به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « philosophy » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «philosophy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی امینی نژاد*، حسین نجابت، مصطفی زارع اردکانی، سید امیر سخاوتیان

    بنیانی ترین اصول کوانتوم را می توان در اصل عدم قطعیت و تاثیر ناظر در رفتار ذرات کوانتومی مطرح نمود که اولی با اختیار و دومی با شعورمندی ذرات در ارتباطی تنگاتنگ قرار دارد. اگر تفسیر خلق اندازه گیری در ذرات کوانتومی را به این دو اصل بیفزاییم، ادعای دخالت امور ماورایی در ایجاد ذرات به واسطه اختیار و آگاهی نیزگزاف نمی نماید؛ چراکه مبنای ابن سینا در اختیار و آگاهی از طریق افاضه «عقل فعال» است؛ یعنی هر گاه چیزی اختیار شود، ذرات کوانتومی یا ذراتی که بیشترین قرابت را با امور مجرد دارند، در مغز ایجاد می شود و آگاهی جریان می یابد. سوال این است که چگونه می توان مدل اختیار و آگاهی در فیزیک را بر فلسفه اسلامی بنیان نهاد؟ هدف این مقاله بررسی فیزیکی فلسفه ابن سینا در روابط میان اختیار و آگاهی و مقایسه آن با فلسفه فیزیک موجود است. این پژوهش اطلاعات را به صورت کتابخانه ای جمع ‎آوری و به صورت توصیفی تحلیلی بررسی می نماید. این تحقیق در پایان به این نتیجه می رسد که مدل ابن سینا از مدل های موجود در فیزیک، برتری چشمگیری دارد. به علاوه اینکه این مدل از نظرگاه دین نیز قابلیت ارتقاءدارد.

    کلید واژگان: اختیار, آگاهی, قطعیت, ناظر, فلسفه}
    Ali Amini Nejad *, Hosain Nejabat, Mostafa Zare Ardakani, Syed Amir Sekhavatian

    The most fundamental principles of quantum can be put forward in the principle of uncertainty and the influence of the observer in the behavior of quantum particles, of which the former is closely related to free will and the latter to consciousness of particles. If we add the interpretation of the creation of measurement in quantum particles to these two principles, the claim of the effect of transcendental affairs in the creation of particles through free will and consciousness would not be too much. Because Ibn Sina's basis in free will and awareness is thought to be through the bestowing of "active intellect"; that is, whenever something is intended, quantum particles or particles that have the greatest affinity with incorporeal things are created in the brain and consciousness flows. The question is, how can the model of free will and consciousness in physics be based on Islamic philosophy? The purpose of this article is to examine the physical philosophy of Avicenna in the relationship between free will and consciousness and compare it with the current philosophy of physics. This research collects information in a library form and analyzes it descriptively and analytically. In the end, it comes to the conclusion that Avicenna's model is significantly superior to the current models in physics. In addition, this model can be improved from the point of view of religion.

    Keywords: Free Will, awareness, certainty, Observer, Philosophy}
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی*
    توحید اجتماعی به لحاظ هویت اعتقادی- اجتماعی اش، کارکردهای مهمی در فلسفه های مضاف به علوم و در نتیجه تحول آنها دارد که فلسفه دانش تفسیر از زمره آنهاست. اهمیت بحث از فلسفه دانش تفسیر، در ضرورت پاسخ گویی به شبهات نوپدید اجتماعی و نارسایی توحید اعتقادی با مفهوم رایج آن در قبال این شبهات، بسامد آیات اجتماعی و حاکمیت روح توحید بر قرآن است. مقاله حاضر که با هدف تبیین کارکرد توحید اجتماعی بر فلسفه این دانش با رویکرد تحلیلی-استدلالی سامان یافته، نشان می دهد برآیند خوانش اجتماعی از توحید در شناسایی بهتر خداوند به عنوان مصدر قرآن موثر است و با القاء رویکرد اجتماعی به صفات خداوند ازجمله علم، حکمت، خالقیت و ناظر بودن او، به تفسیر آیات مرتبط با اسما و صفات خداوند جهت جدید اجتماعی خواهد داد. شناخت درست ساختار جامعه و فضای زمان نزول و فهم صحیح آیات ناظر به آن زمان مانند مفهوم عبادت و تفسیر آیات مرتبط با آن، کارکرد توحید اجتماعی در مبادی دانش تفسیر است. با خوانش اجتماعی از توحید، منطق جدیدی در فهم آیات تولید شده و قلمرو دلالی آیات قرآن توسعه می یابد و ظرفیت این دانش در مرجعیت علوم انسانی و ضعف تفاسیر صوفیانه یا لیبرال آشکار می شود. براین اساس می توان پیشنهاد گرایش تفسیر اجتماعی با محوریت توحید اجتماعی را داد. به صحنه اجتماع آوردن قرآن و تفسیر آن همسو با نیازهای عینی زندگی اجتماعی زمانه و زمینه سازی برای گسترش مفهوم متعالی توحید قرآنی در بدنه زندگی و تبدیل قرآن به روش زندگی اجتماعی براساس آیات توحیدی تغییراتی است که در نهایت دانش تفسیر ایجاد می شود
    کلید واژگان: توحید اجتماعی, دانش تفسیر, فلسفه دانش تفسیر, کارکرد, قرآن}
    Mohammad Arabsalehi, Farideh Pishvaei *
    Social monotheism, in terms of its belief-social identity, has important functions in the philosophies of Mozaf to the sciences and as a result of their transformation, of which the philosophy of interpretation is one of them. The importance of discussing philosophy of interpretation is in the necessity of responding to newly emerging social doubts and the inadequacy of religious monotheism with its common concept in relation to these doubts, the frequency of social verses and the rule of the spirit of monotheism over the Qur'an. The present article, which aims to explain the function of social monotheism on the philosophy of this science with an analytical-argumentative approach, shows that the result of the social examination of monotheism is effective in better identifying God as the source of the Qur'an, and by inducing a social approach to God's attributes, including his knowledge, wisdom, creativity, and supervision, it will give a new social direction to the interpretation of the verses related to God's names and attributes. The correct understanding of the structure of society and the space of the time of revelation and the correct understanding of the verses related to that time, such as the concept of worship and the interpretation of the verses related to it, is the function of social monotheism in the foundations of the science of interpretation. Via the social examination of monotheism, a new logic is developed in the understanding of the produced verses and the realm of mediation of the Qur'anic verses, and the potential of this science is revealed in the authority of human sciences and the weakness of Sufi or liberal interpretations. Therefore, it is possible to suggest the trend of social interpretation focusing on social monotheism. Bringing the Qur'an to the public scene and interpreting it in line with the objective needs of the social life of the time and laying the groundwork for expanding the transcendental concept of Qur'anic monotheism in the body of life and turning the Qur'an into a way of social life based on the monotheistic verses are the changes that are created in interpretation
    Keywords: social monotheism, Science of interpretation, Philosophy, philosophy of interpretation, function, The Qur'}
  • سعید غلام زاده*، حمیدرضا غلامی نژاد

    وهابیان با هرگونه آموزش و یادگیری فلسفه مخالف اند؛ علاوه بر این تکفیر و ملحد خواندن فلاسفه از سخنان و فتاوای رایج در میان وهابیان است. گرچه آنان تلاش کرده اند ستیز خود با فلسفه و فلاسفه را علمی و مستدل جلوه دهند، لکن ارزیابی سخنان و دلایل وهابیان این نتیجه را به دست می هد که نقص تصوری وهابیان از مفاهیم فلسفی، سوء برداشت آنان از متون فلسفه، در کنار تعصبات عقل ستیزانه، بیشترین تاثیر را در تخطیه و ستیز وهابیان با فلسفه و فلاسفه داشته است. به نظر می رسد تکفیر فلاسفه و تحریم فلسفه از سوی وهابیان بیش از آن که مبنای علمی داشته باشد، بر پایه تعصبات و نسبت های ناروا استوار است. در این نوشته، با روشی توصیفی تحلیلی، نظریات مخالفان فلسفه بررسی و نقد شده است.

    کلید واژگان: فلسفه, وهابیان, عقل, تکفیر}
    Saeed Gholam Zadeh *, HamidReza Gholami Nejad

    Wahhabis are against any learning and education of philosophy; In addition, one of the most common fatwas of Wahhabis is labelling the philosophers as atheists. Although they have tried to present their conflict with philosophy and philosophers as scientific and well-reasoned, but according to the findings of this research, and by evaluating the Wahhabi reasons, we have found that the Wahhabis misconstrue the philosophical concepts and also they have anti-rational prejudices, this attitude had the greatest impact on Wahhabis' misunderstanding of philosophy and philosophers. It seems that the excommunication of philosophers and the banning of philosophy by the Wahhabis are based on prejudices and unfair ratios rather than having a scientific basis. In this essay, with a descriptive-analytical method, the opinions of the opponents of philosophy have been examined and criticized

    Keywords: philosophy, Wahhabis, reason, Takfir}
  • محمد امینی تهرانی

    یعد البحث والدراسه حول قضایا الفلسفه المضافه إلی العلوم من الانشطه الفعاله فی إنتاج المعرفه الجدیده، واحد ابعاد هذا النوع من الدراسات هو تحلیل قضایا لهذه العلوم الجدیده. ویهدف هذا المقال إلی دراسه مصادیق فلسفه علم التفسیر وخصایصها، والمنهج فی هذا البحث هو دراسه مکتبیه بالطریقه الوصفیه التحلیلیه.یمکننا ان نعد نتایج هذه الدراسه کالتالی: التعرف التاریخی والعقلانی علی طبیعه علم التفسیر وفهم ماهیتها وهندستها وهیکلتها، وتبیین اهم مسایله ودراسه المفاهیم الرییسه لهذا العلم، والمنهجیه واکتشاف المناهج، ومباحث نظریه المعرفه فی علم التفسیر، والافتراضات العلمیه وغیر العلمیه فی علم التفسیر، والاهداف والوظایف ومآلات هذا العلم، ودراسه مقارنه فی الاتجاهات المختلفه، وعلاقه علم التفسیر مع سایر العلوم والتخصصات ذات الصله، ودراسه المشاکل الموجوده فی علم التفسیر؛ وکل هذه الموارد تعد من اهم المسایل الرییسیه فی فلسفه علم التفسیر؛ وکذلک یمکن ان نعد الشمولیه وکونه موضوعا لعلم التفسیر والنظره الخارجیه للعلوم من اهم خصایص فلسفه علم التفسیر.وفی الختام یمکننا القول إن مسایل علم التفسیر تشتبک مع بعضها وتکون کالمقدمه وذی المقدمه مع بعضها

    کلید واژگان: الفلسفه, فلسفه المضاف, فلسفه علم التفسیر, المسائل, علاقه مسائل فلسفه علم التفسیر}
    Mohammad Amini Tehrani

    Research and study on issues of “philosophy of” (Additional philosophy) to science is one of the effective activities in the production of new knowledge. one of the dimensions of this type of studies is the analysis of issues for these new sciences. This essay aims to study the characteristics of “philosophy of interpretation”. This research is done according to a library based reearch, using the descriptive analytical method. The results of this research is as the following: a historical and rational recognition of the nature of the science of interpretation and understanding its essence; understanding its engineering and structure; clarifying its most important issues and studying the main concepts of this science; studying its methodology and goals of this science. Discovering the scientific and non-scientific assumptions of the science of interpretation. Finding the problems ahead of this new science. All of the above mentioned cases are considered to be the main issues in the philosophy of interpretation. Some of the other characteristics of the science of interpretation are comprehensiveness and unbiased judgment toward the other sciences. Finally, we can claim that the subjects in this science in intertwined.

    Keywords: philosophy, “Philosophy of”, Philosophy of Interpretation, issues}
  • سعید امینائی*، مهراب صادق نیا

    پس از ترجمه متون فلسفی به زبان عربی و ورود فلسفه به جامعه اسلامی، عده ای با فلسفه به عنوان دانشی بیگانه که با دین سازگار نیست و حتی گاه با آن در تضاد است، به مخالفت پرداختند. فیلسوفان برای مقابله با این مخالفت ها، تلاش کردند نشان دهند فلسفه نه تنها با دین در تضاد نیست، بلکه بسیاری از آموزه های دینی را می توان با فلسفه اثبات کرد. آنها با این انگیزه کم کم نگاه فلسفی را وارد تفسیر قرآن کرده و مدعی شدند زبان قرآن لایه های زیرینی دارد که در پی القای معارفی عمیق و درخور فهم خواص است و جز با فلسفه قابل کشف نیست. دیدگاه آنان درباره تفسیر و همچنین تفاسیر فلسفی آنان مخالفانی داشته که آن را از ابعاد گوناگون از جمله اشاره به پیامدهای آن، نقد کرده اند. از میان این پیامدها می توان به دگرگونی معنایی در الفاظ قرآن، گرایش به تفسیر خلاف ظاهر، نادیده انگاشتن عناصر احساسی و عاطفی در قرآن، دورشدن از مقصد اصلی قرآن یعنی هدایت و تزکیه نفوس، مشکل جلوه دادن فهم قرآن و لزوم وابستگی فهم قرآن به مرجعی دیگر اشاره کرد.

    کلید واژگان: تفسیر فلسفی, تفسیر قرآن, تاویل, زبان قرآن, پیوند دین و فلسفه}
    Saied Aminaie *, Mehrab Sadeghnia

    After translating philosophical texts to Arabic language and the entrance of philosophy to the Islamic society, some refused the philosophy as a foreign knowledge which not only is not compatible with religion, but as well stands against it occasionally. Philosophers for standing against these objections tried to show philosophy not only has no opposition against religion, but also we can prove many religious teachings by philosophy. With this motivation, they gradually enter the philosophical point of view for interpreting Quran and claimed Quran has underneath layers that are trying to transfer deep meanings and compatible with the understanding of knowledgeable men that these meanings can only be discovered by philosophy. Their point of view about interpretation and philosophical interpretations has had some opponents that has criticized that from different aspects. One of these aspects is studying the consequences of this approach. We can point out some of these consequences including semantic change in quranic words, tending toward interpretations contrary to appearances, ignoring emotional and feeling elements in Quran, falling away from Quran main target( guidance and self-purification); showing understanding of Quran difficult and the necessity for other references in order to understand Quran.

    Keywords: Philosophical Interpretation, Interpretation of the Quran, Ta'vil, The language of the Quran. The relationship between religion, philosophy}
  • مهدی دشت بزرگی، محمداسماعیل عبدالهی، محمد کرمی نیا

    خواجه نصیرالدین طوسی از منظر دو دانش کلام و فلسفه، شخصیتی دوگانه به‌نظر می‌آید. زیرا گاهی در یک مسئله علمی دو رای مختلف داده است؛ یکی به شیوه اهل‌کلام و دیگری به روش فیلسوفان. در وهله نخست به ذهن می‌آید، که خواجه دچار تعارض شده است. برای نمونه، خواجه با دیدگاه فلسفی، اعاده معدوم را جایز نمی‌داند و ازسویی در مقدمات بحث معاد پذیرفته است که اعدام عالم ممکن و مطابق ادله نقلی است. در این مقاله به مطالعه «معاد» خواهیم پرداخت و سپس در مقام داوری، احتمالات ممکن را طرح کرده و از میان آن‌ها، دیدگاهی را که از دید ما با واقعیت مطابق است، به‌عنوان دیدگاه برگزیده انتخاب می‌کنیم. این نوشتار در داوری خود، برپایه عبارات خواجه نصیر و درنظر داشتن موقعیت اجتماعی و علمی و ویژگی روزگار زندگی وی که با هجوم گسترده متکلمان بر ضد فیلسوفان روبه‌رو بود، همچنین باتوجه به شخصیت میانه‌رو، حق‌محور و دانش‌دوست مرحوم خواجه، غبار تعارض را از چهره او می‌زداید و چنین حکم می کند که شخصیت وی متعارض‌نماست و نه متعارض. این تحقیق براساس پژوهش در آثار خواجه شکل گرفته است. این آثار بیشتر به‌صورت کتابخانه‌ای انجام شد. ولی در همه این موارد کوشیده‌ایم تا دیدگاه خواجه پس از تحلیل و بررسی جهات محتمل، نقل شود. ازاین‌رو، در جاهایی که نیاز بود، از عبارات شارحان نیز، یاری گرفته‌ایم.

    کلید واژگان: تجریدالاعتقاد, تعارض, خواجه نصیر, کلام, فلسفه, معاد}
    Mehdi Dasht Bozorgi, Muhammad Ismaeil Abdullahi, Muhammad Karami Nia

    From the perspective of the two disciplines of theology (Kalam) and philosophy, Khajeh Nasir al-Din Tusi seems to have a dual personality. Because sometimes he has held two different opinions on a scientific issue; one in accordance with theologians’ ideas and the other in congruence with those of philosophers. At first glance, it seems that Khajeh Nasir has been contradictory. For example, from a philosophical point of view, he does not believe in the coming-back of non-existent, and on the other hand, in the preliminaries of the topic of resurrection, he has accepted that non-existence of the universe is possible and in harmony with the narrated proofs. In this paper "resurrection" is studied, and probabilities are discussed and from among them, the viewpoint that corresponds to reality from our point of view is selected as the preferred viewpoint. This paper bases its judgment on the words of Khajeh Nasir. It considers his social and scientific status and the fact that the period in which he lived was marked with widespread attack by theologians against philosophers. Also, considering the moderate, right-oriented and scholarly personality of the late Khajeh, the paper concludes that his personality is pseudo-contradictory, not contradictory. This mainly library study is based on research into the works of Khajeh. We have tried to state Khajeh's point of view after analyzing and examining all the possible aspects. Therefore, where necessary, we have also used the views of commentators.

    Keywords: theology, philosophy, contradiction, Khajeh Nasir, resurrection, Tajrid al-I‘tiqad}
  • علی اکبر بابایی*

    قرآن کریم از عصر نزول تا کنون با روش های مختلف و متفاوت تفسیر شده است. یکی از روش های تفسیری آن که در روایی یا ناروایی آن اختلاف شده، تفسیر فلسفی است. شماری از فیلسوفان روابودن آن را مسلم و مفروغ عنه دانسته و سوره ها و آیه هایی از قرآن را با روش فلسفی تفسیر کرده اند، و دسته ای دیگر از عالمان دینی با آن مخالفت کرده، بر ناروایی آن به وجوهی استدلال کرده اند. در این مقاله، نخست مهم ترین دلایل  مخالفان تفسیر فلسفی با عناوین  روایات دلالت کننده بر دور بودن تفسیر قرآن از عقل انسان،  روایات نهی کننده از طلب هدایت از غیر قرآن، مغایرت تعقل با تفلسف، و اختلافی بودن و یقین آور نبودن استدلال های فلسفی بررسی و نقد می شوند، سپس برای روابودن تفسیر فلسفی و لزوم یا دست کم جواز بهره گیری از یافته های فلسفی در تفسیر آیات استدلال و در پایان  نتیجه گیری می شود که تفسیر فلسفی با شرایطی رواست.

    کلید واژگان: روش تفسیری, تفسیر فلسفی, فلسفه, فیلسوفان مفسر, مکتب تفکیک}
    Ali Akbar Baba’I *

    The Holy Qur’an has been interpreted in different ways since the time of Revelation up to the present. One of its interpretation methods, for which there is disagreement on its admissibility or inadmissibility, is philosophical interpretation. A number of philosophers have taken its admissibility for granted and have interpreted chapters and verses of the Qur’an in a philosophical method, and another group of religious scholars have opposed it, somehow arguing its inadmissibility. In this article, first, the most important reasons of the opponents of philosophical interpretation such as: narrations indicating that the interpretation of the Qur’an is far from human intellect; narrations forbidding seeking guidance from [sources] other than the Qur’an; contradiction of intellection with philosophizing; and controversy and uncertainty of philosophical arguments are examined and criticized, and then, for the admissibility of the philosophical interpretation and the necessity or at least the permission to use philosophical findings in the interpretation of the verses, it is argued and finally it is concluded that the philosophical interpretation is admissible under certain conditions.

    Keywords: Interpretive Method, philosophical interpretation, Philosophy, interpretive philosophers, separatism (maktab-i tafkīk)}
  • میثم شادپور، سید محمود موسوی

    هیوم از فیلسوفان تجربه گراست که گاهی خود را فیلسوف شکاک می نامد و گاهی با شکاکیت مخالفت می کند؛ از این رو ارایه طرح منسجم از فلسفه هیوم یکی از مسایلی است که شارحان با آن روبه‎رو هستند. در این نوشتار کوشش می شود طرح منسجمی از آرای هیوم در باب شکاکیت ارایه شود. هیوم منطقا شکاکیت را موجه و مستدل، اما به علل روان شناختی ناپایدار و موقت می داند؛ به همین دلیل ضمن دفاع از استدلال های شکاکانه در زمینه «سرایت احتمال خطا در هر استدلال عقلی» و «نفی عقلی‏بودن اعتقادات طبیعی (مثلا اعتقاد به علیت و اعتقاد به وجود خارجی و اعتقاد به نفس)، از گریزناپذیری این اعتقادات دفاع می کند و می کوشد با بی اعتنایی به تردیدهای شکاکانه، این اعتقادات را حفظ کند. البته در این نوشتار مشخص می شود این موضع شکاکانه هیوم خالی از اشکال نیست؛ هم از این جهت که استدلال های شکاکانه مورد نظرش مخدوش است و هم از این جهت که راهکار روان شناختی او قادر به غلبه بر تردیدهای شکاکانه نیست؛ بنابراین موضع شکاکانه هیوم از جهات مختلفی پذیرفتنی نیست و نمی تواند جایگزین تبیین عقلی و صحیح فیلسوفان مسلمان برای این اعتقادات باشد

    کلید واژگان: هیوم, شکاکیت, فلسفه, فلسفه شکاکانه, اعتقاد طبیعی}
    Meysam Shadpoor, Seyed Mahmoud Musawi

    Hume is an empiricist philosopher who sometimes calls himself a skeptical philosopher and sometimes opposes skepticism; Hence, presenting a coherent image of Hume's philosophy is one of commentators` concern. This paper attempts to provide a coherent outline of Hume's views on skepticism. Hume logically justifies skepticism, but for psychological reasons, it is unstable and temporary; For this reason, while defending skeptical arguments about the "contagion of error in any rational argument" and the "denial of the rationality of natural beliefs (eg, belief in causality, belief in external existence, and belief in the self), he defends the inevitability of these beliefs and tries to preserve these beliefs by ignoring skeptical doubts. Of course, this article makes it clear that Hume's skeptical stance is not free from flaws; both because the skeptical arguments in question are distorted and because his psychological approach is incapable of overcoming skeptical doubts; Therefore, Hume's skeptical position may not be taken as acceptable in many ways and cannot replace the rational and correct explanation of Muslim philosophers in the field.

    Keywords: Hume, Skepticism, Philosophy, Skeptical Philosophy, Natural Belief}
  • حسین عشاقی

    باورود نظریه «اصالت وجود در تحقق» از عرفان به فلسفه توسط صدرالمتالهین در قرن یازدهم تحول بزرگی در فلسفه شکل گرفت. او  مصداق این نظریه را  دو مورد قرار داد: اول حقیقت لابشرطی «وجود» که در عرفان هم سابقه داشت؛ دوم وجودات خاص امکانی  که در عرفان سابقه نداشت. پس بر اساس تعمیم او وجودات خاص امکانی نیز اصیل و موجود بالذات شدند و این مستلزم پذیرش وجوب ذاتی آنها بود که مقبول و معقول نبود. صدرالمتالهین خود به این اشکال متفطن بود و برای حل اشکال دو  پاسخ ارایه کرد: یکی بر اساس فرق بین معنای «بالذات» در دو تعبیر «واجب‎الوجود بالذات» و «موجود بالذات» و دیگر بر اساس فرق بین «ضرورت ذاتی» و «ضرورت ازلی»؛ ولی هیچ یک از دو پاسخ، رافع اشکال نبودند و این، اضطرابی را در آرای خود صدرالمتالهین به وجود آورده است؛ لذا او در برخی آثارش از تعمیم خود عقب‏نشینی کرده است.

    کلید واژگان: اصالت وجود, فلسفه و عرفان, نقد فلسفه, وجودات امکانی, حقیقت وجود}
    Hosein Oshshaqi

    Introducing the theory of "originality of existence in realization" from mysticism to philosophy in the eleventh century, Sadr al-Muta'allihin caused a great change in philosophy. He took this theory as being of two cases of usage: first, the unconditional truth of "existence" which also had a background in mysticism; Second, special contingent beings that had not background in mysticism. Therefore, according to his generalization, special possible beings also became original and existent in essence, and this required the acceptance of their inherent necessity, which was not acceptable and reasonable. Sadr al-Muta'allihin himself was aware of this objections and offered two answers to solve them: one based on the difference between the meaning of bidhdhat, by essence, in the two expressions of wajib alwujub bidhdhat, essentially necessary existence, and mawjud bidhdhat, essentially existing" and the other based on the difference between zarurat dhati, intrinsic necessity, and zarurat azali, eternal necessity; But neither of the two answers removed the problem, and this has created anxiety in the views of Sadr al-Muta'allehin; Therefore, in some of his works, he has retreated from his generalization

    Keywords: Originality of Existence, Philosophy, Mysticism, Critique of Philosophy, Possible Existences, Essence of Existence}
  • لیلا بانشی*، حبیب الله دانش شهرکی

    موضوع توحید و شناخت خداوند از مهم‌ترین موضوعات نظام‌های فلسفی است و هیچ نظام فلسفی‌ای نیست که در این مسیله، نفیا یا اثباتا، سخنی نگفته باشد. در میان فیلسوفان مسلمان مباحث مربوط به توحید و خداشناسی به‌طور گسترده بحث و بررسی شده است. قرآن کریم که آخرین و کامل‌ترین کتاب آسمانی برای هدایت بشر است، مباحث توحید را به‌نحوی که برای عموم افراد درک‌پذیر باشد، مطرح کرده است.
    ازآنجاکه هدف از نزول قرآن کریم هدایت عموم بشر است، نحوه تبیین مباحث توحید در قرآن، به شیوه کتاب‌های رایج فلسفی نیست، ولی ژرف‌نگری و تدبر در آیات قرآن، انسان را به نکاتی درباره مبانی فلسفی توحید در آن رهنمون می‌شود. ازاین‌رو، می‌توان نوعی همسانی و مطابقت میان آموزه‌های فلسفی با این کتاب آسمانی مشاهده کرد که نشان‌دهنده ارتباط محکم میان دین الهی و فلسفه الهی است و آیات قرآن الهام‌بخش درک مبانی فلسفی توحیدی است.
    مسایل توحیدی طرح‌شده در نظام فلسفی حکمت متعالیه همچون برهان صدیقین، وحدت وجود، وحدت حقه حقیقیه خداوند، برهان تمانع در اثبات یگانگی خداوند، نحوه معیت حق و خلق و نحوه علیت و فاعلیت مخلوقات از آیات قرآن کریم قابل استنباط است.

    کلید واژگان: قرآن, فلسفه, خداوند, توحید}
    Leila Baneshi, Habibullah Danesh Shahraki

    Monotheism and knowledge of God are among the most important issues in philosophical systems, and there is no philosophical system that has not dealt negatively or positively with this issue. Monotheism and theology have been widely discussed by Muslim philosophers. The Holy Qur'an, which is the last and the most complete divine book for the guidance of mankind, has addressed the issues of monotheism in a way that is comprehensible to all people. Since the purpose of the revelation of the Holy Qur'an is to guide all people, the way the issues of monotheism are discussed in the Qur'an is not the same as that of ordinary philosophical books. Contemplation and reflection on the verses of the Qur'an leads man to understanding the points about the philosophical foundations of monotheism. Hence, one can observe a kind of similarity and correspondence between philosophical teachings and this heavenly book, which shows the strong connection between divine religion and divine philosophy. The verses of the Qur'an inspire understanding of monotheistic philosophical principles. The philosophical system of transcendental philosophy considers some monotheistic issues including the argument of the truthful, the unity of existence, the unity of the true truth of God, the argument of Tamanu' to proving the oneness of God, the method of determining the truth and creation and the causality and activity of creatures. These concepts can be deduced from the verses of the Holy Qur’an.

    Keywords: The Qur’an, philosophy, God, monotheism}
  • فرنام مرادی نژاد*، مرضیه پیراوی ونک، احمد الستی

    سینما همواره در جست وجوی کشف منابع جدید و متنوع جهت اقتباس و خلق فیلم به عنوان محصول نهایی اش است. از دیگر سو، فلسفه نیز بیش تر به عنوان چارچوبی برای تبیین و نقد و توصیف و تشریح و ارزش داوری فیلم های سینمایی به کار گرفته شده است؛ حوزه ای فرا دست سینما که به پژوهش گران اجازه می دهد به میانجی فیلم بیندیشند و فلسفه بورزند. این مقاله اما قصد دارد مسیر برعکسی را نشان دهد که در خلال آن سینماگران و به ویژه فیلم نامه نویسان یکی از مشهورترین تمثیل ها و حکایات فلسفه را به عنوان دست مایه ای برای آفرینش پیرنگ داستانی مورد استفاده قرار داده اند. سخن از این که افلاطون در «تمثیل غار» آینده را پیش بینی کرده و سینما را درهزاره های پیشین به تصویر کشیده است، نیست. پرسش اصلی این پژوهش این است که در نمونه فیلم های منتخب نسبت و وابستگی بین منبع اصلی اقتباس با عناصر دراماتیک و ساختاری فیلم نامه های مذکور چیست؟ مقاله با روشی تطبیقی، با بررسی متون فیلم نامه ها و به واسطه اشارات و تلمیحات انجام شده در دیالوگ ها یا پیرنگ فیلم نامه، به آشکار ساختن چگونگی فرایند اقتباس از یکی از مشهورترین حکایات و تمثیلات فلسفی جهان در سینما می پردازد و بر آن است که با بررسی نمونه هایی از جریان های سینمایی متفاوت، یعنی طیفی متشکل از «جریان اصلی سینمای هالیوود» و کارگردانی چون  پیتر ویر گرفته تا «سینمای هنری اروپا» و فیلم سازی چون برناردو برتولوچی و از خلال تفسیر محتوای متون فیلم نامه ها، به تحلیل و توصیف این شیوه از اقتباس پرداخته، آن را به عنوان راهی برای دیگر اقتباس ها در سینمای ایران ارایه دهد.

    کلید واژگان: فلسفه, افلاطون, تمثیل غار, اقتباس سینمایی, فیلم نامه}
    Farnam Moradi Nejad *, Marzieh Piravi Vanak, Ahmad Alasti

    Cinema always seeking and exploring new and various sources to adapt and creation of films as its final product.  On the other hand, philosophy is more applied as a framework for expression, critic, description, and explanation or value-judgment of cinematic movies. A field on the upstream of cinema allows the researchers to think and philosophizing by a medium or interface named film. Reversely, this paper’s main purpose is to illustrate a path in which cinematographers and particularly scriptwriters used one of the most famous and history-making allegories and anecdotes of philosophy as a theme or motif to plot-creation. The discussion is not related to the prediction of the future by Plato and depicting the cinema in past millenniums. The main issue and question are how philosophy can provide the raw material for cinematic creation? The aim is to show that it is not necessary to make a philosophical film based on the biography of a philosopher or accumulating the dialogs and narrations of the film with philosophical debates and concepts. This paper applies an analytic-comparative method by studying script’s texts through the intermediation of tips and allusions which exist in dialogs and plot to illuminate the manner or quality of adaptation from one of the most famous philosophical allegories. The essay investigates instances from the different cinematic streams, a spectrum from Hollywood mainstream and directors like Peter Weir toward European independent cinema and author film-makers like Bernardo Bertolucci by content interpretation of scripts and introducing this method as a way of adaptation in Iranian experimentalist and independent cinema.

    Keywords: Philosophy, Plato, Cave allegory, Cinematic Adaptation, Script}
  • غلامعلی احمدی*، محمدرضا شمشیری، جهانبخش رحمانی

    معناداری زندگی و جست وجوی این معنا یک ضرورت اخلاقی، روحی، روانی و دینی است. علامه طباطبایی و بسیاری از فلاسفه اسلامی و شیعه بر آن هستند که معنای زندگی تا حدود زیادی وابسته به ساختار غریزی و فطری افراد است. این نیاز مانند نیازهای اساسی انسان (خوردن، آشامیدن و نیاز جنسی) است که به صورت اولی و فطری در انسان وجود دارد. توماس آکویناس و علامه طباطبایی هر دو کشف باور دانسته شده اند زیرا هر دو به وجود غایت در آفرینش انسان و جهان بر اساس مفهوم حکمت الهی و وجود غایت در سیر تکاملی موجودات اعتقاد دارند. رویکرد پژوهش حاضر تطبیقی است. اشتراک هر دو فیلسوف در این است که معنای زندگی را به مثابه هدف زندگی در نظر گرفته و هدف زندگی را وجود خداوند دانسته اند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ این سوالات است که پس از شناخت مبانی و نوع رویکرد فلسفی آن ها نقاط اختلاف و اشتراک این دو متفکر کجاست؟ و دیدگاه تربیتی آن ها چیست و چگونه می توانیم نسبتی بین دیدگاه این دو متفکر در بحث معنای زندگی و نگاه تربیتی برقرار نماییم.

    کلید واژگان: آفرینش انسان, فلسفه, روان شناسی, تربیت}
    Gholam Ali Ahmadi, Mohammad Reza Shamshiri, Jahanbakhsh Rahmani

    The meaning of life and the search for this meaning is a moral, spiritual, psychological and religious necessity. Allameh Tabatabai and many Islamic and Shiite philosophers believe that the meaning of life depends to a large extent on the instinctive structure of individuals. This need is like the basic human needs (eating, drinking and sexual needs) that exist in the first instinct in human beings. Thomas Aquinas and Allameh TabatabaiBoth discoveries are considered beliefs because they both believe in the existence of an end in the creation of man and the world based on the concept of divine wisdom and the existence of an end in the evolution of beings. The approach of the present study is comparative. Both philosophers have in common that they have considered the meaning of life as the purpose of life and the purpose of life as the existence of God. The present study seeks to answer the questions that after recognizing the principles and the type of their philosophical approach, where are the points of difference and commonalities between these two thinkers? And what is their educational perspective and how can we establish a relationship between the views of these two thinkers in the discussion of the meaning of life and the educational perspective.

    Keywords: Human creation, philosophy, psychology, education}
  • حسن عباسی حسین آبادی*
    کندی نخستین فیلسوف مسلمان، مترجم از یونانی به عربی در نهضت ترجمه، و معاصر با معتزله است. تلقی کندی از متافیزیک با الهیات گره می خورد به نوعی در تعریف موضوع فلسفه، آنرا دانش به حقیقت و علل می داند و مفاهیم او در موضوع فلسفه با رویکرد الهیاتی مطرح می شود. براین اساس مسئله این نوشتار تلقی کندی از مفهوم خدا است تا حدود استقلال اندیشه او از اندیشه یونانی و تاثیر رویکرد اسلامی و قرآنی درباره مفهوم خدا روشن شود. بنابر تعریف کندی از فلسفه اولی، خدا در فلسفه کندی چه جایگاهی دارد؟ آیا خدای کندی خدایی فلسفی متاثر از نگاه اسلامی- قرآنی است یا خدایی متاثر از نگاه یونانیان است؟. خدا برای کندی در موضوع فلسفه چه به عنوان علت و چه به عنوان حق جایگاه مهمی دارد. باتوجه به نگاه فلسفی کندی و تعریف او از فلسفه، تاحدی متاثر از یونان و رویکرد اسلامی است. «حق» و «واحد» دو مشخصه خدای قرآنی در کندی، و «انیت محض» و «علت نخستین» و «فاعل نخستین» نیز مشخصه خدای فلسفی و متاثر از یونان نزد کندی است. در اینجا با توجه به تعریف فلسفه اولی و موضوع آن نزد کندی به بررسی مفهوم خدا می پردازیم.
    کلید واژگان: مفهوم خدا, کندی, فلسفه, وجود, حق}
    Hasan Abasi Hossein Abadi *
    Al-Kindi is the first contemporary Mu’tazilite Muslim Philosopher, who has translated various works from Greek into Arabic during the translation movement period. Al-Kindi’s impression of metaphysics has been entangled with theology in such a way that in his definition of philosophy he considers it as knowledge about truth and causes and discusses it with a theological approach. On this basis, the present paper is intended to examine Al-Kindi’s impression of God and the writer attempts to clarify the limits of the independence of his thought from the Greek thought and the impact of the Islamic and Qur’anic approach concerning the concept of God. According to Al-Kindi’s definition of primary philosophy, “what status does God have in Al-Kindi’s philosophy?” Is Al-Kindi’s God a philosophical God affected by an Islamic-Qur’anic outlook or a God affected by the Greek outlook? Either as the Cause or as the Truth, God has an important status in philosophy for al-Kindi. Al-Kindi’s philosophical outlook and his definition of philosophy are to some extent affected by Greece and the Islamic approach. “Truth” and the “One” are two features of the Qur’anic God in Al-kindi’s view; and “pure is-ness”, “primal cause”, and “prime agent” are also the features of the philosophical God affected from Greek philosophy in Al-Kindi’s view. In this research, we would examine the concept of God given the definition of primary philosophy and Al-Kindi’s impression of it.
    Keywords: concept of God, Kindy, Philosophy, existence, Right}
  • حسین مظفری

    در این مقاله، دیدگاه علامه شهید مرتضی مطهری درباره مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی تبیین شده است. ایشان در مجموع، پنج گروه را جزو مخالفان فلسفه برمی شمرد: معتزله، اهل حدیث، اشاعره، جریان تلفیقی (تلفیقی از اهل حدیث و فلسفه حسی) و عارفان مسلمان. از این میان، معتزله، به روش تفکر فلسفی بیش از دیگران نزدیک بودند، ولی با وجود این، روش آنان نیز روش جدلی بود نه برهانی. افزون براین، معتزلیان برخی از آرای فلسفی را نیز قبول نداشتند. اهل حدیث، ضمن پرهیز از هرگونه استدلال در زمینه باورهای دینی، بر لزوم تمسک به ظواهر متون دینی تاکید می کردند. اشاعره، عقل و برهان عقلی را نه به صورت مستقل، بلکه به عنوان تابع ظواهر دینی می پذیرفتند. جریان تلفیقی، باوجود برخورداری از ظاهرگرایی اهل حدیث، از فلسفه حسی نیز متاثر بودند. و سرانجام عارفان مسلمان، مخالفت شان از باب انکار ارزش براهین عقلی نبوده است، بلکه در مقایسه برهان عقلی با شهود قلبی، دست برتر را از آن شهود دانسته و پای استدلالیان را چوبین می شمردند. این نوشتار درپی بیان دیدگاه استاد شهید درباره هریک از این گروه ها و پاسخ ایشان به ادله آنهاست.

    کلید واژگان: مخالفان, فلسفه, فرهنگ اسلامی, اهل‌حدیث, اشاعره, معتزله}
    Hussain Mozaffari

    This paper analyzes Allame Martyr Morteza Motahari’s view on the opponents of philosophy in the Islam culture. Totally, in his view, the opponents of philosophy are divided into five groups, Mu’tazilites, adherents of Hadith, Ash’arites, integrated perspective (the adherents of Hadith and sensual philosophers) and Muslim Mystics. The Mu’tazilites, however, were closer to the philosophical way of thinking than others, though, their approach was dialectical, not argumentative.The Mu’tazilites also disapproved of some philosophical views. The Mu’tazilites, of course, opposed some philosophical views. While avoiding any arguments in theology, the adherents of Hadith, they only resorted to the religious texts. The Ash’arites did not regard reason and rational arguments as an independent source, but as a subordinate source. Despite Hadithi attitude, the integrated perspective was also influenced by sensual philosophy. Muslim mystics’ opposition to philosophy, eventually, has not been for denying the value of intellectual arguments, but for the validity of intuitive arguments over rational arguments.

    Keywords: opposition, philosophy, Islamic culture, the adherents of Hadith, Ash’arites, Mu’tazilites}
  • حسنعلی سلمانیان *

    اندیشمندان مسلمان همواره با شیوه های مختلف از دین دفاع کرده اند. اقبال لاهوری یکی از همین اندیشمندان است که تکاپوی بسیاری نمود تا دین را در عصر جدید احیاء و بازسازی کند. این پژوهش با شیوه توصیفی - انتقادی سعی می کند روش کلامی اقبال در دفاع از دین را واکاوی نماید. یافته های پژوهش مشخص کرد که اقبال در وجه سلبی دستگاه کلامی خود، شیوه «فلاسفه اسلامی» و نیز «کلام سنتی اسلامی» در دفاع از آموزه های دینی را ناتمام و بلکه نادرست می داند. عقلانی محض بودن و فقدان شورانگیزی این دو دانش، عامل این رویگردانی است. اقبال در وجه ایجابی اندیشه اش سعی کرده است از طریق «تجربه دینی» -که قرابت معنایی با «شهود عرفانی» دارد- از دین دفاع کند. او یقین دارد که تنها همین روش، ابزار مناسب و هم گرا با نیاز بشر امروزین و مطابق با خواست قرآن است. پژوهش حاضر در قسمت نقد نشان داده است که اقبال شناخت عمیقی از تراث اسلامی نداشته است و شیوه کلام پژوهی وی قوت لازم در دفاع از دین را ندارد

    کلید واژگان: کلام, فلسفه, عرفان و تصوف, تجربه دینی, اقبال لاهوری}
    Hasanali Salmanian *

    Muslim thinkers have always defended religion in various ways. Iqbal Lahori is one of those thinkers who tried to revive and rebuild religion in the new era. This research tries to analyze Iqbal's theological method in defending religion in a descriptive-critical way. According to the findings of this study, Iqbal, in negative aspect of his theological system, considers the method of "Islamic philosophers" and "traditional Islamic theology" as being incomplete rather incorrect in defending religious teachings. The pure rationality and lack of excitement of these two field is the cause of this turn. In a positive way, Iqbal has tried to defend religion through "religious experience," which has a semantic affinity with "mystical intuition." He believes that only this method is suitable for defending religion, and this method is in accordance with the Qur'anic teachings and in line with the needs of today's human beings. This research, as being critical partly, has shown that Iqbal did not have a deep knowledge of Islamic heritage and his theological research method did not have the necessary power to defend religion

    Keywords: Iqbal Lahori, theology, Philosophy, Mysticism, Sufism, Religious Experience}
  • مصطفی سالاری، منصور نیک پناه*

    روزگار عطار بنا به دلایل مختلف عصر خردستیزی و مبارزه با عقل و نتایج آن است. اصولا موضوع تکیه بر خرد در امور در کلیه ایدان و فرق مورد تاکید قرار گرفته است؛ لیکن در زمان عطار تاکید بر امور نقلی و توسل به کلام جایگزین مستندات علمی شده بود که به تبع آن با کاهش آثار خردورزی و تنوع و تکثر آثار نقلی روبرو هستیم. اکنون در این پژوهش تلاش بر آن است که در ابتدا به این سوال پاسخ گوییم که آیا گرایش به عقل کمرنگ شده است؟ ثانیا علل و دلایل آن چست؟ ثالثا بازتاب آن در آثار عطار به عنوان یکی از شاخص های ادبی عصر مورد نظر چگونه بوده است؟ هدف این پژوهش پاسخ گفتن به سوالات فوق الذکر و شفافیت فضای عصر مورد نظر از منظر این تحقیق است. روش انجام تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی تحلیلی و به روش کتابخانه ای است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که این گونه نکوهش علوم عقلی در آثار عطار متاثر از شرایط جامعه ی روزگار اوست. از عوامل موثر در این امر می توان به سیاست خلفای عباسی، سیاست سلاطین سلجوقی، جهت گیری نهاد وزارت تاسیس و رشد مدارس دینی، تسلط گروه های خردگریز مثل اشعری ها و افول گروه ها و جریان های خردگرا و خردورز مثل معتزلیان را ذکر کرد

    کلید واژگان: عقل, علم, فلسفه, عطار, زمینه های اجتماعی}
    Mostafa Salari, Mansur Nikpanah *

    For various reasons, Attar's time, is the age of anti-wisdom and the struggle against reason and its consequences. Basically, the issue of focusing on reason in all affairs has been emphasized in all religions and sects. However, in the time of Attar, the emphasis on narrative affairs and resorting to words had replaced scientific documents, as a result of which we are facing a decrease in the effects of reasoning and the diversity and multiplicity of narrative works. Currently, in this study, first, we try to answer the question of whether the tendency to reason has diminished. Secondly, what are the causes and reasons for it? Thirdly, how has it been reflected in Attar's works as one of the literary features of that era? The purpose of this study is to answer the above questions and to clarify the atmosphere of the era in question from the perspective of this research. The research method in this paper is analytical-descriptive and library method. The results of the study indicate that such a rational condemnation of sciences in Attar's works is influenced by the social conditions of his time. Among the factors influencing this are the policy of the Abbasid caliphs, the policy of the Seljuk kings, the orientation of the institution of the Ministry of Establishment and the growth of religious schools, the domination of anti-rational groups such as the Ash'aris and the decline of rationalist groups such as the Mu'tazilas.

    Keywords: Reason, Science, Philosophy, Attar, social contexts}
  • زهرا محمدی محمدیه*، جهانگیر مسعودی، احمد آقایی زاده ترابی
    رابطه ی فضیلت، معرفت و خیر با یکدیگر یکی از محورهای اساسی در فلسفه ی اخلاق محسوب می گردد و نوع نگاه به این رابطه طبیعتا پیامدهایی در رابطه با اصالت علم یا اصالت عمل و یا دیدگاه سومی را به دنبال دارد.در این زمینه افلاطون- فیلسوف بزرگ یونان باستان- و ملاصدرا-اندیشمند بزرگ فلسفه ی اسلامی- هر دو در مسئله فضیلت نگاه منحصر به فردی دارند که موید ارتباط تنگاتنگ اخلاق، معرفت شناسی و هستی شناسی است.این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیلی- توصیفی، ضمن بررسی مبانی فلسفی افلاطون (از جمله نظریه ی ایده) و ملاصدرا (از جمله مراتب تشکیکی وجود و نیز نگاه ویژه به نفس و حرکت استکمالی آن)، تشابهات و تناظر آراء آن دو را بیان کند و تفاوت ها و افتراقات موجود در این زمینه را مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.با تشریح مسئله فضیلت و تحلیل ساختاری آراء و نیز توجه به مبانی فلسفی متفاوت آن دو اندیشمند، این همانی وجودی معرفت، فضیلت و خیر را می توان دریافت. یگانگی سه مقوله ی مذکور با تکیه بر محوریت معرفت، و احاطه ی مفهومی آن بر فضیلت و خیر می باشد؛آنچنانکه تحقق معرفت، به معنای حصول فضیلت و نیز پیدایش خیر است.
    کلید واژگان: فضیلت, حکمت, معرفت, خیر, سعادت}
    Zahra Mohammadi Mohammadiyeh *, Jahangir Masoudi, Ahmad Aghaeizadehtorabi
    The relation between virtue, intuitive knowledge, and goodness is one of the basic pivots of philosophy of ethics. The kind of outlook on this relation would naturally lead to some outcomes concerning scientism or pragmatism or adopting a third viewpoint. In this field, Plato – the great Greek philosopher – and Mullah Sadra – the great thinker of Islamic philosophy – both have an exclusive outlook about virtue, which confirms a close relation between ethics, epistemology, and ontology. While studying the philosophical principles of Plato (including the idea theory) and Mulla Sadra (including the analogical gradation of existence as well as a specific perspective on soul and its ontogenetic motion) and with the use of an analytical-descriptive method, this research is intended to express the similarities and correspondence of their opinions and explore and analyze the differences existing in this respect. By expounding the notion of virtue and structural analytical of opinions as well as noticing the different philosophical principles of the two thinkers, one can find out the existential identity of intuitive knowledge, virtue, and goodness. The unity of the above three categories would be with an emphasis on the centrality of intuitive knowledge and its conceptual command on virtue and goodness; in such a way that the actualization of intuitive knowledge means attaining virtue and appearance of goodness.
    Keywords: virtue, Philosophy, Intuitive knowledge, goodness, Perfection, happiness}
  • فاطمه انصاری*

    وحی در نظر ملاصدرا، اتصال و اتحاد روح نبی با عالم عقل و خیال است. برای اینکه این اتصال صورت گیرد، انسان باید ضمن بی توجهی به امیال حیوانی و نباتی، به ادراک های عقلی روی بیاورد و عقل را بر امیال حیوانی حاکم نماید. ملاصدرا برای اثبات این مساله، از مبانی فلسفی خود مانند اتحاد عقل و عاقل و معقول و مراتب وجودی عقل، خیال و حس استفاده می کند و بدین ترتیب نواقص نظریه مشایین را برطرف می نماید. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در صدد بررسی شیوه برخورد و مواجهه ملاصدرا با مولفه وحی(آیات) و سنت(روایات) در حل مسائل فسلفی است.

    کلید واژگان: ملاصدرا, آیات, روایات, فلسفه, وحی}
    Fatemeh Ansari

    According to Mulla Sadra, revelation is the connection and union of the soul of the prophet with the world of reason and imagination. In order to make this connection take place, human must come to rational perceptions and rule reason ignoring animal and plant desires. To prove this point, Mulla Sadra enjoys his philosophical principles such as the union of wisdom and wise and the levels of reason, imagination and sense; consequently eliminates the shortcomings of the theory of the peripatetic. The present article seeks to examine Mulla Sadra's approach and approach to the component of revelation (Verses) and Tradition (narrations) in solving philosophical problems in a descriptive – analytical method.

    Keywords: Mulla Sadra, Verses, narrations, philosophy, revelation}
  • مجتبی شاهوار*، یونس واحد یاریجان، سید حسین سجادی

    یکی از معمول ترین راه های نفوذ یک علم به علوم دیگر، قدرت استدلال و کلی بودن آن است که این امر سبب کمک خواهی و گاه وام گیری برای دیگر علوم شده است. فلسفه یکی از علومی است که در این خصوص گوی سبقت را در حیطه علوم انسانی از دیگر علوم ربوده است. بر این اساس، بسیاری از علوم به ویژه علم اصول فقه در حوزه شیعه متاثر از دانش فلسفه اند، چرا که علم اصول به واسطه درگیر بودن با زمینه های مختلف و با وجود تاریخ پر فراز و نشیب خود، به علمی وام گیرنده، به خصوص از فلسفه، بدل گشته است. البته باید اذعان داشت که این بدان معنا نیست که اصولیان بدون هیچ دخل و تصرفی در واژگان فلسفه از آن استفاده کرده اند. نفوذ فلسفه و تاثیر پذیری علم اصول به حدی پیش رفته که قواعد فلسفی، که نتایج مباحث آن علم محسوب می شود، به وفور در این علم استفاده شده است، به گونه ای که به بخشی از ادبیات آن تبدیل شده است.  این تاثیر پذیری از به کار گیری پردامنه و فارغ بالانه واژگان فلسفی توسط برخی از اصولیان در لابه لای نوشته های شان آغاز شده و تا استخدام عمیق ترین و غامض ترین استدلال ورزی ها در روش اندیشیدن پیش رفته است. لذا با بررسی برخی از آثار مولفان اصول، می توان به صورت گسترده نقش فلسفه و قواعد آن را به طور آشکار مشاهده کرد. این نوشتار به برخی از این موارد پرداخته و امید است تا بدین سبب ضرورت آموزش و فراگیری فلسفه، حداقل در حد فهم قواعد و اصول، را به اثبات برساند و از طرفی ضرورت توجه به تغییر متون آموزشی در خصوص علم اصول را نیز نشان دهد.

    کلید واژگان: فلسفه, فقه, اصول فقه, تعامل}
    Mujtaba Shahwar *, Younes Wahed Yarijan, Sayyed Hosein Sadjadi

    One of the most common ways for one science to penetrate other sciences is through its power of reasoning and generality, which has led to the seeking and sometimes borrowing of other sciences. Philosophy is one of the sciences that in this regard has snatched the lead in the field of humanities from other sciences. Accordingly, many sciences, especially the science of the principles of jurisprudence in the Shiite field, are influenced by the knowledge of philosophy, because the science of principles is a borrower science, especially due to its involvement in various fields and despite its ups and downs. It has changed from philosophy. Of course, it must be acknowledged that this does not mean that the fundamentalists used it without any interference with the words of philosophy. The influence of philosophy and the influence of the science of principles has progressed to such an extent that philosophical rules, which are the results of the discussions of that science, have been used extensively in this science, so that it has become a part of its literature. This influence has started from the wide and gradual use of philosophical words by some fundamentalists in the margins of their writings and has progressed to the employment of the deepest and most obscure arguments in the way of thinking. Therefore, by examining some of the works of the authors of the principles, the role of philosophy and its rules can be clearly seen. This article deals with some of these cases and hopes to prove the necessity of teaching and learning philosophy, at least to the extent of understanding the rules and principles, and on the other hand to show the need to pay attention to changing educational texts on the science of principles.

    Keywords: philosophy, jurisprudence, Principles of Jurisprudence, interaction}
  • رمضان رضایی*
    از نظر فلاسفه، شناخت فرد به خاطر چندبعدی بودن آن، تنها از طریق مطالعه جنبه های شخصیتی وی حاصل نمی شود؛ بلکه لازم است ساحت های دیگر از جمله ارتباط با سایر انسان ها نیز لحاظ شود. اینجا بود که مفهوم «خود» و «دیگری یا دیگر بودگی» در فلسفه مطرح شد. این مفهوم به وسیله باختین از فلسفه وارد ادبیات شد. وی در ادبیات طرح مباحثی چون دیگری، گفتگو و غیره را در بازخوانی متون گذشته موث«ر می دانست. نهج البلاغه یکی از همین متن هایی است که اتفاقا گفتگو در آن نقش زیادی دارد. به بیان دیگر قسمت عمده نهج البلاغه گفتگوی امام با مردم است که در جهت پاسخ به پرسشی یا در واکنش به امری و یا غیر این ها ایراد شده است و همه این ها در جهت افق مفهومی شنونده قرار دارد. یافته های این جستار بیانگر آن است که دیگری برای امام، گروه های مختلف مردم از قبیل نزدیکان، حاکمان، منافقان، دشمنان و غیره هستند که از موضع امام در قبال هریک از آن ها «من/ خود» متعالی امام برای شنوده و خواننده مشخص می گردد. حال سوال اصلی این است که «دیگری یا دیگران» در کلام امام چگونه نمود پیدا کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش از شیوه تحلیلی توصیفی با تکیه بر مطالعه اسنادی بهره برده و در تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, باختین, خود و دیگری, فلسفه و ادبیات}
    Ramezan Rezaee *
    From the philosopher's point of view, one's cognition can not be achieved solely through the study of the personality aspects of a person, but it is necessary to include other areas, including communication with other human beings, that the concept of »me» and »another or other Buddhism »was raised in philosophy. This concept was introduced by Bakhtin from philosophy into literature. In the literature, he was instrumental in discussing topics such as dialogue, dialogue, etc. in revising past texts. Nahj al-Balaghah is one of those texts that, incidentally, has a great deal of dialogue with. In other words, the main part of the Nahj al-Balaghah is the discussion of the Imam with the people that has been answered in response to a question, in response to something, etc., all of which are in the direction of the listener's conceptual horizon. The findings of this research indicate that the other is for Imam, various groups of people, such as close relatives, rulers, hypocrites, enemies, etc. From Imam's position towards each of them, I am the transcendent Imam for the singer and the reader. . Is the main question now that another or another formulation has been revealed in the words of the Imam? To answer this question, a descriptive analytic method has been used based on documentary study and content analysis has been used in data analysis.
    Keywords: Imam Ali (as), Nahj al-Balaghah, Bakhtin, I, the other, philosophy, literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال