به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "nahj ul-balagha" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «nahj ul-balagha» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم ابراهیمی*، نوال حزباوی
    زبان بدن از جمله مهم ترین ابزارهای ارتباطی جامعه بشری است که انسان ها از آن برای بیان احساسات و دلالت های مختلف بهره می گیرند. نقش زبان بدن در بستر متون ادبی برای کشف مقاصد و داده های مفهومی و آرایه های ادبی که به صورت زبان بدن مجسم شده است، درخور توجه می باشد. کتاب نهج البلاغه مملو از صنایع ادبی و لطافت های کلامی است. در این مقاله، موضوع زبان بدن (دست) در نهج البلاغه از نظر دلالت های مفهومی بلاغی به روش توصیفی تحلیلی بررسی می شود. از دلالت های مفهومی و بلاغی دست در کلام امام علی(ع) می توان به گزاره های بی یاور بودن، پافشاری بر عدم اطاعت، اعلام بیعت، بخل ورزی، نفرین، میزان نعمت و بخشش، آماده حمله کردن، قبول بیعت، ندامت و حسرت، مساعدت و هماهنگی، اندوه فراق، بی تابی تاسف بار، حالات اظهار پشیمانی، جدیت و خستگی ناپذیری در طلب امر، فاصله بین حق و باطل، مغلوب شدن و خطاکار بودن، استعاره، تشبیه، تمثیل، کنایه و اقتباس اشاره نمود.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, زبان بدن, دست, دلالت مفهومی, دلالت بلاغی
    Ebrahim Ebrahimi *, Naval Hazbavi
    Body language is one of the most important communication tools of human society, which people use to express different emotions and meanings. The role of body language in the context of literary texts to discover purposes and conceptual data and literary arrays embodied in body language; It is remarkable. The book of Nahj al-Balagheh is full of literary arts and verbal subtleties. In this article, the topic of body language (hand) in Nahj al-Balagheh is investigated in terms of conceptual-rhetorical implications in a descriptive-analytical way. Among the conceptual and rhetorical meanings used in the words of Imam Ali (a.s.), we can include expressions of helplessness, insisting on disobedience, declaration of allegiance, avarice, cursing, the amount of blessings and forgiveness, preparation for Attacking, acceptance of allegiance, regret and regret, assistance and harmony, sadness of separation, regretful impatience, expressions of regret, seriousness and tirelessness in demanding, distance between right and wrong, being defeated and being wrong, metaphor., simile, allegory, irony and adaptation.
    Keywords: Nahj ul-Balagha, Body language, hand, conceptual signification, rhetorical signification
  • ابراهیم فتح الهی*

    إن ضمان حقوق الإنسان الفردیه والاجتماعیه، بما فی ذلک حق المواطنه، والحق فی تقریر المصیر، وحریه التعبیر، وحریه الفکر إلخ، هی من القضایا التی یتم التاکید علیها فی وجهات نظر المجتمع المدنی. یمکن رویه معظم هذه الحقوق فی منطق نهج البلاغه. فی هذا المقال، وباستخدام المنهج المقارن والتحلیل المفاهیمی، ومقارنه المناهج النظریه ل "المجتمع المدنی" بتعالیم نهج البلاغه، یسعی المولف إلی تقدیم إجابه للسوال التالی: هل یمکن وفقا لتعالیم نهج البلاغه الحفاظ علی مستوی الإیمان واداء الواجبات الدینیه، وتثمین واجبات المجتمع المدنی وخلق نوع من الانسجام فی التدین ومتطلبات المجتمع المدنی؟ ومن وجهه نظر نهج البلاغه، فهل یعتبر الإنسان فی المجتمع الدینی ملزما فقط بتنفیذ الاوامر او انه ملزم کذلک بمراعاه الحقوق الدینیه مثل حق المواطنه، وحریه التعبیر، وحریه الفکر، والحق فی تقریر المصیر و الحق فی الرقابه علی الحکام، والتی یوکده علیها المجتمع المدنی؟ بناء علی نتایج البحث، یمکن القول إنه بغض النظر عن بعض الاسس النظریه للمجتمع المدنی وبالإشاره إلی الإنجازات القانونیه والاجتماعیه وبعض النماذج العملیه للمجتمع المدنی، یمکن إقامه علاقه منطقیه بین مفهوم المجتمع المدنی والمجتمع الدینی.

    کلید واژگان: المجتمع المدنی, نهج البلاغه, القانون, الحکومه, حقوق المواطنه
    Ebrahim Fathollahi*

    Ensuring individual and social human rights, including the right to citizenship, the right to selfdetermination, freedom of expression, freedom of thought, etc., are among the issues that are emphasized in the views of civil society. Most of these rights can be seen in the logic of Nahj- ulBalagha. In this article, using a comparative method and conceptual analysis, while comparatively examining the theoretical approaches of "civil society" with the teachings of Nahj- ul-Balagha, he seeks to find an answer to the question of whether according to the teachings of Nahj al-Balaghah Faith and practice of religious duties, also appreciated the duties of civil society and created a kind of harmony in religiosity and the equipment of civil society? Also, from the point of view of Nahj al-Balaghah, is man in a religious society only obliged to carry out religious orders or rights such as the right of citizenship, freedom of speech, freedom of thought, the right to self-determination and the right to control rulers, which are emphasized in civil society? on the research findings, it can be said that, a logical relationship can be established between the concept of civil society and religious society.

    Keywords: Civil society, Nahj- ul-Balagha, Government, Low, Civil Rights
  • محمدرضا پیرچراغ*، مرتضی قدسیان

    استمر جمع اقوال المعصومین او رجال الدین وتسجیلها من وقت صدور الاحادیث حتی الیوم. ففی غضون ذلک، کانت کلمات الإمام علی (ع) مهمه للغایه وتم تقدیم اعمال مهمه فی تجمیعها وتدوینها. ویعتبر نهج البلاغه للسید الرضی العمل الاکثر مرکزیه وجدیره بالملاحظه فی هذا المجال والذی اعتبره الشیعه والسنه عبر التاریخ. ویعتقد الشیعه والعدید من اهل السنه ان خطب ورسایل وحکم نهج البلاغه صدرت بالتاکید عن الإمام علی (ع). فی الوقت نفسه کما اعرب بعض السنه، وخاصه بین المعاصرین، عن شکوکهم حول نهج البلاغه. واما صبری إبراهیم السید عالم سنی مصری معاصر وهو احد اقل المشککین المشهور فی نهج البلاغه. فهو بهدف مراجعه نهج البلاغه، واصدر نسخه جدیده من نهج البلاغه بعنوان «نهج-البلاغه نسخه جدیده محققه وموثقه تحوی ما ثبتت نسبته للإمام علی (رض) من خطب ورسایل وحکم». فمن خلال التدخل فی نص المولف الاصلی، قسم المحقق نتاج جهود السید الرضی إلی خمسه اجزاء. بسبب عیوب فی الاسناد والنصوص نهج البلاغه، ازال اربعه اجزاء منها بنسبه 54.6٪ ولم یقبل إسنادها إلی الإمام علی (ع). اخیرا، تم تجمیع هذه الطبعه ونشرها فی 114 خطبه و52 رساله و125 حکمه. تصف الدراسه الحالیه وتحلل ونقد اعمال صبری إبراهیم ومبادیه الفکریه باستخدام المنهج الوصفی التحلیلی. فبینت النتایج ان المحقق لم یلتزم بالمعاییر العلمیه للبحث النصی وحذف النص الاصلی. فادی التحیز الدینی والطایفی فی هذا العمل إلی تجزیه غیر مناسبه.کما تم حذف او انتقال اقوال السید الرضی وتم إجراء ترقیم جدید بالنسبه للخطب والرسایل والحکم کما ان التشکیل او التعریب غیر مکتمل وایضا تصنیف المحقق لا یتوافق تماما مع محتوی الکتاب.

    کلید واژگان: صبری ابراهیم السید, نهج البلاغه, تحقیق نهج البلاغه, نهج البلاغه نسخه جدیده محققه وموثقه, نقد الکتاب
    MohammadReza Pircheragh*, Morteza Ghodsian

    The collection and recording of the sayings of the religious leaders has continued from the time of the issuance of the hadiths until today. In the meantime, the words of Imam Ali (AS) have been very important and significant works have been presented in compiling and compiling it. Seyyed Razi's Nahj-ul-Balagha is the most central and noteworthy work in this field, which has been considered by Shiites and Sunnis throughout history. Shiites and many Sunnis believe that the sermons, letters and ḥikma of Nahjul-Balagha were definitely issued by Imam Ali (as). At the same time, some Sunnis, especially among contemporaries, have expressed doubts about Nahj-ul-Balagha. "Sabri Ibrahim AlSayed", an Egyptian and contemporary Sunni scholar, is one of the lesser-known skeptics of Nahj-ul-Balagha. With the aim of reviewing Nahj-ul-Balagha, he released a new version of Nahjul-Balagha entitled " Nahj-ul-Balagha is a new, verified and documented copy that contains what has been proven to be attributed to Imam Ali (may God be pleased with him) in terms of speeches, messages and ḥikma ". By intervening in the text of the original author, the researcher has divided the product of Seyed Razi's efforts into five parts. By damaging the document and the text of Nahj-ul-Balagha, he has removed four parts of it by 5.45% and has not accepted their attribution to Imam Ali (AS). Finally, this edition was compiled and published with 114 sermons, 52 letters and 125 hikmas. The present study describes, analyzes and critiques the work of "Sabri Ibrahim" and his intellectual principles using a descriptive-analytical method. The results show that the researcher has not adhered to the scientific criteria of text research and has omitted the original text. Religious and sectarian prejudice in this work has brought about inappropriate fragmentation. Seyed Razi's description has also been deleted or moved. For sermons, letters and ḥikma, new numbering has been done and diacritic is also incomplete and also the researcher's classification is not in complete harmony with the content of the book.

    Keywords: Sabri Ibrahim Al-Sayed, Nahj-ul-Balagha, Analysis of Nahj-ul-Balagha, Book Criticizing
  • محمدجعفر اشکواری*، آیت الله زرمحمدی

    لا یمکن دراسه الحضاره الإسلامیه، وهی من اهم الفترات التاریخیه، إلا من خلال تحدید وشرح دعایمها. فتقوم الحضاره الإسلامیه علی عده ارکان، منها القرآن الکریم، والحدیث النبوی، وتعالیم الایمه المطهرین، وعلوم وحضارات الامم الاخری، واخیرا الإبداع والابتکار. فتتمیز هذه الفتره من التاریخ بسمات فریده مثل: التوحید، والعقلانیه، والإنسانیه، والتسامح، والسعی لتحقیق التوازن بین المادیه والروحانیه. وتعد التعالیم العلویه من الاسس المهمه فی تکوین الدوله واستمرار الحضاره فی الطریق الإسلامی. ویحتسب نهج البلاغه من مصادر هذه التعالیم السامیه، وفیه تم تقدیم حلول مختلفه لإقامه الدوله الإسلامیه، وهو امر ضروری للحضاره الإسلامیه، والإداره السلیمه للمجتمع علی اسس مدرسیه وإنسانیه، وقد تم إیضاح معالم الحضاره الإسلامیه فی مختلف المجالات الفردیه والاجتماعیه. فتسعی الدراسه الحالیه إلی استکشاف میزات الحضاره الإسلامیه من منظور نهج البلاغه بطریقه وصفیه تحلیلیه. وتشیر نتایج هذا المقال إلی ان خطب الإمام علی (ع) وتوجیهاته السیاسیه والاخلاقیه فی نهج البلاغه تعرفنا إلی المیزات آلتی لها دور حیوی فی تاسیس الحضاره الإسلامیه مثل التوحید، والعداله الاجتماعیه والاقتصادیه، وحکم الجداره، والإداره القایمه علی التقوی، والمشارکه الاجتماعیه والسیاسیه للشعب.

    کلید واژگان: الحضاره الإسلامیه, نهج البلاغه, المیزات الحضاریه, التوحید, العداله, المشارکه الاجتماعیه
    MuhammadJafar Ashkevari*, Ayatollah Zarmohammadi

    The study and research of Islamic civilization, which is one of the most important historical periods, is possible only by identifying and explaining its pillars. Islamic civilization is based on several pillars, which include the Holy Qur'an, the Prophetic tradition, the Alawite teachings, the sciences and civilizations of other nations, and finally initiative and innovation. This period of historiography has unique features such as: monotheism, rationalism, humanism, tolerance, striving for a balance between materialism and spirituality. One of the important foundations in the formation of the state and the continuation of civilization in the context of Islam is the Alawite teachings. One of the sources of these teachings is Nahj-ul-Balagha, in which various solutions have been stated for the establishment of the Islamic state, which is necessary for Islamic civilization, and the proper management of society based on scholastic and human principles, and the characteristics of Islamic civilization in various individual and social fields have been explained. The present study seeks to explore the characteristics of Islamic civilization from the perspective of Nahj-ul-Balagha in a descriptiveanalytical manner. The findings of this article indicate that the sermons, letters, political and moral orders of Imam Ali (AS) in Nahj-ul-Balagha have characteristics such as monotheism, social and economic justice, meritocracy and pious management, social and political participation of the people is vital to establish Islamic civilization

    Keywords: Islamic Civilization, Nahj-ul-Balagha, Indicators of Civilization, Monotheism, Justice, SocialParticipation
  • إبراهیم محمدزاده مزینان، رضا حق بناه*، نرجس نجاتی

    إن الظواهر الاجتماعیه المدمره تظهر باشکال مختلفه ولها اسباب مختلفه. ومن بین تلک العوامل الفوضی والاضطراب السیاسی والذی یعبر عنها ب «الفتن البشریه». فهذا النوع من الفتن یسبب انحراف المجتمع ویعرض صحته النفسیه للخطر. واما فی زمن امیر المومنین (ع) انتشرت الفتن البشریه من کل حدب وصوب، وحاول تسلیط الضوء علی الزوایا الخفیه لکل انواع الفتن وإزاله النقاب عنها. فلذلک فإن الهدف من هذه المقاله دراسه کلام امیر المومنین (ع) والطرق العملیه للتعامل مع الفتن البشریه. ویمکن لهذا البحث الذی کتب بمنهج وصفی- تحلیلی ان یبین الفتن البشریه فی «نهج البلاغه» ویفصل الفتن من منظور تاریخی، کما یستعرض مراکز الفتن البشریه وامثلتها وادواتها وطرق التعامل مع هذه المشکله. فتبین النتایج ان الامام علی (ع) قد واجه العدید من الفتن البشریه، وقد حدد بکلامه وعمله سبل الخروج من تلک الفتن. وتکمن اهمیه الموضوع الذی بین ایدینا فی شرح الفتن البشریه وتقدیم امثله موضوعیه لها، وطرق التعامل معها.

    کلید واژگان: الإمام علی (ع), نهج البلاغه, الفتنه البشریه, امثله علی الفتنه, اعمال الشغب فی العهد العلوی
    Ebrahim Mohammadzade Mazinan, Reza Haghpanah, Narges Nejati

    Social destructive phenomena appear in different forms and have different factors. Among these factors is political chaos and turmoil, which is interpreted as "human seditions". Such seditions cause the deviation of society and endanger its mental health. During the time of the Amir al-Mu'minin, human seditions spread from all sides and he tried to shine light on the invisible angles of all kinds of seditions and remove the mask from their faces. Therefore, the purpose of this study is to study the orders of the Amir al-Mo'menin (AS) and practical strategies to deal with human seditions. This research, which has been written in a descriptive-analytical method, can explain human sedition in "Nahj-ul-Balagha", differentiate between seditions with a historical perspective, and also introduce the centers of human sedition, examples, tools and ways to deal with this problem. Be path-breaking. The results show that Imam Ali (AS) had several human seditions and that Imam in speech and action determined the way out of these seditions. The importance of the subject under study in explaining human sedition is to provide objective examples and strategies to deal with it.

    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj-ul-Balagha, HumanSedition, Examples of Sedition, Riots of the AlawiteEra
  • علی حسین زاده*، اصغر کریمی رکن آبادی، یاسر رضاپور میرصالح، محمد اخوان

    شناخت نگرشها و تصورات هر فرد درباره خود که با اصطلاح «خودپنداره» مطرح میشود، به عنوان سازهای روانشناختی و بنیادی در سبک زندگی، تاثیر زیادی در رشد و سازندگی فکری و اجتماعی انسان و تعلیم و تربیت او دارد. به نحوی که ریشه تمام افعال و رفتار انسان به خودپنداره وی برمیگردد و اگر هر اندازه خودپنداره انسان مثبت باشد، کمتر تحت نفوذ عوامل خارجی قرار میگیرد. هدف نوشتار پیش رو این است که با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با اتکا به راهبرد «نظریه داده بنیاد»، خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه را واکاوی نموده تا به چگونگی خودپنداره امام علی(ع) در رابطه با دیگران دست یابیم. به نظر می رسد می توان با تامل در سخنان ایشان در نهج البلاغه به معیاری دست یافت تا بتوان درستی و نادرستی دعاوی موافقان غلو کننده و مخالفان را ارزیابی نمود. این امر به فرد کمک می نماید تا با معرفی ابعاد ناشناخته شخصیت ایشان و ارایه الگو به عنوان موفق ترین و موثرترین روش تربیتی، بتواند با تمسک به راه و روش ایشان و با آگاهی از ماهیت و شخصیت خود، در زندگی خلاق، کارآمد وخودشکوفا شود.

    کلید واژگان: امام علی)ع), نهج البلاغه, خودپنداره, شناخت, شخصیت
    Ali Hoseinzadeh *, Asghar Karimi Roknabadi, Yasser Rezapour Mirsaleh, Mohammad Akhavan

    Understanding the attitudes and conceptions of any person about himself or herself, which is known as "self-concept", is a fundamental and psychological structure in the lifestyle and has a profound impact on one's intellectual and social growth and development and on his or her education and training. In a way that the root of all human actions and behaviors traces back to his or her self-concept and the more intrinsic value and validity of the human being, the less influenced by external factors. On the contrary, many people are captured and imprisoned in their negative perceptions. The purpose of this paper was to analyze the sermons, letters, and aphorism of Nahj ul-Balagha with a descriptive-analytical approach, relying on the strategy of "Data Theory" to gain Imam Ali’s self-conception in relation to others. One can find, from what is gathered from his remarks in Nahj ul-Balagha on this topic, a good criterion to validate the accuracy of the claims of opponents and supporters who exaggerate. This helps us to be creative, efficient and self-actualized and be aware of our intrinsic nature and personality by introducing the unknown aspects of his personality to adhere his way and method, and by describing him as a person who presented the most successful and most effective educational method.

    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj ul-Balagha, self-concept, cognition, Personality
  • محمدعلی وطن دوست*، رقیه عاشری

    تعتبر مناقشه الصفات الإلهیه وکیفیه إثباتها من القضایا الفلسفیه واللاهوتیه المهمه وهناک آراء مختلفه بین المفکرین الإسلامیین حول الصفات الإلهیه. کلمات الإمام علی (ع) لها اهمیه کبیره وقیمه بین الروایات الإسلامیه. جرت محاوله لتعمیق کلام الإمام علی (ع) فی الخطبه الاولی لنهج البلاغه بالطرق الوصفیه التحلیلیه فی هذا المقال وینبغی قراءه واستخلاص منهج الإمام (ع) العقلانی فی شرح وإثبات الصفات الإلهیه. وتم الإستنتاج فی النهایه بانه اعتمد علی صفه " اللامتناهی " کصفه من صفات الله فی نفی الصفات السلبیه، و" تقیید المخلوقات" فی اثبات الصفات الثبوتیه، وایضا، فی بعض الحالات، باستخدام قاعده "تعرف الاشیاء باضدادها" اثبت الصفات المضاده التی تمیز المخلوقات. اهم الصفات التی شرحها امیر المومنین (ع) هی:"بساطه الذات"، "التوحید"، "الإخلاص او نفی الصفات الزایده"، "التقدم"، "الفاعل المستغنی من الادوات"، "البصیر"، "الموحد"، "العلم الازلی قبل الایجاد" ،"الخالق المستغنی من الانماط" ،"الخالق المستغنی من التفکیر"، "الاحاطه بالمخلوقات" ،"عالم باوصاف الموجودات".

    کلید واژگان: المنهج العقلانی, الصفات الثبوتیه, الصفات السلبیه, نهج البلاغه, الخطبه الاولی
    MohammadAli Vatandoost *, Roghayeh Asheri

    The discussion of divine attributes considered as one of the important philosophical and theological topics. There are various views among Islamic thinkers about divine attributes. Among Islamic narrations, the words of Imam Ali (AS) are of great importance and value. In the present article, the words of Imam Ali (AS) in the first sermon of Nahj-ul-Balagha has been expressed in descriptive-analytical methods and the rational approach of Imam (AS) in explaining and proving the divine attributes has been extracted. In the end, has been concluded that he has used the adjective "God is infinite" in proving the positive attributes and the adjective "the limitation of creatures" in denying the negative attributes. Also, in some cases, by using the rule of "knowing things with their opposite", they have proved the opposite of the attributes of creatures to God. The most important attributes that Imam Ali (AS) has explained are:"Absence of composition in God", "Monotheism", "Sincerity or denial of superfluous attributes", "Being old", "Creator without need of tools", "Aware", "Unique", "Knowledge before creation", "Creator without need of "Pattern", "Creator without the need to think", "Surrounding beings", "Knowledge of beings".

    Keywords: Rational Approach, Evidence Attributes, Negative Attributes, Nahj-ul-Balagha, First Sermon
  • مهدی داوری دولت ایادی*، مهیار خانی مقدم، مریم آقاجانی

    یوثر موقف الإنسان تجاه العالم علی الابعاد المادیه والروحیه لحیاته وله وظیفه اساسیه فی میوله وافعاله. یعد نهج البلاغه من المصادر الموثوقه للحصول علی الوعی الصحیح والبصیره السلیمه، حیث یسعی کلام الإمام علی (ع) باستخدام الصناعات الادبیه والتعبیریه إلی تقدیم صور مجرده حول مفهوم الدنیا. تسعی الدراسه الحالیه، بالمنهج الوصفی التحلیلی، وبغیه التحقیق فی ابرز حالات التشبیه والاستعاره والکنایه حول الدنیا فی نهج البلاغه، إلی تقصی الصور البلاغیه فی کلام الإمام علی (ع) حول الدنیا. وفقا لنتایج البحث، وبناء علی معرفه ذوق الجنس البشری الذی یمیل إلی الدنیا، فقد تم استخدام کاینات واحداث بسیطه فی متناول الجمهور، وإثاره الذوق الادبی للاشخاص بالصور البیانیه البلاغیه، وجعل عقولهم خالیه من المواجهات المتعصبه، ودعوتهم لتبنی الرویه الصحیحه والمیول السلیمه والفعل الصحیح فیما یتعلق بالدنیا. وبناء علی معرفه ذوق الجنس البشری الذی یمیل إلی الدنیا، فقد تم استخدام کاینات واحداث بسیطه فی متناول الجمهور، وإثاره الذوق الادبی للاشخاص بالصور البیانیه البلاغیه، وجعل عقولهم خالیه من المواجهات المتعصبه، ودعوتهم لتبنی الرویه الصحیحه والمیول السلیمه والفعل الصحیح فیما یتعلق بالدنیا.

    کلید واژگان: استعاره, بلاغه, تشبیه, تصویر الدنیا, نهج البلاغه
    Mahdi Davari Dolat Abadi *, MAHYAR KHANI MOGHADDAM, Maryam Aghajany

    Man's attitude and vision towards the world affects the materialistic and spiritual dimensions of his life and has a fundamental function in his tendencies and actions. One of the notable sources to obtain the correct insight, is the statements of Imam Ali (AS) in Nahj-ul-Balagha; because his words, without any obligation and using literature and figures of speech, seeks to provide abstract images such as the concept of the world. The present study, with a descriptive-analytical method and in order to investigate the prominent cases of simile, metaphor and irony of “the world” in Nahj-ul-Balagha, seeks to analyze the rhetorical depictions of Imam Ali (pbuh) of the world. According to the results of the research, based on recognizing the taste of the human species that tends to be dependent on the world, Imam, by using simple creatures and events that are accessible to the audience, excites people's literary taste with rhetorical illustrations; and calls their minds free from prejudice and biased attitudes to think about adopting the right vision, inclination, and action about the world.According to the results of the research, based on recognizing the taste of the human species that tends to be dependent on the world, Imam, by using simple creatures and events that are accessible to the audience, excites people's literary taste with rhetorical illustrations; and calls their minds free from prejudice and biased attitudes to think about adopting the right vision, inclination, and action about the world.

    Keywords: Metaphor, Rhetoric, Simile, Illustration of the World, Irony, Nahj-ul-Balagha
  • هاشم اندیشه *، احمد عابدی

    المداراه صفه من اسمی صفات الإنسان، والتی اکد الله تعالی علیها فی القرآن الکریم علی انها برکته ورافته. یتمثل الغرض من هذا البحث وضرورته فی التعریف بنموذج المداراه وطریقه تعامل الإمام علی (ع) مع رجال الدوله السیاسیین والاجتماعیین والعسکریین. ترکز الدراسه الحالیه علی موضوع تحلیلی نموذجی للمداراه السیاسیه والعسکریه فی حیاه الإمام علی (ع)، تم استخدامه من خلال جمع المعلومات بمنهج تسجیل الملاحظات والدراسه المکتبه والمنهج الوصفی التحلیلی. إن إنجازات ونتایج هذا البحث فی امثله المداراه هی: مداراته مع الخلفاء الذین سبقوه کتقدیم المشوره لهم فی الشوون السیاسیه والعسکریه والوساطه وامثله علی مداراته مع خصوم الحکومه (اصحاب الجمل وصفین والخوارج) مثل: عدم بدء الحرب، وملاحقه الهاربین وقتل الاسری وما إلی ذلک.

    کلید واژگان: امام علی (ع), تحلیل مصداقی, مدارای سیاسی, مدارای نظامی, نهج البلاغه
    Hashem Andisheh*

    Tolerance is one of the superior characteristics of man that God Almighty has introduced this characteristic in the Holy Quran as his blessing and kindness. The purpose and necessity of this research is to introduce the model of tolerance and the manner of that Imam for political, social and military statesmen. The present study focuses on the analytical subject of an example of political and military tolerance in the life of Imam Ali (AS), which has been used by collecting information from the method of filing and studying library and descriptive analytical sources. The achievements and results of this research in the examples of tolerance are: His tolerance with the caliphs before him such as consulting in political and military affairs, mediation and examples of his tolerance against the opponents of the government (Companions, Safin and Kharijites) such as not starting the war, not pursuing Fugitives are not killing prisoners and so on.

    Keywords: Imam Ali (AS), Exemplary Analysis, Political Tolerance, Military Tolerance, Nahj ul Balagha
  • حسن رضایی هفتادر *، محمد درگاه زاده، صفر نصیریان

    علی الرغم من ان التعالیم الفلسفیه و کذلک علم الاحیاء و علم النفس الحدیث قد تناولت مساله الاختلافات الجنسیه التی تمیز المراه عن الرجل، إلا ان هذه التعالیم غیر قادره علی شرح جمیع ابعاد هذا الاختلاف و وظایفه ؛ لذلک، بالنظر إلی ان الاختلاف الجنسی بین الرجل و المراه و وظایفه التربویه قد حظیت بتاکید التعالیم الدینیه، و خاصه نهج البلاغه، فمن الضروری إعاده النظر فی هذه المساله و إعاده شرحها بناء علی هذه المصادر. و فی هذا الصدد، اعادت هذه المقاله قراءه قضیه الفروق الجنسیه بین الرجل و المراه و وظایفها التربویه القایمه علی التعالیم الإسلامیه مع الترکیز علی نهج البلاغه و ذلک بتوضیح جدید حیث تتمثل إنجازاتها فی مایلی : تتمثل الفروق الجنسیه بین الرجل و المراه فی ثلاثه مستویات : الجسدیه و النفسیه و الروحیه. تکشف هذه الفروق الثلاثه وظایف تربویه مختلفه و متنوعه لدی المراه و هی: الجمال و اللطافه و العمل المناسب و الاناقه و الفن و الانس و الهدوء و الإثاره و الرحمه و الحکمه و المشارکه الاجتماعیه.

    کلید واژگان: الرجل والمراه, التربیه, جسدی, معنوی, نهج البلاغه
    hasan Rezaii Haftador *, Mohammad Dargah zadeh, safar nasirian

    Although modern philosophy, biology, and psychology have expressed points on the gender-based differences of women and men, these teachings cannot explain all aspects of these differences and their functions. Therefore, since the gender-based difference between women and men and its educational functions have been emphasized in religious teachings – especially those of Nahj-ul-Balagha – it is necessary to review and re-explain this issue based on these resources. To this end, this article rereads the gender-based difference between women and men and its educational functions based on Islamic knowledge, especially that of Nahj-ul-Balagha, and gives in a new interpretation of it. The findings indicate that women are different from men in three arenas, namely physical, psychological, and spiritual aspects. Moreover, these three sets of differences manifest different and diverse educational functions in women, including functions related to beauty and softness, appropriate occupation, fineness and art, sympathy and peacefulness, excitement, kindness, wisdom, and social collaboration.

    Keywords: Women, men, Education, Physical, Spiritual, Nahj-ul-Balagha
  • حسین حدیدی*

    الاسره واحده من اهم الاسس الاجتماعیه حیث تم التاکید علی اهمیتها ودورها فی التمیز الفردی والاجتماعی فی التعالیم الدینیه.یعتبر الاهتمام بالاسره وتعالیها هو فی الحقیقه الاهتمام بالمستقبل الدنیوی والاخروی لافراد الاسره.هناک اضرار تهدد الاسره حیث یمکن لها ان تضعف اساسها وتشوه طریق التعالی والتقدم لافرادها ؛ لذلک من المهم الانتباه إلی هذا الاساس الاجتماعی وحمایته من الاضرار المحتمله. تتناول الدراسه الحالیه، بمنهج وصفی تحلیلی مبنی الاسلوب العلوی فی نهج البلاغه اضرار المهدده للاسره فی ثلاثه ابعاد اقتصادیه وثقافیه واجتماعیه مع الاهتمام بمکانه الاسره فی اسلوب الحیات وتعالیها وتشیر إلی استراتیجیات التعامل معها من منظور نهج البلاغه فی إطار الإهتمام بهذه الاضرار. والنتیجه ان الاهتمام بهذه الإصابات والتعامل معها له نتیجتان سلبیتان وإیجابیتان ؛اذن فی النتیجه السلبیه یودی التعرف علی هذه الاضرار إلی تطهیر الاسره منها کما هو الحال فی النهج الإیجابی، فإن الاهتمام باستراتیجیات المواجهه یساعد الاسره علی التفوق فی الابعاد المذکوره اعلاه.

    کلید واژگان: الإمام علی (ع), نهج البلاغه, اساس الاسره, الاضرار المهدده للاسره, الاضرار الاقتصادیه والاجتماعیه والثقافیه
    Hossein Hadidi *

    In every society family is taken to be one of the most important foundations. Due to its key role in society and its effects on individual and social exaltation, family has been overemphasized in our ideological doctrine. Family exaltation, in my view, is in fact two-fold: this-worldly and afterlife. Families, however, are subject to various threats that can endanger and weaken the family foundation and undermine its exaltation process; therefore, it is of paramount importance to maintain this social foundation and protect it against all potential harms. This descriptive-analytical study traced family as an influential force for an individual’s life style and exaltation in Nahj-ul-Balagha.  Moreover, this study explored the threats to family foundation from economic, cultural, and social perspectives. Based on the findings, certain strategies are recommended to be deployed to encounter such threats in light of the religious teachings in Nahj-ul-Balagha. It can also be concluded that confronting these threats calls for divestment and commitment approaches. Adopting the former would make the family untainted with these threats and employing the latter would contribute to the family exaltation in all the above-mentioned aspects.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Nahj-ul-Balagha, family, Family Injuries, Economic Injuries
  • کرم سیاوشی

    من اعظم برکات الله الإلهیه للبشر هی امتلاک قوه العقل. إنامتلاک قوه التعقل المستقره وهذه الموهبه الغنیه، بالإضافه إلیالحفاظ علی عظمه الإنسان، سوف تنظم شوون مختلفه فیمجالات حیات الإنسان. ذکر العدید من الوصایا فی النصوصالدینیه حول قوه التعقل وتم إدانه اللاعقلانیه فی المقابل. مناحیه اخری، نظرا لوجود میول واتجاهات مدمره فی البشر اومن حوله قد یصبح المجال ضیق علی العقلانیه وقد تتضرر هذهالموهبه. فی المقال الرییسی الذی یستند إلی اقوال الإمام علی)ع(فی نهجالبلاغه، لقد اثیرت اسیله اساسیه حول قیمهالعقلانیه فی فکر الإمام علی)ع(ما الضرر الذی یهدد قوهالتعقل فی تعلیمات الإمام علی)ع(؟ وما هی الحلول التییقدمها الإمام لحمایه العقل البش ری من المخاطر؟ تم هذاالبحث باستخدام النهج الوصفی التحلیلی. لقد تبین فی هذاالبحث بان تعانی قوه الفکر البشری من بعض الامور: مثلالشهوه، الک بیاء والعناد، النرجسیه، البذخ، الرفقه م الجهله،الامیال الط ویله، الاهواء ولبغبات، الفوضی والاضطراباتوالخفه والسکون المقطعی وفی اسباب تعزز قوه التعقل منهاملاحظه الادب وذکر الله وتعلم العلوم والمشوره والمجالسه مالحکماء والعلماء واستخدام مصابیح الهدی.

    کلید واژگان: التعقل, نهج البلاغه, اکتشاف الاضرار, التضعیف, التقویه
    Karam Siyavoshi

    Wisdom is evidently a matchless ability that human beings have been endowed with. If continually in possession of such an invaluable gift, human beings can give more integration to their life while observing their eminence. Seeking wisdom has been underlined and ignoring it has been reproached in religious texts. Evidently, wisdom is likely to be degraded by destructive attractions with which human beings are surrounded. In the present study, which is focused on Imam Ali’s (PBUH) speech in Nahj-ul-Balagha, the following questions have been raised: How wisdom is treated by Imam Ali? What threats might undermine wisdom according to Imam Ali’s guidelines? What strategies have been put forward by Imam Ali to salvage wisdom from its destruction? Employing a descriptive-analytical approach, lust, arrogance, stubbornness, long-lasting desires, whims, joking a lot, temperament, chaos, light-heartedness, occasional silence have been singled out as the components causing severe damage to wisdom while courtesy, the invocation of God, seeking knowledge, seeking counseling, and following guiding lights have been traced as elements which are taken to offer more strength to wisdom.

    Keywords: wisdom, Nahj-ul-Balagha, Undermining, Strengthening
  • زهرا جمشیدی*، عبدالرضا نادریفر، سید محمد آرتا
    تاثیر مبانی و آموزه های اسلامی بر متون ادب عرفانی امری مبرهن است. دراین بین، نهج البلاغه تاثیر شگرفی بر شاعران عارف نهاده است و بسیاری از آنان کوشیده اند تا با توجه به میزان درک و توانایی خود از نهج البلاغه و آموزه های متعالی آن بهره مند شوند. سنایی از جمله عارفانی است که در آثار خویش به ویژه در منظومه عرفانی حدیقه الحقیقه از نهج البلاغه تاثیر پذیرفته و میزان این تاثیرپذیری قابل تامل است و می توان ادعا کرد که نهج البلاغه یکی از مهم ترین سرمشق ها و آبشخورهای فکری او در وادی عرفان بوده است. ازاین رو، در این پژوهش می کوشیم تا با رویکرد تطبیقی چیستی خداوند را با تکیه بر سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه و اندیشه های حکیم سنایی غزنوی در حدیقه الحقیقه بکاویم. برآیند پژوهش نشان می دهد که در زمینه خداشناسی مفاهیمی مانند ناممکن بودن شناخت کامل خداوند و ناتوانی عقل و حواس در شناخت پروردگار، محال بودن رویت حق تعالی، بی مکان و بی زمان بودن معبود، نفی جسمانیت خالق، بی نیازی به ابزار در خلقت، دیده نشدن با چشم سر و... در شمار مشترکات اندیشه امام علی(ع) در نهج البلاغه و آراء حکیم سنایی در حدیقه الحقیقه است که یکی در قالب نثری فصیح و بلیغ و دیگری در جامه شعر نمود یافته اند.
    کلید واژگان: خداشناسی, تطبیق و مقایسه, تاثیر, نهج البلاغه, حدیقه الحقیقه
    Zahra Jamshidi *, Abdolreza Naderifar, Mohamad Arta
    the influence of the principles and teachings of Islam on the texts of mystical literature is obvious. Meanwhile, nahj al- Balaghah has had a great impact on mystic poets and many of them have tried to benefit the nahj al- Balaghah and its transcendental teachings based on their level of understanding and ability. Sanai is a poet – mystic who has been influenced by his works especially in the mystic system of  Hadighat al- Haghighah of nahj al- Balaghah and the extent of this impact is contemplative as far as can be acknowledged nahj al- Balaghah has been on of the most important exmaples and ideas of his thoughts in the field of mysticism. Therefore, in this passage, in order to adaptive method the meaning of God in relying on the words of Imam Ali (as) in Nahj ul-Balaqah and the ideas of the wise Sanai's Hadighat-ul-Hadiqah, we must adapt it. The results of the research show that The impossibility of full recognition of God and the inability of reason and senses in the knowledge of the God, The Impossibility of God's Sight, concepts such as the restlessness and unlimited duration of God, the negation of the Creator's physicalness, the lack of a tool in creation, the inability of reason and senses in the knowledge of God, not being seen with the eyes... are among the commonalities of the thought of Imam Ali (as) in Nahj ul-Balaghah, and the opinions of the wise Sanai in the Hadighat-ul-Hadiqah, one in the form of an oratorial prose and the other in The poem has been revealed.
    Keywords: Theology, Matching, Comparison, Effect, Nahj-ul-Balagha, Hadighat-ul-Hadiqah
  • فاطمه سعیدی، اصر محمدی، مصطفی دلشاد طهرانی، محمدهادی امین اجی *

    یعتبر نهج البلاغه وتعالیمه السامیه ساحه اخلاقیه. وتستند جمیع کلمات الإمام علی (ع) فی مختلف المواقف إلی جوهر الاخلاق والعقل. وقد اثیرت قضایا الاهتمام بالغایه ونتائج الامور الاخلاقیه فی العدید من الحالات من نهج البلاغه. وبالنظر إلی ان الغایه الاخلاقیه هی من النظریات الاخلاقیه المعیاریه التی تبحث عن معیار القیم الاخلاقیه فی نتائج الفعل الخلقی، ومن خلال التحقیق فی المدرسه الاخلاقیه للإمام نلاحظ ان توجد للغایه موشرات یمکن ان ترتبط بوجود العلاقه بین الواجبات الاخلاقیه وثمار افعال الواجبات وضروره تلک الافعال والنزعه الاخرویه التی تشمل التدقیق فی الاعمال والثواب والعقاب.
    ومن ناحیه اخری، مع المفاهیم الاخلاقیه الغائیه فی نهج البلاغه، لم یلجا الإمام ابدا لایه مخالفات لکسب المزید من الارباح. فی هذه المقاله، سنستعین بالمنهج الوصفی لفحص العوامل المذکوره فی کلام الإمام علی (ع) من وجهه نظر نهج البلاغه.

    کلید واژگان: الغائیه الاخلاقیه, الاخلاق العلویه, نهج البلاغه, الاخلاق المعیاریه
    Mohammad Hadi Amin Naji*, Mostafa Delshadtehrani, Naser mohammadi, Fatemeh Saeedi

    Nahj-ul-Balagha and its invaluable teachings have a moral position. All the speeches of Imam Ali in different domains are based on ethics and reasoning. Attention to the end and the results of ethics is expressed in a number of ways in Nahj-ul-Balagha. Also, teleology is one of the normative ethical theories that search for the criterion of value and moral obligation in the results of an ethical practice. In the moral school of the Imam, among the indicators of teleology are: and indicators of finalism (teleology) consist of relationship between moral codes, the fruits that are due to the necessity of doing things and the necessity of those acts and exhortations, including auditing and the existence of rewards for action. On the one hand, with the existence of ethical finalism propositions in Nahj-ul-Balagha, it has never been used to gain more profit from wrong ways. In this article, employing a descriptive method, the factors mentioned in the speeches of the Imam have been studied from the perspective of Nahj-ul-Balagha.

    Keywords: Ethical Finalism (teleology), Alawi Ethic, Nahj-ul-Balagha, Normative Ethics
  • محسن رفعت، انسیه عسکری*

    إن احد الاهداف الرئیسیه لنقد النصوص القدیمه التی تعتبر اساسا فی دراسات النصوص القدیمه الموجوده بین الادیان و المذاهب هو العثور علی المولف وصاحب النص. ویعتبر "نهج البلاغه" الکتاب الذی طالما کانت هویته التاریخیه مصدر النقد الشیعی والسنی. یتطرق هذا البحث إلی النقد المنهجی لهذا النص. نظرا لخصائصه الممیزه، فإن منهج نقد نص "نهج البلاغه" یمکن تحقیقه علی ثلاث مراحل: نقد الصیاغه والروایه، نقد الموارد والإسناد ونقد الاسلوب؛ ولا یمکن الحصول علی نتائج صحیحه وواقعیه لنقد النص إلا من خلال هذه المراحل الثلاث. فیما یتعلق بالخطب التوحیدیه، وعلی الرغم من ان کل مرحله من مراحل نقد النص لها انجاز مختلف بشکل مستقل، إلا ان المراحل الکلیه تشیر إلی انتساب ما سبق ذکره من الخطب إلی الإمام علی (ع) إن إزاله الاضرار، مثل النظره احادیه المرحله، والنقد غیر العقلانی، وتکرار الادعاءات السابقه، وتجاهل إمکانات المعنی، وتقلیص النقد التاریخی إلی النقد التقلیدی، سیساعد فی تقدم الطریقه الصحیحه لنقد نص نهج البلاغه وإثرائه. یحاول هذا البحث تقدیم قالب مناسب وشامل للنقد التاریخی لنص نهج البلاغه.

    کلید واژگان: المنهجیه, نقد النص, النقد التاریخی, الإمام علی (ع), نهج البلاغه, الخطب التوحیدیه, دراسه اضرار النقد
    Enesiyeh Asgari*, Mohsen Rafat

    One of the main goals of the critique of old texts, which is the basis of studies in different religions, is to find the author and owner of the text. Nahj-ul-Balagha is a book whose historical identity has long been the target of Shiite and Sunni critique. This research explores the critique methodology of this text. The method of criticizing the text of Nahj-ul-Balagha, due to its unique characteristics, can be presented in three general stages of narrative critique (redaction criticism), critique of the sources and documents (source criticism), and critique of the style (form criticism). However, only the outcome of these three stages and their aggregation can be considered a real and reliable critique of the text. Regarding the monotheistic sermons, although each of the stages of the critique of the text has a different consequence, combination of these stages admit the truthfulness of the attribution of these sermons to Imam Ali (PBUH). Eliminating the drawbacks, such as single-stage perspective, unfounded criticism, repetition of previous claims, disregarding the possibilities of meaning, and reducing historical critique to traditional one will improve the method of criticizing the text. Using analytical method and considering the historical critique of sacred books, the present study attempts to provide a suitable and comprehensive model for criticizing the text of Nahj-ul-Balagha.

    Keywords: methodology, text criticism, historical criticism, Nahj-ul-Balagha, monotheism sermons
  • نوذر عباسی، بهنوش اصغری*، محمود خورسندی، علی ضیغمی

    رغم ان هناک خلافا فی الآراء حول ماهیه مفهوم التکافو (equivalence) وتعریفه واستخدامه، إلا انه یعتبر احد المفاهیم المبدئیه فی دراسات الترجمه. نظرا لما فی النصوص من التنوع فی الاغراض والاسالیب، فمن البدیهی الا یتخذ التکافو کمفهوم کلی بین النص الاصلی والمترجم. إذن یجب علی المترجم تحدید المستوی المطلوب والمناسب من التکافو عند ترجمته لنص خاص او جزء خاص من النص، نظرا لاعتبار الاستعاره کإحدی المحسنات الجمالیه، فالتکافو المطلوب إقامته بین الاستعاره وترجمتها هو التکافو الجمالی، والذی یراد به التماثل بین الاستعاره وترجمتها فی قابلیه التفسیر واستدعاء القارئ للتدخل فی فک شفرتهما. اعتمد هذا البحث المنهج الوصفی التحلیلی ودرس ثلاث ترجمات فارسیه شهیره لکتاب نهج البلاغه علی اساس نظریه التکافو الجمالی، فوصل إلی نتائج من اهمها؛ اولا: تسرب الخصائص الادبیه السائده علی الاستعارات إلی الترجمه عندما یجرب قارئ النص المترجم ظروفا مشابهه لما یلقاه قارئ النص الاصلی من التامل والتحدی الفکری لدی قراءه النص الاصلی؛ ثانیا: الحفاظ علی الجانب التاویلی للاستعاره وعدم التصریح بالمعنی الواقعی الخفی فی ها - وهو ما یعبر عنه فی هذا البحث بالتکافو الجمالی - والذی یودی إلی تفکیر قارئ النص المترجم وتحدیه؛ ثالثا: اقتراح منهج الترجمه الحرفیه للاستعارات التی تدل علی الجوانب الثقافیه المشترکه بین اللغتین التی یوجد مدلولها فی اللغه المستهدفه، والترجمه إلی استعاره متکافئه ومتساویه للاستعارات التمثیلیه التی تستخدم ک«مثل» فی اللغه المستهدفه والترجمه إلی التشبیه لبقیه الاستعارات کمناهج مقترحه للحفاظ علی قابلیه التاویل فی الاستعارات وتاثیرها الادبی.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, ترجمه الاستعاره, نظریه التکافو الجمالی, التاویل فی الاستعاره, فولفغانغ ایزر
    Nowzar Abbsi, Behnoosh Asghari *, Mahmood Khorsandi, Ali Zeighami

    Although there is still controversy surrounding the nature, definition, and application of the concept of equilibrium, it is one of the fundamental concepts in translation studies. Due to the wide variety of texts in terms of their aims and styles, balance cannot be judged as a general relation between the original text and its translation. In translating a text, or specific sections of it, the translator must determine what kind of balance has to be struck. Since metaphor is an aesthetic structure in its translation, aesthetic balance is of paramount importance. The aesthetic balance means preserving the communicative value of a metaphor in its translation in terms of the degree of interpretation and presence of the audience to discover its ambiguity. The present study, employing a descriptive-analytical method, examined three popular translations of Nahj-ul-Balagha and came up with the following

    results

    first, the literary features of metaphors are translated into the target language under the condition that the translator reads, like the reader of the original text, along with intellectual reflection and challenge; second, the ambiguity in metaphor is the factor that prompts the curiosity of the audience to intimately understand the meaning and image of the metaphor, third; literal translation is recommended for metaphors with intercultural implications; proverbial metaphors are suggested to be replaced with some communicative value in the target language; other metaphors, however, might be translated into similes.

    Keywords: Nahj-ul-Balagha, translation of metaphor, reception aesthetics theory, interpretability of metaphor, Wolfgang Iser
  • عباس إقبالی*، بتول قربانی


    تعتبر الاصوات النصیه، خاصه التوازی الصوتی (phonological parallelism)، من السلوکیات اللغویه والعناصر المتواتره فی خطب نهج البلاغه ؛ وبالتالی فإن تحلیل وتوضیح الافعال الصوتیه مثل وحده القافیه بین الفقرات، وتوازن الکلمات التی تتبلور فی إطار السجع وتوازن الجمل النحوی والعناصر الصوتیه فی هذه الخطب، هی جزء من عجائب هذا العمل المنهجی والبلاغی. ففی هذا الصدد، تم اختیار خطبه الجهاد فی هذه المقاله آخذین بعین الاعتبار نصها، ولجانا إلی المنهج الوصفی التحلیلی لدراسه عناصر الصوت وانسجام الاصوات مع اهداف الخطبه. ومن إحدی نتائج هذه الدراسه ان خطبه الجهاد ملیئه بعناصر الصوت. کما تبین ان امیر البیان (ع) استخدم مجموعه شتی من حالات التوازن، خاصه التوازن الصوتی والموسیقی الظاهره التی ینتجها السجع المطرف والمرصع والمتوازی والموسیقی الکامنه الناجمه عن التکرار والتقید بالنظیر والتوازن النحوی لبیان مضمون هذه الخطبه والتاکید علی الکلام المعبر وانسجام المفردات مع هدف الخطبه. وإلی جانب ذلک، فإن استخدام انواع الاصوات یعکس طبع امیر المومنین (ع) فی تلک الفتره التاریخیه، لاسیما عندما ینزع فی لهجته إلی التحذیر ونهج التهدید والتشجیع لیبلغ صوت الکلمات ذروته.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, خطبه الجهاد, علم الاصوات, التوازن, الجناس, التکرار
    Abbas Eghbaly *, Batool Ghorbani

    Parallelism is a linguistic behavior frequently used in the eloquent sermons of Nahj-ul-Balagha. Therefore, examining and explaining factors leading to parallelism can reveal part of the magic of this systematic and eloquent masterpiece. Rhymed components, lexical parallelism in different types of rhymes and syntactic parallelism of sentences have brought this success. In the present study, descriptive-analytic approach was adopted to examine the contributing factors to rhythm and harmony in Emam Ali’s Jihad sermon. The findings revealed that the sermon is rich with respect to different harmony generating elements. It is evident that Amir-al-Momenin (PBUH) has utilized various types of parallelism, particularly phonological one and overt music resulted from different types of rhymes and also covert music developed from repetition, symmetry and syntactic parallelism to present the themes of the sermon persuasively and emphatically. Moreover, the use of different phonological and rhythmic elements shows Imam Ali’s mood on that occasion. For instance, when he wants to warn, encourage, or threaten the audience, his voice rises by using phonological elements.

    Keywords: Nahj-ul-Balagha, Jihad sermon, phonology, balance, pun, repetition
  • قادر قادری*

    إن للنصوص الإسلامیه تاثیرا کبیرا علی الادب الفارسی بحیث تظهر آثارها فی مختلف انحاء هذا الادب الفاخر. ومن بین هذه النصوص، للقرآن الکریم والحدیث الشریف ونهج البلاغه اکبر الاثر واروع البصمه. وفی هذا الصدد، حاول العدید من الادباء والکتاب والشعراء الفرس استخدام تعالیم هذه النصوص الغنیه المثریه ولا سیما نصوص نهج البلاغه نظرا إلی مکانتها البلاغیه المرموقه، واستیعابها للقضایا الدینیه والاجتماعیه والثقافیه والسیاسیه والاخلاقیه إلی اقصی حد ممکن، فحاولوا الاستلهام من هذه النصوص والتشبه بها کی یسجلوا لهم الخلود والبقاء کما ان نهج البلاغه یبقی خالدا سرمدا مادامت السماوات والارض. ومن بین هولاء الادباء والبلغاء، فإن تاثر الشاعر سعدی الشیرازی بنهج البلاغه تاثر ملفت للنظر، حیث یمکننا الإذعان بان نصوص نهج البلاغه هی ابرز نصوص اثرت علی ها بعد القرآن الکریم. تاثر سعدی بنهج البلاغه تاثرا عمیقا، حیث نلاحظ فی اعماله الادبیه ما یزید علی 260 حاله تاثر مباشره و600 غیر مباشره لهذا العمل الادبی القیم. فهذه المقاله توضح کیفیه استفاده سعدی فی قصائده الشعریه من کلام الإمام علی (ع) الغالی فی نهج البلاغه، وذلک باستخدام المنهج الوصفی التحلیلی ویصل إلی هذه النتیجه ان احد رموز بقاء ادب سعدی تکمن فی تاثرها بهذا الکتاب المبارک، واستخراج کنوزها الثمینه.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, الإمام علی (ع), بوستان, سعدی الشیرازی, الادب
    Ghader Ghaderi *

    Islamic texts have been proved to have great effects on Persian literary texts and this can be seen in almost every literary work. Among these texts, the most influential have been the Holy Quran, Hadith, and Nahj-ul-Balagha. Many Persian writers and poets have endeavored to make use of Islamic texts, particularly the teachings of Nahj-ul-Balagha as much as possible due to its highly eloquent position and its comprehensive account of religious, social, cultural, political, and ethical issues. They have tried to get inspired by the style used in dealing with such issues and put them into practice while writing and composing; hence, guarantee their living an immortal life just as Nahj-ul-Balagha which is certain to survive as long as the earth and the heavens exist. Among the Persian writers and poets, Saadi was remarkably influenced by Nahj-ul-Balagha to the extent that it has been considered to be the most important and comprehensive model (following Qoran) for Saadi. The methodology used was descriptive-analytical. The results indicate that Saadi was profoundly influenced by Nahj-ul-Balagha. There were 260 items of direct and 600 items of indirect influences from Nahj-ul-Balagha in Saadi’s writings. Furthermore, in his book Boostan, Saadi used Imam Ali’s remarks in Nahj-ul-Balagha and, undoubtedly, one of the secrets for the immortality of Saadi and his legacy has been the effect of this invaluable book and mining its treasures.

    Keywords: Nahj-ul-Balagha, Ali (PBUH), Saadi’s Boostan
  • علی مرتضایی زاده، حیدر امیرپور*

     هناک اتجاهان فیما یخص الاعتماد علی کتاب نهج البلاغه لاستنباط الاحکام الشرعیه. الاتجاه الاول: وهو اتجاه من لایری صحه الإحاله والاعتماد علی نهج البلاغه فی استنباط الاحکام الشرعیه ولهم فی ذلک دلائل، منها: ا) فی سند نهج البلاغه ضعف وإشکال، وهو فی الحقیقه من زمره الاخبار الواحده. ب) عنایه نهج البلاغه بمسائل وامور غیر الفقهیه، بل هی مسائل یتمحور معظمها حول الاخلاق والادب والتاریخ. ج) یوجد خارج نهج البلاغه روایات یمکن الاعتماد علی ها فی استنباط الاحکام وهی اکثر وضوحا واستدلالا. د) منهجیه المجتهدین فی اعتمادهم علی مصادر خاصه فی استنباط الاحکام الفقهیه. واما الاتجاه الثانی وهو اتجاه من یومن بصحه نهج البلاغه ویعده ضمن المصادر الروائیه الموثوقه وبالتالی یصح الاعتماد علیه فی استنباط الاحکام الفقهیه. والملاحظ ان ما یستخلص فی الکتاب من الاحکام الفقهیه ضئیل کما ان إحالات هذا الفریق إلی الکتاب قلیله. القت هذه الدراسه الضوء علی هذین الاتجاهین وما عند الفریقین من روی بعد تبیین آرائهما، واعتمدت فی ذلک علی منهجیه تحلیلیه وصفیه خلال قراءه مختلف الآراء فی الکتب والمواقع. ومن ثم تفید نتائج الدراسه ان رای القائلین بصحه وإمکانیه الإحاله إلی نهج البلاغه فی استنباط الاحکام الفقهیه هو اصح وادق. واما فیما یخص نوعیه الدراسه فهی نظرا للقابلیات الفقهیه الراهنه تطبیقیه، وهی تفید جمیع المعنیین والموسسات بهذا المجال لانها تسبب فی تحکیم المبادئ الدینیه والاستنباطات الفقهیه.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, الاحکام الفقهیه, الإمام علی (ع), الشریف الرضی
    Ali Mortezaeizadeh, Heydar Amirpour *

    There are two different approaches regarding the use of Nahj-ul-Balagha as the source referred to in the inference of religious laws. Some people have questioned the jurisprudential rulings of Nahj-ul-Balagha; the main causes of such a concern are rooted in: 1 - failure to accept Nahj-ul-Balagha for sending a document or being included in one single news item 2 - turning attention to non - juridical aspects of Nahj-ul-Balagha like ethical and literary aspects 3 - existence of clearer and more rigorous narrations in the field of jurisprudential rulings and 4 - well - established methodology of the Jurists referring to particular jurisprudential sources. Some scholars have cited the inference of religious laws like other valid sources of narration, and have cited it in various jurisprudential affairs. Of course, the number of reference to this group is very small and also includes a few jurisprudential affairs. This paper, by analytical - documentary design and collecting data through library study, examines different perspectives on the possibility or impossibility of referring to Nahj-ul-Balagha in the inference of religious laws, and finally, after analyzing and criticizing the reasons for impossibility of citing, the viewpoint of those who are able to cite Nahj-ul-Balagha is offered as a support to the inference of religious laws. The type of research is applied due to the use of created jurisprudential capacities for strengthening the fundamental principles and jurisprudential inferences that are likely to lead to the explanation and development of jurisprudential sources.

    Keywords: Nahj-ul-Balagha, jurisprudential citations, Imam Ali (AS), Seyyed Razi
  • إبراهیم إبراهیمی*، فاطمه دست رنج

    إن المقصود بتحلیل خطاب الاضرار الثقافیه للمجتمع الدینی هو تحدید عوامل الاختلال داخل الموسسات والمجموعات الفرعیه للمجتمع فی اداء واجباتها ووظائفها. فنظرا إلی ان افکار الإمام علی (ع) وتعالیمه التربویه قائمه علی مبادئ الدین والالتزام بالقیم الاخلاقیه وتحقیق سیاده الدین فی سیرته، ویمکن تفسیرها ضمن إطار تحلیل الخطاب ومراعاه الاسس الثقافیه والاجتماعیه، فإن نهج البلاغه نتاج تحدیات فکریه - عملیه واجهتها حکومه الإمام علی (ع) وتجسید للدین القویم والقیم الروحیه الحقیقیه والبشریه، فإن تحلیل خطاب الاضرار الثقافیه، من اجل التعامل مع الآثار الناجمه عنها، یشیر إلی ان الدین هو مقوله ثقافیه ونظرا لاتساع مفهوم الثقافه ونطاق تاثیره، فإن جذور اضرار المجتمع الدینی فی مختلف المجالات، هی الاضرار الثقافیه. سندرس فی هذه المقاله الاضرار الثقافیه فی المجتمع الدینی من جانبی الموقف السلوکی والبرنامج الهیکلی. اهم مکونات الجانب الاول هی الإیدیولوجیه والاخلاق، و«المعاییر» کبرنامج وقواعد مشترکه للعمل الاجتماعی وکذلک فإن «المجتمع» کهیکل للاهمیه الاستراتیجیه والوظیفیه، هو اهم مکونات جانب البرنامج الهیکل.

    کلید واژگان: الإمام علی (ع), نهج البلاغه, تحلیل الخطاب, المجتمع الدینی, الاضرار الثقافیه
    Ebrahim Ebrahimi *, Fatemeh Dastranj

    The present study attempts to identify factors of dysfunction within the organizations and social subdivisions in fulfilling their responsibilities and functions. Since the educational thoughts and teachings of Imam Ali. (PBUH) were based on religious principles and fundamentals, adhering to ethical values and establishing religion sovereignty is outstandingly manifested in his practice. This can be interpreted and clarified in the form of discourse analysis taking into account the cultural and social fields. Nahj-ul-Balagha was the product of intellectual-practical challenges in Imam Ali’s government. The true vision of religious well as spiritual and human values are thoroughly reflected in Nahj-ul-Balagha. Discourse analysis of cultural damages with the intention of coping with its consequences and aiming at preventing cultural damages indicates that religion is a cultural category. Regarding the broad concept of culture and the wide scope of its influences, the origins of the damages to a religious society are considered to be of cultural nature. In this study, the cultural damages were investigated from two broad aspects; namely, “attitudinal–behavioral” and “planned– structural”. The most prominent components of the former are ideology and ethics while the most important components of the latter are “norms”–as the plan and shared rules of social action–and “society”–as a structure with strategic and functional importance.

    Keywords: Imam Ali, Nahj-ul-Balagha, discourse analysis, religious society, cultural damages
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال