به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شیعه » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « شیعه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدرضا باغبان زاده امشه*

    کتاب منهاج السنه از جمله آثار ابن تیمیه است که وی در آن تلاش دارد تا با استناد به موارد شاذ و نادر و گاه اسناد ضعیف و دروغ، جایگاه اهل بیت پیامبر| از جمله اعتقاد به امام عصر# را تضعیف و حتی انکار نماید. نویسنده با بهره گیری از روش تحقیق کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی توصیفی تلاش دارد تا با استناد به روایات اهل سنت، به تحلیل و نقد مبانی ابن تیمیه در انکار امام عصر# پرداخته و نشان دهد که ابن تیمیه با استفاده از ترفند دروغ سازی و با تکیه بر روایات بسیار شاذ و نادر، سعی داشته تا باور شیعیان به مهدی موعود را به چالش کشیده و با اتهام شیعه در استناد به روایات غیرمنقول از اهل سنت، جایگاه امام عصر را ضعیف جلوه دهد، این در حالی است که منابع روایی اهل سنت خلاف گفته ها و اندیشه های ابن تیمیه را نشان می دهد و روایات مشهوری را که محدثان نقل نموده اند، نشان از جایگاه والا و اعتقاد عمیق شیعیان به موعودی دارد که پیامبر| به آن بشارت داده است.

    کلید واژگان: امام عصر#, ابن تیمیه, منهاج السنه, اهل سنت, شیعه}
    Mohammad Reza Baghbanzadeh Amsheh*

    The book Minhaj al-Sunnah is one of Ibn Taymiyya's works, in which he tries to establish the position of the Ahl al-Bayt of the Prophet by citing rare and exceptional cases and sometimes weak and false documents. Among other things, to weaken and even deny the belief in Imam Asr (a). By using the library research method and analytical-descriptive approach, the author tries to analyze and criticize the foundations of Ibn Taymiyya in denying the Imam of Asr (a) by referring to Sunni traditions and show that Ibn Taymiyya has used the trick of lying and relying very rare narrations, he has tried to challenge the belief of the Shiites in the Promised Mahdi and by accusing the Shiites as quoting false narrations from the Sunnis, to weaken the position of the Imam (a), while the sources of the Sunni narrations are contrary to his sayings and thoughts and the famous narrations narrated by the hadith scholars show clearly the high position and deep belief of the Shiites in the promise that the Prophet (s) He has given good news of him.

    Keywords: Imam Asr (A), Ibn Taymiyya, Minhaj Al-Sunnah, Sunni, Shia}
  • محمدرضا بلانیان*، محسن عظیمی پور

    از جمله مسایل اختلافی فریقین در حوزه کلام و اعتقادات، موضوع ایمان یا کفر والدین پیامبر گرامی اسلامJ است؛ در حالی که شیعیان قاطعانه به ایمان و توحید تمامی آبا و امهات نبی مکرم اعتقاد دارند، غالب اهل تسنن بر این باورند که برخی از آنان آلوده به کفر و شرک بوده اند و قلیلی از اهل سنت را اعتقاد به ایمان آبای پیامبر است. این جستار با روش تحلیلی، توصیفی و انتقادی با رجوع به منابع تفسیری و حدیثی برخی از بزرگان علمای عامه، مسیله ایمان یا کفر پدر حضرت ابراهیمj را که از جمله مواضع قرآنی محل بحث و مشاجره بین طرفین دعوی در خصوص آموزه فوق است، در سه دسته: الف) آزر پدر ابراهیم و فردی مشرک است، ب) آزر اسم بتی از بت ها بوده و یا به معنای سب و شتم است و ج) پدر ابراهیم فردی موحد و آزر فردی غیر از پدر ابراهیم است، واکاوی شده است. مهم ترین یافته نوشتار حاضر این است که برخی از علمای بزرگ اهل سنت همچون شعراوی، فخر رازی و آلوسی در پاره ای موارد تا مرز اعتراف به حقانیت دیدگاه شیعه پیش رفته اند؛ هرچند اعتراف نهایی را از مجموعه سخنان آنان نمی توان استنباط کرد.

    کلید واژگان: ایمان آباء پیامبر اسلام, آزر, پدر ابراهیم, اهل سنت, شیعه}
    MohammadReza Balanian*, Mohsen Azimipour

    One of the disagreement between the Sunni and Shiʿa sects in the field of Kalām and beliefs is the issue of belief or disbelief of the parents of the Prophet of Islam (SAWA). While the Shiites firmly believe in the faith and belief of all the fathers and mothers of the Holy Prophet in monotheism, the majority of the Sunnis believe that some of them were infected with disbelief and polytheism, and a few of the Sunnis believe that the fathers of the Prophet were faithful. With an analytical, descriptive and critical method and by referring to the exegetical and hadith sources of some great scholars of the Sunnis, in this essay we explore the issue of belief or disbelief of the father of prophet Abraham (SA), which is one of the disputed Qur'anic positions between the two sects regarding this doctrine, is in three categories: A) Āzar is Abraham's father and a polytheist, and B) Āzar is the name of an idol or it means curse, and C) Abraham's father is a monotheist person and Āzar is a person other than Abraham's father. The most important finding of the present article is that some of the great Sunni scholars such as Shaʿrāwī, Fakhr al-Rāzī and Ālūsī have in some cases gone as far as admitting the validity of the Shiʿa point of view, although the final confession cannot be deduced from their collection of words.

    Keywords: : faith of the fathers of the Prophet of Islam, Āzar, father of Abraham, Sunnis, Shiʿa}
  • عزالدین رضانژاد، میثم درگاهی *

    عصمت امامعلیه السلام از جمله مباحث کهن در کلام اسلامی است و علی رغم تاکیدات فراوان و استدلال بر آن و مسلم دانستن آن به عنوان منصبی الهی و در راستای نبوت، همچنان آماج هجمه ها و شبهات قرار دارد تا جایی که، اخیرا، خانم لمبتون، با ادعای مطالعه ی تاریخی تفکر شیعه، تلاش دارد تا مساله امامت پیشوایانی معصوم را فاقد ریشه تاریخی و ناشی از غلو در عقاید غالیان معرفی کند که از اواخر قرن دوم با مقداری تعدیل از سوی متکلمان شیعه، به تدریج، اندیشه ی غالب شیعه گشته است و حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی آن است که اعتقاد به عصمت امام را نمی توان به هیچ کدام از امامان، اصحاب ایمه و حتی عموم شیعیان در قرن نخست هجری نسبت داد! واکاوی مدعای مذکور و شواهد ارایه شده حاکی از عدم تحلیلی صحیح و عقلانی از تطور مبانی فکری تشیع است و نقد و بررسی آن نشان می دهد که او بین فرآیند تکامل در مبانی فکری تشیع با توسعه در مبانی فکری از اجمال به تفصیل خلط کرده است. این تحقیق با هدف شناخت خلط و خطای لمبتون با تتبع در کلمات و عبارات بر جای مانده از او در کتاب «دولت و حکومت در اسلام» انجام شده و نیل به این مقصد در سایه بررسی، توصیف و تحلیل دقیق کلام او با گرد آوری داده های کتابخانه ای میسر است و نتیجه ی آن، نقد و بررسی مدعای او در موضوع تطور فکری تشیع در آموزه عصمت، و اثبات خطا و خلط او در فهم اندیشه مدافعان اندیشه های کلامی شیعه است.

    کلید واژگان: مدعای خانم لمبتون, عصمت, شیعه, امامان معصوم}
    aezzoddin rezanejad, MAYSAM DARGAHI*

    Immunity of Imamat is among old issues in words of Islamic. Inspite of its abundant emphasises and argumentations and presume as divine office along with prophecy, it is still target of literati's spates and doubts, so that recently Miss Lambton, with the claim of studing historical Shia's thought, try to introduce the issue of Imamat's infallible leaders as lack of historical origin, and presents it as the result of exaggeration in exaggerator's believes. In second century' s recent with a little adjustment gradually has been Shia's dominent thought by Shia theologians. She claims that believe in Imam's immunity couldn't attribute to any Imams, companions f Imams and even the whole Shia in the first century. Analysis of the mentioned claim and it's presented evidence shows lack of true and rational analysis of evolution of Shia's intellectual principle. Its analysis and criticizing shows that she has confused between evolutionary process in Shia's intellectual principle and development in intellectual principle from summary to detail. The aim of this research is to know Miss lambton's confusing and error with disquisition in her words and phrases in the book of government and regimen in Islam. Attaining this aim is feasible in the shade of exact analysis and discription of her words and her orientalist' s fellow with collecting datas in library. The result is proving her's confusing and error in understanding Shia's theology thoughts and its defenders.

    Keywords: Lambton, chastity, sectarian, infallible Imam, orientalist}
  • محمد کرمی نیا، رضا اجاق *

    تشیع مولود طبیعی اسلام و نمایانگر اندیشه اسلام ناب است. هسته اولیه شیعیان از اصحاب بزرگ و برجسته پیامبر اسلام بودند که با رهنمودهای آن حضرت بر لزوم رهبری علی بن ابیطالب(ع) بعد از پیامبر(ص) باور داشتند پس از درگذشت پیامبر گرامی اسلامی و تشکیل سقیفه و وضعی که در انتخاب خلیفه پیش آمد، تشیع از نظر تاریخی مسیر دیگری را پیش گرفت و شیعیان علی رغم اینکه در اقلیت بودند، بر پیشوای علی(ع) پای فشردند و در کنار اهل بیت(ع) ماندند و با تحمل تمام دشواری ها و مشکلات از عقیده خود دست بر نداشتند. بعد از این دوره نیز شیعه با وجود این که از هر لحاظ در فشار و سختی قرار داشت. با رهبری ایمه (ع) به رشد خود ادامه داد و در نقاط مختلف دنیای اسلام گسترش پیدا کرد. در دوره امام رضا(ع) با توجه به این که آن امام همام بعد از یک دوره سخت و خفقان در زمان پدرش، آزادی نسبی پیدا کرده بود؛ توانست مکتب اهل بیت(ع) را سر و سامان بخشد. با ورود حضرت رضا(ع) به ایران، جغرافیای تشیع تغییر کرد و ایران به یکی از مراکز معارف شیعی تبدیل شد. امام(ع) با حضور خود معارف را گسترش داد و مذهب تشیع به عنوان یکی از مهم ترین مذاهب اسلامی به تثبیت رسید. هجرت آن حضرت به ایران یکی از عوامل موثر در تعمیق و گسترش مکتب اهل بیت(ع) بوده است و فعالیت ها و اقدامات آن حضرت در ایران با توجه به موقعیت موجود آن روزگار، چشم گیر و قابل توجه است که مهم ترین فعالیت های حضرت در زمینه تعمیق و گسترش تشیع عبارتند از: 1) برگزاری جلسات مناظره. 2) تربیت شاگردان. 3) مقابله با فرقه ها و جریانات انحرافی و حضور آن حضرت در جایگاه سیاسی. 4) گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) و تعمیق باور های شیعی. که در بخش های جداگانه در این پژوهش به این مناظرات و فعالیت های حضرت و تاثیر آن ها در تعمیق و گسترش تشیع پرداخته خواهد شد.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), شیعه, تشیع, مناظرات}
    mohammad karaminia, reza ojagh*

    Shiism is the natural born of Islam and represents the pure Islamic thought. The core of the Shiites were among the great and prominent companions of the Prophet of Islam, who believed in the necessity of the leadership of Ali bin Abi Talib (a.s.) after the Prophet (s.a.w.) after the death of the beloved Islamic prophet and the formation of the Saqeefah and the situation that occurred in the election of the caliph. Historically, Shiism took a different path, and despite being in the minority, Shiites followed the leadership of Ali (AS) and stayed with the Ahl al-Bayt (AS) and gave up their faith by enduring all the difficulties and problems. They didn't take it. After this period, even though Shia was under pressure in every way. It continued to grow under the leadership of Imams (AS) and spread to different parts of the Islamic world. During the period of Imam Reza (a.s.) considering that Imam Hammam had found relative freedom after a difficult and suffocating period during his father's time; He was able to organize the Ahl al-Bayt school. With the arrival of Hazrat Reza (AS) in Iran, the geography of Shiism changed and Iran became one of the centers of Shiite education. Imam (a.s.) spread knowledge with his presence and the Shia religion was established as one of the most important Islamic religions. His emigration to Iran was one of the effective factors in deepening and expanding the school of Ahl al-Bayt (a.s.) and his activities and actions in Iran, considering the existing situation of that time, are remarkable and significant, and the most important activity Hazrat's actions in the field of deepening and expanding Shiism are: 1) holding debate sessions. 2) Education of students. 3) Confronting sects and deviant movements and the presence of His Holiness in a political position. 4) Expanding the culture of Ahl al-Bayt (AS) and deepening Shiite beliefs. In separate sections of this research, these debates and activities of the Prophet and their impact on the deepening and expansion of Shiism will be discussed.

    Keywords: Imam Reza, Shia, Shiism, debates}
  • سعید خدادادی*، محمدعلی رضایی چراتی، مجتبی قراباغی، سعید محمد پور

    یکی از مهم ترین بحث های کلامی مسئله قضا و قدر علمی و ناسازگاری آن با بداء است. برخی از علمای عامه بر این باور هستند که هرگز تغییری در قضا و قدر الهی ایجاد نمی شود، زیرا این امر را با علم خداوند مغایر می دانند. در مقابل این گروه، امامیه معتقد به تغییر قضا و قدر الهی هستند، زیرا ازنظر آنان قضا و قدر بر دو قسم است: قضا و قدر حتمی؛ قضا و قدر مشروط؛ بنابراین آنچه امامیه به آن معتقد است، تغییر قضا و قدر مشروط از جانب خداوند است که با آموزه بداء یا تغییر سرنوشت نیز سازگار است. ازآنجایی که در بین متکلمین مسلمان، درباره آموزه بداء و ارتباط آن با قضا و قدر الهی، اختلاف نظر وجود دارد، ازاین رو در نوشتار حاضر به بررسی دیدگاه فریقین در این مسئله پرداخته شده است. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و بر اساس آن نشان داده شده است که رویکرد علمای اهل سنت به این مسئله یکسان نیست. بعضی از آنان با تاکید بر معنای لغوی بداء، آن را در مقابل قضا و قدر می دانند و گروهی دیگر از علمای اهل سنت مانند امامیه قضا و قدر را به دو قسم حتمی و غیر حتمی تقسیم می کنند. بر مبنای این دیدگاه بداء در قسم غیر حتمی رخ دهد و مویداتی برای آن در آیات و روایات وجود دارد

    کلید واژگان: قضا, قدر, بداء, اهل سنت, شیعه}
    Said Khodadadi *, Mohammadali Rezaii, Mogtaba Gharabaghi, Said Mohamadpor

    One of the most important theological debates is the issue of scientific Qaza and Qadar (Divine Decree and Predestination) and its incompatibility with Bada’ (alteration in the divine will). Some popular scholars believe that there will never be a change in God's Qaza and Qadar because they consider this to be contrary to God's knowledge. In contrast to this group, the Imamiyyah believe in the change of God's Qaza and Qadar, because according to them, Qaza and Qadar are of two types: Absolute Qaza and Qadar; Conditional Qaza and Qadar; therefore, what the Imamiyyah believes in is the conditional Qaza and Qadar by God, which is also compatible with the doctrine of Bada’ or change of predestination. Since there is a difference of opinion among Muslim theologians about the doctrine of Bada and its connection with God's Qaza and Qadar, therefore, in this article, the views of the parties (Fariqain) on this issue have been examined. The method of this research is descriptive-analytical, and based on it, it has been shown that the approach of Sunni scholars to this issue is not the same. Some of them, emphasizing the literal meaning of Bada’, consider it opposite to Qaza and Qadar, and another group of Sunni scholars, such as the Imamiyyah, divide Qaza and Qadar into two absolute and conditional types. Based on this point of view, it should occur in the conditional part and there is evidence for it in the verses and hadiths.

    Keywords: Qaza, Qadar, Bada’, Sunni, Shia, relationship of Qaza, Qadar with Bada’}
  • سید صدرالدین طاهری موسوی، مریم خوشنویسان

    بحث این مقاله پیرامون علیت، به ویژه علیت فاعلی است و بنای نگارندگان بر این است که مطلب به طریق تطبیقی میان سران و برخی از بزرگان فرقه های کلامی اسلامی بررسی شود. در این مقاله، ابتدا تعریف علیت به صورت گزارشی بیان شد، سپس پیرامون اهمیت این بحث از جنبه های فلسفی وکلامی به کوتاهی توضیح داده شد و تفاوت دیدگاه فلسفی و کلامی درباره علیت بیان گردید و آنچه از این مقوله به متکلمان اسلامی ارتباط دارد، مشخص شد، تا مسیر بحث به خوبی روشن باشد. آنگاه با رعایت نسبی تقدم و تاخر فرقه های چهارگانه، نظریات معتزله، اشاعره، ماتریدیه و شیعه پیرامون علیت، با توجه به همان نقطه نظری که برای آنان مطرح بود، گزارش شد و در پایان، بعد از تلخیص مطالب در پنج فقره، نظر شیعه و از جهاتی، نظر معتزله پذیرفته شده است. لازم به تذکر است که تاریخ و شرح حال و دیدگاه های چهار فرقه و تحولات فکری آنان در طول قرون به تفصیل دراین مقاله نیامده است و تنها به مقداری که برای گزارش و تحقیق درباره علیت منظور بوده، به معرفی فرقه ها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: علیت, مذاهب چهارگانه, اشاعره, معترله, ماتریدیه, شیعه}
    Seyed Sadreddin Taheri Moosavi, maryam khoshnevisan

    The discussion of this article is about causation, especially active causation, and the author's foundation is to examine the matter through a comparative method between the heads and some elders of Islamic theological sects. In this article, first the definition of causality was stated in the form of a report, then the importance of this discussion was briefly explained from the philosophical and theological aspects, and the difference between the philosophical and theological views on causality was stated, and what is related to this category to Islamic theologians was determined. so that the path of the discussion is well clear. Then, respecting the relative precedence and backwardness of the four sects, the Mu'tazila, Ash'arite, Materidiyyah and Shia theories about causality were reported, according to the same point of view that was relevant to them, and at the end, after summarizing the contents in five paragraphs, the Shia opinion and In some ways, the opinion of Mu'tazila is accepted. It should be noted that the history and biography and views of the four sects and their intellectual developments throughout the centuries have not been detailed in this article, and the sects have been introduced only to the extent that was meant for reporting and researching the causality.

    Keywords: Causality, Four religions, Ash'aereh, Mu'tazilah, Matridiyyah, Shi'a}
  • فاطمه موسوی، نجف یزدانی*، یحیی میرحسینی
    ابوعبدالله محمد بن علی ملقب به «حکیم»، عالمی از سده سوم و برآمده از بوم ترمذ است. افزون بر آثار متعدد در حوزه زهد و عرفان، رساله ای به نام «الرد علی الرافضه» از او برجای مانده که اثری کلامی و از نوع «ردیه» است. در برگ های باقی مانده از تک نسخه خطی این رساله، مسیله جانشینی پیامبر(ص) محور بحث قرار گرفته است. حکیم ترمذی در این رساله برای تقویت دیدگاه عامه، به این امور متوسل شده است؛ اجماع صحابه در ترتیب خلفای راشدین، وجود نداشتن نص بر جانشینی با تاویل آیه ولایت و حدیث غدیر، محتمل ندانستن خطای صحابیان در تبعیت از پیامبر(ص) و ادعای سکوت و حتی رضایت امام از حکمرانی خلفا. در نوشتار حاضر سعی بر آن است به روشی توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی این رساله، مدعیات حکیم ترمذی و نقش پیش فرض های کلامی او مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالات وی به عقاید شیعه پاسخ داده شود.
    کلید واژگان: الرد علی الرافضه, حکیم ترمذی, کلام, شیعه, جانشینی پیامبر(ص)}
    Fatemeh Mousavi, Najaf Yazdani *, Yahya Mirhoseini
    Abu Abdullah Muhammad ibn Ali, nicknamed "Hakim", is a scholar from the third century who came from the land of Tirmidh. In addition to numerous works in the field of asceticism and mysticism, he has left a treatise called "Al-Rad Ala al-Rafidhah" which as its title suggests, is a theological work of the type of "Rejection". Although this treatise is very old, it has been neglected, abandoned in scholarly circles, and nothing is documented about it; there is no mention of it even in the introduction of rejections against Shi’a. In the remaining pages of the manuscript of this treatise, the issue of the succession of the Prophet (PBUH) is discussed and Hakim Tirmidhi has resorted to these reasons to strengthen the viewpoint of the Sunnis: Consensus of the Companions about the order of the Righteous Caliphs, negation of any explicit Hadith for succession by justifying the verse of Wilayah and Hadith of Ghadir, the impossibility of the Companions’ fault in obeying the Prophet (PBUH) and the Imam's silence and even satisfaction with the rule of the caliphs. In the present article, in a descriptive-analytical way, while introducing this treatise, it is tried to point out and criticize the claims and theological presumptions of Hakim Tirmidhi and answer his critiques of Shi’a beliefs.
    Keywords: Al-Rad Ala al-Rafidhah, Hakim Tirmidhi, Kalam, Shia, Succession of the Prophet}
  • لیلا امیری، عباسعلی منصوری*، سیمین اسفندیاری
    هانری کربن فیلسوف و پژوهشگر غربی، در پی معنویتی است که بتواند گشودگی به ساحت عالم قدس را در همه زمان ها و مکان ها حفظ کند.تعقیب این دغدغه سبب آشنایی او با معنویت و اندیشه شیعه می شود. یکی از مزیت های فکر شیعی برای کربن اهمیت امام شناسی در بحث «نفس شناسی» است. هدف اصلی این پژوهش،تحلیل و بررسی این مسیله است که از نظر هانری کرین چه نسبتی بین «نفس شناسی» و «امام شناسی» وجود دارد. به این منظور ابتدا چرایی ضرورت شناخت امام برای شناخت حقیقت نفس مطرح و سپس چگونگی این نسبت را بررسی شده است؛ کربن معتقد است که نفس دارای دو بعد زمینی و آسمانی است و برای اتصال این دو بعد به یکدیگر نیازمند یک راهنماست. او این راهنما را معادل امام در اندیشه شیعی می داند و تاکید می کند که صورت ظاهری و حضور جسمانی امام برای کسب معرفت و معنویت موضوعیت ندارد، بلکه آنچه مهم است شناخت حقیقت و باطن امام به مثابه مظهر و صورت راهنمای باطنی در مسیر نفس شناسی است. کربن ضرورت امام و تلاش برای شناخت باطن و حقیقت امام را از این جهت می داند که سبب شناخت مراتب وجودی و باطن نفس سالک می شود.
    کلید واژگان: شیعه, معنویت شیعی, امام, نفس شناسی, خود شناسی, هانری کربن}
    Lila Amiri, Abbasali Mansouri *, Simin Esfandiari
    Henry Corbin, a Western philosopher, is looking for an original spirituality that can maintain openness to the sacred world in all times and places. Pursuing this concern makes him familiar with Shi’a, and he finds Shiite spirituality and thought compatible with his worldview. One of the advantages of Shiite thought for Corbin is the soul studies. He believes that man, as a seeker, should go through the stages of passage according to his existential capacity in order to reach his inner truth. He emphasizes that reaching the inner truth is done through knowing the soul. Henry Corbin believes that the soul has two dimensions, earthly and heavenly, and to connect these two dimensions, a guide is needed. He considers this guide to be equivalent to Imam in Shiite thought, and emphasizes that the appearance and physical presence of the Imam is not relevant for acquiring knowledge and spirituality, but what is important in the path of self-knowledge is to know the truth and inner nature of the Imam as a manifestation and form of an inner guide. Corbin considers the existence of Imam and the effort to know the truth of the Imam necessary since it leads to the knowledge of the existential levels and the interior of the soul of the seeker.
    Keywords: Shia, Shiite spirituality, İmam, knowledge of soul, self-knowledge}
  • محمدعلی جابری*، احمد عابدی

    مسیله تحقیق در این پژوهش بررسی وجود یا عدم وجود ملازمه میان قرایت شیعی حدیث غدیر با کوتاهی حضرت رسول (ص) در اعلان جانشینی امیرالمومنین (ع) است. به گمان برخی از اهل سنت پذیرفتن دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی (ع) نشان از اهمال کاری حضرت رسول (ص) در اعلان و تثبیت جانشینی خویش دارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است. یافته های تحقیق در این پژوهش نشانگر این است که حضرت رسول (ص) پیش از رویداد غدیر از راه های گوناگون برتری حضرت امیر (ع) بر سایر صحابه، و شایستگی ایشان را برای خلافت به مردم گوشزد کرد. ایشان همچنین در رویداد غدیر نیز با استفاده از قرینه های مقامیه و مقالیه فراوان، جانشینی امیرالمومنین (ع) را اعلان کرد و راه هرگونه بهانه جویی را بست. ایشان پس از رویداد غدیر نیز کوشید تا از راه های گوناگون موانع را از سر راه خلافت علی (ع) بزداید و با مکتوب کردن عهد وصیت، خلافت ایشان را تثبیت کند.

    کلید واژگان: غدیر, شیعه, خلافت, حضرت رسول (ص), امام علی (ع)}
    MohammadAli Jajaberi*, Ahmad Abedi

    The research question in this study is to examine the existence or non-existence of the connection between the Shiite reading of Ghadir Hadith and the claimed negligence of the Prophet (s) to announce the succession of Amir al-Mu'minin (a). According to some Sunnis, accepting the Hadith of Ghadir on the succession of Ali (a) shows the negligence of the Prophet (s) in announcing and confirming his succession. The research method in this article is descriptive-analytical. The research findings of this research show that before the Ghadir incident, the Prophet (s) informed the people of the superiority of the Amir (a) over other companions and his worthiness for the Caliphate in various ways. He also announced the succession of Amir al-Mu'minin (a) in the Ghadir event, using many authority figures and articles, and closed the way for any excuses. After the Ghadir incident, he tried to remove the obstacles from the path of Ali's caliphate in various ways and to establish his caliphate by writing a will.

    Keywords: Ghadir, Shia, Caliphate, Hazrat Rasool (s), Imam Ali (a)}
  • سید محمدکاظم حسینی، فائزه مقتدایی

    حقوق زنان و مسیله حق زنان در طلاق، در تفاسیر مربوط به آیات 228 تا 241 سوره بقره، مفاهیم و تفاسیر مشترک در بین فقهای شیعه و اهل سنت وجود دارد. دو مفهوم معروف و امساک در تفاسیر فرقین ناظر به طلاق شارع و حق طلاق زن در هنگام عسر و سختی است. کلمه معروف در قرآن کریم 38 مرتبه به کار رفته که 15 مرتبه آن مربوط به خانواده و همسرداری است. در آیات 228 تا 241 سوره بقره، 12 بار لفظ معروف تکرار شده و تاکیدی بر اهمیت احکامی چون عده، طلاق، شیردهی و امثالهم است تا از حدود شرعی تجاوز نکند و بر اساس معروف (تصدیق و تایید شرع و عرف) رفتار شود. مواد قانونی مصوب در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران نیز برگرفته از آیات مربوط به طلاق بوده و مبانی معروف را در حقوق زنان و در امر طلاق لحاظ کرده و به حکام اجازه داده تا در صورت تایید شرایط برای این نوع طلاق، حکم طلاق زن را صادر نماید.

    کلید واژگان: طلاق حاکم, تفاسیر فرقین, شیعه, اهل سنت, قانون مدنی ج.ا.ا}
  • مجتبی تاریوردی*، حسن طالقانی
    باور به امکان غیبت حجت الهی، از دیرباز تا کنون از مسلمات مکتب تشیع به حساب می آید. در نوشته های برخی از مستشرقین ادعایی مبنی بر عدم وجود چنین باوری در عصر حضور امامان و برساخته بودن آن بعد از دوران امامت امام عسکری× مطرح شده است. مطالعات و پژوهشهای پیشین پاسخی تفصیلی و مناسب به این پرسش نداده و یا حداقل به طور جدی مورد بررسی قرار نگرفته است. پی جویی این باور در کتب فرق و گزارشهای تاریخی، تالیفات اصحاب ایمه^ در این زمینه، اشعار شاعران، شکل گیری فرق متعدد و سودجویی برخی شیادان از این باور اصیل، از مسایلی است که در این نوشتار مورد توجه قرار می گیرد. تلاش این نوشتار بهره گیری از روش تاریخی برای اثبات آشنایی و باور شیعیان عصر حضور (حداقل بخش مورد توجهی از ایشان) با باور به غیبت بوده است. یافته های این نوشتار فرضیه ی برساخته بودن باور غیبت توسط شیعیان را مورد خدشه قرار می دهد.
    کلید واژگان: غیبت, فرق, مهدی, شیعه, باور اصیل}
  • جواد حاجی پور*
    حکمت پروردگار در آینه اندیشه متکلمان مسلمان، حاکی از علم بی منتهای اوست.آنان با تبیین حکمت الهی و دقایق صنع و لطایف فعل، علم پروردگار را استنتاج می‏نمایند وبیشتر هم به علم فعلی و صفات فعلی او توجه دارند. طبق عقیده متکلمان شیعی - با غض نظر از آرای فلسفی آنان در این باب- تعریفی که از حکمت باری در عرصه کلام صورت گرفته عبارتست از «انه تعالی لایفعل القبیح و لایخل بواجب» که مستلزم پذیرفتار شدن قاعده حسن و قبح ذاتی عقلی می باشد؛ اینکه پدیدگان فی نفسه مشتمل بر انحاء مصالح و مفاسداند و واجب تعالی هم عالم به این مصالح و مفاسد می باشد. لذا در افعال خود امور قبیح را مرتکب نمی گردد و امر بایسته را ترک نمی گوید. متکلمان شیعی با این رای خویش به گونه ای مرزبندی با آرای اشاعره که منکر حسن و قبح ذاتی عقلی اند نمودندطبق رای اشاعره، خداوند افعال خود را از روی مصحلت و حکمت انجام نمی دهد بلکه آنچه انجام می دهد حکمت آمیز است که آنرا هم ناشی از علم پروردگار می دانند. آنها با این بیان خواسته اند علو ذاتی پروردگار را که محکوم هیچ امر بیرون از قلمرو ذات خود نیست حفظ نمایند اما به گونه ای صدور هر فعلی ولو عبث آلود را برای ذات باری تجویز کرده اند.متکلمان معتزلی که همانند متکلمان شیعی قایل به حسن و قبح ذاتی عقلی اند بر ابتناء افعال باری بر مصلحت و حکمت و عاری بودن از لغو و عبث پای می فشرند اما بیان آنها از حکمت پروردگار شبیه به حکمت در آدمیان است که برای وصول به غرض و هدفی، فعلی از او صادر می شود.
    کلید واژگان: حکمت الاهی, شیعه, معتزله, اشاعره}
    Javad Hajipour *
    The wisdom of God in the mirror of Muslim theologians' thinking indicates His infinite knowledge. They infer God's knowledge by explaining the divine wisdom and the details of the craft and the subtleties of the verb, and they pay more attention to His current knowledge and current attributes. According to the opinion of Shiite theologians - regardless of their philosophical opinions in this matter - the definition of wisdom in the field of speech is "God does not do ugly things, which requires accepting the principle of goodness and ugliness inherent in reason; That the phenomenon in itself contains all kinds of benefits and corruptions, and the Supreme Being is also aware of these benefits and corruptions. Therefore, in his actions, he does not commit ugly things and does not abandon what is necessary. With this opinion, Shiite theologians demarcated the opinions of the Ash'arites, which deny goodness and ugliness inherent in reason.According to Ash'areh opinion, God does not perform His actions based on purity and wisdom, but what He does is wise, which they consider to be the result of God's knowledge. With this statement, they wanted to preserve the inherent exaltation of God, who does not condemn anything outside the realm of his nature, but they have prescribed the issuance of any act, even if it is futile, for his nature to be a burden. The verbs are based on expediency and wisdom and being free from cancellation and futility, but their expression of God's wisdom is similar to the wisdom of humans, which is issued from Him to achieve a purpose and goal.
    Keywords: Divine wisdom, Shia, Mu'tazila, Ash'are}
  • محمد رضا شاکری، علیرضا صابریان *، علی محمدی آشنانی

    بدعت در احادیث و روایات، اغلب در مقابل شریعت اسلام و سنت پیامبر به کار رفته و مراد از آن، انجام کاری است که بر خلاف شریعت و سنت پیامبر اکرم (ص) باشد. اجتهاد به کار بردن کوشش و توان فقیه در راه استخراج احکام شرعی عملی با شیوه استنباط است. در فقه شیعه چیزی در عرض کتاب، سنت و عقل وجود ندارد و در سایه روشنگری برگرفته از مکتب وحی از جانب امامان معصوم، راه هرگونه انحراف و انسداد بر اجتهاد شیعی مسدود شده اما ابزارهایی برای اجتهاد در سایر فرق متداول گردیده که اجتهاد بر پایه قیاس، استحسان، استصلاح و اجتهاد به رای چهره ای ناصواب از دین ساخته است. از نظر شیعه شیوه های نادرست اجتهاد سبب بدعت در دین می گردد، نوشته حاضر به بررسی مرز اجتهاد و بدعت در فقه امامیه و عامه از رهگذر مطالعه تطبیقی پرداخته و بدعت گذاری سبب آثار فردی همچون متضرر شدن و خسران افراد بدعت گذار و عذاب الهی شده و نیز آثار اجتماعی آن دور ساختن عامه مردم از دین می باشد. روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: بدعت, اجتهاد, شیعه, اهل سنت}
  • حبیب حاتمی کنکبود

    موضوع حکومت در طول تاریخ بشر، از موضوعات مهم بوده که مسلمانان هم تلاش کرده اند سازمان سیاسی جوامع اسلامی را پی‌ریزی کنند. شیعیان نیز «امامت» را به عنوان نمونه عالی دولت اسلامی و از ارکان اعتقادی برای اداره نظام سیاسی بعد از پیامبر(ص) می دانند که در عصر غیبت در قالب «ولایت فقیه» اعمال می شود. این پژوهش با رویکرد توصیفی -تحلیلی به بررسی «امامت» شیعی در بعد ساختارحکومت اسلامی در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخته و نتایج به دست آمده حاکی است که ولایت فقیه، رکن اصلی نظام شیعه در دوره غیبت و اساسی‌ترین نهاد ملحوظ در ساختار نظام جمهوری اسلامی است که در عین سخن از تفکیک قوا، به دلیل جلوگیری از تمرکز نامشروع و فساد برانگیز قدرت، این قوا نسبت به رهبری دارای استقلال نیستند. در تفکر «ولایت فقیه» به لحاظ مرزهای قدرت، سه نظریه ملی‌گرایی اسلامی، صدور مطلق انقلاب و نظریه ام القری مطرح شده است که اندیشه‌های امام (ره) درباره مرزهای ملی یا فراملی قدرت، ظهورات متفاوتی دارد و در خصوص فعالیت سیاسی افراد معتقد است: احزاب و جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و اقلیتهای مذهبی تا مادامی که توطیه نکرده باشند، از آزادی برخوردارند.

    کلید واژگان: حکومت اسلامی, امامت, ولایت فقیه, شیعه, ساختار حکومت, امام خمینی}
    Habib Hatami Kankaboud *

    The issue of government throughout human history has been one of the significant issues so that Muslims have sought to establish the political organization of the Islamic societies. Moreover, Shiites regard Imamate as a great example of the Islamic state and one of the pillars to administer the political system after the Prophet (PBUH), which is applied in the age of occultism in the form of Wellayat-e Fagih (authority of the jurist). This study, taking a descriptive-analytical approach, explores the Shiite imamate with regard to the structure of the Islamic government in the age of occultation through the lens of the opinions of Imam Khomeini (RA) and the results reveal that the authority of the jurist is the main pillar of the Shiite system in the age of occultation and the most fundamental institution in the structure of the Islamic Republic system that, while talking about the separation of powers, because of the prevention of illegitimate and corruptive concentration of power, these systems of power are not independent from the leadership. In the thinking of Wellayat-e Fagih (authority of the jurist), three theories were presented considering the boundaries of power: the Islamic nationalism, the absolute export of revolution, and the theory of Umm al-Qura (mother of all settlements). The opinions of Imam about the national and international boundaries of power are represented in various ways. Regarding the political activities of people, he believes that parties, communities, political associations, and religious minorities enjoy freedom as long as they do not conspire.

    Keywords: Islamic government, Imamate, Shiism, the structure of the government, Imam Khomeini (RA)}
  • ساجده الزهرا مهری، مرضیه صادقی

    اندیشه امامت نقطه مرکزی تفکر شیعی است و اندیشمندان بسیاری در تکون این آموزه در ساختار علم کلام سعی فراوان نمودند. به عبارتی نظام سیاسی شیعه با محوریت امام شکل می یابد. در عصرهای گذشته جریان رقیب سیاسی شیعه، بر محوریت خلافت اموی و عباسی پدید آمده و غالب شبهات نیز ناظر به این جریان بود. اما در جهان کنونی، جریان رقیب دیگری به نام دموکراسی پدیده آمده است که در کنار جریان های دیگر، به تقابل با اندیشه امامت شیعه وارد شده است. از جمله کسانی که در تثبیت اندیشه امامت در علم کلام نقش به سزایی داشته است، ابن میثم بحرانی است. او به تبیین مساله امامت، ضرورت وجود امام در جامعه، چگونگی نصب امام و صفات امام می پردازد. ورود ابن میثم به این مساله در علم کلام، بسیار بدیع و نوآورانه است؛ چرا که او سخن در باب امامت را بر پنج مسیله استوار نموده و هر یک از این مسایل پنج گانه را با کلمه ای خاص همچون (ما، هل، لم،کیف، من) تعبیر می کند و تفسیر صحیحی از نظام امامت شیعی را به جهان و جهانیان ارایه داده که شیوه رایج حکومت داری امروز، مبتنی بر دموکراسی دروغین و غیر واقعی بوده و دموکراسی واقعی که همان مردم سالاری دینی است تنها مدل نجات بخش بشریت از گرفتاری های امروزه است. از این جهت ضرورت دارد که اندیشه های ابن میثم در مساله مذکور مورد بازخوانی قرار گیرد. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای اطلاعات را گردآوری و به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی می نماید.

    کلید واژگان: امامت, ولایت, ابن میثم بحرانی, شیعه}
    Sajede Alzahra Mehri, Marzieh Sadeghi

     The idea of ​​Imamate is the central point of Shia thought and many thinkers tried a lot to establish this doctrine in the structure of theology. In other words, the Shiite political system is formed with the Imam as its center. In the past eras, Shi'a political rival flow emerged on the axis of Umayyad and Abbasid caliphate, and most of the doubts were related to this flow. But in today's world, there is another rival trend called the Phenomenal Democracy, which, along with other trends, has come into conflict with the idea of ​​the Shiite Imamate. Ibn Maitham Bahrani is among those who have a significant role in consolidating the idea of ​​Imamate in theology.He explains the issue of Imamate, the necessity of the presence of an Imam in society, how to install an Imam and the qualities of an Imam. Ibn Maytham's approach to this issue in the science of theology is very original and innovative; Because he bases his speech on Imamate on five issues and interprets each of these five issues with special words such as (ma, hil, lam, kiif, man) and he gives the world a correct interpretation of the Shia Imamate system. And Jahian presented that the common way of governing today is based on false and unreal democracy, and the real democracy is the same religious democracy that is accepted by the Shiite Imamate system, and it is the only model that can save humanity from today's troubles. For this reason, it is necessary to read his thoughts on the mentioned issue.The current research collects information using a library method and examines it in a descriptive-analytical way.

    Keywords: Imamate, Wilayat, Ibn Maitham Bahrani, Shia, infallibility}
  • محبوبه صفایی صادق، طاهره حاج ابراهیمی*

    در دو مذهب تشیع و  پروتستان، ایمان مهم ترین عامل نجات است، لذا مسیله تحقیق پیش رو این است که آیا در این دو مذهب، عمل انسان نیز به اندازه ایمان برای نجات اهمیت داشته و اهمیت عمل در تعیین مراتب و کمال ایمان است یا در رسیدن به نجات؟ در مذهب شیعه، این مسیله، ابتدا درجریان شکل گیری فرقه خوارج مطرح گشت. سپس این مسیله در بین مرجیه، معتزله و شیعیان ادامه یافت. این پژوهش با روش تحقیق تطبیقی مقایسه ای به بررسی جایگاه عمل در نجات از دیدگاه دو مذهب شیعه و پروتستان می پردازد. دستاورد تحقیق نشان می دهد که نجات در مذهب پروتستان در ابتدا و غالبا به معنای رهایی از گناه اولیه و سپس رهایی از خلود در دوزخ است، اما در مذهب شیعه با توجه به آموزه پاکی اولیه، نجات تنها به معنای رهایی از خلود در دوزخ است. اما درهر دو مذهب، عمل از لوازم ایمان و موجب کمال آن بوده، ولی برای رسیدن به نجات، اطمینان بخش نیست و نمی توان به آن تکیه کرد.

    کلید واژگان: ایمان, عمل, نجات, شریعت, شیعه, پروتستان}
    Mahboobeh Safayi Sadeq, Tahereh Haj Ebrahimi*

    In both Shiite and Protestant denominations, faith is the most important factor of salvation, so the question of current research is: may one argue that human action be as important as faith for salvation? And is the importance of action in determining the level and perfection of faith or in achieving salvation? In the Shiism, this issue was first raised during the formation of the Kharijite sect. This issue then continued among the Murji`ah, the Mu'tazilites and the Shiites. This research examines the place of action in salvation from the perspective of Shiites and Protestants through a comparative research method. The findings show that salvation in the Protestant first and foremost means liberation from original sin and then liberation from hell, but in the Shiism, according to the original teaching of purity, salvation only means liberation from hell. But in both, action is an instrument of faith and its perfection, but to achieve salvation, it is not reassuring and can not be relied on.

    Keywords: Faith, Human Action, Salvation, Law, Shi`ah, Protestant}
  • فاطمه فلاح تفتی*
    زیارت شامل سه رکن زایر، مزور و گرایش قلبی بوده که علاوه بر آنکه شخص زایر با مرتبه و جلالت اولیا الله آشنا می شود، اثرات غیرقابل انکاری در سازندگی روحی و معنوی وی دارد. بااین وجود اعتقاد سلفیه بر این است که زیارت صرفا یعنی عبادتی برای قبور و ازاین جهت نسبت قبوریه را به شیعیان می دهند. از جمله رشیدرضا در تفسیر المنار خود که یکی از تفاسیر مهم اهل سنت است به بیان ادله قبوری بودن و نسبت شرک به شیعه می پردازد. وی که از اسلاف سلفی خود ابن تیمیه این مباحث را وام گرفته است، با ذکر آیاتی از قرآن به توضیح این ادله می پردازد. این مقاله که به شیوه توصیفی و تحلیلی نگاشته شده است به نقد و بررسی این ادله می پردازد. یافته های تحقیق بیانگر آن است که عدم فهم صحیح آیات، عدم توجه به سنت پیامبر و بزرگان از علما شیعه و اهل سنت و نیز مانوس نبودن با شیعه برای فهم نیت و عملکرد عوام و خواص آنان باعث ایجاد این گونه شبهات شده و مفسر مدعی نواندیشی را دچار خلط مبحث کرده است.
    کلید واژگان: تفسیر المنار, رشید رضا, جواز زیارت, قبوریه, شیعه}
    Fatemeh Fallah Tafti *
    Pilgrimage consists of three pillars of pilgrimage, forgery and heart tendency, which in addition to acquainting the pilgrim with the rank and glory of the saints of God, has undeniable effects on his spiritual construction. Nevertheless, the Salafis believe that pilgrimage is simply a form of worship for graves and therefore attributes the grave to the Shiites. Rashid Reza, for example, in his commentary on Al-Manar, which is one of the most important commentaries of the Sunnis, states the reasons for being a gravedigger and the relation of polytheism to the Shiites. He, who has borrowed these arguments from his Salafi predecessors, Ibn Taymiyyah, explains these arguments by quoting verses from the Qur'an. This article, which is written in a descriptive and analytical manner, critiques and examines these arguments. The findings of the study indicate that the lack of correct understanding of the verses, lack of attention to the Sunnah of the Prophet and the elders of Shiite and Sunni scholars and also unfamiliarity with Shiites to understand the intentions and actions of the people and their properties have caused such doubts and confused the commentator. Has discussed.
    Keywords: Tafsir Al-Manar, Rashid Reza, Pilgrimage Permit, Graveyard, Shia}
  • علیه رضاداد*، سیده ملیکا امیری نژاد

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تحلیلی جایگاه اهل بیت (ع) در کتاب های هدیه های آسمان ویژه اهل سنت از منظر جوامع روایی عامه نگاشته شده است. روش مطالعه توصیفی، و از نوع تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی است. جامعه آماری، کل 10 کتاب هدیه های آسمانی ابتدایی تشیع و اهل سنت است که نمونه آماری با هدف پرداختن به اهل بیت (ع) به صورت هدفمند تعیین شد؛ سپس با مطالعه دقیق اعضای نمونه آماری در کتب تشیع، پنج مضمون دایره شمول، ویژگی ها، فضایل، سیره و وظایف ما در قبال اهل بیت (ع)، و در کتب اهل سنت، چهار مضمون دایره شمول، سیره، فضایل، و وظایف ما در قبال اهل بیت (ع) استخراج شد که هر کدام شامل تعدادی مقوله است و جدول دوبعدی مضمون- مقوله این پژوهش طراحی شد. نتیجه این پژوهش با توجه به آنچه از تحلیل داده ها به دست آمد، نشان می دهد جایگاه اهل بیت (ع) در کتب هدیه های آسمان اهل سنت به درستی تبیین نشده است، با اینکه نکاتی نظیر مصداق اهل بیت (ع) در آیه تطهیر، واقعه کساء، نزول سوره هل اتی و آیه مودت در جوامع روایی اهل سنت تاییدشده و پذیرفته است، از کتاب هدیه های آسمان اهل سنت حذف شده است.

    کلید واژگان: اهل بیت (ع), تحلیل محتوا, هدیه های آسمان, اهل سنت, شیعه}
    Aliyyeh Rezadad *, Seyyedeh Melika Amirinejad

    The present paper has been written with the aim of analyzing the position of the Ahl al-Bayt (AS) in the books of heavenly gifts (for the Sunnis) from the perspective of Sunni narrative collections. The research was conducted using descriptive method and inductive qualitative content analysis. The statistical population was all 10 books of elementary heavenly gifts for the Shiites and the Sunnis, and the statistical sample was determined purposefully to address the Ahl al-Bayt (AS). Then, by carefully studying the statistical sample members in Shiite books, five themes (scope, characteristics, virtues, practices, and our duties towards the Ahl al-Bayt (AS)), and in Sunni books, four themes (scope, practices, virtues, and our duties towards the Ahl al-Bayt (AS)) were extracted, each of which contains a number of categories. Afterward, a two-dimensional table of themes-categories of this research was designed. The result of this study, according to what was obtained from the analysis of the data, shows the position of the Ahl al-Bayt (AS) in the books of heavenly gifts (for the Sunnis), has not been properly explained, and although subjects such as the example of the Ahl al-Bayt (AS) in the verse of purification, the event of Kasaa, the revelation of surah al-Ensan, and the verse of Mawaddat have been confirmed and accepted in the Sunni narrative collections, they have been removed from the books of heavenly gifts (for the Sunnis).

    Keywords: Ahl al-Bayt (AS), content analysis, Heavenly Gifts, Sunnis, Shiites}
  • طیبه قاسمی*

    مسئله وصایت در اندیشه اعتقادی دانشمندان شیعی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و عالمان شیعی وجود وصی بعد از نبی را جهت هدایت انسان از گمراهی به سوی سعادت لازم می دانند مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی مسئله وصایت از دیدگاه عالمان شیعی و با تاکید بر سه مذهب، امامیه، زیدیه و اسماعیلیه، دیدگاه عالمان شیعه را مورد واکاوی و مداقه قرار می دهد. و به این پرسش پاسخ می دهد که دیدگاه عالمان شیعه در مسئله وصایت چیست؟ پس از بررسی دیدگاه ها مشخص شد هر سه مذهب (امامیه، زیدیه، اسماعیلیه) با تاکید بر آیات و روایات اعتقاد دارند که پیامبر (ص) قبل از رحلت جانشین خود را تعیین نموده است، با این تفاوت که از دیدگاه امامیه، مقام وصی از حضرت علی (ع) شروع و به حضرت مهدی (عج) ختم می شود، در حالی که اسماعیلیه و زیدیه وصایت را مختص حضرت علی (ع) می دانند.

    کلید واژگان: وصی, شیعه, امامیه, زیدیه, اسماعیلیه}
    Tayyebe Ghasemi *

    The issue of guardianship has a special place in the doctrinal thought of Shiite scholars and Shiite scholars consider the existence of a guardian after the Prophet to guide man from misguidance to happiness necessary.. Shiite and with emphasis on three religions ,. Imamiyya, Zaydi and Ismaili, examines the views of Shiite scholars. And it answers the question, what is the view of Shiite scholars on the issue of guardianship? After examining the views, it was found that all three religions (Imamiyya, Zaydiyya, Ismaili) with emphasis on verses and hadiths believe that the Prophet (PBUH) had appointed a successor before his death, with the difference that from the perspective of Imamiyya, the position of guardian It starts from Imam Ali (AS) and ends with Hazrat Mahdi (AS), while the Ismailis and Zaydis consider the will to be specific to Imam Ali (AS).Keywords: Wasi, Shiite , Imami, Zaydi , Ismaili.

    Keywords: Wasi, Shiite, Imami, Zaydi, Ismaili}
  • علی امامی فر*، سید محمود سامانی، مصطفی سلطانی

    زیدیه نام فرقه ای منشعب از شیعه است که بعد از قیام زید بن علی در کوفه(122ق) تشکیل شده است. این فرقه در گذران حیات خود تطوراتی را تجربه نموده است. تطوراتی که با تشکیل حکومت زیدی در طبرستان و دیلم رقم خورد. اما این حکومت به دلایلی دوام نیاورد و مذهب زیدیه نیز با فاصله و زمان بیشتری ازبین رفت و جای خود را به امامیه داد. سوال این است که این تحول چه علل و عواملی داشته است؟ بررسی علل تحقق این تغییر مذهب با مراجعه به متون اصیل زیدیه و توصیف و تحلیل یافته برای تبیین علت ها، موضوع این اثر است. به نظر می‌رسد در کنار علل مختلف، مهم‌ترین علت این امر، ناهمگونی منظومه فکری و اعتقادی، از جمله: امامت (مهدویت، کیفیت انتخاب امام، جواز امامت چند امام در زمان واحد) و اعتقادات دیگری که از این امر ناشی می‌شد، مثل روی آوردن به اعتزال و فقه حنفی و نیز موضوع مهمی مثل عدم اعتقاد و عمل به تقیه، فساد اخلاقی و رفتار آنان و خروج از زی اسلامی، زمینه اضمحلال زیدیه را در طبرستان فراهم آورد.

    کلید واژگان: شیعه, زیدیه, امامیه, مهدویت, تقیه, تحول, باورهای اعتقادی, طبرستان}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال