به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حیات طیبه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حیات طیبه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی کریمپور قراملکی*
    مقوله ی حیات طیبه به معنای زندگی شیرین و آرام بخش، یکی از موضوعات بسیار مهم قرآن کریم برای حیات بشری است. بررسی ابعاد حیات طیبه با توجه به نیاز انسان به آن، در نیل به سعادت دنیوی و اخروی و از طرف دیگر، توان پاسخ گویی قرآن کریم، با لحاظ جاودانگی و جهانی بودن آموزه های آن در عالم بشریت، حائز اهمیت فراوان است. هدف نوشتار کنونی، یافتن پایه ها و مقولات زیرین حیات طیبه برای حصول حیات طیبه در فرد و جامعه است. نتایج تحقیق کنونی با روش تحلیلی - توصیفی به همراه شیوه ی استنطاقی از قرآن و با اسناد و منابع کتابخانه ای، ناظر به این حقیقت مهم است که عملیاتی شدن حیات طیبه به برخی پایه های نظری و روحی و رفتاری قرآنی، هم چون باور مندی به توحید، نبوت، معاد، میل به زیبائی، درهم تنیدگی دنیا و آخرت و غیره نیاز دارد که بدون ملاحظه ی آن ها، حیات طیبه در جامعه ی انسانی محقق نخواهد گردید. در واقع، موارد مذکور از زیرساخت های حیات طیبه شناخته می شوند که بنای حیات طیبه، روی آن ها امکان پذیر است.
    کلید واژگان: حیات, حیات طیبه, مبانی, قرآن}
    Ali Karimpoor Qaramaleki *
    The concept of "Hayat Tayyiba" means a sweet and tranquil life, and it is one of the very important topics in the Holy Quran for human life. The examination of the dimensions of Hayat Tayyiba, considering the human need for it, is crucial for attaining worldly and hereafter happiness, and on the other hand, the ability of the Holy Quran to respond, considering the eternal and universal nature of its teachings in the realm of humanity, is of great importance. The aim of the current writing is to find the foundations and underlying principles of Hayat Tayyiba for achieving Hayat Tayyiba in individuals and society. The results of the current research, using an analytical-descriptive method along with an inductive approach from the Quran and with the support of documentary and library sources, indicate the important fact that the realization of Hayat Tayyiba requires adherence to certain theoretical, spiritual, and behavioral foundations of the Quran, such as belief in monotheism, prophethood, the afterlife, the inclination towards beauty, the interconnectedness of the worldly life and the hereafter, and so on. Without considering these foundations, Hayat Tayyiba cannot be achieved in human society. In fact, these mentioned factors are recognized as the infrastructure of Hayat Tayyiba upon which the realization of Hayat Tayyiba is possible.
    Keywords: Hayat (Life), Hayat Tayyiba (“Good Life”), Quranic Foundations}
  • محمدحسین خواجه بمی*

    جهان بینی اسلامی، تامین سعادت فردی و اجتماعی انسان را مقصد قرار داده و در مسیر نیل بدین مقصود الگوهای نظری-رفتاری متعددی در حوزه های مرتبط با حیات وی ارائه نموده است. حیات طیبه به عنوان حیات اصیل و حقیقتی جاودانه در تعالی انسان در آموزه های قرآنی-روایی جایگاهی والا داشته که جاودانگی روح اعمال و کردار انسانی را در پی دارد. بازخوانی قرآن کریم با هدف استخراج اندیشه های تاثیرگذار اخلاقی در حوزه حیات طیبه در پرتو نظریات آیت الله جوادی آملی به مثابه راهنمای اخلاقی و تربیتی مسلمانان هدف اصلی این پژوهش می باشد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، پس از تبیین مفهوم حیات طیبه، به عنوان یکی از موضوعات شاخص در تربیت انسان، مولفه های موثر در ایجاد حیات طیبه، چگونه وصول به آن و آثار آن را در پرتو آراء و نظریات مفسر معاصر آیت الله جوادی آملی بررسی می کند. نتایج پژوهش گویای آن است که استاد جوادی آملی معتقد است که طیب بودن محصول طبیعت نیست و امری فراطبیعی است که آن را حیات متالهانه نامیده که عالی ترین مرتبه آن برای انسان کامل است. ایمان و عمل صالح، رشد عقلانی، معرفت نفس، اخلاص و کرامت انسانی از جایگاهی بنیادین در خوانش جوادی آملی از حیات طیبه برخوردارند. از دیدگاه این متفکر حق محوری، بصیرت و نصرت الهی از مهمترین آثار حیات طیبه به شمار می آیند.

    کلید واژگان: حیات طیبه, جوادی آملی, ایمان, عقل, بصیرت}
    Mohammadhossein Khaje Bami*

    The Islamic worldview aims at securing humans’ individual and social happiness, and in the way of achieving this goal, has presented several theoretical and behavioral models in the fields related to their lives. As an authentic life and an eternal truth in the exaltation of man, “Hayat Tayiba” (the noble life) has a high place in the Qur'anic-narrative teachings and is followed by the immortality of the soul of human actions and deeds. The main goal of this research is to look over the Holy Quran with the aim of extracting effective moral thoughts in the field of noble life in the light of Professor Javadi Amoli's ideas as a moral and educational guide for Muslims. After explaining the concept of Hayat Tayiba (the noble life) as one of the key issues in human education, this research used a descriptive-analytical approach to examine the effective components of creating a good life, how to achieve it, and its outcomes in the light of the opinions and ideas of the contemporary commentator Javadi Amoli. The results of this research showed that Professor Javadi Amoli believes that being good is not a product of nature and is a supernatural phenomenon, which he called divine life, and is the highest level for a perfect human being. Faith and good deeds, intellectual growth, self-knowledge, sincerity, and human dignity have a fundamental place in Javadi Amoli's viewpoint of the noble life. From the point of view of this thinker, surrendering to God, insight, and divine support are among the most important outcomes of the noble life.

    Keywords: Hayat Tayiba, Javadiamoli, Faith, Intellect, Insigh}
  • کلثوم فضلعلی، جوانشیر اسدی*

    در تعریف معنای زندگی باید گفت زندگی برای مردم زمانی معنادار است که آن ها بتوانند الگو یا هدفی را در رویدادهای زندگی برای خود در نظر بگیرند. در نقطه مقابل زندگی زمانی بی معنا است که به نظر برسد همه چیز فرو ریخته است و نمی توان هیچ احساسی را در ماورای آنچه انجام می شود یا رویدادهای که در زندگی اتفاق می افتد، پیدا کرد. معنای زندگی به محتوایی اشاره می کند، داشتن هدف در زندگی تضمین کننده سلامت عمومی افراد و کارکرد سالم جامعه می باشد؛ بین هدف در زندگی با کاهش علایم افسردگی، بیش ترین رابطه وجود دارد؛ در همین راستا در جهان بینی اسلامی، مبانی تمامی ارزش های الهی و آموزه های دینی بر فطرت، معنویت، اندیشه، اهداف دینی و سبک زندگی الهی استوار است و فلسفه وجودی معنای زندگی رسیدن به حیات طیبه است. هدف از پژوهش حاضر با روش تحلیلی- توصیفی مقایسه معنای زندگی از دیدگاه روان شناسان و آموزه های قرآنی می باشد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, روان شناختی, معنای زندگی, سخت رویی, حیات طیبه}
    Kolthoum Fazlali, Javanshir Asadi *

    In defining the meaning of life, it should be stated that life is meaningful for people when they can consider a pattern or purpose in life events for themselves. On the other hand, life is meaningless when everything seems to have collapsed and no emotion can be found beyond what is being done or the events that are happening in life. The meaning of life refers to the content, having a purpose in life ensures the general health of individuals and the healthy functioning of society; there is the greatest relationship between purpose in life and reducing depressive symptoms; In this regard, in the Islamic worldview, the foundations of all Divine values ​​and religious doctrines are based on nature, spirituality, thought, religious goals and divine lifestyle, and existential philosophy is the meaning of life to reach a good lifetime. The purpose of the present study is to compare the meaning of life from the perspective of psychologists and Quranic doctrines and the method is analytical – descriptive.

    Keywords: Holy Quran, psychology, meaning of life, Pure Life}
  • مهدی عبداللهی پور، سید محمد نقیب، علی غضنفری، علی زهراب*

    مفهوم رایج تامین اجتماعی غالبا در حمایت معیشتی دولت ها از افراد جامعه خلاصه می شود. هرچند مفهوم تامین اجتماعی، برآمده از تعریفی اصطلاحی و معاصر و برگرفته از نگاه سکولار غرب به نیازهای این جهانی انسان است، لکن به نظر می رسد این امر به هیچ وجه مانع از ارایه مفهومی جدید از آن نخواهد بود.
    در پژوهش حاضر و با روش توصیفی تحلیلی، مشخصا به این مسئله پرداخته شده است که چگونه می توان مفهومی از نظام تامین اجتماعی، بر پایه زندگی مطلوب و بر اساس آموزه های قرآن کریم ارایه نمود؟ قرآن کریم کیفیتی از زندگی انسان را با عنوان «حیات طیبه» معرفی نموده است که دارای ویژگی هایی است؛ از جمله اینکه حیاتی دایمی، محصول مراتب ایمان و مصادیق گسترده عمل صالح، زندگی کرامت مدار، امنیت زا و آرامش بخش و در نتیجه زندگی شادمانه است. در این کیفیت از زندگی، تامین زندگی مادی و معیشتی نه تنها مغفول نیست که از مهم ترین عناصر و مولفه های تشکیل آن است. از سوی دیگر، از آنجا که بنا بر رویکردهای متفاوت به کرامت انسان، هدف غایی نظام تامین اجتماعی حتی در مفهوم شایع آن، تامین کرامت افراد جامعه معرفی شده است و این مهم از اهداف اساسی هدایت های قرآن کریم است، نظام قرآن بنیان تامین اجتماعی دارای ارتباطی تنگاتنگ با مفهوم حیات طیبه به عنوان زندگی مطلوب انسان خواهد بود. نتیجه اینکه این نظام، نظامی همسو با حیات طیبه و در راستای تامین کرامت، امنیت و آرامش هر دو جهانی انسان اجتماعی است و دولت اسلامی به معنای حاکمیت و به عنوان قدرتمندترین نهاد اجتماعی، بیشترین وظیفه تامین آن را دارد تا جایی که می توان ادعا کرد که دولت اسلامی، دولت نظام قرآن بنیان تامین اجتماعی است.

    کلید واژگان: تامین اجتماعی, مفهوم شناسی, نظام قرآن بنیان, حیات طیبه}
    Mahdi Abdullahipour, Sayyed Muhammad Naqib, Ali Ghazanfari, Ali Zohrab *

    The current concept of the social security is mostly limited to the subsistence protection for people in need by governments. Although the concept of social security is originated from the idiomatical and contemporary definition and adopted from the secular look of the West to the people’s needs for this world but it seems that it will not prevent to represent a new concept for it at all. In the present note and with analytic-descriptive method it has been specially debated about how it can be presented a meaning of the social security based on the favourite life and the Quran teachings. The noble Quran has defined a quality of life titled as pure -good- life (Arabic: الحیاه الطیبه) which has features such as the endless life which is the result of the degrees of the faith and the extensive instances of the good deeds, the dignity, safe and peaceful life and consequently a cheerful life. In this form of life, providing the physical life and livelihood is not neglected that it is of the most important factors and components of its formation. From the other side, according to the different approaches to human dignity, the ultimate goal of the social security system even in its current concept has been defined to provide the dignity of society individuals and this is of the basic goals of the holy Quran guidance. The Quran-based system of the social security will have a close connection with the concept of the good-pure- life as the favourite life. Accordingly, this system is in line with pure -good- life and conforming to provide dignity, security and peacefulness of the earthly and eternal life of the social beings and Islamic government meaning governing and as the most powerful social institute has the most responsibility to fulfil it as far as it can be claimed that the Islamic government is the government of the Quran-based system of the social security.

    Keywords: The social security, Conceptology, The Quran-based System, The pure -good- life (Arabic: الحیاه الطیبه)}
  • علی قنواتی*، امیرحسین منصوری نوری، مسعود زین العابدین، عین الله خادمی

    قرآن کریم از یک سو پیروانش را به خودشناسی فراخوانده و از سوی دیگر خروجی ایمان و عمل صالح را حیات طیبه معرفی فرموده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش خودشناسی و حیات طیبه در معنا بخشی به زندگی است. بنابراین، پرسش اصلی پژوهش این است که: از دیدگاه علامه طباطبایی، و با تاکید بر تفسیر المیزان، خودشناسی و حیات طیبه چه نقشی در معنابخشی به زندگی ایفا می کنند. از آنجا که معنای زندگی در سنت اسلامی بر پایه قرب به خدا تعریف میشود، در این پژوهش با نگاهی کارکردگرایانه به تحلیل خودشناسی و اثر ان بر معنای زندگی پرداخته شده است. بررسی ها نشان داد که خودشناسی آثاری را در پی خواهد داشت که عبارتند از: «آگاهی بر نقایص نفس»، «تهذیب و اصلاح نفس»، «مواظبت بر نفس»، «رهایی از زندگی انفعالی»، «عالم را در محضر خدا دیدن»، «رسیدن به خدا» و «فنا»، این خودآگاهی می تواند به حیات طیبه شده منتهی شود که نتیجه آن «همراهی ایمان و عمل صالح»، « تقارن حیات دنیوی با قناعت و رضای الهی»، همسویی با قانون الهی طبیعت» و «عدم انحراف مومن از عدل و انصاف در زندگی می باشد. خروجی این خودآگاهی و حیات طیبه وصول به مراتب پیشرفته قرب به خدا و معنادارشدن زندگی در همه ابعاد آن خواهد بود.

    کلید واژگان: معناداری زندگی, طباطبایی, المیزان, قرآن, خود شناسی, حیات طیبه}
    Ali Ghanavati, *Amir Hosein Nori, Masood Zeinolabedin, Einollah Khademi

    The Holy Qur'an, on the one hand, has called its followers to self-knowledge, and on the other hand, has introduced the output of faith and righteous deeds as good life. The purpose of this study is to investigate the role of self-knowledge and good life in giving meaning to life. Therefore, the main question of the research is: from the point of view of Allameh Tabatabai, and with emphasis on the interpretation of Al-Mizan, what role do self-knowledge and good life play in giving meaning to life. Since the meaning of life in the Islamic tradition is defined on the basis of closeness to God, in this study, a functionalist analysis of self-knowledge and its effect on the meaning of life has been done. Studies have shown that self-knowledge will have the effects of: "Awareness of the imperfections of the soul", "refinement and self-correction", "self-care", "liberation from a passive life", "seeing the world in the presence of God" "Reaching God" and "perishing", this self-awareness can lead to a good life, the result of which is "the companionship of faith and righteous deeds", "the symmetry of worldly life with divine contentment and satisfaction", alignment with the divine law of nature. And "The believer does not deviate from justice and fairness in life. The output of this self-awareness and good life will be the attainment of a far advanced nearness to God and the meaning of life in all its dimensions.

    Keywords: Meaning of life, Tabatabai, Al-Mizan, Quran, self-knowledge, Hayat Taybeh}
  • سیدعلی سیدطاهرالدینی، مهشید ایزدی*، نجمه وکیلی

    شیوه و نوع زیستی که خداوند به انسان معرفی می کند، حیات طیبه است که مظهری از حیات حقیقی خداوند است؛ حیاتی در جای جای خود پاکی و طهارت متبلور است و عاری از هر نوع خباثت و آلودگی است، از ایمان و عمل صالح شروع شده تا در مراتب کمال عبودیت، انسان را مقرب درگاه پروردگار خویش کند. در این مقاله به بررسی هم سازگاری و بهم تنیدگی حیات طیبه در نهج البلاغه با توجه به تعریف و مفهوم آن پرداخته شد. از جمله شاخص های مد نظر حیات طیبه اعم از قناعت و عمل صالح بر اساس خطبه ها، نامه ها و حکمت های امام علی(ع) انتخاب و ضمن ارائه توضیحات و سپس شاخص ها، مستند گردید.

    کلید واژگان: حیات طیبه, نهج البلاغه, قناعت, عبودیت, قرآن}
    Seyyed Ali Seyyed Taher Al Dini, Mahshid Izadi, Najmeh Vakili

    The way and type of life that God introduces to human is the pure life (Hayat Al Tayyeba), which is a manifestation of God's real life; the life saturated purity and innocence free of treachery and contamination; begins with faith and good deeds and continues to the perfection of servitude and makes mankind close to his Lord. The present article studies harmony interpenetration of Hayat Tayyeba in Nahj Al – Balaghah according to its definition and concept.  Righteous deeds based on the sermons, letters and wisdoms of Imam Ali (AS) are selected among intended criteria by Hayat Tayyeba are selected and documented followed by presenting explanations and criteria.

    Keywords: Hayat Tayyeba, Nahj Al – Balaghah, Contentment}
  • اسماعیل خارستانی*، فاطمه سیفی

    اساسا تشکیل جامعه قرآنی، بر بنیاد خانواده و نقش آن نهاده شده است. از اینرو به خانواده به عنوان مرکز توجه احکام، حقوق، آداب و اخلاق، اهتمام ویژه ای مبذول داشته و نقش و جایگاه آن را با آموزه ها و دستورهای متعدد، تحکیم بخشیده است. برای اینکه خانواده بتواند در مسیر ایجاد حیات طیبه حرکت کند، آیات بسیاری آورده شده است. بهره گیری از این آیات و عمل مطابق با آن می تواند سبک زندگی خانواده را به معنای واقعی اسلامی نماید. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه خانواده در سبک زندگی اسلامی و ایجاد حیات طیبه از منظر قرآن کریم انجام شده است. بدین منظور، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، آیات مربوط استخراج و مورد تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق به اهمیت و جایگاه خانواده در قرآن کریم اشاره شده و در ادامه شاخص های سبک زندگی اسلامی در خانواده در ابعاد دینی و اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و عقلانی معرفی شده است. همچنین عوامل آسیب زایی نیز که مانع از تحقق سبک زندگی اسلامی در خانواده می شود را از دو جنبه مادی و روانی مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. و در پایان آثار و ثمرات حیات طیبه را معرفی کرده است. نتایج پژوهش نشان می‏دهد که قرآن کریم مولفه هایی را جهت ایجاد حیات طیبه معرفی نموده که تقویت نکات مثبت و سازنده و رفع آسیبهایی که مانع از تحقق سبک زندگی اسلامی در خانواده می شود، ما را به هدف نهایی و عالی که همان قرب الهی است، رهنمون خواهد ساخت.

    کلید واژگان: قرآن کریم, خانواده, سبک زندگی اسلامی, شاخصها, آسیب, حیات طیبه}
    Ismail Kharestani *, Fatima Seifi

    The Qur'anic community is based on the family and its role. Therefore, the family, as the center of laws, rights, morals, and ethics, has taken special attention and its role and position is consolidated by numerous teachings and orders. Many verses have been revealed to guide the family to move on the path of pure life style. Utilizing these verses and acting accordingly can make the family life style truly Islamic. The purpose of this study is to investigate the role of family in Islamic life style and the creation of pure life from the perspective of Holy Quran. For this purpose, the relevant verses were extracted and analyzed using a descriptive-analytic method. This study highlights the importance and position of the family in the Holy Quran, and then introduces the indicators of Islamic lifestyle in the family in religious, moral, social, economic, and intellectual dimensions. It has also analyzed the traumatic factors that impede the realization of Islamic lifestyle in the family from both physical and psychological aspects. In the end, he presents the results and fruits of pure life. The results of the study show that the Holy Qur'an has introduced components for the creation of pure life that reinforce the positive and constructive points and eliminate the damages that hinder the realization of Islamic lifestyle in the family and eventually will guide us to the perfect goal which is getting close to God.

  • زهره سادات نبوی، مریم سلگی *
    این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی انجام گرفته است؛ به بررسی رابطه مفهوم سعادت با حیات طیبه در قرآن کریم می پردازد. در منابع روایی و تفسیری بارها از حیات طیبه به سعادت تعبیر شده است. اما مفهوم دینی- فلسفی «سعادت» دارای ابهام است و مکاتب دینی و فلسفی گوناگون، تعاریف متفاوتی از آن را به دست داده اند و لذا هرگونه داوری راجع به ارتباط سعادت با حیات طیبه مستلزم تبیین روشنی از مفهوم سعادت است. از سوی دیگر وجه اشتراک تمام تعاریف سعادت با حیات طیبه در طریقیت و غایت محور بودن آن هاست. یعنی هم حیات طیبه و هم تمامی تعاریف ارائه شده از سعادت، از یک سو بر نحوه زندگی خوب و از سوی دیگر بر غایت زندگی انسانی تکیه دارند. از آنجایی که طبق جهان بینی قرآن انسان موجودی مرکب از جسم و روح است و زندگی دنیوی مقدمه ای برای زندگی اخروی است؛ لذا از منظر قرآن سعادت حقیقی، دربردارنده تمام اموری است که هدف اصلی خلقت، یعنی قرب خداوند و کمالات معنوی انسان را تامین کند.
    کلید واژگان: سعادت, حیات طیبه, قرآن, کمال, انسان, فلسفه, ملاصدرا}
  • مریم سلگی*، زهره سادات نبوی، ابوالفضل سپاهی
    راجع به معنای حیات طیبه در میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن را با سویه های اخروی مانند نعمت بهشت، معرفت الهی و طاعت خداوند تفسیر کرده اند و برخی نیز جنبه های دنیوی آن مانند قناعت، روزی طیب و رزق روزانه را به عنوان معنای حیات طیبه بر شمرده اند. برخی نیز با تفسیر حیات طیبه به مفهومی مانند سعادت، در تعریف آن هر دو سویه دنیوی و اخروی را لحاظ نموده اند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی انجام شده است؛ پس از بررسی و تحلیل روایات و تفاسیر موجود، نشان می دهد که اولا تعابیر متنوعی که راجع حیات طیبه بیان شده است با یکدیگر قابل جمع می باشند و ثانیا جایگاه ویژه قناعت در این دسته روایات و تفاسیر، گویای آن است که اگرچه قناعت به لحاظ مفهومی متباین از حیات طیبه است اما به لحاظ مصداقی با آن تطابق تام دارد به نحوی که می توان قناعت را فصل مقوم و عنصر اصلی حیات طیبه به شمار آورد.
    کلید واژگان: قرآن, حیات طیبه, قناعت, ایمان, عمل صالح}
  • محمدحسین طالبی*
    این پژوهش، نقش مردم در نظام سیاسی مردم سالاری دینی (اسلامی) را از پایگاه دانش فلسفه تبیین خواهد کرد و نشان خواهد داد که چگونه «حق مردم» و «حق خدا» در تعیین رهبر با یک دیگر سازگاری دارند. تبیین این مساله، که یکی از غامض ترین و مهم ترین مسائل فلسفه ی سیاسی اسلام است، نوآوری این پژوهش می باشد و می تواند به بسیاری از مسائل مشابه در مردم سالاری دینی پاسخ دهد. این پژوهش بر این پیشفرض استوار است که نظام سیاسی اسلامی - در عصر غیبت - دارای محتوای خداسالاری و شاکله ی مردم سالاری است و این مدعا را اثبات می کند که در نظام مردم سالاری دینی (اسلامی)، مردم در راستای داشتن حیات طیبه، با اراده ی خویش و با استفاده از حق «تعیین سرنوشت» خواست خدا را بر خواست خود مقدم می دارند؛ لذا در نظام مردم سالاری دینی، میان اراده ی خدا و اراده ی مردم تعارضی وجود ندارد. در این نوع نظام سیاسی، مردم هم در حدوث و هم در بقای حکومت دارای نقش موثرند؛ زیرا رای مستقیم یا غیرمستقیم اکثریت آن ها در همه ی شئون حکومت - در چارچوب مکتب اهل بیت)ع(- ملاک عمل واقع می شود. داده های این پژوهش با روش کتابخانه ای گردآوری شده و شیوه ی تحلیل مساله، شیوه ی عقلی است.
    کلید واژگان: مردم سالاری دینی (اسلامی), خداسالاری, حقوق واجب الاستیفا, حق تعیین سرنوشت, حیات طیبه, مقام انسان کامل}
  • متین رمضانی *

    قرآن کریم در 46 آیه و 50 بار از واژه طیب استفاده کرده است. در این آیات واژه طیب در موضوعات مختلف و گاهی به صورت مشتقات مختلفی بکار رفته است. به نظر می رسد که این تعداد فراوانی از یک واژه نمی تواند بدون ارتباط با یکدیگر باشند. بیشترین موضوعی که واژه طیب در آن دیده می شود موضوع رزق است. رزق در فرهنگ قرآن و روایات به معنای تامین کننده حیات است و بسته به نوع حیات جنس رزق نیز متفاوت است. به عبارت دیگر حیات از جانب خداوند به همه موجودات داده شده است بنابراین در تداوم آن نیازمند اسبابی هستند. مطلق اسبابی که موجودند و به تبع آن انسان، برای ادامه حیات به آنها محتاج است به نام رزق شناخته می شوند.

    کلید واژگان: قرآن, طیب, رزق, حیات طیبه}
  • کاوس روحی برندق، علی حاجی خانی، علی بیدسرخی
    در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) افزون بر روح عمومی همه انسان ها، روحی خاص به اهل ایمان نسبت داده شده است، که «روح الایمان» نامیده می شود. مفسران و شارحان حدیث، هرکدام بر اساس استدلال های مختلف دیدگاه های متعددی پیرامون آن بیان داشته اند. مقاله حاضر با هدف بررسی این دیدگاه ها و نمایاندن دیدگاه ثقلین پیرامون چیستی روح الایمان و آثار آن به نگارش درآمده و به این نتیجه دست یافته است که روح الایمان یکی از مراتب روح انسانی است که مبدا حیات جدید با دامنه ها و آثار فرا مادی از قبیل حیات طیبه، عبودیت، تقوای الهی و بصیرت تمیزدهنده میان حق و باطل است و در اثر استکمال مراتب ایمان، آثار ناشی از روح ایمانی متناسب با آن، دارای دامنه های وسیع و افزون تر از حیث علم و قدرت می گردد
    کلید واژگان: روح الایمان, مراتب روح انسانی, حیات طیبه, قرآن, حدیث}
    Kavous Rouhi Barandaq Rouhi Barandaq, Ali Hajikhani, Ali Bidsorkhy
    In addition to the general spirit of all human beings, a specific spirit called rūḥ al-īmān (sprit of faith) is ascribed to the faithful in the Qur’an and Ahl al-bayt’s (A.S.) traditions. The interpreters and commentators of hadith have each expressed various viewpoints about it based on different arguments. The present article has been written with the aim of examining these viewpoints and representing the thaqalayn’s viewpoint about the quiddity of rūḥ al-īmān and its outcomes. It has concluded that rūḥ al-īmān is one of human spiritual ranks that is the origin of a new life with trans-material domains and outcomes such as a goodly pure life, devotedness, God-wariness, and the insight for distinguishing falsehood from truth; and the outcomes resulting from a faith proportionate to it achieves extensive and higher domains in terms of knowledge and power due to the completion of levels of faith.
    Keywords: spirit of faith, levels of human spirit, goodly pure life, the Quran, hadith}
  • محمد مهدی گرجیان، زینب کبیری
    «حیات طیبه»‏ حیاتی مخصوص مومنان است که مرتبه‏ای والاتر از حیات عمومی انسان ها بوده و به درجات خاصی از ویژگی های علم، قدرت و اراده آگاهانه مزین شده است؛ حیاتی که به وسیله روح ایمان ، قوه میل به اطاعت الاهی و انجام دادن عمل صالح پدید میآید. مهم ترین شاخصه بهره مندی از حیات طیبه، داشتن امید به آینده، پایمردی در راه اهداف عالی الاهی و جهاد با نفس است. عصر انتظار، دوره غیبت امام مهدی است که شیعیان به حکومت عدل مهدوی امیدواراند تلاش میکنند تا شرایط ایجاد حیات طیبه و مدینه فاضله مهدوی را فراهم کنند. ویژگی مهم این دوران، امتحان مردم در دینشان است که با فرافکنی و ایجاد شبهه، ایجاد شک و نا امیدی به فرج و گشایش الاهی، ابتلا به انواع سختی ها و بلاها متبلور میشود. این مقاله میکوشد با روش توصیفی تحلیلی تبیین کند که فرهنگ انتظار با ترغیب و امیدبخشی به مومنان، ایجاد روحیه اطاعت و فرمانبرداری از اوامر الاهی، ایجاد روحیه استقامت و صبوری و دعوت به جهاد با نفس و رسیدن به ارزش های اخلاقی میتواند در تحقق حیات طیبه نقش آفرینی کند.
    کلید واژگان: حیات طیبه, انتظار, فرهنگ انتظار مهدوی, عصر انتظار}
    Muhammad Mahdi Gorjiyan, Zeynab Kabiri
    The goodly life is a life special to the believers which is a higher rank of general life of humans and is adorned with a certain degrees of the attributes such as science, power, and conscious will; a life which is created by the spirit of faith, the will to obey the God and doing good deeds. The most important indicator of enjoying the goodly life is having hope for the future, assisting in the way of high divine goals, and holy struggle with oneself. The waiting era is the Imam Mahdi (A.S)’s occultation period that the Shi’ias hopping for the Mahdavi rule of justice try to prepare the conditions of establishing a goodly life and Mahdavi utopia. The important feature of this period, is testing people’s faith which is manifested in the projection and the creation of suspicion, and disappointment with the divine relief and solution, and all forms of hardship and disaster. This article with a descriptive-analytic approach tries to explain that the culture of waiting can play a role in realizing the goodly life by encouraging and giving hope to the believers, creating a spirit of obedience to the Divine commandments, creating the spirit of perseverance and patience, and inviting to the jihad with oneself and attaining the moral values.
    Keywords: life, pure, goodly life, waiting, Mahdavi culture of waiting}
  • عبدالله حاجی صادقی*
    بزرگترین نعمت الهی به انسان ها، نعمت دین و هدایت تشریعی است که تعالی حقیقی و وصول به هدف آفرینش و مقصد نهایی را برای پیروان آن تامین نموده و دستیابی به حیات طیبه آنها را تضمین می کند. دین پژوهان همواره به دنبال بازشناسی کارکرد دین در زندگی انسان و چیستی فلسفه آن هستند. قرآن کریم در آیات متعددی به بهترین وجه به بیان این کارکرد و تبیین فلسفه آن پرداخته است. قرآن شخصیت و کرامت انسان را به میزان دینداری او مستند نموده است. آیه شریفه «یا ا ی ها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول إ ذا دعاکم لما یحییکم...» نمونه ای از این دسته از آیات است. این مقاله با تاکید بر مفاد و تفسیر آیه فوق، فلسفه وجودی دین و راهکارهای وصول به آن را به اجمال ارائه نموده است.
    کلید واژگان: آیه 24 انفال, حیات طیبه, کارکرد دین, فلسفه دین}
    Abdollah Hajisadeghi*
    The greatest blessing gifts of God to human are religion and lawful guidance which have provided real elevation and achievement to the purpose of creation as well as reaching the final destination for its followers and this will guarantee them to achieve a pure life. Religious scholars are always in search to recognize the function of religion in human life and whatness of philosophy. The Holy Quran has clearly mentioned this function along with its philosophical explication in various verses. According to the Quran, human personality and dignity depends on the degree of his religiousness. The holy verse “O ye who believe; Obey Allah, and the messenger when He calleth you to that which quickeneth you…” is one of the samples of this group of verses. With an emphasis on the content and commentary of the above-mentioned verse, this paper has briefly discussed the existential philosophy of religion and the strategies to achieve such philosophy.
    Keywords: Verse 24 of Surah Al Anfal, Pure Life, Function of Religion, Philosophy of Religion}
  • دو شاخص بنیادین در سبک زندگی اسلامی
    ابوالقاسم یعقوبی
    در این نوشتار، سخن از نگاه متعالی اسلام، به سبک و شیوه زندگی است. سبکی که قرآن از آن، به عنوان»حیات طیبه«و زیست شایسته نام برده است. برای روشن شدن این مقوله، تبیین مفهومی صورت گرفته و مبانی قرآنی و روایی آن، به بوته بررسی نهاده شده و جلوه های آن، یک به یک، از نگاه قرآن ترسیم گردیده است، زیر عنوانهایی همچون: ذریه طیبه، بلده طیبه، قول طیب، رزق طیب و... و در ادامه»اخوت دینی«به عنوان شاخص دیگری از مبانی سبک زندگی اسلامی، مورد تحلیل قرار گرفته است.
    کلید واژگان: حیات طیبه, ذره طیبه, قول طیب, رزق طیب و اخوت دینی}
  • چیستی معنویت اسلامی با رویکردی انتقادی به مفهوم معنویت در جنبش های نوپدید معناگرا
    سیده زهره سیدفاطمی
    رابطه ی عقل و دین برای معنویت عقلانی پایه محسوب می شود. بین معنویت وحیانی و انتخاب عقلانی، رابطه ی عموم و خصوص مطلق برقرار است. نتیجه این پیوند رسیدن به حیات طیبه، با ویژگی های منحصربه فرد خواهد بود. این حیات طیبه زمانی میسر می شود که تمام وجود فرد درگیر با مسئله انتخابی او گردد؛ نه اینکه فرد گاهی دیندار و گاهی غیردینی عمل کند. این دین عقلانی یا به عبارت دیگر معنویت عقلانی به متن زندگی فرد راه پیدا می کند و آنگاه انسان سالک الی الله می گردد. معنویت اسلامی به شیوه های گوناگون به وجود می آید و ویژگی های خاصی دارد، ازجمله این قابلیت را دارد که به بیرون از زندگی فردی رسوخ کند.
    کلید واژگان: معنویت, حیات طیبه, انسان, سالک الی الله}
    The meaning of Islamic spirituality with a critical approach to the concept of spirituality in modernist movements
    Seyyede Zohre Seyyd Fatemi
    The relationship between religion and reason is a foundation for rational spirituality. There is a general absolute relationship between spirituality and rational choice. The result of this connection is receiving to a purified life which is unique. This purified life is possible when a person is continuously making his rational choice; not that he sometimes acts religiously and sometimes non-religiously. This rational religion, or in other words, rational spirituality, leads to the inside of the individual's life, and then the human being becomes the seeker of Allah. Islamic spirituality is created in various ways and has certain characteristics, including the ability to penetrate outside the individual's life.
    Keywords: Spirituality, Purified life, Human, Mystic of Allah}
  • حسین علوی مهر*
    انسان پیشرفته یا انسان کامل از نظر دانشمندان اسلامی و غربی دارای تعریف های متفاوتی است. ابن عربی، سید حیدر آملی، ملاصدرا، امام خمینی، علامه طباطبایی و شهید مطهری هر یک تعریفی را ارائه داده اند که در مجموع چنین برداشت می شود که انسان پیشرفته از تمام توانایی و استعدادهای مادی و روحی خود به طور هماهنگ و کامل استفاده می کند، اما انسان پیشرفته در مکاتب غربی بیشتر به جنبه های مادی می پردازد. از منظر قرآن انسان پیشرفته دارای اهدافی مانند بندگی، رسیدن به رحمت الهی، حیات طیبه و خشنودی خالق است. همچنین دارای ویژگی های اعتقادی (از جمله ایمان و توحید)، ویژگی های اخلاقی (از جمله تزکیه، تقوا، صبر و شکرگذاری) و ویژگی های فکری و فرهنگی (مانند اندیشیدن، اهتمام به کسب دانش، برخوردار از تلاش، کوشش و انگیزه بالا) است و در صدد است تا زندگی دنیوی و اخروی خود را به کمال برساند.
    کلید واژگان: انسان, پیشرفت, قرآن, انسان پیشرفته, انسان کامل, حیات طیبه}
    Dr. Hussain Alavi Mehr*
    The Muslim and western scholars have different definitions of perfect man or what the author calls ‘advanced man’. Considering the definitions proffered by Muslim scholars such as Ibn Arabi, Sayyed Haidar Amuli, Mulla Sadra, Imam Khomeini, Allamah Tabatabai and Mutahhari the Martyr, it can be inferred that an advanced man is he who makes use of his all material and spiritual abilities and capabilities in a comprehensive and harmonious way. But the advanced man in the western schools of thought is he who actualizes his material and physical potentials only. However, the Quran considers the advanced man as he who follows the objectives such as servitude of God, attainment of the Divine Merci, living the goodly life, and seeking God's satisfaction. Moreover, he has doctrinal characteristics such as monotheism and keeping faith in Allah, ethical values (e.g. purification of soul, piety, patience and gratefulness), cultural and intellectual traits (e.g. meditation, paying heed to acquire knowledge, and being hardworking, ambitious, and motivated). He tries his best to reach the peak of perfection in this world and in the Hereafter.
    Keywords: Human, Advancement, the Qurān, advanced man, Perfect man, the goodly Life}
  • ابراهیم ابراهیمی، اصغر طهماسبی بلداجی، باب الله محمدی نبی کندی
    از منظر قرآن کریم زندگی اسلامی حوزه های متعددی دارد، که برخی از آن ها به عنوان زیربنا و مبنای زندگی اسلامی هستند، و اصول کلی زندگی اسلامی را تشکیل می دهند و برخی دیگر مولفه ها و رویکردهای عملی، رفتاری، فردی و اجتماعی می باشند که نقش عملی و کاربردی در زندگی اسلامی دارند. لذا قرآن کریم به افرادی که این شاخصه ها را دارا باشند وعده حیات طیبه داده است. بر همین اساس در جستار پیش رو پس از بررسی مفهوم حیات طیبه و سبک و سیاق زندگی اسلامی رابطه آن دو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و با توجه به این مهم، رهاوردهای غایی آن بیان گردیده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, حیات طیبه, سبک زندگی اسلامی, ایمان, عمل صالح}
    Ibrahim Ibrahimi, Asghar Tahmasebi Boldaji, Babollah Mohammadi Nabi Kendi
    Islamic life has different dimensions from Quran point of view which some of them are fundamental and infrastructure for the Islamic life and some are operational, behavioral and social approaches that play applicable and functional role in Islamic life. Thus Holy Quran promises a pure life to the ones who own such characteristics. Accordingly the present paper studies the pure life’s concept and its style and expressed some instructions in order to reach to the eternal life.
    Keywords: Holy Quran, Islamic life, Islamic life style, good behavior}
  • زهره سادات نبوی*، احد فرامرز قراملکی، قاسم درزی
    رویکرد مسئله محور یکی از شیوه های اثربخش «تدبر در قرآن» است. این رویکرد در برابر رهیافت موضوع محور و رهیافت مفهوم محور به کار می رود. بررسی تاریخی روی آوری مفسران به آیه 97 سوره نحل نشان می دهد که نداشتن رویکرد مسئله محور موجب شده است که بسیاری از آنها بدون ذکر هیچ نکته ای از این آیه گذر کنند و بسیاری نیز که به تفسیر آیه پرداخته اند فقط به بیان نکات پراکنده و بدون انسجام اکتفا نمایند. این پژوهش روشن کرده است که تاکنون تنها سه تن از مفسران، مواجهه مسئله محور با این آیه داشته اند و توانسته اند بدین شکل به مقومات و خصوصیات حیات طیبه دست یابند. در این مقاله پس از تحقیق در مفاد این آیه، 12 مسئله مهم و شایسته پژوهش مرتبط با این آیه ارائه شده و به اجمال برای برخی از آنها روش صحیح حل آنها بیان شده است.
    کلید واژگان: آیه 97 نحل, حیات طیبه, رویکرد مسئله محور, رویکرد موضوع محور}
    Zohreh Alsadat Nabavi*, Ahad Faramarz Qaramaleki, Ghasem Darzi
    The problem-oriented approach is one of the efficient methods of “contemplation in Quran”. This approach is applied as opposed to the subject-oriented and concept-oriented approaches. Historical analysis of the commentators’ appeal to the verse 97 Surah An-Nahl shows that lack of having the problem-oriented approach has led to the fact that many of them ignored this verse without making any comments and those who have offered commentary were satisfied with sporadic and incoherent points. The study has clarified that three commentators have come upon the problem-oriented approach to the verse and realized the components and characteristics of “the Good Life”. After investigating the contents of this verse, 12 important and appropriate problems related to this verse have been proposed and proper methods for their solution have been suggested in brief.
    Keywords: Verse 97 Surah An, Nahl, the Good Life”, Problem, Oriented Approach, Subject, oriented Approach}
  • رضا سامه*
    مقاله حاضر پیرامون موضوعی بین رشته ای در ارتباط مفاهیم پایه در دانش معماری با آموزه های قرآن کریم است. از نظر این مقاله، مهم ترین داعیه یک اثر معماری، ارتقای سطح کیفی زندگی آدمی است و معماری کیفیت های خود را از کیفیت زندگی انسان دریافت می کند؛ ازآنجایی که کیفیت زندگی انسان، ابعاد مختلف معنایی خود را از نظام معرفتی معماران نسبت به مفهوم انسان و زندگی شایسته او اخذ می نماید، طرح نسبت «معماری» و «کیفیت زندگی انسان» در یک پژوهش، بدون توجه به نظام معرفتی افراد در دریافت از این دو مفهوم ممکن نیست. بر اساس مفروضات مقاله، بهترین و کارآمدترین نظام های معرفتی، نظام معرفتی اسلام در قالب آموزه های قرآن بوده که بر پایه وجود فطرت در آدمی طرح ریزی شده است و «حیات طیبه»، مبنای بنیادین کیفیت زندگی در آن به شمار می رود؛ بنابراین این پرسش که آموزه های قرآن کریم به مثابه نظام معرفتی چه نقطه نظراتی درخصوص کیفیت زندگی انسان دارد و این نکات چگونه در معماری قابل پیگیری هستند، مهم ترین مسائل پژوهش قلمداد می گردند. در این راستا هدف این بوده است تا با طرح امکان پژوهش بین رشته ای، مسائل معماری به همراه تحلیل مواضع نظری قرآن کریم نسبت به موضوع انسان و زندگی وی انجام پذیرد؛ لذا موضوع «انسان شناسی» به مثابه معرفت پایه در دانش معماری معرفی شده که به شناخت زندگی انسان مبتنی بر آن منجر می شود و سرانجام ابعاد «کیفیت زندگی انسان» به عنوان دغدغه محوری رشته معماری مورد بازشناسی قرار گرفته اند. سرفصل عمده مطالعات بدین شرح بوده است: ابتدا ماهیت و هویت و منزلت انسان از منظر شریف قرآن مورد بررسی واقع شده است. سپس با تامل بر ابعاد مختلف زندگی انسان در هستی، مراتب حیات آدمی متناظر با مراتب وجودی او معرفی و نهایتا در تناظر با ظرفیت های معماری، بر درک صحیح نسبت ابعاد کیفی معماری در آیینه کیفیت زندگی انسان موثر و راهگشا بوده است.
    کلید واژگان: معماری, انسان, کیفیت زندگی, حیات طیبه, قرآن کریم}
    Reza Sameh*
    The main objective of an architectural work is to elevate the quality of humans’ life. Moreover, Architecture gets its qualities from the qualities of human life. Since the quality of human life receives its different spiritual aspects from the cognitive system and perceptions of the architect and his life, it is not possible to discuss the relationship between architecture and human life quality in a research without Based on the presumptions of this study, the most effective cognitive system is that presented by Islam in the teachings of Quran, which is rooted in the innate existence (Fitrat) of man, and “Hayat-e-Tayyebah” is its fundamental basis. Therefore, the main consideration in this paper is to discuss the teachings of the Quran about the quality of human life and how they can be used in architecture. The aim has been to introduce an interdisciplinary research possibility using modeling and logical argumentation and analyzing issues in architecture with a look at the theoretical framework of the Holy Quran toward human and his life. To this end, knowledge about humans has been introduced as the basic cognition in architecture that leads to understanding human life. Finally, potentials of architecture have been redefined in interaction with the quality of human life.
    Keywords: Architecture, Human, Quality of Life, Holy Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال