به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « politics » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « politics » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدجواد نوروزی*

    توازیا مع توطید الحکم البریطانی علی إیران، والذی صاحبه انقلاب رضا خان فی بدایه القرن الرابع عشر، تم إحیاء الحوزه العلمیه فی قم علی ید آیت الله الحاج الشیخ عبد الکریم الحائری الیزدی (رحمه الله) بهدف الحفاظ علی الاسس الدینیه وتعزیزها. ادت هذه الحرکه العلمیه والثقافیه فی العقد الرابع من هذا القرن، فی ظل قیاده احد ابرز تلامذه المرحوم الحائری، إلی الانتفاضه الثوریه للامه الإیرانیه واخیرا انتصار الثوره والتاسیس للسیاده الدینیه. یتناول هذا المقال الإنجازات التفسیریه للحوزه العلمیه فی قم خلال القرن الماضی فی مساله السیاده الدینیه باسلوب تحلیلی تاریخی. إن متابعه المولفات التفسیریه لعلماء الدین والتامل فیها علی شکل تفاسیر ترتیبیه او موضوعیه وکذلک الکتب المختلفه تبین ان مساله السیاسه والسیاده الدینیه قد حفزت مفکری العلوم الإسلامیه ومفسری القرآن فی حوزه قم العلمیه إلی اتخاذ موقف فی هذا المجال. ویهدف البحث الحالی إلی بیان هذا الموقف العلمی للحوزه العلمیه فی قم ونتائجه فی المائه عام الاخیره. ویشیر تحلیل الانشطه والإنجازات التفسیریه فی البعد السیاسی إلی ان الإنجازات التفسیریه للحوزه العلمیه حول السیاده فی إتجاه سلبی یشتمل علی الجدل وانتقاد ونفی شرعیه النظام السیاسی واسس الحکم الاستبدادی، وفی البعد الإیجابی یشتمل علی وصف وشرح مکونات السیاده الدینیه وابعادها فی عصر الغیبه. ویمکن التعبیر عن اهم مکونات الحکم الدینی فی محاور عدیده مثل العلاقه بین الدین والسیاسه وضروره الحکومه وشعبیتها وکذلک الشرعیه وهیکل الحکم.

    کلید واژگان: المنهجیه, السیاده الدینیه, السیاسه والحکومه, تفسیر الآیات السیاسیه للقرآن الکریم, حوزه قم العلمیه, القرن الرابع عشر}
    Mohammadjawad Norozi *

    Concurrently with the consolidation of British rule in Iran, which was accompanied by Reza Khan's coup d'état at the beginning of the fourteenth century (AH), the Qom Seminary was revived by Ayatollah Haj Sheikh Abdul Karim Ha'eri Yazdi (may Allah have mercy on him) with the aim of preserving and promoting religious principles. This scientific and cultural movement in the fourth decade of this century, under the leadership of one of the most prominent students of the Late Ha'eri, led to the revolutionary uprising of the Iranian nation and ultimately to the victory of the revolution and the establishment of religious sovereignty. This article addresses the interpretive achievements of the Qom Seminary during the last century in the issue of religious sovereignty using a historical analytical approach. The examination of the exegeses of religious scholars and their contemplation, whether in sequential or thematic order, as well as various books, reveals that the issue of politics and religious sovereignty has prompted Islamic scholars and Quranic interpreters in the Qom Seminary to take a stance in this field. The current research aims to elucidate this scholarly position of the Qom Seminary and its outcomes in the last century. The analysis of interpretive activities and achievements in the political dimension indicates that the interpretive achievements of the Qom Seminary regarding sovereignty encompass both negative aspects, including debate, criticism, and denial of the legitimacy of the autocratic political system, and positive aspects, including description and explanation of the components of religious sovereignty and its dimensions in the era of occultation. The key components of religious governance can be expressed in various aspects such as the relationship between religion and politics, the necessity of government and its popularity, as well as legitimacy and the structure of governance.

    Keywords: Religious Sovereignty, Politics, Government, Interpretation Of Political Verses In The Quran, Qom Seminary, Fourteenth Century}
  • حسین معین آبادی*، حمیده نصیری فر
    هدف پژوهش حاضر بررسی نظریه ابوحامد امام محمد غزالی و ابن رشد اندلسی درباره فلسفه حکومت است. پژوهش بر این فرضیه است که شباهت آرای این دو اندیشمند در پذیرش دولت مقتدر، تجربه زمانه پر آشوب و تفاوت نگرش نسبت به حقوق سیاسی مردم و نوع دینی یا عرفی تشکیل نظام سیاسی است. در این پژوهش زمینه ها و زوایای ارتباط حکومت، سیاست، نحله فکری، دین و سیاست و حقوق سیاسی مردم (نقش مردم در دولت) از منظر این دو فیلسوف مورد کنکاش قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده، و نتایج نشان داد هر دو متفکر، نظریه حکومت خود را براساس طبیعت و سرشت انسان پایه ریزی می کنند. غزالی با توجه به صفات چهارگانه انسان سعی دارد انسانی الهی تربیت کند که تحت حاکمیت حاکم الهی به کنش سیاسی اقدام نماید. در مقابل، علی رغم اندک بودن آرای سیاسی ابن رشد و شرح هایی که بر آثار افلاطون و ارسطو نگاشته، اندیشه او معطوف به ایجاد مدینه فاضله بر پایه افعال فاضله است؛ او سیاست را به عنوان تدبیر نفوس اهالی مدینه برای برآورده شدن غایات ایشان تعریف می کند. نگرش دو فیلسوف در مورد حکومت و سیاست دارای شباهت هایی در تجربه زمانه پرآشوب، بدبینی به ذات انسانی، اعتقاد به دولت مقتدر و تفاوت هایی در باب حقوق سیاسی مردم، ساخت دولت براساس نیازهای عرفی (مقدمه ای بر سکولاریسم) و رابطه میان دین و سیاست است.
    کلید واژگان: حقوق سیاسی مردم, سیاست, دین, فلسفه حکومت, ابوحامد امام محمد غزالی, ابن رشد ابوالولید محمد ابن احمد (اندلسی)}
    Hossein Moein Abadi Bidgoli *, Hamideh Nasirifar
    The aim of the present research is to examine the theories of Abu Hamid Al-Ghazali and Abū l-Walīd Muḥammad Ibn ʾAḥmad Ibn Rušd (Averroes), regarding governance philosophy. The research is based on the hypothesis that the similarities in the views of these two thinkers regarding the acceptance of authoritative government, the experience of turbulent times, and the differences in attitude towards people's political rights and the religious or customary formation of the political system. This study examined the areas and aspects of the relationship between government, politics, intellectual context, religion, politics, and people's political rights (the role of people in government) from these two philosophers' perspectives. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that both thinkers established their theory of governance based on the nature and disposition of humans. Al-Ghazali, considering the fourfold characteristics of humans, seeks to cultivate a divine human who engages in political action under the rule of divine governance. In contrast, despite the few political views of Ibn Rušd and his explanations based on the works of Plato and Aristotle, his thought is devoted to the establishment of a virtuous city based on virtuous actions; he defines politics as the administration of the souls of the citizens of the virtuous city to achieve their goals. The perspectives of the two philosophers on governance and politics have similarities in experiencing turbulent times, pessimism about human nature, belief in authoritative government, and differences in people's political rights, the formation of government based on customary needs (an introduction to secularism), and the relationship between religion and politics.
    Keywords: People's Political Rights, Politics, Religion, Governance Philosophy, Abu Hamid Al-Ghazali, Abū l-Walīd Muḥammad Ibn ʾAḥmad Ibn Rušd (Averroes)}
  • سید رسول حسینی، جواد منصوری نعلبندان*، حمید رضا
    گفتمان «امنیت گرایی» در حقوق کیفری و سیاست جنایی، به عنوان رویکردی جدید، مطرح شده است. این رویکرد، بخصوص در سازمان پلیس - به عنوان نمود بارز اعمال حاکمیت از بالا به پایین و در قالب نخستین سطح تعامل قدرت با مردم - مشهود است. با در نظر داشتن این نکته که حدود دخالت دولت ها و نظام های سیاسی در حوزه تامین امنیت، همیشه و همه جا یکسان نیست، مساله اصلی در این پژوهش، آن بود که ترس از جرم و بزهدیدگی، کاملا طبیعی است و اگر موجب گردد که شهروندان، اقدامات مناسبی را به قصد اجتناب از بزهدیده شدن عملی سازند، کارکرد حمایتی مهمی دارد لیکن زمانی که این احساس، جنبه افراطی و غیرمعقول به خود گیرد که موجب ایجاد و تقویت چنین احساسی شود، می توان شاهد آثار زیانبار فردی و اجتماعی فراوانی از جمله انفعال و انزوای اجتماعی شهروندان و کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت و نهادهای اعمال قدرت عمومی و احتمالا تقاص از سوی شهروندان دچار هراس در قالب بزهکاری و ناهنجاری و نافرمانی بود. به ویژه، سه عامل در شکل گیری امنیت گراشدن سیاست جنایی نقش داشته اند: 1- تروریسم و گانگستریسم (بزهکاری های گروهی) و 2- عملکرد رسانه ها در انتشار اخبار جنایی و 3- افزایش نرخ مجرمیت می باشد. روش پژوهش حاضر بصورت تجزیه و تحلیل سیاست امنیت گرا بر ترس بزهدیده شدن شهروندان می باشد.مولف های امنیت گرایی در سیاست جنایی به دو دسته کنشی(امنیت گرا پیش از وقوع جرم) و واکنشی(امنیت گرا پس از وقوع جرم) می باشد. در نتیجه، کیفیت زندگی شهروندان و میزان امنیت ذهنی و روانی آن ها، می تواند تابعی از سیاست ها و اقدامات پلیس نیز باشد پژوهش حاضر ضمن بررسی مفهوم و مولفه ها امنیت گرایی در سیاست جنایی به ویژه در اقدامات و تدابیر پلیس، تاثیر آن را بر ترس شهروندان از بزهدیده شدن و ارتباط آن را با مقوله حقوق شهروندی بررسی نموده است.
    کلید واژگان: سیاست, امنیت گرایی, نقض حریم, حقوق شهروندی, حقوق ایران}
    Seyed Rasoul Hosseini, Javad Mansori *, Hamid Reza Hidar Pour
    The discourse of "security" has been proposed as a new approach to criminal law and criminal policy. This approach is especially evident in the police organization - as a clear manifestation of top-down governance and in the form of the first level of power interaction with the people. Keeping in mind that the limits of government and political systems' involvement in the field of security are not always the same everywhere, the main issue in this research was that the fear of crime and victimization is completely natural, and if it causes Citizens to take appropriate measures to avoid being victimized, it has an important protective function, but when this feeling takes on an extreme and unreasonable aspect that causes and strengthens such a feeling, one can witness many harmful personal and social effects of The passivity and social isolation of the citizens and the reduction of public trust in the government and the institutions of exercising public power were among them, and probably retaliation by the frightened citizens in the form of delinquency, abnormality, and disobedience. In particular, three factors have played a role in the formation of the security-oriented criminal policy: 1- terrorism and gangsterism (group crimes), 2- the performance of the media in publishing criminal news, and 3- increasing the crime rate. The method of the present research is the analysis of security-oriented policy on the fear of citizens being victimized. The authors of security-oriented criminal policy are divided into two categories: active (security-oriented before the crime) and reactive (security-oriented after the crime). As a result, the quality of life of citizens and their level of mental and psychological security can also be a function of police policies and actions. The present research, while examining the concept and components of security orientation in criminal policy, especially in police actions and measures, investigates its effect. It has examined the citizens' fear of being victimized and its relationship with the category of citizenship rights.
    Keywords: Politics, Security, violation of privacy, citizenship rights, Iranian Law}
  • محمد رنجبری*

    از سبک و سیاق مرسوم در سیاست های امروزی حکومت ها؛ نرمش، انعطاف و مذاکره باهدف رسیدن به بهترین نتیجه برای حل تعارضات، اختلافات و تنش های موجود چه در امور داخلی و چه در سیاست خارجی آن هاست. آنچه در اسلام دررابطه با رفتار و ارتباط با معاندین و مخالفان سیاسی حکومت ضرورت دارد و قابل تامل است، اصل نرمش، انعطاف و مداراست و این اصول نیز بر پایه شریعت و با تاکید بر اصل عزت، حکمت و مصلحت مبتنی است. هدف اصلی این پژوهش، شناخت، تشریح و تبیین حدومرزهای نرمش قهرمانانه در سیره سیاسی علی (ع) و تاثیرات و پیامدهای به کارگیری این تاکتیک در رفتار افراد و گروه های مختلف جامعه اسلامی است. این تحقیق از نظر روش انجام کار، توصیفی - تحلیلی و از نظر روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای است. نتایج، حاکی از آن است که در مدت زمان حیات سیاسی علی (ع) ایشان در مقاطع مختلف و بنا به شرایطی از این تاکتیک استفاده نموده و همه آن نرمش ها در جهت حراست از اصل اسلام و مسلمین به کار گرفته شده است. نرمشی که ایشان در امور سیاسی به انجام رسانده اند، در چارچوب ارزش ها و بر اساس مصالح امت بوده و به شرایط و اوضاع جامعه نیز توجه همه جانبه داشته است. ایشان حق گرایی و پایداری بر اصول را به صراحت جزء برنامه های حکومتی خود اعلام می کند و بیان می دارد که شرایط و اوضاع مختلف سیاسی، نباید انسان را به مصالحه و نرمش بر سر اصول و حقایق وادار کند.

    کلید واژگان: نرمش قهرمانانه, سیاست, علی (ع), نهج البلاغه}
    Majid Ranjbari *

    from the style and trend in today's government policies; Softness, flexibility and negotiation are aimed at achieving the best result to resolve conflicts, disputes and tensions in both domestic affairs and foreign policy. What is necessary and worthy of reflection in Islam regarding the behavior and relationship with the political opponents and opponents of the government is the principle of softness, flexibility and tolerance, and these principles are also based on the Sharia and emphasizing the principle of dignity, wisdom and expediency. The main goal of this research is to identify, describe and explain the limits of heroic flexibility in the political career of Ali (AS) and the effects and consequences of using this tactic in the behavior of individuals and groups of Islamic society. This research is descriptive-analytical in terms of working method and library in terms of data collection method.The results indicate that during the political life of Ali (a.s.), he used this tactic at different times and according to the circumstances, and all those practices were used to protect the principle of Islam and Muslims. The moderation that he has done in political affairs was within the framework of values ​​and based on the interests of the Ummah, and he paid full attention to the conditions of the society. He clearly declares the right orientation and persistence on the principles as part of his government programs and states that different political conditions should not force people to compromise on the principles and facts

    Keywords: Heroic Gentleness, Politics, Ali (As), Nahj Al-Balagha}
  • محمدسجاد شیرودی*، مرتضی شیرودی
    هدف پژوهش حاضر واکاوی متدلوژی آیت الله نائینی در بومی سازی مفاهیم مدرن سیاسی است. در این راستا، اولویت بخشی معنای مدرن حکومت مشروطه بر حکومت سنتی مشروعه، از سوی علامه نائینی به مورد بررسی قرار گرفت. در واقع، علامه نائینی، آنچه از مفاهیم مدرن سیاسی به میان آورده، ظاهری تازه و مدرن بدان داده، در حالی که بر آن بود که محتوای آن در سنت اسلامی وجود داشته است. ابهام و عدم شفافیت در این محصولات مدرن و نسبت آن با محتوای سنت اسلامی و شیوه حصول بدان در متدلوژی علامه، مساله اصلی پژوهش حاضر است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که از یک سو، متدلوژی بومی سازی آیت الله نائینی، با استدلال عدم تغایر مفاهیم مدرن با اسلام، ناظر بر اولویت معانی مدرن بر مفاهیم سنتی بوده است. از سوی دیگر، این موضوع موید آن است که مواجهه عالمان دینی با مفاهیم مدرن سیاسی، تنها در چارچوب اجتهاد و از زاویه شریعت صورت گرفته است.
    کلید واژگان: نائینی, مشروعه, مشروطه, سیاست, مفاهیم سیاسی, مفاهیم مدرن}
    Mohammad Sajad Shirodi *, Morteza Shirody
    This research aims to explore Ayatollah Naini's methodology in indigenizing modern political concepts. In this regard, the prioritization of the meaning of modern constitutional government over traditional legitimate government by Ayatollah Naini is under consideration. In fact, Ayatollah Naini considers what he brings from modern political concepts as something new and modern, while its content exists in Islamic tradition. The ambiguity and lack of clarity in these modern products and their relation to the content of Islamic tradition, along with the methodology of Ayatollah, are the main issues of this research. The research method is descriptive-analytical, and the results show that, on the one hand, Ayatollah Naini's methodology in indigenizing is based on arguing the non-variation of modern concepts with Islam, emphasizing the priority of modern meanings over traditional concepts. On the other hand, this indicates that the confrontation of religious scholars with modern political concepts has taken place only within the framework of Ijtihad and from the perspective of Sharia.
    Keywords: Naini, Legitimacy, Constitutionalism, Politics, political concepts, modern concepts}
  • مریم لشکربلوکی، آتنا بهادری*، مهدی محمدزاده بنی طرفی

    یکی از آسیب های قدرت در جوامع، خودکامگی و سلطه بی حد و مرز حاکم است که عامل ایجاد ظلم و ستم، بی عدالتی، حق کشی، تعدی به حقوق رعیت و ایجاد خفقان و سرخوردگی در عموم مردم به خصوص اقشار ضعیف می شود. آشنایی با اندیشه های بلند و متعالی امیرمومنان علی علیه السلام و توجه به سیره حکومتی آن حضرت، سبب تحدید قدرت و اعمال چارچوبی برای آن می شود. حد و مرزهایی که بر اساس مبانی نظری اسلام است و از یک سو، اصول کلی حرکت حاکمان و از سوی دیگر، خطوط قرمزی که نباید از آن ها عبور نمایند را مشخص می کند. قوانینی که امام علی علیه السلام وضع نمود، در تعیین روش ها نقش مرجع دارد و با کمک آن می توان هر قدرتمندی را به حرکت بر اساس عدالت پایبند نمود و بشریت را از عوامل تجاوز و خونریزی نجات داد. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی از فراز روایات نهج البلاغه و فضای تاریخی-سیاسی عصر مولای متقیان علیه السلام، روش حکومتداری بایسته را که مبتنی بر عدل و برگرفته از حاکمیت الله است، بر سه پایه حسن تدبیر، مدیریت زمان و مکان و تلفیق قدرت نرم و سخت، استخراج نمود. خطوط کلی حکومتداری امام شامل خدامحوری، دین مداری، عدالت محوری، اعتدال گرایی، وفا و راستی و خطوط قرمز ایشان در اعمال قدرت، استبداد، اعمال زور و خشونت، تکاثر، انحصارطلبی و تفاخر است.

    کلید واژگان: قدرت, سیاست, حکومت اسلامی, حکمرانی, نهج البلاغه}
    Maryam Lashkarbolooki, Atena Bahadori *, Mahdi Mohammadzadeh Banitarfi

    One of the disadvantages of power in societies is the ruler's autocracy and boundless domination, which causes oppression, injustice, and rights violations of subjects and causes suffocation and frustration in the general public, particularly the weaker classes of people. Acquaintance with the lofty and sublime thoughts of Amir al-Mu'minin Ali (AS) and paying attention to his style of government will lead to the limitation of power. These limits and boundaries are based on the theoretical foundations of Islam. On one hand, define the general principles of the ruler's movement and on the other hand, represent the red lines that should not be crossed. The laws recognized by Imam Ali (AS) play a reference role in determining the methods. With the help of these laws, every influential person can be bound to act based on justice and save humanity from aggression and bloodshed. The present article, with a descriptive-analytics method based on Nahj al-Balaghah traditions and the historical-political atmosphere of the era of Amir al-Mu'minin Ali (AS), extracted the technique of good governance, which is based on justice and derived from the sovereignty of God. This type of governance is based on the three foundations of good planning and time and space management. and the combination of hard and soft power. The general lines of the Imam's governance include God-centeredness, religion-centeredness, justice-centeredness, moderation, faithfulness, and truth. His red lines are in the exercise of power, tyranny, force and violence, reproduction, exclusivity, and boasting.

    Keywords: Power, Politics, Islamic Government, Governance, Nahj Al-Balaghah}
  • سید مرتضی حسینی شیرگ*، حسن نقی زاده
    بررسی نقش جریان های سیاسی مدعی مهدویت می تواند به مشخص کردن مجعولات واردشده از سوی سیاسیون به روایات مهدوی کمک کند و به پالایش هرچه بیشتر روایات این حوزه بیانجامد. ازجمله دلایل رویکرد سیاسیون به مهدویت، ظرفیت این بحث در پیشبرد اهداف شان است. با این توضیح که مفاهیم و معارفی در مهدویت مطرح می شود که توسل به آن ها می توانست برای سیاسیون کارآمد باشد. ظرفیت خاص برخی مفاهیم مهدویت مانند «کارکرد سیاسی برخی القاب مرتبط با مهدویت»، «نظریه دولت متصله» و «قابلیت خاص بحث نشانه های ظهور» مهم ترین دلایل رویکرد این جریان ها به حوزه مهدویت می باشد. مطالعه حاضر با رویکرد تحلیلی- توصیفی، به دنبال ردیابی و گونه شناسی روایاتی است که توسط جریان های سیاسی در حوزه مهدویت جعل  یا تحریف شده است و هم چنین نگاهی دارد به دلایل رویکرد جریان های سیاسی به حوزه مهدویت. یافته های این مطالعه بیانگر وجود گونه های متعددی از جعل و تحریف در روایات و معارف مهدوی است: 1.جعل در نام، نسب و مصداق مهدی موعود؛ 2.جعل در ویژگی های جسمی مهدی موعود؛ 3.جعل در مکان ظهور؛ 4.جعل درزمینه دولت متصله و 5.جعل در مدح و ذم بلاد از  گونه های مهم جعل و تحریف جریان های سیاسی در حوزه مهدویت است.
    کلید واژگان: مهدویت, سیاست, وضع حدیث, تحریف حدیث, فقه الحدیث}
    Seyed Morteza Hosseini *, Hasan Naghizadeh
    Study of the role of political currents claiming Mahdism can identify the fabricated hadiths introduced by politicians to Mahdavi traditions and refine the traditions of this area as much as possible. Among the reasons for politicians' approach to Mahdism is the capacity of this discussion to advance their goals. In other words, there are concepts and teachings in Mahdism which are effective for politicians. The special capacity of some concepts of Mahdism, such as "the political function of some titles related to Mahdism", "the theory of connected state," and "the special ability to discuss the signs of emergence" are among the most important reasons for the approach of these currents to Mahdism. Using the analytical-descriptive method, this research seeks to trace fabricated narratives that have been forged or fabricated by political currents in the field of Mahdism. It takes also a look at reasons for the approach of political currents to Mahdism. Findings show many types of forgery in Mahdavi traditions and teachings, of which the most important types are as follows: "Forgery in the name, lineage, and example of the Promised Mahdi", "forgery in the physical characteristics of the Promised Mahdi", "forgery in the place of Appearance", "forgery in the issue of connected government", "forgery in praise and blame of lands".
    Keywords: Mahdism, Politics, Fabrication of Hadith, Forgery of Hadith, Understanding Hadith}
  • رشید رکابیان*، صادق شفیعی، حسن نقدیان
    هدف پژوهش حاضر بررسی سیاست اخلاقی در نظام اسلامی، در اندیشه سیاسی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در اندیشه امام خمینی تنها سیاست مقبول برای اداره جامعه، سیاست الهی است. ایشان در جایگاه یک سیاستمدار دینی برای اخلاق، اهمیت ویژه ای قایل بوده است که در راستای پیوند اخلاق و سیاست و نهادن سیاست بر پایه اخلاق، اخلاق سیاسی خود را به گونهای رقم زد که آرمان با واقعیت گره بخورد. ایشان در اخلاق سیاسی خود به عملی سازی نه مفهوم یا مولفه دست زد تا واقعیتهای گذرای زمانش را بر پایه اصول اخلاقی منطبق کند. عملیسازی مولفه های اخلاق سیاسی امام خمینی در شیوه حکومت، توانست چنین الگویی را به دیگر حکومتها بنمایاند که سیاست فقط با رشد آرمان و اخلاق به سرمنزل مقصود خواهد رسید، نه با کشتن اخلاق در مسلخ قدرت و سیاست.
    کلید واژگان: اخلاق, سیاست, اخلاق سیاسی, سیاست اخلاقی, نظام اسلامی, امام خمینی}
    Rashid Recabian *, Sadegh Shfeie, Hasan Naqdian
    This research examines the ethical politics in the Islamic system from the political perspective of Imam Khomeini. The research adopts a descriptive-analytical method, and the results indicate that in Imam Khomeini's ideology, divine politics is the only acceptable policy for governing society. As a religious politician, he attached particular importance to ethics and morality, considering them the backbone of social and individual development. He vigorously confronted moral decadence in political ethics, emphasizing the need for moral and spiritual elevation. Imam Khomeini's ethical politics not only sought to purify society from corruption but also aimed at establishing a just and moral government. He framed ethical politics as a solution to the challenges posed by Western modernity, Iranian constitutionalism, and particularly during World War II when Iran faced occupation and humiliation. His ethical politics, rooted in Islamic values, provided a comprehensive framework for addressing society's fixed and variable needs.
    Keywords: Ethics, Politics, Political Ethics, Ethical Politics, Islamic System, Imam Khomeini}
  • محمدهادی امین ناجی، سید محمدمهدی جعفری، محمدصابر تیموری*

    تاکیدات النظام الفکری الإسلامی و وجود المنازعات و التفرق بین المسلمین فی البلدان الإسلامیه، تدل علی انه فی ساحه الوحده و تعیین المبانی و الاصول، الحدود و الحلول لها من قبل الباحثین و المترحمین و المتعاطفین للدین، تکون الحاجه إلی السعی النظری و العملی الکثیر. قد کان الإمام علی علیه السلام علی اساس المکانه والمرتبه العلیا له بین المسلمین، من الشخصیات الإسلامیه الکبیره التی یلعب دورا هاما فی إثاره الوحده الإسلامیه و إزاله التفرقه و التشتت. علی اساس آراء و سیره الإمام علی علیه السلام فی نهج البلاغه، یوجد المسلمون مسارا جدیدا للإتحاد و یحصلون علی العزه لهم فی الزمن الماضی من خلال إصلاح العلاقات مع المجتمعات غیر الإسلامیه و إثاره الإتحاد و التضامن السیاسی بین البلدان الإسلامیه و توفیر المجال فی سبیل الوحده السیاسیه بین المجموعات و الاحزاب و المذاهب و الادیان الإسلامیه. هذه الدراسه، التی اجریت بالمنهج الوصفی التحلیلی، یسعی ان یعرف الافکار و الآراء المعتدله للإمام علی علیه السلام و الإجتناب عن الإفراط و التفریط و تضیق المجال علی المجموعات القشریه و المتعصبه فی سبیل الوحده السیاسیه بین المسلمین. بالإضافه الی هذا، الإمام علی علیه السلام، قد اهتم بالتمسک بالقرآن الکریم و النبی صلی الله علیه و آله و الرجوع الی اولی الامر و الإطاعه عنهم و الفضایل و القیم الاخلاقیه و حفظ الحریه کاهم الاصول و المبانی للوحده السیاسیه للمسلمین؛ و فی هذه الظروف، یتحقق الإقتدار و العزه و التکامل المادی و المعنوی للامه الإسلامیه.

    کلید واژگان: الإمام علی علیه السلام, نهج البلاغه, الوحده, السیاسه, الوحده السیاسیه}
    MohammadHaadi Amin Naji, Sayd MohammadMehdi jafari, MohammadSaber Taimouri

    The affirmations of the Islamic intellectual system and the existence of differences and divisions among Muslims in Islamic countries indicate that a great practical and theoretical effort is needed in the field of unity and determination of the foundations and principles, limits, and solutions to remove them on the part of researchers and sympathizers of the religion. Imam Ali (PBUH) was one of the great Islamic personalities based on his position and high rank among Muslims, who played a significant role in creating Islamic unity and removing the division and disunity. Muslims find a new way for unity based on the theories and lifestyle of Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balagha and Islamic religions and parties have gained esteem by reforming relations with non-Islamic societies and provoking political solidarity and unity among Islamic countries and providing the opportunity with the route of political unity among groups in the past. This research, which has been carried out in a descriptiveanalytical method, attempts to express the moderate thoughts and opinions of Imam Ali (PBUH) by avoiding extremes, excesses, and narrowing the area on petrified and bigoted groups on the route of political unity among MuslimsIn addition, Imam Ali (PBUH) adhered to the Holy Qur'an, the Holy Prophet (peace and blessings of God be upon him), referring to those in command, and obeying them and moral virtues and eruditions, and preserving freedom as the most important principles and foundations of the political unity of Muslims. The strength, pride, and material and spiritual integrity of the Islamic Ummah will be achieved.

    Keywords: Imam Ali (P.B.U.H), Nahj-ul-Balagheh, Unity, Politics, Fundamentals, Principles}
  • مرتضی غرصبان *، محمدحسن مهدی پور

    «مقاومت» یکی از مفاهیم مهم در فرهنگ اسلامی است که مسلمانان با تکیه بر آن می توانند دشمن را از رسیدن به اهداف خود بازدارند. بی تردید دشمن در برابر مقاومت اسلامی، چالش هایی ایجاد می کند تا مانع دستیابی مسلمانان مقاومت گر به اهداف خود باشند. این چالش ها را در ابعاد گوناگونی می توان تقسیم بندی است که چالش ها سیاسی، از مهم ترین آنها است. چالش های سیاسی در دو عرصه داخلی و خارجی ممکن است ایجاد شود. این تحقیق در پی تبیین چالش های سیاسی مقاومت اسلامی در عرصه خارجی است. ازآنجاکه قرآن کریم با تاکید بر مقاومت اسلامی در برابر دشمن، به ارایه راهکار مقاومت پرداخته است، در این تحقیق، راه حل های قرآنی مقابله با این چالش ها نیز تبیین می گردد. با بررسی و تحلیل اقدامات دشمن، مهم ترین چالش های خارجی، جبهه سازی دشمن، انزوا، تضعیف، و در نهایت تسلط استعمارگران است. از قرآن کریم برای مقابله با این چالش ها، راهکارهای متعددی نظیر روابط خارجی، عزت طلبی، تقویت درونی، و در نهایت استقلال و سلطه ستیزی استفاده می شود. نوع گردآوری اطلاعات در این تحقیق، کتابخانه ای بوده و با روش توصیفی-تحلیلی به پاسخ گویی به پرسش پژوهش پرداخته است.

    کلید واژگان: مقاومت, چالش, سیاست, مقاومت اسلامی, چالش سیاسی, راه حل های قرآنی}
    Morteza Gharasban *, Mohammadhasan Mahdipour

    Resistance is one of the important concepts in Islamic culture, relying on which Muslims can stop the enemy from achieving their goals. Undoubtedly, the enemy creates challenges against the Islamic resistance to prevent the resisting Muslims from achieving their goals. These challenges can be divided into various aspects, of which political challenges are of the most important. Political challenges may arise in both national and international arenas. This study seeks to explain the political challenges of Islamic resistance in the international arena. Since the Holy Qur'an has provided a solution for resistance by emphasizing the Islamic resistance against the enemy, in this research, the Qur'anic solutions to deal with these challenges are also explained. By examining and analyzing the actions of the enemy, the most important international challenges are the fronting of the enemy, isolation, weakening, and finally the dominance of the colonists. To cope with these challenges, several solutions are used from the Holy Qur'an, such as foreign relations, self-respect, internal empowerment, and finally, independence and anti-dominance. The type of information collection in this research is library-based and it has answered the research question via a descriptive-analytical method.

    Keywords: resistance, challenge, Politics, Islamic Resistance, Political Challenge, Qur'anic Solutions}
  • مجید محمدلو*
    با وقوع انقلاب اسلامی و تحول در ساختار سیاسی کشور، دانش فقه و رویکرد استنباطی آن مبتنی بر تفکر پیوند دین و سیاست، نقش اساسی در حکمرانی و حکومت داری بر پایه دین به خود می گیرد و مطابقت با شریعت، اصل کلی و حاکم بر جمیع شیون حاکمیتی و اجتماعی کشور (قوانین، آیین نامه ها، هنجارها و...) می شود. بااین حال مرور تجربه چهار دهه اخیر تعامل فقه با عرصه های سیاست و اجتماع بیانگر ظهور روندی است که حکایت از شکاف و فاصله گرفتن سیاست و اجتماع از احکام و آموزه های فقهی دارد. با بهره گیری از روش روندپژوهی و با تامل در پیمایش ها و یافته های آماری چند دهه اخیر، چنین استنباط می شود که افول موقعیت و کاهش نفوذ اجتماعی نهاد روحانیت، تغییر نگرش در تلقی از دین و دین داری و تحول در ترجیحات ارزشی و نگرشی جامعه به عنوان شواهد و نشانه های ظهور این روند هستند. بروز ناکارآمدی ها، جریان روشنفکری و سیاسی ناهمسو با قرایت رسمی از دیانت و فقه، تغییر و تحول در ایده مشروعیت سیاسی و روند جهانی شدن  و مواجهه با دنیای مدرن مهم ترین علل و عواملی هستند که در ایجاد چنین روندی موثر هستند. عرف گرایی در حکمرانی، انزوای ارزش ها و هنجارهای دینی در ساحت سیاست و اجتماع، رواج تساهل اجتماعی، خودمرجعی دینی و ظهور جریان ها و گروه های مدعی دین با رویکردهای غیررسمی و انحرافی ازجمله پیامدهای تدریجی گسترش چنین روندی هستند.
    کلید واژگان: روندپژوهی, شریعت و فقه, سیاست و جامعه, عرفی شدن, تساهل اجتماعی}
    Majid Mohammadlu *
    The knowledge of jurisprudence is considered the basis of Iranian society since the distant past. With the emergence of the Islamic Revolution and the establishment of the Islamic Republic, this knowledge and its inferential method became the basis of governance So that conformity with religion became the basis of laws, regulations and legal guidelines of the country. Studying the experience of the last four decades regarding the relationship between jurisprudence and politics and society shows the emergence of a trend that tends to separate the thinking and method of jurisprudence from politics and society. Studying the results of official polls that have taken place during this period shows some evidence and signs of the emergence of this trend; Reducing the social influence and popularity of the clergy, Change in perception of religion and religiosity, and the change in value and attitude preferences of the society is some of these cases. The desire for modernity and the globalization process, the occurrence of inefficiencies, The intellectual and political trend is inconsistent with the official reading of jurisprudence and change in the idea of political legitimacy are the most important factors that are effective in creating this trend. The expansion of this trend led to the emergence of Conventionalism in governance, and the abandonment of religious values in the field of politics and social relations and the emergence of religious groups with unofficial and deviant approaches.
    Keywords: research trend, jurisprudence, society, politics, secularization, social tolerance}
  • سید مرتضی حسینی شیرگ، حسن نقی زاده*، محمدحسن رستمی

    بررسی نقش جریان های سیاسی مدعی مهدویت می تواند به مشخص کردن مجعولات واردشده ازسوی سیاسیون به روایات مهدوی کمک کند و به پالایش هرچه بیشتر روایات این حوزه بینجامد. ظهور مدعیان مهدوی فراوان در زیدیه نشان از آن دارد که مهدویت در این جریان از کارکرد سیاسی پررنگی برخوردار بوده است. شواهدی از جعل و تحریف روایات مهدوی را می توان در این فرقه ردیابی نمود. مطالعه حاضر با بررسی منابع متقدم زیدیه و منابع حدیثی فریقین و مطالعه تاریخی سرگذشت مدعیان مهدویت در فرقه زیدیه، آن دسته از احادیث و ادعاهای مرتبط با مفاهیم و معارف مهدوی را که نیاز به تامل داشته و محل بحث بوده، شناسایی کرده و با رویکرد تحلیلی توصیفی، به دنبال ردیابی روایات جعلی است که توسط جریان سیاسی زیدیه جعل یا مورد تحریف واقع شده اند. داده های این مطالعه که براساس تاریخ ظهور مدعیان مهدویت در زیدیه دسته بندی شده، بیانگر گونه های فراوانی از جعل و تحریف در روایات و معارف مهدوی است که جریان های «زید بن علی» و «نفس زکیه»، از مهم ترین آن هاست. در این میان نقش جریان «نفس زکیه» بسیار پررنگ تر است. همچنین درباره روایات فضیلت آخرالزمانی طالقان و احادیثی با طرف «اسمه اسم نبی» گمان دست داشتن زیدیان در جعل آن می رود.

    کلید واژگان: مهدویت, زیدیه, حدیث جعلی, سیاست}
    Seyyed Morteza Hosseini Shirg, Hassan Naghizadeh *, MohammadHassan Rostami
    Introduction

    Mahdavi's traditions and concepts have been the focus of various political groups at the forefront of Islam. It seems that political currents claiming Mahdism have played a large role in falsifying and distorting Mahdavi traditions and concepts and have used the method of falsification as a way of political exploitation of Mahdavi traditions. It seems that at the end of the Umayyad period, most of the fake traditions and concepts found their way into Mahdavi traditions. During this period, various political groups such as the Abbasids, Kisaniyyas, Zaidis, etc. tried to take over the government, and one of the most important tricks of these political currents in order to legitimize themselves was resorting to Mahdavi concepts; In such a way that we see Mahdavi claims widely in all these currents. Many traditions have been narrated from the Prophet about the emergence of a man from his family as the Mahdi. In these traditions, the important feature of Mahdi is mentioned, that is, justice. These traditions existed among the people and many considered themselves waiting for the appearance of the promised Mahdi.Among the political currents of the beginning of Islam, which tried to legitimize and gain power by using Mahdavi hadiths, we can mention various currents that emerged in Zaidiyyah. Many clues can be found that currents such as Nafs Zakiya, Yahya ibn Omar and Muhammad ibn Qasim have pursued their own political interests by using Mahdavi's teachings and hadiths. In the meantime, the flow of Zakiyah's soul, namely Muhammad ibn Abdullah ibn Hassan, has played a more prominent role in forging and distorting hadiths and teachings of Mahdism.

    Materials and Methods

    In this study, we have examined the advanced sources of Zaidiyyah, as well as the hadith sources of Fariqayn, and the historical study of the history of the claimants of Mahdism in the Zaydiyya sect, and we have identified those types of hadiths and claims related to Mahdavi concepts and teachings, which required reflection and discussion. We have investigated these traditions with descriptive and analytical methods. With the explanation that in order to find the Zaidian forgeries in the Mahdavi traditions, the answers to the above questions can be reached in two ways. First, the historical study of the most important movements of Zaidiyya and the examination of their claims, which are related to the discussion of Mahdism, are discussed. To move in this direction, the investigation of Islamic first-hand historical sources and sources like Muqatil al-Talbeen of Abul Faraj Esfahani (died 356 AH) and Haqiq al-Marafa fi ’Ilam Kalam of Ahmad ibn Sulaiman (died 556 AH), which are among the first-hand sources of Zaidiyyah, can be helpful. And the second way is to review the narratives that are somewhat doubtful and can be related to some of these currents. In fact, in this method, we are looking for clues that connect the hadith in question with a specific political current. Many examples of such hadiths can be found that are related to some political currents, so by using this clue, we can look for more evidence to prove the falsification or distortion of these items. Among the prominent examples of this type of traditions, we can mention the traditions related to the stammering of Mahdi Mououd's speech or the traditions of Yaran Taleqani of Mououd Mehdi, each of which is related to a specific political current.

    Results and Discussion

    The Mahdavi debates in Zaidiyyah are more than a religious issue, it is a political issue, and several political currents can be traced in this sect that started an uprising by taking advantage of the political color of these concepts. In the course of Zayd ibn Ali, although we do not witness falsification of hadith due to the fact that his followers do not believe in the absence of Zayd; However, we see the use of Mahdavi titles such as "Mahdi" and "Mansour" in order to make him superior and to insinuate that he is a Mahdi. In other schools of Zaidiyyah, such as Nafs Zakiyah, Yahya ibn Omar and Muhammad ibn Qasim, we witness the falsification and distortion of hadiths for political interests.

    Conclusion

    In the course of Muhammad ibn Abdullah ibn Hasan, nicknamed "Zakieh's soul", Mahdavi concepts play a prominent role. In many hadiths, traces of this trend can be seen, its falsification and distortion. In order to insinuate that he is a Mahdi, traditions have been forged in his name, father's name, nickname, mother's name and physical characteristics. The traditions that consider the name of the promised Mahdi's father to be the same as that of the Prophet's father are completely rejected from the point of view of the evidence, and these traditions cannot be cited. And due to the existence of several evidences, these kinds of traditions are not unrelated to some political currents, including the Nafs Zakiya current. On the other hand, the hadiths that only emphasized the same name of the promised Mahdi with the Prophet have been considered authentic by many hadith scholars of the Fariqayn in many cases. In the traditions that some of the promised companions of the end of time know from Taleghan, as well as the traditions that talk about the treasures of Taleghan, traces of Muhammad Ibn Qasim can be observed. We witness the appeal to the signs of emergence and the claim that some of these signs happened in the course of Yahya ibn Omar. In my opinion, the reason for resorting to the signs of emergence during Yahya's time should be considered that he was not the same name as the Prophet, contrary to many Mahdavi mutawatar hadiths.Also, the falsification and distortion of traditions by "Ismuhu Ismu Nabi" cannot be unrelated to Yahya's movement; However, this claim needs to be studied and find more evidence.

    Keywords: Mahdism, Zaidiyyah, fabricated hadith, Politics}
  • علی شیرخانی، بهرام دلیر
    قاعده لاضرر یکی از قواعد مهم در فقه مسلمین بوده و در تمامی ابواب فقهی کاربرد دارد. از آنجا که سیاست یکی از حوزه های مهم جوامع انسانی است و به تعبیر امام خمینی اسلام و فقهش، به تمامه سیاسی است، ارتباط این قاعد با سیاست، بسیار با ارزش و اساسی، تلقی می شود و می توان از ظرفیت این قاعده در حوزه سیاست و نظام بین الملل استفاده کرد. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که از ظرفیت قاعده مهم لاضرر، در عرصه سیاست به معنای عام آن، چگونه می توان بهره برد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که بنابر رویکر امام خمینی به این قاعده که آن را یک امر حکومتی می داند، این قاعده می تواند یاری گر فقیه در عرصه های گوناگون سیاسی- اجتماعی باشد. این قاعده می تواند در تمامی عرصه های فردی، اجتماعی، سیاسی (ملی و بین المللی)، مانع به فعلیت رسیدن برخی از احکام ثابت گردد. در این صورت باید این ضرر به تناسب حکم و موضوع، متعلق حکم مشخص گردد؛ اگر ضرر در عرصه فردی است، متعلق تشخیص آن نوع افراد جامعه است و اگر ضرر، سیاسی و حکومتی است، مرجع تشخیص آن حاکم اسلامی است؛ در نتیجه حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت جامعه اسلامی، سعه و دامنه ضرر را تشخیص می دهد و بر اساس آن عمل می کند.
    کلید واژگان: قاعده لاضرر, سیاست, فقه سیاسی, احکام حکومتی}
    Ali Shirkhani, Bahram Dalir
    The principle of Lā Zerār (no harm) is one of the important rules in Islamic Fiqh (Jurisprudence)and it is practical in all jurisprudential aspects. Since politics is one of the significant fields in human societies and according to Imām Khomeini, Islam and its Fiqh are completely political issues, the relation between this principle and politics is considered so valuable and pivotal. It is possible to utilize the potential of this principle in the realm of politics and international systems. In this regard, the present research aims to answer how we can make use of the potential of this principle in the realm of politics in general. The research method is descriptive-analytic, and the results indicate that according to Imām Khomeini’s approach to this principle that regards it as a governmental order, it can assist jurists in different political and social fields and prevent the actualization of some established laws in all individual, social, and political (national-international) domains. In this case, the harm should be identified in terms of compatibility between order and subject: If it refers to an individual subject, it should be identified by individuals and if it is political and governmental, it is within the authority of the Islamic ruler. Therefore, the Islamic ruler should identify the extent of harm with respect to the interests of Islamic society and act accordingly.
    Keywords: Principle of Lā Zerār (No Harm), Politics, Political Fiqh (Jurisprudence), Governmental Orders}
  • اعظم بقائی، حسین مهربانی فر*
    زیارت و گردشگری مذهبی در عین فرصت های مشترک برای همگرایی و همراهی، تفاوت بنیادین در مبنا، کارکرد و پیامدهای اجتماعی  دارند. این امر مناقشات مختلفی را در سیاست گذاری به دنبال داشته است. این پژوهش شناخت وضعیت موجود سیاست های آستان قدس رضوی در نسبت با موضوع زیارت و گردشگری مذهبی را پی می جوید و در نهایت به دنبال این است که بر اساس دریافتی کلی از وضعیت موجود این سیاست ها، فهرستی از اولویت های ناظر به وضعیت مطلوب سیاست ها و خدمات آستان در حوزه زیارت و گردشگری مذهبی به دست دهد؛ بهره گیری از روش اسنادی و مصاحبه کیفی با متخصصان، سیاست گذاران و مجریان گردشگری مذهبی و زیارت در گردآوری اطلاعات و همچنین تحلیل داده های به دست آمده از آن با روش تحلیل محتوای کیفی به این نتیجه منتهی شد که نه تنها مسیله گردشگری مذهبی در سیاست های آستان قدس رضوی مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه هیچ نسبتی میان گردشگری و زیارت در این سیاست ها برقرار نشده است؛ از جمله مسایل و موضوعات سیاست های موجود در حوزه زیارت، می توان به اثربخشی زیارت و تدوام ارتباط با زایران، تحقق زیارت با معرفت و ارتقای آداب و مناسک آن، مشارکت افزایی مردم در خدمات زیارت و محرومیت زدایی و... اشاره کرد. همچنین از میان اولویت ها، مواردی همچون ایجاد همگرایی میان گردشگری و زیارت و بهره گیری از ظرفیت های گردشگری در امتداد زیارت و حفظ هسته معنایی زیارت و بسط آن در خدمات حرم و شهر زیارتی قابل ذکر است.
    کلید واژگان: زیارت, گردشگری مذهبی, سیاست, آستان قدس رضوی}
    Azam Baghayi, Hossein Mehrabani Far *
    Pilgrimage and religious tourism, despite common opportunities for convergence and companionship, have fundamental differences in basis, function and social consequences. This has led to various controversies in policy making. The current study seeks to know the current state of the policies of Āstān Quds Razavi in relation to pilgrimage and religious tourism. And finally, based on the overall perception of the current state of these policies, it seeks to obtain a list of priorities regarding the favorable state of Āstān's policies and services in the field of pilgrimage and religious tourism; utilizing documentary methods and qualitative interviews with experts, policy makers and implementers of religious tourism and pilgrimage in gathering information and also analyzing the data obtained from it using the qualitative content analysis method led to the conclusion that not only the issue of religious tourism in policies of Razavi's Āstān Quds has not been taken into consideration, but no relation between tourism and pilgrimage has been established in these policies. Among the problems and issues of policies in the field of pilgrimage, we can mention the effectiveness of pilgrimage and the continuity of communication with pilgrims, the realization of pilgrimage with knowledge and the promotion of its customs and rituals, the increasing participation of people in pilgrimage services and the removal of deprivation, etc. Also, among the priorities, things like "creating convergence between tourism and pilgrimage and taking advantage of tourism capacities along the pilgrimage and preserving the meaning core of pilgrimage and expanding it in the services of the shrine and pilgrimage city are worth mentioning.
    Keywords: Pilgrimage, religious tourism, Politics, Āstān Quds Razavi}
  • مهدی بیدلی

    نهضت اعجازگونه، بی بدیل و حیات بخش امام حسین(ع) از آغازین روز واقعه، عبرت ها، پیامدها و نتایج فراوانی در پی داشت و طرفداران زیادی از ملل و مذاهب مختلف به خود جلب کرد. هر حرکت و قیامی نیازمند پشتوانه دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی است. درک واقع بینانه تحولات سیاسی اجتماعی و کشف و استخراج پیام ها و عبرت های مستتر در نهضت های فراگیر مستلزم نگرش و بینش تاریخی است تا تبیین گر نهضت و هسته اصلی قیام باشد. نهضت عاشورا نیز به مثابه یک قیام تحول ساز در بستر تاریخ، مبتنی بر نظام اندیشه ای و تحلیلی امام حسین(ع) به وقوع پیوست. پرسش های اصلی پژوهش آنست که در دوران نهضت، حضرت چه تفکر سیاسی را دنبال می کردند و مردم در این مسیر چه افکاری داشتند؟ بر این اساس نوشتار حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای اندیشه های سیاسی در نهضت امام حسین(ع) را مورد بررسی قرار داده است.

    کلید واژگان: امام حسین(ع), اندیشه سیاسی, عاشورا, فلسفه قیام عاشورا}
    Mehdi Bideli

    Imam al-Husayn's matchless movement has since exerted its profound influence, hence it has absorbed much serious attention from all over the world. The Ashura movement was backed by a comprehensive socio-political and religious outlooks. The present paper deals with certain socio-political aspects of people's reactions and participation in the Ashura movement. It also provides some answers to their roles and duties in the time of such all-embracing movements.

    Keywords: political thoughts, movement, Politics, political science, Imam al-Husayn}
  • حامد آل یمین، علیو ابوبکر موسی

    القاعده در گستره بین الملل و بوکوحرام در مرزهای نیجریه، با رویکرد تقریبا مشابهی به اقدامات تروریستی می پردازند. اقدامات تروریستی این دو گروه به میزانی گسترده و خشونت بار است که در تمام کشورها، مورد توجه قرار گرفته و حتی دیگر مسلمانان غیر مرتبط با این سازمان ها نیز، از تبعات اقدامات آنها در امان نیستند. از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های القاعده و بوکوحرام، تاکید بر مذهب و رویکرد سیاسی در آنها است. در اهداف، مبانی، روش و رویکرد دینی این دو سازمان، اشتراکات فراوانی وجود دارد. برخی از این اشتراکات، برتر دانستن دیدگاه خود، خوانش جدید از مفاهیم اسلامی، تاکید بر جهاد و دعوت دیگران، تشکیل حکومت سیاسی، کشتن مخالفان خود و تشکیل حکومت مستقل می باشد. دو فرقه مذکور، تنها خود و پیروان خود را مسلمان می خوانند و با وعده های دروغین و استفاده از ابزار دین، سیاست و پول، افراد زیادی را وارد گروه خود می کنند. القاعده دارای تشکیلات به روزتر و گسترده تری است؛ اما بوکوحرام تشکیلات ضعیف تر و کوچک تری دارد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی میان رویکرد این دو سازمان، مقایسه ای انجام داده است تا تمایزات و تشابهات میان آنها واضح گردد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: تروریسم, القاعده, بوکوحرام, مذهب, سیاست, جهاد}
    Hamed Aleyamin, Aliyu Abubakr Musa

    Al-Qaeda in the international arena and Boko Haram in the borders of Nigeria, are engaging in terrorist activities with an almost similar approach. The terrorist actions of these two groups are so widespread and violent that they have been noticed in almost all countries, even in non-Muslim countries. One of the most important and characteristic features of Al-Qaeda and Boko Haram is their emphasis on religion and political approach. There are many commonalities in the goals, foundations, method and religious approach of these two organizations. Some of these commonalities are the superiority of one's own point of view, a new reading of Islamic concepts, emphasis on Jihad and inviting others, forming a political government, killing one's opponents, and establishing an independent government. The two mentioned sects call only themselves and their followers as Muslims, and with false promises and using the tools of religion, politics and money, they bring many people into their group. Al-Qaeda has a more up-to-date and wider organization; while Boko Haram has a weaker and smaller organization. This essay has made a comparison between the approach of these two organizations with descriptive-analytical method to clarify the differences and similarities between them.

    Keywords: Terrorism, Al-Qaeda, Boko Haram, religion, Politics, Jihad}
  • محمد عابدی*

    برداشت سیاسی از قرآن، به جهت ماهیت سیاسی و ارتباطش با قدرت، آسیب هایی گسترده تر (نسبت به دیگر انواع برداشت ها) درپی داشته است. بخشی از بسترهای آسیب زا، مرتبط به کاربست نادرست قواعد علم معانی، یا غفلت از آنهاست. مشکل مذکور این مسیله را پیش روی ما می نهد که آیا می توان آسیب پذیری برداشت های سیاسی در عرصه کاربست قواعد علم معانی را اثبات کرد؟ اثبات آسیب پذیری، انگیزه لازم برای پی جویی ایجاد تمهیداتی جهت ارایه برداشت های سیاسی معتبر را فراهم آورد. مطالعه حاضر که به روش توصیفی و تحلیلی سامان می یابد، براین فرض تاکید دارد که برداشت های سیاسی در کاربست قواعد علم معانی یا بی توجهی به قواعد دچار آسیب شده اند. گزارش نمونه های عینی این آسیب ها، تحقق آسیب پذیری را در عمل اثبات می کند و دستاوردش اثبات آسیب پذیری برداشت ها در چهار قلمرو  مهم قواعد علم معانی(مصادیقی از قاعده های اطناب؛ مجاز در اسناد؛ حصر وقصر؛ وصل وفصل)، و ایجاد دغدغه برای ارایه راهکارهای اصلاح آسیب ها و ارایه برداشت های سیاسی معتبر است.

    کلید واژگان: سیاست, برداشت سیاسی, معانی, قواعد علم معانی}
    Mohammad Abedi *

    The political interpretation of the Qur'an, due to its political nature and relation to power, has caused more extensive damage (than other types of interpretations). Part of the harmful context is related to the misuse or neglect of the rules of semantics.  This problem raises the question of whether the vulnerability of political perceptions in the application of the rules of semantics can be proved. Proving vulnerability provided the motivation to seek to make arrangements to provide credible political insights. The present study, which is organized by descriptive and analytical methods, emphasizes the assumption that political perceptions have been damaged in the application of the rules of semantics or disregard for the rules.  Reporting objective examples of these injuries proves the realization of vulnerability in practice, and its achievement proves the vulnerability of impressions in four important areas of semantic rules (examples of rules of “Qaedeh Etnab”; permitted in documents; “Hasr wa Qasr, Fasl waw asl”); Provides solutions to repair injuries and provide political insights

    Keywords: Politics, political perception, meanings, rules of semantics}
  • سید مرتضی حسینی شیرگ*، حسن نقی زاده، محمدحسن رستمی

    روایات فراوانی در حوزه مهدویت پیرامون مدح و ذم بلاد و نقش آفرینی پررنگ برخی سرزمین ها در آخرالزمان یافت می شود. به نظر می رسد مدح و ذم بلاد از مهمترین مواضع اهل سیاست در القای برتری خویش و مذمت پایگاه رقیب بوده است. ارایه نقش آخرالزمانی پررنگ از مناطق تحت سلطه خویش، اثرات روانی دارد و سبب حس افتخار و برتری نسبت به سایر مناطق و به ویژه مناطق رقیب می شود. نوشتار حاضر با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع حدیثی و تاریخی به دنبال یافتن منشا پیدایش منقولات فراوان در مدح و ذم بلاد در روایات مهدویت است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که روایات فراوانی در مدح یا ذم مناطقی مانند شام، بیت المقدس، انطاکیه، طور، طالقان، مشرق و مغرب در روایات مهدوی ظهور کرده اند و مهمترین نقش در پیدایش این دست منقولات، انگیزه ها و اهداف سیاسی است. این دست منقولات ازنظر سندی و متنی رد می شود و نشانه هایی از جعل و تحریف در آن آشکار است.

    کلید واژگان: مهدویت, جعل حدیث, سیاست, فقه الحدیث, روایات مدح و ذم بلاد}
    Sayyid Morteza Hoseini Shirag *, Hasan Naghizadeh, MohammadHasan Rostami

    In the field of Mahdism, there are a lot of narrations about praising and blaming some territories and their prominent role in the apocalypse. It seems that praising and blaming the territories has been one of the most important tools for the politicians to instill their superiority as well as their rival's contempt. Presenting an active apocalyptic role of the regions under one's control has psychological effects. Also, it causes a sense of pride and superiority over other territories, especially rival regions. Using a descriptive-analytical method as well as narrative and historical sources, this writing tries to find the origin of many narrations about praising and blaming some regions in the field of Mahdism. According to the results, in the collections of Mahdism hadiths, many narrations appeared which are about praising or blaming regions such as Shām, Jerusalem, Antioch, Sinai (Ṭūr), Ṭāliqān, the East, and the West. Political motives and goals play the most important role in the emergence of these hadiths. They not only are invalid in terms of their isnad and text, but also, have obvious signs of falsification and fabrication.

    Keywords: Mahdism, Falsification of the hadith, politics, The science of hadith comprehension, Narrations about praising, blaming territories}
  • امیدرضا سبحانی جانبهان *، علیرضا خراسانی، امیرمحمد خلج، حسین عارف

    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش آموزش و پرورش در توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه صورت گرفته است. به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا مفاهیم آموزش و پرورش، توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را با استفاده از منابع معتبر تعریف کرده و سپس به شرح تاثیرات و نقش آموزش و پرورش در توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه پرداخته شده است. در این تحقیق، به بررسی اثرگذاری آموزش و پرورش در بالا بردن سطح دانش و علمیه جامعه، ایجاد فرهنگی سازنده، پایدارسازی اقتصادی، توسعه فناوری و کاهش فقر و بی کاری پرداخته شده است. در نهایت، بر این ایده پایه ای تاکید شده است که آموزش و پرورش به عنوان یکی از عامل های اساسی توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، باید به شیوه هایی مناسب و با استفاده از روش های مدرن و موثر اجرا شود.

    کلید واژگان: آموزش وپرورش, اقتصاد, فرهنگ, سیاست, جامعه}
    OmidReza Sobhani *, AliReza Khorasani, Amir Mohammad khalaj, Hosein Aref

    The present study aimed to investigate the role of education in political, cultural and economic development of society. In order to achieve this goal, first the concepts of education, political, cultural and economic development have been defined using credible sources and then the effects and role of education in the political, cultural and economic development of the society has been discussed. In this research, the impact of education on raising the level of knowledge and theology of society, creating a constructive culture, economic sustainability, technology development and poverty reduction and unemployment has been discussed. Finally, it is emphasized on the basic idea that education, as one of the fundamental factors of the political, cultural and economic development of society, should be implemented in appropriate ways and using modern and effective methods.

    Keywords: Education, Economics, Culture, Politics, Society}
  • حسام قربانی

    بنای شهر بغداد به دست عباسیان سبب شد، این شهر در تمامی زمینه‌ها از جمله اندیشه سیاسی حاکم بر آن در طول حوادث و جریانات قرن دوم هجری، پیوند ناگسستنی با حکومت عباسیان داشته باشد. از یک سو، بغداد مرکز حکومت و پایتخت عباسیان به شمار می‌رود و از سوی دیگر، این شهر بستری جهت تعامل با علویان است که به نوبه خود در مقطعی یاور حکومت بوده‌اند و در روی کار آمدن حکومت نقش اساسی داشته‌اند و در مقطعی در برابر عباسیان قرار گرفته‌اند. پژوهش حاضر کوشیده است تا با استفاده از روش پژوهش تاریخی به جمع‌آوری و تحلیل داده‌های تاریخی بپردازد و در راستای به تصویر کشیدن نحوه تعامل عباسیان با علویان گام بردارد. در نهایت مشخص گردید حکومت عباسیان گرچه در ابتدا رفتاری ملایم با علویان داشت، اما با گذشت زمان به رغم امیدها و انتظاراتی که از آن‌ها می‌رفت سرآغاز یک دوره طولانی از ناامیدی و نارضایتی در میان مردم و به خصوص علویان شد. تا آنجا که می‌توان رفتار عباسیان نسبت به علویان را بدتر از رفتارهای امویان دانست. بنابراین، به تدریج قیام‌هایی درصدد مخالفت با حکومت، از سوی علویان صورت گرفت.

    کلید واژگان: اسلام, بغداد, حکومت, سیاست, عباسیان}
    Hesam Ghorbani

    The establishment of Baghdad by Abbasids caused this city to have an unbreakable link with the Abbasid government in all fields during the events of the second century A.H. Firstly, Baghdad is considered the capital of the Abbasids, and secondly, this city is a platform for interacting with the Alawites, who in their turn have been the helpers of the government at one point, and have played a key role in the establishment of the government, and at one point they have been against the Abbasids. The current research has tried to collect and analyze related data to the subject by using the historical method to take a step towards portraying the interaction between the Abbasids and the Alawites. In the end, it became clear that the Abbasid government had a gentle attitude towards the Alawites at first, but after a while, despite the hopes and expectations from them, they started a long period of disappointment and dissatisfaction among the people, especially the Alawites. As far as it is possible to consider the behavior of the Abbasids towards the Alawites was worse than the behavior of the Umayyads, therefore, gradually there were uprisings against the government by the Alawites.

    Keywords: Baghdad, Government, Islam, Politics, Religion}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال