به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « general » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « general » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدعلی نوری*

    یکی از مباحث مهم و کلیدی در بررسی ماهیت علم شناختی دانش ها و مسئله روش شناسی علوم، اجزای علم یعنی موضوع، مسائل و مبادی است که تشکیل دهنده علم می باشند. موضوع علم، محور علم است که در علم از عوارض ذاتی آن بحث می شود و مسائل علم قضایایی هستند که موضوعشان همان موضوع علم یا اجزاء و یا جزئیات موضوع علم است و محمولشان عوارض ذاتی موضوع علم می باشد. اثبات عوارض ذاتی موضوع علم در قالب مسائل علم (که مقصود و غرض اصلی علم است)، بر پایه مبادی علم و با وجود آنها صورت می گیرد و این مبادی خود به دو گونه تصوریه و تصدیقیه هستند. بنابراین مبادی علم نقشی سازنده در پدید آمدن علم و اثبات مسائل آن دارند و نگاشته حاضر به دلیل همین نقش و نیز به دلیل اینکه در مباحث امروزی معطوف به هویت دانش و روش شناسی علم، به مبادی علم و روشن شدن ابعاد آن توجه جدی نمی شود، بر این قسم از اجزای علم تمرکز کرده و به بررسی نقش آن در تحقق و تثبیت علم می پردازد. البته مفاد مبادی علم و ماهیت هر یک از مبادی تصوریه و تصدیقیه و همچنین موقعیت و چگونگی اخذ این مبادی در علم نیز توضیح داده می شود.

    کلید واژگان: اجزای علم, مبادی علم, مبادی تصوریه, مبادی تصدیقیه, مبادی بین و غیر بین, مبادی عام و خاص}
    MohammadAli Nouri *

    One of the key matters in examining the scientific nature of knowledge and its methodology is the components of knowledge, that is, the subject, problems, and principles that constitute that knowledge. The subject is the central axis of the knowledge whose essential accidents are discussed in that knowledge, and the problems of knowledge are propositions whose subject is the same as the subject of knowledge or parts or instances of the subject of knowledge, and their predicate is an essential accident of the subject of knowledge. Proving the essential accidents of the subject of knowledge in the form of problems of knowledge (which is the main purpose of knowledge) is based on the principles of knowledge which are of two types: conceptual and propositional. Therefore, the principles of knowledge have a constructive role in the formation of knowledge and the proof of its problems. Because of this role and also because in today's debates regarding the nature of knowledge and methodology of science, the principles of knowledge and the clarification of its dimensions are not given serious attention, the present article focuses on the principles of knowledge and examines their role in the realization and establishment of knowledge. Of course, the contents of the principles of knowledge and the nature of each of the conceptual and propositional principles, as well as the position and method of obtaining these principles in knowledge are also explained.

    Keywords: components of knowledge, principles of knowledge, conceptual principles, propositional principles, evident, non-evident principles, general, specific principles}
  • امیرحسین ساکت*

    دو اصطلاح καθόλου و καθ’ ἕκαστον نخستین بار در آثار ارسطو به معنای کلی و جزیی مطرح شده است. افلاطون غالبا اصطلاح ὅλον را به کار می برد که به معنای «کل» است و ارتباطی با کلی ندارد. καθόλου نیز در آثار او به ندرت و همیشه مترادف با ὅλον به کار رفته است. «کل» صفت مخصوص مثل است و به درجه ای از وحدت دلالت دارد که میان واحد و کثرات قرار می گیرد. ارسطو καθόλου را به معانی مختلف به کار می برد و به نظر می رسد که در استعمال آن چندان دقت ندارد. καθόλου در آثار او گاهی به معنای کلی منطقی است، اما بیش از همه و خصوصا در نقد نظریه مثل مترادف با «جنس» است و لزوما به معنای کلی منطقی نیست. وی به افلاطون انتقاد می کند که قایل به وجود مستقل «کلی» است، اما برخلاف تصور رایج، καθόλου در این قبیل عبارات منحصرا به معنای «جنس» است و شامل نوع یا هر کلی منطقی نمی شود. به همین ترتیب «جزیی» در آثار او گاهی به معنای جزیی منطقی است، اما در نقد نظریه مثل اغلب مترادف با نوع است. کلی و جزیی در عین حال نسبتی با کل و جزء دارد و از این لحاظ جنس «جزء» و نوع «کل» به شمار می آید. در این مقاله سعی داریم ارتباط لغوی و منطقی اصطلاحات «کل» و «کلی» و همچنین نسبت میان «جزء» و «جزیی» را تبیین کنیم، اما در نهایت هیچ ارتباطی میان آنها دیده نمی شود.

    کلید واژگان: ارسطو, کلی, جزئی, کل, جزء}
    AmirHossein Saket *

    Evidently the greek terms καθόλου and καθ’ ἕκαστον appeared first in Aristotle’s works as meaning respectively universal and particular. In Plato’s works καθόλου is rarely used as synonum to ὅλον, meaning “whole”, and nowhere indicates “universal” in the logical sense. To be “whole” is a characteristic of ideas, implying a very high degree in the hierarchy of unity, ordered between the One and maltitudes. Aristotle uses καθόλου in several and even inexact meanings. Sometimes it means “universal” in an exactly logical sense, but often and specicaly in criticizing Plato’s theory of ideas, it indicates “genus” and doesn’t include any universal unconditionally. He criticizes Plato for conceiving universals as separate beings, however, contrary to the common view, καθόλου in such contexts means inclusively “genus”and doesn’t refer to species or any other logical universal. In the like manner καθ’ ἕκαστον occasionally in his works implies “particular”, but criticizing Plato’s ideas, it appears often as a synonym of species. Universal and particular, at the same time have some relation to “whole” and “part” and in that regard genus and species are considered as part and whole respectively. In this article we are going to explain the logical, as well as the lexical relation between “whol” and “universal”, on the one hand, and “part” and “particular”, on the other hand, but lastly there seems to bo no relation at all.

    Keywords: Aristotle, general, Partial, Whole, Part}
  • محمد حسین زاده*

    فیلسوفان مسلمان در مسیله کلی و جزیی، از دیدگاه فیلسوفان یونان باستان متاثر بوده اند؛ به طوری که بن مایه دیدگاه های ارایه شده در دوره اسلامی را می توان در آرای افلاطون و ارسطو مشاهده کرد. ابن سینا  همانند ارسطو نظریه مثل را انکار کرده و دیدگاه افلاطون درباره مسیله کلی و جزیی را نپذیرفته است. سهروردی  بر خلاف ابن سینا نظریه مثل افلاطونی را پذیرفته است؛ اما در مسیله کلی و جزیی، کلی افلاطونی را انکار کرده و در تبیین «کلی» با ارسطو و ابن سینا هم داستان شده است؛ به این معنا که او همانند ابن سینا، کلی را همان مفهوم ذهنی قایم به نفس دانسته است. البته شیخ اشراق در برخی جنبه های فرعی این مسیله با ابن سینا مخالفت کرده و نوآوری هایی را ارایه کرده است. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، دیدگاه سهروردی در مسیله کلی و جزیی را تبیین کرده و علت گرایش او به تبیین مشایی از «کلی» را بررسی کرده است. در این بررسی تحلیلی، نقدهای سهروردی به رویکرد سینوی نیز تبیین شده و تاثیر آن ها بر نقد ملاصدرا بر نظریه مشاییان نشان داده شده است. همچنین نحوه مواجهه ملاصدرا با دیدگاه سهروردی در مسیله کلیات تحلیل شده است.

    کلید واژگان: کلی, جزئی, مثل افلاطونی, ماهیت, سهروردی}
    Muhammad Hosseinzadeh *

    Muslim philosophers have been influenced by the views of ancient Greek philosophers in the issue of generality (generic) and partiality, so that the essence of the views presented in the Islamic era can be seen in the opinions of Plato and Aristotle. Avicenna, like Aristotle, has denied the theory of Forms (theory of Ideas) and rejected Plato’s view about the general and partial issue. Unlike Avicenna, Suhrawardī has accepted the Platonic theory of Forms, but he has denied the Platonic generality in the issue of generality (generic) and partiality and has had a common opinion in explaining of “generic” (Arabic: کلی) with Aristotle and Avicenna, which means that he, like Avicenna, considers generality to be the same of mental concept as independently subsistent. Of course, Shaikh al-ʿIshraq (Master of Illumination) has opposed Avicenna in some minor aspects of this issue and has presented innovations. This article has explained Suhrawardī’s point of view on the issue of generality (generic) and partiality by an analytical-descriptive method and studied the reason of his tendency to Peripatetic explanation of the “generic”. Suhrawardī’s critiques of Sinavi’s approach have also been explained in this analytical study, and their impact on Mullā Ṣadrā’s critique on Peripatetic’s theory has been shown. Also, Mullā Ṣadrā’s encounter with Suhrawardī’s view on the issue of generality (generic) has been analyzed.

    Keywords: General, Partial, Platonic theory of Forms (theory of Ideas), Nature, Suhrawardī}
  • سید عبدالحسین تدین، حسین سلیمانی املی، عبدالله رجایی لیتکوهی، اسماعیل واعظ جوادی آملی

    هدف از تحقیق حاضر، سنجش و مقایسه حرکت جوهری ملاصدرا و نظریه نسبیت انیشتین بوده و پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی می باشد. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده که با مراجعه به کتابخانه های مربوط، فیش برداری از آثار ملاصدرا، مقالات و دیگر آثار مکتوب با موضوع تحقیق، صورت گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که انیشتین سرعت نور را مطلق و ثابت گرفته و زمان را نسبی دانسته و ملاصدرا حرکت جوهری را اصل گرفته و زمان را تابع آن می داند. بنابراین در هم‎تنیدگی ماده و حرکت و زمان در نظام صدرایی تکمیل می شود، هرچند صدرا برای جسم و ماده اصالت قایل است، ولی برخلاف مشاییان این اصالت نزد او، اصالتی پویاست، به این معنا که ماده دارای شخصیتی بالنده است که از هر لحاظ با حرکت همراه است. همچنین، ملاصدرا هویت مستقلی برای زمان قایل نبوده و آن را امتدادی از دو امتداد جسم می‎داند در حالیکه در تیوری‎های نسبیتی با ساختاری چهار بعدی به نام فضا زمان مواجهیم که زمان یکی از ابعاد چهارگانه این ساختار در نظر گرفته می‎شود.

    کلید واژگان: ملا صدرا, انیشتین, نسبیت عام و خاص, حرکت جوهری, زمان, مکان, بعد چهارم}
    Seyed AbdulHossein Tadin, Hossein Soleimani Amoli, Abdullah RajaeiLitkohi, Esmail Vaez Javadi Amoli

    The purpose of the current research is to measure and compare the intrinsic motion of Mulla Sadra and Einstein's theory of relativity, and the research is descriptive and analytical. The method of collecting information was a library, which was done by referring to the relevant libraries, extracting files from Mulla Sadra's works, articles and other written works on the subject of research. The findings indicate that Einstein took the speed of light as absolute and constant and considered time as relative, and Mulla Sadra took material movement as the principle and considered time as its subordinate. Therefore, it is completed in the interweaving of matter, movement, and time in Sadra's system, although Sadra attributes originality to body and matter, but in contrast to Masha'is, this originality is dynamic in the sense that matter has a rising personality that is in every respect It is accompanied by movement. Also, Mulla Sadra does not give an independent identity to time and considers it as an extension of two extensions of the body, and the theories of relativity are faced with a fourdimensional structure called space-time, where time is considered one of the four dimensions of this structure.

    Keywords: Molla Sadra, Einstein, general, special relativity, materialmotion, time, space, fourth dimension}
  • محمدعلی نوری*

    در نگاشته های حکمای مسلمان برای عقل نظری و عقل عملی دست کم سه شناسه ذکر شده است. در این میان دست یابی به دیدگاه فارابی به عنوان یکی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان مسلمان، چندان هموار نیست و شاید نتوان در نگاه آغازین با لحاظ مجموع آثار وی به پاسخی روشن رسید؛ زیرا ظاهر سخنانش در این باره گاه با یکدیگر ناسازگار می نماید. با این وجود نگاشته حاضر بر آن است تا در پس این ناسازگاری نشان دهد که اندیشه فارابی درباره چیستی و کارکرد عقل نظری و عقل عملی می تواند به گونه یکنواخت و همسو با دیدگاه ابن سینا تفسیر شود. در این راستا نوشتار حاضر با پرداختن به سخنان فارابی در سه بحث «کارکرد قوای ناطقه»، «چگونگی تحقق فعل اختیاری خیر و شر» و «چیستی فضایل انسانی»، آشکار خواهد کرد که از دید فارابی عقل نظری تنها به حیطه شناخت حقایق کلی اعم از کلیات نظری و کلیات عملی مربوط است و عقل عملی قوه درک کننده جزییات عملی است که توان تصرف در این جزییات و ایجادشان در خارج برای انسان وجود دارد و قوه عملی با استخدام قوای دیگر یعنی حساسه، متخیله، نزوعیه و فاعله، انجام آنها را تدبیر و مدیریت می کند.

    کلید واژگان: عقل نظری و عملی, احکام کلی و جزئی, حکمت نظری, حکمت عملی, فارابی}
    MohammadAli Noori *

    There are at least three definitions in writings by Islamic philosophers for theoretical reason and practical reason. If we want to get Farabi's opinion as one of the most prominent and influential muslim philosophers in this matter, it is not so smooth and at first glance in terms of the sum of his works it may not be possible to came up with a clear answer, because the appearance of Farabi's words in this regard is sometimes inconsistent with each other. However, this article is seeks to show behind this incompatibility that Farabi's thought on theoretical reason and practical reason and their function can be interpreted uniformly and in line with Ibn Sina's view. In this regard, we examine Farabi's remarks in three discussions "The functioning of reason forces ", "How the creation of optional good and evil acts" and "What is human virtues" and obtain that, in his view, theoretical reason relates only to the domain of generals knowledge, and practical reason is the power of understanding practical details that can be possessed and created in outside by human beings and manage to create them by employing other powers, namely, sense, imagination, motivating and factor.

    Keywords: theoretical, practical reason, general, partial sentences, theoretical philosophy, practical philosophy, FARABI}
  • حسین مظفری *
    موضوع این مقاله، روش های تاویل عرفانی، و هدف آن، کمک به آشنایی هرچه بیشتر جویندگان معرفت، با طرق راهیابی اهل معرفت به معانی باطنی قرآن کریم است. سوال این است که افراد از چه روش هایی می توانند به عمق معانی قرآن کریم نقبی بزنند. پاسخ اجمالی به این پرسش آن است که دو روش کلی: فنی عمومی و الهامی اختصاصی، برای رسیدن به این منظور وجود دارد. روش نخست، با ظهورگیری و توجه به قرائن متصل و منفصل آیات همراه است؛ و انجام آن نیز برای همگان میسور است. اما روش دوم به اهل ذوق و شهود اختصاص دارد. در این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی، ضمن توضیح مناسب هر کدام از این دو روش، ابتدا نمونه هایی از سخنان اهل معرفت، در آن زمینه مطرح شده و سپس این سخنان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. شواهد متعددی از آیات کتاب الهی نشان می دهد که قرآن کریم، هر دو روش فوق را به رسمیت می شناسد.
    کلید واژگان: روش, تاویل عرفانی, قرآن کریم, فنی, الهامی, عمومی, اختصاصی}
    Hussain Mozaffari *
    Analyzing the mystical interpretation methods is the subject of this paper, and its purpose is helping the seekers of knowledge to understand the hidden meanings of the Holy Quran. The question is that, how can people achieve a deeper understanding of the Quran? The concise answer is that, there are two general methods, which includes the general-technical and the special-inspirational one. The first method is based on the appearances and attention to the attached and separate indications in the verses, which is applicable to all. But the second method is dedicated to the advocates of mysticism and intuition. Using a descriptive-analytical method, while describing each of these two methods appropriately, this paper, as an example, analyzes some of the sayings of the gnostic in this respect. Several Quranic evidences show that the Holy Quran recognizes both of these two methods.
    Keywords: the esoteric interpretation, the Holy Quran, technical, inspiration, general, special}
  • سیدمهدی باقریان*، مهدی معین زاده، محمدتقی چاوشی
    ابتنای امر انسانی، مطالعه «فردی» و «موردهای» معنادار دربرابر مصادیق در علوم طبیعی است؛ پس در استقلال روش شناختی علوم انسانی از علوم طبیعی و ابتنای علوم انسانی غیرپوزیتیو، تبیین و حفظ عمومیت مسئله ساز است. باتوجه به اهمیت فلسفی- تاریخی ظهور علوم انسانی در آلمان قرن نوزده، این مقاله به برساخت و تبیین امکان حفظ عمومیت در علوم انسانی (علوم تاریخی و علوم فرهنگی) غیرپوزیتیو در سنت نوکانتی (مکتب بادن) براساس تفاوت های صوری و مادی آن با علوم طبیعی می پردازد.
    کلید واژگان: علوم انسانی, فردی, اعتبار (ارزش), عمومی, نوکانتی}
    Seyyed MAHDI Bagherian *, Mahdi Moinzadeh, Muhammad Chawoushi
    "The Human" has based on meaningful "in-dividuals" and "cases", In contrast with "instances" in natural science. hence methodological autonomy of humanities from natural science and The constitution non-positive humanities faces challenges to explain and preserve of "generality". The Emergence of the Humanities in 19th century in Germany is philosophical-historical important event. This article presents, according to Neo-kantian-Baden school- point of view, the possibility of preserving and explaining "generality" In Humanities (historical science, cultural science) based on material and methodological demarcation between natural science and humanities.
    Keywords: humanities, in-dividual, Validity, general, Neo-kantian}
  • محمدعلی نوری*

    یکی از مسائل مطرح در بحث از ماهیت علم شناختی دانش ها و به گونه خاص در بحث از جایگاه و طبقه بندی دانش ها، نسبت دانش ها با دانش عام مشتمل بر آنها و یا به دیگر سخن چگونگی اطلاق دانش عام بر دانش های جزئی زیر مجموعه آن است. این بحث به ویژه درباره نسبت حکمت عملی با دانش های تحت آن در نگاه فارابی از اهمیت خاص برخوردار است؛ زیرا فارابی بر خلاف دیگر حکما، حکمت عملی را نه چند دانش، بلکه یک دانش می شمارد و در جایی هم که فلسفه عملی را به دو صنف تقسیم می کند مرادش از این دو صنف نه دو قسم از اقسام مشهور دانش های حکمت عملی یعنی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن است. نوشتار حاضر با تمرکز بر این مسئله تلاش دارد تا پس از بیان سخنان فارابی درباره اقسام دانش و نوع رابطه دانش ها با یکدیگر از حیث وحدت و تعدد و چگونگی ارتباط دانش های متعدد با هم، به بررسی دیدگاه فارابی درباره ماهیت حکمت عملی و نوع ارتباطش با دانش های زیر مجموعه آن بپردازد.

    کلید واژگان: حکمت عملی, علم مدنی, علوم متعدد, علم کلی و جزئی, اجزای علم واحد, فارابی}
    Mohammad Ali Nouri

    One of the issues raised in the discussion concerning the nature of cognitive of science of knowledge, especially, in the discussion of the status and classification of knowledge, is the relation of the sciences to the general knowledge contained therein, or to other words how to apply the general knowledge to the subsidiary sciences. In Farabi's view, this discussion is particularly important in relation to the practical philosophy and its underlying knowledge; because unlike other philosophers, Farabi considers practical philosophy not as several sciences but as one science, and wherever he divides practical philosophy into two classes, he refers to these two classes, not as two types of the famous types of practical philosophy that is ethics, domestic politics and politics. The present article focuses on this issue, and after addressing Farabi's statements on the types of knowledge and the type of relationship of knowledge in terms of unity, multiplicity, and how multiple sciences relate to one another, examines Farabi's view of the nature of practical philosophy and its relation to the knowledge of its subsets.

    Keywords: Practical philosophy, Civic Science, Multiple Sciences, General, Partial Science, Components of Unified Science, Farabi}
  • کورش آسمند *، هاشم گلستانی، فتحعلی اکبری
    مسئله وحدت وجود از جمله مهمترین و پیچیده ترین مطالب فلسفی و عرفانی مورد توجه است که همواره محل بحث و تامل اندیشمندان بسیاری بوده است. برخی چون ابن عربی، قونوی، عبدالرازق کاشانی با رویکرد شهودی به این مسئله نگاه کردند و کسانی چون ملاصدرا با رویکرد عقلی وصیغه فلسفی آن را اثبات نموده و امثال کسانی چون علاء الدوله سمنانی، این مسئله را به چالش گرفته و نقد کرده است.این نوشتار درپی آن است تا دیدگاه ملا محمد مهدی نراقی را در مسئله وحدت وجود و موضع نقادانه اش بر آراء اندیشمندان این مسئله بویژه نظریه ملاصدرا و عرفا را تبیین نماید. برای نیل به این مهم در ابتدا دیدگاه اجمالی ایشان در مورد وحدت وجود مطرح می شود و در نهایت انتقادات این حکیم بزرگوار نسبت به نظریات مربوط به آن،بیان می گردد.
    کلید واژگان: ملا محمد مهدی نراقی, وحدت وجود, وجود مطلق, کثرت حقیقی, تشکیک عامی و خاصی}
    Khorosh Asmand *, Hashem Golestani, Fatali Akbari
    The Existence Unity Is One Of The Most Important And Complex Philosophical And Theosophical Issues Which Has Been Alwas Discussed And Consideered By Many Scholars. The Theosophists Such As Ibn_E Arabi¡Ghounavi ¡Abdol Razzagh Kashani Have acceptedin and climed its intuition and scholars like Mollasadra has proved it by rational backpround and Alle_O Dolleh Semnani has denied and challengend it. This stadyaims to investigate the view of Molla Mohammed Mehdi Naraghi on existence unity issue and his caritical presentations of unity existence ¡ especially Mollasadra,s view and other theosophists . To do so , firstly his glancing view on this issue is discussed and finally his criticisms on the views related to existence unity are specified .
    Keywords: Existence unity, Absolute Existence, True Multiplicity, General, particular Tashkik(intensity, weakness)}
  • رحمت الله رضایی، محمدحسین زاده
    تعریف، به ادعای منطق دانان، راهکاری است برای تحصیل مجهول تصورات؛ به گونه ای که برای شناخت حقیقی برخی از امور، هیچ راهی نداریم جز توسل به تعریف. اکنون پرسش آن است که در کجا و در چه صورتی، تعریف می تواند کارایی این چنین داشته باشد؟ یافتن بخشی از پاسخ، ما را به بحث درباره شرایط تعریف سوق می دهد که بخشی از آنها، شرایط صوری تعریف است. از مهم ترین شرایط صوری تعریف، ترکیب و نحوه چینش اجزای تعریف است؛ اما پذیرش این شرط مستلزم بحث های بیشتری است که حاکی از درهم تنیدگی این بحث بوده و پیگیری آنها ما را به نتیجه می رساند که تعریف صرفا یک بحث منطقی نیست، بلکه هویت فلسفی و معرفت شناختی نیز دارد، همان گونه که ابعاد زبانی دارد.
    کلید واژگان: شرط صوری, ترکیب, عام و خاص, بداهت, تعریف منطقی, تعریف زبانی}
    Rahmatullah Rezaie, Muhammad Hussein, Zade
    Definition, as the logicians say, is a mechanism for getting the unknown part in imaginations. For knowing something truly, there is no way except resorting to definition. Now the question is where and when definition can have such a usage. Finding a part of the answer will derive us to discussion about the conditions of definition, some of which are the formal conditions. Among the most important formal conditions of definition are the composition and the way the elements of definition are formulated. However, accepting these conditions necessitates more discussions; this shows the complexity of this discussion and leads us to the fact that definition is not just a logical discussion; rather, it has a philosophical and epistemological identity as well as linguistic dimensions.
    Keywords: formal condition, composition, general, specific, being axiomatic, logical dentition, linguistic definition}
  • محمدهادی توکلی*، علی شیروانی
    ابن سینا در آغاز الهیات اشارات مدعی می شود که از تفتیش در محسوسات می توان به وجود امری غیرمحسوس و مجرد پی برد. وی از طریق حمل ماهیات مخلوطه بر ماهیت لابشرط استدلال می کند که ماهیت لابشرط از عوارض مادی ماهیات مخلوطه مبراست و لذا غیرمحسوس است. بیان ابن سینا موهم آن است که وی ماهیت لابشرط مذکور را در خارج از اذهان موجود می داند، به گونه ای که خواجه طوسی برخلاف برخی دیگر کتبش که وجود امر کلی را در خارج ممتنع می داند، در تفسیر بیان ابن سینا حکم به خارجیت ماهیت لابشرط در عین نامحسوس بودن می کند؛ درحالی که به قرینه بیانات ابن سینا در دیگر کتبش، وی امر کلی را تنها در ذهن موجود می داند. به نظر می رسد که ابن سینا در اشارات درصدد اثبات آن است که ماهیت لابشرط در ظرف ذهن، امری مجرد است و از همین طریق وجودی مجرد را اثبات می کند.
    کلید واژگان: کلی, نفس ناطقه, مجرد, محسوسات, ابن سینا, خواجه طوسی}
    Muhammad Hadi Tawakkuli, Ali Shirwani
    In the first pages of ‘theology’ in his Ishārāt, Avicenna claims that we may find out an abstract non-sensible thing through investigating the sensible things. By superimposing mixed quiddity over the non-conditioned quiddity, he argues that non-conditioned quiddity is free from the material accidents of mixed quiddities, hence non-sensible. This leads to misunderstanding that he regards the non-conditioned quiddity as existing out of the mind; thus, Khwāja Tūsī, unlike some of his books that regard general entities out of mind as impossible, in interpreting Avicenna’s statement says that non-conditioned quiddity, while non-sensible, is out of mind. This is in spite of the fact that Avicenna, based on his other books, regards general entities existing only in mind. It seems that in Ishārāt, Avicenna is seeking to prove that general entity in mind, i.e. non-conditioned quiddity in mind, is an abstract entity; thus, he prove an abstract being.
    Keywords: general, intellective soul, abstract, sensible, Avicenna, Khwāja Tūsī}
  • راضیه بیرونی کاشانی، خسرو باقری نوع پرست، فاطمه زیباکلام منفرد
    بررسی عناصر منطقی در اخلاق اجتماعی از موضوعاتی است که ابن سینا از طریق تبیین گزاره های اخلاقی و تحلیل محتوای آن انجام داده است. وی، اجتماع را خاستگاه اخلاقیات معرفی می کند و آن را به منزله بستری که اخلاقیات از آن بر می خیزد و سپس در همان بستر فضایل اخلاقی استوار می شود، معرفی می کند. در این بین منطق را به منزله ابزاری برای بررسی و استواری این امور در اختیار می گذارد. مسئله اصلی در این تحقیق آن است که چگونه ابن سینا در تعیین سعادت اخلاقی هم به جنبه های عقلانی و هم به جنبه های اجتماعی اخلاق توجه کرده است. در راستای حل این مساله ابن سینا برای تعیین حدود عقلانیت و عقلایی بودن، دین را به منزله چارچوب قوانین معرفی و با تحلیل گزاره های اخلاقی در مشهورات جدلی، خاستگاه های متفاوتی برای اخلاق در نظر دارد. ضمن این که بر این اساس، علاوه بر سازگاری با دین، معیار ارزیابی منطقی برای اصول اخلاقی معرفی می کند؛ زیرا وی با مشخص کردن جایگاه گزاره های اخلاقی در منطق، و تعیین ارزش یقین آوری گزاره ها، معیار ارزیابی آن ها را نیز از همان حوزه ارائه می دهد.
    کلید واژگان: ابن سینا, منطق, گزاره های اخلاقی, تصورات, مشهورات, سعادت اخلاقی, شریعت, اجتماع}
    Razieh Birooni Kashani, Khosrow Bagheri, Fatemeh Zibakalam
    Examining the logical elements in the social ethics is among the subjects that Ibn Sina has done through the explanation of ethical statements and analysis of its content. He presents society as the origin of the morality and he introduces society as a background which morality derives from it and then in the same background moral virtues are groonded. In the meantime he introduces logic as an instrument for the study and grounding these affairs. The main issue in this study is to determine the moral happiness Ibn Sina pays attention to both in its rational aspects and to its ethical aspects which includes social ethics and regulates the relation of individuals in society and with each others. To specify the limits of rationality and being rational, he presents religion as the framework of law making and by an analysis of moral statements in generally accepted opinions under the topic of dialectics considers different origins for morality. Incidentally, on this basis beside the compatibility with religion, he introduces a criterion of logical appraisal for morality. For by determining the place of moral statements in logic and specifying the value of statement which have categorizal certainty, he presents the criterion for their appraisal from the same area.
    Keywords: Ibn Sina, logic, moral statements, concepts, general, accepted opinions, moral happiness, religious law, society}
  • ناصر فروهی، مهناز خدایی
    بدون شک در جهان پیرامون ما همواره شر و فساد و ناگواری های متعددی از قبیل جهل، فقر و ناتوانی و حوادثی همچون زلزله و سیل به چشم می خورد که هیچ گونه تردیدی در هستی و وجود آنها نمی توان داشت. چرایی و چگونگی راهیابی این گونه شرور در نظام آفرینش، ازجمله پرسش هایی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشته؛ به گونه ای که پاسخ به آن از دغدغه های اساسی ادیان و مکاتب مختلف فلسفی به شمار می رود. در عرفان نظری، سابقه بحث از مسئله شر به محیی الدین ابن عربی در قرن هفتم برمی گردد. اصلی ترین پرسشی که در این تحقیق مطرح است اینکه، آیا شر در مکتب ابن عربی امری وجودی است یا عدمی؟ در صورت نخست، چگونه با خیر محض بودن مبدا هستی سازگار است و خاستگاه آن چیست؟ ابن عربی از حیث وحدت شخصی وجود و نظام احسن، شر را به طور مطلق در نظام هستی به مفاد سلب بسیط تحصیلی منتفی دانسته است؛ ولی از حیث تعینات، امور عدمی را شر بالذات دانسته و در امور وجودی نوعی شر نسبی را در نظام تکوین و نوعی شرور ذاتی سلوکی را در نظام تشریع پذیرفته است
    کلید واژگان: شر عام و خاص, شر بالذات و بالعرض, وحدت شخصی وجود, نظام احسن, خیر محض}
    Naser Foruhi, Mahnaz Khodayi
    Without doubt there can be found some cases of evils and destructions such as ignorance, proverty, disabilities, earthquake and torrent in this world. The why and the how of these evils in this world have been posed in human mind for ever to such an extent that they formed one of the most important concerns in different religions and schools. In theoretical mysticism, the background of the problem goes back to Ibn Arabi in the seventh century. The question of this paper runs as: how does Ibn Arabi think of evil? Is it existential or nonexistential in his view? Given the former, how may it would be in agreement with the origin of existence as the only absolutely good thing? And what would be counted as its origin? Regarding individual unity of being and the best system, he has negated evil absolutely in the system of existence in the form of simple negation positively considered. He, however, has viewed nonexistential things as essential evil with regard to specifictions; while he agrees with a kind of relative evil in natural system in existential things and with a kind of essential evils in legislative system
    Keywords: general, particular evil, essential, accidental evil, individual unity of existence, the best system, pure good}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال