به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فیض کاشانی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « فیض کاشانی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • نفیسه فیاض بخش، فرحناز رزمی*
    مسیله رویت الهی یکی از پرچالش ترین مباحث کلامی در تاریخ ادیان به‎ویژه اسلام بوده است. متکلمان شیعه تحت تاثیر روایات اهل بیت ‰ و بر خلاف برخی متکلمان اهل سنت، رویت خدا با چشم سر را قاطعانه رد نموده و آیات مربوطه قرآن را با بیان‏های عقلی و عرفانی تفسیر نمودند. در این مقاله دیدگاه دو حکیم صدرایی که چهار قرن با یکدیگر فاصله زمانی دارند، مقایسه و تحلیل شده است؛ یکی فیض کاشانی شاگرد مستقیم و داماد ملاصدرا و دیگری آیت الله حسن‏زاده آملی. جنبه نوآورانه در مقاله آن است که اثبات شده است علی رغم فاصله زمانی هیچ تفاوت مبنایی در دیدگاه دو فیلسوف وجود ندارد. فیض کاشانی با تکیه بر سیر آفاقی، حقیقت رویت و شهود را تفسیر نموده و آیت الله حسن‎زاده با تکیه بر سیر انفسی این موضوع را شرح نموده؛ ولی باطن کلام هر دو یکی است. با توجه به تعالی فلسفی در شارحان ملاصدرا می توان دیدگاه آیت الله حسن‎زاده را تکمیل شده دیدگاه فیض کاشانی دانست.
    کلید واژگان: رویت, شهود, تجلی, فیض کاشانی, حسن زاده}
    Nafiseh Fayazbakhsh, Farahnaz Razmi *
    The issue of vision of God has been one of the most challenging theological topics in the history of religions, especially Islam. Shia theologians influenced by the traditions of Ahl al-Bayt (peace be upon them) and unlike some Sunni theologians, categorically rejected the vision of God through the eyes of the head and interpreted the relevant verses of the Qur'an with rational and mystical expressions. In this article, the views of two Sadraei philosophers, who are four centuries apart, have been compared and analyzed: One is Fayz Kashani, direct disciple and Mulla Sadra’s bridegroom, and the other is Ayatollah Hassanzadeh Amoli. The innovative aspect of the article is that it is proven that despite the time gap, there is no fundamental difference in the views of the two philosophers. Fayz Kashani interpreted the truth of vision and intuition by relying on the spiritual path, and Ayatollah Hassanzadeh explained this subject by relying on the spiritual path, but the inner meaning of both is the same. According to the philosophical superiority of Mulla Sadra's interpretations, Ayatollah Hasanzadeh's view can be considered as completed by Faiz Kashani's view.
    Keywords: vision, intuition, Manifestation, Fayz Kashani, Hassanzadeh}
  • نفیسه اهل سرمدی*
    عرفان از سه جهت می‎تواند در علم کلام موثر واقع شود. نقش آن در طرح مسایل کلامی، شرح و تبیین این مسایل با عنایت به مبانی وجودشناسی و ایجاد تحول در ادبیات و سبک بیان کلام از مواردی است که در این نگاشته به بحث گذاشته می‎شود. عرفان فیض کاشانی با ویژگی‏هایی که دارد، در علم کلام او تاثیرگذار است. سازگاری با شریعت و حکمت عقلی حکما از اهم این خصوصیات است. عرفان او را در این نوشتار «عرفان حکمی» نام می‎دهیم. نزد او عقل موید به شهود نیز به آنچه انبیا رسیده‏اند، دست می‎یابد؛ لیکن با سه تفاوت و آن اینکه فراورده‏های وحی وسیع‏تر، عمیق‏تر و مربوط به همه سطوح مخاطبان است. عرفان فیض کاشانی هماهنگ با عرفان شیعی و مبتنی بر حکمت صدرایی است. این عرفان حکمی می‎تواند از جهات مختلف، تاثیر قابل توجهی در علم کلام داشته باشد که نمونه‏ای از این تاثیرها در آرای کلامی فیض دیده می‎شود.
    کلید واژگان: عرفان حکمی, فیض کاشانی, علم کلام, حکمت صدرایی}
    Nafiseh Ahl Sarmadi *
    Mysticism can be effective in theology in three ways. Its role in the formulation of theological issues, the description and explanation of these issues with regard to the foundations of ontology and the development of literature and the style of verbal expression are among the issues that are discussed in this essay. The Fayz Kashani’s mysticism with its characteristics is influential in his Theology. Compatibility with Sharia and the intellectual wisdom of philosopher is one of the most important of these characteristics. In this article, we call his mysticism "Philosophical mysticism". From his point of view, the intellect supporting intuition also achieves what the prophets have achieved; But with three differences, that the revelation products are wider, deeper and related to all levels of audiences. Fayz Kashani’s mysticism is in harmony with the Shiite mysticism and is based on the philosophy of Sadra. This religious mysticism can have a significant effect on theology from various aspects, and an example of these effects can be seen in the theological opinions of Fayz.
    Keywords: Philosophical Mysticism, Fayz Kashani, Theology, the Philosophy of Sadra}
  • مصطفی سلطانی*، هادی یعقوبی هیزنی

    اخلاق عرفانی که بازتاب داستان سالکانه ی انسان کامل است، راه را برای رسیدن به مرتبه ی وصول هموار می سازد و ملکات اخلاقی حاصله از این باریابی به بارگاه قدس ربوبی نیازمند به شناخت دقیق مبانی آن و تاثیر آن مبانی بر خلقیات توحیدی انسان دارد. در این میان علامه فیض کاشانی و علامه طباطبایی بر اساس اندیشه های توحیدی خود، شکل اخلاقی زیستن و ضمانت زیست کرد اخلاقی را توحید و عشق به ذات حق بیان نموده اند و در این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، مبانی خاص انسان شناسی اخلاق عرفانی از دیدگاه علامه طباطبایی و فیض کاشانی به روش تطبیقی تبیین نموده و نتیجه اینکه: اصلی ترین مبانی خاص انسان شناسی اخلاق عرفانی، ذو مراتب بودن وجودی آدمی است که تجلی«الظاهر و الباطن» خداوند است. انسان با نفی خودیت و گذر از عوالم وجودی خود، مقیم عوالم توحیدی گردیده و مظهر تام اسمای الهی می شود و در هر موطن وجودی، متصف به صفات همان موطن شده و ملکات اخلاقی را در خود مستقر می نمایاند و منظومه اخلاقی خود را بر همین گذر و استقرارها ترسیم می کند.

    کلید واژگان: اخلاق عرفانی, عرفان اسلامی, انسان شناسی, فیض کاشانی, علامه طباطبایی}
    Hadi Yaghubi Hizani, Mostafa Sultani*

    Mystical ethics, which reflects the story of perfect man’s mystical journey, paves the way for reaching the level of mystic union, and the acquisition of moral properties resulting from this access to the holy court of the Divine lordship, requires accurate knowledge of its fundamentals and its effect on the monotheistic morality of man. Meanwhile, Allameh Feyz Kashani and Allameh Tabatabai, based on their monotheistic ideas, have expressed the monotheism and love of the Divine as a moral form of living and the guarantee of moral lifestyle. In this article, we will explain the specific principles of anthropology of mystical ethics from the perspective of Allameh Tabatabai and Feyz Kashani, with a descriptive and analytical method in a comparative way. Finally, we conclude that the main special anthropological foundation of mystical ethics is the hierarchical existence of human beings, which is the manifestation of the "Outward and Inward" of God. By denying himself and passing through his existential worlds, man becomes a resident of the monotheistic worlds and becomes the full manifestation of the divine names. In every existential homeland, He is characterized by the attributes of the same homeland and establishes its moral properties in himself, and he draws his moral system on these passages and establishments.

    Keywords: Mystical ethics, Islamic mysticism, Anthropology, FeyzKashani, Allameh Tabatabai}
  • سهام اسدی نیا

    این مقاله، با بهره گرفتن از روش تحلیلی- مقایسه ای، به بررسی مفهوم سعادت و نسبت آن با دین در اندیشه ابن سینا و فیض کاشانی پرداخته است. فیض و ابن سینا با سیاق و بستر مشترک اسلامی نظرات قابل توجه و تاثیرگذاری را در باب سعادت بیان نموده اند. اما بررسی نظرات آن دو نشان می دهد که فیض در بحث سعادت کاملا خدامحور بوده و حصول سعادت اخروی و نیل به قرب الهی را از طریق شریعت و تعالیم انبیا الهی امکان پذیر می‌داند؛ در حالی که ابن سینا بر معرفت انسانی تاکید می ورزد. لذا می توان گفت که رویکرد ابن سینا به سعادت، فلسفی و رویکرد فیض کلامی و اخلاقی است. همچنین هر دو میان فضایل و سعادت ارتباط وثیقی برقرار می کنند. ابن سینا در تعریف فضایل و رعایت اعتدال، بر محوریت عقل و شایستگی های انسانی تاکید دارد. اما فیض بر نقش اموری مانند شناخت خداوند، شرع و امداد و عنایت الهی در این ارتباط اهمیت می دهد. هرچند ابن سینا نیز نقش دین، افاضه و وحی الهی را در دستیابی به سعادت مهم تلقی می کند، اما به جای نقش محوری، جایگاه حمایت کننده برای دین قایل است. برهمین سیاق تکامل انسان در بعد عقل نظری و عملی، مهم ترین عامل دستیابی به سعادت انسانی معرفی می شود.

    کلید واژگان: سعادت, دین, عقل, ابن سینا, فیض کاشانی}
    Saham Asadinia

    In the present essay, using an analytic-comparative method and focusing on the ideas of Avicenna and Feydh Kashani, we seek to show that in Islamic approach both from philosophical and theological perspectives, happiness has a close relationship with the problem of religiosity. However, Avicenna and Feydh have adopted different modes of expression for dealing with the latter problem. Upon reflection on the words of Avicenna that include the philosophical and rationally grounded method and its point of strength is taking advantage of the independent reason, we see that the rationality itself is understood in terms of divine connection while Feydh insists on the problem of faith and divine guidance. Nevertheless, these two thinkers despite their different intellectual orientations have reached common conclusions of the otherworldly end of man. Accordingly, Avicenna by his philosophical approach and Feydh by his theological method, have shown that happiness is the highest end that man can struggle after it. Thus, both thinkers show that there is a close relationship between practical reason and moral life of people; although in explanation of happiness, Avicenna introduces understanding of intelligible truths as the foundation and axis of one’s understanding of happiness, existential perfections and more importantly, happiness in general, have their origin in Absolute Perfection

    Keywords: Happiness, Religion, Reason, Virtues, Avicenna, Feydh Kashani}
  • محمدعلی رضایی کرمانی نسب*، محمد زابلی، محمد بدره

    فطرت از مفاهیمی است که در قرآن و روایات اهل بیتb جایگاه رفیعی دارد و شناخت دقیق آن می تواند بسیاری از گره های معرفتی انسان را بگشاید و جهت زندگی او را معلوم و او در مسیر رستگاری قرار دهد. پرسش اصلی این نوشته آن است که آیا می توان با بررسی آرای مفسران و محدثان به شناخت جامعی از این مهم دست یافت؟ برای این منظور تلاش کرده ایم ضمن بررسی معنای لغوی و اصلاحی واژه فطرت، آن را از دیدگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی و با استفاده از روایات، به روش اسنادی- تحلیلی واکاوی کنیم. یافته های پژوهش نشان می دهد دیدگاه هر دو مفسر در راستای فطرت توحیدی، مقصد نهایی و نقش انبیا در به کمال رساندن آن و رابطه فطرت و شرع تا حدی به هم نزدیک است؛ اما در موضوع رهاشدن مردم در ترک اکتساب معرفت به خدا در امور فطری، همچنین علت فطری بودن نبوت و امامت و زبان فطرت در عالم ذر نظر یکسانی ندارند.

    کلید واژگان: توحید, روایت, فطرت, فیض کاشانی, علامه طباطبایی}
    Mohammad Ali Kermani Nasaf Pur *, Mohammad Zaboli, MOHAMMAD BADREH

    The concept ‘Fitrah’ has a great position in the Holy Qur’an and Ahl al-Beit’s narrations. An exact understanding of this concept may solve many cognitive issues, irradiate the direction of life and help human in the path to salvation. The main question of this writing is: can we achieve a comprehensive understanding of this subject by studying the views of interpreters and Islamic narrators (mohadeth)? Investigating the literal and terminological meanings of the word ‘fitrah’, I have tried to study this term from the perspective of Feyz Kashani and Allameh Tabataba’i using Islamic narrations and applying a documentary-analytic method. The result of this research is that the views of the two interpreters on the monotheistic fitrah, the final destination, the role of the prophets in the perfection of innate nature, and the relation between innate nature and the divine law are quite close; but have different ideas on people being free to abandon earning knowledge of God in natural matters, and also on the reason why prophecy and Imamate are innate and [also] the language of fitrah in the world of zar.

    Keywords: monotheism, narration, fitrah (innate nature), Feyz Kashani, Allameh Tabataba’i}
  • مریم خوشدل روحانی*، زهرا رحمانی

    تقریبا همه دانشمندان مسلمان ، در اصل جاودانگی و خلود در دوزخ اتفاق نظر دارند، اما این که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دایم و ابدی است یا ممکن است همراه با انقطاع عذاب باشد. مسئله ای است که محل اختلاف آراء واقع شده است. از نظر فیض کاشانی هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دایم وجود ندارد. بنابراین با توجه به مسئله شمول رحمت واسعه الهی عذاب مخلدین در دوزخ ، منحصر به مدت معینی است که پس از سپری شدن این مدت دوزخیان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است بهره مند می شوند. از نظر علامه طباطبایی، قرآن کریم صراحتا به خلود عذاب اشاره دارد و منقولات و روایات متعدد ، نیز موکد این مطلب می باشد.     بررسی دیدگاه های مختلف در این زمینه ما را به این نکات رهنمون می سازد: الف) خلود از جمله مسایلی است که به علت صفت فناپذیری در دنیا مطرح نیست. در نتیجه این مسئله مختص به روز قیامت بوده که پس از برپایی آن در مورد نعمت و نقمت مطرح خواهد شد؛ ب) خلود در دوزخ از مباحث مورد تایید آیات و روایات است که در گروه ها و قشرهای مختلف متفاوت است؛ ج) برخی به تاویل آیات و روایات مبادرت ورزیده اند و به تفکیک مباحث خلود در دوزخ بدون خلود در عذاب قایل شده اند.این مقاله درصدد است ، با روشی تحلیلی و توصیفی به بررسی نظریات  فیض کاشانی و علامه طبا طبایی در این مهم بپردازد.

    کلید واژگان: خلود, کفار, عذاب, دوزخ, علامه طباطبایی, فیض کاشانی}
    maryam khoshdel rohani *, zahra rahmani

    In a rational approach to the afterworld, there are questions beyond reason that confront theologians and mystics and philosophers, which is one of the issues discussed in the resurrection and later life. Serious theologians, philosophers, and commentators are in charge of the quality of punishment and divine punishment for human actions .In the meantime, the amount of punishment and the duration of the punishment in the torment has affected most of the minds, because in Islam some of the sins of immortality have been punished and many verses of the Holy Quran have confirmed this .But the argument here is whether eternity in Hell will cause eternity in torment or whether the two immortals are at odds with one another .The vast majority of Islamic theologians and commentators, including the Imamiyyah, Ash'arites, and Mu'tazilites, have believed in the eternity of punishment for some inferno.There is a similar belief among Muslim philosophers, but among them Ibn al-'Arabi and his followers have a particular justification for retribution; they have used this argument differently for rational and transmutative reasons. Among the philosophers, commentators and traditions, Mulla Mohsen Feiz Kashani's theory is discussed and since Mullah Kashani is one of the influencers of Ibn Arabi's theory in this issue, we are trying to express Ibn Arabi's viewpoint.We are here to analyze the theory of Faiz Kashani in this regard. In short, it can be stated that the late Faiz, following Ibn Arabi, insisted on not being eternally tormented and saw no relation between eternity in hell and eternity in retribution; For all beings, the torment of the immortals in Hell is for a certain period of time, and then the Hell will enjoy a different kind of heavenly blessings that is proportionate to their temperament.

    Keywords: Suffering, Atonement, Doom, Hell, Feiz Kashani, Allameh Tabatabai}
  • خدیجه علی پور مقدم، حسن ملکی *، صدرالدین شریعتی، صغری ابراهیمی قوام، علیرضا صادقی
    هدف این پژوهش تبیین مبانیو اصول تربیت اخلاقی در آراء و اندیشه های علامه فیض کاشانی است. نوع این پژوهش کیفی است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش تحلیلی اسنادی استفاده شده است . به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد تربیت ، عوامل پژوهش یعنی اخلاق ، اصول و مبانی از اثر مهم تربیتی ملامحسن فیض کاشانی(ره) یعنی «محجه البیضاء فی تهذیب الإحیاء» و پژوهشها در این زمینه بهره گرفته شده است؛ بدین معنی که ابتدا به شناسایی و گردآوری منابع مورد نیاز همراه با فیش برداری و ثبت موضوعات مورد نظر پرداخته شد. سپس داده ها طبقه بندی و در نهایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مبانی تربیت اخلاقی شامل (تغییر پذیری اخلاق ،در هم تنیدگی دین و اخلاق ،اعتدال جامع ، ذو مراتب بودن اخلاق ، انگیزه فاعل و نیت) و اصول تربیت اخلاقی از منظر علامه فیض کاشانی شامل(اصل محافظت و مراقبت بر نماز، اصل محافظت و مراقبت برروزه داری ،اصل انفاق مالی ،اصل توجه به حقوق دیگران ،اصل اصلاح شرایط ،اصل تعالی تدریجی ،توسل و ارتباط معنوی با معصومان (ع))بود. بر این اساس مسئولین و برنامه ریزان تربیتی در سطوح مختلف با عنایت به نتایج پژوهش حاضر، نسبت به تهیه دستور العمل ها، کتابها و... که بتوان در آموزه های تربیتی استفاده کرد، اقدام کنند.
    کلید واژگان: مبانی, اصول, تربیت اخلاقی, فیض کاشانی}
    Khadijeh Ali Poor Moghaddam, Hasan Maleki *, Sadr al Din Shariati, Soghra Ebrahimi Ghavam, Alireza Sadeghi
    The purpose aims to explain the basis and principles of ethical education in Allameh Faiz Kashani's ideas and thoughts. This research is qualitative and for achieving the research goals, documentary analytical method has been used.In order to collect information about education, the factors of research, namely, ethics, principles and foundations of the important work of education of Malahmansen Feyz Kashani (RA), namely, "Mahajat al-Bayaza Fi Tazzib al-Huhia", and other research in this field have been used; this means that first identification and collection of required resources along with snapping and recording the desired topics have been done;Then the data was categorized and finally analyzed. The findings showed that the foundations of ethical education included (moral variability, interconnectedness of religion and ethics, comprehensive moderation, ethics hierarchicality, motivation of the subject and intention), and the principles of moral education from the perspective of Allameh Faiz Kashani (the principle of protection and care for Prayer, the principle of protection and care for fast, the principle of financial dedication, the principle of paying attention to the rights of others, the principle of reforming the conditions, the principle of gradual excellence, the resort and spiritual relationship with Imams (AS).Accordingly, officials and educational planners at different levels, according to the results of the present study, have to take steps towards the provision of instructions, books that can be used in educational instruction.
    Keywords: Basics, Principles, Moral Education, Feyz Kashani}
  • نفیسه اهل سرمدی *
    تاویل نزد فیض کاشانی، رهیافتی برای رسیدن به باطن و عمق معناست. او انکار تاویل را نشانی از قشریگری و جمود بر ظواهر میداند. نگاشته های وی بخصوص دو کتاب عین الیقین و اصول المعارف و همچنین رساله میزان القیامه از جایگاه والای وجودشناسی در نیل به اسرار و رموز معارف دین خبر میدهد. تاویل پژوهی فیض مبتنی بر اندیشه های فلسفی عرفانی اوست. او وجودشناسی را همچون پنجره یی میداند که از دریچه آن باید وسعت معارف وحیانی را نظاره نمود. نگارنده معتقد است رساله الانصاف رساله یی است که روش شناسی فیض در نیل به تاویل را نشان میدهد؛ بعلاوه حکایت مولف است در چگونگی وصولش به حقیقت. التزام به حکمت نظری و عملی، شرح صدر، فراخی حوصله و حق طلب بودن از شرایطی است که در نظر این حکیم عارف، رسیدن به تاویل را برای آدمی امکانپذیر میکند.
    کلید واژگان: تاویل, وجودشناسی, باطن, حوصله, انسان شناسی, فیض کاشانی}
    Nafiseh Ahle Sarmady *
    In Fayd Kashani’s view, t’awil (esoteric interpretation) is a strategy for attaining the innermost and depth of meaning. He believes that denying t’awil is a sign of superficiality. His writings, particularly his two books of ‘Ayn al-yaqin and Usul al-m‘arif and his Mizan al-qiyamah treatise, testify to the supreme place of ontology in discovering the secrets of religious teachings. Fayd’s research in the field of t’awil is based on his philosophical-gnostic thoughts. He conceives of ontology as a window through which one should view the vast spread of revealed teachings. The writer believes that the treatise of al-Insaf introduces Fayd’s methodology of t’awil. Moreover, it describes the process of the writer’s journey towards the truth. According to this gnostic philosopher, some of the conditions that are necessary for one’s attaining the knowledge of t’awil include recognizance of theoretical and practical wisdom, spiritual perfection, patience, and truth seeking.
    Keywords: tawil, innermost, anthropology, ontology, patience, Fayd Kashani}
  • ماریه سید قریشی*، وحید دهقانی فیروزآبادی
    فیض در تبیین مفهوم عام فضیلت به این نکته اشاره می کند که هر امر خیری که انسان را در نیل به سعادت اخروی یاری رساند، فضیلت است و هرچه انسان را به هر نحوی از سعادت اخروی دور کند، رذیلت است. از منظر وی به طورکلی فضایلی که انسان را در نیل به سعادت یاری می رسانند، به چهار دسته تقسیم می شوند: فضایل نفسانی، فضایل بدنی، فضایل اجتماعی، فضایل توفیقی. فضیلت به معنای خاص و یا همان فضایل اخلاقی، در حقیقت جزئی از فضایل نفسانی هستند که عبارت اند از: حکمت، شجاعت، عفت و عدالت. فیض سعادت را به دو قسم مظنون (دنیوی) و حقیقی (اخروی) تقسیم می کند. از دیدگاه وی کمال و سعادت نهایی انسان منحصر به شناخت خدای متعال است، البته سعادت امری ذو مراتب است و مراتب سعادت انسان ها ارتباط مستقیمی با درجات ایمان و توحید آنها دارد. بالاترین مرتبه سعادت، در حقیقت مرتبه ای است که انسان به معرفت شهودی نسبت به پروردگار خویش دست می یابد؛ اما بااین حال افرادی که از ایمان تقلیدی هم برخوردارند، به مرتبه از سعادت نائل می شوند.
    کلید واژگان: فضیلت, سعادت, خیر, فضایل اخلاقی, فضایل غیراخلاقی, فیض کاشانی}
    Maryeh Seyyed Ghoreyshi*, Vahid Dehghani Firoozabadi
    To explicate the general concept of virtue, Feyz states that every good action which helps human in achieving hereafter happiness is virtue and everything making human away from hereafter happiness in any way is vice. From him, the virtues helping human in achieving happiness are divided into four types including spiritual, Physical, social, and successive virtues. Particular meaning of virtue or ethical virtue lies in fact in a part of spiritual virtues including Hikmat, bravery, decency, and justice. Feyz divides happiness into two types of suspected (mundane) and real (hereafter) ones. For him, the ultimate perfection and happiness for human is limited to knowing the almighty God. Of course it should be mentioned that happiness is of gradation and levels of human happiness are directly related to their faith and monotheism degrees. The highest level of happiness is, in fact, the level in which human achieves to an intuitive knowledge of his God. However, people who have imitative faith will achieve to a level of happiness, too.
    Keywords: Virtue, Happiness, Good Deeds, Ethical Virtues, Unethical Virtues, FeyzKashani}
  • علیرضا فارسی نژاد، علیرضا زارعی
    مقاله ی حاضر مساله ی جبر و اختیار را از دیدگاه فیض کاشانی مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که وی طرفدار نظریه ی امربین الامرین است اما تبیینی که از این نظریه ارائه نموده با تبیین دیگران متفاوت است؛ او برای تبیین این نظریه، قائل به یک نظریه ی ابتکاری با عنوان «تفویض اختیار به انسان» شده و علی رغم تلاش برای نفی جبر و تفویض و اثبات امربین الامرین، به نظر می رسد به نوعی به نظریه ی تفویض نزدیک شده است هرچند تفویض مورد نظر او ظاهرا با نظریه ی تفویض مصطلح متفاوت است؛ چرا که نظریه ی تفویض به معنای استقلال انسان در افعال ارادی خود و نفی خالقیت و فاعلیت خداوند نسبت به آن افعال است در حالی که نظریه ی «تفویض اختیار به انسان» بنا بر ادعای صاحبش با خالقیت و فاعلیت خداوند منافاتی ندارد؛ زیرا همان گونه که خداوند قدرت دارد بنده را مجبور بر کاری کند، قدرت دارد اراده و اختیار را به او تفویض کند و این نه تنها با عمومیت خالقیت و قضا و قدر الهی منافات ندارد بلکه موکد آن نیز می باشد.
    کلید واژگان: فیض کاشانی, جبر, اختیار, اضطرار در اختیار, تفویض اختیار بهانسان, امربین الامرین}
    Ali Reza Farsinezhad, Ali Reza Zarei
    The present paper aims at examining the issue of determinism and free will from the perspective of Faiz Kashani. The conclusion is that he is a proponent of the notion of meliorism; however, his delineation is different from the ones provided before him. To explain this theory, he has drawn on an innovative notion entitled "delegation of free will to human beings". Despite his efforts to reject determinism and free will and provide proof for meliorism, he has apparently got very close to the notion of delegation though his view of delegation is different from the ones commonly used, because delegation means man’s independence in his voluntary acts and the denial of God's agency. In contrast, his notion of "delegation of free will to humans" is not incompatible with God's agency; because as God has the authority to force man to do a specific act, He could delegate free will to him. This notion is not only compatible with the generality of divine agency and divine ordination but it does reiterate it.
    Keywords: Faiz Kashani, determinism, free will, compulsion in free will, delegation of free will to man, meliorism}
  • شهناز شایان فر
    در سنت عرفانی ابن عربی، بعد از وحدت وجود، مولفه محوری ای با عنوان «انسان کامل» مطرح است. برخی شارحان نیز «انسان کامل» و «توحید» را دو مساله اساسی عرفان نظری دانسته اند. ولایت، مقام خلیفهاللهی، تصرف در عالم و سریان در آن، خزانه دار اسرار الاهی و آینه دانایی و شاهی حق، پاره ای از ویژگی های انسان کامل است. بنابراین، مولفه انسان کامل، همانند مفهوم «قیم کتاب» سهروردی، همان اوصاف امام در احادیث شیعی را دارد و مخاطب شیعی، آن را به مصداق «امام» بسیار نزدیک می یابد. ایده انسان کامل در منظومه فکری فیض کاشانی به عنوان متفکری شیعی سبب شده او به آن دسته از روایاتی که در میان اندیشمندان شیعی به ویژه متکلمان، کمتر مورد توجه قرار گرفته، التفات دوباره و جدی کرده است؛ و با استمداد از ایده یادشده، به کشف دلالت های پنهان آیات و روایات و یا تثبیت دلالت های آشکار آن ها بپردازد. در این جستار، نقش التفاتی انسان کامل در امامت مطرح شده است و بر اساس آثار فیض کاشانی و نیز در پرتو ایده انسان کامل، از چگونگی کشف دلالت های پنهان روایات در باب جایگاه وجودی امام و تثبیت دلالتهای آشکار آن بحث میشود.
    کلید واژگان: انسان کامل, امام, ابن عربی, فیض کاشانی}
    Shahnaz Shayanfar
    In Bin Arabi’s mystical tradition, after the unity of existence, a central component called “the perfect man” is put forth. Some reviewers have considered the “perfect man” and “monotheism” as the two fundamental issues in theoretical mysticism. Guardianship and the position of Allah’s caliphate, making alterations in the world and being its soul, being the treasurer of the Divine secrets and king appointed by Allah and possessing the ultimate wisdom are but a few of the characteristics of the perfect man. Therefore, the component of the perfect man, just like Sohravardi’s concept of the “Guardian of the Book”, enjoys the characteristics of the Imam in the Shiite traditions the Shiite audience finds it very similar to the example of the “Imam”. The idea of the perfect man within the intellectual framework of Feyz Kashani, as a Shiite intellectual, has led him to pay a novel and more serious attention to those traditions that have been given less attention by the other Shiite intellectuals, especially the theologians; he has been able to discover some hidden implications or prove the obvious implications in the Quranic verses and the traditions by the use of the aforementioned idea. In this paper, the intentional role of the perfect man in Imamate has been studied and, based on Feyz Kashani’s works as well as the idea of the perfect man, the manner of discovering the hidden implications in the traditions with regard to the position of the Imam in the existence and proving the obvious implications has been discussed.
    Keywords: Perfect Man, Imam, Bin Arabi, Feyz Kashani}
  • حسین شکرابی، علی شیخ الاسلامی، هادی وکیلی
    رواج عرفان ابن عربی در سرزمین های شرقی جهان اسلام، با ممالک عربی و غربی قابل مقایسه نیست. مخصوصا جوهر فکر او که اندیشه وحدت وجود و مبحث انسان کامل است را فقط اندیشه وران شرق مخصوصا ایرانیان شیعی به درستی توضیح داده اند. فیض کاشانی، متکلم و محدث شیعی، از بزرگانی است که با وجود نقدهای معدودی که بر محی الدین دارد، با پذیرش اصول عرفان وی، تبیین معارف شیعی را بر اساس آموزه های وی وجهه همت خود قرار داده است، نگرش های توحیدی و ولایی فیض که به شدت تحت تاثیر آموزه های نظری عرفان است و در تالیفات کلامی و حکمی او مانند اصول المعارف و کلمات مکنونه تبلور یافته، از مواردی است که در حد امکان، در این نوشتار بدان ها پرداخته شده است
    کلید واژگان: عرفان نظری, ابن عربی, فیض کاشانی, وحدت وجود, توحید عرفانی, انسان کامل, ولایت شیعی}
    Hosein Shekarabi, Ali Sheikholeslami, Hadi Vakili
    Prevalence of Ibn Al-arabi’s gnostic teachings in the eastern lands of the Islamic world is not comparable to the Arab and West countries. In particular، the essence of his thoughts on being oneness and perfect man has been properly explained only by eastern thinkers، especially the Iranian Shi’ei. Feiz Kashani، a great Shi’ei theologian and Muhaddith، despite of some of his criticisms on Ibn Al-arabi’s ideas، accepts his principles of speculative Gnosticism، and explained Shi’ei thoughts based on his teachings. Feiz’s monotheistic attitudes and his other ideas، strongly influenced by Gnostic theoretical teachings and crystallized in his theological writings such as Principles of Knowledges (Osool Al-Maarif) and Hidden Words (Al-Kalimat Al-Maknoonah) have been discussed in this paper as far as possible
    Keywords: speculative Gnosticism, Ibn Arabi, Faiz Kashani, Oneness of being, Gnostic monotheism, perfect man}
  • عبدالله صلواتی
    با پذیرش مبانی و اصولی چون وحدت تشکیکی و حرکت وجودی ارادی در نگرش وجودی حکمت متعالیه، گشودگی و گستردگی ای در انسان رخ می دهد که در آن، انسان از وحدت نوعی متواطی فاصله گرفته و در قلمرو وحدت نوعی مشکک و کثرت نوعی قرار می گیرد. فیض کاشانی در مواضعی بر پایه وحدت نوعی انسان مباحثی را مطرح کرده و از افراد انسانی سخن گفته است. اما همو براساس نگرش وجودی و با استمداد از مبانی یاد شده، مباحثی مطرح نموده است که با توجه به امکانات درونی آن می توان مدل هایی از وحدت و کثرت نوعی انسان را از آنها استنباط کرد که از آن جمله اند: وحدت نوعی مشکک، کثرت نوعی ماهوی ملازم با وحدت نوعی مشکک، کثرت نوعی اسمایی. گفتنی است: در این جستار این مدل ها نه بطور پراکنده و فارغ از مولفه زمان، بلکه بسامد مدل ها برحسب مقاطع مختلف سنی فیض در آثار او بررسی می شود.
    کلید واژگان: وحدت نوعی متواطی, وحدت نوعی مشکک, کثرت نوعی ماهوی, کثرت نوعی اسمایی, فیض کاشانی}
    Abdollah Salavati
    With regard to such principles and rules as gradual unity and optional existential movement, human being`s existence would become extended to such an extent which his unity of species turn into gradual unity and, finally, into multiplicity in species. Feiz Kashani in some cases has treated human being in a model in agreement with unity in species. He, however, on the basis of an existential attitude and relying on the mentioned principles, has put his thought on human being in some other models of which one can infer gradual unity of species, multiplicity in quiddity and species necessarily along with gradual unity of species, species multiplicity of names. It should be stated that in this study, not in a scattered manner and not regardless of their time and occurrences in his works, but the diagram of models according to different parts of his age and their occurrences has been put fore.
    Keywords: Identical unity of species, Gradual unity of species, Species multiplicity in quiddity, Species multiplicity in name, Feiz kshani}
  • محمدعلی محیطی اردکان
    «تاویل» یکی از موضوعاتی است که فیض کاشانی در تفسیر قرآن و عرفان بدان پرداخته و در فهم درست آیات و روایات و حقایق هستی، برایش نقش کلیدی قایل است. هدف این پژوهش آن است که با روش توصیفی تحلیلی به بررسی دیدگاه ایشان درباره تاویل بپردازد و مولفه های اصلی آن را تبیین کند. یافته ها حاکی از آن است که وی تاویل را «تعمیم معنای متبادر از لفظ و حمل لفظ بر معنای غیرمتبادر» می داند. وی با تبیین پیوند عمیق لفظ و معنا، الفاظ را دارای حقیقت و روح واحدی می داند که ممکن است به لحاظ مصداقی، شکل ها و مصادیق متعددی داشته باشند. وی از این رهگذر، پرده از سر اختلاف تعابیر معصومان علیهم السلام در بیان معانی آیات قرآن برمی دارد. فیض کاشانی روایات متعددی را در مقام بیان امکان تاویل در آیات قرآن و نیازمندی آیات قرآن به تاویل یادآور می شود. از برخی روایات ذکرشده، می توان تعمیم تاویل را نسبت به ظواهر قرآن برداشت کرد. وی ملاک درستی تاویل را بهره مندی آن از پشتوانه نقلی و یا ضرورت عقلی دانسته و تاویل را مختص معصومان علیهم السلام می داند.
    کلید واژگان: تاویل, فیض کاشانی, ظاهر, باطن, لفظ, معنا}
    Mohammad Ali Mohiti Ardakan
    "Exoteric commentary" is one of the issues discussed by Feyz Kashani in interpreting the Holy Quran and in mysticism. He believed that it has a key role in understanding Quranic verses, traditions, and realities of existence. The present paper tries to review his viewpoint on exoteric commentary and explain its main components using a descriptive- analytical method. The research findings show that he considers exoteric commentary as "generalization of suddenly suggested meaning of utterance and applying the utterance to non-suggested meaning". Through expounding the deep relationship between utterance and meaning, he believes that words have single reality and spirit which may have several instances and forms. In this way, he resolves the mystery of Fourteen Infallible's different commentaries of Quranic verses. He mentions several traditions to explain the possibility of exoteric commentary of Quranic verses and the need for exoteric commentary in interpreting the Quran. According to some of these traditions, we can infer that exoteric commentary can be generalized to outwards of Quran. He believes that the criterion for correct exoteric commentary is using narrative support or rational necessity and that exoteric commentary is exclusive for Infallibles.
    Keywords: exoteric commentary, Feyz Kashani, outward, inward, utterance, meaning}
  • سید حسین موسویان، سعید انواری
    رساله الاحجار الشداد رساله کوچکی از ملا محسن فیض کاشانی است که در ابطال نظریه جزء لایتجزا (جوهر فرد) نگاشته شده است. این رساله که تا کنون منتشر نشده است، حاوی بیست وسه برهان در نفی جوهر فرد و پاسخ به هفت شبهه و استدلال طرفداران این نظریه است. تصحیح انتقادی حاضر بر اساس دو نسخه صورت گرفته است، که تا کنون تنها نسخه های شناخته شده از این رساله به شمار می آیند. هم چنین، در تحلیل محتوایی رساله، منابع اقتباسی فیض کاشانی در تدوین آن مشخص شده است.
    کلید واژگان: فیض کاشانی, جوهر فرد, جزء لایتجزا, نظام, ملاصدرا}
    Seyyed Hossein Mousavian, Saeed Anvari
    Al-AĕjΪr al-shidΪd is a short work of MullΪ Muĕsin Fayą KΪshΪnì, which was written to show the falsity of the theory of ‘a part which cannot be further divided’ (juz’ la yatajazza’u) or the theory of the ‘atom’ or ‘indivisible part’ (jawhar-i fard). This treatise, which has not been published till now, contains twenty-three philosophical proofs for the non-existence of the atom, and responses to seven doubts and demonstrations by the adherents of this view. The present critical edition was prepared on the basis of two manuscript copies, which so far may be counted as the only known copies of this work. Moreover, in analyzing the contents of this treatise, the sources used by KΪshΪnì in its composition have been identified.
  • خادم حسین فاضلی
    فیض، در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد. در محضر بزرگان دانش آموخت و در علوم گوناگون صاحب نظر شد. سرانجام در کاشان به تدریس و تالیف پرداخت. علاوه بر تربیت شماری از بزرگان، دویست اثر از خود به یادگار گذاشت. از نظر پارسایی و وارستگی زبانزد عام بود. در تفسیر، اخلاق، فقه، عرفان، بیان های ناب دارد و در آرای خود از قرآن و احادیث بهره گرفته است. در آغاز به دنبال فقه بود، سپس به عرفان روی آورد و در آخر خود را مقلد قرآن و پیرو حدیث نامید. وی در نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام کوشید. در جوانی به دنبال وحدت بین صوفی ها و مخالفان بود، که همین موضوع سبب نسبت های ناروا به فیض گردید. او سرانجام رفتار و روش صوفیه را برخلاف شریعت خواند.
    این مقاله با رویکرد تحلیلی و اسنادی و با هدف به تصویر کشیدن شخصیت فیض و ارزیابی نسبت های داده شده چون صوفیگری، به اوست.
    کلید واژگان: فیض کاشانی, شخصیت, مقام علمی و خدمات ملامحسن, صوفیه, حدیث گرایی و شاعری}
    Khadem Hussein Fazeli
    Faiz, was born in a family of theologian. He learned near the great personalities and Became expert in various sciences. Finally, wrote some books. In addition to training a number of great personalities, two hundred works left behind. He was famous because of his Piety and has pure expression in Interpretation, ethics, jurisprudence, mystic. He has used Quran and hadith in his views. First, he has looking at the jurisprudence. In his final emulator followed the Quran and Hadith. When he was young he was Seeking unity among the Sufis and the opponents. And because of this the ratio was inadmissible to Faiz. Finally, he wrote that Sofia behavior is against sharia. This paper documents try to portray the character of Faiz and evaluate data such as Sufism about him.
  • محمدصادق کاملان
    فیض کاشانی یکی از معدود عالمان شیعی است که با داشتن دیدگاهی مبتنی بر حدیث در فقه (اخباریگری)، بینش فلسفی با گرایش به حکمت متعالیه و عرفان و تصوف دارد. این مقاله پس از بررسی مکتب فلسفی او، به پاسخ این سوال می پردازد که چگونه فیض میان اخباریگری و حکمت متعالیه و عرفان و تصوف جمع کرده است. آیا او شخصیتی چند وجهی است یا به گونه ای میان رشته ای بین حکمت و عرفان و اخباریگری عمل کرده و از هر یک از آنها در تبیین دیگری بهره برده است و یا به وحدت میان برهان و قرآن و عرفان معتقد است و در این فرض، آیا دیدگاه او با نظریه صدرا در این مساله متفاوت است یا خیر؟
    کلید واژگان: اخباریگری, حکمت متعالیه, فیض کاشانی, مکتب فلسفی}
  • نسبت زدائی از زوال اندیشه سیاسی و ملاصدرا
    سیدمحمدناصر تقوی
    بزعم برخی از پژوهشگران دوره و حوزه اندیشه سیاسی، صدرالدین شیرازی و اندیشه وی از اوج انحطاط اندیشه سیاسی در ایران بوده و از دوران ملاصدرا ببعد نیز دوران زوال اندیشه سیاسی در ایران آغاز می گردد. برای بررسی صحت و سقم و محک این ادعا، پیش از هر چیز می بایست در مفهوم اندیشه سیاسی تامل کنیم و با درنگ بر این مفهوم و معناکاوی آن ببینیم که آیا این مفهوم درا ندیشه ملاصدرا وجود داشته یا خیر؟ و نسبت میان زوال اندیشه سیاسی با تفکر صدرایی تا چه میزان بدرستی نزدیک است.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, فلسفه, امامت, حکومت, ملاصدرا, فیض کاشانی, خلافت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال