به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرفان عملی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عرفان عملی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد میری*، حامد آل یمین، محمدرضا موسوی فراز

    پس از تاکیدهای فراوان آموزه های قرآنی و حدیثی بر دستور تقوا عارفان مسلمان با توجه به شریعت اسلامی توجه زیادی را به این مقوله داشته اند. پژوهش پیش رو به روش تحلیلی کتابخانه ای به بررسی تعریف و مراتب تقوا از دیدگاه شریعت و عرفان اسلامی می پردازد. اصل معنای لغوی تقوا، یعنی «خودنگهداری از گزند بدی ها» در تعریف عارفان از تقوا، به پیروی از آموزه های دینی ملحوظ است. در آموزه های دینی اموری همچون «پرهیز از شرک»، «پرهیز از گناه»، «پرهیز از شبهات»، «پرهیز از حلال مازاد بر ضرورت» و «پرهیز از غیر حق» را می توان به عنوان مراتب و سطوح گوناگون تقوا مشاهده کرد. اهل معرفت نیز در تبیین و توضیح مراتب تقوا، به پیروی از آموزه های دینی بهترین تحلیل از مراتب مذکور را در نوشته های خود ارایه داده اند، بنابراین دیدگاه عارفان در این باره با میزان شریعت و آموزه های قرآنی و حدیثی تطابق داشته و می توان از آثار آنان در تفسیر و تحلیل قرآن و حدیث بهره گرفت.

    کلید واژگان: تقوا, عرفان عملی, احادیث عرفانی, آیات عرفانی}
    Mohammad Miri *, Hamed Al-e Yamin, Mohammad Reza Mousavi Faraz Sayyid

    Following the frequent emphases of Quranic and hadith teachings on practicing taqwa, Muslim mystics have paid considerable attention to this issue according to Islamic Shari’ah. Using the analytical-library method, the present study examines the definition and levels of taqwa from the perspective of Islamic Shari’ah and mysticism. The main, lexical meaning of taqwa is “self-preservation against the damage of evils”, but mystics define it as “following religious teachings”. In religious teachings, such matters as “avoiding polytheism”, “avoiding sin”, ‌ “avoiding doubts”, “avoiding lawful stuff beyond necessity” and “avoiding non-truth” can be considered as different levels of taqwa. Following religious teachings, men of mystic knowledge have provided the best analysis of the above-mentioned levels in their writings in explaining the levels of taqwa. Therefore, the perspective of Islamic mystics on this issue is congruent with the standards of the Shari’ah and Quranic and hadith teachings, and their works can be used in the interpretation and analysis of the Quran and hadith.

    Keywords: taqwa, practical mysticism, mystical hadiths, mystical verses}
  • محمد میری*
    از آنجا که تاکنون تحقیقی برای جمع آوری و تحلیل نظام روایات محاسبه نفس صورت نگرفته است، پژوهش پیش رو در جهت رفع این نقیصه، سامان یافته است. احادیث از نظم جامعی در محاسبه نفس برخوردارند و اجزاء مختلف این نظام در یک نگاه کلی، از این قرار است که برخی از روایات، یادآور اهمیت محاسبه بوده و برخی با اشاره به فواید آن، انسان را به سوی محاسبه ترغیب می کنند و برخی دیگر نیز دستورالعمل چگونگی پرداختن به آن را توضیح می دهند. روایات پیرامون محاسبه نفس را می توان در چهار بخش کلی، دسته بندی و تحلیل نمود. دسته ای از روایات، «محاسبه نفس» را به خاطر رهایی از سختی های محاسبه اعمال انسان در قیامت، سفارش می کنند و دسته ای دیگر، نتایج و آثار معنوی و چشم گیر محاسبه نفس را مورد تاکید قرار می دهند. دسته سوم، به رنگ و روی به شدت شیعی محاسبه نفس پرداخته است. و دسته چهارم که در این میان، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است، روایاتی است که هر کدام، متضمن نکاتی پیرامون دستور العمل چگونگی پرداختن به محاسبه نفس است. با تالیف و تنسیق منسجم این روایات می توانیم به فهم بهتر و نظام مندتری از نگاه شریعت به محاسبه نفس برسیم.
    کلید واژگان: روایات عرفانی, محاسبه نفس, عرفان عملی}
    Mohammad Miri *
    Self-inspection is a religious systematic teaching and regulation, which never as it worth be taken at attention. Because, until now, there has been any investigation has be done to deal with collecting an analyzing the narrative about self-inspection, this research, in anyway, wants to remove this deficiency. In a short glance, the narratives about self-inspection can be divided and analyzed in six parts. The first are narratives about how to gain a deliverance from the trouble reckoning on resurrection day. The second are about spiritual benefits and consequences of self-inspection. The third have a Shiiat approach to the self-inspection. The forth are narrative that dealing with self-inspection in an inter-religions approach. The fifth, which have an very important and high stage, are narratives that each of them deal with how to be done the self-inspection, and the sixth are narratives have not any contain, but commanding self-inspection in question. Compilation and a regulation of these narratives might helps us to have a better and systematic understanding of self-inspection in religion point of view.
    Keywords: : Mystical narratives, Self-inspection, Practical mysticism}
  • علی حاجی خانی، سید محمد باقر عبادی، مرضیه رحمانی فیروزجایی، لیلا مرادی
    عرفان و آموزه های عرفانی یکی از راه های تکامل انسان و معرفت خداوند و رسیدن به ساحت ملکوتی اوست. از آنجا که کسب آموزه های عرفانی باید از راه صحیح به دست آید تا بتوان درستی و خلوص آن اعتماد پیدا کرد، برای شناخت وسایل و مراحل این سیر و سلوک عرفانی ضروری است به کتاب و سنت و صاحبان معرفت الهی یعنی معصومان (ع) مراجعه شود. امام حسین (ع) در دعای عرفه، مراحل سیر و سلوک إلی الله را به خوبی در قالب دعا بیان فرموده اند که می توان با تحلیل آن به آموزه هایی هدایت بخش دست یافت. این جستار درصدد بوده است تا با روش توصیفی – تحلیلی و بهره گیری از منابع مختلف لغوی و تفسیری و شروح مربوط به ادعیه، مهمترین آموزه های عرفانی دعای عرفه را استخراج و تبیین نماید و به این نتیجه دست یافته است که در دعای عرفه به آموزه های عرفانی عملی خاصی مانند توبه، فقر، رضا، ایمان، یقین، توکل، اخلاص و معرفت و توحید را می توان دست یافت که هر کدام باید در مرحله ای خاص طی شود تا به مرحله بعدی رسید. یعنی میان این آموزه ها ترتیب و تقدم و تاخر وجود دارد.
    کلید واژگان: موزه های عرفانی, دعای عرفه, امام حسین (ع), سیر و سلوک, عرفان عملی}
    Dr. Ali Hajikhani, Sayyid Muhammad, Baqir Ebadi, Marziyeh Rahmani Firuzjayi, Leyla Moradi

    Mysticism seeks to get closer to God. Since its teachings must be obtained in a proper way to pave the ground to reach God, it is essential to give rapt attention to the Arafah Supplicatiin of Imam al-Husayn. The present paper focuses on excerpts from this supplication such that the required mystical steps must be followed in a certain, effectual manner.        
    Keywords: Mystical teachings, the Arafah Supplication, Imam al-Husayn, mystical education, practical mysticism}
  • فاطمه علایی، صدیقه لبانی، فهیمه غلامی نژاد*

    توجه به عرفان عملی ، زمینه سازی برای سیر الی الله و وسعت بخشیدن به آموزه های آن ، از اهداف تعلیم و تربیت اسلامی به شمار می آید . با توجه به آنکه آموزه های عرفانی نهج البلاغه تاثیر قابل توجهی بر اندیشمندان مسلمان متاخر، نظیر امام خمینی (ره) داشته است، عنایت به چگونگی و میزان تاثیر پذیری امام خمینی از کلام امیرالمومنین علی7 در نهج البلاغه و از آن جمله مفهوم "یقظه" که یکی از مراحل ابتدایی عرفان عملی است ، امری بایسته اهتمام می باشد. نظر به تاثیرگذاری وافر تربیت اسلامی بر ارتقای فرهنگی کشور، تبیین خط مشی های ترسیم شده توسط امام علی ع و بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) در این زمینه ضرورت دارد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین مفهوم "یقظه" با رویکرد بینامتنی به عنوان یکی از روش های نوین در خوانش و تحلیل متن ، ارتباط و میزان تاثیر پذیری آرا و نظریات امام خمینی (ره) را در پرتو عناصر مشترک از کلام امام علی ع در نهج البلاغه بررسی می کند. در این راستا، این پرسش مطرح است که امام خمینی (ره) در موضوع یقظه تا چه میزان از کلام حضرت علی7 در نهج البلاغه تاثیر پذیرفته اند؟ فرضیه تحقیق آن است که مفهوم "یقظه" با تکرار محدود در آثار امام خمینی به کار برده شده است اما در اکثرکاربردهای این مفهوم، امام خمینی با تاثیرپذیری مستقیم از نهج البلاغه، ارتباطی تنگاتنگ را با آن داشته است . نتیجه پژوهش با تمرکز بر شاخص آشکار شدگی یا پنهان سازی در ارتباط این متون، نشان می دهد که نحوه تعامل نهج البلاغه با آثار امام خمینی در موضوع یقظه به صورت ضمنی است و رابطه آن ها از نوع رابطه نفی متوازی به شمار می‏آید .

    کلید واژگان: نهج البلاغه, امام خمینی, بینامتنیت, عرفان عملی, یقظه}
    Fatemeh Alaee, Sedigheh Labani, Fahimeh Gholaminejad *

    Among the goals of Islamic education are paying attentions to practical mysticism, preparing the necessary elements for mystical journey and expanding its teachings. Since the mystical teachings of Nahj al-Balagha have had a significant impact on later Muslim scholars, such as Imam Khomeini, it is important to consider how and to what extent Imam Khomeini was influenced by the word of Amir al-Mu'minin Ali (AS) in Nahj al-Balagha, including the notion of Yaghze, which is one of the earliest stages of practical mysticism. Given the profound impact of Islamic education on the country's cultural promotion, it is necessary to explain the policies outlined by Imam Ali and the founder of the Islamic Revolution in this regard. The present article through descriptive-analytical study, after explaining the concept of Yaghze (awakening) with an intertextual approach as one of the new approaches to reading and analyzing text, examines the relevance and effectiveness of Imam Khomeini's views and theories in the light of common elements of Imam Ali's words in Nahj al-Balagha. In this regard, the question is to what extent has Imam Khomeini been influenced by the words of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagha on the subject of Yaghze (awakening)? The research hypothesis is that the concept of Yaghze has been used with limited repetition in Imam Khomeini's works, but in most of its applications, Imam Khomeini has been directly influenced by Nahj al-Balagha.

    Keywords: Nahj al-Balagha, Imam Khomeini, intertextuality, practical mysticism, Yaghze}
  • سعید رحیمیان
    عرفان عملی به عنوان روش زیست عارفانه و سیر و سلوک دارای مبانی عامی است که شامل همه ی نظام های عملی در ادیان و مذاهب گوناگون می شود. همچنین مبانی خاصی در ادیان الهی از جمله اسلام مطرح است که در بخش نخست مقاله، به این مبانی یعنی وجوه مشترک در همه نظام های عرفان عملی، وجوه مشترک نظام های عرفانی دینی، نظام های عرفانی اسلامی و نظام های عرفانی شیعی اشاره شده است. نکته ی مهم دیگر عبارت است از ارتباط عرفان عملی با مبانی پذیرفته شده در عرفان نظری است. بر این اساس، در بخش دوم مقاله ابتدا به نحو عام و سپس با ذکر سه نمونه مهم یعنی تاثیر وحدت وجود، تجلی الهی و قول به وجه خاص در سلوک عملی عارفان مسلمان به بررسی این تاثیرپذیری پرداخته ایم.
    کلید واژگان: عرفان عملی, مبانی و اصول مشترک, مبانی نظری عرفان عملی, وحدت وجود, تجلی الهی, وجه خاص}
    Saeed Rahimian
    Practical mysticism as a method of mysticism is based on universal principles that includes all practical systems in various religions and denominations. There are also specific foundations in divine religions, including Islam, which in the first part of the article refers to these principles, the common aspects in all systems of practical mysticism, the common aspects of mystical religious systems, Islamic mystical systems and Shia mystical systems. Another important point is the relationship between practical mysticism and the basics foundations in theoretical mysticism. Accordingly, in the second part of the article, first, in general, and then, with the mention to three important examples we examined this influence. Three important examples are the effect of pantheism, divine appearance, and particular point in the practical Muslim mystics.
    Keywords: Practical mysticism, Common principles, Theoretical foundations of practical mysticism, Pantheism, Divine appearance, Particular aspect}
  • سیدمحمدعلی ایازی
    بحث مبانی عرفان در مکتب اهل بیت(ع) از بررسی آیات قرآن و فهم مفسران عارف از این آیات جدا نیست که در سیر تاریخی خود در قالب بیان عارفان و مفسران عرفانی از این سخنان عرضه شده و در متون گوناگون عالمان نحله های دیگر جای گرفته است. اهمیت بررسی این مبانی، بدین جهت است که آیات و روایات دارای ابعاد گوناگونی است که این نحله از جهت دانش و زاویه دید خود از آن بهره برده و برداشت های متفاوتی متناسب با اهداف هستی شناسانه و انسان شناسانه کرده اند. از سوی دیگر این گرایش هرچند در بستر فرهنگ عمومی مسلمانان پدید آمد و عارفان برجسته آن، از اهل سنت بوده اند، اما در میان مولفان شیعه، رنگ و جلوه دیگری پیدا کرده و معارف بسیار غنی تری ارائه شده است؛ زیرا از آبشخور دیگری سیراب شده است. مهم ترین نکته این برجستگی، پشتیبانی آن به روایات و آموزه های اهل بیت است.
    حال اگر نظریه برخی شیعه شناسان را در نظر بگیریم که معتقدند منبع افکار و منشا معارف کامل شریعت اسلام، امامان شیعه هستند، یا جنبه باطنی اسلام را تشیع می دانند، اهمیت جایگاه اهل بیت و تاثیرگذاری آن در عرفان اسلامی و سخنان عارفان و مبانی فکری آنان به خوبی آشکار می شود. در این مقاله سعی شده، با مروری تاریخی از پیشینه این دانش در فرهنگ شیعه و بستر گرایش، به مبانی عرفان و مهم ترین آیات مورد توجه این عارفان اشاره شود .
    کلید واژگان: مبانی عرفان, تفسیر عرفانی, عرفان اهل بیت, عرفان نظری, عرفان عملی}
    Sayyed Mohammad Ali Ayazi
    The discussion of the principles of mysticism in the school of Ahl al-Bayt (AS) is not separated from the study of the verses of the Quran and the understanding of the mystic commentators of these verses, which in its historical course, in the form of the statement and sayings of mystics and mystical commentators has presented and it is found in various writings of the scholars of other schools and sects.
    The importance of examining these foundations is due to the fact that Islamic verses and narratives have different dimensions which this school has benefited from it because of its knowledge and specific kind of attitude, and has had different perceptions proportional to ontological and anthropological objectives. On the other hand, though this tendency has emerged in the context of the general culture of Muslims and that its prominent mystics belonged to the Sunnis, but it has flourished among the Shi’a authors, and much richer knowledge has been presented by them because the sources of the knowledge of Shi’a is different. The most important point of this primacy is the reliance and dependence of the Shiite school on the traditions and teachings of the Ahlul-Bayt(as). Now, if we consider the view of some Shiaologists who believe that the source of the thought and the origin of the perfect teachings of Islam are the Twelve Shiite Imams (PBUT), or this point that they consider Shiite as mystical and inward dimension of Islam, the importance of supreme position of Ahlul-Bayt(as) and their influence on Islamic mysticism and the words of the mystics, as well as their intellectual foundations are well-manifested. In this paper, we have tried to point out the principles of mysticism and the most important verses addressed by these mystics through a historical overview of the background of this knowledge in Shiite culture and the context of its orientation.
    Keywords: fundamentals of mysticism, mystical exegesis, Ahl al-Bayt(as) mysticism, theoretical mysticism, practical mysticism}
  • اکبر راشدی نیا
    از مهم ترین و پیشینه دارترین مباحث علم عرفان، بحث از مراحل و منازل سلوک است. عارفان مسلمان از مراحل سلوک به مقامات، منازل، احوال، درجات، مواقف و... تعبیر نموده و برای تبیین هر یک از این مراحل اصطلاحی ایجاد کرده اند. در واقع، نخستین اصطلاحات عرفان اسلامی مربوط به بیان همین احوال و مقامات و دیگر مراحل سلوک است و گویا چنین بحثی پیشینه ای به بلندای خود عرفان دارد.
    عبارت های عارفان در بیان این مراحل همسان نیست. آنچه از ظاهر عبارت کتاب های عرفانی برمی آید این است که آنها، هم در شماره مقامات سلوک، و هم در ترتیب آن اختلاف دارند و حتی نه در سرآغاز منازل سلوک اجماعی هست و نه در سرانجام آن. در این مقاله سعی بر آن است که افزون بر بیان پیشینه بحث مقامات و تبیین معنای آن، گزارشی از نظریه های بزرگان عرفان در مورد تعداد، ترتیب، آغاز و انجام مقامات عرفانی ارائه گردیده و تا حد امکان علت اختلاف آنها در مقامات مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: مقامات, سلوک, عرفان عملی, احوال, منازل, درجات, مواقف}
  • اولین آندرهیل *، مائده سادات حسین زاده
    آنچه در پی می آید ترجمه دو فصل نخست از کتاب عرفان عملی (practical mysticism) اثر عرفان پژوه و عارف مسیحی معاصر، خانم اولین آندرهیل است. وی سهم عمده ای در تبیین اندیشه و عمل روحانی داشت، چنان که وی را احیاگر مفهوم «قدسیت» به عنوان رسالت هر مسیحی می دانند. شاید در ابتدا کتاب کوچکی چون عرفان عملی در میان 39 کتاب و 350 مقاله خانم آندرهیل جلب نظر ننماید؛ اما با ملاحظه عنوان فرعی کتاب، جایگاه ویژه آن روشن می گردد: کتابی کوچک برای مردم عادی.
    آندرهیل در این کتاب سعی دارد از یک سو حاصل و ثمره عرفان نظری در حیات بشر را در عرفان عملی به تصویر کشد و از سوی دیگر آن را از انحصار طبقه ای خاص خارج سازد و همه مردم را به سوی این ضیافت باشکوه الاهی دعوت نماید. او با زبانی درخور فهم انسان عادی روزگار خویش به توصیف مراحل سلوک می پردازد.
    کلید واژگان: عرفان مسیحی, اولین آندرهیل, عرفان عملی}
    Evelyn Underhill * Hosseinizadeh
    The following discussion consists of the first two chapters of Practical Mysticism: A Little Book for Normal People by Evelyn Underhill, a contemporary Christian mystic. She contributed to the exposition of the spiritual thought and practice considerably so that she is regarded as the reviver of the concept of holiness, which is the mission of every Christian. It may first appear that such a small book as Practical Mysticism is not very noticeable among Ms. Underhill's 39 books and 350 articles; however, its subtitle, A Little Book for Normal People, will shed light on its intellectual status. In this book, Underhill on the one hand is concerned to explain the effect of the theoretical mysticism upon the practical mysticism; and on the other hand, she is concerned to make mysticism, a divine blessing, available to all people. He describes the stages of mystical journey in simple terms so that it can be easily understood by the ordinary people.
    Keywords: Christian mysticism, Evelyn Underhill, practical mysticism, normal people, theoretical mysticism}
  • مهدی بابایی
    عرفان اسلامی در یک تقسیم بندی به دو بخش عرفان نظری و عرفان عملی تقسیم می شود. در این نوشتار، با فرق نهادن میان تجربه سالکانه و تجربه عارفانه به تبیین عناصر علم عرفان عملی پرداخته ایم. عناصر عرفان عملی عبارتنداز: عنصرمحتوا، که مشتمل بر چهار امر است: 1. اعمال و احوال قلبی و باطنی 2. مقامات و منازل سلوکی3. طی مقامات و منازل برای وصول به کمال نهایی4. هدف و غایت که عبارت از کمال توحید است؛ نیز عنصر روش، شامل تجربه سالکانه و شهود وجدانی و عنصر ترجمه و تعبیر. پس از آن، مقایسه ای میان علم عرفان عملی و علم اخلاق صورت گرفته است و در پایان، رابطه عرفان عملی و عرفان نظری بررسی شده است.
    کلید واژگان: تجربه سالکانه, تجربه عارفانه, عرفان عملی, عرفان نظری, علم اخلاق, مقامات و منازل عرفانی, سیر و سلوک, کمال حقیقی (توحید عرفانی)}
  • مهدی بابایی
    عرفان اسلامی در یک تقسیم بندی به دو بخش عرفان نظری و عرفان عملی تقسیم می شود. این تقسیم با بهره گیری از متون شریعت و کلمات عرفا و با توجه به محتوای مباحث عرفانی صورت گرفته است.
    این نوشتار با فرق نهادن بین تجربه عارفانه و علم عرفان نظری، به تبیین و توضیح عناصر و مؤلفه های بنیادین علم عرفان نظری می پردازد. عناصر تشکیل دهنده علم عرفان نظری عبارت اند از: عنصر روش (کشف و شهود)؛ عنصر محتوا (وحدت شخصیه وجود)؛ و عنصر تعبیر و ترجمه و توصیف. در خلال این تبیین از برخی شبهات در این زمینه و پاسخ به آنها سخن به میان آمده، و در پایان با توجه به عناصر بنیادین عرفان نظری، تعریف هایی از این علم مطرح شده است.
    کلید واژگان: عرفان نظری, عرفان عملی, تجربه عارفانه, تجربه سالکانه, کشف و شهود, وحدت شخصیه وجود, تعبیر و ترجمه}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال