به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « راوی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «راوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قاسم بستانی*
    تعدد مذاهب و عقائد و احکام اسلامی آثار مختلفی بر حیات علمی و عملی مسلمانان گذاشته است. از جمله این آثار، تعیین صفات راوی حدیث است که اصرار بر آن شده راوی، هنگام روایت حدیث، باید معتقد به مذهب اخذکننده حدیث، نه مخالف یا فاسدالمذهب و به طور کلی بدعت گذار باشد و از آن جا که هر فرقه و مذهبی، دیگران را بدعت گذار می دانند، این پرسش ها مطرح می شوند: بدعت چیست؟ آیا نزد همه فرق و مذاهب، نظرا و عملا از اخذ حدیث از بدعت گذار نهی شده است؟ دلایل موافقان اخذ از بدعت گذار و مخالفان آن چیست؟ در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و نیز کتابخانه ای تلاش می شود ابتدا بدعت، مفهوم شناسی، سپس حکم راویت بدعت گذار بررسی شده و به پرسش های بالا در کنار طرح برخی دیگر از مباحث مرتبط، مانند: ذکر برخی از راویان بدعت گذار در طرق شیعه و اهل سنت، پاسخ دهد. از نتایج این تحقیق آن است که؛ عموم مذاهب اسلامی، به رغم وجود برخی مخالفین اخذ از بدعت گذار، به طور مطلق یا بنابر شروطی، حکم به اخذ حدیث از آن کرده تا آن جا که بدون احادیث این گروه، میراث حدیثی بسیاری از مذاهب به شدت کم حجم می یابد. ضمن این که در معنا و مصادیق بدعت اختلاف کرده اند؛ به نحوی که امکان تعیین دقیق مفهوم و مصداق آن که متفق القول باشند، امکان پذیر نیست و نمی توان وصف بدعت گذار را جرحی حقیقی برای یک راوی تلقی کرد و نهایت گفته شده که مهم و اصل، صدق و عدم صدق راوی صرف نظر از اعتقاد و عمل اوست.
    کلید واژگان: حدیث, راوی, ضعیف, بدعت, اعتبار}
    Ghasem Bostani *
    The diversity of Islamic sects, beliefs, and rulings has had various effects on the scientific and practical lives of Muslims. One of these effects is the determination of the narrator's attributes in Hadith, which emphasizes that the narrator must adhere to the sect from which he or she received the Hadith and should not be an innovator since every sect considers other sects as innovators. But what is the concept of innovation? And is it acceptable to narrate from an innovator among all sects? What are the reasons for those who agree or disagree with narrating from an innovator? In this article, using a descriptive-analytical method and library research, we examine this principle in terms of narrator's attributes and Hadith narration and answer these questions along with discussing some related topics such as mentioning some innovator narrators in Shia and Sunni ways. As a result, it has been determined that despite some opponents' refusal to narrate from innovators, most Islamic sects absolutely or conditionally quote them since without their Hadiths, many sects' Hadith heritage would significantly decrease. Furthermore, there are differences in the meaning and examples of innovation to such an extent that it is impossible to determine its precise meaning and example unanimously. Therefore, it cannot be considered a real criticism for a narrator regardless of his or her belief or action; rather, his or her truthfulness or falsehood should be considered important.
    Keywords: Hadith, Narrator, Weak, Innovation, Credibility}
  • مهدی غلامعلی، سید مجتبی مجاهدیان*، سید علی سجادی
    چکیدهآیت الله مسلم داوری از رجالیان معاصر در حوزه علمیه قم است. علاوه بر نقش وی درمعجم رجال الحدیث خویی، خود دو اثر مستقل تحقیقی مشتمل بر مباحث تخصصی در فواید و قواعد علم رجال دارد. پژوهش پیشه رو در پاسخ به پرسش از بود یا نبود دستگاه منسجم ونظام واره معرفتی یا به اصطلاح«نظریه رجالی»داوری است. اگر «مبانی، روش ها و آرا» را اضلاع یک نظریه بدانیم، به گواهی نتایج حاصل ازاین پژوهش توصیفی تحلیلی بی پیشینه، داوری شاخصه های یک نظریه رجالی را داراست. مفاهیم روشن، تعاریف دقیق، مبانی منسجم در اثبات حجیت خبر واحد و نیازمندی به رجال، تعیین مناط حجیت قول رجالی، تبیین منهج اعتبارسنجی حدیثی، ارزیابی مستوفی منابع مهم رجال، واژگان پژوهی توصیفات و قواعد رجالی وصدور آرای اجتهادی، هندسه معرفتی رجالی داوری را نشان می دهد.
    کلید واژگان: نظریه رجالی, قواعد رجالی, اصول علم رجال, خبر واحد, راوی, مسلم داوری}
    Mahdi Qolamali, S Mojtaba Mojahedian *, Seyed Ali Sajjadi
    Ayatollah Muslim Dauri is one of the contemporary scholars in the seminary of Qom. In addition to his role in Al-Rijal al-Hadith Khoi's collection, he has two independent research works containing specialized topics on the benefits and rules of Rijal science. Professional research is in response to the question of whether or not there is a coherent and systematic epistemic system or the so-called "Rajali theory" of arbitration. If we consider "foundations, methods and opinions" as the sides of a theory, as evidenced by the results of this unprecedented analytical descriptive research, it has the characteristics of a royal theory. Clear concepts, precise definitions, coherent bases in proving the authenticity of a single news and the need for Rizal, determining the scope of the validity of Rizal's sayings, explaining the methodology of hadith validation, evaluating the important sources of Rizal, lexicography of Rizal's descriptions and rules and issuing ijtihadi opinions, the epistemic geometry of Rizal's judgment. it shows.
    Keywords: theory of masculinity, rules of masculinity, principles of masculinity science, single news, Narrator, Muslim judgment}
  • زهرا قاسم نژاد*

    یکی از مفاهیم در دایره جرح و تعدیل رجال حدیث، مفهوم ضعف است. دانشمندان رجال شیعه برخی از راویان را ضعیف توصیف کرده اند؛ اما با وجود ضعف راوی، در کتب حدیثی ما روایات بسیاری از آن ها نقل شده است. این مسیله نشان می دهد مفهوم ضعف نمی تواند به معنای رد مطلق روایات راوی توصیف شده به ضعف باشد. اگر ضعف به معنای رد مطلق روایات راوی ضعیف بود، هرگز شاهد ورود حجم فراوانی از روایات راویان ضعیف به کتب روایی نبودیم. برای نمونه با وجودی که دانشمندان علم رجال ابوسمینه و محمد بن سنان را ضعیف می دانند، در کتب روایی ما صدها روایت از این دو داریم و همین مسیله نیاز به یک دوباره اندیشی در حوزه مفهوم ضعف را ضروری می سازد. بنابراین پژوهش حاضر به هدف دستیابی به مفهوم ضعف در نزد رجال پژوهان شیعه که ارتباط مستقیم با چرایی ورود روایات راویان ضعیف در منابع حدیثی دارد، به روش توصیفی تحلیلی به تبیین مفهوم ضعف در نزد رجالیان به ویژه رجال پژوهان متقدم می پردازد. نتیجه حاصل از این پژوهش اثبات می کند با توجه به گونه های نقش راوی و پدیده استثنا، توصیف راوی به ضعف به معنای عدم اعتبار کل روایات وی نیست.

    کلید واژگان: حدیث, ضعف, راوی, رجال, شیعه}
    Zahra Ghasemnejad *
    Introduction

    Scholars of rijāl science have used the term “weak” to describe some transmitters. The introduction of a transmitter as weak by rijāl science scholars have caused our thinkers to treat the traditions of these transmitters differently. In the narrative and jurisprudential books of the Shī‘a, weak transmitters’ traditions have been treated in two ways. Some have taken the weakness of a transmitter as a sufficient reason to abandon his traditions, while many Ḥadīth scholars have included the traditions of weak transmitters in their Ḥadīth collections. These two different ways of treating the weak transmitters’ traditions lead to the hypothesis that the concept of weakness was not deemed by our early rijāl scholars as a sufficient reason for abandoning traditions.

    Materials and Methods

    The current main perception about the weakness of transmitter advocates abandoning such a transmitter’s traditions. However, the method adopted by Ḥadīth scholars in the early Ḥadīth sources and collections indicates that the Ḥadīth scholars accept the tradition of a transmitter whose ḥadīths can be trusted. Sometimes the narrator suffers weakness due to some reasons, but his book or tradition is trustable. Thus, their final decision is “trusting the transmitter’s tradition.” This does not mean that for the early rijāl scholars the weakness of transmitter has not been important; rather, the concept of weakness should have meant differently from abandonment decree.In the book al-Kāfī, Kulaynī has mentioned numerous traditions from weak transmitters. That is, he has not deemed the weakness of a transmitter as the weakness of tradition. Some jurisprudents, too, have taken the tradition of a weak transmitter as valid and capable of being used as the criterion for action. Riḍā Hamidānī, Muḥaqqiq Sabziwārī, Sheikh Anṣārī, Burūjirdī, and Ḥākīm do not take the weakness of transmitter as a factor to invalidate the tradition. Consequently, it is necessary to review the concept of weakness systematically and using description and analysis of data. It is essential to answer the question that despite the consideration of some transmitters as weak in the Shī‘a rijāl books, why a huge volume of their traditions have found their way into our tradition collections.

    Results and Discussion

    With regard to the entrance of weak transmitters in tradition collections, two points need to be taken into account: the transmitter’s role and the exception phenomenon. The examination of transmitters’ conditions shows that a transmitter can have two roles: (1) He can be the author of a work, or (2) he can be the narrator of others’ works. Of course, the transmitter can have both roles simultaneously, that is, while he is the owner of a Ḥadīth work, he can be the transmitter of others’ Ḥadīth works as well.
    The Shī‘a rijāl scholars have completely taken these two aspects into account, and have ruled that the word “weak” pertains to a transmitter who owns the intended Ḥadīth work.Concerning the exception phenomenon, it should be maintained that in the Shī‘a rijāl books, the exception phenomenon has been divided into four types: exception of pupils, exception of masters, exception of a specific part of one or some Ḥadīth works of the intended transmitter, or exception of a specific part of the intended concepts. Moreover, there is a consideration for the exception of the transmitter’s corruption time as well. One of the accurate viewpoints held by rijāl scholars is that they do not generalize their stance to and treatment of a weak transmitter to all his works. For instance, if the transmitter has experienced opinion changes during his lifetime, the rijāl scholars do not make a general judgment about all his works; they rather separate the traditions he has transmitted during his steadfast and corrupt periods.In the light of the types of transmitter roles and exception phenomenon in rijāl science, two results are obtained:From the viewpoint of rijāl scholars, a weak transmitter can have a ṣaḥīḥ tradition. Ṭūṣī states, “If a tradition does not have any indication of ṣiḥat, we do not accept it, but if it has signs of ṣiḥat, we accept it even if its transmitter is weak” (Ṭūsī, 1403 AH, vol. 1: 151).A weak transmitter can be authentic in the transmitting of works.Therefore, since some traditions of weak transmitters enjoyed indications of ṣiḥat and were deemed as obligatory to be put into practice, they found their way into our tradition collections, and other traditions that did not have any indication of ṣiḥat were not included in these books. Thus, it is possible for a transmitter to be weak but whose traditions be deemed as valid. This issue conflicts with the concept of weakness, which means abandoning traditions.

    Conclusion

    The existence of a weak transmitter in valid sources demonstrates that the transmitter weakness does not mean abandoning and rejecting his traditions in an absolute manner. Thus, in order to attain a true understanding of the concept of weakness in the five rijāl books of the Shī‘a, we addressed the reason for the existence of traditions of weak transmitters in Ḥadīth collections. The results indicated that since some traditions of weak transmitters enjoyed ṣiḥat indications that made putting them into practice as obligatory, they have found their way into our tradition collections, and other traditions that were void of ṣiḥat indications were not included in those collections. Therefore, it is possible for a transmitter to be weak but whose traditions be valid. This view is different from taking weakness as meaning a sufficient reason to reject a weak transmitters’ traditions. In fact, the weakness of the transmitter is kullī mushakkik and it is strongable and vulnerable.

    Keywords: Ḥadīth, Weakness, Transmitter, Rijāl, Shī‘a}
  • سعید سبوئی جهرمی*، محمد فائزی

    یکی از اصطلاحات پرکاربرد در آثار کهن علم رجال اصطلاح «تخلیط» و دیگر مشتقات آن است. معنای این واژه نزد متقدمین روشن بوده است؛ به همین دلیل توضیحی در مورد آن ارایه نداده اند، اما با گذشت زمان و ازبین رفتن قراین، این اصطلاح دچار ابهام شد؛ به گونه ای که علمای متاخر در تعریف آن دچار اختلاف شدند. برخی آن را به معنای فساد عقیده و عده ای دیگر آن را به معنای جمع بین روایات معتبر و غیرمعتبر دانسته اند. باتوجه به نقش مهم این اصطلاح در اعتبارسنجی راویان و ابهامی که در تبیین آن وجود دارد ارایه پژوهشی جامع در راستای رفع ابهامات موجود ضروری به نظر می رسد. در این نوشته که باهدف مشخص کردن مفهوم تخلیط در کلام متقدمان علم رجال انجام گرفت، با روش توصیفی - تحلیلی و با کمک گرفتن از داده های کتابخانه ای استعمالات مختلف این واژه و دیگر مشتقات آن در آثار پیشینیان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که تخلیط به معنای نقل روایات معتبر و غیرمعتبر توسط یک راوی است که در بیش تر موارد ریشه در انحراف عقیدتی او دارد.

    کلید واژگان: تخلیط, مخلط, راوی, اعتبارسنجی, رجال}
    Saeed Sabouei Jahromi *, Mohammad Faezi

    One of the most used expressions in the ancient books of Rejal science is the expression of "mixing" and its other derivatives. The meaning of this word was clear to the ancients; For this reason, they have not given an explanation about it, but with the passing of time and the disappearance of evidence, this expression became ambiguous; In such a way that later scholars differed in its definition. Some have considered it to mean the corruption of belief, and others have considered it to mean the combination of authentic narrations and non authentic narrations. According to the important role of this expression in the validation of narrators and the ambiguities in its explanation, it seems necessary to provide a comprehensive research in order to resolve the existing ambiguities. In this article, which was carried out with the aim of identifying the concept of mixing in the words of the ancients of Islamic scholars, the various uses of this word and its other derivatives in the books of the ancients were analyzed and investigated by descriptive- analytical method and with the help of library data. Mixing means narrating authentic and non-authentic narrations by a narrator, which in most cases is rooted in his corruption of his believes.

    Keywords: Mixing, mixer, narrator, Validation, rijal}
  • راضیه مظفری، ریحانه عباسی

    با توجه به اهمیت آثار محدث نوری از جهت اثرگذاری بر آثار معاصران او و نیز نوآوری های ایشان در آثارش از نظر موضوع یا شیوه نگارش بررسی مبانی حدیثی در دیدگاه ایشان خصوصا در کتاب مستدرک الوسایل ضرورت می یابد. مبانی فکری- اعتقادی محدث نوری به دو دسته کلی مبانی رجالی و مبانی مصطلح الحدیثی تقسیم می گردد که در اینجا به مبانی رجالی ایشان در اعتبار سنجی روایات می پردازیم. مبانی رجالی محدث نوری شامل: اعتقاد به: وثوق صدوری احادیث، وسعت گسترده الفاظ دال بر وثاقت، اعتبار قول رجالی از باب حجیت مطلق ظن رجالی، حجیت مطلق توثیق متاخران، حجیت تزکیه راوی در حق خودش، حجیت حکم ابن ولید به صحت طرق در توثیق راویان، لزوم احراز وثاقت مشایخ اجازه، عدم اعتبار ضعیفات ابن غضایری، دلالت واژه "صحیح الحدیث" بر وثاقت راوی، صحت حدیث قدما بر پایه وثاقت راویان می باشد.

    کلید واژگان: محدث نوری, مبانی سندی, مبانی رجالی, اعتبارسنجی, توثیق, راوی, مستدرک الوسایل}
    Raziyah Mozaffari, Reihaneh Abbasi
  • فاطمه سیفعلی ئی، مهدی اکبرنژاد*

    عدالت محوری و پرهیز از هر گونه تعصب باید از مهم ترین اصول در نقد و بررسی متون باشد. اما آیا این اصل در نقدهای رجالی مورد توجه قرار گرفته است؟ و یا در این بخش تعصبات مذهبی کارگر بوده و مانع حقیقت گویی برخی از رجالیان شده است؟ این مقاله با هدف ارزیابی تاثیر شیعه بودن راویان در نقدهای رجالی اهل سنت در کتب رجالی معتبر آن ها و با روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده، و با شواهد متعدد بیان می دارد که بسیاری از نقدهای رجالیون اهل سنت، درباره راویان شیعی مذهب با جهت گیری مذهبی و تعصب فرقه گرایانه و ضد شیعی صورت گرفته و ثابت کرده است که نزد برخی رجالیون اهل سنت، تشیع برای راویان نوعی ضعف به شمار آمده و در موارد بسیاری حتی بر وثاقت و صلاح و عدالت راویان سایه انداخته است.

    کلید واژگان: نقد رجال, راوی, شیعه, اهل سنت}
    Fatemeh Seyfaliei, Mahdi Akbarnezhad*

    Central justice and the avoidance of any prejudice should be one of the most important principles in the critique and review of texts. But has this principle been taken into account in Rejali critiques? Or has religious prejudice worked in this area and prevented some Rejaliyan from telling the truth? This article aims to evaluate the influence of Shiite narrators on Sunni Rejali criticisms in their authoritative Rejali books and has been written with a descriptive-analytical method, and with numerous evidences, states that many Sunni Rejaliyoun criticisms of Shiite narrators with religious orientation and Sectarian and anti-Shiite prejudice has taken place and has proved that among some Sunni Rejaliyoun, Shiism is a weakness for narrators and in many cases has even overshadowed the stability, goodness and justice of the narrators.

    Keywords: Critique of Rejal, narrator, Shiite, Sunni}
  • سیدمحمدصادق موسوی، مرتضی چیت سازیان، سیدابوالقاسم نقیبی، جواد سلطانی فرد*

    شیخ طوسی برخلاف اصطلاحات رایج رجالی، تعبیر «اسند عنه» را در شرح حال بیش از 330 نفر از اصحاب حضرت صادق(ع) و تعداد اندکی از اصحاب برخی دیگر از معصومان(ع) به کار برده است که مراد از آن معلوم نیست. این تعبیر در دیگر کتب رجالی شیعه - به جز مواردی اندک، آن هم به خاطر نقل یا تبعیت از شیخ - دیده نمی شود. علی رغم چنین چیزی، برخی این عبارت را ازجمله الفاظ توثیق و مدح راوی تلقی کرده اند. ازآنجاکه این عبارت را شیخ طوسی در شرح حال تعداد قابل توجهی از راویان به کار برده است، ضروری می نماید که در گام نخست، نظریاتی که پیرامون شیوه تلفظ عبارت «اسند عنه» و به تبع، معنای آن بیان شده است، بررسی و راستی آزمایی گردد و در مرحله بعد، مشخص شود که آیا این عبارت، می تواند بیانگر وثاقت راوی باشد یا خیر؟ این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به این یافته ها دست می یابد که اولا، قرینه بلامعارضی نسبت به تعین هیچ یک از معانی برداشت شده از این عبارت وجود ندارد و صواب، آن است که گفته شود که معنای «اسند عنه» مبهم بوده و خود شیخ طوسی، بر مراد خویش از استعمال این عبارت داناتر است؛ ثانیا، این عبارت نمی تواند هیچ دلالتی بر توثیق یا حتی مدح راوی داشته باشد.

    کلید واژگان: اسند عنه, شیخ طوسی, رجال, توثیق, مدح, راوی}
    Seyed Mohammad Sadegh Mousavi, Morteza Chitsazian, Abolghasem Naghibi, Javad Soltanifard *

    Contrary to the prevailing current in the science of rijāl, al-Shaykh al-Ṭūsī used the phrase asnada ‘anhu in the biography of over 300 companions of al-Imām al-Ṣādiq (A.S.) as well as a few companions of other Imāms without giving any explanation of what he meant by it while such phrase cannot be seen in any other Shiite book on rijāl―except for a few that followed Shaykh in this regard. Despite that, some hold that this phrase conveys trustworthiness and praiseworthiness of the transmitter. Since that phrase is used by Shaykh in several cases, it seems necessary to evaluate all opinions stated with regard to the meaning of it first, and find out whether it can convey trustworthiness of the transmitter secondly. Taking an analytical approach, this essay finds that, firstly, there is no incontrovertible evidence to determine any of those stated opinions with regard to the phrase asnada ‘anhu and Shaykh, himself, is the only one who knows what he has meant by it, and, secondly, that phrase can in no way convey authenticity―let alone praiseworthiness―of the transmitter.

    Keywords: asnada ‘anhu, al-Shaykh al-Ṭūsī, rijāl, trustworthiness, praiseworthiness, the transmitter}
  • معصومه طاهریان قادی*، سید محسن موسوی، سید علی اکبر ربیع نتاج، مهدی تقی زاده طبری

    حدیث یکی از مهم ترین منابع علوم دینی است که چالش هایی چون نگاه حداقلی در اعتماد به آن وجود دارد. حضور راویان ضعیف، چون محمد بن علی الصیرفی (ابوسمینه)، یکی از دلایل این نوع نگاه است. مقاله حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی دلایل وجود روایات ابوسمینه در آثار محمد بن علی بابویه (شیخ صدوق) را بررسی کرده است. ابن بابویه با دلایل و قراینی، از روایات ابوسمینه در آثارش بهره برده است. اهم آن دلایل عبارتند از: نسبی بودن مفهوم ضعف نزد صدوق، نقد محتوایی روایت، توجه به موضوع روایت، عدم باور به همه منقولات، تقدم کتاب شناسی بر سندشناسی، و تفکیک در نقش راوی. بررسی مورد اخیر نیازمند بازسازی متون کهن حدیثی با استفاده از فهرست ها و نگاه مجموعه ای به اسناد و محتوای روایات است. در این پژوهش منبع مورد استفاده صدوق در اخذ روایات ابوسمینه، بررسی گردید، این نتیجه حاصل شد که اکثر روایات ابوسمینه برگرفته از تالیفات وی نبوده است، به عبارتی او در برخی از روایات موجود، نقش ناقل کتاب حدیثی را داشته و تعدادی از روایات او بعد از تنقیح بزرگان حدیثی به کتاب های بعدی وارد شدند و صدوق از این منابع، روایات را اخذ کرده است و اندکی از آن ها نیز شفاهی به صدوق منتقل شدند.

    کلید واژگان: صدوق, ابوسمینه, روایات ضعیف, راوی, منابع مکتوب, کتاب های حدیثی}
  • فاطمه ژیان *
    از کهن ترین کاوش های حدیثی، بررسی میزان وثاقت راویان حدیث، موسوم به «علم رجال» است. در میان معاصران محمدباقر بهبودی در کتاب «معرفه الحدیث» به ذکر راویان ضعیف پرداخته و 150 تن از راویان حدیث را تحت عنوان «ضعفاء» نام برده و سپس به بیان وجه ضعف آنان پرداخته است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ترجمه راویان تضعیف شده در معرفه الحدیث، به مبانی و ملاک های جرح راویان در نظر مولف کتاب دست یابد. کاوش ها نشان می دهد که مواردی همچون محتوای روایات یا کتب نقل شده از راوی، ضعف راویان و مروی عنه ها، نسبت دادن کتاب روایی جعلی به راوی، از جمله عوامل تضعیف راویان حدیث در این کتاب است. از آنجا که آشنایی با ملاک ها و معیارهای رجالیان در جرح و تعدیل راویان، در فهم و تفسیر صحیح و قضاوت درست در مورد اظهارات و شیوه عملکرد آنان، ضروری است، مقاله حاضر ضمن برشمردن مبانی و ملاک های ایشان در ضعیف خواندن ناقلان حدیث، برخی از قرائن دال بر ضعف راوی در نظر ایشان را به داوری نشسته است.
    کلید واژگان: بهبودی, معرفه الحدیث, تضعیف, راوی, رجال, جرح}
    Fatemeh Zhian *
    Studying the degree of authenticity of the transmitters of hadith is among the oldest hadith investigations, called ‘Ilm al-Rijāl. Among the contemporaries, Muhammad Baqir Behboudi has mentioned the weak transmitters in his Ma‘rifat al-Hadith and named 150 of hadith transmitters as ḍu‘fā (the weak) and then undertaken to state their weak aspects. This research is intended to study the transmitters who have been weakened in Ma‘rifat al-Hadith and find the principles and criteria for the invalidation of transmitters in view of the author of the book. The investigations indicate that such instances as the content of the traditions or the book quoted from the transmitter, the weakness of the narrators or the persons from whom the hadith has been narrated (marwī ‘anh), attribution of fabricated hadith to the transmitter are among the factors of weakening the transmitters of hadith in this book. Since familiarity with the criteria and standards of the rijāl experts in invalidation or declaring trustworthy (al-jarḥ wa al-ta‘dīl) of the narrators is essential for proper understanding, interpreting, judgment concerning their statements and procedure, the present article, while enumerating the author’s criteria and standards in calling the transmitters of hadith as weak, has undertaken to judge some of the evidences denoting the weakness of the transmitter in his opinion.
    Keywords: Behboudi, Ma‘rifat al-Hadith, weakening, transmitter, rij?l, invalidation}
  • مهدی مهریزی طرقی، جواد فتحی اکبرآبادی
    اعتبارسنجی سندی روایات طبی، به علت پیوندی که با سلامت جسم و روح دارد، مسئله اصلی این مقاله است و هدف از آن، روشن سازی میزان نقش معصومین در این قبیل احادیث است؛ چه بسا سخنان صحیحی که ناقل آن معصوم نیست. الگوی معیار در این مقاله، ابواب طب بحارالانوار است که شامل 842 حدیث در حوزه پزشکی است. مجلسی این مجموعه حدیثی را عمدتا از کتب معروف و مورداعتماد و بعضا غیرمعروف و غیرقابل اعتماد جمع آوری کرده است. عواملی چون ضعف راویان، انقطاع، ارسال و حذف اسناد بسیاری از روایات طبی باعث تضعیف سندی بیش از 95درصد احادیث طبی بحارالانوار است. البته مراد از ضعف سند حدیث، جعلی بودن آن نیست، ازاین رو شایسته است احادیث طبی بحارالانوار از لحاظ محتوایی، موردبررسی دقیقی قرار گیرند.
    کلید واژگان: احادیث طبی, بحارالانوار, سند, راوی, صحیح, ضعیف}
  • مهدی نورمحمدی*، مصطفی صادقی
    بنا به شواهد و قرائن تاریخی، مدینه هرچند مولد و موطن تشیع است، ولی هیچ گاه یکی از اقطاب تشیع نبوده است. به عبارت دیگر، مدینه را نمی توان شهری شیعه خیز دانست. اما این بدان معنا نیست که اهالی آن هیچ گونه تمایلی به اهل بیت (ع) نداشته اند، بلکه گرایش های حبی، سیاسی و علمی هر یک به فراخور خود در برهه های مختلف وجود داشته است. این مقاله درصدد رمزگشایی از گرایش مردم مدینه به ائمه (ع)، پس از رحلت پیامبر (ص) تا پایان عمر شریف امام علی (ع) (40 ه.ق.) است. این مسئله در گرایش به امام علی (ع) متبلور است و احراز آن روش های گوناگونی دارد که نگارنده در مقالات دیگری کاویده است. روش به کاررفته در این مقاله، بررسی محل سکونت راویان احادیث امام علی (ع) به عنوان جامعه نمونه آماری، برای کشف میزان گرایش اهل مدینه به ایشان است. نتیجه، کشف تساوی تقریبی راویان مدنی امام علی (ع) نسبت به مجموع راویان غیرمدنی ایشان و اثبات گرایش راویان مدنی احادیث به حضرت علی (ع) و در نتیجه اطلاع نسبی از گرایش مدنیان به ایشان است.
    کلید واژگان: امام علی (ع), گرایش, مدنیان, راوی, تشیع, ائمه (ع), اهل بیت (ع)}
    Mahdi Noormohammadi*, Mostafa Sadeqi
    According to historical evidence, Medina is the birthplace and home of the Shiite, but it has never been a center of the Shia. In the other words, Medina isn’t a Shiite town originally, but it doesn’t mean that the people of Medina have no tendency to Ahl al-Bayt. But rather there have been emotional desire and political and scientific tendency in different levels. This article attempts to decode the tendency of people of Medina to Imams, after demise of the prophet until the noble life of Imam Ali (40 AH); obviously this is reflected in the tendency to Imam Ali. It has been explored in various ways by researcher. This paper studies the origin of narrators of Medina, who narrated the Hadith from Imam Ali to prove tendency of Medinas people. As a result, the discovery of approximate equality between narrators of Medina and all of narrators, proves the acceptable attitude of narrators of Medina towards Imam Ali's Hadith.
    Keywords: Imam Ali, narrators of Medina, Imams, Ahl al Bayt}
  • اکبر محمودی
    پذیرش و صحت فرایند نقل حدیث، شرایطی دارد که برخی از آنها به راوی حدیث و برخی دیگر به چگونگی ادای حدیث بر می گردد. برخی از شرایط راوی مانند اسلام، عقل، تمییز، وثاقت و ضبط مورد اتفاق همه صاحب نظران اعم از شیعه و اهل سنت است، ولی برخی دیگر مانند بلوغ، ایمان، عدالت، رشادت، حریت، معروفیت در نسب، سلامت لغت، قدرت بر نوشتن، مذکر بودن، فقاهت، علم به عربی، علم به معنای خبر، عدم قرابت راوی با مروی عنه، زیادی روایت راوی، عدم مخالفت راوی با حدیث و... مورد اختلاف است. در شرایط چگونگی نقل حدیث نیز اختلاف فراوانی وجود دارد، ولی تنها شروط الزامی در راوی حدیث: اسلام، عقل (در حال نقل فقط)، وثاقت و ضبط است. همچنان که در چگونگی نقل حدیث دعایی نیز تنها ذکر نص حدیث معتبر است و اشکالی در حذف اسناد روایات و تقطیع روایات و نقل از روی نوشته در صورتی که به فهم حدیث ضرری نزند، وجود ندارد.
    کلید واژگان: نقل حدیث, راوی, شرایط نقل حدیث, فرایند نقل حدیث}
  • محسن قاسم پور
    ابن غضائری و نجاشی از عالمان رجالی دوران متقدم به شمار می آیند که آرایشان در میان عالمان دوران متاخر تاثیر انکارناپذیری داشته است. ابن غضائری به دیدگاه های رجالی محدثان قم به ویژه در عرصه جرح و تضعیف راویان به نوعی وابسته بوده و تحقیق و بررسی انگاره های رجالی شان از وجود نوعی همگرایی بین آنان حکایت دارد. این نکته به ویژه از رهگذر توصیف و معرفی راویان در کتاب الرجال او به دست می آید. از سوی دیگر، همکاری نجاشی با ابن غضائری و بهره گیری هر دو از مشایخ و محدثانی مانند حسین بن عبیدالله غضائری، پدر ابن غضائری، بیانگر وجود دیدگاه مشترک در سیره رجالی آن دو است. افزون بر وجوه دیدگاه مشترک در موارد نسبتا قابل توجه، به طور خاص می توان از تاثیرپذیری نجاشی از ابن غضائری نیز سخن به میان آورد. مقایسه دیدگاه های این دو عالم رجالی بر اساس دو اثر ماندگار آن ها، مشی اجتهادی و نه حس و مشاهده را در تبیین جنبه های رجالی راویان نشان می دهد. در کنار این دیدگاه های مشترک، همچون آرای محققانه، مخالفت با برخی اقوال محدثان قم، تفاوت بین ثقه بودن راوی و حدیث آن ها، استناد به نظریه مشهور اصحاب در جرح و تعدیل راویان، از جمله مشترکات به شمار می آید. البته نمونه هایی روشن از تمایزات و تفاوت ها در آرای رجالی ابن غضائری و نجاشی قابل توجه است، مثل غلظت و سختگیری ابن غضائری در ابراز رای رجالی که تحت تاثیر باورهای رجالی محدثان قم شکل گرفته است در مقایسه با آرای معتدل تر نجاشی حتی در جرح راویان.
    کلید واژگان: ابن غضائری, نجاشی, دیدگاه رجالی, جرح و تعدیل, حدیث, راوی}
    Mohsen Qāsempur
    Ibn al-Ghazāeri and al-Najāshi are assumed to be rijāl scholars of early era whose thoughts have undoubtedly affect on rijāl scholars of late era. Ibn al-Ghazāeri was dependent to rijāli views of Qom’s Hadith narrators. Analyzing their rijāli perspectives indicates a sort of similarities between them. This point results from especially describing and introducing narrators in his Kitāb al-rijāl. Meantime, cooperation of al-Najjāshi and Ibn al-Ghazāeri and their use of narrators such as Hossein Ibn Obeidallāh al-Ghazāeri, the father of Ibn al-Ghazāeri, illustrates that they have similar views in terms of their rijali method and manner. Beside their identical views about substantial issues, we can point to the influence of Ibn al-Ghazāeri on al-Najashi. Comparing these two rijāli scholars on the basis of their significant works shows their approach to Ijtihād rather than their reliance on observation when stating rijali aspects of narrators. In addition to their matching viewpoints such as their scholarly views, opposition with some Qomi narrators, the difference between validity of narrator and their Hadith, al-Najāshi and Ibn al-Ghazāeri are similar in their citation of famous theory of jarh and tadil (disparagement and crediting of narrators of Hadith). There also found to be some differences between these two scholars’ ideas. Obvious instances of these differences can be found in their opposing rijāli views. For example, Ibn al-Ghazāeri is strict in expression of rijāli views which is formed on Qomi narrators’ rijāli views, while al-Najjāshi is more moderate even in disparagement of narrators.
    Keywords: Ibn al Ghazāeri, al, Najāshi, Rijāli View, Jarh, Tadil, Hadith, Narrators}
  • علی عباسی، علی کریمی فیروزجایی
    هدف از این مقاله بررسی کنش گفته پردازی در روایت «حضرت آدم» از کتاب «قصه های قرآن» است. تلاش این است تا نشان دهیم نقش فراراوی در بازگویی این داستان به چه شکل است و معنا در این گفتمان ها چگونه تولید می شود. برای تحلیل این قصه، از طرفی با مدد گرفتن از روش روایت شناسی «لینت ولت» سطوح مختلف داستان را که هم وجوه انتزاعی و هم وجوه ملموس آن را دربر می گیرد، تجزیه کرده، فراراوی، راوی، کنشگران و مخاطب را نشان می دهیم و از سوی دیگر، با سود جستن از روش نشانه معناشناسی «گرمس» به بررسی تولید معنا از طریق کشف پیرنگ، موقعیت های روایی و طرح واره کنشگران یا نحو روایت می پردازیم.
    این الگوها علاوه بر مشخص کردن سطوح مختلف روایت، فراتر از یک تحلیل ساده عمل کرده و جایگاه کنشگران و نقش آن ها را به صورت ویژه نمایان می سازند. در ضمن استفاده از لایه لایه کردن متن یکی از فنون روایی است که باعث می شود نویسنده بتواند نوعی سیالیت و پویایی در متن پدید آورد. در یکی از این لایه ها، فراراوی قرار گرفته است که نقش قابل توجهی در القاء ایدئولوژی و نزدیک یا دور کردن فرامخاطب به باوری اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ایفا می کند. این الگوها علاوه بر در نظر گرفتن تمام وجوه یک متن روائی ادبی، می توانند فراتر از یک تحلیل روائی ساده رفته و ایدئولوژی اثر، بافت اجتماعی فرهنگی آن و همچنین میزان دریافت این متن بوسیله خواننده را دربر گیرند.
    کلید واژگان: نویسنده ملموس, فراراوی, راوی, کنشگر, مخاطب, فرامخاطب, خواننده ملموس, گفته پردازی}
  • امیر محسن عرفان

    آمیخته شدن مهدویت با تارو پود زندگی شیعیان و راسخ شدن اعتقاد به مهدی آخرالزمان، معلول اهتمام گسترده امامان معصوم علیهم السلام به مهدویت می باشد. شناخت روایات صحیح مهدویت، ما را در آشنایی با این مفهوم اساسی و محوری یاری می کند.
    «مفضل بن عمر» از راویانی است که روایات فراوانی را به ویژه در حوزه مهدویت از امام صادق علیهم السلام نقل کرده است. افزون بر اهمیتی که بر بازشناسی راویان مترتب است، شناخت مفضل بن عمر از دوجهت ضروری است: از یک سو به سبب کثرت روایات او و از جانب دیگر طعن هایی که بر او وارد شده است. این ناسازی و فراز و فرودهای آنی، مسیر مطالعه و بررسی شخصیت وی را ناموزون ساخته است. رویکردها و داوری های ناهمگون از او در کتب رجالی، راقم این سطور را بر آن داشت تا در صدد زدودن غبار ابهام و بسا اتهام از وی باشد.

    کلید واژگان: راوی, شرح حال, مفضل بن عمر جعفی, وثاقت, احادیث مهدویت, کتب رجالی}
    Amir Mhohsen Erfan

    Mingling of Mahdism with warp and woof of Shiites life and having decisive belief in the Mahdi of the last era (Armageddon) is the conclusion of the infallible Imams extensive efforts to establishing Mahdism. To know the authentic Mahdism traditions would help us to get acquainted with this fundamental notion and its basic axis and pivot.
    Mofazzal-ibn-omar is one of the narrators who have narrated numerous narrations from Imam Sadiq (A.S) in the field of Mahdism. In addition to recognizing the narrators, knowing Mofazal-ibn-Omar is necessary from two aspects: his abundant narrations from one side, and his being taunted from the other side. This incompatibility and instantaneous vicissitudes has made it difficult to study and analyze his character and personality. These heterogeneous approaches and judgments in the book of Rijal (Transmitters of Hadith) made me to clear the dust of ambiguity and even accusation from his presence.

    Keywords: Narrator, biography, Mofazal, Ibn, Omar, jofi, authenticity, Mahdism Narrations, The book of hadith transmitters (Rijal)}
  • زهرا اخوان صراف
    نوشتار حاضر که در قالب نقدی مبسوط بر یکی از تالیفات معاصر در زمینه تشخیص موضوعات، یعنی کتاب «الموضوعات فی الاخبار و الآثار» اثر هاشم معروف الحسنی، ارائه می شود، درصدد است نشان دهد اگر چه فتنه های درون مذهبی و برون مذهبی، به طور وسیعی، صفحه روایات ما راآلودند، اما چنین نیست که در مجموعه های روایی که امروز در دست ماست، انبوهی از روایات جعلی موجود باشد و آنها که به دیده دقت و به قصد کشف مجعولات، کتب روایی ما را کاویدند، به شمار فراوانی از روایات جزما مجعول دست نیافتند و در این گونه آثار، عدم دقت و شفافیت مبانی و نیز معیارهای تشخیص احادیث موضوع، همچنین بی دقتی در مصداق یابی برای این معیارها منجر به داوری های غیر علمی و ناروا نسبت به روایات شده است.
    کلید واژگان: احادیث, سند, متن, جعل, وضع, راوی, ضعف, غلو, کذب, فضایل, مثالب}
    Zahra Akhawan Sarraf
    The present text is a critical review of the book " al Mouduat fil Akhbar wal Athar " written by Ashim Ma`ruf al Hasani. The above mentioned book is a contemporary work which is concerned with fabricated hadiths and is criticized at length by this paper. The author of this paper tries to prove that though some inter- and intra- religious conspiracies have polluted the field of hadith scholarship but it does not mean that all the hadith collections are filled with fabricated hadiths and those who carefully studied hadith books in order to find fabricated hadiths, could not find many radical fabricated hadiths. Lack of high precision and transparency of principles and also lack of criteria for finding fabricated haiths and carelessness in finding examples for these criteria have led to unscientific and wrong judgments concerning these hadiths.
    Keywords: Criticism, Texts, Documents, Reporter, Weakness, Exaggeration, Virtues, Shiite, Sunni Hadith Collections, Reliability of Chain of Documents, Made, up Hadith}
  • نافع مدنی ومنهج وی درقرائت
    عباس همامی
    بحث ازقراءات – یعنی تلفظ های رسم الخط قرآن کریم –ازبحث های مهم علوم قرآنی است که به عنوان یکی از علوم مقدماتی تفسیر، جایگاه خطیری دارد. چرا که اثبات قرآنیت گفتار، مقدم بر بحث از آن است و از آنجا که باید از میان قراءات متعددی که به ما رسیده است تنها یک قرائت، صحیح باشد، برگزیدن یکی ازقراءات و ترک بقیه کار دشواری است.
    مقاله حاضر به معرفی نافع مدنی و راویان وی – ورش و قالون – و بررسی منهج (روش کلی) آنها می پردازد و از بحث درباره فرش حروف – یعنی اختلافات موردی – اجتناب می کند. چرا که مجالی فراتر از این مقاله می طلبد.
    کلید واژگان: قراءات, قاری, راوی, نافع, ورش و قالون}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال