به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام علی(ع) » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « امام علی(ع) » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • صدیقه رسولی نیا، طاهره رحیم پورازغدی*، شهلا شریفی

    هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای صلح نامه صفین بر پایه کنش گفتاری پنج گانه سرل است. از مجموع داده ها و پاره گفتارها که 23 مورد است، بیشترین کنش گفتاری به کار رفته در متن با 86/60% از نوع ترغیبی است که می تواند بیانگر این نکته باشد که امام (ع) از موضع قدرت و خطاب امری و یا نهی، متن را بیان نموده، تا درخواست های خود را به مخاطبان ابلاغ کند. دیگر اینکه، ایشان تمام تلاش خود را از طریق امر نمودن و هشدار به کار گرفته است تا مانع از پا گرفتن فرقه نوظهور خوارج شود؛ گرچه تمام این تلاش ها بی تاثیر بود و آنان از دل فتنه صفین شکل گرفتند. کاربرد کنش های اعلامی که حاکی از بیان اعتقادات بوده است، 39/17% را به خود اختصاص داده، و بدین معناست که امام (ع) در هر شرایطی ابایی ندارد از اینکه صراحتا به بیان موضع خویش پرداخته و منویات و اعتقاداتش را به گوش مخاطب برساند. به کار گرفتن کنش های تعهدی با بسامد 13% می تواند بدین معنا باشد که متنی مانند صلح نامه که شامل دو طرف است، لازم می آید که طرفین، متعهد به رعایت قوانین و انجام اعمالی شوند که امام (ع) از این نکته غافل نمانده است. کنش اظهاری با بسامد 8% کمترین کاربرد را در متن داشته است. همچنین بنابر تحلیل صورت گرفته، کنش عاطفی در متن استفاده نشده است. با توجه به سیاسی بودن متن و در بحبوحه جنگ، طبیعتا گوینده نمی تواند از کنش های عاطفی استفاده کند؛ زیرا بروز احساسات همانند عصبانیت، هیجان، خوشحالی و... مانع از تقریر متنی عادلانه خواهد بود.

    کلید واژگان: صلح نامه صفین, کنش گفتاری, امام علی(ع), کنش ترغیبی, کنش های گفتاری سرل}
    Sedigheh Rasoulinia, Tahereh Rahimpoor *, Shahla Sharifi

    The present study aims to analyze the content of the Treaty of Siffin based on Searle's five speech acts. From the total of 23 utterances, the most frequently used speech act in the text, accounting for 60.86%, is the directive act, indicating that Imam Ali (PBUH) expressed the text from a position of power, using commands or prohibitions to convey his requests to the audience. Additionally, Imam Ali (PBUH) exerted all efforts through commanding and warning to prevent the emergence of the Kharijite sect, although these efforts were ultimately ineffective, as the sect arose from the turmoil of Siffin. The usage of declarative acts, reflecting the expression of beliefs, constitutes 17.39% of the speech acts, signifying that Imam Ali (PBUH) had no reservations about explicitly stating his stance and conveying his intentions and beliefs to the audience under any circumstances. Commissive acts, used with a frequency of 13%, suggest that in a text like the Treaty of Siffin, which involves two parties, it is essential for both sides to commit to observing laws and performing actions, a point Imam Ali (PBUH) did not overlook. The assertive acts, with a frequency of 8%, had the least application in the text. Moreover, based on the analysis, expressive acts were not used in the text. Considering the political nature of the text and the context of war, the speaker naturally could not employ expressive acts, as the display of emotions such as anger, excitement, or joy would hinder the formulation of a just text.

    Keywords: Treaty Of Siffin, Speech Acts, Imam Ali (PBUH), Directive Act, Searle's Speech Acts}
  • فاطمه رضائی، غلامرضا خوش نیت*، کریم عبدالمکی

    هدف پژوهش حاضر بازخوانی فرایند مشارکت عمومی در حکمرانی، و نقش آن در جلوگیری از انحراف های دینی، از منظر امام علی (ع) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مشارکت عمومی در حکمرانی و اداره امور، در ساماندهی زندگی اجتماعی مردم نقش مهمی دارد. امام علی (ع) با اموری چون تحریف معارف و حقایق دینی، فقدان هویت و اندیشه مستقل، فخرفروشی و استکبارورزی، طمع ورزی های مادی، تقلب و نفاق، جهالت و تعصبات ناروای مذهبی، به دلیل آسیب رساندن به گرایش همگانی مردم به حکمرانی، مقابله کردند. هوای نفس، موقعیت خواهی و شهرت طلبی، فهم انسان را از منابع دین تغییر می دهد و موجب انحراف انسان، بدعت در دین و استفاده های نابجا از قرآن و روایات می شود. تحریف معارف و حقایق دین با منحرف کردن دین از مسیر اصلی خود، باعث بدبینی مردم نسبت به حکومت اسلامی و کناره گیری آنان از مشارکت در حکمرانی می شود. از دست دادن هویت و اندیشه مستقل، با وادار کردن مردم به تقلید کورکورانه و تبعیت بدون اندیشه، آنان را از مشارکت عمومی در حاکمیت بازمی دارد. خودپسندی و خودخواهی، با سوق دادن به سمت اموری که خوشایند و دلخواه انسان است، باعث می شود که با عقاید و ارزش های عقیدتی و اجتماعی که ناسازگار با خواسته اوست، به شیوه توجیه و تطهیر رفتار و پافشاری بر گزینه دلخواه عمل شود و مجال مشارکت برای اندیشه های مخالف فراهم نشود. از منظر امام علی (ع)، طمع به عنوان بدترین چیز، معیار شر، عامل بردگی، مرکب قاتل، عامل فساد و تباهی حاکمیت است. مبارزه با تقلب و نفاق، حافظ اعتماد عمومی و سلامت مشارکت عمومی است. آسان سازی هزینه زندگی مردم و برداشتن تنگناهای معیشتی به وسیله حاکم، نشان دهنده حسن ظن حاکم بر مردم است و آثار روحی و روانی مهمی در مشارکت عمومی و جلوگیری از انحراف دینی خواهد داشت. تعصبات ناروای مذهبی ناشی از غفلت و جهالت افراد و از میان برداشتن آنها باعث جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های انسانی و گرایش کورکورانه افراد به انحرافات می شود. عدالت ورزی، سیاستی فراگیر و همگانی است. تامین رضایت عمومی و سالم سازی اجتماع مسلمین از انحرافات، تنها در سایه عدالت محقق می شود.

    کلید واژگان: مشارکت عمومی, حکمرانی, انحرافات دینی, امام علی(ع)}
    Fatemeh Rezaei, Gholamreza Khoshniyat *, Karim Abdolmaleki

    The aim of the present study is to re-examine the process of public participation in governance and its role in preventing religious deviations from the perspective of Imam Ali (PBUH). The research method is descriptive-analytical, and the results show that public participation in governance and the administration of affairs plays a significant role in organizing the social life of people. Imam Ali (PBUH) countered issues such as the distortion of religious teachings and truths, lack of independent identity and thought, arrogance and pride, material greed, fraud and hypocrisy, ignorance and unwarranted religious fanaticism, as they harm the general inclination of people towards governance. Selfish desires, the pursuit of status, and the quest for fame alter human understanding of religious sources and lead to deviation, innovation in religion, and misuse of the Quran and traditions. The distortion of religious teachings and truths, by diverting religion from its true path, causes public distrust in Islamic governance and leads to their disengagement from participation in governance. The loss of identity and independent thought, by compelling people to blind imitation and unreflective obedience, deters them from public participation in governance. Arrogance and selfishness, by driving individuals towards desirable and pleasing matters, result in justifying and insisting on preferred options contrary to ideological and social values, hindering the opportunity for opposing ideas to participate. From Imam Ali's (PBUH) perspective, greed is the worst thing, a criterion of evil, a cause of slavery, a deadly vehicle, and a factor of corruption and ruin in governance. Combatting fraud and hypocrisy preserves public trust and the health of public participation. Easing the people's living costs and removing livelihood constraints by the ruler indicates the ruler's goodwill towards the people and has significant psychological and social effects on public participation and prevention of religious deviations. Unwarranted religious fanaticism, stemming from ignorance and heedlessness, when eliminated, prevents the waste of human resources and blind inclinations towards deviations. Justice, as a comprehensive and universal policy, ensures public satisfaction and purifies the Muslim society from deviations, achievable only under the umbrella of justice.

    Keywords: Public Participation, Governance, Religious Deviations, Imam Ali (PBUH)}
  • مهدیه اسماعیلی، حمید حمیدیان*، احمد زارع زردینی
    حق بهره مندی از حریم خصوصی، از مهم ترین مصادیق حقوق بشر به حساب آمده و با بررسی منابع دینی و نیز سیره رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، در می یابیم که اسلام فراتر از دیگر نظام های حقوقی، حافظ و مدافع این حق بوده است. پوشیده نیست که با ظهور فضای مجازی و به دلیل ابعاد و ماهیت خاص آن، لزوم حفظ و حراست از این حق شکلی جدی تر و مهم تر به خود گرفته است. حضرت علی (ع) نیز حق حریم  خصوصی افراد را ارج می نهاده و نسبت به حفاظت از آن اهتمام ویژه داشتند. این پژوهش با روش توصیفی۔تحلیلی و با تکیه و استناد به منابع کتابخانه ای، سعی در تطبیق کدهای اخلاقی حریم  خصوصی در نهج البلاغه و فضای مجازی دارد تا نشان دهد که ضرورت حمایت اخلاقی از این حق با ظهور و بروز فضای مجازی و توسعه روز افزون آن، بیش از پیش احساس می شود.
    کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, حریم خصوصی, فضای مجازی. اخلاق فضای مجازی}
    Mahdieh Esmaili, Hamid Hamidian *, Ahmad Zarezardini
    The right to privacy is considered one of the most important human rights, and by examining religious sources as well as the conduct of the Prophet of Islam (PBUH) and the Shia Imams, we find that Islam has been a greater guardian and defender of this right than other legal systems. It is evident that with the emergence of cyberspace and due to its unique dimensions and nature, the necessity of preserving and protecting this right has taken on a more serious and important form. Imam Ali (AS) also highly valued the right to privacy of individuals and paid special attention to its protection. This research, using a descriptive-analytical method and relying on library resources, aims to compare the ethical codes related to privacy in Nahj al-Balagha and cyberspace, in order to show that the necessity of ethical protection of this right is increasingly felt with the emergence and development of cyberspace.
    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj Al-Balagha, Privacy, Cyberspace, Cyberspace Ethics}
  • یوسف عالی عباس آباد، صدیقه سلیمانی، حسین آریان*
    فرمالیسم از مکتب های نقد ادبی معاصر است که از دیدگاه زبانشناسی، اثر را مطالعه می کند. این مکتب در روسیه و در میان جنگ جهانی اول شکل گرفت. 1930م اوج اقتدار آن بود. زبان شناسانی مانند بوریس آخن بام، شکلوفسکی و یاکوبسن از مهم ترین چهره های نظریه فرمالیسم هستند. تاکید اصلی و عمده نظریه، نقد فرم یا شکل اثر است و نگاه چندانی به محتوا یا درون مایه، بیوگرافی نویسنده و مسائل حاشیه ای اثر ندارد. تحلیل فرمالیستی خطبه 34 نهج البلاغه، موضوع پژوهش مقاله حاضر است. روش پژوهش مقاله برپایه روش تحلیلی توصیفی است که براساس رویکرد اسنادی، مواد، مولفه ها و مبانی فرمالیسم ساختارشناسی بررسی می شود. هدف مقاله، شناخت فرم و تبیین فرمالیستی متن خطبه، نوع رویکرد امام علی (ع) به کلام و شیوه به کارگیری این نظریه ادبی در خطبه 34 است. پرسش اصلی پژوهش در حول این محور می چرخد که نویسنده چگونه معانی ذهنی خود را در قالب واژگان ریخته و آنها را به جامعه مخاطبان ارائه داده است؟ فرم این واژگان یا این سازه های زبانی چگونه است؟ و متن خطبه 34، چه ویژگی های فرمالیستی دارد؟ نتایج این مطالعه نشان داد زاویه دید دانای کل، استیلا بر زیر و بم واژگان، نوع لحن، چرخش لحن و ایجاد بحث جدید در ضمن واژگان و افعال، بلاغت کلام و به کارگیری موسیقی خاص در آرایش واج ها، فرم منحصربه فردی به متن خطبه داده است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, خطبه 34, تحلیل فرمالیستی, لحن, واژگان, موسیقی متن}
    Yousef Aali Abbasabad, Seddigheh Solimani, Hosein Arian *
    Formalism is one of the theory of contemporary literary criticism that studies the work from a linguistic point of view. This theory was formed in Russia during the First World War. In 1930nit was the peak of its authority. Linguistic such as Boris Achenbaum, Shklovsky and Jakobson are among the most important figures in the theory of Formalism. The main and main emphasis of the criticism theory in the from of the work, and it does not pay much attention to the content, biography of the author and other issues.    Formalistic analysis of sermon 34 of Nahj al Balaghe is the subject of the present study. The research method of the article is based on the Descriptive – Analytical method, which is examined based on the documentary approach, materials, components and the foundations of Formalism – Structuralism. The purpose of the article is the formalistic reading of the text of the sermon. Imam Ali's approach to the words and the way it is used in this sermon. The main question of the research is how the author put his mental meaning in the form of words and arranged them to the audience. What is the form of these words and what formal feature does the text of sermon 34 have? Valuable results have been obtained from this study. Omniscient point of view, mastering the type of words, tone, turning the tone and creating a new discussion in addition to words and verbs, the rhetoric of words and the use of special music in the arrangement of phonemesm has given a unique form to the text of the sermon.
    Keywords: Imam Ali, Nahj Al Balagha, Sermon 34, Formalistic Analysis Tonem Vocabulary, Music}
  • سید رضا موسوی، جمال بیگی*، بابک پورقهرمانی

    سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به عنوان سیاست جنایی افتراقی مثبت و در راستای عمل به مفاد آیه شریفه ﴿ولقد کرمنا بنی آدم﴾، از یک سو به دنبال حفظ کرامت انسانی بوده و کیفر را به عنوان آخرین حربه موردتوجه قرار داده و از سوی دیگر در پی تحقق امنیت قضایی که از مهم ترین نیازها و حقوق انسانی شهروندان در اجتماع بوده و موجب رشد و بالندگی جامعه بوده است می باشد و در اهمیت و ارزش موضوع، همین بس که سیاستی جنایی علوی دارای خصیصه قطعیت در اعمال ضمانت اجراهای کیفری و تنوع راهکارها و انعطاف پذیری در مبارزه با بزهکاری و حفظ حقوق دفاعی متهم است. پژوهش حاضر با بهره جستن از روش توصیفی-تحلیلی و باهدف تبیین گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به این پرسش اصلی پاسخ خواهد داد که جلوه های گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع) کدامند؟ یافته های تحقیق حکایت از این دارند که در سیره امام علی (ع)، گفتمان سیاست جنایی پیشگیرانه منطبق بر مدل سیاست جنایی مشارکتی و گفتمان سیاست جنایی علوی در دادرسی کیفری به عنوان یک مجموعه منسجم و به هم پیوسته بوده، هر دو دارای اهداف عالیه است که مبتنی کرامت انسانی و تکامل جامعه بشری است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, کرامت انسان, سیاست جنایی پیشگیرانه, دادرسی کیفری عادلانه}
    Seyed Reza Mousavi, Jamal Beigi *, Babak Pourgahramani

    The criminal policy in the method of Imam Ali (A.S), as a positive differential criminal policy and in line with the provisions of the noble verse “We have certainly honored the children of Adam”, on the one hand, sought to preserve human dignity and considered punishment as the last resort and, on the other, tried to realize judicial security, which is one of the most important needs and human rights of citizens in the society and has led to the growth and development of the society. Using a descriptive-analytical method, the present research answers this main question, ‘what are the manifestations of the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S)?’ with the aim of explaining the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S). The findings of the research indicate that in the method of Imam Ali (A.S), the discourse of preventive criminal policy in accordance with the model of participatory criminal policy and the discourse of Alevi criminal policy in criminal proceedings as a coherent and continuous set, have high goals that are based on dignity, humanity and the evolution of human society.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Nahj Al-Balagha, Human Dignity, Preventive Criminal Policy, Fair Criminal Process}
  • علیرضا جانعلی زاده چناری*
    در باور شیعیان ائمه اطهار دارای علم لدنی بوده و بر مبنای آن اشراف بر امور گوناگون داشته اند که از مصادیق آن پیشگویی بوده است. یکی از مسائل قابل تحقیق در سیره امام علی(ع) کارکردشناسی پیشگویی های صادر شده در شرایط گوناگون اجتماعی ناظر به افراد مختلف بوده است. مسئله پژوهش حاضر آن است که کارکرد پیشگویی های فرد محور در سیره امام علی(ع) چه بوده است؟ کارکردشناسی از طرفی بیانگر تمایز علم امام علی(ع) در مقایسه با صحابه و خلفا، همچنین موجب درک اختصاصات ایشان در هدایت انسان ها و جوامع بوده است که کارکردهایی از جمله: آماده سازی اصحاب نسبت به استقامت در مقابل دشمنان، گسترش باور به جایگاه علم امام، اثبات و تثبیت حقانیت امام، معیار سنجی برای شناخت دشمن، فرجام شناسی خلافت در نسل خلفای نخستین، تحذیر و هشدار دهی نسبت به افراد منحرف، شناساندن عناصر ضد اهل بیت(ع) و پیامدشناسی عدم همراهی با امام جامعه اسلامی بوده است. در پایان به این نتیجه رسیده است که با توجه به نقش آفرینی افراد در حوادث تاریخی، امام علی(ع) با نگاه آینده نگر در قالب پیشگویی به هدایت گری پرداختند. این تحقیق از سنخ پژوهش های تاریخی به صورت کتابخانه ای با روش توصیفی تحلیلی انجام گردیده است.
    کلید واژگان: پیشگویی, امام علی(ع), آینده نگری, علم}
    Alireza Janalizadeh Chenari *
    In the belief of Shiites, imams have knowledge from Allah the Almighty and on the basis of that, they have excelled in various matters, one of the examples of which is foretelling. One of the issues that can be researched in the life of Imam Ali (as) is the function of the foretelling issued in different social conditions for different people. The problem of the present research is that what was the function of individual-centered foretelling in the life of Imam Ali (as)? Knowing the function, on the other hand, shows the distinction of Imam Ali’s (as) knowledge in comparison to the Companions and Caliphs, and it has also led to the understanding of his specialties in guiding people and societies, which has functions such as the following:Preparing companions for endurance against enemies expanding belief in the position of Imam's knowledge; proving and establishing the authenticity of the Imam, criterion to identify the enemy; the epistemology of the caliphate in the generation of the first caliphs, warning against deviant people, identifying anti-Ahl al-Bayt (as) elements, and the consequences of not accompanying the Imam of the Islamic community. In the end, this research has come to the conclusion that considering the role of people in historical events, Imam Ali (as) gave guidance with a forward-looking view in the form of foretelling. This research has been done in the form of a library with a descriptive and analytical method.
    Keywords: Foretelling, Imam Ali (AS), Foresight, Knowledge}
  • مهدیه اسماعیلی*، حمید حمیدیان

    نواب لاهیجی از علمای بزرگ شیعه است که «تحفه الخاقان فی تفسیرالقرآن» و «شرح نهج البلاغه» از مهم ترین تالیفات وی هستند. او در شرح فارسی خود بر نهج البلاغه در بیان معانی مفردات خطب، نامه ها و حکمت ها، به بحث لغوی درباره واژه ها و اصطلاحاتی که از نظر شارح  نیاز به شرح و توضیح داشته اند -اغلب بدون ذکر سند-، پرداخته است. نواب گاهی علاوه بر معنای لغوی، معنای اصطلاحی واژه را نیز بیان می کند. وی همگام با اغلب شارحان و علمای علوم قرآن و حدیث، معانی گوناگونی را برای واژه تاویل قائل است. در پژوهش پیش رو بر آنیم تا به روش توصیفی_ تحلیلی، روش لغوی نواب لاهیجی در تبیین واژه تاویل و مشتقات آن را در شرح وی بر نهج البلاغه بررسی کنیم.

    کلید واژگان: روش شناسی مفردات, نواب لاهیجی, تاویل, شرح نهج البلاغه, امام علی؟ع؟}
    Mahdieh Esmaili*, Hamid Hamidian

    Nawab Lahiji is one of the great Shiite scholars, whose most important works are "The Gift of Al-Khaqan fi Tafsir al-Qur'an" and "Sharh Nahj al-Balagheh". In his Persian commentary on Nahj al-Balagheh, he discussed the lexical discussion about the words and terms that needed explanation from the commentator's point of view - often without mentioning the document - in explaining the meanings of the words of sermons, letters and wisdom. Nawab has sometimes expressed the idiomatic meaning of the word in addition to the literal meaning. This is also the case with the word interpretation. Along with most commentators and scholars of Qur'anic and Hadith sciences, he assigns various meanings to this word and has mentioned them. In the upcoming research, we are going to analyze the lexical method of Nawab Rahiji in explaining the word Taweel and its derivatives in his description of Nahj al-Balagheh using a descriptive-analytical method

    Keywords: Methodology Of Nouns, Nawab Lahiji, Interpretation, Nahj Al-Balaghah, Imam Ali (Peace Be Upon Hem)}
  • لیلا زارعی شهامت، علی حسین زاده*، عباسعلی فراهتی
    در دین مقدس اسلام، سلامتی در آغاز از ارزش و جایگاه ویژه برخوردار بوده است؛ زیرا بدن انسان بسان مرکب روح و ابزار تکامل انسان است. ازاین رو قرآن و منابع روایی حاوی دستورهای بسیاری در خصوص صحت و سلامتی هستند. هدف این مقاله بهره گیری از برخی آموزه های علوی در زمینه ی مولفه های موثر بر سلامت جسم است. تحقیق حاضر با روش مطالعه ی اسنادی با رویکرد تحلیل محتوای منابع نقلی و دینی درصدد پاسخ به این سوال است که عوامل تاثیرگذار بر سلامت جسمانی انسان کدم اند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در آموزه های علوی، مفهوم سلامت به عنوان یکی از مولفه های مهم در زندگی انسان با تعابیری نظیر «افضل النعم»، «اهنا عطیه»، «النعمه جلیله»، «اهنی النعم» توصیف شده است به همین جهت در کلام امام علی(ع) برای دستیابی و تحقق چنین نعمت ارزشمندی توصیه هایی در قالب رژیم غذایی، دستورالعمل در باب تغذیه، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط ذکر شده است که رعایت این رهنمودها می تواند عامل مهمی برای برخورداری از سلامت جسم و تندرستی باشد.
    کلید واژگان: امیرالمومنین, امام علی(ع), سلامت جسم, تغذیه, بهداشت فردی و محیط}
    Laila Zarei, Ali Hoseinzadeh *, Abbasali Farahati
    In the sacred religion of Islam, health has a special value and place, because the human body is a tool for the evolution of the soul. therefore, the Quran and traditions contain many directives regarding health. The purpose of this essay is to use some indicators effective in Alavi's teaching on physical health. The present study seeks to answer the question of what are the components affecting the health of the body by using the method of document study with the approach of content analysis of narrated and religious sources. Research findings indicate that health is considered as a value in Alavi teachings and with interpretations such as, Afzal al-Naim, Ahna Atiyah, Al Naima Galilee, Ahna al-Naim. For this reason, in the words of Imam Ali (AS), in order to achieve and realize such a valuable blessing, there are recommendations in the form of diet, instructions on nutrition, compliance with personal and environmental hygiene, and compliance with these guidelines can be an important factor for maintaining body health.
    Keywords: Commander Of The Faithful (A.S), physical health, nutrition, Personal, Environmental Hygiene}
  • رضا جعفری*

    زمامدار در افق نهج البلاغه، کسی است که اختیار اداره امور جامعه را برعهده دارد و فرامین حکومتی از سوی او صادر یا به وسیله او تنفیذمی شود و با واژگانی چون«امیر»، «امام»، «ولی» و «والی» از او یادشده است که امروزه در نظام های سیاسی جهان، متناسب با قوانین اساسی کشورها، زمامدار به رهبر، رئیس جمهور، رئیس دولت، نخست وزیر، پادشاه و... اطلاق می شود. فرضیه تحقیق حاضر این است که« نهج البلاغه مدل شخصیتی معیار را برای زمامدار جامعه اسلامی معرفی و ویژگی های خاص برای او ذکرکرده است.» که به تناظر این فرضیه، سوال اصلی تحقیق آن است که «مدل صلاحیت شخصی زمامدار اسلامی در نهج البلاغه، کدام است؟». لذا با مطالعه نهج البلاغه به روش کتابخانه ای، اطلاعات اولیه پژوهش گردآوری و به روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل و کدگذاری مفهومی گردیده و سپس با سازماندهی مفاهیم ذیل مولفه ها ، 9 مولفه «کف نفس»، «مردمی و تلاشگربودن»،«صداقت با مردم»،«قدرشناسی از مردم»،«متخلق به فضایل اخلاقی»،«اهل مراعات و مواسات با مردم»،«ایجادکننده نشاط در جامعه»،«برپادارنده فرائض دینی» و «اهل مشورت با دانایان و شایستگان» برای صلاحیت شخصی زمامدار کشف و در قالب مدل ارائه شده است که این مولفه ها با سنجه خبرگانی ارزیابی و حاصل سنجه با آزمون فریدمن محاسبه گردیده که خروجی آزمون نشان داد؛ مولفه«تخلق به فضائل اخلاقی» با عدد 6.03 درصد، بالاترین و کف نفس با عدد 4.13 درصد، پایین ترین رتبه را داشته است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, صلاحیت شخصی, زمامدار, حکومت اسلامی}
    Reza Jafari *

    In the context of Nahj al-Balaghah, the ruler is the person who has the authority to manage the affairs of the society, and government orders are issued or implemented by him. This person is referred to by terms such as Amir, Imam, Waali, Wali, and today, in the political systems of the world, according to the constitutional laws of the countries, the ruler is the leader, the president, the head of the government, prime minister, king, etc. The present research hypothesizes that Nahj al-Balaghah introduced a standard personality model for the leader of the Islamic society and mentioned his unique characteristics. Corresponding to this hypothesis, the main research question is what is the model of personal competence of the Islamic ruler in Nahj al-Balaghah? Therefore, by studying Nahj al-Balaghah using a library method, the primary research information was collected, analyzed, and coded using the content analysis method. Then, the concepts are divided into nine components, including self-restraint, being people-oriented and hard-working, being honest with people, appreciating people, creating moral virtues, being respectful and friendly with people, creating vitality in society, observing religious duties and consulting with the wise, were organized and presented in the form of a model for the personal qualification of the ruler. These components were evaluated using the export scale, and the scale's result was calculated using the Friedman test. The test output showed that the component creating moral virtues has the highest frequency, with 6.03%, and self-restraint, with 4.13%, has the lowest frequency.

    Keywords: Imam Ali, Nahj Al-Balaghah, Personal Competence, Ruler, Islamic Government}
  • حبیب زمانی محجوب*
    حضرت علی (ع) پس از پیامبر (ص) نقش بسیار مهمی در شکل گیری تمدن اسلامی ایفا نمود. برای تبیین این نقش، بررسی مولفه ها و شاخص های تمدن ساز در سیره حضرت بسیار اهمیت دارد. مسئله این پژوهش آن است که مولفه های تمدن ساز در سیره امام علی (ع) کدام است؟ این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی، سیره علوی و  نقش امام علی (ع) در تمدن سازی اسلامی را واکاوی کرده و با هدف بررسی و تبیین مولفه های تمدن ساز در سیره نظری و عملی ایشان با رویکردی قرآنی، تحقق یافته است. یافته های تحقیق نشان می دهد حضرت علی (ع) بینش تمدنی و شخصیتی تمدن ساز داشته است. نقش اساسی حضرت در تمدن اسلامی، تقویت مولفه های تمدن ساز فرهنگ اسلامی در میان مردم و به کارگیری آن در حکومت خویش است. اخلاق، عزت و کرامت انسانی، آزادی و آزاداندیشی، صبر و مقاومت، عدالت و هم بستگی از مولفه های معنوی تمدن ساز در سیره و حکومت علوی است.
    کلید واژگان: امام علی (ع), تمدن اسلامی, مولفه های تمدن ساز, قرآن}
    Habib Zamani Mahjoub *
    After the Prophet Muhammad (PBUH), Imam Ali (AS) played a very important role in shaping Islamic civilization. To explain this role, examining the components and indicators of civilization-building in the biography of Imam Ali is of great importance. The main issue of this research is to identify which components of civilization-building exist in the biography of Imam Ali (AS). Using a descriptive-analytical method, this article examines the Alawite biography and the role of Imam Ali in Islamic civilization-building with the aim of investigating and explaining the components of civilization-building in both his theoretical and practical biography from a Quranic perspective. The findings of the research indicate that Imam Ali had a visionary insight and a civilization-building personality. His fundamental role in Islamic civilization is strengthening the components of Islamic cultural civilization among the people and employing them in his own government. Ethics, human dignity, freedom and free thinking, patience and resistance, justice, and solidarity are among the spiritual components of civilization-building in the biography and government of Alawites.
    Keywords: Imam Ali, Islamic Civilization, Civilization-Building Components, Quran}
  • محمدمهدی شاهمرادی فریدونی*، راضیه شکوهی شورمستی

    عدالت در حقیقت میل به دست یابی به یک زندگی در نهایت صلح و آرامش می باشد که در همه ادوار زندگی، بشر به دنبال آن بوده است و امری است که ریشه در فطرت انسان دارد وهمه جوامع به دنبال آن هستند. عدالت نور تابنده ای است که به حیات بشری رنگ و رونقی ماندگار می بخشد. رسیدن به این نور درخشان زندگی، نیاز به ارایه شاخصه های حقیقی عدالت را نمایان می سازد. زیرا دست یابی به شاخصه های عدالت، جامعه کمال گرا و عدالت محور و رسیدن به مدینه فاضله را محقق می سازد. برای رسیدن به این مهم، در این پژوهش سعی بر آن شده است که با کاربرد روش پژوهشی داده بنیاد، مبتنی بر سخنان گوهربار امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه الگویی از عدالت در جامعه ترسیم شود. با استفاده از این روش از کلام امیرالمومنین در مرحله کدگذاری باز 112 داده جمع آوری ودر مرحله کدگذاری محوری، یک پدیده محوری و 40 مقوله برای پدیده محوری شناسایی شد که در مرحله کدگذاری انتخابی، مقوله ها در یک الگوی نظام مند در جایگاه شرایط علی برای برقراری عدالت، زمینه های اجرای عدالت، عوامل مداخله گر که مانع اجرای عدالت هستند، راهبردهای اجرای عدالت و پیامدهای عدالت در یک جامعه قرارگرفت تا در نهایت الگویی از عدالت در یک جامعه عدالت محور ترسیم گردد.

    کلید واژگان: عدالت, جامعه عدالت محور, نهج البلاغه, امام علی(ع), داده بنیاد متنی, الگوی تبیین عدالت در جامعه}
    Mohammad Mahdi Shahmoradi Fereidoni *, Razieh Shokoohi Shoormasti

    Justice, in reality is the desire to achieve a life of peace and tranquility, it is what humans have been looking for in all periods of life, and it is a matter that is rooted in nature. Hu-mans have it and all societies are looking for it. Justice is the shining light that gives lasting color and prosperity to human life. Reaching this bright light of life shows the need to pre-sent the true characteristics of justice. Because achieving the characteristics of justice makes a perfectionist and justice-oriented society and reaching the utopia a reality. In or-der to achieve this goal, in this research, an attempt has been made to draw a model of jus-tice in the society by using the foundation's data research method, based on the precious words of Amir al-Mu'minin (a.s.) in Nahjal-Balagha. Using this method, 112 pieces of data were collected from the words of Amiral-Mominin in the open coding stage, and a core phenomenon and 40 categories for the core phenomenon were identified in the core cod-ing stage. Establishing justice, areas of justice implementation, intervening factors that hinder justice implementation, justice implementation strategies and consequences of jus-tice in a society were placed in order to finally draw a model of justice in a justice-oriented society.

    Keywords: Justice, justice-oriented society, Nahjal-Balagha, Imam Ali (AS), textual foundation data, model of explaining justice in society}
  • علی نجفی ایوکی*

    بررسی خطبه ها و نامه های نهج البلاغه نشانگر این است که امام علی علیه السلام افزون بر صدور حکم در خصوص زن، در فرایند انتقال معنا، برای ترسیم مفاهیم متعدد ذهنی خود از شخصیت زن و ویژگی های وی کمک گرفته است و کوشیده در گفتمان های خود به پشتوانه دخالت دهی آن شخصیت در حوزه معنایی مبدا، مفاهیم مورد نظر خود را در حوزه معنایی مقصد عینیت بخشی و باورپذیر نماید و مخاطب خود را نسبت به ایده ها و باورهای خود متقاعد سازد. در پرتو دخالت دهی زن در فرایند معناسازی و تصویرسازی های ادبی به واسطه آن شخصیت، پژوهش حاضر می کوشد با رویکرد کیفی و روش توصیفی - تحلیلی به شناسایی، استخراج و تحلیل آن دسته از پاره گفت هایی بپردازد که سخنور در خطبه ها و نامه های خود برای تصویرسازی مفاهیم ذهنی خود از وی و ویژگی های او بهره گرفته است. از نتایج این تحقیق آن است که صاحب گفتمان در فرایند یادشده، به قصد تغییر موقعیت فکری و عاطفی مخاطب، از شخصیت زن و صفات مرتبط با وی استفاده کرده است. دیگر اینکه زن در نمونه های مورد مطالعه، بیشتر در فضای تیره دخالت داده شده و بار سنگین کنش های منفی دیگران را بر دوش می کشد.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, امام علی (ع), زن, تصویرسازی, حوزه معنایی, باورپذیری}
    Ali Najafi Ivaki *

    The examination of sermons and letters in Nahj al-Balagha indicates that Imam Ali (peace be upon him), in addition to issuing rulings regarding women, utilized various means to depict his mental concepts of the personality of women and their characteristics in the process of conveying meaning. He endeavored in his discourse to substantiate the involvement of women in the realm of origin, making his intended concepts more tangible and believable in the realm of destination, and persuading his audience regarding his ideas and beliefs. In light of women's involvement in the process of meaning-making and literary imagery through that character, this research aims to qualitatively identify, extract, and analyze those fragments of discourse in which the speaker employed them for the visualization of his mental concepts and the depiction of their attributes in his sermons and letters. The findings indicate that the discourse holder, in the aforementioned process, employed the character of women and related qualities to bring about a change in the intellectual and emotional state of the audience. Furthermore, women in the examined samples have been predominantly involved in dark spaces bearing the heavy burden of negative actions by others.

    Keywords: Nahj al-Balagha, Imam Ali (as), woman, imagery, semantic domain, believability}
  • اکرم السادات حسینی، یحیی میرحسینی*
    پس از جنگ صفین، در پی هجوم سپاه شام به نواحی کوفه و بی تفاوتی عراقیان در برابر غارات، امیرالمومنین علی (ع) دو مولفه «دین و حمیت» را عامل همگرایی اجتماعی دانسته که فقدان آن منجر به تشتت در سپاه عراق شده است. تفرقه عراقیان، زمانی بیشتر نمایان می شود که به همسایه عراق یعنی شام نظر کنیم؛ جایی که مردمی متحد و مطیع دارد. علت فرمانبرداری شامیان، همواره مورد بحث و مناقشه بوده است؛ اما اینکه دین و حمیت به عنوان یک قانون قطعی و جهان شمول قلمداد شده و در شام اموی، موجب اتحاد شده باشد نیاز به تحلیل و بررسی دارد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، مفهوم دین و حمیت را بازشناسی کرده و با تکیه بر جریان شناسی، به بررسی عوامل همسازگری در شام پرداخته است. برآیند پژوهش نشان می دهد که معاویه با شناخت باورهای پیشا اسلامی شامیان، دین و حمیت مردم را مطابق اهداف خود پرورش داد. او با تکیه بر این دو مولفه، جریان های عثمان گرا و برتری طلبان شهری را شکل داد و از قدرت این دو جریان بهره ای وافر برد.
    کلید واژگان: امام علی (ع), شامیان, همبستگی اجتماعی, دین, حمیت, اطاعت, معاویه}
    Akram Sadat Hoseini, Yahya Mirhoseini *
    Following the invasion by the people of al-Sham on Kufa and the indifference of the Iraqis to the looting, Ali (AS) considered the two components of "religion and loyalty" to be the cause of social integration, the lack of which has led to disunity in the Iraqi army. The division of Iraqis is revealed by looking at the united and submissive society of al-Sham. The reason for the obedience of the Shamians has always been discussed and disputed; However, whether religion and humility as a definitive and universal law have caused unity in Umayyad Syria needs to be analyzed and investigated. This research has identified the concept of religion and Hami’at (zeal) through a descriptive-analytical method and investigated the factors involved in the existing harmony in the Levant. The result of the study show that Muawiyah, knowing the pre-Islamic beliefs of the people of al=Sham developed the religion and zeal of the people in line with his goals. Relying on these two components, he formed Ottomanist and urban supremacist streams of thought and took advantage of the power of these two streams of thought.
    Keywords: Imam Ali (as), People of al-Sham, social solidarity, religion, Zeal, obedience, Muawiyah}
  • سید روح الله طباطبائی ندوشن، یحیی میرحسینی*، کمال صحرائی اردکانی

    بررسی گزاره های مرتبط با قدرت در متون متقدم، رهیافتی برای شناخت گفتمان های سیاسی و مدیریتی شکل گرفته در بستر تاریخ است. تحلیل گفتمان ها بر اساس فاصله قدرت، می تواند نمایه ای از ابعاد فرهنگ سیاسی و مدیریتی یک سازمان و یا جامعه را ارایه دهد. سرزمین حجاز متقارن با شکل گیری سفرهای تجاری قریش، شاهد بروز گفتمان ثروت بنیاد بود که با پیدایش اسلام و سپس استقرار دولت نبوی در مدینه، موقتا رنگ باخت و جای خود را به گفتمانی دیگر داد؛ گفتمان جدید در دوران حکومت امام علی (ع)، به شکلی بی سابقه بسط و ترویج داده شد. در مقاله حاضر که با روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه ای سامان یافته، دو گفتمان رقیب بر اساس شاخصه های فاصله قدرت، تحلیل شد و در پایان چنین نتیجه ای به دست آمد: امام علی (ع) ضمن به چالش کشیدن سیادت ثروتمند بنیاد، با روابط حلقه وار و نیز فره مندنمایی در سازمان سیاسی و مدیریتی مخالف بود و اساسا به فاصله قدرت، اعتقاد نداشت. بر پایه این پژوهش، حاصل اتخاذ این راهبردها، ایجاد یک فضای سیاسی باز برای بیان آزادانه مواضع و انتقادات، شایسته گزینی و نیز مبارزه جدی با ویژه خواهی در دولت علوی بود که در دولت های پیشین و پسین آن، نظیر نداشت.

    کلید واژگان: فاصله قدرت, ثروت, فره مندگرایی, روابط حلقه وار, ویژه خواهی, امام علی(ع)}
    Seyed Roohollah Tabatabaeinodoushan, Yahya Mirhoseini *, Kamal Sahraei Ardekani

    Examining statements related to power in ancient texts is an approach to understanding the political and management discourses formed in the context of history. Discourse analysis based on power distance can provide a profile of the political and managerial culture dimensions of an organization or society. The symmetrical land of Hijaz, with the formation of Quraysh's commercial trips, witnessed the emergence of the wealth foundation discourse, which temporarily faded with the emergence of Islam and the establishment of the prophetic government in Medina and gave way to another discourse; The new discourse was expanded and promoted in an unprecedented way during the rule of Imam Ali (AS). In the present article, which was organized with the descriptive analytical method based on library sources, two competing discourses were analyzed based on the indicators of power distance, and at the end the following result was obtained: Imam Ali (AS), while challenging the authority of the wealthy elite, opposed hierarchical relationships and advocated for intellectual enlightenment within the political and administrative organization. Fundamentally, he did not believe in maintaining a power distance. Based on this research, the result of adopting these strategies was the creation of an open political space for freely expressing positions and criticisms, meritocracy, and also a serious fight against favoritism in the Alevi government, which was unprecedented in the previous and subsequent governments.

    Keywords: power distance, wealth, pluralism, hierarchical relationships, favoritism, Imam Ali (as)}
  • سید احمد مرتضوی نیر*، محمد حکاک، ناصر یعقوب نژاد قاین

    اصول اخلاقی به دلیل نقش مهم آن در زندگی فردی و اجتماعی، در همهی جوانب زندگی بشر از جمله کسب وکارها مورد توجه بوده است و از این رو، بسیاری از بزرگان و اندیشمندان دین اسلام به تبیین این مفهوم و الگوپردازی راجع به آن پرداخته اند. هدف اصلی این پژوهش، استخراج مدلی مفهومی برای اخلاق در کسب وکار برمبنای دیدگاه های حضرت علی (ع) است. این پژوهش با رویکرد کیفی بوده و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. براساس یافته های پژوهش، اخلاق در کسب وکار سه مولفه «بینشی- ادراکی»، «فردی» و «حرفه ای» دارد؛ اخلاق بینشی- ادراکی نشان دهنده عمق توجه و اهمیت امام علی (ع) به اصول دین اسلام به عنوان سرمنشا اخلاق بوده و شامل «توحیدباوری»، «معادباوری» و «عدل باوری» است؛ اخلاق فردی که در آموزه های اسلام ریشه در خلقیات الهی دارد شامل «حسن خلق درونی»، «حسن خلق در ارتباط با دیگران»، «دوری از رذایل اخلاقی درونی» و «دوری از رذایل اخلاقی در ارتباط با دیگران» بوده و دو جنبه درونی/ بیرونی و فضیلت/ رذیلت دارد؛ اخلاق حرفه ای که ریشه های آن را می توان در اخلاق فردی دانست، شامل «اثربخشی متقابل همکاری»، «اخلاق سازمانی»، «اصول سرپرستی»، «حق الناس و عدالت سازمانی» و «مدیریت صحیح حرفه» است. از نتایج مهم پژوهش حاضر این است که معادباوری از دیدگاه حضرت علی (ع) اهمیت ویژه ای در اخلاق کسب وکار دارد.

    کلید واژگان: اخلاق در کسب وکار, مدیریت اسلامی, امام علی(ع), نهج البلاغه, تحلیل مضمون}
    Seyed Ahmad Mortazavi Nir *, Mohammad Hakkak, Naser Yaghoubnejad Ghaen

    Moral principles have an important role in individual and social life and are interesting in all aspects of human life, including business. The main purpose of this research which has been done using the qualitative approach and the thematic analysis method is to extract the conceptual model of ethics in business from the perspective of Imam Ali(AS). Based on research findings, ethics in business has three components: Insight-Perceptual, Individual, and Professional. Insight-perceptual ethics shows the depth and importance Imam Ali(AS) assigns to the principles of Islam as the main source of ethics and includes Monotheism, Resurrection, and Justice; Individual ethics, which is rooted in divine nature in Islamic teachings, has two internal/external and virtue/vice aspects; and professional ethics, jwhich are rooted in individual ethics, include components like organizational ethics and proper professional management. One of the important results of the present study is that belief in the resurrection, from the perspective of Imam Ali(AS), has special importance in business ethics.

    Keywords: ethics in business, Islamic management, Imam Ali(AS), Nahj al-Balagha, content analysis}
  • راضیه احمدی، طاهره عبداللهی

    وجود رنج در زندگی انسان واقعیتی بدیهی و ناخوشایند است. موضوع رنج کشیدن انسان همواره مورد بحث علما و دانشمندان بزرگ بوده تا میزان رنج کشیدن انسان و احتمال برخورد وی با تجربه های تلخ کاهش یابد. از گذشته تا به حال تحقیقات علمی گوناگونی در حوزه های مختلف دین، روان شناسی و جامعه شناسی صورت گرفته است. برای تسکین و تسهیل رنج ابتدا باید شناخت صحیحی از عوامل ایجادکننده آن داشت. نوشتار حاضر با مبنا قراردادن اعتقاد به اشتراک برخی از مسایل مانند رنج در تمام انسان ها و در تمام اعصار و نیز خطاناپذیر بودن علم ایمه اطهار (ع) عوامل رنج در نهج البلاغه را بررسی و نقش منجی در تسکین برخی از این عوامل از نگاه نهج البلاغه را تبیین می کند. مقاله حاضر باروش توصیفی-تحلیلی، علل و عوامل رنج در دو دسته عوامل رنج های انتخابی و غیرانتخابی را بیان می کند. با جست وجو در نهج البلاغه مشخص شد که بیشترین عوامل رنج انسان دررابطه با انتخاب های اوست. از عوامل رنج های انتخابی مواردی مانند حرص و طمع، کوتاهی در ادای حقوق دیگران، حسد، فقر، اختلاف و تفرقه و از عوامل رنج های غیرانتخابی، عواملی مانند فقدان عزیزان، فتنه، آزمایش و... را می توان نام برد.

    کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, عوامل رنج, درد, جنگ, فقر}
  • مریم شاه علی*، سید حسین شفیعی دارابی

    آیه مبارکه «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» که به «آیه صادقین» مشهور است، یکی از آیات کلیدی در بحث امامت و ولایت به شمار می رود. بر باور تمامی علمای شیعه، این آیه شریفه در شان و فضیلت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه معصومین (ع) نازل شده است. اما علمای اهل سنت، ضمن اذعان به نزول آن در مورد امیرالمومنین (ع)، تفاسیر دیگری نیز برای آن ارائه می کنند. ابن تیمیه، از علمای برجسته اهل سنت، در تفسیر این آیه، یازده شبهه را مطرح کرده است که چهار مورد از آنها به شان نزول آیه مربوط می شود. او یکی از این شبهه ها را لقب «صدیق» ابوبکر دانسته و مدعی شده که آیه در شان و فضیلت او بر امیرالمومنین (ع) نازل شده است. این عالم متعصب اهل سنت، همچنین با اشاره به نزول آیه در شان کعب بن مالک و جمع بودن واژه «صادقین»، مدعی می شود که این آیه نمی تواند در شان حضرت علی (ع) نازل شده باشد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شبهات ابن تیمیه در جهت نفی نزول آیه صادقین در مورد امام علی (ع) و پاسخ به آنها می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که شبهه صدیق بودن ابوبکر و افضلیت او بر امام علی (ع) ادعایی بدون دلیل و سندی معتبر است. روایات مربوط به صدیق بودن ابوبکر نیز ساختگی و از نظر سند ضعیف هستند. در مقابل، روایات معتبر متعددی از منابع شیعه و اهل سنت، امیرالمومنین (ع) را به عنوان صدیق واقعی معرفی می کنند.

    کلید واژگان: ابن تیمیه, امام علی(ع), امامت و ولایت, آیه صادقین, شان نزول, صدیق}
    Maryam Shahali *, Seyyed Hossein Shafii Darabi

    The blessed verse «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» which is known as “Sadiqin Verse”, is considered one of the key verses in the discussion of Imamate and Wilayat. According to all the Shiite scholars, this honorable verse was revealed in honor and virtue of Amir al-Mu'minin Ali (AS) and the Infallible Imams. However, while acknowledging its revelation about Amir al-Mu'minin Ali (AS), Sunni scholars also offer other interpretations of it. Ibn Taymiyyah, one of the leading Sunni scholars, raised eleven doubts about the interpretation of this verse, four of which are related to the revelation of the verse. He considered one of these doubts to be Abu Bakr’s title “al-Siddiq” and claimed that the verse was revealed to Amir al-Mu'minin Ali (AS) in his honor and virtue. This bigoted Sunni scholar, also referring to the revelation of the verse in the honor of Ka‘b ibn Malik and the plural of the word “Sadiqin”, claims that this verse cannot have been revealed in the honor of Imam Ali (AS). This research investigates Ibn Taymiyyah’s doubts in the direction of denying the revelation of the Sadiqin verse about Imam Ali (AS) and answers them with a descriptive-analytical method. The findings of the research show that the suspicion of Abu Bakr’s sincerity and his superiority over Imam Ali (AS) is a claim without any valid evidence or document. Narrations related to Abu Bakr’s truthfulness are also fake and weak in terms of chain of transmission. On the other hand, several authentic narrations from Shia and Sunni sources introduce Amir al-Mu’minin Ali (AS) as the true Siddiq.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Imam Ali (AS), Imamate, Wilayat, Verse Of Sadiqin, Circumstances Of Revelation, Siddiq}
  • زهرا لطفی افین*، سید حسین شفیعی دارابی

    درک عمیق و دقیق مفاهیم قرآن، مستلزم آگاهی از شان نزول آیات آن است. آیه ی تبلیغ (مائده:67) از جمله آیاتی است که در تفسیر و تاویل آن، شان نزول نقشی محوری ایفا می کند. این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی، به بررسی دیدگاه مفسران شیعه و سنی در خصوص شان نزول این آیه و ارتباط آن با واقعه غدیر خم می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق مفسران شیعه و گروه قابل توجهی از مفسران اهل سنت، شان نزول آیه ی تبلیغ را مرتبط با واقعه ی غدیر و ابلاغ خلافت و امامت حضرت علی (ع) توسط پیامبراکرم (ص) می دانند. این همخوانی، هم با قرائن درونی آیه، از جمله تاکید ویژه بر «بلاغ» و وابستگی اتمام رسالت نبوی به ابلاغ امامت امام علی (ع)، و هم با قرائن بیرونی مانند روایات معتبر از هر دو مذهب شیعه و سنی سازگار است. با این حال، برخی از مفسران اهل سنت، با تمرکز صرف بر بخشی از آیه (حفاظت جان پیامبر از سوی خداوند) و عدم توجه به انسجام معنایی کل آیه، ارتباط آن را با واقعه غدیر انکار می کنند.

    کلید واژگان: امام علی(ع), امامت, آیه تبلیغ, تفاسیر فریقین, خلافت, شان نزول, غدیر خم}
    Zahra Lotfi Afin *, Seyyed Hossein Shafi Darabi

    A deep and accurate understanding of the concepts of the Quran requires knowledge of the circumstances of the revelation of its verses. Tabligh Verse (Surah al-Ma’idah: 67) is one of the verses whose circumstances of revelation play a pivotal role in its interpretation. This research, with a descriptive-analytical approach, examines the views of Shia and Sunni exegetists regarding the revelation of this verse and its connection with the Ghadir Khum incident. The findings of the research show that the vast majority of Shia exegetists and a significant group of Sunni exegetists consider the revelation of the Tabligh verse to be related to the Ghadir incident and the proclamation of the caliphate and Imamate of Ali (AS) by the Holy Prophet. This concordance is consistent with both the internal evidence of the verse, including the special emphasis on "declaration" and the dependence of the completion of the Prophet's mission on the transmission of the Imamate of Imam Ali (AS), and the external evidence such as authentic narrations from both Shia and Sunni religions. However, some Sunni exegetists, focusing only on a part of the verse (God's protection of the Prophet's life) and not paying attention to the semantic coherence of the whole verse, deny its connection with the Ghadir incident.

    Keywords: Imam Ali (AS), Imamate, Tabligh Verse, Tafsir Al-Fariqain, Caliphate, Circumstances Of Revelation, Ghadir Khum}
  • محمدعلی ایزدی*

    عصمت در لغت به معنای منع و نگه داشتن و در اصطلاح عبارت است از وجود نیرویی در انسان معصوم که او را از ارتکاب خطا و گناه حفظ می کند. امامیه بالاتفاق «عصمت» را برای امام ضروری دانسته و با دلایل عقلی و نقلی به اثبات آن پرداختند. ولی آلوسی این عقیده شیعه را انکار کرده و مدعایش را به برخی از خطبه های نهج البلاغه مستند نموده و می گوید: «اذعان امام علی (ع) به خطا و طلب مغفرت» دلیل بر عدم عصمت حضرت می باشد. مقاله حاضر کوشیده، با تکیه بر روش اسنادی، تحلیلی به بررسی انتقادی دیدگاه آلوسی بپردازد و نسبت این اعترافات با عصمت را بازکاوی نماید. یافته های پژوهشی حاکی از این است که او، بدون توجه به سیاق کلام، نگاه منظومه وار به سخنان امام علی (ع) و اکتفا به ظاهر عبارات، برخی از فرازهای نهج البلاغه را به صورت تقطیع و گزینشی در جهت اهداف خاص مورد بهره برداری قرار داده است؛ اذعان امام به «خطا» بر اساس اندیشه توحیدی و ناظر به بعد ملکی و «طلب مغفرت» حضرت، به دلیل متفاوت بودن لسان دعا با شریعت به دلیل اشتغال به امور مباح و ناظر به جنبه تعلیم و تربیت امت می باشد و منافاتی با «عصمت» ندارد، از این رو ادعای وی سست و بدون پشتوانه متقن و عقلانی می باشد. اکنون با توجه به اینکه از یک سو شیعه در مورد برخورداربودن امام از ویژگی «عصمت» اجماع دارند و از سوی دیگر افرادی نظیر آلوسی با شبهه افکنی درصدد متزلزل نمودن عقاید امامیه برآمده اند، از این رو پرداختن به موضوع بحث جهت روشن شدن حقیقت، ضرورت مضاعفی دارد.

    کلید واژگان: امامت, عصمت امام, امام علی(ع), نهج البلاغه, آلوسی}
    MohammadAli Izadi *

    The word infallibility means prohibition, and in the term, it means the existence of a force that protects a person from committing mistakes and sins. The Imamiyyah, while agreeing on the Imam's infallibility, have proved it with numerous reasons. Referring to some sermons, Alousi says, "Ali's acknowledgment of his mistakes and asking for forgiveness" is proof of his non-infallibility. The present article has tried to critically examine Alousi's point of view, relying on the documentary method. He has selectively used some passages of Nahj al-Balaghah for specific purposes without paying attention to the context of the speech, looking at Imam's words in a systematic way, just by the appearance of the words. Imam's acknowledgment of "mistake" concerns the civil dimension and "seeking forgiveness", is due to the difference between the language of supplication and the Sharia, and related to preoccupation with non-obligatory duties and refers to the aspect of education and upbringing of the Ummah. Considering the consensus of the Shiites on the infallibility of the Imam and Alusi's suspicions, it is necessary to address the subject of the debate.

    Keywords: Imamate, Imam's infallibility, Imam Ali (A.S.), Nahj al-Balagha, Alousi}
  • سعید صحابت انور*، ثنا صفری
    پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های رهبری آموزشی بر مبنای آموزه های نهج البلاغه امام علی (ع) انجام گردیده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی با ماهیت کیفی به روش گراندد تیوری برای رسیدن به نظریه و مدل مفهومی رهبری آموزشی در نهج البلاغه که با استفاده از نرم افزار مکس کیودا در سه مرحله کدگذاری (باز، محوری، انتخابی) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد در کتاب نهج البلاغه پس از قرآن کریم در کنار احادیث به جنبه های مختلف دنیوی و اخروی انسان ها از جمله حکومت اسلامی و رهبری در خطبه ها و نامه ها و حکمت ها اشارات بسیاری شده است. در این پژوهش مولفه های رهبری آموزشی بر مبنای آموزه های نهج البلاغه تحلیل، استخراج و کشف و یک نتیجه گیری کلی از این مدل درک و بر مبنای آموزه های نهج البلاغه رهبری آموزشی این گونه تعریف گردید: رهبری آموزشی معنوی، خدمتگزار، دانش پژوه و پژوهش محور در مقاله حاضر بعد معنویت، تهذیب اخلاق، دانش پژوهی، پژوهش محوری و شایستگی مدیریت بیشترین تعداد مولفه ها را به خود اختصاص دادند رهبری از منظر امام علی (ع) بر سه اصل معرفت، ایمان و عمل استوار بوده و ایمان و عمل و رفتار رهبری نیز خود دربرگیرنده شش حیطه خدامحوری، عقل محوری، بصیرت محوری، اخلاق محوری، خدمت محوری و فرآیند محوری است و شیوه رهبری امیر مومنان رهبری خدمتگزار مبتنی بر ایمان و معرفت الهی است و خدمت و خدمتگزاری در شیوه رهبری ایشان نقطه کانونی تمرکز در تربیت پیروان به ویژه رهبران، مدیران و کارگزاران می باشد دیدگاه ایشان به رهبری و مدیریت دیدگاهی مردم محور است و اینکه در جوامع انسانی اساسی ترین کار، تعلیم و تربیت بوده و این امر مهم بر عهده رهبران آموزشی نهاده شده است.
    کلید واژگان: رهبری آموزشی, آموزه ها, نهج البلاغه, امام علی (ع)}
    Saeed Sahabat Anvar *, Sana Safari
    The current study was conducted with the aim of investigating the components of educational leadership based on the teachings of Nahj al-Balagha of Imam Ali (AS). This research is applied in terms of purpose, and descriptive in terms of method with a qualitative nature using the grounded theory method to reach the theory and conceptual model of educational leadership in Nahj al-Balagha, which was analyzed by using Max Quda software in three stages of coding (open, central, selective). And it was checked. The findings showed that in the book of Nahj al-Balagha, after the Holy Quran, in addition to hadiths, there are many references to various worldly and afterlife aspects of human life, including Islamic government and leadership in sermons, letters, and words of wisdom. In human societies, the most basic work is education, and this important task is entrusted to educational leaders.
    Keywords: Educational leadership, teachings, Nahj al-Balagha, Imam Ali (as)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال