به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "media" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «media» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسعود بهرام ارجاوند، فائزه تقی پور*، محمدرضا شادمان فر
    زمینه

    ارتباط میان اخلاق و رسانه و نحوه تعامل آنها از جمله موضوعات محوری است که در چند دهه اخیر اذهان محققان را به خود معطوف داشته است . هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش  اخلاقی رسانه در پیشگیری از وقوع جرم  می باشد.

    روش

    پژوهش حاضر کاربردی بوده و با رویکردی کیفی (روش داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه  رسانه و جرم شناسی هستند که 14 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند . ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود  و داده های به دست آمده با استفاده از روش کد گذاری سه گانه در رویکرد داده بنیاد تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد در مرحله کدگذاری باز 239 مفهوم بدست آمد که درگام بعدی این مفاهیم در قالب 27  مقوله کلی تر طبقه بندی شد و در نهایت در مرحله آخر10 مقوله اصلی بیان شد و در نهایت با کد گذاری انتخابی و مشخص ساختن شرایط علی، محوری، مداخله ای، زمینه ای و پیامدها مدل تحقیق شکل گرفت.

    نتیجه گیری

    تعامل میان اخلاق و رسانه، با چرخه سوم یعنی «فرهنگ» نیز رابطه دارد. در واقع، فرهنگ بستر وقوع انواع ارتباط، از جمله ارتباط اخلاق و رسانه است. دو مفهوم ترکیبی پربسامد «اخلاق رسانه ای» و «رسانه اخلاقی» از رهگذر توجه به نحوه تعامل اخلاق و رسانه پدید آمده اند.

    کلید واژگان: وقوع جرم, پیشگیری جرم, رسانه, اخلاق
    M. Bahram Arjavand, F .Taghipour*, M .Shadmanfar
    Background

    The relationship between ethics and the media and their interaction is one of the central issues that have focused the minds of researchers in the last few decades. The purpose of this research is to investigate the moral role of the media in preventing crime.

    Method

    The current research is practical and was conducted with a qualitative approach (foundation data method). The statistical population of the research includes university experts in the field of media and criminology, 14 of whom were selected as a sample using the purposeful sampling method. The interview tool was semi-structured and the obtained data were analyzed using the triple coding method in the foundational data approach.

    Results

    The results showed that in the open coding stage, 239 concepts were obtained, and in the next step, these concepts were classified into 27 more general categories, and finally, in the last stage, 10 main categories were expressed, and finally, by selective coding and specifying the conditions A causal, central, interventional, contextual and consequences research model was formed.

    Conclusion

    The interaction between ethics and media is also related to the third cycle, "culture". In fact, culture is the platform for the occurrence of all kinds of communication, including the communication of ethics and media. Two frequently combined concepts of "media ethics" and "ethical media" have emerged from attention to the interaction between ethics and media.

    Keywords: Crime Occurrence, Crime Prevention, Media, Ethics
  • سیده آزاده امامی، یوسف شاقول*
    رسانه های مدرن را به سبب تاثیرشان بر زندگی بشر بی هیچ تردیدی مهم ترین پدیده عصر حاضر باید به حساب آورد. از علم و دین و سیاست و اقتصاد تا شخصی ترین مناسبات روزمره، همه متاثر از پیامدهای این پدیده اند. چنین گستره تاثیری اندیشمندان را به نظرورزی در حوزه رسانه واداشته است. حاصل این پژوهش ها سربرآوردن دانشی جدید در عرصه مطالعات میان رشته ای به نام «فلسفه رسانه» است که از زوایای متعدد به رسانه پرداخته است. در رویکرد به ماهیت رسانه برخی برای آن ذات مستقلی قایل شده اند که آن را به خودی خود شایسته تامل می سازد، و برخی دیگر رسانه را جز ابزار نمی دانند و معتقدند رسانه فاقد قدرت لازم برای جهت‎دهی حیات آدمی است و این انسان است که بسته به اراده خود چگونگی بهره‎گیری از آن را تعیین می‎ کند. مقصود پژوهش حاضر بررسی آراء هیدگر و پستمن در رویکرد به رسانه است. دو متفکری که در حوزه رسانه از جمله ذات گرایان به حساب می آیند و از رهگذر تکنولوژی به آن پرداخته اند و هر دو بر کاربست نحوی «خودآگاهی» در مواجهه با هرگونه تکنولوژی از جمله رسانه به منظور برون رفت از بحران عصر حاضر تاکید دارند.
    کلید واژگان: رسانه, فلسفه رسانه, ذات گرایی, تکنولوژی
    Sayedeh Azadeh Emami, Yousef Shaghool *
    Modern media are undoubtedly the most important phenomenon of the current century. Since it has affected all aspects of human life, from science, religion, policy, economy and culture to most personal everyday relations; the “lifestyle” of the contemporary man, in a word. Such a wide range of influence has made thinkers to discuss and study the media. These studies has resulted in a new interdisciplinary field of science known as "Philosophy of Media" which explores the media from various aspects. In a approach to media nature, some believe in an independent essence which is individually devisable. Some other, on the other hand, refer to the media as a means and believe that the media lack the authority to direct human life, and it is the man who determines how to use media, instead. This paper aims to study Heidegger and Postman points of view about the media. Both thinkers are considered to be essentialists who have commented the media from technology aspect and emphasized on self-awareness to encounter any technology, including media, in order to get rid of contemporary crisis.
    Keywords: Media, Media Philosophy, essentialism, Technology
  • فتانه هاشم سمیعی، کامبیز شاهرودی*، مهرداد گودرزوند چگینی، یلدا رحمتی غفرانی
    زمینه

    افزایش استفاده از تبلیغات تصویری در اینترنت، فضای محیطی و رسانه ای آن را تبدیل به یک ابزار بازاریابی برای معرفی و فروش غالب محصولات و خدمات نموده است. ازاین رو پژوهش حاضر به ارایه مدلی برای شناسایی ابعاد تبلیغات تصویری برندهای برتر ایرانی در صنعت بیمه  و تاثیر آن بر احساس مشتری در ایران با توجه به نقش تعدیل گر اخلاق پرداخت.

    روش

    روش تحقیق حاضر، رویکرد ترکیبی (آمیخته) کیفی-کمی می باشد. در بخش کیفی روش داده بنیاد به کار رفت.  جامعه آماری شامل افراد خبره و متخصص بیمه و تبلیغات تصویری بود. از میان آنها با از روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی و تارسیدن به اشباع نظری 8 خبره به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و در نهایت داده ها با روش کدگذاری در نرم افزار  Maxqdapro12 تحلیل شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل مشتریان بیمه کشاورزی و بیمه ایران بود که با روش در دسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و در نهایت داده ها با روش تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    تحلیل کیفی تحقیق حاضر نشان داد که از میان 201 واحد معنایی شناسایی شده، 69 کد باز و 10 کد محوری استخراج گردید. در بخش کمی نیز مشخص شد مدل از برازش مناسبی برخوردار است و مشخص شد بین تبلیغات تصویری و احساس مشتری رابطه معناداری وجود دارد. بین عوامل تعدیلگر (اخلاقیات)  و احساس مشتری رابطه معناداری وجود دارد. عوامل تعدیلگر (اخلاقیات)  نقش تعدیلگر را در رابطه میان تبلیغات تصویری و احساس مشتری ایفا می نماید.

    نتیجه گیری

     نتایج تحقیق حاضر نشان داد برای اثربخشی بیشتر تبلیغات و تحت تاثیر قرار دادن احساسات مشتریان نیاز است سازمان های بیمه اخلاقیات را در فرایند کاری خود مورد توجه قرار دهند.

    کلید واژگان: تبلیغات تصویری, بیمه ایران, بیمه کشاورزی, احساس مشتری, اینترنت, رسانه
    Background

    The increasing use of video advertising on the Internet has turned the environment and its media into a marketing tool for introducing and selling the dominant products and services. Therefore, the present study presented a model to identify the dimensions of video advertising of top Iranian brands in the insurance industry and its impact on customer sentiment in Iran with respect to the role of ethics moderator.

    Method

    The method of the present study is a hybrid qualitative-quantitative approach. In the qualitative part, the data method of the foundation was used. The statistical population included experts and specialists in insurance and video advertising. Among them, 8 experts were selected as the sample by judgmental sampling method and snowball and fearing theoretical saturation. The interview data collection tool was semi-structured and finally the data were analyzed by coding method in Maxqda 12 software. A small part of the statistical population included agricultural insurance and Iran insurance customers, which were selected by the available method 384 people. The tool was a researcher-made questionnaire and finally the data were analyzed by structural equation analysis in pls software.

    Results

    Qualitative analysis of the present study showed that out of 201 identified semantic units, 69 open codes and 10 axial codes were extracted. In a small part, it was found that the model has a good fit and it was found that there is a significant relationship between video advertising and customer feeling. There is a significant relationship between moderating factors (ethics) and customer feeling. Modifying factors (ethics) play a moderating role in the relationship between video advertising and customer sentiment.

    Conclusion

    The results of the present study showed that in order to be more effective in advertising and to affect the feelings of customers, it is necessary for insurance companies to pay attention to ethics in their work process.

    Keywords: Video advertising, Iran insurance, Agricultural insurance, Customer feeling, Internet, Media
  • سروناز تربتی*

    مقاله حاضر با مفهوم پساحقیقت در معنای نیچه ای آغاز می شود و با مفهوم افسون زدگی در شکل دلقک نیچه خاتمه می یابد. ضمن شرح چگونگی رویارویی انسان امروزی با پساحقیقت، همچون حقیقتی ناحقیقی در دوران کرونا، و متمایزکردن مفهوم پساحقیقت از آنچه رسانه ها خبر جعلی می نامند، پرسش های تحقیق این چنین مطرح می گردند که در رویارویی با مفهوم پساحقیقت چه سوژه هایی برساخته می شوند؟ و این سوژه ها چگونه برساخته می گردند؟ با بهره گیری از رویکرد و روش روان کاوانه لکان، به اثبات این فرضیه می پردازم که سوژه های بر ساخته شده سوژه هایی هیستریک هستند که در چرخش گفتمانی پدید می آیند و با پرسش از دال ارباب حفره آن را برملا می سازند. سوژه هیستریک، با برملاساختن فقدان در دانش دیگری بزرگ از افسانه و ناحقیقی بودن حقیقت آگاهی پیدا می کند. بدین ترتیب، میل پیشازبانی اسطوره ای (دلتا) را که گفتمان رایج به عقب رانده بود دوباره به جریان می اندازد. باتوجه به جریان مجدد اسطوره ها، سبقت آن از گفتمان رایج و پیوندی که با مطالعات اسطوره شناختی در فضای روان شناختی تحلیلی یونگ به وجود می آورد، به این پرسش کلی پاسخ می دهم که افسون زدگی در عصر اطلاعات و رسانه های مجازی چگونه است و حرکت به سوی افسون زدگی در دوران پساکرونا چگونه صورت می گیرد و چه کهن الگوی روان شناختی ای فرافکنی می شوند؟ درنهایت، افسون زدگی سوژه ها در دوران رسانه های مجازی با کهن الگوی جست وجوگر و در دوران پساکرونایی پیش رو با دلقک نیچه ای فرافکنی می گردد.

    کلید واژگان: پساحقیقت, کرونا, سوژه هیستریک, رسانه, نیچه, لکان
    Sarvenaz Torbati

    The present article begins with the concept of post-truth in the Nietzscheian sense and ends with the concept of enchantment in the form of Nietzsche’s jester. By explaining the way in which the modern human encounters post-truth in the Covid19 era as a nontruth-truth, and distinguishing between the concepts of post-truth and fake news, the following questions arise: By encountering the post-truth, what kind of subjects are being constituted? And how will these subjects be constituted? I will exploit the Lacanian psychoanalytical perspective and method to prove my hypothesis, based on the fact that constituted subjects are hysterical subjects. The subjects that occur in a discourse turning and by questioning the master signifier, reveal the lack in knowledge of the Other and recognize that the truth is nontruth and illusion. Thus, the prelinguistic mythical desire (Delta) repulsed by the current discourse will be re-operated by the hysterical subject. According to the myth’s re-operation, overtaking the current discourse and their relationship with mythological studies in the sphere of Jungian analytical psychology, I will answer another question considering that how the enchantment in the information and virtual media era takes place and how we are moving toward a re-enchantment in Post-Covid19 era and which psychological archetype is projecting by this enchantment? At the end, the subjects’ enchantment in the era of virtual media projects the Explorer archetype and in the coming era of Post-Covid19 will be projected by Nietzscheian Jester/Clown.

    Keywords: post-truth, Covid19, hysterical subject, media, Nietzsche, Lacan
  • حسن احمدی زاده *

    نزاع افلاطون با شاعران و حکم به اخراج آنها از مدینه فاضله را از مطالعه جمهوری به خوبی می توان دریافت. او در کتاب سوم جمهوری به تعیین بایدها و نبایدها در خصوص شعر می پردازد و تعیین می کند که چه اشعاری باید برای جوانان خوانده شوند و چه اشعاری نباید خوانده شوند. این نقد تند و تیز افلاطون به شعر و شاعری، امروزه به نوعی می تواند ساختار هنری رسانه های جمعی مانند تلویزیون و سینما را نیز دربرگیرد. به نظر افلاطون واکنش های ما در برابر اتفاقات مختلف زندگی روگرفتی از واکنش های ما در برابر شعر هستند. همین امر، امروزه درخصوص تلویزیون نیز صادق است. تلویزیون صرفا یک ابزار انتقال و پخش است و هیچ وسیله تازه ای برای تفسیر هنری واقعیت ارایه نمی دهد. به عبارت دیگر، تلویزیون جهان را آن گونه که هست تصویر می کند و به ما ارایه می دهد، یا به تعبیر افلاطونی، صرفا روگرفتی از صورت ظاهر آن را عرضه می کند و در نتیجه، چنانکه افلاطون درباره شعر تاکید می کند، در برنامه های تلویزیونی نیز تقلیدها بر جای واقعیت می نشینند. در این جستار تلاش خواهیم نمود تا با تبیین دیدگاه افلاطون در خصوص هنر شاعری، آنگونه که در جمهوری بیان شده است، به نقد افلاطونی رسانه های جمعی در روزگار حاضر بویژه تلویزیون بپردازیم.

    کلید واژگان: افلاطون, شعر, رسانه, هنر, جمهوری
    Hassan Ahmadizadeh *

    The quarrel between Plato and the poets in the Utopia and try to exclude them from there is a very important subject in the Republic. He in the book III explains the limits for poems and determines the poems that can be read for youths and the poems that cannot be read for them. This radical Platonic approach to the poets and their poems can be linked today to the many different media especially TV and its programs. In Plato's view, our reaction to the different events in the everyday life is a copy of our reaction to the poem. This problem is today linked to the TV and other social media like cinema. TV in only an instrument for distribution and transmission, and does not present any new method for interpreting reality. In another word, TV only present reality as it is and TV is like the Platonic poet in this respect. We can recite the Platonic objection on poem, also on the TV and its functions. In the present article we will try to survey the nature and the functions of TV by the Platonic method of critiquing poets in the Utopia.

    Keywords: Plato, poem, Media, TV, Art, Republic
  • محمد رضایی*
    هدف

    هدف این نوشتار، بررسی نقش رسانه ها در میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با فرقه های شیطان پرستی بود.

    روش

    پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ روش، از نوع همبستگی است و برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با سوالات بسته پاسخ در طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است.

    یافته ها

    آشنایی با شیطان پرستی در بین دختران و پسران به صورت معناداری پایین تر از میانگین نظری است؛ میزان آشنایی دانشجویان پسر به صورت معناداری بیشتر از دانشجویان دختر است؛ تفاوت میانگین مشاهده شده در بین گروه های تحصیلی معنادار نیست؛ بین منابع رسانه ای آشنایی دانشجویان دختر و پسر با فرقه های شیطان پرستی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ همچنین بین متغیرهای پایگاه های اجتماعی- اقتصادی دانشجویان و میزان آشنایی با فرقه های شیطان پرستی رابطه معناداری وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    در میان منابع آشنایی دانشجویان با فرقه های شیطان پرستی، رسانه ها نقش موثری دارند. تعدد منابع رسانه ای، سهولت استفاده و ارتباط فوری، عدم محدودیت در تولید محتوا، تعامل مخاطب، غیر رسمی بودن فضای شبکه های اجتماعی، نداشتن تیم تحریریه در تولید محتوا، سانسور کمتر و قیمت کمتر، باعث می شود نقش این رسانه ها در ترویج افکار و شکل دهی به فرهنگ و اندیشه پررنگ باشد.

    کلید واژگان: رسانه, فرقه, شیطان پرستی, دانشجو
    Rezaee M*
    Objectives

    The purpose of this article is to investigate the role of the media in the familiarity of students of the Islamic Azad University of Ardabil with satanic sects.

    Method

    The present study is applied in terms of purpose and correlational in terms of method. To collect data, a researcher-made questionnaire with closed-ended questions was used in a five-point Likert scale.

    Results

    Familiarity with satanism among girls and boys is significantly lower than the theoretical average; The level of familiarity of male students is significantly higher than female students; The difference in the mean observed between the study groups is not significant; There is no significant difference between the media sources of male and female students' familiarity with satanic sects; Also, there was no significant relationship between the variables of students' socio-economic status and familiarity with satanic sects.

    Conclusion

    Among the sources of students' familiarity with satanic sects, the media has an effective role. Multiplicity of media resources, ease of use and instant communication, no restrictions on content production, audience interaction, informal social media space, lack of editorial team in content production, less censorship and lower prices, make the role of these media bold in promoting ideas and shaping Culture and thought .

    Keywords: Media, sect, satanism, university student
  • امیر روشن بخش قنبری، مهران صمدی*، علی اکبر فرهنگی
    زمینه

    اخلاق بیش از آن که فردی باشد پدیده ای اجتماعی است. علم جامعه شناسی، و اخلاق دررسانه ها و نقش آن از آغاز شکل گیری دو نقش متمایز برای آن ها لحاظ شده است: ایجاد آگاهی اجتماعی در جامعه و یک فعالیت تجاری پول ساز و سودآور، که می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در توسعه و بالندگی و خودکفایی رسانه نقش آفرین باشد چرا که رسانه برای ادامه حیات خود  نیازمند کسب درآمد هست، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی سرمایه اخلاقی به عنوان تقویت کننده الگوی مفهومی اقتصاد رسانه ای انجام پذیرفت.

    روش

    این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مشارکت کنندگان شامل متخصصان و صاحب نظران حوزه رسانه در کشور بودند، که از طریق روش نمونه گیری زنجیزه ای تعداد 20 نفر بعنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و کدگذاری مجدد توسط خبرگان به دست آمد. داده ها بوسیله کد گذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند، تعداد51 کد باز، 16 مفهوم و  5 مقوله  احصاء شد.

    یافته ها

    مقوله های عمده و هسته ای در قالب ابعاد چندگانه شرایط علی از جمله (اخلاق محوری، سرمایه اجتماعی، مسئولیت اجتماعی)، محوری (فن آوری نوین، محتوا سازی، اقتصاد محوری)، شرایط زمینه ای (عوامل فرهنگی، عوامل محیطی، راهبردگرایی، مدیریت منابع)، شرایط مداخله گر (سیاسی گرایی، سوء مدیریت) و پیامدها(جهانی شدن و الگو سازی) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاءداده شد و در نهایت  مدل پارادایمی پژوهش ارایه گردید.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داده است که امروزه اهمیت و توجه به مفاهیم اخلاقی به عنوان یک سرمایه در تمامی حوزه ها بالاخص رسانه به قدری گسترش یافته است که به عنوان مهم ترین مولفه در توسعه به شمار آمده است. از این رو خبرگزاری ها با اتکا و تمسک به سرمایه اخلاقی می توانند در تدوین و اجرای بهینه الگوی اقتصاد رسانه ای و در کسب و کار و تجاری سازی رسانه موفق گردند.

    کلید واژگان: اخلاق, رسانه, اقتصاد رسانه ای
    A. Roshanbakhsh Ghanbari, M. Samadi *, A.A. Farhangi
    Background

    Ethics is a social rather than an individual phenomenon. The science of sociology, and ethics in the media and its role from the beginning of its formation have been considered two distinct roles for them: Creating social awareness in the community and a profitable and profitable business activity, which can be used as a competitive advantage in the development, growth and self-sufficiency of the media be role-playing because the media to survive needs to make mone. Present study was conducted with the aim of examining ethical capital as a reinforcement of the conceptual model of media economics was implemented.

    Method

    This research is a qualitative study that uses of grounded theory. Participants included media professionals in the country, who were counted through chain sampling 20 people were selected as key informants. Data were collected through semi-structured interviews. The validity and reliability of the data were obtained from the two methods of reviewing participants and re-coding by experts. Data were analyzed by open, axial and selective coding, 51 open code 16 concepts and 5 categories were counted.

    Results

    Major and core categories in the form of multiple dimensions of causal conditions including (central ethics, social capital, social, social responsibility axial (new technology, content creation, axial economics), contextual conditions (cultural factors, environmental factors, strategic orientation, resource management), intervening conditions (politicization, mismanagement) and consequences (globalization and modeling) to a higher abstract level. It was upgraded and finally the paradigm model of the research was presented

    Conclusion

    The results show that today the importance and attention to ethical concepts as a capital It has expanded in all areas, especially the media which is considered as the most important component in development. Therefore, news agencies rely on ethical capital can succeed in formulating and implementing the optimal model of media economy and in business and media commercialization

    Keywords: Ethics, Media, Media economics
  • سیف الله فضل الهی قمشی، زهره شیبانی*

    مسئله هویت دینی جوانان با توجه به نقش کلیدی و سازنده جوانان در جامعه و آینده کشور، اهمیتی بس ویژه و قابل تامل دارد. از سوی دیگر، هویت دینی در منابع دینی ما پایه و اساس دیگر هویت‌هاست و می‌توان گفت که قوام این هویت باعث قوام سایر هویت‌ها و زوال آن موجب چالش در دیگر هویت‌ها خواهد شد. ازاین‌رو، هدف این پژوهش تبیین عوامل تاثیرگذار بر هویت دینی جوانان است. روش تحقیق تحلیل اسناد و توصیف آیات و روایاتی است که به اهمیت دوران جوانی در میان ادوار مختلف زندگی اشاره کرده‌اند و همچنین به مسئله هویت دینی و عوامل موثر بر شکل‌گیری آن پرداخته‌اند. یافته‌ها حاکی از آن هستند که نه‌تنها عوامل فردی و خودشناسی، بلکه عوامل اجتماعی نظیر خانواده، گروه همسالان و رسانه‌ها نیز در تکوین هویت دینی سهمی بسزا و چشم‌گیر دارند.

    کلید واژگان: جوان, هویت دینی, خانواده, همسالان, رسانه
    Seifaleh Fazlolahi Ghomshi, Zohre Sheibani *

    Given the key and constructive role of youth in society and the future of the country, the issue of youth religious identity is of particular importance. On the other hand, religious identity is the basis of other identities in our religious sources and it can be said that the consistency of this identity will cause the consistency of other identities and its decline will challenge the other identities. Using a descriptive-analytical method and focusing on the verses of the Holy Qur'an and narrations this paper studies the factors affecting the religious identity of the youth. Findings indicate that not only individual and self-knowledge factors, but also social factors such as family, same age group and media have a significant role in the formation of religious identity.

    Keywords: youth, religious identity, family, same age group, media
  • مرتضی صانعی*، سید سیف الله هاشمی کروئی
    هدف

    هدف از انجام نوشتار پیش رو، ارزیابی عوامل تاثیرگذار ماهیت وحی و قلمرو آن، اخلاق و معنویت، تعامل و گفتگو، ساختار، رسانه و خدمات اجتماعی در حوزه تبلیغ اسلام و مسیحیت بود.

    روش

    مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد.

    یافته ها

    مسیحیت با وجود ضعف در حوزه وحی و قلمرو آن و همچنین ضعف در پیشینه تعامل و گفتگو با سایر ادیان، در حوزه تبشیری و تنصیری خویش موفق بوده است.

    نتیجه گیری

    تاثیر یافته پژوهش را می توان در حوزه ساختاری، روشی و خدمات حرفه ای تبلیغ مشاهده کرد. در مقابل، اسلام با وجود دارا بودن پشتوانه الهی در حوزه وحی و قلمرو آن و همچنین پیشینه ریشه دار تعامل و گفتگو با سایر ادیان، در حوزه تبلیغ با آسیبهایی مواجه است که در بیشتر موارد به حوزه ساختار، رسانه و خدمات حرفه ای تبلیغ بازمی گردد.

    کلید واژگان: کارامدی تبلیغ و تبشیر, اخلاق و معنویت, گفتگو, رسانه, ساختار, خدمات اجتماعی
    Morteza Sanei *, Sayyed Seifollah Hashemi Karooei
    Objectives

    The present article aims at evaluating the influential factors in the field of Islamic preaching and Christianity in the nature of revelation and its realm, ethics and spirituality, interaction and dialogue, structure, media and social services and it was noted that each of these factors can play an effective role.

    Method

    The method of the present article is descriptive-analytical method.

    Results

      Christianity, despite its weakness in the field of revelation and its realm, as well as its weakness in the history of interaction and dialogue with other religions, has been successful in its evangelical and interpretive field.

    Conclusion

    It can be seen in the field of structure, methodology and professional advertising services. In contrast, Islam, despite having divine support in the field of revelation and its realm, as well as a deep-rooted history of interaction and dialogue with other religions, faces harms in the field of preaching ( Tabliq) that in most cases go back to the structure, media and professional services.

    Keywords: efficiency of preaching (tabliq), ethics, spirituality, conversation, Media, structure, social services
  • احمد سیاح*، حسن زارعی متین، سید محمدحسین هاشمیان، سید حسین شرف الدین

    ایمان به ظهور مصلح آخرالزمان و مهدی دوران در زمره امور غیبی است که رسول خدا (ص) از آن اطلاع داده و تایید و پذیرش آن واجب است. آیات قرآن، روایات متواتر از شیعه و اهل سنت و اجماع و اتفاق مسلمانان و ادراک مکاتب و ادیان گوناگون پیرامون نیاز به ظهور منجی از مهم ترین ادله در اثبات ظهور مهدی امت از نسل پیغمبر آخرالزمان است. توجه به هر دو بعد محتوای دینی و الزامات رسانه ای و بهره مندی از این دو برای شناساندن مطلوب موعود آخرالزمان ضروری است. در این پژوهش با بهره گیری از متون دینی و روایی با روش تحلیل درون مایه، به تمییز مشخصات منحصر به فرد حضرت حجت (عج) از مدعیان دروغین می پردازیم، و سپس با روش تحلیل گفتمان، رویکردها و گفتمان حاکم بر آثار رسانه ای 9 گروه اصلی فعال از مدعیان دروغین مهدویت را استخراج می کنیم و از میان این دو و تحلیل درون مایه مصاحبه با خبرگان مهدویت و رسانه، الگوی مطلوب رسانه ای مقابله با آنها را تبیین خواهیم کرد.

    کلید واژگان: آخرالزمان, منجی, مهدی, رسانه, مدعیان
    Ahmad Sayah *, Hasan Zarei Matin, Seyyed Mohammad Hossein Hashemian, Seyed Hossein Sharafodin

    Belief in the unseen is fundamental in all heavenly religions, and the invitation of heavenly leaders is effective in the people who believes in the existence of a world and things beyond this tangible world. Belief in the advent of the last reformer and Mahdī of the time is also one of these matters that the Messenger of God (PBUH) informed about and its approval and acceptance is obligatory. Quranic verses, frequently transmitted narrations from Shiʿites and Sunnis and the consensus of Muslims and what agreed with by various schools and religions in the field are among the most important proofs for the necessary emergence of the Mahdī of the generation of the last prophet. Therefore, belief in prophecy requires belief in the appearance of that Imām, and it is not permissible to separate the two. In this way, it seems necessary to pay attention to both dimensions of religious content and the requirements of the media and to benefit from these two wings in order to recognize the last promised. Therefore, in this study, by using religious texts and narratives with the method of theme analysis, we distinguish the unique characteristics of Ḥaḍrat Ḥujjat (AS) from false claimants, and then by analyzing the discourse, the approaches and the discourse governing the media effects of 9 main active groups. We will extract Mahdism from the false claimants, and between these two and the analysis of the content of interviews with Mahdism and media experts, we will explain the desired model of the media to oppose them.

    Keywords: The Last Time, Savior (Munjī), Mahdī, Media, claimants
  • آذر رهنما، محمدرضا شریف زاده*

    رسانه و تاثیر آن بر فرهنگ از موضوعات موردتوجه اندیشمندان مکتب فرانکفورت بوده است. خط فکری و تحقیقی آنان بر اساس نقد وضعیت انسان معاصر از وجه خرد و کلان به بیان نظریه هایی درباره ظهور و نفوذ سرمایه داری انجامید. آنان با نگاه انتقادی سلطه نظام سرمایه داری در ارتباطات، فرهنگ و هنر را به شکل نظریه ای تحت عنوان «صنعت فرهنگ» مطرح کردند. این نظریه پردازان با تحلیل فرهنگ در جامعه صنعتی به این نتیجه رسیدند که وسایل ارتباط جمعی باعث درهم آمیختگی هنر، فلسفه و اقتصاد شده و ارزش های فرهنگی را به شکل کالای مبادلاتی درآورده اند. همچنین در مطالعه هنر از دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت دو نوع هنر مطرح می شود: هنر اصیل و هنر بازتولید پذیر و مصرفی. گرافیک به عنوان هنری بازتولید پذیر، علاوه بر این که واجد جنبه زیباشناسانه است، به دلیل مناسبات اقتصادی سرمایه داری معاصر در قلمرو رسانه سهم زیادی در تبلیغات و گسترش نظام سرمایه داری داشته و به عنوان هنری در عرصه رسانه در نظام اقتصادی جایگاه خود را تثبیت کرده است. در این پژوهش سعی شده ضمن توجه به جنبه های هنری گرافیک، با رویکرد انتقادی، نقش رسانه ای آن را، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اطلاع رسانی و نشر دانش اجتماعی، در بستر صنعت فرهنگ بررسی کنیم.

    کلید واژگان: مکتب فرانکفورت, صنعت فرهنگ, هنرگرافیک, رسانه, تبلیغات
    Azar Rahnama, MohammadReza Sharifzadeh*

    Media and its influence on culture has been one of the issues considered by the thinkers of Frankfurt School. Their line of thinking and research based on the criticism of contemporary human situation from macro and micro aspects led to the expression of theories concerning the emergence and influence of capitalism. Through critical considerations, they developed a theory called culture indus try (Kulturindus trie) regarding the domination of capitalism in communications, culture and art. By analysis of culture in indus trial society, they reached the conclusion that mass media have led to the combination of art, philosophy and economy and turned the cultural values to a commodity. Moreover, in the s tudies of art from a critical point of view in Frankfurt School, two types of art are raised: original art and reproducible and consumer art. Graphic design as a reproducible art, in addition to having an aes thetic aspect, due to economic relations of contemporary capitalism has had a considerable share in the domain of media and promotion and expansion of capitalis t hegemony. It has es tablished its own place as an art in the domain of media within the economic sys tem. In the present s tudy the author has sought to s tudy the media role of graphic design as one of the mos t important factors of information and dissemination of social science in the context of culture indus try and at the same time to assay the artis tic aspects of this field.

    Keywords: Frankfurt School, Cultural Indus try, Graphic Design, Media, Advertising
  • عبدالعلی علی عسکری*
    رسانه به مثابه یک نهاد فرهنگی اجتماعی هوشمند است که می توان براساس ارتباطات فعال و هدفمند با پیرامون و خودنظارتی بر فرآیندهایش آن را نوعی ارگانیزم زنده دانست که وجهه ای انسان واره دارد می بخشد. ازاین رو با شناخت ویژگی های اخلاقی یک انسان ارتباط گر و تطبیق آن با نهاد رسانه می توان ابعاد بروز مسئولیت های اخلاقی رسانه را واکاوی کرد و ارتباط میان اخلاق و رسانه را از منظر انسان شناسی مورد کنکاش قرار داد. براساس مبانی انسان شناسی اسلامی مسئولیت اخلاقی «رسانه انسان واره» نسبت به خداوند، خود، سایر انسان ها و موجودات تعریف می شود. رسانه می بایست با ادای مسئولیت های خود زمینه های لازم برای تحقق حیات طیبه را فراهم کند. در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای ابعاد مسئولیت های اخلاقی انسان در اسلام بررسی و با تکیه بر انسان وارگی رسانه این مسئولیت ها در چارچوب فعالیت های رسانه ای توصیف و تبیین شده است.
    کلید واژگان: رسانه انسان واره, رسانه اخلاقی, اخلاق و رسانه
    Abdolali Aliaskari*
    Media is an intelligent cultural-social institution which, based on active and purposeful communication with the surrounding and self-monitoring of its processes, can be designated as a living organism with an anthropomorphic character. Thus, by understanding the ethical characteristics of a communicative human being and matching them with the media institution, one can analyze the engendering dimensions of media ethical responsibilities and explore the relationship between ethics and the media from an anthropological perspective. According to Islamic anthropology, the ethical responsibility of the "humanlike media" is defined in relation to God, oneself, other human beings, and creatures. By fulfilling its responsibilities, the media should prepare the necessary backgrounds for the realization of the pure life. In this research, using the library resources, the dimensions of human moral responsibility in Islam were studied, and these responsibilities were described and explained on the basis of the anthropomorphism of the media in the context of media activities.
    Keywords: Humanlike media, ethical media, ethics, media
  • اصغر میرفردی *، عبدالله ولی نژاد
    این مقاله، با هدف مطالعه نقش رسانه در میزان پایبندی عملی معلمان شهرستان دهلران به دین انجام شده است. براساس جدول مورگان، حجم نمونه 300 نفر محاسبه شده است که با روش نمونه گیری سهمیه ای (جنس و مقطع آموزشی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای ترکیبی محقق ساخته و دیگران ساخته است که پس از تایید اعتبار آن توسط صاحب نظران، پایایی پرسشنامه «میزان پایبندی عملی به دین» با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (71/0)، محاسبه و مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها تفاوتی معنادار در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخ گویان، با توجه به «جنسیت» و «مقطع آموزشی» آنان را نشان داد. براین اساس، هیچ تفاوت معناداری در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخ گویان، با توجه به سایر متغیرهای زمینه ای مورد مطالعه، و همچنین «نوع رسانه مورد استفاده» و «میزان استفاده از رسانه مورد استفاده» آنها، وجود نداشت. در نهایت فقط متغیرهای «مقطع آموزشی ابتدائی» و «جنسیت» توانستند وارد مدل رگرسیونی عوامل تببین کننده «میزان پایبندی عملی به دین» شوند و به میزان 6/4 درصد از تغییرات آن را تبیین نماید.
    کلید واژگان: دین داری, معلم, رسانه, دهلران, ایران
    Asghar Mirfardi*, Abdullah Valinejad
    Clarifying the role of the media in the amount of practical adherence of Dehloran city teachers to religion this research has been conducted. According to Morgan's table, the sample size of 300 was calculated, which were selected by the sampling method (gender and educational level). The data gathering tool was a composite questionnaire made by researcher and others, which was confirmed by the experts, the reliability of the questionnaire "the degree of practical adherence to religion" was calculated and used according to Cronbach's alpha coefficient (0.71). The findings showed a significant difference in the rate of "adherence to religion" of respondents, with regard to their "gender" and "educational level". Accordingly, there were no significant differences between the respondents in terms of "practical adherence to religion", considering the other variables of the study, as well as the type and the extent of media use. Finally, only the "primary and secondary level" and "gender" variables were able to enter into the Regression model of the determining factors of "adherence to religion", and determine the amount of 4.6 percent of its variation.
    Keywords: religion, teacher, media, Dehloran, Iran
  • سیدروح الله حسینی علی آباد، مهدی ابوطالبی
    در کنار اقدامات نظامی، یکی از مهم ترین روش های مداخله در کشورها، نفوذ در آنها از طریق سیاست های فرهنگی است. یکی از ابزارهای مهم و کارآمد دشمن برای نفوذ فرهنگی، رسانه است. قرآن کریم به طور جدی به مسئله شناخت دشمنان امت اسلامی و روش نفوذ آنها در جامعه توجه کرده است. در حال حاضر، رسانه ابزار مهمی برای دشمنان جهت رخنه و نفوذ است. بنابراین باید روش های آنان را برای نفوذ از طریق این ابزار بشناسیم تا بتوانیم با آمادگی کامل در برابر ترفندهایشان بایستیم. در این پژوهش با بررسی آیات قرآن به روش توصیفی تحلیلی، به دنبال نظرات قرآن درباره دو روش مهم دشمن در نفوذ فرهنگی از طریق رسانه، یعنی شایعه پراکنی و شبهه افکنی، هستیم.
    جست وجو در قرآن کریم نشان می دهد، شایعه پراکنی دشمنان اثراتی مانند اضطراب و ناآرامی در جامعه، شیوع نسبت های ناروا و نیز ایجاد تزلزل در باورهای دینی دارد. همچنین از آیات قرآن برمی آید، شبهه جبر، شبهه دروغ بودن وعده های الهی و شبهه غیرالهی بودن قرآن، از آثار روش دیگر نفوذ فرهنگی (یعنی شبهه افکنی) است.
    کلید واژگان: نفوذ فرهنگی, رسانه, قرآن کریم, شبهه افکنی, شایعه پراکنی
    Seyyed Ruhallah Hosseini Aliabad, Mahdi Abutalebi
    In addition to military actions, one of the most important ways of intervening in countries is to influence them through cultural policies. Media is one of the most important and effective tools used by the enemy for cultural influence. The Holy Quran has seriously paid attention to the issue of knowing the enemies of the Islamic Ummah and how they influence the society. Today, media is an important tool that enemies use to penetrate other countries. Therefore, we need to know their methods of penetrating through this tool so we can effectively cope with their tricks. In this research, by reviewing the Quranic verses through an analytical –descriptive method, we look at the views of the Quran about spreading rumors and doubts, two important methods used by the enemy for cultural influence through the media. The search in the Holy Quran shows that spreading rumors by enemies has such effects as anxiety and unrest in society, the prevalence of unfounded accusations, and the weakening of religious beliefs. Also, according to the Quranic verses, the doubt of determinism, the doubt of regarding divine promises as lies, and the doubt of regarding the Quran as non-divine are the results of cultural influence (i.e., casting doubts).
    Keywords: cultural influence, media, Holy Quran, casting doubts, spreading rumors
  • اسماعیل چراغی کوتیانی *
    فرایند نوسازی، خانواده را نیز همچون سایر ساحت های زندگی اجتماعی، دگرگون نموده است. کاهش باروری، از جمله دگرگونی هایی است که در تحولات خانواده ریشه دارد و می تواند چالش های فراوانی را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای جامعه ایرانی به وجود آورد. ازاین رو، شناخت عوامل اجتماعی- فرهنگی پیدایی این پدیده، ضرورتی انکارناپذیر است. از سوی دیگر، شناخت عوامل تاثیرگذار بر کاهش باروری، از مسیر مطالعه تغییرات خانواده، می گذرد؛ زیرا باروری در خانواده اتفاق می افتاد. این نوشتار با روش توصیفی و تبیینی و یاری جستن از تحلیل ثانویه آمارهای موجود و واکاوی و تبیین مهم ترین علل اجتماعی - فرهنگی این پدیده، به فهمی دقیق تر از علل پیدایی این پدیده دست یافته است. یافته ها نشان می دهد که شهرنشینی و فرهنگ آن، گسترش سواد و تحصیلات، افزایش سن ازدواج، رشد روزافزون طلاق، هسته ای شدن خانواده، غلبه فضای گفتمانی کم فرزندآوری، نفوذ مذهب و گسترش رسانه ها، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش باروری می باشند.
    کلید واژگان: خانواده, باروری, شهرنشینی, طلاق, تحصیلات, سن ازدواج, رسانه, دین
    Isma’il Cheraghi Koutiani *
    The process of modernization has transformed all areas of social life including family. Reduction of fertility is a change the is rooted in family's transformations, and can create many challenges for the Iranian community in the social, cultural, economic, political and security areas. Hence, knowing the socio-cultural reasons for the emergence of this phenomenon is indispensable. On the other hand, knowing the factors affecting the reduction of fertility requires studying family changes, because fertility occurs in the family. Using a descriptive and explanatory method and aided by the secondary analysis of available statistics and the explanation of the most important socio-cultural causes of this phenomenon, this paper has reached a more complete understanding of the causes of this phenomenon. Findings show that urbanization and its culture, the development of literacy and education, increase in marriage age, dramatic growth of divorces, nuclearization of the family, encouraging less childbearing, influence of religion and development of the media are among the most important factors in reduction of fertility.
    Keywords: family, fertility, urbanization, divorce, education, age of marriage, media, religion.
  • محمد اسلامی، سید حسین شرف الدین
    فیلم به جهات متعددی صفات و رفتارهای اخلاقی تماشاگر را دست خوش تاثیر و تغییر می نماید، یکی از کلیدی ترین این جهات اشتمال فیلم بر انبوهی از «محتوا» و «معنا»ست. در نوشتار پیش رو در مرحله ی اول با تفکیک میان «معنای ساختاری» و «معنای محتوایی» نشان می دهیم فیلم (به طورخاص فیلم روایی) به دلیل وجود عناصری چون تصویر و تخیل آبستن موارد و لایه های معنایی پرشماری است؛ آنگاه در مرحله ی دوم براساس معانی طرح شده، لوازم و تبعات و تاثیرات اخلاقی حاصله بر تماشاگر ترسیم می گردد و مشخص می شود تبعات و تاثیراتی چون «دستکاری در نگرش زیبایی شناختی»، «خوگرفتن با کم عمقی اندیشه» و... از دل آن معانی حاصل می شود.
    کلید واژگان: فیلم, اخلاق, رسانه, معنای ساختاری, معنای محتوایی, تاثیرات اخلاقی سینما, تماشاگر, اخلاق سینما
    Mohammad Eslami, Seyyed Hosein Sharafoddin Dr
    Film affects and changes watchers` ethical qualities and behaviors in various aspects, one of the most notable aspect lies in the fact that it includes multitude of content and meaning. In the paper, with a distinction made between structural meaning and content meaning, it has been shown that films, particularly narrative ones, because of their being including such elements as pictures and images convey many cases and layers of semantical meanings; then on the basis of presented meanings, ethical effects and consequences on the watchers are explained. As is explained, such happenings as change in attitude toward aesthetics and low of thought may be taken as effects of films.
    Keywords: Film, Ethics, Media, Structural Meaning, Content, Ethical Effects, Cinema, Watcher
  • سیدهاشم هاشمی
    سریال معمای شاه، حامل روایت رئالیستی از تاریخ معاصر ایران است؛ از حیث ساختار رسانه ای، در این سریال مفهوم «ایران» به عنوان متغیر مستقل و نقش آفرینان و حوادث آن به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در واقع، ایران قلب تپنده سریال به حساب آمده و هر آنچه پیرامون آن روی می دهد، با این موقعیت در نظر گرفته می شود و قهرمانان تاریخ از آن حیث بزرگ می شوند که در پی عظمت آن هستند و کسانی که حقیرند، از آن حیث چنین اند که با الگوی مفهوم ایران ناسازگارند. از حیث محتوایی در این سریال، سطح سه گانه آگاهی یعنی «تاریخ، رسانه و هستی شناسی» همنوایی ویژه ای می یابند. در معناسازی این سریال، این ترکیب همگون که فرایند سریال را صورت بندی معنایی نموده، دارای پیامدهای خاص معنایی است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای سریال، به رهیافت کلی اشاره دارد که ساختار فیلم بر آن نهاده شده است. این رهیافت کلی، حضور رویکرد رئالیستی در سریال سازی در بازنمایی تاریخ معاصراست.
    کلید واژگان: تاریخ, رسانه, هستی شناسی, ایران, شاه, رئالیسم
    Sayyed Hasem Hashemi
    The serial "The Mystery of the Shah" is a realistic narrative on the contemporary Iranian history. Regarding the media structure, the concept of Iran in this series is considered as an independent variable and the actors and the events are regarded as dependent variables. In fact, Iran is considered as the heart of this narrative, and all the happenings are viewed from this angel. The historical heroes are praiseworthy because they seek the greatness of Iran, and those who are not in accord with the pattern of the concept of Iran are despised. In terms of content, in this series, the triple level of consciousness, namely, history, media and ontology are remarkably harmonious, and this homogeneous composition, which adds true meaning to the formulation of the serial, has specific semantic outcomes. The present study seeks to analyze the content of the serial and touches on the general approach on which the structure of the film is based. This general review indicates the realistic approach to the production of the serial about the contemporary history.
    Keywords: history, media, ontology, Iran, Shah, realism
  • محبوبه آطاهریان، صدیقه ببران، هادی خانیکی
    زمینه
    در عصر امروز در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی رسانه ها توانسته اند جایگاه مهمی کسب نمایند. به موازات گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی، ضرورت مقررات گذاری برای فعالیت این وسایل آشکار شده است. تردیدی وجود ندارد که قوانین و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصه ای لازم است، اما کافی نیست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانه ها) علاوه بر استفاده از ابزارهای قانونی، باید به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زیرا این ابزارها با فعالیت ها متناسب تر است و افراد، خود را بیشتر ملزم به رعایت آن می دانند .
    یکی از این ابزارهای های درونی یا خود نظام دهی در رسانه ها، تدوین منشور اخلاق حرفه ای است. این منشور که توسط خود عوامل رسانه ای تنظیم می گردد، نقش مهمی در دستیابی به اهداف رسانه ها و عمل به رسالت های اجتماعی آنها دارد. در این تحقیق به نظریه های هنجاری در مورد رسانه ها اشاره شده است و منشور اخلاقی رسانه های کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت تدوین منشور اخلاقی رسانه هاست.
    نتیجه گیری
    بررسی ها نشان می دهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبین برای اصحاب رسانه مهم است. مدیران و عوامل رسانه ها می دانند که تاچه اندازه رعایت اخلاق و قواعد کار حرفه ای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از این رو خود شیوه ای را برای نظارت و کنترل فعالیت های خود انتخاب می کنند، شیوه ای که مانع فعالیت های آنها نمی شود و رسانه ها را پاسخگو می نماید .بنابراین ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه ای از سوی رسانه ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
    کلید واژگان: اخلاق, رسانه, منشور اخلاق حرفه ای
    Background
    Today, media has a highlighted position in national, regional and international area. Along with development of media, legislation for media will be clearly necessary. There is no doubt that lows are necessary for providing regulations in society, but not enough. Experiences show that, more than laws, internal supervision is important.
    A professional ethics code is one of the internal supervision. These codes that edited by media agents have key roles in achieving goals in media. In this study, the normal theories in media have been considered and codes of ethics in media in other countries have been considered. This study aims to provide codes of professional ethics in media.
    Conclusion
    Studies show that trust of audience to media agents is necessary. Managers and media agents know that how ethics is important in maintaining the trust. Then they use some strategies to control their activities. Therefore, providing codes of professional ethics in media is so necessary.
    Keywords: Ethics, Media, Codes of Professional Ethics
  • میثم قاسمی*
    رسانه خبری، مرجعی اجتماعی برای تامین نیازهای اطلاعاتی جامعه بشری و دارای نقشی بی بدیل است که کلیه نهادهای اجتماعی زندگی، مثل نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه مستقیم و غیرمستقیم از آن متاثر خواهند بود. ازاین رو تحلیل خبر و اطلاع رسانی رسانه ای، از منظر اخلاقی حائز اهمیت بسیاری است و بی توجهی به رویکردهای اخلاقی در این حوزه به انحراف جامعه هدف در بیشتر نهادهای اجتماعی آن می انجامد. ما در این مقاله، اصول و کدهای اخلاقی را با محوریت مراحل کنشگری حرفه ای رسانه خبری، سامان دهی می کنیم و برخی از اصول و کدهای اخلاق رسانه خبری را برمی شمریم.
    کلید واژگان: رسانه, خبر, اخلاق رسانه در حوزه خبر و اطلاع رسانی
    Meysam Ghasemi*
    Nowadays، as a social reference، news media has a unique contribution in supplying information needs of the human society so that all of the social institutions of life such as economics، politics and culture institutions of a society will be affected directly or indirectly by this media. Therefore، news and information media are very important in respect to ethics، and ignoring the ethical approaches in this area would lead to deviation of the purpose society in most of its social institutions. In this paper، we have organized ethical principles and codes with a focus on stages of professional interaction of the news media and also، some of the principles and codes of ethics in the news media have been mentioned.
    Keywords: Media, News, Media Ethics in News, Information Areas
  • علیرضا منصوری*
    تصور قالبی از رسانه های جمعی این است که رسانه ها، ابزاری برای ارسال اخبار و توسعه ارتباطات هستند که کارکردشان اطلاع رسانی، سرگرمی و اشاعه کدهای اخلاقی برای مردم است. در این مقاله، عمدتا با تکیه بر دیدگاه ها و رهیافت های «هایدگر» و «مارکس» درباره تکنولوژی، به ارایه تحلیلی از صنعت رسانه و رابطه آن با تبلیغات خواهیم پرداخت که این تصور را زیر سوال برده و نشان می دهد که صنعت تبلیغات، مستلزم نوعی نگاه خاص به عالم است که ملزومات و پیامدهای فلسفی خاصی خواهد داشت و رسانه در دنیای جدید، از نظر ساختاری به شکلی به وجود آمده است که تحت تاثیر مناسبات اجتماعی، به صورت یک ابزار تبلیغاتی عمل می کند.
    کلید واژگان: تبلیغات, رسانه, تبلیغات رسانه ای, هایدگر و تکنولوژی, مارکس و ماشین
    Alireza Mansouri*
    The cliché understanding of mass media is that they are tools and means to transmit news and expand communications whose function is to be informative, provide entertainment and promote ethical codes amongst the people. The present study, mainly by depending on the viewpoints and approaches of Heidegger and Marx regarding technology, aims to provide an analysis of the media and its relation with advertisement. This analysis has put under question the current common belief and shows that the advertisement industry requires a certain viewpoint toward the world which will bring about certain philosophical requirements and consequences. This analysis also shows that media in the new world has undergone structural transformation which, under social relations and rules, acts as an advertisement tool.
    Keywords: advertisement, media, media advertisement, Heidegger, technology, Marx, machine
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال