به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مبانی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مبانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پری ایوانی، مصطفی عباسی مقدم*

    اخباریان از جریان های فکری برآمده در مکتب تشیع امامیه اند که با دو شاخصه حدیث بسندگی و دوری گزینی از عقل در قرن یازدهم ظهور یافتند. دو محدث و فقیه وارسته، صاحب فوائد المدنیه و صاحب حدائق الناضره که هریک به دو طیف از اخباریان منتسب اند، به رغم داشتن یک خط کلی، دارای رویکردها و کارکرد های متفاوتی نسبت به حیثیت صدوری روایات و اعتبار حجیت اخبارند. این مقاله به روش تحلیلی توصیفی درصدد است تا از رهگذر استخراج آراء و باورهای بنیادین این دو عالم و تطبیق این آراء با یکدیگر، به مبانی ای که آنان بدان تصریح داشته، دست یابد و موارد اشتراک و اختلاف ناشی از مبنای هر دو را نسبت به اعتبار روایات مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج نشان می دهد که هر دو به اجمال بر مبانی مشترکی همچون صحیح شمردن احادیث کتب روایی، ناکارآمدی تنویع حدیث، عدم اعتبار عقل در تفسیر نصوص، حجیت خبر واحد در احکام و عقاید تکیه نموده اند. ازجمله موارد اختلاف ناشی از مبنای آنان نسبت به اعتبار روایات که قابل ذکر است، حجیت نداشتن ظواهر قرآن و روایات نبوی از غیر طریق اهل بیتk توسط استرآبادی است که محدث بحرانی در این باب با وی همراه نیست.

    کلید واژگان: مبانی, اخباریان, شیخ یوسف بحرانی, ملا امین استرآبادی}
    Pari Ivani, Mostafa Abbasi Moghadam *
    Introduction

    Akhbarists are one of the movement of thought that arose in the Imami school of Shiism, which emerged in the 11th century with the two characteristics of hadith sufficiency and avoidance of reason.Two pious muhaddith and jurisprudents, the owner of Fawa'id al-Madaniyyah and the owner of Ḥada'iq al-Nāḍarah, each of whom is attributed to two ranges of Akhbaris, who have a high scientific position and, despite having a general line, have different approaches and functions regarding the authority of issuance hadiths and the validity of authority. Among the radical prominent scholars of this movement, Mohammad Amin Astarabadi is the founder of the Akhbari trend in the 11th century.He also institutionalized extremism in the thought of Akhbarism with opinions such as abandoning the Qur'an due to the lack of authenticity of its dhawahir and the error of ijtihad and slandering the mujtahids. During the time of Sheikh Yusuf Baḥrānī, this school assumed the color of moderation by criticizing the extremes of Astarabadi. Muhaddith Baḥrānī is a full-fledged representative of the spectrum of moderate Akhbarists.

    materials and methods

    This article tries to use a descriptive analytical method to obtain the fundamental idias that they specified by extracting the opinions and fundamental beliefs of these two scholars and comparing these opinions with each other, and the points of commonality and difference arising from the basis of both regarding the validity of narrations.Examining and evaluating the opinions of these two muhaddiths is important because, the works of these two Akhbari scholars, especially "Al-Fawa'id al-Madaniyyah" and "Al-Hadā'iq al-Nāḍirah" still have a special and valuable position among other scholars and are a reference for researchers in the field of Qur'an and Hadith and on the other hand, accurate knowledge, extracting commonalities and differences, and expressing the validity and correctness of their bases and opinions, without any prejudice, is one of the important fields of better knowledge and deeper understanding of their views, in order to take advantage of Their opinions are at the present time and smart against modern journalism.One of the well-known foundations of Mullah Amin Astarabadi and Muhaddith Baḥrānī is their good faith in the hadiths of the popular Akhbari books, especially the four books of Shia hadith [Al-Kafi, Man Lai Yaḥḍuarhu Al-Faqih, Tahdhib and Istabṣār]. Although they discuss the authenticity of the Qur'an, they almost agree on the validity and authenticity of the Akhbar and, as a result, the authenticity of thetraditions.In recent decades, a lot of research has been done on the subject of Akhbarism, in such a way that not only Imami scholars, but also Orientalists have studied and criticized their foundations and have written numerous articles in this field, such as "Extension of Akhbarism by Sayyid Abbas Salehi" based on the continuity of Akhbarian thought and the possibility of their thoughts appearing in the new framework. (Houze, 1386, No. 143, 144); "Astarabadi" and "Akhbariyeh" by Etan Kohlberg in the Iranica Encyclopaedia, based on the analysis of the opinions of Akhbarians; The article "Debates between the Akhbarists and Usulists of the Imamiyyah of Iran" by Roberto Scarcha based on the evaluation of the opinions of the Akhbarists and the differences between them.

    Results and findings

    These two noble scholars have differences in the topic of fundamentals and do not have the same opinion in different cases, but their way of dealing with traditions shows that their similarities are more than their differences.One of the well-known bases shared by them is their good conjecture in the hadiths of common Akhbari books, especially the four books of Shia hadith [Al-Kafi, Man Lai Yaḥḍuarhu Al-Faqih, Tahdhib and Istabṣār]. Although they discuss the authenticity of the Qur'an, they almost agree on the validity and authenticity of the traditions and, as a result, the authenticity of the traditions.Another basis accepted by the two Akhbarist muhadiths of Maslak is their serious opposition to the tanwī' al-hadith. Mohammad Amin Astarabadi severely criticizes Allameh Hilli's point of view on the tanwī' al-hadith, sees his view on authentic hadith incompatible with the term of the predecessors, and gives eight reasons for rejecting the tanwī' al-hadith.One of his reasons is that tanwī' al-hadith and paying attention to basic rules in sunni books is a well-known matter, and some of our scholars like Ibn Junaid and Ibn Abi Aqīl were influenced by these discussions as a result of mixing with them, and Sheikh Mufīd was also influenced by them. Good conjecture in them accepted these issues and since then such content has become common among Shiites.Among the principles accepted by the two Akhbari Muhaddith who discuss it in different positions, the validity of a single tradition and benefiting from it is at the top of the jurisprudence. Khabar-e-Wāḥid has always been the focus of scholars during different eras, and the reason for this is that most of the rulings of the Shari'ah in the era of great occultation are obtained from Khabar-e- Wāḥid.The authentic and correct traditions in the field of rulings can be cited in the eyes of all the evidence and in the field of actions and behavior. The subject of dispute is the authenticity of the opinions, which both muhaddith consider the Khabar-e- Wāḥid to be correct and valid in the field of opinions in addition to rulings. Astarabadi considers Khabar-e- Wāḥid as absolute proof in al-Fawad al-Madaniyyah.Among the other findings of this article is finding the common beliefs of Astarabadi and baḥrānī regarding the ineffectiveness of the science of masculinity. Mulla Amin Astarabadi, while rejecting the science of Rijal, considers it as a knowledge without evidence and believes that despite the certainty of Shia traditions, we do not need science of Rijal and there is no need to study and refer to it.

    Conclusion

    From the obtained results, it appears that these two noble scholars have both generally relied on common foundations such as counting the hadiths of traditional books as correct, the inefficiency of diversifying hadith, the lack of validity of reason in interpreting texts, and the validity of Khabar-e- Wāḥid in rulings and beliefs. Among the cases of differences arising from their basis in relation to the validity of the traditions, which is worth mentioning, is that the Qur'an and the Prophet's (pbuh) hadiths have no authority other than through the Ahl al-Bayt (as) by Astarabadist, who is not a critical muhaddith in this regard.But the basic points of difference between the two muhaddiths are: the non-authenticity of the appearances of the Qur'an and the traditions of the Prophet (pbuh) other than through the Ahl al-Bayt (as) by Astarabadi, who is a critical muhaddith due to the acceptance of the authenticity of the appearances of the verses in theoretical rulings and others, in this regard he is with him. The origin of the conflict of traditions is also one of the differences between two hadiths, and the critical muhadith of this conflict is caused by taqiyya, and if two conflicting traditions cannot be reconciled, the tradition issued based on taqiyya is discarded.

    Keywords: Basics, Akhbarians, Sheikh Yūsuf Baḥrānī, Mullah Amin Astarabadi}
  • غفار شاهدی*

    در نگرش تفسیری آیت الله خامنه ای، اعتقاد به توحید از مهمترین مبانی شکل گیری جامعه ولایی است، از جمله مراتب توحید، توحید در ربوبیت الهی است، ربوبیت الهی شوون مختلفی دارد که از جمله شوون و مراتب آن، توحید در تشریع، حاکمیت و اطاعت است که اعمال آن با تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، امکان پذیر است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش شناسی توصیفی - تحلیلی و سازماندهی علمی، با هدف تحلیل جامعه ولایی، به بررسی و تحلیل سوال اصلی موضوع این پژوهش: «با تکیه بر آرای تفسیری آیت الله خامنه ای، مبانی و ویژگی های جامعه ولایی چگونه در قرآن مطرح شده است؟» می پردازد. مهمترین دستاورد موضوع این پژوهش این است، در مبنای توحیدی، تنها خداست که حق تصرف کامل در افعال انسان و تشریع را داراست و این حق را از طریق تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، عملی می سازد. یعنی خداوند، در راستای توحید در ربوبیتش با دادن اذن ایجاد حکومت دینی به پیامبران و امامان معصوم و فقهای واجد شرایط، به عنوان امامان جامعه، حق انحصاری خود در حاکمیت و ولایت را، اعمال می کند. امامانی که با اذن الهی محور شکل گیری جامعه ولایی اند که دارای سه ویژگی مهم، حفظ وابستگی های داخلی و نفی وابستگی های خارجی و وجود امام، ست.

    کلید واژگان: جامعه ولایی, ویژگی ها, مبانی, امام, آیت الله خامنه ای}
    Ghafar Shahedi *

    In the interpretation view of Ayatollah Khamenei, belief in monotheism is one of the most important foundations for the formation of a state society, among the levels of monotheism is monotheism in divine lordship, divine lordship has various levels, including levels and levels of monotheism in legislation, sovereignty and It is obedience that can be practiced by forming a state community centered on the Imam. The current research, using the descriptive-analytical methodology and scientific organization, with the aim of analyzing the provincial society, investigates and analyzes the main question of the subject of this research: "Relying on the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei, how are the foundations and characteristics of the provincial society in the Quran Has it been raised?" will pay. The most important achievement of the subject of this research is that, based on monotheism, only God has the right to fully control human actions and legislation, and he implements this right through the formation of a state society centered on the Imam.That is, in the direction of monotheism in His Lordship, by giving the permission to establish a religious government to the infallible prophets and imams and qualified jurists, as the imams of the community, God exercises his exclusive right to rule and rule. The imams who, with divine permission, are the center of the formation of the state society, which has three important characteristics, maintaining internal dependencies and negating external dependencies and the existence of an imam

    Keywords: State Society, Characteristics, Foundations, Imam, Ayatollah Khamene}
  • فهیمه جفرسته*، فاطمه دسترنج
    ازشناسی مبانی قرآن پژوهان از جمله مباحث ضروری در مطالعات قرآنی است که دربردارنده نگرش ها، روش ها و اختصاصات ویژه ای است که قرآن پژوهان در تبیین آیات وحی به کار بسته اند. قرآن کریم، به عنوان منبع اصلی شریعت اسلامی، مورد توجه و اهتمام خاص خاورشناسان بوده است، در این بین می توان به آلفورد تی ولچ (Alfored T Welch) خاورشناس آمریکایی تبار اشاره کرد که به عنوان استاد زبان عربی و مطالعات اسلامی شروع به تدریس در «دین تطبیقی» کرد و از سال 1965م. مطالعات خود را به طور ویژه بر روی قرآن متمرکز نمود و مقاله هایی در «دایره المعارف اسلام» و «دایره المعارف اسلام معاصر آکسفورد» درباره قرآن و تاریخ زندگانی پیامبر اسلام  به چاپ رسانده است. برخی از نکات ذکر شده در اثار وی، حاکی از عدم شناخت و اطلاع کافی، نسبت به دین اسلام و قرآن است  در واقع او درباره قرآن،  دارای پیش فرضی خاص است. به علت آنکه دیدگاه و نحوه نگرش او نسبت به قرآن، که اساسا غیراعتقادی بوده است، نظریات او اغلب، سطحی و دور از ژرف نگری لازم است زیرا وی قرآن را به عنوان یک پدیده مورد بررسی قرار داده و به جای کاوش در حقانیت و درک نورانیت و بهره مندی از آن، تنها در حوزه مصادر قرآن ورود کرده و وارد حوزه محتوایی نشده است. با عنایت به رویکرد کلی مستشرقان در وحیانی نبودن قرآن و تاثیرپذیری آن از فرهنگ زمانه و تحریف قرآن، این موارد از جمله مبانی مشترک بین ولچ و سایر مستشرقان بوده است و برخی از مبانی مختص خود او هم وجود دارد مانند تطور متن و مفاهیم در قرآن و نسخ پذیری آیات قرآن و اقتباس قرآن از کتب آسمانی یهودیان و مسیحیان.
    کلید واژگان: مبانی, قرآن پژوهی, آلفورد تی ولچ, دایره المعارف اسلام}
    Fahimeh Jafrasteh *, Fatemeh Dastranj
    Recognizing the foundations of Qur'anic scholars is one of the essential topics in Qur'anic studies, which includes the attitudes, methods, and special specializations used by Qur'anic scholars in explaining the verses of revelation. The Holy Quran, as the main source of Islamic Shari'ah, has been the focus and attention of orientalists, among which we can mention Alford T Welch, an American orientalist, who started teaching as a professor of Arabic language and Islamic studies in "Comparative religion" and since 1965. He focused his studies especially on the Qur'an and has published articles in "Encyclopedia of Islam" and "Oxford Contemporary Encyclopedia of Islam" about the Qur'an and the life history of the Prophet of Islam. Some of the points mentioned in his works indicate that he does not know enough about the religion of Islam and the Qur'an. In fact, he has a special presupposition about the Qur'an. Due to the fact that his view and attitude towards the Qur'an, which was basically non-believing, his theories are often superficial and far from profound, because he studied the Qur'an as a phenomenon and instead of exploring the authenticity and understanding of enlightenment. And benefiting from it has only entered the field of Qur'anic sources and has not entered the field of content. Considering the general approach of Orientalists regarding the non-revelation of the Qur'an and its influence on contemporary culture and the distortion of the Qur'an, these cases have been among the common bases between Welch and other Orientalists, and there are some bases specific to him, such as the development of the text and concepts in the Qur'an. And the copyability of Quranic verses and Quranic adaptations from Jewish and Christian scriptures.
    Keywords: Basics, Quran Studies, Alford Twelch, Encyclopedia Of Islam}
  • رسول تاجیک اسماعیلی، اکبر اشرفی *، احمد بخشایشی اردستانی، عبدالحسین الله کرم

    هر کدام از اعمال و رفتار مردم و مسئولان در یک نظام اسلامی باید مبتنی بر تعالیم اسلام باشد. یکی از مسائلی که یک کشور مسلمان با آن مواجه است، دشمنی و خصومت دشمنان است که منجر به ایجاد مشکلات و خساراتی می شود. در برابر این ضرباتی که از جانب دشمنان ایجاد می شود یکی از اقداماتی که انجام می شود انتقام است. لذا در این تحقیق تلاش می شود مهم ترین مبانی و اصولی که در آیات و روایات برای انتقام وجود دارد تبیین شود. البته در برابر دشمنی که دست از دشمنی بر نمی دارد انتقام سخت مطرح است لذا این مبانی برای انتقام سخت نیز وجود خواهد داشت. از جمله نتایج به دست آمده در این تحقیق این است که انتقام سخت امری مسلم و پذیرفته شده در اسلام است که برخی از مبانی آن عبارتند از: وجود و یگانگی و عدالت خداوند، معاد، کرامت انسان و حرمت جان او و مسئولیت او. همچنین برخی از مهم ترین اصول انتقام، اصل انتقام گرفتن، ظلم ستیزی، عدالت در انتقام، مقابله به مثل و حفظ کرامت و جان انسان است.

    کلید واژگان: اصول, انتقام سخت, مبانی}
    Rasul Tajik Ismaili, Akbar Ashrafi *, Ahmad Bakshaishi Ardestani, Abdul Hosseinullah Karam

    Each of the actions and behavior of people and officials in an Islamic system must be based on the teachings of Islam. One of the issues that a Muslim country is facing is the enmity of its enemies, which leads to problems and damages. Revenge is one of the measures against these blows from the enemies. Therefore, in this research, an attempt is made to explain the most important principles and principles that exist in the verses and traditions for revenge. Of course, against an enemy who does not stop enmity, "hard revenge" is proposed, so there will be these bases for hard revenge as well. Among the results obtained in this research is that harsh revenge is certain and accepted in Islam, some of its foundations are: the existence and oneness and justice of God, the resurrection, the dignity of man and the sanctity of his life and his responsibility. Also, some of the most important principles of revenge are the principle of taking revenge, anti-cruelty, justice in revenge, reciprocation and preserving human dignity and life.

    Keywords: Basics, Principles, Hard Revenge}
  • احمد دهدار*

    به زعم برخی صاحب نظران، عصر کنونی به نام «مدیریت و رهبری» نام گذاری شده و موفقیت نهادها و سازمان ها تاحدود زیادی به کارایی و اثربخشی مدیریت وابسته است. الگوهای مدیریت که متصل به آموزه های وحیانی و اسلامی باشند، از اثربخشی زیادی برخوردار خواهند بود. همان طوری که پیامبر اکرم (ص) الگوی حسنه برای مومنان محسوب می شود در ابعاد نظامی هم یک الگوی مطلوب می باشد لیکن تاکنون ابعاد مختلف آن شناسایی و تبیین نشده است. مسئله تحقیق، این بود که تاکنون تحلیل اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از مدیریت نظامی پیامبر اسلام (ص) انجام نشده است. بنابراین این تحقیق به دنبال تحلیل قرآنی مبانی مدیریت نظامی پیامبر اسلام (ص) از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می باشد. ابزار گردآوری داده ها، اسنادی و مطالعات کتابخانه ای بوده و روش پژوهش نیز توصیفی- تحلیلی است. در راستای پرسش های تحقیق، منابع علمی در خصوص موضوع، بیانات معظم له در سایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) موردبررسی قرارگرفته است. یافته ها نشان داد مبانی مدیریت نظامی پیامبر از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) دارای مبانی و اصولی (شامل: انگیزه الهی جهاد؛ ترغیب به جهاد و برشمردن فضیلت جهاد؛ رعایت عدالت و مساوات؛ حضور میدانی در جنگ ها و صحنه های نبرد؛ صبوری؛ پایداری و مقاومت؛ ساده زیستی و معاشرت؛ نظم، انضباط و نظارت؛ ذکر و عبادت) است. درنتیجه مدیریت نظامی پیامبر اسلام (ص) قابل بهره گیری در ابعاد مختلف مدیریتی در جهان به ویژه در جوامع اسلامی است. در صورت تبیین و شناسایی الگوی مدیریت نظامی وحیانی و الهی، سازمان های نیروهای مسلح می توانند نقش و ماموریت های خود را به صورت مطلوب برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا نمایند.

    کلید واژگان: مدیریت, مدیریت نظامی, مبانی, جهاد}
    Ahmad Dehdar *

    According to some experts, the current era is named as "management and leadership" and the success of institutions and organizations largely depends on the efficiency and effectiveness of management. Management models that are connected to Islamic teachings will be very effective. Just as the Holy Prophet (PBUH) is considered a good example for the believers, he is also a good example in military aspects, but so far its various aspects have not been identified and explained. The problem of the research was that until now, the analysis of the Quranic thoughts of the Supreme Leader (Madazla-ul-Ali) of the military management of the Prophet of Islam (PBUH) has not been done. Therefore, this research seeks to analyze the Qur'anic principles of the military management of the Prophet of Islam (PBUH) from the perspective of Imam Khamenei.The data collection tools are documents and library studies, and the research method is descriptive-analytical. In line with the research questions, scientific sources on the topic, His Holiness' statements on the website of the Supreme Leader (Madazleh al-Ali) have been examined.The findings showed that the principles of the Prophet's military management from the perspective of Ayatollah Ali Khamenei (Madazallah Al-Ali) have foundations and principles (including: the divine motivation of jihad; encouragement to jihad and enumeration of the virtues of jihad; observance of justice and equality; presence in the field in wars and battle scenes; patience; persistence and resistance; simple living and socializing; order, discipline and supervision; remembrance and worship). As a result, the military

    Keywords: Management, Military Management, Basics, Jihad}
  • مریم الهیاری نژاد، مهدی مطیع*، امیر احمدنژاد
    غالیان اولین گروه از جریان های تاویل گرا در تاریخ شیعه هستند که با وارد کردن اندیشه های غلوآمیز در متون تفسیری و حدیثی شیعه، سبب بدعت گذاری در معارف اسلامی گردیده اند. غالیان دارای دو گروه الحادی و غیر الحادی بوده که هرکدام با پیش-فرض های خاص خود، وارد تفسیر قرآن شده و آیات قرآن را به نوعی تاویل و تفسیر کرده اند. لذا شناخت مبانی و روش های تفسسیری غلات در جهت شناساندن بهتر و بیشتر غالیان اهمیت زیادی دارد.
    این مقاله درصدد است روایات غالیان در تفاسیر شیعی قرآن کریم را استخراج نموده و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی- انتقادی مبانی و روش های غالیان را بررسی و با کمک ابزارهای نقد حدیث به نقد و اعتبارسنجی آن ها بپردازد. با استخراج روایات سران غالی روشن گردید که اکثریت احادیث سران غلات در تفاسیر شیعی دارای اشکالات اساسی در سند و متن احادیث اند و محتوای بسیاری از آن ها با اصول و فروع شریعت در تعارض اند.
    کلید واژگان: تفاسیر قرآن کریم, روایات, روش ها, مبانی}
    Maryam Allahyarinejhd, Mahdi Motia *, Amir Ahmadnezhad
    The exaggerators (Ghulāt) were the first group of interpretive currents in Shiite history to introduce heresy into Islamic teachings by incorporating their exaggerated ideas into Shi'i interpretive and hadith texts. They were divided into two groups of atheists and non-atheists, each of whom entered Quranic interpretation with their own presuppositions and interpreted the verses of the Quran according to their own methods. Therefore, it is very important to know their bases and methods of interpretation in order to recognize them better. In this article, an attempt is made to extract the exaggerations in Shi'a Quranic commentaries. Using the descriptive-analytical-critical method, their foundations and methods are examined and criticized and validated with the help of hadith criticism tools. Based on the hadiths of the great exaggerators, it is found that most of their hadiths in the Shi'ah commentaries have fundamental problems in terms of sanad and hadith text. In addition, the contents of many of these narratives are in conflict with the principles and branches of Shari'a.
    Keywords: Commentaries of the Holy Qur’an, Narratives, Methods, foundations}
  • مجید معارف*، مریم عسگری پرور

    آیت الله بروجردی فقیهی رجالی است که نگاهی ژرف اندیشانه به مساله حدیث و اسناد دارد، ایشان آثاری در علم رجال دارند. علاوه بر تقریرات فقهی ایشان که شمه ای از توانایی های عالمانه وی را در حدیث پژوهی بازگو کرده است، کتاب ارزشمند «الموسوعه الرجالیه» برخی از دیدگاه های رجالی ایشان را پیش روی ما قرار می دهد. با توجه به اینکه؛ بررسی سبک های مختلف رجالی و تحلیل و بررسی آن ها به عنوان یکی از ابزار استنباط احکام شرعی می تواند زمینه توسعه و گسترش علم رجال و رسیدن به معرفت ژرف کاوانه را فراهم آورد، لذا در این جستار با مراجعه به آثار بر جای مانده از آیت الله بروجردی و تقریرات فقهی و اصولی ایشان؛ با روش توصیفی تحلیلی و تکیه بر اسناد کتابخانه ای به بررسی و تحلیل رویکرد رجالی ایشان پرداخته ایم. اهم مبانی ایشان در شناخت راوی عبارت است از اعتقاد به ضرورت علم رجال در شناخت راویان، عدم اعتقاد به اصل انسداد در اثبات عدالت راوی، اعتقاد به اعتبار کتب رجالی متقدمان به عنوان اسناد معتبر علمی، اعتقاد به کافی نبودن کتب اربعه برای شناخت و معرفی راویان، میزان نقل روایت؛ قرینه ای در شناخت راوی، اعتبار اجماع متقدمین و مشایخ ثقات و... همچنین با پیجویی آثار این فقیه رجالی مشاهده می کنیم که روش ایشان در جرح و تعدیل روایات عبارت است از: نگاه تاریخی به اسناد، اولویت رجوع به کتب اربعه نسبت به سایر متون، جامع نگری در نقل اقوال علمای رجال، اعتماد به گزارش های رجالیان و اقوال و استنادات علمای اعلام و... .

    کلید واژگان: آیت الله سیدحسین بروجردی, علم رجال, روش, رویکرد, مبانی, الموسوعه الرجالیه, ترتیب اسانید}
    Majid Maaref*, Maryam Asgari Parvar

    Ayatollah Boroujerdi is a rijālī jurist who has a profound view on the issue of hadith and documents. He has works in the science of Rijāl (knowledge of the condition of the narrators of hadith). In addition to his jurisprudence, which has recounted many of his scholarly abilities in hadith research, the valuable book Al-Musuʿat al-Rijālīyyah presents some of his rijālī’s views. Given that; investigating different styles of rijālī and analyzing them as one of the tools for deriving Sharia commandments can provide the basis for the development and expansion of the science of rijāl and reaching deep knowledge, therefore, in this essay, referring to the remaining works of Ayatollah Borujerdi and his jurisprudence and principles; using the descriptive-analytical method and relying on library documents, we have investigated and analyzed his rijālī approach. His most important basis in knowing the narrator is the belief in the necessity of the science of rijāl in knowing the narrators; disbelief in the principle of obstruction in proving the justice of the narrator; belief in the validity of the rijālī books of the ancients as authentic scientific documents; belief in the inadequacy of Kutub Arbaʿah to recognize and introduce narrators; the amount of narration as a factor in knowing the narrator; the validity of the consensus of the predecessors and mashāyikh thiqāt (elders of the trusts), etc. Also, by looking at the works of this rijālī jurist, we can see that his method in correcting and modifying hadiths is: a historical look at the documents; the priority of referring to Kutub Arbaʿah compared to other texts; a comprehensive view in quoting the sayings of rijālī scholars; relying on the reports of rijālī scholars and the sayings and citations of scholars, etc.

    Keywords: Ayatollah Seyyed Hossein Boroujerdi, Science of Rijāl, Method, Approach, Basics, Al-Musuʿat al-Rijālīyyah, Arrangement of Documents}
  • علی کریمپور قراملکی*
    مقوله ی حیات طیبه به معنای زندگی شیرین و آرام بخش، یکی از موضوعات بسیار مهم قرآن کریم برای حیات بشری است. بررسی ابعاد حیات طیبه با توجه به نیاز انسان به آن، در نیل به سعادت دنیوی و اخروی و از طرف دیگر، توان پاسخ گویی قرآن کریم، با لحاظ جاودانگی و جهانی بودن آموزه های آن در عالم بشریت، حائز اهمیت فراوان است. هدف نوشتار کنونی، یافتن پایه ها و مقولات زیرین حیات طیبه برای حصول حیات طیبه در فرد و جامعه است. نتایج تحقیق کنونی با روش تحلیلی - توصیفی به همراه شیوه ی استنطاقی از قرآن و با اسناد و منابع کتابخانه ای، ناظر به این حقیقت مهم است که عملیاتی شدن حیات طیبه به برخی پایه های نظری و روحی و رفتاری قرآنی، هم چون باور مندی به توحید، نبوت، معاد، میل به زیبائی، درهم تنیدگی دنیا و آخرت و غیره نیاز دارد که بدون ملاحظه ی آن ها، حیات طیبه در جامعه ی انسانی محقق نخواهد گردید. در واقع، موارد مذکور از زیرساخت های حیات طیبه شناخته می شوند که بنای حیات طیبه، روی آن ها امکان پذیر است.
    کلید واژگان: حیات, حیات طیبه, مبانی, قرآن}
    Ali Karimpoor Qaramaleki *
    The concept of "Hayat Tayyiba" means a sweet and tranquil life, and it is one of the very important topics in the Holy Quran for human life. The examination of the dimensions of Hayat Tayyiba, considering the human need for it, is crucial for attaining worldly and hereafter happiness, and on the other hand, the ability of the Holy Quran to respond, considering the eternal and universal nature of its teachings in the realm of humanity, is of great importance. The aim of the current writing is to find the foundations and underlying principles of Hayat Tayyiba for achieving Hayat Tayyiba in individuals and society. The results of the current research, using an analytical-descriptive method along with an inductive approach from the Quran and with the support of documentary and library sources, indicate the important fact that the realization of Hayat Tayyiba requires adherence to certain theoretical, spiritual, and behavioral foundations of the Quran, such as belief in monotheism, prophethood, the afterlife, the inclination towards beauty, the interconnectedness of the worldly life and the hereafter, and so on. Without considering these foundations, Hayat Tayyiba cannot be achieved in human society. In fact, these mentioned factors are recognized as the infrastructure of Hayat Tayyiba upon which the realization of Hayat Tayyiba is possible.
    Keywords: Hayat (Life), Hayat Tayyiba (“Good Life”), Quranic Foundations}
  • سید عبدالله اصفهانی*
    فهم و استنطاق مراد خداوند در قرآن کریم پس از نزول، از اساسی ترین مسائل مطالعات دین پژوهانه محسوب می شود. مستفاد از صراحت و اشارت آیات و روایات، سهولت و صعوبت سطحی از معانی و مراتب حقایق قرآن است. مسئله ی اساسی پژوهش حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی نگارش یافته، کنکاش از مبانی سهولت و صعوبت فهم قرآن با محوریت دیدگاه های آیت الله جوادی آملی است. این مقاله مبانی سهولت فهم قرآن را عبارت از «مفاد برخی از اوصاف قرآن»، «مدلول التزامی تنوع خطابات قرآن»، «دعوت همگان به تامل در مفاهیم آن»، « تحدی قرآن»، «روایات عرض حدیث و روایات متعارض بر قرآن»، «توصیه به تمسک به قرآن» و... دانسته است؛ چنان که  معارف فوق بشری و بسیار عمیق در قالب الفاظ محدود، فاصله زمانی و مکانی و اجتماعی مخاطبان با زمان نزول، اکتناه ناپذیری حقایق قرآن، اشتمال قرآن بر الفاظ و عباراتی که در ظهور و خفای مراد خداوند یکسان نیستند. اشتمال همه ی آیات بر ظاهر، باطن، تاویل، حد و مطلع و لایه های طولی و عرضی متعدد و مدلولات فراعرفی و فرادلالی، تجلی خداوند در قرآن، اتصال قرآن به عنوان «حبل ممدود» به مرحله ی الهی «ام الکتاب»، تلقی مفسران عارف شیعه که تاویل قرآن را تطبیق کتاب جمعی قرآن با کتاب آفاقی و انفسی دانسته و مفاهیم و واژه های قرآن را مشتمل بر شریعت، طریقت و حقیقت دانسته اند و... . همگی از مبانی صعوبت فهم قرآن شمرده می شود.
    کلید واژگان: فهم قرآن, سهولت, صعوبت, آیت الله عبدالله جوادی, مبانی}
    Sayyid Abdullah Esfahani *
    Understanding and deducing God’s intended meaning in the Holy Quran after its revelation is considered one of the fundamental issues in religious studies. Drawing upon the clarity and references of verses and narrations, there exists a superficial level of ease and difficulty in grasping the meanings and levels of truths in the Quran. The main issue of the present research, which has been written in a descriptive-analytical method, revolves around the exploration of the foundations of ease and difficulty in understanding the Quran, with a focus on the views of Ayatollah Javadi Amoli. This article considers the foundations of ease in understanding the Quran to include "the implications of some of the attributes of the Quran," "the diverse nature of the Quranic addresses," "the invitation to ponder its concepts," "the challenge presented by the Quran," "conflicting narrations and traditions regarding the Quran," and "the recommendation to adhere to the Quran," among others. It recognizes that the Quran encompasses transcendent and profound teachings within limited words, with a temporal, spatial, and social gap between the audience and the time of revelation. It acknowledges the undeniable truths contained in the Quran, as well as the inclusion of words and expressions that do not have the same appearance and meaning in the manifestation and hidden aspects of God's intentions. It encompasses the entirety of the verses, their outward and inward dimensions, interpretations, boundaries, introductions, and various longitudinal and transversal layers, as well as the overreaching implications and contextual explanations. It reveals the manifestation of God in the Quran, the connection of the Quran as the "extended rope" to the divine stage of the “Umm al-Kitab” ("Mother of the Book"), and the perception of Shiite mystic interpreters who consider the interpretation of the Quran as the reconciliation of the collective book of the Quran with the celestial and spiritual book, understanding the concepts and terms of the Quran as encompassing the divine law, the spiritual path, and the ultimate truth. All of these aspects contribute to the foundations of difficulty in understanding the Quran.
    Keywords: Understanding The Holy Quran, Ease, Difficulty Of Understanding, Ayatollah Javadi Amoli, Foundations}
  • علی مجتبی زاده*

    تلاش تفکر سکولار و سیطره نظام‎های برآمده از آن، در کنار زرق و برق ظاهری تمدن مادی از یک‎سو و بروز برخی کاستی‎ها و ضعف‎ها، در نظام جمهوری اسلامی، با وجود همه پیشرفت‎ها و دستاوردها به‎عنوان یگانه نمونه عینی نظام مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام شیعی در عصر حاضر از دیگر سو، تشکیک‎ها و شبهاتی پیرامون اصل کارآمدی اندیشه سیاسی اسلام در عصر حاضر، به همراه داشته است. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به ارزیابی کارآمدی اندیشه سیاسی اسلام و پاسخ برخی شبهات در این زمینه پرداخته شده و نشان داده می‎شود، اندیشه اسلامی با برخورداری از استحکام منطقی و اتقان مبانی، در عین قابلیت سازواری با تحولات و الزامات متنوع و ظرفیت پاسخگویی به نیازهای روز بشر و نظام سازی متناسب با مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی مختلف، از کارآمدی مناسب برخوردار است. بحران‎ها و چالش‎های تفکر و نظام‎های سکولار و توفقیات نسبی نظام جمهوری اسلامی با وجود همه دشمنی‎ها، مانع تراشی‎ها و ضعف‎ها، بستر مناسبی برای ارایه الگوی شایسته حیات بشری بر پایه اندیشه غنی اسلام را ایجاد نموده است.

    کلید واژگان: کارآمدی, اندیشه سیاسی اسلام, مبانی, ساختار, کارکرد}
    Ali Mojtaba Zadeh *

    The rise of secular ideologies and the prevalence of systems influenced by them, coupled with the apparent allure of material progress on the one hand, and the exhibition of certain shortcomings in the Islamic Republic system, despite being a unique embodiment of Shiite Islamic political thought in the contemporary period, on the other hand have given rise to uncertainties and skepticism regarding the efficacy of Islamic political ideology. This article, using analytical and descriptive methods, evaluates the effectiveness of Islamic political thought and addresses some doubts in this regard. It demonstrates that Islamic thought, with its logical strength and solidity of foundations, possesses appropriate effectiveness. It not only adapts to changes and diverse requirements but also has the capacity to respond to the needs of humanity and systematize accordingly with the demands and conditions of various times and places. The crises and challenges inherent in ideological and secular frameworks, juxtaposed with the relative accomplishments of the Islamic Republic system, notwithstanding adversities, impediments, and vulnerabilities, establish an opportune foundation for delineating a commendable model of human existence grounded in the profound Islamic thought.

    Keywords: Effectiveness, Islamic political thought, Foundations, Structure, Function}
  • سعید بخشی، آرزو شکری*

    حکومت ها براساس نگرش خاص به انسان و هستی، جامعه و... شکل می گیرد که تغییر در نگرش ها منجر به تغییر در اهداف، اصول، شکل و روش حکومت می شود. حکومت دینی مبتنی بر باورهای اساسی از جمله مبانی انسان شناختی، جامعه شناختی و دین شناختی است که هر کدام مسایل خاصی را در حکومت به دنبال می آورد، در این میان تفاوت عمیقی بین مبانی حکومت دینی و غیردینی وجود دارد که در حد اجمال به آنها اشاره خواهیم کرد. مبانی انسان شناسانه عبارت است از هدفمندی خلقت انسان و هستی، وسعت وجودی انسان و آزادی و آگاهی(اختیار) است. مبانی جامعه شناختی، شکل گیری پیوند جدید ایمانی بین افراد. مبانی دین شناختی: پیوند جدایی ناپذیر میان دین و سیاست. ما در این تحقیق با استفاده از داده های وحیانی به تبیین و تحلیل نظریه اسلام در باب مبانی حکومت با روش تلفیقی می پردازیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

    کلید واژگان: مبانی, حکومت دینی, انسان شناختی, جامعه شناختی و دین شناختی}
    Saeid Bakhshi, Arezoo Shokri *

    Governments are formed based on specific attitudes towards humans and existence, society, etc., and changes in attitudes lead to changes in the goals, principles, form and method of governance. Religious government is based on basic beliefs, including anthropological, sociological, and theological foundations, each of which leads to specific issues in government. The anthropological foundations are the purposefulness of human creation and existence, the extent of human existence, and freedom and awareness. Sociological foundations, the formation of a new bond of faith between people. Theological foundations: the inseparable link between religion and politics. In this research, we explain and analyze the theory of Islam about the foundations of government by using the revelation data in order to reach the desired result.

    Keywords: fundamentals, religious government, anthropological, sociological, theological}
  • سعید بخشی*، عادل فرسادوست
    هر حکومتی براساس نگرش خاصی به انسان، هستی، جامعه و... شکل گرفته است حکومت دینی نیز برخاسته از نگرش هایی(باورهای اساسی) است که تغییر در آنها به تغییر در اهداف، اصول، شکل و روش حکومت منجر می شود. از جمله مبانی حکومت دینی، مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی است که هر کدام مسایل خاصی را به دنبال می آورد در این میان تفاوت عمیقی بین مبانی حکومت دینی و غیردینی وجود دارد که در حد اجمال به آنها اشاره خواهیم کرد. مبانی معرفت شناختی حکومت دینی عبارت است از: واقع گرایی و نفی حس گرایی. مبانی هستی شناسانه عبارت است از نظام مندی خلقت، عدم انحصار هستی در عالم ماده و توحید ربوبی. ما در این تحقیق تلاش نموده ایم با استفاده از داده های وحیانی به تبیین و تحلیل نظریه اسلام در باب مبانی حکومت با روش تلفیقی بپردازیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
    کلید واژگان: مبانی, حکومت دینی, مطلق گرایی معرفت شناختی, هستی شناسی, هدفمندی خلقت, توحید ربوبی}
    Saeid Bakhshi *, Adel Farsad Doust
    Every government is formed based on a certain attitude towards man, existence, society, etc. Religious government also originates from attitudes (fundamental beliefs) that changes in them lead to changes in the goals, principles, form and method of government. Among the foundations of religious government, there are epistemological and ontological foundations, each of which leads to specific issues. The epistemological foundations of religious government are: realism and negation of sensualism. The ontological foundations are the orderliness of creation, the non-exclusivity of existence in the world of matter, and the monotheism of God. In this research, we have tried to explain and analyze the theory of Islam about the foundations of government by using revealed data in order to reach the desired result.
    Keywords: fundamentals, religious government, epistemological absolutism, ontology, purposefulness of creation, Divine Monotheism}
  • مهسا علی داد ابهری*، علی رضا فخاری

    روشن است که اندیشه ها و اندیشمندان در شرایط خاص، ناخواسته یا خودخواسته دچار تغییر می شوند. این تغییر ضمن آنکه می تواند در هر یک از حیطه های نظری و عملی ظهور نماید، در گونه های مختلفی چون «عدول، سکوت، خلط، ابهام و غفلت» امکان بروز دارد. یکی از رسالت های روش شناس، رصد چنین شرایطی است تا تصویر دقیق تری از موضوع (= ابژه) مورد پژوهش خود ارایه دهد. مضاف آنکه بررسی این فراز و فرودهای علمی، طبعا نتایج معرفتی و روش شناختی قابل توجهی به همراه دارد؛ به عنوان مثال، تعارض در مبانی، تغییر و تحولاتی از منطق فهم مفسر را در طول زمان و در تطور شخصیت علمی او روشن می نماید. بررسی آرای تفسیری آیت الله جوادی آملی در آیات موضوع زن، در تحلیل گزاره ها و تطبیق میان آنها با مبانی تفسیری ایشان، نشان از نوعی تعارض میان نظرات تفسیری با مبانی، ذیل برخی از آیات دارد. نتایج حاکی از آن است که اگرچه ایشان عموما پایبندی اکثری به مبانی خود داشته اند، لکن در مواردی سویه هایی از تغییر، تحول و عبور از مبانی را نیز تجربه کرده اند که در جای خود محل تامل است.

    کلید واژگان: جوادی آملی, مبانی, منطق فهم, تفسیر تسنیم, روش شناسی, زن}
    Mahsa Alidad Abhari *, Alireza Fakhari

    It is clear that thoughts and scholars are changing in certain, unwanted or self -evident situations. This change, while it can emerge in each of the theoretical and practical domains, is possible in various forms such as "justice, silence, confusion, ambiguity and neglect". One of the methodological missions is to observe such conditions to provide a more accurate picture of the subject (= object). In addition, the examination of these ups and downs of this scientific uphill has significant epistemological and methodological results; For example, conflict in the foundations, changes and changes of the logic of the interpreter's understanding over time and in the evolution of his scientific personality. Investigating Ayatollah Javadi Ameli's interpretive votes in the verses of the woman's subject, in analyzing the propositions and matching them with their interpretive foundations, shows some kind of conflict between the interpretive views with the foundations below some of the verses. The results suggest that although they generally have had a major adherence to their foundations, they have experienced aspects of change, transformation, and crossing the foundations that are in place of reflection.

    Keywords: Javadi Amoli, Fundamentals, Logic of Understanding, Tasnim Interpretation, methodology, woman}
  • محمد معرفت *

    آزادی در نظام اجتماعی به ویژه جامعه دینی با رعایت حدود و مرزهای آن، فواید و آثار مهمی دارد؛ برای نیل به چنین آرمانی باید به طور دقیق مبانی آزادی از نظر اسلام تحلیل و بررسی شود. پرسش پژوهش حاضر این است که با توجه به آموزه های اسلامی و واقعیت های فلسفی و روان شناختی، مبانی آزادی چیست و مبانی انسان شناختی آن کدامند؟ در این مقاله، با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی روشن شد که مبانی آزادی، گزاره های خبری هستند که یا بدیهی می باشند یا در علوم دیگر اثبات می شوند و برای تعیین اصول، اهداف، عوامل، روش ها، مراحل و موانع آزادی مشروع به کار می روند؛ همچنین می توان مبانی آزادی را به سه نوع دینی, علمی و فلسفی تقسیم کرد. بر اساس استقرا، مبانی فلسفی به پنج شاخه معرفت شناختی، هستی شناختی، الاهیاتی، ارزش شناختی و انسان شناختی تقسیم می شوند. شناخت انسان و ویژگی های او، از پیش نیازهای اصلی مساله آزادی است. در این تحقیق، چهارده مبنا از مهم ترین مبانی انسان شناختی اسلامی موثر در مطالعات علوم انسانی از جمله مساله آزادی شناسایی شد.

    کلید واژگان: مبانی, آزادی, مبانی آزادی, مبانی فلسفی, مبانی انسان شناختی}
    Muhammad Marefat *

    Freedom in the social system, especially the religious society, has important benefits and effects by observing its limits and boundaries; In order to achieve such an ideal, the fundamentals of freedom from the point of view of Islam must be carefully analyzed and examined. The question of the current research is that according to Islamic teachings and philosophical and psychological realities, what are the foundations of freedom and what are its anthropological foundations? In this article, by adopting the descriptive-analytical method, it was clarified that the foundations of freedom are news propositions that are either self-evident or proven in other sciences and are used to determine the principles, goals, factors, methods, stages, and obstacles of legitimate freedom; Also, the foundations of freedom can be divided into three types: religious, scientific and philosophical. Based on induction, philosophical foundations are divided into five epistemological, ontological, theological, value-oriented and anthropological branches. Knowing man and his characteristics is one of the main prerequisites for the issue of freedom. In this research, fourteen of the most important Islamic anthropological bases effective in humanities studies, including the issue of freedom, were identified.

    Keywords: freedom, basics, Basics of Freedom, Philosophical Basics, Anthropological Basics}
  • مریم براتی، رضاعلی نوروزی*، مجتبی سپاهی
    هدف پژوهش حاضر استنتاج مبانی عدالت اجتماعی بر مبنای عقلانیت عملی از منظر علامه طباطبایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که از روش استنتاج عملی فرانکنا برای تبیین بهره برده است. به همین منظور ابتدا مباحث مربوط به عقلانیت عملی در آثار علامه طباطبایی بررسی و سپس مبانی عدالت اجتماعی در دو دسته مبانی پیشا اجتماع و پسا اجتماع استنتاج گردید. مبانی پیشا اجتماع شامل: استخدام عالم هستی بر اساس قوانین حاکم بر آن و استخدام همنوعان با خدمت رسانی و خدمت گیری عادلانه، اعتبار حسن عدالت اجتماعی بر مبنای علوم عقلی در مجرای فطرت سلیم، عدالت اعتقادی با ایمان آوردن به حق و التزام عملی و عدالت فردی با کسب اخلاق فاضله از طریق تلقین علمی و تکرار عملی است. مبانی پسا اجتماع شامل: عدالت اجتماعی با قرارگیری هر یک از اعضای جامعه در جایگاه مناسب و برخورداری از حقوق برابر، عدالت سیاسی به معنای مشارکت اعضای جامعه در تاسیس حکومت، تعیین مسیولان و امر قانون گذاری در حیطه ضوابط الهی، ملکیت با تصرف مشروع انسان در ممالکش، عدالت اقتصادی با رشد و توسعه مال در دسترس به نحو احسن مطابق با احکام اسلام و مصالح جمعی و حقوق اجتماع با تشکیل خانواده برای قوام نسل است.
    کلید واژگان: مبانی, عدالت اجتماعی, عقل عملی, ادراکات اعتباری}
    Maryam Barati, Reza Alli Nowrozi *, Mojtaba Sepahi
    The aim of this research is to infer the foundations of social justice based on practical rationality from the perspective of Allameh Tabatabaei. This qualitative study utilizes the practical inference method of Frankena to elucidate the topic. To achieve this goal, the concepts related to practical rationality in the works of Allameh Tabatabaei are examined, and the foundations of social justice are inferred in two categories: pre-social foundations and post-social foundations. The pre-social foundations include the employment of knowledgeable individuals based on the governing laws and the fair service and interaction with peers, the credibility of social justice based on rational sciences in the course of sound nature, religious justice by instilling faith in rights and practical obligations, and individual justice through acquiring virtuous ethics through scientific indoctrination and practical repetition. The post-social foundations encompass social justice by placing each member of society in an appropriate position and ensuring equal rights, political justice in terms of the participation of members in establishing the government, appointing officials, and legislating within the framework of divine regulations, ownership through legitimate human possession of their properties, economic justice through growth and development of accessible wealth in accordance with Islamic principles and collective interests, and social rights by forming families for the preservation of future generations.
    Keywords: foundations, social justice, practical rationality, perceptual credibility}
  • علی حسن بیگی

    همواره دانشیان حدیث با کاربست قواعد فهم، اقدام به ارایه فهم و مستندات خویش از حدیث کرده اند؛ ولی مبانی فهم خویش را ابراز نکرده اند. بر اساس بررسی صورت گرفته، تاکنون نوشته ای با عنوان «روش های کشف مبانی فهم حدیث» یافت نشد. نگارنده با به کارگیری روش توصیفی - تحلیلی در آثار محدثان، حدیث پژوهان و استنادکنندگان به حدیث، راه های دستیابی به مبانی فهم حدیث را ارایه کرده است. راه های دستیابی مبانی فهم حدیث، عبارتند از: تصریح پژوهشگر به مبنا، دقت و تامل در فهم پژوهشگر از حدیث، توجه به لوازم رای پژوهشگر، دقت در رای و مستندات پژوهشگر، تامل و دقت درتوجیه و تاویل حدیث از سوی پژوهشگر، توجه به رفتار و گفتار استناد کننده به حدیث و آشنایی با آرا و اعتقادات فرقه ها از طریق رجوع به کتب ملل و نحل.

    کلید واژگان: روش های فهم حدیث, مبانی}
    Ali Hasanbeygi

    The hadith scholars have always presented their understanding and documents of hadith through applying the rules of understanding. However, they have not expounded their foundations of understanding. Since the scholarship on “methods of discovering the foundations of Hadith understanding” is not available, this study applies the descriptive-analytical method to present the methods of discovering the foundations of Hadith understanding through the works of Hadith scholars, Hadith researchers, and Hadith citators. These methods are as follows: the researcher’s reference to his foundation, concern, and reflection of understanding the hadith, attention to the researcher’s means, attention to the researcher’s decisions and documents, attention to and concern for the researcher’s explanation and interpretation of the hadith, attention to the behavior and language of the person who refers to the hadith, and familiarity with the sects' opinions and beliefs by referring to the books of nations (milal) and sects (nihal).

    Keywords: understanding hadith, foundations, Methods}
  • روان‏شناسی اسلامی در ایران: گذشته، حال و آینده
    حمید رفیعی هنر*، مسعود آذربایجانی
    «روان‏شناسی اسلامی» علم مطالعه «نفس» و کارکردهای آن است تا با کشف یا تولید قانونمندی ‏های حاکم بر آن، به تامین سلامت روانی و ایجاد زندگی خوب در راستای هدف متعالی بپردازد که خدای متعالی برای انسان رقم زده است. این موضوع در کشور اسلامی ایران بیش از سه دهه است که محل توجه اندیشمندان دینی، دغدغه‏ مندان فرهنگی، و برخی از نهادهای علمی قرار گرفته است. در مقاله حاضر مولفان با بررسی مروری در میان آثار تاریخی و پژوهش‏ های کنونی در پی آن بوده ‏اند که بررسی روندشناسانه ‏ای در گذشته، حال، و آینده روان‏شناسی اسلامی در ایران داشته باشند. بدین‏ منظور ابتدا تاریخچه روان‏شناسی اسلامی در ایران در دو محور «پیشگامان» و «جریان‏های قرن حاضر» بررسی شده، سپس آثار و نهادهای علمی فعال در روان‏شناسی اسلامی معرفی شده، و در نهایت از محدودیت‏ها و چشم‏ انداز آینده روان‏شناسی اسلامی در ایران بحث کرده ‏اند. یافته های پژوهش نشان داد که در کنار آثار دانشمندان بنام اسلامی، همچون فارابی، ابن ‏سینا، زکریای قزوینی، سهل‏ بلخی، ربان طبری، در کتب علمای نامدار شیعه همچون کلینی، صدوق، سید بن طاووس، و سید رضی نیز آثار روان‏شناختی قابل ردیابی است؛ و در آثار دانشمندان قرن 7 تا 13 هجری همچون سهروردی، نصیرالدین طوسی، ملاصدرا، فیض کاشانی، و ملا احمد نراقی به ایده‏ های روان‏شناختی پرداخته شده است. روند روان‏شناسی اسلامی در قرن حاضر نیز از چهار مرحله دوره تمهید، دوره پالایش و موج اول تاسیس، دوره مقایسه، و دوره موج دوم تاسیس عبور کرده است. آثار روان‏شناسی اسلامی در دهه ‏های حاضر نیز در قالب «کتب»، «مجلات»، «همایش‏ها»، و «برنامه‏ های آموزشی» نمود یافته است. تا به حال، حدود 90 جلد کتاب، 13 مجله علمی، 14 همایش ملی و بین‏ المللی، صدها پایان‏نامه در مقطع ارشد و دکتری، ده ‏ها کرسی علمی‏ ترویجی، تدوین و ارایه شده و 10 رشته رسمی دانشگاهی شکل گرفته و نهادهای علمی روان‏شناسی اسلامی در قالب «مراکز آموزشی‏ پژوهشی» (11 مرکز)، «انجمن‏ های علمی» (3 تشکل)، و «مراکز خدمات روان‏شناختی» (6 مرکز) در حال فعالیت هستند.
    کلید واژگان: روان‏شناسی اسلامی, ایران, مبانی, تاریخچه, مراحل, آثار, نهادها, محدودیت‏ها}
    Islamic psychology in Iran: Past, present, and Future
    Hamid Rafiei-Honar *, Masoud Azarbayjani
    Islamic Psychology is the scientific study of “nafs” and its functions so that with the discovery or construction of rules of nafs helps people with their mental health and making a good life in line with the transcendent goal that God the Almighy has determined for mankind. This has been the subject of religious scholars in Iran, cultural concerns, and some scientific institutes. In this paper we aimed to review historical and recent publications in order to provide the knowledge on past, present, and future trends of Islamic psychology in Iran. In doing so, we first reviewed the history if Islamic psychology in Iran evolving two poles: “the frontiers” and “movements in the current century”; then scientific publications and institutions active in the field of Islamic psychology have been introduced and finally the limitations of future directions of Islamic psychology in Iran have been discussed. Our findings showed that along with publications of well-known Islamic scholars such as al-Farabi, Avicenna, Zakariya al-Qazwini, Abu Zayd al-Balkhi, Ali ibn Sahl Rabban al-Tabari, psychological works are traceable in Shiite well-known scholars such as al-Kulayni, al-Saduq, Sayyed Ibn Tawus, and Sharif Radhi. Among the work of scholars of 1300s-1900s, such as Suhrawardi, Nasir al-Din al-Tusi, Mulla Sadra, Fayz Kashani, and Molla Ahmad Naraqi there are some psychological ideas. Islamic psychology in the current century has gone through four stages: preparation; refinement and the first wave of establishment; the establishment; comparison and second wave of establishment. Islamic psychological work in recent decades have manifested itself in “books”, “journals”, “symposiums”, and “curriculums”. To date, around 90 books, 13 scientific journals, 14 national and international symposiums, hundreds of theses and dissertations, and scientific meetings have been produced and introduced; 10 academic programs have been established; and there are some scientific institutions of Islamic psychology in the shape of 10 “research and education centers”, 3 “scientific associations”, and 6 “centers for psychological services”.
    Keywords: Islamic psychology, Iran, Basics, History, Stages, Effects, Institutions, Limitations}
  • فرزانه پور رسول*، زینب بهجت پور

    گرچه مطالعات تطبیقی در حوزه تفسیر قرآن کریم با عنوان رشته تفسیر تطبیقی در مجامع علمی تدریس و مورد پژوهش قرار گرفته است، همچنان زوایای پنهانی در این علم وجود دارد. از آن جمله مبانی و قلمرو این علم است که در آن رویکردی جامع و مانع موجود نیست و دو زاویه پنهان اند. از سوی دیگر مبانی و قلمرو یک علم، ابزار اساسی آن علم در جهت نیل به هدف است. پس واکاوی و مشخص نمودن این حیطه جزو ملزومات مطالعات تطبیقی در حوزه تفسیر قرآن کریم است. این پژوهش در صدد است با روش توصیف، تبیین و نقد به نحو تفصیلی بر اساس نام گذاری و نقد آرای اندیشمندان مبانی و قلمرو تفسیر تطبیقی را که اندیشمندان تا کنون مشخص کرده اند، به نقد بنشیند و مشخص کند مبانی و قلمروهای مطرح شده در این رشته تا چه حدی دقیق و پذیرفتنی است؟ نتیجه نشان می دهد قلمرو تفسیر تطبیقی وابسته به تعریف پژوهشگر از علم تفسیر تطبیقی و به دنبال آن نیز مبانی این علم، وابسته به قلمرو مورد پذیرش پژوهشگر خواهد بود و در ادامه بر اساس همین نتیجه در دو عنوان مبانی صحیح و قلمرو صحیح، مبانی و قلمرو بایسته تفسیر تطبیقی کشف و مشخص گردیده است.

    کلید واژگان: تفسیر تطبیقی, مبانی, قلمرو, آرای اندیشمندان}
    پوررسول Pourrasoul *, Zeynab Bahjatpour

    Although comparative studies in the field of interpretation of the Holy Quran have been taught and researched in the scientific community as a field of comparative interpretation, but there are still hidden angles in this science, including the principles and realm of this science in which there is a comprehensive approach and barrier. is not. On the other hand, it is clear that the foundations and realm of a science are the basic tools of that science in order to achieve the goal. Therefore, explaining and specifying this area is one of the requirements of comparative studies in the field of interpretation of the Holy Quran. Therefore, this research seeks to analyze the principles and scope of comparative interpretation in a descriptive way and to determine to what extent the principles and domains proposed in this field are valid? This research seeks to explain the principles and the correct realm of comparative interpretation by criticizing the existing opinions in this field. The result shows that the realm of comparative interpretation depends on the researcher's definition of the science of comparative interpretation and then the basics of interpretation depend on the domain accepted by the researcher.

  • محمدرضا جباران*

    در صورتی که کنشگر اخلاقی با مبانی اخلاق در هر یک از حوزه های زندگی ارتباط مناسب داشته باشد، التزام به اصول اخلاقی و احترام به هنجارهای ارزشی برای او سهل می شود. حوزه رفتارهای جنسی از مهم ترین و مساله خیزترین حوزه های زندگی انسان است. حضور نیروی جنسی در وجود آدمی به گونه ای است که بدون ارتباط وثیق با زیرساخت های اعتقادی، التزام به هنجارهای اخلاقی در این حوزه بسیار مشکل و بسا که غیرممکن است. به همین دلیل قرآن کریم اصول زیرساختی فعالیت جنسی را برای مخاطبان خود تبیین کرده است. بر این اساس، کشف و تبیین مبانی اخلاق جنسی از منظر قرآن کریم، کنشگران مسلمان را در التزام به اخلاق در این حوزه مهم کمک می کند. این مقاله برای پاسخ به چیستی، چونی و چندی مبانی اخلاق جنسی در قرآن کریم فراهم آمده و با روش توصیفی- تحلیلی، به تبیین اصول زیرساختی اخلاق جنسی در قرآن کریم پرداخته است. حاصل این تحقیق، کشف دو دسته اصل مبنایی شامل شش اصل در حوزه اخلاق جنسی از آیات مربوط به فعالیت جنسی در قرآن کریم است؛ اصولی که پیش از این با این سمت و نسبت مورد توجه قرار نگرفته است.

    کلید واژگان: اخلاق جنسی, مبانی, ابزارانگاری, حدث انگاری, ضروری انگاری}
    Muhammadreza Jabbaran *

    If the ethical practitioner has a proper relationship with the principles of ethics in every areas of life, it becomes easier for him to adhere to the ethical principles and respect the value norms. The field of sexual behavior is one of the most important and problematic areas of human life. The existence of sexual power within a person is such that without a solid connection with the ideological infrastructure, adherence to ethical norms in this area is very difficult and almost impossible. For this reason, the Holy Qur’an has explained the fundamental principles of sexual activity to its addresses. Accordingly, discovering and explaining the basics of sexual ethics from the perspective of the Holy Qur’an helps Muslim practitioners to adhere to ethics in this important area. This article has been prepared to answer the question of what, how, and how many basics of sexual ethics in the Holy Qur’an, and with a descriptive-analytical method, it has expounded the basic principles of sexual ethics in the Holy Qur’an. The outcome of this research is the unveiling of two basic principles including six principles in the field of sexual ethics from the verses related to sexual activity in the Holy Qur’an; Principles that have not been considered before with this status and ratio.

    Keywords: Sexual Ethics, Fundamentals, Instrumentalism, Hadath-Ingārī (Presuming As Requiring Ghusl), Essentialism}
  • مجید خاموشی

    قرآن کریم به اهمیت پاسخگویی به سوالات توجه کرده و به روش خود به آنان پاسخ داده است. در این نوشتار با توجه به آیات قرآن و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، بعد از بیان مبانی و اهداف قابل استخراج در پاسخ به سوالات، روش های پاسخگویی قرآن کریم هم در حد تتبع بیان شده است. این روش های دوازده گانه که از پاسخ به سوالات مرتبط با فروع آغاز و به مباهله که به نظر نگارنده نوعی پاسخگویی است ختم می شود، با توجه به متغیرهایی مثل: فهم یا اعتقاد مخاطب؛ موضوع پرسش؛ شرایط و حساسیت های اجتماعی و... متعدد شده است. البته می توان به عنوان مثال از جهت ماده قضایا یا نوع استدلال پاسخ های قرآن را در دسته بندی جدیدی قرار داد اما آن چه در این نوشتار اولویت داشته، حکمت موجود در شکل پاسخگویی است.

    کلید واژگان: سوال, شبهه, قرآن کریم, مبانی, شیوه ها, اسلوب, پاسخگویی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال