داده می شود که ارزش شهادت آنها، از منظر قرآن، برابر است. افزون بر این، با در نظر گرفتن هدف آیات به جای ظاهر آنها، که مهم ترین آنها با عبارت «ذلکم اقسط عند الله واقوم للشهاده وادنی الا ترتابوا» بیان شده است، تلاش شده است که آیات مرتبط به شهادت را تاویل نموده و از آنها فهمی فراعصری ارایه دهد.

    کلید واژگان: انسجام متن, بطن قرآن, بقره: 282, تاویل قرآن, تفسیر موضوعی قرآن با قرآن, شهادت, فراعصری}
    Fatemeh Sadat Hosseini *, Bibi Zahra Hosseini Jahanabad

    In the common views of interpretation, which is very much influenced by hadiths, the phrase “ان تضل إحداهما فتذکر إحداهماالاخری” in the verse 282 of Surah al-Baqarah has been understood in such a way that the value of a woman's testimony is half of a man's. Also, a new translation has been suggested for “إحداهما الاخری”, which has a serious effect on our understanding of the verse. In this article, with the view of Qur'an as an exact, interconnected and trans-historical text, and by combining the traditional and modern methods of understanding Qur'an which are expressed in fourteen principles, the value of the testimony of men and women in Qur'an is compared and it is shown that the value of testimony of them is equal. In addition, by considering the purpose of the verses instead of their appearance, which the most important of them is expressed by the phrase “ذلکم اقسط عند الله واقوم للشهاده وادنی الا ترتابوا”, tries to reach the underlying meaning of Al-Baqarah: 282 and another verses of testimony.

    Keywords: Al-Baqarah: 282, Coherence of the Text, Ta&rsquo, avil, testimony, Thematic Interpretation of Qur&rsquo, an by Qur&rsquo, an, Trans-historical, Underlying Meaning}
  • نبی الله صدری فر*، محمد مولوی

    تاویل نزد قرآن پژوهان دارای معانی گوناگون است. تاویل به معنای انتزاع مفهوم گسترده از آیه ای که در مورد خاصی نازل شده و تسری آن به همه موارد مشابه در زمان ها و مکان های دیگر است. در طول تاریخ تفسیر قرآن، اهل بیت (ع) و به دنبال آن مفسران، تفسیر برخی آیات قرآن را از متن و سیاق خارج نموده و به سایر مصادیق جدید سرایت داده اند، از جمله آیاتی که می توان بر همین مبنا تاویل نمود آیه «ولقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات إلی النور وذکرهم بایام الله إن فی ذلک لآیات لکل صبار شکور» (ابراهیم، 5) است. در این آیه خداوند به حضرت موسی فرمان داده که «ایام الله» را برای قوم خود یادآوری نماید، با توجه به معنای انتخابی تاویل؛ این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش است که مراد از ایام الله در آیه چیست؟ تاویل و تطبیق آیه در عصر حاضر در جریان انقلاب اسلامی چگونه است؟ چگونه می توان بر اساس معنای مختار از تاویل، مصادیق ایام الله در جریان انقلاب اسلامی را تبیین نمود؟ در پاسخ به این پرسش پس از استخراج عناصر تشکیل دهنده آیه یعنی رهبری (حضرت موسی)، مردم (قوم بنی اسراییل) و زمان (دوران حیات قوم بنی اسراییل)؛ با کمک گرفتن از قاعده «العبره بالعموم اللفظ لا بالخصوص المورد» مفهوم عام و گسترده از آیه انتزاع گردیده است و لذا، عناصر آیه را به رهبران و حاکمان الهی، اقوام و جوامعی که هر یک از رهبران الهی مخاطب هستند و زمان هایی که در آن واقع شده اند تسری داده شده است.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انقلاب اسلامی, ایام الله}
    Nabi Allah Sadrifar *, Mohamad Molavi

    Quranic interpretation (Tawil) has various meanings for Quranic scholars. Tawil means the abstraction of the general concept from the verse which has revealed regarding the especial event and extend its meaning upon similar items in deferent times and places. Based on this, throughout the history of interpretation, Imams and their subsequent exegete and commentators interpret the Quran based on this rule. Among the verses that can be interpreted on this basis is the verse 5 in chapter 14. In this verse, Allah ordered Moses to remember the days of God for his people. According to the accepted meaning of Tawil, this research thorough descriptive – analytical method tries to answer the questions: what’s the meaning of Days of Allah? How can be interpreted on the currents of the Islamic Revolution? For answer to these questions, after extracting the constituent elements of the verse that is ‘’leadership’’, “people” and “time”, with the help of formula “What is valid is the general meaning of the word, not the specific meaning”, the general and broad concept has been abstracted from the verse. Then the verse is applied and adapted to the currents of the Islamic Revolution of Iran including 22 Bahman in the year 1357 and so on.

    Keywords: Interpretation of the Quran, Islamic Revolution, Ayamullah}
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    مفسران و دانشمندان علوم قرآنی درباره ماهیت تاویل قرآن دیدگاه های متفاوتی ارایه نموده اند. علت این اختلاف نظرها آن است که ماهیت تاویل قرآن به صراحت در آیات و روایات تعریف نشده است؛ لذا بهترین راه برای معناشناسی تاویل قرآن رجوع به آیات و روایات است تا بر اساس کاربردهای قرآنی و روایی این اصطلاح، ماهیت تاویل قرآن کشف شده و تعریفی جامع برای آن ارایه گردد. از این رو در این پژوهش برآنیم تا با روش توصیفی - تحلیلی، ضمن بررسی آیات و روایاتی که در مورد «تاویل قرآن» وارد شده است، ماهیت تاویل قرآن را کشف نموده و سپس بر اساس آن به بررسی و نقد دیدگاه های مشهور درباره چیستی تاویل قرآن بپردازیم. مهم ترین نتیجه این تحقیق آن است که طبق آیات و روایات، تاویل قرآن در معنای خاص به شش معنا می باشد که عبارتند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق)، مصداق عموم یا اطلاق آیه، تحقق مفاد آیه (مصداق خبرهای غیبی و پیش گویی های قرآن) و معنای آیه متشابه . همچنین تاویل قرآن در معنای عام علاوه بر شش معنای یادشده دو معنای دیگر را نیز در بر می گیرد که عبارتند از: معنای ظاهری و مصداق ظاهری آیه. بر این اساس، دیدگاه های ابن تیمیه، علامه طباطبایی و آیت الله معرفت در مورد ماهیت تاویل قرآن قابل نقد خواهد بود.

    کلید واژگان: معنای تاویل, تاویل قرآن, روایات تاویلی, ابن تیمیه, علامه طباطبایی, آیت الله معرفت}
    Mohammad Hadi Ghahari Kermani *

    Qur'anic commentators and scholars have presented different perspectives on the nature of Qur'anic interpretation. The reason for this disagreement is that the nature of the Quran's interpretation is not explicitly defined in verses and narrations. Therefore, in this research, we are going to study the verses and narrations related to the interpretation of the Qur'an, discover the nature of the Qur'anic interpretation, and then examine and critique the famous views on the Quranic interpretation. The most important result of this research is that according to the verses and narratives, the interpretation of the Quran in the general sense is the meaning and the existential meaning of the verses and meanings of the verses, and the interpretation of the Quran in the special sense is the inward meaning of the verses and meanings of the verses. Accordingly, the views of Abbateimahi, Allameh Tabatabai and Ayatollah Murafat will be readable on the nature of the Quran's interpretation. The research method in this research is descriptive-analytic.

    Keywords: Meaning of interpretation, Interpretation of Quran, interpretive narrations, Ibn Taymiyyah, Allameh Tabatabai, Ayatollah Maaref}
  • مهدی ایزدی*، علی عبدالله زاده

    یکی از مهم ترین مفاهیمی که در ارتباط با تفسیر و بعضا مرادف با آن استعمال شده است، واژه تاویل است. درباره تاویل دیدگاه های متعددی وجود دارد که «ترادف با تفسیر»، «صرف از معنی ظاهر به معنی خلاف ظاهر» و نهایتا «دلالت بر باطن» مهم ترین این دیدگاه ها است. با وجود این که دیدگاه دلالت بر باطن، از شهرت کمتری برخوردار است، ادله متعددی آن را تایید می کند که از جمله مهمترین این ادله، دلالت آیات قرآنی و احادیث دال بر این معنی است. با این وجود ابهام مفهوم «باطن» کمتر از ابهام مفهوم «تاویل» نیست و همین مطلب، ماجرای «تاویل» را پیچیده تر می سازد. برخی بسیار ساده و سطحی از کنار «باطن» و «تاویل» می گذرند و روندی را طی می کنند که به نفی «باطن» و «تاویل» منجر می شود. علامه طباطبایی (ره) به «تاویل» نگاهی وجود شناسانه و به «باطن» نگاهی معناشناسانه دارد که نیازمند تحلیل و تبیین است. این مقاله در صدد بررسی تطبیقی دو مفهوم «باطن» و «تاویل» در دو ساحت وجود شناسانه و معناشناسانه است و اثبات می کند می توان به هر دو مقوله بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره) به عنوان دو مفسر برجسته معاصر بر اساس نگرش وجود شناختی و معرفت شناختی نگریست.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, تفسیر قرآن, باطن قرآن, ظاهر قرآن, علامه طباطبایی, امام خمینی, معناشناسی, وجود شناسی}

    One of the most significant concepts associated with commentary and sometimes synonymous with that word is the word paraphrase. Concerning the paraphrase, there are many views that are "synonymous with commentary," "avoiding the meaning of appearance means counter-appearance," and, finally, "implication of the ventricle", are the most important views. Given the fact that the viewpoint of the implication of the ventricle is less credible, it is confirmed with several reasons. One of the most significant reasons for this is the Qur'anic verses and related narratives. However, the ambiguity of the concept of "ventricle" is not less than the ambiguity of the notion of "paraphrase." And the same thing makes the story of "paraphase" more complicated. Somebody are very simple and superficial, alongside "ventricle" and "paraphrase." And they are undergoing a process that leads to a negation of "ventricle" and "paraphrase."  Allameh Tabatabai has a semantic look to "paraphrase," and an ontological look, to "ventricle". Which this issue requires analysis and explanation. This research seeks to comparative assessmentthe two concepts of "ventricle" and "paraphrase" in two aspects of ontological and semantic. And this investigation proves that both of the cases, based on the view of Allamah Tabatabai (RA) and Imam Khomeini (RA), as two outstanding contemporary commentators based on the cognitive and epistemological attitude can be viewed.

    Keywords: Quranic Paraphrase, Qur'anic Commentary, Qur'anic Ventricle, Appearance of the Qur’an, Allameh Tabatabai (RA), Imam Khomeini (RA), semantics, ontology}
  • امین حسین پوری
    نوشتار پیش رو موضوع پر گفتگوی تاویل و باطن قرآن را از منظر روایات اهل بیت: به بررسی نهاده است. محور اساسی سخن دربارۀ این نکته است که با کاوش در احادیث چه ویژگی های کلی و عمومی را می¬توان برای باطن قرآن برداشت کرد. روشن است که شناخت این ویژگی ها به فهم روایات تاویلی رسیده از اهل بیت: - که شمار آنها نیز بسیار فراوان است - بسیار مدد می¬رساند و گاه نگاه ها را دربارۀ میزان اعتبار این روایات دگرگون می¬سازد.
    در این نوشتار نگارنده به چهار ویژگی کلی باطن قرآن از منظر روایات اشاره می¬کند: 1. صبغۀ ولایی باطن قرآن، 2. امکان وجود باطن جداگانه برای هر فقرۀ قرآنی مستقل،3. امکان ارتباط ظاهر یک آیه با باطن آیه¬ای دیگر و 4. امکان ارتباط باطن یک آیه با باطن آیۀ دیگر.
    نگارنده در هر بخش کوشیده تا با یادکرد نمونه¬هایی از چهار ویژگی یاد شده به تبیین این خصوصیات بپردازد.
    کلید واژگان: تاویل قرآن, اهل بیت:, روایات تاویلی, ظاهر, باطن}
  • فتح الله نجارزادگان، کاظم قاضی زاده، محمد مرادی
    نوشته حاضر در پی طرح این ادعا است که پاره‏ای از روایت‏های تاویلی - که با ساختار کلام و دلالت‏های متعارف زبانی قابل استناد به متن نیستند - در حقیقت تاویل نیستند. هر چند از این گونه روایت‏ها به تاویل تعبیر شده‏اند، اما به دلیل شباهت آنها به تاویل و از باب استطراد، چنین نام گرفته‏اند. این ها به جهت مشابهت‏هایی که با متن دارند، تداعی معانی هستند. گویندگان، بنا به پاره‏ای ملاحظات، این تاویل‏گون‏ها را در زیر آی های و با اشاره به آن گفته‏اند. بررسی این ادعا و شواهد آن، و ارائه دیدگاه صاحب‏نظران در این باره، رویکرد این پژوهش است. این پژوهش در صدد است تا با رصد کردن این گونه از تاویل‏نماها و با روش توصیفی تحلیلی، تکلیف زبان‏شناختی آن ها را روشن نماید، و میزان نسبت آن ها با متن و اعتبارشان را بررسد.
    کلید واژگان: تداعی معانی, روایات های تاویلی باطنی, تاویل قرآن, روایت های تاویل نما}
  • خدیجه محمدی فروشانی*، محمد احسانی فر
    شب قدر در فرهنگ قرآن کریم و روایات از جایگاه عظیمی برخوردار است. اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سور قرآن کریم در مورد خصوصیات این شب نازل شده، بلکه سوره ای مستقل با تمام آیاتش به این شب اختصاص یافته است. خداوند در این شب دانش هایی را بر حجت های الهی و به طور خاص به اهل بیت : عطا می کند.
    قسمی از دانش هایی که در شب قدر نازل می شود مربوط به قرآن کریم است و تنها به اهل بیت : اختصاص دارد. نزول یکباره قرآن بر قلب رسول خدا (ص) و علم جمعی بدان، از جمله دانش هایی است که در چنین شبی بر ایشان نازل شد. افزون بر اینها، هر سال در شب قدر، وحی بیانی، یعنی تبیین و تفصیل کتاب، هم بر رسول خدا (ص) الهام می شد. براساس روایات بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و با استمرار شب قدر، وحی بیانی بر امام معصوم در هر زمان تا روز قیامت نازل می شود. ماهیت این گونه از وحی، تاویل قرآن کریم به ویژه تاویل آیات متشابه و تفسیر مجملات قرآن و تطبیق قرآن بر حوادث و وقایع جدید است.
    کلید واژگان: شب قدر, اهل بیت, وحی بیانی, تاویل قرآن, تطبیق قرآن}
    Khadijeh Mohammadi Forushani*, Mohammad Ehsani-Far
    The Night of Qadr has a high place in the Qurʾān and Islamic tradition, as we find not only separated Qurʾānic verses on it, but also an intire Qurʾānic chapter. It has been said that God vouchsafes parts of his knowledge to his chosen servants, and specialy to Ahl al-Bayt. A part of the knowledge descended in the Night of Qadr is related to the Qurʾān and is exclusively granted to Ahl al-Bayt. The Qurʾān itself is a part of that knowledge which was descended to the Prophet in that night. In addition, the explanatory revelation (vaḥy bayānī) was descended to the Prophet in this night, annually. According to the Shiʿi tradition, this kind of revelation is descended to the living Imam, since the Prophet’s death until the Doomsday, in every Night of Qadr. This revelation includes the interpretation of the Qurʾān, specially the ambiguous verses, as well as identification of new events with Qurʾānic declarations.
    Keywords: the Night of Qadr, Ahl al-Bayt, explanatory revelation, Qurʾānic interpretation, Qurʾānic identification}
  • احمدرضا غایی
    نقد و بررسی نظریه مشابهت قرآن با کلام بشری موضوع اصلی این نوشتار است. نویسنده در این مورد اشاره می کند که مرادات کلام خدا با مفاهیم ذهنی انسان ها مطابق نیست. در عین حال که ظاهر قرآن قابل فهم مردم است اما مفاهیم دقیق آن به مفسری از بیرون نیاز دارد. این مطلب به معنای نفی احتجاج و تحدی قرآن نیست. فراگیری و جاودانگی قرآن نیز اقتضای آن دارد که قرآن دارای باطن و تاویل باشد که مبین این لایه های درونی فقط باید از طرف خدا معرفی شود. نگارنده برای کلام خود به ادله عقلی و نقلی استناد کرده است.
    کلید واژگان: قرآن, عدم مشابهت با کلام بشر, تحدی قرآن, تاویل قرآن, جاودانگی قرآن}
    Ahmad Riza Ghaeei
    the author pointed out to the fact that it is impossible for human beings to adapt God’s words with his understanding, at the same time that the surface of Quran is understandable for people but its exact concepts need an interpretor and commentator from out side; this does not decline Quran’s reasoning. Quran’s Omnipresence and ever lasting nature necessitates two layers for Quran, an outer and a deeper layer. The interpretor of this deeper layer should be introduced by God. The author endorsed his claim by logical and traditional reasons.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال