به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مصباح یزدی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مصباح یزدی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • روح الله سوری*
    استاد مصباح یزدی، وجود خداوند را «نامحدود شدی» می داند. وی با تاکید بر تشکیک و کثرت طولی وجود، به مراتبی تشکیکی قایل است که هریک، کمال های رتبه های پایین را به گونه ای برتر و بدون کاستی ها داراست؛ بنابراین وجود الهی که در والاترین مرتبه این نظام تشکیکی قرار دارد، کمال و شدت وجودی نامتناهی دارد. ایشان، برای معلول، وجودی افزون بر علت می بیند. درنتیجه، سعه وجودی خداوند که علت همه علت هاست، از سوی معلول هایش محدود می شود. بر اساس نگرش استاد مصباح، وجود خداوند تنها «نامحدود شدی» است و «نامحدود سعی» نیست. وی دیدگاه خود را به ملاصدرا نسبت می دهد. این دیدگاه کاستی هایی دارد: 1. معلول ها، وجودی افزون بر علت ندارند و چیزی جز شان وجودی علت نیستند و نمی توانند گستره وجودی علت نخستین را محدود سازند 2. استناد این دیدگاه به صدرالمتالهین و عارفان با سخنان صریح آنها سازگاری ندارد. ملاصدرا تاکید می کند که سخن از تشکیک و کثرت طولی وجود (که مانع عدم تناهی سعی خداوند است)، طرحی مقدماتی است که ذهن را برای دیدگاه نهایی او آماده سازد. دیدگاهی که صدرا در آن، خدا را «نامحدود سعی» می داند. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی-انتقادی دیدگاه استاد مصباح را تببین کرده و آن را برپایه دیدگاه نهایی ملاصدرا ارزیابی می کند.
    کلید واژگان: ربط علی, سعه نامحدود خدا, شدت نامحدود خدا, مصباح یزدی, ملاصدرا}
    Rouhollah Souri *
    Master Mesbah considers the existence of God as "unlimited intensity." Emphasizing the gradation and longitudinal plurality of existence, he holds a hierarchical gradation to the extent that each level possesses perfections superior to and without deficiencies of the lower ranks. Therefore, the divine existence, being at the highest level of this hierarchical system, has infinite perfections and intensity of existence. He perceives, for the contingent beings, an existence beyond the cause. Consequently, the expansive essence of God's existence, as the cause of all causes, is limited by its contingent effects. He attributes his perspective to Mulla Sadra. However, this perspective has shortcomings: 1. Contingent beings do not have an existence beyond the cause, and nothing other than the will of the causal existence defines them. They cannot limit the expansive existence of the first cause, and God is the "unlimited intensity." 2. This perspective does not align with the explicit statements of Sadra al-Muta'allihin and the mystics. Mulla Sadra emphasizes that discussing the gradation and longitudinal plurality of existence is a preliminary framework that prepares the mind for the ultimate perspective. This research employs an analytical-critical method to elucidate Master Mesbah's perspective and evaluates it based on the ultimate viewpoint of Mulla Sadra.
    Keywords: causal relation, God’s Expansive Infinite, God’s Intensive Infinite, Mesbah Yazdi, Mulla sadra}
  • مهدی دانایی فرد، حسین حجت خواه*
    چیستی «کمال انسان» به عنوان یکی از مباحث مهم انسان شناسی، همواره مورد کنکاش اندیشمندان بوده است. در این میان، الهی دانان پویشی برمبنای دیدگاه خداباورانه خاص خویش، برآنند که کمال انسان با خداگونه شدن وی محقق می شود. این دیدگاه، هرچند با نظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی همخوان است، لیکن در نحوه کمال انسان -که ارتباط وثیقی با چگونگی توصیف خداوند دارد- اختلاف دارد. پیروان الهیات پویشی، خداوند را در حال تکامل و تغییر و تبدل می دانند و بر همین اساس، کمال انسان را در تکاملی می دانند که در اثر وابستگی متقابل با سایرین پدیدار می شود و بدین ترتیب، تشبه به خدا و خداگونه شدن انسان را علاوه بر کم رنگ شدن، در هاله ای از ابهام فرومی برند.این پژوهش، با روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی، درصدد است تا نشان دهد که مبانی چنین دیدگاهی علاوه بر این که در برخی موارد فاقد دلیل است، با قواعد عقلی همچون استحاله تسلسل نیز در تناقض است. اشکال دیگری که بر این دیدگاه وارد است، عبارت است از معلق نمودن کمال انسان به شرایط محیطی و برابر دانستن آن با تکامل دائمی، بدون این که هیچ هدف ثابتی از غایت این کمال طلبی برای انسان مشخص باشد.
    کلید واژگان: الهیات پویشی, انسان شناسی, علامه طباطبایی, کمال انسان, مصباح یزدی}
    Mahdi Danayifard, Hosein Hojjatkhah *
    The nature of “Man’s perfection”, as a critical issue in anthropology, has always been inquired into by Thinkers. Holding a particular theist view, the process theologians believe that human perfection is realized by becoming God-like. Though this view is consistent with those of Allamah Tabatabai and Ayatullah Mesbah Yazdi, it departs from them in the quality of Man’s perfection which is validly related to the way God is explicated. The adherent of the process theology believe that God is passible, mutable and evolving thus believe in human perfection in an evolution that emerge as a result of co-dependence on others. Thus, in their view God-likeness is faded and obscured. The current study adopted a descriptive-analytical method in a critical approach to prove that the underpinnings of such a view is unfounded and incompatible with some rational rule such as the impossibility of an infinite regress. Another criticism to which this view is subjected is leaving human perfection dependent upon environmental conditions and equate it with constancy of evolution while unknowing of the ultimate state or purpose of this perfectionism.
    Keywords: process theology, Anthropology, Allamah Tabatabaei, Man’s Perfections, Mesbah Yazdi}
  • حسام الدین مومنی شهرکی*، عبدالحسین خسروپناه

    یکی از مهم ترین مباحث در حوزه روش شناسی، بحث استراتژی های پژوهش است که پرداختن به آن در فلسفه اسلامی بدون سابقه است. می توان استراتژی های پژوهشی در فلسفه اسلامی را بر دو بخش بسیط و ترکیبی تقسیم نمود. استراتژی های پژوهشی بسیط عبارتند از استراتژی قیاسی، استراتژی تحلیلی، استراتژی استقرایی، استراتژی تفسیری و استراتژی شهودی. تحقیق حاضر پس از ارایه تعریف از استراتژی های ترکیبی، با استفاده از استراتژی تفسیری و روش تبیینی - تحلیلی درپی پاسخ به این مسیله است که استراتژی های پژوهشی ترکیبی استاد مصباح در حکمت اسلامی چگونه است. نتیجه اینکه، وی در حکمت اسلامی از استراتژی های ترکیبی تحلیلی-قیاسی؛ تحلیلی-قیاسی-تفسیری نوع دوم؛ تحلیلی-قیاسی-تفسیری نوع دوم-شهودی؛ تحلیلی-تفسیری نوع اول و دوم؛ تحلیلی-تفسیری نوع دوم؛ تحلیلی-تفسیری نوع دوم-استقرایی؛ و قیاسی-تفسیری نوع دوم استفاده نموده است.

    کلید واژگان: روش شناسی, استراتژی پژوهشی ترکیبی, حکمت اسلامی, مصباح یزدی}
    Hesamaldin Moemeni Shahraki, Abdalhosein khosropanah
    Introduction

    Methodology is a process knowledge that consists of several steps, and research strategies are one of these steps and among the key topics of this knowledge. Therefore, one of the necessary tasks for a precise understanding of the methodology of Islamic philosophy is to know the research strategies of this philosophical trend. The strategy is the direction of the research and the type of techniques, methods, approaches and attitudes used in the research. Explaining that when we face a problem, we must specify what our problem is? How do we approach the problem to solve it? Where is the starting point for problem solving? Do we have an end point for problem solving or do we reach an end point in the process of problem solving? That is, do we have a general answer that we want to reach or do we not know what answer we want to achieve? What are the techniques we want to use? What are the problem solving methods? What are problem solving approaches? What are the problem solving attitudes? What is our design to solve the problem? Facing these questions, we have to adopt a suitable strategy. Professor Mohammad Taqi Misbah Yazdi is one of the great Islamic philosophers and thinkers, who in Islamic wisdom, including the methodology of Islamic wisdom; He has a precise, critical and innovative view and has placed his philosophical thoughts in the field of confrontation with the thoughts of Western philosophers .

    Method of Study:

     In this article, the authors focus on the book of Misbah's Philosophy Education using the interpretive strategy and explanatory-analytical method and extract the strategies of Misbah's mixed philosophical research from this work. Because this book is one of the important works of philosophizing of Islamic philosophy, which contains the philosophical views of Professor Misbah Yazdi, and is not a summary, description and interpretation of the views of other Islamic philosophers.

    Findings

    We have divided the strategies of philosophical research into two simple and mixed parts, which simple research strategies include deductive strategy, analytical strategy, inductive strategy, interpretive strategy and intuitive strategy. Also, mixed strategies are the result of mixing two or more simple strategies with each other. Professor Misbah in his philosophical views of the mixed strategies of 1- analytical-deductive; 2- analytical- deductive-interpretive second type; 3- analytical- deductive-interpretive second type-intuitive; 4- analytical-interpretive first and second type; 5- analytical-interpretive type two; 6- analytical-interpretive second type-inductive; and 7- analogical-interpretive second type has been used .

    Conclusion

    Research strategies are one of the stages and steps of the methodology of philosophy, which are not exclusive to a philosopher and philosophical school; Rather, every philosophical research has a research strategy. Of course, a philosopher may not use mixed strategies and believes in simple strategies or may use other types of mixed strategies. Research strategies, direct the flow of the philosopher's philosophizing and knowing these strategies and their application in philosophizing will make this flow purposeful.

    Keywords: Methodology, Mixed research strategy, Islamicwisdom, Misbah Yazdi}
  • زینب درویشی*، عین الله خادمی، امیرحسین منصوری نوری، مروه دولت آبادی

    استاد مصباح یزدی به نقش آفرینی شرور ارزشی در کمال اخلاقی انسان تصریح می نماید. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخگویی به سوال «بین شرور ارزشی و کمال اخلاقی انسان چه رابطه ای وجود دارد؟» می باشد و یافته های تحقیق عبارتند از: در ایضاح مفهومی ایشان، معیار سنجش کمال و مصلحت، از ملاک فردی باید به ملاک عرفی و نوعی تغییر یافته و عرف بشری سنجه خیر یا شر قرار گیرد. وجود شرور ارزشی سبب می شود که در پرتو آزمایش های گوناگون دنیایی، ارزش ها، کارکرد خود را داشته و از این رهگذر انسان را در آگاهی یافتن از ارزش های خود، رسیدن به قرب الهی، بهره مندی از وحی، انتخاب درست، آزمایش و قطع وابستگی مذموم به دنیا یاری رسانند. این موارد همگی در قالب لطف الهی به بنده برای رسیدن به کمال اخلاقی که همان درک فقر مطلق موجودات در پیشگاه الهی، رفع حجب بین عبد و رب و قرب الهی است، تحلیل می شود.

    کلید واژگان: مصباح یزدی, کمال, کمال اخلاقی, شر, شر ارزشی}
    Ziynab Darwīshī*, ʻaynullāh Khādimī, AmīrḤusayn Manṣūrī Nūrī, Marwih Dulatābādī

    The scholar Miṣbāḥ Yazdī affirms that value evils play a role in human moral perfection. This study seeks to answer the question: what relation is there between value evils and moral perfection? The result of this investigation is that he conceptually clarifies that one should use a typical conventional standard, not an individual one, for evaluating his own perfection and best interest, and it is human convention that serves as a criterion for identifying good and evil. The fact that there is much evil in the world lays out the groundwork for values to function properly in light of the different divine tests and to help man to become aware of his values, to get close to God, to benefit from revelation, to choose wisely, and to end his blameworthy attachments to this perishing world. These cases are analyzed in terms of divine grace for the servant to reach moral perfection, i.e. to recognize beings’ spiritual poverty, to get closer to God, and to lift the veil between himself and God.

    Keywords: Miṣbāḥ Yazdī, perfection, moral perfection, evil, value evil}
  • رسول آقائی آلانق*، محمود دزفولی نسب
    وجود رابط و قسیم آن، مستقل، ازجمله مسایل و محمولات فلسفه است که در حکمت متعالیه، هم در حوزه قضایا و هم در عالم اعیان درباره آن بحث و بررسی شده است. در عالم قضایا، وجود رابط، که حقیقت آن رابط و در غیر بودن است، اگر همان نسبت حکمیه باشد، به عنوان جزیی از هل مرکبه موجبه ضرورت دارد، اما اگر همان نسبت حکمیه نباشد، از لوازم قضیه خواهد بود که به تبع تصدیق و حکم، در ذهن نقش می بندد. در عالم اعیان، کلیه ممکنات، اعم از جواهر و اعراض وجودات، رابط اند و تنها حق تعالی است که مستقل لحاظ شده است. این مطلب اثر شگرفی بر دیگر مسایل فلسفی بر جای گذاشته و بررسی آن براساس نظریه علامه طباطبایی موضوع این مقاله  است.
    کلید واژگان: وجود رابط, وجود محمولی, هلیات بسیطه, هلیات مرکبه, علامه طباطبایی, مصباح یزدی, جوادی آملی}
    Rasul Aqaee Alaneq *, Mahmud Dezfoolinasab
    Connective existence and, its sub-category, independent existence are among the issues and predicates of philosophy, which have been discussed in the transcendental philosophy, both in the sphere of propositions and in the world of entities. In the world of propositions, the connective existence, the reality of which is being connective and otherness, if it is the same as the relation of judgment (between subject and the predicate), is necessary as a part of the composite whetherness affirmative proposition; but if not, it will be one of the concomitants of preposition, which will be sticked in the mind following affirmation and judgement. In the world of entities, all contingent entities, including substances and accidents of existences, are connective, and only Allah Exalted is considered an independent existence. This has left a tremendous impact on other philosophical issues, and study it based on Allameh Tabataba’’'s theory is the subject of this paper.
    Keywords: connective existence, predicative existence, simple whetherness, composite whetherness, Allameh Tabataba’I, Mesbah Yazdi, Javadi Amoli}
  • فرنگ قبادی

    واقع نمایی معقولات ثانیه فلسفی از مباحث معرفت شناختی است. اساسا یکی از اصلی ترین پرسش هایی که هستی شناسی با آنها سر و کار دارد این است که چه اموری در عالم از واقع نمایی برخوردار هستند؟ واقع نمایی معقولات ثانیه فلسفی چگونه شکل می گیرد؟ پرسش اصلی این مقاله برمحور واقع نمایی معقولات ثانیه فلسفی است. فیلسوفان نوصدرایی معاصر بیش از گذشتگان چگونگی واقع نمایی معقولات ثانیه فلسفی بررسی کرده اند.  منظور از این فیلسوفان علامه طباطبایی و شاگردان  ایشان است. ابتکار علامه طباطبایی یک راه منشا واقع نمایی را علم حضوری به نفس می داند. استاد مطهری در این مسیله رویکرد انتقادی و تفصیلی دارد، از طرف دیگر تلاش می کند که از طریق بسط نظر علامه طباطبایی راه حل مشکل را نیز بیابد. در بیان نظر استاد جوادی آملی بر تقدم مفهوم وجود نسبت به دیگر مفاهیم تاکید می شود. استاد مصباح معتقدند که صور ادراکی انسان شانیت واقع نمایی را دارند.

    کلید واژگان: معقولات ثانیه فلسفی, رئالیسم, علامه طباطبایی, استاد مطهری, جوادی آملی, مصباح یزدی}
    Farang Khobadi

    Realization of philosophical rationalities is one of the epistemological issues. Basically, one of the main questions that ontology deals with is what is realistic in the universe? How is the realization of philosophical rationalities formed? The main question of this article is based on the realism of philosophical rationalities. Contemporary neo-Sadr philosophers have studied more than ever the way in which philosophical rationalities can be realized. These philosophers mean Allameh Tabatabai and his students. Allameh Tabatabai's initiative considers the science of presence to be a source of realism. Professor Motahhari has a critical and detailed approach to this issue, on the other hand, he tries to find a solution to the problem by expanding Allameh Tabatabai's opinion. In Javadi's expression, the concept of existence is emphasized before other concepts. Master Mesbah believes that human perceptual forms have a chance to be realistic.

    Keywords: Philosophical secondary intellects, Realism, Allame tabatabayi, Motahhari, javadi Amoli, Mesbah Yazdi}
  • روح الله آدینه*، سیده رقیه موسوی

    بحث از ادراک عقلی و نحوه تعقل، از مباحث مهم معرفت‌شناسی است. فلاسفه اسلامی ضمن تاکید بر ارزش ادراک عقلی، در تبیین سازوکار تعقل رویکردهایی گوناگون داشته‌اند. در این میان، ملاصدرا نیز در تبیین فرایند ادراک کلی، تعبیرات مختلفی دارد؛ او گاهی عقل را مظهر (مستمع) و گاهی مصدر (منبع) صور عقلی میداند. از اینرو هر یک از پژوهشگران و شارحان حکمت صدرایی بنوعی، در‌صدد توجیه اختلاف تعابیر صدرالمتالهین برآمده‌اند. استاد جوادی‌آملی در آثار خود، در مقام یک فیلسوف نوصدرایی مباحثی را مطرح میکند که میتواند نگاهی نو به مسئله فرایند ادراک عقلی باشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی نشان میدهد که استاد جوادی‌آملی به دو نوع ادراک عقلی و لزوم تفکیک آنها تصریح نموده است؛ در یک نوع عقل، مستمع است و ادراک کلی حاصل شهود آگاهانه عقلی و انفعال نفس میباشد و درک آن مختص به گروهی خاص است و در نوع دیگر، عقل، منبع است و ادراک کلی حاصل کارکرد ذهن و فعالیت نفس است و عموم مردم از این ادراک عقلی بهره‌مندند.

    کلید واژگان: ادراک کلی, ادراک عقلی, حکمت صدرایی, عقل, مثل, جوادی آملی, مصباح یزدی}
    Rohollah Adineh*, Roghayeh Mosavi

    The discussion of intellectual perception and the quality of intellection holds an important place in epistemology. Islamic philosophers have followed various approaches to explaining the mechanism of intellection. Mullā Ṣadrā has also used different expressions for clarifying the process of general perception. He views the intellect sometimes as a locus of manifestation or epiphany (listener) and sometimes as an emanator (source) of intellectual forms. Accordingly, each of the researchers and commentators of Sadrian philosophy has tried to justify the differences between the words he has used in some way. As a neo-Sadrian philosopher, Jawadi Amuli posits some discussions in his works that can introduce a new view of the process of rational perception. Following a descriptive-analytic method, the present study demonstrates that, Jawadi Amuli has directly referred to two types of rational perception and the necessity to separate them from each other. In one of them, the intellect is a listener, and the general perception is the result of conscious rational intuition and passivity of the soul. Here, perception is limited to a special group. In the other one, the intellect functions as a source, and the general perception is the outcome of mental and soulish activities. All people are capable of this kind of intellectual perception.

    Keywords: general perception, Idea, intellectual perception, Javadi Amuli, Sadrian philosophy, Misbah Yazdi, intellect}
  • سید مرتضی حسینی مطلق، مهدی ایمانی مقدم *

    عموم فیلسوفان اخلاق مسلمان، به اقتضای اطلاق و دوام شریعت اسلام و حجیت ابدی سیره و سنت حضرات معصومین (علیهم السلام) و نیز به اقتضای استدلال عقلی و ثبات فطرت انسانی و علی رغم تفاوت در روش تبیین، قایل به اطلاق ملاکات برای ارزش ها و هنجارهای اخلاقی شده اند. دو فیلسوف بزرگ اخلاق شیعی در دوره معاصر یعنی علامه طباطبایی و علامه مصباح یزدی در تبیین به ظاهر متفاوت از واقع گروی اخلاقی و اطلاق ملاکات اخلاقی، نظریه پردازی نموده اند؛ مقاله حاضر در پی اثبات این نکته است که این دو تبیین، مآلا به تبیین واحدی قابل ارجاع است. علامه طباطبایی (در تفسیر رایج از نظریه ایشان) ضروریات اخلاقی را از باب اعتباریات دانسته و ضرورت حقیقی و تکوینی بین عمل قوه فعاله و اثر عینی آن را ، مجازا (به معنای وحدت در معنا و تفاوت در مصداق) به ضرورت ذهنی و نفسانی حاصل از تصور غایت ذهنی تسری داده است اما علامه مصباح از باب ضرورت بالقیاس الی الغیر، به ضرورت الزامات اخلاقی رسیده است. می توان با اعتباری و ذهنی دانستن ضرورت بالقیاس و ارجاع آن به ضرورت بالغیر، این دو نظریه را، تعابیری متفاوت از یک حقیقت دانست. تحقیق پیش رو، به تبیین این مهم پرداخته است.

    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, ملاک اخلاقی, اعتباریات, ضرورت بالقیاس, ضرورت بالغیر, علامه طباطبایی, مصباح یزدی}
  • مجتبی افشارپور*

    قاعده «وحدت نفس و قوا» یا «النفس فی وحدتها کل القوی» از بنیادهای اساسی نفس شناسی حکمت متعالیه است و ثمرات و کارکردهای آن در هستی شناسی و خداشناسی نیز قابل پیگیری می باشد. این قاعده که به منظور تبیین چگونگی تحقق قوای متعدد به وجود واحد نفس ارایه شده، همواره مورد نقد و بررسی های فراوان قرار گرفته است. بعضی فیلسوفان زمانه ما نیز با نگاه انتقادی ای که به آن داشته اند، توان اثباتی آن را محدود پنداشته اند، یا اساسا آن را فاقد کارآیی خوانده اند و یا اینکه ادله آن را مخدوش دیده اند. امکان استفاده حداکثری از این قاعده، در گرو پاسخ به این اشکالات و دور بودن آن از تیغ نقدهای ایشان است. در این مقاله به منظور تبیین سخن نهایی ملاصدرا در خصوص «وحدت نفس و قوا» و بررسی ورود یا عدم ورود اشکالات به آن، با روشی توصیفی تحلیلی، مهم ترین اشکالات مطرح شده بر قاعده را به خصوص با تاکید بر انتقادات آیت الله علامه مصباح یزدی1 و آیت الله فیاضی (دام ظله) بررسی کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که با استفاده از بیانات ملاصدرا در آثار گوناگون خود و با توجه به سیری از بحث که ارایه می دهد و با تفکیک میان سخن نهایی و متوسط او، پاسخ اکثر اشکالات به دست می آید.

    کلید واژگان: وحدت نفس و قوا, مراتب نفس, علیت نفس, ملاصدرا, مصباح یزدی, فیاضی}
    Mujtaba Afsharpur *

    The rule “the union of the soul and its faculties” or “the soul in its unity is identical with all faculties” is one of the fundamental bases of the study of soul in transcendent theosophy whose functions and outcomes are to be sought in ontology and theology. This rule being proposed to explain the multiplicity of faculties in one single soul came under many criticisms and objections. Some contemporary philosophers who looked at it critically hold that they can hardly prove it or it hardly works or its for-arguments fail. The possible maximum use of this rule owes to the answer to those objections rescuing it from piercing criticisms. In his article, the author has studied the foremost objections against the rule –particularly those of Ayatullah Misbah and of Ayatullah Fayyazi- in order to come up with Mulla Sadra’s final word about the rule. He has adopted the descriptive-analytic method. The conclusion is that through Mulla Sadr’s words in his many works, his account of the chronology of the issue, and separating his earlier words from the final one, one can offer the answer to the most of those objections.

    Keywords: : the union of soul with its faculties, the stages of soul, the causality of soul, Mulla Sadra, Misbah Yazdi, Fayyazi}
  • روح الله آدینه*، سیده رقیه موسوی

    واقع‎نمایی یافته‎های ذهن و چگونگی آن، از مسایل اساسی معرفت شناسی است. به نظر می‎رسد در فلسفه صدرالمتالهین، واقع‎نمایی ذهن به دو شکل کلی مطرح شده است؛ تطابق عوالم و تطابق ماهوی میان وجود ‎ذهنی و وجود‎ خارجی. اما به دلیل گوناگونی تعابیر از ماهیت در آثار صدرا، شارحان حکمت‎صدرایی به مساله چیستی ماهیت و نوع رابطه آن با وجود توجه ویژه داشته و هر کدام تحلیل و تدقیق خاصی ارایه کرده‎اند. در این مقاله به تقریر و تبیینات آیت‎الله جوادی‎آملی و استاد مصباح‎یزدی متمرکز شده و سعی کرده‎ایم با روش توصیفی‎تحلیلی به چگونگی تطابق ذهن و عین از دیدگاه این دو شارح متاخر حکمت متعالیه بپردازیم؛ یافته های تحقیق چنین است که ایشان با توجه به نقش ماهیت و مفاهیم ماهوی در واقع نمایی ذهن،  ملاک بودن ماهیت برای شناخت، و نوع رابطه ماهیت با وجود درحکمت صدرایی، معتقدند ماهیت صرفا ظهور ذهنی داشته، در خارج هیچ تحققی ولوبالعرض ندارد و جایگاه آن فقط در ذهن است؛ از این رو ماهیت ذهنی فقط حاکی از واقعیت خارجی بوده و مطابقت عینی بین ماهیت ذهنی و واقعیت خارجی معنا ندارد؛ بین ذهن و خارج تنها مطابقت‎حکایی برقرار است.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: ماهیت, مفاهیم ماهوی, جود ذهنی, مطابقت‎حکایی, جوادی‎آملی, مصباح‎یزدی}
    Rohollah Adineh *, Sayyede Roghaye Mosavi

    How the findings of the mind are realized is one of the fundamental issues of epistemology. In the philosophy of Sadr al-Muta'allehin, the realism of the mind is explained in two ways: the essential correspondence between mental existence and external existence and the adaptation of the worlds. On the other hand, due to Sadra's various interpretations of nature, commentators on Sadra's wisdom, including Mesbah Yazdi and Javadi Amoli, have discussed the nature and type of its relationship with existence.Therefore, considering the role of nature and essential concepts in the fact of showing the mind and the criterion of nature for cognition in Sadra's wisdom, the issue of realizing mental existence is also affected by what nature is and the type of its relationship with existence. Now, the main issue of the present study is that based on the type of relationship between nature and existence, in the view of Professor Javadi Amoli and Mesbah Yazdi, based on the originality of existence, the essential conformity of mind and object is possible?After reviewing in the present article by descriptive-analytical method, it was concluded that in the view of Mesbah Yazdi and Javadi Amoli, the nature of mental emergence and the place of nature is only in the mind and there is no research outside, hence the nature Mental refers only to external reality, so the objective correspondence between mental and external nature does not make sense, and in order to prove the reality of mental imaginations, another expression must be provided.

    Keywords: nature, mental existence, Javadi Amoli, Mesbah Yazdi, essential concepts}
  • مصطفی ایزدی یزدان آبادی، عباس یزدانی*

    کانت ادعا کرد اصولا امکان اقامه برهان به نفع وجود خدا ازطریق عقل نظری وجود ندارد و تلاش کرد تا با برهان اخلاقی عملی وجود خدا را پیش فرض ضرورت تحصیل خیر اعلی بگیرد و از این طریق خدا را اثبات کند. هدف این نوشتار، بررسی نقدهای آیت الله جوادی به برهان اخلاقی کانت است. در این پژوهش که به روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی است، برهان اخلاقی عملی کانت و نقدهای آیت الله جوادی آملی ارزیابی می شوند. ایشان دو نقد بر این برهان وارد کردند؛ نخست اینکه اذعان کانت به پذیرش وجود خدا تنها ارزش اخلاقی و عملی دارد و «وجود» خدا را به عنوان یک واقعیت فی نفسه اثبات نمی کند. نقد دیگر به استلزام بین «باید» و «هست» است؛ همواره «باید» از «هست» نتیجه می شود و نه برعکس. در این مقاله، نقدهای آیت الله جوادی به برهان اخلاقی عملی کانت از منظر فلسفه اخلاق آیت الله مصباح یزدی اعتبارسنجی می شوند. در پایان، این نتیجه حاصل می شود که براساس مبانی فلسفه اخلاق آیت الله مصباح یزدی، اشکالات آیت الله جوادی آملی بر برهان اخلاقی کانت وارد نیست و دیدگاه آیت الله مصباح دقیق تر به نظر می رسد.

    کلید واژگان: وجود خدا, برهان اخلاقی, هست و باید, جوادی آملی, مصباح یزدی}
    Moustafa Izadi Yazdanavadi, Abbas Yazdani *

    Kant contends that it is not principally possible to argue in favor of the existence of God through theoretical reasoning and attempts to consider the existence of God as the presupposition of necessity to attain the highest good through practical moral arguments, thereby proving God. The purpose of this article was to examine Ayatollah Javadi’s critiques on the moral argument from the perspective of Ayatollah Mesbah Yazdi's philosophy of ethics. Javadi Amoli makes two criticisms of this argument. First, Kant's acknowledgment of the acceptance of God's existence has only moral and practical values and does not prove the "existence" of God as a fact per se. The other critique is the implication between "Ought" and "Is", while "Ought " always results from "Is" and not vice versa.When Kant awakes from his dogmatic sleep, he realizes that none of the arguments presented to prove the existence of God are correct. He goes beyond that by claiming that it is in principle impossible to argue in favor of the existence of God through theoretical reasoning because God is not temporal and spatial; as a result, the categories of comprehension cannot be carried over to Him. Theoretical reasoning is limited to experiences and phenomena and if it goes beyond sensory objects, it goes beyond its limits while it is possible to speak about that realm neither negatively nor positively (Kant, 1998: p.153). However, he understands that by rejecting God, everything would be permissible and maintaining morality and respect for others’ rights would be meaningless. As a result, he decides to prove God through practical reasoning and keep morality alive in the society. Therefore, from Kant's point of view, moral action is the source of happiness and requires belief in the existence of God; because if there is no God, the moral law cannot be the cause of eternal happiness. Then, practical reasoning must accept God as the presupposition; however, theoretical reasoning cannot prove it. In this article, we first described Kant's practical moral argument and then investigated Ayatollah Javadi Amoli’s criticisms. Afterwards, his critiques were examined based on the principles of Ayatollah Mesbah Yazdi's philosophy of morality.According to Kant, his moral theory needs 3 presuppositions to be completed: Freedom: Freedom is the necessary condition for the possibility of commitment to the absolute moral norms since man cannot act with absolute morality unless he is free. Immortality of the Soul: No rational being can attain virtue in the sensible world; the soul must be eternal so that we can reach it after death. God: The third presupposition of Kant's moral theory is the existence of God.When Kant sees theoretical reason to be incapable of proving God, he tries to prove God through practical reasoning. He believes that virtue and happiness are the two elements of the highest good. The moral law considers the presumption of the existence of God as the necessary condition of the combined interest between virtue and happiness. In other words, happiness is the state of rational being so that everything is done according to man’s will and virtue is what man must do (Kant 1996: 5/124). Man must achieve the highest good, that is, union of what he wants with what he must do. This depends on the compatibility of material nature and human will, but man can never harmonize material nature with his own will because the ordinary being is not the creation of the universe and cannot establish the necessary relationship between happiness and virtue (Kant 1996, 5/113). The highest good in Kant's philosophy has a moral necessity and is attainable by every human being. The necessity of achieving the highest good indicates the possibility of achieving it (Kant 1996: 5/143). Thus, to harmonize between virtue and happiness, we must assume the existence of the cause of the world, which can establish harmony and unity between the virtue and happiness. Therefore, God, the Omnipotent and Omniscient, must exist to reconcile the moral virtue with a blissful result.Javadi Amoli presents two objections to Kant's argument:His first objection is that this argument is never an argument for the existence of God because, according to Kant, when rational concepts are not associated with sensory intuition, they have no anecdote about the outside world and do not tolerate any meaning concerning the reality; therefore, this argument has only a moral value and does not open the way to the real world. This argument does not convince the skepticism of the existence of God; rather, it only says that if one wants to think morally, he must accept the existence of God as the presupposition of moral rules. According to Kant, if one wants to acknowledge priori judgments of practical reason, which are the same as moral rules, he or she must also accept the presuppositions of these priori rules, which are the existence of the free will, eternal soul, and God. Nevertheless, from Kant's point of view, this acknowledgment of the existence of God has only moral and practical values and does not prove the "existence" of God (Javadi Amoli, 2007: pp. 284-285).Javadi Amoli's second objection is the implication of moral judgments on theoretical propositions, such as the existence of God and immortality of the soul. He says that moral judgments, which are related to practical reason, have special subjects and predicates. These propositions, as Kant acknowledges, contain some self-existent propositions that are inherently acceptable to practical reasoning. According to him, the propositions related to theoretical reasoning are never deduced from the propositions that are related to practical reasoning, but this implication is from the side of theoretical reasoning. He says that for man to reach a practical judgment, he always has to form some deductions, the minor and major of which are theoretical and practical verdicts, respectively. From the combination of these two propositions, a moral deduction is formed, the result of which is the quantity, quality, practicality, or theoreticality of the function of the lowest two propositions. Since one of the propositions is derived from practical wisdom, the result that is drawn will be always the result of practical wisdom and not the theoretical result (Javadi Amoli, 2007: pp. 285 and 286).Nonetheless, Mesbah Yazdi believes that philosophically, the “Ought” and “not-Ought” are deducted from the “Is” and “not-Is”, so there is nothing wrong with drawing an "Ought" conclusion from the premises, which are all about the “Is”. Therefore, it must be deliverable to the “Is” with no difference. As Ayatollah Mesbah Yazdi considers moral propositions, both the informing and compositional propositions are deducted from the “Is”. As a result, Ayatollah Javadi's objections to Kant are not sound according to his views. Ayatollah Javadi Amoli believes that because moral sentences are compositional, they are the lowest compared to the informing sentences and combination of informing and compositional propositions. The result would be always compositional since the compositional proposition is the lowest and there is no possibility of deduction, one of the premises of which is a moral (compositional) proposition to give a conclusion that would contain the concept of "Is" and be thus informing. However, according to Ayatollah Mesbah, who maintains that moral propositions are also informing and can be delivered to the universe, moral propositions will no longer be the lowest; hence, it is possible to infer moral propositions from cosmological propositions and at least, there is no barrier to being compositional. In the end, we conclude that according to the principles of Ayatollah Mesbah Yazdi's philosophy of ethics, Ayatollah Javadi Amoli’s objections do not apply to Kant's moral argument, while Ayatollah Mesbah's point of view seems more accurate.

    Keywords: Existence of God, Moral Argument, Is, Ought, Javadi Amoli, Mesbah Yazdi}
  • علی فرهمند پویا، مهدی نجفی افرا*
    برهان صدیقین یکی از براهین مهم در اثبات وجود خدا است. تقریرهای مختلفی از این برهان از زمان فارابی و ابن سینا تا به امروز صورت گرفته است. ملاهادی سبزواری یکی از شارحان تفکر صدرایی و بعضا در زمره منتقدان آن است که می کوشد با پیش نهادن چهار تقریر از برهان صدیقین راه جدیدی در مباحث الاهیات بالمعنی الاخص بگشاید. هدف این مقاله بازخوانی این تقریرات است تا روشن کند که راه پیموده شده سبزواری تا چه حد مقرون به توفیق بوده است. از طرفی فیلسوفان معاصر، مانند عبدالله جوادی آملی و محمدتقی مصباح یزدی به هنگام نقل این براهین، آن را نقد نیز کرده اند. در این مقاله می کوشیم با اتکا به روش تحلیلی توصیفی، این نقدها را تبیین و تحلیل کنیم. نتیجه پژوهش این است که سبزواری فقط در دو تقریر با اتکا به اصالت وجود و صرف الوجود در راستای صدیقین قدم نهاده که آن دو تقریر هم خالی از اشکال نیست. یعنی هر دو مبنا از مسایل نظری و نیازمند اثبات است و استفاده از مبانی نظری و تشکیک پذیر از اتقان و استحکام برهان می کاهد.
    کلید واژگان: برهان صدیقین, سبزواری, اصالت وجود, بساطت, جوادی آملی, مصباح یزدی}
    Ali Farahmand Poya, Mahdi Najafiafra *
    The burhāni ṣiddīqīn, the proof of ṣiddīqīn, is one of the most important proofs of the existence of God. Various interpretations of this argument have been made from the time of Fārābī and Ibn Sīnā to the present day. Mullā Hādī Sabziwārī is one of the commentators of Ṣadrā's thought and sometimes among its critics who tries to open a new way in ilāhiyyāt bi`l ma`n al-akhaṣṣ, theology in its narrowest sense, by proposing four manners of expression for the proof. The purpose of this article is to re-read these manners of explanation to measure them. On the other hand, contemporary philosophers, such as Abdullāh Javādī Āmulī and Muḥammad Taqī Misbāh Yazdī, have also criticized these arguments while quoting them. In this article, we try to explain and analyze these critiques with a descriptive analytical method. As explained in the article, only in two explanations Sabziwārī has taken a step toward the proof on the basis of originality and simplicity of existence, and the step is also a case of objection. That is, both aforementioned bases are theoretical issues and need to be proven, and using such doubtful bases reduces the strength of the proof.
    Keywords: Burhāni Ṣiddīqīn, Sabziwārī, Originality of Existence, simplicity, Javādī Āmulī, Miṣbāḥ Yazdī}
  • جعفر سالمی*، مصطفی جعفرطیاری، محمد مهدی سالمی

    علم دینی و تقابل آن با علم سکولار مسئله ای تمام ناشدنی است. آیت الله جوادی و استاد مصباح، که از بزرگان حوزوی و اندیشمندان برجسته تمدن اسلامی معاصر هستند، در حوزه چیستی و امکان علم دینی و تقابل آن با علم سکولار نظریه پردازی کرده اند. مقاله حاضر مقایسه ای است میان دیدگاه های این دو اندیشمند در خصوص معیار دینی و سکولار بودن علم. در این رهگذر هر یک از ایشان علی رغم اختلاف در تعریف و معیار علم دینی، تعریف و مصداق واحدی از علم سکولار ارائه و تبیین می کند. سکولار یا ضددین وصف ذاتی علم نیست، بلکه وصفی است که با در نظر گرفتن بستر، فلسفه ، فاعل و اهداف به یک علم انتساب پیدا می کند. در این بین آیت الله جوادی علم را، که حقیقتی الهی دارد، به اعتبار فاعل بر یک دوراهی قرار می دهد. اگر فاعل الهی و قائل به عناصر فلسفه الهی باشد، علمش دینی و اگر فاعل ملحد و ضددین باشد، علمش الحادی/سکولار لقب می گیرد. استاد مصباح علم را اگر استعداد و صلاحیت توصیف ارزشی داشته باشد، به ارزیابی دینی یا ضددینی درمی آورد. دیدگاه اخیر، صرف تنافی نداشتن علم با دین، در تمام مراحل از مبانی تا مسائل و آثار آن، را در دینی بودن علم کافی می داند.

    کلید واژگان: علم و دین, علم دینی, علم سکولار, جوادی آملی, مصباح یزدی}
    Jafar Salemi *, Mostafa Ja`Fartayyari, Mohammad Mahdi Salemi

    The problem of religious science and its contrast to secular science is an unending debate. Ayatollah Javadi Amoli and Ayatollah Mesbah, two great figures of the Islamic seminary and two prominent scholars of contemporary Islamic civilization, have theorized about the nature and possibility of religious science and its contrast to secular science. The present paper is a comparative study of the views of these two scholars concerning criteria of religious and secular sciences. While they provide different definitions and criteria of religious science, they present the same definition and instance of secular science. Being secular or anti-religious is not an essential feature of any science. Instead, it is a feature ascribed to a science given its background, philosophy, practitioner, and goals. Ayatollah Javadi categorizes science, with its divine reality, into two types in terms of its practitioner. If the practitioner believes in elements of divine philosophy, then the science will be religious, and if the practitioner is atheist and anti-religious, then the science will be atheist or secular. Ayatollah Mesbah evaluates science as religious or anti-religious in terms of its disposition for value-based descriptions. The latter view considers a science as religious insofar as it does not conflict the religion at any stage from its foundations to its problems and effects..

    Keywords: science, religion, Religious Science, secular science, Javadi Amoli, Mesbah Yazdi}
  • جواد گلی*
    هدف

    هدف نوشتار حاضر، بررسی اصالت و کارایی شیوه های رفع تعارض ادعایی علم و دین، ارائه شده توسط مصباح یزدی بوده است.

    روش

    پژوهش پیش رو در گردآوری اطلاعات، از روش کتابخانه ای و در مقام داوری ابتدا از روش توصیفی، در ارائه شیوه های رفع تعارض علم و دین از دیدگاه اندیشمندان غربی و مصباح یزدی بهره برده و سپس با روش تطبیقی، شیوه های اندیشمندان غربی و مصباح یزدی را با یکدیگر مقایسه و با روش تحلیلی، اصالت و کارایی شیوه های مصباح یزدی را ارزیابی کرده است.

    یافته ها

    مصباح یزدی با شیوه های مختلفی مانند شیوه های ناظر به ماهیت، قلمرو، مبنا، منبع و معیار علم، شیوه ناظر به اعتبار معرفت شناختی علم و شیوه تمسک به برخی نظرات علمی به رفع تعارض ادعایی علم و دین پرداخته است.

    نتیجه گیری

    شیوه های مصباح یزدی به طور عمده مبتنی بر فلسفه علم اسلامی است. این شیوه ها به مقدار زیادی کارامد است و تکرار شیوه های رفع تعارض متفکران غربی نیست.

    کلید واژگان: مصباح یزدی, علم, دین, شیوه های رفع تعارض}
    J. Goli*
    Objectives

    The present research aims to focus on the Science-Religion Conflict Resolution Strategies from the view point of Mesbah Yazdi in Terms of Efficiency and Originality.

    Method

    The author of the article uses library based method In gathering information, and descriptive method in judgment of the Science-Religion Conflict Resolution Strategies in Mesbah Yazdi,s ideas and the method used to analyze the Western Thinkers benefits the Comparative- descriptive method, and analytical method is used to evaluate their efficiency and originality.

    Results

    To face conflicts between Science and Religion, Mesbah Yazdi has offered Resolution Strategies based on the nature, realm, foundation, resources and criterion and epistemological aspect of science and some scientific ideas.

    Conclusion

    Resolution Strategies of Mesbah Yazdi is often based on Islamic philosophy of science. They are efficient Resolution Strategies and are not the repetition of Western Thinkers' resolution strategies.

    Keywords: science, religion, mesbah yazdi, resolution strategies}
  • محسن اکبری، ناصر جعفری پور
    یکی از مهم ترین و معروف ترین قواعد فلسفی، قاعده الواحد است. گرچه همواره برخی متکلمان با این قاعده سرناسازگاری داشته اند، ولی حکمای اسلامی اعم از مشاء ، اشراق و متعالیه، به قاعده مذکور با دید تسالم نگریسته اند. قاعده الواحد میان حکمای اسلامی مسئله ای مبرهن است؛ بنابراین اصل آن مسلم می باشد؛ هرچند اختلافاتی در مفاد آن دیده می شود. حکما معتقدند اگر مبادی تصوری مسئله درست تصور شود، تصدیق به آن امری ضروری خواهد بود. کسانی که توانسته اند مبادی تصوری آن را به درستی تبیین کنند، این مسئله را روشن یا دست کم نزدیک به بداهت دانسته اند؛ یعنی باید سه مفهوم بسیط، معیت و صدور، درست تبیین شود. البته در چگونگی تبیین قاعده الواحد و مفاد آن اختلاف هایی میان آنها ملاحظه می شود ، ولی اصل قاعده مورد قبول همه آنهاست. در مقاله حاضر برآنیم نظر دو حکیم عصر حاضر، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی را با اختلاف نظرهایی که میان ایشان دراین باره هست، تبیین کنیم.
    کلید واژگان: قاعده الواحد, قاعده سنخیت, معیت, جوادی آملی, مصباح یزدی}
  • نازیلا اخلاقی *، مهدی حسین زاده یزدی
    علم دینی منظومه ای معرفتی درباره جهان واقع است. تحقیق در مبانی فلسفی علم و مبانی دین شناختی نخستین گام به سوی سامان علم دینی است. پیدایش اصطلاح علم دینی در جامعه علمی کشور به محور برخی مجادلات مبدل گشته است، به گونه ای که در میان موافقان و مخالفان، با تقریرهای گوناگونی مواجهیم. توجه به میزان گستردگی نزاع موجود، نمایانگر این امر است که تنها بیان پذیرش یا عدم پذیرش علم دینی از جانب متفکران، به سبب تقریرهای متنوع، نظریه صاحب نظران را به وضوح ترسیم نخواهد کرد. بازخوانی مکرر دیدگاه ها به تنقیح محل نزاع و استحکام تقریر می انجامد. از میان قائلان به امکان علم دینی، به سبب اهمیت نظریه آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی و دکتر گلشنی، نظریه علم دینی ایشان مقایسه و بر همین مبنا به جایگاه عقل و وحی در نظریات هر یک از این متفکران اشاره شده است. این نوشتار در پی آن است که با مقایسه دیدگاه ها، گامی در جهت روشنی مباحث علم دینی بردارد.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: علم دینی, جوادی آملی, مصباح یزدی, گلشنی}
    nazila akhlaghi*
    The religious science is epistemic systems about the real world. The study of the philosophical foundations of science and the principles of theology is the first step towards the establishment of religious science. The emergence of the term religious science in the country's scientific community has become the center of some controversy, so that we encounter a number of contradictions among proponents and opponents. Given the extent of the controversy, the fact that the mere expression of the acceptance or non-acceptance of religious science by the thinkers, due to the various statements, does not clearly trace the theory of scholars. Frequent recurrences of views give rise to controversy and rigidity. Among those who believe in the possibility of religious knowledge, due to the importance of the theory of Ayatollah Javadi Amoli, Ayatollah Mesbah Yazdi and Dr. Golshani, we compared their theories of religious science and based on this, pointed out the position of reason and revelation in the views of each of these thinkers. This article seeks to make a step towards the clarity of religious science by comparing views.
    Keywords: religious science, Javadi Amoli, Mesbah Yazdi, Golshani}
  • امیرحسین زادیوسفی*، داود حسینی
    در میان فلاسفه اسلامی معاصر محمدتقی مصباح یزدی دارای نظریه ای در باب ماهیت قضایای اولی است. وی قائل است که قضایای اولی قضایایی اند که اولا تحلیلی اند و ثانیا مفاهیم تشکیل دهنده آن ها، معقولات ثانیه فلسفی اند. در مقاله حاضر ابتدا نظریه مصباح یزدی درباره ماهیت قضایای اولی را شرح می دهیم و سپس با توجه به تعریف رایج از قضیه اولی نشان می دهیم که قضایای اولی ای وجود دارند که طبق نظریه وی اولی محسوب نمی شوند؛ مثال های اولی ای که ارائه خواهد شد فاقد یکی از شروطی هستند که مصباح یزدی برای قضایای اولی قرار می دهد. برخی از این مثال های اولی، حملی و برخی دیگر شرطی هستند. مثال های حملی با این مشکل مواجه اند که مفاهیم به کاررفته در آن ها، معقولات ثانیه فلسفی نیستند و مثال های شرطی با این مشکل مواجه اند که نه اجزای آن ها از معقولات ثانیه فلسفی تشکیل شده است و نه تحلیلی اند.[i] نتیجه این خواهد شد که دو شرطی که مصباح یزدی برای قضایای اولی قرار می دهد خدشه پذیر است.
    [i]. منظورمان از تحلیلی، تعریفی است که مصباح یزدی از قضایای تحلیلی ارائه می دهد.
    کلید واژگان: قضایای اولی, معقولات ثانویه, مصباح یزدی}
    Amir Hossein Zadyusefi*, Davood Hosseini
    Among contemporary Islamic philosophers، Mesbah Yazdi has proposed a theory about primitive propositions. He claims، first، that primitive propositions are analytic and secondly that concepts they are made up of، are secondary philosophical concepts. Here، we first introduce his theory of primitive propositions and then give some counterexamples in order to show that this theory does not match with the classical characterization of primitive propositions. Some of these counterexamples are not analytic and others neither are analytic nor composed of secondary philosophical concepts. The upshot is that both Mesbah’s criteria for primitiveness are defective.
    Keywords: Primary Proposition, Analytic Proposition, Secondary Philosophical Concept}
  • امیرحسن زادیوسفی، داود حسینی
    در میان فلاسفه اسلامی معاصر، محمد تقی مصباح یزدی در باب تعریف قضایای تحلیلی نظریه پردازی کرده است. مقاله حاضر که پژوهشی است پیرامون نظریه وی در باب تعریف قضایای تحلیلی، از دو بخش تشکیل می شود؛ در بخش اول ابتدا «تعریف اولیه» قضیه تحلیلی را که برگرفته از آثار مکتوب محمدتقی مصباح یزدی است ارائه می کنیم، سپس مثال هایی را که وی قضیه تحلیلی می داند به بحث می گذاریم و استدلال می کنیم که نمی توان این قضایا را طبق «تعریف اولیه» تحلیلی دانست. در بخش دوم، در ابتدا، به عنوان راه حلی برای نقدها، «تعریف ثانویه» قضایای تحلیلی را که برگرفته از آثار غیر مکتوب وی، سخن رانی ها، است ارائه می کنیم. حتی با فرض این اصلاح در تعریف، استدلال خواهد شد که تئوری وی به دو دلیل قابل قبول نخواهد بود؛ اول این که تئوری وی تعریفی معین از قضایای تحلیلی ارائه نمی کند، و دوم این که قضایایی وجود دارند که توافق بر این است که این قضایا تحلیلی هستند اما تئوری وی، آن قضایا را تحلیلی به حساب نمی آورد. نتیجه این مقاله این خواهد بود که تعریف مصباح یزدی از قضایای تحلیلی اولا تعریفی جامع نیست و ثانیا این تعریف مبهم است
    کلید واژگان: قضایای تحلیلی, گزاره های شرطی, گزاره های حملی, اندراج مفهومی, مصباح یزدی}
    Amirhossein Zadyousefi, Davood Hosseini
    Among contemporary Islamic philosophers Mr. Mesbah Yazdi is the only thinker that has a theory to define analytic propositions. This article which study and evaluate the theory، contains two sections. In the first section we will present ‘first definition’ of analytic propositions which we have gained from his written works، and we present some examples which he considers as analytic proposition. Then argue that، according to ‘first definition’ we cannot count them as analytic propositions. In the second section we will present ’second definition‘ for analytic propositions which we have gained from his oral works، as a solution for objections to the ‘first definition’ of analytic propositions. In spite of this reformation، we will argue that his theory is not acceptable because of two reasons; the first reason is that his theory is vague and does not limit these propositions. The second reason is that there are some propositions that there is an agreement that they are analytic propositions، whereas his theory does not count them as analytic propositions
    Keywords: analytic propositions, Muhammad Taghi Mesbah Yazdi, categorical proposition, conditional proposition, containment, implication}
  • جهانگیر مسعودی، زهرا آل سیدان
    بر اساس تقسیم بندی مشهور تاریخی در مساله ی حسن و قبح، متفکران مسلمان در حوزه ی مباحث اخلاقی یا باید طرفدار روی کرد معتزله باشند، یا روی کرد اشاعره. اما این برداشت دقیقی نیست. دیدگاه های معتزله و اشاعره در مساله ی حسن و قبح، دیدگاه های مرکبی است که می توان با نگاه های تحلیلی مناسب، به تجزیه ی آن ها به مولفه های کوچک تری پرداخت. بالمآل با ظاهر شدن آن مولفه های خردتر، می توان با ترکیب برخی مولفه های دیدگاه معتزله و برخی مولفه های دیدگاه رقیب، به دیدگاه های ترکیبی جدیدی دست یافت. این همان اتفاقی است که در حوزه ی اخلاق اسلامی، به ویژه در میان متفکران گذشته و معاصر امامیه پدید آمده است. دیدگاه های اخلاقی محمدتقی مصباح و عبدالکریم سروش دو نمونه ی معاصر از این نظریه های ترکیبی به شمار می آیند. مصباح یزدی هم چون معتزله، اصول کلی اخلاق را عقلی می داند، ولی در مقام تبیین و یا تعیین مصادیق اخلاقی، جانب وحی و شرع را نگاه می دارد (هم چون اشاعره). سروش در روی کردی دیگر، ارزش های اخلاقی را در مقام ثبوت، شرعی و متکی بر اراده و فرمان الاهی می داند (هم چون اشاعره)، اما در مقام اثبات، آن ها را عقلی تلقی می کند (هم چون معتزله).
    نظریه های ترکیبی یادشده در بحث پراهمیت «اخلاق و دین» نیز به دیدگاه های ترکیبی و میانه ای روی می آورند، به نحوی که نه اخلاق را کاملا دینی می دانند و نه کاملا آن را منفصل و منقطع از دین برمی شمارند.
    کلید واژگان: حسن و قبح, 2, معتزله, اشاعره, اخلاق اسلامی, نظریه های ترکیبی, مصباح یزدی, سروش}
    Dr. Jahangir Masudi, Zahra Aleseyyedan
    In Islamic ethics, Muslim thinkers have been divided into two groups concerning the problem of goodness and badness, Ashaira and Mutazila. Can we have a new compound theory which gathers some elements from each of these two groups? We will show that it is possible. This is exactly what happened in ethical Islamic theories, especially Shii theories. Theories of Muhammad Taqi Mesbah and Abdulkarim Surush are two samples of these compound theories. Mesbah Yazdi agrees with Mutazila that the universal principles of ethics are rational, but nevertheless agrees with Ashara that in assigning and determining applications of these principles we need to return to Sharia. On the contrary, Surush agrees with Ashara that moral values are derived from Sharia and God's will and commands, nevertheless he agrees with Motazila that to prove these we should return to reason. The above mentioned theories defend a compound way in the important problem of the "relation between religion and ethics". They hold that ethics is neither completely dependent on religion and nor completely independent of it.
    Keywords: Goodness, badness, 2, Mutazila, 3, Ashara, Islamic ethics, Compound theories, 6, Mesbah Yazdi, Abdulkarim Surush}
  • حسین سوزنچی
    بحث از اصالت داشتن جامعه، یکی از مبادی فسلفه نظری تاریخ قلمداد شده است. مساله این است: آیا فرد اصالت دارد یا جامعه یا دیدگاه سومی در کار است که به گونه ای برای هر دو اصالتی را قائل است. این بحث میان متفکران مسلمان نسبتا جدید است و شاید اول بار علامه طباطبایی بدان توجه کرده؛ سپس شهید مطهری و استاد مصباح یزدی در این باب به تاملاتی پرداخته اند. شهید مطهری از دیدگاه اصالت هر دو دفاع می کند (البته با تبیین خاصی که از این مساله می دهد) و استاد مصباح یزدی انتقادهایی بر این رای وارد، و اصالت جامعه را کاملا نفی می کند. در این مقاله، بیان دیدگاه این دو متفکر و داوری بین ایشان مد نظر بوده و با توجه به اصرار دو طرف بر استناد سخن خود به قرآن، تاملی نیز در برخی آیات قرآن کریم ارائه شده است. روال بحث این گونه بوده که پس از توضیح مختصری از سه دیدگاه اصالت فرد، اصالت جامعه و اصالت هر دو، به مبادی تصوری بحث (مفهوم اصالت، مفهوم ترکیب جامعه) پرداخته شده؛ سپس با توضیح وجوه شباهت و افتراق این دو دیدگاه به بررسی ادله فلسفی و قرآنی طرفین و داوری بین آن ها اقدام شده است.
    کلید واژگان: اصالت فرد, اصالت جامعه, مطهری, مصباح یزدی, اصالت, ترکیب}
    Hosein Soozanchi
    The discussion of socialism has been considered as one of the principles of theoretical philosophy of history. This is the question: Is individualism correct or socialism or is it that according to a third theory, both of them are true. This discussion is comparatively new among Muslim thinkers and probably Allamah Tabatabai paid attention to this subject for the first time; then Shahid Motahhari and Professor Mesbah made some inspections on this subject. Shahid Motahhari defends the view of correctness of both (but along with his special analysis of the subject) and Professor Mesbah criticizes some parts of this view and completely denies the socialism. In this article, the purpose is presenting the perspectives of the two thinkers and a judgment between them and considering the emphasis of both sides on attributing their view to Quran, some verses of Quran will be studied as well. The course of discussion is that after a brief explanation of the three views of individualism, socialism and truth of both, the conceptual principles of the discussion (concept of originality and concept of combination of society) is explained; then explicating the similarities and differences between the two views, an analysis of their philosophical and Quranic reasons and a judgment between the two has been done.
    Keywords: individualism, socialism, Motahhari, Mesbah Yazdi, originality, combination}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال