به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فضایل » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فضایل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمدباقر میرصانع*

    نسبت فقه و اخلاق یکی از مسایل مهم و اثرگذار در هندسه و روابط دانش های اسلامی است. دیدگاه های مختلفی درباره نسبت یادشده مطرح شده است؛ چنان که این دیدگاه ها را به سه طیف اتحاد، تنافر و تعامل می توان تقسیم کرد. در پژوهش حاضر به سود دیدگاه اتحاد فقه و اخلاق، یکی از تمایزهای مطرح شده میان فقه و اخلاق، مبتنی بر آموزه های قرآن و حدیث، بررسی و نقد شده است. این تمایز که با عنوان «تمایز موضوعی» شناخته می شود، عبارت است از اینکه موضوع فقه رفتارهای انسان و موضوع اخلاق ملکات است. روش تحقیق به صورت جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل دلالی گزاره های نقلی بوده و دستاورد پژوهش نشان دهنده آن است که سه استدلال مبتنی بر نقل را می توان بر عدم وجود تفکیک میان رفتارها و ملکات اقامه کرد؛ تفکیکی که عامل تشکیل دو دانش مجزا برای ملکات و رفتارها شود. استدلال های یادشده عبارت اند از: وحدت سیاق در برخورد با ملکات و رفتارها، اندماج مباحث مربوط به رفتار و ملکه و اهمیت بیشتر درون انسان نسبت به رفتار.

    کلید واژگان: نسبت فقه و اخلاق, تمایز موضوعی, قرآن, حدیث, رفتار, فضایل}
    Seyyed MohammadBaqer Mir Sane*

    The relationship between jurisprudence and ethics is one of the important and influential issues in Islamic knowledge. Various views have been proposed regarding their relationship, which can be divided into three spectrums of unity, disharmony and interaction. In this article, one of the distinctions between the two, based on the Qur'an and tradition’s teachings, and for the benefit of union of jurisprudence and ethics, has been examined and criticized. The proposed distinction is a subject distinction, which means that the subject of jurisprudence is human behavior and the subject of ethics is the virtues. The method of discussion is the collection, classification and semantic analysis of narrative propositions. As a result, three arguments based on narration can be made on the lack of separation between behaviors and properties. The purpose of separation is to form two separate knowledges for properties and behaviors. These arguments include the unity of context in dealing with virtues and behaviors, the integration of topics related to behavior and virtues, and the greater importance of the human being than behavior.

    Keywords: jurisprudence, ethics relationship, thematic distinction, Qur’an, Tradition, Behavior, virtues}
  • ناصر رفیعی محمدی*

    صدیقه طاهره حضرت زهرای مرضیه  یگانه یادگار پیامبر اکرم  و آیینه تمام نمای شخصیت آن بزرگوار است؛ شخصیتی که مدح او در آیات قرآن، سخنان رسول خدا2 و کلمات ایمه معصومین متجلی است، کاوش در منابع و مصادر تفسیری، حدیثی و تاریخی فریقین منشوری از این کمالات را در برابر دیدگان ما قرار می دهد تا بیشتر به عظمت و جایگاهش پی ببریم. مسیله اساسی این پژوهش واکاوی گزارش های تفسیری و حدیثی، و استخراج مهم ترین فضایل مشترک آن حضرت با سایر معصومین و فضایل انحصاری و اختصاصی ایشان است. در این پژوهش تلاش شده با مراجعه به کهن ترین منابع شیعه و سنی و با تکیه به روش توصیفی و تحلیلی منابع اصلی مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از ویژگی های آن بانوی بزرگوار فهرست شود. مهم ترین نتایج استخراج شده دستیابی به فضایل مشترک آن حضرت در قرآن مانند آیه تطهیر، مباهله، مودت و اطعام است که هرکدام دلالت بر منقبتی عظیم دارد. دیگر نتیجه این پژوهش معرفی فضایل اختصاصی ایشان مانند پاره تن پیامبر ، ام ابیهای رسول خدا ، کفو و رکن علی  بودن و مظهر خیر کثیر است. کلیدواژه ها: فضایل، مناقب، فاطمه زهراu.

    کلید واژگان: فضایل, مناقب, فاطمه زهراu}
    Naser Rafiei Mohammadi *
    Introduction

    Hazrat Zahra (pbuh) is the best lady who has a privileged and unique position in the perspective of the Qur'an and Ahl al-Bayt. She is the only woman whose virtues and human values ​​are fully embodied in her stature. While she has common virtues with the Ali 'Abā, her sincerity in service and steadfastness in the path of truth, as well as her appearance as a woman, have established specific virtues in the existence of that lady, which only comes true in her stature. Although scholars and scientists have always tried to recount the virtues of her and created many works in this field, the lack of coherence in the form of a short and expressive plan was a gap that this article has tried to fill and to retell Hazrat Zahra's common and exclusive virtues in a coherent and systematic manner and according to the structure of the article for the audience and the scientific community. 

    Materials and methods

    In the process of organizing this research, first, data and information (as research materials) were collected from relevant sources and then analyzed using the method of description and analysis. These sources primarily include the Holy Qur'an, in which there are many verses on the dignity of Hazrat Siddiqa Tahira, the traditions of the Sh'n Nozool, and some Shia and Sunni sources of interpretation, such as Ruh Al-Ma'ani, Al-Dur al-Manthur, Al-Kashaf, Al-Tafsir al-Kabir, Al-Burhan, Tafsir al-Qomi, Noor al-Saqalain, etc. revealed these verses. Verses: Tat'hir, Mubahalah, Mavaddat, Kalamat, Dhavi Al-Qurbā, It'am and Ithar are some of the things that show the virtues of her. After the Qur'an, hadiths are the most important source that shaped the materials of this research. These hadiths have been collected and analyzed from some hadith sources of Fariqain, such as al-Kafi, Ma'ani al-Akhbar, Kashf al-Ghumma, Sahih Muslim, Musnad Ahmad, Sunan Tirmidhi, etc. It should be mentioned that many virtues of Hazrat Zahra have been narrated in tradition works, and in this research, in accordance with its limited capacity, parts of these traditions have been reported from some tradition sources. In addition to traditions, in some cases, the sources of Sirah and history such as Seiar A'lam Al-Nubala and Al-Isti'ab have also been used. 

    Results and findings

    Analyzing and questioning some verses of the Qur'an by using interpretive sources and traditions of Sha'n Nuzūl, as well as examining interpretive and hadith reports about the virtues of Hazrat Zahra Marzieh, led to the following results and findings a. Some virtues are common between her and other al-Kisa companions, which are: 1. Purification from impurity based on the Taṭhir verse; 2. The criterion of right from void according to the verse of Mubahalah; 3. The obligation of her devotion as the reward of the mission based on the verse of Mavaddat; 4. She is one of the examples of Dhavi al-Qurabā; 5. She is one of the people for whom Surah "hal atā" was revealed in praise of her infinite sincerity in feeding the poors and the orphan; 6. Based on some verses and sayings of the Messenger of God, she has infallibility; 7. She is the one who was a Muhaddith and the angels had intercourse with her; 8. She had the Velayat al-Takvini and miracles and could make conquests beyond the laws of the natural world; 9. She knew the knowledge of the unseen and narrated all the incidents and events to Ali until the Day of Resurrection. 10. She has a special place in the Day of Resurrection and is the founder of intercession.b. Some other virtues are specific to the person of Siddiqa Tahira, which are: 1. Hazrat Zahra is Ummu Abi-ha, which represents the peak of the companionship of the Messenger of God with his daughter, and that Prophet sought his peace in her daughter; 2. She was a part of the Prophet's body and a part of her father's existence; in such a way that her father considered her as the fruit of his heart and soul in his body; 3. She was the most beloved person to the Messenger of God; 4. She was the master of women in this world and the hereafter, and this mastery was a title given to her by her father, who called her "sayyedah nisā' al-alamin and sayyedah nisa ahl al-Jannah"; 5. She is Batūl and whatever hinders the worship of God is far away from her; 6. She is the axis of God's anger and pleasure, and whoever offends her, has incurred God's anger, and whoever pleases her, has earned God's pleasure; 7. She is the only equal in rank to Ali, whose marriage was ordered by God. If Ali didn’t exist, there would be no dignity for her. 8. She was the first and foremost defender of the Velayah, and defending the Velayah until her death was something that prevented Ghadir from being forgotten.

    Conclusion

    The material that was stated is a documentary list of the prayers of Hazrat Zahra, which was organized based on some Qur'anic data, traditions, etc. What follows from these contents is that in this article, with the aim of presenting a coherent plan and a specific framework of the virtues of Hazrat Fatimah in the format and capacity of an article, drops from the infinite sea of ​​human qualities of that lady were listed; Hoping to guide the reader to a specific framework and order. Achieving this goal never means expressing the set of virtues of the supreme lady of Islam; Because the existential and royal personality of Siddiqa Tahira is superior to being written or spoken. Each of the titles mentioned in this article can be the title of a book or an independent article, and the way forward for researchers is still open, and the author of this research expects others to open new horizons in this direction.

    Keywords: Faza'il, Manaqib, Fatima Zahra (pbuh), Qur'an, Hadiths}
  • محمدحسن الهی زاده، راضیه سیروسی*

    پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان همواره در میان مسلمانان جایگاه ویژه ای داشته ند. در این میان توجه به حضرت فاطمه (س) به گونه ای خاص مدنظر علمای خاصه و عامه قرار داشته است. نویسنده مشهور و عالم شافعی مذهب، محمدبن محمدبن عبدالله مصری (975-1035 ق) معروف به «قلقشندی» رساله ای تحت عنوان «المنتقی من اتحاف السایل بما لفاطمه من المناقب و الفضایل» در بیان مناقب و فضایل حضرت فاطمه(س) تالیف کرده است. قلقشندی در این رساله سعی داشته تا با دقت در نقل روایات متناقض و متضاد و جمع میان آن ها خواننده را با نحوه های مختلف روایت یک حدیث از راویان متعدد آشنا سازد. در این مقاله، سعی شده با بررسی منابع مورد استفاده قلقشندی در این رساله و بیان ویژگی های کار او و تجزیه و تحلیل آن، دیدگاه او به عنوان یکی از علمای عامه مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داد که قلقشندی با دقت در نقل روایات متناقض و متضاد و جمع میان آن ها، خواننده را با نحوه های مختلف روایت یک حدیث از راویان متعدد آشنا سازد. البته گاهی بدون تحلیل روایات، روایتی را بدون دلیل بر روایت دیگر ترجیح داده است.

    کلید واژگان: حضرت فاطمه (س), مناقب, فضایل, علمای عامه, قلقشندی}
    MohammadHassan Elahizadeh, Razieh Sirousi *

    The Holy Prophet (PBUH) and his family have always had a specific position among Muslims. From among these great figures, Fatima, the daughter of the Holy Prophet (PBUH), has been especially the focus of attention of the well-known and common Ulema. World famous Egyptian scholar,  Muhammad bin Muhammad bin Abdullah (975-1035), a follower of Shafei jurisprudential system of Islam who is known as “Qalqashandi has written a book titled as Al-Montaghi men Ethaf al-Sāel bema le Fatima men Al-Manāgheb wa al-Fadāel devoted to Fatimah’s virtues. In the given treatise, Qalqashandi has tried to precisely quote the contradictory narratives and synthesize them in the best way possible to familiarize the reader with different ways of quoting the hadith from different narrators. In this article, the researchers have tried to criticize Qalqashandi’s views as one of the common ulema in his treatise- as one of the sources available on Fatimah Zahra (PBUH)- by analyzing the sources used by him, explaining the features of his work and scrutinizing it.

    Keywords: Fatima Zahra (PBUH), Virtues, Qalqashandi, Common Ulema}
  • سیدمحمدباقر میرصانع*، هادی صادقی

    اخلاق فضیلت یکی از نظریه های اخلاقی است که اهتمام ویژه ای بر شخصیت فاعل و ویژگی ها آن دارد . در مقابل اخلاق فضیلت ، نظریه های عمل محور (وظیفه نگر و غایت نگر) قرار دارند . شناخت دیدگاه قرآن ، به عنوان مهم ترین منبع اعتقادی و عملی دین اسلام ، در میان نظریه های اخلاق هنجاری ضروری به نظر می رسد . از همین رو، در این پژوهش می کوشیم ضمن تبیین دقیق اخلاق فضیلت و ویژگی های آن ، به سراغ آیات قرآنی رفته ، دیدگاه قرآن در قبال این نظریه را تبیین کنیم . دیدگاهی که از مجموع شواهد قرآنی برداشت می شود، تایید اخلاق فضیلت با رویکرد فضیلت موضوع  فاعل محور و فاعل مقدم است ، اما برای رویکردهای فضیلت معیار و فاعل مبنا شاهد قوی ای یافت نشد . اخلاق قرآنی با محور قرار دادن قلب و روح در مقابل افعال ظاهری انسان و ایمان در مقابل عمل صالح و همچنین با طرح «اسوه» به عنوان معیار شناخت اخلاق، رویکردی بسیار نزدیک به اخلاق فضیلت، اتخاذ کرده است .

    کلید واژگان: اخلاق هنجاری, اخلاق قرآنی, اخلاق فضیلت, فضیلت گرایی, فضایل}

    Virtue ethics is a moral theory that is particularly focused on the agent’s character and characteristics. Virtue ethics is contrasted with act-based theories (deontological and teleological theories) . It seems necessary to identify the Quranic perspective on normative moral theories, since the Quran is the most important source of Islamic beliefs and acts. Thus, in this paper, we seek to precisely formulate virtue ethics and its properties, and then look for the Quranic view of such ethics. The view gleaned from the bulk of Quranic evidence is an endorsement of virtue ethics with an orientation to the subject’s virtue (agent-based), but no evidence can be found for virtue-based, subject-based approaches. Quranic ethics is very close to virtue ethics because it assigns a central place to one’s heart and soul as opposed to external acts, and faith as opposed to righteous actions. Moreover, it offers a “role-model” (uswa) as the criterion for morality.

    Keywords: Normative ethics, Quranic ethics, virtue theory, virtuesآمار}
  • علی راد*
    تبیین رویکرد قرآن به تفضیل پیامبران با محوریت گونه شناسی اسلوب بیانی آیات، زمینه پژوهی چرایی طرح تفضیل پیامبران در قرآن، رهیافت شناسی مفسران در مواجهه با این مسئله و تعیین مصداق پیامبر افضل از نگاه قرآن، مسائل محوری این پژوهش هستند که ضمن نقد نظریه رقیب، به اقتراح در هر یک از مسائل محوری پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزه تفضیل پیامبران در آیات متعدد مکی و مدنی قرآن با دو اسلوب تصریح و تلویح و در گونه های ارجاع، استشهاد و احتجاج بیان شده است. طرح و بسط این آموزه، از فرایند اجمال در مکه و تفصیل در مدینه برخوردار بوده است. سه زمینه اخلاقی، تبلیغی و معرفتی برای پاسخ به چرایی ورود قرآن به این آموزه قابل ارائه است. دو رهیافت «سکوت» و «تبیین» در تحلیل ماهیت تفضیل پیامبران رایج است. برابر رهیافت تبیین، سه فرضیه تاریخی بودن، اعطایی بودن و اعطایی- اقتضایی بودن فضایل پیامبران محتمل است. نگارنده فرضیه سوم را به دلیل امتیازات آن به عنوان دیدگاه معیار پذیرفته است. هرچند قرآن بر وجود نوعی تفاضل میان بعضی از پیامبران تصریح دارد، ولی آیه ای صریح در تفضیل و افضیلت پیامبری خاص بر سایر پیامبران به دست نیامد؛ لکن در روایات اسلامی بر افضلیت محمد صلی الله علیه و آله وسلم بر پیامبران پیشین تاکید و از سوی متکلمان و محدثان ادعای اجماع شده است؛ همچنین برخی از نظریه های تفسیری نیز دلالت آیه «ورفع بعضهم درجات» بر افضلیت محمد صلی الله علیه و آله وسلم را پذیرفته اند.
    کلید واژگان: تفضیل, فضایل, پیامبران, حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم}
    Ali Rad*
    Explaining the approach of the Qur'an to the supremacy of prophets, with emphasis on the typology of the expression method of the Qur’anic verses, studying the reason for the supremacy and superiority of the prophets in the Qur'an, studying the approach of the commentators in dealing with this issue, and determining the example of the supreme prophet from the Qur'an's perspective are the central issues of the present study that criticizes the rival theory and scrutinizing .the core issues. The results of the study showed that the doctrine of the supremacy of prophets is expressed in various Quranic verses in two explicit and implicit methods and the forms of references, providing evidences and argumentation. The development and process of this doctrine has been non-detailed in Mecca and detailed in Medina. There are three ethical, propagational and epistemological grounds for answering the question of the Qur'an’s dealing with this doctrine. The two approaches of "silence" and "explanation" are common in the analysis of the nature of the supremacy of prophets. Against the explanatory approach, t three hypotheses are probable: prophets’ supremacy is historical, is granted and is granted-exigent. The author has accepted the third hypothesis for its advantages as a criterion viewpoint. Although the Qur'an stipulates the existence of a kind of superiority among some of the prophets, there is no clear indication of the supremacy and prominence of a particular prophet compared to other prophets; however, in Islamic narrations, Prophet Mohammad's supremacy is emphasized over the previous prophets, and theologians and traditionalists have claimed consensus in this regard. Also, some of the interpretive theories have accepted that the verse "«ورفع بعضهم درجات» " implies the supremacy of Prophet Muhammad.
    Keywords: supremacy, virtues, prophets, Prophet Muhammad}
  • میلاد جعفرپور*

    مسیب بن نجبه یکی از اصحاب امام علی (ع) و ازهواخواهان امامت حسنین (ع) بوده است. چنان که از اشارات برخی متون ادبی برمی آید،مسیب پس ازواقعه ی کربلا نخستین کسی است که برای رهایی اهل بیت امام حسین (ع) به تعقیب کاروان اسرای شام می رود و اخبار و داستان خروج او در حماسه ای ناشناخته تحت عنوان مسیب نامه گزارش شده است. گذشته از آن، به استناد متون تاریخی، مسیب به همراه سلیمان صرد خزاعی از بزرگ ترین رهبران نهضت شیعی توابین محسوب می شوند که به خون خواهی امام حسین، بر علیه امویان خروج کردند.
    باوجود این سابقه ی تاریخی و ادبی، نه تنها تا کنون محققان جستار مستقل و روشمندی در هویت مسیب و کارنامه ی احوالش به دست نداده اند، بلکه اشاره ای هم در پژوهش ها بدو نشده است. نظر بدین نقصان، مقاله ی حاضربرای نخستین بار، گزارش مفصلی از احوال مسیب بن نجبه به دست داده است.
    رویکرد نگارنده دراین مقاله، تاریخی - فرهنگی است، لذا نخست مبانی نظری تحقیق در بخشی بررسی شده، سپس توصیف مفصلی از هویت نسبی، اوصاف و القاب و فضایل مسیب بن نجبه ارائه شده است، آن گاه با محوریت نقش امام علی (ع) ، دوران حیات وکارنمایی های مسیب بن نجبه در سه بازه ی زمانی تشریح شده است و در پایان به یادکردهای صاحب النقض از مسیب توجه شده است
    کلید واژگان: مسیب بن نجبه, نام و نسب, اوصاف و القاب, فضایل, دوران حیات, اشارات تاریخی و ادبی}
  • سیدمحمدباقر میرصانع، هادی صادقی
    فضیلت گرایی، از باسابقه ترین نظریه های اخلاقی است که در دهه های اخیر بار دیگر توجه فیلسوفان اخلاق را به خود جلب کرده و اقبال بسیاری از اخلاق پژوهان را در پی داشته است. ادموند پینکافس - فیلسوف فضیلت گرا و در نظر برخی از احیا کنند گان فضیلت گرایی در دوره معاصر - ضمن تخطئه آنچه که او فروکاهش گرایی در حوزه اخلاق می نامد، تقریری تازه و متفاوت از فضیلت گرایی ارائه داده است. در این مقاله پس از اشاره ای گذرا به مایه ها و مبانی نظریه فضیلت گرایانه افلاطون و ارسطو - سرآمدان فضیلت گرایی در یونان باستان - به مقایسه دیدگاه های فضیلت گرایی کلاسیک با انگاره های فضیلت گرایانه پینکافس، پرداخته شده است. پوشیده نیست که افلاطون و ارسطو، رویکردی غایت گرا داشته اند و از سویی فضایل را غیر نسبی و قابل بازگشت به فضیلت واحد می انگاشتند، اما پینکافس ضمن نقد فروکاستن اخلاق به یک یا چند فضیلت یا اصل اخلاقی محدود، بر کارکردگرایی به جای غایت گرایی تاکید می کند. مقایسه در چهار بخش معناشناسی، گونه ها و اقسام فضایل، ادله فضیلت گرایی و ملاک گزینش فضایل، به همراه نیم نگاهی تحلیلی و تاریخی انجام گرفته است.
    کلید واژگان: اخلاق هنجاری, فضیلت گرایی, اخلاق فضیلت, فضایل, افلاطون, ارسطو, ادموند پینکافس}
    Seyyed Mohammad Baqer Mirsane, Hadi Sadeqi
    Virtue ethics is one of the oldest moral theories which has in recent decades attracted the attention of moral philosophers and was widely received by many researchers. Edmund Pincoffs, an advocate of virtue ethics, and according to some people, the contemporary reviver of the virtue theory, has provided a new, different version of the virtue theory by rejecting what he calls reductivism in ethics. In this paper, after sketching the principles of the virtue theory as introduced by Plato and Aristotle, the traditional classical pioneers of virtue ethics in Ancient Greece, we will compare classical virtue theories with Edmund Pincoffs’ version of virtue ethics. It is widely known that Plato and Aristotle had a teleological approach, taking the virtues to be non-relative and irreducible to one single virtue, but Pincoffs criticizes the reduction of morality to one or more moral virtues or principles, and instead of teleology, he subscribes to functionalism. We will compare the two versions of virtue ethics from 4 perspectives in analytical, historical terms: semantics, types of virtues, arguments for a virtue theory, and the criterion of selecting the virtues.
    Keywords: virtue ethics, Plato, Aristotle, pincoffs}
  • Seyyed Jamal Ad Din Musawi
    Imam Ali (a) is one of the greatest personalities of humanity that was always praised throughout history by many great religious figures and the leaders of many different religious sects. Sunnis and Shias both paid due attention to Imam Ali (a) due to his important role in Islam. They always used to enumerate many of his many virtues. For example¡ the people of Afghanistan have always been one of the admirers of Imam Ali (a). They have always taken the lead in their admiration for the Imam (a). This is due to many religious and social factors. This admiration manifested itself in the form of poetry and prose. In this paper we have attempted to examine the personality of Imam Ali (a) as it is reflected in the poetry of the contemporary poets of Afghanistan. These poets come from a wide range of social¡ religious¡ political and cultural groups. A common feature of all these poems is the subtle manner in which these poets have depicted the personality and virtues of that Imam (a).
    Keywords: Imam Ali (a), virtues, Afghanistan, Persian Poetry, Contemporary Poets}
  • الهام عباسی، حسین خاکپور، مهرناز گلی
    اهل بیت عصمت و طهارت در تبیین و تفسیر آیات قرآن نقش به سزایی بر عهده داشته اند؛ علاوه بر شیعیان، مفسران اهل سنت نیز از این تفاسیر بهره جسته اند. آنان اغلب به فضایل و جایگاه اهل بیت (ع) در تفسیرشان اشاره داشته اند که خود حاکی از جایگاه والای اهل بیت (ع) در تفسیر می باشد؛ آنها چاره ای جز ذکر تعالیم اهل بیت (ع) در تفسیر و ذکر برجستگی هایشان ندارند. آلوسی از بزرگ مفسران اهل سنت در قرن سیزده می باشد که در تفسیر خود، (روح المعانی) به ذکر فضایل اهل بیت (ع) و والایی جایگاهشان، ذیل برخی آیات اشاره می کند. نوشته حاضر به روش توصیفی- تحلیلی با تتبع در تفسیر روح المعانی به بررسی فضایل اهل بیت (ع) در دوحوزه فضایل خاص و فضایل مشترک، می پردازد. البته در پاره ای از موارد آلوسی با دیدگاهی تردید آمیز به فضایل اهل بیت (ع) می نگرد.
    کلید واژگان: اهل بیت, فضایل, تفسیر روح المعانی, آلوسی}
    Elham Abbasi, Hoseiin Khakpuor, Mehrnaz Gooli
    The Household of the Prophet (A) have played a significant role in explaining and interpreting the verses of Quran. In addition to Shia interpreters, Sunni interpreters too have benefited much from these interpretations. They mostly refer to the virtues and the high status of the Household (A) in their interpretations that show the elevated position of Ahl al-Bayt (AS) in the interpretation. They have no choice but to mention the teachings of Ahl al-Bayt (AS) and their prominence in their interpretations. Alousi is one of the greatest Sunni commentators in the thirteenth century that refers in his interpretation (Rouh Al-Maani) to the virtues of Ahl Al-Bayt (AS) and their high status.
    This study is going to review the Households (A)' virtues in two areas of particular virtues and shared virtues thorough investigation into Rouh Al Maani Interpretation with descriptive- analytic method. Some of those verses are: Laylatah Almbyt (II / 207), verse Sqayh Hajj (repentance / 19), verse Saleh Al-Muminin (Tahrim / 4), verse Maraja al Bahrain (Rahman / 19 to 21), verse Najwa (Mujadalah / 12 and 13), verse Sabeghun (Wagheah / 10 to 14 ), verse Izn Waeah (Haaghah / 12), verse charity (II / 274), and verse Masooloon (Saafaat / 24) However, in some cases Alusi has a doubtful view to the virtues of Ahl al-Bayt (AS)
    Keywords: Household, Virtues, Rouh Al Maani Interpretation, Alousi}
  • محمدمحسن مروجی طبسی*، نجم الدین طبسی
    اهل بیت پیامبر، یکی از محورهای اساسی وحدت آفرین میان مذاهب اسلامی است که با ظهور ابن تیمیه دمشقی در قرن هفتم هجری، و رویکرد تنش زای وی در خصوص اهل بیت، جهان اسلام دچار اختلاف و آسیب جدی شد. مواضع ابن تیمیه راجع به فضایل اهل بیت، به ویژه امام علی، از جمله مسائلی است که در عین اتفاق بر تند و زننده بودن عبارات ابن تیمیه درباره اهل بیت، در تحلیل مواضع وی بین مسلمانان اختلاف جدی وجود داشته و اعتقادی و ناصبی، یا غیراعتقادی دانستن مواضع ابن تیمیه درباره فضایل اهل بیت، دو گروه مخالفان و مدافعان سرسخت و جدی را به وجود آورده است. این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی در صدد ترسیم تصویری جامع از دیدگاه ها و رویکردهای عالمان مسلمان با هدف رسیدن به تحلیل واقع بینانه از مواضع ابن تیمیه راجع به اهل بیت پیامبر است.
    کلید واژگان: اهل بیت, امام علی, فضایل, ابن تیمیه, عالمان مسلمان}
    Mohammad Mohsen Moravveji Tabasi *, Najmeddin Tabasi
    The Household of the Prophet is one the foundational principles of Islam that results in a unity and harmony amongst the entire Muslim denominations. However, the unity has been placed in jeopardy by the emergence of Ibn Taymiyyah and his challenging viewpoints regarding the Household of the Prophet. Both proponents and opponents of Ibn Taymiyyah agree that his viewpoints are radical and offensive especially when he refers to the characteristics of Imam Ali. However it is not agreed whether all his positions are related with the set of beliefs of Islam or not.
    Employing a descriptive-analytical method, by this article we aim at depicting a comprehensive overview of the positions maintained by the Muslim scholars toward Ibn Taymiyyah, s viewpoints about the Household of the Prophet to analyze them in a more realistic way
    Keywords: The Household of the Prophet, Imam Ali, Ibn Taymiyyah, Muslim scholars}
  • محمد مهدی حائری پور*
    توجه به مبدا و معاد و نیز انسان شناسی و هستی شناسی در تنظیم روابط اخلاقی انسان با خود، خدا و سایر موجودات تاثیری مستقیم دارد. نهاد امامت، در شناخت انسان از این موضوعات دارای نقشی اساسی است و از انحراف فکری در این حوزه ها جلوگیری می کند.
    مرجع و معیار شناخت فضایل و رذایل در اسلام، قرآن و سنت است؛ ولی این دو منبع به مبین و مفسر نیاز دارند و امام معصوم بهترین و کامل ترین مبین قرآن و سنت به شمار می رود. همچنین اسلام برای تحقق اخلاق اسلامی در جامعه دو راهکار عملی در نظر گرفته است؛ یکی تشکیل حکومت دینی و دیگری معرفی الگوهای عملی. امامان معصوم(ع) به عنوان بهترین حاکمان و نیز الگوهای عملی در جامعه حضور دارند.
    بنابراین امامت و امامان هم از نظر پایه ریزی شالوده اخلاق اسلامی و هم ارائه الگوی عملی و تحقق اخلاق اسلامی در جامعه، نقشی اساسی و بی بدیل ایفا می کنند.
    کلید واژگان: نظام اخلاقی اسلام, امامان معصوم, فضایل, رذایل, خودشناسی, خداشناسی}
  • مجید معارف، یحیی میرحسینی
    راویان و جامعان روایی احادیثی را به پیامبر نسبت می دهند که درون مایه آن به نوعی فضیلت و برتری اهل فارس است. فضیلتی که چنانچه در ستاره ثریا هم باشد، اهل فارس بدان نایل خواهند شد. این فضل و برتری در روایات، حداقل با سه واژه «ایمان»، «علم» و «دین» آمده است. این احادیث را میتوان در مجامع حدیثی، کتابهای تاریخی و تفاسیر شیعه و اهل سنت جستجو نمود. در این مقاله نخست، گستره انعکاس روایات اهل سنت که از بسامد بیشتری برخوردار است مورد بررسی قرار گرفته، سپس به نقلهای امامیه خواهیم پرداخت. آنگاه، به بررسی محتوای آنها پرداخته، دیدگاه های گوناگون درباره مصادیق آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ارزیابی این روایات، چند دیدگاه اساسی مطرح شده است؛ به این صورت که گروهی با اعلام صحت و یا سکوت، موافقت خود را با آنها ابراز داشته و برخی دیگر که همگی از متاخران هستند مخالف این احادیث بوده، تمام آنها را جعلی میپندارند. در این میان دیدگاه بینابینی وجود دارد که برخی را صحیح و برخی را تحریف شده میداند. در پایان با بررسی رجالی و سندی روایات، صحت آن به بحث گذاشته شده است.
    کلید واژگان: حدیث, پیامبر(ص), فضایل, اهل فارس, اعتبار, سند و متن}
    Majid Maarif, Yahya Mir Hossini
    Hadith reporters and compilers of hadith collections have attributed some hadiths to the holy Prophet, may peace and blessings be upon him, which somehow indicates the merits of the people of Persia. It is such a merit that if it is at the Pleiades, the people of Persia will attain it. This merit has been described in three different words: `ilm (knowledge), iman (faith), din (religion). These hadiths can be looked up in hadith collections as well as Shii and Sunni history and tafsir books. In this paper the author first deals with Sunni hadiths which are of much scope and then comes up with Shii versions. He then verifies their contents and discusses the different views concerning their indications. Three basic views are concluded from evaluating these hadiths: first view is concerned with those who have displayed their agreement explicitly or implicitly; second view belongs to those -mostly modern- scholars who regard them as fabricated; third view which is a moderate one regards some of them as correct and the other ones as distorted. He finally discusses their reliability through investigating their chain of documents.
  • مجید معارف، یحیی میرحسینی
    راویان و جامعان روایی، احادیثی را به پیامبر(ص) نسبت می دهند که درون مایه آن، به نوعی به فضیلت و برتری اهل فارس اشاره دارد تا حدی که می گوید اگر علم در ستاره ثریا هم باشد، اهل فارس بدان نائل خواهند شد. این فضل و برتری در روایات، حداقل با سه واژه «ایمان»، «علم» و «دین» آمده است. این احادیث را می توان در مجامع حدیثی، کتاب های تاریخی و تفاسیر شیعه و اهل سنت جستجو کرد. در این مقاله، نخست، گستره انعکاس روایات اهل سنت که از بسامد بیشتری برخوردار است، مورد بررسی قرار گرفته، سپس به نقل های امامیه پرداخته می شود. آنگاه محتوای آن ها بررسی و دیدگاه های گوناگون درباره مصادیق آن ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ارزیابی این روایات، چند دیدگاه اساسی مطرح شده است، به این صورت که گروهی با اعلام صحت و یا سکوت، موافقت خود را با آن ها ابراز داشته و برخی دیگر که تماما از متاخران هستند، مخالف این احادیث اند و تمام آن ها را جعلی می پندارند. در این میان، دیدگاه بینابینی وجود دارد که برخی از این احادیث را صحیح و برخی را تحریف شده می داند. در پایان، با بررسی رجالی و سندی روایات، به این نتیجه دست یافتیم که این احادیث از دید اهل سنت، صحیح و مطابق علم الحدیث شیعیان، ضعیف است.
    کلید واژگان: حدیث, سلمان, فضایل, اهل فارس, اعتبار, سند و متن}
    Majid Ma'ārif, Yahyā Mir Husseini
    The transmitters and compilers of hadith attribute certain hadiths to the holy Prophet, peace be upon him and his household, which mainly refer to a kind of virtue and superiority of the Persians to the extent that it is said if knowledge were in Venus, the people of Persia would attain it. This superiority in narrations is mentioned at least three times in the words of “belief”, “knowledge”, and “religion”. These hadiths can be seen in the compendiums of hadiths, history books and Shii exegeses. In this article, first, the reflection of these hadiths in the narrations of the Sunnis which are more in number have been considered, and then the hadiths transmitted by the Imamis have been discussed. Afterward, their content is studied and the different views on their applications are presented. In the evaluation of these narrations a few major views have been offered, that is, some by their endorsement or silence have confirmed them, and some who are completely of recent date have denied them altogether and hold that all of them are fabricated. However, there are another view which is intermediary and calims that some of these hadiths are true and some others are corrupted. At the end by discussing the character of the transmitters and the documents of these hadiths we come to the conclusion that these hadiths from the viewpoint of the Sunnis are true but on the basis of the Shii science of hadith they are weak.
  • حسن اصغرپور
    بخش قابل توجهی از میراث حدیثی ما را روایات مناقب و فضایل تشکیل می دهند. در این دسته روایات، از برتری و یکه تازی یک فرد یا گروه بر دیگر افراد یا گروه ها در یک یا چند زمینه سخن به میان آمده است. عقل سلیم و فطرت پاک انسانی همواره به برتری و تقدم افضل بر مفضول حکم رانده است. از این رو، تکاپو بر سر طرح فضایل و مناقب از دهه های آغازین اسلام، در گفت و شنودها به چشم می خورد. از آنجا که موضوع فضایل و مناقب بستر مناسبی برای پیدایش جعل و وضع بوده، این پدیده ناگوار بخشی از میراث حدیثی این حوزه راه آلوده ساخته است. نگارندگان و مولفان بسیاری در تاریخ اسلام، در زمینه مناقب و فضایل اهل بیت علیهم السلام و مثالب دشمنان آنها قلم زده اند. در نتیجه، در عرصه مناقب نگاری نیز، همچون دیگر عرصه ها، با تنوع و تعدد گونه های تالیف روبه رو هستیم. در بحث مناقب و فضایل، جنبه های گوناگون مناقب فردی (ذاتی یا اکتسابی)، گروهی، قبیلگی، ملیتی و... مطرح شده است. در این پژوهش به بحث و گفتگو درباره موضوعات فوق خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: مناقب, فضایل, اهل بیت, مناقب نگاری}
    Hasan Asgharpoor
    A remarkable portion of our hadith heritage is formed by manaqib and virtues of the infallible Imams. This group of hadith speaks of superiority of an individual or a group over other individuals or groups. Common sense and man's pure instinct always confirms the superiority of afzal over mafzul. Therefore from the early Islam, they have have tried to present the virtues and manaqib of the Infallible Imams, peace be upon them. Since the issue of manaqib and virtues prepared a suitable ground for forgers to forge hadiths. This unpleasant phenomenon has polluted a fraction of hadith heritage in this regard. In the history of Islam, many authors have written and compiled books on the merits of the infallible Imams and the bad behaviors of their enemies. As a result, there are variousand different views in writing of manaqibs as there are in other fields. In this paper we discuss the above mentioned issues.
    Keywords: Virtues, Merits, The Infallible Imams, Writing Manaqib}
  • زهرا اخوان صراف
    نوشتار حاضر که در قالب نقدی مبسوط بر یکی از تالیفات معاصر در زمینه تشخیص موضوعات، یعنی کتاب «الموضوعات فی الاخبار و الآثار» اثر هاشم معروف الحسنی، ارائه می شود، درصدد است نشان دهد اگر چه فتنه های درون مذهبی و برون مذهبی، به طور وسیعی، صفحه روایات ما راآلودند، اما چنین نیست که در مجموعه های روایی که امروز در دست ماست، انبوهی از روایات جعلی موجود باشد و آنها که به دیده دقت و به قصد کشف مجعولات، کتب روایی ما را کاویدند، به شمار فراوانی از روایات جزما مجعول دست نیافتند و در این گونه آثار، عدم دقت و شفافیت مبانی و نیز معیارهای تشخیص احادیث موضوع، همچنین بی دقتی در مصداق یابی برای این معیارها منجر به داوری های غیر علمی و ناروا نسبت به روایات شده است.
    کلید واژگان: احادیث, سند, متن, جعل, وضع, راوی, ضعف, غلو, کذب, فضایل, مثالب}
    Zahra Akhawan Sarraf
    The present text is a critical review of the book " al Mouduat fil Akhbar wal Athar " written by Ashim Ma`ruf al Hasani. The above mentioned book is a contemporary work which is concerned with fabricated hadiths and is criticized at length by this paper. The author of this paper tries to prove that though some inter- and intra- religious conspiracies have polluted the field of hadith scholarship but it does not mean that all the hadith collections are filled with fabricated hadiths and those who carefully studied hadith books in order to find fabricated hadiths, could not find many radical fabricated hadiths. Lack of high precision and transparency of principles and also lack of criteria for finding fabricated haiths and carelessness in finding examples for these criteria have led to unscientific and wrong judgments concerning these hadiths.
    Keywords: Criticism, Texts, Documents, Reporter, Weakness, Exaggeration, Virtues, Shiite, Sunni Hadith Collections, Reliability of Chain of Documents, Made, up Hadith}
  • زهرا شهرانی فراهانی

    اغلب بحثهای مربوط به اصل امامت و ولایت امیر مومنان رویکردی احتجاجی دارند و تبیین شخصیت و بیان فضایل حضرت علی علیه‌السلام رویکردی تبیینی است. در این نوشتار با رویکردی تبیینی و به منظور شناخت امیر مومنان علیه‌السلام اوصاف و ویژگیهای آن حضرت در قالب نامها، کنیه‌ها و القاب بیان شده است. پیشینیان نیز با نگاشت مناقب و فضایل به این رویکرد توجه خاص داشته‌اند و بر اساس پژوهشی، حدود 200 نام و لقب در آثار اهل تسنن برای حضرت امیر احصا شده است. در این مقاله 330 نام، لقب و کنیه همراه با معنی و ذکر منابع و مآخذ، به ترتیب الفبایی بررسی شده است.

    کلید واژگان: امیرالمومنین, فضایل, مناقب, کنیه ها, نامها, لقب ها}
    Zahra Shahrabi Farahani

    While the introduction of Guardianship and leadership of Amir-ul- Momenin Ali (p.b.u.h) requirs a rationalistic appoach, our description about this virtues and characteristics will be of a descriptive manner.In this article, by applying a descriptive approach, the qualities and characteristics of Imam Ali (p.b.u.h) are presented according to this name, nicknames, and titles, and they are analyzed in a descriptive manner.The earlier writers have also attended this field, and according to a research, about 200 name, nicknames, and titles of that holy Imam have been counted in the Sunni references and books. In this article, in an alphabetical list, more than 460 name, nicknames, and titles of that holy Imam are collected and explained along with the references. In an appendix, a further collection of 34 names, and nicknames are provided.

  • سیده فاطمه هاشمی
    در سبب نزول آیه اشترا نفس دو نوع از روایات مطرح است: 1- روایاتی که سبب نزول آیه را در شان امیرالمومنین علی (ع) و در لیله المبیت ذکر کرده است. این روایات در کتب روایی شیعه و سنی به گونه ی متواتر، نقل شده است 2- روایاتی که سبب نزول آیه را در شان برخی صحابه هم چون صهیب و ابوذر، یاد می کند. نویسنده ضمن بیان نمونه هایی از روایات هر دو گروه، به بررسی روایات گروه دوم پرداخته...
    کلید واژگان: آیه اشترا النفس, لیله المبیت, امیرالمومنین(ع), فضایل, آیه اشترا النفس, شان نزول}
    Seyedeh Fatima Hashemi
    There are two groups of traditons which talk about the cause of descend of the Quranic verse, "and from among the mankind there is a man who sells his life in order to obtain the God's approval and satisfaction; and God is Gentle with (His) servants". (2: 207)1. Very frequent and numerous traditions in the reliable Shia and Sunni collections of traditions attribute the cause of descend of this verse to the dignity and value of the act of Amirul- Momenin, when he slept in the bed of the holy Prophet, in order to prevent the murder plan of the Mecca disbelieving groups and tribes.2. Those traditions that attribute the descend of the said verse to other companions of the holy Prophet such as AbuZarr and Sohaib.The writer brings some of the traditions from both groups Then she attends the traditions of the second groups, and shows that the text and,documentation- quotation- of those tradition are false and changed.At last, she coucludes that those traditions have been fabricated by the disbelievers, in order to neglect and undervalue the qualities and preferences of the members of the holy family of the Prophet, especially the unique preferences of Amirul Momenin Ali (p.b.u.h)
  • آیت الله العظمی سیدابوالقاسم خویی
    مترجم: دکتر سید مرتضی موسوی گرمارودی
    ارجوزه قصیده ای است بر وزن رجز که از قدیم ترین اوزان شعر عربی است. ارجوزه ی مرحوم آیت الله العظمی خویی از نوع رجز سالم مسدس همانند الفیه ی ابن مالک در نحو است که در 166 بیت به بیان فضایل امیرالمومنین علی (ع) پرداخته است. شرح این ارجوزه نیز در کتابی 3 جلدی با عنوان علی امام البرره منتشر شده است. برتری پیامبر بر سایر پیامبران، برتری قرآن بر کتب آسمانی خاتمیت پیامبر حدیث...
    کلید واژگان: ارجوزه, خاتمیت, حدیث یوم الانذار, امامت و ولایت امیرالمومنین, امیرالمومنین علی (ع), فضایل, حسن بن علی, فضایل, حسین بن علی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال