به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الگو » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الگو» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شهاب الدین مهدوی، محمدرضا بیات*
    این مقاله به ارزیابی دیدگاه های ایان باربور درباره نقش پارادایم ها و الگوها در شکل گیری و فهم دین پرداخته است. باربور با تکیه بر دیدگاه توماس کوهن درباره نقش پارادایم ها در نظریه های علمی نشان داده است که همان طور که مشاهدات تجربی ناب و خالص نداریم، تجربه دینی، داستان ها و شعایر دینی ناب و خالص نیز نداریم؛ زیرا همان طور که مشاهدات گران بار از نظریه های علمی اند و نظریه های علمی هم گران بار از پارادایم ها هستند، تجربه های دینی، داستان ها و شعایر دینی هم گران بار از باورهای دینی؛ و باورهای دینی هم گران بار از پارادایم های دینی اند. از سوی دیگر، وی معتقد است همان طور که الگوها در درون یک پارادایم در شکل گیری و فهم نظریه های علمی موثرند، در تکوین و فهم باورهای دینی نیز سهم اساسی دارند. در این مقاله ابتدا دیدگاه باربور توضیح داده شده، سپس در ارزیابی دیدگاه وی، نگاه پارادایمی به دین، توجه به نقش الگوها در دین و جنبه هرمنوتیکی از نقاط مثبت دیدگاه باربور شمرده شده و تلاش شده است تا از انتقاداتی مانند ناواقع گرایی و نسبیت گرایی نگاه پارادایمی و الگوها دفاع شود. اما به نظر می رسد که اولا تعریف دین به تجربه دینی، داستان ها و شعایر دینی نوعی تحویل دین شمرده می شود، ثانیا می توان بجای تعبیر «باورهای دینی» از نظریه های دینی استفاده کرد و نظریه های دینی را متناظر با نظریه های علمی دانست.
    کلید واژگان: الگو, پارادایم, فهم دین, ایان باربور}
    Shahaboddin Mahdavi, Mohammadreza Bayat *
    This paper evaluates Ian Barbour's view on the role of paradigms and models in the formation and understanding of religion. Based on Thomas Cohen's view about the role of paradigms in scientific theories, Barbour has shown that just as we do not have pure empirical observations, we also do not have pure religious experience, stories and rituals, for, just as observations are theory-laden and scientific theories are paradigm-laden, religious experiences, stories and religious rituals are also religious beliefs-laden, and religious beliefs are religious paradigm-laden. On the other hand, he believes that just as models within a paradigm are effective in forming and understanding scientific theories, they also play a fundamental role in the formation and understanding of religious beliefs. In this paper, the Barbour's view is first explained, then in the evaluation of his view, the paradigmatic view of religion, Barbour's attention to the role of models in religion and the hermeneutic aspect are considered the positive points of his view, and an attempt has been made to overcome criticisms such as unrealism and relativism of the paradigmatic view and models. But it seems that, firstly, the definition of religion by religious experience, religious stories and rituals is considered a kind of reductionism, and, secondly, it is possible to use religious theories instead of "religious beliefs" and consider religious theories as corresponding to scientific theories.
    Keywords: model, Paradigm, Understanding of Religion, Ian Barbour}
  • حسین حاجی پور*، عیسی مولوی وردنجانی

    امروزه، رسانه ها زندگی بشر را محصور خویش ساخته اند و مکانیزم تبلیغ رسانه با طراحی شیوه های متعدد متقاعدسازی، پیچیدگی زیادی پیدا کرده و چه بسا با برخی شگردهای ضد اخلاقی همراه شود که کاربست آنها نادرست و به ویژه در تبلیغ دینی ناموجه است؛ به همین جهت تفکیک روش های تاثیرگذاری با رویکرد اخلاقی از شگردهای ضد اخلاقی لازم، و ارایه الگو برای این جداسازی، ضروری است که پژوهش حاضر با روش تحلیل داده بنیاد، الگوی اصول اخلاقی رسانه در تبلیغ دینی را ارایه می دهد. الگوی مذکور که با ارکان سه گانه تبلیغ همسوست و اخلاقی بودن فرایند تبلیغ دینی را از شگردهای ضد اخلاقی تبلیغات متمایز می کند، بر شش اصل استوار است که دو اصل اخلاقی خیرخواهی و صداقت بر محور فرستنده شکل می گیرند، اصول اخلاقی استحکام و شفافیت با توجه به رکن پیام ضرورت می یابند و رعایت سطح فهم و توجه به کرامت انسانی، اصول اخلاقی مرتبط با مخاطب هستند که در تبلیغ دینی توسط رسانه ها باید ملاحظه شوند.

    کلید واژگان: تبلیغ دینی, اصول اخلاقی, رسانه, الگو, آیات و احادیث موضوعی}
    Hossein Hajipour*, Isa Molavi Vardanjani

    Human lives are nowadays controlled by the media. The media mechanism for advertising has been so complicated because of designing many devices for convincing people. The media sometimes uses techniques which are morally wrong and religiously unjustified. Therefore, it is necessary to distinguish influential moral methods from immoral techniques and to provide a pattern for drawing this distinction. The present paper tries to provide a model for the moral principles in spreading religion. The pattern is in line with the three pillars of preaching religion and it separates the moral methods from the immoral ones. This pattern is based on six moral rules that should be observed in this regard: the ethical laws of benevolence and honesty pertain to the messenger, the laws of clarity and soundness are related to the message, and the laws of human dignity and the understanding level of the audience are connected to the message receiver.

    Keywords: Spreading religion, moral principles, the media, pattern, verses, hadiths}
  • علی باقی نصرآبادی*، مجید سلیمانی
    هدف

    یکی از راه های زنده نگه داشتن روش شناسی در جامعه، بررسی آرا، اندیشه ها و روش های اندیشمندان و استخراج الگوی اندیشه ورزی و روش شناسی آنهاست. آیت الله شهید علامه مرتضی مطهری، ژرف اندیش و متفکری است که بررسی اندیشه اش می تواند افقهای نوینی در امر پژوهش، روش شناسی و مسیله شناسی بگشاید. روش شناسی شهید مطهری آمیزه ای از مبانی اسلامی، تدبر نوین در مشکلات جامعه اسلامی و ابتکارات فکری و توانایی های ذهنی بود. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به ویژگی های روش شناسی استاد مطهری در پژوهش مسیله محور بود.

    روش

    روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع کتابخانه ای بود.

    یافته ها

    یافته های این این پژوهش در قالب الگویی شامل بسترسازهای فردی: هدفمندی، عشق به علم و تفکر، خودآگاهی، هجرت فکری و حقیقت جویی؛ بسترسازهای تاریخی- اجتماعی: کشف ریشه های تاریخی در تحقیق، بررسی عملکردهای فلسفی حکمای مسلمان، نقد فیلسوفان مسلمان، عمق نگری تاریخی و نقد عالمانه اندیشه ها؛ و پیشرانهای روشی: دستیابی به نیازها، روشمندی، قاعده اهم فالاهم، تیزبینی، آینده نگری، عمق یابی، مسیله محوری فعالانه، نوآوری و پرهیز از مطلق گرایی ارایه شد.

    نتیجه گیری

    شهید مطهری در مسیله شناسی و مسیله یابی از زمان علمی خویش جلوتر بود؛ ذهن و چشم مسیله یاب داشت؛ تحقیقاتش بر حسب نیاز بود؛ خالق یک نظام واحد فکری بود و در تحقیق مسیله محور، ضابطه و قاعده مندی را رعایت می کرد.

    کلید واژگان: الگو, روش شناسی, شهید مطهری, پژوهش, مسئله محوری}
    Baghi Nasrabadi A*, Soleimani M
    Objectives

    One of the ways to keep the methodology alive in a society is to study the opinions, thoughts and methods of thinkers and extract their pattern of thinking and methodology. Ayatollah Shahid Allameh Morteza Motahhari is a profound thinker and thinker whose study of thought can open new horizons in research, methodology and problem solving. Shahid Motahari's methodology was a mixture of Islamic principles, new thinking in the problems of Islamic society and intellectual initiatives and mental abilities. Based on this, the aim of the present study was to achieve the methodological features of Professor Motahhari in problem-oriented research.

    Method

    The method used in this research was library.

    Results

    Findings of this research in the form of a model including individual contexts: purposefulness, love of science and thinking, self-awareness, intellectual migration, and truth-seeking; Historical social contexts: Discovering historical roots in research, examining the philosophical practices of Muslim scholars, critiques of Muslim philosophers, historical insight, and scholarly critique of ideas; And method propulsions: Achieving needs, methodology, the most important rule of Falaham, insight, foresight, in-depth search, active central issue, innovation and avoidance of absolutism were presented.

    Conclusion

    the author of the research concluded that Martyr Motahhari was ahead of his scientific time in diagnosing the problem and problem-solving, he had a problem-solving mind and insight, his research was as needed, he was the creator of a single system of thought, he observed rules and regulations in problem-oriented research, and so on.

    Keywords: model, methodology, Shahid Motahhari, research, central issue}
  • امیر عبدالهی خلج*، عباس ایزدپناه

    این پژوهش با رویکرد مفهوم‎پردازی با افزودن روش ترکیبی به بررسی دو مفهوم تعامل‎گرایی و انسجام‎گرایی در مقام مفاهیمی موجود در بافت ساختارهای معرفتی ، در زمینه فلسفه معرفت دینی می‎پردازد و می‎کوشد با ملاحظه محدودیت‎های معرفت دینی و با کاوش در ابرگرایش تعامل‎گرایی و ساختار معرفتی انسجام‎گرایی، پیشنهادی را برای توجیه گزاره ها و نوع ارتباط آنها در حوزه معرفت دینی ارایه دهد.ضروری است پس از بازخوانی دو مفهوم تعامل‎گرایی و انسجام‎گرایی در فلسفه معرفت دینی، مفاهیم متناظر با آنها با توجه به ملاحظات ساختاری بافت جدید بیان ‎شود .با در نظر گرفتن ماهیت ساختارهای تعاملی و انسجام‎گرا و نیز با لحاظ کردن چیستی معرفت دینی و الزامات آن ، می‎توان الگوی ساختار مطلوب را معرفت دینی عقلانی اعتدالی منسجم تعامل‎گرا با حفظ و حوزه به کارگیری هر یک در نظر گرفت.ساختار معرفت دینی عقلانی اعتدالی، برای تقویت توجیه‎پذیری و بسط مبانی از متن به خارج از آن و همچنین به منظور پایش روشمند انسجام ساختار، به صورت دایم از حلقه های انسجامی و سازوارهای تعاملی بهره می‎برد و در سطحی مماس با عمل نیز برای پاسخ به‎هنگام به چالشها و پرسشهای نظری و عملی، به صورت موقت، آنها را به کار می‎گیرد تا مجددا ساختار بازسازی شود.

    کلید واژگان: معرفت دینی, انسجام گرایی, تعامل‎گرایی, عقلانیت اعتدال‎گرا, الگو}
    Amir Abdolahi Khalaj *, Aabas Izadpanah

    This study examines the two concepts of interactionism and coherence in the context of concepts in the context of epistemological structures in the field of philosophy of religious knowledge with the conceptualization approach by adding a combined method And tries to offer a proposal to justify the propositions and the type of their relationship in the field of religious knowledge by considering the limitations of religious knowledge and exploring the valley of interactionism and the epistemological structure of coherence.After rereading the two concepts of interactionism and coherence in the philosophy of religious knowledge, it is necessary to express the corresponding concepts according to the structural considerations of the new context.Considering the nature of interactive and coherent structures and also considering the nature of religious knowledge and its requirements, the model of the desired structure can be considered as a rational, coherent, moderately interactive religious knowledge with preservation and scope of application of each.The structure of moderate rational religious knowledge, in order to strengthen justifiability and expand the foundations of the text outside of it, as well as in order to methodically monitor the coherence of the structure, constantly uses cohesive loops and interactive mechanisms. Timely response to theoretical and practical challenges and questions, uses them temporarily to rebuild the structure

    Keywords: Religious knowledge, coherence, interactionism, moderate rationality, pattern}
  • حمید حبیبی*، نجف لکزایی

    این نکته که شهید سلیمانی الگوی انسانی قدرت نرم متعالیه تمدن ساز می توانند قرار گیرند، دغدغه این مقاله توصیفی تحلیلی بود. در نظریه قدرت نرم متعالیه عوامل ماورایی، انسانی و سازمانی تولیدکننده و سوزاننده (علت فاعلی) قدرت نرم متعالیه هستند. شهید سلیمانی به عنوان عامل انسانی در سطح نخبگی و آراسته به جنود عقل، الگویی مطلوب در تولید، بازتولید و تکثیر کوثری سرمایه نرم اجتماعی و تبدیل آن به قدرت نرم برای تمدن سازی نوین اسلامی، نقش خود را به زیبایی، با جذابیت و شکوه مثال زدنی ایفا کرد و ازآنجاکه ایشان افتخار تربیت شدن در مکتب رهبران انقلاب اسلامی را داشت، قدرت نرمی که تولید می کردند از جنس متعالیه بود و با تمسک به خداوند متعال، منبع اصلی این نوع قدرت نرم، نماد قدرت نرم متدانیه را در هم شکست و کوس رسوایی آن را در منظر افکار عمومی عصر کنونی به صدا درآورد. سردار دل ها به زیبایی نشان داد که حتی «الله اکبر» و «لااله الاالله» داعش به عنوان مظاهر قدرت نرم متدانیه هم عوایدی برای نظام سلطه در پی نخواهد داشت. برای ایجاد تمدن اسلامی هم - مانند هر تمدن دیگر - دو عنصر اساسی «تولید فکر» و «پرورش انسان» لازم است. شهید سلیمانی در عمل به مهیا شدن هر دو عنصر کمک شایانی کرد. ایشان در حیطه های اعتقادی، عاطفی و رفتاری الگوی تربیت جوان مومن و متعهد قرار گرفت.

    کلید واژگان: الگو, انسان متاله, قدرت نرم متعالیه, تمدن سازی}
    Hamid Habibi *, Najaf Lakzaei

    That Shahid Qasem Soleimani’s character can serve as a model for civilizing transcendental soft power, has been the main concern of the current descriptive-analytic study. In the theory of transcendental soft power, the transcendental, human and organizational factors are the efficient cause of transcendental soft power. Shahid Soleimani as an elite human factor who was adorned with the constituents of the reason, served as an ideal model for creation, production and reproduction of social capital in its abundance and changing it into soft power for new Islamic civilization with honor, delight and efficiency. Since he was a proud trainee in the school of the leaders of the revolution, the soft power he created was a transcendental one from a divine source. Thus, seeking assistance from the side of God, he used the power to defeat the symbol of mundane soft power and discredited it in the contemporary world. He revealed that even the divine symbols like “Allah, the greatest” and “there is no god but Allah” when served by a mundane soft power, are to no avail for the arrogant system. For establishing the Islamic civilization, like any other civilization, two critical element, i.e. “thought production” and “training human” are necessary. Shahid Soleimani helped developing both elements in practice and served as an ideal model for the faithful youth.

    Keywords: model, Divine Man, Transcendental Soft Power, Civilization}
  • احمد عبادی*، بهزاد بخشی پور

    بر خلاف تصور پیشینیان درباره تمثیل و تلقی عدم اعتبار آن به‎ لحاظ منطقی، تمثیل از جایگاه ویژهای در علم و بسط نظریات علمی برخوردار است. این مقاله، تحلیلی است بر نقش تمثیل‎ها به ‎عنوان مهم‎ترین عامل کشف الگو‎های علمی بر مبنای مطالعات نظری فیلسوفان و نتایج تجربی علوم شناختی. الگو‎ علمی سیستم هدفمندی‎ است که یک بخش یا حوزه‎ای منتخب از یک نظریه را تفسیر می‎کند. بیشتر الگو‎ها بر مبنای تمثیل‎ پدید می آیند؛ یعنی با به‎کارگیری تمثیل، بینش‎های جدید و راه‎حل‎های احتمالی برای حل مسایل مربوط به الگو‎سازی ایجاد می‎شود. بنابراین پیشرفت و توسعه الگو‎های علمی و به ‎تبع آن نظریات علمی در گرو کاربست تمثیل است؛ زیرا دانشمندان در محدوده ذهن خود برای کشف الگو‎‎ها از انواع تمثیل استفاده می‎کنند. کاربست تمثیل‎ در الگو ها و توسعه نظریات علمی را از چند نظر می‎توان تحلیل و بررسی کرد: نخست، مرتبط‎سازی نظریات و قوانین مشاهده‎شده؛ زیرا دانشمندان برای غلبه بر شکاف بین نظریه و مشاهدات نیاز به تمثیل دارند. دوم، قدرت پیش‎بینی در نظریات علمی است که بدون تمثیل مادی نمی‎توان مبنایی خردپسند برای پیش‎بینی فراهم کرد. سوم، نقش‎آفرینی تمثیل‎های ریاضیاتی در الگو‎سازی علمی است که بیانگر تاثیر‎ مستقیم این تمثیل‎ها بر الگو پدیده های خود است. چهارم، نقش تمثیل ها در مقام کشف و توجیه به منظور فهم درست جایگاه تمثیل در الگو ها و گسترش نظریات در علم.

    کلید واژگان: روش شناسی, تمثیل, الگو‎, الگو‎های تمثیلی, کشف علمی}
    Ahmad Ebadi, Behzad Bakhshipour

    This article contains the analysis of the analogies as the essential factors in discovering the scientific patterns based on the available philosophic theories and the results of cognitive sciences. A scientific pattern is a purposive system capable of describing a section or a part of a given theory. Most patterns evolve around Analogy; that is, by adopting analogy, new predictions and potential solutions regarding patternistic measures become evident. Advances made in this context are subject to analogy, an issue that not many scientists are concerned within their thoughts. This issue must be analyzed at its utmost by; 1) adapting the already observed orders and regulations because scientists need Analogy to fill the gap between theory and observations, 2) adopting concrete Analogy in predicting scientific theories without which no rational would support the suggested prediction, 3) mathematical Analogy in scientific patternistic approaches indicate its direct effect on the phenomena thereof and 4) its stance in discovery and justification for accurate comprehension of advances made in scientific realm is inevitable. The analogy with its specific stance can determine the scientific pattern configuration because analogies contribution is fundamental that it is sometimes claimed that they are patterns on their own. Addressing the discussion in the context is science is of high essence. First, some of the recognized analogies exhibit that in the process of science, there exist some analogic applications like scientific pattern configuration and insights discovery, connecting the non-related fields, inspiring technological applications, actualizing sudden predictions to enhance rationality and prosper and expand the theories; next, by analyzing analogies the primary difference between the material and apparent analogies the consent among the philosophers and the features and relations among a source range and a distance range can be determined and third, analogies and the basis of a pattern, that is, they lead to their perception and expansion (e.g., the gravitational and electrostatic forces ), next to attending are to make a connection between different determines. Though the issue of Analogy usually is addressed in a patterning context, we should ask ourselves: What is understood by studying analogy regarding patterns? What can possibly be attained? The objective here is to analyze the scientific patterns by focusing on their innate contributions by assessing the essence of analogy in pattern construction. To begin with, the analogy stance in the pioneer scientists' perception in this field will be defined, followed by the connections between analogy and scientific patterns according to the latest findings in cognitive science scientists of this field regarding structure-mapping approach by resorting to different concrete examples. The strength and weakness of this standpoint in the view of the philosophers and scientists will be answered and criticized.

    Keywords: Methodology, Analogy, Pattern, Analogic patterns, Scientific discovery}
  • محسن خوشفر، راحله رحمانی*

    مساله عدل الهی یکی از اصول مهم اعتقادی وکلامی است. این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی عدل الهی براساس آیات قرآن انجام شده است. نوع تحقیق، کیفی بوده واز روش داده بنیاد متنی استفاده شده است. نتیجه این تحقیق الگویی است شامل عوامل عدل الهی در دو شاخه نظری وعملی، به طوریکه عوامل نظری شامل ویژگی های عدل الهی مانند دقت در محاسبه اعمال وعوامل عملی شامل روش های عدل الهی مانند متناسب بودن پاداش وجزا با عمل می باشد. مصادیق عدل الهی در دو بخش مصادیق دنیوی مانند عدم تفاوت بین زن ومرد در دریافت پاداش وجزا و مصادیق اخروی مانند درجه بندی انسان ها براساس اعمالشان، ابعاد کمی عدل الهی در سه بخش زمان، مکان ومخاطبین بدست آمد به طوری که عدل الهی همیشه و همه جا چه دردنیا وچه در قیامت جاری است. آثار عدل الهی در دو بخش دنیوی واخروی قرار دارد به طوری که نزول عذاب، نزول بلا، محرومیتهای باطنی، روشن ساختن راه حق وباطل توسط خدا واختیار انسانها از آثار عدل الهی در دنیا و رساندن نفع یا ضرر عمل خوب وبد به صاحب عمل از آثار عدل الهی در آخرت می باشد. محتوای عدل الهی در دو بخش اصول که شامل قبح ظلم به حکم عقل و محال بودن صدور قبیح از جانب خداوند است وسنت که شامل قضاوت الهی براساس حق وعدالت، قرار گرفته است. انواع عدل الهی نیز شامل عدل تکوینی (به حق خلق کردن عالم)، عدل تشریعی (نفی تکلیف خارج از توان انسان ها) وعدل جزایی (محفوظ بودن پاداش وجزای انسان ها متناسب با عمل شان) می باشد.

    کلید واژگان: عدل الهی, عدل, الگو, داده بنیاد, المیزان, اطیب البیان}
  • عبدالله صلواتی، حوریه شجاعی باغینی*

    انگاره از منابع شناختی کمتر شناخته‎شده آدمی است که امروزه در رشته‎های علمی مختلف بطور جدی واکاوی می‎شود. انگاره از معارف غیرگزاره‎ای است که توجه و تمرکز انحصاری معرفت‎شناسان سنتی بر معرفت‎های گزاره‎ای، یکی از موانع شناخت و پژوهش در فقره انگاره است. پرسش پایه این جستار به این قرار است: ویژگی‏های انگاره چیست؟ چگونه شکل می‎گیرد؟ و چگونه می‎توان تحلیل شبکه ای از انگاره به دست داد؟ یافته های پژوهش حاضر از این قرار است: یکم. با توجه به کاربردهای انگاره، این واژه برابر با یک معنا به کارنرفته است و از لحاظ مفهومی با سه معنای «تصور»، «تصویر» و «مدل یا الگو» برابر دانسته شده است اما بین این معانی از جهت کاربردی امتیازی وجود ندارد بنابراین برای تفاوت‎گذاری بین آنها و جلوگیری از خلط معنایی دو پیشنهاد ارایه گردید. دوم. هشت ویژگی برای انگاره برشمرده شد که از مجموع آنها دانسته شد انگاره امری شناختی در عین حال پنهان است، انگاره محصول فرآیند ذهنی پیچیده و سیالی است که هم تحول‎پذیر و کامل‏شونده است و هم منشا ایجاد تغییر در ابعاد گوناگون اندیشه، رفتار و کردار است؛ سوم. انگاره صرفا با مرتبه خیال آدمی مرتبط نیست، بلکه انگاره در شبکه‎ای از مولفه‎ها تحقق و هویت می یابد و از همین طریق قابل اثبات است. برای تحلیل انگاره نیازمند شبکه‎ای از مولفه‎ها همانند خیال و طرح‎های خیالی، شاکله و ذهن هستیم. قوه خیال در ترسیم آینده و طرح‎واره‎های خیالی، شاکله به عنوان محیطی برای هدایت‎گری، بازتولید یا اصلاح انگاره، و انگاره به مثابه سنجه‎ای برای نظارت ذهن دو عمل می‎کند.

    کلید واژگان: انگاره, معرفت غیرگزاره ‎ای, تصویر, الگو}
    Abdollah Salavati, Hoorieh Shojaee Baghini *

    The Image is one of the lesser-known cognitive sources of man that has been seriously explored in various scientific fields today. The exclusive attention and focus of traditional epistemologists on propositional cognition is one of the obstacles to cognition and research in the context of Image, because Image is a non-propositional cognition. The basic question of this Essay is: what are the characteristics of an Image and in what process is it formed and how can a network analysis of an image be obtained? The findings of the present Research are as follows: First. The Image is conceptually equal to the three meanings of "imagination", "image" and "model or pattern", but there is no practical difference between these meanings, so to differentiate between them and to avoid semantic confusion, two suggestions are made; Second. Eight attributes were enumerated for the Image, from which it was known that the Image is cognitive and at the same time hidden, the Image is the product of a complex and fluid mental process that is both evolving and perfecting, and the source of change in the various dimensions of thought, behavior, and action; Third. The Image is not related to the level of human imagination. for the analysis of images we need a network of components such as imagination and imaginary designs, structure, and mind. In imagining the future and imaginary Shemas, the imagination acts as an environment for guiding, reproducing, or modifying the image, and the image as a measure of mind control.

    Keywords: Imagination, Non-Propositional Cognition, image, model}
  • محمد حسن جعفری، سید حسین شرف الدین، محمد جواد محسنی، ظاهر اکبری*

    افغانستان یک جامعه چندقومی، چندمذهبی، چندزبانی و به تمام معنا چندفرهنگی است. جامعه چندفرهنگی در حوزه‌های مختلف، از جمله رسانه‌ها، مستلزم خط‌مشی‌ای است که با ساختار اجتماعی و فرهنگی آن جامعه تناسب داشته باشد. حال سوال این است که الگوی تدوین خط‌مشی رسانه‌ای متناسب با جامعه چندفرهنگی افغانستان، کدام است؟ جامعه افغانستان و نظام رسانه‌ای آن در دوره کنونی، نه از نبود یا کمبود رسانه، که از ضعف ساختار، محتوا و به‌طورکلی، فقدان الگوی تدوین خط‌مشی رسانه‌ای رنج می‌برد. انتظار این است که اهل نظر در طراحی و تدوین چنین الگویی یا پیشنهاد مبانی دستیابی بدان، مساعی خویش را به‌کار بندند. در راستای تحقق این هدف، نگارندگان با بهره‌گیری از روش توصیفی‌ تحلیلی به مطالعه منابع اسلامی و قوانین افغانستان پرداخته و با توجه به گفتمان‌های غالب این کشور و فرصت‌ها و محدودیت‌های ساختاری آن، الگویی را برای تامین این هدف استخراج کرده‌اند. الگویی که از یک ‌سو متضمن آموزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متعالی اسلام به‌عنوان محور وحدت جامعه است و از سوی دیگر، حقوق، منافع و انتظارات مخاطبان چندفرهنگی، به‌عنوان کنشگران فعال در آن ملحوظ شده است.

    کلید واژگان: رسانه, تدوین خط مشی عمومی, خط مشی رسانه ای, الگو, چندفرهنگی, جامعه افغانستان}
  • محمدناصر سقای بی ریا، حمید رفیعی هنر، احد امیدی*

    «تصور از خدا» ازجمله موضوعات مهمی است که ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تصور از خدا در هستی‌شناسی اسلامی محور دین‌داری افراد را تشکیل می‌دهد و عامل مهمی در شکل‌گیری و تحول باورهای مذهبی افراد تلقی می‌شود و از اساسی‌ترین جنبه‌های نظام اعتقادی افراد مومن می‌باشد. با توجه به تفاوت دیدگاه اسلام و روان‌شناسی از سازه تصور از خدا، بررسی آن براساس دیدگاه اسلام، ابعاد دیگری از سازه تصور از خدا را آشکار خواهد کرد. به این منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی سازه تصور از خدا براساس اسماء الهی در آیات و روایات است. اسم‌های الهی در قرآن کریم و روایت مشهور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جمع‌آوری گردید و با توجه به روش تحلیل محتوا و نظریه حوزه‌های معناشناسی از قبیل هم‌معنایی، چندمعنایی، حوزه واژگانی، شمول‌معنایی و تحلیل مولفه‌ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در نتیجه مشخص گردید سازه تصور از خدا براساس اسماء الهی، دارای دو بعد ذات و فعل می‌باشد؛ بعد ذات شامل سه محور ذاتیه، جلالیه و تقدیسیه است و بعد فعل شامل دو محور خلق و ربوبیت می‌باشد. محور خلق، شامل چهار مقوله عالمیت، خالقیت، مالکیت و قادریت است و محور ربوبیت شامل شش مقوله رحمانیت، غافریت، ناصریت، رازقیت، شاکریت و حاسبیت می‌باشد.

    کلید واژگان: الگو, الگوی مفهومی, تصور از خدا, اسماء الهی, آیات و روایات, نگاه روان شناختی}
    MohammadNasser Sagha Biria

    Literally, conversion means alternation and profound change. In the psychology of religion, it means changes in thoughts, beliefs, and patterns that bring about far-reaching changes in life. In the psychology of religion, conversion has been one of the most important research topics in the last century, and the findings of those studies have been used to promote religious goals and objectives and to spread those religions. However, the studies in the vast history of conversion have not been based on the Islamic teachings. The purpose of this study is to investigate and explain the psychological causes of conversion to Islam. The method of this research is descriptive-analytical. After identifying, reviewing, and extracting the points related to the research from general and specific sources, we have tried to explain the psychological factors in conversion to Islam. We have examined the evidence, arguments, and analysis by referring to the sources written by Islamic thinkers. After examining Islamic sources, fourteen psychological factors have been obtained in three categories of factors effective in the process of conversion: the characteristics of the convert, the inviter, and the religion of Islam.

    Keywords: conversion, convert, Islam, religion}
  • محمد مطلبی فشارکی*، محمدجواد توکلی

    تبیین الگوی تقدیر معیشت خانواده در رویکرد اسلامی از آن جهت مهم است که تامین معیشت خانواده می باید با کارکرد اصلی خانواده در پرورش نسل و همچنین اهداف کلان نظام اقتصادی اسلام سازگار باشد. این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به دنبال تبیین الگوی تقدیر معیشت خانواده مسلمان در دو حوزه کسب و تخصیص درآمد می‎باشد. بنا به یافته های پژوهش، کسب درآمد در خانواده مسلمان با هدف گذاری تامین درآمد حلال بین حد کفاف و حد تزاحم صورت می گیرد. درآمدهای کسب شده در چهار بخش مصرف، پس انداز، سرمایه گذاری و انفاق تخصیص داده می شود. خانواده با مدیریت صحیح درآمد، با رعایت کردن اصول حاکم بر الگوی مطلوب مصرف، ضمن تامین احتیاجات اصلی خانواده، می تواند مازاد درآمد خود را برای نیازهای آینده در درون و بیرون خانواده پس انداز کند و همچنین با سرمایه گذاری شرعی مازاد درآمد خود، زمینه کسب درآمد مجدد در خانواده و همچنین زمینه اشتغال افراد بیکار را فراهم آورد. همچنین خانواده ها بخشی از درآمد مازاد خود را نیز برای توانمندسازی خانواده های دیگر و رفع نیاز آنان صرف می کنند. تحقق الگوی تقدیر معیشت خانواده در اقتصاد اسلامی و تحقق لایه های حمایتی بعدی، باعث می شود که وضعیت معیشتی خانواده ها بهبود یابد و در سطح کلان تعادل و ثبات اقتصادی در جامعه ایجاد شود.

    کلید واژگان: تقدیر معیشت, الگو, الگوی تقدیر معیشت, اقتصاد اسلامی, اقتصاد خانواده}
    Mohammad Motalebi Fesharaki*, MohammadJavad Tavakoli

    Family livelihood regulation model in the Islamic approach is closely related to the main function of the family in the upbringing of generations and also the macro goals of the Islamic economic system. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the family livelihood regulation model in the Muslim family in two areas of business and income allocation. According to the findings, earning income in a Muslim family is done with the aim of providing a halal income between the limit of sufficiency and the limit of tazahum (the state where two obligations collide with each other but one is more). Earnings are allocated to the four sectors of consumption, savings, investment and charity. The family can save their surplus income for their future needs through income management and observing the principles of optimal consumption. Families also spend part of their surplus income to empower other families and meet their needs. The realization of the family livelihood model in Islamic economics and the realization of the next layers of support will improve the living conditions of families and at the macro level, it brings economic balance and stability to society.

    Keywords: livelihood regulation, model, livelihood regulation model, Islamic economics, family economics}
  • فرشته ابوالحسنی نیارکی*، هاشم قربانی
    تحلیل سلامت نفس و تبیین ویژگی های آن مسئله ای انسان شناختی در اندیشه متفکران مسلمان بوده است. نصیرالدین طوسی در آثار اخلاقی خویش، نظریه سازی ویژه ای در باب سلامت نفس انجام داده است. در این جستار، با تصویرسازی الگوی طوسی از سلامت نفس کوشیده ایم تحلیلی جامع از این مسئله در آثار وی عرضه کنیم. سلامت نفس در اندیشه طوسی، شرط لازم کمالات بالادستی محسوب می شود. در نظریه کمال محور طوسی، درمان امراض و رذایل و تاکید بر سلامت نفس (طب انگاری اخلاق) نقش بسزایی دارد. فضیلت مولفه مهم سلامت در تفکر طوسی است. وی در تحلیل این مسئله ناظر به تحقق داشت انسان سالم و مطلوب سخن می گوید و معیارهای وی معطوف به آن است، نه انسان آرمانی و عرفانی. تحلیل های طوسی متفاوت با نظریه های سلامت نفس، نظیر نظریه زکریای رازی، است. در این جستار از جایگاه طب روحانی در نظریه اخلاقی طوسی، تصویرسازی طوسی از امراض نفس و سلامت، راهکارها و الگوهایی که وی مطرح کرده است سخن می گوییم و با توجه به اخذ مولفه فضیلت در تحلیل سلامت به چیستی فضیلت و تحلیل قوای نفس و تفسیرهای مختلف طوسی می پردازیم.
    کلید واژگان: طوسی, سلامت نفس, فضیلت, الگو, طب روحانی}
    Fereshte Abolhassani Niyaraki *, Hashem Ghorbani
    Analyzing Health of soul and characteristics of a pure soul has been an important anthropological issue for Muslim thinkers. In his moral treatises, Nasir al-Din Tusi has developed a particular model on human soul`s health. The current research tries to depict this model and then give a comprehensive analysis of the issue on the basis of his writings. In the view of Tusi, purity of soul is a preliminary step toward human transcendence. In the transcendence-based theory of Tusi, decontaminating soul from vice and rascality exerts an important effect on the purity of soul. According to this thinker, virtue is a critical component for this purity. In this model he employs flexible indices aimed at a righteous Man rather than an ideal perfect or Gnostic human being. Such an analysis is different from other theories put forward on the issues including the view adopted by Zakariyyā al-Rāzī. Maintaining a spiritual therapeutic stance which is adopted from the moral theory of Tusi, the current research has depicted the spiritual disorders of soul and suggested remedial solution. Furthermore, considering the weight of “virtue” in the purity of soul, the nature of the concept, as well as faculties of soul, is explained and different interpretations are given.
    Keywords: Tusi, health of soul, Virtue, model, spiritual medicine}
  • سعید بهشتی *، لیلا میرزایی، محسن ایمانی نایینی
    این پژوهش، با هدف معرفی الگوی مدرسه ی مطلوب براساس تحلیل مبانی ارزش شناختی استادمطهری (ره) به نگارش درآمده است. نوع پژوهش، پژوهش تربیتی از نوع بنیادی-کاربردی و روش مورد استفاده، تحلیلی-استنباطی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای (واقعی ومجازی) اطلاعات جمع آوری و ابزار گردآوری اطلاعات نیز فیش برداری است. ابتدا مفهوم تعلیم و تربیت اسلامی، الگو، ارزش شناختی و مدرسه ی مطلوب تعریف و سپس مبانی ارزش شناختی از منظر شهیدمطهری(ره) مورد بررسی قرار گرفته و استخراج شده است و در ادامه الگوی مدرسه ی مطلوب با نگاه تحلیلی به مبانی ارزش شناختی استاد، استنباط و ترسیم شده است. یافته های پژوهش نشان داد که: از منظر استادمطهری، مدرسه ی مطلوب، مدرسه ای است که انسانیت، پذیرش ارزش ها درفضایی آکنده از آرامش، تکریم و احترام فراگیران، آموزش رفتاری توام با تدبر و تامل در مقابل ارزش ها، مادی نبودن صرف ارزش ها، تدوین اهداف ارزشمند و پرجاذبه، توام بودن علم و عمل، اخلاق محوری، پرورش انسان های صاحب درد دوری از حق، طالب کمال مطلق ، پرورش مصلحان اجتماعی عابد و عالمان مصلح اجتماعی، انسان های آزاده، ، مسئولیت پذیر، تقویت اراده ی دانش آموزان، عدالت محوری، احقاق حق، تقویت عاطفه ی به جا و توجه به برنامه های عبادی، تقویت و پرورش جنبه های هنری و خلاقیت و درس شرف و انسانیت و معنویت و تعادل در ارزش ها از جمله آموزه های مدرسه ی مطلوب می باشد.
    کلید واژگان: فلسفه ی تعلیم و تربیت اسلامی, ارزش شناختی, مطهری, الگو, مدرسه ی مطلوب}
    Saeed Beheshti*
    based on the analysis of the axiological foundations of Morteza Motahhari (Iranian philosopher). The present research is an educational research of fundamental-applied type and it has employed an analytic-inferential research method. The requisite information was collected using the (virtual or real) librarymethod and the tool employed to gather the information was note-taking. At first the concept of Islamic education, value and axiology was examined from ShahidMotahhari viewpoint, then the desirable school model was inferred and charcterized while adopting an analytical perspective to the axiological foundations of ShahidMotahhari. The findings of the research showed that: from the viewpoint of ShahidMotahhari the desirable school is the school where some virtues are taught including humanity, accepting the values in a climate replete with tranquility, respecting the learners, behavioral education along with the reflection upon the values, the values not being exclusively economic, formulating valuable and attractive goals, the science accompanied byaction, ethics-orientation, raising the individuals who have suffered injustice, seeker of absolute perfection, prayerful social peacemaker and the scholars who are social peacemakers, practice of nobility, accountability, enhancing the will of students, justice-orientation, administration of justice, enhancing the emotions properly, paying attention to praying programs, enhancing and nurturing the artistic aspects, creativity, lesson of nobility, humanity and morality.
    Keywords: Philosophy of Islamic Education, Axiology, Model, Desirable School}
  • حسین حاجی پور، هادی صادقی
    در طول تاریخ مدون اقناع، شیوه های متعدد اقناعی شکل گرفته که در تبلیغات دینی کاربرد داشته است. اگرچه شیوه های موجود بر اساس کارآمدی و اثربخشی تحلیل و تبیین شده، بررسی میزان اخلاقی بودن هر شیوه نیز ضروری است. این پژوهش با چنین مبنایی درصدد است با روش پژوهشی تحلیل داده بنیاد، الگوی شاخص های اخلاقی را جهت سنجش شیوه های اقناع در مسائل دینی ارائه نماید که معرفی الگوی مورد نظر، بر محور ارکان، اصول و شاخص های اخلاقی اقناع است؛ بدین گونه که در رکن فرستنده، اصول نیت خیر و صداقت وی، در ناحیة پیام، اصول استحکام و شفافیت، و در حوزة گیرنده، اصول توجه به کرامت انسانی و رعایت سطح فهم مخاطب قرار گرفته و برای هر کدام از اصول یادشده، شاخص های مرتبط اخلاقی نظیر هماهنگی گفتار و رفتار، انصاف، آگاهی بخشی، اعتبار منبع، ایجاد فرصت انتخاب و پرهیز از تخریب، استخراج شده است. در نهایت با ارائة الگوی فوق، پنج شیوة اقناعی استدلال، تکرار، امیدآفرینی، ایجاد ترس و ایجاد نیاز، مورد ارزیابی اخلاقی واقع شده اند.
    کلید واژگان: اقناع, اصول اخلاقی, شاخص های اخلاقی, شیوه های اقناعی, الگو}
    Hossein Hajipour, Hadi Sadeghi
    During the recorded history of persuasion, various forms of persuasion have been developed that have been used in religious propagation. Although the existing methods are analysed and explained based on efficiency and effectiveness, it is also necessary to examine the ethicality of each method. Accordingly, using a research method based on data-based analysis, this paper aims to provide a model of ethical indicators to assess the methods of persuasion in religious issues. The introduction of the proposed model is based on the ethical pillars, principles and indicators of persuasion, so that in the transmitter's pillar, the principles of the intent of the benefactor and his integrity; in the message area, the principles of strength and transparency, and in the field of the recipient, the principles of respect for human dignity and considering the level of audience’s comprehension are addressed. For each of these principles, the related ethical indicators such as the cnsistency of word and behavior, fairness, imparting knowledge, source reliability, creating selection opportunities, and avoidance of degradation are extracted. Finally, by presenting the above model, five persuasive ways of reasoning, repetition, creating hope, creating fear, and creating need are evaluated ethically.
    Keywords: persuasion, ethics, ethical indicators, persuasive techniques, model.}
  • علی پیرهادی، عنایت الله شریفی، مریم رستگار
    امروزه «سبک زندگی» اصطلاح جدیدی است که بسان ابزاری نرم در تغییر هنجارها عمل می کند، این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی درصدد تحلیل رابطه و تاثیر کارکرد الگویی امامت و رسالت در سبک زندگی، در عرصة خانواده است. با تبیین سبک زندگی و توصیف کارکرد الگویی معصومین علی ها السلام در جهان بینی اسلامی، تصویری روشن از رابطة منطقی و جایگاه راهنما در سبک زندگی به دست می آید. حضرات معصومین علی ها السلام به لحاظ کارکرد الگویی، منبع و منشا «سبک سازی» است. این نقش متضمن فواید تربیتی الگو از جمله شاکله مندی، بهره وری زمان، پیشگیری و… است. در نهایت تصویر مدل الگویی سبک زندگی معصومین علی ها السلام در مؤلفة خانواده، نشانگر اهتمام به سبک سازی با شاخصة «تعالی حداکثری» و «استقامت عملی» ، در سبک زندگی مؤمنانه است که با ترجیح پاداش اخروی به لذت دنیوی، مسئولیت پذیری به سهل انگاری، سخت کوشی به عافیت طلبی، ساده زیستی به تجمل و دیگرخواهی به خودخواهی و… نمود یافته است.
    کلید واژگان: رسالت و امامت, خانواده, سبک زندگی, معصومین علیها السلام, الگو}
    Ali Pirhadi, Enayatollah Sharifi, Maryam Rastegar
    Nowadays, "lifestyle" is a new term that acts as a soft tool in changing norms. Using the descriptive-analytical method, this research seeks to analyze the relationship and the effect of the model function of Imamate and messengership in the family lifestyle. By explaining lifestyle and describing the model function of the infallibles in the Islamic worldview, a clear picture of the logical relationship and the role of guidance in lifestyle is obtained. In terms of being a role model, the infallibles are the source of "creating style". This role encompasses the educational benefits of the model, including structuring, time efficiency , prevention, and so on. Finally, the picture of the lifestyle model of the infallibles in family component reflects an attempt to create a style with the criteria of "maximum excellence" and "practical endurance" in the believing lifestyle, which is manifested in the preference for eternal reward over worldly pleasures, responsibility over negligence, working hard over seeking pleasure, simplicity over luxury, and selflessness over selfishness.
    Keywords: messengership, Imamate, family, lifestyle, infallibles, role model.}
  • علیرضا کلانتر مهرجردی، حسین صولتی
    عصر حاضر جهان فناوری های ارتباطی و رسانه های نوین است. جامعه ایرانی ازیک سو، با استفاده روزافزون از رسانه های نوین، و از سوی دیگر، با صورتی از مصرف زدگی به عنوان فاعل کاربست نوآوری ها مطرح است.
    مفهوم «جهادی بودن» در این پژوهش، به عنوان الگویی پیش رونده دارای چهار مقوله علم، قدرت، برنامه، مجاهدت در خود، و هدف از آن تحقق پیشرفت در همه زمینه های مرتبط با زیست مسلمانان است. برای تبیین نظری مسئله ضمن اتکا به کلام وحی در احصای الگو، به رویکرد و نظریه «ترمیم پذیری» پارسونز اشاره شده است. مطابق این چارچوب، جامعه ایرانی- اسلامی یک ساخت در نظر گرفته شده، و رسانه های نوین دو وجه کارکرد مثبت و منفی دارند. فرهنگ جهادی براساس ذات مبتنی بر قوت و انعطاف در پیشرفت جامعه اسلامی، تلاش دارد تا مانع تاثیرات منفی این عرصه بر سبک زندگی گردد. پژوهش حاضر نشان می دهد که می توان با کاربست الگوی عمل جهادی، در جهت حفظ ارزش ها، انسجام اجتماعی و حضور فعال، به پیشرفت های مدنظر در برنامه ریزی های مرتبط با سبک زندگی اسلامی نائل گشت.
    کلید واژگان: قرآن, جهاد, جهادی بودن, الگو, اسلامی, رسانه های نوین, سبک زندگی}
    Ali Reza Kalantar Mehrjerdi, Hossein Solati
    The present era is the age of modern communication technologies and media. the Iranian society is characterized with an increasing use of the modern media on the one hand, and has become a consumerist and a user of innovations on the other hand. As a progressive model, the concept of "jihadism" has four dimensions in this research: science, power, plan and self-jihadism, and it aims at facilitating progress in all areas related to Muslims’ lives. For a theoretical explanation of the issue, while relying on the Divine Word for the extraction of the model, the Parsons approach and theory of "reconciliation" is mentioned. According to this framework, the Iranian-Islamic society is considered a construction, and the new media have two positive and negative aspects. Based on the essence of strength and flexibility in the advancement of the Islamic society, the jihadist culture strives to prevent the negative impact of this arena on lifestyle. The present study shows that by using the model of jihadi action, one can preserve values and achieve social cohesion and active presence, and thus the desired progress in planning an Islamic lifestyle will be made possible.
    Keywords: Quran, jihad, jihadism, model, Islamic, modern media, lifestyle}
  • محسن امامی فر، ناصر میر سپاسی *، سید جمال الدین طبیبی
    هدف این پژوهش طراحی الگویی مناسب جهت تعالی منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش با رویکرد رفتاری- اخلاقی است.
    این پژوهش برحسب هدف یک پژوهش بنیادی می باشد همچنین بر اساس طرح پژوهش و از حیث نحوه گردآوری داده ها، پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی)، پیمایشی و اکتشافی است. جهت معتبرسازی الگوی پیشنهادی، براساس تکنیک دلفی به چند نوبت به نظرخواهی اساتید، اندیشمندان، صاحبنظران و کارشناسان قرار داده شد. نظرسنجی بعمل آمده در چهار مرحله انجام گرفت و نهایتا الگو برلیان تعالی منابع انسانی در پنج فرآیند اصلی، 22 مولفه و 10 معیار جامع طراحی گردید و بعنوان الگوی پیشنهادی جهت آسیب شناسی رفتاری-اخلاقی منابع انسانی و جایزه تعالی منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش ارائه شد.
    کلید واژگان: الگو, برلیان, تعالی منابع انسانی, وزارت آموزش و پرورش, رفتاری, اخلاقی}
    Mohsen Emamifar, Naser Mirsepasi *, Seyed Jamaledin Tabibi
    The purpose of this study is to design an appropriate model for human resources excellence in the Ministry of Education with a behavioral-ethical approach. This research is based on the goal of a fundamental research. Based on the research design and the method of data collection, the present study is a descriptive (non-experimental), exploratory and exploratory research. In order to validate the proposed model, Delphi technique was used by several faculty members, thinkers, talents and experts. The research was carried out in four stages and Finally, the Brilliant Temple of Human Resource Excellence was designed in five main processes, 22 components and 10 comprehensive criteria and presented as a model for human-behavioral ethics pathology and Human Resources Excellence Award at the Ministry of Education.
    Keywords: Pattern, Brilliant, Human Resources Excellence, Ministry of Education, Ethical Behavior}
  • محمدحسین زاده (یزدی)
    در مواجهه با پارادایم، از پایه ای ترین و مهم ترین پرسش های روش شناختی ای که پیوند تنگاتنگی با معرفت شناسی دارد این است که آیا پژوهش، خواه در قلمرو علوم طبیعی و خواه در ساحت دانش های انسانی، و حتی پژوهش در مسائل معرفت شناسی بدون تحقق پارادایم ها و مفروضات ذهنی امکان پذیر است؟ پارادایم ها چه نقشی در پژوهش، روش تحقیق، معرفت و دستیابی به واقعیت دارند؟ برای دستیابی به پاسخ این گونه پرسش ها ابتدا باید دید پارادایم چیست و خاستگاه یا منشا آن کجاست؟ واژه پارادایم که دیرزمانی نیست که در فلسفه علم کانون توجه قرار گرفته و به سرعت به دیگر ساحت ها و حوزه های معرفت بشری انتقال یافته، مشحون از ابهام است؛ ازجمله اینکه آیا از آن ساختار ذهنی اراده می شود یا مبنا و یا الگو؟ ازآنجاکه این مسئله به گونه ای گسترده به عرصه هایی ژرف، تاثیرگذار و بنیادی همچون فلسفه دین، فلسفه، معرفت شناسی و روش شناسی راه یافته، ضرورت پژوهش درباره آن انکارناپذیر است. از مهم ترین دستاوردهای این کاوش این است که با تحلیل معناشناختی این واژه و بیان خاستگاه آن، ابهام آن زدوده می شود و می توان درباره اندیشه ورزی و پژوهش با پارادایم یا بدون آن داوری کرد.
    کلید واژگان: مبنا, الگو, چارچوب ذهنی, بازی های زبانی, صدق, نظریه, معرفت}
    Muhammad Hussein-Zade Yazdi
    In facing paradigm, some of the most basic and most important methodological questions with close relations to epistemology are the following: is research, whether in the realm of natural or human sciences, or even in epistemological issues, possible without the realization of paradigms and subjective assumptions? What role do paradigms play in research, methodology, knowledge and access to reality? To get the answer to such questions, we must first see what the paradigm is and whence does it originate. The term “paradigm” which has been recently considered in the philosophy of science and extended into other realms of human knowledge is full of ambiguity. One of those ambiguities relates to whether it is intended to mean a mental structure, a basis, or a model. Since this issue has been extensively penetrated into deep, Influential, and fundamental realms such as the philosophy of religion, philosophy, epistemology and methodology, it is inevitable to conduct researches about it. Among the most important achievements of this study is the fact that through a semantic analysis of this term and stating its origin, its ambiguity is removed and one can judge about the possibility of research with or without a paradigm.
    Keywords: foundation, model, mental framework, linguistic games, truth, theory, knowledge}
  • حمیدرضا شاکرین
    جایگاه و نقش مبانی در نظریه‏پردازی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ملاحظات لازم در شیوه جستجو، کشف و تبیین مبانی، گونه شناسی، چگونگی طبقه بندی و منطق تدوین آن، از جمله مسائلی است که بدون توجه به آنها نمی توان انتظار داشت الگو جهت صحیح خود را باز یابد و غفلت از آنها زمینه ساز مشکلات، کاستی ها و چه بسا انحرافات و اعوجاجاتی در این مسیر خواهد شد. مقاله حاضر بر آن است به یاری خداوند متعال به‏طور فشرده مسائل یادشده را بر رسد. آنچه نویسنده بر آن تاکید می کند، کاربست روش ترکیبی و جامع در اکتشاف مبانی است. افزون بر آن مطالعات رفت و برگشتی بین مبانی عام پایه ای، مبانی عرصه ای و مسائل را به عنوان حرکتی پیوسته و مداوم توصیه می کند.
    کلید واژگان: مبنا, الگو, پیشرفت, اسلامی, الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفت}
    Hamid-Rezā, Shā, KirĪ, N
    There are some factors for the pattern of development, which if not considered it will not go in the right direction and disregarding them will create problems, flaws and even deviations in the this path; they are as follows: the position and role of bases in the theorization and compilation of the pattern of Islamic-Iranian development, some necessary observations in the research, discovering and explaining the bases, typology, the method of its classification and the logic of its compilation. The mentioned matters will be intensively investigated in this article. The author's stress is on following a comprehensive and mixed method for the discovery of bases. In addition a reciprocating study, with a constant and permanent rate, of the general basic principles and special field bases and the discussions [of the science] is suggested.
    Keywords: Base, Pattern, Development, Islamic, The Islamic-Iranian patter of development}
  • حمیدرضا شاکرین*
    هرگونه نظریه پردازی و الگوسازی برای پیشرفت بر بعضی از مبانی معرفت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی و... استوار و آگاهانه یا ناآگاهانه از آن مبانی مستمد و مستفید است. الگوی اسلامی تمدن و پیشرفت ورزی نیز گریزی از بازشناسی و مراجعه به مبانی و زیرساخت های نظری خود نداشته و بررسی دقیق و کاربست هوشمندانه آنها در تدوین بهینه الگو، نقش اساسی دارد. در تحقیق حاضر بر آنیم تا برخی از مهم ترین مبانی معرفت شناختی مقبول اندیشمندان مسلمان را شناسایی کنیم و نقش آنها را در تدوین نظریه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بازکاویم.
    کلید واژگان: الگو, الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفت, پیشرفت, مبانی معرفت شناختی, مبنا, معرفت شناسی}
    Hamidreza Shakerin*
    Every kind of theorization and progress modeling, wether contiousely or uncontiousely, is based on and benefited from the epistemological, cosmological, anthropological, axiological foundations. For the Iranian Islamic model of progress, however, it is compulsary to recognize and refer to its own speculative understructures and use them intentionaly and exactly to produce the best possible model of progress. Therefor, the pressent article is to study some of the most important epistemological and hermaneutical ideas of the muslim thinkers and its rule on the Iranian Islamic model of progress.
    Keywords: progress, epistemology, foundation, epistemological foundations, The Iranian Islamic model of progress}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال