به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « political islam » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «political islam» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی زندی*
    اخوان المسلمین و وهابیت در برخی تحلیل ها، دو جریان همگرا هستند. با بررسی آثار اصلی اخوان در مورد عقیده و منهج و سیاست های کلی حاکم بر این جریان، معلوم می شود که این همگرایی، چندان قابل دفاع نیست. در این نوشتار سعی شده است با روشی توصیفی_تطبیقی، ویژگی های متمایز اخوان المسلمین از وهابیت، در چهار محور اندیشه توحیدی، اندیشه تکفیری، اندیشه تقریبی و اندیشه سیاسی بررسی شود؛ بر اساس این نوشتار تطبیقی، اخوان المسلمین و وهابیت در این چهار محور تفاوت های بنیادی دارند؛ در حالی که وهابیت جریانی ضد تقریب، تکفیری، مخالف با اسلام سیاسی و دارای برداشتی متفاوت از توحید و شرک است؛ اما اخوان، جریانی تقریبی، ضد تکفیر، معتقد به اسلام سیاسی و ملتزم به نظریه جمهور مسلمانان در توحید و شرک است.
    کلید واژگان: اخوان المسلمین, وهابیت, سکولاریسم, اسلام سیاسی, تقریب, توحید}
    MAHDI ZANDI *
    Some scholars maintain that Muslim Brotherhood and Wahhabism are two converging movements, but by examining the main works of the Brotherhood on their the beliefs, methodology and general policies, it was revealed that this idea is not valid. In this essay, with a descriptive-analytic method, it is tried to make a comparison between Muslim Brotherhood ideology and Wahhabism in four axes: 1- Monotheistic Thought, 2- Takfiri Thought, 3- Approximation Thought, 4- Political Thought. According to this comparative study, Muslim Brotherhood and Wahhabism have fundamental differences in these four axes. Since Wahhabism is an anti-approximation, takfiri, opposed to political Islam and has a different understanding of monotheism and polytheism; while by contrary Muslim Brotherhood movement is pro- approximation, anti-takfir, believing in political Islam, and believe in ideology of main stream Sunni scholars about monotheism and polytheism.
    Keywords: Muslim brotherhood, Wahhabism, secularism, Political Islam, approximation, Monotheism}
  • آرش رضادوست، ابراهیم متقی*، کیهان برزگر
    هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که: علم سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی، دارای چه قالب های معرفت شناسانه و هستی شناسانه بوده و این امر چه تاثیری در اولویت های ساختاری نظام سیاسی داشته است؟ پژوهش بر این فرضیه استوار است که علم سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی، ماهیت هنجاری داشته و این امر منجربه اولویت یابی برخی از مفاهیم مانند الهام بخشی، صدور انقلاب و هویت یابی شیعیان و گروه های انقلابی در آسیای جنوب غربی شده است. در تبیین پژوهش حاضر از نظریه آموزش هنجاری و انقلاب اسلامی ایران استفاده شده است. روش پژوهش تحلیلی- تبیینی بوده و نتایج حاکی از آن است که هنجاری شدن علم سیاست در ایران پساانقلاب اسلامی بود که بر ساختارهای سیاسی تاثیر نهاده و اولویت‎ها را تغییر داد. در نتیجه کارآمدی این دانش در فضای کنش، مطلوبیت لازم را نداشته و با سردرگمی اندیشمندان و کنشگران این کژکارکردی شدت یافت. قالب های گفتمانی انقلاب ایران که در دیسیپلین علوم سیاسی انعکاس یافته، براساس جلوه هایی از هنجارهای ایدئولوژیک شکل گرفت. قالب های هنجاری و گفتمانی مبتنی بر هویت مقاومت، آثار خود را در فرآیند امنیت سازی منطقه ای به جا گذاشت. هنجارهای سیاست خارجی ایران دارای ریشه های تاریخی بوده و معطوف به نشانه هایی از مقاومت، رویارویی با بازیگران تهدیدکننده و نیروهای گریز از مرکزی می باشد که به قواعد هنجاری توجه چندانی مبذول نداشته اند. علم سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی تحت تاثیر فضای اجتماعی و ساختاری قرار گرفت. از آنجایی که ایران بعد از انقلاب با نشانه هایی از بحران دائمی روبرو بوده، بنابراین علم سیاست به گونه تدریجی و در فضای بحران آبدیده شد. نقش یابی علم سیاست از این جهت اهمیت دارد که بسیاری از قالب های معنایی و مفهومی آن با مفاهیم تاریخی و ارزشی جمهوری اسلامی همخوانی داشته است. پیوند قالب های هنجاری انقلاب با آموزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که توانست زمینه توسعه دانش برای شناخت و مقابله با تهدیدات را فراهم سازد.
    کلید واژگان: هنجاری شدن علم سیاست, انقلاب اسلامی ایران, اسلام سیاسی, علوم سیاسی, آموزش سیاسی}
    Arash Reza Doost, Ebrahim Mottaghi *, Keyhan Barzegar
    The present research aims to answer the central question: What were the epistemological and ontological forms of political science in Iran after the Islamic Revolution, and what influence did this have on the structural priorities of the political system? The research hypothesis is that political science in Iran after the Islamic Revolution had a normative nature, which led to prioritizing certain concepts such as inspiration, the issuance of revolution, and the identification of Shiites and revolutionary groups in southwest Asia. The present study utilizes the normalization education theory and Iran's Islamic Revolution. The research method is analytical-descriptive, and the results indicate that the normalization of political science in Iran after the Islamic Revolution impacted political structures and changed priorities. Consequently, the effectiveness of this knowledge in the realm of action needed to have the necessary desirability and intensified the confusion of intellectuals and activists. The discourse formats of the Iranian Revolution reflected ideological norms and took shape based on manifestations of ideological norms. Normative and discursive formats based on the identity of resistance affected the regional security process. Iran's foreign policy norms have historical roots. They are devoted to signs of resistance, confrontation with threatening actors, and forces escaping centralization, which have yet to pay much attention to normative rules. Political science in Iran after the Islamic Revolution came under the influence of social and structural contexts. Since Iran has faced signs of constant crisis after the revolution, political science has gradually become crisis-ridden. The role of political science is essential in that many of its semantic and conceptual formats coincide with the historical and value concepts of the Islamic Republic. The linkage of revolutionary norms with political, economic, and social teachings is vital in that it could provide a platform for expanding knowledge to recognize and confront threats.
    Keywords: Normalization of Political Science, Islamic Revolution in Iran, political Islam, Political Sciences, Political education}
  • سید محمدرضا محمودپناهی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل ظهور ماهیت دینی حکومت در انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری با روش هرمنوتیک قصدگرا است. در این تحقیق با روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر، نشان داده شد که مشکله انحطاط ایران در زمانه پهلوی اول و دوم با ظرفیت های فکری و سیاسی مدرنیته غربی و مشروطه ایرانی و بویژه در جنگ جهانی دوم پاسخ درخوری نیافت و حتی به دوباره اشغال شدن ایران و تحقیر ایرانیان انجامید. در این شرایط مدت ها بود که فقها بویژه از جنبش تنباکو به بعد، جامعیت قوانین فردی و اجتماعی اسلام برای نیازهای ثابت و متغیر و مردم سالار بودن اداره اجتماع، ظرفیت پاسخ گویی دین به شرایط انحطاط ایران را طرح می کردند. وضعیت انحطاط سیاسی و اجتماعی، زمینه اساسی تحولات ایران معاصر را فراهم کرده است که پاسخ های ناقص و ناکافی در نظام های سیاسی مطلقه سنتی یا تبعیت از مکاتب چپ و راست مدرنیته غربی در مشروطه و دیکتاتوری شبه مدرن بحران را تشدید نمود. اثبات عقلی و شرعی امکان ولایت سیاسی فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت امام دوازدهم(ع) توسط امام خمینی که استاد شهید مطهری بود، مانع شرعی تاسیس حکومتی با ماهیت دینی در عصر غیبت را برطرف نمود و بدین ترتیب ماهیت سیاسی دین در انقلاب اسلامی سال 1357 ظهور پیدا کرد.
    کلید واژگان: سکولاریزاسیون, مرتضی مطهری, اسلام سیاسی, حکومت دینی, انقلاب اسلامی ایران, روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر}
    Seyed Mohammad Mahmoudpanahi *
    This research aims to examine the reasons for the emergence of the religious nature of government in the Islamic Revolution from the viewpoint of Martyr Morteza Motahhari using the intentional hermeneutics method, particularly Skinner's approach. Utilizing Skinner's intentional hermeneutics method, the study demonstrates that during the Pahlavi era, Iran faced challenges that remained unresolved despite the intellectual and political capacities of Western modernity and Iranian constitutionalism, especially during World War II, leading to the reoccupation and humiliation of Iranians. In these circumstances, religious scholars, especially since the Tobacco Movement, have proposed applying Islamic laws for both fixed and variable needs and advocated for a people-centric administration. The state of political and social decadence laid the foundation for contemporary developments in Iran, exacerbating the crises in either absolutist traditional political systems or adherence to left and right modernist ideologies in constitutional and pseudo-modern dictatorships. The intellectual and religious justification for the possibility of the political guardianship of the jurist (Velayat-e Faqih) by Imam Khomeini, a student of Martyr Motahhari, eliminated the legal barrier to establishing a religiously-oriented government during the occultation of the Twelfth Imam (A.S.). Consequently, the political nature of religion manifested itself in the Islamic Revolution 1979.
    Keywords: secularization, Morteza Motahhari, political Islam, Religious Government, Iranian Islamic Revolution, Skinner's Intentional Hermeneutics}
  • فرود شفیعی، حامد عامری گلستانی*، محمدعلی شهریاری
    آزادی از مهم ترین مفاهیم، در طول دو سده اخیر بوده است. با شکل گیری جنبش مشروطه، این مفهوم به یکی از محورهای مناقشه سیاسی تبدیل شد و در این میان شیخ فضل الله نوری، با توجه به اندیشه مشروعه خواهی اش، آن را منافی دین می دانست. دهه ها بعد، با شکل گیری اسلام سیاسی فقاهتی، یکی از مفاهیم مهم آن، باز هم «آزادی» بود. آیت الله مصباح یزدی نسبت به این مفهوم تاملاتی دارد که در پژوهش حاضر به این پرسش اساسی پرداخته می شود که این تاملات نسبت به اندیشه شیخ فضل الله، چه تفاوت ها و چه شباهت هایی است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافته های پژوهش نشان داد که برخی مصادیق مهم آزادی، مانند آزادی بیان، که در مشروطه دارای اهمیت زیادی بود، در منظومه فکری شیخ فضل الله نفی شده و اساسا در «تضاد» با شرع و در «نفی» آن قلمداد شده است. آیت الله مصباح، آزادی را اساسا رهایی از بندگی طاغوت و عبادت غیر خدا می داند و البته، در شباهت با شیخ فضل الله، آزادی در معنای غربی و لیبرال را نمی پذیرد، ولی آن را در چهارچوب نظام اسلامی، پذیرفته و از این جهت با شیخ فضل الله متفاوت است.
    کلید واژگان: آزادی, شیخ فصل الله نوری, آیت الله مصباح یزدی, مشروطیت}
    Forood Shafiei, Hamed Ameri Golestani *, Mohammadali Shahriari
    Freedom has been one of the most important concepts in the last two recent centuries. By the formation of the constitutional movement, this concept turned into one of the axes of political dispute and in this regard, Sheykh Fazl ol-Lāh Nouri, considering his constitutionalist ideology, recognized that against religion. Some decades later, by the formation of juristic and political Islam, one of its important concepts was still “freedom”. Āyat ol-Lāh Mesbāh Yazdi has some reflections upon this concept and the present research deals with this main research: what are the differences and similarities between the perception of Sheykh Fazl ol-Lāh Nouri and Āyat ol-Lāh Mesbāh Yazdi in this regard? The method of research is descriptive-analytic and the results showed that some important instances of freedom such as freedom of speech that was significantly important during the constitutional period, are rejected in the intellectual system of Sheykh Fazl ol-Lāh Nouri and in his view, freedom is manly regarded “in contrast” with religion and “opposite” to that. Āyat ol-Lāh Mesbāh Yazdi recognizes freedom as liberation from devotion to the tyrant and worship of no one except God. Similar to Sheykh Fazl ol-Lāh Nouri, he does not admit freedom in its western and liberal meaning but just accepts it within the framework of Islamic system and in this second point, he is different from Sheykh Fazl ol-Lāh Nouri.
    Keywords: Freedom, Sheykh Fazl ol-Lāh Nouri, Āyat ol-Lāh Mesbāh Yazdi, Constitutionalism, political Islam}
  • سید محمدعلی هاشمی*

    «حج و دیپلماسی» و «زیارت و دیپلماسی»، از جمله محورهای بحث در کلان موضوع «حج پژوهی» است. باور به مسئله بودن ارتقای دیپلماسی در ایران امروز و تاکید بر این مهم که سطح قابل اعتنایی از ناکامی های موجود، برون داد فهم نادرستی از دین و آموزه های دینی است، از جمله علل موجه بحث از «آموزه های حج» در باب ارتقای دیپلماسی است. در این میان به نظر می رسد آموزه های حج که به نوعی دارای ابعاد عبادی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، ظرفیت های قابل اعتنایی در ارتقای دیپلماسی ایرانی دارد.بررسی نصوص و گزاره های قرآنی و روایی مرتبط با حج در پژوهشی استنباطی تحلیلی با دغدغه کشف و رصد پتانسیل های این آموزه ها در نیل به ارتقای دیپلماسی، مسئله و هدف این پژوهش است. با این هدف گزاره های قرآنی و روایی مرتبط با حج، ذیل محور های «کنفرانس سالانه حج و لزوم بازاندیشی و ارتقای دیپلماسی عمومی در فضایی چندملیتی و چندفرهنگی»، «برنامه اقدام مشترک صلح حدیبیه و دیپلماسی مذاکره چندساحته با محوریت روادید حج»، «آموزه های حج و دیپلماسی برای صلح جهانی»، «دیپلماسی حقوق بشری حج»، «حرم و امنیت مطلق انسان و حیوان: بنیانی برای ترویج دیپلماسی بشردوستانه» و «آموزه های حج و لزوم توجه به دیپلماسی محیط زیستی»، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: حج, ابعاد حج, حج و دیپلماسی, دیپلماسی دینی, فقه بین الملل و اسلام سیاسی}
    MohammadAli Hashemi *

    “Hajj and diplomacy” and “pilgrimage and diplomacy” are among the topics of discussion in the macro-subject of “Hajj studies”. Believing in the necessity of promoting diplomacy in Iran and focusing on a significant amount of failures due to misunderstanding of religion and religious teachings are among the justifiable reasons for discussing “Hajj teachings” in promoting diplomacy. Meanwhile, the religious, economic, cultural, and political dimensions of the Hajj teachings have significant potential for promoting Iranian diplomacy. This inferential-analytical research aims to review the Qur’anic texts and narrations on Hajj to discover and observe the potential of these teachings in promoting diplomacy. Thus, the Qur’anic texts and narrations on Hajj, under the themes of “annual conference on Hajj and the necessity of rethinking and promoting public diplomacy in a multinational and multicultural space”, “the joint plan of action of al-Ḥudaybiyyah peace and multilateral negotiation diplomacy focusing on the Hajj visa”, “teachings of Hajj and diplomacy for world peace”, “human rights diplomacy of Hajj”, “the Shrine and absolute security of man and animals: a foundation for the promotion of humanitarian diplomacy” and “teachings of Hajj and the need to pay attention to environmental diplomacy” were reviewed.

    Keywords: hajj, Dimensions of Hajj, Hajj, Diplomacy, Religious Diplomacy, International jurisprudence, political Islam}
  • علیرضا اسماعیلی مازگر*

    هدف پژوهش حاضر بررسی ماهیت اصلی و سرشت واقعی مفهوم پیشرفت و توسعه در گفتمان انقلاب اسلامی بود تا از رهگذر آن، مختصات مفهومی پیشرفت در الگوی اسلامی- ایرانی معرفی شده تا ضمن اصلاح فرایند تکمیل و تعمیق الگوی موجود، تدابیر مورد نیاز برای حرکت به سمت افق تعیین شده الگو، واقعی تر و سازگارتر با ماهیت اصیل فرهنگی انقلاب اسلامی پیش‍ بینی شود. بنابراین، مقاله حاضر در تلاش برای پاسخگویی به این سوال بود که چه نسبتی بین فرهنگ و انقلاب اسلامی بطور عام، و فرهنگ و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بطور خاص برقرار بوده و ماهیت و سرشت واقعی مفهوم پیشرفت در الگوی اسلامی -ایرانی بر چه پایه ای استوار است؟. همچنین پژوهش بر این فرضیه استوار بوده است که به تبع زیربنایی بودن مفهوم فرهنگ و اصالت آن در گفتمان انقلاب اسلامی، ماهیت و سرشت الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، فرهنگی است، بگونه ای که می توان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را الگویی برمبنای فرهنگ دانست. در این مطالعه که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد، الگوی روشی مناسب جهت مطالعه موضوع مقاله حاضر که در ذیل مطالعات اسلام سیاسی است، معرفی شد تا با الگوی روشی سازگار با این تحقیق، یعنی «تحلیل گفتمان» به مطالعه و بررسی موضوعات مورد نظر و تبیین و اثبات فرضیه مورد ادعا پرداخته شود. نتایج این پژوهش بر این نکته تاکید دارد که فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی از اصالت و جایگاه زیربنایی برخوردار بوده و وجه امتیاز و نقطه ی قوت آن به شمار می آید، بگونه ای که لازم است در تعیین رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و ترسیم مختصات هویتی آن، به جایگاه و اهمیت زیربنایی فرهنگ بیش از پیش توجه داشت و بدرستی آن را الگوی پیشرفت فرهنگ پایه معرفی کرد.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, اسلام سیاسی, فرهنگ, الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت}
    Alireza Esmaeili Mazgar*

    The purpose of the present study was to examine the main nature and true nature of the concept of progress and development in the discourse of the Islamic Revolution in order to introduce the conceptual coordinates of progress in the Islamic-Iranian model so that while refining the process of completing and deepening the existing model, the measures needed to move towards the horizon of the projected model, can be predicted in a more realistic way and consistent with original cultural nature of the Islamic Revolution. Therefore, the present study attempts to answer the question of what relation exists between culture and Islamic revolution in general and between culture and Islamic-Iranian model of progress in particular and on what is the basis for true nature of the concept of progress in Islamic-Iranian model? Also the research has been based on the hypothesis that, given the underlying concept of culture and its origin in the discourse of the Islamic Revolution, the nature of the Islamic-Iranian model of progress is cultural, so that the Islamic-Iranian model of progress can be considered a culture-based model. In this descriptive-analytical study, a model of appropriate method for studying the subject of the present study, which is a study of political Islam, was introduced to study the topics with a model consistent with this research, namely “discourse analysis” The results of this study emphasize that determining the approach and movement from the fundamental model to the Islamic-Iranian model of progress has been emphasized, and culture in the Islamic-Iranian model of progress is of such fundamental and central importance that it should be described as the fundamental cultural development model.

    Keywords: Islamic Revolution of Iran, political Islam, Culture, Islamic-Iranian Model of Progress}
  • Mahmoud Shariati, Mojtaba Norouzi

    The relationship between religion and politics is the most fundamental issue in terms of priority and priority in the political thought of Islam. The rejection of this relationship would lead to the emergence of "Christian Islam" or "religious secularism" and its acceptance of "Islam Mohammadi" and "the thought of Velayat-e faqih"."Establishment in the thought of Velayat-e faqih" is one of the irreversible patterns and lessons in the political thought of Islam. The background and continuity of the thought of the Velayat-e faqih is expressed and influenced by the principles of the Qur'an, narratives, as well as the product of the intellectual effort of the Shia philosophers and jurisprudents, which coincided with the era of its structure and its foundation. This approach began with the theorizing of philosophers such as Farabi, and peaked at the time of Imam Khomeini. Therefore, Shi'a scholars, with the acceptance of the Velayat-e faqih as the fruit of "the autonomy of religious thought" against the imported and foreign identities of deception, have consistently pursued and systematized the protection of the identity of the revelation and the faith of the society (and Len Ya'yullah Llkaperin Ali Al-Mawmain Sayyla, never God has set a way for the victory and domination of the unbelievers against the Muslims. (114) From the origin of state-building in Iran, the models presented and implemented by the dominant intellectuals and statesmen, expressed and influenced by the ideas of humanism, liberalism, and modern experience have been. The victory of the Islamic Revolution and the acceptance of Imam Khomeini as the advancement of the revolution by the political intellectual movements led to the establishment of a religious system in the form of Velayat-e faqih and the normalization of relations between the sovereignty of the people and the people. The process of this process can be called the model of political development in the Islamic Republic, which has been implemented in conjunction with Velayat-e faqih. Undoubtedly, opening up affiliated and continuous questions in this regard is how is the relationship between religion and politics in the Muslim world? What are the opinions of philosophers and jurisprudents in the theory of velayat-e faqih? Does the Islamic Republic, by designing the category of Velayat-e faqih, has the capacity to build political planning and development? In this essay, the author will attempt to analyze and revisit Velayat-e faqih as the most important process of political development.

    Keywords: Political Islam, Political Development, Velayat-e Faqih, Institutionalization, Religious Democracy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال