به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرفان » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عرفان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا کرمانی*
    علامه طباطبایی متفکری است که به مطالعات مقایسه ای عرفان علاقه وافری نشان داده است. مبنای علامه در این مطالعات، وجود دین فطری توحیدی به عنوان ریشه تمامی ادیان و وجود گرایش و بینشی فطری به عنوان اصل تمامی عرفان هاست. ایشان در حوزه سلوک، معرفت النفس را روش سلوکی مشترکی میان تمامی عارفان مسلمان و غیر مسلمان می داند و ریشه آن را در فطرت آدمی جست وجو می کند. علامه معتقد است به جهت هوای نفس یا غفلت سالک از برخی مبانی توحیدی، در برخی از نحله ها روش معرفت النفس از مسیر اصلی خود منحرف شده و به جای آنکه طریقتی برای رسیدن سالک به معرفت خداوند باشد، نگاهی استقلالی بدان شده و سالک را از وصول به هدف معرفت الرب باز داشته است. علامه در حوزه معرفت، غایت عرفان را قرب به حقیقت غایی و وصول به توحید قیومی وجودی می داند و بر آن است که می توان ظهوراتی از این توحید را در متون مقدس سایر ادیان هم مشاهده کرد؛ هر چند که در اینجا نیز در برخی از مکاتب، به جهت فهم ناپذیری عمومی برخی از معارف، کنار گذاشتن عقل و جایگیری سنت استعباد، انحرافاتی در این تلقی توحیدی نیز رخ داده است و موجب شده که در طول تاریخ برداشت هایی شرک آلود از این متون مقدس ارائه شود. علامه طباطبایی در بررسی های تطبیقی خود در زمینه عرفان، ضمن تلاش برای عبور از سطوح ظاهری و زواید فرهنگی، اجتماعی و رسیدن به عمق حقیقت عرفان برآمده از گرایش و بینش فطری و منطبق بر دین فطری توحیدی، به انحرافات و آسیب های عرفان در حوزه علم و عمل  نیز توجه می دهد.
    کلید واژگان: عرفان, عرفان مقایسه ای, علامه طباطبایی, توحید عرفانی, معرفت النفس}
    Alireza Kermani *
    ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī is a thinker who has shown great interest in comparative studies of mysticism. The foundation of ‘Allāmah's studies in this field is the existence of the innate monotheistic religion as the root of all religions, and the existence of an innate inclination and insight as the principle of all mysticisms. He considers self-knowledge (ma'rifat al-nafs) in the realm of spiritual journey (sulūk) as a common spiritual method among all Muslim and non-Muslim mystics, tracing its roots in human nature (fiṭrah). ‘Allāmah believes that due to the egoistic desires or the neglect of the seeker from some monotheistic foundations, the method of self-knowledge has deviated from its main path in some mystical schools. Instead of being a path for the seeker (sālik) to attain knowledge (ma’rifah) of God, it has been perceived independently, causing the seeker to deviate from reaching the goal of knowing the Lord. In the realm of knowledge (ma’rifah), ‘Allāmah sees the ultimate goal of mysticism as proximity of the ultimate truth and attainment of existential self-subsisting monotheism. He argues that manifestations of this monotheism can be observed in the sacred texts of other religions as well, although here too in some schools, deviations have occurred in this monotheistic perception due to the general incomprehensibility of some teachings, neglecting reason, and substitution of the tradition of servitude. The result of which is that throughout history, polytheistic understandings of these sacred texts are presented. ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī, in his comparative studies in the field of mysticism strives to transcend the superficial and secondary cultural and social levels, and attempts to reach the depth of the mystical truth arising from the innate inclination and insight, which is consistent with the innate monotheistic religion. Alongside, he also pays attention to deviations and damages of mysticism in the realm of knowledge and practice.
    Keywords: mysticism, Comparative Mysticism, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī, Mystical Monotheism, self-knowledge}
  • علی کریمیان صیقلانی*

    مسئله وحدت بدن یا کثرت آن برای هر انسان، همانند مسئله وحدت روح یا کثرت آن، از جمله مسائل محل نزاع در فلسفه کلاسیک است. در مستندات دینی نیز هر چند در نظر ابتدائی، تعارض ظاهری به چشم می خورد اما در مجموع می توان به جمع بندی مطلوب رسید. این مقاله با روش توصیفی و تحلیل محتوا، به بررسی مستندات در این خصوص پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد بر اساس مستندات دینی، هر انسانی دارای دو بدن «مادی» و «مثالی» است. اما در خصوص تعدد ارواح، اختلاف روایی وجود داشته، برخی روایات انسان را دارای دو روح «الحیوان» و «العقل» می داند و برخی روایات نیز انسان را دارای پنج روح «القوه، الشهوه، المدرج، الایمان و القدس» دانسته اند. همچنین به نظر می رسد دسته دوم از روایات قابل جمع با دسته نخست بوده و روایات حاکی از پنج روح، به قوای همان روح الحیوان و روح العقل اشاره دارد.

    کلید واژگان: وحدت وکثرت, روایات, عرفان, بدن مثالی, روح الحیاه, روح العقل}
    Ali Karimian Seyqalani*

    The problem of the unity of the body or its plurality for every human being, like the problem of the unity or plurality of the soul, is one of the controversial issues in classical philosophy. In the religious documents, though in the initial view, there seems to be an apparent conflict, but in general, a favorable conclusion can be reached. This article has investigated the documents in this regard with the descriptive method and content analysis. Research findings show that according to religious documents, every human has two "material" and "imaginary" bodies. But regarding the number of souls, there is a difference of narrations, some narrations consider man as having two spirits "Al-Hayavan" and "Al-Aql" and some narrations consider man as having five spirits "Al-Quwwa, Al-Shahwa, Al-Madraj, Al-Iman and Al-Quds". Also, it seems that the second category of narrations can be combined with the first category, and the narrations about the five spirits refer to the powers of the animal soul and the soul of the mind.

    Keywords: Unity, Plurality, Narrations, Mysticism, Ideal Body, Soul Of Life, Soul Of Reason}
  • حسن سعیدی *

     شناخت حقیقت هستی و چگونگی دست یابی به این شناخت از دلبستگی های دیرینه بشر بوده است. برخی با ابزار خرد برخی با تجربه اعم از تجربه بیرونی و یا عرفانی در این عرصه گام نهاده اند. برونداد این تلاش ها، پیدایش مکاتب مختلف فکری خردگرا، تجربه گرا و شهودگرا بوده است. حاج ملاهادی سبزواری، شارح حکمت متعالیه صدرایی، در بررسی مسائل هستی شناسی، در آثار گوناگون خود، روش های عقلی، نقلی و ذوقی را بکار برده است. مساله و هدف اصلی این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده این است که وی به کدام روش دلبستگی ویژه داشته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که سبزواری در بررسی مسائل فلسفی، همچون «اصالت وجود، بداهت وجود، اعاده معدوم» و سایر مسائل فلسفی در آثاری مانند شرح منظومه، حواشی اسفار، حواشی شواهد الربوبیه و شرح الاسماء الحسنی به ساحت برهان اکتفا نکرده است، بلکه با روش ذوقی و عرفانی میان این مسائل فلسفی و مسائلی همچون عشق خداوند به موجودات، تجلی، فیض مقدس و وحدت وجود پیوند برقرار کرده است. سبزواری بر اساس نظریه عرفانی «لا تکرار فی التجلی» معتقد است که دو صورت یا دو حرکت متحقق در تجلی از حیث «تعاقب زمانی و مکانی» عینا همانند همدیگر نیستند. عشق نیز نقشی بنیادین در آفرینش دارد و اصولا عشق، سرچشمه آفرینش است.

    کلید واژگان: هستی شناسی عرفانی, حکیم سبزواری, عرفان, تجلی}
    Hassan Saeidi *

    There is an ancient eager to know the truth of Being and to find an appropriate method for receive it appealing to reasoning or experience whether be experimental or mystical. Emerging rationalism, empiricism and intuitionism and so on has been the result of that efforts. Mulla Hadi Sabzevari, the famous commentator of Motaalieh School, has used several methods to analyze ontological issues and the article would focus on them, with a descriptive analytical procedure, to find which of them he most interested in. Research findings show that he did not satisfied to rational reasoning method even when he is engaging with philosophical issues in his works such as Description of Manzumah, Commentaries on Asfar, Commentaries on Shavahed al-Robubiah and Description on Divine Names and so on. Rather, Sabzevari with the help of a tasteful mystical method has connected the philosophical issues with issues  Love also plays fundamental role in creation and it is essentially the main source of creation.

    Keywords: Hakim Sabzevari, Mystical ontology, Manifestation, Mysticism}
  • روح الله سوری *

    عرفان و فلسفه، روش های گوناگونی برای شناخت حقیقت دارند؛ یکی برپایه برهان های عقلی و دیگری با شهودهای قلبی سامان می یابد. اما این تفاوت روشی، لزوما به تقابل محتوایی نخواهد انجامید؛ زیرا هریک از آن ها اگر برابر موازین پیش روند به حقیقت می رسند؛ حقیقت یگانه مشککی که هرکدام به اندازه خویش، آن را می یابند. اختلاف این یافته ها طولی و تشکیکی است، نه عرضی و تقابلی؛ به گونه ای که یک حقیقت خارجی در دو سطح برتر و پست تر ادراکی، یافته می شود. درنتیجه گزاره های برآمده از برهان و شهود، یکدیگر را تایید می کنند، نه تکذیب. بنابراین گزاره های عرفانی عقل پذیرند، نه عقل گریز یا عقل ستیز. ازسوی دیگر، هریک از این روش ها برتری هایی بر دیگری دارند که تعامل دوسویه آن ها را بایسته می سازد. برخی از مهم ترین پیامدهای این تعامل عبارتند از: 1. نقش عقل در سنجش، تصویرسازی و اثبات محتوای شهودی. 2. نقش شهود در ژرفابخشی به تصور مسئله، یافتن حد وسط، و فزایندگی یقین عقلی. مقاله پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی، پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و تعامل دوسویه آن ها را تبیین خواهد کرد.

    کلید واژگان: عرفان, فلسفه, پیوند تشکیکی, تفکیک ناپذیری, عقل پذیری عرفان}
    Rouhollah Souri *

    Mysticism and philosophy have different methods for recognizing truth. One is organized on the basis of rational demonstrations and the other with heartfelt intuitions. This methodic difference, however, will not lead to confrontation of content, because if they go forth based on the rules, each of them will achieve the truth, i.e. the single graded truth whom each of them will find in proportion to their own capacity. The difference of these findings is longitudinal and graded, not traverse and confrontational, in a way that one single external truth is found in both upper and lower levels of perception. As a result, the propositions originated from demonstration and intuition support, not falsify, one another. Thus, mystical propositions are rational, not irrational or anti-rational. On the other hand, each of these methods have superiorities over others, which makes their mutual interaction essential. Some of the most important consequences of this interaction are as follows: (1) the role of reason in assessing, imaging and proving the intuitive content; (2) the role of intuition in deepening the image of the problem, finding the middle limit, and increasing the rational certitude. The present article uses a descriptive-analytical method to explain the graded linkage of mysticism and demonstration as well as their mutual interaction.

    Keywords: Mysticism, Philosophy, Graded Linkage, Inseparability, Rationality of Mysticism}
  • احمد سعیدی*
    اهل معرفت ذات الهی را بدون در نظر گرفتن تجلیات یا تعینات، فوق تنزیه و تشبیه می دانند. از نظر ایشان، «ذات بی تعین» برتر از هر حکم و توصیفی است و همه توصیف های ذات ناظر به «ذات به حسب تعینات» اند. این ادعا در نگاه اول، دست کم سه اشکال عمده دارد: 1) خودمتناقض است، 2) مستلزم همه اشکالات نظریه کلامی تعطیل است، 3)  برخلاف نصوص دینی و حتی بسیاری از متون عرفانی است که در آنها به ظاهر ذات بما هی ذات توصیف شده اند.در نوشتار حاضر، با روشن تحلیلی توصیفی، این سه اشکال را ارزیابی کرده و نشان داده ایم که هر سه از عدم توجه به قیود حکم ناپذیری ذات عاری از تعینات برخاسته اند. منظور عارفان از حکم ناپذیر ذات بی تعین، نه این است که خداوند مطلقا ناشناختنی و توصیف ناپذیر است تا ادعای ایشان خودمتناقض یا مستلزم تعطیل باشد و نه به معنای سلب صفات کمالی از ذات الهی است که با توصیفات شرعی و عرفانی منافات داشته باشد. عرفا مانند سایر اندیشمندان برجسته مسلمان، شناخت اجمالی حضوری و حصولی ذات الهی را و همچنین توصیف ذات حق را به اندازه شناختی که از او برای مخلوق ممکن است، قبول دارند. سخن عارفان این است که همه شناخت ها و تمام توصیف های ما محدود و متعین و ناقص و از راه تعینات و به اندازه تعینات هستند و در حد ذات بی تعین او نیستند، به طوری که حتی تعبیر «ذات بی تعین» نیز یک نوع توصیف متعین از اوست نه یک شناخت اجمالی از ذات بی تعین او.
    کلید واژگان: ذات, تعین, حکم, حکم ناپذیری, عرفان}
    Ahmad Saeidi *
    Mystics consider the divine essence without considering its determinations to be indescribability. According to them, "God's essence" is superior to any judgment and description, and all the attributes of essence refer to "assignments of essence".At first glance, this claim has at least three major problems: (1) it is self-contradictory, (2) it requires all the problems of some theological theories, (3) it is contrary to religious texts and even many mystical texts, in which it appears that the essence are described.In this article, we have evaluated these three forms with analytical-descriptive method and we have shown that all three of them are the result of not paying attention to the correct meaning of indescribability. The mystics mean by the indescribability, is not that God is absolutely unknowable and indescribable, so that their claim is not self-contradictory or requires closure, and it does not mean to deprive the divine nature of perfect attributes, which contradicts with religious and mystical descriptions.Mystics, like other prominent Muslim thinkers, accept the brief knowledge of God's essence, as well as the description of the essence of truth, to the extent that it is possible for a creature to know Him.The mystics say that all our cognitions and all our descriptions are limited, determined, and incomplete, through determination and to the extent of determination, and they are not describe His indeterminate essence, so that even the term "indeterminate essence" is a kind of definite description of Him.
    Keywords: Essence, determinism, Judgment, indeterminacy, mysticism}
  • سید شهاب الدین حسینی *

    وجود ادیان گوناگون واقعیتی انکارناپذیر است؛ اما نوع مواجهه با آن مهم است. این پژوهش در صدد است با روش توصیفی-تحلیلی، نگاه ابن عربی به مسیله تنوع ادیان را از دریچه اسمای الهی بررسی نماید. با توجه به اینکه عالم تجلی گاه اسما و بازتاب صفات الهی است و هر انسانی نیز مظهر اسمی از اسماست و برخی اسما بر برخی دیگر تفاضل دارند، از طرفی ادیان الهی پیامبرانی داشتند که هر کدام مظهر اسمی از اسماءالله اند؛ مثلا حضرت نوح† مظهر تنزیه و سبوحیت الهی، حضرت ابراهیم† مظهر خلت الهی، حضرت موسی† مظهر هیبت و قهر خداست، حضرت مسیح† مظهر مهر و رحمت خداست و حضرت ختمی مرتبت مظهر اسم اعظم الله که جامع همه اسما و صفات الهی و آیینه تمام نمای حق است، از این رو دین خاتم نیز جامع ترین و کامل ترین ادیان است و ادیان دیگر از کمال و جامعیت برخوردار نیستند و گرویدن به ادیان دیگر با وجود دین کامل و جامع معقول نیست. با پژوهش های انجام شده، دیدگاه عارفان به ویژه ابن عربی در میان نگرش های موجود درباره تنوع ادیان، کثرت گرایی را برنمی تابد، نگارنده این موضوع را با توجه به آثار عرفانی عارفان به ویژه فتوحات مکیه و فصوص الحکم محی الدین عربی بزرگ ترین بنیان گذار و موسس عرفان نظری، پی گرفته و شواهدی را یادآور شده است.

    کلید واژگان: تنوع ادیان, اسماءالله, جامعیت اسم الله, عرفان, ابن عربی}
    Seyyed Shahabuddin Hosseini*

    The existence of various religions is an undeniable fact, But the type of exposure is important. This paper aims to analyze Ibn Arabi’s view of the diversity of religions through the lens of Divine names through the descriptive-analytical method. Considering that the universe is the manifestation of Divine names and the reflection of Divine attributes, and every human being is the manifestation of a name of the names, and some names are different from others, on the other hand, divine religions had prophets, each of whom is the manifestation of a name of Allah’s names; For example, Prophet Noah is the embodiment of God's purifying and glory, Prophet Abraham is the embodiment of God's befriending, Prophet Moses is the embodiment of God's awe and wrath, Prophet Jesus is the embodiment of God's mercy and kindness, and Seal of the Prophet is the embodiment of the Allah’s Greatest Name, which includes all the Allah’s names and attributes, and the mirror is the full view of the Truth. Therefore, the seal religion is also the most comprehensive and complete, and other religions do not have perfection and comprehensiveness, and it is not reasonable to convert to other religions despite the existence of a complete and comprehensive religion. With the conducted research, the viewpoint of mystics, especially Ibn Arabi, does not reflect pluralism among the existing attitudes about the diversity of religions. The author has followed this issue about the mystical works of mystics, especially Al-Futūḥāt al-Makkiyya and Fusus al-Hikam of Ibn Arab, the greatest founder of theoretical mysticism, and mentioned some evidence.

    Keywords: Diversity of Religions, Allah’s Names, Comprehensiveness of Allah’s Names, Mysticism, Ibn Arabi}
  • محمداسماعیل عبداللهی*، ابوالفضل تاجیک، احسان احمدی خاوه

    در طول تاریخ اسلام، اتهام شیعی گری به برخی از صوفیان و اتهام صوفیگری به برخی شیعیان سبب شده است تا نسبت این دو جریان فکری تاریخ اسلام کانون توجه محققان قرار گیرد. مسئله اساسی موردبحث این مقاله این است که چه نحوه ارتباطی بین تشیع و تصوف و غلو برقرار است و بسترهای زمینه ساز اثرگذاری هر یک بر دیگری چه بوده است؟ فرضیه اولیه تحقیق عبارت است از اینکه: باوجود تفاوت هایی که هر دو جریان تصوف و تشیع در برخی مبانی معرفت شناسی دارند، اما بحث ولایت، حلقه وصل این دو جریان در طول تاریخ اسلام بوده است. بروز پدیده تاریخی غالی گری به موازات تشیع در تاریخ اسلام و استمرار حیات غالیان در بین برخی از فرقه های شیعه در قالب تصوف، ازجمله نکات مهم تاریخی است. این مقاله درصدد است با روش توصیفی - تحلیلی، پیوندهای تاریخی تشیع و تصوف را بررسی کرده و به نقش غلات و نسبت آن ها با تصوف و تشیع اشاره نماید تا از این رهگذر بتواند زمینه جدیدی برای امتداد پژوهش هایی در این حوزه را به ارمغان بیاورد.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, تشیع, غلو, غالیگری, اسلام}
    MohammadEsmaeil Abdollahi *, Abolfazl Tajik, Ehsan Ahmadi Khaveh

    Throughout the history of Islam, the accusation of Shiism against some Sufis and the accusation of Sufiism against some Shiites have caused the relationship between these two intellectual currents in the history of Islam to become the focus of researchers. The main issue discussed in this article is what kind of relationship exists between Shiism and Sufism and ğolov and what was the basis of the influence of each on the other? The primary hypothesis of the research is that: despite the differences that both Sufism and Shiism have in some epistemological foundations, the issue of Welayah (guardianship) has been the link between these two streams throughout the history of Islam. The emergence of the historical phenomenon of Ghulism parallel to Shiism in the history of Islam and the continuation of Ghulat life among some Shiite sects in the form of Sufism are important historical points. This article tries to investigate the historical links of Shiism and Sufism with a descriptive-analytical method and point out the role of Ghulat and their relationship with Sufism and Shiism so that it can bring a new field for further research in this field

    Keywords: Historical links, Mysticism, Sufism, Shiism, Golov, Ghulism, Islam}
  • باقری افشار، مریم بختیار *، علی یار حسینی

    صراط مستقیم یکی از مهمترین موضوعاتی است که قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام بدان اشاره کرده اند. امام خمینی (ره) نیز در بیانات وآثار قلمی خویش هم به زبان توده ی مردم و هم عارفانه از آن سخن گفته اند. ایشان، سعادت انسان را در قرار گرفتن در صراط مستقیم و حرکت و رشد در این مسیر متعالی می دانند. در این پژوهش توصیفی - تحلیلی "حقیقت صراط مستقیم از منظر عرفانی امام خمینی (ره)" تبیین شده است. اهمیت معنای حقیقی و ملکوتی و سلوک عرفانی امام، تحقیق علمی پیرامون حقیقت صراط را لازم و ضروری نشان داد. چرا که تا آن حقیقت ملکوتی آشکار نشود نمی توان سراغ مصادیق آن رفت و همچنین عدم درک حقیقت صراط، تعدد صراط را در پی خواهد داشت. حقایق مانند بطون هستند که سخن از یک حقیقت، رد و نفی حقیقت دیگر نیست. اگر حقیقت صراط، توحید و ولایت است این دو امر از یکدیگر جدا نیستند و اگر صراط در دنیا کشیده شده است، در واقع همان مسیر صحیح توحید و پذیرش ولایت است. درکلام امام خمینی (ره) صراط مستقیم تشریعی که ادامه صراط تکوینی است از عالم دنیای محسوس آغاز می شود و تا لقا ءالله که مقصد نهایی است کشیده شده است و هنگامی که در جهان آخرت حجاب ها کنار برود این صراط به صورت پلی محسوس بر روی جهنم مشاهده خواهد شد. در حقیقت صراط اخروی تجسم صراط دنیوی است. در دیدگاه عرغانی امام خمینی انا لله و انا الیه راجعون و اسفار اربعه در حقیقت اشاره به صراط مستقیم است. در این سفر روحانی، انسان ها با سیر و سلوک و طی کردن آن، به کمک هادیان صراط مستقیم به حقیقت صراط می رسند.

    کلید واژگان: قرآن, صراط مستقیم, عرفان, حقیقت, امام خمینی}
  • غلامعلی هاشمی فر*، مهدی عظیمی

    تلاش صدرالمتالهین برای ایجاد آشتی میان فلسفه و عرفان، وی را با دشواری هایی مواجه کرده است که برخی از آنها توسط خود وی مورد توجه قرار گرفته و برخی را می توان با توجه به مذاق و مبانی وی کنکاش کرد. یکی از این دشواری ها عبارت است از انطباق تجربه عارفانه وحدت وجود با قاعده تناقض. این ادراک حضوری که یگانگی مخلوقات با خالق و در عین حال دوییت آنها را مدعی است، قاعده منطقی- فلسفی امتناع تناقض را به چالش می کشد. هدف این نوشتار پاسخ به این پرسش است که صدرالمتالهین چه راه کاری برای این اشکال داشته است؟ هرچند وی در آثار متاخر خود به وحدت شخصی وجود قایل شده، اما به نظر می رسد نظریه وحدت تشکیکی وجود - علی رغم عدم تصریح خود ملاصدرا - راه حلی از جانب وی برای خروج از این اشکال بوده است. با این حال، روش توصیفی و تحلیل انتقادی نگارندگان حاکی از عدم کفایت این نظریه برای حل این تناقض نما است. منطق باور نیز نمی تواند برای خروج از این اشکال راهگشا باشد. نگارندگان نشان داده اند که براساس مبنای صدرالمتالهین در مسیله وجود ذهنی، قاعده امتناع اجتماع متناقضین در عوالم غیرمادی مضیق شده و امکان جمع برخی امور متقابل در آن فراهم می باشد و از این رهگذر می توان در حل تناقض نمای وحدت وجود نیز بهره جست. در مجموع، روشن است که ملاصدرا نه می خواسته و نه - با توجه به مبانی فکری خود- می توانسته تناقض باوری و نقض قاعده تناقض را پذیرا باشد.

    کلید واژگان: تناقض باوری, عرفان, قاعده تناقض, وحدت وجود, شطح}
    GholamAli Hashemifar *, Mahdi Azimi

    Mullā Ṣadrā’s attempt to reconcile philosophy and mysticism has faced him with several difficulties, of which some are noticed by him and some could be explained according to his taste and principles. One of the difficulties is the incompatibility of the mystical theory of Unity of Existence with the law of contradiction. This perception of presence, which claims the oneness of creatures with the Creator and at the same time their duality, challenges the logical-philosophical law of noncontradiction.The purpose of this paper is to answer the question of what solution could Mullā Ṣadrā have for such a problem. Although he has emphasized on the theory of Personal Unity of Existence in his late works, it seems that the theory of Analogical Unity of Existence –despite Ṣadrā’s lack of clarification– was a solution from his side to get rid of this problem. The authors’ descriptive method and critical analysis, however, indicates the insufficiency of this theory for solving this paradox. The logic of belief, also, cannot be a a solution for this problem. The authors, finally, have shown that on the basis of Mullā Ṣadrā’s principles in the issue of mental existence, the rule of impossibility of coexistence of two contradictories in immaterial worlds has been narrowed down and the possibility of coexistence of some incommensurable things is available in that arena. This way, he can solve the paradox of the unity of existence. All in all, it is clear that Mullā Ṣadrā neither wanted nor - –considering his intellectual foundations– was capable of accepting dialetheism and the violation of the law of noncontradiction.

    Keywords: Dialectic, mysticism, Law of Contradiction, unity of existence, Šaṭaḥ (ecstasy)}
  • سید شهاب الدین حسینی*
    این پژوهش با روش توصیفی  تحلیلی جایگاه عقل در ساحت عرفان را با توجه به دیدگاه محیی الدین عربی بررسی می کند. نویسنده پس از واکاوی معنای لغوی و اصطلاحی عقل، عقل و مراتب عقل، ونسبت مراتب عقل با دیدگاه عارفان را بررسی کرده، به ارزش و حجیت آن توجه می کند و در پایان نشان می دهد که گستره کاربرد عقل از نظر عارفان چگونه است. بنابر این نوشتار، عقل را در آثار عرفانی سه جا نکوهش کرده اند و پیروی از آن را مذموم شمرده اند: 1. آنجا که ادعای انحصار معرفت و شناخت می کند و خود را تنها راه شناخت و ابزار آگاهی می داند؛ 2. آنجا که عقل در گرداب خیال فرو می رود؛ 3. آنجا که از عین الیقین و شهود به علم الیقین بازمی گردد و گزارش عقل جایگزین شهود قلب می شود. به نظر می رسد عقل کلی و عقل جزیی می توانند از ارزش و اعتبار برخوردار باشند، به شرط آنکه این دومی از حدود و قلمرو خود فراتر نرود؛ چراکه اگر عقل از حدود و قلمرو خود خارج شود، نزاع اهل عرفان با دیگران آغاز می شود.
    کلید واژگان: ابن عربی, عرفان, عقل, مراتب عقل, عقل جزئی, عقل کلی}
    Syyed Shahab Aldin Hosseni *
    This study examines the position of reason in the sphere of mysticism, using the descriptive-analytical method, considering Muḥyīddīn Ibn ‘Arabī’s viewpoint. After analyzing the literal and idiomatic meaning of reason, the author investigates the reason and its orders as well as the relation between the orders of reason with the mystics’ views, and pays attention to its value and authority, and in the end shows how the scope of application of reason is from the mystics’ point of view. According to this study, reason has been condemned in mystical works in three places and following it is considered reprehensible: 1) Where it claims the monopoly of knowledge and considers itself to be the only way of knowledge and a tool of awareness; 2) Where reason sinks into the vortex of fantasy; 3) Where it returns from certainty by sight (‘Ain-al-Yaqīn) and intuition to the certainty by knowledge (‘Ilmul al-Yaqīn), and the report of reason replaces the intuition of the heart. It seems that universal reason and particular reason can have value and validity, provided that the latter does not exceed its limits and territory: this is because if reason goes out of its limits and territory, the dispute between the mystics and the others will begin.
    Keywords: Ibn ‘Arabī, mysticism, reason, orders of reason, particular reason, universal reason}
  • سید احمد فاضلی*

    وین رایت مناسبات اخلاق و عرفان را در دو گونه احتمالی در نظر می گیرد: (1) اضمحلال اخلاق در بستر عرفان، (2) تقویت اخلاق توسط عرفان. او برای هر یک از این دو گونه، دلایلی را ذکر و تحلیل کرده و سپس دیدگاه خود را بیان کرده و در نهایت به این نتیجه دست یافته که اخلاق و عرفان از یکدیگر منفک اند. به زعم او، این انفکاک نه باعث تقویت آن ها توسط یکدیگر می شود و نه موجب اضمحلال آن ها. این نوشتار، با نقد استدلال های وین رایت و برشماری و توضیح مدل های پنجگانه مناسبات اخلاق و عرفان بر اساس دیدگاه عرفان اسلامی، به این نتیجه می رسد که بر خلاف دیدگاه او، ارتباط اخلاق و عرفان در دو گونه یادشده خلاصه نمی شود و فروکاستن این ارتباط به آن دو گونه، ظرفیت های بسیار دخیل در بحث را مغفول می نهد. با این بررسی ها نشان داده می شود که استدلال های اصلی برای اثبات ناکارآمدی عرفان در شکل دهی به نوعی اخلاق، موجه نیست، بلکه استدلال های عارفان در این راستا که عرفان، هم در مرحله فرااخلاق و هم در مرحله هنجاری، موجب تقرر اخلاق می شود، کافی به نظر می رسد. در پایان، با توجه به آنچه گفته می شود خواهیم دید که باید به این دیدگاه ملتزم شویم که نگرش عرفانی برای زیستی کاملا اخلاقی (در مراحل نهایی اخلاق) ضروری است.

    کلید واژگان: اخلاق, عرفان, ارتباط اخلاق و عرفان, وین رایت, عرفان اسلامی}
    Seyyed Ahmad Fazeli *

    Wainwright considers the relationship between ethics and mysticism in two possible ways: 1. The destruction of ethics in the context of mysticism; 2. Strengthening ethics through mysticism. He mentioned and analyzed the reasons in each type, and then ended each section by expressing his point of view, and finally, he reached the point of view that morality and mysticism are separate from each other; In such a way that they neither strengthen each other nor destroy each other. This article, by criticizing the arguments of Professor Wainwright and enumerating and explaining the five models of the relationship between ethics and mysticism based on the perspective of Islamic mysticism, comes to the conclusion that contrary to his view, the relationship between ethics and mysticism, Those are not summarized in the two mentioned types and reducing these connections to those two types neglects many capacities involved in the discussion. With these debates, it is shown that the main arguments to prove the ineffectiveness of mysticism in forming a kind of ethics are not justified, but the arguments of the mystics in the direction that mysticism, both in the meta-ethical and in the normative stage, causes the realization of ethics, it seems sufficient. In the end, according to what has been said, we must adhere to the view that a mystical attitude is necessary for a completely ethical life (in the final stages of ethics).

    Keywords: ethics, mysticism, relationship between ethics, Wainwright, Islamic mysticism}
  • مصطفی رضازاده *، حبیب الله حلیمی جلودار

    بدیهی است ظهور یا افول مکاتب فکری تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشند.با نگاه به تاریخ تالیف متون عرفانی در طول قرون متمادی، شاهد افزایش یا کاهش کمی و کیفی این متون هستیم. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به گزارشات تاریخی، در پی پاسخ به این سوال است که چرا در دوره تاریخی مدنظر (460 تا 638 ق) بسامد متون عرفانی افزایش چشمگیری داشته است؟آنچه در این دوره باعث رشد متون عرفانی گردید گسترش مکتب اشاعره و توجه خاص آن ها به «قلب» به عنوان ابزاری کاربردی در معرفت شناسی است که می توان آن را ذیل تحولات فرهنگی دسته بندی کرد. هر چند معتزله نیز به حیات فکری خود ادامه داد اما غلبه بعضی از اصول اشعری را می توان در تالیفات معتزله نیز مشاهده کرد. از جمله این اصول «شهودگرایی و اتکاء به قلب» به عنوان ابزار شناخت است.پشتیبانی خلفای عباسی از این مکتب نیز در روند فراگیر شدن آن و همچنین وجود ارتباط بین علمای سرآمد این مکتب با حکام عباسی یا حکام تحت نفوذ آن ها از جمله دلایل سیاسی بود که بر گسترس مکتب اشاعره کمک شایانی کرد.

    کلید واژگان: اشاعره, شهودگرایی, خلفایعباسی, عرفان}
    Mustafa Rezazadeh*, Habibullah Halimi Jolodar

    The rise or fall of schools of thought is influenced by various factors. Looking at the history of the creation of mystical texts over many centuries, the quantitative and qualitative increase or decrease of these texts can be seen.Using the descriptive and analytical method and referring to historical reports, the present research seeks to answer the question of why the frequency of mystical texts has increased significantly in the historical period from 460 to 638 AH. What caused the growth of mystical texts in this period is the expansion of the Ash'ari school and their special attention to the "heart" as a practical tool in epistemology, which can be categorized under cultural developments. Although Mu'tazila school also continued this intellectual life, the dominance of some Ash'ari principles can also be seen in Mu'tazila's writings. Among these principles is "intuitionism and relying on the heart" as a tool of knowledge. The support of the Abbasid caliphs for this school was also in the process of its spread. The existence of a relationship between the leading scholars of this school with the Abbasid rulers or the rulers under their influence was also among the political reasons that greatly contributed to the expansion of the Ash'ari school.

    Keywords: Ash'ari, Intuitionalism, Abbasid Caliphs, Mysticism}
  • محمدعلی صابری*
    اهل تصوف و عرفان در عالم اسلامی، برای اثبات نظریه وحدت وجود به آیات و عباراتی از کتاب خدا تمسک جسته اند. از مهم ترین این آیات و عبارات می توان به «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن..»(حدید: 3)، «فاینما تولوا فثم وجه الله»(بقره: 115)، «و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی»(انفال: 17) و «هو معکم این ما کنتم»(حدید: 4) اشاره کرد و از شاخص ترین افرادی که این آیات و عبارات را بر وحدت وجود تطبیق داده اند، می توان از روزبهان بقلی، ابن عربی و سیدحیدر آملی یاد کرد. این نوشتار با ارایه نمونه هایی از این گونه استنادات در طول تاریخ تصوف اسلامی و سنجش آن ها با قواعد تفسیری و روایات و همچنین نظرات مشهور مفسران از شیعه و سنی، به این نتیجه می رسد که تمامی استنادات مزبور دچار اشکالات اساسی بوده و آیات مذکور بر این نظریه دلالتی ندارند، بلکه بر مواردی همچون ازلیت، ابدیت، علم، قدرت و سلطنت مطلقه خداوند دلالت دارند.
    کلید واژگان: وحدت وجود, تصوف, عرفان, تفسیر به رای, تفسیر عرفانی}
  • رضا اکبری

    می توان از منظرهای مختلفی عرفان را واکاوی کرد از جمله می توان به طبیعت تجربه های، عرفانی واقع نمایی تجربه های عرفانی و مکاتب عرفانی اشاره کرد. یکی از مسایل مهم در خصوص عرفان کارکرد این واقعیت در زندگی انسان به ویژه دوران معاصر است. شاید بتوان عرفان را به معنویت فروکاست. معنویت در دو لایه ی معنویت اخلاق بنیاد و خدابنیاد قابل طرح است به گونه ای که این دو رابطه ی عموم و خصوص مطلق داشته باشند. هر معنویت خدا،بنیاد معنویت اخلاق بنیاد نیز هست؛ اما هر معنویت اخلاق، بنیاد معنویت خدا بنیاد نیست. مطلوب جوامع بشری معنویت خدا بنیاد است؛ اما در جوامع و گروه هایی که دین جایگاه اولیه خود را از دست داده است به عنوان یک سیاست می توان معنویت اخلاق بنیاد را مقدمه ای برای دستیابی به معنویت خدا بنیاد در نظر گرفت. توجه به اخلاق در معنویت اخلاق بنیاد هم جنبه های سلبی و هم جنبه های ایجابی را در بر می گیرد و توجه انحصاری به کارهای خوب، بدون پرهیز از کارهای ناشایست در واقع تحریف اخلاق و بازی در زمین شیطان است. هر یک از این دومعنویت،  مولفه های نظری و عملی دارد برای شتاب بخشیدن به رشد معنویت خدا بنیاد در دوران معاصر، نقش الگوهای اخلاقی زندگی انسان بسیار کارگشا است.

    کلید واژگان: عرفان, فضیلت گرایی, معنویت اخلاق بنیاد, معنویت خدا بنیاد, دوران معاصر}
    Reza Akbari

    Mysticism can be studied from many different perspectives such as the nature of mystical experience, objectivity of them and mystical schools. Contemporarily one of the important problems about mysticism is it its function in human beings' life. Perhaps the mysticism could be reduced to spirituality. Spirituality can be discussed in two layers in a way that the ethic-centered spirituality is the subset of God-centered spirituality. Every God-centered spirituality contains ethic-centered spirituality not vice versa. God-centered spirituality is the favorite goal for all societies but in societies that religion has not its true position, it is worthy as a strategy to regard ethic-centered spirituality an introductory movement for achieving God-centered spirituality. In considering ethic-centered spirituality we should notice both its negative and positive aspects i.e. doing good deeds and refraining from bad deeds, so being careless about bad deeds is nothing but play Satan's game. Each of these two spiritualties has intellectual and practical constituents. The role of moral exemplars in advancing the God-centered spirituality in societies is very efficacious.

    Keywords: mysticism, virtue-based ethic, ethic-centered spirituality, God-centered spirituality}
  • زهره برقعی *، عباس ایزدپناه، مرضیه دست مرد

    در مناسبات دو علم در قلمرو مبادی و مبانی، هر دو علم به یکدیگر وابسته هستند. موضوع علم کلام امامیه هم توحید و نبوت و امامت است که پایه برای موضوع عرفان شیعی است که توحید و ولایت است. روش تحقیق در علم عرفان نظری هم شهود و تحلیل و برهان است. غایت عرفان و کلام وصول الی الله است که به تعمیق نظر در غایت کلام هم می‌انجامد. مباحث معرفت شناسی و ضرورت شناخت حضرت حق از مبادی هر دو علم است. معرفت شهودی عرفانی مبنای معرفت غیبی اهل بیت (ع) و انبیای الهی و تزکیه نفس عرفانی مبنای عصمت انبیا و امامان است. دو علم کلام امامیه و عرفان شیعی، در حوزه مبادی و مبانی باید مورد سنجش مقایسه ای قرار گیرد تا نقاط اجتماع و افتراق تبیین شود، این امر تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بر همین اساس نگارنده در این اثر با روشی توصیفی تحلیلی به دنبال بررسی مناسبات کلام امامیه و عرفان شیعی در قلمرو مبادی و مبانی است و در نهایت بدین نتیجه رسیده است که در حوزه قلمرو مبانی و مبادی، هر دو مبتنی بر آیات و روایات بوده، هر دو تکیه بر روح توحیدی دارند، رهیافت موضوعی این دو در امور بسیاری مشترک است و... هرچند تفاوت هایی نیز در این زمینه مشاهده می شود که شامل رویکردی شهودی و تجربی در عرفان برخلاف کلام است، رسالت این دو علم در هدایت گری متفاوت است.

    کلید واژگان: کلام, عرفان, امامیه, تشیع, مبانی, مسائل}
  • امین دهقانی*

    مسیله وحدت شخصی وجود از مهم ترین و بنیادی ‏ترین مسایل موثر در فلسفه و عرفان به شمار می‏رود که در کیفیت نگاه به مباحث هستی شناسی، خداشناسی، کیفیت رابطه حق و خلق و دیگر مسایل، تاثیرات و لوازم راهبردی، بنیادین و جوهری دارد؛ اما در عین حال، برداشت‏های غلط و نادرست از این مسیله موجب پدید آمدن حداقل دو مشکل می‏شود: برخی از متاثرین از این دیدگاه (چه در غرب و چه در شرق)، به واسطه سوء فهم، به انحرافات فکری و عقیدتی دچار می ‏شوند و برخی دیگر نیز با برداشتی ضعیف از آن، به نقدهایی نابه جا علیه آن می‏پردازند. از جمله برداشت‏های نادرست مشهور، این موارد است: «حلول»، «اتحاد»، «هیچ و موهوم پنداری کثرات»، «همه ‏خدایی»، «تغییر ذات حق»، «نفی علیت»، «جبر» و «اباحه‏ گری». در این مقاله بر اساس برهان عقلانی و نقل وحیانی برگرفته از اندیشه ‏های حکیم متاله، فقیه و مفسر، آیت الله جوادی آملی به نقد این پندارهای نادرست و اثبات سستی، سخافت و بطلان آن‏ها می‏پردازیم.

    کلید واژگان: وحدت شخصی وجود, وحدت وجود, خدا, آیت الله جوادی آملی, حلول, عرفان, حکمت متعالیه}
    Amin Dehghani *

    The individual unity of existence is one of the most important and decisive issues in philosophy and mysticism, which can fundamentally and essentially influence our approach to ontology, theology, God-world relationship and other issues. At the same time, incorrect understandings of this doctrine may cause at least two problems: due to their misunderstanding, some of those influenced by this doctrine (whether in the West or in the East) may fall into intellectual and ideological deviations, and some others, having a weak understanding of this concept, will make unfair criticisms against it. Among the famous misconceptions are: “God’s immanence”, “unity of God and world”, “considering the multiplicity as nothingness or illusion”, “pantheism”, “mutability of the Real”, “negation of causality”, “determinism” and “antinomianism”. In this article, based on the rational arguments and the Islamic revelational texts taken from the thoughts and works of the divine sage, jurist and exegete, Ayatollah Javadi Amoli, we will criticize these false ideas and prove their weakness, absurdity and invalidity.

    Keywords: individual unity of existence, unity of existence, God, Ayatollah Javadi Amoli, God’s immanence, Mysticism, Transcendent philosophy}
  • محمد شیروانی*
    نوع نگاه و باور و احوالات امام حسین (ع) در واقعه عاشورا، جدا از رویکردهای حماسی و عاطفی و سیاسی، گفتمان فراگیر دیگری نیز دارد که در اشعار عارفانی چون صفیعلی شاه به زیبایی جلوه گر شده و تامین کننده سرور و عزت جریان حسینی است، نه حزن و ذلت. در این پژوهش، ضمن تبیین نگاه تاویلی صفیعلی شاه، سراینده زبده الاسرار، و تطبیق نظر او با بعضی از روایات حضرات معصومین (ع)، قیام عاشورا از منظر عرفان اسلامی بررسی شده است. این دیدگاه عاشوراییان را در قله فتح انسانی ترسیم می کند و در واقع جهان عاشقانه ای به تصویر می کشد که با خنجر و تیغ و تیر تزیین شده است و در آن، معشوق با بلا و رنج شیدایان کوی خود را مست می کند. با تغییر در برداشت از یک حادثه، می توان احساسات برآمده از آن حادثه را متحول ساخت. به تعبیری دیگر، احساسات برآمده از ادراکات آدمی با تحول و تبدیل به یک بینش ظریف تر، عواطف انسانی را عوض می کنند. این نگاه معناگرایانه صفیعلی شاه به شاگردان او همچون عمان سامانی سرایت کرد و او اثری فاخر با عنوان گنجینه اسرار پدید آورد.
    کلید واژگان: زبده الاسرار, صفیعلی شاه, امام حسین (ع), عاشورا, عرفان, شعر}
    Mohammad Shirvany *
    The kind of Imam Hussein’s look and belief and his mystical states in the event of Ashura, apart from the epic, emotional, and political approaches, has another comprehensive discourse which is beautifully manifested in the poems of mystics, such as Ṣafī ʻAlī Shāh, and does not provide sadness and humiliation in the event of Ashura; rather, the joy and dignity. In this study, after explaining the interpretative view of Ṣafī ʻAlī Shāh, the composer of the Zubdat al-Asrār (the Essence of Secrets), and comparing his view with some hadiths of the infallibles, the Ashura uprising was examined from the perspective of Islamic mysticism. This view depicts the Ashura heroes at the peak of human conquest and actually depicts a romantic world decorated with daggers, blades and arrows, wherein the beloved intoxicates the lovers with affliction and suffering. By changing the perception of an event, it is possible to transform the feelings arising from that event. In other words, emotions arising from human perceptions change human emotions by transforming into a more subtle vision. This Ṣafī ʻAlī Shāh’s semantic view spread to his students, such as Ummān-e Sāmāni, who wrote a magnificent work entitled Ganjineh Asrār.
    Keywords: the Zubdat al-Asrār, Ṣafī ʻAlī Shāh, Imam Hussein (AS), Ashura, mysticism, poem}
  • محمد اسماعیل عبداللهی*، حسن رمضانی

    به منظور فهم، استنباط و ابلاغ پیام های باطنی و عرفانی اسلام در مقیاس تمدنی، ضروری است تا نگرش سیستمی در ساحت باطنی اسلام و نظام عرفانی دین تحقق پیدا کند تا در فضای مطالعه، مقایسه و رقابت، کارآمدی و اثربخشی عرفان اسلامی در صحنه مدیریت زندگی اجتماعی بشر به شایستگی جلوه نماید. این تحقیق از نوع پژوهش های توسعه ای و با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، به اثبات فرضیه «وجود سیستم کاربردی عرفان اجتماعی اسلام» پرداخته است تا از این طریق کارآمدی عرفان را در میدان رقابت های عمومی و در حیات اجتماعی بشر ثابت کند. عرفان اجتماعی، شاخه ای از عرفان کاربردی است که معنویت سلوکی را از حوزه زندگی فردی به حوزه مدیریت زندگی جمعی بسط داده و سلوک عمومی در صحنه اجتماعی را متبلور ساخته است. منشا و خاستگاه اولیه عرفان اجتماعی، اسلام و آموزه های اسلامی است و موضوع عرفان اجتماعی، وجود حق تعالی است به لحاظ ظهور و تجلیات اسماء کلیه الهیه در هستی به قدر طاقت بشری. هدف نهایی عرفان اجتماعی، زمینه سازی شهود خداوند است که از رهگذر فنای مطلق انسان و باقی ماندن به بقاء الله حاصل می شود و هدف اولیه و میانی عرفان، زمینه سازی شهود ارتباطات شبکه هستی و رسیدن به اسرار عالم و دستگیری از دیگران و رساندن به حقیقت مطلق هستی است.

    کلید واژگان: عرفان اجتماعی, نظام سازی دینی, عرفان, عرفان اسلامی, هدف گذاری}
    Mohammad Ismail Abdullahi *, Hassan Ramezani

    In order to understand, infer, and communicate the esoteric and mystical messages of Islam on the scale of civilization, it is necessary to realize a systemic attitude in the inner domain of Islam and the mystical system of religion in order to realize the level of study, comparison and competition, efficiency and effectiveness of Islamic mysticism in The scene of human life management is worthy of. This research is an extension of the research and using the descriptive-analytical method to prove the hypothesis "existence of the system of social mysticism of Islam", in this way, the effectiveness of mysticism in the field of public competition and Prove in the social life of mankind. Social mysticism is a branch of applied mysticism, which expanded Seluk's spirituality from the realm of individual life to the field of collective life management, and crystallized the general conduct of the social scene. The origins and origins of social mysticism, Islam and Islamic teachings and the subject of social mysticism is the existence of the right to excellence in terms of appearances and manifestations of the names of all divine people in the human being as humanely as possible. The ultimate goal of social mysticism is to create the intuition of God through the absolute mankind and remaining on the survival of Allah. And the primary and middle purpose of mysticism is to forge intuition of network communication and achieve the mysteries of the world and arrest others and bring to the absolute truth of existence.

    Keywords: Social Mysticism, Religious Systematization, mysticism, Islamic mysticism, Targeting}
  • میکائیل جمال پور*

    موضوع این مقاله رابطه بین شریعت، حکمت و عرفان است. توجه به تاریخ و عناصر زمان و مکان مباحث و موضوعات علمی، نقش بنیادی در توضیح آن ها و تبیین پیامدهای مترتب بر آن ها دارد. پژوهش حاضر به دنبال رصد تاریخی این مسیله و تبیین اوج آن در قرن ششم تا نیمه اول قرن هشتم قمری در فضای فکری عالم اسلام به ویژه در حوزه عقلی و جغرافیایی آذربایجان است و همین طور در صدد ارایه مدلل نظریه مختار (جمع و تلفیق) از بین انواع رویکردهاست که با روش کتابخانه ای سامان یافته است. یافته های تحقیق حاضر بدین قرار است: 1. این موضوع از مباحث کهن در بیشتر نحله های فلسفه اسلامی است؛ 2. در مورد نسبت و رابطه این مقولات سه گانه با همدیگر، نظرات مختلفی ارایه شده که مقبول ترین آن ها نظریه جمع و تلفیق است؛ 3. اولین قله طرح این جریان مربوط به حوزه عقلی آذربایجان به وسیله شیخ شهاب الدین سهروردی و خواجه نصیرالدین طوسی و پیروان آن ها در قرون ششم تا هشتم قمری است.؛ 4. این زمینه سازی متفکران در قرون ششم تا هشتم، طرح کامل ایده جمع و تلفیق را در فلسفه صدرایی مهیا ساخت.

    کلید واژگان: شریعت, حکمت, عرفان, حوزه عقلی آذربایجان, نظریه جمع}
    Mikael Jamalpour*

    This paper discusses the relationship among religious law (Sharia), wisdom (Hekmat) and mysticism. Considering history and elements of time and place in scientific discussions and subjects has fundamental role in their explanation and elaboration of their subsequent results. The present study aims to observe its historical aspect and to explicate its climax between sixth to the first half of eighth Hijri centuries in the Islamic intellectual circumstances especially in rational and geographical realms of Azarbaijan; likewise, the present study intends to present a justified display of Mokhtar Theory (accumulation and incorporation) among the approaches which are library-based methods. The present study’s findings include: 1. The subject is an ancient discourse in most of the Islamic philosophy sects. 2. Considering proportion and relationship of these three concepts, various attitudes have been presented that the most acceptable one is theory of accumulation and incorporation. 3. The top scholars who introduced the process of rational realm of Azarbaijan are Sheikh Shahabaddin Sohravardi and Khajeh Nasiraddin Tosee and their followers in sixth to eighth Hijri centuries. 4. These scholars’ planning in sixth to eighth Hijri centuries provided the prefect idea of accumulation and incorporation in Sadraee Philosophy.

    Keywords: Religious Law (Sharia), Wisdom (Hekmat), Mysticism, Rational realm of Azarbaijan, Accumulation Theory}
  • نوری سادات شاهنگیان*
    روبرت چارلز زینر از جمله مستشرقانی است که تصوف را انحراف از راست کیشی اسلامی و برآمده از اندیشه ها و مکاتب بیگانه دانسته است . از نظر او عامل اصلی این انحراف ابویزید بسطامی است که اندیشه های وحدت وجودی مکتب ودانته هندو را که از استاد هندی خود فراگرفته بود ، در اسلام رواج داد. کتاب هندو و اسلامی زینر تلاشی در جهت اثبات مدعیات او است. تفکیک ادیان به توحیدی و عرفانی ، مسیر پیشرفت اسلام را بر خلاف هندوییزم از توحید و عرفانه عاشقانه به جانب وحدت وجود دانستن ، استشهاد به واژه ها و تعابیر مشابه در مکتب ودانته و در شطحیات بایزید از جمله مدعیات او و در تایید نظر خویش است . مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی و با هدف اعتبار سنجی نظریات زینر به نقد و بررسی آنها پرداخته است. نتایج حاصل از بررسی این اثر حاکی از عدم بررسی جامع منابع اصلی و معتبر توسط او ، اکتفا به برخی منابع مشخص در هر دو سنت ، فقدان ژرف اندیشی و عدم توجه به عمق مفاهیم و اصطلاحات کاربردی و استنتاج بر مبنای پاره ای شباهت های صوری در اقوال است ؛ بی آن که مسیر اخذ و اقتباس به دقت و درستی ترسیم شده باشد.
    کلید واژگان: عرفان, اسلام, ودانته, وحدت وجود, ابویزید بسطامی, زینر}
    Noori Sadat Shahangian *
    Robert Charles Zener is one of the Orientalists who considered Sufism as a deviation from Islamic orthodoxy and derived from foreign ideas and schools. According to him, the main cause of deviation was Abu Yazid al-Bastami, who spread the monistic ideas in Islam. Zaehner,s work “ Hindu and Islamic mysticism” is an attempt to prove these claims. The separation of religions into monotheistic and mystical, to Consider the progress path of Islam from monotheism and lovely mysticism to the monism opposite to Islam, citation to similar words and interpretations in the school of Vedanta and ecstatic utterances of Bayazid are among his claims in support of his opinion.The present article critiques and examines Zaehner's theories by descriptive and analytical method with the aim of validating them. The results of the survey of his work suggests that he did not study comprehensively the main and authoritative sources in both traditions , contented with some specific sources in both traditions, lack of in-depth thinking and attention to the depth of concepts and practical terms and inference based on some formal similarities in sayings; Without the path of acquisition and adaptation being drawn accurately .
    Keywords: mysticism, Islam, Vedanta, Monism, Abu Yazid al- Bastami, Zaehner}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال